Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Foto: Gunnar Lundmark

Vågar Annika Lantz?


Något skaver när jag hör Annika Lantz.


Om författaren

Radiolyssnare en masse.

Så ofta jag kan, ofta flera timmar per dag, hör jag på radio. Närmare bestämt Sveriges Radio P1. Där talar människor som nästan alltid har något intressant att säga. Som nästan alltid gör sitt bästa för att bjuda in mig som lyssnare. Människor som vill få mig att förstå, även om jag inte har baskunskaper inom ämnesområdet. Jag ser SR P1 som mitt andra universitet, där jag kan ta kurser i alla de ämnen jag själv INTE läste när jag gick på universitetet. På ett dygn kan där rymmas alltifrån filosofi, historia och religion till djur och natur, språkfrågor, ekonomi, gastronomi, massmediefrågor och utrikesfrågor. För att inte tala om effektiv nyhetsrapportering i Ekot, och rappa fördjupningssamtal under ledning av kompetenta skjutjärnsintervjuare som Anders Holmberg och Monica Saarinen i program som P1-morgon och Studio Ett.

Jag betraktar SR P1 även som min främsta kulturleverantör. Som icke storstadsboende får jag sällan eller aldrig utbyte av Kungliga Operan och andra till största delen storstadsbaserade kulturella nyttigheter jag som skattebetalare subventionerar med många tusenlappar varje år. Men SR P1 ger mig i alla fall ett hum om vad som pågår, inom scenkonst, bildkonst och litteratur. Fantastiska radioteaterföreställningar, dramatik skriven av mästare som Strindberg, Ibsen, Tjechov, Victoria Benedictsson och Ingmar Bergman. Radioföljetongen bjuder ofta på lysande uppläsningar av romaner som jag annars aldrig ens hade vetat om att de existerar. Radion ger mig också många goda skratt varje vecka, jag tänker då på sådana mästerliga radiohumorister som Kajsa Ingemarsson och Pia Johansson i På minuten, liksom Jonas Hallberg i Spanarna. Den sistnämnde skrattar aldrig åt sina egna gags men får MIG att skratta. Han visar att han har förstått något viktigt om underhållning.

Dock finns i P1 något som skaver: något (eller jag borde väl mer korrekt skriva någon) som irriterar mig till vansinne, närmare bestämt 2x45 minuter per vecka. Ännu närmare bestämt måndag kl 15 och tisdag kl 15, då jag ofta befinner mig i bilen på väg från jobbet, van vid radions vanligtvis så trivsamma sällskap. Om det nu inte vore för att just då börjar NÅGON...

Du som har läst rubriken och inledningen har förstått att denna någon heter Annika Lantz. Du som dessutom har läst så här långt i texten, och nu tänkte invända: ”det finns ju avstängningsknapp!”, kan droppa den invändningen. Avstängningsknappen finns inte på kartan för min del. P1 har skämt bort mig med gedigen kvalitet nästan dygnet runt, och ska inte komma undan med något som solkar bilden, inte ens 2x45 minuter per vecka!

Jag har verkligen försökt. Att älska Annika Lantz så som jag älskar P1 i övrigt. När inte det funkade försökte jag att åtminstone ACCEPTERA Annika Lantz. Så som man accepterar en bilkö eller ett tandläkarbesök: det är inte roligt men det är förmodligen nödvändigt. Och det trista tar ju åtminstone slut efter 45 minuter. Men i fallet Lantz, och om det är måndag, återkommer pinan igen efter 23 timmar och 15 minuter...

Så inte heller accepterande-strategin funkade. Det fortsatte skava. Då började jag försöka analysera mig själv: varför kan jag inte ens acceptera, och än mindre älska, denna av vissa så hyllade radioröst? Det som då dök upp var följande känsla: tänk dig att du kommer ut i ett fikarum på en arbetsplats, där några personer redan bänkat sig. De har det uppenbarligen vansinnigt roligt med varandra, de skrattar gott åt sina egna skämt (som du själv finner tämligen poänglösa). De lyfter inte ett finger för att bjuda in dig i samvaron. Kort sagt konstaterar du att du befinner dig som icke inbjuden åhörare av en sammankomst med Självgoda Sällskapet för Inbördes Beundran.

