Vargar har aldrig utgjort någon fara för stadsborna, i synnerhet inte för de som lever inom tullarna.
Frågar man däremot människor i glesbygden klvys lägret itu, dels mellan de som ser vargen som en vacker och naturlig individ i Sveriges skogar, dels mellan de som mött och fått får och husdjur rivna av dem.
Vi lever i en konkurrenssituation, där Sverige under 1800-talet valde att utrota vargen då brödfödan skulle skyddas.
Idag kan ingen påstå att han behöver svälta i Sverige, vi kan till och med påstå att den som inte vill -behöver inte arbeta alls....
Vi har i demokratisk anda bestämt att vi ska ha varg, men i en begränsad omfattning. Där är väl din angreppspunkt tror jag, att förändra demokratin eller dess beslut.
Jag önskar dig lycka till i ditt uppsåt, Sverige har en tradition att värna djurens rätt mer än människors.
Permalänk | Anmäl
Svante, 2010-01-03, 11:07
Jag tycker att den massaker på varg som skett i våra skogar nu är förfärlig. Tusentals människor har varit ute för att skjuta 27 djur! Naturligtvis har de inte kunnat hålla avtryckarfingret i styr och efter vad jag förstår har det skjutits för många djur i Värmland och Dalarna och flera kan ha skadeskjutits. Naturvårdsverket, som har arrangerat det hela, har inte klarat sin uppgift. Vilket de inte gjorde vid lodjursjakten förra året heller. Då sköts det också för många djur. Jag trodde att Naturvårdsverket var till för att värna naturen, men jag måste ha misstagit mig. Naturvårdsverkets intresse tycks i stället vara att döda ett stort antal djur av en art som är starkt hotad i vårt land. För verket har inte bara givit tillstånd till den nu aktuella kvoten på 27 djur. I julhelgen sköts också två vargar legalt och strax innan ytterligare två.
När beslutet om licensjakt på varg togs i riksdagen, hörde jag miljöminister Andreas Carlgren förklara i en radiointervju att syftet var att stärka vargstammen! Det skulle man göra genom att skjuta svaga individer och individer som inte var genetiskt värdefulla. Men det han sa då, hade tydligen ingenting med verkligheten att göra. Rapporteringen från lördagens jakt tyder på att jägarna i Värmland och Dalarna, där 22 djur dödades på en dag, sköt urskillningslöst.
Jag anser att jakten är ett svek mot allt vad naturvård heter. Själv har skrivit till statsministern, miljöministern och Naturvårdsverket och protesterat. Jag uppmanar andra att göra samma sak. Jag har också skrivit på en protestlista som Rovdjursföreningen lagt ut på nätet. Den har följande adress: upprop.nu/FQBS.
Kerstin Stålbrand, naturvän
Permalänk | Anmäl
Kerstin Stålbrand, 2010-01-03, 12:16
Ja man undrar... när det är så enkelt att ta reda på att i ett mindre land än vårt så kan omkring 60 miljoner människor samsas med 500 vargar. Jag talar om Italien... kontra Sverige ytorna är på 301 230 resp 449 964 kvadratkilometer.
Jägarna i Sverige är 268 000 och av dem är 14 000 kvinnor (som löst jaktkort). Hur man än ser på det så är de en minoritet. Så något mänskligt behov av att jaga finns inte.
Men jag är glad att inte alla dessa gav sig ut på vargjakt!
http://www.slu.se/?id=965&puff=283
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-01-03, 12:26
Svante, det har bestämts att vi inte skall ha varg. Dvs för syns skull skall vi istället för att skjuta dem alla skall vi låta en så liten stam finnas kvar att den dör ut av sig själv av inavel.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-01-03, 12:31
Jag tycker att det är fel att antyda om att massakrer av människor i andra länder och vapenlagar skulle ha nåt med vargjakten i sverige att göra. Denna "guilt by association" som alltid anförs i debatter i Sverige är ganska tröttsam.
Men i övrigt så håller jag med Ann - Helena om att svenskarna är ett underligt folk med ett väldigt konstigt förhållande till naturen.
Landsbygden måste inbäddas i samma bomull som den socialdemokratiska regimen gjort med svenskarna överlag genom decennierna. Alla ska kunna gå inbäddad i skyddande bomull överallt, inga farligheter får finnas, det tar pappa staten hand om.
I rumänien och spanien finns det tusentals vargar, men fåraherdarna där verkar ha klarat (och klarar) av att leva med vargar i århundraden. Då har de inte ens inhägnader på många ställen.
Vad är det med vissa svenskar då kan man ju undra.
Nåja, nu ska jag väl inte dra alla över en kant, fakta är att den delen av svenska jägakåren som när detta irrationella, och psykologiskt intressant, hat mot vargar är väldigt liten. - Lika liten som den är högljudd.
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2010-01-03, 13:01
Slutade läsa när massakern i Finland kom in....
Permalänk | Anmäl
Tobias A, 2010-01-03, 13:09
Pentti: Klok iakttagelse... kanske kan man beskylla Selma Lagerlöf för detta.. hon såg ju närmast vargarna som djävulen själv... eller också har hon bara tagit över en värmländsk syn på saken. Där fälldes ju nio vargar av de omkring 50, som lär finnas i landskapet.
Och det där duttandet med folket var väl kvar sedan brukspatrons dagar... för här där jag bor så avlöstes denne man av en sosse-patron istället under flera decennier... numera har dock ett skifte skett.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-01-03, 13:13
Svante, jag har erfarenhet av både storstad och storskogen och känner mig långt mer utsatt för fara om nätterna i en stad under lönehelger än i björnrika marker på sommaren.
Jag känner större rädsla inför folks kamphundar i stan än i varg- och björnmarker.
Det är fler människor som skadas och dör av hundbett och människohand än av varg, lo, järv, och björn.
Förebyggande skyddjakt på kamphundar och människor, någon?
Knappast, eller hur!?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-03, 13:20
Kul med hobbypsykologi som är totalt ounderbyggd. Guilt by association, stråmän och alla andra logiska fel man kan räkna upp i all ära. Men det största missförhållandet måste ändå vara att inte ha den minsta koll på vad man kritiserar. Det löses ut 300 000 jaktkort varje år. Av det går 30miljoner kronor öronmärkt till viltvård och forskning kring vår natur. För att inte tala om all ovärderligt eftersök på trafikskadat vilt och alla andra viltvårdande åtgärder vår jägarkår utför obetalat. Allt från åtelplatser för vilt under vintern till anläggandet av viltåkrar gör så vi har en kraftig viltstam i Sverige. Att kritisera dessa djurvänner på det sättet du gör är inte bara okunnigt, det är rent ut sagt idiotiskt. Du är en idiot. Sedär, jag kan också, ad hominem! Du tar iaf debatten till den nivå du klarar av, sandlåda.
Permalänk | Anmäl
Henrik Bergdahl, 2010-01-03, 13:21
Men jag förstår också att t ex hårt ekonomiskt hårt pressade renägare kan känna en iver att skjuta rovdjur när de ser en. Självmordsfrekvensen bland renägare är ganska hög.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svar-situation-for-pressade-samer-1.478760
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-03, 13:25
Ur artikeln:
" dag förstår han inte hur han kunde känna och tänka som han gjorde.
- Men det är ju som en sjukdom man drabbas av.
Han säger att det är tufft att vara renskötare. Man ska vara stark och stå emot rovdjurstrycket, myndigheterna, köttprisernas bergochdalbana.
