Som företrädare för Broderskapsrörelsen vill jag berätta att inte en enda krona har kanaliserats via oss till någon muslimsk organisation och vi vill verkligen inte se ett parallellt muslimskt samhälle i Sverige.
Det vi vill är att alla människor ska dedömas efter sina personliga egenskaper och värderingar, inte efter kön, hudfärg eller religion. Fundamentalism och brottsliga handlingar måste bekämpas med kraft, oavsett vilken religion fundamentalisten eller brottslingen tillhör.
Varje människa måste ta ansvar för sig själv, vi kan inte låta de muslimska fundamentalisterna komma undan med sina lögner om att de talar för alla muslimer. Ted, jag tycker att du hjälper dem på traven genom att säga att de har rätt tolkning av islam, majoriteten av muslimerna håller inte med dem, men du ger dem rätten att göra sig större än vad de är.
Permalänk | Anmäl
Anna Ardin, 2010-01-26, 11:06
Jag tycker såhär att vem som nu har rätt eller fel i att Islam kan vara ett framtida hot mot det fria samhället så finns det iaf all anledning att vara ytterst försiktig med denna ideologi. Det ÄR naivt att avfärda alla anklagelser mot Islam som felaktiga & grundlösa. Radikala islamister finns, frågan är hur utbrett det egentligen är, inte minst här i Sverige. Sen att det finns en stor grupp av fredliga människor som utövar denna religion står väl också tämligen klart. Men som sagt, det finns all anledning till eftertanke & att föra fram denna debatt i ljuset är varken främlingsfientligt eller rasistiskt. Tack för mig.
Permalänk | Anmäl
Niklas Larsson, 2010-01-26, 13:41
@ Anna Ardin. För er som enbart följer 08-svensk media förstår jag att det kan tyckas att "Ted hjälper islamisterna på traven".
Men för alla oss som följer internationell media, för oss blir hans ord en vardaglig sanning.
I går skrev Skånskan att Malmös judar börjar att lämna Malmö pga antisemitismen där. Är det också "att hjälpa islamisterna på traven?"
Permalänk | Anmäl
Gotiska Klubben, 2010-01-26, 14:04
Om SD skyndar sig att städa upp efter er nazistiska och rasistiska era och blir ett anständigt riksdagsparti i mitten med två frågor som sticker ut 1. invandringspolitiken 2. försvarspolitiken kommer ni att kunna ta betydligt fler mandat.
Svenskarna är innerligt trötta på massinvandringen men också trötta på främlingsfientliga rasister.
Riksdagspartierna har skrotat det svenska försvaret. Det måste byggas upp igen. Annars får vi någon annans försvar.
Permalänk | Anmäl
Alicia, 2010-01-26, 14:42
Med tanke på att Newsmill nuförtiden ber om ursäkt om de inte har faktagranskat ordentligt hoppas jag att de har lagt ner ett digert jobb på att kontrollera alla procentuppgifter och påståenden. SD:s trovärdighet på den punkten är ju inte så stor, som bekant...
En misstänkliggörande text om islam på klassiskt SD-manér. Det går att skriva precis likadant om snart sagt alla religioner och många rörelser med lång historia. Den religion som jag kan mest om, kristendom, skulle man kunna misstänkliggöra med exakt samma argumentationsteknik:
1. Politisk ideologi där bibeln innehåller Guds ord och ställer upp regler för hur man bör leva. 2. Stränga, dömande textutdrag från gamla testamentet som de allra flesta troende kristna inte lever efter. 3. Historisk tillbakablick på korstågen där människor tvångsdöptes eller höggs ihjäl i Guds namn. 4. Expansionen med missionärer som sprider kristendomen i världen, vilket förmodligen alla religioner har inslag av för har man upplevt något positivt vill man tipsa andra om det, logiskt nog. Lägg därtill uppmaningen från Jesus om att gå ut i världen och göra alla till lärjungar. 5. Åberopa undersökningar från människor i strängt troende och religiöst konservativa miljöer, t.ex. pingströrelsen. Inte svårt att tänka sig att sådana personer vill ha mer inslag från bibeln i svenska lagar och samhället i stort. 6. Ta upp förflugna citat från t.ex. galna hatpredikanter i USA, t.ex. att det var Guds verk att så många svenskar dog i tsunamin och att de förtjänade det för att svenskar i hög utsträckning lever i synd och otukt samt att landet åtalade en Guds tjänare (Å. Green). Ta upp Knutbymordet (det otäcka övertagandet sker också i Sverige!) där barnflickan uppmuntrades av sin pastor att mörda i Guds namn. 7. Hitta på ordet "kristifiera" för att antyda att det är en hotande trend som växer och håller på att äta upp det "normala" samt ge sken av att t.ex. KD och broderskaparna står för allt detta. 8. Spekulera fritt om framtiden i någon vag, platt men hotande textrad: "om vi inte lyckas med att inse detta kommer vår frihet och självständighet att vara ett minne blott!"
Hux flux har en bild framkommit om att alla världens kristna är onda och har dolda agendor för att ta över världen och förslava dess befolkning. En befängd bild som naturligtvis är helt nonsens!
