Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Foto: Scanpix
Artikel av Jeremy Stahl i amerikanska nätmagasinet Slate:

Svenskarnas tradition med Kalle Anka på julafton är bisarr

Den svenska traditionen med Kalle Anka på julafton är bisarr och kan bara förklaras med att den skänker en viss trygghet i en otrygg värld. Det skriver JEREMY STAHL i den amerikanska nättidningen Slate. Han är förvånad över att SVT inte censurerat rasismen i Jultomtens verkstad.


Om författaren

Jeremy Stahl är koluminst i amerikanska nätmagasinet Slate.

Läs artikeln här.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/15835

49 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Länk = fail.

Permalänk | Anmäl #1 Kalle Anka Jr, 2009-12-24, 01:21

http://slate.com/id/2239252/

Permalänk | Anmäl #3 fgjsoidgj, 2009-12-24, 02:52

Artikeln är ju intressant och informativ, tycker inte att sammanfattningen ovan lägger den i rätt ljus. Roligt att se svenska traditioner från andra perspektiv, och Stahl har dessutom ägnat en hel del tid åt efterforskningar. Naturligtvis kan delar av den diskuteras (ALLT kan diskuteras, om man bara vill), men den ger ändå en rätt bra bild av svenskt julfirande. Halva befolkningen sitter vid TV:n klockan tre på eftermiddagen för att kolla på ett program de kan utantill. Det kan man med all rätta få kalla bisarrt. Stahl avslutar med att lyfta fram en tänkbar vettig anledning till traditionen som han fått berättad för dig, och får det då att verka mindre bisarrt (faktiskt rätt vackert).

God Jul på er!

Permalänk | Anmäl #4 Martina Freiholtz, 2009-12-24, 05:24

Vill man hitta fel i något, hittar man alltid ett. Inget är felfritt.
Men att gnälla på detta i en värld med BETYDLIGT större problem.......
Låt vår fina tradition med Kalle Anka få vara ifred!!

Permalänk | Anmäl #6 Skogstokig, 2009-12-24, 07:01

Nu lyckas jag inte läsa artikeln eftersom länken inte funkar, men min egen analys är att traditionen etablerades under 70- och tidigt 80-tal då barn-TV bestod av dystra och gråa marxist-leninistiska strumpfigursprogram och utbudet av tecknade/animerade filmer var dominerat av program från de kommunistiska östeuropa (t ex John Blund och prof Balthazar). Att då en gång om året få se på "riktig" tecknad film med skojig icke-politisk handling och klatschiga färger var fantastiskt. Idag är det hela svårbegripligt och mycket riktigt är de som är barn idag inte alls lika upphetsade som sina föräldrar över det hela.

Permalänk | Anmäl #7 Tompa, 2009-12-24, 07:47

GOD JUL TILL ER ALLA FRÅN OSS ALLA.*ler*

Permalänk | Anmäl #8 KarinAndersson, 2009-12-24, 08:21

Det är naturligtvis fullständigt idiotiskt att sitta och glo på samma tecknade filmer varje år. Som nämndes var det "bottennotering" förra året med endast 36% eller ca 3,2 miljoner tittare. Hemma hos oss har det aldrig varit obligatoriskt men varit hos andra och firat jul och då har det varit obligatoriskt inslag.

Men om man skall få den svarta dockan i tomteverkstaden till ett rasistiskt inslag får man nog ha ganska långsökt och krystat resonemang. Men tydligen har PK-eliten i USA lyckats censurera det. Man frågar sig vad de ansåg vara rasistiskt, att den svarta dockan inte var lika puckad som den vita dockan, att den svarta dockan var "uppstudsig", självständig och inte visade tillbörlig respekt för tomtefar.

Att det blev populärt på 60-talet och framåt kan man förstå med det rigida utbud som SVT hade när det gällde underhållning för barn och vuxna. Men att folk som kanske sett detta i kanske 30 år envisas med att fortsätt glo är obegripligt, det är mördande tråkigt de gånger man "tvingas" se dessa gamla utdaterade tecknade filmer ännu en gång.

