Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Vi vänder oss bestämt mot moderaternas kvoteringsplaner


Vilken rätt har en politisk majoritet att genom lagstiftning tvinga en ägare att utse den ena eller den andre att leda sitt företag - vilken bakgrund, kön eller egenskap personen än må bära med sig? Det frågar kristdemokraternas Stefan Attefall apropå moderaternas och Per Schlingmans öppning för kvotering av bolagsstyrelser.


Om författaren

Stefan Attefall är gruppledare för Kristdemokraterna i Riksdagen.

Ständigt uppkommer nya krav som borde leda till en diskussion om vad som egentligen är statens och lagstiftarens uppgift. Men så ser sällan svensk debatt ut.

Innan jul visade en undersökning att könsfördelningen i kommunala bolag är ojämn. I dagarna har ytterligare exempel uppmärksammats på det offentliga området. Det ropas omedelbart på kvotering. Ett rop som skallat åtskilliga gånger de senaste tio åren, dock oftast med udden riktad mot det privata näringslivet. Men ojämställda styrelser i kommunala bolag leder nu till krav på kvotering i alla bolag, offentligt som privat ägda. Politiker kräver med andra ord en lag som både ska binda upp dem själva och dessutom styra upp privata ägare, så att dessa ska leverera de resultat politiker själva varit oförmögna.

De flesta politiker och företagsägare tiger, av rädsla för att framstå som motståndare till jämställdhet. Men någon gång måste diskussionen om politikens och lagstiftningens gränser föras. För idag breder de ut sig över de delar av samhället som vi kristdemokrater håller självständiga.

Vi har kommunalt självstyre. Den kommun som så vill skulle förstås kunna införa kvotering i sina bolagsstyrelser. Men också det möter en hel del svåra avvägningar av demokratisk karaktär. Kommunala styrelser tillsätts utifrån det stöd politiska partierna fått i demokratiska val. Det finns ingen given formula för vilka kvoteringsregler som ska avgöra om det är miljöpartisten eller vänsterpartisten som ska tillsätta en man eller en kvinna på just sin plats i bolagets styrelse.

Familjen borde vara det sista område där politiker går in och vill lägga till rätta men är ofta det första. Men det är inte min uppgift som politiker att lära pojkar och flickor hur man i en parrelation delar på ansvar hemma. Jag kan ha en åsikt som politiker, men det innebär inte att jag har en rätt att använda lagar, regler eller bidrag för att tvinga föräldrar att exempelvis dela föräldraförsäkringen. Liksom det inte är min sak att genom ideologiska dekret styra landets förskolor till att i sin tur meddela personal, föräldrar och barn att kön skulle vara en social konstruktion.

Inom universitetsvärlden har alliansregeringen nyligen tagit ett steg i rätt riktning och slopat den positiva diskrimineringen, alltså förtursrätt till utbildningar för det underrepresenterade könet. Avsikten var förstås god, men metoden var principiellt tvivelaktig och den fick orättvisa effekter.

Men i den bredare debatten är det för tillfället de privata företagen som främst är måltavla för kvoteringskraven. Under den socialdemokratiska regeringen fick näringslivet vid upprepade tillfällen höra uttalade hot, bland annat från Mona Sahlin, om kvotering i det fall styrelsesammansättningen inte ändrades. Ändå lyckades socialdemokraterna själva aldrig åstadkomma det de ville tvinga på andra. Alla borde inse det bisarra i diskussionen.

Av någon anledning har vi i Sverige fått en politisk kultur där allt görs till politik. En kultur där den viktiga diskussionen om politikens gränser lyser med sin frånvaro. Jag är den förste att beklaga de låga ambitioner som tycks prägla svenskt näringsliv när det gäller att öka andelen kvinnor i bolagens styrelser. Men vid någon punkt måste grundfrågan ställas: Med vilken rätt avgör en politiker vem som ska styra och leda de företag som enskilda personer startat eller investerat i?

Vilken rätt har en politisk majoritet att genom lagstiftning tvinga en ägare att utse den ena eller den andre att leda sitt företag - vilken bakgrund, kön eller egenskap personen än må bära med sig?

Politikens grunduppgift är att skydda personers rättigheter. Rätten att få vara fria från våld och brott, från diskriminering och fattigdom.

Genom utbildning, vård och omsorg till alla skapar vi förutsättningar för människor att förverkliga sina drömmar och utvecklas som personer. Vi stöttar det civila samhället och dess funktioner, och när de brister, då finns de offentliga skyddsnäten där för att fånga upp oss. Det är där, och just där, vi som politiker ska ägna vår energi och våra resurser.