Du kan inte bunta ihop och misstänkliggöra en hel religions flera hundra miljoner utövare, Ekeroth!
Permalänk | Anmäl
Huxteble, 2010-01-26, 15:04
Tidigare har Ekeroth argumenterat som om det enda problemet med massinvandringen är att Islam inte passar in i ett modernt samhälle. Idag finns det ett annat spår som bör uppmuntras.
"...Det finns en lång tradition av de sju riksdagspartierna som finns idag att förneka svenskar sin identitet, sin historia och sin självbestämmanderätt. Som ett ytterligare led i detta har "eliten" nu påbörjat omskrivningen av svensk historia..."
Precis! Etnisk rensning av svenskar från allt större sjok av deras egna land. Och på det en ideologisk överbyggnad av förnekelse av att det finns något sådant som ett svenskt folk och svensk kultur. Allting annat är sekundärt. Vad muslimer predikar i sina egna länder eller hur kvinnor går klädda i Afganistan. Varför ska vi ha en åsikt om det?
Permalänk | Anmäl
M, 2010-01-26, 15:35
När det gäller förnekandet av svenskarnas historia och Dick Harrisons nyutkomna bok "Sveriges Historia" har Gotiska Klubben analyserat en enda mening i boken, och den talar inte till Dick Harrisons fördel.
http://gotiskaklubben.wordpress.com/2010/01/23/sveriges-historia-goterna/
Permalänk | Anmäl
Gotiska Klubben, 2010-01-26, 16:48
#1 Anna Ardin
"Varje människa måste ta ansvar för sig själv, vi kan inte låta de muslimska fundamentalisterna komma undan med sina lögner om att de talar för alla muslimer."
Det är ju just detta som är en del problemet, vilket även T.Ekroth korrekt belyser: var befinner sig den stora majoriteten av icke-fundamentalistiska muslimer (vilket du implicit antyder existerar) i debatten om islam, eller då muslimska fundamentalister dödar i islams namn?
Varför protesterar de inte själva mot dessa islamister om de verkligen anser att dessa högljudda islamister inte representerar dem, som du påstår?
Var och en kan dra sina egna slutsatser om varför denna "interna" debatt mellan muslimer inte existerar, och slutsatsen är nog tyvärr inte den som du antyder.
Och då blir följdfrågan: ska vi verkligen sitta med armarna i kors inför denna utveckling och låtsas om som att det inte sker, eller tala *öppet* om hur verkligheten faktiskt ser ut, och om konkreta *lösningar* istället för prat om "individer".
Permalänk | Anmäl
Alpha, 2010-01-26, 16:55
Det är ju tur att ANDRA sidor länkar till Ted Ekeroths replik så någon kan hitta artikeln.
Varför är den inte på startsidan?
Permalänk | Anmäl
Affe, 2010-01-26, 17:01
#18 Affe,
Så här ser du varje gång på Newsmill när en artikel publiceras som kan tänkas behövas i debatten. Det finns en annan artikel om migrationsdomstolarna som också är undangömd, skriven av Gustav Jansson. Hans andra artikel som inte alls är kontroversiell, den finns på första sidan.
Däremot Fredriks klocka eller Monas handväska de artiklarna finns på första sidan.
Dra dina egna slutsatser av Newsmills journalistiska bedömning.
Permalänk | Anmäl
allemand, 2010-01-26, 19:16
Skulle ni på Newsmill vilja förklara närmare hur ni censurerar inlägg?
Jag skrev tidigare idag ett som tydligen inte blev godkänt och undrar varför? Det var ett inlägg som inte skiljer sig särskilt från andra jag sett ibland kommentarerna. Inget fult språk, inga påhopp.
Så varför publicerades det inte??
Permalänk | Anmäl
Bosse, 2010-01-26, 19:29
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/05/19/AR200605...
Här är ett exempel på texter, som används i koranskolor världen över. Hur vanliga är de i Sverige? Att ta reda på detta vore ett viktigt uppdrag för grävande journalister.
Permalänk | Anmäl
Stig, 2010-01-26, 20:29
#1 Anna Ardin
Ni kanske inte har satsat en enda krona. Men det är uppenbart att ni i ert samarbete söker er till den mest extrema gruppen inom islam.
” Men ideologin handlar också om att sharialagen ska stå över demokratiskt stiftade lagar. Målet är att med demokratin på sikt islamisera samhället.
- Man ska etablera relationer med olika makthavare för att gradvis utöka inflytandet för islam i ett samhälle, säger Aje Carlbom.
OCH HELT ENLIGT den ideologin så har Sveriges muslimska råd satsat på att komma in i svensk politik. Särskilt väl har de lyckats med socialdemokratin.
År 1994 kontaktade SMR alla riksdagspartier och fick från socialdemokraternas kristna grupp - Broderskapsrörelsen.
- Det är bra att vi har de här kontakterna med de muslimska grupperna i Sverige, säger Ola Johansson, internationell sekreterare på Broderskapsrörelsen.
Mahmoud Aldebe var med redan 1997 när det ordnades en så kallad "Dialogkonferens" och Broderskapsrörelsen har samarbetat betydligt mer med SMR än med de andra riksförbunden.
