Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Foto: Fredrik Sandberg, Scanpix

Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet?


I debatter om invandring, det mångkulturella samhället, och etnisk mångfald har en del förenklat Robert Putnams analys att etnisk mångfald tär på det sociala kapitalet. För att vare sig förminska eller överdriva problemen med invandring och etnisk mångfald måste vi titta närmare på Putnams analys och lyfta fram kritiken mot den, och se hur han själv menar att problemen kan mildras.


Om författaren

Statsvetarstudent

Robert Putnam menar att etnisk och social mångfald inte kan undvikas och att den kan ha både positiva och negativa effekter. Han hänvisar till forskning som visar att den främjar ekonomin, kulturen, skatteintäkterna, kreativiteten och problemlösningsförmågan i mottagarländerna, samt utvecklingen i migranternas gamla hemländer via pengar immigranterna sänder dit. Mångfalden, visar hans egen och andras forskning, utgör även en utmaning, åtminstone på kort sikt, för solidariteten och det sociala kapitalet som är viktig för demokratin, ekonomin, människors trygghet, hälsa och livslängd. Det sociala kapitalet definieras på många sätt av olika forskare men Putnam kokar ned det till att betyda sociala nätverk med tillhörande ömsesidighetsnormer och pålitlighet eller tillit.

Det finns två motstående teorier om effekterna av mer kontakt mellan grupper med olika etniska tillhörigheter och rasbakgrunder. Den ena är kontaktteorin med hypotesen att mer kontakt under de rätta omständigheterna innebär större tillit mellan de olika grupperna och att etnocentriska attityder minskar. Enligt Putnam stöder de flesta empiriska studier konfliktteorin som påstår att ökade kontakter leder till ökad tillit inom gruppen och ökad misstro mellan grupper. Detta på grund av till exempel konflikter över begränsade resurser. Putnamns egna empiriska fynd visar däremot att mångfalden inte leder till sämre relationer mellan raser och etniskt definierade grupper. Den gör snarare att alla tenderar att på flera olika sätt dra sig undan det kollektiva livet. Folk isolerar sig mer och börjar misstro sina grannar och nära vänner oavsett vilka raser eller etniska tillhörigheter de har.

I sin studie har Putnam kontrollerat för variabeln ekonomisk ojämlikhet och inte funnit att det påverkar sambandet mellan etnisk mångfald och socialt kapital. Han framhåller dock att det behövs mer forskning om hur ekonomisk och etnisk mångfald samverkar och om sambandet mellan institutioner, identitet och socialt kapital (se not 1). Andra forskare menar istället att det sociala kapitalet skadas mindre av etnisk mångfald och mer av ekonomisk och social ojämlikhet; bostadssegregation; korrupta och diskriminerande myndigheter och förvaltning; och av positiv särbehandling och särskilt riktat stöd till etniska grupper. Dessutom, som Thorleif Pettersson med kollegor menar, huruvida etnisk mångfald leder till lägre tillit beror på "hur man hanterar konfliktlinjerna runt de etniska gränserna." Bo Rothstein hävdar förövrigt att trots ökad mångfald i Sverige har inte surveystudier visat att tilliten minskat. (se not 2 även för ytterligare kritik mot Putnam)

Putnam stannar dock inte med slutsatsen att mångfald minskar det sociala kapitalet. Med reservation för att studiet av immigration och etnisk mångfald över långa tidsperioder på ett ställe bara börjat, menar han att på längre sikt kan samhällen med invandring skapa nya sociala solidariteter i form av mer inkluderande identiteter, en bredare uppfattning av vilka "Vi" är, som dämpar mångfaldens negativa effekter. Invandringens och den etniska mångfaldens utmaningar bemöts inte genom att göra "dom" till "oss", menar Putnam. Ett rymligare "vi" suddar inte ut etniska identiteter men motverkar tillbakadragandet från det kollektiva livet och erbjuder folk möjligheten att möta människor med vilka de delar andra saker än etnisk tillhörighet.

Den amerikanska armén utgör ett exempel Putnam ger på att det är möjligt att dra nya sociala gränser genom att främja identiteter som får tidigare åtskiljda etniska grupper att betrakta sig som en grupp med delad identitet. Under Vietnamkriget var konflikterna stora mellan olika grupper i den amerikanska armén. Men idag har amerikanska soldater fler nära vänskapsband över rasgränserna än vad civila amerikaner har och som organisation är amerikanska armén idag relativt färgblind. Detta är resultatet av antiförtals- och antidiskrimineringsåtgärder men också, tror Putnam, av en betoning på delade identiteter som överbryggar rasgränserna.

Han anknyter till kontaktteorin när han efterlyser fler möjligheter för människor med olika etniska identiteter att ägna sig åt meningsfull samverkan. Skolor, idrott, kultur- och fritidscenter, medborgarutbildning, och religiösa institutioner spelar en viktig roll, menar han. Speciellt intresserad är han av kyrkornas progressiva kraft som kan kopieras av andra organisationer vid byggandet av socialt kapital. Här kan jag inflika, som Bo Rothstein påpekar och som även Putnam diskuterar, att frivilliga organisationer inte bara kan öka gruppöverskridande tillit, utan även fientlighet och misstänksamhet. Dessutom kritiseras Putnams tes att deltagande i frivilliga organisationer främjar socialt kapital. (se Rothsteins artikel i Tvärsnitt i not 2)

Putnam förnekar inte att det är svårt och tar tid att bygga gemensamma gränsöverskridande identiteter, men han betonar att det är både möjligt och önskvärt. Som exempel på hur det kan se ut när etniska identiteter samexisterar med mer övergripande identiteter citerar han i "E Pluribus Unum" den dåvarande senatorn Barack Obamas önskan efter ett Amerika:

"...where race is understood in the same way that the ethnic diversity of the white population is understood. People take pride in being Irish-American and Italian-American. They have a particular culture that infuses the (whole) culture and makes it richer and more interesting. But it's not something that determines people's life chances and there is no sense of superiority or inferiority. . . . [I]f we can expand that attitude to embrace African-Americans and Latino-Americans and Asian-Americans, then . . . all our kids can feel comfortable with the worlds they are coming out of, knowing they are part of something larger." (Se not 1)

Debatterna kring invandringen av muslimer till Sverige och övriga Europa är intensiva. Inte sällan framställs muslimer och islam som mer eller mindre oförenliga med demokrati och västerländsk kultur och värderingar. (se not 3) Med Putnams termer kan vi något förenklat sammanfatta mångfalds-, islam- eller muslimskeptikernas analys av det sociala avståndet som stort och att möjligheterna för en gränsöverskridande identitet, vid sidan om de etniska och kulturella, som begränsade. Inte sällan pekar islamkritiker på de fruktansvärda brott som begås i islams namn. Stening av kvinnor som bedöms skyldiga för äktenskapsbrott, hängningar av homosexuella, stympningar av personer som dömts för stölder, judehat, terrordåd, demokratibrister, osv. Inget av detta går att bortse från. Men vi måste komma ihåg alla de muslimer som inte stöder dessa brott, inte minst offren för förtrycket och terrorn som i de flesta fall är muslimer, och alla de som vågar kämpa emot förtrycket. Vi måste komma ihåg det starka stödet för demokrati i muslimska länder. Många muslimer vill dock att Sharia ska vara en, men inte den enda, källan för lagstiftningen. Det här säger dock inget om vilka delar av Sharia som de vill utgå ifrån. Många amerikaner vill förövrigt att Bibeln ska vara en källa för lagstiftningen. (se not 4)

Utöver vad Putnam och hans kritiker ser som viktigt för minskandet av det sociala avståndet och byggandet av socialt kapital vill jag tillägga demokratisering och modernisering i muslimska länder (se not 5). Stödet för demokrati bland muslimer är stort, men muslimer i och utanför Väst måste fortsätta stå upp för mänskliga rättigheter och demokrati. Detta förutsätter i sin tur att Väst inte bara försvarar och utvecklar sina egna demokratier och skyddet av mänskliga rättigheter, utan även stöder demokratiseringen och moderniseringen i förtryckta länder. Detta borde även vara i invandringskritikernas intresse, eftersom fred, demokrati, och ökat välstånd i andra länder med fattigdom, förtryck och konflikter minskar flyktingströmmarna.

