[...] PETTERSSON, ordförande för Svenska Afghanistankommitén, skriver på Newsmill: ”Utländsk trupp tycks inte vara lösningen efter måndagens blodiga attack. Trots närvaro [...]
Blogg:Det svenska försvarets ökenvandring i Afghanistan. &laqu, 2010-01-20, 17:30
Jag ser paralleller med Vietnam.
USA stödde den sydvietnamesiska regimen utifrån en dominoteori.
De förlorade inte kriget men väl opinonen då alltfler kom att ifrågasätta grunderna för engagemanget och den långsiktiga strategin.
Mot en gerillarörelse är det svårt att kämpa, eller rättare hart när omöjligt. Ur det perspektivet är det otroligt viktigt att vinna lokalbefolkningen, annars stampas nya kämpar fram obönhörligt.
Sverige måste klargöra på vilka grunder vi kämpar och för krig, samt vilka mål som ska uppnås. När de är uppnådda är mandaten för vår verksamhet slut och vi kan ta hem trupperna. Finns där inga mål, eller om målen förändrats över tid, måste vi se vad som krävs för att uppnå de nya målen -eller avsluta engagemanget.
Permalänk | Anmäl
Svante, 2010-01-20, 11:11
Det är förkastligt att öda resurser på hopplösa länder som Afghanistan men det finns väl inget som hindrar att Torbjörn Pettersson och Afghanistankommitén förslösar sina egna tillgångar på projekt där.
Finns det säkerhetspolitiska argument för västlig militär närvaro i Afghanistan ska de givetvis beaktas. Antalet terroristattacker mot väst är en fingervisning om hur väl invasionen av Afghanistan och Irak fungerat.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-20, 11:32
Våld och vapenmakt är alltid den sämsta lösningen vid konflikter! I Afganistan alla utländska militerer konserverar bara förhållanderna som inträdde vid Sovjetiska okupationen! Satsningar som kan ge fred i framtiden är utveklad kommunikation, internet, mobiltelefoni, satelit TV, radio och utbildning!
Absolut inte utbildning i krigsföring och vapenhantering eftersom det kan alla män i Afganistan! Satsa på barnen för en varaktig fred och utvekling. Utbildning, sport och leksaker för barnen ger mest på längden!
Så ta hem Svenska trupper! Skicka dom till Haiti för att rädda liv!
Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Permalänk | Anmäl
Laszlo Donat, 2010-01-20, 11:40
"Men för att bidra till långsiktig förändring behöver de afghanska lokalsamhällena understödjas och lokala krafter och insatser uppmuntras eftersom dessa på sikt bygger demokrati inifrån. Afghanska män, kvinnor och barn måste också få tillgång till grundläggande rättigheter som utbildning och sjukvård."
Detta är ju något som Obama erkänt behovet av. Men jag tror det borde handla om att öka det civila biståndet utan att samtidigt minska den militära närvaron. Men den satsningen det skulle innebära är det nog få länder som är villiga att betala för. Därför att detta skulle kräva att insatserna inte bara riktas till Afghanistan och Pakistan, utan till regionen som helhet. Talibanerna rör sig över gränserna till grannländerna varifrån de rekryterar eller kan börja rekrytera folk. Ett regionalt perspektiv kräver också att grannstaterna börjar samarbeta, vilket i sin tur kräver att deras samarbetsproblem måste lösas i någon mån. T ex måste Pakistan och Indien komma närmare varandra och lösa frågan om Kashmir så att de inte längre ser varandra som hot. Annars finns risken att Afghanistan används som slagfält för grannstaterna.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-20, 11:45
En annan religion, demokrati, utrotad korruption och kvinnliga rättigheter. Då blir Afganistan ett bra land.
Men dit är det långt, mycket långt...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-20, 11:49
Frågan är vad alternativet är? Var det så mycket bättre för gemene afghanen när talibanerna hade makten?
Talibaner verkar ju vara så oresonliga att vapen är det enda språket som de förstår för det har deras gud sagt.
Det man borde göra är att ta bort alla västerlänningar därifrån och bygga en mur runt hela afghanistan så får de ordna sin tillvaro själva. Om de får vara ifred och ta ansvar själva, dvs inte fly till andra länder, så kommer det en dag när de tar steget in i samtiden där de inser att för att gå framåt så måste man sluta döda varandra över meningslösheter som religion t.ex..