Ungefär 80 procent av artiklarna i Broderskapsrörelsens medlemstidning mellan 1994 och 2004 som berör riksförbund handlar om SMR.”
http://svt.se/2.53787/1.631540/socialdemokraternas_oheliga_rostfiske?lid...
Permalänk | Anmäl
Lund, 2010-01-26, 20:57
GFK NOP studien från 2006 säger också detta:
Att bara 10% av respondenterna hade gått till moskén mer än 7 gånger.
Alla övriga svaranden hade gått 6 eller mindre än 6 ggr.
48 % hade aldrig gått till moskén.
19% bara en gång.
När respondenterna säger att de vill ha sharialagar sägs det absolut ingenting om vilka sharialagar de vill leva under. En fingervisning om att det inte är de sharialagar som gäller i en del länder är att 70% inte vill flytta till ett land som styrs enligt sharia. 19 % vill göra det.
68% av respondenterna vill kasta ut religiösa ledare som stödjer terrorism.
85% anser det oacceptabelt för religiösa och politiska grupper att använda våld.
80 % förstår inte varför unga brittiska muslimer skulle vilja utföra självmordsuppdrag.
Ni minns väl hur upprörda många kristna blev över filmen "Last temptation of Christ"!?
http://www.christianaction.org.za/articles/blasphemousandboring.htm
"“How is it . . . that the King of the Universe can be subjected to such ignominy and disrespect?!” asked Dr. James Dobson, President of Focus on the Family.
“The most serious misuse of film craft in the history of film making,” was the verdict of Reverend Lloyd Ogilvie, of the First Presbyterian Church in Hollywood.
“I have never come across a more blatant attack on Christianity,” was the opinion of Dr. Don Wildmon, Executive Director of the American Family Association.
“Absolutely the most blasphemous, degenerate, immoral depraved script and film that I believe it is possible to conceive,” concluded Bill Bright, President of Campus Crusade for Christ."
Wikipedia har en lista över fall som upprört anhängare av olika religioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_speech_versus_blasphemy
ICM-studien från 2006 säger också:
"The ICM opinion poll also indicates that a fifth have sympathy with the "feelings and motives" of the suicide bombers who attacked London last July 7, killing 52 people, although 99 per cent thought the bombers were wrong to carry out the atrocity. Overall, the findings depict a Muslim community becoming more radical and feeling more alienated from mainstream society, even though 91 per cent still say they feel loyal to Britain."
Det finns problem som måste tas på allvar, men det är inte intellektuell hederlighet att bara visa upp ena sidan av myntet, som dessutom har fler sidor än två.
Ekroth säger: "Det finns inget i dagens islam som tyder på avsteg från 600-talets idéer"
Det kan man bara säga om man blundar för en väldig massa forskning och muslimska opinioner. Inte minst de opinionsstudier han själv hänvisar till.
Dilsa Demirbag-Steen har en betydligt mer naynserad bild än Ekroth
http://www.dn.se/opinion/debatt/var-bild-av-muslimerna-ar-praglad-av-ska...
-
I min artikel "Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet" hänvisar jag till många opinionsstudier och analyser som rör islam, muslimer, och demokrati, i noterna 3, 4, 5, och 6. Dessa studier och analyser blundar inte för problemen och de är långt mer nyanserade än Ekroths analys och verklighetsbeskrivning.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/29/leder-etnisk-m-ngfald-till-min...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-26, 22:33
Just det. "Islam kan vara ett framtida hot mot det fria samhället så finns det iaf all anledning att vara ytterst försiktig med denna ideologi. Det ÄR naivt att avfärda alla anklagelser mot Islam som felaktiga & grundlösa."
Helt min åsikt. Vet flera/känner flera helt sjysta människor födda inom Islam, som INTE vill låta sig ledas av de som "säger sig" bestämma/stå för alla islamfödda i Sverige,felet är att de inte VÅGAR erkänna det. Islamisterna m.fl är det stora hotet, inte de som lever efter våra lagar och försöker så gott de kan, att "anpassa sig". Ett är helt klart att det är politikernas stora fel och misstag, att inte våga eller tror sig kunna sätta "gränser".Att stå UPP för vår urgamla kultur.
Fyfasiken för Mona Sahlin/muslim som sa att vår kultur/våra urgamla svenska värderingar inte är värt ens ett ruttet lingon(eller nåt i den stilen) som tvärtemot vår kvinnors kamp för jämndställdhet tog på sig "huvudduken" och gick in i moskeen och sa detta. Som kvinna glömmer jag inte sådant.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-01-26, 23:02
Hedi Bel Habib skrev en intressant artikel. Ekroth kan väl debattera med honom.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/06/sa-kan-sverige-forena-demokrat...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-26, 23:19
#29 Nicklas Kuoppa. Vad är det du vill ha sagt med att "68% av respondenterna vill kasta ut religiösa ledare som stödjer terrorism."?
Är det, menar du, acceptabelt att 32% då tydligen accepterar ledare som stödjer terrorism?
Hur många individer kan det röra sig om i fall undersökningen är representativ även för Sverige, 50.000?
Är det, menar du, inget problem?