Varför känner jag det så när jag hör just på Annika Lantz, men i stort sett aldrig när jag hör på någon annan av de många rösterna i radions P1? Förmodligen just därför att hon inte bryr sig för att bjuda in mig som lyssnare. Jag förväntas som lyssnare uppenbarligen känna till vem t.ex. ”Ulf” är (förmodligen handlar det om producenter och sändningstekniker, eller är det kanske studions lokalvårdare, som hon refererar till utan närmare presentation). Hon skrattar åt sina skämt utan att jag gör det. Hon verkar helt ha missat det där viktiga med underhållning, som ovan nämnde Hallberg är en mästare på. Hon tycks tro att spiritualitet och kvickhet är liktydigt med att prata snabbt. Det sistnämnda kan hon förvisso prestera, men utan den humoristiska poäng som förädlar snabbhet till kvickhet. (Hon är inte direkt någon Oscar Wilde, om jag uttrycker det försiktigt.)

Jag förväntas tydligen också vara intresserad av vad Annika sa till sin man i morse, hur Annika hanterar twittrande, vilken tillställning Annika bevistat nyligen, närståendes magknip och andra högst privata detaljer, som hon hemskt gärna hade fått bespara mig. Vill man höra trivialiteter behöver man bara gå ut i fikarummet på vilken arbetsplats som helst. Att folk ska få betalt för att säga det triviala är väl magstarkt (även om det handlar om magknip). Att Lantz av stickspår fyllda tankeflykt oftast inte leder till något annat än ännu mer perifera och mer irrelevanta stickspår gör inte saken bättre. Meningar som påbörjas avbryts ofta med ett ”äsch...” – när den självutnämnda radiodrottningen verkar inse att detta stickspår var till och med lite väl far out även för henne...

Den Lantzska genomgående ironiska tonen är en otrevlig och främmande fågel i P1-sammanhang. Lantz är dock knappast ironisk när hon talar sig varm om sina egna käpphästar. Nyligen malde Lantzkvarnen om ”könsmaktstrukturer” och bla, bla, bla. Som tur var hade jag ont om bensin och gick ur bilen för att tanka. När jag efter betalning och godisköp på macken kom ut igen efter 10-15 minuter var det första jag hörde i radion Lantz fortsatta jeremiader: ”könsmaktstrukturer” och bla, bla, bla. Väl inne på DET spåret, dvs pk-feminism, var det tydligen inga problem att hålla sig till ämnet – nästintill i det oändliga. Vilken våning i Dantes Inferno befinner jag mig i, blev min dystra undran.

Och så den bedrövliga pricken över i:et i Annika Lantz program: sidekickarna! Roger Wilson, som annars är en av de hyvens kulturknuttar jag avsåg med mina hyllningar tidigare i inlägget, en filmkritiker som gör det ofta intressanta och seriösa filmprogrammet Kino, lyckas sänka sig till Lantz nivå och ikläder sig plötsligt rollen av hejaklack – vart försvann det kritiska och analytiska, ifrågasättande sinnelaget? Hängde Roger av sig det samtidigt med ytterjackan utanför studion? Den andre sidekicken, som inte behöver oroa sig för sitt goda namn och rykte eftersom han inte har något sådant att försvara, låter som att han kiknar och viker sig dubbel av skratt efter var och en av Lantz tämligen enkla lustigheter. Lantz själv fnissar nöjt: tänk vad kvick jag var nu, verkar hon tycka. Ett gammalt uttryck lyder: ”lite roar småbarn!”. Kanske borde både Lantz och den sistnämnde sidekicken jobba på Barnradion i stället, så vi vuxna får vara ifred. Dock vore det kanske synd om de försvarslösa barnen...

Men just här, om vi funderar på sidekickarna, finner vi kanske lösningen på problemet Lantz. Ett drömscenario vore att lyckas få bort henne ur P1, till förmån för 2x45 minuter per vecka med utrikesöversikter, gärna med Kjell Albin Abrahamson som spindeln i nätet och med direktkontakt med radions korrespondenter i olika delar av världen, beroende på var händelseutvecklingen varit mest intressant under den föregående veckan. (Liknande varianter brukar tillämpas sommartid, när Lantz Gud ske pris har semester.) Men jag har inga illusioner om att det ska bli så (även om Lantz väl kunde försörja sig på sitt andra knäck, i P4, där kanske toleransen för barnsligt nonsens är högre). Men om jag försöker vara riktigt konstruktiv så är det alltså i sidekick-frågan jag kan se en lösning, där Lantz-allergiker som jag skulle slippa få urtikaria och finna de där 2x45 minuterna mindre plågsamma: byt ut sidekickarna till några som kan ge Lantz rejält tuggmotstånd! Balansera Lantz med sidekickar som vågar ha en egen vinkel på frågorna, och inte bara skrattar med.

