En politiker som insett att svensk media är extremt vänsterpolitiserad. Halleluja!
Synd bara att Folkpartiet använder all sin makt till att fördjupa krisen genom att driva igenom den intensivaste invandringen i historien av folk som är predestinerade att överbelasta socialförsäkringssystemet för generationer framåt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-14, 08:20
Levin skriver: "Svenska folket börjar tröttna på ett politikeretablissemang som allt mer lever åtskilt samhället och institutioner som har allt annat än en mänsklig attityd till de som de finns till för"
Tänker du på IPRED och FRA när du skriver detta? I så fall håller jag med dig! Rövarbandet Reinfeldt måste få känna på vad det är dom har gjort. Vilka är alternativen? MP och PP?
Permalänk | Anmäl
Dag, 2010-01-14, 09:42
Tyvärr har många Svenskar en felaktig bild av Staten som den gode vännen. Man är däremot arg på det privata näringslivet som man fått lära sig är "bovar och tjuvar."
Det många Svenskar inte inser är att de som arbetar i det privata näringslivet ofta är högt utbildade och arbetar och sliter väldigt hårt. Du kan själv se detta genom ett enkelt exempel:
1. Ring ABB klockan 17.30 och fråga efter marknadschefen (låtsas att du ringer ifrån London och GE)
2. Ring till Försäkringskassan 15.30 och fråga efter din handläggare (låtsas att du håller på att bli vräkt efter som pengarna inte kommit).
Vem tror du svarar? Vilken växel kopplar dig till vederbörandes mobiltelefon? Vem har gått hem?
Jag drar inte alla över en kam men faktum är att de högutbildade flyr statliga arbeten för villkoren har under Socialdemokratiska tiden varit så urusla att ingen vill arbete där. På detta sätt urholkas våra statliga myndigheter och när man sedan flyttar ut myndigheterna till Norrländska hålor blir det ju inte direkt bättre.
Just nu tror 51 procent av Svenskarna att de skulle få det bättre om vi flyttade över mer makt till de outbildade personer som driver MP. S och V. De i sin tur vill ge de outbildade personer som sitter på statliga myndigheter än mer makt....är det någon som tror att det verkligen är bättre.
De dåliga bemötande som många får av myndigheter som Skatteverket, Försäkringskassan eller i den kommunala skolan beror på att de högutbildade och motiverade har sökt sig därifrån.
Vi i Sverige måste snart inse det och sluta lyssna på personer som vill framställa utbildade personer som bovar och tjuvar.
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2010-01-14, 10:23
#Amerikanen
Rätt namn i alla fall.
Marknadschef på ABB och en handläggare på försäkringskassan vad är detta för en jämförelse är du dum i huvudet?
Detta är det pinsammaste jag läst i mitt liv!
Frid
Permalänk | Anmäl
JIM, 2010-01-14, 10:38
Charlie Levin varje självmord är ett nederlag för samhället. Girighet är också ett labilt tillstånd som drabbar även andra likt alkoholismen.
Man har systematiskt under årtionden raserad en fungerande arbetsmarknad. Situationen har växt över huvuden för arkitekterna. Det blev inte riktigt som man hade tänkt sig mynten hade en baksida.
Permalänk | Anmäl
Jouko Tuliniemij, 2010-01-14, 10:52
Dag, för många finns det allvarligare problem änklantet kring IPRED och FRA.
T.ex frustration över att man inte får rätt insatser för att få nytt arbete och därav klara sin egen försörjning. Eller försnenade utbetalningar av försäkringskassan så att de tvingas skjuta upp betalningar och får anmärkningar.
Sådana människor möter jag varje vecka - mer sällan människor som är lika upprörda över FRA. Vi har trots allt sedan länge personnummer i Sverige - vad kan vara mer intrigitetshotande?
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 11:04
Charlieponken, vad i helvete vet du om självmord och mental ohälsa? Du saknar fullständigt sjukdomsinsikt. Helt klart.
Permalänk | Anmäl
Kåkfararn, 2010-01-14, 11:05
Jouko, du har helt fel. Ett självmord är en personlig tragedi främst för de anhöriga. Inte för samhället - i det bästa av samhällen kommer människor fortfarande ta livet av sig. Det gjorde man redan innan det fanns ett samhälle.
Sen kan man tycka vad man vill om politiken.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 11:08
JIM....
Du är ett Socialdemokratiskt barn som inte ser genom röken Sossarna blåst framför dina ögon.
Läs om det jag skrivit så får vi se om du förstår innebörden.
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2010-01-14, 11:22
Försäkringskassan har visst ett ansvar för hur de behandlar sina klienter. Självmord är inget som redan är förutbestämt. Det är något man kan undvika, medicinera eller förbygga. Jag vet vad jag pratar om. Har självmord och självmordsförsök i familjen. Försäkringskassan har ett ansvar precis som alla andra i samhället för att förebygga självmord.
Permalänk | Anmäl
joop, 2010-01-14, 12:41
JIM: Mer specifikt på vilket sätt var det felaktigt att jämställa servicegraden mellan två stycken institutioner som existerar för atts erva sina uppdragsgivare?
...för att man k a n begära service av ABB, men inte av FK, menar du?
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2010-01-14, 12:45
Jag är inte någon beundrare av Uppdrag gransknings mossiga och genomskinliga grepp Jämfört med en skribent som du ter sig den redaktionen ändå närmast smart och fräsch.
Du skriver grumligt; du verkar inte ens försöka tänka rationellt.
1."Alla vi som någon gång under livet varit nära någon som tagit sitt liv vet att suicidala personer är labila."
Man är alltså psykiskt ostadig när man är självmordsbenägen? Det var som fan.
2. Självmord "är aldrig någon annans fel."
Men "någon annan" kan ju faktiskt både skapa och fördjupa känslor av hopplöshet, dystopi; alltså det du avfärdande kallar labilitet. Och därmed vara medskyldig till... ja du vet.
3."Givetvis bör försäkringskassan än en gång idka nödvändig självkritik och fungera över vilka man egentligen har anställda som handläggare på myndigheten"
Handläggarna har för närvarande som uppgift att ta ifrån sjukskrivna deras försörjning innan det är ordnat med alternativ. En mycket stor grupp människor som av hälsoskäl inte kan tävla om arbeten , vare sig med arbetsförmedlingens hjälp eller på annat sätt, lämpas över på kommunerna och försörjningsstödet. Och din lösning på det dilemmat är alltså andra handläggare med annan kompetens?
4. "Det enda felet regeringen gjort är att inte totalreformerat alternativt lagt ned Sveriges två medborgarfientliga och inkompetenta institutioner -arbetsförmedlingen och försäkringskassan"
Regeringen har genomfört mycket genomgripande förändringar, alldeles uppenbart utan de förberedelser som stora reformer kräver. Men regeringens "enda fel" är alltså att den inte har varit nog radikal?
5. "Det enda man som liberal kan önska vore att reformerna varit mer omfattande och kommunicerade till folket utan vänstermedias filter."
Levin lille, såvida du inte kan genomföra en statskupp får du nog leva med att andra "filtrerar" din slagg. Både "vänstermedia", eller som här, en annan liberal.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2010-01-14, 13:17
Fullständigt vidrigt hur "obundna SVT" driver sådana fula vänstertypiska politiska kampanjer, jag tänker fan sluta betala TV-avgift, jag ser inte på deras skitkanaler i alla fall!
Permalänk | Anmäl
Jonas D Persson, 2010-01-14, 13:19
Att det behövdes en reform är nog alla överens om. Att regeringen har genomfört den dåligt är nog de flesta också överens om. Man kanske skulle lyssnat lite mer på remissinstanserna än man gjorde. Fanns ju en hel del som måste uppfattas som självklart som nu rätts till i efterhand. Försäkringskassan får förhållandevis ofta backa på beslut efter överklagan, så något måste var fel. Eller är det satt i system? i så fall är det ett cyniskt spel med sjuka som inte gynnar någon, vare sig samhälle eller den enskilde.
Permalänk | Anmäl
Helge, 2010-01-14, 13:46
Cleas Samuelsson, att en så otrevlig och häcklande typ som du framstår som i din kommentar oroar sig för dystopi är motsägelsefullt. Menar du att personer ska fällas i domstol eftersom de är "medskyldiga" -därav skyldiga till mord - när någon annan tagit livet av sig genom att kanske inte hälsat i hissen, sagt något elakt eller genom sitt yrkesutövande varit nödgade ge ett obehagligt besked?
