[...] Vi demokrater måste mobilisera mot islamismen - Artikel av Nalin Pekgul - Newsmill www.newsmill.se/node/16806 – view page – cached Artikel av Nalin Pekgul - Vi demokrater måste mobilisera mot islamismen - Efter den 11 september började en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter men ingen lyssnade på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Vi demokrater måste mobilisera mot i, 2010-01-21, 22:23
Tack, Nalin Pekgul för en viktig och nödvändig artikel. Du verkar vara den ende som debatterar i denna för Sveriges framtid avgörande fråga. Tyvärr verkar du stå ganska ensam som debattör, jag hoppas detta ändrar sig snabbt. Fortsätt debattera, i skrift och i riksdag. Och gärna med de där vidskepliga tomtarna som vill ta oss tillbaka till medeltiden, om de vågar visa sig.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-01-20, 21:50
Tack Nalin Pekgul!
Du har mitt fulla stöd!
Jag är varken islamofob och rasist när man har känt en stark magkänsla att något är helt fel och så här kan det inte vara!
Jag känner igen detta i denna text helt och fullt:
"Fundamentalisterna skiljer sig från de konservativa genom att de inte är beredda att kompromissa med det omgivande samhället. De vill leva till punkt och pricka efter vad som står i religiösa texter utan att anpassa tolkningen till tid och plats. De är förmodligen beredda att sätta religiösa texter före lagen. De kräver därför extremt stor acceptans av det omgivande samhället för sitt sätt att leva.
Det finns också en tredje grupp som liksom fundamentalisterna säger sig vara djupt troende och talar om straff men utan att ta efter fundamentalisternas levnadssätt. En del kan vara integrerade och ha fina jobb. Men de är otåliga och tänker inte invänta domedagen. De vill att guds rike ska förverkligas redan på jorden. Samhället ska styras enligt deras egen tolkning av Islam och de arbetar aktivt för att åstadkomma detta. Hatet mot de västerländska demokratierna och deras livsstil är drivkraften, inte deras religiösa tro. Jag kallar dem islamister."
Då ska jag fortstätta lyssna på min magkänsla!
Det är sant att en del kan ha jobb, bostad, familj, bil och de skapar en jädrans massa problem på arbetsplatser. Det är som om de saknar medmänsklighet, förstålse vad ömsedig respekt och ömsedig hänsyn...en sade; vi gör så i mitt hemland!
Detta är sverige här är det helt andra spel regler som gäller!
Permalänk | Anmäl
Svenska, 2010-01-20, 21:59
En bra och belysande artikel!
Synd bara att samma Mona som du hyllar själv berett direkta kanaler till riksdagen när hon låtit bl a Ibnd hac, alias Leffe göra sig till talesman för alla vardagsmuslimer.
Jag kallar dem vardagsmuslimer, de som flydde undan förtryck i sina hemländer, där deras åsikter och tankar inte tilläts. Återigen befinner de sig under tryck, nu i det land där de hoppades finna en fristad.
Hur kunde det bli så här? Är det denna väg vi vill gå, ett segregerat samhälle där islamister bereder sig tillträde till de stora, etablerade partierna? Där valet att bekänna sig till den muslimska läran är ett handikapp, där du inte kan leva på jämnställda villkor och omgivningen förväntas ta hänsyn till självvalda begränsningar?
Permalänk | Anmäl
Frank, 2010-01-20, 22:04
Varmt tack Nalin Pekgul för ditt civilkurage och ditt engagemang. Jag är mycket glad att du finns och slåss för demokrati, frihet och jämställdhet. Du är fin förebild för alla kvinnor och flickor som växer upp i Sverige idag. Jag talar inte bara om muslimer, jag talar om alla kvinnor. Förresten om män också.
Jag är inte socialdemokrat utan brukar rösta borgligt, men jag väntar otåligt på att kvinnor som du ska bli mer vanligt förekommande i samtliga riksdagspartier.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-20, 22:14
Jag vill gärna pusha för vår migrationsminister Nyamko Sabuni som också framträdde på Folk och Försvarskonferensen i Sälen.
Vad hon lyftte fram är den gemensamma kärna av värderingar som är att vara svensk. Utöver denna kärna av känsla för demokrati och jämställdhet kan var och en uttrycka sin personliga mix av åsikter och värderingar. Friheten är stor.
Men toleransen mot intolerans (t ex islamism) ska ha en glasklar gräns. Vi måste försvar vårt öppna och fria samhälle mot yttre och inre hot. Precis som Nalin Pekgul gör.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-20, 22:23
Angående Frankrike och slöja, etc.
Det har mindre att göra med Islam än med katolska kyrkan. Det var svårt för Frankrike att få ut religionens inflytande i samhället, så de lägger vikt vid att ha ett sekulärt samhälle -- och bland annat stoppa religiösa symboler i skolan.
Hur står det för övrigt till med Socialdemokratiska Broderskapsförbundets samarbete med Islamister? Vad sägs om att rensa lite framför egen dörr? Jaså inte...
En minut med Google: http://www.expressen.se/1.356107
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-01-20, 22:23
Och alla vi icke msulimer som reagerar mot islamismen då? Vi är betydligt fler än muslimerna som reagerar mot giftet. För var finns de s k moderata muslimerna när terrordåd efter terrordåd begås och krav på särbehandling kommer ett efter ett?
Senast idag läste jag om en avhandling av en muslim där man menar att Sverige ska ta hänsyn till muslimers syn på arv och andra regler skall gälla för muslimer gällande arvsrätt. Räknas denne muslim som skrivit avhandligen som extremist eller moderat?
Permalänk | Anmäl
Olle, 2010-01-20, 22:29
Och alla vi icke muslimer som reagerar mot islamismen då? Vi är betydligt fler än muslimerna som reagerar mot giftet. För var finns de s k moderata muslimerna när terrordåd efter terrordåd begås och krav på särbehandling kommer ett efter ett?
Senast idag läste jag om en avhandling av en muslim där man menar att Sverige ska ta hänsyn till muslimers syn på arv och andra regler skall gälla för muslimer gällande arvsrätt. Räknas denne muslim som skrivit avhandligen som extremist eller moderat?
Permalänk | Anmäl
Olle, 2010-01-20, 22:32
Lita inte på Nyamko Sabuni som nu vill närma sig SD (som alltid FP gör för att få väljare) genom att uttala sig kritisk till att ständigt vara PK=Politiskt korrekt (!). Ja, hon sa faktist så enligt nyheterna. Hon menar att vi måste kunna vara kritiska till ev terroristbildning inom riket. Lita inte på detta. Så här gör Folkpartiet alltid. Vem kan glömma Bengt Westerberg och vilken hjärtefråga har inte Cecilia Malmström (fp). Jo, asylpolitik. - Lita ej heller på sossarna. Vad har tagit åt dem? Är dessa båda partier så maktsugna så att de kopierar SD:s partiprogram. De avskydde ju att tala om dessa frågor tidigare - men nu vågar man - För att vinna tillbaka makten? DET STINKER VERKLIGEN!!! Efter valet är denna fråga ÄNDÅ bortglömd.för sossarna och Folkpartiet. Rösta SD 2010 !!
Permalänk | Anmäl
Karl Nordengren, 2010-01-20, 22:36
Lita inte på Nyamko Sabuni som nu vill närma sig SD (som alltid FP gör för att få väljare) genom att uttala sig kritisk till att ständigt vara PK=Politiskt korrekt (!). Ja, hon sa faktist så enligt nyheterna. Hon menar att vi måste kunna vara kritiska till ev terroristbildning inom riket. Lita inte på detta. Så här gör Folkpartiet alltid. Vem kan glömma Bengt Westerberg och vilken hjärtefråga har inte Cecilia Malmström (fp). Jo, asylpolitik. - Lita ej heller på sossarna. Vad har tagit åt dem? Är dessa båda partier så maktsugna så att de kopierar SD:s partiprogram. De avskydde ju att tala om dessa frågor tidigare - men nu vågar man - För att vinna tillbaka makten? DET STINKER VERKLIGEN!!! Efter valet är denna fråga ÄNDÅ bortglömd.för sossarna och Folkpartiet. Rösta SD 2010 !!
Permalänk | Anmäl
Karl Nordengren, 2010-01-20, 22:38
Lita inte på Nyamko Sabuni som nu vill närma sig SD (som alltid FP gör för att få väljare) genom att uttala sig kritisk till att ständigt vara PK=Politiskt korrekt (!). Ja, hon sa faktist så enligt nyheterna. Hon menar att vi måste kunna vara kritiska till ev terroristbildning inom riket. Lita inte på detta. Så här gör Folkpartiet alltid. Vem kan glömma Bengt Westerberg och vilken hjärtefråga har inte Cecilia Malmström (fp). Jo, asylpolitik. - Lita ej heller på sossarna. Vad har tagit åt dem? Är dessa båda partier så maktsugna så att de kopierar SD:s partiprogram. De avskydde ju att tala om dessa frågor tidigare - men nu vågar man - För att vinna tillbaka makten? DET STINKER VERKLIGEN!!! Efter valet är denna fråga ÄNDÅ bortglömd.för sossarna och Folkpartiet. Rösta SD 2010 !!