Huruvida krigen i Irak och Afghanistan leder till demokrati återstår att se. Men vare sig den ömsesidiga tilliten eller demokratiseringen underlättas av civila dödsoffer i krigen, eller av den försiktighet med vilken Väst inte sällan agerar gentemot den politik Israel bedriver mot de palestinska områdena och som Ryssland ägnar sig åt i Tjetjenien. (se not 6) Väststaters stöd till korrumperade och förtryckta regimer i muslimska länder kan nog ofta förstås som ett försvar av egna särintressen och mot än värre regimer. Men det bidrar knappast mer till ömsesidig tillit än en del muslimers stöd för grupper som Hamas och Al-Qaida. De två största problemen, tror jag, är att det demokratiska samfundet saknar en av nationella intressen okomprometterad och med övrig politik samstämmig idé om hur demokrati ska främjas i förtryckta länder. Det andra problemet är att det finns förtryckande regimer och andra aktörer i muslimska länder som för sin maktställning ofta tjänar på fortsatta spänningar mellan muslimer och icke-muslimer samt mellan olika grupper av muslimer. Även i Väst finns grupper som tjänar på misstroende mellan etniska grupper.

Att bygga ömsesidig tillit är mödosamt, det tar tid, och är lätt att förstöra. Men jag tror det blir lättare att undvika ömsesidig demonisering om vi börjar med att se att den stora majoriteten muslimer och icke-muslimer förenas av strävan efter fred och frihet.

Referenser, läs- och lyssnartips

1.Robert D. Putnam E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-first Century - The 2006 Johan Skytte Prize Lecture i Scandinavian Political Studies 30 (2), June 2007 http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/118510920/PDFSTART

Putnam intervjuas i artikeln Capital Ideas i The Guardian 18/7 - 2007. http://www.guardian.co.uk/society/2007/jul/18/communities.guardiansocietysupplement

Putnamns och Lewis M. Feldsteins bok, tillsammans med Don Cohen. Better Together. Restoring the Amercan Community med exempel på hur folk arbetar för att bygga socialt kapital. http://www.bettertogether.org/about.htm Se även The Saguaro Seminars vid Harvard Kennedy School som syftar till att studera och främja medborgerligt engagemang. http://www.hks.harvard.edu/saguaro/

2. Bo Rothstein & E. M. Uslaner All for All: Equality, Corruption and Social Trust.  Hittas längst ned på Uslaners sida. http://www.bsos.umd.edu/gvpt/uslaner/

Bo Rothstein Generell välfärd skapar socialt kapital. Artikel i Tvärsnitt Nr 1. 2003. http://www.vr.se/huvudmeny/arkiv/2003/tvarsnittnr12003/generellvalfardskaparsocialtkapital.4.64fbca2110dabf7901b80002347.html

Bo Rothstein Pris för bowling-teorin. Dagens Nyheter 9/24 - 2006 http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/pris-for-bowling-teorin-1.708776

Bo Rothstein När tilliten rämnar. Axess. Nr. 4, 2008. Finns på bibliotek.

Eric M. Uslaner Does Diversity Drive Down Trust? http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=903051## eller se länken till power point-presentationen i näst sista stycket här. http://www.bsos.umd.edu/gvpt/uslaner/diversitysegregation.htm

E. M. Uslaner Trust, Diversity, Segregation. http://cinefogo.cuni.cz/index.php?&id_result=80043&l=0&w=15&id_out=862

E. M. Uslaner Inequality, Trust, and Civic Engagement http://www.bsos.umd.edu/gvpt/uslaner/uslanerrussellsage.pdf

E. M. Uslaner The Moral Foundations of Trust http://www.bsos.umd.edu/gvpt/uslaner/research.htm

Housing Policy Debate, volume 19, issue 1, 2008. Längst ned på hemsidan hos Metropolitan Institute at Virginia Tech finns två artiklar som diskuterar Putnams "E Pluribus Unum" http://www.mi.vt.edu/web/page/995/sectionid/580/pagelevel/2/parentid/580/interior.asp

Jonathan Rothwell Trust in diverse, integrated, cities: A revisionist Perspective. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1358647 Hans blogg http://blogs.princeton.edu/14points/2009/03/trust_in_diverse_integrated_cities.html

Leif Lewin Det sociala kapitalet och dess sönderfall. Lewin hyllar Putnam i Svenska Dagbladet 13/3 - 2006 http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_298922.svd

Thorleif Pettersson, Lars Svedberg, & Susanne Lundåsen. Tillitens Geografi. Varför varierar människors tillit - mellan länder och mellan svenska kommuner? http://www.skl.se/artikeldokument.asp?C=4768&A=54671&FileID=265373&NAME=Tillitens+geografi.pdf

3. Anne Applebaum i The New Republic om boken "Reflections on the Revolution in Europe: Immigration, Islam, and the West" av Christopher Caldwell. Applebaum finner Caldwells historiska beskrivning av immigrationen till Europa mycket intressant och välargumenterad. Men hon delar inte Caldwells pessimistiska syn på framtiden. http://www.tnr.com/article/books-and-arts/portents

Mångfaldsbarometern 2009 från Sociologiska institutionen vid Uppsala Universitet. http://www.soc.uu.se/dok.php 64.1 % av svenskarna håller med påståendet att "Det finns grupper av invandrare som inte klarar av att integreras i vår kultur." Då åsyftas iranier, irakier, kurder, somalier, kineser, turkar, romer, chilenare, thailändare, judar, ryssar, kroater, serber, bosnier, polacker och greker. Det intressanta är, enligt min mening, att kontaktteorin får stöd via de 67% svenskar som har mycket goda eller ganska goda arbetserfarenheter av invandrare, medan drygt 10.5 % hade mycket dåliga eller ganska dåliga erfarenheter. Men detta med reservation för att inget sägs om vilka länder dessa invandrare kommer ifrån.

4.Daniel Barenboims och den avlidne Edward Saids gränsöverskridande projekt för ömsesidig förståelse mellan ungdomar i Mellanöstern "The West-Eastern Divan Orchestra" http://www.west-eastern-divan.org/

Dilsa Demirbag-Steen och Ozan Sunar i Konflikt i P1 Minareter, muslimer, och misstänksamhet. Rulla ned till avsnittet den 12/12-09 som poddradio. http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?ProgramID=1300

Ozan Sunar menar att de sekulära, moderata, liberala, och kulturella muslimerna som är i majoritet i Europa måste ta plats mot fundamentalisterna. Dilsa Demirbag-Steen menar att både islamisterna och de högerextrema krafter vill göra henne till muslim på heltid, trots att hon, som ateist, bara vill vara en kulturell muslim som firar muslimska högtider. Hon betonar att kritik mot fundamentalismen lever bland muslimer i Sverige, Europa och även i länder där islam är dominerande religion. Hon säger också att alla "islamofober är islamkritiker, men alla islamkritiker är inte islamofober"

Fares al-Braizat Muslims and democracy. An empirical critique of Fukuyama's culturalist approach. http://www.worldvaluessurvey.org/Upload/5_Islamdem_2.pdf

Fereshteh Ahmadi Feministisk tolkning av koranen. Svenska Dagbladet, 20/8 - 2008. http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/feministisk-tolkning-av-koranen_1587309.svd

Gallup World poll Special Report: Muslim World. Dalia Mogahed Islam and democracy http://media.gallup.com/MuslimWestFacts/PDF/GALLUPMUSLIMSTUDIESIslamandDemocracy030607rev.pdf

Irshad Manjis blogg http://www.irshadmanji.com/ Hennes bok The Trouble with Islam http://www.irshadmanji.com/the-book Manji är kritisk mot hur islam används för att rättfärdiga brott mot mänskliga rättigheter.

