Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Den mogna kvinnan

Jan Kallberg om Den mogna kvinnan

Den mogna kvinnans ocean av kärlek är en myt

Jag köper inte att vi med stigande levnadsålder blir öppnare, mer vidsynta och bättre på att backa in och ut ur kärlekslivets garage. Det har inte med ålder att göra. Det är ett val vi gör som människor. Vi kan vara 25 år eller 55 år - det saknar betydelse. Det sitter inte i åldern. Det sitter i hur vi tänker.


Om författaren

Doktorand i offentligt ledarskap, University of Texas at Dallas, M.A. Political Science, University of Texas at Dallas, jur.kand. Stockholms Universitet. Rock solid poolside entertainer som skrivit böckerna "Dejting" och "Du styr ditt liv".

Ålder är kopplat till hur vi levde förr. Folk tog mycket stryk av forntidens hårda arbete. Idag är ålder mer en sak man bestämmer sig för och arbetar utifrån. Den som sköter vad naturen givit dem kan se ut som 35 år fast de är 50 år och då gäller givetvis det motsatta. Våra arbeten och det vi gör sliter inte ut oss kroppsligt på samma sätt som för hundra, två hundra eller trehundra år sedan. Vi är fysiskt i bättre skick, om vi sköter oss, långt in i ålderdomen än en 1700-talsmänniska kunde tänka sig. Ingen av oss bär tegel upp för byggställningar för att bygga Kungsholmen eller bär runt plank på ett ångsågverk. Den fysiska förslitningen är idag mer kopplad till andra faktorer som vi till stor grad kan påverka själva. Ändå har vi mallar för vårt relationsliv som bygger på hur vi för länge sedan såg på ålder. Relationerna förr byggde på barnafödande och fertil ålder än vad de borde göra idag. Vi har inte samma behov av arbetskraft för att klara vår överlevnad som förr. Det behövs inga nya händer att plöja, bryta sten och harva. Likväl söker vi återupprepa forntidens ålderskillnader med en 5 - 10 år äldre man, 35-årig man gifter sig med 29-årig kvinna, som i grund och botten baserades på en reproduktionskalkyl och behov av arbetskraft i dåtidens jordbrukarsamhälle.

Idag finns inte det behovet. En 25-årig man kan gifta sig med en 40-årig kvinna och ändå få traditionella två barn med lite försyn. Dagens mångfacetterade relationsvärld med skilsmässor och barn i tidigare äktenskap gör att många män i 35-årsåldern redan har barn sedan tidigare. Det samma gäller kvinnor. Att jag tar upp män då och då som exempel har mer att göra med att jag själv är man. Det faller en naturligt att ta det som är närmast.

Vi kan välja partner som passar oss utan att fästa för stor vikt vid ålder. Ändå har de sociala normerna stort inflytande på oss. Det handlar mer om att inte framstå som avvikare och "underlig" än att ålder är ett reellt hinder för en relation. Om man är 40 år kan man ha en relation med någon som är 25 år och likväl går det att ha en relation med någon som är 55 år. Hindren för att gå över åldersgränsen skapar vi utifrån vad vi anser vara socialt accepterat.
Frågan är snarare om vi socialt törs.

När man nu säger att den mogna kvinnan är under uppsegling kommer frågan vad mognad är - emotionell mognad eller bara återupprepning av gamla synsätt? På samma sätt som relationer styrs av inmejslade begrepp om lämplig ålder så kommer det även ett paket om hur vi förväntas uppträda i olika åldrar. Därför reagerar jag lite på begreppet "mogen" eftersom det rent språkligt indikerar en fas när tillväxt upphört. Nu är frukten färdig att ramla ner från trädet, nu återstår bara förruttnelse och bortgång. Avsaknad av tillväxt saknar attraktion. Vi älskar människor som passionerat är vid liv, som lever ut det, är beredda att ta sociala risker genom att handlöst kasta sig i varandras armar - och inte skäms för det.

Där har ålder egentligen ingen betydelse och frågan om mogna kvinnor har några givna kvalitéer som yngre kvinnor saknar ser jag inte det. Människor är inte så stereotypa. Frågan är om vi törs, om vi är emotionellt och kärleksmässigt vid liv och om vi kan sätta det i rullning. Det tror jag är helt oberoende av ålder utan handlar mer om vår egen kärlekspersona och vår förmåga att artikulera och leva ut kärlek.