Permalänk | Anmäl
Bo, 2010-01-27, 10:31
#42
11% Tend to disagree, 11 % strongly diasgree, medan 10 % svarade Vet ej, på frågan om religiösa ledare som stöder terrorism borde kastas ut ur landet.
Det är ett problem att var 5:e svarande inte tycker att religiösa ledare som stöder terrorism inte borde kastas ut, OM detta kan tolkas som stöd för terror. En del av de som inte anser att dessa religiösa ledare borde utvisas kanske anser att de borde åtalas och ställas inför rätta. Att inte anse att de borde utvisas behöver inte betyda stöd för deras åsikter om terror.
Som jag skrev i inlägget visar dessa och andra studier på problem, men man måste vrida och vända lite på myntet för att få en klarare bild.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-27, 11:59
Vem är denna Ekeroth egentligen? Har han någon upphöjd position i SD?
Det som jag har så svårt för med Sd äe inte först och främst deras rätt klara rasistiksa åsikter, utan snarare den låga intellektuella nivå som verkar råda inom partiet.
Som någon här påpekade ovan så kan man med denna gymnasiella ansats till att försöka påvisa ett samhällsproblem, lika gärna "bevisa" vad som helst om vilken grupp människor som helst..
Jag vet att jag kan verka elitistisk och fördomsfull när jag menar att Sverigedemokrater i gemen saknar verktyg för att kunna skilja fakta från fördomar, men kom igen! När dom släpper fram nötter som Ekeroth och Söder mfl som får tala för dem är det svårt att tycka nåt annat.
Shalom!
Permalänk | Anmäl
Mike, 2010-01-27, 15:23
#Mike
Ja du.... Deras intellektuella nivå är inte hög alls. Kolla Ekeroths text: "Det har inte slutat heller, utan erövringen av Afrika är i full gång där man tydligt kan se islams avancemang söderut - t.ex. Sudan, Etiopien, Somalia. Thailand, Indien, Pakistan/Kashmir, Malaysia och Indonesien är några andra exempel där jihad bedrivs och icke-muslimer trakasseras - Kosovo är det som ligger närmast oss just nu."
Tror man att Thailand, Indien, Pakistan, Malaysia och Indonesien ligger i Afrika år 2010 är man nog inte skolad tillräckligt.
Islam har för övrigt 2 Källor inte 3 som Ekeroth skriver (Koranen, Sunnah och Shariah). Shariah baserar sig helt på Koranen och Sunnah.
Ja ja.... SD i politik kanske inte riktigt var rätt grej...
Permalänk | Anmäl
Amme, 2010-01-28, 07:38
Det blir fel att enbart fokusera på islam, kultur och beteende är lika stor del av de problem som vi ser i förstäderna. Beteendet är också ett resultat av naivt accepterande av en kultur som ger unga män och pojkar möjlighet att utöva ett utmaningar mot samhället som inte svarar och markerar var gränserna går för samhällets tollerans.
Vi ser facit av detta var enda dag och för var dag blir det svårare att stävja det. 35 års förnekande har rotat ett bekymmer till kronisk sjukdom.
Permalänk | Anmäl
Peter B, 2010-01-29, 21:25
Mike o Amme,
"Ja du.... Deras intellektuella nivå är inte hög alls."
Som jämförelse kan ni studera Mona Sahlins skolning och intellekt,
eller er käre vän lokföraren.
Permalänk | Anmäl
allemand, 2010-02-01, 16:30
Katrin, vad syftar du på när du talar om "vår urgamla svenska kultur & våra urgamla svenska värderingar" som du tycker att vi bör stå upp för? Mest nyfiken. Berätta!
Det mesta av "svensk" kultur och de flesta "svenska" värderingar är ju ett mischmasch av intryck och inspiration från en lång rad olika håll i världen.
Exempelvis kommer ju inte kristendomen från Sverige, och de ledande upplysningstänkarna var inte heller svenskar.
För att nämna två av grundbultarna i vad åtminstone jag uppfattar som "svenskt". Eller har jag fel?
Permalänk | Anmäl
durutti, 2010-02-01, 17:39
Hur har vi det med utbildningen Mike?Den utmärkte Ted har satt en . (punkt) mellan Somalia och Thailand. Efter punkten börjar nästa uppräkning. Där föll hela ditt inlägg om Teds intellektuella
nivå.
Permalänk | Anmäl
Rog, 2010-02-01, 17:45
@Alicia. När ni sovjeter gjort upp med Lenin och Stalin så kommer dina ord ha något av värde.
Se, jag kan också komma med nonsensinlägg.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-02-01, 18:05
Jag har en judisk förälder och jag reagerar starkt när Ekeroth går ut och använder sig av sin börd när han företräder Sd, särskilt som han har blivit känd för att ulka ur sig såna här dumma rasisttexter, (menar som kloka folk här ovan har sagt, fördomar istället för empiri).
Samma retorik som Ekeroth använder mot muslimer har judar fått höra i århundraden.
Permalänk | Anmäl
Silenas, 2010-02-01, 20:58
Katrin, i kyrkorna i Sverige böjer svenskarna knä för en svartskalle. Han heter Jesus.
