Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

sociala medier

Anna Troberg om sociala medier

Nätet är ingen leksak

Det klagas framför allt på att unga tillbringar för mycket tid med Facebook, Twitter, MySpace, bloggar och annat roligt på nätet. Personligen tycker jag det är fantastiskt att så många unga ägnar sig åt något så kreativt och socialt. Jag kan tänka mig ganska många andra saker som skulle vara betydligt mycket värre.


Om författaren

Anna Troberg är vice partiledare för Piratpartiet. Hon är även författare och har ett förflutet som förlagschef.

När jag var barn hade vi en Spektrum 48k. Smaka på det, 48 kb... Då var det fantastiskt, nu är ett vanligt mejl större än 48 kb. När jag gick på gymnasiet knattrade jag fram mitt specialarbete på skrivmaskin och klippte och klistrade in bilder i det. Jag klippte och klistrade alltså på det gamla sättet, med sax och limstift. När jag började på universitet var jag en smärre sensation eftersom jag hade både egen dator och egen skrivare hemma i studentrummet. Det var en gammal Amiga som min bror vuxit ur, men dock. De flesta andra använde fortfarande skrivmaskin.

1993 skaffade jag min första mejladress fnissades det lite till mans. Vad sjutton skulle jag med den till? "Ingen annan har ju en. Du har ju ingen att mejla till!" Det var inte riktigt sant. Jag kunde mejla min bror, men det var också allt.

Nu låter det som om jag är urgammal. Det är jag inte. Jag är 35 år gammal. Det är inte så rysligt gammalt. Gravitationen har inte vunnit slaget om min kropp riktigt än och jag är på det hela taget ganska nöjd med min ålder. Men om man pratar sociala medier och internet, så är det bara att inse att man är stenålders. På mindre än tjugo år har min värld förändrats. Och inte bara min, allas vår värld har förändrats. Förändringen har gått fort. Kanske är det därför som alla inte hänger med i svängarna och hellre ser risker än möjligheter med nätet och sociala medier. Jag är dock inte en av dem. Jag vill fokusera på alla möjligheter.

De flesta inser nog att internet är ett praktiskt nyttoverktyg. Det går snabbt att leta fram information. Man kan betala sina räkningar över nätet. Man kan till och med jobba över nätet. Däremot går åsikterna isär om exakt vad som innefattas av denna nyttoaspekt. Räkningarna gör det så klart. Skatteverkets hemsida. Nyhetssidor. (Även om vissa av dem naturligtvis ligger farligt nära det där med underhållning och därmed hotar själva nyttoaspekten.) En sak som oroväckande många tyvärr tycks vara eniga om är att sociala medier faller under kategorin underhållning och därmed inte är nyttiga nog att ge den respekt de faktiskt förtjänar.

Det klagas framför allt på att unga tillbringar för mycket tid med Facebook, Twitter, MySpace, bloggar och annat roligt på nätet. Personligen tycker jag det är fantastiskt att så många unga ägnar sig åt något så kreativt och socialt. Jag kan tänka mig ganska många andra saker som skulle vara betydligt mycket värre.

Barn och ungdomars äventyr på nätet för med sig ofantligt mycket bra saker. De får till exempel chansen att utveckla sitt språk. När jag gick i skolan gnölades det högljutt när man skulle skriva två A4-sidor om sitt sommarlov. Det berodde inte bara på lathet. Det berodde på ovana att skriva. Nu sitter barn och ungdomar och skriver självmant och insiktsfullt sida upp och sida ner om sina liv på nätet. Det spelar faktiskt ingen som helst roll att de ibland skriver en massa nätförkortningar. Som författare och gammal förlagschef kan jag intyga att det viktigaste för att utveckla språklig förmåga är att man skriver, skriver, skriver och genom det finner en lust att fortsätta att skriva. Finliret kommer naturligt senare.

Det är också mycket lättare att få kontakt med andra som delar ens intressen och erfarenheter. Det kan vara ack så betydelsefullt. Alla trivs inte i de färdigstöpta formar som råkar finnas omkring en. Att hitta själsfränder kan därför vara helt avgörande för ens hälsa. Här har sociala medier en viktig funktion att fylla. Det handlar inte om underhållning, det är nytta i dess allra renaste form.

På min tid var det ett elände att ha udda intressen. När jag var femton blev jag gråtfärdig av lycka bara av att få veta att det faktiskt fanns en till i min hemstad som samlade på Nina Hagen-skivor, men i världen före internet kom det att dröja mer än ett år innan vi faktiskt träffades och blev goda vänner. Det kan låta fånigt nu, men just då var det oerhört viktigt för mig. Att träffa denne ende person som delade mitt intresse fick mig att känna att jag inte var ensam och att jag faktiskt var en del av något.