Jag tycker att erfarenheten är tydlig. Det hjälper inte att hota om kvotering. Under alla år med socialdemokratisk regering hade vi en skev rekrytering av statliga myndighetschefer. Efter 2006 ändrade alliansregeringen rekryteringsförfarandet så att alla hade möjlighet att söka på lika villkor och inte baserat på vilka man kände och vilken partifärg man hade. Det har nu lett till en mer jämlik rekrytering, där kvinnor, män och personer med invandrarbakgrund tar sin rättmätiga plats.

Varför påpekar jag detta? Därför att jag också tycker att alla ska kunna vara delaktiga i de sammanhang där man är bäst skickad, men att metoderna måste vara legitima. Attitydförändringar ska inte beordras fram av politiska kommissarier. Vi politiker ska hålla oss borta från att reglera sådana beslut som hör hemma i näringsliv och civilsamhälle.

Vi ska istället ägna oss åt politikens huvudfrågor; jobben, ekonomin, vården, utbildningen, omsorgen och människors möjligheter att forma sina liv utifrån egna förutsättningar och värderingar. Det goda samhället, det gemensamma bästa, kan och ska inte kommenderas fram. Det skapas oftast på helt andra platser än i lagstiftarkorridorerna.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16992

47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Någon skillnad mellan Moderaterna och Socialdemokraterna är väl snart helt omöjlig att se?

Permalänk | Anmäl #1 Roland X, 2010-01-24, 14:46

Vidrig fascism att tvinga på folk vilka personer som ska få bestämma över deras privata egendom och livsver, helt sjukt av Moderaterna!

Permalänk | Anmäl #2 Jonas D Persson, 2010-01-24, 14:55

Tack Stefan Attefall för att du vågar skriva i klartext det som 99% av oss normala medborgare redan vet. Sveriges befolkning är inte några "sims" som politikerna kan sitta och leka med. Vi är unika individer och vill själva bestämma hur vi ska leva våra liv. Tyvärr finns den där sista procenten av befolkningen som förläst sig på postmodernistisk litteratur och skriker väldigt högt. Men du faller inte i fällan att betrakta de mest högljudda väljarna som de mest mångtaliga. Till skillnad från Per Schlingmann verkar du ha dragit rätt slutsatser inför riksdagsvalet.

Permalänk | Anmäl #3 Sweeper, 2010-01-24, 15:17

Bra att KD ger sin sunda åsikt i den här förgiftade debatten.

Permalänk | Anmäl #4 David E G Tinglöv, 2010-01-24, 15:50

Tack Stefan Attefall och KD! Ni har folket bakom er i denna fråga - glöm aldrig det!

Permalänk | Anmäl #5 Freud, 2010-01-24, 15:53

Ja, herregud, när det gäller att kvotera in kvinnor någonstans så är det klart att KD är emot.
-
Jag hörde just inte några protester från KD när det gällde att kvotera in män med otillräckliga betyg till olika universitetsutbildningar. Men det är klart, att kvotera in män är ju alltid bra, men att kvotera in kvinnor är dåligt.
-
Säg som det är, KD. Ni kvoterar gärna in män, men att kvinnor skulle kvoteras in någonstans kan ni verkligen inte acceptera! Om det inte gäller att kvotera in kvinnor i rollen som dem avstår från att tjäna in pensionspengar för att i stället stanna hemma och ta hand om barnen. I den frågan är KD synnerligen välvilligt inställt till inkvotering av kvinnor.
-
Jag hörde just Elisabet Sandlund (tror jag att hon heter, skribent på den kristna tidningen Dagen) säga att den borgerliga alliansen måste släppa fram KD och låta KD driva sina hjärtefrågor. Hon menade väl att alliansen ska låta KD bestämma att alla dagis ska stänga och att mammorna ska få vårdnadsbidrag (också kallat hemmafrubidrag) i stället. Då kan vi samtidigt ta bort allt trams om föräldraledighet och sådant. Nej, i KD:s värld måste kvinnorna välja mellan att jobba eller ta hand om barnen. Gör de det ena så kan de inte göra det andra. Och att papporna skulle ta ut föräldraledighet är förstås bara trams.
-
Ack, du sköna urgamla genompatriarkala värld i KD:s regi, där alla kvinnor erkänner att det var deras fel att Adam åt av äpplet och att allt ont som finns i världen idag beror på att kvinnorna inte är tillräckligt lydiga och fogliga! Amen, halleluja!