Man ska processa med skidanläggningar, kämpa mot utbyggnad av vindkraftverk och uranbrytning.
Bland de renägande samerna i Jämtland och Härjedalen känner alla alla, och Per-Henrik berättar att han känner fem renskötare som tagit sitt liv, och flertalet av dem i deras umgängeskrets har haft samma funderingar."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-03, 13:28
Känner att jag inte tillhör samma samhälle som författaren. Jag ser en mur som är oöverstiglig och som jag inte vill ha bort. Snarare tvärt om.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-03, 13:57
En demokratisk omröstning i Sverige beträffande vargjakt skulle sannolikt utfalla så att vargjakt inte skulle tillåtas, detta till följd av att den övervägande majoriteten svenskar aldrig riskerar att möta en varg i vilt tillstånd, eller ens kan föreställa sig några nackdelar med vargflockar i naturen. Men den av oss alla omhuldade demokratin som styrelseform har ändå en baksida som måste balanseras, den om Majoritetens diktatur. Det måste finnas ett skydd för minoriteter, som i detta fall människorna i de glesbygder som berörs av vargen.
Våra förfäder utrotade vargen med avsikt. Den var helt borttagen ur den svenska faunan tills ett antal aktivister relativt nyligen tog sig för att inplantera varg i Dalarna och i Värmland. De var även inne i Trysil på den norska sidan och planterade ut vargar, som norsk TV beskrev för nåt år sen i en serie program under rubriken ”Ulvemysteriet”.
Vill en klar majoritet av svenskarna att varg ska finnas och fredas i den svenska naturen så måste det då gälla lika i alla delar av landet där det en gång funnits varg, dvs även runt Stockholm och nere i Skåne. Det betyder då också att det inte kan bli tal om skyddsjakt så fort en ensam vandrande varg råkar visa sig i t ex Roslagen.
Permalänk | Anmäl
oveg, 2010-01-03, 14:11
Mina Ord. Tack Anna.
Hur gör vi? Vi bygger oss själva, sakta men med en betydligt större hastighet idag än för bara en generation sedan. Vi accelerar mot ett övertagande av makt, baserad på ideal vilka står i harmoni med naturen och givetvis kosmos. Än finns det människor som på intet vis vill begripa detta men naturen har en lag som gör det omöjligt för dessa att behålla sina privilegier.
Hoppet lever och mördandet skall upphöra!
Broder S.
Permalänk | Anmäl
Sven Allas, 2010-01-03, 14:22
apropå presentationen av artikelförfattarinnan: praktisk filosofi - ja - det låter ju nått...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2010-01-03, 14:34
I skogen finns det vilda djur, på Polishögskolan finns GW, ta en promenad...
Permalänk | Anmäl
clinda, 2010-01-03, 14:35
Sansad jakt och sansad debatt...Inställningen till och jakten på varg, är knappast sansad. Förmodligen är det fallet på 1820-talet när en f.d. tam varg dödade 11 kvinnor och barn, vilket ligger bakom det rätt unika svenska varghatet.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2010-01-03, 15:01
Niclas K #11: Att renskötare tar livet av sig är väl den sammanlagda bördan av ett nomadliv, inte vargens fel. Jag kände ungefär lika många journalister (omkring 50 st sedan 60-talet) som stupade i jobbet (pga av sprit, självmord etc), men det går inte att skylla på något enskilt.
Oveg: Jag är mera rädd för grannarnas jättehundar och de pitbullterriers, som har flyttat in här under de senaste åren än för varg. Lika lite som jag är rädd för räv och lodjur, som finns här, fast rävar tar katter och lodjuren rådjur, men det är naturens ordning.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-01-03, 15:22
En text som håller ihop mindre rent intellektuellt får man leta efter. Motsägelserna avlöser varandra och en uppenbar ignorans genomsyrar hela artikeln. Uppenbart att du inte har en aning om vad du behandlar här.
Permalänk | Anmäl
Erik Hansson, 2010-01-03, 16:12
Var finns sambandet med att en till Finland inflyttad Kosovoalban med en (troligen illegal pistol) dödar människor med vår vargjakt att göra???
Fö. lyser naivitetens stjärna starkt i artikeln.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-03, 16:17
Borde vara skyddsjakt på politiker som tillåter vargjakt.
Sverige är ett tillräckligt stort och gles-befolkat land för att kunna ha tusentals vargar.
Permalänk | Anmäl
Joakim, 2010-01-03, 16:25
Så knäppt...
I var och vartannat inlägg kommenteras det om dessa glesbygdsfolk som ska lindas i bomull... jag bor mitt i Värmland, jag och mina närmsta grannar har varg springandes i skogsbrynet titt som tätt... men inte bryr vi oss om det.
Var den uppfattningen kommer ifrån vet jag faktiskt inte och mig veterligen är detta beslut, att skjuta av varg, fattat rätt långt härifrån...
I Värmland och Dalarna finns relativt gott om varg, ja björn och lo likaså, men det är inget som ses som bekymmersamt eller farligt. Vi är mer rädda för mediahypade grissjukor...
Klart det finns jägare som tror sig få större stake av att skjuta en varg, men nötter finns det överallt. Tror dock inte att det är de som fattar besluten om avskjutning heller...
Personligen tycker jag det är synd att skjuta av varg, tror inte att den gör någon större skada (okej, ett och annat lite sjukt djur finns) men en varg håller sig oftast på sin kant.
Däremot kan man läsa sagolika artiklar om motsatsen i kvällspressen.
Permalänk | Anmäl
annagull, 2010-01-03, 17:02
Anledningen till att jag tog upp det som skett i Finland är att helt enkelt belysa människans attityd och hantering av vapen överhuvudtaget. Tillvägagångssättet, att tillåta jakt på det här sättet, är en ypperlig grogrund för att "skötseln" ska gå över styr.
Jag vet att många med mig upprörts av denna jakt och är särskilt tacksam över yttrandefriheten en dag som denna, vilket gör det möjligt att få min med många andras röster hörda.
Permalänk | Anmäl
Anna Elvira Svensson, 2010-01-03, 17:39
Den av oss stadsbor allt för romantiserade vargen är inte i närheten av att vara utrotningshotad. Den Svenska stammen är insignifikant vid sidan av till exempel den ryska eller den kazakiska som ökar snabbt sedan skottpengarna avskaffats. Det ligger inget värde i att bevara detta skadedjur i just Sverige när det vållar lantisarna så stora skador.
Dessutom är det per se inte demokratiskt motiverat att vi i den urbana majoriteten påtvingar vårt lands halv miljon lantisar vår vilja i en fråga som endast och allena berör dem.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2010-01-03, 17:38
Artikel författaren bör lära sig lite mer om jakt..
99.9999999% av tiden än jägare spenderar i skogen skjuter han inte mot djur. Har du hört talas om viltvård? Eller exempelvis när en bil kör på ett rådjur, och eftersök. Som markägare är skyldiga enligt lag att göra utan någon som helst ekonomisk ersättning. Grannen spenderade natten innan julafton med att under 6 timmar leta efter en älg som en bli hade kört på. Vad fick de personerna för det? Inget!
Jakt är ingen nöje, i alla fall för oss som är uppväxta på landet. Det är ett medveten viltvård för att hålla djur stammarna på en lagom nivå. Över population leder till sjukdomar, svält och annat otrevligt. Och för att inte tala om alla viltolyckor som sker i landet.