Permalänk | Anmäl
Svammelsurium, 2010-02-01, 21:11
Till Silenas,
Du gör ju själv samma sak som du anklagar Ekeroth för. Du använder dig av din judiska börd för att hävda en åsikt. Precis som Ekeroth.
Det är alltså bara när judar tycker som du själv som du anser att man kan framhäva sin judiskhet?
Jag bara undrar.
Permalänk | Anmäl
JohannaV, 2010-02-02, 19:32
Minns en debatt mellan Pekgul och Åkesson i SVT där Åkesson tog upp de islamska kvinnornas situation i Sverige ( Mer eller mindre fångar i sina egna hem)
Pekgul ljög då för hela svenska folket och förklarade helt frankt* Se ru det problemet har vi löst* Åkesson blev naturligtvis helt häpen äver detta påstående och svarade att han tidigare uppfattat Pekgul som en deriös debattör men att han tydligen måste tänka om.
Permalänk | Anmäl
Bengt frisk, 2011-01-14, 13:39
30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Som företrädare för Broderskapsrörelsen vill jag berätta att inte en enda krona har kanaliserats via oss till någon muslimsk organisation och vi vill verkligen inte se ett parallellt muslimskt samhälle i Sverige.
Det vi vill är att alla människor ska dedömas efter sina personliga egenskaper och värderingar, inte efter kön, hudfärg eller religion. Fundamentalism och brottsliga handlingar måste bekämpas med kraft, oavsett vilken religion fundamentalisten eller brottslingen tillhör.
Varje människa måste ta ansvar för sig själv, vi kan inte låta de muslimska fundamentalisterna komma undan med sina lögner om att de talar för alla muslimer. Ted, jag tycker att du hjälper dem på traven genom att säga att de har rätt tolkning av islam, majoriteten av muslimerna håller inte med dem, men du ger dem rätten att göra sig större än vad de är.
Jag tycker såhär att vem som nu har rätt eller fel i att Islam kan vara ett framtida hot mot det fria samhället så finns det iaf all anledning att vara ytterst försiktig med denna ideologi. Det ÄR naivt att avfärda alla anklagelser mot Islam som felaktiga & grundlösa. Radikala islamister finns, frågan är hur utbrett det egentligen är, inte minst här i Sverige. Sen att det finns en stor grupp av fredliga människor som utövar denna religion står väl också tämligen klart. Men som sagt, det finns all anledning till eftertanke & att föra fram denna debatt i ljuset är varken främlingsfientligt eller rasistiskt. Tack för mig.
@ Anna Ardin. För er som enbart följer 08-svensk media förstår jag att det kan tyckas att "Ted hjälper islamisterna på traven".
Men för alla oss som följer internationell media, för oss blir hans ord en vardaglig sanning.
I går skrev Skånskan att Malmös judar börjar att lämna Malmö pga antisemitismen där. Är det också "att hjälpa islamisterna på traven?"
Om SD skyndar sig att städa upp efter er nazistiska och rasistiska era och blir ett anständigt riksdagsparti i mitten med två frågor som sticker ut 1. invandringspolitiken 2. försvarspolitiken kommer ni att kunna ta betydligt fler mandat.
Svenskarna är innerligt trötta på massinvandringen men också trötta på främlingsfientliga rasister.
Riksdagspartierna har skrotat det svenska försvaret. Det måste byggas upp igen. Annars får vi någon annans försvar.
Med tanke på att Newsmill nuförtiden ber om ursäkt om de inte har faktagranskat ordentligt hoppas jag att de har lagt ner ett digert jobb på att kontrollera alla procentuppgifter och påståenden. SD:s trovärdighet på den punkten är ju inte så stor, som bekant...
En misstänkliggörande text om islam på klassiskt SD-manér. Det går att skriva precis likadant om snart sagt alla religioner och många rörelser med lång historia. Den religion som jag kan mest om, kristendom, skulle man kunna misstänkliggöra med exakt samma argumentationsteknik:
1. Politisk ideologi där bibeln innehåller Guds ord och ställer upp regler för hur man bör leva. 2. Stränga, dömande textutdrag från gamla testamentet som de allra flesta troende kristna inte lever efter. 3. Historisk tillbakablick på korstågen där människor tvångsdöptes eller höggs ihjäl i Guds namn. 4. Expansionen med missionärer som sprider kristendomen i världen, vilket förmodligen alla religioner har inslag av för har man upplevt något positivt vill man tipsa andra om det, logiskt nog. Lägg därtill uppmaningen från Jesus om att gå ut i världen och göra alla till lärjungar. 5. Åberopa undersökningar från människor i strängt troende och religiöst konservativa miljöer, t.ex. pingströrelsen. Inte svårt att tänka sig att sådana personer vill ha mer inslag från bibeln i svenska lagar och samhället i stort. 6. Ta upp förflugna citat från t.ex. galna hatpredikanter i USA, t.ex. att det var Guds verk att så många svenskar dog i tsunamin och att de förtjänade det för att svenskar i hög utsträckning lever i synd och otukt samt att landet åtalade en Guds tjänare (Å. Green). Ta upp Knutbymordet (det otäcka övertagandet sker också i Sverige!) där barnflickan uppmuntrades av sin pastor att mörda i Guds namn. 7. Hitta på ordet "kristifiera" för att antyda att det är en hotande trend som växer och håller på att äta upp det "normala" samt ge sken av att t.ex. KD och broderskaparna står för allt detta. 8. Spekulera fritt om framtiden i någon vag, platt men hotande textrad: "om vi inte lyckas med att inse detta kommer vår frihet och självständighet att vara ett minne blott!"