Slagfärdiga, allmänbildade personer med glimten i ögat, som skulle kunna axla en sådan roll, finns i mängder! Helst från den ideologiska planhalva där Lantz själv helt uppenbart inte befinner sig.

Varför inte

-en Thomas Idergard?

-en Marie Söderqvist Tralau?

-en Göran Skytte?

-en Ann Heberlein?

-en Carl Rudbeck?

-en Heidi Avellan?

-en Anders Björck?

-en Maria Abrahamsson

eller, sist men inte minst

-en Johan Hakelius?

Mumma, säger jag! Med sådana sidekickar skulle mardrömsprogrammet vi nu måste genomlida varje måndag och tisdag kunna vändas till något riktigt intressant, dynamiskt och mycket mera oförutsägbart. Därvid skulle drottningen av de 90 minuterna, som hittills fått tala oemotsagd i sin prediksstol varje vecka, kunna få mothugg. De 90 minuterna, som Lantz för närvarande har kidnappat för sin egen agenda, skulle då till många radiolyssnares lättnad bli befriade från sina bojor.

Så då återstår bara frågan: Vågar Annika Lantz?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16074

179 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Skribenten uttrycker väl vad jag själv känner för P 1 och för de trivialiteter som Lantz tyvärr får radions resurser till att förmedla.

Permalänk | Anmäl #1 trygve bång, 2010-01-03, 11:40

Ja, jag håller inte alls med i det du skriver och tycker att Annika Lantz är rolig. Sålunda negerar jag din röst, vi är ju trots allt fler än en som betalar för detta.

Permalänk | Anmäl #3 Johan Holmstedt, 2010-01-03, 11:53

jag känner exakt samma, denna Lantz kan bara prata fort. Det värsta var när svt ställde in en kamera i radiostudion och sände skiten som ett tv program.

Permalänk | Anmäl #4 la, 2010-01-03, 11:55

Har aldrig förstått mig på ALz storhet. Pladder och fnitter mest hela tiden, tonårsradio vill jag kalla det.

Permalänk | Anmäl #5 Kryckan, 2010-01-03, 12:00

Hennes program blir hysteriska och jobbiga att lyssna på. Det brukar vara osäkra människor som alltid pratar och håller låda och inte reflekterar på hur andra kan uppleva det.

Permalänk | Anmäl #6 olle, 2010-01-03, 12:01

En Tomas idegard hade varit rolig att lyssna på.

En STÖRRE pajas är faktiskt svårt att hitta.Han tror att han är allvarlig men egentligen är han bara en parodi på gamla moderaterna.

Permalänk | Anmäl #7 Daniel A, 2010-01-03, 12:01

Ingen Kjell-Albin tack!
Denna icke journalistutbildade
högerspöke vill jag slippa höra.
En åsiktsmaskin i TIMRO:s anda som hyllar
det "nya" östra europa där djungelns lag råder.

Permalänk | Anmäl #8 John Apse, 2010-01-03, 12:06

Jag instämmer till 100% med Holmgeirsson. Kan ingen stoppa Annika Lantz. Jag förstår tillfullo, att ingen reklamkanal vill ha henne, då de skulle tappa sponsorer!

Permalänk | Anmäl #9 Jan Sweno, 2010-01-03, 12:08

ALz bör förpassas till en reklamkanal.

Permalänk | Anmäl #11 Fundersam, 2010-01-03, 12:26

Holmgeirsons analys är klockren. Även jag lyssnar på P1 24/7, och har tillochmed försökt lyssna på Annika. Jag har inga bekymmer med att det finns stockkonservativa röster, eller ultraradikala, tankeväckande eller provokativa.

Men jag orkar inte med pladder. Det finns tillräckligt mycket av detta i valfri reklamradios morgonprogram. Låt det stanna där.

Så den stund Annika förärats i P1, kommer jag att lyssna på annat pladder utanför etermedia, eller tanka ned något riktigt radioprogram i min mp3. Jag orkar inte längre.

Och tyvärr är jag helt övertygad om, att Annika aldrig kommer att låta någon som har något vettigt att säga får sitta bredvid henne. Då skulle ju hennes pladder framstå i all sin enfaldiga embarmlighet. Och ljuset gå henne förbi.

Uppenbarligen har det gått prestige i frågan, och Stasiradion kan då inte ändra ett dåligt beslut.