Dessutom hade det onekligen varit trevligt att enkelt ha kunnat komma i kontakt med andra homosexuella i min egen ålder. Utan internet och sajter som Qruiser var det en smula ensamt att vara ung flata i en mindre stad. Det ryktades om att ett gäng medelålders kvinnor som man ibland såg på stan var homosexuella, men det enda "beviset" vi hade för det var att de hade hockeyfrilla och det var inte direkt lockande. Jag vet än i dag inte om de var homosexuella. Kanske hade de bara samma dåliga frissa, men vi visste inte bättre. I dag vet alla ungdomar bättre än så, mycket tack vare nätet.

Jag hade en trevlig tonårstid, men jag är helt övertygad om att den skulle ha varit ännu bättre om jag hade haft tillgång till alla de möjligheter internet erbjuder. Jag hade lätt hittat människor som delade mina lite udda intressen och dessutom fått möjlighet att prata med andra homosexuella. Jag hade också kunnat utveckla mitt skrivande mycket tidigare. En viktig del av skrivandet är nämligen att utsätta andra för ens texter och få feedback. Det är svårt om man fysiskt måste ge folk en hög papper och få kritik öga mot öga. Det är mycket lättare att lägga ut saker på nätet och invänta kommentarer.

Naturligtvis är inte allt frid och fröjd på nätet. Nätet är en spegel av köttvärlden, folk gör illa varandra på nätet precis som i världen utanför. Men vilken väg ska vi gå för att komma tillrätta med det? Så länge en del envisas med att betrakta nätet i allmänhet och sociala medier i synnerhet som underhållning, som leksaker, så kommer problemet att kvarstå och kanske till och med bli värre.

Nicholas Bramble skriver i Slate om hur skolan skulle kunna hjälpa till genom att inkludera sociala medier i undervisningen. Jag vet att det redan görs på vissa ställen, men jag skulle vilja se långt mer av det. Tänk om man gjorde slag i saken och verkligen lade sig vinn om att ta tillvara barns och ungdomars kreativa och sociala entusiasm på nätet. Resultatet skulle kunna bli fantastiskt.

Genom att inkludera sociala medier i undervisningen skulle man dessutom kunna bidra till att sprida kunskap om hur man hanterar de som missbrukar nätets möjligheter i syfte att skada andra. Det fungerar dock bara om man samtidigt förmedlar bilden av nätet och sociala medier som något roligt och användbart. Behandlar man dem som onyttiga leksaker som man kan konfiskera vid behov eller som något skrämmande och farligt, så kommer ingen att orka lyssna och ta budskapet till sig. De som är barn och ungdomar nu har vuxit upp med internet. De vet hur mångfacetterat och bra det är. Om man vill nå fram till dem så hänger allt på att man visar respekt både för deras entusiasm för nätet och sociala medier och för mediet i sig.

Nätet är ingen leksak. Nätet är bland det bästa som hänt mänskligheten, eftersom det för oss närmare varandra. Nätet är något vi ska dela med våra barn och ungdomar. Det är inget vi ska skrämma dem med. Vi ska låta deras entusiasm få utlopp.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/15970

39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vi som handleder studentuppsatser har ännu inte upplevt de positiva effekterna av ungarnas nätbaserade förkovringsövningar i det svenska språket. Tvärt om har de allt svårare att formulera en begriplig text, än mindre att argumentera.

Därmed inte sagt att felet är nätet, utan att ungarna idag inte längre får lära sig skriva i skolan. Det anses nämligen hämma skrivprocessen. Och då behöver man inte bry sig om att stava korrekt, lära sig skilja på subjekt och predikat eller huvudsats och bisats, att styckindela, att leda läsaren, osv...

Permalänk | Anmäl #1 Olaus Petri, 2009-12-29, 15:20

"När jag började på universitet var jag en smärre sensation eftersom jag hade både egen dator och egen skrivare hemma i studentrummet."

Fantastiskt!

Permalänk | Anmäl #2 lunchdröm, 2009-12-29, 16:18

När jag höll på med mitt examensarbete på universitet 15 år sedan och stod ända upp till knäna i träck, hjälpte det föga att ha dator och skrivare i studentlyan. Men nu kanske studenterna har med sig laptop med gps, kamera och of course, alla tidigare undersökningar i ämnet i datorminnet så att de slipper dessa hemska naturexperiment när de ska skriva sina examensarbeten. Inte att tala om när de beger sig ut till verklighet efter exament.

Permalänk | Anmäl #3 Utlänningen, 2009-12-29, 16:50

Ja, ni som funderar på att "kommentera" debattartiklar på Newsmill... Har ni icke tillägnat er de rätta värderingarna och åsikterna - glöm det. Newsmill har urartat - det vill säga blivit anständig och välkammad. Utrustad sig med en hord "moderatorer", noggrant instruerade tyckmyckna grindvakter mot det fria ordet. Men vad annat var att vänta? Åtminstone två av grundarna, denna Nilsson och denne Lagerkrans har ju en gedigen bakgrund i den motbjudande blaskan Expressen. De ränderna går aldrig ur. Lika bra (bäst) att lämnna Newsmill åt sitt anständiga öde...

