Håller med! Volvo och Saab skulle gått ihop. Sverige kan! Eller kunde! Men nu handlar allt om pengar och din pappa var väl också ute efter stordrift när det gäller Volvo. Så helt oskyldig är inte han heller.
Återanvänder en kommentar jag skrev under Lars-Kristans Berghs inlägg om General Motors:
"Skitbra! Lilla självgoda Sverige kommer att bli ett låglöneland i samma takt som kineserna höjer sina löner. Omvänd kompott med andra ord. Sverige blir ett underleverantörsland till Kina i framtiden. Kan det verkligen bli så? Ja, skulle tro det. God Jul på dig Bergh som kan det här med marknadsföring."
Och en kommentar från Bergh:
"Jag hävdar att både Volvo och SAAB hade kunnat bli framgångsrika om de fått förbli självständiga. Ett faktum är att det tillverkas fler bilar i världen än vad som efterfrågas så någon måste förlora om man ger sig in i massmarknaden. Så vad skulle SAAB o Volvo PV där på massbilsmarknaden att göra?"
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-01-13, 10:45
Cecilia, det var ett magert kåseri du har åstadkommit. Hade platsat bättre i Året Runt eller Hemmets veckotidning.
Permalänk | Anmäl
Male Pert, 2010-01-13, 10:49
"Giriga GM kan inte acceptera miljardbud utan orimliga krav, de vill ha kakan och äta upp den."
Giriga? GM är väl snarast motsatsen, dvs ett företag som slösat bort sina tillgångar och som i en normal marknadsekonomi hade gått i konkurs för många år sedan?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-13, 10:52
Detta känns som sentimentalt, storsvenskt gnäll. Om detta landet hade satsat på att få fram nya företag, satsat på forskning och entreprenörskap så hade det funnits nya företag med nya jobb. Nu finns ingenting. En del av dessa bosrtslösade pengar har gått till "kulturen", en kultur vars enda idé har varit att profiltera på samhället samtidigt som den självgoda kulturen levererat den ena pekpinnen efter den andra. Det är inte speciellt konstigt att det här landet sitter i en ganska dålig sits.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-13, 11:13
"Ingen säger jävla arbetarklasskvinna, men fortfarande är det fritt fram att kasta glåpord över de som anses haft det bra materiellt."
Så är det! Men är du så annorlunda. Du har skrivit nio artiklar här på Newsmill. Men går du någonsing ut på banan och skriver i kommentarsfältet under dina inlägg? Eller tycker du att du är för fin för det. Du är inte ensam. Dom flesta "höjdare" som skriver här kommenterar aldrig en kommentar. Det gör jag! Jag gillar dialog! Jag vill inte bara sända.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-01-13, 11:37
Det var den mest patetiska och ignoranta artikel jag har sett.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2010-01-13, 11:46
Det finns Något i Allt :!: Samverkan Är Win-Win för Alla. Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett, tyvärr tyvärr... :cry: Men Wi (= inkluderar mig själv) gör Alla Alltid så gott Wi kan (video ca 10 min) - i just det ögonblick då Wi gör det Wi gör. :wink:
Måhända en tröst i bedrövelsen, kanske... :idea:
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-01-13, 11:50
"Allt kan inte mätas med pengar."
Sant, faktum är att det är rätt lite som kan mätas med pengar.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 12:07
Det kanske ligger något litet i det Cecilia skriver men det finns ingen större anledning för henne att skylla på sin pappa. Det finns andra skäl att det går sämre. Sveriges industri började avvecklas för flera decennier sedan, när svenska aktieägare fick sämre villkor än utländska i att äga svenska företag. Det första som såldes var det världsledande svetsföretaget ESAB, det övertogs av engelska ägare. Vem minns ESAB idag?
Det andra steget togs när skolan försämrades, enligt uppgift för några veckor sedan är 40 % underkända i matematik trots en skenande betygsinflation. Den nya generationen svenska ungdomar kommer inte ens ha förmågan att ta över högteknologisk svensk industri. Nu återstår att bli programledare i TV eller något annat som är lika lätt att exportera, bidragsarbetare som kan göra av med resterna av det svenska välståndet, få en anställning att vara ledig från när de rödgröna tar över eller i sista hand vara en bidragstagande svartjobbare.
Om 10-15 år är det kört vad gäller välstånd för det svenska folket men det är deras eget fel som inte har kollektiv förmåga att tänka längre än näsan räcker.
Sedan 68-vänsterns dagar så har (s) och facket trakasserat småföretagare så att många varken vill växa eller anställa. Det är därför så många är arbetslösa nu.
Permalänk | Anmäl
goran, 2010-01-13, 12:07
Sverige är inte varken bäst eller nästbäst som sossarna alltid har låtit framföra.
Sveriges medicinuniversitet Karolinska ligger på 80 :e plats i världen, Saab och Volvo ligger väl på samma dåliga nivå vad gäller bilar.
Svenska folket måste ta sig i kragen och börja ARBETA i alla sammanhang.
Att Saabanställda har mage att begära att GM skall driva ett ruttet konkursbo vidare är patetiskt ett företag som inte har tjänat en svensk krona de senaste 20åren.
De borde ha hjälpt till att få företaget att gå med vinst och inte varit den kravmaskin som har medverkat till det usla tillståndet.
Permalänk | Anmäl
inez, 2010-01-13, 12:31
Bra artikel, men det bör nog tilläggas att om Volvo/Renault-affären inte hade saboterats av en kortsiktigt tänkande, girig och ohelig allians, bestående av facket, aktiespararna och Sören Gyll cs, hade Volvo nu med all sannolikhet inte hamnat i kinesiska händer...
Permalänk | Anmäl
J H Schell, 2010-01-13, 12:40
Det är i sanning sorgligt att någon som borde ha förnuft att förstå var hennes ärvda förmögenhet kommer ifrån visar sån otrolig brist på förståelse för något såpass simpelt som ekonomisk utveckling.
På något sätt tror denna människa att om Volvo och SAAB hade gått samman så hade allt varit som nu, fast paradiset. Gissa om saker hade skurits bort från SAABVolvo för att behålla vinsten. Eller förespråkar vi att de som konglomerat skulle ha vägrat effektivisera och istället gått i konkurs båda två?
Jag tycker förljande kommentar visar ganska tydligt vad författaren önskar för samhälle :
" Det gamla Sovjet hade i många regioner arbetsplatser som fanns till för att försörja en by, en stad ett landskap"
I det gamla soviet fanns även arbetsläger, massmord, svält, fattigdom, förtryck och annat trevligt som är att associera med ekonomiskt centralstyre. Det är kommunismens gåva till mänskligheten, priset man får betala för att man inte tror på "vinst". "Vinst" i en kapitalistisk ekonomi är mänskligt välstånd, att ha mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen och inte vara söndersliten vid 45 års ålder.
Tydligen duger inte det - vi ska hellre ha bilar av ett speciellt märke, hus på en speciell ort och en kramgo känsla av att vi bryr oss om mer än "vinsten", medan vi sitter och huttrar runt elden i ett ekonomiskt ödelandskap.
Tvi!
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2010-01-13, 12:59
Cecilia Gyllenhammar, verklighetens svar på Ayn Rands karaktär Jim Taggart. Kanske dags att läsa boken för att förstå hur det slutar när företagare åläggs att ha andra fokus än vinst. En högre moral kallas det och med svält och arbetslöshet slutar det.
Permalänk | Anmäl
Aron Jonsson Regnéll, 2010-01-13, 13:33
RIKTIGA industriledare vågar snusa upp guldäggen innan de är politiskt korrekta. Fex thorium : http://www.torium.se/
Permalänk | Anmäl
Elling Disen, 2010-01-13, 13:35
Palmstierna
"I det gamla soviet fanns även arbetsläger, massmord, svält, fattigdom, förtryck och annat trevligt som är att associera med ekonomiskt centralstyre. Det är kommunismens gåva till mänskligheten, priset man får betala för att man inte tror på "vinst". "Vinst" i en kapitalistisk ekonomi är mänskligt välstånd, att ha mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen och inte vara söndersliten vid 45 års ålder."
Du menar att det var Stalins gåva till mänskligheten? Kommunism betyder gemensamt ägande och implicerar inte massmord eller arbetsläger. Din beskrivning av kapitalismen kan man ju invända mot också. Men för all del, hårddra begreppen och tolka mig gärna nu som fanatisk kommunist i sovjetisk stil så spårar debatten ur direkt. :p
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 13:38
Cecilia...försöker du laga "Sprickan i kristallen" med Karlssons klister?
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2010-01-13, 13:50
"Kommunism betyder gemensamt ägande och implicerar inte massmord eller arbetsläger."
Varför, i mänsklighetens historia, har inget samhälle någonsin lyckats i större skala genomföra "gemensamt ägande" ? Historien talar sitt tydliga språk - för att människor kommer inte att arbeta när de inte har något tjäna på det, följaktligen måste ett sådant system i slutändan innehålla "tvång" för att inte kollapsa.
Så visst - det teoretiska kommunistiska samhället innefattar inte massmord. Men det praktiska kommunistiska samhället har varje gång det prövats i historien lett till tvång, våld och mord (förutom de gånger då det fallit sönder och upphört att existera). Följaktligen ser jag viss anledning att tro att implementation av ett kommunistiskt samhälle ökar risken för statliga massmord.
Men naturligtvis gjorde alla dessa kommunister något kritiskt fel, din kommunism skulle fungera bättre?
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2010-01-13, 13:56
"Kommunism betyder gemensamt ägande och implicerar inte massmord eller arbetsläger."
I teorin kanske, David. I praktiken betyder kommunism massmord och maktkoncentration, misär och förtryck.