I fall du undrar så garanterar jag att en jägare gör mer nyttigt för naturen på en dag än vad filosofi studenter gör per år.
Om du har någon vän eller släkting som jagar så fråga om du får följa med på jakt någon gång. Det är en intressant upplevelse, spendera tid ute i naturen med trevliga personer, göra upp en eld och grilla korv. Och kolla hur viltvården går till med utfodring osv. Själva skjutningen är en så mycket liten del jakten, det är bara oinsatta personer som tror att det är massa svenska 'dirty-harrys' som löper runt i skogen och jagar. För att vara jägare bör man vara genuint intresserade av naturen, och inte jaga för att få tjäna lukten av krut.
...Till sist filmen 'jägarna' beskriver inte jakt...
Permalänk | Anmäl
Gustav, 2010-01-03, 17:40
# Annagull
Håller helt och hållet med dig - vilka dessa skjutglada herrar (mestadels i alla fall....) har sina rötter, är svårt att sia om. Själv finner jag mestadels de så kallade jägare som kommer från storstaden, vara de största förespråkarna för vargjakt, skyddade som de är. Men det är tydligen "vackert" att fälla rovdjur... Missförstå mig rätt - är själv en infödd nollåtta med hjärtat och själen, numera likaså kroppen, på landsbygden. Men storstadsbo är jag alltjämt till del, i alla fall erfarenhetsmässigt.
Men någon nytta gör dessa herrar då inte i markerna. Tvärtom. Deras flitiga matande av vildsvin har gjort dessa till ett stort problem långt norrom dalälven, deras hundar skrämmer slag på vilt och tamt, även människor. OCh oftast är det dessa som river de tamdjur som vargen beskylls för. Deras självhävdande rätt i skog och mark gör att tar sig rätten att skälla ut en och skrämma bort en stackars vandrare när man försöker hävda allemansrätten när de behagar jaga (inte sjutton har de då lyckats sätta upp skyltar inte...) . Detta gäller tydligen även om vi vistas på allmän väg. JO - sådant händer. Vådaskjutningar likaså. Det lär ju vara fler jägare som skjuter andra jägare än något annat isom leder till ond bråd död för männinska i skog och mark. SJälv har jag gärna ett knallgult täcke på min häst när jag försöker vistas i skog och mark, då jag vågar mig ut under hösten, och tar inte längre in jägare på mina egna marker, även om de är stora. Har mött en tokfåne till jägare för mycket, som inte haft alla hästar hemma. KÄnner några bra också, men de verkar vara i minoritet....
Permalänk | Anmäl
Hn, 2010-01-03, 17:48
Gustav: Jag vet vad jakt innebär. Jag har långt ifrån fler dagar i skog och natur (många av dom just i Dalarna) i mitt liv bakom mig än dagar i föreläsningssalarna på SU.
Som jag skrev ovan är det tillvägagångssättet jag kritiserar. Jag är övertygad om att det finns bättre lösningar att hålla vargstammen vid liv och samtidigt värna om människans omgivning i vårt land.
Permalänk | Anmäl
Anna Elvira Svensson, 2010-01-03, 17:55
Det är lätt att vara idealistisk när man inte har vargen bredvid sin egen bostad.
Så självklart gullar nästan alla storstadsbor (jag är det också men med lantliga rötter och lite större synfält i denna fråga) med vargen och vilket rovdjur det än är frågan om, så länge de inte stryker kring egen knut !
Demokratiskt ser jag 2 lösningar på problemet:
1) Låt människorna som bor på de områden som är drabbade av vargens härjningar bland tamboskapen besluta om vad som behöver göras.
Eller om glesbygdsborna inte själv får bestämma om sin vargstam så
2) Plantera varg mycket nära
storstädernas bostasområden där det dock bör finnas hyfsat tillräckligt med skog för detta(det finns det på många ställen bla inom Stockholms län). Tillåtelse av skyddsjakt skall förekomma bara om motsvarande rätt ges även till glesbygdsborna.
Alternativ 2 ger en full rättvisa åt alla och alla får dela på riskerna/fördelarna rättvist, såväl storstadsbor som glesbygdsborna. Oberoende om statistiken visar att vargen sällan (om aldrig) angriper (vuxna) människor så skulle jag vilja se de ekolobbyisterna som skickar sina mindre barn till fots till skolan i vinterns mörker om de vet att det stryker vargar runtom kring.
Så självklart röstar jag för vargstam runt storstäderna för att bringa naturens mångfald och skönhet även till oss storstadsbor, det gör väl ni andra storstadsborna också ?
Tänk då att vi slipper bekymra oss för de motsträviga glesbygdsborna och kan säkra den svenska vargstammen helt och hållet själv, tex runt omkring Stockholm !
PS: Jag har har dock glömt fråga sommarstugeägarna men de är säkert borgarbrackor allihopa(annars skulle de väl inte ha råd med dubbla bostäder ?) så dem tror jag inte vi behöver bekymra oss för.
Permalänk | Anmäl
40 år i svensk politik, 2010-01-03, 18:14
Det är inte utan att man förundrar sig. Det finns tydligen otroligt mycket vegetarianer i landet.
En bonde får på sin gård producera hur mycket kött han vill och gården förmår. Djuren skickas till slakt under tom ibland tveksamma former.
En skogsägare, statlig, bolagiserad eller privat skall inte ha möjlighet att sköta och styra vilttillgången på sin mark. Andra människor skall dessutom med x antal okvädningsord bjuda på markägarens tillgångar, produktion m.m. / beordra att föda upp varg !!?/ Jakträttigheter är tillgångar som skapar jobb, beskattningsbara värden och mat.
Vargen är inte i närheten att vara utrotningshotad, möjligen ett intressant inslag i landskapsbilden, men huvudsakligen till besvär. En jägare är inte någon form av drägg i våra skogar. Han äter som de flesta andra kött och - är det där det sitter(?) - han kan tänka sig att själv avliva sin mat - naturligtvis efter jaktlagens bestämmelser - liksom fiskaren bryter nacken av sin fisk när den är i båten. Ickejägaren har andra att utföra slakten före man hämtar paketet i ICA-KONSUMdisken.
Vad ända in i aftonsången är problemet ??
Varför blir det ett sådant herrans liv ?? Är ni vegetarianer alla som bråkar ?
Permalänk | Anmäl
BengtM, 2010-01-03, 18:21
#23 Anna Elvira Svensson:....
Anser du att alla vapenhantering i Sverige är fel? Försvar och Polis då? Eftersök av påkörda djur?
Läs också noga #25 Gustav.
Naturen fungerade väldigt bra under de decenier då vi inte hade varg i Svenska skogar.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-03, 18:26
Riksdagsbeslutet år 2001 talade om 20 föryngringar eller cirka 200 vargar.
Efter årets vargjakt blir det ändå kvar mer än 200 vargar i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Jan Milld, 2010-01-03, 19:45
Tidigare fanns inte lo och björn att jaga, men nu är det jakt på båda! Dessa arter har inte utrotats. Varg har inte jagats tidigare och nu skjuts ett fåtal. Betraktar man alla kommentarer i olika media undrar man vad är det som gör vargförespråkarna så upprörda? Det är uppenbart att kunskapen om jakt är extremt låg hos vissa s.k naturivrare.