Precis som den större delen av världen gjort.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-01-20, 12:00
Ibland undrar men i vilken väld som människor lever eller vem syften de tjänar. När nu trupp har skickats dit så har man egentligen inget val, tärningen är kastad. Samtidigt kan det inte vara västs sak att hålla regimen under armarna. Det är i dagsläget en sund strategi att hjälpa landet att stabiliseras, att själva skapa fred och det tar tid. Afghanska folket får det inte bättre genom att väst sticker iväg så snart det är jobbigt. Fast afghanistan-kommittén kanske vill leva på insamlade medel med talibaner i makten och ingen aktivitet från kommittén?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-20, 12:43
Bo T
Antalet terroristattacker mot Väst har ökat hundratals eller tusentals gånger sen invasionen av Irak och Afghanistan. Skillnaden är att terroristerna nu kan angripa USA och de som samarbetar med USA i sina hemländer, vilket väsentligt underlättar attentaten. Då amerikanarna nu befinner sig i terroristernas hemländer kan terroristerna slå till mot dem hemma vilket väsentligt underlättar för dem. Varje dag dör typiskt åtminstone 10-tals människor i dessa attentat som är riktade främst mot amerikaner och deras samarbetsmän i de länder USA ockuperar
Ditt citat "Antalet terroristattacker mot väst är en fingervisning om hur väl invasionen av Afghanistan och Irak fungerat." är således helt sant, men inte i den mening du tänkte dig ....
Tvärtom rekryterar USAs krigspolitik i mellersta östern nya terrorister i allt snabbare takt. Så småningom kommer dessa nya armeer av terrorister att på allvar slå till även mot USAs allierade i Europa. Och då talar vi inte om typ nåt enstaka attentat per år .......
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-01-20, 12:43
Du har helt rätt, Börje Lundberg. Det bästa vore om Väst klippte alla band med den muslimska världen. Den ursinniga främlingsfientligheten i den muslimska världen gör relationerna ohållbara.
Tyvärr driver alliansregeringen och oppositionen den motsatta linjen, att Sverige ska integreras med den muslimska världen fullt ut, en utveckling som leder till att konflikter och terror blir en del av svensk vardag.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-20, 12:57
"Men för att bidra till långsiktig förändring behöver de afghanska lokalsamhällena understödjas och lokala krafter och insatser uppmuntras"
Och hur ska det göras om talibanerna tillåts härja fritt, bränna skolor och sjukhus och tvinga kvinnor att hålla sig inomhus?
Det går inte att bygga ett samhälle utan säkerhet för liv och egendom. Bistånd är annars kastat i sjön.
Permalänk | Anmäl
LArs, 2010-01-20, 13:15
RE: #8 Börje Lundberg, 2010-01-20, 12:43
Det där är bara trams. Terrorn göds av de som vill se islam som den stora välgöraren i världen. En hel del av detta har götts av saudiarabien, nu göds den av rikemän i islamvärlden. Den drivs av ett hat mot väst som har sina rötter i samma tidsepok som nationalsocialismen. Att väst nu göder terrorismen är ju bara vänstersnack som väl passar in i en förvirrad syn på världen (vilken socialismen är). Det är snarare så att vänstergrupperingar göder terrorismen genom att de har "samma fiende", kolla bara på afa och rosengård i malmö där fö afa blev utslängda av normala människor...
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-20, 13:42
Det tycks inte längre gå att ompröva något i Sverige. Så fort vi bestämt oss för en sak så blir den politiskt korrekt, och folk som kommer med avvikande uppfattningar associeras med Hitler.
Permalänk | Anmäl
M, 2010-01-20, 14:03
Frågan man kanske borde börja med är om det finns någon social grund för ett demokratiskt samhälle av västerländsk typ i dagens Afghanistan. Svaret lutar nog åt nej... I slutändan måste afghanerna själva välja väg, så länge man i stort agerar för att upprätthålla dagens korrupta klansamhälle så är insatser där nog bortkastad möda.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2010-01-20, 14:23
Blueprint
Visst göds terrorismen av "rikemän i islamvärlden" liksom av många saudi-araber. Det är väl belagt. I övrigt tramsar du bara .....
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-01-20, 14:40
Demokrati uppstår endast om befolkningen i landet vill det!
Afghanistanerna kan inte skylla på att de fick chansen för att många länder har gett dem chansen. Det är samma sak med Iran!
Permalänk | Anmäl
Svensk medborgare, 2010-01-20, 14:56
Torbjörn Pettersson har helt rätt. Fokusera i betydligt större utsträckning på civilt bistånd och ta hem den svenska insatsstyrkan så snart det är möjligt.
Svenska Afganistankommittén har varit mycket framgångsrika utan blodspillan. Svenskt civilt bistånd har säkert mycket att lära av dem.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2010-01-20, 15:02
Karl har en poäng. Är det verkligen så att demokrati är en naturlag? Är det något som man med våld ska tvinga på folk som inte har förmågan att förstå den? Eller kanske de till och med förstår den men väljer att inte ansluta sig till den? precis som vi har valt att sälla oss till demokratin så kan det faktiskt finnas folk som inte vill ha den.