Permalänk | Anmäl #12 Sune Svensk, 2010-01-03, 12:36

Förstår inte heller varför AL finns i P1, eller i radion överhuvudtaget. Fredagseftermiddagarna i P4 är numera fördärvade.
Kjell-Albin är betydligt bättre och sakligare.

Permalänk | Anmäl #13 Skogstokig, 2010-01-03, 12:36

Ja, Annika Lantz är vidrigt självgod och ointressant och har faktiskt aldrig någonsin lyckats säga något roligt såvitt jag har märkt. Byter alltid kanal på bilradion så snabbt jag kan när jag hör henne. Gjorde jag inte det skulle jag kanske låta mina aversioner gå ut över mina stackars intet ont anande medtrafikanter.

Väldigt synd bara att du även går in på politik i din annars utmärkta artikel, Holmgeir. Det gör ju att din kritik blir möjlig att avfärda som allmänt högergnäll mot dem som är vänster. Då kan ju AL enkelt hoppa undan från kritiken, med motiveringen att det är bra med politisk balans i radio bla-bla-bla.

Annika Lantz är ett betydligt större problem än så! Så lätt ska hon inte få komma undan, radioförpesterskan!

Permalänk | Anmäl #14 durutti, 2010-01-03, 12:45

Lantz är en i bästa fall medioker fnittermaja och flamspajas vars "storhet" framstår som obegriplig. Vem är hon släkt med på SR? Nepotismen är ju synnerligen utbredd inom SvT och SR, ett släktskap med redan anställd brukar normalt vara den bästa garanten för att givas tillfälle att plåga tittare och lyssnare med diverse obegåvade kretiners utgjutelser.

Permalänk | Anmäl #15 Gustaf Janson, 2010-01-03, 12:57

Hmmm...........jag har en kompis som brukar säga att AL pratar så fort så att om hon hade haft löständer skulle hon ha legat en hela mening efter. Hon kanske emellertid drar över lyssnare som upptäcker en seriösare kanal. Det är i så fall bra.

Permalänk | Anmäl #16 BengtM, 2010-01-03, 12:58

Jag lyssnar också på P1 under vardagarna, från det jag vaknar tills Radiosporten tar vid kl 19.00 i P4. Vissa av inslagen kunde jag väl avvara men som helhet är det mycket allmänbildande och informativt.
Jag instämmer inte i klagokören beträffande Annika Lantz. Jag har funderat på varför vissa blir så irriterade och ilskna över hennes program. Jag köper inte hennes stil rakt av, tycker bl a att hon ibland har ett plumpt språk som känns som effektsökeri. Hon har även stannat i utvecklingen sedan starten. Dock är jag imponerad av hennes kvickhet att snabbt komma med fyndiga kommentarer. Visst är smaken delad, alla kan inte tycka likadant men vad är problemet om man inte "står ut" med 2x45 minuter i veckan? T o m jag kan "lida" mig igenom Sjörapporten och Ekonomiekot.

Permalänk | Anmäl #17 Håkan Thorsell, 2010-01-03, 13:00

Gå gärna med i Facebook gruppen:

http://www.facebook.com/group.php?gid=201057595475

"Annika Lantz? Nej tack!"

Permalänk | Anmäl #18 Dan, 2010-01-03, 13:00

Jag instämmer med skribenten - det är en förfärlig pladderkäft Lantz besitter. Ta bort den här smörjan ut P1 - som ska vara en kvalitetskanal!

Permalänk | Anmäl #19 Birger Johansson, 2010-01-03, 13:07

Jag delar skribentens känslor för P1, men när Lantz träder fram byter jag omedelbums till P2, P3, eller P4. Ibland stänger jag till och med av radion.

Permalänk | Anmäl #20 Niclas Kuoppa, 2010-01-03, 13:10

Det är bara att inse att radioledningen ej lyssnar på sina uppdragsgivare och aldrig kommer att göra. Hur gick försöket med naturmorgon som förpassades till annan kanal, nu är det tillbaka. Varför inte göra riktig villervalla av allt. Lägg gudstjänsten på P4. Ekot på annan kanal så folk får använda sina fingrar till att byta kanal tycks vara det budskap som radioledningen vill förmedla.
P1 går inte att lyssna på måndag, tisdag kl. 15.03 till 16.00. Vill man slippa lyssna är det bara att stänga av. Lantz ville man inte ha på TV alltså förpassades hon till raion, någon anställnngstrygghet skall väl även de ha. Synd bara att hon drabbat P1