Permalänk | Anmäl
Åke Nilhagen, 2010-01-20, 22:39
Tack Nalin!
Synpunkter som dessa har förts fram av andra men studsar mest tillbaka på skribenten. Denna gången blir det omöjligt. Detta är "innanförsynpunkter" som lär bli mycket svåra att avfärda.
Gunnar
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-01-20, 22:45
Jag hoppas att Nalin blir integrationspolitiker vid en eventuell valseger.
Permalänk | Anmäl
AnnaViola, 2010-01-20, 22:43
I ren desperation ska nu sossarna och dom andra etablerade partier hitta sätt att hålla SD utanför debatten.
Deras desperation lyser igenom när dom inte ens själva törs ta tag i dom här frågorna utan istället skickar fram folk med utländsk påbrå som får göra skitjobbet, en chilenare, en kurd, en burundian o.s.v. Visst är det lustigt hur fega Svenskarna är i dom här frågorna. En eloge till SD som törs lyfta fram dom här frågorna trots massiva kampanjer för att göra dom till rasister, nazister och xenofober.
Permalänk | Anmäl
sandra, 2010-01-20, 22:50
"Den unga generationen av politiker vet t.ex. inte om hur nervösa Wahabister i Saudiarabien blev av att Khomeni genomförde den shiitiska revolutionen i Iran och gjorde anspråk på att vara Islams centrum. Wahabisternas motdrag blev att pumpa in miljoner i den religiösa propagandan i Europa. Till sin hjälp hade de bland annat imamer från Turkiet och Nordafrika som verkade bland turkarna och araberna i Tyskland, Holland och Frankrike. De byggde upp starka organisationer och medlemmarna krävde att samhället skulle anpassa sig efter deras levnadssätt."
Detta torde vara ett av de löjligaste uttalanden Pekgul gjort,och det finns många.
Det har nog aldrig funnits någon överhängande risk för sunniter i Europa att "konvertera" till en khomeinisk tolvsektsimamistisk shiism,och att denna "oro" skulle ha föranlett saudisk "mission" är helt befängt. Det blir än mer fantastiskt när Pekgul inte verkar förstå det mest elementära att det som är saudiskt "infytande" här i Sverige återfinns hos de hon kallar tradionalister och inte "ISLAMISTER"."Wahhabismen" använder sig av vad de kallar "inbjudan,rådgivning" samtidigt som deras trosats att "Gud allena vägleder och vilseleder" begränsar deras "mission" till att informera den som frågar eller accepterar inbjudan till samtal.
Så är det,och den som påstår något annat ljuger eller i likhet med Pekgul ägnar sig åt spekulationer och "teorier" grundade på okunskap .
Jag vill att Pekgul ska ge ett enda exempel på en "stark", eller svag för den delen,"wahhabistisk" organisation eller sammanslutning i Sverige som "kräver" att samhället skall anpassa sig efter deras levnadssätt.
Hon kommer inte kunna nämna en enda..
Då "wahhabism" är emot det som slarvigt brukar kallas "politisk islam" och följaktligen är emot Irans regim men även mot hamas,hezbolah,muslimska brödraskapet.
De har konsekvent,långt innan 11 Sept., kallat självmordsattentat för just självmord och fördömt angrepp på civila oavsett vilka de är.
Usama bin Laden och c:o är en REAKTION mot denna rörelses"pascifism" som de anklagar för att ha lämnat "Jihad" och inte gör uppror mot häskare i länderna de bor i utan förlitar sig på "böner till Gud om regimens vägledning och upphörande av förtryck".
Sin vana trogen gör Pekgul en höna av en kulturell fjäder i Tensta.
Intressant att notera att "kurdnationalisten" Pekgul inte nämner kurder i Tyskland och ovannämnda länder,inte heller det faktum att turkiska muslimer i Europa främst hämtat inflytande från Turkiet,nordafrikaner från sina forna hemländer etc.
Ja hela artikeln genomsyras av en häpnadsväckande ignorans och vilja att "eliminera" SD genom att "offra" några apolitiska djupt troende muslimer samtidigt som hon skjuter några lösa skott för att förvirra eventuella SD-väljare.
Patetiskt !!!!!!
Permalänk | Anmäl
kommentatorn, 2010-01-20, 23:24
Det är valår i år och SD har varit större än alla partier utom S, M och MP i opinionsmätningar.
Vi kommer få se flera liknande utspel ifrån riksdagspartierna i desperata försök att få folk som röstar "fel" att inte lägga sin röst på SD.
Man ska komma ihåg att det är p.g.a sossarnas oansvariga och kravlösa massinvandringspolitik som islamisterna kommit in i landet.
De har noll trovärdighet i frågan så länge den politiken fortgår.
Enbart SD vill MINSKA invandringen, vilket är den enda hållbara lösningen på lång sikt.
Permalänk | Anmäl
MX, 2010-01-20, 23:37
Bra att någon annan än SD säger sanningen.
Däremot är det fullständigt vidrigt hur hycklande detta valfiske är, bara för att SD, som har sagt allt detta hela tiden, håller på att komma in i riksdagen.
Man blir fullständigt illamående när man tänker på allt ont förtal som speciellt Socialdemokrater har riktat mot SD, och att de sedan går ut och säger precis samma sak när det passar deras egna syften (d.v.s. valfiske, eftersom "makten framför allt2 är sossarnas valspråk), och dessutom låtsas som att det är något helt annat än vad SD alltid har sagt! :-(
Permalänk | Anmäl
Jonas D Persson, 2010-01-20, 23:40
Hallå alla!
Fundamentalistisk islam, islamism borde inte vara en partipolitisk fråga. Här borde vi alla som är demokratiskt lagda se den stora fara som hotar vårt demokratiska samhälle och föra en gemensam kamp för demokrati och mot islamism.
Flera partier har bjudit i islamister och nominerar dem nu till riksdagsledamöter - i vår lagstiftande församling. Visste ni det?
De jag känner till är:
-Göteborgsmoderaten och islamisten Abdirisak Waberi som nominerats på valbar plats till riksdagen. Han anser att en man kan ha fyra fruar. Han får också slå dem om de är olydiga.
- Centerpartisten och islamisten Mahmoud Aldebe, Sthlm som nominerats till RD men hoppat av och hans likaledes islamistiska fru som redan sitter i riksdagen som avbytare.
- Mehmet Kaplan, riksdagsledamot för Miljöpartiet, Sthlm och islamist. Hans partikollega Yvonne Ruwaida, kommunalpolitiker i Sthlm anser att det är en mänsklig rättighet att som lärare och förskollärare böra niqab/burka.
- Tidigare åtminstone har Mona Sahlin och den socialdemokratiska Broderskapsrörelsen haft ett intimt samarbete med Södermalmsmoskén och Mahmoud Aldebe. Förhoppningsvis har det upphört.
Det kan mycket väl finnas fler islamister i våra riksdagspartier. Nästan alla politiker försöker tiga ihjäl frågan. Fredrik Reinfeldt t ex.
Rekommenderas: Dokument ifrån dokumentären om muslimer av Evin Rubar som sändes i SVT2 den 6 december 2009. Tror man fortfarande kan se den på SVTPlay.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-20, 23:43
"Människor från olika religiösa och etniska tillhörigheter samlas kring gemensamma värden som demokrati och tolerans. Det är härligt att höra hur både kurder och turkar, med tanke på deras historiska motsättningar, nu säger att det inte spelar någon roll om den som står på en valsedel är en turk eller en kurd bara han eller hon inte är islamist.
Vem hade för 15 år sedan kunnat ana att kurder, turkar, iranier, araber, pakistanier och bengaler skulle stå sida vid sida och bekämpa de religiösa extremisternas kontroll av hur folk lever sina liv?"
Jag kan tänka mig att de som vill göra gällande att det är skillnad på folk och folk hör till de som är förvånade - och besvikna
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-20, 23:53
Fantastiskt att Nalin och Mona nu löser det här eländet med "Tensta Träff" och ett uttalande på en konferens i Sälen.
Permalänk | Anmäl
Grasso, 2010-01-20, 23:55
Tack Nalin för en exeptionellt välskriven artikel och för att återigen så nyanserat belysa problemet Islamism.
Jag noterar hur korrekt Nalin är när hon skriver att ”journalister, politiker och myndigheter lyssnade inte på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober.” Det speglar så tydligt den rädsla som genomsyrar Sverige. Att man inte under några som helst omständigheter får kritisera invandring, integration eller invandrad religiös konservatism/fundamentalism i det offentliga samtalet utan att få främlingsfientlighetsstämpeln i pannan. Istället är det locket på. Trycket sipprar dock ut i det tysta vardagslivet där utrikesfödda istället blir föremål för diskriminering på arbetsmarknad, bostadsmarknad, i krogkön etc. Det är så lågt i tak i den svenska invandrings- och integrationsdebatten att man häpnar. Det är därför så befriande att ta del av en artikel som denna.