Hux flux har en bild framkommit om att alla världens kristna är onda och har dolda agendor för att ta över världen och förslava dess befolkning. En befängd bild som naturligtvis är helt nonsens!
Du kan inte bunta ihop och misstänkliggöra en hel religions flera hundra miljoner utövare, Ekeroth!
Tidigare har Ekeroth argumenterat som om det enda problemet med massinvandringen är att Islam inte passar in i ett modernt samhälle. Idag finns det ett annat spår som bör uppmuntras.
"...Det finns en lång tradition av de sju riksdagspartierna som finns idag att förneka svenskar sin identitet, sin historia och sin självbestämmanderätt. Som ett ytterligare led i detta har "eliten" nu påbörjat omskrivningen av svensk historia..."
Precis! Etnisk rensning av svenskar från allt större sjok av deras egna land. Och på det en ideologisk överbyggnad av förnekelse av att det finns något sådant som ett svenskt folk och svensk kultur. Allting annat är sekundärt. Vad muslimer predikar i sina egna länder eller hur kvinnor går klädda i Afganistan. Varför ska vi ha en åsikt om det?
När det gäller förnekandet av svenskarnas historia och Dick Harrisons nyutkomna bok "Sveriges Historia" har Gotiska Klubben analyserat en enda mening i boken, och den talar inte till Dick Harrisons fördel.
http://gotiskaklubben.wordpress.com/2010/01/23/sveriges-historia-goterna/
#1 Anna Ardin
"Varje människa måste ta ansvar för sig själv, vi kan inte låta de muslimska fundamentalisterna komma undan med sina lögner om att de talar för alla muslimer."
Det är ju just detta som är en del problemet, vilket även T.Ekroth korrekt belyser: var befinner sig den stora majoriteten av icke-fundamentalistiska muslimer (vilket du implicit antyder existerar) i debatten om islam, eller då muslimska fundamentalister dödar i islams namn?
Varför protesterar de inte själva mot dessa islamister om de verkligen anser att dessa högljudda islamister inte representerar dem, som du påstår?
Var och en kan dra sina egna slutsatser om varför denna "interna" debatt mellan muslimer inte existerar, och slutsatsen är nog tyvärr inte den som du antyder.
Och då blir följdfrågan: ska vi verkligen sitta med armarna i kors inför denna utveckling och låtsas om som att det inte sker, eller tala *öppet* om hur verkligheten faktiskt ser ut, och om konkreta *lösningar* istället för prat om "individer".
Det är ju tur att ANDRA sidor länkar till Ted Ekeroths replik så någon kan hitta artikeln.
Varför är den inte på startsidan?
#18 Affe,
Så här ser du varje gång på Newsmill när en artikel publiceras som kan tänkas behövas i debatten. Det finns en annan artikel om migrationsdomstolarna som också är undangömd, skriven av Gustav Jansson. Hans andra artikel som inte alls är kontroversiell, den finns på första sidan.
Däremot Fredriks klocka eller Monas handväska de artiklarna finns på första sidan.
Dra dina egna slutsatser av Newsmills journalistiska bedömning.
Skulle ni på Newsmill vilja förklara närmare hur ni censurerar inlägg?
Jag skrev tidigare idag ett som tydligen inte blev godkänt och undrar varför? Det var ett inlägg som inte skiljer sig särskilt från andra jag sett ibland kommentarerna. Inget fult språk, inga påhopp.
Så varför publicerades det inte??
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/05/19/AR200605...
Här är ett exempel på texter, som används i koranskolor världen över. Hur vanliga är de i Sverige? Att ta reda på detta vore ett viktigt uppdrag för grävande journalister.
#1 Anna Ardin
Ni kanske inte har satsat en enda krona. Men det är uppenbart att ni i ert samarbete söker er till den mest extrema gruppen inom islam.
” Men ideologin handlar också om att sharialagen ska stå över demokratiskt stiftade lagar. Målet är att med demokratin på sikt islamisera samhället.
- Man ska etablera relationer med olika makthavare för att gradvis utöka inflytandet för islam i ett samhälle, säger Aje Carlbom.
OCH HELT ENLIGT den ideologin så har Sveriges muslimska råd satsat på att komma in i svensk politik. Särskilt väl har de lyckats med socialdemokratin.
År 1994 kontaktade SMR alla riksdagspartier och fick från socialdemokraternas kristna grupp - Broderskapsrörelsen.
- Det är bra att vi har de här kontakterna med de muslimska grupperna i Sverige, säger Ola Johansson, internationell sekreterare på Broderskapsrörelsen.
Mahmoud Aldebe var med redan 1997 när det ordnades en så kallad "Dialogkonferens" och Broderskapsrörelsen har samarbetat betydligt mer med SMR än med de andra riksförbunden.