Regeringen gör helt rätt i att lägga ner Saab. Det finns ingen möjlighet att bilindustrin i världen kan att bli lönsam när peak-oil-effekterna komprimerar ekonomin de närmaste decennierna. Det bästa vore att även lägga ner Volvo snarast.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-13, 14:01
SAAB går inte drivas med nostalgi, SAAB har inte varit lönsamt på 20 år och utgör bara 1,4 % av den industriella ekonomin i Sverige, lägg ner SAAB och ge förutsättningar till att skapa nya företag. Stoppa flykting invandringen i några år och satsa pengarna istället på industriforskning och innovations utveckling, bistånd till ny startade företag osv. Sossarna vill att Staten skall köpa SAAB, det är ju lätt att säga för att plocka politiska poäng inför valet, men gör dem knappast trovärdiga./Kalle
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2010-01-13, 14:10
#17 Hans Palmstierna
Bra att du nyanserar debatten lite i alla fall. Visst är s.k. kommunistiska samhällen skyldiga till mord, massmord och övergrepp mm. Det är också fascistiska samhällen, kapitalistiska, liberala och socialistiska samhällen skyldiga till. Några av de grövsta folkmorden jorden över har utförts av... Storbritannien och Belgien. Visste du att två folkslag i världen helt har utrotats av engelsmän, bl a finns det inga urinvånare kvar på Tasmanien Alla dog. Kung Leopold har sex miljoner människors liv på sitt samvete i forna Belgiska Kongo.
Kommunism i form av gemensamt ägande i en platt organisation (ett arbetarägt företag t ex) har jag inga som helst problem med. Statlig kommunism är en annan sak, det är jag inte övertygad om att det är bra eller genomförbart. Korrekt och objektiv historieskrivning tycker jag dock är väldigt bra.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 14:10
RE: #15 David Tingsgård, 2010-01-13, 13:38
Kanske dax att titta upp ur marxboken och undra om det kommunistiska har lyckats någonstans trots idoga försök? Det har ännu inte gjort det utan har resulterat i några av de oslagbart värsta massmorden i mänsklighetens historia. Hur kan man tro att man ska lyckas igen? Skäms!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-13, 14:12
Och vid de av alla ägda fabrikerna stod på Sovjettiden beväpnade vakter och kollade ägarnas väskor när de gick hem...
Permalänk | Anmäl
prb, 2010-01-13, 14:25
#20 David
1 ) Kapitalistiska samhällen begår inga mord eller övergrepp eftersom grundförutsättningen för kapitalism är respekt för äganderätten, vilket i sin mest fundamentala mening betyder rätten till sig själv och sin egen kropp. Visst kan det finnas ett och annat rötägg (som får slängas i fängelse), men att jämföra enstaka mordgalningar med den systematiska slakten av miljontals människor är ganska magstarkt.
2 ) "Liberala samhällen" vet jag inte riktigt vad det är, men jag antar att nyliberalismen åsyftas, som egentligen bara är en svensk benämning på "nästan-kapitalism"
3 ) Korrekt, fascistiska och socialistiska samhällen begår konstant övergrepp i statens namn.
Storbrittanien och Belgien är knappast exempel på "kapitalistiska samhällen". Fanns det en övermäktig statsmakt? Inte förenligt med kapitalism. Fanns det skatter (utöver det minimala som skulle behövas för ett rättssamhälle? Inte kapitalistiskt. Vad du refererar till är troligen den moderna socialdemokratiska blandekonomin, som existerar i varierande nivåer av förfall i västvärlden. Det är en gigantisk parasit byggt på människans önskan om ett kapitalistiskt samhäll, knappast kapitalism.
Om du vill ha ett platt kommunist-samhälle så varsågod att starta ett, så länge du inte tvingar mig att vara med. Du kommer raskt finna att ditt största hinder är detsamma som mitt - nämligen staten. Jag har absolut inget emot om folk vill starta kommunistiska samhällen där medlemskap är frivilligt, jag kommer bara inte att medverka. (och eftersom knappast någon annan kommer det är vi tillbaka vid problemet om tvång)
Den grundläggande frågan är tvång eller icke-tvång, allt annat är sekundärt. 99% av befolkningen tror på tvång för att de har blivit ilurade att ett fritt samhälle innebär barbari. Det är varje anständig människas plikt att starta korståg mot den typen av indoktrinering, idag, igår, alltid.
T.ex. Cecilia Gyllenhammars vidriga önskan om ett kommunistiskt kramsamhälle, som vi alla VET skulle leda till avrättningar mot murar, kolschoser, statliga SAAB-trabanter och allmän misär.
Men, som sagt, det fanns ju fabriker där som var till för samhället och inte vinsten, och det väger ju upp. Vi måste ju ha koll på våra prioriteringar, uppenbarligen.
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2010-01-13, 14:46
Palmstierna
Du vill definiera Storbritannien på 1800-talet som socialdemokratiskt? De klassiska liberala åsikterna förekom i Storbritannien på 1800-talet i större utsträckning och tillämpning skulle jag tro, än socialistiska tankar. Ändå lyckades man genomföra både folkmord, massmord och kanonbåtsdiplomati. Hur Belgien lyckades med sitt folkmord övergår mitt förstånd, men det var troligen inte för att de var socialister i Belgien.
Du har den utopiska definitionen av kapitalism ser jag, enligt den har det inte funnits några kapitalistiska samhällen, fine. Då hävdar kommunisten att det inte har funnits några sant kommunistiska samhällen heller och debatten självdör eller övergår till ett mindre givande utbyte av invektiv. Jag tänker inte försvara kommunism som jämställs med stalinism.
Jag har inte påstått att jag vill att det ska finnas en stat, jag tror att man kan äga saker gemensamt och arbeta tillsammans även utan en stat. Man kan också arbeta för sig själv, eller för andra utan en stat. Jag vill absolut inte tvinga dig att vara med och äga saker gemensamt för övrigt. Om vi ska tala utopier alltså. Intressant att notera är att du förmodligen förespråkar en stat, om så bara en minimal sådan.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 15:04
Läs Stig Ramels bok Pojken i dörren. Där framträder en annan bild av Gyllenhammar som ledare.
Permalänk | Anmäl
Faktum, 2010-01-13, 15:14
Eftersom sossarna och de 3500 anställda tycker att Saab är så bra och borde drivas vidare kunde väl facket(LO) gå in med lånegarantier och låta de anställda ta över ägandet, det blir ca 100 tusen spänn per gubbe. Lite riskkapitalism på verkstadsgolvet skulle väl inte skada?
Permalänk | Anmäl
Male Pert, 2010-01-13, 15:15
David
I England fanns det på 1800-talet än rörelse som kallades Manchesterskolan ledda av Richard Cobden och John Bright. Tack vare dem upphävdes de så kallade Corn Laws som hindrade import och export av olika sädesslag för att berika aristokratiska landägare. Manchesterskolan kritiserade också Englands imperialism, till vilken kolonialismen och dess slakt hörde. Manchesterskolan var klassiska liberaler enligt samma tradition som Bastiat, Acton och Jefferson.
Ett klassiskt liberalt samhälle med kapitalistisk ekonomi sysslar inte med folkmord, David, eftersom det strider mot de mest grundläggande principerna inom ideologin respektive ekonomiska systemet. Så du har fel om England och dess liberalism. Det var en imperialistisk stormakt som tillämpade merkantilism i mycket större utsträckning än kapitalism, precic som dagens USA.
Om det är någon som har utopiska definitioner så är det väl du. Kommunism innebär upphävande av äganderätten, vilket automatiskt diskvalificerar de så kallade ekonomiskt demokratiska företagen från att kallas kommunistiska. De som jobbar i företagen känner att de äger en del av företaget. De jobbar och producerar för sin egen vinning, inte för någon obestämd allmänhets väl.
Kommunism har funnits och finns än idag. Dess problem är att det inte fungear, det leder till ekonomiskt kaos och misär. Under- och överskotten leder till svarta marknader. Eftersom den kommunistiska ideologin sätter kollektivet framom individen kan den inte tolerera att människor försöker försörja sig själva genom dessa svarta marknader, vilket får staten att med våld slå ner alla som avviker från den kommunistiska vägen. Ju längre kaoset pågår desto större blir missnöjet och desto mer resurser måste satsas på militär och säkerhetstjänst. Det är ingen slump att militära och polisiära utgifter alltid utgör så stora delar av kommunistiska staters budgeter.
Det fel många gör är att de inte inser att det är de fundamentala bristerna i kommunistisk ideologi och teori som leder till de fasansfulla katastroferna i praktiken. Tillämpning av liberalism och kapitalism, helt eller delvist, har aldrig lett till massvält och misär. Tvärtom har det lett till att misär avhjälpts och att folk har fått det bättre.
Medan Sovjet illustrerar den praktiska tillämpningen av kommunism så visar den industriella revolutionen den praktiska tillämpningen av kapitalism.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2010-01-13, 15:36
"Det är bara och inse."
Kvinnan "jobbar" som författare och jag tycker fruktansvärt synd om den stackare som måste översätta det hon skriver till svenska. Bisatser får stå som egna meningar, "och" och "att" får samma betydelse, kolon existerar tydligen inte alls...Fy för Cecilia Gyllenhammar.
Att sen (Och sen?) jag inte bryr mig om vad en persons okunniga dotter har för åsikter i ett ämne hjälper inte det heller. Cecilia, gör dig själv en tjänst och släpp inte iväg texter som inte skrivits om av någon kunnig person...och låt pappsen ta hand om sådant här.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-01-13, 15:59
Kaj
Jo, visst finns det liberaler som är mot folkmord. Det finns socialister som är mot det också. Jag känner flera stycken, har bildbevis på socialistiska människor som protesterade mot både USA och Sovjetunionens kränkningar av folk i andra länder förr i tiden.
Storbritannien har dock starka liberala strömningar under 1800-talet, politiken kännetecknas av liberalism och konservatism som huvudpoler. Man diskuterar liberalistiska idéer och liberala partier får makten under 1800-talet. Det förekommer parlamentarism, (begränsad) rösträtt, religionsfrihet, åsiktsfrihet, privat ägande (till och med s.k. kapitalism gick att bedriva eller att förespråka) hellre än gemensamt ägande, med fler liberala friheter och idéer, om än inte i ideala utformningar.
Landet var *mer* liberalt än socialistiskt helt klart, det är inte fråga om antingen eller. Ett land kan vara mer eller mindre liberalt, mer eller mindre kapitalistiskt, mer eller mindre socialistiskt. Merkantilism, imperialism, kolonialism, javisst, det spelar också in för att Storbritannien skulle utföra folkmord, liksom flera faktorer än enbart en politisk teoris vantolkning orsakar förtryck och mord i Sovjetunionen... Världen är komplex och jag vänder mig mot förenklade beskrivningar. Ju fler faktorer vi känner till desto bättre.
