Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Skjutmassakrar

Oskar Hjertonsson om Skjutmassakrar

Klart att våra "digitala upplevelser" kan vara ohälsosamma

Klart att dataspel kan bidra till att skapa våldsamma beteenden. Klart att sociala medier kan skapa osunda beroenden. Klart att alkohol är ohälsosamt. Sex kan vara beroendeframkallande och jakten på sex kan splittra familjer.


Om författaren

Grundare av Needish.com, online social marknadsplats i Chile.

Vapen dödar. Vapen i splittrade familjer dödar mer. Porrtidningar kanske indirekt splittrar familjer (förbud?). Mjölk i stora mängder dödar. Kossor kan döda (och kan dö om de tippas). Präster våldtar. Politiker kör av misstag ihjäl påhejande medborgare i olycksdrabbade korsningar. Folk går in på ett kafé och spränger sig själva i luften istället istället för att dricka en latte. Vårt ekonomiska system bygger på tillväxt som låst in oss i en modell som är svårändrad och som (möjligtvis) kan utplåna hela mänskligheten om 50 år. Sett i sitt sammanhang är (den eventuelle) dataspelsmördaren en bagatell i sammanhanget. Är det ens värt att diskuteras? Shit happens, som vi säger i Värnamo.

Jag bor i Santiago, Chile sedan några år tillbaka. Driver en internet-sajjt där användare publicerar vad de behöver för att få hjälp av andra användare. Med flera hundra tusen användare i Chile generar vi ganska många så kallade "Ayudas" (Hjälp) varje dag. En hjälp kan vara allt från en offert på en larminstallation till att erbjuda hjälp till ett ideéllt projekt.

För en tid sedan lanserade vi en PR-kupp för att skapa lite press om vår sajjt. Helperman gick runt på gatorna i Santiago och hjälpte folk; Att bära kassan, gå över gatan och stoppa bussen... En skådis i latex-dräkt och ögonbindel. Ganska simpel PR-kupp tyckte vi. Helt fantastiskt tyckte det chilenska folket. Helperman växte sig enorm under några månader med nationell press och TV och vi fick mail från hela landet, stödgruppor i Facebook, Bloggare och till och med folk som ringde till kontoret för att berätta att Helperman hade fått dem att stanna upp i sin vardag och tänka till och "gått hem från kontoret med avsikt att var mer hjälpsam i allmänhet". Med vår slogan "Ayudar nos hace felices" (Hjälpa till gör oss lyckliga) erövrade vi tusentals hjärtan. Folk mailade att de grät när de såg Helperman på TV. (Jag grät när jag såg "En officer och en Gentleman" för ett tag sedan, så jag har inget att säga om det.)

Jag nästan skämdes i början. Det som skulle vara en kul PR-kupp blev mottaget som något "mer" trots att det inte var meningen. Användare tyckte att vi var "snälla" eller "goda" eller något liknande trots att vi bara ville ha löpsidor. Vi insåg att att Helperman var större än vår sajjt och kopplade bort relationer mellan vårt märke och Helperman. Vi drev Helperman vidare som ett separat projekt, sponsrat av vårt fattiga företag, och Helperman reste land och rike runt på olika event. Många andra företag ville synas i sammanhanget men vi hittade aldrig någon bra modell för det så Helperman dog tyvärr ut... vi brukar skylla det på finanskrisen (mest för att det låter kul).

Nu är alltså Helperman tillfälligtvis borta (förhoppnisgsvis tillbaka under 2010) men våra användare hjälper fortfarande varandra varje dag. Många av dem har organiserat sig utanför sajjten i olika konstellationer som tog sin början på sajjten... allt från separata "organisationer" av småföretagare som hjälper varandra med idéer och byter tjänster med varandra till festfixare som skänker alla pengar till välgörande ändamål... allting organiseras av användare som hittat varandra på vår sajjt och som - enligt egen utsago - ofta säger sig ha blivit "beroende av att hjälpa till". När våra användare skapar sin profil skriver de några rader om "varför de hjälper till". Många användare menar att vår sajjt gör dem mycket gladare än t.ex. Twitter (med motivationer som att Twitter är för selfpromotion och att vår sajjt handlar om... altruism? Finns det?)