Ungefär 80 procent av artiklarna i Broderskapsrörelsens medlemstidning mellan 1994 och 2004 som berör riksförbund handlar om SMR.”
http://svt.se/2.53787/1.631540/socialdemokraternas_oheliga_rostfiske?lid...
GFK NOP studien från 2006 säger också detta:
Att bara 10% av respondenterna hade gått till moskén mer än 7 gånger.
Alla övriga svaranden hade gått 6 eller mindre än 6 ggr.
48 % hade aldrig gått till moskén.
19% bara en gång.
När respondenterna säger att de vill ha sharialagar sägs det absolut ingenting om vilka sharialagar de vill leva under. En fingervisning om att det inte är de sharialagar som gäller i en del länder är att 70% inte vill flytta till ett land som styrs enligt sharia. 19 % vill göra det.
68% av respondenterna vill kasta ut religiösa ledare som stödjer terrorism.
85% anser det oacceptabelt för religiösa och politiska grupper att använda våld.
80 % förstår inte varför unga brittiska muslimer skulle vilja utföra självmordsuppdrag.
Ni minns väl hur upprörda många kristna blev över filmen "Last temptation of Christ"!?
http://www.christianaction.org.za/articles/blasphemousandboring.htm
"“How is it . . . that the King of the Universe can be subjected to such ignominy and disrespect?!” asked Dr. James Dobson, President of Focus on the Family.
“The most serious misuse of film craft in the history of film making,” was the verdict of Reverend Lloyd Ogilvie, of the First Presbyterian Church in Hollywood.
“I have never come across a more blatant attack on Christianity,” was the opinion of Dr. Don Wildmon, Executive Director of the American Family Association.
“Absolutely the most blasphemous, degenerate, immoral depraved script and film that I believe it is possible to conceive,” concluded Bill Bright, President of Campus Crusade for Christ."
Wikipedia har en lista över fall som upprört anhängare av olika religioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_speech_versus_blasphemy
ICM-studien från 2006 säger också:
"The ICM opinion poll also indicates that a fifth have sympathy with the "feelings and motives" of the suicide bombers who attacked London last July 7, killing 52 people, although 99 per cent thought the bombers were wrong to carry out the atrocity. Overall, the findings depict a Muslim community becoming more radical and feeling more alienated from mainstream society, even though 91 per cent still say they feel loyal to Britain."
Det finns problem som måste tas på allvar, men det är inte intellektuell hederlighet att bara visa upp ena sidan av myntet, som dessutom har fler sidor än två.
Ekroth säger: "Det finns inget i dagens islam som tyder på avsteg från 600-talets idéer"
Det kan man bara säga om man blundar för en väldig massa forskning och muslimska opinioner. Inte minst de opinionsstudier han själv hänvisar till.
Dilsa Demirbag-Steen har en betydligt mer naynserad bild än Ekroth
http://www.dn.se/opinion/debatt/var-bild-av-muslimerna-ar-praglad-av-ska...
-
I min artikel "Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet" hänvisar jag till många opinionsstudier och analyser som rör islam, muslimer, och demokrati, i noterna 3, 4, 5, och 6. Dessa studier och analyser blundar inte för problemen och de är långt mer nyanserade än Ekroths analys och verklighetsbeskrivning.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/29/leder-etnisk-m-ngfald-till-min...
Just det. "Islam kan vara ett framtida hot mot det fria samhället så finns det iaf all anledning att vara ytterst försiktig med denna ideologi. Det ÄR naivt att avfärda alla anklagelser mot Islam som felaktiga & grundlösa."
Helt min åsikt. Vet flera/känner flera helt sjysta människor födda inom Islam, som INTE vill låta sig ledas av de som "säger sig" bestämma/stå för alla islamfödda i Sverige,felet är att de inte VÅGAR erkänna det. Islamisterna m.fl är det stora hotet, inte de som lever efter våra lagar och försöker så gott de kan, att "anpassa sig". Ett är helt klart att det är politikernas stora fel och misstag, att inte våga eller tror sig kunna sätta "gränser".Att stå UPP för vår urgamla kultur.
Fyfasiken för Mona Sahlin/muslim som sa att vår kultur/våra urgamla svenska värderingar inte är värt ens ett ruttet lingon(eller nåt i den stilen) som tvärtemot vår kvinnors kamp för jämndställdhet tog på sig "huvudduken" och gick in i moskeen och sa detta. Som kvinna glömmer jag inte sådant.
Hedi Bel Habib skrev en intressant artikel. Ekroth kan väl debattera med honom.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/06/sa-kan-sverige-forena-demokrat...
#29 Nicklas Kuoppa. Vad är det du vill ha sagt med att "68% av respondenterna vill kasta ut religiösa ledare som stödjer terrorism."?
Är det, menar du, acceptabelt att 32% då tydligen accepterar ledare som stödjer terrorism?
Hur många individer kan det röra sig om i fall undersökningen är representativ även för Sverige, 50.000?
Är det, menar du, inget problem?
#42
11% Tend to disagree, 11 % strongly diasgree, medan 10 % svarade Vet ej, på frågan om religiösa ledare som stöder terrorism borde kastas ut ur landet.