Permalänk | Anmäl #4 "Kalle", 2009-12-29, 17:50

#1

Jag tror du har rätt. Många ungdomar har svårt att formulera en felfri och korrekt mening. Nätet har inte hjälp dem, kanske inte motsatsen heller.
.
En riktigt dålig sak med internet är att ungdomar (dvs de som fortfarande växer) är ute för litet, rör för lite på sig, tappar i muskulatur och bestomme, blir tjocka. Det tror jag är den allvarligaste nackdelen med internet.

Permalänk | Anmäl #5 Filippa, 2009-12-29, 18:23

Trevlig artikel. Skrev mitt första skrivspel på en ZX Sinclair Spectrum 48K själv kan nämnas (8år) så mycket känner man igen.

Men det går inte att jämföra då och nu. Jag har själv inblick i ett par mellanstadieskolor och ser hur dessa hjälpmedel utnyttjas. Rätt benämning är dock stjälpas.

<3 var rad, <33333 varannan, ständigt återkommande, ska bah' osv är inte direkt intellektuellt framhävande. Ett i blir iii. Ck-stavning blir trippla k (vilket egentligen betyder... ja...). Ibland är detta dessutom synligt i prov, vilket för mig är en skrämmande utveckling.

Problemet är inte de sociala nätverken i sig, utan att det inte finns en kontroll på resultaten av dess användande.

Permalänk | Anmäl #6 Thomasson, 2009-12-29, 19:01

Vänta till nästa generation spel dyker upp, tänker då på spel där man deltar mer fysiskt, datorn registrerar rörelser m.m.

Eller tänk om det snart går och registrera tankar

Livet handlar om att stimulera sina instinkter, datorn är en kraftfull maskin och den blir allt mer kraftfull. Fler och fler ser att de får bättre stimulans där när flexibilitet mm i samhället minskar.

Permalänk | Anmäl #7 Per, 2009-12-29, 19:15

Det där med att som person med udda intressen (t ex att som kvinna vara ointresserad av mode och skvaller) hitta likasinnade är en otroligt viktig social uppgift för nätet. Att plötsligt inse att man faktiskt inte är så asocial som omgivningen hela tiden påstår, bara det att man inte hade samma intressen, det är mycket större än de med mainstreamintressen någonsin kan föreställa sig! Och nu, när kraven på social kompetens bara ökar är det viktigare än någonsin.

Det där med språket ... för drygt tjugo år sen undervisade jag en termin i teknologi, min enda kontakt med skolan förutom som elev, och jag häpnade när eleverna skrev matematiska uttryck som man skriver in dem i miniräknaren , sin(alfa) blev alfa sin i deras uppställningar. Som gjort för tvedydigheter :-D. Språket förändras ... allt är nog inte av godo. En del är det, annat inte. Vad får man antagligen lida med och se om trettio år - eller så.

Permalänk | Anmäl #8 Camilla Rotander, 2009-12-29, 20:29

Hyffsad artikel tillskillnad från din förra :)

Men jag förstår fortfarande inte varför man ska lägga ner värdefull skoltid på något som barn redan praktiserar på fritiden. Oavsett hur nyttigt det nu kan vara. Då är det bättre att fokusera på annat.

Sen är det största problemet med skolan idag de stora och högljudda klasserna. Inte konstigt att många inte lär sig.

Permalänk | Anmäl #9 Martin Magnusson, 2009-12-29, 21:24

En diskussion utifrån om nätet är en leksak eller inte käns föråldrad! Nätet är både och! Nätet är en källa till både förströelse, samhällsdebatt och arbete för alltfler.
Som förälder är det min erfarenhet många av mina generationskamrater i sin roll som förälder (lärare?) visar sin okunnighet när deras barn tar till sig ny teknologi. Det finns en imp-faktor i att behärska dessa som så. Föräldrar blir imponerade av det faktum att barnen lyckas trycka på knapparna!
De hamnar i ett underläge i villket de inte kan avgöra när, var eller hur det är motiverat att ägna tid till "nätet".
Min erfarenhet är att trots allt nytt gäller samma gamla visa - "läs läxan och gör inte tusen andra saker samtidigt". Mao även med ny teknik måste man fokusera på en uppgift för att den skall bli bra utförd!
Sociala medier är bara en "ny" applikation på internet villken bör ses med samma ögon som de tidigare.