Jag har lärt mig att människor påverkas och låter sig påverkas. Och att det är tämligen enkelt att påverka. Jag själv är idag mycket mer hjälpsam i vardagssituationer, släpper hellre (dock ännu inte gärna) förbi någon som ser mer stressad ut i kön etc. Jag ser ordet Hjälp skrivet i olika positiva sammanhang ungefär 1400 gånger om dagen så det vore konstigt om jag inte var mer hjälpsam.

Efter två år med en online-sajjt som har har sociala inslag vågar jag tro att jag lärt mig en del om sociala medier och för bara några år sedan brukade jag styckmörda andra Quake-användare då jag varje Söndag kväll ringde upp med modem för att kunna gå in i min roll som "Dondermouse [DIE]" (DIE var vårt klan-namn).

Jag tror mig alltså veta att människor kan påverkas och jag är övertygad om att framtidens teknik kommer att skapa enorma möjligheter.

Som nybliven läsare på Newsmill har jag två spontana kommentarer till det generella användandet:

1) Mycket gnäll och lite idéer och därför en ganska deprimerande erfarenhet. Jag är sällan glad efter en stunds millande.

2) Mycket potential (fantastisk idé och teknik och stark och engagerad community)

Två av de debatter jag följt mest har handlat om sociala medier och, nu ikväll, om våldsspel. Jag saknar än så länge att "Läget Gillas" lite mer. Att vi accepterar att det finns problem utan lösningar. Det finns inget mer frustrarerande än att diskutera förslag till lösningar på problem som:

a) Inte går att lösa. Och / eller

b) Är helt irrelevanta i sammanhanget och stryper engagemang från andra viktigare (och tråkigare) frågor.

Klart hundratals miljoner som spelar dataspel orsakar ett våldsbrott då och då. Hundratals miljoner människor som enas om vad som helst begår våldsbrott då och då. Kanske dataspelande generar mer våldsprott än online poker (jag tvivlar dock starkt på det)... Men vadå då? Sen när bryr vi oss om anonamiliteter för att gå till botten med generella samhällsproblem? Medias absolut farligaste roll är att som vinstdrivande organisation sälja nyheter. Det går då inte att undvika sensations-nyheter och tyvärr verkar det vara svårt att skapa debatt och samhällsengagemang kring positiva enkla och konkreta idéer. Jag delar min tid mellan Sverige, Chile och San Francisco (USA) och jag tycker att många människor verkar vara ganska deppiga inför framtiden. Jag med. Ofta. Trist som fan är det.

Internet är en bidgragande orsak till vår pessimism. Tror jag. Mycket tid och engagemang läggs till att samla röster för att driva igenom och positionera problem som riktiga och viktiga problem. Riktiga lösningar ser man inte lika mycket. Reell genomslagskraft lyser med sin frånvaro (jmfr hur vi skulle kunna använda Internet).

"Klicka här och må bra" eller "delta i debatten med en kort kommentar"-engagemanget lurar oss till att tro att vi gör mer än att skapa några bits information i en aldrig sinande källa av ordbajs. Vi är idag mycket mer (tror jag) informerade om hur galet allting är men jag är osäker på om vi faktiskt gör något åt det.

Det finns så oändligt mycket potential för att skapa fullständig demokrati med Internet och annan ny teknik; --- Utbildning för alla (gratis), livslång kontinuerlig vidare-utbildning ingår. --- Reell konsument-makt som öppnar vägen för framtidens företag, företag som på bästa sätt väver in lönsamhet med ekologisk och samhällsmässig hållbarhet och rättvisa och - självklart - bra tjänster och produkter. --- Virtuella organisationer ---- Demokratiserat beslutsfattande och/eller debatt-genererat stöd till beslutsfattande på lokal, nationell och global nivå. Varför kan jag fortfarande inte rösta online varje vecka på huruvida vi ska bredda rondell X eller bygga ett nytt tak över cykel-skjulet utanför ICA? Varför kan jag inte ge min röst till den vän jag respekterar och som verkar bäst insatt i lokala frågor? (Den personen behöver inte veta att jag gett den min röst... tänk på det en stund: Vem som helst kan anonymt ge sin röst till vem som helst och beslutsfattande demokratiseras med ständiga opinionsundersökningar och distribuerat beslutsfattande. Det skulle ändra hela vitsen med att dricka öl efter jobbet och diskutera politik, att kunna gå hem och klicka i "Eva" får mina röster i kommunala frågor från och med nu och tills jag ändrar min setting...) och mycket mycket annat.