Permalänk | Anmäl #21 Marianna , 2010-01-03, 13:09

För mig är det obegripligt att Annika Lanz alls har kommit fram som hon ändå har gjort. Hon skaver verkligen. Jag minns hur nästan hela min arbetsplats innerligt avskydde hennes framträdanden redan när hon jobbade på P3 morgonpasset. Hennes ordbajseri och hennes svada samt inte minst hur hon ständigt skrattar åt sina egna "skämt". Samtidigt var vi helt oförstående hur P3 förde fram henne som deras klarast lysande stjärna. Annika är säkert en bra person på alla sätt men hon har inget att hämta som radiopratare...alls.

Permalänk | Anmäl #22 Johannes, 2010-01-03, 13:13

Men jag respekterar alla de som finner Lantz fyndig och rolig eller vad ni vill. Och det kan jag erkänna att när jag i början lyssnade på programmet för att ge henne en chans, så skrattade jag vid ett par tillfällen inför hennes fyndiga betraktelser. Jodå! Men det räckte liksom inte för fortsatt lyssning.

Permalänk | Anmäl #23 Niclas Kuoppa, 2010-01-03, 13:14

Tack för en lektion i subjektivt, konservativt tyckande. P1 är inte till för dig personligen, Holmgeir, utan för en större publik. Personligen tycker jag kanske att Annika gjorde ett bättre jobb i P3, eftersom hennes stil passar bättre där, men jag hade alltid svårt för hennes sidekicks som jag tyckte överlag kändes väldigt gubbiga. Smaken är som bekant olika. Det finns annars podcasts och sådant med nyheter etc som du kan lyssna på när Annika är i etern.

Permalänk | Anmäl #24 Johan Edin, 2010-01-03, 13:29

Holmgeir: Problemet med Lantz är att hon är på fel kanal. Det här skrev jag på min blogg redan i juni 2007 och ännu är människan kvar. Otroligt!

"Spyr när Annika Lantz går loss i P1!

Maja Aase på Journalisten skrev en ledare om Peter Örn som lämnar in som vd för Sveriges Radio. Jag kommenterade som så:

Kan Kerstin Brunnberg se till att P1 blir som kanalen var blir jag glad. Sätter på och hör Annika Lantz – då vill jag spy – tror jag har hamnat på P3. Stänger av.

Snällla – spar man pengar genom att locka unga lyssnare till P1? Vad ska vi ha P4 och P3 till? Hoppas Kerstin Brunnberg kan svara."

http://parnassen.wordpress.com/2007/06/12/spyr-nar-annika-lantz-gar-loss...

Permalänk | Anmäl #26 Helena Palén Olofsson, 2010-01-03, 13:39

P1 håller en anständigt hög och jämn nivå på sitt förutsägbara innehåll. Kanalen är som gjord för den som söker trygghet. För min del känner jag cellskräcken smyga sig på om jag lyssnar för länge

Käre Homgeir,
Himlen har sånt oss Lantz som en "blessing in disguise" för de osunt P1-beroende Se henne som en utmaning och en möjlighet istället för ett hot. Medievärlden är större än P1 Stäng av, lyft blicken över horisonten och blicka ut över den varje gång hon dyker upp och stör rutinen.
.

Lycka till!

Permalänk | Anmäl #27 Claes Samson, 2010-01-03, 13:41

Instämmer i kören som ogillar A.L. Hennes sätt att skratta åt sina egna ”skämt” är otroligt enerverande! Dessutom har jag inget som helst intresse av att matas med hennes politiska (s) (v) åsikter!
Hon är en av flera som drar skam över begreppet public service!
Att alla medborgare i ett demokratiskt land ska få tillgång till OPARTISK och mångsidig information genom SR och SVT, är den programförklaringen bara ett skämt?!

Permalänk | Anmäl #28 Opartiska programledare?, 2010-01-03, 13:43

Det är här var den mest ambitiösa och intelligenta sågningen jag läst.

Permalänk | Anmäl #29 Johan Nilsson Svensson, 2010-01-03, 14:08

Hon är hemsk och kan förstöra vilket intressant ämne som helst ,ge henne gärna betalt för att vara tyst .För allt i världen så låt henne inte göra barnprogram än om hon är på deras nivå ,för då kommer vi få en hel generation psykiskt störda barn .