John L. Esposito and Dalia Mogahed Who speaks for Islam? What a billion muslims really think. http://www.gallup.com/press/104209/who-speaks-islam-what-billion-muslims-really-think.aspx Se även Do muslims want democracy and theocracy? http://www.gallup.com/press/110857/Muslims-Want-Democracy-Theocracy.aspx

Konflikt i P1 Kvinnors rätt - retorik och repression. 14/11 - 2009. Se länkarna till irakiska, afghanska, och palestinska kvinnogrupper. http://www.sr.se/sida/default.aspx?programID=1300

Mohammad Fazlhashemi Koranen i vår tid. Dagens Nyheter. Han är idéhistoriker vid Umeå Universitet och skriver om att en majoritet muslimer i och utanför Europa vill ha demokrati. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/koranen-i-var-tid-1.446805

M. Fazlhashemi Striden om islam kan avgöras i väst. Sydsvenskan. http://sydsvenskan.se/sverige/article324050/Striden-om-islam-kan-avgoras-i-vast.html

M. Fazlhashemi intervjuas av Mohammed Omar, innan Omar blev radikal islamist. http://alazerius.wordpress.com/2009/01/26/vems-islam-intervju-med-mohammad-fazlhashemi/

M. Fazlhashemi Vem bestämmer vad islam är? http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vem-bestammer-vad-islam-ar-1.766165

Pew Research Center. Pew Global Attitudes Project Islamic Extremism: Common Concern for Muslim and Western Publics Support for Terror Wanes Among Muslim Publics http://pewglobal.org/reports/display.php?ReportID=248 Se även Iraqi Vote Mirrors Desire for Democracy in Muslim World. http://pewglobal.org/commentary/display.php?AnalysisID=107

Shirin Ebadi, Fredsprisvinnare 2003, jurist, och människorättskämpe i Iran, menar i sin Nobelföreläsning att islam kan tolkas på olika sätt och göras kompatibel med demokrati. http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/2003/ebadi-lecture-e.html Se även denna intervju med Ebadi http://globetrotter.berkeley.edu/people6/Ebadi/ebadi-con2.html

5.Ronald Inglehart (2005) The Worldviews of Islamic Publics in Global Perspective. http://www.worldvaluessurvey.com/ Klicka på "Publications" och rulla ned till länken.

Inglehart menar att de olika värderingarna som finns mellan människor i islamiska och icke-islamiska samhällen kan i hög grad förklaras med skillnaderna i ekonomisk utveckling. Med ekonomisk utveckling sker en förändring av människors politiska, sociala och religiösa normer och uppfattningar mot, bland annat, tolerans för mångfald och ökande krav på politiskt och ekonomiskt medbestämmande. Men det går inte att under den 20 års period som studien inbegriper se att ekonomisk utveckling leder till att människor tar till sig precis samma värderingar. Religion, kulturarv och historia har en tydligt synbar effekt på värderingarna. Se även vänster kolumn under "Publications" och klicka på Tim Muller (2009) Religiosity and Attitudes towards the Involvement of Religious Leaders in Politics. A Multi-level analysis of 55 societies. Muller kommer fram till att med ökad modernisering och minskad ojämlikhet minskar människors religiositet och deras preferenser för starka religiösa ledare i politiken. Muller finner att även om muslimer är mest religiösa av sig finns ingen signifikant skillnad på deras syn på religionens roll i politiken och den protestanterna hyser, som är minst religiösa av sig.

6. M. Fazlhashemi, Pernilla Ouis och Mehmet Kaplan i en debatt på Palmecentret under rubriken: Islams många ansikten i en globaliserad värld. http://www.s-info.se/page/view_documents.asp?id=514&document=4723 Fazlhashemi och Kaplan menar att konflikterna i Tjetjenien, Mellanöstern, och krigen i Irak och Afghanistan, och den orättvisa internationella ordningen riskerar att hämma de moderata muslimernas utrymme. Pernilla Ouis replikerar: "Det är enkelt att säga att världspolitiken är orättvis. Men vi muslimer är inte bara offer. Vi är också aktörer och måste rensa upp bland våra egna lika mycket som Sverige måste ta itu med sina sverigedemokrater.  Jag ha själv varit inblandad i detta med feministisk teologi och möter liten förståelse. Jag möter mycket förtryck av kvinnor men jag tror det finns en grund som kommer att utvecklas."





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/15974

56 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Extra läs- och lyssnartips

Tendens i P1 ”Hur blir man svensk” Del 1 http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3381&grupp=9168

Del 2 http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3381&grupp=9715

Människor och Tro i P1. Flera program under rubriken ”Högerpopulism och islam” http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=416&grupp=9142

Med tanke på hur centrala kulturargument ibland är i sådana här debatter så kanske någon läsare vill se vad som skrivits tidigare i ämnet.

Samuel P. Huntington The Clash of Civilizations från artikeln i Foreign Affairs Summer 1993 där tesen är att de grundläggande konfliktorsakerna inte kommer att vara av ekonomisk eller ideologisk art, utan kulturell. http://history.club.fatih.edu.tr/103%20Huntington%20Clash%20of%20Civiliz...

S. Huntington The Hispanic Challenge i Foreign Policy March/April 2004 där han menar att den latinska invandringen hotar amerikansk identitet och värderingar. http://cyber.law.harvard.edu/blogs/gems/culturalagency1/SamuelHuntington...

Jack Citrin, m fl. Testing Huntington: Is Hispanic Immigration a Threat to American Identity? Artikel i Perspectives on Politics, March 2007 som kommer fram till att Huntington har fel. http://www.apsanet.org/imgtest/PerspectivesMar07Citrin_etal.pdf

Några artiklar i Foreign Affairs som kritiserar Huntingtons tes om civilisationernas krig och en svarsartikel av Huntington i höger kolumn. http://www.foreignaffairs.com/articles/48950/samuel-p-huntington/the-cla...

Edward Said The Myth of the Clash of Civilization. Said kritiserar Huntingtons tes. Se även andra videoklipp i ämnet. http://www.youtube.com/watch?v=boBzrqF4vmo

E. Said The Clash of Ignorance. Artikel i The Nation. http://www.thenation.com/doc/20011022/said

En helt ny bok som jag inte hunnit läsa. Stig Jarle Hansen, Atle Mesoy, och Tuncay Kardas The Borders of Islam. Exploring Samuel Huntington´s Faultlines, from Al-Andlaus to Virtual Ummah. http://www.bokus.com/b/9781850659723.html

Permalänk | Anmäl #1 Niclas Kuoppa, 2009-12-29, 23:25

Tack för en bra artikel!

Permalänk | Anmäl #2 Petter, 2009-12-30, 11:45

Det hjälper inte med långa, långa inlägg. Islam och vår Västerländska demokrati fungerar inte ihop.
Så, vad göra ? Ska vi omvända oss till Muslimer eller ger de upp sin religion och kultur?

Permalänk | Anmäl #3 Skogstokig, 2009-12-30, 11:49

I detta område har Zygmunt Baumans bok "Auschwitz och det moderna samhället" (1989, Daidalos) intressnta analyser. I kapitel 2 och 3 ("Modernitet, rasism, förintelse") beskriver han hur den traditionella segregationen medförde en form av tolerans som bröts i och med moderniteten, integrationen och de ökade kontakterna mellan judar och icke-judar. Detta ledde till ett behov och en drift bland icke-judarna att dra upp nya gränser. Bauman beskriver också skillnaden mellan tidslösa reaktioner mot främlingar i form av heterofobi och fenomenet rasism.

Permalänk | Anmäl #4 Elisabeth, 2009-12-30, 11:47

Mycket enklare än så!

Folk är och blir ilskna o undrande när dom från media får reda på
vad invandrarna ställer till med, mord,våldtäkter,skadegörelse,rån, mm.
Från media får dom också varje dag information om mördande o lemmlestande,steningar,kapningar av fartyg med fler illdåd oftast utförda av muslimska galningar.

Är väl inte på något sätt konstigt om vanligt hederligt folk är tveksamma till politikers önska att importera problemen hit!

Ändå så är media och politiker restrektiva med uppgifter om omfattningen av allt elende som invandrarna ställer till med.

Skulle folk få klart för sig att våra slutna anstalter i huvudsak befolkas av invandrare och "nysvenskar" skulle ändå fler rösta på SD!

När det sedan inte finnes nån hejd på vad invandrarna får kosta
och att uppenbart skoj o ljugande accepteras av invandrarverket
som grund för PUT så kommer fler röster till SD!

Om dessa invandrarnegativa synpunkter kopplas ihop med
neddragningar innom sjukvård o skola o akassa mm , så kommer fler att rösta på SD!

Det sociala kapitalet? Att försöka få folk att tro att dom lever i Sörgården? Medan upplopp o bilbränder visas i Tv följt av det sista massmordet i Irak eller Pakistan?

Permalänk | Anmäl #5 Tgvara, 2009-12-30, 11:50

#4 Elisabeth, den boken av Bauman har jag faktiskt inte läst. Den ska jag kolla upp på biblioteket. Tack för tipset.