Permalänk | Anmäl #10 Nasser, 2009-12-29, 22:10

Nasser, en impfaktor man kanske som förälder också kunde ta utnyttja är den att som mamma, eller pappa, behärska tekniken bättre än barnen och framförallt deras kompisars föräldrar ... Många pluspoäng! Och kanske därmed förtroende som kan användas på andra områden, Som att övertyga barnen om att matematik är bra att behärska. Man ska inte underskatta sammanhangen. :)

Permalänk | Anmäl #11 Camilla Rotander, 2009-12-29, 22:30

@Camilla:
Jag är en av dessa föräldrar vars kunskaper inom 'nätet' imponerar på 14åringen här hemma och medföljande vänner. Jag arbetar med det så jag är för det. Men jag ser också dagligen vad det dagliga användandet påverkar, inte bara min dotter utan även andra. Och språkbiten är enbart en aspekt av problemen.

Ett exempel är att vår dotter fick tillsägning i skolan pga. sms'ande under undervisning. Det hände ett par ggr trots vår tillsägelse varpå straffet blev att mobilen då får stanna hemma om dagarna. Detta för att fokus ska ligga på matematiken, inte på 'Heiii bby elskling! <3 Vgd? Haru sett martins röv?'. Och detta funkar bra.

En annan förälder berättade att det inte fungerar hos dem. För då skolkar deras dotter. Orsak? För att det räknas som en 'rättighet' att ha mobiltelefonen med sig till skolan hos många.

Oavsett hur mycket man försöker övertga barn om vad som är bra, vettigt osv. så är det många som faktiskt inte kommer att dela din syn. Därför är det viktigt att skilja på de sociala aspekterna i form av fritidutövande och i lärande syfte. Det låter intressant men i verkligheten fungerar det inte så för alla, det är inte så enkelt som det låter.

Permalänk | Anmäl #13 Thomasson, 2009-12-30, 00:11

Word Thomassson, särskilt din "messparafras" var impregnerande och illustrativ. :-)

Permalänk | Anmäl #14 Olaus Petri, 2009-12-30, 00:25

Jag hittar inte en enda nackdel med internet, det är det största som har hänt sedan boktryckarkonsten.Möjligheten att uttrycka åsikter och idéer har aldrig varit bättre än nu.
Argument som "barn rör på sig mindre" är dåliga argument. Allt för mycket idrottande är också fördummande, det är förmodligen därför som diktatorer gillar idrott, för att fördumma sitt folk. Och diktatorer gillar som bekant inte internet.

Permalänk | Anmäl #15 Charlie Darwin, 2009-12-30, 08:32

Jag skulle vilja påstå det rakt motsatta till det du skriver. Social kompetens till exempel, att lära sig hur man för sig socialt, sociala samspel, är då rakt inte något man lär sig via internet. Hur ska man kunna lära sig det ensam sittandes framför en datorskärm? Man lär sig förvisso det sociala samspel som internetvärlden står för, men det har inte mycket betydelse IRL. Det sociala samspelet på internet och IRL skiljer sig rätt markant åt. Och jag vill hävda att man behöver träffa människor, man behöver relationer IRL, för att kunna utvecklas som människa.

Som andra redan tagit upp så tror jag inte heller på att ungdomars språk utvecklas och blir bättre, det blir nog snarare tvärtom. Ungdomar lär sig inte skriva på ett korrekt sätt, de anser att internetspråket är ett korrekt sätt att uttrycka sig, men det vet vi ju att det inte är.

Sen finns aspekten om all kriminalitet på internet, på alla droger till exempel som ungdomar hur lätt som helst kan få tag på utan att behöva lämna sitt tonårsrum. Många ungdomar som inte skulle köpa droger ute på gatan gör det via internet, för att det är så enkelt. Sedan har vi pedofili på internet, utnyttjandet av barn och ungas naivitet över internet på den fronten är tämligen stor. Mobbing över internet är vanligt förekommande, och en del har en benägen att ge uttryck för sina sämsta sidor på internet, som drabbar andra, just för att de kan gömma sig bakom anonymiteten. Jag kan fortsätta räkna upp alla liknande negativa effekter av internet.

Något som är väldigt lätt att glömma är att ingenting som du skriver på internet är säkert, dvs att allt du skriver (och publicerar) kan komma i fel händer, kan komma att utnyttjas. Inte ens om du skriver på en lösenordsskyddad sida kan du vara säker på att det stannar där. Allt du gör på internet kan sparas, utan att du vet om det. Det är väldigt många ungdomar som lägger ut hela sitt liv i sina bloggar och andra communitys, men få tänker på risken med det. Informationen och således kunskapen om att värna om sin personliga integritet och trygghet på internet är dålig.

Att lätt hämta information, öka sin kunskap och kunna följa nyhetsflödet på internet tycker jag är något väldigt bra, och något jag själv använder, men där anser jag att det positiva med internet upphör. Det finns oändligt mycket negativ information som sprids över internet, saker ungdomar använder i destruktivt syfte, som de annars inte skulle kunna ta del av. De avgränsar sin värld till internet, de mår allt sämre och kontakten med vuxenvärlden blir allt mindre. Leder den utvecklingen framåt, till något gott?