Permalänk | Anmäl #30 Rune, 2010-01-03, 14:15

Är det inte förskräckligt att det finns människor som är så beroende av att lyssna på radio dygnet runt? Herregud, om inte avstängningsknapen är ett alternativ borde du kanske söka hjälp! Testa att ha det tyst omkring dig en stund - det är inte så illa alls. Jag gillar också P1 och lyssnar en hel del. Ibland är det riktigt, riktigt bra och ibland är det mindre bra (då stänger jag av ...). Ingen kanal, inte ens P1, kan dygnet runt leverera program som passar oss alla.

Permalänk | Anmäl #31 Kajsa Lundin, 2010-01-03, 14:17

Framför allt är hon så PK att man spyr!

Permalänk | Anmäl #32 Johan, 2010-01-03, 14:47

Glömmer aldrig när denna AL fick spinn förra året på långfredagen i P4 och skrek kuk, fitta, knulla, gång på gång, utan någon som helst tanke på att det finns människor för vilka långfredagen är en högst speciell dag. En dag för kontemplation och allvar.
Bedrövligt hur man kan ha så litet omdöme. Ponera att hennes barn satt och lyssnade, hur kul kan det vara att höra sin mamma fullständigt explodera i könsord.
Hon är definitivt billig, gör vad som helst för att vara PK och är dessutom ett absolut dåligt exempel för det kvinnliga könet, enl min uppfattning.

Permalänk | Anmäl #33 Christina, 2010-01-03, 14:52

Glömmer aldrig när denna AL fick spinn förra året på långfredagen i P4 och skrek kuk, fitta, knulla, gång på gång, utan någon som helst tanke på att det finns människor för vilka långfredagen är en högst speciell dag. En dag för kontemplation och allvar.
Bedrövligt hur man kan ha så litet omdöme. Ponera att hennes barn satt och lyssnade, hur kul kan det vara att höra sin mamma fullständigt explodera i könsord.
Hon är definitivt billig, gör vad som helst för att vara PK och är dessutom ett absolut dåligt exempel för det kvinnliga könet, enl min uppfattning.

Permalänk | Anmäl #34 Christina, 2010-01-03, 14:56

Buhubuhu... Så 90 minuter i veckan är det något på P1 du inte uppskattar, men stackars dig då. Och lösningen: kalla in en någon mörkblå kvasiintellektuell som ska mala sina käpphästar.

Permalänk | Anmäl #35 Ullan, 2010-01-03, 15:05

Lanz ÄR en katastrof!
Hon platsar i en reklamkanal, där kan hon gapa bäst hon vill!
Totalt ointressant och utan humor maler hon på.
Hon måste ha en djävulsk hållhake på P1 ledningen för att få rapa på!
Kan det handla om faderskap?

Permalänk | Anmäl #36 Charlotte T., 2010-01-03, 15:17

Kan det vara så att skribenten, som kallar könsmaktstrukturer för "könsmaktstrukturer”, har svårt för Lantz och hennes humor delvis därför att den ofta sätter fingret på just könsmaktsstrukturer, kvinnoförtryck, mansdominans och sexism? Annika Lantz är en av få röster i radion som med humor förmår angripa och synliggöra samhällsproblemen som grundas i, och reproduceras genom, just en ojämställd könsmaktordning som värderar män högre än kvinnor. Jag älskar att skratta åt Annika Lantz skämt och prat och ironier tillsammans med Annika Lantz. När jag lyssnar på Annika Lantz känner jag en enorm gädje över att ha i radio höra en bundsförvant som ser och uppmärksammar de allvarliga problem och det könsförtryck som vi feminister kämpat för att motverka i många generationer, och som skadar och förminskar både kvinnor och män och förhindrar oss att leva våra liv och lära känna oss själva och varandra som människor. För mig är Annika Lantz en ovärderlig, rapp, smart och jävligt rolig radiopratare och underhållare som berikar min vardag med roliga och kritiska reflektioner kring nyheter, medier och samtiden.

Permalänk | Anmäl #37 Lena Kulin, 2010-01-03, 15:20

#37 Lena Kulin,

Är ditt andra namn ALz?

Permalänk | Anmäl #38 Kryckan, 2010-01-03, 15:34

Ja, du Lena Kulin, det var när feminismen började ta den här formen som jag plötsligt insåg att jag inte är, eller någonsin varit, feminist.
AL förstör mer för feminismen än någon annan nu levande svensk, skulle jag vilja hävda.