Här är artikeln "Rädslans Europa" om Baumans bok "Europa: Ett oavslutat äventyr" om förutsättningarna för ett kosmopolitiskt Europa och om hur terrorismen bör bekämpas. "Bauman menar att det verkliga valet är ett annat: det står mellan att bevara den fruktbara jordmånen för terrorism genom att förstärka otyglade gränslandsförhållanden och öka ojämlikheten i världen eller att reformera planeten så att terrorismens frön har små möjligheter att slå rot och skjuta skott."
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/radslans-europa-1.414092

I samband med denna kan man med fördel läsa Ulla Gudmundssons artikel "Européer utan gränser" om Ulrich Becks och Edgar Grandes uppmaning om "kosmopolitisk realism" och Baumans analys att ".. att dagens folkvandringar, flykting- och invandrarströmmar, inte längre kan stoppas av nationella gränser. De kräver en "mänsklighetens politik".
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/europeer-utan-granser-1.785571

Permalänk | Anmäl #7 Niclas Kuoppa, 2009-12-30, 12:36

Visst är artikeln klok, men den säger nögot självklart, om det lönar sig att samarbeta så samarbetar man, oavsett kön, hudförg eller kultur. Nu är problemet detta att det oftar lönar sig att inte samarbeta. lönar det sig för alla Svenskar att arbeta och betala skatt ellre lönar det sig att gnälla och säga att allt är så orättvist?

För egen del tycker jag integrationsfrågorna fullständigt havererat, vi ser inte längre själva att Sverige är helt tudelat. Svenskar bor i Svenska kommuner, och invandrare i separata hometowns, det är beklämmande och leder i första hand inte till konflikt visavis Svenskar, utan mellan invandrargrupper. Långsiktigt har vi inte råd att blunda för verkligheten. Män från vissa kulturer verkar inte vilja anpassa sig, för det lönar sig inte, alltså tillgriper man konflikt. Det vet var enda förälder hur det funkar, ungen skriker och ungen får godis. I relationer funkar det på samma sätt, vissa personer verkar oförmögna till samarbete, utan bygger upp sin verklighet på att klga och gnälla samt bygga upp kinflikter. Det är denna egenskap vi håller på att tuta i våra invandrare, ju mer de klagar, desto mer uppmärksamhet, det är bästa sättet att skjuta dem i foten, att allt beror på nedärvd rasism. jga tror tvärt om, men då måste vi börja löa problemen, tex är det inte hållbart att under 15 ärs tid inte bygga bostäder, men ta hit 705 000 - 100 000 människor från 3e världen.
Antingen så bygger vi bostäder och skapar arbeten, jag skiter i om det är AMS-jobb, tramsjobb, skyddad verkstad eller riktiga industrijobb, bara det är jobb, eller så börjar vi ta hir färre invandrare och ser till att de som är här får en fair chans. Konflikten är redan här, frågan är hur vi löser den?

Får vår Svenska mediaelit hållas, så kanske vi kan låtsas och tiga ihjäl problemet några år till. Vinnare är inte våra invandrare, i synnhethet inte kvinnor och barn.

Permalänk | Anmäl #8 Sven Svensk, 2009-12-30, 13:22

Först svamlar man om det multikulturella samhället för att försvara iden om att den "undergörande" invandringen, nu när detta är uppenbart för alla som vill se är ett enda stort misslyckande som inte haft det minsta av "undergörande" välgörande effekt på våra samhällen börjar man svamla osammanhängande om att vi skall vara kosmopoliter och ha blåögda föreställningar om folkvandringstidens paradis.

Att några filosofer dillade om att de var sk "världsmedborgare" för typ 2000 år sen har inte det minsta bäring på vår tid, då var det bara fråga om artificiell definition inte en praktisk.

Att vi inte skulle kunna stoppa dessa sk "folkvandringar" är förstås rent nonsens.

Då var den synnerligen våldsamma och krigiska tid som kallas för folkvandringstiden början på den mörka medeltiden när ett tusenårigt kunskapsmörker lade sig över Europa, är det detta de multikultikramande självutnämnda Europeiska kosmopoliterna drömmer om?

Permalänk | Anmäl #9 Klerken, 2009-12-30, 15:26

Tack för en referensspäckad artikel i ett angeläget ämne.
Jag har långa universitetsstudier bakom mig. Dock inte statsvetenskap.Det som har lärt mig allra mest är ändå ett långt yrkesliv inom offentlig sjukvård, där jag haft tillfälle att möta och behandla patienter från uppåt hundra länder.
Jag har arbetat med kollegor från ett flertal bl a muslimska länder. Jag har lärt mig mycket av människor från andra kulturer och har efter min pension behållit vänskapen med några sekulariserade muslimska kollegor.
'
Nu har jag mer tid att läsa tidningar och tidskifter och hålla mig uppdaterad i den samhällspolitiska debatten.
,
Så här långt är jag pessimistisk vad gäller integration och att den etniska mångfald som finns i Sverige ska föra så mycket gott med sig. Jag var betydligt mer hoppfull för 20-25 år sedan innan invandrings- och integrationsproblemen tornat upp sig till oöverstigliga berg.
,
Jag tror inte att vi kommer att kunna lösa konflikten mellan vårt svenska öppna demokratiska samhälle och de religiösa/politiska grupper där islamismen just nu är mest framträdande. Jag ser ingen nyckel till lösningar.
,
Tidigare trodde jag att alla begåvade välutbildade muslimer som integrerades i Sverige på nyckelposter, skulle sätta den religiösa agendan. Det har de tyvärr inte gjort. De flesta är knäpptysta och jag vet inte varför.
Det är de högljudda islamisterna som nu har vind i seglen i det offentliga, politiska Sverige. Det skrämmer mig mycket och jag känner maktlös.

Permalänk | Anmäl #10 Stina, 2009-12-30, 16:10

"Vi måste komma ihåg det starka stödet för demokrati i muslimska länder."

Verkligen?

Hur jag än letar hittar jag inte ett enda muslimskt land som kan kallas demokratiskt i vår mening. Indonesien föll bort i och med införandet av Sharia-lagar i en provins, och strafflagen i Malaysia föreskriver sedan länge dödsstraff för den som skulle få för sig att konvertera från islam till någon annan religion.

Etnisk mångfald kan självfallet vara något positivt om alla inblandade grupper har åtminstone vissa gemensamma grundvärderingar. Men den som på allvar tror att det skulle gå att integrera stora muslímska grupper i ett modernt, sekulärt och rimligt könsjämlikt samhälle har ingen som helst verklighetskontakt.

Permalänk | Anmäl #11 Tage Sundin, 2009-12-30, 18:08

Det märkliga är bara att folket aldrig tillfrågats. Än mindre fått ta del av alla fakta, samt ev för och nackdelar.
Vill vi betala priset?
Och vad kommer överhuvud taget att finnas av det "Svenska" samhället och arvet (vi är ganska få..)? Vi fick helt enkelt aldrig en talan OM vi ville överleva i all denna "mångfald"...

Permalänk | Anmäl #12 Johan, 2009-12-30, 21:38

Glömde den, i mina ögon, viktigaste delen av Putnams analys: hans distinktion mellan "bridging" och "bonding" [social] Capital, där det förra är den typ av kapital som resulterar från sociala nätverk och aktiviteter mellan olika grupper och således leder till ökad förståelse dem emellan, och den senare är en introvert form som stärker de interna banden i en specifik grupp men inte gör något för att överbrygga motsättningar, utan till och med kan fördjupa dem (eftersom "vi mot dem" tänkande är en av de lättaste sätten att stärka vi-känsla),

I just den här situationen är problemet att bridging social capital i stort sett saknas, svenskar lever för sig och muslimer för sig, och agitatorer på båda sidor gör mycket för att underblåsa bonding capital just genom att spela på "vi och de" tänk. "Islamkritiker" upprepar ständigt hur "Islam och demokrati är oförenligt" (och ignorerar därmed pluralismen inom Islam och den majoritet moderata muslimer som finns i Väst och klarar utmärkt att leva och verka i en demokrati) medan radikaler bland muslimerna sprider litanier om hur västerlänningarna vill förtrycka muslimer. De två sidorna ger dessutom varandra vatten på sina kvarnar. Det bådar inte gott för framtiden.

Istället borde det satsas mer på att generera bridging capital....

Permalänk | Anmäl #13 Ody, 2009-12-31, 03:46

Kvasiakademiskt snömos. Pretentiöst utsvarvade plattityder. Vad har egentligen utsagts? Jo följande:
.
"Det Beror På."
.
Jaha. Det är bara det att allt beror på de ekonomiska omständigheterna, och det är något som amerikanska sociologcharlataner undviker som het gröt, vilket har sina rutiga och randiga.
.
Läs det HÄR i stället:
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-s...

