Ingen eller inget har hindrat ifall du som sjukskriven hittat jobb som passar, och du har orkat jobba. Med den drivkraften du beskriver dessutom. Skriv inte om historien, du får jobba, inet hindrar OM du kan.
Permalänk | Anmäl
Arbetare, 2009-12-21, 19:00
Du kan väl inte mena allvarligt, att din pappa inte FICK ta arbete om han så ville? Då blir det vilseledande information- natuligtvis av den anledningen att du är moderat!
Jag tror nog att vi alla känner helt el delvis sjuka, som återgått i arbete om de kunnat. Jag menar då inte allergiker el astmatiker, vi är många med sådana enkla besvär, som ju sällan ens behöver mer än vanliga sjukdagar som vid influensa el dyl.
Däremot finns kroniska sjukdomar som faktiskt omöjliggör arbete, det är vad debatten handlar om. En stupstock för kroniskt sjuka, som inte kan arbeta.
Tja nu får vi se vad er politik är värd, och hur den värderas i samhället. Ni har just nu regeringsmakten, jag tror inte din pappas exempel hjälper upp opinionen särskilt mycket, faktiskt!
Permalänk | Anmäl
Hervoris, 2009-12-21, 19:33
Mycket bra skrivet...det behövs fler som dig Maria som kan ge en mer nyanserad bild av hur det ser ut idag i Sverige. De som oftast hörs mest i media är de som skriker högst och är argast.
Vi som vill ha trygghetssystem för dem som verkligen behöver det hörs nästan aldrig i media men ändå är vi den största gruppen. Tyvärr förstår en del av de som uppbär trygghetssystemen att de inte kan ha dem om folk fuskar eller om Sossarna får fortsätta förtidspensionera tusentals människor i månaden.
Jag hoppas fler ifrån FK och andra statliga myndigheter vågar ta bladet ifrån munnen och berätta vad de är som händer i Sverige nu. Jag har själv arbetat mycket med folk ifråm AMS. De älskar Alliansen och för första gången kan de verkligen hjälpa folk. Förr kunde folk vägra att komma på möten utan att något hända.
Till er som skriker ta en minut och tala med någon ifrån FK eller AMS så får ni se att de flesta av dessa personer verkligen gillar Alliansen.
För er som arbetar i media tala med oss som faktiskt förstår vad Alliansen försöker göra.
Återigen bra skrivet.
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2009-12-21, 20:20
Fattar inte hur svårt det är och fatta.
Handlar varken om stupstock eller gömda personer. Politiker har sin retorik som är fjärran normalt folks tankar. Vad som verkar ha hänt är att politiker blivit dummare än befolkningen.
Vad det handlar om är kompetensbrist hos staten, otroligt stelbenta regler med noll flexibilitet. Planekonomi i kvadrat!
Ta ut 100 sjuka och du har 100 olika lösningar.
Skickligheten hos försäkringskassa måste ökas.
Skicklighet hos arbetsförmedlare måste bli bättre.
Regler måste bli mer flexibla.
Människor som slussas fram och tillbaka inom olika system blir trötta och förstår inte meningen. Klart som fan att folk förstår att målet behöver vara att en person skall kunna återkomma på arbetsmarknaden. Men med alla jävla regler hit och dit så går det knappt, företag vågar inte anställa, sjuka är livrädda för att våga pröva på, tänk om de plötsligt inte får sina bidrag?
Är själv företagare, har aldrig fått ett samtal från arbetsförmedlingen där de frågar om jag vill komma på informationsmöte över vad de har och erbjuda i stöd för att jag skall anställa någon som ligger längre från arbetsmarknaden.
Se till och få KOMPETENS och FLEXIBILITET inom statliga verksamheter så är detta inget problem.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-12-21, 20:43
Rätt tröttsamt att läsa alla dessa progagandainlägg från Alliansknutna politker i bloggar, artiklar för att knyta till sig de som inte är, eller orkar ta reda på fakta. Samma korn mals i samma kvarn om och om igen och "näringen" i argumenten minskar.
Vad jag läst är inte Oppositionen beredd att gå tillbaka till den politik de fört utan har erkänt att något behöver göras. Så att återupprepa, om och om igen hur DÅLIG Oppositionens politik var DÅ mot hur BRA Alliansen vill göra NU, som ett argument känns väldigt blilligt, på gränsen till barnsligt. Själva begreppet 'arbetsförmåga' är ju faktiskt inte något Alliansen hittat på utan fanns innan de tillträdde så viljan att göra något fanns INNAN Alliansen tillträde (både på gott och ont redan vid den tiden).
Vad frågan handlar om är TILLVÄGAGÅNGSSÄTTET, vilket är besynnerligt att en politiker med insyn inte kan förstå. Har man sen dessutom den rent omänskliga inställningen som Reinfeldt erkänt: -"Det är självklart att människor blir lidande"... då blir det som de "lovar". Men hur många "lik" ska det behövas klivas över innan reformen är genomförd. Kan någon komma med statistik på det?
Men det behöver nödvändigtvis inte gå till på det sättet. Vad Oppositionen kommer med för lösning har vi inte sett ännu, men hoppas de har en lösning som är något humanare. En sådan här stor reformändring måste få ta tid och går inte att genomföra på kort tid, en regeringsperiod. Men som med arbetspolitiken har Regeringen haft bråttom, de har ju "bara" 4 år på sig.
Att det alltid kommer att finnas påhittiga fuskare kommer vi inte heller ifrån, vilken lösning som något partiblock kommer fram till.
Det är också en verklighet.
Mvh
Permalänk | Anmäl
Closer, 2009-12-21, 21:38
Alliansens företrädare försvarar en liten klicks förmån att leva på bidrag trots att de är arbetsföra och flera i sina bästa år. Ett exempel är f.d. riksdagsledamoten Tuve Skånberg, 53 år som lyft inkomstgaranti sedan 2006 och har rätt till den helt utan motprestation till och med 2021. Pär Axel Sahlberg, 55 år från 2006-2019, helt utan motprestation som alla riksdagsledamöter som går på inkomstgaranti. De behöver inte stå till arbetsmarknadens förfogande.
Under perioden 2002-2006 kostade inkomstgarantin till riksdagsledamöter 140 miljoner kronor. Det ska bli spännande att se vad den uppgår till för perioden 2006-2010.
Men kom inte och snacka om arbetslinje när de själva som driver den i riksdag och regering försvarar att en liten utvald grupp i samhället på ett högst oetiskt vis är undantagna denna politik.
Permalänk | Anmäl
Patrik Hockum, 2009-12-21, 21:42
Det går lite för långt om man använder döda pappan i politisk propaganda, han ville nog inte spöka här, han hade säkert plågor nog i livet.
Går man så här långt vill jag inte tänka på vad annars man gör för att påverka med desinformation.
LIte etik, lite moral och mycket eget ansvar, tack.
Permalänk | Anmäl
Etikomoral, 2009-12-21, 21:50
Du lever i en lögn Maria... dags att vakna upp kanske...?
Välkommen till verkligheten!
http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2009/12/07/ministern-sprider-felakti...
Permalänk | Anmäl
Furious Rachel, 2009-12-21, 23:46
Maria, tack för att du påtalar tysta sanningar och säger som det är!
Permalänk | Anmäl
Johannes Carlsson, 2009-12-22, 00:00
Johannes Carlsson:
Det Alliansen säger har även Oppositionen sagt så man
undrar vilken sanning du menar med den "tysta sanningen"?
Frågan är samma som förut ... HUR? För samarbete mellan blocken i en
sådan här viktig samhällsfråga är ju inte att tänka på för intrycket
man får är att det är viktigare att förtala, baktala, förnedra, göra
sig lustig på det andra blockets bekostnad för egen vinnings skull
och då få en fördelaktigare sits inför nästa val.
Den verkliga tystnaden och sanningen finns hos de som är drabbade,
de som hamnar i kläm i en beklämmande politisk debatt. Vem tar de
sjukas ställning i de politiska blocken i deras strävan att få rätt
till rehabilitering, en rättvis männsklig behandling och bedömning,
av deras fysiska, psykiska arbetsförmåga utan att bli ifrågasatta?
Inte är det FK, inte Regeringen. Det är "ju bara politik".
Oppositionen ställning får vi förhoppningsvis veta snart.
Permalänk | Anmäl
Closer, 2009-12-22, 00:45
Tanken med den nya reformen är i princip god: ingen ska gå förtidspensionerad för att samhället egentligen struntar i att ta tag i det. Det drabbar både den enskilda och sjukförsäkringssystemet.
Felet ligger i genomförandet: man tycks ha glömt bort att det faktiskt finns legitima skäl att vara sjuk och inte disponibel för arbetsmarknaden. Eller att rehabiliteringar kan vara tidskrävande. Reformen genomförs väldigt oempatiskt och utan helhetstänkande. Försäkringskassans redan alltför rättslösa framfart förstärks ytterligare. Det hela blir en jakt på den enskilda individen i stället för stöd, samtidigt som arbetslivet (vilket fint ord!) tillåts rata och lasta över allt fler människor på det allmänna fast de t.o.m. är arbetsföra och verkligen vill jobba. Är det en vettig logik ?
Vem vill ha en f.d. sjukskriven idag? Arbetsför eller inte. Sluta teoretisera: erkänn den krassa verkligheten och ta itu med ALLA sidor av problemet! Ge arbetsgivarna starka ekonomiska incitament att anställa även dem som inte är helt perfekta (t.ex. arbetsgivaravgiffter vars procentsats påverkas kraftigt av vilken Corporate Social Responsibility de faktiskt uppfyller).