På den tiden var det inte bara SVT som hade sina policys om vad som skulle visas de kommersiella bolagen hade också rigida regler om vad som fick sändas på TV, biograffilmer fick inte sändas om de inte var äldre än 10 år eller om det rent av var 20 år, förmodligen det senare. En annan växte upp film på TV var det amerikansk 30, 40 och 50-tals film typ Gary Grant, Jimmy Stewart, etc. Som nämns i Jeremy Stahl artikel är Disney fortfarande rigida i sitt dikterande av villkor, SVT måste ha ett klipp från senaste Disney filmen med i julmixen, Nordiska museet får inte visa Kalle i utställning om våra exotiska jultraditioner. På 70-talet ville SVT sända allsvenska matcher och naturligtvis betala för det men fotbollsförbundet sa nej för att man var rädd för att färre skulle gå på matchen, att TV-sändningar skulle kunna få fler att gå på matcherna verkade inte föresväva gubbarna i förbundet.

Permalänk | Anmäl #9 Klerken, 2009-12-24, 09:52

Man kunde notera i kommentarerna till artikeln att Kalle har samma traditionstyngda status i Danmark. Någon påstod att under 70-talet var scenen med den uppstudsiga svarta dockan censurerad i Sverige.

Permalänk | Anmäl #10 Klerken, 2009-12-24, 10:13

Intressant artikel, men jag ifrågasätter ordvalet 'bisarrt' ihop med detta. Speciellt när det kommer ifrån en amerikaboende. Ska vi lista bisarra jultraditioner så ska vi väl göra det ordentligt. Sedan kan vi diskutera bisarrhet.

Att Kalle Anka betyder något för så många kan jag förstå. Många greppar efter de halmstrån som går att få tag i i det Nya Sverige. När allt annat håller på att förvinna (i form av traditioner och svensk kultur man minns) så finns det alltid något som, hittills, är säkert; Kalle Anka.

Att man finner Kalle Anka bisarrt när man är amerikan är dock förståeligt. Men det är samtidigt inget jag förväntar mig att de ska förstå.

Permalänk | Anmäl #11 Thomasson, 2009-12-24, 10:26

Så bisarrt är det väl inte. Det Svt lika gärna kan göra är "open the cuts". De nedklippta Musse-å Kallefilmerna kan ändås ses på dvd och överallt på nätet. Jag grävde fram den med Kalle i djungeln och visade den för två 6-7-åringar och sekvensen med Kalle Anka och kulsprutan var såklart det allra roligaste.

Önskar alla fred på jorden å allt det där. Ariapapapaparia och gojul.

Permalänk | Anmäl #12 Charlie Darwin, 2009-12-24, 10:36

Jag tycker att julen är ett hån mot Israel. Juden Jesus "firas" genom att ha borden överfulla med griskött. Hur jävla blasfemisk får man vara i Sosse-Sverige?

Permalänk | Anmäl #13 lunchdröm, 2009-12-24, 11:18

Jag försöker förstå det bisarra. är det att det just är Kalle Anka? Är det det faktum att det är en tradition?
Vad jag vet så sitter jänkarna på samma sätt och tittar på "its a wonderful life" med James Stewart varje jul på samma sätt.

Det är tradition helt enkelt. De flesta har vuxit upp med Kalle Anka och de återupplivar mer eller mindre medvetet barndomsminnen och barndomsstämningar. Sen kvittar det vad det är egentligen. Ser inte riktigt problemet. Skrivartorka?

Permalänk | Anmäl #14 Pentti Heikkinen, 2009-12-24, 11:18

Det är inget bisarrt med Kalla Anka traditionen. Det är en kvarleva från DDR tiden då (S)verige hade två statligt kontrollerade tv kanaler som EN gång om året tillät Folket att få sig lite imperialistisk propaganda tillivs för att vi skulle fatta vilket paradis vi levde i. Å andra sidan attdet levt kvar är ju sjukt på alla sätt och vis.