Ja, jag gav en utopisk definition. Och? Jag skrev precis att det var det jag höll på med. Du kan kalla min definition av kommunism för kommunalism om du tycker att det passar bättre, men jag tvivlar på att du godtar andra definitioner av begrepp än dina egna. Lite kul bara att det upprör så enormt att bara skriva ordet kommunism och att diskutera det lite filosofiskt.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 16:04
RE: #24 David Tingsgård, 2010-01-13, 15:04
stalinism är en av alla dessa former av socialism (kommunism) som finns. Hela köret är ett hån mot mänskligheten. Att jämföra mord som utförts av koloniala stater med massmord som genomförts av socialistiska/ kommunistiska tyder på brist på såväl kunskap som empati. Det är ett hån mot alla de miljoner som utplånats av olika uttopifanatiker, skäms!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-13, 16:16
Cecilia Gyllenhammar von Krusenstjerna:
Söta duktiga moraliska pappsen...som du tog alla ära och redlighet av i din Kristallbok!
Är de samma person?
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2010-01-13, 16:42
Det är framför allt komsumenterna som är "giriga" "kapitalister". Ingen går o köper produkter därför att man tycker synd om ett företag. Dagens komsumenter är väldigt prismedvetna, man köper det som är bäst till det pris man är beredd att betala helt enkelt. Inte för att vill hjälpa en viss fabrik.
Vi i Sverige köper ju allra mest importerade bilar nu mera, andelen svensktillverkade sjunker. Att industrier går under är givetvis tråkigt, men man kan inte alltid vänta sig att någon annan skall vara "solidarisk" och hjälpa ett företag som inte fungerar rent ekonomisk, pga för få sålda produkter.
Vi måste istället ta tag i nyföretagandet och satsa på framtiden. Något vi glömt bort de senaste 20 åren...
Permalänk | Anmäl
Mike, 2010-01-13, 16:48
Det är väl sympatiskt att dotter vill försvara sin pappas handlande. Men ack så käckt och naivt att tro att en svensk biltillverkare skulle bli mer framgångsrik genom sammanslagning av SAAB och Volvo. Nästan alla fusioner misslyckas. Och alla fusioner mellan två dåliga företag misslyckas. Är inte det självklart så är det åtminstone logiskt.
Om Nikon och Canon hade slagits ihop för 50 år sedan så hade sannolikt inte det enda företaget varit världsledande. Det anser ledningen för både Nikon och Canon. Nu är båda världsledande, tack vare den stenhårda tävlingen dem emellan. Anser de själva.
Jag anser att SAAB och Volvo har gjort olika sorters strategiska fel. Det gemensamma felet de gjort är att de misskött varumärket och tillverkat för dåliga bilar kvalitetsmässigt.
Båda märkena hade, som Helena Palén Olofsson påpekar, kunnat bli framgångsrika. Kanske går det fortfarande.
P G Gyllenhammar, Cecilias pappa, har många förtjänster men han var totalt fel ute både med sina Norge-försök och med Renault-projektet. PG G seglade uppe i molnen och grundlade den fisförnäma Volvokulturen. Självgodhet är inget drag som underlättar business.
Permalänk | Anmäl
Lars-Kristian Bergh, 2010-01-13, 16:50
David : Troligen skulle våra utopier kunna samexistera, vilket gör att jag av princip inte motsätter mig din. Alla former av samhälls-ordning där medlemskap inte är obligatoriskt får gärna existera för min del.
Anledningen till att jag ryggar när folk säger kommunism är som sagt det faktum att många förespråkar "tvångskommunism". Så länge ingen tvingas att vara med får folk gärna ha gemensamt ägande hur mycket de vill.
Vi kan även enas på ytterligare en punkt, nämligen att roten till all denna ondska vi pratat om är staten. I stalins ryssland var staten skyldig, och så även i de samhällen som felaktigt kallas kapitalistiska, t.ex. Englands merkantilism, eller USA's sedermera korrupta stats-kapitalism. Som svar på din fråga gällande statsbildning säger jag att jag är osäker i frågan gällande privat rättsskipning, men i övrigt så bör staten skrotas.
Det intressanta är att jag har långt mycket större respekt för dina åsikter än en socialdemokrat eller en vänsterpartist. Att ditt idealsamhälle skiljer sig från mitt är inte relevant så länge vi är överens om att ingen får tvinga någon annan till något.
Tvärpolitiskt samarbete mellan frihetsrörelser vore troligen högst profitabelt, förutsatt att "icke-tvångs-vänstern" vägrar umgås mer med tvångs-vänstern, och sådana som jag vägrar associera mig med "tvångs-liberalismen" och "tvångs-kapitalismen".
Du bör dock kolla upp din historie-skrivning - övergreppen under 1800-talet skedde p.g.a. konservativa idéer, inte liberala rörelser. Det ligger lite i sakens definition. Jag passar också på att påpeka att dagens vänster är konservativ så det stänker om det.
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2010-01-13, 17:08
David
Det finns säkert många socialister som är emot folkmord, de flesta normala människor är. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg så gör de ofta felslutet att de folkmord som så ofta har följd i socialismens spår inte har något med ideologin att göra, utan beror på enstaka personers galenskap. Socialism är kollektivism och kollektivism i alla dess skepnader har en naturlig tendens att leda till grymheter på massiv skala. Ofta börjar det i liten skala, förstås. Ett förstatligande här, några inskränkningar av mänskliga rättigheter där. Allt för allmänhetens bästa förstås. Steg för steg blir det värre och värre.
Det stämmer att det fanns starka klassikt liberala strömningar i UK under 1800-talet. Dessa tog sig i uttryck av perioder av nästan fullständig frihandel, relativt låga skatter och lätt reglering. Landets inrikespolitik, hur man behandlade engelsmän i England och annorstädes skilde sig storligen från hur man betedde sig i sina kolonier. I England hade folk det rätt bra, det fanns respekt för mänskliga fri- och rättigheter. Det var det klassiskt liberala England, precis som det var det klassiskt liberala USA. Tyvärr var den förra en stormakt och den senare på väg att bli en. Det tog sig i uttryck i grova kränkningar och brott. Först mot sådana som inte ansågs vara verkliga medborgare, men sakta men säkert började även det egna folket lida.
Du ser, David, det där med att vara en militär stormakt och imperialism är inte förenligt med den klassiska liberalismen. Det var därför klassiska liberaler som Cobden, Bright, Acton m.fl. var så kritiska till så mycket av vad England höll på med. Amerikas motsvarigheter inkluderar personer som Lysander Spooner och John C. Calhoun.
Du har helt rätt i att ett land kan vara mer eller mindre någonting, i de flesta fall är det ju så. Det viktiga är att identifiera vad i ett lands komplexa personlighet som har vilka konsekvenser. Då måste man titta på de individuella personligheterna. Vad är den naturliga följden av socialism, av korporativism, av liberalism, av kapitalism och så vidare. Liberalism och kapitalism kan omöjligen leda till folkmord och andra grova rättighetskränkningar. Socialism och korporativism leder oundvikligen till det.
Att diskutera kommunism är bra, det har jag själv uppmanat till många gånger om. Vad jag motsätter mig är försöken att ursäkta kommunismen, att påstå att det nog fungerar bara man har rätt människor på rätt platser. Kommunism, socialism, fascism…som ekonomiska system fungerar de inte. Som politiska ideologier är de förkastliga. Det är därför jag gärna diskuterar dem, för att få folk att inse det och glömma det utopistiska ”kommunism är nog en vacker tanke, men fungerar inte i praktiken”. Kommunism är en vidrig tanke, det där därför det inte funkar.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2010-01-13, 17:22
#30 Blueprint
Det är ett hån mot dem som har dödats i imperialismens och kolonialismens namn att förneka historien. Läs Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist och lär dig lite om Europas mörka koloniala historia. Det är dock inte trevlig läsning. http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=984
Du kan också läsa http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=983 för ytterligare västerländska övergrepp mot folkslag som inte kan försvara sig. De västerländska övergreppen utfördes av länder som betraktas som fria, civiliserade marknadsekonomier. Stalinismen har tyvärr inte monopol på massmord...
#34 Hans Palmstierna
OK, vad kul att det finns så många gemensamma punkter! Jag vägrar att definiera mig politiskt efter en höger-vänsterskala, och hoppas hitta gemensamma nämnare med andra. Så, ja, tvärpolitiskt samarbete istället för ideologisk dogmatism låter bra.
Jag håller med om att enbart liberala idéer inte kan användas för att rättfärdiga övergrepp, det var mest ett provocerande uttalande av mig ägnat att skaka om lite. Det är nog aldrig några enskilda idéer enbart som leder till komplexa händelser.
Min poäng var bara att även i ett land som kan betraktas som mer eller mindre liberalt så kan massmord, övergrepp och folkmord ske. Låt vara att det inte skedde på landets egna befolkning... Det betyder ju dock faktiskt att man *inte* kan skylla det på landets politiska inriktning enbart. Vi får lägga till en massa faktorer, i det här fallet med kolonialismens massmord finns även den rasistiska faktorn.
Så, kommunism leder inte heller automatiskt till folkmord, det krävs andra faktorer också. Därmed inte sagt att sovjetisk kommunism som ekonomiskt system är att föredra, och därmed inte sagt att tvångs-kommunism eller Stalinism är något att föredra.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 17:44
Väl skrivet Kaj.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 17:51
Wow David, det lät nästan som om du menade det :)
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2010-01-13, 18:28
Haha, ja, jag gjorde ju det! Utifrån de definitioner du gör, som jag känner till rätt bra vid det här laget, har du ju rätt. Det var konsekvent skrivet. :)
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-01-13, 18:48
Frågan om svensk bilindustris vara eller icke vara är mer komplex än om ägarna skall bedriva välgörenhet eller ta ett större samhällsansvar för att överleva. Ja, historiskt har det varit en fördel att två företag konkurerade på en liten hemmamarknad – och samtidigt nå ut på en global marknad för att uppnå stordrift. Konkurrensen skedde på i stort sett lika villkor. Och lockade fram det bästa hos många tekniker i båda lägren. Men...