Permalänk | Anmäl #39 Christina, 2010-01-03, 15:39

Ordspråket; "Tomma tunnor skramla mest" är det jag varje gång tänker på när jag plågsamt hör AL i etern. En människa som i sitt meningslösa och infantila pladder verkar vara fullständigt tom i huvudet. Hon har absolut Ingenting att komma med förutom meningslöst pladder, äcklande självgodhet och orbajseri! Det finns väl ingen som upprepar sitt eget namn under sändningstid så många gånger som AL. Det är många med mig som får akuta spy känslor över det meningslösa trams och fjanteri som hon står för och obegripligt nog får utrymme att gagga om i P1. Kanalen förpassas under 45 minuter till vilken medelmåttig kanal som helst! Nej förresten, långt därunder, till en fullständigt meningslös kanal. När hon förflyttades från P3 till P1 (av ren jävelskap från SR tolkar jag det som) hamnade hon hos en lyssnar skara som LYSSNAR på radio. Dvs de som undviker att ratta in "skval-radion", det som de kommersiella kanalerna har som sitt huvudändamål. För mig framstår P1 som det sista riks-täckande rummet i etern för "bildande" radio medan resterande radiokanaler, för det underhållande och därmed "obildande" (märk: inte "obildade"!). AL har absolut ingenting att komma med på det bildande planet och har därför inget i P1 att hämta! Det är minst sagt obegripligt och sorgligt av SR att en sådan infantil och meningslös radio-pratare som AL har fått så stort plågsamt stort utrymme i en radio kanal som 99% av Sveriges invånare betalar surt förvärvade pengar för.

Permalänk | Anmäl #40 Martin Christiansen, 2010-01-03, 16:11

Annika Lantz är rolig enstaka gånger, men ofta intill parodin politiskt korrekt. Som sig bör om man tillhör den stockholmska mediaeliten.

Permalänk | Anmäl #41 laoj, 2010-01-03, 16:34

När jag hör dylika pladdermajor önskar jag att Gud hade varit en rättvis Gud som hade tilldelat oss alla lika många ord att säga under livet. När orden tagit slut återstår det skrivna ordet som inte är att förakta.

Permalänk | Anmäl #42 goran, 2010-01-03, 16:39

Annika Lantz är den mest framträdande representanten för Sveriges Tramsradio, en radiostil som dominerar P3 och som delvis har fått rot även i P4. Att den får förekomma även i P1 är häpnadsväckande. Kännetecknande för Tramsradion är att tramsarna måste vara flera för att roa varandra med sitt nonsensprat; därav bisittarna. Möjligen är bisittarna inte så roade men de vet ju att de förväntas att skratta.

Ensamma är tramsarna ju knappt roliga ens för sig själva. Ju flera de är desto mer trams; tramsnivån (meningslösheten) verkar vara proportionell mot ungefär kubiken på antalet medverkande personer. De kommersiella radiokanalerna består av musik, reklam och trams. Ännu har jag inte hört något seriöst från en kommersiell radiokanal - reklamen är oftast en lättnad relativt snacket. Dessa Annika Lantz-kopior tävlar i att producera trams; i synnerhet på morgnarna.

Troligen är det så att det finns en stor andel av svenska folket som inte orkar höra något djupare samtal eller diskussion. När man då hör ett antal personer i radion som skrattar åt varandra så får man intrycket att det är något kul och positivt utan att man själv behöver fatta det roliga. Bara det faktum att det skojas och skrattas kan nog uppfattas som positivt. Och så behöver man garanterat inte bemöda sig om att förstå vad som sägs för det är totalt innehållslöst och sällan ens tillnärmelsevis roligt.

Men är det inte att underskatta ungdomarna som lyssnar på P3 och de kommersiella radiokanalerna, samtidigt som man medverkar till att bildningsnivån minskar? De måste väl få uppfattningen att tal och tänkande normalt begränsas till nonsens.

Det är bra att skribenten tog upp ämnet så att man förhoppningsvis kan få bort tramset åtminstone ur P1; helst helt och hållet från den skattefinansierade radion.

Permalänk | Anmäl #43 Ulf Sandberg, 2010-01-03, 16:48

Skönt att se att man inte är ensam om att avsky Lantz. Lyssnar bara på P1 men stänger av om jag hör Lantz. Hon har inget att göra på P1, byt ut henne mot P3 dokumentär och låt henne skura SRs toaletter med en tandborste.

Permalänk | Anmäl #44 David Tingsgård, 2010-01-03, 16:50

ja hon *skaver* - just *skaver* var ett bra funnet ord för att beskriva den känslan man får av henne - jag mår heller inte bra av att höra henne...