Permalänk | Anmäl #15 Stefan P, 2009-12-24, 11:30

Kalle Anka är vår påminnelse om .....

Hur nära vi var DDR en symbol för att vi Svenskar ändå nånstans värderade det opolitiserade.Där skoj och glädje inte var nedkletat av socilsters långa fingrar.Ett andningshål i SVT s massiva socialistindoktrinering av barnen.

Permalänk | Anmäl #16 Tjenamoss!, 2009-12-24, 11:40

Den socialistjävel som vågar röra Kalle Ankas tv tid på Julafton kan hälsa hem!

Permalänk | Anmäl #17 Sanningen Svider, 2009-12-24, 11:46

Svenskarna har fullständigt blivit förledda ifråga om julen och dess ursprung. Satt själv och tittade på nyhetsmorgon imorse, där hon den unga blonda tjejen sa ngt i stil med "ja, vi firar ju jul därför att jesusbarnet föddes".. Yeah, right..

Permalänk | Anmäl #18 Hiram, 2009-12-24, 11:57

Tja, det kan ju framstå som en ålderdomlig och udda tradition. Men som sagt, den stammar från kommunism-medias tid. Tecknad film var något speciellt när jag växte upp. Och vi är ju inte särkilt religiösa här i Sverige, men även vi har behov av traditioner. Vi omskär åtminstone inte våra barn.

Permalänk | Anmäl #19 Wifebeater, 2009-12-24, 12:02

Karln måste ju ha något att skriva om så att han tjänar sitt levebröd! Så ta det inte på allvar =)

Själv är jag född -74 och därmed indoktrinerad med Anka i baddräkt på julafton från barnsben, men ändå vägrar jag att se det. Det är ju kolossalt tråkigt att se dem om och om igen. Tror inte jag sett det på 15 år faktiskt (numera kan jag inte ens eftersom jag inte bor i Sverige).

Men jag tycker det är fantastiskt roligt att någon tycker det är bisarrt att se Kalle Anka på julafton och häromdagen ansåg någon här på Newsmill det vara fullt normalt att sörja döda kändisar som man aldrig träffat =) Jag anser att man gör precis som man vill, men skulle jag bli tillfrågad så är det klart underligare att sörja en död halvkändis än att se tecknat på julafton.

Här är klockan avsevärt mer än i kalla Sverige, så nu ska jag blanda mig en drink och göra de sista förberedelserna i köket för dagens firande. Jag önskar er en riktigt God Jul!

Permalänk | Anmäl #20 Ants, 2009-12-24, 12:11

Det är mer rasistiskt att cencurera den svarta dockan.

Permalänk | Anmäl #21 masterk, 2009-12-24, 12:12

Runos gubbar i NWT.
"Julafton TV
Det bilr visst ANNA i stället för KALLE i år"

GOD JUL

Permalänk | Anmäl #22 Jouko Tuliniemij, 2009-12-24, 12:45

Ja, vad ska man säga. Passar inte de svenska traditionerna dig, så är det väl bara att stanna i USA då. Jag tycker att det är bisarrt att så många är religösa i USA. Men inte fan lägger jag ner tid och energi på det. Låt folk vara herrar i sina egna hus.