Utan en sådan helhetssyn får vi bara en ny politikerledd och förvärrad variant av att krossa enskilda människor. Vi kan kalla det en dubbel variant: fattigkrossen och "Ut-på-dina-bara-knän-och-sök-arbete-fast-ingen-vill-ha dig-krossen". Tala om att förstöra livet för människor. Det är väl inte det en s.k. reform är till för?!
Permalänk | Anmäl
iffe, 2009-12-22, 08:34
Det går inte att ta Alliansens "arbetslinje" på allvar så länge den exkluderar stora delar av det svenska samhället, delar som mer än alla andra verkligen har behov att att arbeta. Jag tänker på det i arbetslöshetsstatistiken ymnigt förekommande invandrarklientel. En nyligen publicerad Timbro-undersökning där man undersökt somalier i Östergötland visar att det är illa ställt på den fronten.
+
Enligt rapportförfattarna kan situationen för somalier i Östergötland anses vara representativ för gruppen i hela landet. De konstaterar att förvärvsintensiteten, alltså andelen förvärvsarbetande inom gruppen, endast är 19,5 procent bland somalier i åldrarna 20-64 år. 8,9 procent av somalierna är öppet arbetslösa, vilket innebär att över 70 procent varken arbetar eller finns registrerade som öppet arbetslösa. Över 70% söker inte ens arbete! Men mer eller mindre sjuka svenskar skall piskas tillbaka till ett arbetsliv som med största säkerhet inte vill ha dom.........Arbetslinje my ass!
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2009-12-22, 08:53
Bara genom att ge människor tillbaka ansvaret för den egna hälsan kan världens mest sjukskrivna folk bli mer produktiva.
Livslång, skattefinansierad försörjning baserad på ett arbete för länge sedan är ingen rättvis grund för ett samhälle. Det gäller givetvis även politiker och chefer inom offentliga sektorn.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-12-22, 10:00
Skämtar du eller?
Din pappa hade ju varit en av dom som i såna fall drabbas värst. Han hade i dagens läge både stått utan rehabilitering och ekonomisk hjälp. Precis som jag. Dvs han hade behövt och jag behöver en väldigt lång rehabiliteringstid. Är man så sjuk att man helt saknar arbetsförmåga kan man få förtidspension, men har man bara en lång och svår rehabiliteringstid då hinner man bli utförsäkrad innan man återfått hela arbetsförmågan och då står man helt plötsligt utan både rehabiliterings- och ekonomisk hjälp. Hur kan det vara positivt?
Jag har efter 2 ½ år kommit upp i en arbetsförmåga på 25 %, det kommer dröja ytterligare ett flertal år innan jag kan vara uppe på 100 %, om ens någonsin. Hur ska jag kunna försörja mig på en lön på en 25 % tjänst utan annan hjälp, det går inte. Sedan är det jättesvårt att få arbete om man bara kan arbeta 25 %, för att inte tala om att ingen vill anställa en om man varit sjukskriven länge. Ta tag i dom problemen istället (och nej, det spelar verkligen ingen roll om arbetsgivaren får ett lönebidrag på 80%).
Det är jättebra att man får möjlighet till rehabilitering och bättre hjälp, men man har inte tänkt längre än näsan räcker om man tror att detta på riktigt kommer hjälpa alla och inte drabba många redan utsatta...
Permalänk | Anmäl
Majsan, 2009-12-22, 11:43
Åh, jag blir så trött på alla som tror sig veta hur dessa system fungerar!! Man KAN erbjudas rehabiliteringsmöjligheter utan att bli utförsäkrad från FK! Det är stor skillnad.
Folk verkar tro att det är antingen eller? Antingen ligger man på soffan och är sjuk och erbjuds ingen hjälp, eller så är man arbetslös och tvingad till arbete. Så är det inte!
Jag har själv varit heltidssjukskriven och vet precis hur processen går till att återgå i arbete. Genom patientförening så vet jag att förfarandet är samma för andra. Vad som då hände var att jag fick komma till en enhet som låg mittemellan AF och FK där jag fick hjälp att söka arbete som passade mig och min sjukdom. Men min ersättning var från FK och det är viktigt att den procenten som man är sjuk också ska vara en sjukpenning. Arbetslöshetskassan är för de som har en fullgod arbetsförmåga. Om jag är 50 % arbetsförmögen så ska halva ersättningen vara från FK och halva från AF.
Började på 25 % och idag arbetar jag 100 %. Men om någon hade utförsäkrat mig i ett tidigt stadium så är jag osäker på om jag klarat det, eftersom min sjukdom är stressrelaterad. Istället har jag som individ möts av respekt och förtroende och allt eftersom har jag kunnat gå upp till heltidsarbete.
Det alliansen gör är en stupstock och ingenting annat! Och jag är ändå definitivt inte vänster politiskt utan mera höger. Men jag har inga dimmiga glasögon på mig iallafall utan ser verkligheten för vad den är..
Permalänk | Anmäl
Henrietta, 2009-12-22, 13:26
jag vill lägga till en sak till:
de som gör det svårast för sjuka människor att arbeta är inte de sjuka själva, politiker eller FK/AF utan det är ARBETSGIVARNA!!!! Vem som helst som läser platsannonser eller vistas i arbetslivet vet att arbetsgivare är totalt oförstående till att människor kan vara sjuka utan vad de söker är perfekta robot-människor!
Permalänk | Anmäl
Henrietta, 2009-12-22, 13:29
Tack för en lysande krönika välskriven och korrekt.
Påhoppen på Alliansens jobbpolitik med superstöd av SR och SVT är en skamfläck för etermedia.
Precis som Du beskriver VET ALLA att det är kvinnor och invandrare som är överrepresenterade bland fuskarna dessa skall tvingas arbeta och inget annat.Ingen mat på bordet om inte det har arbetats så skall reglerna vara.Att man kan tillåta att människor skall bedraga sina medmänniskor år ut och år in är en gåta.
Att företag skall behöva ha extraanställda i vissa fall upp till 20% för att inte bandet skall stanna är en skam för Sverige.
Valet 2010 är ett ödesval, ordning och reda eller socialistkommunism.
Permalänk | Anmäl
angela a, 2009-12-22, 16:46
Jaha, men det hjälper inte mig ett dugg.
Jag har ett jobb där jag får jobba så mycket jag kan och orkar.
Den här skitlagen förstör bara min varadag och mina möjligheter till en bra rehabilitering.
Den är dåligt genomtänkt vilket inte minst visar sig i alla de justeringar som nu kommer på löpande band.
Att hjälp folk att arbeta efter sin förmåga JA!
Att stjälpa sjuka människors vardag, NEJ!
Och Du #10, Du har inte en aning om vad Du pratar om, jag hoppas Du aldrig blir långtidssjuk i Alliansen Sverige!
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-12-22, 21:52
"politisk tjänsteman, moderaternas riksdagskansli"
Låter opartiskt.
Maken till dravel har jag sällan läst.
Här är det faktiskt frågan om att man behandlar alla sjuka som om de var fuskare och smitare allihop.
När folk som jobbar inte kan arbeta full tid utan måste vara sjukskrivna till en del, dras pengarna in, den sjuke tvingas ta tjänstledigt och anmäla sig som arbetslös på Arbetsförmedlingen.
Blir han/hon därtill mer sjuk får de inte en krona efter 28 dagar.
Detta min sköna är vad Du försvarar och Du har mage att använda Din döde far som argument!
SKÄMMES!
Permalänk | Anmäl
Bill, 2009-12-22, 22:08
Stackars människa du Maria, som är så förblindad av vad den nya sjukförsäkringen innebär för oss sjuka.
Eller du kanske inte vill förstöra strålglansen genom att ta reda på fakta.
Permalänk | Anmäl
annbw, 2009-12-22, 22:13
Ska vi då ta och se hur denna nya politik fungerar i verkligheten kanske? Så att vi till fullo förstår hur denna liberala människosyn appliceras från politiska beslut ner till utförare och slutligen den omhuldade:
Försäkringskassan gick inte med på att 62-åringen var för sjuk för att arbeta !
Både den gode mannen och läkaren försökte förmå Försäkringskassan att inse att 62-årigen var för sjuk för att kunna arbeta. Men de fick inget gehör.
I helgen dog mannen sittande vid köksbordet i sitt hem.
I ett års tid har den gode mannen kämpat för 62-årigen.
Det började med att han fick förtidspension i våras. I samma stund som han tackade ja till det försvann både sjukersättningen och bo-stadsbidraget. Mannen skulle klara sig på drygt 6 000 kronor i månaden. På det skulle han klara hyran på 4 000 och resten av livets omkostnader. Pengarna räckte inte till.
Han var sjuk
- Han hade inga pengar till mat och knappt kläder på kroppen. Jag skulle precis åka till honom med lite kläder som jag fått av bekanta när jag fick höra av grannen att han dött i helgen.
Den gode mannen säger att hon är så ledsen och upprörd över hur hennes klient behandlats av Försäkringskassan att hon får huvudvärk.
- 2009 i Sverige ska ingen behöva ha det som han hade det. Det var ren misär. Min klient var så dålig att han hade svårt att ta sig till läkaren. Han vågade inte hämta ut sin medicin, eftersom den var så dyr.
62-åringen var sjuklig och förvirrad. Och nästan varje gång den gode mannen var på besök hade 62-åringen epileptiska anfall.
- Även en lekman kunde se att han var svårt sjuk. Jag skrev till Försäkringskassan och berättade vad jag såg. Även läkaren försökte. Men ingenting hjälpte. Han skulle ut och arbeta. "Vi har våra regler", sa de.
Snäll person
Den gode mannen beskriver sin klient som en snäll person. En man som inte ville vara till besvär.