Som jag skrev tidigare så låt dem leva som de vill. Man kan hjälpa demokratin bäst genom att låta den växa fram. Efter x-antal år så tröttnar de på sina feodala system och söker något bättre. Men då måste det komma underifrån, precis som det gjort i väsvärlden.
Med underifrån så menar jag att de som vill ha demokrati ska kämpa för det - på plats. Som det är nu så tillåter vi att de demokratiska krafterna, i den mån de finns, dräneras från dessa länder.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-01-20, 16:04
Vad är det man kallar detta? Proffstyckare? Kvalificerat skitsnack. Den gode Torbjörn verkar inte förstå att det talibanen attackerar är utvecklingen frammåt för mänskligheten i Afghanistan. Det Torbjörn och andra verkar blunda för är att folket inte vågar ta emot hjälp, eftersom talibanen kommer tortera eller mörda de som tagit emot hjälp från väst (t.ex. utbildning, medicin osv, sånt ni är vana vid.). Om vi lämnar Afghanistan i det stenålderskick det är i nu så är vi inte bättre själva. Ska vi vara så egoistiska och lämna Afghanerna åt sitt öde med talibanen i ledningen? Ni har hoppat in i en diskussion ni inte förstår.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2010-01-20, 16:30
FN har räknat ut att korruptionen i Afghanistan motsvarar 23 % av landets BNP. Att vi är med och beskyddar mutkolven Karzai och hans banditer är helt sinnessjukt. Om talibanerna ställer upp i valet nästa gång har de antagligen goda utsikter att vinna. Det ser nattsvart ut för Afghanistans folk.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2010-01-20, 17:10
RE: #14 Börje Lundberg, 2010-01-20, 14:40
Vilse i pannkakan måhända? Förläst på islamiststödjande slask?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-20, 17:18
#18 Henrik C
Läs lite om Afganistans historia. Du kommer att se att det är omöjligt att vinna. Många ockupationsmakter har försökt. Som det är nu ser den afganska befolkningen alltmer den Nato-ledda militärstyrkan i Afganistan som inkräktare. Det är mycket olyckligt och det finns ingenting som talar för att de senare kommer att kunna "vinna".
Om afganerna skulle vara intresserade av demokrati kommer dom att fixa det själva förr eller senare. Man kan inte påtvinga dom något som inte ens är efterfrågat.
Vad de däremot behöver är omfattande civilt bistånd. Många är analfabeter eller funktionella analfabeter. Om man arbetar småskaligt som Svenska Afganistankommittén blir man heller inte utsatt för våld av vare sig talibaner eller andra.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2010-01-20, 17:22
everybody now:
say good bye
to Karzai
say good bye
to Karzai
say good bye
to Karzai...
Permalänk | Anmäl
daggis, 2010-01-20, 18:10
@#12 Klara
Och om du läser ännu längre tillbaka i historien så var Afghanistan ett lyckligt semesterparadis som främst turister från Pakistan kom och besökte. Innan talibanen kom och förstörde. Det är det afghanerna längtar tillbaka till. Vore det inte nobelt att hjälpa dem? Eller du ger upp som alla de andra egoisterna och breddar väg för ännu mer korruption, folkförtryck och tortyr?
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2010-01-20, 18:30
@#21 Klara (igen)
"Vad de däremot behöver är omfattande civilt bistånd. Många är analfabeter eller funktionella analfabeter. Om man arbetar småskaligt som Svenska Afganistankommittén blir man heller inte utsatt för våld av vare sig talibaner eller andra."
Vad du fortfarande inte förstår är talibanen inte tillåter civilt bistånd i någon form. De vill ha Afghanistan tillbaka på stenåldern. Om endast volontärer och fredlig FN-personal kommer dit så mördas dom och alla de som hjälper dom. Skulle hjälporganistaionerna ta sigut i byarna i t.ex. Helmand-provinsen med mediciner, mat och läromedel så... ja, byn hade blivit klädd med kroppar från både invånarna som tagit emot hjälpen och även de västerländska hjälporganisationerna. Förstår ni nu?
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2010-01-20, 18:39
#24 Henrik C
Menar du att Afganistan var ett lyckligt semesterparadis innan engelsmännen försökte betvinga afganerna på 1800-talet?
Många insiktsfulla Afganistankännare anser att insatstyrkorna är helt fel åtgärd. Här är t ex en som jag skrev om i en kommentar till en annan Newsmillartikel:
Lyssnade ni på Vetandet Värld idag på P1 kl 12:10 om Nancy Hatch Dupree?
Om inte så går programmet i repris i kväll kl 23:40.
Hon har kallats "Afganistans farmor", är 83 år, arkeolog och författare och Afganistankännare sedan mer än 40 år och bor i Kabul.