Permalänk | Anmäl #23 Martin Magnusson, 2009-12-24, 12:52

Jaha, ska vi se ner på svenskarna igen? Eller fortfarande snarare. Ett Sverige med relativt homogen befolkning var ett av de absolut bäst fungerande länderna på planeten, någonsin. Vad är det så fel med det? Barnen får titta på tecknat, föräldrarna får några minuters lugn...folk äter, träffas, snackar. Det finns värre saker man kan hitta på. Oavsett varför man firar denna dag (religiösa anledningar, tradition, midvinterblot) så träffas svenska familjer och de allra flesta har nog relativt trevligt. För en halv dag slipper de flesta tänka på vad Sverige har blivit och allt som är fel med det nya samhället. Kan vi inte ens få ha det, utan att självhatande människor ska spy galla över en? Låt oss få en halv dag där vi kan få ta det lugnt och trivas, utan att våra politiker och media ska försöka tvinga på oss någon form av skam för något som varken vi eller våra förfäder har gjort. God Jul på er, det svenska folket. Och ett Gott Nytt År...hoppas nästa år kommer med ett hopp för oss. Det är val snart, dags att sluta hata allt som är svenskt...speciellt något så harmlöst som att sitta och titta på tecknade serier (oavsett vilka serier det är).

Permalänk | Anmäl #24 Illwill, 2009-12-24, 14:28

@lunchdröm: Läs på lite.
1. Jesus föddes på sommarhalvåret, men Kyrkan ändrade datumet eftersom de hedniska religionerna redan firades vid midvinter. vilket gjorde det lättare att påtvinga det kristna tron.
Enbart ett par länder hade hedniska högtider vid sommaren som den svenska midsommaren.

2. Julskinkan är en Asa tradition med Särimner som slaktades varje dag och blev uppäten för att morgonen efter återuppstå hel och levande.

Permalänk | Anmäl #25 Geiko, 2009-12-24, 14:40

@ #25 Geiko, 2009-12-24, 14:40

Jag behöver inte läsa på ett jävla dugg. Har just läst Jesaja 52 (slutet) och Jesaja 53. Där står det rakt upponer att man förfaskat Jesus och gjort Honom till en grisätande jävla rockdiva.

Han var inte sån. Jag känner Honom.

Och hur rimmar Hans ord "jag har inte kommit för att upphäva lagen, utan för att skärpa den"

med att plötsligt tillåta en besatthet av att vräka i sig gris och svin?!

Permalänk | Anmäl #26 lunchdröm, 2009-12-24, 15:12

Kom igen nurå, Geiko!

Vägval Nej till Griskött!

Permalänk | Anmäl #27 lunchdröm, 2009-12-24, 15:14

Kallart man den svarta dockans insats i Kalle Ankas tomteverkstad som "rasism" då hugger man efter minsta lilla halmstrå! Endast löjligt.
Ska man däremot vara petig så finns det djurplågeri i "Tjuren Ferdinand". När han tas ut ur arenan släpas han med ett rep som är knutet i svanstoppen.
Men snälla, låt detta barnprogram slippa påhopp och få vara den lilla idyll som vi behöver i Julhelgen.

Permalänk | Anmäl #28 Skogstokig, 2009-12-24, 18:10

I USA visas i många kanaler varje jul långfilmen It's a Wonderful Life med James Stewart, diverse Snobbenfilmer, för att inte tala om alla Star Wars filmer. De flesta verkar inte ha några problem med detta trots att många sett dessa alster åtskilliga gånger. I Storbritannien var It's a Mad, Mad, Mad, Mad World jultradition under många år.
Bisarrt? Kanske. Vänta bara tills skribenten börjar analysera Grevinnan och Betjänten ...

Permalänk | Anmäl #29 Martin B, 2009-12-24, 18:20

I Sverige man firar midvintersblut eller vintersolstånd! I och för sig en kristen variant men med det profana inslaget vad Kalle Anka och julskinkan innebär! Katolikerna måste ju äta fisk och jesusbarnet som kommer med julklappar!
Vintersolstånd låter ju vackert, kanske det vi ska fira, vi är ju så beroende av solen! Vi kan lungt fira solens återkomst efter höstmörker med Kalle Anka, skinka och dop m. m.!

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!

Permalänk | Anmäl #30 Laszlo Donat, 2009-12-24, 19:50

Bizarra traditioner....varje jul sen 1995 går jag ner i pannrummet och röker en cigarr samt inmundigar en Gin och Tonic, stundom två, alltmedan jag njuter av årets julklappsbok.