Läser man praktiskt filosofi på universitetet så förstår jag att man är ganska långt ifrån varg, drabbade människor i glesbygden och förståelsen för att landet inte är stad. Tydligare än så här kan det ju knappast bli - det finns många förståsigpåare när rubrikerna blir stora och svarta.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2010-01-03, 23:01
vargen har varit utrotad i sverige, nyligen. Det är emr tur ån skicklighet att den är här igen. 210 st i ett stort land som Sverige är ynkligt, och antagligen för lite genetiskt sett på sikt. (Flera andra mer tättbefolkade länder har fler.) Men det är kanske meningen?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2010-01-03, 23:12
@Oveg. Jag håller fullt och fast med dig att vargen ska få leva i alla län den väljer, vargen känner inga gränser.
Den vandrar för att hitta en partner.
Jag har haft förmånen att få möta en varg mitt inne i stan en natt, och det var en fantastisk upplevelse. Den hade jagats av en taxibil till området jag bevakade. Jag var ute på rond och letade efter den för att kunna släppa ut den från området, när jag såg den komma springande mot mig med majestätiskt lunkande.
Den passerade mig på en 10-15 meters avstånd, jag bredde ut armarna för att styra in den på en väg som ledde till en grind som vi kunde fjärröppna från vakten.
En kort blick på mig och sen svängde den lydigt och sprang ut. En månad senare blev den skjuten i Huddinge om jag inte minns fel.
Som tidigare nämnts så är vanliga sällskapshundar en större fara för barn och andra människor än vad den skygga vargen är.
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2010-01-04, 09:36
jag tycker det är så konstigt att vissa påstår att de är rädda för att gå i skogen pga varg. Hur många har dödats av varg i skogen?
Läste att någon sa att deras barn inte fick gå till skolbussen själva.
Bra, då trafiken på de mörka vägarna nog inte är lämpligt för små barn att vistas på själva. Däremot, vilken skog vill de ha?
Rovdjur ska bort, farliga.
Träd kan falla i storm, farliga.
Mörkret gör att man inte ser, farligt. Lys upp skogen.
Det går att komma vilse, fler skyltar och vägar.
Berg kan man falla från, plana ut..
Ja, kanske kan man lika gärna flytta till staden då?
Jag kommer aldrig vara rädd för skogen, endast för mina egna misstag. Jag kommer aldrig släppa lös min hund att klara sig själv i skogen och springa runt vind för våg. Jag kommer aldrig sluta älska naturen.
Och jag kommer aldrig flytta från landet!
Permalänk | Anmäl
Varga, 2010-01-04, 10:53
Att gå ut i skogen med en bössa och skjuta varg är väldigt macho, host host.. att kalla det för jakt är väl magstarkt, slakt är ett bättre ord, Hade jägarna spårat vargen själva och skjutit vargen med pil och båge skulle man kanske överväga att kalla det för jakt. En massa termosfjollor med bössa skjuter varg, I am impressed...
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2010-01-04, 12:11
Ni som pratar om utrotning och slakt, läs och begrunda medans ni tar en klunk av eko-latten.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Forskarnas-bedo...
Permalänk | Anmäl
jobnls, 2010-01-04, 13:15
Angående termen 'slakt'.
12 000 jägare var anmälda till jakten det går lätt att räkna med att de spenderade ca 6 timmar i skogen. Då är vi uppe i ca 72 000 man timmar för att fälla ca 25 vargar. Vi säger att det tar ca 6 timmar för att spåra upp en varg och fälla vargen då har vi 150 vargjakts timmar. Vilket ger att 99.8% av tiden spårades det inte vargar.
Antar vi att det är ca 6 personer i ett jaktlag som deltar i spårningen. Så är det 900 timmar av 72 000. Och 98.75% av jägarna som inte aktivt var involverade i fällning av varg.
Vad menar ni som talar om 'slakt'?
@Jonas Öhström
Jakt med pilbåge för förbjuden i Sverige och spårning brukar användas som en metod.
Permalänk | Anmäl
Gustav, 2010-01-04, 14:11
Ta ifrån töntarna bössa o hund o ge dem pil o båge!!
Permalänk | Anmäl
Sören Backman, 2010-01-04, 18:25
Vi har inte haft varg i Sverige på hundra år! men nu exploderar varg stammen. Människor som bor i vargtrakterna vill skjuta bort vargen för den tar mycket älg från jägarna. En varg slår ner en älg var fjärde dag. fäbobruket blir lidande när vargen klipper får och hundar.
Jag vill gärna ha varg i Sverige men då är jag också en stortstadsbo
Permalänk | Anmäl
anders kalle af hornstull, 2010-01-05, 08:20
Det handlar inte bara om jägarnas intressen.
Det gäller även boskapsskötare och hundägare.
Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.
Vargen är "top preditor" i näringskedjan - den enda varelse som står över vargen är människan.
Om människan - till skillnad från tidigare i historien och till skillnad från vad som är fallet i andra länder med många vargar - bakbinds och förhindras att döda varg kan förökningen av vargarna bli snabb.
Permalänk | Anmäl
Jan Milld, 2010-01-05, 13:21
Det handlar inte bara om jägarnas intressen.
Det gäller även boskapsskötare och hundägare.
Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.
Vargen är "top preditor" i näringskedjan - den enda varelse som står över vargen är människan.
Om människan - till skillnad från tidigare i historien och till skillnad från vad som är fallet i andra länder med många vargar - bakbinds och förhindras att döda varg kan förökningen av vargarna bli snabb.
Permalänk | Anmäl
Jan Milld, 2010-01-05, 13:21
Det handlar inte bara om jägarnas intressen.
Det gäller även boskapsskötare och hundägare.
Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.
Vargen är "top preditor" i näringskedjan - den enda varelse som står över vargen är människan.
Om människan - till skillnad från tidigare i historien och till skillnad från vad som är fallet i andra länder med många vargar - bakbinds och förhindras att döda varg kan förökningen av vargarna bli snabb.
Permalänk | Anmäl
Jan Milld, 2010-01-05, 13:21
>>>Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.<<<
Livet är fullt av risker. Vargen verkar bokstavligen hamna i skottgluggen för att det är en risk som är enkel att göra sig av med.
Det tragiska är ju att om man ska tro forskningen så är det enbart rädsla för någonting som inte hänt, en irrationell känsla av att det kommer hända si och så.
Ungefär liknande tongångar verkar det ju vara inom invandringsdebatten också. Där är det muslimer som kommer att ta över Sverige. Alltså saker som inte hänt utan man tolkar det som man själv ser som tendenser baserade på vad andra har berättat.
Permalänk | Anmäl
frans, 2010-01-05, 14:00
Ingen människa har blivit dödad av en varg i modern tid. Hundar dödas i trafiken och skjuts under jakt. Tamboskapen lider av bönders vanskötsel. En man var misstänkt för mord på sin fru, men det var tydligen en älg som hade dödat henne. Varför är vissa människor så rädda för vargar? En del "stora, starka" karlar beväpnar sig och blir så rädda när de ser en varg att de inte klarar att sikta utan bara skjuter och skjuter. Att det finns sådana beväpnade personer ute i skog och mark känns faktiskt skrämmande.
Permalänk | Anmäl
S B, 2010-01-05, 14:07
"Naturen är inte så väldigt naturlig längre. Människan är överallt. Att släppa en vargstam fri vore katastrof. Vargar är enormt smarta djur och ett stort rovdjur och de skulle ta sig allt närmare bebyggelse. I ett modernt, civiliserat samhälle går det inte att släppa en rovdjursstam fri. Vi har jagat rovdjur i alla tider och måste så fortsätta att göra, säger Olof Liberg."
källa : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab
Om vi nu skall jämföra med hur det var i forna tider så skall vi även idag visa vargen att människan kan försvara sig så att vargen lär sig att hålla sig borta från bebyggelsen. Om vargen aldrig möter fara när den närmar sig människor blir den alltmer orädd.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-01-05, 16:26
En liten filosofisk vinkel på det hela:
Hur ser ni som tycker jakt på varg är fel på bekämpning av råttor i städer? Har vi människor rätt att döda råttor?