Permalänk | Anmäl #6 Ann sidbrant, 2010-01-24, 16:06

KD framstår snart som det enda trovärdiga partiet. De säger som det är, inget invecklat populistsnack som moderaterna försöker sig på. Vad har hänt med de blå, de gör ju allt för att få röster från vänsterkanten. Dock hoppas jag att de sanna borgarna protesterar genom att lägga sin röst på KD eller något av de andra allianspartierna.
Kvotering kan inte vara rätt, det visar väl den senaste fallet och domen som handlade om kvotering till högskoleplatser. Tur att det blev så och tur att KD finns.

Permalänk | Anmäl #7 C Larsson, 2010-01-24, 16:23

KD framstår snart som det enda trovärdiga partiet. De säger som det är, inget invecklat populistsnack som moderaterna försöker sig på. Vad har hänt med de blå, de gör ju allt för att få röster från vänsterkanten. Dock hoppas jag att de sanna borgarna protesterar genom att lägga sin röst på KD eller något av de andra allianspartierna.
Kvotering kan inte vara rätt, det visar väl den senaste fallet och domen som handlade om kvotering till högskoleplatser. Tur att det blev så och tur att KD finns.

Permalänk | Anmäl #8 C Larsson, 2010-01-24, 16:25

KD framstår snart som det enda trovärdiga partiet. De säger som det är, inget invecklat populistsnack som moderaterna försöker sig på. Vad har hänt med de blå, de gör ju allt för att få röster från vänsterkanten. Dock hoppas jag att de sanna borgarna protesterar genom att lägga sin röst på KD eller något av de andra allianspartierna.
Kvotering kan inte vara rätt, det visar väl den senaste fallet och domen som handlade om kvotering till högskoleplatser. Tur att det blev så och tur att KD finns.

Permalänk | Anmäl #9 C Larsson, 2010-01-24, 16:26

Någon borde fråga Stefan Attefall om han inte vet att demokrati i svensk skepnad handlar just om att en politisk majoritet har makt att genom lagstiftning påverka människors väl och ve.

Permalänk | Anmäl #10 Henrik Sundström, 2010-01-24, 16:54

Själv blev jag väldigt förvånad att moderaterna vill ha en kvotering när det gäller bolagsstyrelser. Detta är ju sossarnas område.

Jag förstår heller inte varför det har tillkommit en massa konstiga beslut sedan den borgerliga alliansen tog makten. T.ex att vi pensionärer ska betala mer skatt än arbetande löntagare. Detta är en av de största skandalerna. Räknar man sedan in den minskning som nu sker med den månatliga pensionen så kommer jag och min hustru att ha ca 6000 kronor i mindre i år att handla för. Okej, detta var visserligen alla partiers skuld med ett vansinnigt beslut om ändring av pensionssystemet.

Tittar man på kronans tillbakagång så hade det också varit bra om vi hade gått över till Euro men det var Bild som såg till att det inte blev så genom att det var han som drev igenom att vi skulle folkomrösta.

Ta sedan flyktingpolitiken. Den har ju fortsatt i sossarnas spår. Nej, det kan inte bli en röst denna gång på borgarna. Nu är det verkligen läge att visa sitt missnöje genom att rösta på Sverigedemokraterna. Det är det enda alternativet. Tyvärr blir det nog så att vi får en kommunistinfluerad regering. Hemsk tanke. Tänk vad detta landet har körts i botten av både sossar och alliansen.

Permalänk | Anmäl #11 Lennart, 2010-01-24, 17:15

Vad har hänt med Newsmill?

Förr kunde man, efter att ha läst något upprörande i vanlig media, gå till Newsmill och debattera det, för det fanns alltid någon ny artikel som tagit upp just det ämnet. Fräsht och uppdaterat kändes det.

Vad är det nu? Ett tillhåll för politiker och "experter" som undviker känsliga ämnen.

Tråkigt....

Permalänk | Anmäl #12 Affe, 2010-01-24, 17:18

Lilla vän!
Det är tack var du bor i en Demokrati att du få dina rättigheter. Män har länge kvoterat verandrar in i olika styrelser m.m. nu är de dax att kvinnor få vara med och bestämma. Skäms inte du att det se illa ut på olika makt konstelationer där vi hittar bara män?
KC

Permalänk | Anmäl #13 KC, 2010-01-24, 17:34

Tyvärr så har det visat sig att kvotering är nödvändigt. Jag trodde själv att det skulle bli bättre på frivillig väg. Men efter att själv ha medverkat i en rad rekryteringar av kvinnor till styrelser de senaste åren ser jag att betonghäckarna (=gamla män) inte reagerar nämnvärt. För att få ett mer dynamiskt arbete i styrelserna är det absolut nödvändigt med en jämnare fördelning. Så låt oss ta efter den norska modellen!