Ålder som mänsklig mätare börjar sakna relevans, och det säger jag inte som ett försvar för att jag själv börjar bli gammal, utan för att jag vet det erfarenhetsmässigt. Vi är mer komplexa är streck på en tidsaxel. Våra hjärnor och tankar skapar våra sinnesbilder, bäddar för vårt välbehag och förgyller det som tål förgyllas. Därför köper jag inte den mediala bilden av att vi har åldrar med särskild karaktäristik som vi slussas igenom. Det går faktiskt att simma uppströms - och ha oförskämt lyckligt liv.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16845

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag har skaffat nya glasögon så jag ser mer detaljer nu. Vad jag undrar över är inte varför mittemellangamla kvinnor tittar på mig och registrerar vad de ser, utan varför kvinnor i min ålder (Elvis Presley/Hammurabi+), tittar, registrerar och lägger till ett bittert snörp. Det har hänt tillräckligt ofta för att jag ska se ett mönster, men jag kan inte bedöma allmängiltigheten, ifall det drabbar fler än mig. Jag lockas att tänka att kvinnor i min ålder är bittra manshatare eller att de tycker att de ska dubbelt så attraktiva män som när de var yngre, för nu är de så blasé, och uttråkade.
Såvida de inte är dödande alldagliga förstås. Men då har jag ju inte tittat på dem överhuvudtaget förstås.

Permalänk | Anmäl #4 Raskar Kapack, 2010-01-21, 18:18

@ #4 Raskar Kapack: Jag tittar kritiskt på dig och tycker du ser både sympatisk och trevlig ut. Kan dina tillkortakommande hos det motsatta könet bero på att du helt enkelt valde fel glasögonbågar? *s*

Permalänk | Anmäl #5 Lollapalooza, 2010-01-21, 19:26

Mycket bra artikel. Håller med från början till slut.

Permalänk | Anmäl #6 Johan1230, 2010-01-21, 19:40

Intressant artikel och en sann sanning, ålder har ingeting med våra år att göra. Kul läsning. Och JA det handlar om hur vi hanterar våra sinnens tillväxt, och visst älskar vi levande människor!
Det är en härlig iakttagelse du gör här.
Gillas skarpt :-)
Mvh Sarasvati

Permalänk | Anmäl #7 Sarasvati, 2010-01-21, 19:51

Jag som är äckelmagad av mig tänder inte på kvinnor, trots mina 53 bast. Flickor ärr mer spännande och är mer akrobatiska i sängen. Gamla kärringar är perverst i sängen, de får gärna baka kakor och bjuda in mig på kafferep, men jag kommer för kaffet och kakorna...

Permalänk | Anmäl #8 Judensau, 2010-01-21, 23:10

Jan Kallberg

Jag är 61 år och har hela mitt liv lidit under det kronologiska tyranneri som utmärker vårt samhälle.

Ett exempel på detta tyranneri är hur jag behandlas på kontaktsajter. Min kronologiska ålder är den klart viktigaste faktorn för de tänkbara kandidater av motsatta könet som jag tilldelas. Åldersvariansen är nästan jämt max 5 år. Någon hänsyn till den fysiska form som min eventuella partner befinner sig i tas inte.

Detta är inte kul för mig då jag är en synnerligen vältränad man både muskulärt och aerobiskt. Med ett blodtryck om 105/60 som en följd av cykelträning på upp till 100 mil per månad året runt samt en atletisk skitsnygg muskulös kropp - resultatet av bl.a. daglig gymträning i ett par decennier - är det deprimerande att antas vilja ha en hösäck till partner .... hur många kvinnor finns det som systematiskt tränar styrketräning i min ålder ?!

Jag har inget emot en smart vältränad äldre kvinna - de har sin charm - men de finns knappt .... Har faktiskt aldrig träffat nån !

Min kropp är betydligt snyggare och har högre prestanda än de flesta unga män (i alla avseenden) men likväl förväntas jag tända på otränade kvinnokroppar i min egen ålder ... och det gör jag inte !

Önskar att "de mogna kvinnorna" ville försöka fatta hur viktigt det är med en vältränad kropp .......De FLESTA vältränade män - oavsett ålder - älskar att mentalt stödja äldre män och kvinnor som vågar sig ner på gymmet ! I alla fall gör jag det .

