Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går i dag till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (32) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt öppnar för höjd pensionsålder, inför mötet då han är värd för bland andra David Cameron. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (30) Skriv

Neddragning på Astra Zeneca

Upp till 1200 forskartjänster försvinner i Södertälje. Vad betyder  det för staden - och Sverige? Läs (5) Skriv

Foto: Scanpix

Reinfeldts klocka 13 gånger dyrare än Sahlins väska


"Ingen kommer heller på idén att ifrågasätta vad Fredrik Reinfeldt kör för bil eller var han köpt sina skor. Som manlig politiker går det tydligen utmärkt att bära Boss-kostym och en Longinessklocka för närmare 80 000 kronor." Det skriver CLAES BORGSTRÖM, advokat och jämställdhetspolitisk talesperson (s).


Om författaren

Claes Borgström är jämställdhetspolitisk talesperson (S).

Inte heller år 2010 slapp Sverige en debatt om kvinnors assessorer och så kallade lyxkonsumtion.
Denna gång är det socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin som står i skottgluggen.
Vid veckans partiledardebatt uppträdde hon med en röd Louis Vitton-handväska, en väska som hon fått i femtioårspresent, men som går att köpa för den som har 6000 kronor.
Detta har resulterat i en debatt om "Mona Sahlins lyxväska" samt ifrågasättanden kring huruvida väskan var för dyr för en av arbetarrörelsens företrädare.

Debatten om kvinnors lyxkonsumtion är på många vis en märklig diskussion.
Män har i alla tider drömt om och samlat på status- och lyxsymboler. Bilar och klockor hör kanske till de vanligaste lyxföremålen.

Detta har sällan väckt någon större uppmärksamhet.
Ingen kommer på tanken att anklaga dessa män för några skamlösa konsumtionsorgier eller för att hysa ett bottenlöst begär. På sin höjd leder det till skämtsamma kommentarer om att föremålen skulle uttrycka någon form av kompensation för brist på manlighet i andra avseenden. Men för det mesta betraktas föremålen som symboler för makt, kraft och upphöjdhet. När en kvinna däremot gör samma sak väcker det omgående upprörda anklagelser om måttlöshet och brist på moral.

Vi gör uppenbarligen skillnad på mäns och kvinnors lyxkonsumtion.
Detta är naturligtvis inget annat än ett klassiskt uttryck för könsmaktsordningen där männen upphöjs för ett beteende medan kvinnorna skuldbeläggs för samma sak.

Debatten om Mona Sahlins väska är om något också ett uttryck för härskartekniken dubbel bestraffning. För det hade naturligtvis inte spelat någon roll vilken väska hon burit med sig till den där partiledardebatten. Media hade med största sannolikhet ändå ägnat journalistik åt att kommentera Mona Sahlins utseende. Detta sker ständigt, där politiska reportrar ibland ägnar större engagemang åt att recensera Mona Sahlins sjalar än själva innehållet i den politik som framförts.

De manliga partiledarnas val av kostym och slips ägnas däremot sällan någon som helst uppmärksamhet - än mindre väcker det kritik. Som manlig politiker går det tydligen utmärkt att bära Boss-kostym och en Longinessklocka för närmare 80 000 kronor.

Ingen kommer heller på idén att ifrågasätta vad Fredrik Reinfeldt kör för bil eller var han köpt sina skor. Jag tillhör själv inte dem som drömmer om en dyr märkesklocka. Jag har heller inga synpunkter på om någon som har råd - kvinna eller man - går och köper en klocka eller handväska som kostar så mycket pengar. Vad jag däremot vänder mig mot är att kvinnor och mäns konsumtion värderas olika.

Varför upphöjs en kostymklädd man med märkesklocka på handleden medan en kvinna med en 6 000 kronorshandväska etiketteras som ansvarslöst slösaktig? Låt oss slippa att härskartekniker används mot kvinnliga politiker i valrörelsen och låt konsumtionsdebatten fortsätta - men utifrån ett jämställt perspektiv.

















Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16917

141 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Å här kommer tydligen sancho pancha i sin iver att få en ministerpost...

Permalänk | Anmäl #1 BluePrint, 2010-01-22, 17:19

Han är ju Borgare, Dom är ju Sveriges "Rika" inte kan vä han kritiseras för att han har dyra saker... Eller är det det samma som Mauds kritik om kritiken mot sig i Saabskandalen.

Män i ledande positioner kritiseras inte.

Permalänk | Anmäl #2 Mikael Karlsson, 2010-01-22, 17:29

Jag är så trött på PK-människor som Claes B. Komma dragandes med "härskartekniker" 2010, man tar sig för pannan. Kan vi inte skicka denne man tillbaka till 80-talet där han hör hemma.

Permalänk | Anmäl #4 Fri Fart, 2010-01-22, 17:38

ROSORNAS KRIG I REPRIS?
För ungefär tjugo år sedan brakade ledande socialdemokrater ihop i en strid som brukar benämnas "Rosornas krig". Är det dags nu igen? Nej, jag tror inte det. Claes Borgström, som är den ena delen av Socialdemokraternas nya "Ebbe och Hasse-duo" räcker helt enkelt inte till som motståndare.

Ingen kan dock ta ifrån Claes Borgström att han är den person som lyckats skada det svenska rättsväsendet mer än någon nu levande. Han lyckades med bedriften att få en nerdrogad stackare (Tomas Quick) dömd för åtta mord som han aldrig har begått. Denna insats från Claes Borgströms sida är skandalös. Om någon annan skulle ha begått samma missgärningar som Borgström har gjort så skulle den personen omgående dra sig bort från det offentliga livet. Men så icke, Claes Borgström. Jag ska ge Dig ett löfte, Claes. Varje gång du dyker upp i det offentliga rummet så ska jag påminna läsarna/lyssnarna om de skador som du har orsakat vårt fosterland.

Vi är många som aldrig varken kommer att glömma eller förlåta!

Permalänk | Anmäl #5 Svea Svensson, 2010-01-22, 17:40

Visst är "debatten" löjlig och måhända hade den inte uppstått om Mona hettat Morgan och varit man. Måhända att det är så men Reinfeldt är ju moderat och som sådan har han aldrig gjort någon hemlighet av att just klassklyftan inte är ett problem, ej heller att det är fel att konsumera. Det är ju snarare tvärtom enligt honom att denna klyfta och konsumtionsdrift är det som ska sporra oss till att bli bättre medborgare.
Sahlin representerar en helt annan rörelse, folkrörelsen med andra värderingar. Där är just klyftan mellan fattig och rik ett problem oavsett hur bra eller dåligt de olika klasserna har det och det synsättet bär med sig helt andra krav på folkrörelsens representanter.
Men kul att du bestämt dig för att äntligen försöka försvara någon herr Borgström (för det är väl för tidigt att titulera dig minister?).

Permalänk | Anmäl #6 Johnny, 2010-01-22, 17:43

Sorgligt att läsa kommentarerna på Newsmill.
Vad är det frö typer som häckar här?
Hur tusan kan man föra en debatt om Monas väska?
Håll er till sakargumenten!
Detta är pseudo i kubik.

Permalänk | Anmäl #7 Olle Benner, 2010-01-22, 17:45

Menar Claes Borgström att om Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt bägge skulle bära armbandsur för 80.000 kr, så lever bägge som de lär? Intressant analys av Arbetarpartiet och Det Nya Abetarpartiet!

Permalänk | Anmäl #8 Observatör, 2010-01-22, 17:46

Skillnaden, anser jag, är:

1: Mona står för en politik där det anses vara fult att vara rik. Har man hört en enda debatt med Mona så vet man hur hennes retorik konsekvent trackar "de som tjänar allra mest". Det gör inte Fredrik.