Vid tre olika tillfällen har läkare skrivit till Försäkringskassan och förklarat varför de anser att 62-åringen var för sjuk för att arbeta.
- Men det spelar ingen roll vad läkarna säger. Det är Försäkringskassan som bestämmer och de behöver inte ens se dem det gäller. Varför ska de ens bemöda sig om att skriva läkarintyg?
- Han var faktiskt på arbetsförmedlingen också. Men där ansåg man att han var för sjuk för att klara ett vanligt jobb. Det kunde vem som helst se och nu är han död!
Vad 62-åringen dött av är oklart. Hans kropp ska obduceras.
- Lagen måste ändras
- Men när de hittade honom satt han precis så som han gjorde när han fick sina anfall. Jag är säker på att han hade levt idag om vi hade sluppit det här med Försäkringskassan. Jag är så ledsen, jag brydde mig faktiskt om honom.
- Vi måste se till att lagarna ändras. Det blir bara värre i samhället. Fler och fler hamnar utanför.
Försäkringskassan får inte yttra sig i enskilda ärenden men medger att man fått två ansökningar från den gode mannen, två läkarintyg och ett brev från 62-åringens läkare.
Chefen på Försäkringskassan, Lisbeth Konradsson, känner inte till att 62-åringen har avlidit.
- Oj då. Har han dött. Vi har precis skickat ut ett brev eftersom det ska fattas ett nytt beslut den 7 januari, säger hon.
Permalänk | Anmäl
Medborgare Svensson, 2009-12-23, 04:40
En halvdålig lag blir ju inte bättre av att man försämrar den. Dessutom är det utbredda fuskandet en myt som bara växer för varje gång en moderat öppnar munnen ... Den allmänna sjukförsäkringen går med vinst. En vinst som regeringen nu delar ut till höginkomsttagarna i form av sänkt skatt. Hur rättvist låter inte det?
Permalänk | Anmäl
Petra Modée, 2009-12-23, 10:22
Va lågt och osmakligt att försöka påstå att vissa var förbjudna att arbeta för! Man blir trött på dessa borgare och deras personliga exempel. "När jag var liten var pappa JÄTTEBRA men han FICK INTE jobba för Sossarna, snyft snyft" Ska alla som har föräldrar som slitit ut sig och fått arbetskador i industrin eller vården skriva varsit inläg där de förklara varför deras föräldrar faktiskt behöver ekonomiskt stöd och efter att ha tagit hand om våra älder och sjuka eller tilvärkat vår mat eller våra bilar. Då tror jag Newsmill skulle krassa efter några sekunder!!! Sluta försvara nedmonteringen av tryghetsystemen genom att komma dragandes med en gamal pappa som ändera trodde att han inte FICK jobba eller som kanske facktiskt inte hade energin eller kraften till det, du kanske ska vara nöjd över att han fick pängar så han klarade sig och inte tvingades stå vid en svarv hela dagarna!
Permalänk | Anmäl
Arbetare, 2009-12-23, 10:43
Gör de rika rikare och de fattiga sjukare. Gör de sjuka osäkrare och de välbesutna girigare. Gör de fattiga fattigare och de rika mäktigare. Det här är moderaternas politik och den går inte att göma bakom borerligt nyspråk.
Permalänk | Anmäl
Arbetare, 2009-12-23, 10:48
Det är tråkigt att när sanningen kommer fram och berättas på ett så bra sätt i artikeln, så kommer fanatiska motståndare till förändring och skriker.
De som inte vill veta vad som är sant och förnekar verkligheten anser att allt var bättre förr, speciellt med en S styrd regering.
Nu är det så att allt var inte bättre med en S regering, vakna upp. Vi lever i en tid då allt förändras och vad kan vara bättre än att sjuka männislor får hjälp.
Sjukförsäkringen är inte till för arbetsskygga utan för de som är sjuka. De skall ha all hjälp och stöd för att bli friska så att de kan komma tillbaks och få jobb.
Permalänk | Anmäl
Berndt Jansson, 2009-12-23, 11:35
Är det någon annan här än artikelförfattaren som tror att det blir bättre för sjuka och svaga om man röstar så långt åt höger man kan? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Sen är det lätt att stå som moderaterna och dilla om utanförskap, men för att veta något om sådant bör man ha varit där och det är det inte många Moderater som har. Om det är många Moderater här som varit långtidssjukskrivna, arbetslösa, eller vuxit upp under tunga ekonomiska förhållanden så säg till.
Jag är inte sjuk, jag är frisk som en nötkärna och jag har alla möjligheter att ta ett jobb hos nån äcklig Moderat, men jag vägrar.
Innan jag får erbjudande om att jobba på ett företag som inte utnytjar sin arbetskraft till max så sitter jag still.
Jag hatar överflöd så länge det bara är till vissa. Så alla som försöker bygga en rik minoritet på bekostnad av sjuka och mindre lyckligt lottade kan ta sig...
Permalänk | Anmäl
JIM, 2009-12-23, 11:47
Artikeln visar på ett mycket bra sätt hur sjukt samhället är:
artikelförfattaren lever på mina skattepengar vilket jag protesterar hundrafalt mot. Människan kan se till att fixa ett riktigt jobb istället !
Snuskigt fult att börja prata om att den döde fadern hade mått bättre ...
Moderatetik och moral sånt ...
Och lärorikt ...
Tack för den.
Newsmill har på kort tid urartat näst intill fullständigt med tråkiga artiklar, dåliga o oseriösa författare och högertrenden som ju ägarna också står för är ute vilket märks så tydligt på innehåll och antal inlägg.
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-12-25, 18:03
1. Du har ALLTID kunnat säga ifrån ifall du inte velat ha förtidspension! Jag själv fick höra att jag skulle ha förtidspension pga min bilolycka. Jag vägrade helt enkelt!
2. Jag är inte så övertygad om att din pappa skulle varit så glad efter 180 dagar slängas ut i arbetslivet eller om han skulle få några extra dagar till för speciella skäl. Sedan måste han också byta jobb om skulle anses att inte kunna arbeta kvar på sitt jobb. Jag själv är nu tvungen att byta jobb pga er skitpolitik trots att jag i viss mån har redan anpassat arbete och inget annat arbete kan ge mig den frihet jag har genom det jobb jag redan har dvs jag kan faktiskt välja ifall jag orkar jobba vissa dagar när det gör för ont i kroppen. Var någon annanstans kan man välja att göra det? Nu tvingar ni mig med er politik att bli arbetslös och gå ut och kämpa med ett antal friska människor. Helt jäkla rubbat alltså.
3. Mina läkare både specialister och vanliga säger alla att jag inte har arbetsförmåga alls, jag själv är en som aldrig lägger mig ner och slutar. Jag gick ut med att jag skulle tillbaka 100% fick ge mig med 50% har nu jobbat så och mår på tok för dåligt och söker på 25% arbete vilket jag själv inser att jag troligtvis inte ens klarar pga min värk men vill försöka men vad händer tror du? Jo Fk med sina nya regler måste avslå mig allt och nu ska jag ut 100% min handläggare på FK gråter och vet att det är fel men ni i regeringen bara kör över folk och skiter fullkomligt i oss sjuka. Ni ska ta mig fan skämmas.
När det kommer till din pappa så kan jag inte uttala mig då jag inte vet men det vet i fan om han blivit glad av att arbeta när han kanske inte klarat det sedan har ALLA rätten att säga nej så du ljuger när du skriver att folk kan tvingas att sjukpensionera sig. Man kan och har alltid kunnat tacka nej!
Permalänk | Anmäl
AK, 2009-12-27, 00:44
Maria, det du beskriver är ett så fult försök mot oss sjuka. Ni kommer och generaliserar sjuka människor över ett enda rakblad som om vi alla är lika som din pappa.
Om din pappa kunnat arbeta hade han nog gjort det. Inget hade hindrat honom. Själv är jag så känslig av 5 diagnoser och 2 psykiska funktionshinder att jag knappt klarar av att leka med mina barn mer än 5-10 minuter.
Och nu sitter man här och är orolig att man ska tvingas ut där ute i världen man inte klarar av att hantera och dess intryck och stress.
Vore jag frisk då satte jag inte här och kände att jag måste försvara mig mot den här otroligt fula propagandan och missinformationen Alliansen, moderater med mera sprider.
Då skulle jag gå till torget med en megafon, bland folk och berätta för alla vilka hycklare Alliansen är.. hur Alliansen kastar ut människor i utanförskap och ger sig indirekt även på deras barn.
Hur tror du Maria, din framtid sett ut om en regering gett sig på din pappa som den här gör? Mina barn har nästan ingen pappa alls den här julen pga. den stress och oro den här regeringen orsakat.
Inte någon gång under de här 9 åren har jag mått så här dåligt och varit så orolig. Det här är första gången i mitt liv jag inte ens kunnat sova över julen och all stress. Så illa är det.
Jag vill ha tillbaka oppositionen vid makten. De tvingade inte och gjort oss sjuka ännu mer illa i alla fall.
Och det är skitsnack vi inte fick hjälp av förra regeringen! Vi fick massor med rehabförslag och möjligheter. Jag har försökt rehaba 4-5 ggr senaste 9 åren. Men det har inte funkat. Just för att de hittade orsakerna förra året också med 2 allvarliga funktionshinder och störningar som orsakar resten. Vilka inte går att medicinera heller.
Ska man behöva gå råna en bank och gå direkt i fängelse för att få lugn och ro och trygghet? Eller vad är det frågan om?