Så du "mogna kvinna" , se till att våga dig ner till gymmet om du fortfarande gillar mycket och häftig sex... ;-)

Permalänk | Anmäl #9 Börje Lundberg, 2010-01-21, 23:58

Problemet består i följande motsägelse:

1. Å ena sidan tycks många vilja åberopa sig på den klassiska status och värdighet som hittills ansetts följa med åldrande. Ju äldre man är desto mer erfaren och klokare är man. Därför talar man om mogna kvinnor.

2. Å andra sidan är man hänförda över den senmoderna tidens ungdomsideal, där ålder inte får stå i vägen för en livsstil som bygger på tanken om ålder som en social konstruktion.

Problemet är ju att man inte kan överföra den gamla tidens åldersstatus (mogenhet) på 50+-kvinnor som vill leva ett evigt tonårsliv. Antingen får du status på traditionellt vis genom att leva ett värdigt och mer stillsamt liv på äldre dagar, eller så söker du status på dagens vis genom att fortsätta den oändliga raden av lösa förbindelser och seriemonogami ända i i PRO. Väljer du att leva på det senare sättet kan du inte räkna med att kunna åberopa dig på den status mogen ålder tidigare gav i sig självt.

Permalänk | Anmäl #10 tras, 2010-01-22, 08:14

Tras

Intressanta reflektioner men jag tycker du har fel enligt följande:

Ju äldre och erfarnare man blir ju klokare blir man FÖRUTSATT att man behåller sin andliga vigör. Och det gör man normalt OM man sköter sin fysik. Talesättet "mens sana in corpus sana" (En sund själ i en sund kropp) är normalt korrekt.

Det finns ingen motsats mellan att bli klok och att odla en "ungdomlig" livsstil där man även behåller sin fysiska vigör med mycket idrottsliga aktiviteter. Tvärtom kultiveras även hjärnan av den "ungdomliga" livsstilen. Vi regenerar faktiskt fler hjärnceller om vi tränar vår kropp.

Jag kan tillägga att jag älskar också att gå ut, träffa människor och dansa som när jag var ung. Allt detta är ju en typisk del av en "ungdomlig" livsstil som just möjliggörs av en annan typisk komponent i en "ungdomlig" livsstil, nämligen att jag tränar på gym lika ofta som vissa ungdomar gör i dag.

Åldrandet är i hög grad en konsekvens av den materialistiska livsstil som tidigare utmärkte oss under 1900-talet och som vi allt mer har börjat ta avstånd från. Sådana vältränade kvinnor som t.ex.Madonna visar oss vad som är möjligt för kvinnor.

Vilken (fungerande) man utan åldersfördomar skulle säga nej till att testa Madonna ? Och då avser jag inte hennes kändisskap vilket åtminstone jag mest skulle tycka vore en belastning i sammanhanget .

Permalänk | Anmäl #11 Börje Lundberg, 2010-01-22, 13:44

# 10

Jag lånar din punkt 1 men omformulerr den litegrann:
Ju äldre man är desto mer erfaren och klokare är man. Därför talar man inte om mogna män.

Detta styrks av det Jan själv skriver:
"...och frågan om mogna kvinnor har några givna kvalitéer som yngre kvinnor saknar ser jag inte det."

Permalänk | Anmäl #12 Trött, 2010-01-22, 14:11

Börje Lundberg: nu syftade jag inte så mycket på att hålla sig i fysisk form som på en livsstil som är tonårslik med relativt frekventa byten av partners och kanske en klädstil eller framtoning som påminner mer om 20-åringens än om den mer livserfarna kvinnans. Detta uppfattas nu ofta som fräscht och befriande, och det kanske det är, men det man befriar sig från är ju den roll som tidigare tillskrevs en äldre kvinna och som förutom begränsningar även medförde en bestämt social status med förankring i värdighet och livserfarenhet. Vill man leva så gör man väl det, men man kan inte förvänta sig någon särskilt respekt i kraft av sin ålder.

Permalänk | Anmäl #13 tras, 2010-01-22, 15:01

Jag uppfattar det så att Jan har kommit på att man aldrig ändras inuti, något jag har förstått genom många och långa samtal med min mormor. Fyllda 90 kände hon inte riktigt igen sig själv i spegeln, och på nätterna drömde hon att hon var ute och dansade. Det är klart att man hela livet igenom lär sig nya saker, men man är ju ändå samma person.

Hur kan det då komma att handla om sex i kommentarerna? Tar det aldrig slut?? Visst är (var) det kul med sex, allra helst one-night-stands när man var yngre, men från medelåldern uppåt förstår jag inte hur ni kan fortsätta att lägga så mycket energi på att inte åldras och att k-a runt?