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 14:06
Fullständigt vidrigt att den statliga televisionen i det ovannämnda programmet gjorde ett reportage för några år sedan som pekade ut sjukskrivna som lata fuskare och som antydde att detta var så jättevanligt. Det är effekterna av detta reportage vi ser i dag med de nya reglerna i sjukförsäkringen. Då går samma journalister ut och kritiserar effekterna av deras tidigare hårdvinklade reportage.
Vid det förstnämnda tillfället var det en sosse regering och nu är det en borgerlig. Det är nog snarare så att media tjänar mest på att stödja oppositionen oavsett vem som har makten, men att se sin egen del i effekterna av hur samhället utvecklas är de dåliga på.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2010-01-14, 14:30
S ocialist V urmande T elevision.
Jan Axelsson är programdirektör och har sina rötter och sin lojalitet med LO och Socialdemoratin.Det är under hans ledning vänsterpropagandan och miljöpropagandan bedrivs bland alla redaktionerna på nyheter och samhälle..
Sossarna har infiltrerat och kontrollerat SVT inte genom styrelsen utan genom de personer som ansvarar för produktionen av nyheter och samhällsprogram.
Axelsson är LO s gamle presschef och ansvarar för policyn för hela produktionen.Därför tillåter han Uppdrag förvanskning Cobra och andra rena vänsterpropagandistiska redaktioner.
Han kan på sin position och genom att granskningsnämnden som inte har befogenheter att granska hela SVT opartiskhet (bara enstaka program eller inslag) säkerställa att hans socialdemokratiska intressen säkerställs.
Jutterström smet ut innan hennes kotterier med de socialdemokraiska framför allt kvinnliga ministrar blev redovisade.
Det är totalt soprent från journalister och redaktioner som bedriver en saklig och opartisk granskande journalistik.
"Korseld" är ett tydligt bevis på hur vridet SVT är.SVT har högar med Kielos men ingen som ställer frågor eller ser problem ur Sannmans perspektiv.SVT sfrämsta uppgift är att skydda och kratta i manegen för socaildemokratin. Ett arv ifrån den gamla monopoltiden från ett sverige som sossarna byggde med inspiration av DDR s maktstrukturer.
SVT är ett socialdemokratiskt missfoster! Hur många som tog livet av sig när sossarna till och med betalade handläggarna bonus för att sänka sjukskrivnas inkomster till 65% kommer aldrig SVT någonsin forska i eller redovisa.
Detv ligger liksom inte i socialisters intresse."Mosa Alliansen" är det motto som gäller för Jan Axelsson och hans lilla socialdemokratiska företag ute på gärdet!
.
Permalänk | Anmäl
Tjenamoss!, 2010-01-14, 14:32
Media är inte vänster, de är PK.
" sön 25 okt (2009)
21:15 Agenda
Del 9 av 16. Får Sverigedemokraterna för mycket uppmärksamhet av medier och politiker? Och vilka erfarenheter ska man dra av den hätska stämningen i Storbritannien, där BBC har släppt in högerextremistiska partiet BNP i finrummet och låter dem vara med i det klassiska politikprogrammet Question Time. Debatt mellan vice statsminister Maud Olofsson (C), Mona Sahlin (S), partiledare, Lena Mellin, Aftonbladet och Daniel Poohl, tidningen Expo. Agenda redovisar också en opinionsundersökning som visar vad svenska folket tycker om den senaste tidens omfattande publicitet kring Sverigedemokraterna. Vilken väg ska socialdemokraterna gå - kan partiet locka storstadsväljarna och samtidigt tillfredsställa många gräsrötters krav på en tydlig vänsterpolitik? Partiledaren Mona Sahlin (S) inför socialdemokraternas kongress som inleds i veckan. Exklusiv intervju med Elinor Ostrom, den första kvinnan som får ekonomipriset till Alfred Nobels minne. Programledare: Anna Hedenmo."
Ett större (faktiskt) svenskt politiskt parti ska diskuteras, de som inbjuds är samtliga extrem-PK och minst två av dem är fullständigt outbildade/inkompetenta (Maud har gått ut gymnasiet, Mona har inte ens det). Idén är självklart helt absurd, bara tanken på att fyra motståndare till ett parti ska få sitta och spy galla över partiet i SVT (en politiskt "obunden" kanal som alla med TV förväntas betala för, public access...snarare PK-PR va?) är ju så odemokratiskt som det kan bli. Vad hade Vänsterpartiet Kommunisterna med Lars Ohly i spetsen sagt om Agenda hade ett program "Kommunister i Europa, en återgång till Kalla Kriget" och bara hade bjudit in kapitalister? Eller Miljöpartiet Kommunister och programmet hade hetat "Miljöbluffen, vi granskar fakta" och sedan bjudit in vetenskapsmän, forskare och bannlyst politiker/journalister från programmet?
Svensk media med TT i spetsen (varför ifrågasätts aldrig deras "nyheter"?) är varken nyhetstjänster eller objektiva. De är tillsammans en propagandamaskin för 7-klövern och även om de flesta journalister är väldigt röda så är det främst PK det handlar om. "Basera inte era beslut på logik och kunskap, basera de på vad politikerna ljuger ihop. Svenskarna byggde trots allt inte landet, för det sa Maud Olofsson som har gått ut gymnasiet och har utbildning nog för att bli näringsminister."
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-01-14, 14:33
-->”Alla självmord är en tragedi främst för de anhöriga och alltid en följd av mental ohälsa men aldrig någon annans fel, särskilt inte statliga myndigheters.”
Något så oerhört dumt kan väl endast kläckas ut av kluven folkpartist. Enligt den logiken har inte självmord i Nordkorea, Hitlertyskland (exempelvis judar som tog sitt liv) eller Herbert Hoovers misstag under depressionen i USA (där själmorden steg drastiskt) orsakats av någon annan eller någon statlig myndighet.
Uppdrag Granskning är ofta fejkat, men den här gången var reportaget högst representativt. Exemplet har nämligen allmän giltighet. Fler exempel har visats upp i andra medier, och själv är jag bekant med personer som går i självmordstankar.
Man bör ha klart för sig att det hela bottnar i att finansiera den folkpartistiska och Westerbergska massinvandringsindustrin, som eskalerades ohämmat 1991-1994, och som, med journalisternas påtryckningar, inte något riksdagsparti vågat gör något åt. Man till och med kallar den för ”rasist” eller främlingsfientlig” som vill att man tillsätter en opartisk utredning som beräknar den årliga kostnaden.
Det är därför inte konstigt att den svenska kronan halverats i förhållande till den danska, och att ekonomin går kräftgång, jämfört med exempelvis Norges och Danmarks.
Vad är då syftet med Alliansens misstänkliggörande av sjuka och vilja att få dem att söka arbeten som de sannolikt inte kan få, eftersom det inte ens finns tillräckligt med arbeten åt fullt friska svenskar? Jo, den enda rimliga förklaringen är att man vill få en konstlad efterfrågan på arbeten, vilket dessutom sker med kraftig massinvandring av icke-flyktingar, för att man ska kunna få arbetskraften att sälja sig till lägstbjudande lön.
Eftersom man i sin naivitet och förljugenhet inte vill höra vad massinvandringen kostar (sannolikt över 150 miljarder/år netto), så tror man att man kan rädda både svenskar och massinvandring genom att sänka de lågavlönades inkomster. Att det förhåller sig så det fram kommer i det interna dokument om den hemliga planen som läckt ut. Man vill sänka den lägsta lönen som någon svensk är beredd att arbeta för, den s.k. ”reservationslönen”. Alltså måste man höja efterfrågan, vilket sker med att kasta ut sjuka och öka antalet, samt fortsätta med ohämmad massinvandring, samt hoppas på att några av dessa vill arbeta för nnu lägre löner. Att invandringen kostar tiofalt många gånger mer både för medborgare och företag än att kasta ut sjuka i kön, det vill man inte begripa.
Men läser man den hemliga planen, så begriper man:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1701097/hemliga-planen-sank-lonerna
Permalänk | Anmäl
Lund, 2010-01-14, 14:43
Charlie.
Människan är en social varelse men lika väl en individ. Det förutsätter en samexistens som kräver ansvar omdöme och hänsyn. Alltså ett nederlag för samhället och en personlig tragedi främst för de anhöriga.
Permalänk | Anmäl
Jouko Tuliniemij, 2010-01-14, 15:07
Äntligen kommer den politiserade statsmedia apparaten under luppen.
Både Sveriges radio och SVT är generellt och omisskännligt vänstervridna, jag har flera gånger reagerat starkt över märkliga program och inslag särskilt Sveriges radios i allmänhet och P3 nyheterna i synnerhets uppenbara brist på objektiv bevakning.