Min idé om att ge min röst till någon jag litar på som är mer insatt kanske är en dålig idé men den förefaller mer intressant att debattera än illegal nedladdning. Mer relevant för samhället som helhet. Och eftersom jag inte längre bor i Sverige skulle jag gärna skänka (eller sälja) min röst till mamma (eller högstbjudande).

Dataspelskulturen är vad den är. Jag tycker du ska skita i hur andra spelar dataspel. Om du hellre ser att barn bygger kojjor i skogen än skjuter ned varandra online så är varje minut du spenderar på Newsmill för att kommentera en bortkastad minut. Du kommer inte att ändra något med din kommentarer. Men, du kunde varit ute i skogen med ditt barn. Eller knackat dörr i kvarteret för att skapa en grupp kojj-byggare (knackar du i samma veva på dörrar till invandrare och pensionärer så bidrar du dessutom till att lösa två av Newsmills övriga knäck-frågor. Om vi uppskattar att Newsmill generar 2000 kommentarer om dagen, varje kommentar tar en minut i snitt, så skulle det kunna bytas ut mot en halv miljon knackade dörrar om året. Du vinner kanske inte fredspriset som grundaren av "Kvartersorganisationen 2.0: Snorungar, kojjor, blattar och gamlingar" med 347 aktiva grupper och tusentals kojj-byggare (bara enstaka med tillbyggt bönetorn) över hela Sverige... men jag lovar att bli ditt fan på Facebook)

Eller om du istället spenderade en minut på att fundera över hur man kan använda online-dataspelens fantastiska förmåga att distribuera ut beslutsfattande och resurser inom en organisation av tusentals människor och till hur man kan bygga framtida och snabbare företag och institutioner genom att applicera dessa idéer... så tror jag att du skulle:

a) Hjälpa samhället mer.

b) Må bättre efteråt.

Sociala medier har en klart överskattad roll (tror jag) som opinionsdrivare. Självklart är demokratiseringen av opinionen bättre än före Internet. Självklart kan en Facebook-grupp påverka opinionen men nu när det inte är en principiell nyhet längre skrivs det mindre om dem. Och de är så många att värdet spätts ut. Hysterin kring Twitter kommer så småningom att dala och nästa media-hype kliver in på banan. Problemet med dessa sociala power-medier som balsam för vår själ och lösningen till alla våra problem är att de är vinstdrivande företag (Skapade av en full 18-åring som hackade sitt universitets databas för att han mest ville få ligga lite... och som kanske egentligen borde fått sig en hurring av gubben i min hemstad Värnamo?)

Att ny teknik har baksidor är uppenbart. För att något ska kunna ha en framsida måste det ha en baksida. Att gnälla om teknik har ALLTID visat sig - i efterhand - vara lönlöst. Ny teknik används likförbannat.

Glöm baksidan. Internet och annan ny teknik har oändlig potential som liksom försvunnit ur debatten. Framtiden kommer att se helt annorlunda ut. För att komma dit snabbare och bättre måste vi sluta gnälla över sånt som visserligen är värt att gnällas över, men som inte leder någon vart.

Och vi måste utnyttja online-debatten till att bli gladare, mer kreativa och roligare människor.

Eddie Murphy frågade... "What have you done for me lately?"

Jag? Kanske är detta mest en äcklig egenklapp i ryggen men det vågar jag mig på såhär 18 timmars flyg bort... Jag jobbar i ett företag med 10 andra och vi har gjort ordet "Ayuda" (Hjälpa) lite mer använt i Chile och jag hoppas att vårt lilla företag en dag blir framgångsrikt och växer upp och bidrar till ett mer positivt samhälle genom att bidra till att utveckla företagens roll i det framtida samhället.