2: Mona har ju uppenbarligen ställt väskan där som någon form av product placement, i stil med att 007 hänger över sin Aston Martin på alla filmaffischer. För att se vilken klocka och kostym vår käre Fredrik har på bilden får man ju använda lupp och vara expert på området.

Permalänk | Anmäl #9 Johan1230, 2010-01-22, 17:48

Nu är det ju främst socialister som tror på den moraliska altruismen och att man föds in till en skuld åt alla som man har det bättre än.
Reinfelt borde å andra sidan avstå eftersom han lever på stulna pengar;skatt.

Permalänk | Anmäl #11 Eddie Willers, 2010-01-22, 17:56

Är man socialist så skall man väl uppträda som en socialist och inte som ej borgare.

Permalänk | Anmäl #12 tidosss44, 2010-01-22, 18:01

Nu är ju en gång Fredrik moderat -och av moderater förväntar vi oss intet annat än överdåd och lyx!
Det ligger liksom inbyggt i deras natur...se till mig som liten är.
På ledande socialister ställes mycket högre krav på vandel och uppsåt...

Permalänk | Anmäl #13 Frank, 2010-01-22, 18:02

Om man nu ska skriva en sån här artikel så får man väl för fan
se till att inte överdriva.
Om inte nu Claes Knas hävdar att Fredrik har köpt klockan för ett ockerpris så finns inga Longiness för den prislappen!!
de slutar på ca 70 papp
om man bemödar sig att söka lite mer så kan man hitta att klockan förmodligen är en evidenza som ligger på upp till 45 papp men den modellen som Fredrik tycks ha ligger pa 20-30 kanske

http://www.kingmagazine.se/Manniskorna/Pelles-blogg/Reinfeldt-bar-Longines/

http://www.portagadgets.com/uk/product.php?productid=30039

...diskussionen kan man ju fortfarande ha med en 20 papp klocka.
...kanske....

-Dan

Permalänk | Anmäl #15 Dan, 2010-01-22, 18:08

Detta kommer att bli den roligaste valrörelsen, någonsin. Ribban är lagd och nu fortsätter vi i absurditetens tecken. För min del lovar det gott, i viss mening. Jag ÄLSKAR absurda komedier.. Vi kan gå till historien! Vi kan sätta Sverige på kartan, allvarligt. Snälla fortsätt denna "Badlands Hyena"-debatt. Det är mitt hemland.

Permalänk | Anmäl #16 Morgan Löfstedt, 2010-01-22, 18:12

Tack för ett påpekande om det självklara i den här typen av kritik mot Mona Sahlin. Det är bra om luften rensas ifråga om dessa frågor redan nu, eller som ett led på vägen i att sålla fram de verkliga kärnfrågorna och EVENTUELLA skillnader mellan de två blockens inriktning. För vissa skillnader finns det ju. Reinfeldt är en jättebäbis jämfört med Sahlin. Det vore bra om hon kunde få göra bruk av sina erfarenheter med stöd från människor som har något i huvudet (istället föratt det ska komma en helt ny och OERFAREN människa
som kan styras hur lätt som helst av andra).

Permalänk | Anmäl #17 Fröken Svan, 2010-01-22, 18:11

Nu undrar jag bara vad för klocka Mona har... och vilka bilar dom eventuellt kör... Politiken skiter jag väl i!

Permalänk | Anmäl #18 fetsmart, 2010-01-22, 18:13

Debatten kring Mona Sahlins handväska är förstås tramsig. Men lika larvig är Claes Borgströms debattartikel som landar i en hänvisning till härskartekniker. Uppenbarligen drar sig en fluga till en annan.

Permalänk | Anmäl #19 Carl, 2010-01-22, 18:13

Socialdemokratin står för att fler människor ska få det bättre. Inte att tvinga in folk i säckväv och aska som vissa borgerliga debattörer vill få det till.

Permalänk | Anmäl #20 joop, 2010-01-22, 18:15

Men suck, hela idén att kritisera Mona Sahlin och miljömupparna för dessa saker är ju att de propagerar för att alla som är rika är onda och ska plundras på allt de har, alternativt att allt som inte är supermiljövänligt ska förbjudas.