Vid ett tillfälle har jag anmällt ett nyhetsinslag där det i efter att ha rapporterats om hur aliansen backat i en sifo undesökning så följdes det med ljudet av en champange kork som ploppa till och efter att man sedan berättat om vänsterblockets ökning i sifo undersökningen så lades det på ljud med fest och hurra rop.
Man förstår att en palestinasjal och okammat hår (gärna svenne dreds) ses som meriterande vid anställningsintervju.
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2010-01-14, 15:34
Lund, jag är medveten om vad invandringen kostar och jag tycker också det är orimliga siffror.
Men om ni Sverigedemokrater hade haft något annat än invandrare för ögonen kanske ni hade hittat något vettigt sätt att bidra till samhället istället?
För faktum är ju att ni är överrepresenterade av arbetslösa. Det finns jobb åt alla om man vill ha det. Det kallas arbetslinjen - ingen i Sverige ska försöjas på bidrag om de kan arbeta. Det gäller såväl svenskar som invandrare.
Det är där vi har olika åsikter - ni tycker ni ska slippa krav pga er etnicitet. Jag ställer samma krav på alla i samhället.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 15:58
"Ett självmord är alltid en följd av mental ohälsa och aldrig någonsin någon annans fel"
Det är den centrala felslutet. Människan är inte fristående atomistisk individ. Människan är en social biologisk varelse som lever i en biotop / sociotop.
Vem som begår självmord är naturligtvis en produkt av genotyp, fenotyp och omgivningens samlade stimuliprocess.
Att inte inse detta är liberalismens centrala och ovetenskapliga felslut.
I övrigt håller jag med att Uppdrag Granskning ofta demoniserar och överdriver i en icke evidensbaserad riktning.
I det aktuella fallet kan det dock vara så att kvinnan fortfarande varit i livet om bemötandet från Försäkringskassan varit annorlunda.
Men det får vi aldrig veta.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-01-14, 16:18
Charlie Levin.
Det finns inom strafflagarna något som kallas medhjälp, även något som kallas, orsak.
Det är fullt legitimt att ta reda på sån fakta innan man börjar skriva trams
Permalänk | Anmäl
mondobaby, 2010-01-14, 16:22
Westin, tycker inte du är intellektuellt hederlig här. Vi kan aldrig veta om en händelse två timmar tidigare orsakat självmordet iheller.
Det är inte någons fel att en person tar sitt liv, det är en genetisk latent tragedi som kan utlösas av vad som helst. - vilket du garanterat vet lika bra som jag.
Att utnyttja en död person som inte själv fått välja uppmärksamheten för att slänga åt regeringen är oetiskt och osmakligt av svt. Vem kan motsätta sig det med rent samvete?
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 16:27
Svenska journalister bedriver rena klappjakten på Alliansen. Som enkel medborgare är jag maktlös och kan inget göra åt det. Det är djupt frustrerande att dagligen bevittna hur media agerar megafoner åt vänsterpropaganda, inte minst i SVT! Jag hoppas att de inte lyckas i sitt fula uppsåt och att Alliansen får styra Sverige ytterligare fyra år. Det förtjänar de!
Permalänk | Anmäl
Alwin, 2010-01-14, 16:32
#15 Charlemang
Det är du som för fram det absurda argumentet om domstolar. Om du fick bestämma och formulera den andres repliker skulle den fördelen göra varje debatt till en barnlek - för dig.. Men det får du inte.
Ämnet är allvar för ett stort antal oroliga människor. Sluta larva dig.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2010-01-14, 17:26
# 27, om du anser att andra människor bär ansvaret måste de ju rimligen ställas till rätta - det är nog du som inte inser vidden av dina egna argument.
En annan kommentator menade ju att de är skyldiga till medhjälp.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 17:33
# 27, om du anser att andra människor bär ansvaret måste de ju rimligen ställas för rätta - det är nog du som inte inser vidden av dina egna argument.
En annan kommentator menade ju att de är skyldiga till medhjälp.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2010-01-14, 17:34
#22 Charlie Levin
Vill först nämna att jag inte är någon Sverigedemokrat. Men skulle förmodligen rösta på dem om det vore val idag, i brist på annan demokratisk opposition.
Det är bra att du är medveten om vad invandringen kostar. Och detta inte bara rent ekonomiskt, utan även i fysiskt och psykiskt lidande för de många brottsoffer som massinvandringen fört med sig. Många av de idag sjukskrivna är säkert sådana offer, eller åtminstone anhöriga som fått psykiska men.
Har för mig att BRÅ idag (eller i dagarna) kommer ut med en rapport om brottsligheten. Där kan man säkert se de senaste decenniernas ökningar. Titta på exempelvis mord, grov misshandel, gaturån och våldtäkter, så inser man vilken enorm smärta som åsamkats av både allians och rödgröna. Annars finns en hel del på BRÅ:s hemsida att studera,
För det är ju så att en frisk människa i en frisk nation - med en någorlunda sund regering och riksdag – där vill en frisk människa ingenting annat än att få ett arbete och en acceptabel social ställning i samhället. Så är det exempelvis i Danmark. Men i ett land som Sverige där allt oavkortat ska bekosta mer massinvandring, där ger människan upp. Även om gemen man inte känner till kostnader och den exakta statistiken i brottslighet, så känner man ändå på sig att det är något sjukt som pågår då både alliansens och de rödgrönas politik aldrig, aldrig kan leda vare sig till skattesänkningar eller bättre välfärd.
Man vet intuitivt att alla nedskärningar och uteblivna skattesänkningar är orsakad av en vårdslös massinvandringspolitik. Och det är naturligtvis inte invandrarnas fel, utan riksdagspartiernas. Och de få som varit flyktingar enligt FN-konventionen hade man naturligtvis kunnat ta hit, eftersom det rör sig om bara några få procent som är i äkta behov av hjälp. Då hade det dessutom gått att ha kontroll över det hela.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2010-01-14, 17:44
Detta var faktiskt ett av det bästa inslag som Uppdrag Granskning har gjort, det enda felet är att inslaget kommer för sent för att kunna påverka något.
I Göteborg dömdes en chef på socialtjänsten i Örgryte för tjänstefel och en handläggare blev åtalad sedan de inte satt in rätt insatser i tid för en klient som dog till följd av ett GHB-missbruk.
Kan inte Christina Husmark Pehrsson åtalas på liknande grunder?
Permalänk | Anmäl
Henrik D. Ragnevi, 2010-01-14, 17:52
Som gammal psykiatriker är jag van vid att ha ansvar för att förhindra att mina patienter begår självmord. Det är inte alltid jag har haft Försäkringskassans stöd i denna kamp. De har inte den kompetensen, ibland inte heller det intresset.
Visst är det fullt möjligt att ett besked om indragen sjukpenning kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Det är inte alltid någon annan som har ansvaret. Ett omänskligt bemötande kan definitivt bidra till att någon tar sitt liv. Att låtsas som något annat är bara ett skändligt försök att slippa undan ansvar.
Att demonstrera vilka effekter politiska beslut och myndigheters agerande får för enskilda individer är en angelägen uppgift för massmedia.
Om fler människor far illa av liknande skäl hoppas jag att det tas upp med minst lika stor upprördhet. Gärna i god tid till valet.
Permalänk | Anmäl
Lars Bohman, 2010-01-14, 18:16
"25
Felet är att använda ordet fel. I ett naturvetenskapligt perspektiv är användandet av ordet fel helt fel.. Alla händelser och processer är bundna till komplexa orsakssamband.
Politik går ut på att påverka processer. Hur man än gör så skapas fördelar och nackdelar.
Gör man försäkringskassan mer instrumentellt oempatisk så kommer detta ovillkorligen leda till orsaks och verkanssamband som skapar nya utfall. Tex till att ett ökat antal individer på marginalen begår självmord.
Det funkar ungefär som med vajerräcken på E4. Dödsfallen går ned men plåtskadorna ökar.
Du skriver själv ett sådant besvärligt orsakssamband:
"De som drabbas av medelklassens socialt accepterade fifflande hemma i villan och radhuset är främst samhällets svagaste och de som hederligt går till jobbet varje dag."
Med den nya diskursen minskar säkert medelklassens fifflande.
Men bränslet för detta är de som på den svåra marginalen behöver samhällets stöd. Vi flyttar således problemet från en position till nästa. De som verkligen behöver hjälp utsätts för en ökad risk att inte få hjälp.