Permalänk | Anmäl
Pingvin, 2009-12-27, 02:03
Jag är ingen fuskare. Jag är sjuk, sannolikt återfår jag inte full arbetsförmåga under resten av min arbetsföra ålder, men det är antagligen inte tillräckligt säkert för att jag skall få förtidspension på 50%. Mig ser Alliansen definitivt inte. Jag kämpar på så gott jag kan med 50% studier, men hinner p g a sjukdom inte med. Nu skall jag utöver detta in i ett "introduktionsprogram", det blir dödsstöten för mina studier!
Tror artikelförfattaren verkligen att människor i dagens samhälle blir långtidssjukskrivna för en "vanlig" allergi eller astma?
Vad baserade hon sitt påstående på om alla "fuskare" under sin tid på FK? Oförståelse för hur sjukdom kan påverka människor olika? (Men självklart finns ett fåtal fuskare! Precis som det finns Moderata fuskare som t ex inte betalar TV-licens eller skattefuskar... På sig själv känner man andra. Undrar varför just Moderater tror att fusket är så utbrett....?)
Permalänk | Anmäl
Ingela, 2009-12-27, 12:20
Ingen har tvingats till att inte behöva arbeta ...aldrig någonsin.
Om nu din pappa ville arbeta....hade han väl kunnat utbilda sig till något han kunde arbeta med.
Det är ett val man gör själv om man klarar det !
Trams att han inte fick......alla får men alla kan inte.
Du kan drömma om att det varit bättre om han fick som du säger denna chans....forsätt dröm du...
Permalänk | Anmäl
annika, 2009-12-27, 13:35
De första åren var din far verkligen sjuk? Då hade han tur, nuförtiden och i alliansens värld hade han inte haft på sig flera år för att tillfriskna.
När man har "förbrukat sin tillåtna tid" - kallas också för stupstock!
Om din far har varit så viljestark, varför sökte han inte jobb då? Vem förbjöd honom det? Före alliansens nya regler fick man pröva ett nytt jobb i 3 månader med bibehållen ersättning. Det var en äkta chans att pröva sig fram.
Jag har sett flera sjuka som arbetsprövade på mitt jobb långt före alliansen tid. Det fanns alla möjliga projekt för att få folk tillbaka till jobbet. Varför sprider ni så mycket osanningar?
Det är inte fanatiska motståndare som svarar här utan drabbade. De sjuka själva eller någon anhörig till en sjuk person. De som opponerar sig här vet hur verkligheten ser ut. Jag mår illa om jag bara hör "hjälp och stöd". Ge mig exempel på alliansens hjälp och stöd. Bara tomma ord inget annt.
Permalänk | Anmäl
Achillea, 2009-12-27, 15:47
Folk far riktig illa nu pga av moderaternas kalla och ohumana politik!
Skadade sjuka manniskor blir av med försäkringar pga Alliansen
har bestämt sig att vi är plötsig friska! Vi lever i ett samhället idag som trampa på de som inte kan försvara sig. Hjälp innan det är försent!
KC
Permalänk | Anmäl
KC, 2009-12-27, 16:14
beklagar att din far blev så sjuk,var tacksam för att han ändå var glad o possitiv o fick tillbaka tal o rörelseo hade livskraft o sin familj .ang att din astma o allergi var tacksam att den inte hindrar ditt leverne ,men glöm inte att där finns olika grader ,från lätt astma till totalt förlamat lidande ,där du inte orkar mer än några steg innan du får andnöd.,o ang din subluxation ska du tacka gud att du även här klarar din vardag ,vi har olika smärttrösklar ,varje människa är unik ,din uppgift är inte att döma andra ,moderaterna har en så snedvriden människosyn att i mina ögon är dom rent farliga att regera ett land ,detta har dom visat klart o tydligt under deras mandatperiod ,nu är det snart valår o vi ska snart bli av med denna regering o vi hoppas av hela vårt hjärta att de aldrig mer återkommer .
Permalänk | Anmäl
Nettan, 2009-12-27, 16:31
"Fusket är stort och utbrett, det är ingen myt, och uppfinningsrikedomen stor. "
Har du BEVIS för ditt påstående?
Eller är det förtal?
Permalänk | Anmäl
Moa, 2009-12-28, 00:40
"Och som en direkt följd har man också blivit av med sitt jobb. "
Med alliansens sjukpension BLIR man av med jobbet och efter 3 år kanske man också blir av med sin sjukersättning...
de med förtidspension OCH arbetsförmåga däremot blir INTE av med sin förtidspension....
Alliansen MISSAR MÅLET!
Man utförsäkras SJUKA!
Inte FRISKA med "förtidspension" - de har fått "amnesti"
Snacka om att föra folk bakom ljuset!
Permalänk | Anmäl
Moa, 2009-12-28, 00:44
Alliansens sjukförsäkring hade varit katastrof för din far, precis som för alla andra sjuka som nu utförsäkras.
"Nu genomför Alliansregeringen förändringar som innebär en mycket mer human syn på individen, där man faktiskt får hjälp."
EXAKT VILKEN HJÄLP FÅR DE SJUKA SOM UTFÖRSÄKRAS???
De blir av med jobbet, sjukpenningen/sjukersättningen, försäkringen, bostaden?
MEN FÅR DE JOBB???
SOM DE KLARAR???
MED EN ANSTÄNDIG LÖN???
DET återstår för alliansen att BEVISA!
Permalänk | Anmäl
Moa, 2009-12-28, 00:52
RESURS
Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället
Permalänk | Anmäl
Jadu, 2009-12-29, 23:39
Alliansens företrädare försöker fortfande köra med att fusket är utbrett ser jag. FEL och FÖRBANNAD LÖGN!
Läs mer på min blogg:
http://vansterparlan.blogspot.com/2009/08/visa-solidaritet-sjukdomsforkl...
Permalänk | Anmäl
Klas, 2009-12-29, 23:46
"Att gömma undan människor i förtidspensioneringar är något som tidigare socialdemokratiska regeringar har varit väldigt duktiga på."
Du har fel. Socialdemokraterna har TAGIT UPP folk från gömställena!
Permalänk | Anmäl
andreas lundström, 2010-01-09, 17:30
Högern har haft många år på sig att köra sitt mantra "sänk skatterna".
Har dom sänkt momsen på maten? Har dom gjort brännvinet billigare?
Knappast.
Permalänk | Anmäl
andreas lundström, 2010-01-09, 17:32
Det gamla systemet var inte människovärdigt. Var tionde fyrtioåring är förtidspensionerad. Det är helt absurt. Vi är ett av världens friskaste folk, men vi har statliga system som låser in människor i en för tidig pensionering.
Tack och lov att vi har modiga politiker som vågar ändra på regler som inte fungerar.
Regeringen ger möjlighet för de som är arbetsföra att jobba i ett annat yrke och kanske på deltid. Det tjänar vi alla på.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-01-11, 01:30
Sedan år 2000 har personer med sjukersättning kunnat prova ett arbete under 2 år, utan att förlora rätten till sjukersättning.
På vilket sätt är det att låsa in människor?
40% av den icke tidsbegränsade sjukersättningen finner man hos personer 60 år och uppåt. 80% är över 45 år. Flertalet är kvinnor med värk och förslitningsskador som jobbat inom vård och omsorg.
Vad den här regeringen gör är att dra in ersättningar från sjuka människor. De låser ute människor.
Permalänk | Anmäl
C., 2010-01-14, 07:07
Sluta tjata om att svenskar är mer sjuka än andra folk. En j-a lögn!
När ska hetsjakten, diskrimineringen och förtalet av de sjuka och svaga i samhället sluta?!?
Jag föreslår, från och med NU!!!
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/statistiken-overdriver-svensk-sjukf...
Permalänk | Anmäl
Maria, 2010-01-15, 06:03
Det som har saknats är ett sätt att komma åt dem som verkligen fuskar. De som är sjuka på riktigt ska ha trygghet, ersättning och engagemang från samhället att vilja ha dem tillbaka i ett passande jobb om det är möjligt.
Permalänk | Anmäl
SuneS, 2010-01-15, 13:09
#37 Moa, 2009-12-28, 00:40
Jag tycker det är ganska tydligt att det fuskas för att få sjukbidrag. Själv har jag haft arbetskamrater som varit sjukskrivna, från några månader till flera år, för att plugga, inreda lägenheten, ägna tid åt barnens fritidsintressen ...
Det finns inget som säger att jag skulle vara ett undantag, jag har haft vanliga jobb och vanliga kolleger. Om de flesta har haft eller har t någon eller några på jobbet som de vet fuskar eller har fuskat så borde det vara ganska utbrett ... Eller är det bara jag?
Det har helt klart varit för lätt att utnyttja sjukförsäkringssystemet.
Permalänk | Anmäl
SuneS, 2010-01-15, 13:20
Ja du Maria, där försvann en väljare till. Egen företagare och alltid Moderat, men nu kom lågmärket med din artikel. Du har totalt missbedömt de flesta sjukas situation. Vad hjälper din gamla historia dagens sjuka, de flesta vill jobba och gör det så mycket de orkar. Den lilla klick som fuskar ex MC gäng och politiker vågar ni inte sätta åt i alla fall. Den ersättning sjuka får i förhållande till att jobba är oerhört låg, de flesta får ut betydligt mindre än 60 % av sin normala lön när de är sjuka, har du inte förstått det? Det finns många sjukdomar som det tar 5-10 år att diagnosticera, tex är minst 10 % av de med utmattningsdepression dementa i Alzheimer och liknande. Många andra har säkert andra sjukdomar som till slut hittas. Men idag är de utförsäkrade med ett förstört liv innan de får diagnos. "Jasså var det Alzheimer ja då förstår vi, då skulle hon ju varit sjukskriven för 5 år sen, men nu tyvärr nu finns det ingen inkomst senaste åren - det får bli socialen" eller? Det har gått för långt, se ut i verkligheten - Parkinson sjuka, MS sjuka, Sarkoidos, ALS, Crohns och andra autoimmuna tillstånd är några av de sjukdomar som kan ta tid att diagnosticera fast personerna har nedsatt arbetsförmåga och mår mycket dåligt. Många av dem kommer att bli utförsäkrade innan rätt diagnos stältls och deras sjukdom accepteras. Men du Maria är ju så duktig så du jobbar fast du är sjuk och är inte gnällig som så många andra som minsann inte är så jsuka som dig. Det kan du bedömma som kan sätta dig in i andra människors situation så bra... med såna vänner behövar man inga fiender och Mona jublar nog över din artikel som missar sitt syfte ordentligt. Värre än din kollega som fick skiten uppstädad...