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-01-05, 16:34
#47 Peter!
Bra fråga och är jag också mycket intresserad av ett svar. Jag betvivlar dock att vi får något.
Permalänk | Anmäl
BengtM, 2010-01-07, 00:55
Anna Elvira Svensson har givetvis helt rätt i att detta är vansinne. 250 vargar finns i hela landet - ett av Europas största och det är för många? Som vi alla vet finns en unken febrig sjukdom inom stora delar av det offentliga Sverige. Sunt förnuft och klassiska begrepp som rätt och fel är idag okända begrepp inom stora folklager, men särskilt så inom statsförvaltningen. Vi måste säga nej till denna ovilja att göra vad som är rätt.
Permalänk | Anmäl
Markus Valiant, 2010-01-10, 16:00
Mo nomego ne est gemo quel est votre nom . fat burning furnace scam
Permalänk | Anmäl
sarafoster, 2010-06-21, 11:32
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vargar har aldrig utgjort någon fara för stadsborna, i synnerhet inte för de som lever inom tullarna.
Frågar man däremot människor i glesbygden klvys lägret itu, dels mellan de som ser vargen som en vacker och naturlig individ i Sveriges skogar, dels mellan de som mött och fått får och husdjur rivna av dem.
Vi lever i en konkurrenssituation, där Sverige under 1800-talet valde att utrota vargen då brödfödan skulle skyddas.
Idag kan ingen påstå att han behöver svälta i Sverige, vi kan till och med påstå att den som inte vill -behöver inte arbeta alls....
Vi har i demokratisk anda bestämt att vi ska ha varg, men i en begränsad omfattning. Där är väl din angreppspunkt tror jag, att förändra demokratin eller dess beslut.
Jag önskar dig lycka till i ditt uppsåt, Sverige har en tradition att värna djurens rätt mer än människors.
Jag tycker att den massaker på varg som skett i våra skogar nu är förfärlig. Tusentals människor har varit ute för att skjuta 27 djur! Naturligtvis har de inte kunnat hålla avtryckarfingret i styr och efter vad jag förstår har det skjutits för många djur i Värmland och Dalarna och flera kan ha skadeskjutits. Naturvårdsverket, som har arrangerat det hela, har inte klarat sin uppgift. Vilket de inte gjorde vid lodjursjakten förra året heller. Då sköts det också för många djur. Jag trodde att Naturvårdsverket var till för att värna naturen, men jag måste ha misstagit mig. Naturvårdsverkets intresse tycks i stället vara att döda ett stort antal djur av en art som är starkt hotad i vårt land. För verket har inte bara givit tillstånd till den nu aktuella kvoten på 27 djur. I julhelgen sköts också två vargar legalt och strax innan ytterligare två.
När beslutet om licensjakt på varg togs i riksdagen, hörde jag miljöminister Andreas Carlgren förklara i en radiointervju att syftet var att stärka vargstammen! Det skulle man göra genom att skjuta svaga individer och individer som inte var genetiskt värdefulla. Men det han sa då, hade tydligen ingenting med verkligheten att göra. Rapporteringen från lördagens jakt tyder på att jägarna i Värmland och Dalarna, där 22 djur dödades på en dag, sköt urskillningslöst.
Jag anser att jakten är ett svek mot allt vad naturvård heter. Själv har skrivit till statsministern, miljöministern och Naturvårdsverket och protesterat. Jag uppmanar andra att göra samma sak. Jag har också skrivit på en protestlista som Rovdjursföreningen lagt ut på nätet. Den har följande adress: upprop.nu/FQBS.
Kerstin Stålbrand, naturvän
Ja man undrar... när det är så enkelt att ta reda på att i ett mindre land än vårt så kan omkring 60 miljoner människor samsas med 500 vargar. Jag talar om Italien... kontra Sverige ytorna är på 301 230 resp 449 964 kvadratkilometer.
Jägarna i Sverige är 268 000 och av dem är 14 000 kvinnor (som löst jaktkort). Hur man än ser på det så är de en minoritet. Så något mänskligt behov av att jaga finns inte.
Men jag är glad att inte alla dessa gav sig ut på vargjakt!
http://www.slu.se/?id=965&puff=283
Svante, det har bestämts att vi inte skall ha varg. Dvs för syns skull skall vi istället för att skjuta dem alla skall vi låta en så liten stam finnas kvar att den dör ut av sig själv av inavel.
Jag tycker att det är fel att antyda om att massakrer av människor i andra länder och vapenlagar skulle ha nåt med vargjakten i sverige att göra. Denna "guilt by association" som alltid anförs i debatter i Sverige är ganska tröttsam.
Men i övrigt så håller jag med Ann - Helena om att svenskarna är ett underligt folk med ett väldigt konstigt förhållande till naturen.
Landsbygden måste inbäddas i samma bomull som den socialdemokratiska regimen gjort med svenskarna överlag genom decennierna. Alla ska kunna gå inbäddad i skyddande bomull överallt, inga farligheter får finnas, det tar pappa staten hand om.
I rumänien och spanien finns det tusentals vargar, men fåraherdarna där verkar ha klarat (och klarar) av att leva med vargar i århundraden. Då har de inte ens inhägnader på många ställen.
Vad är det med vissa svenskar då kan man ju undra.
Nåja, nu ska jag väl inte dra alla över en kant, fakta är att den delen av svenska jägakåren som när detta irrationella, och psykologiskt intressant, hat mot vargar är väldigt liten. - Lika liten som den är högljudd.
Slutade läsa när massakern i Finland kom in....
Pentti: Klok iakttagelse... kanske kan man beskylla Selma Lagerlöf för detta.. hon såg ju närmast vargarna som djävulen själv... eller också har hon bara tagit över en värmländsk syn på saken. Där fälldes ju nio vargar av de omkring 50, som lär finnas i landskapet.
Och det där duttandet med folket var väl kvar sedan brukspatrons dagar... för här där jag bor så avlöstes denne man av en sosse-patron istället under flera decennier... numera har dock ett skifte skett.
Svante, jag har erfarenhet av både storstad och storskogen och känner mig långt mer utsatt för fara om nätterna i en stad under lönehelger än i björnrika marker på sommaren.
Jag känner större rädsla inför folks kamphundar i stan än i varg- och björnmarker.
Det är fler människor som skadas och dör av hundbett och människohand än av varg, lo, järv, och björn.
Förebyggande skyddjakt på kamphundar och människor, någon?
Knappast, eller hur!?
Kul med hobbypsykologi som är totalt ounderbyggd. Guilt by association, stråmän och alla andra logiska fel man kan räkna upp i all ära. Men det största missförhållandet måste ändå vara att inte ha den minsta koll på vad man kritiserar. Det löses ut 300 000 jaktkort varje år. Av det går 30miljoner kronor öronmärkt till viltvård och forskning kring vår natur. För att inte tala om all ovärderligt eftersök på trafikskadat vilt och alla andra viltvårdande åtgärder vår jägarkår utför obetalat. Allt från åtelplatser för vilt under vintern till anläggandet av viltåkrar gör så vi har en kraftig viltstam i Sverige. Att kritisera dessa djurvänner på det sättet du gör är inte bara okunnigt, det är rent ut sagt idiotiskt. Du är en idiot. Sedär, jag kan också, ad hominem! Du tar iaf debatten till den nivå du klarar av, sandlåda.