Permalänk | Anmäl #14 Gamla Gubben, 2010-01-24, 17:44

RE: #1 Roland X, 2010-01-24, 14:46

Det skulle vär vala mouna som är skillnaden...

#14 Gamla Gubben, 2010-01-24, 17:44
Prolemet är väl att alla simmar i samma ankdam dvs rekryteringen bör breddas avsevärt utan att kön skulle styra. Att det blir mer dynamiskt genom kvotering är bara bara trams. Politikten bevisar att kvotering är värdelöst och skapar ett sämre samhälle. Ju fler politikerövergrepp desto sämre samhälle.

Permalänk | Anmäl #15 BluePrint, 2010-01-24, 18:21

Det är klart vi ska ha kvotering! Men bara i statliga och kommunala bolag. Inte i privata. Där ska vi fan inte lägga oss i.

Män väljer män. Och i offentliga bolag pratar bara alla om att vi ska ha in mer kvinnor. Men inget händer. Lagstiftning behövs och det nu! Varför! Därför att män väljer män. Varför! Jo, dom är solidariska och sitter kvar i ett gammalt tänk. Det var mannen som försörjde familjen förr. Och alltså behöver en man en position bättre än en kvinna. Men nu jobbar ju båda och har barn på dagis. Staten har tagit över allt. Så kvinnor tjänar också pengar. Alltså - in med lika många kvinnor som män i offetnliga bolag. Men ge fan i dom privata!

Per Schlingmann är bara för ivrig att bli en feminist och sosse. Precis som om han tror att makten sitter där. Det gör den inte.

Permalänk | Anmäl #16 Helena Palén Olofsson, 2010-01-24, 19:10

Operation rädda Kd har startat. Moderatregeringen låter knattarna ta de feta smällarna och nu har det gått så illa att de håller på att bli golvade, "gentilt" spelar det stora regeringspartiet ut kvoteringskortet som Kd kan hugga på och kanske rent av sega sig över fyra procents stupstocken. Men vad göra med det C som nu också fått stå till svars för den moderatledda regimens politik och riskerar att halka ut i kylan.

M är som teflonbelagda, förra gången det var borgerlig regering ledd av Bildt, vilket var en mindre katastrof kostade det dem inte ett dugg, tvärtom fick de någon tiondels procent fler röster. De helt och hållet oskyldiga till regimens politik Ny Demokrati fick däremot en fet smäll samt de små dåvarande alliansbröderna fick också en släng av sleven.

Undrar hur det känns att inte klara saker och ting på egenhand utan behöver denna draghjälp av det stora regeringspartiet.

Permalänk | Anmäl #17 Klerken, 2010-01-24, 19:48

Nu utspelas politisk teater på ett beklämmande sätt.

Centern är på väg bort ur riksdagen och måste räddas kvar. Då påstår Moderaterna att de vill könskvotera bolagsstyrelser, vilket givetvis inte finns på kartan att de skulle göra. Syftet är att ge Maud Olofsson rollen av att med kraft gå i opposition mot det.

Eftersom motståndet mot könskvotering är en grundläggande borgerlig värdering så skall väljarna fås att tro att en röst på Centern är en markering mot könskvotering som man alltså har lurat i dem att Modertaerna vill driva igenom.

Man måste säga att regeringen är skicklig på att kringgå sitt allt övergripande huvudproblem sedan 1919 - demokratin.

Permalänk | Anmäl #18 Observer, 2010-01-24, 21:02

#16 Helena Palén Olofsson

Håller helt med om att staten inte ska lägga sig i de privata företagens styrelser. Vad gäller de statliga bolagen så borde det inte finnas några, vilket följaktligen leder till att kvoteringsfrågan kan läggas till handlingarna.

Till er som är för kvotering, hur ska vi göra med alla privata småföretagare som endast har sina familjemedlemmar i styrelsen. I de fall där ett av könen har majoritet, vem ska fungera som "utfyllnad"?