Så, ja...lå oss odla våra bizarra traditioner och låt dem som vill kasta brandfacklor och starta disskusioner problematisera Kalle Anka kl 15.00...
Räcker inte det kan vi ju starta en disskusion kring fördummande tv-program där tävlingar och utslagsmoment förekommer, tillsammans med grupptryck och gruppbildning och den mest Machiavelliske deltagaren vinner....SE DÄR ÄKTA UNDERHÅLLNING!

Permalänk | Anmäl #31 Hans, 2009-12-24, 19:57

Okej, denna s k tradition har snart dött ut. Mina barn (8+8+17) finner det föga kul att se disneyfilmer som går nästan dygnet runt på andra kanaler. Precis som jag tycker så betyder detta program ingenting för den kommande generationen. M a o sluta att dra några långtgående slutsatser av en döende tradition.

Permalänk | Anmäl #32 Håkan Thorsell, 2009-12-24, 21:41

Håller med Jeremey om att svenskar i mörk juletid har besynnerliga vanor och traditioner som för tankarna till isolerade bergsstammar i afghanska bergdalar. Men de kan knappast jämföras med samma folkslags uppträdande vid midsommartid med underlig groddans kring majade stänger i agiterat tillstånd, mm. Ser fram emot en artikel om det.

Permalänk | Anmäl #33 Svenne, 2009-12-25, 09:12

Jag gillar mycket av Disney's produktion och tycker verkligen inte att det är fel att visa det på julafton (även om det varit märkligt med gratisreklamutrymmet för nyproduktioner). Vissa här klagar på 70-talets barnprogram. Man mycket av de animerade filmer som visades var fantastiskt bra och visst var en hel del öststatsproducerat (men också mycket kanadensiskt, t ex.), men, som animationsfantast kan jag förstå att man visade detta och inte BARA Disney och Hanna Barabera (man visade faktiskt Flinta, och Scooby Doo också, men inte hela tiden varje dag) ur en ren kvalitetssynpunkt och för att få estetisk diversitet. (Dessutom visades rätt mycket Tom & Jerry). Idag är ju enformigheten i TV-utbudet, trots fler kanaler, vad beträffar estetik och ursprungsland, större... (men det är ju samma fenomen som att P2 har större musikalisk diversitet än de kommersiella radiokanalerna tillsammans).

Permalänk | Anmäl #34 M Erik Svensson, 2009-12-25, 10:16

Men, skall tilläggas, på 70-talet fanns ännu inte den ypperliga möjligheten att låna, köpa, än mindre ladda ner just precis det man vill ha. Där ett enormt framsteg.

Permalänk | Anmäl #35 M Erik Svensson, 2009-12-25, 10:33

Ja, kära nån. Har vi inte alla någon gång känt oss helt utanför i ett sällskap där vi inte förstår skämten eller delar kulturen? Själv har jag väldigt svårt att vara i samma rum som folk som tittar på fotboll.
Kommentarerna är rätt kul.
Tompa som tror att kultur från öst är politisk men den från väst är opolitisk. Här snöar det ymnigt.
Lunchdröm som får en att förstå hur löjligt och absurt det är med religion tills man undrar om han skojar eller menar allvar. Vad är du egentligen? Ateist eller tokfrälst?