Det är dock lika ironiskt varje gång eftersom det uppenbarligen bara kan vara en politiker med utlandsbakgrund som kan ta tag i debatten. Alla politiker med svensk bakgrund är tydligen helt oförmögna att ta initiativ. Kanske pga av okunskap i ämnet men antagligen för att de är rädda för främlingsfientlighetsstämpeln. SD politiker tar förstås gärna debatten men tyvärr inte lika nyanserat som Nalin.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2010-01-20, 23:57
Håller med Karl Darwinismus m fl!
Men undrar också: Varför bosätta sig i Sverige om det nu är så stora fel på våra lagar, regler och kultur?
-Hur kan man fly undan förtryck i en kultur och sedan utöva samma kulturella förtryck gentemot andra personer från samma kultur, eller mot sin egen familj? =Detta är och förblir en gåta: Dessa personer som ägnar sig åt sådana diktaturfasoner skall inte tillåtas förstöra Sverige: Inte heller de kriminella nätverk som skjuter ner varandra på gator och torg, och skär bort tatueringarna och bränner deras västar mm.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-01-21, 00:04
Undra när SVTpå tar problematiken med den växande islamismen på alvar!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-01-21, 00:07
Ingemar och Karl Darwinismus jag ställer liknande frågor: Varför bosätta sig i Sverige om det nu är så stora fel på våra lagar, regler och kultur (enligt dem själva)?
Varför välja ett sekulärt samhälle när man inte vill bo i ett sekulärt samhälle?
De verkar sakna (intellektuell) logik och garanterat motsäger sig själva!
Permalänk | Anmäl
Svensk medborgare, 2010-01-21, 00:10
Bra Nalin, du har intressanta synpunkter. Dina idéer ligger i linje med Sverigedemokraterna. Kul att fler vågar ta upp detta. Ett bra sätt att minska problemen framöver är att minska invandringen och värna den svenska kulturen. Hoppas att du tycker det. Att 80 % inte är svenskar verkar du rätt kritisk mot, vad vill du annars göra åt det? Tvångsflytta folk till Norrland?
Permalänk | Anmäl
Müslimannen, 2010-01-21, 00:22
#26 Ingmar
SVT har tagit frågan om den växande islmismen på allvar.
Se kurdiskan Evin Rubars uppmärksammade Dokument inifrån program om muslimer som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-21, 00:26
Jag begriper inte varför man väljer att vara muslim överhuvudtaget? Hur kan man tro att denne Muhammed skulle vara den enda förmedlaren av "Guds ord"? För att han hörde röster och såg syner? Men det har ju många många andra gjort också världen över, jag med! Det betyder inte att det är från "Gud" för det.
Dessutom kan man knappast vara islamist och påstå sej ha medkänsla mot andra. Tycker man det är rätt att stena ihjäl kvinnor för att de haft lite sex mot "Guds regler" (vilket lika gärna kan vara en våldtäckt) så är man enligt mej per definition psykopat av värsta sort och borde straffas med livstids fängelse utan möjlighet till frigivning och om denne person försöker omvända andra fångar bör han sättas på isolering tills han kommer på bättre tankar.
Vi borde kämpa för att få bort denna vidriga lära inte bara från Sverige utan från hela världen. Det är väl lika illa att kvinnor dödas i Alahs namn i Iran och Saudi Arabien som om det skulle ske här?
Permalänk | Anmäl
Shimmeringblade, 2010-01-21, 00:28
#30 Shimmeringblade
Det är bara att inse att människan har religiösa behov. Det tar sig olika uttryck i olika kulturer. I mitt yrkeliv har jag mött människor från hela världen och de flesta har en religiös tro.
Jag har kommit att få respekt för att religion kan vara ett mänskligt behov. Alla måste få tro på sitt.
Det enda vi egentligen behöver göra i Sverige är att bli medvetna om vad självklara saker som demokrati, frihet, jämställdhet, yttrande- och tryckfrihet betyder för oss. Jag skulle vilja säga att för mig betyder det ALLT! Det är våra förfäder som gett oss allt detta i arv. Vi måste förvalta det väl och se till att dt finns kvar till våra efterkommande.
Nalin Pekgul inser detta. För oss är det lätt att bli hemmablinda.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-21, 00:41
En ytterst förvirrad svensk allmänhet har i många år har insett att minsta kritik mot invandrare obönhörligt och urskiljningslöst reducerar de kritiserande till rasister av massmedieeliten. Detta oavsett på vad kritiken har grundats. Nalin Pekguls eget parti har tillsammans med folkpartiet och folk på vänsterkanten har varit tongivande i det mycket högljudda fördömandet. Svenska folket har fått lära sig att tiga still i frågor som rör invandring och därmed sammanhängande frågor, som t ex islam. Det är kanske lite svårt att vrida klockan tillbaka nu och be om en nyanserad debatt, eftersom få vågar yttra sig. Inget vet var gränsen för kritik som är ok går och de flesta tar inte risken utan tiger still för att inte bli söndermobbade. Det är bra att just Nalin Pekgul tar upp frågan, men hon lär tyvärr få stå rätt ensam ett bra tag till – medan islamister med en politisk agenda som borde få vem som helst mörkrädd i vad vi själva tycker är vårt ytterst upplysta land vinner alltmera terräng i en hukande svensk offentlighet, som förmodligen förvirrat bara helt tappar orienteringen av sådana här artiklar – inte kan man uttala sig såhär! Då är man ju rasist eller islamofob. I sin iver att bevisa just att man minsann inte är rasist utan i en ”är vi bara överens blir allt så bra”-anda och utan all självkänsla och i total avsaknad av förmåga att skilja på islam och islamister har man t o m upplåtit terräng åt islamister i de etablerade partierna, som nyligen moderaterna i Göteborg.
Det ÄR hög tid att sätta ned foten och bekämpa dessa extremister. Med tillräcklig utbildning kan även svenskar med tiden fås att inse att det är skillnad mellan dessa mörkmän och muslimer i allmänhet och att kritik av det ena inte spiller det minsta över på det andra. Självklart ska religionsutövande vara fritt, det gäller kristna, muslimer, judar och andra. Men islamisterna vill annat än att utöva sin religion, långt mycket mer. De vill förändra det samhälle vi alla lever på ett sätt som för de allra flesta av oss helt oacceptabelt. Hoppas Nalin Pekguls välskrivna artikel kan sprida kunskap och kan vara en början till ett engagemang mot islamism och deras företrädare, precis som vi kan engagera oss mot extremister i andra läger.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-01-21, 00:41
Du har rätt, jag vill att du skriver dina åsikter om USAs Mellanöstern politik och om Israels brott..
Jag ser inte något om det från dig,Nalin....Vad tycker du om alla kvinnor i Palestina -med alla barn-..??
Vad tycker du om Bush och Blair,är de värre än Saddam eller inte??..Tack
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-21, 00:50
Apropå PK (=politisk korrekthet) skrev forskaren och socialantropologen Aje Carlbom en saklig och väldigt bra artikel
"Idén om strukturell rasism döljer det verkliga integrationsproblemet" publicerad 2005-12-27 i den marxistiska (!) tidskriften Röda Rummet (googla roda rummet). Det spelar ingen roll vilka partisympatier man har. Den är lika läsvärd för alla.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-21, 00:51
#33 Amer Al-bayya
Håll dig till ämnet!
Om du är intresserad av de här frågorna kan du väl precis som Nalin Pekgul skriva en artikel om saken.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-21, 00:56
Tack Nalin. Jag önskar du var partiledare istället för Mona som populistiskt slickar islamistiska bakdelar i sin jakt på röster.
Skönt att se att det finns tänkande människor även hos socialdemokraterna. Men tyvärr lär du marginaliseras, attackera dig går inte för när någon icke etnisk svensk vänder världen upp och ner och säger något som inte står i manualen så vet inte pkisterna vad som händer.
Men det räcker tyvärr inte för att få röster från SD-anhängare.
Den klarsyn och realism som du representerar måste finnas i partiets själ.
Men jag hoppas att detta inte bara är röstfiske likt Görans habrovinkel med feministerna.
Cool farsa har du i alla fall :)
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-01-21, 06:37
Du har ett roligt exempel där för varför äter inte muslimer griskött? Jo för att det kan innehålla trikiner precis som vildsvin ha dem. Men det visste man inte förr i tiden.
Dock har säkert människor iakttagit att man kunde bli sjuk - också dödssjuk av att äta detta kött och alltså letade sig detta in i kulturen och religionen: ät inte griskött.
Det blev alltså ett påbud utan att folk visste varför egentligen, men det verkade som något bra för de som inte åt griskkött blev inte sjuka.
Lucia är däremot inte ett religiöst påbud utan bara en av traditionerna vi har kring den mörkaste årstiden. Vi behöver en ljusdrottning, för att tro på att ljuset återvänder.
Precis som att vi behöver ett grönt träd, för att hoppas och tro på att det gröna ska komma tillbaka.
Det är ett firande av livet att ta in en gran och klä den med ljus och glitter, men det tänker sällan människor på.