Permalänk | Anmäl #19 C Larsson, 2010-01-24, 22:41

Företagen får skylla sig själva: De har känt till att om de inte gör något seriöst åt att minska kvinnounderskottet i bolagstyrelserna så hotar kvotering. -De har gjort för lite och nu finns "hotet" där igen. Så gnäller dessa välbetalda direktörer som säger sig ha så hög lön för att de har kompetens och ansvar! -Tänk vad ni skulle kunna höja lönen om ni visade kompetens, omdömme och ansvar för att få in nästan 50% i bolagstyrelserna.
-Sluta klaga och aggera i stället, direktörer!

-Kvotering måste gälla även åt andra hållet. Alltså flera män innom kvinnodominerade styrelser!

Har inte Norge någon form av kvoteringslagstiftning förresten.

Permalänk | Anmäl #20 Ingemar, 2010-01-24, 22:43

Jag förstår inte; Alla Focault-Beuavoaur-Frankfurtskadade är ju överens om att kön är en social konstruktion, och om det då inte är någon skillnad mellan män och kvinnor kan det ju lika gärna vara män i dessa sammanhang.

Permalänk | Anmäl #21 conlon, 2010-01-24, 23:07

Attefall kanske är mer liberal än kristdemokrat.

Instämmer i att staten inte bär rätten att genom lagstiftning tala om för privata företag hur deras bolagsstyrelser ska se ut. Detta är en fråga om värderingar och det krävs ett bredare arbete för att åstadkomma en förändring än att tro att lagstiftning löser problemen. Lagstiftning vore endast att sopa "smutsen under mattan" och tro att den har försvunnit.

@Ingemar:
Det må vara sant att företagen har haft möjligheten att korrigera problemet. Detta betyder dock inte att man kan rättfärdiga att politiska beslutsfattare inkräktar på bolagsstyrelsernas självbestämmande. Det bör endast kunna ske i offentligt ägda bolag (vilka heller inte har gått ut som några föredömen).

Tobias Schelin (FP)

Permalänk | Anmäl #22 Tobias Schelin, 2010-01-24, 23:37

jag brukade vara moderat i alla år, men nu vet jag inte vad jag skall rösta på längre.... moderaterna viker sina ideal om och om igen.

Permalänk | Anmäl #23 Ujin, 2010-01-25, 03:16

Bra artikel av Stefan Attefall.

Moderaterna har blivit total sossar som inte längre förstår att staten inte har att göra med vilket kön styrelseledamöter har. Det är också en förolämpning mot kvinnor som moderaterna anser vara så odugliga att de måste kvoteras in i styrelser.

Finns det någon politiker som vill sänka skatterna ordentligt, minimera byråkrati, lagar, regler och kontroll i Sverige? Det finns ingen motsvarighet till Ron Paul i Sverige, en hederlig politiker som vill halvera skatteförtrycket från ca 50% till 25%, alla partier är sossar som höjer skatter (trängselskatter, tobaksskatter, etc) utan det enorma slöseriet fortsätter och folket får bära hela bördan.

Alliansregeringen undertecknade också Lisabonfördraget utan att vi fick folkomrösta om saken, så nu lever vi alla i en byråkratisk diktatur EUSSR som fattar 80% av besluten. Svenskarna har fått dispans att äta surströmming t o m 2011-12-31 av EU, det är för fan skandal, EU skall fullständigt skita i vad svenskarna väljer att äta och inte äta. Välkommen till EUSSR. Nu gäller det att ta sig ur EUSSR snabbt som fan och fixa till ett enkelt frihandelsavtal med de fyra friheterna så att vi slipper betala miljarder till byråkrati och subventioner.

Det finns inget parti att rösta på i Sverige längre och det spelar i och för sig ingen större roll eftersom EUSSR kommer att besluta i de flesta frågor i alla fall.

Permalänk | Anmäl #24 Johnny, 2010-01-25, 03:37

Kom att tänka på att moderaternas väl korkade utspel är ett sätt att bjuda KD på några moderata väljare så att de klarar 4% spärren för att rädda regeringen, i så fall har det i alla fall ett gott syfte, men man förlorar ju helt förtroendet och hoppet om moderaterna.

Permalänk | Anmäl #25 Johnny, 2010-01-25, 03:42

Vidrig fascism att tvinga oss skattebetalare att bara en massa gubbar skall bestämma över våra pengar. Stefan Attefall och hans gelikar kan krypa tillbaka under stenen de aldrig borde kommit fram ur.