Permalänk | Anmäl #36 Olof Lindberg, 2009-12-25, 11:20

Herregud, vilken storm i ett vattenglas! Jeremy Stahls artikel är bra. Självklart var det intressant för honom som föga julfirande amerikansk jude att komma i kontakt med denna den svenskaste av traditioner. Och Jeremy Stahl begriper mycket väl att ingen tradition är så bisarr som den som man inte själv delar. Alla nationella ritualer är underliga. Vad sägs om att amerikanerna tuggar i sig trist och tråkig kalkon under höstens alla högtider, från Thanksgiving till Halloween till jul? Och vad sägs om att USA:s president numera har i uppdrag att inför TV-kameror "benåda" en kalkon, så att den ska slippa bli högtidsmat åt amerikanerna?
-
Nej, Jeremy Stahls artikel är nyfiket undersökande, och den ger ett rättvist porträtt av svenskarnas fascination av Kalle Anka. Så tagga ner, alla ni lättstötta newsmillare som blir upprörda över Jeremy Stahls väl-researchade artikel!
-
Andra här blir upprörda över att svenskarna firar Jesu födelse med att äta gris. Ja, suck. För att kunna bli upprörd över det måste man ju först inbilla sig att julen handlar om att fira Jesus. Saningen är ju i stället att julfirandet bara är en urgammal årstidsfest, nämligen vinterfesten. Det är därför som vi äter skinka till jul, eftersom våra nordiska förfäder traditionellt slaktade och åt upp grisen vid vinterfesten. Det är absolut ingenting stötande med att vi äter gris till jul! Vi firar bara vår gamla nordiska vinterfest.

Vi har firat fyra andra årstidsfester också, nämligen vårfesten, sommarfesten och höstfesten. Vårfesten har i den kristna traditionen blivit påsk, men det betyder inte att vi äter ägg för att fira att Jesus blev uppspikad på ett kors. Tvärtom har våra förfäder traditionellt ätit ägg vid vårfesten, eftersom det var då hönorna började värpa igen efter vintern.
-
Vår sommarfest har fått vara ifred, eftersom kyrkorna inte har kommit på någon speciell anledning att fira Gud eller Jesus just vid sommarsolståndet. Därför reser vi vår korsliknande men icke-kristna midsommarstång och klär den med blommor och dansar kring den och sjunger om grodornas kväkande. Även höstfesten, skördefesten, har fått vara ifred, men den har vi svenskar ändå slutat att fira av någon anledning.
-
Och när föddes då Jesus? Det är det ingen som vet. Året har 365 dagar, och han föddes på en av dem. Det enda vi kan vara säkra på är att det inte gick till så som det står i Bibeln. Nya testamentet innehåller två berättelser om Jesu födelse, men dessa berättelser är totalt olika. Lukasevangeliet berättar om skattskrivningen under kejsar Augustus, Josefs och Marias inkvartering i stallet i Betlehem och Jesu födelse där, samt om herdarna och änglarna. Här finns dock ingen speciell stjärna på himlen och inga vise män. Matteusevangeliet å andra sidan berättar om stjärnan, de vise männen och kung Herodes som ville döda Jesusbarnet och om Josefs och Marias flykt till Egypten. Hos Matteus finns inget stall, utan Jesus verkar ha fötts i ett vanligt hus. Och här finns inga herdar och inga änglar. Lukasevangeliet säger att Maria och Josef bor i Nasaret och måste bege sig till Betlehem för skattskrivningens skull. Matteusevangeliet säger att Josef och Maria bor i Betlehem, men de måste fly därifrån för kung Herodes skull, och så småningom bosätter de sig i Nasaret.
-
Det här går ju inte ihop, så varför säger Bibeln så här? Jo, det beror på att både Lukas och Matteus ville berätta en historia som visade att Jesus föddes i Betlehem men växte upp i Nasaret. Det var nödvändigt att erkänna att Jesus hade vuxit upp i Nasaret, för Jesus var känd som "nasarén", mannen från Nasaret, och de första kristna kallades t.o.m. nasaréer. Men varför skulle man då säga att Jesus hade fötts i Betlehem? Jo, det berodde på att både Lukas och Matteus ville bevisa att Jesus var Messias, och den judiska traditionen krävde att den Messias man väntade på skulle födas i Betlehem, som var kung Davids stad.
-
Lukas och Matteus berättade var sin historia om hur Jesus föddes i Betlehem men växte upp i Nasaret. Deras berättelser var totalt olika, men den kristna kyrkan har slagit ihop de båda berättelserna till en enda. Därför får vi lära oss att de vise männen följer stjärnan till stallet i Betlehem, där änglarna och herdarna redan har samlats för att hylla den nyfödde kungen.
-
Sanningen är helt säkert att det inte hände något särskilt den dag eller natt när den ogifta kvinnan Maria födde sitt utomäktenskapliga barn Jesus. Hennes son växte upp och blev en kringvandrande predikant. Så småningom blev han korsfäst, och därefter försvann hans kropp från graven, och hans anhängare hävdade att han hade uppstått från de döda. Berättelsen spred sig och fick allt fler anhängare. Och Lukas och Matteus satte sig ner och skrev ihop var sin berättelse om hur Jesus föddes i Betlehem men växte upp i Nasaret. Berättelsen spreds till romarriket, och när kristendomen efter ett par hundra år blev statsreligion i romarriket behövde romarna hitta en dag när de kunde fira Jesu födelse. Man valde den 25 december, eftersom den dagen redan firades som romerska solkungens födelsedag, och romarna ägnade sig redan åt en massa festligheter den dagen. Varför skulle myndigheterna inte säga åt folket att de egentligen firade Jesu födelse när de hade det så trevligt den här dagen, den 25 december?
-
Så varför firar vi svenskar jul? Jo, därför att våra förfäder firade sin stora vinterfest vid den här tiden och slaktade grisen och åt upp den. Och dagens svenskar tittar på Kalle Anka av just de orsaker som Jeremy Stahl reder ut i sin artikel.
-
God Jul på er allihopa!