Midvinterriter har förekommit i alla tider för förr i tiden visste ingen om solen verkligen skulle återkomma. Och nu lever detta kvar för att vi behöver ljus och glädje i mörkret.
Också myten om det nyfödda gudomliga barnet har urgamla anor. Inte bara Jesus hade en helig moder utan det fanns också i Egypten där Isis framställs på samma sätt. Gudinnan har funnits i många kulturer, därför att vi har en mor och en far och detta är arketyper hos oss.
Dock behöver vi exakt som du säger inga människor som tvingar på oss -ismer, varken påvar, präster, imamer, envåldshärskare eller terrorister.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-01-21, 06:52
Rabbinerna hävdar att de olika förbuden har ingen som helst rationell innebörd. Deras funktion är att vara heliga, ingenting annat, och de judiska buden är också till sin natur absurda i allmänhet. Islam delar inte riktigt detta radikala synsätt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2010-01-21, 07:08
Jag stöder också Nalin Pekgul och Mona Sahlin här.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2010-01-21, 07:11
Bra att det diskuteras!
Men blir såååå less på politiker som är på valfläsks turne.
Nu kan man ju då säga att SD har haft rätt hela tiden då eller? Rätta mig om jag har fel! Islamofobi existerar ju igentligen inte för det är ju ISLAM själva skapat den och den är allt för verklig
SÅ NÅN FOBI ÄR DET DEFINITIVT INTE!!
Tråkigt att man inte har kurage nog att erkänna att landet Sverige har problem och kommer få allt för stora i framtiden.
Men jag förväntar mig ingentig av socialdemokrater.
Är inte Sverigedemokrat men det ska bli roligt och se när dom kommer in riksdagen och ställer obekväma frågor.
Lär väl bli en väckarklocka kan jag tänka mig!
För att en demokrati ska fungera så kan man aldrig vara :
TOLERANT MOT DE INTOLERANTA!
Ska inte moskeér också falla under samma flagg som kyrkan angående homogiftemål?
Sug på den karamelen och min röst går till den politiker som har kurage nog att ta upp den i media ! :-)
Bättre sent än aldrig!
Permalänk | Anmäl
Fredrik.R, 2010-01-21, 07:28
Bra att någon Socialdemokrat tar tag i dessa stora problem. Men är hon bara en utskickad "torped"?
Var finns Mona Sahlin i detta ämne? En partiledares uttalanden ger den bästa vägvisninjgen om vad hela partiet står i alla frågor.
Var finns Gudrun Schyman och alla andra feminister?
Eller är detta som jag och många andra tror, ett desperat försök att hålla kvar de Socialdemokrater som är på väg till SD?
För att sedan efter valet återgå till det vanliga hänsynstagandet, accepterandet och underkastelsen.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-21, 07:31
Amer Al-bayya, vad tycker du om min nya soffa?
Håll dig till ämnet, att ställa helt lösryckta frågor ser jag ofta muslimer eller pro-muslimska debattörer göra för att dom helt enkelt inte har några argument, dom försöker alltid byta ämne så att dom kan spy ut sitt hat mot västvärlden, USA, Demokrati etc, precis som du gjorde nu.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2010-01-21, 07:57
Nalin Pekgul ska ha all heder för att hon vågar kritisera islamism i Sverige, men jag har ändå en känsla av att det handlar om en "SD light". Det stora maktfullkomna partiet förnekar sig aldrig.
Permalänk | Anmäl
Hasse, 2010-01-21, 08:06
Nog finns det muslimska invandrare i Väst som utttalar sig mot islamism. Men ytterst få....
http://www.youtube.com/watch?v=z8n-JYdpxU4
(1:56).
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2010-01-21, 08:31
Det går inte att ta Nalin Pekgul på allvar i den här frågan. Det är ju Socialdemokraterna som har sett till att islam växer sig allt starkare i Sverige för varje dag som går genom invandringspolitiken.
Nalin Pekgul kan göra stor nytta och det är genom att berätta för oss svenskar hur man skiljer på en normal muslim och en islamist. Ingen skulle bli gladare än jag om det finns en entydig metod som skiljer de bra muslimerna som berikar Sverige från de dåliga som skadar landet.
Om Nalin Pekgul ska producera mer än ord och vill arbeta seriöst för att stoppa islamiseringen av Sverige i handling måste hon dock konvertera till Sverigedemokraterna men då ryker alla välbetalda jobb för henne och hennes släktingar så det är väl inte att tänka på.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-21, 08:40
Som många kommentatorer allaredan konstaterat är Nalin Pekguls utspel enbart till för att förhindra socialdemokratisk väljarflykt till Sverigedemokraterna, det som Socialdemokraternas ledning ser som det största hotet mot de egna maktambitionerna.
Dels på KORT sikt eftersom SD kan bli vågmästare i årets val och dels på LÅNG sikt eftersom SD kan sätta stopp för den invandring av socialdemokratisk valboskap som är tänkt att garantera vänstern makten för generationer framåt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-21, 08:48
Först kör Socialdemokraterna landet i botten, genom att under massor av år vara ansvariga för en fullständigt vansinnig invandrings- och integrationspolitik, som har skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett smörgåsbord för Islamister, bidragsparasiter och grovt kriminella invandrare. Man får i princip alla muslimers röster som tack.
Nu skriver man en artikel om Islamismen i Sverige, och att det är hög tid att mobilisera mot den. Är det verkligen någon som tror på att detta är något annat än att försöka vinna tillbaka några av de röster som SD har fått från S? Man överträffar t o m Folkpartiet i "vända-kappan-efter vinden-röstfiske."
Det enda parti som har någon trovärdighet kvar och förmåga att ta tag i obehagliga problem är enligt min åsikt Sverigedemokraterna.
Våra riksdagspartier, alla sju, sakta driver Sverige mot ett nationellt självmord. Vi kan ta somalierna som exempel:
Att i dessa tider öppna slussarna för världens i särklass svåraste flyktinggrupp, måste vara höjden av idioti. Dessa stackars människor kommer från ett sociokulturellt kontext som är särdeles illla rustat för integration och samverkan med det västerländska samhället. Man kan förstå att livet här kan te sig lockande för en somalier, som får lika mycket i sociabidrag i månaden som han i genomsnitt tjänar på ett helt år hemma i Somalia, men de mår inte alls bra här! Psykiska sjukdomar, ett utbrett drogmissbruk, starka patriarkala strukturer, analfabetism, religiös rigiditet och till vidskepelse angränsande trosuppfattning…. Sammantaget ett recept på katastrof!
Nu, när alltså ett minskande antal skattebetalare skall försörja ett stigande antal individer som har sin utkomst genom de allmänna trygghetssystemen, kommer således Sverige att berikas av…. kanske så många som hundratusen svårintegrerade småjordbrukare och boskapsherdar till! Vem ska anställa dessa människor, som i många fall är analfabeter?
Det enda positiva i sammanhanget är att inte ens den hårdföraste anhängare av det Mångkulturella Paradigmet överlever ett par berikande kulturmöten med den här gruppen. Var helst de drar fram, följer katastrof. Bostäder de bott i måste totalsaneras, deras barn är sällsynt resurskrävande i skolan och barn skaffar man sig gärna MÅNGA utav, då varje unge genererar ytterliggare en årslön i form av barnbidrag. Somaliska kvinnor är föremål för riktade insatser från Stockholms Läns Landsting, då de i hög grad mår psykiskt dåligt av att leva här. De misshandlas av sina män, vilka helst tillbringar dagarna med religiösa grubblerier eller med att idissla den milt hallucinogena drogen khat, vilket i sin tur leder djupare ner i psykisk ohälsa och utanförskap.
Somalierna är, kort sagt, Svarte Petter i den internationella Flyktingindustrin. Sverige har nyss dragit kortet ur leken och dömt svensk invandrings- och integrationspolitik till en lång och kostsam ökenvandring, kantad av extrem islamism. Vi är sakta men säkert på väg mot ett nationellt självmord om vi inte ändrar riktning snart.
Permalänk | Anmäl
Josefine, 2010-01-21, 08:59
Nalin Pekguls utspel är välbehövligt, men som många skriver, i grevens tid. För vad sägs om den nyligen framlagda doktorsavhandlingen på Uppsala universitet som förordar att Sverige inför Sharialagar? Den har det varit tyst om i pressen. Forskningen är sannolikt även statsunderstödd. Häpp!
Vart tog genusaspekten vägen nu då? Annars ska ju all forskning vara så politisk korrekt och väga in genusaspekten. Men här undrar jag om det skulle funka. Mer utförlig artikel med faktalänkar på www.cavatus.wordpress.com
Permalänk | Anmäl
Cavatus, 2010-01-21, 09:07
"en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter "
Jaså? Det låter intressant. Kan du Nalin då ta och redovisa några sådanna, med bas i sverige, som offentligt gjorde detta?
Jag kommer mest ihåg massa politisk orkestrerade ursäkter och försvar för islam, fundamentalisternas ideologi.
Faktum är att den enda poltikern som aktivt gått ut och varnat för totalitära läror, som Islam, vad jag kan minnas är Liberalen Per Ahlmark.