Permalänk | Anmäl #14 Peter Ingestad, 2009-12-31, 04:04

Tgvara, sen när får folk veta av svensk regimkontrollerad media vad som händer i landet? AB, DN, SvD och övriga skvallerpressen/propagandamaskinen ljuger ju bara, flera journalister har ju t.o.m öppet gått ut med att de haft större möten där de (ledande inom mediebranschen) bestämt sig för att lägga locket på. Att det ändå slinker igenom en del är bara ett bevis på hur extremt överrepresenterade "vissa grupper" är. Invandrarnytt (Efterlyst) börjar igen till våren, tills dess kan du hjälpa dem med att sätta dit dessa efterlysta brottslingar:
http://www.tv3.se/efterlyst/typ/efterlysta_brottslingar

Förlåt..."dessa svenska efterlysta brottslingar", menade jag såklart.

Kom ihåg, det var inte svenskarna som byggde Sverige. Fråga Maud Olofsson för mer information.

Permalänk | Anmäl #15 Illwill, 2009-12-31, 04:42

Min bäste herr Illwill!

Du och TV3 måste vara rasister och främlingsfientliga!
Den efterlysnings sida du länkar till listar 10 illgärningsmän
bland annat flera mördare. Bara en av dem är Svensk!

Permalänk | Anmäl #16 Tgvara, 2009-12-31, 05:21

Ännu en artikel där skribenten försöker, och ofta lyckas, villa bort läsaren med att inte se skogen för alla träd.
Det är fullständigt meningslösa analyser dessa. För att servera snuset i gyllene dosa, spär skribenten på med lärda referenser till utdöda storheter, som i sig för längesedan har förlorat i relevans till det samhälle vi har idag.

Det nya påhittet i den s k intellektuella debatten i Sverige är att självutnämnda förståsigpåare skriver så långt och så obegripligt som möjligt - även för sig själva - samtidigt som de fjärmar sig alltmer från den vardag och verklighet de själva lever mitt i, även om de skyggar för att bo i invandrartäta områden

För övrigt låter artikelskribentens namn finskt?
Hur vore för honom att pröva sina teorier mot Finland, ett land som under 1900-talet gått igenom fyra krig men idag har högre levnadsstandard än Sverige. Kan en tungt vägande orsak till detta vara att Finland inte har några ekonomiskt och socialt kostsamma integrationsproblem?

Permalänk | Anmäl #17 Sven Folkesson, 2009-12-31, 11:09

Jag upplever att invandrarna ganska fort kommer in i sociala nätverk, speciellt om de hamnar i "svensktäta" områden.

Alla människor vill ha god skola, hälsovård och trygghet till sina familjer. Likheterna är större än skillnaderna.

Dessutom måste man komma ihåg att de flyktingar som kommit hit har flytt från förtryckande regimer, jag tror därför att de flesta starkt stödjer ett demokratiskt och öppet samhälle.

Permalänk | Anmäl #18 Eva Berglund, 2009-12-31, 12:45

Det går inte att generalisera om etnisk mångfald leder till minskat socialt kaptal.
Vad vi kan se här i Sverige är att vissa invandrargrupper fr allt av dem som kommit hit under de senaste årtiondena har lett till sociala spänningar och ökade utgifter för samhället. Islamismen späder på uppdelningen i samhället mellan oss och dom.
Våra politiker ser inte att med den här utvecklingen barkar det svenska samhället åt skogen.

Permalänk | Anmäl #19 Anna Maria, 2009-12-31, 15:30

Det är väl så mycket värre då efter att att ha läst flertal inlägg här och inte endast därmed kan hänvisa till eget inskränkt tänkande, att det blev inte ett stört bättre med vår nye statsminister som - vill jag påstå - till avgörande avsikt valdes för att få bort sossarnas feltänk.

Jag är helt övertygad om att den store folkbildaren som gick bort i julhelgen har rätt i - som så mycket annat han framförde - att de som i unga år vill bli politiker inte skall få bli politiker.
Det vållar bara skada.

Möjligen kan de få bli politiker, om det nu är deras stora mål, när de växt till sig; skaffat erfarenhet både i yrkesliv och i själva livet som förutsätter motgångar, framgångar och en mogen inställning genom åren som betingelse till den nödvändiga blandningen av föredöme som är ett villkor för övertygelsen att leda andra - och framföralt att tro sig självt om det - till ett bättre liv i det bästa av samhällen.

När man betraktar galleriet i riksdagshuset tror man sig hämtad till
om inte till Ionescu så i alla fall Seinfeldt.

Permalänk | Anmäl #20 Sven Folkesson, 2009-12-31, 16:23

Eva Berglund tror väldigt mycket, och är kanske mer än lovligt naiv?

Permalänk | Anmäl #21 Calle Bengtsson, 2009-12-31, 18:20

#21 Hellre det än cynisk :-p

Permalänk | Anmäl #22 Eva Berglund, 2010-01-01, 09:59

Hej Calle B, varför klarar inte dina meningsfränder av att läsa en längre sammanhängande text utan att bli provocerade? Hur påverkar deras låga intellektuella nivå deras slutsatser i politiska frågor? Hur skulle Sverige se ut om x antal år om dessa mindre begåvade individer skulle få ett reellt inflytande på utvecklingen? Huh jeda mig! Jag kräver kvalitetsdeklaration i form av IQ-test på alla som kandiderar till riksdag, kommun och landsting.

Permalänk | Anmäl #23 Jag, 2010-01-02, 01:02

Tgvara, jag tar absolut inte åt mig då jag bara länkade till Tv3. Dock delar jag självklart din syn på Tv3 och övrig media, i stort sett alla brott som det skrivs om i media begås av invandrare och det ena alternativet är att media är rasistisk...det andra alternativet är ju inte politiskt korrekt tänkbart.

Notera dessutom att de brottslingar som odemokratiskt hängs ut av Tv3 har begått grova brott...droghandel, grov misshandel, mord, medhjälp till grov misshandel etc. Bara en våldtäkt och bara en svensk-afrikan, Tv3 vill uppenbarligen peka ut alla svensk-afrikaner som våldtäktsmän. Och svensk-svensken? Bedrägeri (på flera sätt). De pekar ut alla svensk-afrikaner som våldtäktsmän, alla svensk-öst-européer och svensk-araber som knarklangare och mördare men den enda svensk-svensken är bara misstänkt för enkelt bedrägeri. Att påstå att alla våldsbrott begås av andra än svensk-svenskar är helt klart hets mot folkgrupp och Tv3 borde anmälas. Det värsta exemplet: http://www.youtube.com/watch?v=1AW9Qs8g9Tw

Leif G.W: "...det är så där de brukar se ut tyvärr. De är en mycket hög...stor andel utav invandrargrabbar eller flyktingar som håller på med den där typen av..."

Självklart ett rasistiskt uttalande och hets mot folkgrupp. Även om det skulle vara sant så är det inte politiskt korrekt och sanningen måste ju censureras för att vi i Sverige ska få ett bra samhälle. Vad för samhälle hade vi fått i Sverige om folk hade fått säga och tycka vad de ville? Jag tror alla inser att fakta är farligt och de flesta vanliga medborgare inser att våra politiker vet mer än vi andra och är bättre på att fatta logiska beslut. Maud Olofsson t.ex är ju näringsminister, en väldigt hög befattning inom regeringen. Hon hade aldrig fått en hög post inom den privata sektorn då hon inte har någon utbildning, men våra politiker ser hennes intelligens och värde. Åter igen ett bevis på att politikerna är bättre människor än vi andra. Eller Mona Sahlin som blev minister för småföretagare, trots att hon inte hade någon som helst utbildning och hade kört två företag i konkurs (och så var det några andra saker med en toblerone och någon parkeringsavgift som jag inte kommer ihåg). Hade det fungerat som i den privata sektorn så hade denna tillgång aldrig fått chansen att bli Sveriges ledare. Det är bara att konstatera att det är skillnad på människor och människor, och de bästa av oss (politikerna) bör ha andra rättigheter.

Rösta på det SocialaVänsterMiljöpartiet Kommunisterna 2010, Sverige behöver fri invandring och kommunistiskt styre så vi kan radera ut klassklyftorna och styra svensk rasistisk media. Sverige är en del av en global värld och alla andra är bättre än vi, det är dags att vi inser det.

Permalänk | Anmäl #24 Illwill, 2010-01-02, 07:23

#24 Illwill, 2010-01-02, 07:23 '

Tänk om det är sant som Leif G.W sade att det är de flesta av brotten göra av invandrare ?

Hur kan då det som är sant och fakta och ett faktum vara rasistisk?