Det finns givetvis även positiva saker med internet, som att hitta likasinnade och få veta att man inte är ensam om något problem till exempel, men de negativa effekterna tror jag är långt större.

Permalänk | Anmäl #16 Anna Sikström, 2009-12-30, 09:57

Jag lade av att läsa efter den första meningen. Det är lite okunnigt att blanda ihop minneskapacitet och diskutrymme på en dator. Jag som säger detta utvecklade program för nuvarande skatteverket som hanterade skatter och folkbokföring i hela landet län för län. De datorer vi hade till förfogande hande ett minne på 16k och varuteslutande tapebaserade. Och märk, de var av fabrikatet SAAB!

Permalänk | Anmäl #18 Åke S, 2009-12-30, 10:34

De "nackdelar" som exemplifieras skulle vara nackdelar om internetanvändarna inte gjorde annat än att sitta vid datorn.
Och dessutom inte göra anant än att skriva "kjamiz" och " lol".
Televisionen överträffar nätet i sin begränsning och fördumning.Det finns nämligen dem som inte gör annat än att titta på tv (den mest korkade uppfinningen sedan kristendomen)

Vill man utveckla sitt språk finns det bara en sak att göra det på:
Läs böcker. Och då menar jag böcker av författare som Bertrand Russell, J-P Sartre, Ingemar Hedenius, Ludwig Wittgenstein, Virginia Woolf och Hertha Mûller. Pseudonymen "Gud" har skrivit en viktig antologi med myter som verkar vara lite svåra att avliva. Bibeln heter den. Viktig läsning eftersom många referenser till de senaste 2000 årens kulturyttringar finns där.

Permalänk | Anmäl #19 Charlie Darwin, 2009-12-30, 10:45

EN MÄRKLIG BLANDNING AV INTRESSANTA REFLEKTIONER OM NÄTET OCH DESS KONSEKVENSER OCH PRIVATA UTGJUTELSER OM SEXUELL LÄGGNING MM

Permalänk | Anmäl #20 trygve bång, 2009-12-30, 11:00

Ungar idag skolkar och/eller struntar i läxor. Därför skriver dom sämre och sämre. De kommer aldrig lära sig skriva ordentligt utan skolgång och träning. Att bara sitta och skriva samma fel om och om igen förstärker bara felen(-et). Internet utan kontroll av föräldrar och lärare är ingen bra idé för någon minderårig. Ni som tror problemet är mindre än vad det är, ni ser bara "toppen av toppen" på isberget eftersom ni helt saknar iblick i alla de olika communitys och spelvärldar som barn och ungdomar befinner sig i dagligen numera. Ni har ingen aning hur illa det är!

Permalänk | Anmäl #21 Unpas, 2009-12-30, 12:04

Att läsa kommentarerna förstärker mina tankar om att det ALLTID kommer att finnas en generations konflikt, gammalt och nytt.

Det är utan all tvivel att all kommunikation är bra oavsett om den stavas rätt eller inte?
Att umgås i verkliga livet eller över internet blir småningom ett komplement till varandra och samverkan kan utvecklas ytterligare genom nätverk.
Se bara på PP som har utvecklats och fått sin kraft från samverkan mellan internet användare och internet som medium.

Permalänk | Anmäl #22 Petter, 2009-12-30, 12:05

Intressant artikel. Du gav mig ett nytt sätt att se på facebook nu, kanske även en ursäkt för att sitta där :)

Permalänk | Anmäl #23 Dennis, 2009-12-30, 14:49

Jag är inte anhängare av dåligt språk. Jag gillar när folk kan uttrycka sig väl. Jag blir matt av att läsa rapporter, artiklar etc som misshandlar språket.

Men ... när ni skriver "korrekt språk" ... då är det antingen det språk ni själva använder, eller det man kan finna stöd för i Svenska Akademiens ordlista, "Svenska skrivregler", NE och liknande?

Antag nu att ungdomarna förstår varandra med de märkliga förkortningar, smilyes och tecken de använder. Är inte deras språk i någon mening "korrekt" då? Jag vill egentligen inte skriva det eftersom stavfel och grammatiska fel får det att vända sig i magen på mig ;), men ... tänk ändå. Vad är ett "korrekt språk" i tiden. Egentligen?

Permalänk | Anmäl #24 Camilla Rotander, 2009-12-30, 22:14

Camilla, jag kan bara svara för vad jag själv menar med "korrekt språk" och det är svenska språket enligt svenska språkets alla regler. Det är också det språk jag själv förhoppningsvis använder ;-)

Jag vet inte ens om jag förstår meningen med alla dessa förkortningar och annat som ungdomar (jag har även sett exempel på vuxna som tar efter uttrycken) använder. Jag kan förstå att man använder förkortningar i sms men varför gör man det när man sitter med ett tangentbord? Fast just det, folk surfar ju från mobilen numera också...