Men jag förstår också att t ex hårt ekonomiskt hårt pressade renägare kan känna en iver att skjuta rovdjur när de ser en. Självmordsfrekvensen bland renägare är ganska hög.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svar-situation-for-pressade-samer-1.478760
Ur artikeln:
" dag förstår han inte hur han kunde känna och tänka som han gjorde.
- Men det är ju som en sjukdom man drabbas av.
Han säger att det är tufft att vara renskötare. Man ska vara stark och stå emot rovdjurstrycket, myndigheterna, köttprisernas bergochdalbana.
Man ska processa med skidanläggningar, kämpa mot utbyggnad av vindkraftverk och uranbrytning.
Bland de renägande samerna i Jämtland och Härjedalen känner alla alla, och Per-Henrik berättar att han känner fem renskötare som tagit sitt liv, och flertalet av dem i deras umgängeskrets har haft samma funderingar."
Känner att jag inte tillhör samma samhälle som författaren. Jag ser en mur som är oöverstiglig och som jag inte vill ha bort. Snarare tvärt om.
En demokratisk omröstning i Sverige beträffande vargjakt skulle sannolikt utfalla så att vargjakt inte skulle tillåtas, detta till följd av att den övervägande majoriteten svenskar aldrig riskerar att möta en varg i vilt tillstånd, eller ens kan föreställa sig några nackdelar med vargflockar i naturen. Men den av oss alla omhuldade demokratin som styrelseform har ändå en baksida som måste balanseras, den om Majoritetens diktatur. Det måste finnas ett skydd för minoriteter, som i detta fall människorna i de glesbygder som berörs av vargen.
Våra förfäder utrotade vargen med avsikt. Den var helt borttagen ur den svenska faunan tills ett antal aktivister relativt nyligen tog sig för att inplantera varg i Dalarna och i Värmland. De var även inne i Trysil på den norska sidan och planterade ut vargar, som norsk TV beskrev för nåt år sen i en serie program under rubriken ”Ulvemysteriet”.
Vill en klar majoritet av svenskarna att varg ska finnas och fredas i den svenska naturen så måste det då gälla lika i alla delar av landet där det en gång funnits varg, dvs även runt Stockholm och nere i Skåne. Det betyder då också att det inte kan bli tal om skyddsjakt så fort en ensam vandrande varg råkar visa sig i t ex Roslagen.
Mina Ord. Tack Anna.
Hur gör vi? Vi bygger oss själva, sakta men med en betydligt större hastighet idag än för bara en generation sedan. Vi accelerar mot ett övertagande av makt, baserad på ideal vilka står i harmoni med naturen och givetvis kosmos. Än finns det människor som på intet vis vill begripa detta men naturen har en lag som gör det omöjligt för dessa att behålla sina privilegier.
Hoppet lever och mördandet skall upphöra!
Broder S.
apropå presentationen av artikelförfattarinnan: praktisk filosofi - ja - det låter ju nått...
I skogen finns det vilda djur, på Polishögskolan finns GW, ta en promenad...
Sansad jakt och sansad debatt...Inställningen till och jakten på varg, är knappast sansad. Förmodligen är det fallet på 1820-talet när en f.d. tam varg dödade 11 kvinnor och barn, vilket ligger bakom det rätt unika svenska varghatet.
Niclas K #11: Att renskötare tar livet av sig är väl den sammanlagda bördan av ett nomadliv, inte vargens fel. Jag kände ungefär lika många journalister (omkring 50 st sedan 60-talet) som stupade i jobbet (pga av sprit, självmord etc), men det går inte att skylla på något enskilt.
Oveg: Jag är mera rädd för grannarnas jättehundar och de pitbullterriers, som har flyttat in här under de senaste åren än för varg. Lika lite som jag är rädd för räv och lodjur, som finns här, fast rävar tar katter och lodjuren rådjur, men det är naturens ordning.
En text som håller ihop mindre rent intellektuellt får man leta efter. Motsägelserna avlöser varandra och en uppenbar ignorans genomsyrar hela artikeln. Uppenbart att du inte har en aning om vad du behandlar här.
Var finns sambandet med att en till Finland inflyttad Kosovoalban med en (troligen illegal pistol) dödar människor med vår vargjakt att göra???
Fö. lyser naivitetens stjärna starkt i artikeln.......
Borde vara skyddsjakt på politiker som tillåter vargjakt.
Sverige är ett tillräckligt stort och gles-befolkat land för att kunna ha tusentals vargar.
Så knäppt...
I var och vartannat inlägg kommenteras det om dessa glesbygdsfolk som ska lindas i bomull... jag bor mitt i Värmland, jag och mina närmsta grannar har varg springandes i skogsbrynet titt som tätt... men inte bryr vi oss om det.
Var den uppfattningen kommer ifrån vet jag faktiskt inte och mig veterligen är detta beslut, att skjuta av varg, fattat rätt långt härifrån...
I Värmland och Dalarna finns relativt gott om varg, ja björn och lo likaså, men det är inget som ses som bekymmersamt eller farligt. Vi är mer rädda för mediahypade grissjukor...
Klart det finns jägare som tror sig få större stake av att skjuta en varg, men nötter finns det överallt. Tror dock inte att det är de som fattar besluten om avskjutning heller...
Personligen tycker jag det är synd att skjuta av varg, tror inte att den gör någon större skada (okej, ett och annat lite sjukt djur finns) men en varg håller sig oftast på sin kant.
Däremot kan man läsa sagolika artiklar om motsatsen i kvällspressen.
Anledningen till att jag tog upp det som skett i Finland är att helt enkelt belysa människans attityd och hantering av vapen överhuvudtaget. Tillvägagångssättet, att tillåta jakt på det här sättet, är en ypperlig grogrund för att "skötseln" ska gå över styr.
Jag vet att många med mig upprörts av denna jakt och är särskilt tacksam över yttrandefriheten en dag som denna, vilket gör det möjligt att få min med många andras röster hörda.
Den av oss stadsbor allt för romantiserade vargen är inte i närheten av att vara utrotningshotad. Den Svenska stammen är insignifikant vid sidan av till exempel den ryska eller den kazakiska som ökar snabbt sedan skottpengarna avskaffats. Det ligger inget värde i att bevara detta skadedjur i just Sverige när det vållar lantisarna så stora skador.
Dessutom är det per se inte demokratiskt motiverat att vi i den urbana majoriteten påtvingar vårt lands halv miljon lantisar vår vilja i en fråga som endast och allena berör dem.
Artikel författaren bör lära sig lite mer om jakt..
99.9999999% av tiden än jägare spenderar i skogen skjuter han inte mot djur. Har du hört talas om viltvård? Eller exempelvis när en bil kör på ett rådjur, och eftersök. Som markägare är skyldiga enligt lag att göra utan någon som helst ekonomisk ersättning. Grannen spenderade natten innan julafton med att under 6 timmar leta efter en älg som en bli hade kört på. Vad fick de personerna för det? Inget!
Jakt är ingen nöje, i alla fall för oss som är uppväxta på landet. Det är ett medveten viltvård för att hålla djur stammarna på en lagom nivå. Över population leder till sjukdomar, svält och annat otrevligt. Och för att inte tala om alla viltolyckor som sker i landet.