Permalänk | Anmäl #37 Ann sidbrant, 2009-12-25, 11:20

Något som verkligen är bisarrt är att världens största "demokrati"
internerar oskyldiga människor under lång tid och under omänskliga förhållanden på Guantanamobasen .

Permalänk | Anmäl #38 Jonas, 2009-12-25, 15:13

Något som verkligen är bisarrt är att världens största "demokrati"
internerar oskyldiga människor under lång tid och under omänskliga förhållanden på Guantanamobasen .

Permalänk | Anmäl #39 Jonas, 2009-12-25, 15:15

En fåntrattsartikel på samma nivå som när någon ville förbjuda Evert Taubes låtar för att de var kvinnofientliga. Beskäftiga idioter finns överallt, inte minst här på Newsmill...

Människan behöver traditioner, i synnerhet vid jul, och när de gamla försvann i samband med urbaniseringen och sekulariseringen skapades ett tomrum. Att det fylldes av någon så ytligt som några tecknade Disneyfilmer beror på marxisterna på SVT på 70-talet som inte ville låta svenska folket se tecknad film från "den store Satan". Undantaget var en timme på julafton och det utvecklades till en proteströrelse och kult, folkets vilja till valfrihet manifesterades på detta "bisarra" sätt.

Så Kalle på julafton symboliserar "murens fall" i den svenska kulturen! Trots all skit som väller över oss är det faktiskt något värt att fira.

Permalänk | Anmäl #40 Arne, 2009-12-25, 22:06

det är en *icke-sak* - to me at least - therefore, no comments...

Permalänk | Anmäl #41 Marianne Johansson, 2009-12-25, 22:37

Bara inte Anna Anka istället blir en jultradition. För övrigt är väl alla traditioner urlöjliga, egentligen? Bära in en gran från skogen och hänga en massa krimskrams i? Äta smaklös fisk? Äta misshandlade grisar? Skänka presenter som ingen vill ha? Tända ljusstakar i fönstren?

Kalla Anka är alldeles utmärkt att äntligen samla alla för att i lugn och rå smälta maten och begrunda vad julen EGENTLIGEN är.

Permalänk | Anmäl #42 Sven Tycker, 2009-12-25, 23:04

Hanukkah...det är bisarrt!