Permalänk | Anmäl #26 Nisse W, 2010-01-25, 08:56

Trodde aldrig jag skulle hålla med en kristdemokrat, men Stefan Attefall har skrivit en av årets bästa artiklar! Någon måtta får det faktiskt vara på politikernas klåfingrighet! Hur kan ett liberalt parti som moderaterna förespråka kvotering? Det är helt otroligt! En ordentlig genomvädring av vad som är politikens område och vad som är medborgarnas, familjernas och företagarnas privata sfär är onekligen på tiden!

Permalänk | Anmäl #27 Joakim, 2010-01-25, 09:17

Ni får min röst Kd!

Permalänk | Anmäl #28 Simon, 2010-01-25, 09:41

Oberoende vad man tycker om könskvotering (jag tycker inte om det) eller positiv särbehandling eller negativ särbehandling, varsågod och välj efter behag och åsikt för det är samma sak det handlar om, så borde man kunna vänta sig en konsekvent behandling av frågan generellt, speciellt av moderaterna.

1) Moderaterna (regeringen) slopar först könskvotering (hoppsan positiv särbehandling var det) vid antagning till universitetsstudier pga att detta NUMERA missgynnar kvinnor.
2) Moderaterna föreslår direkt efteråt att man skall INFÖRA positiv särbehandling vid bolagsstyrelser för att dagens system "missgynnar" kvinnor.

Var är logiken ? Vi kan väl inte prata om jämställdhet, dvs lika rätt åt kvinnor som män om allt man gör i jämställdhetens namn måste alltid gynna kvinnor och om det inte gör så ändrar man lagen igen ? Detta är ren opportunism av moderaterna och inget annat. Om särbehandling vid bolagsstyrelserna i framtiden börjar missgynna kvinnor tar man bort det också då ?

Jag vet inte exakt men minst 60% av elever med bättre betyg idag är tjejer, dvs pojkarna blir efter mer och mer och stödinsatser borde sättas in i skolan, men detta pratas det tyst om.
Dagens jämställdhetsproblem med mindre kvinnor i högre positioner kommer dock lösas automatisk för detta sörjer deras högre utbildningsnivå för automatisk inom snar framtid. Det är snarare så att vi måste satsa mer på pojkarna i grundskolan.

Missförstå mig inte, jag har både söner och döttrar och jag pushar mina döttrar i skolan lika hårt som pojkar men ser att bla pga den saknade disciplinen i skolan så kommer inte pojkarna kunna tillgodogöra sig utbildning lika bra som flickorna som i grundskoleåldern är mer ambitiösa och satsar hårdare på studierna. Pojkarna behöver stramare ramar än flickor och fast struktur och disciplin i grundskolan för att lyckas lika bra och det har de inte idag.

Permalänk | Anmäl #29 40 år i svensk politik, 2010-01-25, 10:45

C Larsson #19: Vilken konstigt påpekande och slutledning. Om jag skriver så här då: I alla skattefinansierade bolag ska det finnas minst lika många kvinnor som män. Privata företag och bolag ska lämnas därhän. Om man startar ett företag med egna pengar och driver upp det ska man också vara till 100 procent byxmyndig att BESTÄMMA allt.

I konstellationer som drivs av skattemedel ska full jämställdhet råda. Så att allt snack om jämlikhet äntligen får någon innebörd. Om privata företagare också blir medvetna så inser dom till slut att det är mycket lönsamt med jämställdhet.

Män väljer män. Av solidaritet med sitt kön. Se min kommentar ovan. Kvinnor är underordnade. Men det finns minst lika många medelmåttor till kvinnor som det finns män som nu har full frekvens i maktens boningar. Var den än sitter.

Permalänk | Anmäl #30 Helena Palén Olofsson, 2010-01-25, 10:54

Männen har ju alltid blivit inkvoterade. Nu är det kvinnornas tur.

Permalänk | Anmäl #31 ung kvinna, 2010-01-25, 10:59

Trams att 'män alltid har blivit inkvoterade'. Väx upp. Jag är kvinna och har aldrig haft något problem att ta mig fram. Men jag har heller aldrig förväntat mig att få gratischanser som de flesta kvinnor gör idag. Ta för er och sluta gnäll.

Kvinnor och män är olika I GENOMSNITT, och det vore konstigt om inte detta genomsnitt slog igenom i verkligheten på något sätt.

I genomsnitt är målet viktigare än resan för många män i arbetslivet, medan det för kvinnor är precis tvärtom. I den mån arbetet är viktigt överhuvudtaget annat än som ytterligare en form av social samvaro, förstås. På mitt kontor verkar nämligen många tjejer mer intresserade av intriger på kontoret, kontorsinredning, vem som sitter i vilket rum och annat i stället för att leverera resultat.