Detta gör INTE borgarna och Fredrik Reinfeld, och därför kan de självklart inte heller klandras för sådana saker. Hela saken handlar ju om att Mona och miljömupparna är hycklare som bryter mot de ideal som de använder för att skaffa sig röster, INTE att fina accessoarer skulle vara något fel i sig.

Socialdemokrater är ju dock inte kända för att kunna hantera logiska resonemang längre än ett halv steg...

Permalänk | Anmäl #21 Jonas D Persson, 2010-01-22, 18:17

Nu väntar vi bara att Aftonbladet och Expressen frågar Reinfeldt om hans lyxklocka, var han fått den ifrån, om det är Flippa eller han själv som köpt, varför han som man tycker att en klocka är ok för närmare 100 000 kr men att hans moderater på Timbro twittrar igång en skallgång på Mosa Mona igen som ett tydligt tecken på en mycket smutsig valrörelse! Kommer Expressen och Aftonbladet visa bilder och skriva om Reinfeldts klocka. Nej. Kommer någon tidning berätta för läsarna att de två artiklarna om Sahlins väska var iscensatta av M-Timbro-anställda? Nej. Det är något sjukt över hur högern sköter valrörelsen. Smuts och sånt ät tydligen lego när man ligger under i opinionen. Desperat...

Permalänk | Anmäl #22 Hacke, 2010-01-22, 18:36

Fredrik Reinfeldt är statsminister.
När Mona kör bil,parkerar hon där det passar henne.,P-böterna struntar hon i.att betala.
Sådan är hennes personlighet,så hon bör låta bilen stå

Permalänk | Anmäl #23 per-olof , 2010-01-22, 18:44

Allt tycks flyta men en sak är säker. Advokaten Borgström är sina ideal trogna. Avser då inte enkom de skrynkliga byxorna och oputsade skorna

Permalänk | Anmäl #24 Jake the snake, 2010-01-22, 18:45

Andemeningen i Borgströms artikel är ju att ingen någonsin kommenterar mäns accessoarer (eller hur det nu stavas?). Tydligen är kvinnors yttre väldigt intressant och bär någon djupare politisk mening, vilken inte är så lätt att förstå. om vi nu ska kommentera det yttre, vilket jag kan tycka är kul och elakt, så vill jag säga att Reinfeldt klär sig i 2008 kostymer som ser ut att sitta på en engelsk skolgosse och Sahlin ser ut som Albright i sin också lite för lilla kjol-i paritet till Reinfedts lite för lilla kostym.. Vi sätter valrörelsen, nu. Själv röstar jag PP. De är de enda som för en politisk/filosofisk debatt som är verkligt i tiden.

Permalänk | Anmäl #25 Morgan Löfstedt, 2010-01-22, 18:50

Borgströms är så makalöst förutsägbar, och detta var naturligtvis den uppenbara feministvinkeln på hela historien.

Vi andra, som inte försöker göra karriär som feminister, konstaterar att Sahlin inte får kritik för att hon kvinna, utan för att hon är socialdemokrat och för att hon dessutom gjort det till en del av sitt varumärke att vara "vanlig". Jeans och bussresor, liksom.

Att säga en sak, H&M och bussresor, men göra något helt annat, Louis Vuitton och Mauritius, uppfattas med rätta som hyckleri. Det är där skon klämmer. Inte att hon är kvinna.

Eller tror någon att Göran Greider skulle komma undan kritik om han ertappades med att plötsligt glida runt i Armanikostym och frottera sig med kungahuset?

Permalänk | Anmäl #26 Anders Bondensson, 2010-01-22, 18:53

Varför har de klockor? Har de inga mobiltelefoner?