Nalin, din kollega (S) Mariam Osman Sherifay, som var den första att ha slöja i riksdagen, exakt vart kan jag läsa om hennes protester mot islamska fundamentalister och terrorister?
Kan Nalin inte redovisa med svenskmuslimska debattörers namn, från året 2001 med kritiken citerad, det hon svepande påstår, tas det som intäkt att Pekgul mest framförde tomma tunnor som skramlade på valåret.
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2010-01-21, 09:23
Tittade nu snabbt på Socialdemokraternas hemsida på jämställdhet a-ö.
Där stod inget om religiöst förtryck, hedersvåld eller tvångsgifte av minderåriga unga flickor.
Socialdemokraterna är INTE trovärdiga i denna fråga förrän hela partiet står bakom Islamkritiken.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-21, 09:39
Ni har väntat så länge att Sverigedemokraterna har tagit täten i kampen mot islamismen. Jag tror att det är för sent. Tyvärr. Allt för många politiker har målat in sig i ett hörn. sorligt.
Permalänk | Anmäl
Klas, 2010-01-21, 09:45
RE: #33 Amer Al-bayya, 2010-01-21, 00:50
Busch är en hjälte jämfört med saddam och alla andra förtryckare.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-21, 09:47
129 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack, Nalin Pekgul för en viktig och nödvändig artikel. Du verkar vara den ende som debatterar i denna för Sveriges framtid avgörande fråga. Tyvärr verkar du stå ganska ensam som debattör, jag hoppas detta ändrar sig snabbt. Fortsätt debattera, i skrift och i riksdag. Och gärna med de där vidskepliga tomtarna som vill ta oss tillbaka till medeltiden, om de vågar visa sig.
Tack Nalin Pekgul!
Du har mitt fulla stöd!
Jag är varken islamofob och rasist när man har känt en stark magkänsla att något är helt fel och så här kan det inte vara!
Jag känner igen detta i denna text helt och fullt:
"Fundamentalisterna skiljer sig från de konservativa genom att de inte är beredda att kompromissa med det omgivande samhället. De vill leva till punkt och pricka efter vad som står i religiösa texter utan att anpassa tolkningen till tid och plats. De är förmodligen beredda att sätta religiösa texter före lagen. De kräver därför extremt stor acceptans av det omgivande samhället för sitt sätt att leva.
Det finns också en tredje grupp som liksom fundamentalisterna säger sig vara djupt troende och talar om straff men utan att ta efter fundamentalisternas levnadssätt. En del kan vara integrerade och ha fina jobb. Men de är otåliga och tänker inte invänta domedagen. De vill att guds rike ska förverkligas redan på jorden. Samhället ska styras enligt deras egen tolkning av Islam och de arbetar aktivt för att åstadkomma detta. Hatet mot de västerländska demokratierna och deras livsstil är drivkraften, inte deras religiösa tro. Jag kallar dem islamister."
Då ska jag fortstätta lyssna på min magkänsla!
Det är sant att en del kan ha jobb, bostad, familj, bil och de skapar en jädrans massa problem på arbetsplatser. Det är som om de saknar medmänsklighet, förstålse vad ömsedig respekt och ömsedig hänsyn...en sade; vi gör så i mitt hemland!
Detta är sverige här är det helt andra spel regler som gäller!
En bra och belysande artikel!
Synd bara att samma Mona som du hyllar själv berett direkta kanaler till riksdagen när hon låtit bl a Ibnd hac, alias Leffe göra sig till talesman för alla vardagsmuslimer.
Jag kallar dem vardagsmuslimer, de som flydde undan förtryck i sina hemländer, där deras åsikter och tankar inte tilläts. Återigen befinner de sig under tryck, nu i det land där de hoppades finna en fristad.
Hur kunde det bli så här? Är det denna väg vi vill gå, ett segregerat samhälle där islamister bereder sig tillträde till de stora, etablerade partierna? Där valet att bekänna sig till den muslimska läran är ett handikapp, där du inte kan leva på jämnställda villkor och omgivningen förväntas ta hänsyn till självvalda begränsningar?
Varmt tack Nalin Pekgul för ditt civilkurage och ditt engagemang. Jag är mycket glad att du finns och slåss för demokrati, frihet och jämställdhet. Du är fin förebild för alla kvinnor och flickor som växer upp i Sverige idag. Jag talar inte bara om muslimer, jag talar om alla kvinnor. Förresten om män också.
Jag är inte socialdemokrat utan brukar rösta borgligt, men jag väntar otåligt på att kvinnor som du ska bli mer vanligt förekommande i samtliga riksdagspartier.
"Europa måste stå fast mot extremister och mot fundamentalister oavsett vilket slag de är."<7em>
Jag vill gärna pusha för vår migrationsminister Nyamko Sabuni som också framträdde på Folk och Försvarskonferensen i Sälen.
Vad hon lyftte fram är den gemensamma kärna av värderingar som är att vara svensk. Utöver denna kärna av känsla för demokrati och jämställdhet kan var och en uttrycka sin personliga mix av åsikter och värderingar. Friheten är stor.
Men toleransen mot intolerans (t ex islamism) ska ha en glasklar gräns. Vi måste försvar vårt öppna och fria samhälle mot yttre och inre hot. Precis som Nalin Pekgul gör.
Angående Frankrike och slöja, etc.
Det har mindre att göra med Islam än med katolska kyrkan. Det var svårt för Frankrike att få ut religionens inflytande i samhället, så de lägger vikt vid att ha ett sekulärt samhälle -- och bland annat stoppa religiösa symboler i skolan.
Hur står det för övrigt till med Socialdemokratiska Broderskapsförbundets samarbete med Islamister? Vad sägs om att rensa lite framför egen dörr? Jaså inte...
En minut med Google: http://www.expressen.se/1.356107
Och alla vi icke msulimer som reagerar mot islamismen då? Vi är betydligt fler än muslimerna som reagerar mot giftet. För var finns de s k moderata muslimerna när terrordåd efter terrordåd begås och krav på särbehandling kommer ett efter ett?
Senast idag läste jag om en avhandling av en muslim där man menar att Sverige ska ta hänsyn till muslimers syn på arv och andra regler skall gälla för muslimer gällande arvsrätt. Räknas denne muslim som skrivit avhandligen som extremist eller moderat?
Och alla vi icke muslimer som reagerar mot islamismen då? Vi är betydligt fler än muslimerna som reagerar mot giftet. För var finns de s k moderata muslimerna när terrordåd efter terrordåd begås och krav på särbehandling kommer ett efter ett?
Senast idag läste jag om en avhandling av en muslim där man menar att Sverige ska ta hänsyn till muslimers syn på arv och andra regler skall gälla för muslimer gällande arvsrätt. Räknas denne muslim som skrivit avhandligen som extremist eller moderat?
Lita inte på Nyamko Sabuni som nu vill närma sig SD (som alltid FP gör för att få väljare) genom att uttala sig kritisk till att ständigt vara PK=Politiskt korrekt (!). Ja, hon sa faktist så enligt nyheterna. Hon menar att vi måste kunna vara kritiska till ev terroristbildning inom riket. Lita inte på detta. Så här gör Folkpartiet alltid. Vem kan glömma Bengt Westerberg och vilken hjärtefråga har inte Cecilia Malmström (fp). Jo, asylpolitik. - Lita ej heller på sossarna. Vad har tagit åt dem? Är dessa båda partier så maktsugna så att de kopierar SD:s partiprogram. De avskydde ju att tala om dessa frågor tidigare - men nu vågar man - För att vinna tillbaka makten? DET STINKER VERKLIGEN!!! Efter valet är denna fråga ÄNDÅ bortglömd.för sossarna och Folkpartiet. Rösta SD 2010 !!
Lita inte på Nyamko Sabuni som nu vill närma sig SD (som alltid FP gör för att få väljare) genom att uttala sig kritisk till att ständigt vara PK=Politiskt korrekt (!). Ja, hon sa faktist så enligt nyheterna. Hon menar att vi måste kunna vara kritiska till ev terroristbildning inom riket. Lita inte på detta. Så här gör Folkpartiet alltid. Vem kan glömma Bengt Westerberg och vilken hjärtefråga har inte Cecilia Malmström (fp). Jo, asylpolitik. - Lita ej heller på sossarna. Vad har tagit åt dem? Är dessa båda partier så maktsugna så att de kopierar SD:s partiprogram. De avskydde ju att tala om dessa frågor tidigare - men nu vågar man - För att vinna tillbaka makten? DET STINKER VERKLIGEN!!! Efter valet är denna fråga ÄNDÅ bortglömd.för sossarna och Folkpartiet. Rösta SD 2010 !!