De flesta av mina tjejkompisar använder jobbet som en mellanlandning mellan mammaledigheter och annat. På det sättet kvalificerar man sig definitivt aldrig till något styrelsearbete. Om man inte får det på en kvoteringsräkmacka, förstås.

Det är helt enkelt lättare att hitta resultatfokuserade män. Man behöver någon enstaka med typiskt kvinnligt resan är viktigare än målet-perspektiv i en styrelse, men hälften??? Hittar jag en kvinna med rätt driv plockar jag in henne i styrelsen direkt precis som jag gör med män (vi har två kvinnor just nu).

VI kvinnor som fattar affärer och vill offra det som krävs är procentuellt sätt inte så många. Jag känner mig rätt ensam, och beskylls ofta för att vara "för grabbig".

Jag har förresten redan börjat se över möjligheten att registrera mitt bolag i ett annat närliggande EU-land om detta blir verklighet. Det är en ren överlevnadsfråga. Jag har inte råd med barlast i min styrelse, oavsett kön.

@ nr 30: Om det är någon som lyckats påvisa ökad lönsamhet med jämställdhetssatsningar vill jag gärna veta, för det är intressant. I vilka branscher gäller det, hur många % produktivitetsökning/vintsökning ger det, vad är ROI etc, och hur gör man för att komma igång?

Permalänk | Anmäl #32 Kvinnlig ägare och arbetande styrelseordförande, 2010-01-25, 11:40

#32: Oj. så bra det går för dig då! En sak är säker! Kvinnor som startar företag och som skaffar barn ska tänka sig noga för. När ungen kommer och kvinnan/företagaren tror att hon ska få någon försörjning blir det tji om hon tjänat dåligt (SGI). Och det gör man i början. Inget hänger med i mantrat: Vi måste ha fler företagare! Vi måste ha fler kvinnliga företagare! Systemen är inte gjorda för kvinnor som både vill göra karriär och skaffa barn. Kom ihåg det:

När det gäller lönsamhet i jämställdhetssatsningar kan du ta kontakt med Marita Svensson i Hudiksvall. Hon kan allt om det här.

P.S. Visst kvoterar män in varandra hela tiden. Det är det ryska klockspelet som styr: penis, pung och testiklar. D.S.

Permalänk | Anmäl #33 Helena Palén Olofsson, 2010-01-25, 12:02

Jag instämmer med #31 men kvotering kan slå väldigt fel, som vi sett i intagningen till en del universitetsprogram.

Men jag hoppas någon skriver mer om fler av de förslag till ökad jämställdhet moderaterna och övriga allianspartier föreslagit.

Till exempel förslagen som rör lika möjligheter i skolan och arbetslivet, rätt till hälsa och omsorg på lika villkor, och bekämpandet av våld i relationer.

"M kräver mer jämställd skola"
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m-kraver-mer-jamstalld-skola_1564721.svd

"Alliansarbetsgrupp för jämställdhet"
http://www.alliansforsverige.se/wp-content/uploads//2009/10/Alliansarbet...

Permalänk | Anmäl #34 Niclas Kuoppa, 2010-01-25, 12:09

#32 "Jag känner mig rätt ensam, och beskylls ofta för att vara "för grabbig"."

Du tror inte att de föreställningarna kan upplevas som ett hinder för en del kvinnor?

Vad gäller det eviga problemet att kvinnor föder barn och ofta väljer att ta hand om dem mer än papporna, och på så vis priorieterar ned karriären, säger Ingemar Gens följande:
http://www.alltombarn.se/foraldraliv/det-ar-fortfarande-kvinnan-som-uppf...

"Ingemar Gens menar att vi har lång väg att gå mot delat ansvar för barnen.
– Att delta i att skjutsa omkring på barnvagnen betyder inte att man uppfostrar. Jag menar att 95 procent av alla barn i Sverige fostras av en kvinna./.../ Studier visar dock att det är kvinnan som bestämmer om vem som ska vara hemma och när. Men det är inte politiskt möjligt att, eller i den allmänna debatten, säga till kvinnor: ”var inte så snål – låt din man vara hemma litet också”. Jag är övertygad om att det skulle uppfattas som skuldbeläggande av en grupp som gör så gott den kan att säga att mödrar manipulerar föräldraledigheten…

Det som komplicerar det ytterligare är att moderskapet i sig blivit så viktigt, menar Ingemar Gens.