Permalänk | Anmäl #27 Fröken Ur, 2010-01-22, 18:58

Genusblaj går ju bort. Men de dubbla standarder vi ser för höger och vänster är intressanta i sig. Är man höger är det ok att bejaka ekonomisk framgång, t ex genom att bära en klocka från Longines (riktiga nördar har iofs hellre en IWC, Panerai, eller varför inte som jag en prisvärd Omega Speedmaster). Är man vänster ska man nog hellre ha en Casio eller Citizen som mest, ty annars är man en klassförrädare. Att man sen är partiledare, tjänar mer än 99% av svenska folket, och har mycket mer makt än en välekiperad börs-VD spelar ingen roll. Jag tror Borgström sätter fingret på något viktigt utan att egentligen mena det: Som högerpolitiker kan man vara framgångsrik och ärlig med det. Som vänsterpolitiker måste man posera som misslyckad för att inte tappa trovärdigheten.

Permalänk | Anmäl #28 Sweeper, 2010-01-22, 18:59

Wake up people: 50-årspresent. Hon FÅR lov att få en 6000-kronors present på sin 50-årsdag. Hon får i och för sig gärna köpa en sådan väska också om hon har lust.

Permalänk | Anmäl #29 Micke, 2010-01-22, 19:02

Cleas Borgström, du gör bort dig: Göran Persson kritiserades återkommande för sin gård. Försök finna en debatt om en kvinnlig företagsledares handväska eller en borglig kvinnlig politikers handväska. Upprördheten kommer sig av att en massa hårt arbetande kvinnor vill tro att Mona är en av dem, och blir besvikna varje gång de inser att så inte är fallet. Det och att journalistkåren knappast kan se vad manliga kläder kostar - en handväska är lätt att se ordentligt.

Permalänk | Anmäl #30 Esse, 2010-01-22, 19:08

Stylish!
Klart jag tar Reinfeldts klocka i stället för Monas trailer trashy-väska!
Stil vinner alltid!
Go Fredrik1

Permalänk | Anmäl #31 Charlotte T., 2010-01-22, 19:14

Så urbota löjligt detta är! Människan får ha hundra väskor av dyra märken Men att bli statsminister med den kompetens hon har, det borde vara förbjudet! Lena Mellin kastade ut denna brandfackla för att flytta fokus från Mona eftersom de rödgrönas skiss på sjukförsäkringssytemet blev en flopp. Dubbla budskap och inte ens färdigt före valet! Och Mellin verkar göra allt för Mona, nu får hon vara i fokus och aftonbladet kan skryta över alla inloggningar!

Permalänk | Anmäl #32 så mycket väsen för ingenting, 2010-01-22, 19:17

Heja Claes!
Väldigt bra och en viktig poäng.

Permalänk | Anmäl #33 Christina, 2010-01-22, 19:22

Väskan bryr sig väl ingen om. Att Mona ha mage att ta dubbla löner är ett större problem. En hög lön räckte inte för arbetarledaren Mona, utan medlemmarna, som dessutom är en svag ekonomisk grupp, ska ge Mona ytterligare en mkt lön. Med andra ord den omvända Robin Hood devisen, ta från folket och ge til kung Mona.

Permalänk | Anmäl #35 Gruvarbetare från kiruna, 2010-01-22, 19:28

Fullkomligt och totalt rätt. Borgerliga debattörer försöker hävda att socialdemokraterna inte kan vinna valet för att Mona Sahlin har en handväska som kostar 6000 kronor. Helt sanslöst - och då menar jag sågningen av socialdemokratin, inte handväskan. Men Reinfeldts lyxvaror får kosta 13 gånger mer utan att det ska betraktas som ett problem för väljarna. Man tar sig för pannan.
-
Vi får väl se vad väljarna till slut anser viktigast, det skenande utanförskapet under alliansens ledning eller Mona Sahlins handväska.

Permalänk | Anmäl #36 Ann sidbrant, 2010-01-22, 19:26

Och de här figurerna som lever på denna nivå vill styra landet...