Lita inte på Nyamko Sabuni som nu vill närma sig SD (som alltid FP gör för att få väljare) genom att uttala sig kritisk till att ständigt vara PK=Politiskt korrekt (!). Ja, hon sa faktist så enligt nyheterna. Hon menar att vi måste kunna vara kritiska till ev terroristbildning inom riket. Lita inte på detta. Så här gör Folkpartiet alltid. Vem kan glömma Bengt Westerberg och vilken hjärtefråga har inte Cecilia Malmström (fp). Jo, asylpolitik. - Lita ej heller på sossarna. Vad har tagit åt dem? Är dessa båda partier så maktsugna så att de kopierar SD:s partiprogram. De avskydde ju att tala om dessa frågor tidigare - men nu vågar man - För att vinna tillbaka makten? DET STINKER VERKLIGEN!!! Efter valet är denna fråga ÄNDÅ bortglömd.för sossarna och Folkpartiet. Rösta SD 2010 !!
Tack Nalin!
Synpunkter som dessa har förts fram av andra men studsar mest tillbaka på skribenten. Denna gången blir det omöjligt. Detta är "innanförsynpunkter" som lär bli mycket svåra att avfärda.
Gunnar
Jag hoppas att Nalin blir integrationspolitiker vid en eventuell valseger.
I ren desperation ska nu sossarna och dom andra etablerade partier hitta sätt att hålla SD utanför debatten.
Deras desperation lyser igenom när dom inte ens själva törs ta tag i dom här frågorna utan istället skickar fram folk med utländsk påbrå som får göra skitjobbet, en chilenare, en kurd, en burundian o.s.v. Visst är det lustigt hur fega Svenskarna är i dom här frågorna. En eloge till SD som törs lyfta fram dom här frågorna trots massiva kampanjer för att göra dom till rasister, nazister och xenofober.
"Den unga generationen av politiker vet t.ex. inte om hur nervösa Wahabister i Saudiarabien blev av att Khomeni genomförde den shiitiska revolutionen i Iran och gjorde anspråk på att vara Islams centrum. Wahabisternas motdrag blev att pumpa in miljoner i den religiösa propagandan i Europa. Till sin hjälp hade de bland annat imamer från Turkiet och Nordafrika som verkade bland turkarna och araberna i Tyskland, Holland och Frankrike. De byggde upp starka organisationer och medlemmarna krävde att samhället skulle anpassa sig efter deras levnadssätt."
Detta torde vara ett av de löjligaste uttalanden Pekgul gjort,och det finns många.
Det har nog aldrig funnits någon överhängande risk för sunniter i Europa att "konvertera" till en khomeinisk tolvsektsimamistisk shiism,och att denna "oro" skulle ha föranlett saudisk "mission" är helt befängt. Det blir än mer fantastiskt när Pekgul inte verkar förstå det mest elementära att det som är saudiskt "infytande" här i Sverige återfinns hos de hon kallar tradionalister och inte "ISLAMISTER"."Wahhabismen" använder sig av vad de kallar "inbjudan,rådgivning" samtidigt som deras trosats att "Gud allena vägleder och vilseleder" begränsar deras "mission" till att informera den som frågar eller accepterar inbjudan till samtal.
Så är det,och den som påstår något annat ljuger eller i likhet med Pekgul ägnar sig åt spekulationer och "teorier" grundade på okunskap .
Jag vill att Pekgul ska ge ett enda exempel på en "stark", eller svag för den delen,"wahhabistisk" organisation eller sammanslutning i Sverige som "kräver" att samhället skall anpassa sig efter deras levnadssätt.
Hon kommer inte kunna nämna en enda..
Då "wahhabism" är emot det som slarvigt brukar kallas "politisk islam" och följaktligen är emot Irans regim men även mot hamas,hezbolah,muslimska brödraskapet.
De har konsekvent,långt innan 11 Sept., kallat självmordsattentat för just självmord och fördömt angrepp på civila oavsett vilka de är.
Usama bin Laden och c:o är en REAKTION mot denna rörelses"pascifism" som de anklagar för att ha lämnat "Jihad" och inte gör uppror mot häskare i länderna de bor i utan förlitar sig på "böner till Gud om regimens vägledning och upphörande av förtryck".
Sin vana trogen gör Pekgul en höna av en kulturell fjäder i Tensta.
Intressant att notera att "kurdnationalisten" Pekgul inte nämner kurder i Tyskland och ovannämnda länder,inte heller det faktum att turkiska muslimer i Europa främst hämtat inflytande från Turkiet,nordafrikaner från sina forna hemländer etc.
Ja hela artikeln genomsyras av en häpnadsväckande ignorans och vilja att "eliminera" SD genom att "offra" några apolitiska djupt troende muslimer samtidigt som hon skjuter några lösa skott för att förvirra eventuella SD-väljare.
Patetiskt !!!!!!
Det är valår i år och SD har varit större än alla partier utom S, M och MP i opinionsmätningar.
Vi kommer få se flera liknande utspel ifrån riksdagspartierna i desperata försök att få folk som röstar "fel" att inte lägga sin röst på SD.
Man ska komma ihåg att det är p.g.a sossarnas oansvariga och kravlösa massinvandringspolitik som islamisterna kommit in i landet.
De har noll trovärdighet i frågan så länge den politiken fortgår.
Enbart SD vill MINSKA invandringen, vilket är den enda hållbara lösningen på lång sikt.
Bra att någon annan än SD säger sanningen.
Däremot är det fullständigt vidrigt hur hycklande detta valfiske är, bara för att SD, som har sagt allt detta hela tiden, håller på att komma in i riksdagen.
Man blir fullständigt illamående när man tänker på allt ont förtal som speciellt Socialdemokrater har riktat mot SD, och att de sedan går ut och säger precis samma sak när det passar deras egna syften (d.v.s. valfiske, eftersom "makten framför allt2 är sossarnas valspråk), och dessutom låtsas som att det är något helt annat än vad SD alltid har sagt! :-(
Hallå alla!
Fundamentalistisk islam, islamism borde inte vara en partipolitisk fråga. Här borde vi alla som är demokratiskt lagda se den stora fara som hotar vårt demokratiska samhälle och föra en gemensam kamp för demokrati och mot islamism.
Flera partier har bjudit i islamister och nominerar dem nu till riksdagsledamöter - i vår lagstiftande församling. Visste ni det?
De jag känner till är:
-Göteborgsmoderaten och islamisten Abdirisak Waberi som nominerats på valbar plats till riksdagen. Han anser att en man kan ha fyra fruar. Han får också slå dem om de är olydiga.
- Centerpartisten och islamisten Mahmoud Aldebe, Sthlm som nominerats till RD men hoppat av och hans likaledes islamistiska fru som redan sitter i riksdagen som avbytare.
- Mehmet Kaplan, riksdagsledamot för Miljöpartiet, Sthlm och islamist. Hans partikollega Yvonne Ruwaida, kommunalpolitiker i Sthlm anser att det är en mänsklig rättighet att som lärare och förskollärare böra niqab/burka.
- Tidigare åtminstone har Mona Sahlin och den socialdemokratiska Broderskapsrörelsen haft ett intimt samarbete med Södermalmsmoskén och Mahmoud Aldebe. Förhoppningsvis har det upphört.
Det kan mycket väl finnas fler islamister i våra riksdagspartier. Nästan alla politiker försöker tiga ihjäl frågan. Fredrik Reinfeldt t ex.
Rekommenderas: Dokument ifrån dokumentären om muslimer av Evin Rubar som sändes i SVT2 den 6 december 2009. Tror man fortfarande kan se den på SVTPlay.
"Människor från olika religiösa och etniska tillhörigheter samlas kring gemensamma värden som demokrati och tolerans. Det är härligt att höra hur både kurder och turkar, med tanke på deras historiska motsättningar, nu säger att det inte spelar någon roll om den som står på en valsedel är en turk eller en kurd bara han eller hon inte är islamist.
Vem hade för 15 år sedan kunnat ana att kurder, turkar, iranier, araber, pakistanier och bengaler skulle stå sida vid sida och bekämpa de religiösa extremisternas kontroll av hur folk lever sina liv?"
Jag kan tänka mig att de som vill göra gällande att det är skillnad på folk och folk hör till de som är förvånade - och besvikna
Fantastiskt att Nalin och Mona nu löser det här eländet med "Tensta Träff" och ett uttalande på en konferens i Sälen.
Tack Nalin för en exeptionellt välskriven artikel och för att återigen så nyanserat belysa problemet Islamism.
Jag noterar hur korrekt Nalin är när hon skriver att ”journalister, politiker och myndigheter lyssnade inte på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober.” Det speglar så tydligt den rädsla som genomsyrar Sverige. Att man inte under några som helst omständigheter får kritisera invandring, integration eller invandrad religiös konservatism/fundamentalism i det offentliga samtalet utan att få främlingsfientlighetsstämpeln i pannan. Istället är det locket på. Trycket sipprar dock ut i det tysta vardagslivet där utrikesfödda istället blir föremål för diskriminering på arbetsmarknad, bostadsmarknad, i krogkön etc. Det är så lågt i tak i den svenska invandrings- och integrationsdebatten att man häpnar. Det är därför så befriande att ta del av en artikel som denna.