En svensk bil för 20 år sedan hade drygt 1oo hk, vägde närmare 1,5 ton och drog en knapp liter milen. Idag ser både bilarna mer eller mindre lika dana ut. De väger något mer, drar ungefär lika mycket men har det dubbla antalet kusarna under huven. Till vilket pris?
I media lovprisas fortfarande de spinnande motorerna, höga toppfarter och köregenskaper som beskrivs med i det närmaste erotiska termer… Är det kritiskt granskande journalistik?
Varför ökade försäljningen på exempelvis Toyota Prius under den gångna lågkonjunkturen? Samtidigt som försäljningen av de svenska bilmärkena föll snabbare än tyngdkraften… Toyota är inte speciellt sexig, men jag funderar själv på att köpa en.
Bilindustrin och våra politiker (ivrigt påhejade av media) har gjort ett självmål av sådan kaliber att vi knappast längre förtjänar en produktion i landet.
När västerländsk industri, dessutom väljer att producera i en kommunistisk diktatur som Kina, då är det ofrånkomligt att man faller på eget grepp. Den fria marknaden förutsätter konkurens på lika villkor. Med slavlöner och en växande miljöskuld (som även vi får betala) får vi en ström av billiga produkter, samtidigt som vår egen industri slås ut. Och med vindarna sprids koldioxiden från de Kinesiska kolkraftverken, svavel- och kväveoxider från fraktskeppen, samtidigt som vi förvånas över världens ledare inte tar större ansvar för framtida generationer…
Våra politiker skapar förutsättningar både för medborgarna och landets företag. Både idag och för framtida generationer. Detta innebär även förmåga att fatta impopulära beslut. Men vem skulle rösta på det parti som vill dubbla bensinpriset? Då hade inga subventioner eller bidrag behövts för att stimulera alternativa lösningar baserade på hållbar utveckling. Och teknikerna hade fått blomstra, både på Hisingen och i Trollhättan.
Permalänk | Anmäl
Stefan Docksjö, 2010-01-13, 19:36
Varför köper inte LO+TCO samt SAP+Mp+V Saab?
De ill ju förstatliga Saab: Köp nu medans företaget finns kvar!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-01-13, 19:52
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha, hi hi hi, gråt gråt grå.
Insändare, försöket till kåseri eller vad man nu skall benämna Gyllenhammars inlägg är det sämsta jag läst sedan Christina Gyllenhammar fick fritt spelrum i Göteborgs-Posten när hennes man fick spaken från Volvo. Sällar har väl GP skjunkit så lågt som när detta skedde. På newsmill är det trots allt en begränsad skara som läser vad som skrivs.
Order är visserligen fritt men någon form av kvalitetsgranskning skulle stärka newsmill.
Tack för ordet
Permalänk | Anmäl
Margareta, 2010-01-13, 20:15
Kommentarenas tävling om vilken ism som dräpt flest miljoner är behållningen här.
#42. Håller med, kvalitetsgranskning?
Namnet Gyllenhammar kan mätas i både pengar och kulturellt kapital, en vanlig "arbetarklasskvinna" skulle inte fått in detta dravel.
Varken syfte, mening eller fokus existerar.
Tror hon på allvar att brukspatronen vore möjlig i nutid ? Han som gemytligt tog hand om alla sina arbetare och inte tänkte på vinsten. Sagor.
Att andas en sorts avsky mot kapitalister trots att det är den miljön som göder henne.
De "ansågs" ha det bättre, skriver hon.
Jag vill hellre läsa 100 artiklar av "djävla arbetarklasskvinnor" än detta.
Dessa högdjur har aldrig varit så nära verkligheten att glåporden nått deras öron.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2010-01-13, 22:37
Cecilia
"... Det är så mycket annat än vinst som måste tillbaka in i företagskulturerna..."
#1 Helena
"... Skitbra! Lilla självgoda Sverige kommer att bli ett låglöneland i samma takt som kineserna höjer sina löner. Omvänd kompott med andra ord. Sverige blir ett underleverantörsland…
Helena;
varför då inte byta ut ordet "låglöneland" mot ordet "lågkostnadsland”? Ja, i så tycker jag att det som du i övrigt så kategoriskt påstår, egentligen är både rimligt och önskvärt! Omvänd kompott kan ju då innebära ett paradigmskifte från den traditionella industriepoken med många anställda arbetare, till PBB (produktion när som dygnet runt med begränsad bemanning)! Begränsad bemanning kan då betyda från och till vid behov, och kanske även fjärrövervakning via datanäten!
De som i så fall bör förhandla om de optimalt lägsta (arbets-) kostnaderna (och därmed priserna), är användarnas gemensamma paraply-, forsknings-, förhandlings- och teknikupphandlingsorgan. De kommande användarna av modifierade (bearbetade, tillverkade osv…) och till närbelägna hämtställen förflyttade fysiska objekt, är då enskilda hushåll, företag och offentligsektorns olika organisationer. Vars och ens närbelägna hämtställe dit sakerna har förflyttats, kan då vara enskilda och andra markområden (tomter mm.), förrådslager eller monteringsverkstäder. De fysiska objekt som förflyttats från underleverantörer, lego- och OEM-företag kan vara vad som helst. Exempelvis direkt monterbara och ytbehandlade materialdelar, byggvaror, fästelement, OEM-moduler, bulk osv.
Några som helst mellanled för det som ”just in time” och med totaloptimerad logistik, förflyttas från t.ex. legoföretagen till varje användares närbelägna monteringsverkstad, behövs sannolikt ganska sällan. Paradigmskiftet innebär rimligtvis en successiv utfasning av industriepokens stegvis horisontella korporativism, till återkopplade och recirkulerande och logistiskt totaloptimerade processflöden (återvinning, reproduktion, kretslopp), ”från jord till bord” och ”skog och grus till hus”.
I essän ”Till lättjans lov” från början av 1930-talet så skriver Bertrand Russel:
”… Arbete innebär att flytta på saker, eller att säga åt andra att flytta på saker…”
Sedan dess så minskar behoven av lönearbetande som direkt eller indirekt deltar vid modifikationer (bearbetning, tillverkning) och förflyttningar av fysiska objekt mer och mer fram till 1970-talet. De numeriskt styrda maskinerna flyttas då till låglöneländer, och då ökar antalet lönearbetande i dessa länder för att förse oss med över 20 000 olika föremål som nästan var och en av oss numera känner till och behärskar.
Numera - med datorer och datanät - så kan och bör legoföretagens (underleverantörernas) verktygsmaskiner - på direkt beställning via nätet från presumativa användare - styras helt av frilanskonstruktörernas digitaliserade recept! Vid normal drift så kan och bör detta ske - dygnet runt - utan mänsklig medverkan och utan mellanled! De kommande användarna betalar förstås - via datormusen - innan nästa batch automatiskt körs igång! Inga spekulativa högriskutbud alltså!
De direkt monterbara delarna slussas med tåg närmsta väg och hamnar helt adresstyrt – utan mänsklig ”flytta på saker” – hos beställarens närliggande monteringsverkstad. Monteringen görs - på hyrd plats med hyrda verktyg - av beställaren själv eller av ett uthyrnings-/bemanningsföretags montörer.
(Varför finns det ännu inga bemanningsföretag som samordnat hyr ut både montörerna och teknikupphandlade och funktionsoptimala utrustningar..? …de finns ju nästan sedan länge … men inte för Svenssons IKEA-möbler! Varför inte för köks-, grovköks- och badrumsutrustningar som byts vart tionde år; samordnat och nätplanerat av de boende inom samma och närliggande villaområden..? De utbytta och från början kvalitetssäkrade grejerna kan ju uppdateras och återanvändas!)
De allra, allra flesta sällananvända grejer och utrustningar (av 20 000) hyrs alltså istället för att köpas! Tillverkas utrustningarna – med utbytbara slitdelar och för uthyrning – så finns det självklara incentiv för att från början konstruera dem för att hålla minst tio ggr så länge!
Om samtidigt minst 10 ggr fler använder samma utrustning – innan den helt demonteras och delarna sorteras för återvinning, reproduktion och recirkulation i fortlöpande kretslopp av bemanningsföretagens montörer – så behövs det ju bara tillverkas hundradelen så mycket!!!
Globalt sett ENORMA besparingar av energi och naturresurser!
Men… detta måste ju då friställa ännu många fler människor, så att ännu många fler blir arbetslösa!?!
So what!?! Därför MÅSTE vi snarast börja byta en myllrande mångfald av privata tjänster med varandra!!! Lönerna och inkomsterna vid privata tjänsteutbyten bör bibehållas, men utgifterna för boendet, maten och resandet behöver successivt minska till 1960-talets nivå… eller? Min och min fästmös omoderna etta i centrala Göteborg kostade före miljonprogrammet trettiofemtedelen av våra utbetalda löner! Något liknande bör ske för att vi skall ha tid, ork och pengar över för att vi alla skall kunna betala bra, och ta bra betalt för att byta upplevelser med varandra!
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2010-01-13, 23:01
När PG Gyllenhammar lämnade Volvo-styrelsen kunde man i pressen läsa att han fick en pension på 7 miljoner per år, fram till ca 75 års ålder. Dessutom lär han fått behålla sin herrgårdsliknande bostad på ett stort område utanför Göteborg, värt ca 12 miljoner på den tiden. Detta om något kan kallas girighet. Vore passande att få detta bekräftat eller dementerat av någon grävande journalist.
PG Gyllenhammar är också styrelsorförande i Windpower AB. Här talas om avtal som berättigar honom till sexsiffriga belopp för vart 20:e verk. Vad är sant? I såfall bra "arbetsförtjänst" på andras bekostnad. Åter behov av grävande journalistik. Fram med sanningen.
Permalänk | Anmäl
Ned med girigheten, 2010-01-14, 09:45
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/03/stefan-persson-kan-radda-saab
Läste att priset på SAAB är bara 3 miljarder. För det får man en av världens effektivaste produiktionsanläggningar för bilar som lär ha kostat GM 6-7 miljarder. Ett fyndköp. Passa på nu ni miljardärer.
Permalänk | Anmäl
GST, 2010-01-14, 13:37
Rolig artikel!
Tydligen ser CG sina medfödda privilegier hotade!?