Hon är fn engagerad i ett enormt biblioteksprojekt med mobila bibliotek för att afganerna ska få något att läsa och kunna upprätthålla sin läsförmåga (de som lärt sig).
Hon anser att det är fullständigt orealistiskt att tro att västvärlden ska kunna demokratisera Afganistan. Dels kommer andra betydligt angelägnare uppgifter före, dels är afganerna inte alls mogna eller intresserade av demokrati. Afganistan är ett gammalt stamsamhälle, där människorna hellre lyssnar och sätter tilltro till en stark byhövding el likn.
Programmet är 30 min långt.
Permalänk | Anmäl #51 Klara, 2009-08-20, 20:53
Permalänk | Anmäl
Klara, 2010-01-20, 18:44
Rubriken "Attacken i Kabul visar att utländska trupper inte är lösningen" är enkel och dåligt underbyggd, fast rubriken kanske inte är skribentens egen, låt så vara. Det är alldeles för enkelt att utrycka sig på det sättet. Attacken visar inte det rubriken påstår.
Artikeln innehåller också motsägelser mot rubriken, exempelvis "För att främja fred och utveckling bör det internationella samfundet enas om en agenda som sätter fredsskapandet och den civila återuppbyggnaden som högst upp på listan."
Civil återuppbyggnad är absolut nödvändig och en förutsättning för det långsiktiga skyddet av fred, frihet och mänskliga rättigheter i landet. Men en lika nödvändig VERKLIGHET är att det behövs även en tung militär insats (fredsskapande) för att helt enkelt slå ut de helt hänsynslösa mördarband som härjar i landet. De kallas ibland talibaner, krigsherrar eller kriminella gäng. Oavsett vilket - om de har politiska/religiösa eller genuint egengiriga, brottsliga intressen - så är dessa terroraktiviteter tveklöst helt nödvändiga att stoppa. Det görs sig inte med vare sig förhandlingar eller mutor till de kriminella. Det går nämligen inte att tala med dem eftersom de inte lyssnar på oss - de otrogna hundarna i deras ögon och övertygelse. Så är det bara. Den militära insatsen måste fortsätta och kombineras med ytterligare civilt bistånd.
Permalänk | Anmäl
KkcAkc, 2010-01-20, 19:51
Väst har inget där att göra. USA med flera är där av helt andra orsaker än att "hjälpa". Låt afghanerna äta upp varandra i ett par hundra år till, sen kan vi fråga igen om dom vill prova något annat.
Permalänk | Anmäl
LH, 2010-01-20, 20:45
Skicka Torbjörn Pettersson till talibanerna för fredssamtal.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-01-20, 21:09
#29 Danne
Ovanligt korkat inlägg. Har du svårt att läsa? eller nåt?
Väst har faktiskt ingenting i Afganistan att göra. Många Afganistanexperter har insett det men det tar tid att förstå det i det högsta maktleden.
Permalänk | Anmäl
Louella, 2010-01-21, 03:38
Är folk verkligen så blåögda? Talibanerna skulle skära halsen av varenda biståndsarbetare om dom bara vågade och kom åt. Det enda som håller Afghanistan någorlunda civiliserat är dom alltför fåtaliga trupperna
Permalänk | Anmäl
Ratzz, 2010-01-21, 12:40
Intressant. Hur kommer det sig då att att Svenska Afganistanskommitténs folk kan verka i Afganistan utan att bli angripna?
Permalänk | Anmäl
Louella, 2010-01-21, 13:34
Artikelförfattaren skrev: "eftersom dessa på sikt bygger demokrati inifrån".
Ett folk som har islam som religion är inte intresserat av demokrati. Demokrati råder i realiteten inte i något muslimskt land, möjligen undantaget Turkiet.
Islam är ett statsskick i sig, och den är inte kompatibel eller intresserad av den europeiska demokratin. Det är av just denna orsak muslimska länder inte är demokratier.
Utan en sådan basal kunskap om islam är det inte så konstigt att alla dessa kommisioner och grupperingar ifrån väst som arbetar i Afghanistan inte uppnått särskilt mycket under alla dessa år.
Permalänk | Anmäl
Markus Valiant, 2010-01-21, 17:13
Kommentar till #32 av Louella. Du frågade: "Hur kommer det sig då att att Svenska Afganistanskommitténs folk kan verka i Afganistan utan att bli angripna?"
Det kommer sig av att det finns västerländska trupper i Afghanistan.
Permalänk | Anmäl
Markus Valiant, 2010-01-21, 17:15
Test
Permalänk | Anmäl
CCG, 2010-01-21, 23:34
#34 Markus Valliant
Du har fel. Svenska Afganistankommitténs medarbetare arbetar småskaligt och utan hjälp av västerländska trupper. Sv Afg. kommittén arbetar på bynivå och får skydd av bybefolkningen. Mycket effektivt.