Vi lever i allt mer ensamma och sekulära samhällen och behöver enas om något nytt. Kavla upp ärmarna och jobba tillsammans. Det finns så mycket vi kan göra som vi inte gör eftersom vi håller på och blajjar om en massa strunt. Vi behöver nya sorters ledare som vi kan tro på och bli engagerade av.

Jag tror att det behövs en helt ny idé om vad det är vi pysslar med egentligen, som samhälle. Här i Chile, i Sverige och överallt. Internet är en bra start.

Det är så mycket viktigare att använda Internet och ny teknik till sådant än till att diskutera folk som spelar mer eller mindre dataspel eller pokar varandra mer eller mindre erotiskt på Facebook. Folk kommer fortsätta skjuta, poka och internet-onanera... jag också. Det blir bara frustrerande att bry sig. Desto mindre vi bryr oss om sånt som inte kan påverkas eller är mindre relevant, även om det är låter svårt att hålla sig borta från lockande löpsedlar, ju färre skott kommer att avlossas. Tror jag. Sånt det inte skrivs om har aldrig hänt och kommer aldrig att hända igen.

Så låt oss hållas med våra dumheter under invididuell tystnad, ljuda så lite som möjligt om sånt vi inte rår över och använda vår kreativa tid till att tänka på rimliga lösningar till relevanta problem och till att göra saker och ting lite lite bättre varje dag.

Du skulle kunna börja med att bjuda in någon från en annan kulturell bakgrund på en bit mat och en  kall öl och fråga:

"Jaha du, din gamle gnu, vad fan tycker du om allting egentligen och kan jag hjälpa dig med något?"

Sen kan du väl blogga lite om din erfarenhet och maila mig?! Snälla!!

Abrazo





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16048

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra grejer! Dock så kändes kanske inledningen lite mer som reklam för ditt projekt än att göra någon poäng om att hjälpa folk.

Permalänk | Anmäl #1 Erik Müller, 2010-01-02, 10:41

Jag tror du har helt fel om att sociala medier inte kan driva en opinion. Men naturligtvis är det på gott och ont, precis som du säger om dataspelen.

De som bestämmer hur detta ska inverka är vi själva. Vi människor, som har kapacitet att gå fel och använda våra resurser till folkmord och till att ropa på rätt Gud eller att bruka detta till att förbli en aning öppna och ta in annat än våld och krig.

Att göra det som du talar om - hjälpa varandra. Vi gör det mycket mer spontant när vi möter en människa i nöd i vårt grannskap än när vi ska kommentera något som någon har skrivit i ett socialt medium.

Detta beror av anonymitet, som gör att människan kan dölja sig själv och gömma sig bakom sina djupaste och svartaste tankar och känslor. Och attackera någon, som denne antar hyser dessa känslor och tankar, som för det egna sinnet är förbjudet.

Vi har alla djupa inbyggda föreställningar om världen. Det är vårt sätt att överleva och hitills har de meningsskapande byggena dominerat. Annars skulle vi inte vara så många miljarder som vi är på denna planet.

Inbyggt i oss finns ett slags mentala föreställningar om hur världen ser ut och vad som är viktigt i den och där kommer inte internet på första plats. Det har du helt rätt i.

Det är mycket viktigare att begripa, att fast världen där ute ser så vacker ut just nu i vårt land, där snö täcker det mesta i ett vitt glittrande täcke, så är det livsfarligt att gå ut i detta vita utan tillräckligt med värme. Detta är en av de grundläggande föreställningar vi har: i minusgrader kan man frysa ihjäl utan skydd.

Just nu kolliderar västerlandets föreställningar med de som finns i österlandet. Det är en gammal motsättning. Den har funnits i årtusenden. Men vi har också alla dragit nytta av de framsteg som båda civilisationerna har gjort.