Det är dock lika ironiskt varje gång eftersom det uppenbarligen bara kan vara en politiker med utlandsbakgrund som kan ta tag i debatten. Alla politiker med svensk bakgrund är tydligen helt oförmögna att ta initiativ. Kanske pga av okunskap i ämnet men antagligen för att de är rädda för främlingsfientlighetsstämpeln. SD politiker tar förstås gärna debatten men tyvärr inte lika nyanserat som Nalin.
Håller med Karl Darwinismus m fl!
Men undrar också: Varför bosätta sig i Sverige om det nu är så stora fel på våra lagar, regler och kultur?
-Hur kan man fly undan förtryck i en kultur och sedan utöva samma kulturella förtryck gentemot andra personer från samma kultur, eller mot sin egen familj? =Detta är och förblir en gåta: Dessa personer som ägnar sig åt sådana diktaturfasoner skall inte tillåtas förstöra Sverige: Inte heller de kriminella nätverk som skjuter ner varandra på gator och torg, och skär bort tatueringarna och bränner deras västar mm.
Undra när SVTpå tar problematiken med den växande islamismen på alvar!
Ingemar och Karl Darwinismus jag ställer liknande frågor: Varför bosätta sig i Sverige om det nu är så stora fel på våra lagar, regler och kultur (enligt dem själva)?
Varför välja ett sekulärt samhälle när man inte vill bo i ett sekulärt samhälle?
De verkar sakna (intellektuell) logik och garanterat motsäger sig själva!
Bra Nalin, du har intressanta synpunkter. Dina idéer ligger i linje med Sverigedemokraterna. Kul att fler vågar ta upp detta. Ett bra sätt att minska problemen framöver är att minska invandringen och värna den svenska kulturen. Hoppas att du tycker det. Att 80 % inte är svenskar verkar du rätt kritisk mot, vad vill du annars göra åt det? Tvångsflytta folk till Norrland?
#26 Ingmar
SVT har tagit frågan om den växande islmismen på allvar.
Se kurdiskan Evin Rubars uppmärksammade Dokument inifrån program om muslimer som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Jag begriper inte varför man väljer att vara muslim överhuvudtaget? Hur kan man tro att denne Muhammed skulle vara den enda förmedlaren av "Guds ord"? För att han hörde röster och såg syner? Men det har ju många många andra gjort också världen över, jag med! Det betyder inte att det är från "Gud" för det.
Dessutom kan man knappast vara islamist och påstå sej ha medkänsla mot andra. Tycker man det är rätt att stena ihjäl kvinnor för att de haft lite sex mot "Guds regler" (vilket lika gärna kan vara en våldtäckt) så är man enligt mej per definition psykopat av värsta sort och borde straffas med livstids fängelse utan möjlighet till frigivning och om denne person försöker omvända andra fångar bör han sättas på isolering tills han kommer på bättre tankar.
Vi borde kämpa för att få bort denna vidriga lära inte bara från Sverige utan från hela världen. Det är väl lika illa att kvinnor dödas i Alahs namn i Iran och Saudi Arabien som om det skulle ske här?
#30 Shimmeringblade
Det är bara att inse att människan har religiösa behov. Det tar sig olika uttryck i olika kulturer. I mitt yrkeliv har jag mött människor från hela världen och de flesta har en religiös tro.
Jag har kommit att få respekt för att religion kan vara ett mänskligt behov. Alla måste få tro på sitt.
Det enda vi egentligen behöver göra i Sverige är att bli medvetna om vad självklara saker som demokrati, frihet, jämställdhet, yttrande- och tryckfrihet betyder för oss. Jag skulle vilja säga att för mig betyder det ALLT! Det är våra förfäder som gett oss allt detta i arv. Vi måste förvalta det väl och se till att dt finns kvar till våra efterkommande.
Nalin Pekgul inser detta. För oss är det lätt att bli hemmablinda.
En ytterst förvirrad svensk allmänhet har i många år har insett att minsta kritik mot invandrare obönhörligt och urskiljningslöst reducerar de kritiserande till rasister av massmedieeliten. Detta oavsett på vad kritiken har grundats. Nalin Pekguls eget parti har tillsammans med folkpartiet och folk på vänsterkanten har varit tongivande i det mycket högljudda fördömandet. Svenska folket har fått lära sig att tiga still i frågor som rör invandring och därmed sammanhängande frågor, som t ex islam. Det är kanske lite svårt att vrida klockan tillbaka nu och be om en nyanserad debatt, eftersom få vågar yttra sig. Inget vet var gränsen för kritik som är ok går och de flesta tar inte risken utan tiger still för att inte bli söndermobbade. Det är bra att just Nalin Pekgul tar upp frågan, men hon lär tyvärr få stå rätt ensam ett bra tag till – medan islamister med en politisk agenda som borde få vem som helst mörkrädd i vad vi själva tycker är vårt ytterst upplysta land vinner alltmera terräng i en hukande svensk offentlighet, som förmodligen förvirrat bara helt tappar orienteringen av sådana här artiklar – inte kan man uttala sig såhär! Då är man ju rasist eller islamofob. I sin iver att bevisa just att man minsann inte är rasist utan i en ”är vi bara överens blir allt så bra”-anda och utan all självkänsla och i total avsaknad av förmåga att skilja på islam och islamister har man t o m upplåtit terräng åt islamister i de etablerade partierna, som nyligen moderaterna i Göteborg.
Det ÄR hög tid att sätta ned foten och bekämpa dessa extremister. Med tillräcklig utbildning kan även svenskar med tiden fås att inse att det är skillnad mellan dessa mörkmän och muslimer i allmänhet och att kritik av det ena inte spiller det minsta över på det andra. Självklart ska religionsutövande vara fritt, det gäller kristna, muslimer, judar och andra. Men islamisterna vill annat än att utöva sin religion, långt mycket mer. De vill förändra det samhälle vi alla lever på ett sätt som för de allra flesta av oss helt oacceptabelt. Hoppas Nalin Pekguls välskrivna artikel kan sprida kunskap och kan vara en början till ett engagemang mot islamism och deras företrädare, precis som vi kan engagera oss mot extremister i andra läger.
Du har rätt, jag vill att du skriver dina åsikter om USAs Mellanöstern politik och om Israels brott..
Jag ser inte något om det från dig,Nalin....Vad tycker du om alla kvinnor i Palestina -med alla barn-..??
Vad tycker du om Bush och Blair,är de värre än Saddam eller inte??..Tack
Apropå PK (=politisk korrekthet) skrev forskaren och socialantropologen Aje Carlbom en saklig och väldigt bra artikel
"Idén om strukturell rasism döljer det verkliga integrationsproblemet" publicerad 2005-12-27 i den marxistiska (!) tidskriften Röda Rummet (googla roda rummet). Det spelar ingen roll vilka partisympatier man har. Den är lika läsvärd för alla.
#33 Amer Al-bayya
Håll dig till ämnet!
Om du är intresserad av de här frågorna kan du väl precis som Nalin Pekgul skriva en artikel om saken.
Tack Nalin. Jag önskar du var partiledare istället för Mona som populistiskt slickar islamistiska bakdelar i sin jakt på röster.
Skönt att se att det finns tänkande människor även hos socialdemokraterna. Men tyvärr lär du marginaliseras, attackera dig går inte för när någon icke etnisk svensk vänder världen upp och ner och säger något som inte står i manualen så vet inte pkisterna vad som händer.
Men det räcker tyvärr inte för att få röster från SD-anhängare.
Den klarsyn och realism som du representerar måste finnas i partiets själ.
Men jag hoppas att detta inte bara är röstfiske likt Görans habrovinkel med feministerna.
Cool farsa har du i alla fall :)
Du har ett roligt exempel där för varför äter inte muslimer griskött? Jo för att det kan innehålla trikiner precis som vildsvin ha dem. Men det visste man inte förr i tiden.
Dock har säkert människor iakttagit att man kunde bli sjuk - också dödssjuk av att äta detta kött och alltså letade sig detta in i kulturen och religionen: ät inte griskött.
Det blev alltså ett påbud utan att folk visste varför egentligen, men det verkade som något bra för de som inte åt griskkött blev inte sjuka.
Lucia är däremot inte ett religiöst påbud utan bara en av traditionerna vi har kring den mörkaste årstiden. Vi behöver en ljusdrottning, för att tro på att ljuset återvänder.
Precis som att vi behöver ett grönt träd, för att hoppas och tro på att det gröna ska komma tillbaka.
Det är ett firande av livet att ta in en gran och klä den med ljus och glitter, men det tänker sällan människor på.
Midvinterriter har förekommit i alla tider för förr i tiden visste ingen om solen verkligen skulle återkomma. Och nu lever detta kvar för att vi behöver ljus och glädje i mörkret.
Också myten om det nyfödda gudomliga barnet har urgamla anor. Inte bara Jesus hade en helig moder utan det fanns också i Egypten där Isis framställs på samma sätt. Gudinnan har funnits i många kulturer, därför att vi har en mor och en far och detta är arketyper hos oss.
Dock behöver vi exakt som du säger inga människor som tvingar på oss -ismer, varken påvar, präster, imamer, envåldshärskare eller terrorister.