Permalänk | Anmäl
Bosse, 2010-01-15, 20:01
Nyttigt att se rovdjurens tänder.
Det är ju det moderaterna är, samhällets rovdjur.
Permalänk | Anmäl
Eilert, 2010-01-16, 06:58
hallo eller... döda pappan vill nog inte vara med här, kom ur bubblan, wake up, ta ett nytt efternamn och byt sida...
Permalänk | Anmäl
peter, 2010-01-16, 08:52
Att påstå att moderaterna är samhällets rovdjur är lika illa som att påstå att sossarna är dito parasiter.
Kom igen, vi kan bättre än så. Ta upp fakta istället för att smutskasta motståndarna, det verkar så oseriöst och i avsaknad av sakliga argument.
Permalänk | Anmäl
SuneS, 2010-01-16, 10:09
58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ingen eller inget har hindrat ifall du som sjukskriven hittat jobb som passar, och du har orkat jobba. Med den drivkraften du beskriver dessutom. Skriv inte om historien, du får jobba, inet hindrar OM du kan.
Du kan väl inte mena allvarligt, att din pappa inte FICK ta arbete om han så ville? Då blir det vilseledande information- natuligtvis av den anledningen att du är moderat!
Jag tror nog att vi alla känner helt el delvis sjuka, som återgått i arbete om de kunnat. Jag menar då inte allergiker el astmatiker, vi är många med sådana enkla besvär, som ju sällan ens behöver mer än vanliga sjukdagar som vid influensa el dyl.
Däremot finns kroniska sjukdomar som faktiskt omöjliggör arbete, det är vad debatten handlar om. En stupstock för kroniskt sjuka, som inte kan arbeta.
Tja nu får vi se vad er politik är värd, och hur den värderas i samhället. Ni har just nu regeringsmakten, jag tror inte din pappas exempel hjälper upp opinionen särskilt mycket, faktiskt!
Mycket bra skrivet...det behövs fler som dig Maria som kan ge en mer nyanserad bild av hur det ser ut idag i Sverige. De som oftast hörs mest i media är de som skriker högst och är argast.
Vi som vill ha trygghetssystem för dem som verkligen behöver det hörs nästan aldrig i media men ändå är vi den största gruppen. Tyvärr förstår en del av de som uppbär trygghetssystemen att de inte kan ha dem om folk fuskar eller om Sossarna får fortsätta förtidspensionera tusentals människor i månaden.
Jag hoppas fler ifrån FK och andra statliga myndigheter vågar ta bladet ifrån munnen och berätta vad de är som händer i Sverige nu. Jag har själv arbetat mycket med folk ifråm AMS. De älskar Alliansen och för första gången kan de verkligen hjälpa folk. Förr kunde folk vägra att komma på möten utan att något hända.
Till er som skriker ta en minut och tala med någon ifrån FK eller AMS så får ni se att de flesta av dessa personer verkligen gillar Alliansen.
För er som arbetar i media tala med oss som faktiskt förstår vad Alliansen försöker göra.
Återigen bra skrivet.
Fattar inte hur svårt det är och fatta.
Handlar varken om stupstock eller gömda personer. Politiker har sin retorik som är fjärran normalt folks tankar. Vad som verkar ha hänt är att politiker blivit dummare än befolkningen.
Vad det handlar om är kompetensbrist hos staten, otroligt stelbenta regler med noll flexibilitet. Planekonomi i kvadrat!
Ta ut 100 sjuka och du har 100 olika lösningar.
Skickligheten hos försäkringskassa måste ökas.
Skicklighet hos arbetsförmedlare måste bli bättre.
Regler måste bli mer flexibla.
Människor som slussas fram och tillbaka inom olika system blir trötta och förstår inte meningen. Klart som fan att folk förstår att målet behöver vara att en person skall kunna återkomma på arbetsmarknaden. Men med alla jävla regler hit och dit så går det knappt, företag vågar inte anställa, sjuka är livrädda för att våga pröva på, tänk om de plötsligt inte får sina bidrag?
Är själv företagare, har aldrig fått ett samtal från arbetsförmedlingen där de frågar om jag vill komma på informationsmöte över vad de har och erbjuda i stöd för att jag skall anställa någon som ligger längre från arbetsmarknaden.
Se till och få KOMPETENS och FLEXIBILITET inom statliga verksamheter så är detta inget problem.
Rätt tröttsamt att läsa alla dessa progagandainlägg från Alliansknutna politker i bloggar, artiklar för att knyta till sig de som inte är, eller orkar ta reda på fakta. Samma korn mals i samma kvarn om och om igen och "näringen" i argumenten minskar.
Vad jag läst är inte Oppositionen beredd att gå tillbaka till den politik de fört utan har erkänt att något behöver göras. Så att återupprepa, om och om igen hur DÅLIG Oppositionens politik var DÅ mot hur BRA Alliansen vill göra NU, som ett argument känns väldigt blilligt, på gränsen till barnsligt. Själva begreppet 'arbetsförmåga' är ju faktiskt inte något Alliansen hittat på utan fanns innan de tillträdde så viljan att göra något fanns INNAN Alliansen tillträde (både på gott och ont redan vid den tiden).
Vad frågan handlar om är TILLVÄGAGÅNGSSÄTTET, vilket är besynnerligt att en politiker med insyn inte kan förstå. Har man sen dessutom den rent omänskliga inställningen som Reinfeldt erkänt: -"Det är självklart att människor blir lidande"... då blir det som de "lovar". Men hur många "lik" ska det behövas klivas över innan reformen är genomförd. Kan någon komma med statistik på det?
Men det behöver nödvändigtvis inte gå till på det sättet. Vad Oppositionen kommer med för lösning har vi inte sett ännu, men hoppas de har en lösning som är något humanare. En sådan här stor reformändring måste få ta tid och går inte att genomföra på kort tid, en regeringsperiod. Men som med arbetspolitiken har Regeringen haft bråttom, de har ju "bara" 4 år på sig.
Att det alltid kommer att finnas påhittiga fuskare kommer vi inte heller ifrån, vilken lösning som något partiblock kommer fram till.
Det är också en verklighet.
Mvh
Alliansens företrädare försvarar en liten klicks förmån att leva på bidrag trots att de är arbetsföra och flera i sina bästa år. Ett exempel är f.d. riksdagsledamoten Tuve Skånberg, 53 år som lyft inkomstgaranti sedan 2006 och har rätt till den helt utan motprestation till och med 2021. Pär Axel Sahlberg, 55 år från 2006-2019, helt utan motprestation som alla riksdagsledamöter som går på inkomstgaranti. De behöver inte stå till arbetsmarknadens förfogande.
Under perioden 2002-2006 kostade inkomstgarantin till riksdagsledamöter 140 miljoner kronor. Det ska bli spännande att se vad den uppgår till för perioden 2006-2010.
Men kom inte och snacka om arbetslinje när de själva som driver den i riksdag och regering försvarar att en liten utvald grupp i samhället på ett högst oetiskt vis är undantagna denna politik.
Det går lite för långt om man använder döda pappan i politisk propaganda, han ville nog inte spöka här, han hade säkert plågor nog i livet.
Går man så här långt vill jag inte tänka på vad annars man gör för att påverka med desinformation.
LIte etik, lite moral och mycket eget ansvar, tack.
Du lever i en lögn Maria... dags att vakna upp kanske...?
Välkommen till verkligheten!
http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2009/12/07/ministern-sprider-felakti...
Maria, tack för att du påtalar tysta sanningar och säger som det är!
Johannes Carlsson:
Det Alliansen säger har även Oppositionen sagt så man
undrar vilken sanning du menar med den "tysta sanningen"?
Frågan är samma som förut ... HUR? För samarbete mellan blocken i en
sådan här viktig samhällsfråga är ju inte att tänka på för intrycket
man får är att det är viktigare att förtala, baktala, förnedra, göra
sig lustig på det andra blockets bekostnad för egen vinnings skull
och då få en fördelaktigare sits inför nästa val.
Den verkliga tystnaden och sanningen finns hos de som är drabbade,
de som hamnar i kläm i en beklämmande politisk debatt. Vem tar de
sjukas ställning i de politiska blocken i deras strävan att få rätt
till rehabilitering, en rättvis männsklig behandling och bedömning,
av deras fysiska, psykiska arbetsförmåga utan att bli ifrågasatta?
Inte är det FK, inte Regeringen. Det är "ju bara politik".
Oppositionen ställning får vi förhoppningsvis veta snart.
Tanken med den nya reformen är i princip god: ingen ska gå förtidspensionerad för att samhället egentligen struntar i att ta tag i det. Det drabbar både den enskilda och sjukförsäkringssystemet.