Permalänk | Anmäl #45 Marianne Johansson, 2010-01-03, 17:06

Annika Lantz är det värsta som drabbat P1.

Försök har gjorts att lansera pladder tanten i TV, vilket misslyckades totalt på alla fronter. Människan är helt i avsaknad av självkritik. När hon blev bortplockad från Parlamentet för att hon inte var rolig, så berodde det på könsmaktsordningen enligt henne själv, vi var många som sände en tacksam tanke till könsmaktsordningen för just detta.

När TV blivit av med Lantz så skulle hon lanseras i P1 fem dagar i veckan men efter omfattande protester så fick man backa från det beslutet. Men helt skall tydligen inte lyssnarna slippa undan.

Varför skall vi behöva utså denna pubertalt dementa smörja två dagar i veckan? Jag har verkligen försökt ge eländet en chans men mitt intryck kvarstår, hysteriskt fnitter, pladdriga kommentarer utan relevans för ämnet och en monumental egocentricitet.

Att vara gäst hos Lantz måste vara en större mardröm än att vara lyssnare. Att få ämnet/budskapet sönderhackat av intelligensbefriade kommentarer, icke skämt och hejdlösa rågarv åt egna skämt får det mesta att falna till aska.

Lantz företräder verkligen den feminism som fått mig att avstå mitt tidigare engagemang i dessa frågor.

Frågan om hon är vänster eller höger tycker jag däremot är ointressant, det känns viktigt att alla får göra sin röst hörd oavsett politisk färg, men av Lantz har vi hört nog för länge sedan.

Permalänk | Anmäl #46 Jakobsson, 2010-01-03, 17:11

Tack HOLMGEIR för artikeln.

Jag har många gånger funderat varför jag inte gillat A:L eller hennes bisittare eller program.
Jag klarar av många typer av program även kraftig satir och udda humor.

Permalänk | Anmäl #47 B.H Carlsson, 2010-01-03, 17:14

Först så tänkte jag att det var programmets form, att man är liksom tjuvlyssnare till en kompismiddag som fick honom att känna sig onödig. Sen tänkte jag att det kanske var Lantz som person. Eller att hon snackar om makt ur ett kvinnoperspektiv. Sånt kan ju reta gamla gubbar.
Men så läste jag listan på Holmgeirs önskepratare.
Gud bevare oss vilken samling bakåtsträvare!
Göran Skytte? Är inte tortyr förbjudet?

Permalänk | Anmäl #48 Olof Lindberg, 2010-01-03, 17:17

Jag springer också till avstängningsknappen så fort jag hör hennes otrevliga klämkäcka och skitnödiga stämma i radions P1. Snälla låt oss slippa.

Permalänk | Anmäl #49 Göran Säll, 2010-01-03, 17:32

#48 Olof Lindberg,

Göran Skytte? Du är bara sur för att han övergav skrivbordssocialisterna.

Permalänk | Anmäl #50 Kryckan, 2010-01-03, 17:38

Oj!
Jag som trodde att det bara är jag som reflexmässigt byter kanal när Annika Lanz vill dela med sig av sina funderingar i etern.
Visst vore det lämpligt om SR segregerade de olika radiopratarna till olika kanaler, så kan de som så önskar ta del av den radiokultur hon repesenterar.
Tvärt emot vad skribenten hävdar så kan dock situationen enkelt lösas med ett knapptryck när den uppstår.

Permalänk | Anmäl #51 Olle, 2010-01-03, 17:40

Jag som trodde att jag var ensam om den här tydligen samlade uppfattningen om AL i P1, just i P1, har fått mig att ifrågasätta kanalen och inställningen fler gånger, jamen alltså, hon är inte rolig att lyssna på. Inte ens om man är PK och håller med om att Göran Skytte inte är världens roligaste han heller, och jag skulle inte få en syl i vädret själv, och könsmaktsordningen kan man väl inte pladdra om, den är ju allmänpolitisk och rätt så bra att diskutera i P1, men ... ja, jag stänger av. Rattar in reklamradion eller faktiskt P2, väl så god på att hålla mig ajour med allt det som Holmgeirsson får, förutom 90 minuter då, på P1. Kan rekommenderas P2.

Permalänk | Anmäl #52 Birgitta Måhl, 2010-01-03, 18:06


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Alliansen vill göra innerstan till ett mentalt ”gated community”
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.