Det finns ju inget regelverk för internetspråket, så man kan inte ens säga att det är ett korrekt språk då var och en är fria att skriva som de själva vill. Det kan med andra ord bli lite hur som helst, blandat i alla möjliga former. En härlig kompott, eller?

Permalänk | Anmäl #25 Anna Sikström, 2009-12-31, 00:16

Jag kräver inte perfekt svenska/engelska (annat än i uttal), speciellt inte i korta meddelanden. Inte heller ser jag något större fel med förkortningar (förutsatt att samtliga inblandade förstår). Men svenska barn idag kan inte svenska, för att inte nämna "svenska" barn. De kan inte konstruera meningar, de kan inte hantera stora/små bokstäver, de vet inte när man ska använda "de" eller "dem"...och än värre blir det på engelska då barnen de pratar med inte heller kan engelska. "They're/their/there" är tydligen samma ord numera, det samma gäller "your/you're".

Det är egentligen väldigt enkelt, anledningen till varför man måste kunna uttrycka sig med ett "korrekt" språk. Språk är nämligen till för kommunikation (det ni!) och ord har olika betydelse. Om jag skulle skriva "Jag var ute och körde i mitt bord idag" så hade folk undrat om jag var riktigt klok, alternativt så hade de rättat mig och påpekat "bil". Men att skriva "Öh ba, ja e lixom ba dö ida. Va ska du g ida? Ja tänkte sniffa eter så ja tappar fler hjärnceller." så är det helt ok? Eller varför inte (översatt från engelskan) "Din är en idiot" som är en standardfras på internet.

Ut med ungdjävlarna att röra på sig några timmar varje dag, TV/dator är inte barnvakter, lär barnen rätt och fel och om de faror som numera finns i "Sverige". Barnen behöver inte mobiltelefoner (speciellt inte när de är ensiffrigt gamla) och de behöver absolut inte datorer. Tycker ni jag verkar gammal nu? Jag är 70-talist, har jobbat större delen av mitt arbetsföra liv med datorer (programmering, installation, support...alltihopa) inkl som konsult i flera år och kan garanterat mer om datorer än 99% av de som läser här. Det är just därför jag har de åsikter jag har. Mobiltelefoner GER cancer, sitta framför datorn är oftast inte produktivt (även om barn självfallet ska lära sig använda en dator då det är ett väldigt bra arbetsverktyg...men en fotboll är en bättre leksak). Men föräldrar idag tar ju inte ansvar för sina barn, det ska ju skolan göra...

Facebook etc? Skräp anser jag, samma med Twitter och "sociala siter". Men visst använder jag MSN/ICQ, som är betydligt smidigare (för mig) än något som Facebook. Om barnen nu gillar Facebook, låt de hålla på, men håll koll på vad dina ungar gör på nätet och se till att de rör på sig. Ingen blir vältränad av att spela Counter Strike, snarare tvärtom.

Permalänk | Anmäl #26 Illwill, 2009-12-31, 05:10

Du har alldeles rätt. Samtidigt gäller det att göra någoit produktivt av det. För många unga förspiller sin energi på meningslösa dataspel. Virtuosa färdigheter till ingen nytta; tänk om man inriktade denna energi på meningsfull pedagodik: vilken explosion det skulle bli! - Men det begriper ju inte en obotlig pappskalle som Jan Björklund.

Permalänk | Anmäl #27 Peter Ingestad, 2009-12-31, 08:24

Jag håller helt med dig, Illwill. Jag tror inte någon mår särskilt bra av datoranvändande, framför allt inte barn och de som har en tendens att spendera många timmar varje dag framför en dator (vilket väldigt många har). Som arbetsverktyg ja, men all annan användning tror jag inte är bra. Jag tycker det är skrämmande att skolor numera inför datortid för förskole- och lågstadiebarn. Jag ryser faktiskt när jag ser utvecklingen, allt från dataspel till dessa sociala medier.

Permalänk | Anmäl #28 Anna Sikström, 2009-12-31, 10:40

Ett förtydligande: jag menar att skolor inför datortid på barnens fritids, till dataspelande.

Och så glömde jag: framför fotbollar och snögubbsbygge!