Felet ligger i genomförandet: man tycks ha glömt bort att det faktiskt finns legitima skäl att vara sjuk och inte disponibel för arbetsmarknaden. Eller att rehabiliteringar kan vara tidskrävande. Reformen genomförs väldigt oempatiskt och utan helhetstänkande. Försäkringskassans redan alltför rättslösa framfart förstärks ytterligare. Det hela blir en jakt på den enskilda individen i stället för stöd, samtidigt som arbetslivet (vilket fint ord!) tillåts rata och lasta över allt fler människor på det allmänna fast de t.o.m. är arbetsföra och verkligen vill jobba. Är det en vettig logik ?
Vem vill ha en f.d. sjukskriven idag? Arbetsför eller inte. Sluta teoretisera: erkänn den krassa verkligheten och ta itu med ALLA sidor av problemet! Ge arbetsgivarna starka ekonomiska incitament att anställa även dem som inte är helt perfekta (t.ex. arbetsgivaravgiffter vars procentsats påverkas kraftigt av vilken Corporate Social Responsibility de faktiskt uppfyller).
Utan en sådan helhetssyn får vi bara en ny politikerledd och förvärrad variant av att krossa enskilda människor. Vi kan kalla det en dubbel variant: fattigkrossen och "Ut-på-dina-bara-knän-och-sök-arbete-fast-ingen-vill-ha dig-krossen". Tala om att förstöra livet för människor. Det är väl inte det en s.k. reform är till för?!
Det går inte att ta Alliansens "arbetslinje" på allvar så länge den exkluderar stora delar av det svenska samhället, delar som mer än alla andra verkligen har behov att att arbeta. Jag tänker på det i arbetslöshetsstatistiken ymnigt förekommande invandrarklientel. En nyligen publicerad Timbro-undersökning där man undersökt somalier i Östergötland visar att det är illa ställt på den fronten.
+
Enligt rapportförfattarna kan situationen för somalier i Östergötland anses vara representativ för gruppen i hela landet. De konstaterar att förvärvsintensiteten, alltså andelen förvärvsarbetande inom gruppen, endast är 19,5 procent bland somalier i åldrarna 20-64 år. 8,9 procent av somalierna är öppet arbetslösa, vilket innebär att över 70 procent varken arbetar eller finns registrerade som öppet arbetslösa. Över 70% söker inte ens arbete! Men mer eller mindre sjuka svenskar skall piskas tillbaka till ett arbetsliv som med största säkerhet inte vill ha dom.........Arbetslinje my ass!
Bara genom att ge människor tillbaka ansvaret för den egna hälsan kan världens mest sjukskrivna folk bli mer produktiva.
Livslång, skattefinansierad försörjning baserad på ett arbete för länge sedan är ingen rättvis grund för ett samhälle. Det gäller givetvis även politiker och chefer inom offentliga sektorn.
Skämtar du eller?
Din pappa hade ju varit en av dom som i såna fall drabbas värst. Han hade i dagens läge både stått utan rehabilitering och ekonomisk hjälp. Precis som jag. Dvs han hade behövt och jag behöver en väldigt lång rehabiliteringstid. Är man så sjuk att man helt saknar arbetsförmåga kan man få förtidspension, men har man bara en lång och svår rehabiliteringstid då hinner man bli utförsäkrad innan man återfått hela arbetsförmågan och då står man helt plötsligt utan både rehabiliterings- och ekonomisk hjälp. Hur kan det vara positivt?
Jag har efter 2 ½ år kommit upp i en arbetsförmåga på 25 %, det kommer dröja ytterligare ett flertal år innan jag kan vara uppe på 100 %, om ens någonsin. Hur ska jag kunna försörja mig på en lön på en 25 % tjänst utan annan hjälp, det går inte. Sedan är det jättesvårt att få arbete om man bara kan arbeta 25 %, för att inte tala om att ingen vill anställa en om man varit sjukskriven länge. Ta tag i dom problemen istället (och nej, det spelar verkligen ingen roll om arbetsgivaren får ett lönebidrag på 80%).
Det är jättebra att man får möjlighet till rehabilitering och bättre hjälp, men man har inte tänkt längre än näsan räcker om man tror att detta på riktigt kommer hjälpa alla och inte drabba många redan utsatta...
Åh, jag blir så trött på alla som tror sig veta hur dessa system fungerar!! Man KAN erbjudas rehabiliteringsmöjligheter utan att bli utförsäkrad från FK! Det är stor skillnad.
Folk verkar tro att det är antingen eller? Antingen ligger man på soffan och är sjuk och erbjuds ingen hjälp, eller så är man arbetslös och tvingad till arbete. Så är det inte!
Jag har själv varit heltidssjukskriven och vet precis hur processen går till att återgå i arbete. Genom patientförening så vet jag att förfarandet är samma för andra. Vad som då hände var att jag fick komma till en enhet som låg mittemellan AF och FK där jag fick hjälp att söka arbete som passade mig och min sjukdom. Men min ersättning var från FK och det är viktigt att den procenten som man är sjuk också ska vara en sjukpenning. Arbetslöshetskassan är för de som har en fullgod arbetsförmåga. Om jag är 50 % arbetsförmögen så ska halva ersättningen vara från FK och halva från AF.
Började på 25 % och idag arbetar jag 100 %. Men om någon hade utförsäkrat mig i ett tidigt stadium så är jag osäker på om jag klarat det, eftersom min sjukdom är stressrelaterad. Istället har jag som individ möts av respekt och förtroende och allt eftersom har jag kunnat gå upp till heltidsarbete.
Det alliansen gör är en stupstock och ingenting annat! Och jag är ändå definitivt inte vänster politiskt utan mera höger. Men jag har inga dimmiga glasögon på mig iallafall utan ser verkligheten för vad den är..
jag vill lägga till en sak till:
de som gör det svårast för sjuka människor att arbeta är inte de sjuka själva, politiker eller FK/AF utan det är ARBETSGIVARNA!!!! Vem som helst som läser platsannonser eller vistas i arbetslivet vet att arbetsgivare är totalt oförstående till att människor kan vara sjuka utan vad de söker är perfekta robot-människor!
Tack för en lysande krönika välskriven och korrekt.
Påhoppen på Alliansens jobbpolitik med superstöd av SR och SVT är en skamfläck för etermedia.
Precis som Du beskriver VET ALLA att det är kvinnor och invandrare som är överrepresenterade bland fuskarna dessa skall tvingas arbeta och inget annat.Ingen mat på bordet om inte det har arbetats så skall reglerna vara.Att man kan tillåta att människor skall bedraga sina medmänniskor år ut och år in är en gåta.
Att företag skall behöva ha extraanställda i vissa fall upp till 20% för att inte bandet skall stanna är en skam för Sverige.
Valet 2010 är ett ödesval, ordning och reda eller socialistkommunism.
Jaha, men det hjälper inte mig ett dugg.
Jag har ett jobb där jag får jobba så mycket jag kan och orkar.
Den här skitlagen förstör bara min varadag och mina möjligheter till en bra rehabilitering.
Den är dåligt genomtänkt vilket inte minst visar sig i alla de justeringar som nu kommer på löpande band.
Att hjälp folk att arbeta efter sin förmåga JA!
Att stjälpa sjuka människors vardag, NEJ!
Och Du #10, Du har inte en aning om vad Du pratar om, jag hoppas Du aldrig blir långtidssjuk i Alliansen Sverige!
"politisk tjänsteman, moderaternas riksdagskansli"
Låter opartiskt.
Maken till dravel har jag sällan läst.
Här är det faktiskt frågan om att man behandlar alla sjuka som om de var fuskare och smitare allihop.
När folk som jobbar inte kan arbeta full tid utan måste vara sjukskrivna till en del, dras pengarna in, den sjuke tvingas ta tjänstledigt och anmäla sig som arbetslös på Arbetsförmedlingen.
Blir han/hon därtill mer sjuk får de inte en krona efter 28 dagar.
Detta min sköna är vad Du försvarar och Du har mage att använda Din döde far som argument!
SKÄMMES!
Stackars människa du Maria, som är så förblindad av vad den nya sjukförsäkringen innebär för oss sjuka.
Eller du kanske inte vill förstöra strålglansen genom att ta reda på fakta.
Ska vi då ta och se hur denna nya politik fungerar i verkligheten kanske? Så att vi till fullo förstår hur denna liberala människosyn appliceras från politiska beslut ner till utförare och slutligen den omhuldade:
Försäkringskassan gick inte med på att 62-åringen var för sjuk för att arbeta !
Både den gode mannen och läkaren försökte förmå Försäkringskassan att inse att 62-årigen var för sjuk för att kunna arbeta. Men de fick inget gehör.
I helgen dog mannen sittande vid köksbordet i sitt hem.
I ett års tid har den gode mannen kämpat för 62-årigen.
Det började med att han fick förtidspension i våras. I samma stund som han tackade ja till det försvann både sjukersättningen och bo-stadsbidraget. Mannen skulle klara sig på drygt 6 000 kronor i månaden. På det skulle han klara hyran på 4 000 och resten av livets omkostnader. Pengarna räckte inte till.
Han var sjuk
- Han hade inga pengar till mat och knappt kläder på kroppen. Jag skulle precis åka till honom med lite kläder som jag fått av bekanta när jag fick höra av grannen att han dött i helgen.
Den gode mannen säger att hon är så ledsen och upprörd över hur hennes klient behandlats av Försäkringskassan att hon får huvudvärk.
- 2009 i Sverige ska ingen behöva ha det som han hade det. Det var ren misär. Min klient var så dålig att han hade svårt att ta sig till läkaren. Han vågade inte hämta ut sin medicin, eftersom den var så dyr.