Man ska aldrig formulera på ett sätt man döljer det som är sant och fakta! De som inte klarar av att höra det som är sant och fakta då får de minnsan gå i terapi!

Permalänk | Anmäl #25 Svenska, 2010-01-02, 11:21

"Svenska", läs om det jag skrev. Du skrämmer mig.

Permalänk | Anmäl #26 Illwill, 2010-01-02, 14:57

Det som skrämmer mig är när jag ser på tv3 efterlyst hur en äldre man blev misshandlad av invandrare när han bara pratade med dom.
En kvinna i en bingohall hade ringt via sin mobil telefon och kort därefter kommer det ett gäng invandrar killar som slår ner den äldre mannen bara för att tjejen inte klarade av eller tålde att den äldre mannen pratade med henne. Då kan vi snacka om vad som man kan bli rädd av!

Permalänk | Anmäl #27 Svenska, 2010-01-02, 16:10

"Svenska", om vi ignorerar din särskrivning för stunden (vilket är väldigt svårt för mig) och du läser om allt det jag skrev...och försöker förstå vad jag skrev, så lär du inse att du missförstod precis allting jag skrev. Jag är medveten om att sarkasm är svårt för vissa att förstå, men ingen kan påstå att jag inte bredde på tillräckligt för att varje tänkande varelse kunde förstå den verkliga innebörden av min kommentar. Egentligen är det bortom absurt att jag måste förklara det, men men...

När folk säger "invandrare" så menar de nästan uteslutande de som i folkmun (i hemmets s.k trygghet) kallas för "bl*tt*r" (censurerar själv så att Newsmill ska slippa göra det). Det finns invandrare som är väldigt bra människor, men det enda ord som effektivt beskriver den "andra" gruppen (majoriteten enligt mig) är inte politiskt korrekt och får inte användas. Alltså används istället ordet "invandrare" så fel människor får dela på skulden. Själv brukar jag använda ordet "berikare" för att beskriva gruppen, men om "folk" inte förstår min extremt sarkastiska kommentar ovan (vilket vissa uppenbarligen inte gör, fråga mig inte hur bara) så kommer de aldrig förstå betydelsen av "berikare" heller.

Fast jag måste erkänna att min sarkasm inte på något sätt kan mäta sig med ironin skapad av en person som använder aliaset "Svenska" och sen särskriver som en anal fabet. Speciellt då jag egentligen håller med vad personen har att säga...vilket bara bevisar att två helt olika sätt att göra saker/tänka/fungera kan ge samma slutresultat. Hess lag bevisad på extremt oortodoxt sätt?

Permalänk | Anmäl #28 Illwill, 2010-01-02, 16:58

Utbildningsradions olika programserier

"Muslim i Europa"
http://www.ur.se/Serie/Muslim-i-Europa/Startsida/

Rulla ned och se serien "Välkomna nästan allihopa" i webbteve med intervjun som inte gjorde Bert Karlsson så värst glad.
http://www.ur.se/framlingsfientlighet/Startsida/

Ni kanske hörde talas om Oscar Hedins dokumentär "Sämre än djur". http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/samre-an-djur-1.965429

Här en debattartikel som menar att det finns en del progressiva muslimska organisationer som stöder hbtq-personers rättigheter.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6351621.ab

Permalänk | Anmäl #29 Niclas Kuoppa, 2010-01-02, 22:26

En mycket intressant passage i artikeln är denna:

"mångfalden ... gör snarare att alla tenderar att på flera olika sätt dra sig undan det kollektiva livet"

Med andra ord, mångkultur dödar (åtminstone på kort sikt) nationalism och därmed ett lands vilja att exempelvis försvara sig mot angrepp utifrån. Knappast en slump att KGB agenten Guillou förespråkar mångfald, ett perfekt vapen för att försvaga ett potentiellt offer för en sovjetisk expansion. Det finns starka indicier på att KGB lyckats mycket bra med att infiltrera det svenska etablissemanget, och en rimlig gissning är att detta är själva roten till mångkulturen, 40 talisternas - de gamla hippiernas dominans över media-apparaten i kombination med att ett okänt men troligtvis stort antal av dem varit i KGB's sold.

Permalänk | Anmäl #30 Kaffeburk, 2010-01-03, 01:50

#31 Svenska

Jag förstår att du blir förbannad om du blir illa bemött. Men en tröst måste väl ändå vara att det finns en opposition mot rasism och kvinnoförtryck även bland muslimer!?

Permalänk | Anmäl #32 Niclas Kuoppa, 2010-01-03, 13:43

En av de mest givande artiklar som jag har läst om mångkulturen och dess problem. Den förklarar en del av mina egna personliga erfarenheter.

Tack, Niclas!

Permalänk | Anmäl #33 Pelle, 2010-01-04, 00:51

Sedan judens intåg i Sverige har mycket förändrats till det bättre och sämre. När judarna tog Kreuger av daga började ett nytt blad i den svenska historien. Istället för trygghet erbjuds folk godtycke. Man matas via den sionistiska agendan inom politik och media vars utövare bär svenskklingande namn och där statistik om deras överrepresentation är omöjlig då religion och ras inte längre står i pass etc.

Fakta är att vi gjorde två blunders tidigare. En är att låta kvinnan få rösträtt (då hon mer går på intuition och känsla) än fakta. Detta destabiliserar samhället och skapar möjligheter för illvilliga judar inom media, industri och politik.

Alla oavsett ras och religion håller nog med om följande.
Man skall inte kunna bli bostadslös i Sverige och tvingas överlämna sin lägenhet till någon som inte är medborgare och som med största sannolikhet aldrig kommer arbeta.

Du kan vara jättesjuk i Sverige men bli nekad ersättning för en förtroendeläkare säger stopp i andra ändan av landet utan att ha träffat dig. Denne förtroendeläkare är naturligtvis INTE specialist på din sjukdom utan uttalar sig generellt och den riktige läkaren från universitets-sjukhuset som du just besökt är inte vatten värd hos kassan. Jag vet då jag hade cancer för många herrans år sedan och har inte fått en krona från FK på många år. Jag är inte bostadslös än, men när min sista ihopsparade krona har gått till hyra så kommer jag troligtvis bli en av dem, hemlös. Tidigare inte en enda dag sjukskriven och tidigare tvingad till att betala en försäkringspremie som bara var luft.

Låt bli att ta in folk från andra länder, det finns gott om interna problem som måste lösas först.

Permalänk | Anmäl #34 Terras, 2010-01-04, 06:34

Jag rekommenderar dokumentären "The Third Jihad" av och med Dr. M. Zuhdi Jasser, själv muslim. Den beskriver på ett skrämmande sätt hur dom sk. "moderata" muslimerna och deras organisationer (i USA tex. CAIR mfl.) har mer eller mindre samma mål som deras mer militanta bröder i diverse terror-organisationer. Enda skillnaden är att dom använder inte våld i sin strävan att islamisera västvärlden, utan dom arbetar politiskt med demokratiska medel. Som en imam i Italien sa : "Through your democracies we will invade you, and through our religion we will dominate you!"

Detta kan låta som rena konspirationsteorier skapada av paranoiker. Men det sa man också om folk som varnade för Hitler och nazismen.

Permalänk | Anmäl #35 Johan S., 2010-01-04, 07:16

Människor vågar inte att säga ifrån för att de är rädda för att bli stämplade som besvärliga! Det är dax att visa curage och säga i från ordentligt mot de invandrare som kommer hit med deras kvinnoförtryckande attityd, synsätt och beteende!

Permalänk | Anmäl #36 Svenska, 2010-01-04, 17:57

Vad är det för värld vi lever i om man inte ska våga säga sanningen
utan att bli stämplad som främlingsfientlig eller rasist!
Vad är det för invandrare som kommer till Sverige och utför bränder,skadegörelse,stenkastning mot brandkåren,ambulansen och polisen,hot,våld,våldtäkter mm.
Svenskar visa civilkurage och ta tag i kriminaliteten,vi kan inte leva i ett kriminellt Sverige!
Jag har flytt från ett sådant bostadsområde så jag vet vad dom är kapabla till!

Permalänk | Anmäl #37 Berit, 2010-01-04, 18:33

Enligt skribenten är det inte klarlagt om det sociala kapitalet och tilliten har minskat. Om det verkligen är sant så kan det bara bero på att processen har gått så sakta att folk inte har hunnit reflektera över hur otryggheten breder ut sig och hur man har anpassat sitt liv efter de nya förutsättningarna.
Lås- och larmförsäljningen skjuter i höjden (och behövs - prova gärna att parkera en cykel med ett gammaldags lås i en invandrartät trakt). Det anses fullt normalt att en ensam tonåring blir utsatt för personrån. Skjuts av barn och ungdomar hit och dit har blivit vardag.
Snart tycker vi väl att det är fullt naturligt med stenkastning på ambulanser, brandbilar, polisbilar och bussar också.

