Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Jämställd dans

Pelle Billing om Jämställd dans

Tangolärare: Utan roller stannar pardansen

Jämställdhet i pardanser betyder inte att man avskaffar rollerna, utan att förar- och följarrollen är tillgänglig för alla individer. Denna insikt har viktiga konsekvenser för jämställdhetsdebatten i allmänhet. Det skriver tangoläraren och jämställdhetsexperten PER BILLING.


Om författaren

Jag är lärare på Tangokompaniet - Sveriges största skola för argentinsk tango. Dessutom föreläser jag och skriver om jämställdhet och mansfrågor, och är i grunden leg läkare.

Argentinsk tango är en fantastisk dans. Till inspirerande musik har du möjlighet att i stunden skapa ett konstverk tillsammans med en annan person, ett konstverk som bara finns medan det pågår. Det enda problemet - om man nu väljer att se det som ett problem - är att detta konstverk aldrig kan skapas om inte bägge individerna är redo att underkasta sig var sin roll. Det är helt enkelt såpass enkelt som att ifall två människor ska röra sig tillsammans, så måste en av dem bestämma riktningen, annars är sannolikheten väldigt låg att man rör sig åt samma håll. Samtidigt är det så att den som inte bestämmer riktningen, ofta bestämmer mer vad gäller rörelsens kvalitet.

Det kan tyckas att en sådan typ av dans med nödvändighet är ojämställd. Ifall rollerna är olika, hur kan de då någonsin bli jämställda? Mitt svar är att det går alldeles utmärkt. Jämställdhet betyder nämligen inte en obligatorisk likriktning, utan jämställdhet betyder att alla människor är fria att välja de roller de vill ha i olika situationer. För att ta ett konkret exempel: Som tangodansare kan du välja att alltid föra, att alltid följa eller att ibland föra och ibland följa. Det är upp till dig.

Vad har då detta för betydelse för dagens jämställdhetsdebatt? Jo, det har en helt avgörande betydelse. Numera är det ofta underförstått att man med jämställdhet menar en likriktning av kollektivet kvinnor och kollektivet män. Vi ska endast anses vara jämställda när vi har lika många kvinnor som män i bolagsstyrelsen, och när vi har lika många män som kvinnor som hemmaföräldrar. Således har jämställdhet blivit behäftat med ett krav på att det inte längre kan finnas eller får finnas några skillnader mellan gruppen män och gruppen kvinnor.

Det är just detta krav på likriktning som förnekar människor rätten att välja vilka roller de vill ha i sitt liv. Ska jag som man inte få satsa på en karriär i näringslivet om vi redan har fyllt kvoten på 50 procent? Ska jag som kvinna inte få satsa på en karriär som läkare då vi har ett underskott av män på läkarutbildningen? Dessa frågor kanske ter sig absurda, men med tanke på den retorik som numera är standard kring jämställdhetsbegreppet, så är frågorna högst relevanta.

Förr i tiden var män och kvinnor låsta i var sin roll. Detta har vi nu kommit förbi, och det är utmärkt. Varje människa ska själv få bestämma vad man vill jobba med, vilken roll eller vilka roller man vill ha i sitt förhållande och vad man vill göra på sin fritid. Det är detta som är äkta jämställdhet - inte att tvinga in människor i en utopisk verklighet där vi har lika många män som kvinnor på alla positioner i samhället. Om pardansen lär oss något, så lär den oss att jämställdhet inte betyder ett avskaffande av rollerna, utan att samtliga roller görs tillgängliga för samtliga individer. Men det är vi själva som väljer, inte en kollektiv vision om att alla tvångsmässigt måste dela sin tid mellan förar- och följarrollen.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16308

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Men är rollerna inom dans alltid så tydliga!? Den som för gör ju det ofta inom förutbestämda ramar vad gäller riktning, steg och övriga rörelser. Dansaren kan sällan göra brott mot dessa ramar. Den som inte för dansen vet vart den andra är på väg och kan följa efter så det blir flyt och koordinerat. Ibland är det svårt att se vem som för i ett rutinerat och totalsynkat par.

"Om pardansen lär oss något, så lär den oss att jämställdhet inte betyder ett avskaffande av rollerna, utan att samtliga roller görs tillgängliga för samtliga individer."

Det lär oss även genuspedagogiken, och queerfeministiska aktivister.