I fall du undrar så garanterar jag att en jägare gör mer nyttigt för naturen på en dag än vad filosofi studenter gör per år.
Om du har någon vän eller släkting som jagar så fråga om du får följa med på jakt någon gång. Det är en intressant upplevelse, spendera tid ute i naturen med trevliga personer, göra upp en eld och grilla korv. Och kolla hur viltvården går till med utfodring osv. Själva skjutningen är en så mycket liten del jakten, det är bara oinsatta personer som tror att det är massa svenska 'dirty-harrys' som löper runt i skogen och jagar. För att vara jägare bör man vara genuint intresserade av naturen, och inte jaga för att få tjäna lukten av krut.
...Till sist filmen 'jägarna' beskriver inte jakt...
# Annagull
Håller helt och hållet med dig - vilka dessa skjutglada herrar (mestadels i alla fall....) har sina rötter, är svårt att sia om. Själv finner jag mestadels de så kallade jägare som kommer från storstaden, vara de största förespråkarna för vargjakt, skyddade som de är. Men det är tydligen "vackert" att fälla rovdjur... Missförstå mig rätt - är själv en infödd nollåtta med hjärtat och själen, numera likaså kroppen, på landsbygden. Men storstadsbo är jag alltjämt till del, i alla fall erfarenhetsmässigt.
Men någon nytta gör dessa herrar då inte i markerna. Tvärtom. Deras flitiga matande av vildsvin har gjort dessa till ett stort problem långt norrom dalälven, deras hundar skrämmer slag på vilt och tamt, även människor. OCh oftast är det dessa som river de tamdjur som vargen beskylls för. Deras självhävdande rätt i skog och mark gör att tar sig rätten att skälla ut en och skrämma bort en stackars vandrare när man försöker hävda allemansrätten när de behagar jaga (inte sjutton har de då lyckats sätta upp skyltar inte...) . Detta gäller tydligen även om vi vistas på allmän väg. JO - sådant händer. Vådaskjutningar likaså. Det lär ju vara fler jägare som skjuter andra jägare än något annat isom leder till ond bråd död för männinska i skog och mark. SJälv har jag gärna ett knallgult täcke på min häst när jag försöker vistas i skog och mark, då jag vågar mig ut under hösten, och tar inte längre in jägare på mina egna marker, även om de är stora. Har mött en tokfåne till jägare för mycket, som inte haft alla hästar hemma. KÄnner några bra också, men de verkar vara i minoritet....
Gustav: Jag vet vad jakt innebär. Jag har långt ifrån fler dagar i skog och natur (många av dom just i Dalarna) i mitt liv bakom mig än dagar i föreläsningssalarna på SU.
Som jag skrev ovan är det tillvägagångssättet jag kritiserar. Jag är övertygad om att det finns bättre lösningar att hålla vargstammen vid liv och samtidigt värna om människans omgivning i vårt land.
Det är lätt att vara idealistisk när man inte har vargen bredvid sin egen bostad.
Så självklart gullar nästan alla storstadsbor (jag är det också men med lantliga rötter och lite större synfält i denna fråga) med vargen och vilket rovdjur det än är frågan om, så länge de inte stryker kring egen knut !
Demokratiskt ser jag 2 lösningar på problemet:
1) Låt människorna som bor på de områden som är drabbade av vargens härjningar bland tamboskapen besluta om vad som behöver göras.
Eller om glesbygdsborna inte själv får bestämma om sin vargstam så
2) Plantera varg mycket nära
storstädernas bostasområden där det dock bör finnas hyfsat tillräckligt med skog för detta(det finns det på många ställen bla inom Stockholms län). Tillåtelse av skyddsjakt skall förekomma bara om motsvarande rätt ges även till glesbygdsborna.
Alternativ 2 ger en full rättvisa åt alla och alla får dela på riskerna/fördelarna rättvist, såväl storstadsbor som glesbygdsborna. Oberoende om statistiken visar att vargen sällan (om aldrig) angriper (vuxna) människor så skulle jag vilja se de ekolobbyisterna som skickar sina mindre barn till fots till skolan i vinterns mörker om de vet att det stryker vargar runtom kring.
Så självklart röstar jag för vargstam runt storstäderna för att bringa naturens mångfald och skönhet även till oss storstadsbor, det gör väl ni andra storstadsborna också ?
Tänk då att vi slipper bekymra oss för de motsträviga glesbygdsborna och kan säkra den svenska vargstammen helt och hållet själv, tex runt omkring Stockholm !
PS: Jag har har dock glömt fråga sommarstugeägarna men de är säkert borgarbrackor allihopa(annars skulle de väl inte ha råd med dubbla bostäder ?) så dem tror jag inte vi behöver bekymra oss för.
Det är inte utan att man förundrar sig. Det finns tydligen otroligt mycket vegetarianer i landet.
En bonde får på sin gård producera hur mycket kött han vill och gården förmår. Djuren skickas till slakt under tom ibland tveksamma former.
En skogsägare, statlig, bolagiserad eller privat skall inte ha möjlighet att sköta och styra vilttillgången på sin mark. Andra människor skall dessutom med x antal okvädningsord bjuda på markägarens tillgångar, produktion m.m. / beordra att föda upp varg !!?/ Jakträttigheter är tillgångar som skapar jobb, beskattningsbara värden och mat.
Vargen är inte i närheten att vara utrotningshotad, möjligen ett intressant inslag i landskapsbilden, men huvudsakligen till besvär. En jägare är inte någon form av drägg i våra skogar. Han äter som de flesta andra kött och - är det där det sitter(?) - han kan tänka sig att själv avliva sin mat - naturligtvis efter jaktlagens bestämmelser - liksom fiskaren bryter nacken av sin fisk när den är i båten. Ickejägaren har andra att utföra slakten före man hämtar paketet i ICA-KONSUMdisken.
Vad ända in i aftonsången är problemet ??
Varför blir det ett sådant herrans liv ?? Är ni vegetarianer alla som bråkar ?
#23 Anna Elvira Svensson:....
Anser du att alla vapenhantering i Sverige är fel? Försvar och Polis då? Eftersök av påkörda djur?
Läs också noga #25 Gustav.
Naturen fungerade väldigt bra under de decenier då vi inte hade varg i Svenska skogar.
Riksdagsbeslutet år 2001 talade om 20 föryngringar eller cirka 200 vargar.
Efter årets vargjakt blir det ändå kvar mer än 200 vargar i Sverige.
Tidigare fanns inte lo och björn att jaga, men nu är det jakt på båda! Dessa arter har inte utrotats. Varg har inte jagats tidigare och nu skjuts ett fåtal. Betraktar man alla kommentarer i olika media undrar man vad är det som gör vargförespråkarna så upprörda? Det är uppenbart att kunskapen om jakt är extremt låg hos vissa s.k naturivrare.
Läser man praktiskt filosofi på universitetet så förstår jag att man är ganska långt ifrån varg, drabbade människor i glesbygden och förståelsen för att landet inte är stad. Tydligare än så här kan det ju knappast bli - det finns många förståsigpåare när rubrikerna blir stora och svarta.
vargen har varit utrotad i sverige, nyligen. Det är emr tur ån skicklighet att den är här igen. 210 st i ett stort land som Sverige är ynkligt, och antagligen för lite genetiskt sett på sikt. (Flera andra mer tättbefolkade länder har fler.) Men det är kanske meningen?