Permalänk | Anmäl #29 Anna Sikström, 2009-12-31, 11:15

Det tar en halvtimme att lära sig att Facebooks interface är ett av de sämst konstruerade, det tar 10 minuter att lära sig att Twitter är meningsfullt i klass med klotter på skoltoaletten och ungefär lika effektivt. Det tar 2 minuter att lära sig hur Youtube funkar. Det tar mindra än 10 minuter att Googla att Facebook gör en förlust på ca 250 000 000 dollar och Youtube en förlust på ca 500 000 000 och att Twitter endast tjänar pengar på att plocka in externa investerare. Risken att någon av dessa tjänster blir varaktiga är i klass med Boo.com. När bolagen tröttnar på att pumpa in pengar utan att tjäna ngt så drar de ur proppen. Slutsats, barnen behöver kanske 1 timme i veckan för att lära sig sociala medier på nätet - i övrigt kan de syssla med mycket annat betydligt roligare och vettigare.

Permalänk | Anmäl #30 Martin.m, 2009-12-31, 16:14

Förvånande att en så bra artikel (i synnerhet med sällskapet på Newsmill) bemöts med kritik som i så hög grad missar poängen. Generationskonflikt är ett väldigt enkelt sätt att rama in den problematiken, men det känns lite vemodigt att det inte går att göra något mer för dessa ludditer än att vänta på att de trillar av pinn. Det finns ju trots allt en rad exempel på människor över vilket godtyckligt åldersstreck som helst, som har gjorts nätets världsbild till sin och som frodas intellektuellt. Vad göra?

PS: ingen teknik i interaktion med människor förblir "bara arbetsverktyg". Det är insiktslöst, speciellt angående datorer och Internet eftersom de antagligen är det bästa exemplet på motsatsen någonsin.

Permalänk | Anmäl #31 Arru, 2009-12-31, 18:15

#29

Där till har många tjänster såsom Facebook, Twitter osv en central struktur med ganska otrevliga avtal som jag inte skulle vilja se att skolan uppmanar eleverna att gå med på. Satsa istället på lite licensavtalsläsning så att fler lär sig att stå upp mot avtalen. Det finns alternativa tjänster med snällare avtal och fram för allt så finns det distribuerade system där man inte är beroende av _en_ leverantör. Men tyvärr är det alldeles för få som inser faran med centrala system med otrevliga avtal.

Permalänk | Anmäl #32 Jacobi, 2010-01-04, 16:49

Skit i internet. Så lätt går det simulera ”sjukdom” till sjukersättning och bara ta det lugnt hemma.

I en artikel av belönad reporter, Anna Bäsen, "Fick diagnos på 20-minuter" (expressen, maj 2008), kunde en reporter på 20 minuter simulera och låtsas lida av medicinska diagnosen bipolär sjukdom som ger till sjukersättning! Anna Bäsen visar vidare i sin granskning enorma vinster som kan tas ut av diagnoser i psykiatri.
http://www.expressen.se/halsa/1.1165375/fick-diagnos-efter-20-minuter

Det är svårt att upptäcka simulering av diagnoser i psykiatri, särskilt med många närstående som deltar i simulera psykiska symptom åt någon, eftersom det är enkelt simulera diagnoser i psykiatri.

Ni behöver inte något fysiska eller psykiska symptom för att simulera och fixa diagnosen schizofreni. Så här går det pröva att det går lätt simulera diagnosen schizofreni på psykiatrisk klinik.

Du behöver bara besöka psykiatrisk klinik på sjukhus (det går inte simulera diagnos på vårdcentral eller hos privat läkare). Där säger du bara på låtsas lida av schizofrena symptom, utan att berätta att du låtsas lida av symptomen. Om du inte har medicinsk kompetens, kan jag informera att diagnosen schizofreni kan ställas baserad på hörselhallucinationer och vanföreställningar. För att simulera dessa symptom, behöver du bara säga att du hör röster eller tror att du har radio i skallen sedan minst några månader, utan att berätta att du låtsas lida av symptomen. Psykiater ställer diagnosen då diagnos på knappt halvtimme trots du säger låtsas lida av hörselhallucinationer och vanföreställningar. Sedan kan närstående företräda dig i juridiska och medicinska sammanhang en person som simulerat diagnoser, om du anger nummer till närstående till psykiater och vet att de kan simulera diagnoser. Vissa familjer har närstående som lätt kan simulera psykiska symptom, vilket försäkrar att vård,stöd och sjukersättning fortsätter så länge närstående önskar. Närstående vill då sällan att vården ska ens fungera.

Då kan fixa diagnosen schizofreni av psykiater på knappt en timme. Du behöver inte ens lida av symptomen på riktigt. Du behöver inte heller ha kroppsliga defekter eller fel, utan kan lugnt och trevligt simulera och få diagnosen.

Permalänk | Anmäl #33 slita på jobb, 2010-01-06, 05:25

Det kommer aldrig bli blogg, facebook... Vore bra för vården som är så jävla fixerad

Permalänk | Anmäl #34 slita på jobb, 2010-01-06, 05:33

Bra skriven artikel, tycker absolut likadant.