Permalänk | Anmäl #1 Niclas Kuoppa, 2010-01-08, 09:56

ja, minus förtryckande roller, naturligtvis

Permalänk | Anmäl #2 Niclas Kuoppa, 2010-01-08, 10:01

Även om jag inte förstår varför man skulle vilja det, så borde det ju i ett jämställt och fritt samhälle vara tillåtet att välja en förtryckt roll så länge man väljer den, och en förtryckar roll så länge man inte tvingar någon att bli förtryckt. Det senare får jag medge nog är en balansgång utan dess like att faktiskt försöka sig på dock.

Permalänk | Anmäl #4 CLAK, 2010-01-08, 12:32

"Om pardansen lär oss något, så lär den oss att jämställdhet inte betyder ett avskaffande av rollerna, utan att samtliga roller görs tillgängliga för samtliga individer."

Personligen tycker jag att pardans lär oss att könsroller inte behöver vara förtryckande. Snarare är det något av charmen med pardansen, att skillnaderna förs fram och genom dansen förstoras och levs ut. Kvinnan får känna sig feminin, och det är bra. Och det innebär INTE ett könsnormativt förtryck. Är jag stenålders?

Permalänk | Anmäl #5 Simon, 2010-01-08, 12:37

Varför bär Gudrun Schyman kjol så ofta? Det är väl också en sorts tydlig könsroll att klä sig i kjol.

Varför har Gudrun Schyman långt hår i förhållande till män?

Varför har hon läppstift?

Permalänk | Anmäl #6 Arne Romanov, 2010-01-08, 12:57

Av alla dina inlägg i jämställdhetsdebatten är detta det mesta idiotiska och osakliga. Jag skriver inte vanligtvis på Newsmill, men nu MÅSTE jag!

Förar- och följarrollerna i tangon lades till när den togs från gatan in till salongerna; att en "tangoexpert" inte har koll på det bevisar väl om något att rabiata, kvinnohatande, antifeminister skriver om historien som det behagar dem. För mer info Pelle kan du gå in på queertango.se. Om du vågar kan du ju också våga dig dit under nästa Pride.

Permalänk | Anmäl #8 RM, 2010-01-08, 15:01

Av alla artiklar du skrivit var detta en av dem bättre.
Att fanatiska feminister ogillar din artikel, är av samma anledningar som rassister ogillar när man pratar om respekt för andra kulturer.

Oftast har rassisten haft dålig erfarenhet med invandrare. Detsamma gäller feminister. Ofta har dem dålig erfarenhet från förhållanden med män. Ibland har feminister misslyckats med sin kvinnoroll - och därför sedan vänt sig till feminism för tröst. Sedan, efter en tid, är det oundvikligt att feministen blir extremist.
Olika symptomer på fanatisk feminism är:

1) låtsas vara lesbisk för sakens skull.
2) blir rasande när man inte håller med.
3) deprimerade kvinnor (och män som på nåt konstigt sätt valt att vara feminsiter).
4) dålig livslust, då deras barndomsdröm om en prins fallit.

Permalänk | Anmäl #9 Vett, 2010-01-08, 15:30

Niclas Kuoppa skriver :”Det lär oss även genuspedagogiken, och queerfeministiska aktivister. ”

med tillägget

”ja, minus förtryckande roller, naturligtvis”

Just tillägget är väldigt intressant. Det är hela kärnan i genuspedagogiken.

Vilka delar av dagens roller är förtryckande? Vem avgör det? Enligt vilken måttstock?

Permalänk | Anmäl #10 Obstinat, 2010-01-09, 06:25

Nicklas beskriver utmärkt det som gäller för Let's Dance. Det kan inte finnas upplevda roller när varje steg har gjorts upp i förväg.

Jag tittade igår och kunde se att kändisen gick på sitt sätt och Tony Irwing har börjat titta om kändisar håller takten. Han gav mindre påäng än de andra lärare.

Naturligtvist håller jag med med Nicklas: "Om man ska dansa, så ska man dansa på finska."

Permalänk | Anmäl #11 Seppo Isotalo, 2010-01-09, 11:08

Mycket bra artikel, med en smart parallell till en extremt central nyckelpunkt i jämställdhetsfrågan, som feminister alltid har så svårt att förstå.

Permalänk | Anmäl #13 Jonas D Persson, 2010-01-09, 19:06

Men vad säger Pelle egentligen...? "Bra att vi inte har likriktade könsroller längre" OCH "Rör för faan inte våra likriktade könsroller". Verkar helförvirrad faktiskt och rädd för förändring...

Om en del vill dansa queert och andra könstraditionellt, vad är det att bråka om? Låt folk göra sina egna val efter eget huvud/kropp.

Permalänk | Anmäl #14 Mange L, 2010-01-09, 19:17

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Alliansen vill göra innerstan till ett mentalt ”gated community”
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.