Permalänk | Anmäl
Louella, 2010-01-22, 13:23
#36 Louella
Vad är det jag har förstått fel? Att svenska afghanistankommiteen arbetar småskaligt förändrar inte det faktumet att en stor västerländsk militär närvaro finns i landet.
Förklara mer! Hur tänkte du?
Permalänk | Anmäl
Markus Valiant, 2010-01-22, 23:48
Det finns väl ingen som är EMOT det Torbjörn skriver. Men det ingen svarar på är ju hur skall säkerheten upprätthållas under tiden som dessa civila satsningar inifrån skall rädda det afghanska folket och demokratisk nirvana och välstånd skall uppstå. Jag tror inte någon asner att det är en lösning att dra sig tillbaka och se talibanerna ta över landet med våld om det är vad som behövs. Jag tror man är lite naiv där. Ville man haft fred i Europa så kunde man ju låtit Hitler göra vad man ville, vilket man ocks gjorde i början. Vi såg ju vart det slutade.
Permalänk | Anmäl
von Spektakel, 2010-01-24, 19:33
The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 11:55
39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag ser paralleller med Vietnam.
USA stödde den sydvietnamesiska regimen utifrån en dominoteori.
De förlorade inte kriget men väl opinonen då alltfler kom att ifrågasätta grunderna för engagemanget och den långsiktiga strategin.
Mot en gerillarörelse är det svårt att kämpa, eller rättare hart när omöjligt. Ur det perspektivet är det otroligt viktigt att vinna lokalbefolkningen, annars stampas nya kämpar fram obönhörligt.
Sverige måste klargöra på vilka grunder vi kämpar och för krig, samt vilka mål som ska uppnås. När de är uppnådda är mandaten för vår verksamhet slut och vi kan ta hem trupperna. Finns där inga mål, eller om målen förändrats över tid, måste vi se vad som krävs för att uppnå de nya målen -eller avsluta engagemanget.
Det är förkastligt att öda resurser på hopplösa länder som Afghanistan men det finns väl inget som hindrar att Torbjörn Pettersson och Afghanistankommitén förslösar sina egna tillgångar på projekt där.
Finns det säkerhetspolitiska argument för västlig militär närvaro i Afghanistan ska de givetvis beaktas. Antalet terroristattacker mot väst är en fingervisning om hur väl invasionen av Afghanistan och Irak fungerat.
Våld och vapenmakt är alltid den sämsta lösningen vid konflikter! I Afganistan alla utländska militerer konserverar bara förhållanderna som inträdde vid Sovjetiska okupationen! Satsningar som kan ge fred i framtiden är utveklad kommunikation, internet, mobiltelefoni, satelit TV, radio och utbildning!
Absolut inte utbildning i krigsföring och vapenhantering eftersom det kan alla män i Afganistan! Satsa på barnen för en varaktig fred och utvekling. Utbildning, sport och leksaker för barnen ger mest på längden!
Så ta hem Svenska trupper! Skicka dom till Haiti för att rädda liv!
Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
"Men för att bidra till långsiktig förändring behöver de afghanska lokalsamhällena understödjas och lokala krafter och insatser uppmuntras eftersom dessa på sikt bygger demokrati inifrån. Afghanska män, kvinnor och barn måste också få tillgång till grundläggande rättigheter som utbildning och sjukvård."
Detta är ju något som Obama erkänt behovet av. Men jag tror det borde handla om att öka det civila biståndet utan att samtidigt minska den militära närvaron. Men den satsningen det skulle innebära är det nog få länder som är villiga att betala för. Därför att detta skulle kräva att insatserna inte bara riktas till Afghanistan och Pakistan, utan till regionen som helhet. Talibanerna rör sig över gränserna till grannländerna varifrån de rekryterar eller kan börja rekrytera folk. Ett regionalt perspektiv kräver också att grannstaterna börjar samarbeta, vilket i sin tur kräver att deras samarbetsproblem måste lösas i någon mån. T ex måste Pakistan och Indien komma närmare varandra och lösa frågan om Kashmir så att de inte längre ser varandra som hot. Annars finns risken att Afghanistan används som slagfält för grannstaterna.
En annan religion, demokrati, utrotad korruption och kvinnliga rättigheter. Då blir Afganistan ett bra land.
Men dit är det långt, mycket långt...
Frågan är vad alternativet är? Var det så mycket bättre för gemene afghanen när talibanerna hade makten?
Talibaner verkar ju vara så oresonliga att vapen är det enda språket som de förstår för det har deras gud sagt.
Det man borde göra är att ta bort alla västerlänningar därifrån och bygga en mur runt hela afghanistan så får de ordna sin tillvaro själva. Om de får vara ifred och ta ansvar själva, dvs inte fly till andra länder, så kommer det en dag när de tar steget in i samtiden där de inser att för att gå framåt så måste man sluta döda varandra över meningslösheter som religion t.ex..