Permalänk | Anmäl #38 Maggan, 2010-01-04, 19:55

Enligt skribenten är det inte klarlagt om det sociala kapitalet och tilliten har minskat. Om det verkligen är sant så kan det bara bero på att processen har gått så sakta att folk inte har hunnit reflektera över hur otryggheten breder ut sig och hur man har anpassat sitt liv efter de nya förutsättningarna.
Lås- och larmförsäljningen skjuter i höjden (och behövs - prova gärna att parkera en cykel med ett gammaldags lås i en invandrartät trakt). Det anses fullt normalt att en ensam tonåring blir utsatt för personrån. Skjuts av barn och ungdomar hit och dit har blivit vardag.
Snart tycker vi väl att det är fullt naturligt med stenkastning på ambulanser, brandbilar, polisbilar och bussar också.

Permalänk | Anmäl #39 Maggan, 2010-01-04, 19:56

# 18 Eva "Jag upplever att invandrarna ganska fort kommer in i sociala nätverk, speciellt om de hamnar i "svensktäta" områden."

Och upplevelsen kommer ifrån en ständig uppbyggnad av invandratäta utanförskapsområden. Allt i takt med att fler släpps in till vårt alltför generösa samhälle. I takt med invandringen har utanförskapsområdena ökat från 3 till 128 på mindre än 20 år allt enligt regeringens egen hemsida.

"Alla människor vill ha god skola, hälsovård och trygghet till sina familjer. Likheterna är större än skillnaderna."

Och detta innebär religiösa friskolor för att inte västerländska värderingar skall befläcka goda muslimska barn. Egna vårdcentraler för att kvinnorna inte skall behöva vara i kontakt med män. Och ja trygghet får dom på vår bekostnad då arbete inte är aktuellt. SFI mfl kurser kan man göra till en god försörjning. LSS duger också.

"Dessutom måste man komma ihåg att de flyktingar som kommit hit har flytt från förtryckande regimer, jag tror därför att de flesta starkt stödjer ett demokratiskt och öppet samhälle."

Även islamister som utgör ett hot i andra länder finner en fristad här i väst och kan utöva sin påtryckning i lugn och ro mot andra troende och kuffarer i väst. Protesterar man är man rassist eller dålig muslim. Vi skapar ingen incitament för demokrati genom att köpa röda röster på allmänhetens bekostnad, då invandrarna röstar till 75-90% rött. Öppenhet? Bakom burkor och förtryck? Klaner är bland det mest slutna vi kan tänka oss och från att ha 50% kusingiftemål sluter klanen sig ännu mer och i de få undersökningar som gjorts i västländer ökar siffran till 75 %. Allt för att stärka klanen.

Permalänk | Anmäl #40 Peter B, 2010-01-05, 12:38

Jag tyckte det var en intressant artikel. För första gången på väldigt länge på Newsmill kan författaren balanserat föra en argumentation samt att anlägga ett vidare perspektiv. Det skulle vara intressant att läsa mer sådant, istället för nästan samtliga alla andra artikelförfattarna och de som kommenterar här på Newsmill. De som från individnivå observerar något och sedan gör det till en universell sanning, exempel "det snöar idag trots att det bara är november, klimatfärandringsforskning är lurendrejeri", eller "min bästa kompis kusin blev rånad av en person vars föräldrar är födda utomlands, stäng sveriges gränser".

Två andra begrepp som är intressanta i sammanhanget för den intresserade är "orientalism" och "occidentalism". Den diskussionen är mycket intressant i samma sammanhang som "The Clash of Civilizations".

Permalänk | Anmäl #41 J, 2010-01-05, 15:28

@ "Hur påverkar deras låga intellektuella nivå deras slutsatser i politiska frågor? Hur skulle Sverige se ut om x antal år om dessa mindre begåvade individer skulle få ett reellt inflytande på utvecklingen? Huh jeda mig! Jag kräver kvalitetsdeklaration i form av IQ-test på alla som kandiderar till riksdag, kommun och landsting."

Så rätt så rätt.... men ett fel. Vi har redan ditt skräckcenario. Vi har redan alltför många mindre intelligenta sittande vid maktens bord. Invalda därför de mer aktiva tröttnade och sökte sig bort från politiken. Vi borde ha ett minimum av IQ för att sitta i beslutande ställning. Även ett minimum av arbetslivserfarenhet. Även borde rätten att få rösta i allmäna val förgå av test av insikt och förståelse av ansvar och befogenheter likaså rättigheter

Permalänk | Anmäl #42 Peter B, 2010-01-05, 18:43

Så lätt går det simulera ”sjukdom” till sjukersättning.

I en artikel av belönad reporter, Anna Bäsen, "Fick diagnos på 20-minuter" (expressen, maj 2008), kunde en reporter på 20 minuter simulera och låtsas lida av medicinska diagnosen bipolär sjukdom som ger till sjukersättning! Anna Bäsen visar vidare i sin granskning enorma vinster som kan tas ut av diagnoser i psykiatri.
http://www.expressen.se/halsa/1.1165375/fick-diagnos-efter-20-minuter

Det är svårt att upptäcka simulering av diagnoser i psykiatri, särskilt med många närstående som deltar i simulera psykiska symptom åt någon, eftersom det är enkelt simulera diagnoser i psykiatri.

Ni behöver inte något fysiska eller psykiska symptom för att simulera och fixa diagnosen schizofreni. Så här går det pröva att det går lätt simulera diagnosen schizofreni på psykiatrisk klinik.

Du behöver bara besöka psykiatrisk klinik på sjukhus (det går inte simulera diagnos på vårdcentral eller hos privat läkare). Där säger du bara på låtsas lida av schizofrena symptom, utan att berätta att du låtsas lida av symptomen. Om du inte har medicinsk kompetens, kan jag informera att diagnosen schizofreni kan ställas baserad på hörselhallucinationer och vanföreställningar. För att simulera dessa symptom, behöver du bara säga att du hör röster eller tror att du har radio i skallen sedan minst några månader, utan att berätta att du låtsas lida av symptomen. Psykiater ställer diagnosen då diagnos på knappt halvtimme trots du säger låtsas lida av hörselhallucinationer och vanföreställningar. Sedan kan närstående företräda dig i juridiska och medicinska sammanhang en person som simulerat diagnoser, om du anger nummer till närstående till psykiater och vet att de kan simulera diagnoser. Vissa familjer har närstående som lätt kan simulera psykiska symptom, vilket försäkrar att vård,stöd och sjukersättning fortsätter så länge närstående önskar. Närstående vill då sällan att vården ska ens fungera.

Då kan fixa diagnosen schizofreni av psykiater på knappt en timme. Du behöver inte ens lida av symptomen på riktigt. Du behöver inte heller ha kroppsliga defekter eller fel, utan kan lugnt och trevligt simulera och få diagnosen.

Permalänk | Anmäl #43 slita på jobb, 2010-01-06, 05:26

människor är inte sällan själviska, den som nekar är en idiot som vill låta fin, gott om hycklare. I demokratins namn knullade man oskyldiga medborgare i Irak. Jävla svin

Permalänk | Anmäl #44 slita på jobb, 2010-01-06, 05:52

När saker och ting går åt helvete trycker man vanligtvis på STOPP, för att sedan ta hand om det som gick snett och utreda varför.
Varför görs inte detta när det gäller invandringen?

Permalänk | Anmäl #45 Martin Magnusson, 2010-01-07, 00:06

Från artikeln:

"Vi måste komma ihåg det starka stödet för demokrati i muslimska länder. Många muslimer vill dock att Sharia ska vara en, men inte den enda, källan för lagstiftningen. "

Och därmed säger författaren emot sig själv...

Permalänk | Anmäl #46 1965, 2010-01-07, 14:41

#46

Se t ex Nobelprisvinnaren Shirin Ebadi, idéhistorikern Fazlhashemi, och framförallt opinionsstudierna av Gallup och Pew Research Center i not 4 och World Values Survey i not 5.

Och notera vilken roll en majoritet amerikaner vill att bibeln ska ha i amerikansk politik.