Dessa nollor och ettor som hela internet är uppbyggt av finns också inuti oss själva. Vi är inte byggda på annat sätt än våra datorer. Vi består av ett slags grundläggande mentala databaser med föreställningar om tingen.

Föreställningar, som är djupt inpräglade i oss ungefär som ett dataprogram i en dator.

Detta är nödvändigt, för att vi ska kunna skapa oss en bild av världen. Och vi har under årtusendena utkristalliserat människors utveckling och tagit till oss allt, som de har förmått finna i det fält av intelligens. Detta hav av idéer, där vi kan hämta nya intryck.

Vi kan inte ta till oss allt, som strömmar förbi våra sinnen, för då kan vi inte skapa en sammanhängande världsbild. Rent bokstavligt beror våra liv på att vi kan kreera världsbilder både som individer och samhällen.

Ingenting är ont eller gott där ute i kvantsoppan. Det är först när vi människor tar in det i den reala verkligheten och gör något av detta i realtid, som det får sitt uttryck i vår värld. På gott och ont.

Den hjälpverksamhet, som du och vi andra sysslar med, är en byggsten i vårt mänskliga sätt att vara, men vi kan också när vi går snett och förvrids av våra upplevelser och tidigare generationers föreställningar begå massmord.

Allt finns som en mänsklig kapacitet. Vad som händer i framtiden och med världen beror av vår förmåga att se och att välja. Om vi baserar våra grundläggande antaganden på hat eller på kärlek.

Permalänk | Anmäl #2 Ann Helena Rudberg, 2010-01-02, 11:06

Underbart välgörande och glädjande att läsa! Allt du skriver faller bara på plats, och jag känner mig genast mycket mer hoppfull och mindre deprimerad inför framtiden!
Må så bäst! som vi riktigt deprimerade sjukpensionärer brukar säga. :))

Permalänk | Anmäl #3 Loka, 2010-01-02, 11:28

Vettiga tankar och nyanserat, resonemang i ämnet "problem", för ovanlighetens skull här på newsmill. Allt påverkar i olika grad, grundproblematiken är väl att allt av människan påkommet förr eller senare missbukas. De må gälla bilar, alkohol, sex eller internet! Och här på Newsmill är det förvisso generellt sett alldeles för mycket svart/vitt, förenklat och onyanserat, liksom i andra nätmedia.
Men också något för lång artikel, som även borde delats upp på 2-3 artiklar/ämnen. Återkom gärna!

Permalänk | Anmäl #4 Joakim Steneberg, 2010-01-02, 13:31

#1 - tack, ska bli bättre på att undvika det!
#2 - jag menade inte att säga att sociala medier inte kan driva en opinion. Självklart kan de det!
#3 - Jättekul! Att läsa din kommentar gör mig mer hoppfull inför att lämna sängen nu på morgonen!
#4 - Tack! Ja, det bidde lite långt o lite hafsigt... jag läste igenom nu och hittade ordet "anonamiliteter"... låter inte som ord som finns låter... :-)

Permalänk | Anmäl #5 Oskar Hjertonsson, 2010-01-02, 14:08

Haha, bra talat! :o)

Permalänk | Anmäl #6 Peter Ingestad, 2010-01-02, 16:24

Jag håller med dig i det mesta. Jag tycker det är bättre att bygga kojja i skogen och knacka dörr. Problemet är att det inte är någon som gör det, för att de flesta sitter inne framför sina datorer (och skriver och gör saker som inte leder någonvart). Du skriver att vi ska skita i hur andra spelar dataspel och hur mycket de pokar varandra på Facebook och i stället fundera på saker som betyder något och gör samhället bättre, men jag tror du överskattar människans förmåga och drivkraft där. Det finns ju en anledning till att så många människor fördriver tiden på Facebook m.m. och till att vi gnäller så mycket och inte får viktigare saker gjorda. Just människans oförmåga och handlingsförlamning är stor, och orsaken till det är ju en helt annan debatt (jag tror att både förmågan och drivkraften egentligen finns).