Precis som den större delen av världen gjort.
Ibland undrar men i vilken väld som människor lever eller vem syften de tjänar. När nu trupp har skickats dit så har man egentligen inget val, tärningen är kastad. Samtidigt kan det inte vara västs sak att hålla regimen under armarna. Det är i dagsläget en sund strategi att hjälpa landet att stabiliseras, att själva skapa fred och det tar tid. Afghanska folket får det inte bättre genom att väst sticker iväg så snart det är jobbigt. Fast afghanistan-kommittén kanske vill leva på insamlade medel med talibaner i makten och ingen aktivitet från kommittén?
Bo T
Antalet terroristattacker mot Väst har ökat hundratals eller tusentals gånger sen invasionen av Irak och Afghanistan. Skillnaden är att terroristerna nu kan angripa USA och de som samarbetar med USA i sina hemländer, vilket väsentligt underlättar attentaten. Då amerikanarna nu befinner sig i terroristernas hemländer kan terroristerna slå till mot dem hemma vilket väsentligt underlättar för dem. Varje dag dör typiskt åtminstone 10-tals människor i dessa attentat som är riktade främst mot amerikaner och deras samarbetsmän i de länder USA ockuperar
Ditt citat "Antalet terroristattacker mot väst är en fingervisning om hur väl invasionen av Afghanistan och Irak fungerat." är således helt sant, men inte i den mening du tänkte dig ....
Tvärtom rekryterar USAs krigspolitik i mellersta östern nya terrorister i allt snabbare takt. Så småningom kommer dessa nya armeer av terrorister att på allvar slå till även mot USAs allierade i Europa. Och då talar vi inte om typ nåt enstaka attentat per år .......
Du har helt rätt, Börje Lundberg. Det bästa vore om Väst klippte alla band med den muslimska världen. Den ursinniga främlingsfientligheten i den muslimska världen gör relationerna ohållbara.
Tyvärr driver alliansregeringen och oppositionen den motsatta linjen, att Sverige ska integreras med den muslimska världen fullt ut, en utveckling som leder till att konflikter och terror blir en del av svensk vardag.
"Men för att bidra till långsiktig förändring behöver de afghanska lokalsamhällena understödjas och lokala krafter och insatser uppmuntras"
Och hur ska det göras om talibanerna tillåts härja fritt, bränna skolor och sjukhus och tvinga kvinnor att hålla sig inomhus?
Det går inte att bygga ett samhälle utan säkerhet för liv och egendom. Bistånd är annars kastat i sjön.
RE: #8 Börje Lundberg, 2010-01-20, 12:43
Det där är bara trams. Terrorn göds av de som vill se islam som den stora välgöraren i världen. En hel del av detta har götts av saudiarabien, nu göds den av rikemän i islamvärlden. Den drivs av ett hat mot väst som har sina rötter i samma tidsepok som nationalsocialismen. Att väst nu göder terrorismen är ju bara vänstersnack som väl passar in i en förvirrad syn på världen (vilken socialismen är). Det är snarare så att vänstergrupperingar göder terrorismen genom att de har "samma fiende", kolla bara på afa och rosengård i malmö där fö afa blev utslängda av normala människor...
Det tycks inte längre gå att ompröva något i Sverige. Så fort vi bestämt oss för en sak så blir den politiskt korrekt, och folk som kommer med avvikande uppfattningar associeras med Hitler.
Frågan man kanske borde börja med är om det finns någon social grund för ett demokratiskt samhälle av västerländsk typ i dagens Afghanistan. Svaret lutar nog åt nej... I slutändan måste afghanerna själva välja väg, så länge man i stort agerar för att upprätthålla dagens korrupta klansamhälle så är insatser där nog bortkastad möda.
Blueprint
Visst göds terrorismen av "rikemän i islamvärlden" liksom av många saudi-araber. Det är väl belagt. I övrigt tramsar du bara .....
Demokrati uppstår endast om befolkningen i landet vill det!
Afghanistanerna kan inte skylla på att de fick chansen för att många länder har gett dem chansen. Det är samma sak med Iran!
Torbjörn Pettersson har helt rätt. Fokusera i betydligt större utsträckning på civilt bistånd och ta hem den svenska insatsstyrkan så snart det är möjligt.
Svenska Afganistankommittén har varit mycket framgångsrika utan blodspillan. Svenskt civilt bistånd har säkert mycket att lära av dem.
Karl har en poäng. Är det verkligen så att demokrati är en naturlag? Är det något som man med våld ska tvinga på folk som inte har förmågan att förstå den? Eller kanske de till och med förstår den men väljer att inte ansluta sig till den? precis som vi har valt att sälla oss till demokratin så kan det faktiskt finnas folk som inte vill ha den.