Inte ens en Volvoarbetare skulle uttrycka ngt liknande.
Grevar, baroner och patroner gav för sekler sedan ut
gratis byatidn till byafolket och där fanns säkert inga revisorer.
CG tyck och tänk passar bäst i vänsterpartiet så hon får nog
söka sig dit och göra karriär!? Sedan får svenska folket i
demokratisk ordning säga sitt i valet.
Permalänk | Anmäl
Sture, 2010-01-14, 18:35
Jag tycker inte om att judarna med sina 0.2% i riket försöker spela svenska. Volvo liksom SAAB är judiskt, inte svenskt. Wallenberg efter deras mord på Ivar Kreuger har försämrat Sverige till det sämre. Var det Gyllenhammars kuskaper eller etnicitet som tog honom till toppen?
Permalänk | Anmäl
Beppe, 2010-01-21, 05:01
58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Håller med! Volvo och Saab skulle gått ihop. Sverige kan! Eller kunde! Men nu handlar allt om pengar och din pappa var väl också ute efter stordrift när det gäller Volvo. Så helt oskyldig är inte han heller.
Återanvänder en kommentar jag skrev under Lars-Kristans Berghs inlägg om General Motors:
"Skitbra! Lilla självgoda Sverige kommer att bli ett låglöneland i samma takt som kineserna höjer sina löner. Omvänd kompott med andra ord. Sverige blir ett underleverantörsland till Kina i framtiden. Kan det verkligen bli så? Ja, skulle tro det. God Jul på dig Bergh som kan det här med marknadsföring."
Och en kommentar från Bergh:
"Jag hävdar att både Volvo och SAAB hade kunnat bli framgångsrika om de fått förbli självständiga. Ett faktum är att det tillverkas fler bilar i världen än vad som efterfrågas så någon måste förlora om man ger sig in i massmarknaden. Så vad skulle SAAB o Volvo PV där på massbilsmarknaden att göra?"
Cecilia, det var ett magert kåseri du har åstadkommit. Hade platsat bättre i Året Runt eller Hemmets veckotidning.
"Giriga GM kan inte acceptera miljardbud utan orimliga krav, de vill ha kakan och äta upp den."
Giriga? GM är väl snarast motsatsen, dvs ett företag som slösat bort sina tillgångar och som i en normal marknadsekonomi hade gått i konkurs för många år sedan?
Detta känns som sentimentalt, storsvenskt gnäll. Om detta landet hade satsat på att få fram nya företag, satsat på forskning och entreprenörskap så hade det funnits nya företag med nya jobb. Nu finns ingenting. En del av dessa bosrtslösade pengar har gått till "kulturen", en kultur vars enda idé har varit att profiltera på samhället samtidigt som den självgoda kulturen levererat den ena pekpinnen efter den andra. Det är inte speciellt konstigt att det här landet sitter i en ganska dålig sits.
"Ingen säger jävla arbetarklasskvinna, men fortfarande är det fritt fram att kasta glåpord över de som anses haft det bra materiellt."
Så är det! Men är du så annorlunda. Du har skrivit nio artiklar här på Newsmill. Men går du någonsing ut på banan och skriver i kommentarsfältet under dina inlägg? Eller tycker du att du är för fin för det. Du är inte ensam. Dom flesta "höjdare" som skriver här kommenterar aldrig en kommentar. Det gör jag! Jag gillar dialog! Jag vill inte bara sända.
Det var den mest patetiska och ignoranta artikel jag har sett.
Det finns Något i Allt :!: Samverkan Är Win-Win för Alla. Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett, tyvärr tyvärr... :cry: Men Wi (= inkluderar mig själv) gör Alla Alltid så gott Wi kan (video ca 10 min) - i just det ögonblick då Wi gör det Wi gör. :wink:
Måhända en tröst i bedrövelsen, kanske... :idea:
"Allt kan inte mätas med pengar."
Sant, faktum är att det är rätt lite som kan mätas med pengar.
Det kanske ligger något litet i det Cecilia skriver men det finns ingen större anledning för henne att skylla på sin pappa. Det finns andra skäl att det går sämre. Sveriges industri började avvecklas för flera decennier sedan, när svenska aktieägare fick sämre villkor än utländska i att äga svenska företag. Det första som såldes var det världsledande svetsföretaget ESAB, det övertogs av engelska ägare. Vem minns ESAB idag?
Det andra steget togs när skolan försämrades, enligt uppgift för några veckor sedan är 40 % underkända i matematik trots en skenande betygsinflation. Den nya generationen svenska ungdomar kommer inte ens ha förmågan att ta över högteknologisk svensk industri. Nu återstår att bli programledare i TV eller något annat som är lika lätt att exportera, bidragsarbetare som kan göra av med resterna av det svenska välståndet, få en anställning att vara ledig från när de rödgröna tar över eller i sista hand vara en bidragstagande svartjobbare.
Om 10-15 år är det kört vad gäller välstånd för det svenska folket men det är deras eget fel som inte har kollektiv förmåga att tänka längre än näsan räcker.
Sedan 68-vänsterns dagar så har (s) och facket trakasserat småföretagare så att många varken vill växa eller anställa. Det är därför så många är arbetslösa nu.
Sverige är inte varken bäst eller nästbäst som sossarna alltid har låtit framföra.
Sveriges medicinuniversitet Karolinska ligger på 80 :e plats i världen, Saab och Volvo ligger väl på samma dåliga nivå vad gäller bilar.
Svenska folket måste ta sig i kragen och börja ARBETA i alla sammanhang.
Att Saabanställda har mage att begära att GM skall driva ett ruttet konkursbo vidare är patetiskt ett företag som inte har tjänat en svensk krona de senaste 20åren.
De borde ha hjälpt till att få företaget att gå med vinst och inte varit den kravmaskin som har medverkat till det usla tillståndet.
Bra artikel, men det bör nog tilläggas att om Volvo/Renault-affären inte hade saboterats av en kortsiktigt tänkande, girig och ohelig allians, bestående av facket, aktiespararna och Sören Gyll cs, hade Volvo nu med all sannolikhet inte hamnat i kinesiska händer...
Det är i sanning sorgligt att någon som borde ha förnuft att förstå var hennes ärvda förmögenhet kommer ifrån visar sån otrolig brist på förståelse för något såpass simpelt som ekonomisk utveckling.
På något sätt tror denna människa att om Volvo och SAAB hade gått samman så hade allt varit som nu, fast paradiset. Gissa om saker hade skurits bort från SAABVolvo för att behålla vinsten. Eller förespråkar vi att de som konglomerat skulle ha vägrat effektivisera och istället gått i konkurs båda två?
Jag tycker förljande kommentar visar ganska tydligt vad författaren önskar för samhälle :
" Det gamla Sovjet hade i många regioner arbetsplatser som fanns till för att försörja en by, en stad ett landskap"
I det gamla soviet fanns även arbetsläger, massmord, svält, fattigdom, förtryck och annat trevligt som är att associera med ekonomiskt centralstyre. Det är kommunismens gåva till mänskligheten, priset man får betala för att man inte tror på "vinst". "Vinst" i en kapitalistisk ekonomi är mänskligt välstånd, att ha mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen och inte vara söndersliten vid 45 års ålder.
Tydligen duger inte det - vi ska hellre ha bilar av ett speciellt märke, hus på en speciell ort och en kramgo känsla av att vi bryr oss om mer än "vinsten", medan vi sitter och huttrar runt elden i ett ekonomiskt ödelandskap.
Tvi!
Cecilia Gyllenhammar, verklighetens svar på Ayn Rands karaktär Jim Taggart. Kanske dags att läsa boken för att förstå hur det slutar när företagare åläggs att ha andra fokus än vinst. En högre moral kallas det och med svält och arbetslöshet slutar det.
RIKTIGA industriledare vågar snusa upp guldäggen innan de är politiskt korrekta. Fex thorium : http://www.torium.se/
Palmstierna
"I det gamla soviet fanns även arbetsläger, massmord, svält, fattigdom, förtryck och annat trevligt som är att associera med ekonomiskt centralstyre. Det är kommunismens gåva till mänskligheten, priset man får betala för att man inte tror på "vinst". "Vinst" i en kapitalistisk ekonomi är mänskligt välstånd, att ha mat på bordet, tak över huvudet, kläder på kroppen och inte vara söndersliten vid 45 års ålder."
Du menar att det var Stalins gåva till mänskligheten? Kommunism betyder gemensamt ägande och implicerar inte massmord eller arbetsläger. Din beskrivning av kapitalismen kan man ju invända mot också. Men för all del, hårddra begreppen och tolka mig gärna nu som fanatisk kommunist i sovjetisk stil så spårar debatten ur direkt. :p
Cecilia...försöker du laga "Sprickan i kristallen" med Karlssons klister?
"Kommunism betyder gemensamt ägande och implicerar inte massmord eller arbetsläger."
Varför, i mänsklighetens historia, har inget samhälle någonsin lyckats i större skala genomföra "gemensamt ägande" ? Historien talar sitt tydliga språk - för att människor kommer inte att arbeta när de inte har något tjäna på det, följaktligen måste ett sådant system i slutändan innehålla "tvång" för att inte kollapsa.
Så visst - det teoretiska kommunistiska samhället innefattar inte massmord. Men det praktiska kommunistiska samhället har varje gång det prövats i historien lett till tvång, våld och mord (förutom de gånger då det fallit sönder och upphört att existera). Följaktligen ser jag viss anledning att tro att implementation av ett kommunistiskt samhälle ökar risken för statliga massmord.
Men naturligtvis gjorde alla dessa kommunister något kritiskt fel, din kommunism skulle fungera bättre?
"Kommunism betyder gemensamt ägande och implicerar inte massmord eller arbetsläger."
I teorin kanske, David. I praktiken betyder kommunism massmord och maktkoncentration, misär och förtryck.
Regeringen gör helt rätt i att lägga ner Saab. Det finns ingen möjlighet att bilindustrin i världen kan att bli lönsam när peak-oil-effekterna komprimerar ekonomin de närmaste decennierna. Det bästa vore att även lägga ner Volvo snarast.