Jag kan hålla med dig om att vi borde strunta i vad andra gör men samtidigt inte, för det är ju trots allt att bry sig. Vi påverkar alla varandra och om vi bryr oss om samhällets och människans utveckling (den påverkar ju oss personligen i allra högsta grad) så måste vi få bry oss lite om vad andra människor väljer att göra också (det gör ju du också, med din artikel här...). Men jag tror inte jag påverkar något alls med det jag skriver, och det är inte heller mitt syfte. Det är mer som tidsfördriv, för att jag inte har någon att bygga kojja med, och är för feg för att knacka dörr, det är inte något vi svenskar brukar göra. Vi har ju våra datorer!

Permalänk | Anmäl #7 Anna Sikström, 2010-01-02, 18:40

ett av de vettigare inlägg jag läst på Newsmill på länge, samt mycket inspirerande. Tack så mycket.

Permalänk | Anmäl #8 Elton, 2010-01-02, 23:06

En hel del matnyttigt i artikeln. Och grattis till er egen hemsida som låter positiv. Tyvärr är "internet" totalt överskattat av en del människor som tillbringar för mycket tid här (det här är mina 10 minuter idag), och av "gamla" medier som tidningar som genast lyfter alla nyheter som innehåll som Pirate Bay eller Twitter överst på hemsidan. Efter att ha arbetat 25 år med datorer har jag av egen erfarenhet lärt mig att i stunden nerskriven text är totalt olämplig för att informera människor, samtala med dem, diskutera, lära ut. Det behövs mänskliga kontakter och tid. Facebook, twitter, newsmill, wikipedia, youtube, de kommer alla att falera en i taget när de går ner sig i tjafs-träsk och kräk-videos från okunniga och internet-överstressade människor. Jag tror på en framtid när internet används som en teknisk kanal för att hitta telefonnummer, handla strumpor om man bor på landsbygden, titta på TV-program, köpa samlarsaker på tradera m.m. Men samtal och samarbete mellan människor över internet, jisses vad överskattat.

Permalänk | Anmäl #9 Thomas Eliasson, 2010-01-02, 23:15

#9 Man får lära sig att plocka russinen ur kakan. För övrigt är internet mycket mer än kommunikation människor.
.
Möllan har blivind en besatthet för en klick nollor. Det här är trots allt ett land med nie miljoner invånare. Det är direkt fånigt att dessa fåntrattar ska ta så stort utrymme här.
.
Jag själv? Jag ser mig som ett lysande undantag från regeln. Ett riktigt RUSSIN!
.
;op

Permalänk | Anmäl #10 Peter Ingestad, 2010-01-02, 23:23

Vad har TV-spel och Chile med att göra att en kosovoalban mördar sin flickvän i Finland?

Permalänk | Anmäl #11 Marx, 2010-01-03, 02:29

@10 - peter - det gläder mig storligen att du faktiskt har en smula humor - och kanske t o m en liten smula självdistans - dies gesagt von einer gewissen kommentatorin...

Permalänk | Anmäl #12 Marianne Johansson, 2010-01-03, 09:23

#11 det är ibland så svårt att ta in sånt, jag talar för min egen del, vet inte om jag är speciellt representativ, just i den svåra känslan känns en så pass positiv artikel extra välkommen. som motvikt. att analysera, kategorisera, jaga bovar, vad leder det till, bara ännu mer ångest och illamående. fantasin kan användas på så många sätt. och utan den positiva handlingskraften, skulle vi nog inte ha överlevt som ras på den här jorden.

Permalänk | Anmäl #13 Birgitta Måhl, 2010-01-03, 09:50

6 - Tack tack
7 - Klart vi inte ska sluta bry oss om "småsaker".. men vi kanske kan hitta mer tid till att bry oss om viktiga saker vi verkligen kan påverka?
8 - Hoppas inspirationen leder till ngt kul!
9 - Håller med om att trad media boostar "fel" nyheter ibland.. men tror egentligen felet ligger i att hoppas på något annat. De skriver om det folk läser.. = $$$. Så länge vi tar trad-media för vad det är, är det OK.. men ofta blir jag besviken för att jag hoppas att de ska leda mig rätt (eller ngt).. men det kanske är mitt fel, mig själv jag blir besviken på, då jag gång på gång lurar mig att tro ngt annat om trad-media än vad det är. Bättre att vi hittar på alternativ, tillsammans!
11 - Det är väl precis det som är min poäng?
13 - Överlevt skulle vi nog. Men inte med laptop i knät! (om det eller bra eller dåligt är en annan fråga.. :-)

Permalänk | Anmäl #14 Oskar Hjertonsson, 2010-01-03, 19:22

Jag tycker detta var en jättebra text och jag håller med dig i det mesta.