Som jag skrev tidigare så låt dem leva som de vill. Man kan hjälpa demokratin bäst genom att låta den växa fram. Efter x-antal år så tröttnar de på sina feodala system och söker något bättre. Men då måste det komma underifrån, precis som det gjort i väsvärlden.
Med underifrån så menar jag att de som vill ha demokrati ska kämpa för det - på plats. Som det är nu så tillåter vi att de demokratiska krafterna, i den mån de finns, dräneras från dessa länder.
Vad är det man kallar detta? Proffstyckare? Kvalificerat skitsnack. Den gode Torbjörn verkar inte förstå att det talibanen attackerar är utvecklingen frammåt för mänskligheten i Afghanistan. Det Torbjörn och andra verkar blunda för är att folket inte vågar ta emot hjälp, eftersom talibanen kommer tortera eller mörda de som tagit emot hjälp från väst (t.ex. utbildning, medicin osv, sånt ni är vana vid.). Om vi lämnar Afghanistan i det stenålderskick det är i nu så är vi inte bättre själva. Ska vi vara så egoistiska och lämna Afghanerna åt sitt öde med talibanen i ledningen? Ni har hoppat in i en diskussion ni inte förstår.
FN har räknat ut att korruptionen i Afghanistan motsvarar 23 % av landets BNP. Att vi är med och beskyddar mutkolven Karzai och hans banditer är helt sinnessjukt. Om talibanerna ställer upp i valet nästa gång har de antagligen goda utsikter att vinna. Det ser nattsvart ut för Afghanistans folk.
RE: #14 Börje Lundberg, 2010-01-20, 14:40
Vilse i pannkakan måhända? Förläst på islamiststödjande slask?
#18 Henrik C
Läs lite om Afganistans historia. Du kommer att se att det är omöjligt att vinna. Många ockupationsmakter har försökt. Som det är nu ser den afganska befolkningen alltmer den Nato-ledda militärstyrkan i Afganistan som inkräktare. Det är mycket olyckligt och det finns ingenting som talar för att de senare kommer att kunna "vinna".
Om afganerna skulle vara intresserade av demokrati kommer dom att fixa det själva förr eller senare. Man kan inte påtvinga dom något som inte ens är efterfrågat.
Vad de däremot behöver är omfattande civilt bistånd. Många är analfabeter eller funktionella analfabeter. Om man arbetar småskaligt som Svenska Afganistankommittén blir man heller inte utsatt för våld av vare sig talibaner eller andra.
everybody now:
say good bye
to Karzai
say good bye
to Karzai
say good bye
to Karzai...
@#12 Klara
Och om du läser ännu längre tillbaka i historien så var Afghanistan ett lyckligt semesterparadis som främst turister från Pakistan kom och besökte. Innan talibanen kom och förstörde. Det är det afghanerna längtar tillbaka till. Vore det inte nobelt att hjälpa dem? Eller du ger upp som alla de andra egoisterna och breddar väg för ännu mer korruption, folkförtryck och tortyr?
@#21 Klara (igen)
"Vad de däremot behöver är omfattande civilt bistånd. Många är analfabeter eller funktionella analfabeter. Om man arbetar småskaligt som Svenska Afganistankommittén blir man heller inte utsatt för våld av vare sig talibaner eller andra."
Vad du fortfarande inte förstår är talibanen inte tillåter civilt bistånd i någon form. De vill ha Afghanistan tillbaka på stenåldern. Om endast volontärer och fredlig FN-personal kommer dit så mördas dom och alla de som hjälper dom. Skulle hjälporganistaionerna ta sigut i byarna i t.ex. Helmand-provinsen med mediciner, mat och läromedel så... ja, byn hade blivit klädd med kroppar från både invånarna som tagit emot hjälpen och även de västerländska hjälporganisationerna. Förstår ni nu?
#24 Henrik C
Menar du att Afganistan var ett lyckligt semesterparadis innan engelsmännen försökte betvinga afganerna på 1800-talet?
Många insiktsfulla Afganistankännare anser att insatstyrkorna är helt fel åtgärd. Här är t ex en som jag skrev om i en kommentar till en annan Newsmillartikel:
Lyssnade ni på Vetandet Värld idag på P1 kl 12:10 om Nancy Hatch Dupree?
Om inte så går programmet i repris i kväll kl 23:40.
Hon har kallats "Afganistans farmor", är 83 år, arkeolog och författare och Afganistankännare sedan mer än 40 år och bor i Kabul.
Hon är fn engagerad i ett enormt biblioteksprojekt med mobila bibliotek för att afganerna ska få något att läsa och kunna upprätthålla sin läsförmåga (de som lärt sig).