SAAB går inte drivas med nostalgi, SAAB har inte varit lönsamt på 20 år och utgör bara 1,4 % av den industriella ekonomin i Sverige, lägg ner SAAB och ge förutsättningar till att skapa nya företag. Stoppa flykting invandringen i några år och satsa pengarna istället på industriforskning och innovations utveckling, bistånd till ny startade företag osv. Sossarna vill att Staten skall köpa SAAB, det är ju lätt att säga för att plocka politiska poäng inför valet, men gör dem knappast trovärdiga./Kalle
#17 Hans Palmstierna
Bra att du nyanserar debatten lite i alla fall. Visst är s.k. kommunistiska samhällen skyldiga till mord, massmord och övergrepp mm. Det är också fascistiska samhällen, kapitalistiska, liberala och socialistiska samhällen skyldiga till. Några av de grövsta folkmorden jorden över har utförts av... Storbritannien och Belgien. Visste du att två folkslag i världen helt har utrotats av engelsmän, bl a finns det inga urinvånare kvar på Tasmanien Alla dog. Kung Leopold har sex miljoner människors liv på sitt samvete i forna Belgiska Kongo.
Kommunism i form av gemensamt ägande i en platt organisation (ett arbetarägt företag t ex) har jag inga som helst problem med. Statlig kommunism är en annan sak, det är jag inte övertygad om att det är bra eller genomförbart. Korrekt och objektiv historieskrivning tycker jag dock är väldigt bra.
RE: #15 David Tingsgård, 2010-01-13, 13:38
Kanske dax att titta upp ur marxboken och undra om det kommunistiska har lyckats någonstans trots idoga försök? Det har ännu inte gjort det utan har resulterat i några av de oslagbart värsta massmorden i mänsklighetens historia. Hur kan man tro att man ska lyckas igen? Skäms!
Och vid de av alla ägda fabrikerna stod på Sovjettiden beväpnade vakter och kollade ägarnas väskor när de gick hem...
#20 David
1 ) Kapitalistiska samhällen begår inga mord eller övergrepp eftersom grundförutsättningen för kapitalism är respekt för äganderätten, vilket i sin mest fundamentala mening betyder rätten till sig själv och sin egen kropp. Visst kan det finnas ett och annat rötägg (som får slängas i fängelse), men att jämföra enstaka mordgalningar med den systematiska slakten av miljontals människor är ganska magstarkt.
2 ) "Liberala samhällen" vet jag inte riktigt vad det är, men jag antar att nyliberalismen åsyftas, som egentligen bara är en svensk benämning på "nästan-kapitalism"
3 ) Korrekt, fascistiska och socialistiska samhällen begår konstant övergrepp i statens namn.
Storbrittanien och Belgien är knappast exempel på "kapitalistiska samhällen". Fanns det en övermäktig statsmakt? Inte förenligt med kapitalism. Fanns det skatter (utöver det minimala som skulle behövas för ett rättssamhälle? Inte kapitalistiskt. Vad du refererar till är troligen den moderna socialdemokratiska blandekonomin, som existerar i varierande nivåer av förfall i västvärlden. Det är en gigantisk parasit byggt på människans önskan om ett kapitalistiskt samhäll, knappast kapitalism.
Om du vill ha ett platt kommunist-samhälle så varsågod att starta ett, så länge du inte tvingar mig att vara med. Du kommer raskt finna att ditt största hinder är detsamma som mitt - nämligen staten. Jag har absolut inget emot om folk vill starta kommunistiska samhällen där medlemskap är frivilligt, jag kommer bara inte att medverka. (och eftersom knappast någon annan kommer det är vi tillbaka vid problemet om tvång)
Den grundläggande frågan är tvång eller icke-tvång, allt annat är sekundärt. 99% av befolkningen tror på tvång för att de har blivit ilurade att ett fritt samhälle innebär barbari. Det är varje anständig människas plikt att starta korståg mot den typen av indoktrinering, idag, igår, alltid.
T.ex. Cecilia Gyllenhammars vidriga önskan om ett kommunistiskt kramsamhälle, som vi alla VET skulle leda till avrättningar mot murar, kolschoser, statliga SAAB-trabanter och allmän misär.
Men, som sagt, det fanns ju fabriker där som var till för samhället och inte vinsten, och det väger ju upp. Vi måste ju ha koll på våra prioriteringar, uppenbarligen.
Palmstierna
Du vill definiera Storbritannien på 1800-talet som socialdemokratiskt? De klassiska liberala åsikterna förekom i Storbritannien på 1800-talet i större utsträckning och tillämpning skulle jag tro, än socialistiska tankar. Ändå lyckades man genomföra både folkmord, massmord och kanonbåtsdiplomati. Hur Belgien lyckades med sitt folkmord övergår mitt förstånd, men det var troligen inte för att de var socialister i Belgien.
Du har den utopiska definitionen av kapitalism ser jag, enligt den har det inte funnits några kapitalistiska samhällen, fine. Då hävdar kommunisten att det inte har funnits några sant kommunistiska samhällen heller och debatten självdör eller övergår till ett mindre givande utbyte av invektiv. Jag tänker inte försvara kommunism som jämställs med stalinism.
Jag har inte påstått att jag vill att det ska finnas en stat, jag tror att man kan äga saker gemensamt och arbeta tillsammans även utan en stat. Man kan också arbeta för sig själv, eller för andra utan en stat. Jag vill absolut inte tvinga dig att vara med och äga saker gemensamt för övrigt. Om vi ska tala utopier alltså. Intressant att notera är att du förmodligen förespråkar en stat, om så bara en minimal sådan.
Läs Stig Ramels bok Pojken i dörren. Där framträder en annan bild av Gyllenhammar som ledare.
Eftersom sossarna och de 3500 anställda tycker att Saab är så bra och borde drivas vidare kunde väl facket(LO) gå in med lånegarantier och låta de anställda ta över ägandet, det blir ca 100 tusen spänn per gubbe. Lite riskkapitalism på verkstadsgolvet skulle väl inte skada?
David
I England fanns det på 1800-talet än rörelse som kallades Manchesterskolan ledda av Richard Cobden och John Bright. Tack vare dem upphävdes de så kallade Corn Laws som hindrade import och export av olika sädesslag för att berika aristokratiska landägare. Manchesterskolan kritiserade också Englands imperialism, till vilken kolonialismen och dess slakt hörde. Manchesterskolan var klassiska liberaler enligt samma tradition som Bastiat, Acton och Jefferson.
Ett klassiskt liberalt samhälle med kapitalistisk ekonomi sysslar inte med folkmord, David, eftersom det strider mot de mest grundläggande principerna inom ideologin respektive ekonomiska systemet. Så du har fel om England och dess liberalism. Det var en imperialistisk stormakt som tillämpade merkantilism i mycket större utsträckning än kapitalism, precic som dagens USA.
Om det är någon som har utopiska definitioner så är det väl du. Kommunism innebär upphävande av äganderätten, vilket automatiskt diskvalificerar de så kallade ekonomiskt demokratiska företagen från att kallas kommunistiska. De som jobbar i företagen känner att de äger en del av företaget. De jobbar och producerar för sin egen vinning, inte för någon obestämd allmänhets väl.
Kommunism har funnits och finns än idag. Dess problem är att det inte fungear, det leder till ekonomiskt kaos och misär. Under- och överskotten leder till svarta marknader. Eftersom den kommunistiska ideologin sätter kollektivet framom individen kan den inte tolerera att människor försöker försörja sig själva genom dessa svarta marknader, vilket får staten att med våld slå ner alla som avviker från den kommunistiska vägen. Ju längre kaoset pågår desto större blir missnöjet och desto mer resurser måste satsas på militär och säkerhetstjänst. Det är ingen slump att militära och polisiära utgifter alltid utgör så stora delar av kommunistiska staters budgeter.
Det fel många gör är att de inte inser att det är de fundamentala bristerna i kommunistisk ideologi och teori som leder till de fasansfulla katastroferna i praktiken. Tillämpning av liberalism och kapitalism, helt eller delvist, har aldrig lett till massvält och misär. Tvärtom har det lett till att misär avhjälpts och att folk har fått det bättre.
Medan Sovjet illustrerar den praktiska tillämpningen av kommunism så visar den industriella revolutionen den praktiska tillämpningen av kapitalism.
"Det är bara och inse."
Kvinnan "jobbar" som författare och jag tycker fruktansvärt synd om den stackare som måste översätta det hon skriver till svenska. Bisatser får stå som egna meningar, "och" och "att" får samma betydelse, kolon existerar tydligen inte alls...Fy för Cecilia Gyllenhammar.
Att sen (Och sen?) jag inte bryr mig om vad en persons okunniga dotter har för åsikter i ett ämne hjälper inte det heller. Cecilia, gör dig själv en tjänst och släpp inte iväg texter som inte skrivits om av någon kunnig person...och låt pappsen ta hand om sådant här.
Kaj
Jo, visst finns det liberaler som är mot folkmord. Det finns socialister som är mot det också. Jag känner flera stycken, har bildbevis på socialistiska människor som protesterade mot både USA och Sovjetunionens kränkningar av folk i andra länder förr i tiden.
Storbritannien har dock starka liberala strömningar under 1800-talet, politiken kännetecknas av liberalism och konservatism som huvudpoler. Man diskuterar liberalistiska idéer och liberala partier får makten under 1800-talet. Det förekommer parlamentarism, (begränsad) rösträtt, religionsfrihet, åsiktsfrihet, privat ägande (till och med s.k. kapitalism gick att bedriva eller att förespråka) hellre än gemensamt ägande, med fler liberala friheter och idéer, om än inte i ideala utformningar.
Landet var *mer* liberalt än socialistiskt helt klart, det är inte fråga om antingen eller. Ett land kan vara mer eller mindre liberalt, mer eller mindre kapitalistiskt, mer eller mindre socialistiskt. Merkantilism, imperialism, kolonialism, javisst, det spelar också in för att Storbritannien skulle utföra folkmord, liksom flera faktorer än enbart en politisk teoris vantolkning orsakar förtryck och mord i Sovjetunionen... Världen är komplex och jag vänder mig mot förenklade beskrivningar. Ju fler faktorer vi känner till desto bättre.