Permalänk | Anmäl #47 Niclas Kuoppa, 2010-01-07, 15:03

Franska myndigheter utvisade på torsdagen en radikal imam som enligt regeringen i flera
månader uppviglat sina anhängare i Paris-områdets moskéer att "resa sig" mot väst-
världen. Inrikesminister Brice Hortefeux sade i ett uttalande att imamen Ali Ibrahim
al-Sudani gripits och flugits hem till Egypten. Han beskrev imamen som "farlig" och sade
att den ungefär 27-årige al-Sudani "visat förakt för vårt samhälles värderingar och manat till våld". Enligt inrikesdepartementet var detta 29:e gången sedan 2001 som en islamisk religiös ledare utvisats från franskt territorium.

När ska de Svenska ministrar göra samma sak?

Svenska folket har ett franskt blod t.ex. Kungliga familjens efternamn är Bernadotte, se släktträdet - Ätten Bernadotte http://www.royalcourt.se/kungafamiljen/attenbernadotteslakttrad.4.19ae49...

I år uppmärksammas Jean Bernadotte för att han var vår första Kung från Frankrike.

Var finns de franska takterna i det svensk/franska ådrorna?

Permalänk | Anmäl #48 Svenska, 2010-01-07, 22:50

Dom franska takterna i svenska ådrorna har sakta men säkert lösts upp genom politiskt korrekt hjärntvätt som gjort svensken till en ryggradslös och viljelös slav i sitt eget land. Ett land som kommer bli muslimskt inom några decennier, om etablissemanget inte vaknar upp ur sin Törnrosasömn och hindrar katastrofen. SD i riksdagen kan kanske bli den välbehövliga rövspark som väcker dom sovande.

Permalänk | Anmäl #49 Johan S., 2010-01-08, 10:26

Den som vill utmana sin syn på vad en muslim är, bör, eller kan vara kan ta en titt på dessa länkar och se hur många unga muslimer använder sig av kultur i befriande syfte.

Människor och Tro i P1 den 20/1-10. "Muslimsk punk" http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=416

” Taqwacore: The Birth of Punk Islam, skildras hur de muslimska punkarna utmanar både religiösa auktoriteter och stereotyper för hur en muslim ska se ut och bete sig. Intervju med filmens regissör kanadensaren Omar Majeed.”

Filmens hemsida
http://www.taqwacore.com/

Trailer på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=jTkaqHhmpws

Om Desert Rock Festival i Dubai i Kobra. Går ej längre att se men text finnes. Här har t ex svenska bandet Opeth spelat. http://svt.se/2.106688/1.1490729/del_3_kobra_rockar_loss_i_dubai

Festivalens hemsida
http://www.desertrockfestival.com/

Om boken "Heavy Metal Islam. Rock, Resistance, and the Struggle for the Soul of Islam" av den amerikanska juden, musikern, och professorn i Mellanösternkunskap i Californien, Mark Levine som menar att intresset för hårdrock bland unga i muslimska länder är ett sätt att göra uppror mot förtryck, censur och auktoriteter.
http://heavymetalislam.net/

Intervju med Levine
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&pagename=Zone-E...

Permalänk | Anmäl #50 Niclas Kuoppa, 2010-01-22, 14:41

I not 6 hänvisar jag till Pernilla Ouis. Det måste sägas att hon numera övergett sin tidigare ståndpunkt. I Humanisten nr 3, 2009 skriver hon i den mycket intressanta artikeln "Ett ofrånkomligt förtryck?" bland annat följande:

"I följande artikel ska jag visa att det finns islamiska grunder som legitimerar en patriarkal ordning inom islam. Det är just dessa fundament i religionen som gör att det blivit ohållbart för mig personligen att upprätthålla en tro på islam. Jag har alltså övergivit hållningen att islam kan reformeras och att islams urkunder kan legitimera en syn som inrymmer acceptans för exempelvis jämlikhet mellan könen och homosexualitet. Min inställning avviker därigenom från exempelvis Irshad Manjis tro på att islam kan reformeras med ijtihad, progressiv nytolkning."

I kontrast till Ouis ståndpunkter kan man hänvisa till bland andra Irshad Manji, Mohammed Fazlhashemi, och Nobelpristagaren Shirin Ebadi som jag hänvisar till i noterna.

Intressant kan också vara att läsa vad den i bägge läger kontroversielle filosofiprofessorn Hassan Hanafi anser om möjligheterna för utveckling och reform.
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5944...

"– Islam och mänskliga rättigheter hör hemma i två olika historiska perioder. Mänskliga rättigheter är en produkt av den moderna tiden. Och islam ligger fem århundraden efter, sa Hassan Hanafi, professor i filosofi vid universitetet i Kairo, och argumenterade utifrån den muslimska kalendern, som nu visar år 1430 efter Muhammeds färd till Medina.
– Ni har gått igenom er reformation, rennässans, rationalism, upplysning, positivism och den stora krisen på 1900-talet med två världskrig. Nu möter ni postmodernismen. Vi håller fortfarande på med att separera kyrka och stat.
Under årets Mänskliga rättighetsdagar på Stockholmsmässan talade Hassan Hanafi, som tidigare har gjort det – i den muslimska världen – kontroversiella uttalandet att Koranen är en ”stormarknad där man kan hitta vad man än letar efter Rubriken på föredraget var ”Går islam och mänskliga rättigheter ihop?”, och enligt Hanafi är Koranen oftast motsägelsefull, därmed finns det inget enhälligt islam."

I tidningen Uttryck nr 4, 2009 från Utrikespolitiska föreningen i Uppsala intervjuas Hassan Hanafi:

"Att Islam i många fall ändå inte har reformerats beror enligt honom på att vardagen i många muslimska samhällen präglas av tillfredsställandet av mer grundläggande behov.

- Vi har vattenbrist! Jag skulle inte kalla demokrati och mänskliga rättigheter sekundära behov, men de är inte primära."

Hanafi säger också att "...islamska samhällen genomsyras av en auktoritär mentalitet, ...vi måste först förändra vårt sätt att tänka - inifrån."

Religionshistorikern och islamologen Christer Hedin i Luf:s tidning nr 4, 2009 på frågor om islam, koranen och muslimer. Se även artiklarna om Islamism och intervjuerna med unga svenska muslimer. http://luf.se/om-oss/avdelning/var-tidning/

"– Det talas ibland om att alla muslimer egentligen
skulle vara islamister och det finns det ju inget som
helst stöd för. Definierar man muslim som en person
som kallar sig för det så finns det inget samband. Sen
så kan man ju då invända att man kanske inte är muslim
om man inte aktivt praktiserar den muslimska
tron, men då talar vi inte om en särskilt stor grupp.
Moskéerna i Sverige har tillsammans en kapacitet för
ca 15 000 personer och en vanlig fredag är de ungefär
halvfulla. Frågar man människorna där om de vill införa
sharialagar så har vi ytterst få som förespråkar det.
Sen så är det svårt att ringa in vilka sharialagar det är
de som svarar ja menar. Den vanligast förespråkade islamistiska
lagstiftningen är att man ska lagstifta om
räntefri långivning. Men att man skulle vilja införa
handavhuggning för tjuvar i Sverige är totalt främmande.
Sådana finns det ju runtom i världen men i
Sverige talar vi om en ytterst liten skara./.../

– Att koranen ska lägga grunden för politiken är inte
heller i världen någon dominerande uppfattning även
om den är vanligare globalt än i Sverige. Sedan finns
det debatt gentemot de som förespråkar politisk islam,
framförallt inom universitetsvärlden./.../

– Ja det finns ett motstånd (mot politisk islam, min anm) men vi talar inte om en grupp som i regel uttrycker sig i samhällsdebatten. Det är förståeligt att det inte är så vanligt att man sätter sig
och skriver debattartiklar i DN om man inte har svenska
som modersmål. Men pratar du med muslimer
i Sverige kommer du snabbt att finna väldigt många
som inte uppskattar att islamistisk politik uppfattas
som det typiska för islam./.../

Att någon av de abrahamitiska religionerna skulle
vara mer eller mindre våldsamma till läran har jag svårt
att se. Att det finns konflikter i många länder med stor
muslimsk befolkning är snarare en effekt av kolonialismen.
De koloniserade länderna var dåligt förberedda
för sin självständighet med sin brist på folkbildning
och avsaknad av medelklass och då blir det naturligtvis
konflikter. Men detta har uppstått även i länder som
Angola så det är inget specifikt muslimskt fenomen."

Permalänk | Anmäl #51 Niclas Kuoppa, 2010-02-04, 17:24


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.