- Dagens framgångsrika kvinna måste visa upp en succéartad mammaroll. "

Utifrån detta så tror jag att delat ansvar för barnen kommer att först minska kraven på kvinnor att vara den "perfekta mamman" och därigenom ge fler kvinnor ökade möjligheter att göra karriär och samtidigt ge fler män möjligheter att vara en bra pappa.

Permalänk | Anmäl #35 Niclas Kuoppa, 2010-01-25, 12:21

Läs intervjun med Ebba Lindsö i Söndagsintervjun i DN Söndag 24/1. "De använde alla medel för att få bort mig" angående hennes bok. Hon nämner att mellan styrelseuppdragen skulle hon vara mamma också. Boken kanske innehåller mer om det. Intervjun är ganska kort.

Den kommer nog snart att kunna läsas på www.dn.se

Permalänk | Anmäl #36 Niclas Kuoppa, 2010-01-25, 12:31

Förtrycket mot män i dagens Sverige börjar likna judeförtrycket i 30-talets Tyskland....

Permalänk | Anmäl #37 Berit, 2010-01-25, 14:07

Hillevi Engström, moderaternas talesperson i jämställdhetsfrågor intervjuades just i P1 om könsmaktsordning, feminism, och kvotering
http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=2822

Permalänk | Anmäl #38 Niclas Kuoppa, 2010-01-25, 15:35

Som vanligt går debatten om kvotering , eller inte kvotering.
Frågan borde i stället vara,vad ska kvoteras ? Med tanke på hur bolagen uppför sig med miljöfrågorna,ekologi,luft och vatten,djurarternas utrotning och fördelningen av vinsterna från verksamheten,så kan man undra hur det står till bakom pannbenet i många styrelser. Det är dags att kvotera in Ekologer,Toxikologer,Humanister,Pedagoger och kanske psykologer i styrelserna så att det blir nån djävla ordning i speceriaffären.Annars är jag rädd att psykopaterna som är i det segmentet nu,fördärvar företagen och jorden för våra barn.
Alla blir förlorare.

Magistern

Permalänk | Anmäl #39 Rolf Sjöwall, 2010-01-25, 17:16

Det ligger mycket i vad du säger sign "Magistern" men nu har vi de politiker vi har här i Sverige som bara försöker att skaffa röster och då gäller inte sunt förnuft. Således är det ju nu populärt med att ropa på kvinnor som ska in både här och där för att blidka väljarna. Det spelar ingen roll om dessa kvinnor har kompetens vilket naturligtvis många har men de ska gå före ändå bara de är kvinnor.
Tänk vilka stora problem vi har i Sverige. Är det konstigt att vi halkar efter land efter land ju mer tiden går. Snart mister vi Ericsson också efter förlusterna av SAAB och VOLVO. Men vi har kanske jämlikhet som inget annat land har. Detta ska vi leva på nu när vi knappt klarar att vårda sjuka människor. Vilken fruktansvärd framtid vi har framför oss.

Permalänk | Anmäl #42 Lennart, 2010-01-26, 10:05

Nej, lägg i backen. SAAB(lar) också........ Volvo......... Marabou ... listan kan göras lång. Klart 50% av befolkningen ska hållas tillbaks. DÅ kommer det att gå bra för Sverige.

Norge fräser på i 180. Wrooom!

Frankrike lägger in fyran.

Sverige - Backen.

Permalänk | Anmäl #44 Backsäteschaufför, 2010-01-26, 18:15

Jag kan bara instämma helt i Stefan Attefalls syn på kvotering. Kvotering är alltid kontraproduktiv och skickar signaler om att den som kvoteras in inte skulle duga på egna meriter. Dessutom ska inte politikerna detaljreglera familjernas vardag eller lägga sig i hur privata företag utser sina styrelser. Det är viktiga grundläggande principer. Jag och väldigt många moderater med mig tar helt avstånd från alla förslag som rör kvotering. Jag är övertygad om att moderat partistämma aldrig skulle stödja ett sådant förslag.

Läs mer på min blogg, www.ericsoniubbhult.se

Permalänk | Anmäl #45 Jan Ericson, riksdagsledamot (M) , 2010-01-27, 23:23

More olive grinding... Should I do this on-camera for you so you can see? Get the sandals from Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and head into Peloponnesus where a maze, a god, a hydra, and a cyclops await us. I also use cheap tactics on the hydra, but he sucks so whatever.

Permalänk | Anmäl #46 liumang, 2010-07-21, 14:07

The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes

Permalänk | Anmäl #47 liumang, 2010-07-22, 13:30


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.