Ja, jag gav en utopisk definition. Och? Jag skrev precis att det var det jag höll på med. Du kan kalla min definition av kommunism för kommunalism om du tycker att det passar bättre, men jag tvivlar på att du godtar andra definitioner av begrepp än dina egna. Lite kul bara att det upprör så enormt att bara skriva ordet kommunism och att diskutera det lite filosofiskt.
RE: #24 David Tingsgård, 2010-01-13, 15:04
stalinism är en av alla dessa former av socialism (kommunism) som finns. Hela köret är ett hån mot mänskligheten. Att jämföra mord som utförts av koloniala stater med massmord som genomförts av socialistiska/ kommunistiska tyder på brist på såväl kunskap som empati. Det är ett hån mot alla de miljoner som utplånats av olika uttopifanatiker, skäms!
Cecilia Gyllenhammar von Krusenstjerna:
Söta duktiga moraliska pappsen...som du tog alla ära och redlighet av i din Kristallbok!
Är de samma person?
Det är framför allt komsumenterna som är "giriga" "kapitalister". Ingen går o köper produkter därför att man tycker synd om ett företag. Dagens komsumenter är väldigt prismedvetna, man köper det som är bäst till det pris man är beredd att betala helt enkelt. Inte för att vill hjälpa en viss fabrik.
Vi i Sverige köper ju allra mest importerade bilar nu mera, andelen svensktillverkade sjunker. Att industrier går under är givetvis tråkigt, men man kan inte alltid vänta sig att någon annan skall vara "solidarisk" och hjälpa ett företag som inte fungerar rent ekonomisk, pga för få sålda produkter.
Vi måste istället ta tag i nyföretagandet och satsa på framtiden. Något vi glömt bort de senaste 20 åren...
Det är väl sympatiskt att dotter vill försvara sin pappas handlande. Men ack så käckt och naivt att tro att en svensk biltillverkare skulle bli mer framgångsrik genom sammanslagning av SAAB och Volvo. Nästan alla fusioner misslyckas. Och alla fusioner mellan två dåliga företag misslyckas. Är inte det självklart så är det åtminstone logiskt.
Om Nikon och Canon hade slagits ihop för 50 år sedan så hade sannolikt inte det enda företaget varit världsledande. Det anser ledningen för både Nikon och Canon. Nu är båda världsledande, tack vare den stenhårda tävlingen dem emellan. Anser de själva.
Jag anser att SAAB och Volvo har gjort olika sorters strategiska fel. Det gemensamma felet de gjort är att de misskött varumärket och tillverkat för dåliga bilar kvalitetsmässigt.
Båda märkena hade, som Helena Palén Olofsson påpekar, kunnat bli framgångsrika. Kanske går det fortfarande.
P G Gyllenhammar, Cecilias pappa, har många förtjänster men han var totalt fel ute både med sina Norge-försök och med Renault-projektet. PG G seglade uppe i molnen och grundlade den fisförnäma Volvokulturen. Självgodhet är inget drag som underlättar business.
David : Troligen skulle våra utopier kunna samexistera, vilket gör att jag av princip inte motsätter mig din. Alla former av samhälls-ordning där medlemskap inte är obligatoriskt får gärna existera för min del.
Anledningen till att jag ryggar när folk säger kommunism är som sagt det faktum att många förespråkar "tvångskommunism". Så länge ingen tvingas att vara med får folk gärna ha gemensamt ägande hur mycket de vill.
Vi kan även enas på ytterligare en punkt, nämligen att roten till all denna ondska vi pratat om är staten. I stalins ryssland var staten skyldig, och så även i de samhällen som felaktigt kallas kapitalistiska, t.ex. Englands merkantilism, eller USA's sedermera korrupta stats-kapitalism. Som svar på din fråga gällande statsbildning säger jag att jag är osäker i frågan gällande privat rättsskipning, men i övrigt så bör staten skrotas.
Det intressanta är att jag har långt mycket större respekt för dina åsikter än en socialdemokrat eller en vänsterpartist. Att ditt idealsamhälle skiljer sig från mitt är inte relevant så länge vi är överens om att ingen får tvinga någon annan till något.
Tvärpolitiskt samarbete mellan frihetsrörelser vore troligen högst profitabelt, förutsatt att "icke-tvångs-vänstern" vägrar umgås mer med tvångs-vänstern, och sådana som jag vägrar associera mig med "tvångs-liberalismen" och "tvångs-kapitalismen".
Du bör dock kolla upp din historie-skrivning - övergreppen under 1800-talet skedde p.g.a. konservativa idéer, inte liberala rörelser. Det ligger lite i sakens definition. Jag passar också på att påpeka att dagens vänster är konservativ så det stänker om det.
David
Det finns säkert många socialister som är emot folkmord, de flesta normala människor är. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg så gör de ofta felslutet att de folkmord som så ofta har följd i socialismens spår inte har något med ideologin att göra, utan beror på enstaka personers galenskap. Socialism är kollektivism och kollektivism i alla dess skepnader har en naturlig tendens att leda till grymheter på massiv skala. Ofta börjar det i liten skala, förstås. Ett förstatligande här, några inskränkningar av mänskliga rättigheter där. Allt för allmänhetens bästa förstås. Steg för steg blir det värre och värre.
Det stämmer att det fanns starka klassikt liberala strömningar i UK under 1800-talet. Dessa tog sig i uttryck av perioder av nästan fullständig frihandel, relativt låga skatter och lätt reglering. Landets inrikespolitik, hur man behandlade engelsmän i England och annorstädes skilde sig storligen från hur man betedde sig i sina kolonier. I England hade folk det rätt bra, det fanns respekt för mänskliga fri- och rättigheter. Det var det klassiskt liberala England, precis som det var det klassiskt liberala USA. Tyvärr var den förra en stormakt och den senare på väg att bli en. Det tog sig i uttryck i grova kränkningar och brott. Först mot sådana som inte ansågs vara verkliga medborgare, men sakta men säkert började även det egna folket lida.
Du ser, David, det där med att vara en militär stormakt och imperialism är inte förenligt med den klassiska liberalismen. Det var därför klassiska liberaler som Cobden, Bright, Acton m.fl. var så kritiska till så mycket av vad England höll på med. Amerikas motsvarigheter inkluderar personer som Lysander Spooner och John C. Calhoun.
Du har helt rätt i att ett land kan vara mer eller mindre någonting, i de flesta fall är det ju så. Det viktiga är att identifiera vad i ett lands komplexa personlighet som har vilka konsekvenser. Då måste man titta på de individuella personligheterna. Vad är den naturliga följden av socialism, av korporativism, av liberalism, av kapitalism och så vidare. Liberalism och kapitalism kan omöjligen leda till folkmord och andra grova rättighetskränkningar. Socialism och korporativism leder oundvikligen till det.
Att diskutera kommunism är bra, det har jag själv uppmanat till många gånger om. Vad jag motsätter mig är försöken att ursäkta kommunismen, att påstå att det nog fungerar bara man har rätt människor på rätt platser. Kommunism, socialism, fascism…som ekonomiska system fungerar de inte. Som politiska ideologier är de förkastliga. Det är därför jag gärna diskuterar dem, för att få folk att inse det och glömma det utopistiska ”kommunism är nog en vacker tanke, men fungerar inte i praktiken”. Kommunism är en vidrig tanke, det där därför det inte funkar.
#30 Blueprint
Det är ett hån mot dem som har dödats i imperialismens och kolonialismens namn att förneka historien. Läs Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist och lär dig lite om Europas mörka koloniala historia. Det är dock inte trevlig läsning. http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=984
Du kan också läsa http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=983 för ytterligare västerländska övergrepp mot folkslag som inte kan försvara sig. De västerländska övergreppen utfördes av länder som betraktas som fria, civiliserade marknadsekonomier. Stalinismen har tyvärr inte monopol på massmord...
#34 Hans Palmstierna
OK, vad kul att det finns så många gemensamma punkter! Jag vägrar att definiera mig politiskt efter en höger-vänsterskala, och hoppas hitta gemensamma nämnare med andra. Så, ja, tvärpolitiskt samarbete istället för ideologisk dogmatism låter bra.
Jag håller med om att enbart liberala idéer inte kan användas för att rättfärdiga övergrepp, det var mest ett provocerande uttalande av mig ägnat att skaka om lite. Det är nog aldrig några enskilda idéer enbart som leder till komplexa händelser.
Min poäng var bara att även i ett land som kan betraktas som mer eller mindre liberalt så kan massmord, övergrepp och folkmord ske. Låt vara att det inte skedde på landets egna befolkning... Det betyder ju dock faktiskt att man *inte* kan skylla det på landets politiska inriktning enbart. Vi får lägga till en massa faktorer, i det här fallet med kolonialismens massmord finns även den rasistiska faktorn.
Så, kommunism leder inte heller automatiskt till folkmord, det krävs andra faktorer också. Därmed inte sagt att sovjetisk kommunism som ekonomiskt system är att föredra, och därmed inte sagt att tvångs-kommunism eller Stalinism är något att föredra.
Väl skrivet Kaj.
Wow David, det lät nästan som om du menade det :)
Haha, ja, jag gjorde ju det! Utifrån de definitioner du gör, som jag känner till rätt bra vid det här laget, har du ju rätt. Det var konsekvent skrivet. :)
Frågan om svensk bilindustris vara eller icke vara är mer komplex än om ägarna skall bedriva välgörenhet eller ta ett större samhällsansvar för att överleva. Ja, historiskt har det varit en fördel att två företag konkurerade på en liten hemmamarknad – och samtidigt nå ut på en global marknad för att uppnå stordrift. Konkurrensen skedde på i stort sett lika villkor. Och lockade fram det bästa hos många tekniker i båda lägren. Men...
En svensk bil för 20 år sedan hade drygt 1oo hk, vägde närmare 1,5 ton och drog en knapp liter milen. Idag ser både bilarna mer eller mindre lika dana ut. De väger något mer, drar ungefär lika mycket men har det dubbla antalet kusarna under huven. Till vilket pris?
I media lovprisas fortfarande de spinnande motorerna, höga toppfarter och köregenskaper som beskrivs med i det närmaste erotiska termer… Är det kritiskt granskande journalistik?