Där har vi dilemmat i denna fråga.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-01-14, 18:51
Jag ryser över att Levin försöker smyga in konservatism i folkpartiet LIBERALERNA. Det är ju mycket konstigt att som Levin kandidera för folkpartiet liberalerna samtidigt som han ställer sig bakom moderaternas officiella ideologi, liberalkonservatismen. Det är lika ologiskt som om en person som kallar sig för liberal socialist skulle kandidera för folkpartiet.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2010-01-14, 20:58
Jag kommer gå och lägga mig med ett stort leende på läpparna ikväll efter ha sett SVT Sydnytts sändning av debatten mellan SD och MP i Skåne. SDs Björn Söder vann överlägset mot miljönissen trots att SVTs tekniker försökte alla knep för att tysta honom. MPs slutanförande var så uselt att teknikern helt sonika bara bröt sändningen mitt av.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-01-14, 21:22
Lars Hellman: SD är ett parti som ställer relevanta frågor om problem i samhället som uppstått på grund av en ganska dålig integrationspolitik. Problemet för SD är ju att man är i total avsaknad av några vettiga svar på hur problemen kan lösas.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2010-01-14, 21:40
Vettiga svar saknar för övrigt även mp.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2010-01-14, 21:41
#27
Ok, jag får väl förtydliga.
I kommentaren riktad till mig undrar du om jag menar att domstolar ska fälla den som har sårat genom att inte hälsa i hissen, sagt elakheter eller "nödgats ge ett obehagligt beslut"
Du förstår du mycket väl att jag inte menar något sådant, och du borde förstå att jag vägrar nappa när du använder det barnsliga tricket att formulera dig å motståndarens vägnar (Samma mellanstadiemässiga debattteknik ägnar sig för övrigt Janne Josefsson åt ibland när han egentligen skulle intervjua: "Så du menar alltså att ,,,?")
Om du ser efter så märker du att jag för min del ingenstans talar om något specifikt juridiskt ansvar. Det är förstås tänkbart att någon har burit sig så oskickligt åt i exempelvis det tragiska fallet från Uppdrag granskning att en åklagare skulle finna det brottsligt. Men den saken kan inte vi utreda här .
Nu svarar jag inte fler gånger i denna tråden. Du får vara nöjd med den utskällning som du redan har fått.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2010-01-14, 21:49
Jag köper inte "skylla sig själv"-argumentet för fem ören. Jag hävdar att vi alla är ansvariga för att se till att våra medmänniskor mår bra. Självmord kommer kanske alltid att finnas i alla samhällen, det låter jag vara osagt. Något som däremot är definitivt sant är att självmordsfrekvensen varierat stort om man tittar på olika samhällen. Detta visar att det verkligen tjänar till att hjälpa de som far illa, istället för att utsätta dem för fler piskor.
Vidare är inte SVT vänster. De är inte höger heller. De är bara, precis som alla andra medier, ute efter skandaler. Eftersom skandaler säljer. I detta fallet har Christina Husmark ställt till med skandal.
Fredrik Holmgren:
Jag tycker mig se att folkpartiet i allmänhet går mer åt det konservativa hållet. Tråkigt. Kämpa vidare!
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-01-14, 22:41
Du har uppenbarligen inte aning om hur det är att leva med psykisk sjukdom och vad det innebär i ett sådant läge att bli av med sin försörjning.
Helt sanslöst. Hoppas verkligen inte att du har något som helst förtroendeuppdrag.
"Ett självmord är alltid en följd av mental ohälsa och aldrig någonsin någon annans fel."
För en psykiskt sjuk person kan ett beslut som detta leda till att man inte längre orkar fortsätta.
Och du ska vara folkpartist? Du borde söka medlemskap i moderaterna.
Permalänk | Anmäl
C., 2010-01-14, 22:59
Riktigt obehaglig artikel tycker jag som arbetat med människor som har varit psykiskt sköra.
Så här är det: Du och jag och hela vårt samhälle har en moralisk plikt att uppmärksamma signaler frå människor som signalerar att de kanske inte orkar leva längre. Det borde du som politiker veta eller ha tagit reda på.
Permalänk | Anmäl
Levina , 2010-01-14, 23:23
Utan mina hemmavarande barn hade jag följt hennes exempel.
Regeringen har tagit allt hopp ifrån mig och jag ser inget ljus i tunneln när jag nu nekas varaktig sjukersättning (och min tidsbegränsade sjukersättning tagits bort).
Förhoppningsvis har vi en mer förstående och självkritisk regering den dag barnen flyttar, annars blir mitt liv kort.
Permalänk | Anmäl
Förtvivlad, 2010-01-15, 08:47
jösses...tappar fattningen en smula över dina omåttligt omogna kommentarer om etik, moral och ansvar inför en nästas väl och ve...
du fullföljer alltså ditt fasta hederliga handslag precis som vanligt även om det är tydligt att personens hand är bruten??
hur gammal är du egentligen...? undrar nån som ändå röstade på både M och FP sist...
läs lite filosofi eller se till att göra dig jävligt illa någon gång.
Permalänk | Anmäl
ppr, 2010-01-15, 09:32
Jag läser det här under stigande förvåning.
Ett psyke presis som kroppen eller en järnbalk tål en viss mängd stress, hur mycket är svårt att förutsäga, vad som händer när stressen blir för stor är också svårt att förutsäga.
Däremot har jag mycket svårt att förstå hur man resonerar om man tror att det inte bidrar till alvarligar "psykisk ohälsa", eller vad du kallade det som låg bakom självmordet, när man ökar stressen för en stor mängd mäniskor som redan ligger på gränsen av vad de klarar av.
Däremot kan jag förstå att någon som just har varit med om att ta besluten som orsakade situationen behöver döva sitt samvete.
Jag har nyligen varit tvungen att låna ut pengar till någon för att täcka hyran eftersom försäkringskassan inte behagade handlägga ärendet i tid, intressant situation eftersom de sedan vägrar att ta ansvar för räkningar som redan är betalda...
Till "Amerikanen" kan jag bara säga, jämför deras löner - skulle du jobba en halvtimme extra för det en som jobbar på försäkringskassan får betalt? Jag skulle det inte, jag skulle inte _jobba_ för det en handläggare på försäkringskassan får betalt. (Tror jag, jag har inte kollat exakt vad de ligger på, men ABB killen lär ha minst 2-3ggr så mycket och inskrivet i kontraktet att han bestämmer över sina egna arbetstider.)
Permalänk | Anmäl
Irriterad, 2010-01-15, 09:49
Vilken planet kommer du från Charlie? Hir kan du ha undgått alla som skriver i tidningar eller visats i TV om hur människor far illa? Gå in på resurs och titta o läs om människor som tidigare tagit livet av sig pga detta. Är du en represetant av nya unga politiker? Då är jag orolig för en mycket inhuman framtid!
Permalänk | Anmäl
Peppe, 2010-01-15, 10:44
Stackars Charlie Levin!
Maken till stora politiska skygglappar har jag tidigare bara sett hos G Axen.
Jag tror inte det finns något hopp för Dig att Du någonsin ska förstå vad det egentligen är lagstiftaren nu gör mot samhällets sjuka!
Men dessbättre gör fler och fler andra det nu när de inte längre bara matas med lagstiftarens fraser om en unik satsning på de sjuka och en bro ut ur passiviteten.
Men som sagt var, det inte alla förundrat att kunna ta till sig verkligheten, detta oavsett om man gillar den eller ej.
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2010-01-15, 17:41
Hur "sataniskt" Mona Sahlin och Sveriges Television än vill framställa alliansen är det Sveriges mest framgångsrika regering i mannaminne" skriver charli.
Sanningen är att återigen har en borgelig regering knäckt den svenska ekonomin.
Förra året gick vi 70 miljarder back och just nu lånar vi 28 kr per person och dag.
Finns det ett enda exempel på en borgerlig svensk regering som inte fått lämna tillbaka makten med ett galopperande budgetunderskott?
Nädu charli, det nog du som gjort ett riktigt bottennapp här!
Permalänk | Anmäl
Bill, 2010-01-15, 17:54
Det är lätt att göra svepande generaliseringar speciellt om fifflande svenskar och moralistiska hårklyverier om SVT då man tar upp allvarliga ämnen som berör. En fredageftermiddag som den här skickar försäkringskassan ut sina utbetalningsavier och på väldigt många står det antagligen 0 kr, istället för det man vanligen får i form av pension.mellan 4-10.000 kr, lagom för att kunna betala hyran, energin och maten för månaden, inte någon lyx här, tro föralldel inte det, ni moraliska.