Rabbinerna hävdar att de olika förbuden har ingen som helst rationell innebörd. Deras funktion är att vara heliga, ingenting annat, och de judiska buden är också till sin natur absurda i allmänhet. Islam delar inte riktigt detta radikala synsätt.
Jag stöder också Nalin Pekgul och Mona Sahlin här.
Bra att det diskuteras!
Men blir såååå less på politiker som är på valfläsks turne.
Nu kan man ju då säga att SD har haft rätt hela tiden då eller? Rätta mig om jag har fel! Islamofobi existerar ju igentligen inte för det är ju ISLAM själva skapat den och den är allt för verklig
SÅ NÅN FOBI ÄR DET DEFINITIVT INTE!!
Tråkigt att man inte har kurage nog att erkänna att landet Sverige har problem och kommer få allt för stora i framtiden.
Men jag förväntar mig ingentig av socialdemokrater.
Är inte Sverigedemokrat men det ska bli roligt och se när dom kommer in riksdagen och ställer obekväma frågor.
Lär väl bli en väckarklocka kan jag tänka mig!
För att en demokrati ska fungera så kan man aldrig vara :
TOLERANT MOT DE INTOLERANTA!
Ska inte moskeér också falla under samma flagg som kyrkan angående homogiftemål?
Sug på den karamelen och min röst går till den politiker som har kurage nog att ta upp den i media ! :-)
Bättre sent än aldrig!
Bra att någon Socialdemokrat tar tag i dessa stora problem. Men är hon bara en utskickad "torped"?
Var finns Mona Sahlin i detta ämne? En partiledares uttalanden ger den bästa vägvisninjgen om vad hela partiet står i alla frågor.
Var finns Gudrun Schyman och alla andra feminister?
Eller är detta som jag och många andra tror, ett desperat försök att hålla kvar de Socialdemokrater som är på väg till SD?
För att sedan efter valet återgå till det vanliga hänsynstagandet, accepterandet och underkastelsen.......
Amer Al-bayya, vad tycker du om min nya soffa?
Håll dig till ämnet, att ställa helt lösryckta frågor ser jag ofta muslimer eller pro-muslimska debattörer göra för att dom helt enkelt inte har några argument, dom försöker alltid byta ämne så att dom kan spy ut sitt hat mot västvärlden, USA, Demokrati etc, precis som du gjorde nu.
Nalin Pekgul ska ha all heder för att hon vågar kritisera islamism i Sverige, men jag har ändå en känsla av att det handlar om en "SD light". Det stora maktfullkomna partiet förnekar sig aldrig.
Nog finns det muslimska invandrare i Väst som utttalar sig mot islamism. Men ytterst få....
http://www.youtube.com/watch?v=z8n-JYdpxU4
(1:56).
Det går inte att ta Nalin Pekgul på allvar i den här frågan. Det är ju Socialdemokraterna som har sett till att islam växer sig allt starkare i Sverige för varje dag som går genom invandringspolitiken.
Nalin Pekgul kan göra stor nytta och det är genom att berätta för oss svenskar hur man skiljer på en normal muslim och en islamist. Ingen skulle bli gladare än jag om det finns en entydig metod som skiljer de bra muslimerna som berikar Sverige från de dåliga som skadar landet.
Om Nalin Pekgul ska producera mer än ord och vill arbeta seriöst för att stoppa islamiseringen av Sverige i handling måste hon dock konvertera till Sverigedemokraterna men då ryker alla välbetalda jobb för henne och hennes släktingar så det är väl inte att tänka på.
Som många kommentatorer allaredan konstaterat är Nalin Pekguls utspel enbart till för att förhindra socialdemokratisk väljarflykt till Sverigedemokraterna, det som Socialdemokraternas ledning ser som det största hotet mot de egna maktambitionerna.
Dels på KORT sikt eftersom SD kan bli vågmästare i årets val och dels på LÅNG sikt eftersom SD kan sätta stopp för den invandring av socialdemokratisk valboskap som är tänkt att garantera vänstern makten för generationer framåt.
Först kör Socialdemokraterna landet i botten, genom att under massor av år vara ansvariga för en fullständigt vansinnig invandrings- och integrationspolitik, som har skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett smörgåsbord för Islamister, bidragsparasiter och grovt kriminella invandrare. Man får i princip alla muslimers röster som tack.
Nu skriver man en artikel om Islamismen i Sverige, och att det är hög tid att mobilisera mot den. Är det verkligen någon som tror på att detta är något annat än att försöka vinna tillbaka några av de röster som SD har fått från S? Man överträffar t o m Folkpartiet i "vända-kappan-efter vinden-röstfiske."
Det enda parti som har någon trovärdighet kvar och förmåga att ta tag i obehagliga problem är enligt min åsikt Sverigedemokraterna.
Våra riksdagspartier, alla sju, sakta driver Sverige mot ett nationellt självmord. Vi kan ta somalierna som exempel:
Att i dessa tider öppna slussarna för världens i särklass svåraste flyktinggrupp, måste vara höjden av idioti. Dessa stackars människor kommer från ett sociokulturellt kontext som är särdeles illla rustat för integration och samverkan med det västerländska samhället. Man kan förstå att livet här kan te sig lockande för en somalier, som får lika mycket i sociabidrag i månaden som han i genomsnitt tjänar på ett helt år hemma i Somalia, men de mår inte alls bra här! Psykiska sjukdomar, ett utbrett drogmissbruk, starka patriarkala strukturer, analfabetism, religiös rigiditet och till vidskepelse angränsande trosuppfattning…. Sammantaget ett recept på katastrof!
Nu, när alltså ett minskande antal skattebetalare skall försörja ett stigande antal individer som har sin utkomst genom de allmänna trygghetssystemen, kommer således Sverige att berikas av…. kanske så många som hundratusen svårintegrerade småjordbrukare och boskapsherdar till! Vem ska anställa dessa människor, som i många fall är analfabeter?
Det enda positiva i sammanhanget är att inte ens den hårdföraste anhängare av det Mångkulturella Paradigmet överlever ett par berikande kulturmöten med den här gruppen. Var helst de drar fram, följer katastrof. Bostäder de bott i måste totalsaneras, deras barn är sällsynt resurskrävande i skolan och barn skaffar man sig gärna MÅNGA utav, då varje unge genererar ytterliggare en årslön i form av barnbidrag. Somaliska kvinnor är föremål för riktade insatser från Stockholms Läns Landsting, då de i hög grad mår psykiskt dåligt av att leva här. De misshandlas av sina män, vilka helst tillbringar dagarna med religiösa grubblerier eller med att idissla den milt hallucinogena drogen khat, vilket i sin tur leder djupare ner i psykisk ohälsa och utanförskap.
Somalierna är, kort sagt, Svarte Petter i den internationella Flyktingindustrin. Sverige har nyss dragit kortet ur leken och dömt svensk invandrings- och integrationspolitik till en lång och kostsam ökenvandring, kantad av extrem islamism. Vi är sakta men säkert på väg mot ett nationellt självmord om vi inte ändrar riktning snart.
Nalin Pekguls utspel är välbehövligt, men som många skriver, i grevens tid. För vad sägs om den nyligen framlagda doktorsavhandlingen på Uppsala universitet som förordar att Sverige inför Sharialagar? Den har det varit tyst om i pressen. Forskningen är sannolikt även statsunderstödd. Häpp!
Vart tog genusaspekten vägen nu då? Annars ska ju all forskning vara så politisk korrekt och väga in genusaspekten. Men här undrar jag om det skulle funka. Mer utförlig artikel med faktalänkar på www.cavatus.wordpress.com
"en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter "
Jaså? Det låter intressant. Kan du Nalin då ta och redovisa några sådanna, med bas i sverige, som offentligt gjorde detta?
Jag kommer mest ihåg massa politisk orkestrerade ursäkter och försvar för islam, fundamentalisternas ideologi.
Faktum är att den enda poltikern som aktivt gått ut och varnat för totalitära läror, som Islam, vad jag kan minnas är Liberalen Per Ahlmark.
Nalin, din kollega (S) Mariam Osman Sherifay, som var den första att ha slöja i riksdagen, exakt vart kan jag läsa om hennes protester mot islamska fundamentalister och terrorister?
Kan Nalin inte redovisa med svenskmuslimska debattörers namn, från året 2001 med kritiken citerad, det hon svepande påstår, tas det som intäkt att Pekgul mest framförde tomma tunnor som skramlade på valåret.
Tittade nu snabbt på Socialdemokraternas hemsida på jämställdhet a-ö.
Där stod inget om religiöst förtryck, hedersvåld eller tvångsgifte av minderåriga unga flickor.
Socialdemokraterna är INTE trovärdiga i denna fråga förrän hela partiet står bakom Islamkritiken.
Ni har väntat så länge att Sverigedemokraterna har tagit täten i kampen mot islamismen. Jag tror att det är för sent. Tyvärr. Allt för många politiker har målat in sig i ett hörn. sorligt.
RE: #33 Amer Al-bayya, 2010-01-21, 00:50
Busch är en hjälte jämfört med saddam och alla andra förtryckare.