Varför ökade försäljningen på exempelvis Toyota Prius under den gångna lågkonjunkturen? Samtidigt som försäljningen av de svenska bilmärkena föll snabbare än tyngdkraften… Toyota är inte speciellt sexig, men jag funderar själv på att köpa en.
Bilindustrin och våra politiker (ivrigt påhejade av media) har gjort ett självmål av sådan kaliber att vi knappast längre förtjänar en produktion i landet.
När västerländsk industri, dessutom väljer att producera i en kommunistisk diktatur som Kina, då är det ofrånkomligt att man faller på eget grepp. Den fria marknaden förutsätter konkurens på lika villkor. Med slavlöner och en växande miljöskuld (som även vi får betala) får vi en ström av billiga produkter, samtidigt som vår egen industri slås ut. Och med vindarna sprids koldioxiden från de Kinesiska kolkraftverken, svavel- och kväveoxider från fraktskeppen, samtidigt som vi förvånas över världens ledare inte tar större ansvar för framtida generationer…
Våra politiker skapar förutsättningar både för medborgarna och landets företag. Både idag och för framtida generationer. Detta innebär även förmåga att fatta impopulära beslut. Men vem skulle rösta på det parti som vill dubbla bensinpriset? Då hade inga subventioner eller bidrag behövts för att stimulera alternativa lösningar baserade på hållbar utveckling. Och teknikerna hade fått blomstra, både på Hisingen och i Trollhättan.
Varför köper inte LO+TCO samt SAP+Mp+V Saab?
De ill ju förstatliga Saab: Köp nu medans företaget finns kvar!
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha, hi hi hi, gråt gråt grå.
Insändare, försöket till kåseri eller vad man nu skall benämna Gyllenhammars inlägg är det sämsta jag läst sedan Christina Gyllenhammar fick fritt spelrum i Göteborgs-Posten när hennes man fick spaken från Volvo. Sällar har väl GP skjunkit så lågt som när detta skedde. På newsmill är det trots allt en begränsad skara som läser vad som skrivs.
Order är visserligen fritt men någon form av kvalitetsgranskning skulle stärka newsmill.
Tack för ordet
"...Våra politiker skapar förutsättningar både för medborgarna och landets företag. Både idag och för framtida generationer. ..." ? ! ?
Kommentarenas tävling om vilken ism som dräpt flest miljoner är behållningen här.
#42. Håller med, kvalitetsgranskning?
Namnet Gyllenhammar kan mätas i både pengar och kulturellt kapital, en vanlig "arbetarklasskvinna" skulle inte fått in detta dravel.
Varken syfte, mening eller fokus existerar.
Tror hon på allvar att brukspatronen vore möjlig i nutid ? Han som gemytligt tog hand om alla sina arbetare och inte tänkte på vinsten. Sagor.
Att andas en sorts avsky mot kapitalister trots att det är den miljön som göder henne.
De "ansågs" ha det bättre, skriver hon.
Jag vill hellre läsa 100 artiklar av "djävla arbetarklasskvinnor" än detta.
Dessa högdjur har aldrig varit så nära verkligheten att glåporden nått deras öron.
Cecilia
"... Det är så mycket annat än vinst som måste tillbaka in i företagskulturerna..."
#1 Helena
"... Skitbra! Lilla självgoda Sverige kommer att bli ett låglöneland i samma takt som kineserna höjer sina löner. Omvänd kompott med andra ord. Sverige blir ett underleverantörsland…
Helena;
varför då inte byta ut ordet "låglöneland" mot ordet "lågkostnadsland”? Ja, i så tycker jag att det som du i övrigt så kategoriskt påstår, egentligen är både rimligt och önskvärt! Omvänd kompott kan ju då innebära ett paradigmskifte från den traditionella industriepoken med många anställda arbetare, till PBB (produktion när som dygnet runt med begränsad bemanning)! Begränsad bemanning kan då betyda från och till vid behov, och kanske även fjärrövervakning via datanäten!
De som i så fall bör förhandla om de optimalt lägsta (arbets-) kostnaderna (och därmed priserna), är användarnas gemensamma paraply-, forsknings-, förhandlings- och teknikupphandlingsorgan. De kommande användarna av modifierade (bearbetade, tillverkade osv…) och till närbelägna hämtställen förflyttade fysiska objekt, är då enskilda hushåll, företag och offentligsektorns olika organisationer. Vars och ens närbelägna hämtställe dit sakerna har förflyttats, kan då vara enskilda och andra markområden (tomter mm.), förrådslager eller monteringsverkstäder. De fysiska objekt som förflyttats från underleverantörer, lego- och OEM-företag kan vara vad som helst. Exempelvis direkt monterbara och ytbehandlade materialdelar, byggvaror, fästelement, OEM-moduler, bulk osv.
Några som helst mellanled för det som ”just in time” och med totaloptimerad logistik, förflyttas från t.ex. legoföretagen till varje användares närbelägna monteringsverkstad, behövs sannolikt ganska sällan. Paradigmskiftet innebär rimligtvis en successiv utfasning av industriepokens stegvis horisontella korporativism, till återkopplade och recirkulerande och logistiskt totaloptimerade processflöden (återvinning, reproduktion, kretslopp), ”från jord till bord” och ”skog och grus till hus”.
I essän ”Till lättjans lov” från början av 1930-talet så skriver Bertrand Russel:
”… Arbete innebär att flytta på saker, eller att säga åt andra att flytta på saker…”
Sedan dess så minskar behoven av lönearbetande som direkt eller indirekt deltar vid modifikationer (bearbetning, tillverkning) och förflyttningar av fysiska objekt mer och mer fram till 1970-talet. De numeriskt styrda maskinerna flyttas då till låglöneländer, och då ökar antalet lönearbetande i dessa länder för att förse oss med över 20 000 olika föremål som nästan var och en av oss numera känner till och behärskar.
Numera - med datorer och datanät - så kan och bör legoföretagens (underleverantörernas) verktygsmaskiner - på direkt beställning via nätet från presumativa användare - styras helt av frilanskonstruktörernas digitaliserade recept! Vid normal drift så kan och bör detta ske - dygnet runt - utan mänsklig medverkan och utan mellanled! De kommande användarna betalar förstås - via datormusen - innan nästa batch automatiskt körs igång! Inga spekulativa högriskutbud alltså!
De direkt monterbara delarna slussas med tåg närmsta väg och hamnar helt adresstyrt – utan mänsklig ”flytta på saker” – hos beställarens närliggande monteringsverkstad. Monteringen görs - på hyrd plats med hyrda verktyg - av beställaren själv eller av ett uthyrnings-/bemanningsföretags montörer.
(Varför finns det ännu inga bemanningsföretag som samordnat hyr ut både montörerna och teknikupphandlade och funktionsoptimala utrustningar..? …de finns ju nästan sedan länge … men inte för Svenssons IKEA-möbler! Varför inte för köks-, grovköks- och badrumsutrustningar som byts vart tionde år; samordnat och nätplanerat av de boende inom samma och närliggande villaområden..? De utbytta och från början kvalitetssäkrade grejerna kan ju uppdateras och återanvändas!)
De allra, allra flesta sällananvända grejer och utrustningar (av 20 000) hyrs alltså istället för att köpas! Tillverkas utrustningarna – med utbytbara slitdelar och för uthyrning – så finns det självklara incentiv för att från början konstruera dem för att hålla minst tio ggr så länge!
Om samtidigt minst 10 ggr fler använder samma utrustning – innan den helt demonteras och delarna sorteras för återvinning, reproduktion och recirkulation i fortlöpande kretslopp av bemanningsföretagens montörer – så behövs det ju bara tillverkas hundradelen så mycket!!!
Globalt sett ENORMA besparingar av energi och naturresurser!
Men… detta måste ju då friställa ännu många fler människor, så att ännu många fler blir arbetslösa!?!
So what!?! Därför MÅSTE vi snarast börja byta en myllrande mångfald av privata tjänster med varandra!!! Lönerna och inkomsterna vid privata tjänsteutbyten bör bibehållas, men utgifterna för boendet, maten och resandet behöver successivt minska till 1960-talets nivå… eller? Min och min fästmös omoderna etta i centrala Göteborg kostade före miljonprogrammet trettiofemtedelen av våra utbetalda löner! Något liknande bör ske för att vi skall ha tid, ork och pengar över för att vi alla skall kunna betala bra, och ta bra betalt för att byta upplevelser med varandra!
När PG Gyllenhammar lämnade Volvo-styrelsen kunde man i pressen läsa att han fick en pension på 7 miljoner per år, fram till ca 75 års ålder. Dessutom lär han fått behålla sin herrgårdsliknande bostad på ett stort område utanför Göteborg, värt ca 12 miljoner på den tiden. Detta om något kan kallas girighet. Vore passande att få detta bekräftat eller dementerat av någon grävande journalist.
PG Gyllenhammar är också styrelsorförande i Windpower AB. Här talas om avtal som berättigar honom till sexsiffriga belopp för vart 20:e verk. Vad är sant? I såfall bra "arbetsförtjänst" på andras bekostnad. Åter behov av grävande journalistik. Fram med sanningen.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/03/stefan-persson-kan-radda-saab
Läste att priset på SAAB är bara 3 miljarder. För det får man en av världens effektivaste produiktionsanläggningar för bilar som lär ha kostat GM 6-7 miljarder. Ett fyndköp. Passa på nu ni miljardärer.
Rolig artikel!
Tydligen ser CG sina medfödda privilegier hotade!?
Inte ens en Volvoarbetare skulle uttrycka ngt liknande.
Grevar, baroner och patroner gav för sekler sedan ut
gratis byatidn till byafolket och där fanns säkert inga revisorer.
CG tyck och tänk passar bäst i vänsterpartiet så hon får nog
söka sig dit och göra karriär!? Sedan får svenska folket i
demokratisk ordning säga sitt i valet.
Dags att förstå:
Dress Rehearsal For Debt Peonage — Dr. Michael Hudson
-
Financial Barbarism — Michael Hudson
Jag tycker inte om att judarna med sina 0.2% i riket försöker spela svenska. Volvo liksom SAAB är judiskt, inte svenskt. Wallenberg efter deras mord på Ivar Kreuger har försämrat Sverige till det sämre. Var det Gyllenhammars kuskaper eller etnicitet som tog honom till toppen?