Att inte kunna ringa försäkringskassan som stänger sin växel för helgen, gör att många då måste oroa sig över nästa månads försörjning över hela helgen. Den som aldrig levt runt existensminimum med ständigt hot om avhysning eller avstängning från än den ena eller den andra kassan, ska vara väldigt försiktig att uttala sig i svepande generella ordalag när det kommer till suicidrisker och försäkringskassans nya regler. Tänk! Jag vill inte känna nästa självmordsoffer som kommer få stora rubriker på nästa löpsedel. Det räcker med alla de som jag redan känt.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2010-01-15, 21:01
Omdet nu är försäkringskassan som är felet, vem har högsta ansvaret för försäkringskassan??? Sen är det ok att debattera det man TROR på, men att komma med lögner då är det bara att lägga ner Charlie!! 'det finns arbete åt alla' LÖGN!!!!!!!!!!!!
Permalänk | Anmäl
Roger, 2010-01-17, 10:12
Jag försvarar inte artikeln, jag ogillar den, jag tänker bara skriva att det Charlie Levin skriver inte är så kontroversiellt. Vad Levin säger här är att man inte kan skylla kvinnans död på någon annan än henne själv. För mig låter det väldigt likt de vanliga klyschorna att man måste ta ansvar för sitt eget liv, att man måste acceptera tillvaron som den är, att folk som mår dåligt måste skärpa sig.
Permalänk | Anmäl
Anders E., 2010-01-18, 18:30
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En politiker som insett att svensk media är extremt vänsterpolitiserad. Halleluja!
Synd bara att Folkpartiet använder all sin makt till att fördjupa krisen genom att driva igenom den intensivaste invandringen i historien av folk som är predestinerade att överbelasta socialförsäkringssystemet för generationer framåt.
Levin skriver: "Svenska folket börjar tröttna på ett politikeretablissemang som allt mer lever åtskilt samhället och institutioner som har allt annat än en mänsklig attityd till de som de finns till för"
Tänker du på IPRED och FRA när du skriver detta? I så fall håller jag med dig! Rövarbandet Reinfeldt måste få känna på vad det är dom har gjort. Vilka är alternativen? MP och PP?
Tyvärr har många Svenskar en felaktig bild av Staten som den gode vännen. Man är däremot arg på det privata näringslivet som man fått lära sig är "bovar och tjuvar."
Det många Svenskar inte inser är att de som arbetar i det privata näringslivet ofta är högt utbildade och arbetar och sliter väldigt hårt. Du kan själv se detta genom ett enkelt exempel:
1. Ring ABB klockan 17.30 och fråga efter marknadschefen (låtsas att du ringer ifrån London och GE)
2. Ring till Försäkringskassan 15.30 och fråga efter din handläggare (låtsas att du håller på att bli vräkt efter som pengarna inte kommit).
Vem tror du svarar? Vilken växel kopplar dig till vederbörandes mobiltelefon? Vem har gått hem?
Jag drar inte alla över en kam men faktum är att de högutbildade flyr statliga arbeten för villkoren har under Socialdemokratiska tiden varit så urusla att ingen vill arbete där. På detta sätt urholkas våra statliga myndigheter och när man sedan flyttar ut myndigheterna till Norrländska hålor blir det ju inte direkt bättre.
Just nu tror 51 procent av Svenskarna att de skulle få det bättre om vi flyttade över mer makt till de outbildade personer som driver MP. S och V. De i sin tur vill ge de outbildade personer som sitter på statliga myndigheter än mer makt....är det någon som tror att det verkligen är bättre.
De dåliga bemötande som många får av myndigheter som Skatteverket, Försäkringskassan eller i den kommunala skolan beror på att de högutbildade och motiverade har sökt sig därifrån.
Vi i Sverige måste snart inse det och sluta lyssna på personer som vill framställa utbildade personer som bovar och tjuvar.
#Amerikanen
Rätt namn i alla fall.
Marknadschef på ABB och en handläggare på försäkringskassan vad är detta för en jämförelse är du dum i huvudet?
Detta är det pinsammaste jag läst i mitt liv!
Frid
Charlie Levin varje självmord är ett nederlag för samhället. Girighet är också ett labilt tillstånd som drabbar även andra likt alkoholismen.
Man har systematiskt under årtionden raserad en fungerande arbetsmarknad. Situationen har växt över huvuden för arkitekterna. Det blev inte riktigt som man hade tänkt sig mynten hade en baksida.
Dag, för många finns det allvarligare problem änklantet kring IPRED och FRA.
T.ex frustration över att man inte får rätt insatser för att få nytt arbete och därav klara sin egen försörjning. Eller försnenade utbetalningar av försäkringskassan så att de tvingas skjuta upp betalningar och får anmärkningar.
Sådana människor möter jag varje vecka - mer sällan människor som är lika upprörda över FRA. Vi har trots allt sedan länge personnummer i Sverige - vad kan vara mer intrigitetshotande?
Charlieponken, vad i helvete vet du om självmord och mental ohälsa? Du saknar fullständigt sjukdomsinsikt. Helt klart.
Jouko, du har helt fel. Ett självmord är en personlig tragedi främst för de anhöriga. Inte för samhället - i det bästa av samhällen kommer människor fortfarande ta livet av sig. Det gjorde man redan innan det fanns ett samhälle.
Sen kan man tycka vad man vill om politiken.
JIM....
Du är ett Socialdemokratiskt barn som inte ser genom röken Sossarna blåst framför dina ögon.
Läs om det jag skrivit så får vi se om du förstår innebörden.
Försäkringskassan har visst ett ansvar för hur de behandlar sina klienter. Självmord är inget som redan är förutbestämt. Det är något man kan undvika, medicinera eller förbygga. Jag vet vad jag pratar om. Har självmord och självmordsförsök i familjen. Försäkringskassan har ett ansvar precis som alla andra i samhället för att förebygga självmord.
JIM: Mer specifikt på vilket sätt var det felaktigt att jämställa servicegraden mellan två stycken institutioner som existerar för atts erva sina uppdragsgivare?
...för att man k a n begära service av ABB, men inte av FK, menar du?
Jag är inte någon beundrare av Uppdrag gransknings mossiga och genomskinliga grepp Jämfört med en skribent som du ter sig den redaktionen ändå närmast smart och fräsch.
Du skriver grumligt; du verkar inte ens försöka tänka rationellt.
1."Alla vi som någon gång under livet varit nära någon som tagit sitt liv vet att suicidala personer är labila."
Man är alltså psykiskt ostadig när man är självmordsbenägen? Det var som fan.
2. Självmord "är aldrig någon annans fel."
Men "någon annan" kan ju faktiskt både skapa och fördjupa känslor av hopplöshet, dystopi; alltså det du avfärdande kallar labilitet. Och därmed vara medskyldig till... ja du vet.
3."Givetvis bör försäkringskassan än en gång idka nödvändig självkritik och fungera över vilka man egentligen har anställda som handläggare på myndigheten"
Handläggarna har för närvarande som uppgift att ta ifrån sjukskrivna deras försörjning innan det är ordnat med alternativ. En mycket stor grupp människor som av hälsoskäl inte kan tävla om arbeten , vare sig med arbetsförmedlingens hjälp eller på annat sätt, lämpas över på kommunerna och försörjningsstödet. Och din lösning på det dilemmat är alltså andra handläggare med annan kompetens?
4. "Det enda felet regeringen gjort är att inte totalreformerat alternativt lagt ned Sveriges två medborgarfientliga och inkompetenta institutioner -arbetsförmedlingen och försäkringskassan"
Regeringen har genomfört mycket genomgripande förändringar, alldeles uppenbart utan de förberedelser som stora reformer kräver. Men regeringens "enda fel" är alltså att den inte har varit nog radikal?
5. "Det enda man som liberal kan önska vore att reformerna varit mer omfattande och kommunicerade till folket utan vänstermedias filter."
Levin lille, såvida du inte kan genomföra en statskupp får du nog leva med att andra "filtrerar" din slagg. Både "vänstermedia", eller som här, en annan liberal.
Fullständigt vidrigt hur "obundna SVT" driver sådana fula vänstertypiska politiska kampanjer, jag tänker fan sluta betala TV-avgift, jag ser inte på deras skitkanaler i alla fall!
Att det behövdes en reform är nog alla överens om. Att regeringen har genomfört den dåligt är nog de flesta också överens om. Man kanske skulle lyssnat lite mer på remissinstanserna än man gjorde. Fanns ju en hel del som måste uppfattas som självklart som nu rätts till i efterhand. Försäkringskassan får förhållandevis ofta backa på beslut efter överklagan, så något måste var fel. Eller är det satt i system? i så fall är det ett cyniskt spel med sjuka som inte gynnar någon, vare sig samhälle eller den enskilde.