Eftersom texten är en ganska allmän diskussion om vad internet är och vad det kan användas till tänkte jag bara snabbt bidra med mina tankar kring internet. Jag har tänkt en hel del på vad internet är och hur det fungerar.

Jag tror internet är demokratins räddare. Om vi använder det rätt kan vi verkligen uppnå en bättre värld. Det största problemet som jag ser det är decentralisering av trafiken. En person kan skriva världens bästa debattartikel och lägga upp den på sin sida men om ingen trafik når sidan är allt arbete onödigt. Därför är sidor som newsmill livräddare.

Det bästa vore kanske om ALLA kom överrens om att ja, vi använder newsmill för debatt, facebook för kontakt med vänner, twitter för interkommunikation etc.. Tyvärr finns inget sätt att nå alla internets användare på en gång vilket leder till att samlingspunkter uppstår av sig själva för att sedan dö ut och ersättas av nya fräscha idéer. Det kommer nog alltid finnas en svart marknad.

Jag hade gärna fått alla att gå med på att reddit är hela internets hjärna och 4chan är dess bakdel och lite så är det, men det hade verkligen kunnat bli bättre.

Som jag ser det är newsmills fördel även dess nackdel: man är inte anonym. De verkligt skakande debattartiklarna eller reportagen kanske inte läggs upp här för att det är farligt att sätta sitt namn efteråt.

Hur som helst, mindre snack och mer hockey på internet och newsmill är enligt mig ett steg i helt rätt riktning.

(personligen slutar jag använda internet ett tag)

Permalänk | Anmäl #15 Martin Randau, 2010-01-08, 03:54

Bra Oskar! Uppfriskande med någon som manar till att göra GOTT bland alla kommentatorer som spyr ut sitt hat baserat på ålder/etnicitet/religionstillhörighet/kön på Newsmill.

Tänkte bidra med en personlig erfarenhet i linje med er Helperman. Det hände sig på mitten av 90-talet att jag var utbytesstudent i Frankrike och förlorade min plånbok med exakt allt däri - uppehållstillstånd, kontanter, kort, dessutom mitt i tentaperioden. Till min stora glädje fick jag tillbaka den från en busschaufför sent samma dag, som letade sig fram till min bakgatuadress och personligen överlämnade plånboken, allt orört. Min tacksamhet var utan gränser och tentorna
var räddade.

Ett halvår senare var jag tillbaka i Sverige och tänkte låna litet fransk litteratur på bibblan. När jag på måfå tog ut en bok från hyllan rasade det ut ett franskt ID-kort, VISA-kort och kårleg, allt tillhörande en fransk tjej. Med litet luskande via studentnationens kansli fick jag fram tjejens adress (hon hade ingen telefon) och cyklade iväg och överlämnade allting personligen till henne. Hon skulle två dagar senare resa tillbaka till Frankrike och hade utan sitt ID-kort inte släppts in i landet igen.

Goda gärningar och idéer sprider sig som ringar på vattnet bland människor. Internet är utan tvekan det kraftfullaste verktyget för kommunikation som mänskligheten någonsin haft och vi har idag fenomen som soffsurfning som ett exempel på hur vi kan hjälpa varandra och ha trevligt samtidigt (www.couchsurfing.org). Börja med att hålla upp dörren för tanten med matkassarna idag och gör världen litet gladare!

Permalänk | Anmäl #16 Therese Gustafsson, 2010-01-08, 09:52


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  6. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  7. Därför är otrohetstrenden här
  8. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Romney har planerat för ett maratonlopp
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.