62-åringen var sjuklig och förvirrad. Och nästan varje gång den gode mannen var på besök hade 62-åringen epileptiska anfall.
- Även en lekman kunde se att han var svårt sjuk. Jag skrev till Försäkringskassan och berättade vad jag såg. Även läkaren försökte. Men ingenting hjälpte. Han skulle ut och arbeta. "Vi har våra regler", sa de.
Snäll person
Den gode mannen beskriver sin klient som en snäll person. En man som inte ville vara till besvär.
Vid tre olika tillfällen har läkare skrivit till Försäkringskassan och förklarat varför de anser att 62-åringen var för sjuk för att arbeta.
- Men det spelar ingen roll vad läkarna säger. Det är Försäkringskassan som bestämmer och de behöver inte ens se dem det gäller. Varför ska de ens bemöda sig om att skriva läkarintyg?
- Han var faktiskt på arbetsförmedlingen också. Men där ansåg man att han var för sjuk för att klara ett vanligt jobb. Det kunde vem som helst se och nu är han död!
Vad 62-åringen dött av är oklart. Hans kropp ska obduceras.
- Lagen måste ändras
- Men när de hittade honom satt han precis så som han gjorde när han fick sina anfall. Jag är säker på att han hade levt idag om vi hade sluppit det här med Försäkringskassan. Jag är så ledsen, jag brydde mig faktiskt om honom.
- Vi måste se till att lagarna ändras. Det blir bara värre i samhället. Fler och fler hamnar utanför.
Försäkringskassan får inte yttra sig i enskilda ärenden men medger att man fått två ansökningar från den gode mannen, två läkarintyg och ett brev från 62-åringens läkare.
Chefen på Försäkringskassan, Lisbeth Konradsson, känner inte till att 62-åringen har avlidit.
- Oj då. Har han dött. Vi har precis skickat ut ett brev eftersom det ska fattas ett nytt beslut den 7 januari, säger hon.
En halvdålig lag blir ju inte bättre av att man försämrar den. Dessutom är det utbredda fuskandet en myt som bara växer för varje gång en moderat öppnar munnen ... Den allmänna sjukförsäkringen går med vinst. En vinst som regeringen nu delar ut till höginkomsttagarna i form av sänkt skatt. Hur rättvist låter inte det?
Va lågt och osmakligt att försöka påstå att vissa var förbjudna att arbeta för! Man blir trött på dessa borgare och deras personliga exempel. "När jag var liten var pappa JÄTTEBRA men han FICK INTE jobba för Sossarna, snyft snyft" Ska alla som har föräldrar som slitit ut sig och fått arbetskador i industrin eller vården skriva varsit inläg där de förklara varför deras föräldrar faktiskt behöver ekonomiskt stöd och efter att ha tagit hand om våra älder och sjuka eller tilvärkat vår mat eller våra bilar. Då tror jag Newsmill skulle krassa efter några sekunder!!! Sluta försvara nedmonteringen av tryghetsystemen genom att komma dragandes med en gamal pappa som ändera trodde att han inte FICK jobba eller som kanske facktiskt inte hade energin eller kraften till det, du kanske ska vara nöjd över att han fick pängar så han klarade sig och inte tvingades stå vid en svarv hela dagarna!
Gör de rika rikare och de fattiga sjukare. Gör de sjuka osäkrare och de välbesutna girigare. Gör de fattiga fattigare och de rika mäktigare. Det här är moderaternas politik och den går inte att göma bakom borerligt nyspråk.
Det är tråkigt att när sanningen kommer fram och berättas på ett så bra sätt i artikeln, så kommer fanatiska motståndare till förändring och skriker.
De som inte vill veta vad som är sant och förnekar verkligheten anser att allt var bättre förr, speciellt med en S styrd regering.
Nu är det så att allt var inte bättre med en S regering, vakna upp. Vi lever i en tid då allt förändras och vad kan vara bättre än att sjuka männislor får hjälp.
Sjukförsäkringen är inte till för arbetsskygga utan för de som är sjuka. De skall ha all hjälp och stöd för att bli friska så att de kan komma tillbaks och få jobb.
Är det någon annan här än artikelförfattaren som tror att det blir bättre för sjuka och svaga om man röstar så långt åt höger man kan? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Sen är det lätt att stå som moderaterna och dilla om utanförskap, men för att veta något om sådant bör man ha varit där och det är det inte många Moderater som har. Om det är många Moderater här som varit långtidssjukskrivna, arbetslösa, eller vuxit upp under tunga ekonomiska förhållanden så säg till.
Jag är inte sjuk, jag är frisk som en nötkärna och jag har alla möjligheter att ta ett jobb hos nån äcklig Moderat, men jag vägrar.
Innan jag får erbjudande om att jobba på ett företag som inte utnytjar sin arbetskraft till max så sitter jag still.
Jag hatar överflöd så länge det bara är till vissa. Så alla som försöker bygga en rik minoritet på bekostnad av sjuka och mindre lyckligt lottade kan ta sig...
Artikeln visar på ett mycket bra sätt hur sjukt samhället är:
artikelförfattaren lever på mina skattepengar vilket jag protesterar hundrafalt mot. Människan kan se till att fixa ett riktigt jobb istället !
Snuskigt fult att börja prata om att den döde fadern hade mått bättre ...
Moderatetik och moral sånt ...
Och lärorikt ...
Tack för den.
Newsmill har på kort tid urartat näst intill fullständigt med tråkiga artiklar, dåliga o oseriösa författare och högertrenden som ju ägarna också står för är ute vilket märks så tydligt på innehåll och antal inlägg.
1. Du har ALLTID kunnat säga ifrån ifall du inte velat ha förtidspension! Jag själv fick höra att jag skulle ha förtidspension pga min bilolycka. Jag vägrade helt enkelt!
2. Jag är inte så övertygad om att din pappa skulle varit så glad efter 180 dagar slängas ut i arbetslivet eller om han skulle få några extra dagar till för speciella skäl. Sedan måste han också byta jobb om skulle anses att inte kunna arbeta kvar på sitt jobb. Jag själv är nu tvungen att byta jobb pga er skitpolitik trots att jag i viss mån har redan anpassat arbete och inget annat arbete kan ge mig den frihet jag har genom det jobb jag redan har dvs jag kan faktiskt välja ifall jag orkar jobba vissa dagar när det gör för ont i kroppen. Var någon annanstans kan man välja att göra det? Nu tvingar ni mig med er politik att bli arbetslös och gå ut och kämpa med ett antal friska människor. Helt jäkla rubbat alltså.
3. Mina läkare både specialister och vanliga säger alla att jag inte har arbetsförmåga alls, jag själv är en som aldrig lägger mig ner och slutar. Jag gick ut med att jag skulle tillbaka 100% fick ge mig med 50% har nu jobbat så och mår på tok för dåligt och söker på 25% arbete vilket jag själv inser att jag troligtvis inte ens klarar pga min värk men vill försöka men vad händer tror du? Jo Fk med sina nya regler måste avslå mig allt och nu ska jag ut 100% min handläggare på FK gråter och vet att det är fel men ni i regeringen bara kör över folk och skiter fullkomligt i oss sjuka. Ni ska ta mig fan skämmas.
När det kommer till din pappa så kan jag inte uttala mig då jag inte vet men det vet i fan om han blivit glad av att arbeta när han kanske inte klarat det sedan har ALLA rätten att säga nej så du ljuger när du skriver att folk kan tvingas att sjukpensionera sig. Man kan och har alltid kunnat tacka nej!
Maria, det du beskriver är ett så fult försök mot oss sjuka. Ni kommer och generaliserar sjuka människor över ett enda rakblad som om vi alla är lika som din pappa.
Om din pappa kunnat arbeta hade han nog gjort det. Inget hade hindrat honom. Själv är jag så känslig av 5 diagnoser och 2 psykiska funktionshinder att jag knappt klarar av att leka med mina barn mer än 5-10 minuter.
Och nu sitter man här och är orolig att man ska tvingas ut där ute i världen man inte klarar av att hantera och dess intryck och stress.
Vore jag frisk då satte jag inte här och kände att jag måste försvara mig mot den här otroligt fula propagandan och missinformationen Alliansen, moderater med mera sprider.
Då skulle jag gå till torget med en megafon, bland folk och berätta för alla vilka hycklare Alliansen är.. hur Alliansen kastar ut människor i utanförskap och ger sig indirekt även på deras barn.
Hur tror du Maria, din framtid sett ut om en regering gett sig på din pappa som den här gör? Mina barn har nästan ingen pappa alls den här julen pga. den stress och oro den här regeringen orsakat.
Inte någon gång under de här 9 åren har jag mått så här dåligt och varit så orolig. Det här är första gången i mitt liv jag inte ens kunnat sova över julen och all stress. Så illa är det.
Jag vill ha tillbaka oppositionen vid makten. De tvingade inte och gjort oss sjuka ännu mer illa i alla fall.
Och det är skitsnack vi inte fick hjälp av förra regeringen! Vi fick massor med rehabförslag och möjligheter. Jag har försökt rehaba 4-5 ggr senaste 9 åren. Men det har inte funkat. Just för att de hittade orsakerna förra året också med 2 allvarliga funktionshinder och störningar som orsakar resten. Vilka inte går att medicinera heller.
Ska man behöva gå råna en bank och gå direkt i fängelse för att få lugn och ro och trygghet? Eller vad är det frågan om?
Jag är ingen fuskare. Jag är sjuk, sannolikt återfår jag inte full arbetsförmåga under resten av min arbetsföra ålder, men det är antagligen inte tillräckligt säkert för att jag skall få förtidspension på 50%. Mig ser Alliansen definitivt inte. Jag kämpar på så gott jag kan med 50% studier, men hinner p g a sjukdom inte med. Nu skall jag utöver detta in i ett "introduktionsprogram", det blir dödsstöten för mina studier!