Cleas Samuelsson, att en så otrevlig och häcklande typ som du framstår som i din kommentar oroar sig för dystopi är motsägelsefullt. Menar du att personer ska fällas i domstol eftersom de är "medskyldiga" -därav skyldiga till mord - när någon annan tagit livet av sig genom att kanske inte hälsat i hissen, sagt något elakt eller genom sitt yrkesutövande varit nödgade ge ett obehagligt besked?
Fullständigt vidrigt att den statliga televisionen i det ovannämnda programmet gjorde ett reportage för några år sedan som pekade ut sjukskrivna som lata fuskare och som antydde att detta var så jättevanligt. Det är effekterna av detta reportage vi ser i dag med de nya reglerna i sjukförsäkringen. Då går samma journalister ut och kritiserar effekterna av deras tidigare hårdvinklade reportage.
Vid det förstnämnda tillfället var det en sosse regering och nu är det en borgerlig. Det är nog snarare så att media tjänar mest på att stödja oppositionen oavsett vem som har makten, men att se sin egen del i effekterna av hur samhället utvecklas är de dåliga på.
S ocialist V urmande T elevision.
Jan Axelsson är programdirektör och har sina rötter och sin lojalitet med LO och Socialdemoratin.Det är under hans ledning vänsterpropagandan och miljöpropagandan bedrivs bland alla redaktionerna på nyheter och samhälle..
Sossarna har infiltrerat och kontrollerat SVT inte genom styrelsen utan genom de personer som ansvarar för produktionen av nyheter och samhällsprogram.
Axelsson är LO s gamle presschef och ansvarar för policyn för hela produktionen.Därför tillåter han Uppdrag förvanskning Cobra och andra rena vänsterpropagandistiska redaktioner.
Han kan på sin position och genom att granskningsnämnden som inte har befogenheter att granska hela SVT opartiskhet (bara enstaka program eller inslag) säkerställa att hans socialdemokratiska intressen säkerställs.
Jutterström smet ut innan hennes kotterier med de socialdemokraiska framför allt kvinnliga ministrar blev redovisade.
Det är totalt soprent från journalister och redaktioner som bedriver en saklig och opartisk granskande journalistik.
"Korseld" är ett tydligt bevis på hur vridet SVT är.SVT har högar med Kielos men ingen som ställer frågor eller ser problem ur Sannmans perspektiv.SVT sfrämsta uppgift är att skydda och kratta i manegen för socaildemokratin. Ett arv ifrån den gamla monopoltiden från ett sverige som sossarna byggde med inspiration av DDR s maktstrukturer.
SVT är ett socialdemokratiskt missfoster! Hur många som tog livet av sig när sossarna till och med betalade handläggarna bonus för att sänka sjukskrivnas inkomster till 65% kommer aldrig SVT någonsin forska i eller redovisa.
Detv ligger liksom inte i socialisters intresse."Mosa Alliansen" är det motto som gäller för Jan Axelsson och hans lilla socialdemokratiska företag ute på gärdet!
.
Media är inte vänster, de är PK.
" sön 25 okt (2009)
21:15 Agenda
Del 9 av 16. Får Sverigedemokraterna för mycket uppmärksamhet av medier och politiker? Och vilka erfarenheter ska man dra av den hätska stämningen i Storbritannien, där BBC har släppt in högerextremistiska partiet BNP i finrummet och låter dem vara med i det klassiska politikprogrammet Question Time. Debatt mellan vice statsminister Maud Olofsson (C), Mona Sahlin (S), partiledare, Lena Mellin, Aftonbladet och Daniel Poohl, tidningen Expo. Agenda redovisar också en opinionsundersökning som visar vad svenska folket tycker om den senaste tidens omfattande publicitet kring Sverigedemokraterna. Vilken väg ska socialdemokraterna gå - kan partiet locka storstadsväljarna och samtidigt tillfredsställa många gräsrötters krav på en tydlig vänsterpolitik? Partiledaren Mona Sahlin (S) inför socialdemokraternas kongress som inleds i veckan. Exklusiv intervju med Elinor Ostrom, den första kvinnan som får ekonomipriset till Alfred Nobels minne. Programledare: Anna Hedenmo."
Ett större (faktiskt) svenskt politiskt parti ska diskuteras, de som inbjuds är samtliga extrem-PK och minst två av dem är fullständigt outbildade/inkompetenta (Maud har gått ut gymnasiet, Mona har inte ens det). Idén är självklart helt absurd, bara tanken på att fyra motståndare till ett parti ska få sitta och spy galla över partiet i SVT (en politiskt "obunden" kanal som alla med TV förväntas betala för, public access...snarare PK-PR va?) är ju så odemokratiskt som det kan bli. Vad hade Vänsterpartiet Kommunisterna med Lars Ohly i spetsen sagt om Agenda hade ett program "Kommunister i Europa, en återgång till Kalla Kriget" och bara hade bjudit in kapitalister? Eller Miljöpartiet Kommunister och programmet hade hetat "Miljöbluffen, vi granskar fakta" och sedan bjudit in vetenskapsmän, forskare och bannlyst politiker/journalister från programmet?
Svensk media med TT i spetsen (varför ifrågasätts aldrig deras "nyheter"?) är varken nyhetstjänster eller objektiva. De är tillsammans en propagandamaskin för 7-klövern och även om de flesta journalister är väldigt röda så är det främst PK det handlar om. "Basera inte era beslut på logik och kunskap, basera de på vad politikerna ljuger ihop. Svenskarna byggde trots allt inte landet, för det sa Maud Olofsson som har gått ut gymnasiet och har utbildning nog för att bli näringsminister."
-->”Alla självmord är en tragedi främst för de anhöriga och alltid en följd av mental ohälsa men aldrig någon annans fel, särskilt inte statliga myndigheters.”
Något så oerhört dumt kan väl endast kläckas ut av kluven folkpartist. Enligt den logiken har inte självmord i Nordkorea, Hitlertyskland (exempelvis judar som tog sitt liv) eller Herbert Hoovers misstag under depressionen i USA (där själmorden steg drastiskt) orsakats av någon annan eller någon statlig myndighet.
Uppdrag Granskning är ofta fejkat, men den här gången var reportaget högst representativt. Exemplet har nämligen allmän giltighet. Fler exempel har visats upp i andra medier, och själv är jag bekant med personer som går i självmordstankar.
Man bör ha klart för sig att det hela bottnar i att finansiera den folkpartistiska och Westerbergska massinvandringsindustrin, som eskalerades ohämmat 1991-1994, och som, med journalisternas påtryckningar, inte något riksdagsparti vågat gör något åt. Man till och med kallar den för ”rasist” eller främlingsfientlig” som vill att man tillsätter en opartisk utredning som beräknar den årliga kostnaden.
Det är därför inte konstigt att den svenska kronan halverats i förhållande till den danska, och att ekonomin går kräftgång, jämfört med exempelvis Norges och Danmarks.
Vad är då syftet med Alliansens misstänkliggörande av sjuka och vilja att få dem att söka arbeten som de sannolikt inte kan få, eftersom det inte ens finns tillräckligt med arbeten åt fullt friska svenskar? Jo, den enda rimliga förklaringen är att man vill få en konstlad efterfrågan på arbeten, vilket dessutom sker med kraftig massinvandring av icke-flyktingar, för att man ska kunna få arbetskraften att sälja sig till lägstbjudande lön.
Eftersom man i sin naivitet och förljugenhet inte vill höra vad massinvandringen kostar (sannolikt över 150 miljarder/år netto), så tror man att man kan rädda både svenskar och massinvandring genom att sänka de lågavlönades inkomster. Att det förhåller sig så det fram kommer i det interna dokument om den hemliga planen som läckt ut. Man vill sänka den lägsta lönen som någon svensk är beredd att arbeta för, den s.k. ”reservationslönen”. Alltså måste man höja efterfrågan, vilket sker med att kasta ut sjuka och öka antalet, samt fortsätta med ohämmad massinvandring, samt hoppas på att några av dessa vill arbeta för nnu lägre löner. Att invandringen kostar tiofalt många gånger mer både för medborgare och företag än att kasta ut sjuka i kön, det vill man inte begripa.
Men läser man den hemliga planen, så begriper man:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1701097/hemliga-planen-sank-lonerna
Charlie.
Människan är en social varelse men lika väl en individ. Det förutsätter en samexistens som kräver ansvar omdöme och hänsyn. Alltså ett nederlag för samhället och en personlig tragedi främst för de anhöriga.
Äntligen kommer den politiserade statsmedia apparaten under luppen.