Permalänk | Anmäl #35 todd, 2010-01-07, 04:35

Bra artikel tycker jag. Håller med om det som skrivs.

Permalänk | Anmäl #36 Mikael Erik Eriksson, 2010-01-21, 17:47

That's known that cash makes people autonomous. But what to do when one does not have money? The one way only is to get the credit loans or small business loan.

Permalänk | Anmäl #37 HooperLizzie29, 2010-03-05, 14:06

Vaccinen mot dumhet dröjer i a f.
Förnedrings-tv-n har fått sin motsvarighet i "sociala-medier-na".
Kompulsiv bikt som tidsfördrif. Snälla store bror här är jag!

Permalänk | Anmäl #38 Agent Smart, 2010-03-19, 20:50

Gymnasieungdomar i Sverige i dag går hem, äter med familjen i bästa fall och går sedan direkt till datorn med alla de förströelser som nämnts, dock icke porrsajterna, efter det väntar teven och klockan kan bli 22.00. Jag skriver detta som ett försvar för lärare av idag, Det är nödvändigt att vrida fokus mot föräldrarna:, I en artikel i DN visar en internationellt undersökning att de länder vars föräldrar ser barnens framgångar som ett famijeprojekt lyckas utomordentligt. Länderna som nämndes var Korea, Vietnam, Kina,
och Indien Dessa länder kommer att producera Nobelpristagare
medan ´Sverige som kunskapsnation dalar. Jag rekommenderar attt Ni läser Insändarna i debatterna "Influensa"," Varg" , "Plankning av SL" samt "Könskriget.Då förstår Ni säkert standarden på svenska gymnasieungdomar vad gäller stavning, humanism och källkritik . Jag har läst att I Norrland är samer inavlade, att jägare skall skjutas, att USA och Israel
konspirerar vad gäller influensavaccinet , att det är helt okej att
planka eftersom SL är så dåligt tyckte majoriteten av unga insändare, "Gratisgenerationen" I en annan debatt i en kvällstidning tyckte majoriteten av ungdomar att sexköp skulle tillåtas eftersom tjejer och killar i små byar inte kunde hitta sexpartner. Det vidriga könskrig som fanns nyligen på Newsmill gjorde väl inte mitt humör bättre. Att dagens unga föräldrar är så konflikträdda inför sina tonåringar, inte länge ställer upp på "Föräldrar i stan" att de alltid tar tonåringens parti och skäller ut eller hotar lärare och rektorer eller säger som en förälder inför sonens fönsterkrossning i Småland: - Jag betalar skatt så det får kommunen laga" trodde jag inte men när jag berättade hur jag uppfostrade mina söner under 1970-80-talet blev jag kallad Bror Duktig som ett invektiv. Att alla föräldrarna på gatan gjorde samma samma sak orkade jag inte berätta dvs. i turordning äta med familjen , läsa läxor, kontroll av och hjälp med läxor, tevetittande men sladden drogs ur 21.00 På morgonen frukost tillsammamns men idag kräver föräldrar att skolan skall servera frukost. Jag tar mig för pannan, så lata trodde jag inte dagens unga föräldrar är. Men klaga på Björklund och alla som vill ha ordning och reda i skolan vilket mina söner hade i början av 1980-talet, det kan dagens flummare lägga väldig energi på.
Ja, jag är Bror Duktig från arbetar- och bondeklass och jag har tagit med mig den klassens uppfostran av barn som enligt sociologer är utmärkande för mig och gelikar medan medelklassen är slappare, Dagens barnuppfostran och könskrig
får betyget IG PS Mina föräldrar såg mina studieframgångar som ett familjeprojekt på 1950-talet och det gjorde många men inte alla i byn. "Du skall inte gå bakom en korumpa", sa pappa till mig . Säkerligen säger den indiskek pappan samma till sin son som säkert går i en pluggkskola av Björlundmodell och som bär framtiden i sin hjärna medan Sveriges ungdomar halkar efter för de kan inte skriva en CV vare sig till utlandet eller till en svensk arbetsgivare men det är ju bra för extrempartier som vill ha dumma och lydiga arbetare.

Permalänk | Anmäl #39 40-talist med 2 söner och 2 barnbarn(flickor) , 2010-03-19, 23:05

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  4. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  5. Den svenska schlagern är död
  6. Jag är också politiskt deprimerad
  7. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  4. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  7. Omskurna män mot omskärelse osynliggörs i debatten
  8. FP och C måste agera för att inte bli utraderade
  9. Jan Björklund har fel om ny teknik – igen
  10. Nakenreklamen kränker oss medborgare
  1. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  2. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  5. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  6. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  7. Dags att legalisera cannabis!
  8. Svenska bombmän räddar inga kvinnor
  9. Låt oss ha en nykter syn på cannabis
  10. Vi är utsatta för en krypande statskupp

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.