Det är ett problem att var 5:e svarande inte tycker att religiösa ledare som stöder terrorism inte borde kastas ut, OM detta kan tolkas som stöd för terror. En del av de som inte anser att dessa religiösa ledare borde utvisas kanske anser att de borde åtalas och ställas inför rätta. Att inte anse att de borde utvisas behöver inte betyda stöd för deras åsikter om terror.
Som jag skrev i inlägget visar dessa och andra studier på problem, men man måste vrida och vända lite på myntet för att få en klarare bild.
Vem är denna Ekeroth egentligen? Har han någon upphöjd position i SD?
Det som jag har så svårt för med Sd äe inte först och främst deras rätt klara rasistiksa åsikter, utan snarare den låga intellektuella nivå som verkar råda inom partiet.
Som någon här påpekade ovan så kan man med denna gymnasiella ansats till att försöka påvisa ett samhällsproblem, lika gärna "bevisa" vad som helst om vilken grupp människor som helst..
Jag vet att jag kan verka elitistisk och fördomsfull när jag menar att Sverigedemokrater i gemen saknar verktyg för att kunna skilja fakta från fördomar, men kom igen! När dom släpper fram nötter som Ekeroth och Söder mfl som får tala för dem är det svårt att tycka nåt annat.
Shalom!
#Mike
Ja du.... Deras intellektuella nivå är inte hög alls. Kolla Ekeroths text: "Det har inte slutat heller, utan erövringen av Afrika är i full gång där man tydligt kan se islams avancemang söderut - t.ex. Sudan, Etiopien, Somalia. Thailand, Indien, Pakistan/Kashmir, Malaysia och Indonesien är några andra exempel där jihad bedrivs och icke-muslimer trakasseras - Kosovo är det som ligger närmast oss just nu."
Tror man att Thailand, Indien, Pakistan, Malaysia och Indonesien ligger i Afrika år 2010 är man nog inte skolad tillräckligt.
Islam har för övrigt 2 Källor inte 3 som Ekeroth skriver (Koranen, Sunnah och Shariah). Shariah baserar sig helt på Koranen och Sunnah.
Ja ja.... SD i politik kanske inte riktigt var rätt grej...
Det blir fel att enbart fokusera på islam, kultur och beteende är lika stor del av de problem som vi ser i förstäderna. Beteendet är också ett resultat av naivt accepterande av en kultur som ger unga män och pojkar möjlighet att utöva ett utmaningar mot samhället som inte svarar och markerar var gränserna går för samhällets tollerans.
Vi ser facit av detta var enda dag och för var dag blir det svårare att stävja det. 35 års förnekande har rotat ett bekymmer till kronisk sjukdom.
Mike o Amme,
"Ja du.... Deras intellektuella nivå är inte hög alls."
Som jämförelse kan ni studera Mona Sahlins skolning och intellekt,
eller er käre vän lokföraren.
Katrin, vad syftar du på när du talar om "vår urgamla svenska kultur & våra urgamla svenska värderingar" som du tycker att vi bör stå upp för? Mest nyfiken. Berätta!
Det mesta av "svensk" kultur och de flesta "svenska" värderingar är ju ett mischmasch av intryck och inspiration från en lång rad olika håll i världen.
Exempelvis kommer ju inte kristendomen från Sverige, och de ledande upplysningstänkarna var inte heller svenskar.
För att nämna två av grundbultarna i vad åtminstone jag uppfattar som "svenskt". Eller har jag fel?
Hur har vi det med utbildningen Mike?Den utmärkte Ted har satt en . (punkt) mellan Somalia och Thailand. Efter punkten börjar nästa uppräkning. Där föll hela ditt inlägg om Teds intellektuella
nivå.
@Alicia. När ni sovjeter gjort upp med Lenin och Stalin så kommer dina ord ha något av värde.
Se, jag kan också komma med nonsensinlägg.
Jag har en judisk förälder och jag reagerar starkt när Ekeroth går ut och använder sig av sin börd när han företräder Sd, särskilt som han har blivit känd för att ulka ur sig såna här dumma rasisttexter, (menar som kloka folk här ovan har sagt, fördomar istället för empiri).
Samma retorik som Ekeroth använder mot muslimer har judar fått höra i århundraden.
Katrin, i kyrkorna i Sverige böjer svenskarna knä för en svartskalle. Han heter Jesus.
Till Silenas,
Du gör ju själv samma sak som du anklagar Ekeroth för. Du använder dig av din judiska börd för att hävda en åsikt. Precis som Ekeroth.
Det är alltså bara när judar tycker som du själv som du anser att man kan framhäva sin judiskhet?
Jag bara undrar.
Nu vill man införa sharia-lag i Sverige
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/rattsforakt-i-mangkulturens-namn_41...
Minns en debatt mellan Pekgul och Åkesson i SVT där Åkesson tog upp de islamska kvinnornas situation i Sverige ( Mer eller mindre fångar i sina egna hem)
Pekgul ljög då för hela svenska folket och förklarade helt frankt* Se ru det problemet har vi löst* Åkesson blev naturligtvis helt häpen äver detta påstående och svarade att han tidigare uppfattat Pekgul som en deriös debattör men att han tydligen måste tänka om.