När man var yngre fanns det inga barn att ta hänsyn till. Inte heller åldrande föräldrar eller vänner som behöver hjälp och stöd. Vad lämnar ni efter er till era barn? Hjälper ni till med renovering, hushållsarbete och pengar? Avlastar ni den yngre generationen på samma sätt som ni själva fått hjälp en gång i tiden, eller har ni fullt upp med att träna, färga håret och leta nya sängkamrater?

Permalänk | Anmäl #14 Kalinka, 2010-01-22, 16:14

Börje Lundberg
Det heter "Mens sana in corpore sano" och inget annat. Prepositionen "in" styr ablativ som är ett kasus i latinet. Det vet inte varenda människa. Däremot skulle varenda människa kunna börja studera latin. Eller dansa. Helt oberoende av ålder. Fast äldre är bättre på pardans än yngre. Gränsen går ungefär vid 40 år. Därunder finner vi den förlorade dansgenerationen. "Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit," sa de gamla romarna. Det verkar gälla fortfarande i Sverige fast mer förr i tiden kanske. ("Ingen dansar nykter om han inte möjligen är galen")

Permalänk | Anmäl #15 Boogie42, 2010-01-22, 23:41

Boogie42

Varmt tack för att du tar dig tid att rätta mitt felaktiga citat. Jag vill verkligen inte bli ansvarig för att sprida ett oriktigt latinskt citat på webben. Alltså ... "mens sana in corpore sano " ska det vara.

Fattar dock inte hur jag har fått det felaktiga citatet ... Det finns totalt 287 länkar i Google på mitt felaktiga citat. Inte många
alltså ... kanske jag har hittat på det felaktiga citatet helt själv men i min enfald trott att det var korrekt.?

Nemo saltat sobrius har jag dock hört förut, men inte tillsammans med "nisi forte insanit" ...lite kul ... om det inte vore just för att jag älskar att dansa trots att jag är helt nykter he-he :-)

Permalänk | Anmäl #16 Börje Lundberg, 2010-01-23, 00:27

Kändisar presenteras med sina nya, yngre kap. Vanliga människor får tag i en yngre, ifall de är tillräckligt attraktiva. Om inte så surar de och är bittra. Männen får ingen alls. Kvinnorna får tillfälliga påhugg, ifall de inbillar sig att den yngre mannen vill nåt mer än lättillgänglig sex. Männen blir bittra av ensamheten. Kvinnorna blir bittra av att bli dumpade. Inga tittar ens åt sina jämnåriga, det vore att erkänna att man blivit gammal. Har jag löst problemet nu?

Permalänk | Anmäl #17 Raskar Kapack, 2010-01-23, 10:57

" Männen får ingen alls. Kvinnorna får tillfälliga påhugg, ifall de inbillar sig att den yngre mannen vill nåt mer än lättillgänglig sex. Männen blir bittra av ensamheten. Kvinnorna blir bittra av att bli dumpade. "

Koncist och lite cyniskt formulerat, men du borde ha tillagt att även ('äldre) män får enkelt lättillgängligt sex med yngre
genom att nyttja plånboken visavi tredje världens unga kvinnor. Oftast utan emotionell respons, men det GÅR att bilda familjer med vissa av dessa unga kvinnor.

Å andra sidan ... hur vanligt är det med stark emotionell respons i långvariga fasta relationer överhuvudtage? Och när det väl anses förekomma är det väl mest ett självbedrägeri ... ett socialt samspel utan djup .... som det mesta i vårt samhälle.

Permalänk | Anmäl #18 Börje Lundberg, 2010-01-24, 00:20

Livsglädje och nyfikenhet är inte åldersstämplat och den kan slockna tidigt eller tyna bort med ens död. Vår fysiska hälsa är också genetiskt betingat. Nya hjärnceller kan bildas eller avstanna t ex pga posttraumatisk stress och att ens fysiska hälsa är avgörande för hjärnans funktion, vittnar hjärnforskningen av idag.
En intressant artikel i ett stort ämne men det saknas en hel del. Kommentarerna berör några frågor. Människan har brister annars hade hon inte begått några misstag. Därav erfarenheter. Också.

Permalänk | Anmäl #19 Inger, 2010-01-24, 11:23


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Alliansen vill göra innerstan till ett mentalt ”gated community”
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.