Både Sveriges radio och SVT är generellt och omisskännligt vänstervridna, jag har flera gånger reagerat starkt över märkliga program och inslag särskilt Sveriges radios i allmänhet och P3 nyheterna i synnerhets uppenbara brist på objektiv bevakning.
Vid ett tillfälle har jag anmällt ett nyhetsinslag där det i efter att ha rapporterats om hur aliansen backat i en sifo undesökning så följdes det med ljudet av en champange kork som ploppa till och efter att man sedan berättat om vänsterblockets ökning i sifo undersökningen så lades det på ljud med fest och hurra rop.
Man förstår att en palestinasjal och okammat hår (gärna svenne dreds) ses som meriterande vid anställningsintervju.
Lund, jag är medveten om vad invandringen kostar och jag tycker också det är orimliga siffror.
Men om ni Sverigedemokrater hade haft något annat än invandrare för ögonen kanske ni hade hittat något vettigt sätt att bidra till samhället istället?
För faktum är ju att ni är överrepresenterade av arbetslösa. Det finns jobb åt alla om man vill ha det. Det kallas arbetslinjen - ingen i Sverige ska försöjas på bidrag om de kan arbeta. Det gäller såväl svenskar som invandrare.
Det är där vi har olika åsikter - ni tycker ni ska slippa krav pga er etnicitet. Jag ställer samma krav på alla i samhället.
"Ett självmord är alltid en följd av mental ohälsa och aldrig någonsin någon annans fel"
Det är den centrala felslutet. Människan är inte fristående atomistisk individ. Människan är en social biologisk varelse som lever i en biotop / sociotop.
Vem som begår självmord är naturligtvis en produkt av genotyp, fenotyp och omgivningens samlade stimuliprocess.
Att inte inse detta är liberalismens centrala och ovetenskapliga felslut.
I övrigt håller jag med att Uppdrag Granskning ofta demoniserar och överdriver i en icke evidensbaserad riktning.
I det aktuella fallet kan det dock vara så att kvinnan fortfarande varit i livet om bemötandet från Försäkringskassan varit annorlunda.
Men det får vi aldrig veta.
Charlie Levin.
Det finns inom strafflagarna något som kallas medhjälp, även något som kallas, orsak.
Det är fullt legitimt att ta reda på sån fakta innan man börjar skriva trams
Westin, tycker inte du är intellektuellt hederlig här. Vi kan aldrig veta om en händelse två timmar tidigare orsakat självmordet iheller.
Det är inte någons fel att en person tar sitt liv, det är en genetisk latent tragedi som kan utlösas av vad som helst. - vilket du garanterat vet lika bra som jag.
Att utnyttja en död person som inte själv fått välja uppmärksamheten för att slänga åt regeringen är oetiskt och osmakligt av svt. Vem kan motsätta sig det med rent samvete?
Svenska journalister bedriver rena klappjakten på Alliansen. Som enkel medborgare är jag maktlös och kan inget göra åt det. Det är djupt frustrerande att dagligen bevittna hur media agerar megafoner åt vänsterpropaganda, inte minst i SVT! Jag hoppas att de inte lyckas i sitt fula uppsåt och att Alliansen får styra Sverige ytterligare fyra år. Det förtjänar de!
#15 Charlemang
Det är du som för fram det absurda argumentet om domstolar. Om du fick bestämma och formulera den andres repliker skulle den fördelen göra varje debatt till en barnlek - för dig.. Men det får du inte.
Ämnet är allvar för ett stort antal oroliga människor. Sluta larva dig.
# 27, om du anser att andra människor bär ansvaret måste de ju rimligen ställas till rätta - det är nog du som inte inser vidden av dina egna argument.
En annan kommentator menade ju att de är skyldiga till medhjälp.
# 27, om du anser att andra människor bär ansvaret måste de ju rimligen ställas för rätta - det är nog du som inte inser vidden av dina egna argument.
En annan kommentator menade ju att de är skyldiga till medhjälp.
#22 Charlie Levin
Vill först nämna att jag inte är någon Sverigedemokrat. Men skulle förmodligen rösta på dem om det vore val idag, i brist på annan demokratisk opposition.
Det är bra att du är medveten om vad invandringen kostar. Och detta inte bara rent ekonomiskt, utan även i fysiskt och psykiskt lidande för de många brottsoffer som massinvandringen fört med sig. Många av de idag sjukskrivna är säkert sådana offer, eller åtminstone anhöriga som fått psykiska men.
Har för mig att BRÅ idag (eller i dagarna) kommer ut med en rapport om brottsligheten. Där kan man säkert se de senaste decenniernas ökningar. Titta på exempelvis mord, grov misshandel, gaturån och våldtäkter, så inser man vilken enorm smärta som åsamkats av både allians och rödgröna. Annars finns en hel del på BRÅ:s hemsida att studera,
För det är ju så att en frisk människa i en frisk nation - med en någorlunda sund regering och riksdag – där vill en frisk människa ingenting annat än att få ett arbete och en acceptabel social ställning i samhället. Så är det exempelvis i Danmark. Men i ett land som Sverige där allt oavkortat ska bekosta mer massinvandring, där ger människan upp. Även om gemen man inte känner till kostnader och den exakta statistiken i brottslighet, så känner man ändå på sig att det är något sjukt som pågår då både alliansens och de rödgrönas politik aldrig, aldrig kan leda vare sig till skattesänkningar eller bättre välfärd.
Man vet intuitivt att alla nedskärningar och uteblivna skattesänkningar är orsakad av en vårdslös massinvandringspolitik. Och det är naturligtvis inte invandrarnas fel, utan riksdagspartiernas. Och de få som varit flyktingar enligt FN-konventionen hade man naturligtvis kunnat ta hit, eftersom det rör sig om bara några få procent som är i äkta behov av hjälp. Då hade det dessutom gått att ha kontroll över det hela.
Detta var faktiskt ett av det bästa inslag som Uppdrag Granskning har gjort, det enda felet är att inslaget kommer för sent för att kunna påverka något.
I Göteborg dömdes en chef på socialtjänsten i Örgryte för tjänstefel och en handläggare blev åtalad sedan de inte satt in rätt insatser i tid för en klient som dog till följd av ett GHB-missbruk.
Kan inte Christina Husmark Pehrsson åtalas på liknande grunder?
Som gammal psykiatriker är jag van vid att ha ansvar för att förhindra att mina patienter begår självmord. Det är inte alltid jag har haft Försäkringskassans stöd i denna kamp. De har inte den kompetensen, ibland inte heller det intresset.
Visst är det fullt möjligt att ett besked om indragen sjukpenning kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Det är inte alltid någon annan som har ansvaret. Ett omänskligt bemötande kan definitivt bidra till att någon tar sitt liv. Att låtsas som något annat är bara ett skändligt försök att slippa undan ansvar.
Att demonstrera vilka effekter politiska beslut och myndigheters agerande får för enskilda individer är en angelägen uppgift för massmedia.
Om fler människor far illa av liknande skäl hoppas jag att det tas upp med minst lika stor upprördhet. Gärna i god tid till valet.
"25
Felet är att använda ordet fel. I ett naturvetenskapligt perspektiv är användandet av ordet fel helt fel.. Alla händelser och processer är bundna till komplexa orsakssamband.
Politik går ut på att påverka processer. Hur man än gör så skapas fördelar och nackdelar.
Gör man försäkringskassan mer instrumentellt oempatisk så kommer detta ovillkorligen leda till orsaks och verkanssamband som skapar nya utfall. Tex till att ett ökat antal individer på marginalen begår självmord.
Det funkar ungefär som med vajerräcken på E4. Dödsfallen går ned men plåtskadorna ökar.
Du skriver själv ett sådant besvärligt orsakssamband:
"De som drabbas av medelklassens socialt accepterade fifflande hemma i villan och radhuset är främst samhällets svagaste och de som hederligt går till jobbet varje dag."
Med den nya diskursen minskar säkert medelklassens fifflande.
Men bränslet för detta är de som på den svåra marginalen behöver samhällets stöd. Vi flyttar således problemet från en position till nästa. De som verkligen behöver hjälp utsätts för en ökad risk att inte få hjälp.
Där har vi dilemmat i denna fråga.
Jag ryser över att Levin försöker smyga in konservatism i folkpartiet LIBERALERNA. Det är ju mycket konstigt att som Levin kandidera för folkpartiet liberalerna samtidigt som han ställer sig bakom moderaternas officiella ideologi, liberalkonservatismen. Det är lika ologiskt som om en person som kallar sig för liberal socialist skulle kandidera för folkpartiet.