Tror artikelförfattaren verkligen att människor i dagens samhälle blir långtidssjukskrivna för en "vanlig" allergi eller astma?
Vad baserade hon sitt påstående på om alla "fuskare" under sin tid på FK? Oförståelse för hur sjukdom kan påverka människor olika? (Men självklart finns ett fåtal fuskare! Precis som det finns Moderata fuskare som t ex inte betalar TV-licens eller skattefuskar... På sig själv känner man andra. Undrar varför just Moderater tror att fusket är så utbrett....?)
Ingen har tvingats till att inte behöva arbeta ...aldrig någonsin.
Om nu din pappa ville arbeta....hade han väl kunnat utbilda sig till något han kunde arbeta med.
Det är ett val man gör själv om man klarar det !
Trams att han inte fick......alla får men alla kan inte.
Du kan drömma om att det varit bättre om han fick som du säger denna chans....forsätt dröm du...
De första åren var din far verkligen sjuk? Då hade han tur, nuförtiden och i alliansens värld hade han inte haft på sig flera år för att tillfriskna.
När man har "förbrukat sin tillåtna tid" - kallas också för stupstock!
Om din far har varit så viljestark, varför sökte han inte jobb då? Vem förbjöd honom det? Före alliansens nya regler fick man pröva ett nytt jobb i 3 månader med bibehållen ersättning. Det var en äkta chans att pröva sig fram.
Jag har sett flera sjuka som arbetsprövade på mitt jobb långt före alliansen tid. Det fanns alla möjliga projekt för att få folk tillbaka till jobbet. Varför sprider ni så mycket osanningar?
Det är inte fanatiska motståndare som svarar här utan drabbade. De sjuka själva eller någon anhörig till en sjuk person. De som opponerar sig här vet hur verkligheten ser ut. Jag mår illa om jag bara hör "hjälp och stöd". Ge mig exempel på alliansens hjälp och stöd. Bara tomma ord inget annt.
Folk far riktig illa nu pga av moderaternas kalla och ohumana politik!
Skadade sjuka manniskor blir av med försäkringar pga Alliansen
har bestämt sig att vi är plötsig friska! Vi lever i ett samhället idag som trampa på de som inte kan försvara sig. Hjälp innan det är försent!
KC
beklagar att din far blev så sjuk,var tacksam för att han ändå var glad o possitiv o fick tillbaka tal o rörelseo hade livskraft o sin familj .ang att din astma o allergi var tacksam att den inte hindrar ditt leverne ,men glöm inte att där finns olika grader ,från lätt astma till totalt förlamat lidande ,där du inte orkar mer än några steg innan du får andnöd.,o ang din subluxation ska du tacka gud att du även här klarar din vardag ,vi har olika smärttrösklar ,varje människa är unik ,din uppgift är inte att döma andra ,moderaterna har en så snedvriden människosyn att i mina ögon är dom rent farliga att regera ett land ,detta har dom visat klart o tydligt under deras mandatperiod ,nu är det snart valår o vi ska snart bli av med denna regering o vi hoppas av hela vårt hjärta att de aldrig mer återkommer .
"Fusket är stort och utbrett, det är ingen myt, och uppfinningsrikedomen stor. "
Har du BEVIS för ditt påstående?
Eller är det förtal?
"Och som en direkt följd har man också blivit av med sitt jobb. "
Med alliansens sjukpension BLIR man av med jobbet och efter 3 år kanske man också blir av med sin sjukersättning...
de med förtidspension OCH arbetsförmåga däremot blir INTE av med sin förtidspension....
Alliansen MISSAR MÅLET!
Man utförsäkras SJUKA!
Inte FRISKA med "förtidspension" - de har fått "amnesti"
Snacka om att föra folk bakom ljuset!
Alliansens sjukförsäkring hade varit katastrof för din far, precis som för alla andra sjuka som nu utförsäkras.
"Nu genomför Alliansregeringen förändringar som innebär en mycket mer human syn på individen, där man faktiskt får hjälp."
EXAKT VILKEN HJÄLP FÅR DE SJUKA SOM UTFÖRSÄKRAS???
De blir av med jobbet, sjukpenningen/sjukersättningen, försäkringen, bostaden?
MEN FÅR DE JOBB???
SOM DE KLARAR???
MED EN ANSTÄNDIG LÖN???
DET återstår för alliansen att BEVISA!
RESURS
Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället
Alliansens företrädare försöker fortfande köra med att fusket är utbrett ser jag. FEL och FÖRBANNAD LÖGN!
Läs mer på min blogg:
http://vansterparlan.blogspot.com/2009/08/visa-solidaritet-sjukdomsforkl...
"Att gömma undan människor i förtidspensioneringar är något som tidigare socialdemokratiska regeringar har varit väldigt duktiga på."
Du har fel. Socialdemokraterna har TAGIT UPP folk från gömställena!
Högern har haft många år på sig att köra sitt mantra "sänk skatterna".
Har dom sänkt momsen på maten? Har dom gjort brännvinet billigare?
Knappast.
Det gamla systemet var inte människovärdigt. Var tionde fyrtioåring är förtidspensionerad. Det är helt absurt. Vi är ett av världens friskaste folk, men vi har statliga system som låser in människor i en för tidig pensionering.
Tack och lov att vi har modiga politiker som vågar ändra på regler som inte fungerar.
Regeringen ger möjlighet för de som är arbetsföra att jobba i ett annat yrke och kanske på deltid. Det tjänar vi alla på.
Sedan år 2000 har personer med sjukersättning kunnat prova ett arbete under 2 år, utan att förlora rätten till sjukersättning.
På vilket sätt är det att låsa in människor?
40% av den icke tidsbegränsade sjukersättningen finner man hos personer 60 år och uppåt. 80% är över 45 år. Flertalet är kvinnor med värk och förslitningsskador som jobbat inom vård och omsorg.
Vad den här regeringen gör är att dra in ersättningar från sjuka människor. De låser ute människor.
Sluta tjata om att svenskar är mer sjuka än andra folk. En j-a lögn!
När ska hetsjakten, diskrimineringen och förtalet av de sjuka och svaga i samhället sluta?!?
Jag föreslår, från och med NU!!!
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/statistiken-overdriver-svensk-sjukf...
Det som har saknats är ett sätt att komma åt dem som verkligen fuskar. De som är sjuka på riktigt ska ha trygghet, ersättning och engagemang från samhället att vilja ha dem tillbaka i ett passande jobb om det är möjligt.
#37 Moa, 2009-12-28, 00:40
Jag tycker det är ganska tydligt att det fuskas för att få sjukbidrag. Själv har jag haft arbetskamrater som varit sjukskrivna, från några månader till flera år, för att plugga, inreda lägenheten, ägna tid åt barnens fritidsintressen ...
Det finns inget som säger att jag skulle vara ett undantag, jag har haft vanliga jobb och vanliga kolleger. Om de flesta har haft eller har t någon eller några på jobbet som de vet fuskar eller har fuskat så borde det vara ganska utbrett ... Eller är det bara jag?
Det har helt klart varit för lätt att utnyttja sjukförsäkringssystemet.
Ja du Maria, där försvann en väljare till. Egen företagare och alltid Moderat, men nu kom lågmärket med din artikel. Du har totalt missbedömt de flesta sjukas situation. Vad hjälper din gamla historia dagens sjuka, de flesta vill jobba och gör det så mycket de orkar. Den lilla klick som fuskar ex MC gäng och politiker vågar ni inte sätta åt i alla fall. Den ersättning sjuka får i förhållande till att jobba är oerhört låg, de flesta får ut betydligt mindre än 60 % av sin normala lön när de är sjuka, har du inte förstått det? Det finns många sjukdomar som det tar 5-10 år att diagnosticera, tex är minst 10 % av de med utmattningsdepression dementa i Alzheimer och liknande. Många andra har säkert andra sjukdomar som till slut hittas. Men idag är de utförsäkrade med ett förstört liv innan de får diagnos. "Jasså var det Alzheimer ja då förstår vi, då skulle hon ju varit sjukskriven för 5 år sen, men nu tyvärr nu finns det ingen inkomst senaste åren - det får bli socialen" eller? Det har gått för långt, se ut i verkligheten - Parkinson sjuka, MS sjuka, Sarkoidos, ALS, Crohns och andra autoimmuna tillstånd är några av de sjukdomar som kan ta tid att diagnosticera fast personerna har nedsatt arbetsförmåga och mår mycket dåligt. Många av dem kommer att bli utförsäkrade innan rätt diagnos stältls och deras sjukdom accepteras. Men du Maria är ju så duktig så du jobbar fast du är sjuk och är inte gnällig som så många andra som minsann inte är så jsuka som dig. Det kan du bedömma som kan sätta dig in i andra människors situation så bra... med såna vänner behövar man inga fiender och Mona jublar nog över din artikel som missar sitt syfte ordentligt. Värre än din kollega som fick skiten uppstädad...
Nyttigt att se rovdjurens tänder.
Det är ju det moderaterna är, samhällets rovdjur.
hallo eller... döda pappan vill nog inte vara med här, kom ur bubblan, wake up, ta ett nytt efternamn och byt sida...
Att påstå att moderaterna är samhällets rovdjur är lika illa som att påstå att sossarna är dito parasiter.
Kom igen, vi kan bättre än så. Ta upp fakta istället för att smutskasta motståndarna, det verkar så oseriöst och i avsaknad av sakliga argument.