Permalänk | Anmäl #37 Surgubben, 2010-01-22, 19:27

Vem bryr sig egentligen, förutom några PK-journalister som måste göra sig ett namn. Vill man köpa en klocka för 100 000 eller en väska för 6000 så är det väl upp till den som gör det att prioritera sin egna inköp. Skulle också tro att det betalats moms på grejorna som tillfaller staten och i förlängningen svenska folket(dvs alla som bor i landet och inte bara sossar som en del tror faller under benämningen "folket").

Permalänk | Anmäl #39 gbe, 2010-01-22, 19:42

@Ann Sidbrant: Hmm... Jag tror du håller med mig då, om att det mest handlar om dubbla standarder för höger och vänster snarare än för kvinnor och män. Vad säger du om mitt inlägg från 18:59?

Permalänk | Anmäl #40 Sweeper, 2010-01-22, 19:43

Väskor hit klockor dit. ser ni inte att det fattas EN politiker i soffan.

Permalänk | Anmäl #41 Classe, 2010-01-22, 19:56

Joop, ...intressant tes. Hur kommer det sig att Sveriges arbetare om vi räknar LO-kollektivet, stadigt har halkat efter sina Europeiska bröder och systrar vad avser köpkraft och materiell standard?
.
Förstår du innebörden i det jag skriver eller är du lurad?

Permalänk | Anmäl #42 Tom Croker, 2010-01-22, 20:03

I love it!

Permalänk | Anmäl #43 Morgan Löfstedt, 2010-01-22, 20:06

Larvigt!

här har vi lite riktiga män...och klockor!!
http://www.hodinkee.com/blog/2008/10/28/what-do-the-dignitaries-wear-put...

putte

Permalänk | Anmäl #44 putte, 2010-01-22, 20:13

Är det Wanja, som är den välvilliga väninnan, måntro???

Permalänk | Anmäl #45 Kristian, 2010-01-22, 20:21

Borgström säger som det är, vilket uppenbarligen är väldigt provocerande, kan man konstatera efter att ha läst kommentarerna.

Permalänk | Anmäl #46 Mia, 2010-01-22, 20:34

Vad kostar Sahlins klocka?

Permalänk | Anmäl #47 Thomas Jackson, 2010-01-22, 20:45

Problemet med väskan är inte priset. Inte heller att ägaren är s-ledare. Problemet är att väskan inte passar så som Mona är klädd.
Hon bär en grårandig kavaj av "herr-modell" helt okvinnligt och är tråk-svartklädd för övrigt.
Lägg därtill "Väskan", en lysande rosa historia, som pockar på uppmärksamhet. Mona klarar inte kombinationen. Hon verkar spela minst två roller. !. Ledaren i herrkavaj och 2. Tjejen med rosa väskan. Svårt!

Permalänk | Anmäl #48 MiaPia, 2010-01-22, 20:49

Till Joop: Du har fel.
Thorsten Nothin om Möller och Wigforss: Skillnaden mellan Möller och Wigforss är att Möller vill göra det bättre för de som har det sämre medan Wigforss vill göra det sämre för de som har det bättre.

Göran Hägglund i debatt 2008 om Alliansen och vänstern: Skillnaden mellan oss i alliansen och Er inom vänstern är att vi vill göra det bättre för de som har det sämre medan Ni vill göra det sämre för de som har det bättre.

Själv ansluter jag mig till första kammarens kompromissförslag inför rösträttsreformen 1911.

Permalänk | Anmäl #49 Tobias Wallin, 2010-01-22, 21:00

Frågan är vad Göran Persson hade för klocka tror jag.

Jag är ganska säker på att Fredrik är moderat.

Permalänk | Anmäl #50 xylocain, 2010-01-22, 21:04

Om man som Mona Sahlin vill främja klasskillnader ter det sig väldigt ogenomtänkt att visa upp självaste "klassväskan", men istället för att jämföra med Reinfeldts klocka, han tillhör ju moderaterna, vill jag jämföra med andra socialdemokraters så kallade syn på klasskillnader.