Jag kommer gå och lägga mig med ett stort leende på läpparna ikväll efter ha sett SVT Sydnytts sändning av debatten mellan SD och MP i Skåne. SDs Björn Söder vann överlägset mot miljönissen trots att SVTs tekniker försökte alla knep för att tysta honom. MPs slutanförande var så uselt att teknikern helt sonika bara bröt sändningen mitt av.
Lars Hellman: SD är ett parti som ställer relevanta frågor om problem i samhället som uppstått på grund av en ganska dålig integrationspolitik. Problemet för SD är ju att man är i total avsaknad av några vettiga svar på hur problemen kan lösas.
Vettiga svar saknar för övrigt även mp.
#27
Ok, jag får väl förtydliga.
I kommentaren riktad till mig undrar du om jag menar att domstolar ska fälla den som har sårat genom att inte hälsa i hissen, sagt elakheter eller "nödgats ge ett obehagligt beslut"
Du förstår du mycket väl att jag inte menar något sådant, och du borde förstå att jag vägrar nappa när du använder det barnsliga tricket att formulera dig å motståndarens vägnar (Samma mellanstadiemässiga debattteknik ägnar sig för övrigt Janne Josefsson åt ibland när han egentligen skulle intervjua: "Så du menar alltså att ,,,?")
Om du ser efter så märker du att jag för min del ingenstans talar om något specifikt juridiskt ansvar. Det är förstås tänkbart att någon har burit sig så oskickligt åt i exempelvis det tragiska fallet från Uppdrag granskning att en åklagare skulle finna det brottsligt. Men den saken kan inte vi utreda här .
Nu svarar jag inte fler gånger i denna tråden. Du får vara nöjd med den utskällning som du redan har fått.
Jag köper inte "skylla sig själv"-argumentet för fem ören. Jag hävdar att vi alla är ansvariga för att se till att våra medmänniskor mår bra. Självmord kommer kanske alltid att finnas i alla samhällen, det låter jag vara osagt. Något som däremot är definitivt sant är att självmordsfrekvensen varierat stort om man tittar på olika samhällen. Detta visar att det verkligen tjänar till att hjälpa de som far illa, istället för att utsätta dem för fler piskor.
Vidare är inte SVT vänster. De är inte höger heller. De är bara, precis som alla andra medier, ute efter skandaler. Eftersom skandaler säljer. I detta fallet har Christina Husmark ställt till med skandal.
Fredrik Holmgren:
Jag tycker mig se att folkpartiet i allmänhet går mer åt det konservativa hållet. Tråkigt. Kämpa vidare!
Du har uppenbarligen inte aning om hur det är att leva med psykisk sjukdom och vad det innebär i ett sådant läge att bli av med sin försörjning.
Helt sanslöst. Hoppas verkligen inte att du har något som helst förtroendeuppdrag.
"Ett självmord är alltid en följd av mental ohälsa och aldrig någonsin någon annans fel."
För en psykiskt sjuk person kan ett beslut som detta leda till att man inte längre orkar fortsätta.
Och du ska vara folkpartist? Du borde söka medlemskap i moderaterna.
Riktigt obehaglig artikel tycker jag som arbetat med människor som har varit psykiskt sköra.
Så här är det: Du och jag och hela vårt samhälle har en moralisk plikt att uppmärksamma signaler frå människor som signalerar att de kanske inte orkar leva längre. Det borde du som politiker veta eller ha tagit reda på.
Utan mina hemmavarande barn hade jag följt hennes exempel.
Regeringen har tagit allt hopp ifrån mig och jag ser inget ljus i tunneln när jag nu nekas varaktig sjukersättning (och min tidsbegränsade sjukersättning tagits bort).
Förhoppningsvis har vi en mer förstående och självkritisk regering den dag barnen flyttar, annars blir mitt liv kort.
jösses...tappar fattningen en smula över dina omåttligt omogna kommentarer om etik, moral och ansvar inför en nästas väl och ve...
du fullföljer alltså ditt fasta hederliga handslag precis som vanligt även om det är tydligt att personens hand är bruten??
hur gammal är du egentligen...? undrar nån som ändå röstade på både M och FP sist...
läs lite filosofi eller se till att göra dig jävligt illa någon gång.
Jag läser det här under stigande förvåning.
Ett psyke presis som kroppen eller en järnbalk tål en viss mängd stress, hur mycket är svårt att förutsäga, vad som händer när stressen blir för stor är också svårt att förutsäga.
Däremot har jag mycket svårt att förstå hur man resonerar om man tror att det inte bidrar till alvarligar "psykisk ohälsa", eller vad du kallade det som låg bakom självmordet, när man ökar stressen för en stor mängd mäniskor som redan ligger på gränsen av vad de klarar av.
Däremot kan jag förstå att någon som just har varit med om att ta besluten som orsakade situationen behöver döva sitt samvete.
Jag har nyligen varit tvungen att låna ut pengar till någon för att täcka hyran eftersom försäkringskassan inte behagade handlägga ärendet i tid, intressant situation eftersom de sedan vägrar att ta ansvar för räkningar som redan är betalda...
Till "Amerikanen" kan jag bara säga, jämför deras löner - skulle du jobba en halvtimme extra för det en som jobbar på försäkringskassan får betalt? Jag skulle det inte, jag skulle inte _jobba_ för det en handläggare på försäkringskassan får betalt. (Tror jag, jag har inte kollat exakt vad de ligger på, men ABB killen lär ha minst 2-3ggr så mycket och inskrivet i kontraktet att han bestämmer över sina egna arbetstider.)
Vilken planet kommer du från Charlie? Hir kan du ha undgått alla som skriver i tidningar eller visats i TV om hur människor far illa? Gå in på resurs och titta o läs om människor som tidigare tagit livet av sig pga detta. Är du en represetant av nya unga politiker? Då är jag orolig för en mycket inhuman framtid!
Stackars Charlie Levin!
Maken till stora politiska skygglappar har jag tidigare bara sett hos G Axen.
Jag tror inte det finns något hopp för Dig att Du någonsin ska förstå vad det egentligen är lagstiftaren nu gör mot samhällets sjuka!
Men dessbättre gör fler och fler andra det nu när de inte längre bara matas med lagstiftarens fraser om en unik satsning på de sjuka och en bro ut ur passiviteten.
Men som sagt var, det inte alla förundrat att kunna ta till sig verkligheten, detta oavsett om man gillar den eller ej.
Hur "sataniskt" Mona Sahlin och Sveriges Television än vill framställa alliansen är det Sveriges mest framgångsrika regering i mannaminne" skriver charli.
Sanningen är att återigen har en borgelig regering knäckt den svenska ekonomin.
Förra året gick vi 70 miljarder back och just nu lånar vi 28 kr per person och dag.
Finns det ett enda exempel på en borgerlig svensk regering som inte fått lämna tillbaka makten med ett galopperande budgetunderskott?
Nädu charli, det nog du som gjort ett riktigt bottennapp här!
Det är lätt att göra svepande generaliseringar speciellt om fifflande svenskar och moralistiska hårklyverier om SVT då man tar upp allvarliga ämnen som berör. En fredageftermiddag som den här skickar försäkringskassan ut sina utbetalningsavier och på väldigt många står det antagligen 0 kr, istället för det man vanligen får i form av pension.mellan 4-10.000 kr, lagom för att kunna betala hyran, energin och maten för månaden, inte någon lyx här, tro föralldel inte det, ni moraliska.
Att inte kunna ringa försäkringskassan som stänger sin växel för helgen, gör att många då måste oroa sig över nästa månads försörjning över hela helgen. Den som aldrig levt runt existensminimum med ständigt hot om avhysning eller avstängning från än den ena eller den andra kassan, ska vara väldigt försiktig att uttala sig i svepande generella ordalag när det kommer till suicidrisker och försäkringskassans nya regler. Tänk! Jag vill inte känna nästa självmordsoffer som kommer få stora rubriker på nästa löpsedel. Det räcker med alla de som jag redan känt.
Omdet nu är försäkringskassan som är felet, vem har högsta ansvaret för försäkringskassan??? Sen är det ok att debattera det man TROR på, men att komma med lögner då är det bara att lägga ner Charlie!! 'det finns arbete åt alla' LÖGN!!!!!!!!!!!!
Jag försvarar inte artikeln, jag ogillar den, jag tänker bara skriva att det Charlie Levin skriver inte är så kontroversiellt. Vad Levin säger här är att man inte kan skylla kvinnans död på någon annan än henne själv. För mig låter det väldigt likt de vanliga klyschorna att man måste ta ansvar för sitt eget liv, att man måste acceptera tillvaron som den är, att folk som mår dåligt måste skärpa sig.