Permalänk | Anmäl #43 Charlotte T., 2009-12-26, 15:50

Visserligen är det sorgligt att TV överhuvudtaget fungerar som klistret som håller både familjegemenskapen och julaftonsfirandet ihop, men det som Stahl tycker är bisarrt är att en arketypisk amerikansk popikon som Donald Duck blev till "svensk" tradition. Och det är lika bisarrt att varenda svensk skolas Luciafirande består till största del av engelska och amerikansk julsånger. Det bisarra är att svenskar har skapat dessa traditioner utan att överhuvudtaget reflektera över hur de anglifierat sin kultur - eller till vilket pris. Tänk om man plötsligt skulle byta ut Kalle Anka och Jingle Bells till ryska animerade filmer och sånger. Skulle det upplevas som främmande för svenskar? Fast inte amerikansk popkultur. Efter 22 år i Sverige upplever jag det fortfarande som bisarrt, eftersom jag uppskattar svensk kulturtraditioner och skulle gärna se mer av de traditioner som rådde här innan TV dominerade vardagen. Processen fortsätter; DN:s nätupplaga igår innehåll till hälften rapporter från USA, Ekot inledde sin sändning med nyheter om USA:s sjukvårdsreform. Fast det har förmodligen mer att göra med svenska journalisters lathet än svenskarnas överintresse i USA.
Visst får svenskar skapa nya traditioner, men snälla, inse åtminstone att de inte är ett dugg "svenskt".

Permalänk | Anmäl #44 Patrick Gallagher, 2009-12-26, 19:57

Arne
Fattar jag rätt?
Du menar att svt varit så vänstervridet att utbudet inte innehåller något annat amerikanskt än Kalla Ankas Julafton? Lever vi i samma land? Tittar vi på samma tv? Är du blind och döv?
Kan du hitta ett europeiskt land som är mer kulturellt amerikaniserat än Sverige?
Du förväxlar kulturutbud med politisk följsamhet, tror jag. Är du fortfarande sur över att Palme hade rätt om Vietnam? Trösta dig med att vi är i krig på Usas sida nu. Balthasar var nog inte så farlig hjärntvätt som du inbillar dig. För lite snarare.
Dessutom berodde tvs snåla utbud av amerikanskt tecknat mest på att disney ville ha för mycket betalt.

Permalänk | Anmäl #45 Olof Lindberg, 2009-12-27, 11:41

Visst är det en bisarr tradition, men inte mer bisarr än de flesta religiösa ceremonier. De religiösa föreställningarna om hur världen är förskaffad skall vi inte nämna. Människan är som hon är, vidskeplig och traditionstörstande, på gott och ont; så länge man inte blandar ihop fantasierna med naturvetenskap så är det faktiskt ingen större fara.

Permalänk | Anmäl #46 Henke, 2009-12-27, 16:26

Ännu mera bissart är det att TV3 vill att vi skall buta ut en anka mot en annan. Kalle mot Anna!

Permalänk | Anmäl #47 Ingemar, 2009-12-27, 22:40

"Kalle Anka och hans vänner" är på väg att försvinna som "tradition". Endast en tredjedel av svenskarna det på julafton, och alltså inte "half of Sweden" som det sägs i artikeln.

Permalänk | Anmäl #48 Martin Fjellman, 2009-12-29, 21:15

De höga tittarsiffrorna för Kalle Ankas jul är till stor del kopplat till att det inte visades några amerikanska teckande filmer på 60- och 70-talet då SR/SVT endast visade politiskt korrekta filmer från (främst) öststaterna. Jultraditionen blev därmed, oavsiktligt, en medborgarnas protest mot överhetens diktat om vad som var god underhållning.

Permalänk | Anmäl #49 Mats i Stockholm, 2009-12-30, 22:12

Var tog kommentar #5 vägen?

Permalänk | Anmäl #50 Svenne, 2010-01-01, 18:06


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.