Ta vår gamle statsminister Persson i socialdemokratisk anda. Hans numera boende liknar knappast en arbetares slit för mödan eller hans arbete numera inom den privata lönsamma företagarindustrin där han lägger sitt "svett av arbete". Man förstår ju att denna karl vet mycket om arbetares villkor.
Eller hans fru som hade en hyresrätt på Kungsholmen som ombildades till bostadsrätt, utan protester löstes den in med många sköna miljoner som vinst, trots synen på hur andra borde göra inom den socialistiska och vänstervridna tanken.
Därav kommer man osökt in på Ohly, säg något inom det privata han inte utnyttjat före det kommunala trots propaganda hur andra ska göra.

Rosengren inte bara lurade folket på "folkaktier" han bor numera även i sklott/herresäte än vad som en arbetare har sin vardag, det som han tycker att dessa ska nöja sig med. Även hans springande i ilfart till den privata arbetsmarknaden förvånade ingen som sett hans "karriär" både privat som politiskt.

Hur många ska man dra upp av Sveriges mest hycklande parti, arbetarbanker, LO, ja säg något eller någon som inte är ett skämt för det det propagerar för andra men inte är i närheten av att leva i själv som "arbetare" gör.

Om Ohly borde rent seriöst göras ett riktigt genomträngande reportage för falskheten i tal och sen eget leverne.

Den som med allvar tänker rösta på hycklare och blunda för vad det drar med sig med Sveriges ekonomi, borde för en gångs skull sätta sig in i den politik som varit mestadels i vårt land och hur fruktbart det utmynnat i genom åren och inte blunda för verkligheten.

Att prata om allt man vill göra och värna om som politiskt parti "om man kommer till makten" är inte samma sak som att alla dessa profetior kan bli en verklighet utan kännbart skattetryck på resten av svensk befolkning, de som behöver arbeta dvs.
De icke naiva drar, med både företag och förmögenheter, tro inget annat.

Permalänk | Anmäl #51 Pia "Vilda" Nordin, 2010-01-22, 21:21

"Jämställt perspektiv". Är det detta som Borgström har jobbat med, "feministombudsmannen"? Som sådan har du tydligen varken insett kvinnors stora statusbehov, eller ens erkänt det! När det gäller val av man, av hem, hur det skall se ut där, eller i garderoben! Det är dags att vakna nu Borgström, och inse, att skall det vara rimlig jämställdhet, då går det inte bara att så "konsekvent" men onyanserat döma ut sitt eget kön, och fjäska för det andra! Båda könen har sina båda sidor, självklart!

Permalänk | Anmäl #54 Joakim Steneberg, 2010-01-22, 22:03

Claes
Du missar det centrala.

Fredrik är MODERAT. Mona är SOCIALDEMOKRAT.

Moderater bejakar klasskillnad. Socialdemokrater skall bygga jämlikhet.

Handväskor och fjantiga armbandsur är mytsymboler för synen på tillvaron.

En riktig socialdemokrat köper en Casio för 299,5 kr på Ur och Penn.

Som en symbol för tanken på de utsatta.

Det finns ingen Gud som bryr sig om myter. Däremot människor som bär en berättelse.

Permalänk | Anmäl #56 Anders B Westin, 2010-01-22, 22:19

Äntligen tar Claes Borgström upp ett riktigt angeläget ämne igen. Mannen som lyckats få en psykiskt sjuk människa att erkänna åtta mord han inte begått och argumenterat för att Sverige inte skulle ställa upp i fotbolls-VM för att Tyskland inte kriminaliserat sexköp går naturligtvis bara in i det offentliga samtalet när de riktigt stora frågorna debatteras. Kan vi kanske också räkna med att arbetets hjältinna (med 144 000 i månadslön) Helle Klein kastar sig in i debatten. Hej sossegubbar....

Permalänk | Anmäl #60 Lärarn, 2010-01-22, 22:47


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.