@Oveg. Jag håller fullt och fast med dig att vargen ska få leva i alla län den väljer, vargen känner inga gränser.
Den vandrar för att hitta en partner.
Jag har haft förmånen att få möta en varg mitt inne i stan en natt, och det var en fantastisk upplevelse. Den hade jagats av en taxibil till området jag bevakade. Jag var ute på rond och letade efter den för att kunna släppa ut den från området, när jag såg den komma springande mot mig med majestätiskt lunkande.
Den passerade mig på en 10-15 meters avstånd, jag bredde ut armarna för att styra in den på en väg som ledde till en grind som vi kunde fjärröppna från vakten.
En kort blick på mig och sen svängde den lydigt och sprang ut. En månad senare blev den skjuten i Huddinge om jag inte minns fel.
Som tidigare nämnts så är vanliga sällskapshundar en större fara för barn och andra människor än vad den skygga vargen är.
jag tycker det är så konstigt att vissa påstår att de är rädda för att gå i skogen pga varg. Hur många har dödats av varg i skogen?
Läste att någon sa att deras barn inte fick gå till skolbussen själva.
Bra, då trafiken på de mörka vägarna nog inte är lämpligt för små barn att vistas på själva. Däremot, vilken skog vill de ha?
Rovdjur ska bort, farliga.
Träd kan falla i storm, farliga.
Mörkret gör att man inte ser, farligt. Lys upp skogen.
Det går att komma vilse, fler skyltar och vägar.
Berg kan man falla från, plana ut..
Ja, kanske kan man lika gärna flytta till staden då?
Jag kommer aldrig vara rädd för skogen, endast för mina egna misstag. Jag kommer aldrig släppa lös min hund att klara sig själv i skogen och springa runt vind för våg. Jag kommer aldrig sluta älska naturen.
Och jag kommer aldrig flytta från landet!
Att gå ut i skogen med en bössa och skjuta varg är väldigt macho, host host.. att kalla det för jakt är väl magstarkt, slakt är ett bättre ord, Hade jägarna spårat vargen själva och skjutit vargen med pil och båge skulle man kanske överväga att kalla det för jakt. En massa termosfjollor med bössa skjuter varg, I am impressed...
Ni som pratar om utrotning och slakt, läs och begrunda medans ni tar en klunk av eko-latten.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Forskarnas-bedo...
Angående termen 'slakt'.
12 000 jägare var anmälda till jakten det går lätt att räkna med att de spenderade ca 6 timmar i skogen. Då är vi uppe i ca 72 000 man timmar för att fälla ca 25 vargar. Vi säger att det tar ca 6 timmar för att spåra upp en varg och fälla vargen då har vi 150 vargjakts timmar. Vilket ger att 99.8% av tiden spårades det inte vargar.
Antar vi att det är ca 6 personer i ett jaktlag som deltar i spårningen. Så är det 900 timmar av 72 000. Och 98.75% av jägarna som inte aktivt var involverade i fällning av varg.
Vad menar ni som talar om 'slakt'?
@Jonas Öhström
Jakt med pilbåge för förbjuden i Sverige och spårning brukar användas som en metod.
Ta ifrån töntarna bössa o hund o ge dem pil o båge!!
Vi har inte haft varg i Sverige på hundra år! men nu exploderar varg stammen. Människor som bor i vargtrakterna vill skjuta bort vargen för den tar mycket älg från jägarna. En varg slår ner en älg var fjärde dag. fäbobruket blir lidande när vargen klipper får och hundar.
Jag vill gärna ha varg i Sverige men då är jag också en stortstadsbo
Det handlar inte bara om jägarnas intressen.
Det gäller även boskapsskötare och hundägare.
Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.
Vargen är "top preditor" i näringskedjan - den enda varelse som står över vargen är människan.
Om människan - till skillnad från tidigare i historien och till skillnad från vad som är fallet i andra länder med många vargar - bakbinds och förhindras att döda varg kan förökningen av vargarna bli snabb.
Det handlar inte bara om jägarnas intressen.
Det gäller även boskapsskötare och hundägare.
Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.
Vargen är "top preditor" i näringskedjan - den enda varelse som står över vargen är människan.
Om människan - till skillnad från tidigare i historien och till skillnad från vad som är fallet i andra länder med många vargar - bakbinds och förhindras att döda varg kan förökningen av vargarna bli snabb.
Det handlar inte bara om jägarnas intressen.
Det gäller även boskapsskötare och hundägare.
Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.
Vargen är "top preditor" i näringskedjan - den enda varelse som står över vargen är människan.
Om människan - till skillnad från tidigare i historien och till skillnad från vad som är fallet i andra länder med många vargar - bakbinds och förhindras att döda varg kan förökningen av vargarna bli snabb.
>>>Det gäller överhuvudtaget de människor som bor i vargtäta områden och deras tillgång till naturen. Deras frihet inskränks genom vargens närvaro.<<<
Livet är fullt av risker. Vargen verkar bokstavligen hamna i skottgluggen för att det är en risk som är enkel att göra sig av med.
Det tragiska är ju att om man ska tro forskningen så är det enbart rädsla för någonting som inte hänt, en irrationell känsla av att det kommer hända si och så.
Ungefär liknande tongångar verkar det ju vara inom invandringsdebatten också. Där är det muslimer som kommer att ta över Sverige. Alltså saker som inte hänt utan man tolkar det som man själv ser som tendenser baserade på vad andra har berättat.
Ingen människa har blivit dödad av en varg i modern tid. Hundar dödas i trafiken och skjuts under jakt. Tamboskapen lider av bönders vanskötsel. En man var misstänkt för mord på sin fru, men det var tydligen en älg som hade dödat henne. Varför är vissa människor så rädda för vargar? En del "stora, starka" karlar beväpnar sig och blir så rädda när de ser en varg att de inte klarar att sikta utan bara skjuter och skjuter. Att det finns sådana beväpnade personer ute i skog och mark känns faktiskt skrämmande.
"Naturen är inte så väldigt naturlig längre. Människan är överallt. Att släppa en vargstam fri vore katastrof. Vargar är enormt smarta djur och ett stort rovdjur och de skulle ta sig allt närmare bebyggelse. I ett modernt, civiliserat samhälle går det inte att släppa en rovdjursstam fri. Vi har jagat rovdjur i alla tider och måste så fortsätta att göra, säger Olof Liberg."
källa : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab
Om vi nu skall jämföra med hur det var i forna tider så skall vi även idag visa vargen att människan kan försvara sig så att vargen lär sig att hålla sig borta från bebyggelsen. Om vargen aldrig möter fara när den närmar sig människor blir den alltmer orädd.
En liten filosofisk vinkel på det hela:
Hur ser ni som tycker jakt på varg är fel på bekämpning av råttor i städer? Har vi människor rätt att döda råttor?
#47 Peter!
Bra fråga och är jag också mycket intresserad av ett svar. Jag betvivlar dock att vi får något.
Anna Elvira Svensson har givetvis helt rätt i att detta är vansinne. 250 vargar finns i hela landet - ett av Europas största och det är för många? Som vi alla vet finns en unken febrig sjukdom inom stora delar av det offentliga Sverige. Sunt förnuft och klassiska begrepp som rätt och fel är idag okända begrepp inom stora folklager, men särskilt så inom statsförvaltningen. Vi måste säga nej till denna ovilja att göra vad som är rätt.
Mo nomego ne est gemo quel est votre nom . fat burning furnace scam