Hon anser att det är fullständigt orealistiskt att tro att västvärlden ska kunna demokratisera Afganistan. Dels kommer andra betydligt angelägnare uppgifter före, dels är afganerna inte alls mogna eller intresserade av demokrati. Afganistan är ett gammalt stamsamhälle, där människorna hellre lyssnar och sätter tilltro till en stark byhövding el likn.
Programmet är 30 min långt.
Permalänk | Anmäl #51 Klara, 2009-08-20, 20:53
Rubriken "Attacken i Kabul visar att utländska trupper inte är lösningen" är enkel och dåligt underbyggd, fast rubriken kanske inte är skribentens egen, låt så vara. Det är alldeles för enkelt att utrycka sig på det sättet. Attacken visar inte det rubriken påstår.
Artikeln innehåller också motsägelser mot rubriken, exempelvis "För att främja fred och utveckling bör det internationella samfundet enas om en agenda som sätter fredsskapandet och den civila återuppbyggnaden som högst upp på listan."
Civil återuppbyggnad är absolut nödvändig och en förutsättning för det långsiktiga skyddet av fred, frihet och mänskliga rättigheter i landet. Men en lika nödvändig VERKLIGHET är att det behövs även en tung militär insats (fredsskapande) för att helt enkelt slå ut de helt hänsynslösa mördarband som härjar i landet. De kallas ibland talibaner, krigsherrar eller kriminella gäng. Oavsett vilket - om de har politiska/religiösa eller genuint egengiriga, brottsliga intressen - så är dessa terroraktiviteter tveklöst helt nödvändiga att stoppa. Det görs sig inte med vare sig förhandlingar eller mutor till de kriminella. Det går nämligen inte att tala med dem eftersom de inte lyssnar på oss - de otrogna hundarna i deras ögon och övertygelse. Så är det bara. Den militära insatsen måste fortsätta och kombineras med ytterligare civilt bistånd.
Väst har inget där att göra. USA med flera är där av helt andra orsaker än att "hjälpa". Låt afghanerna äta upp varandra i ett par hundra år till, sen kan vi fråga igen om dom vill prova något annat.
Skicka Torbjörn Pettersson till talibanerna för fredssamtal.
#29 Danne
Ovanligt korkat inlägg. Har du svårt att läsa? eller nåt?
Väst har faktiskt ingenting i Afganistan att göra. Många Afganistanexperter har insett det men det tar tid att förstå det i det högsta maktleden.
Är folk verkligen så blåögda? Talibanerna skulle skära halsen av varenda biståndsarbetare om dom bara vågade och kom åt. Det enda som håller Afghanistan någorlunda civiliserat är dom alltför fåtaliga trupperna
Intressant. Hur kommer det sig då att att Svenska Afganistanskommitténs folk kan verka i Afganistan utan att bli angripna?
Artikelförfattaren skrev: "eftersom dessa på sikt bygger demokrati inifrån".
Ett folk som har islam som religion är inte intresserat av demokrati. Demokrati råder i realiteten inte i något muslimskt land, möjligen undantaget Turkiet.
Islam är ett statsskick i sig, och den är inte kompatibel eller intresserad av den europeiska demokratin. Det är av just denna orsak muslimska länder inte är demokratier.
Utan en sådan basal kunskap om islam är det inte så konstigt att alla dessa kommisioner och grupperingar ifrån väst som arbetar i Afghanistan inte uppnått särskilt mycket under alla dessa år.
Kommentar till #32 av Louella. Du frågade: "Hur kommer det sig då att att Svenska Afganistanskommitténs folk kan verka i Afganistan utan att bli angripna?"
Det kommer sig av att det finns västerländska trupper i Afghanistan.
Test
#34 Markus Valliant
Du har fel. Svenska Afganistankommitténs medarbetare arbetar småskaligt och utan hjälp av västerländska trupper. Sv Afg. kommittén arbetar på bynivå och får skydd av bybefolkningen. Mycket effektivt.
#36 Louella
Vad är det jag har förstått fel? Att svenska afghanistankommiteen arbetar småskaligt förändrar inte det faktumet att en stor västerländsk militär närvaro finns i landet.
Förklara mer! Hur tänkte du?
Det finns väl ingen som är EMOT det Torbjörn skriver. Men det ingen svarar på är ju hur skall säkerheten upprätthållas under tiden som dessa civila satsningar inifrån skall rädda det afghanska folket och demokratisk nirvana och välstånd skall uppstå. Jag tror inte någon asner att det är en lösning att dra sig tillbaka och se talibanerna ta över landet med våld om det är vad som behövs. Jag tror man är lite naiv där. Ville man haft fred i Europa så kunde man ju låtit Hitler göra vad man ville, vilket man ocks gjorde i början. Vi såg ju vart det slutade.
The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes