Hördes inte ordet avund mellan raderna? Hördes inte "jag vill sitta vid köttgrytan jag med"? Störtlöjligt urban!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-12-20, 14:17
Hej, jag är socialdemokrat och vi har ingen egen politik.
Mona tycker att det viktigaste i världen, är miljö, allmännyttan och homoäktenskap.
Snutt på er.
Permalänk | Anmäl
Bra jobbat, 2009-12-20, 14:17
Du har inte funderat på utgången om M Sahlin haft samma uppdrag?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-12-20, 14:18
ååå, jag blir så trött på folk som bara kräks hela tiden. Hur vore det ifall du Urban åstadkommer något någon gång?
Permalänk | Anmäl
Knegarn, 2009-12-20, 14:21
Tack för den intressanta analysen. Det ska bli kul att se vad alliansens egna plockar fram.
Permalänk | Anmäl
Eva Berglund, 2009-12-20, 14:25
Socialdemokratiska husorganet Aftonbladet utmanar nu löjet genom att 1) på en löpsedel slå fast ”Så svek Maud Saab” 2) Illustrerar miljöpartisten Carl Schlüters kommentar till klimatmötet i Köpenhamn med en bild på Fredrik Reinfeldt (bredvid bl a Kinas premiärminister) med rubriken WANTED som i vilda västerns efterlysningar av kriminella. 3) Låtsas som om 700000 förtidspensionärer och långtidssjukskrivna i själva verket är dödssjuka cancerpatienter vars pension/ sjukskrivning inte får ifrågasättas.
Permalänk | Anmäl
Per Eriksson, 2009-12-20, 14:44
Där har Sossarna och Alliansen något gemensamt.
Sedan ni lurade in Sverige i Nyliberala Unionen har det gått neråt för vårt land på många punkter.
Och jag som inte ens fick rösta när det begav sig tvingas se hur Sverige sakta tynar bort in i en monsterstat.
Permalänk | Anmäl
Drutten, 2009-12-20, 14:52
Urban!
Jag håller med om att Alliansens ledarskap är tafatt och otydligt både i EU-ordförandeskapet och här hemma. Men släpp nu för Guds skull klimatfrågan och börja jobba med någonting viktigt: Försvaret, vår industri, finanskrisen.
Permalänk | Anmäl
Jonny Fagerström, 2009-12-20, 15:18
Jaja det är valår, något annat än sådana här meningslösa artiklar är inte att vänta. Nog är det så som statsministern själv sade att detta speglar läget i världen, inte något annat.
Varför skulle en ledare för ett folk med nio miljoner människor kunna påverka jätteländer som Kina eller USA med mångdubbelt fler befolkningar?
Du blir inte nästa utrikesminister Urban! Lita på folket! De väljer bättre.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-12-20, 15:17
Urban Ahlin, din kritik av Reinfeldt är orättvis. Inte hade socialdemokraterna med Mona Sahlin genomfört Köpenhamnsmötet lika "bra" eller bättre än Fredrik Reinfeldt.
.
Nu är jag varken moderat eller socialdemokrat men har intresserat mig för några svenska politiska sakfrågor. Den rysktyska gasledningen är en sådan. Inför valet 2006 skrev jag till alla riksdagspartier med frågan hur de skulle sig i gasledningsfrågan. Förutom miljöpartiet, centern, vänsterpartiet och folkpartiet var det tyst. De stora partierna "betongpartierna" svarade undanglidande utan att ge besked.
Ynkligt tyckte jag. Först efter valet blev Göran Persson stöddig och uttalade sig kritiskt till gasledningen. Detsamma gällde dig.
De flesta riksdagspolitiker var så fega utom Carl B Hamilton som skrivit en mångsidig rapport mot en gasledning. NU, i samband med beslutet vek han sig också.
Ni politiker är inte mycket för oss väljare att lita till. När partiet kommenderar lommar ni efter.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-12-20, 15:24
Urban Ahlin skriver:
"Miljöintressena åsidosattes och ordförandeskapet band EU för ett fossilt bränsle för årtionden framöver."
Detta är en en lögnaktig beskrivning av verkligheten, som skapar politikerförakt. Om Sverige hade haft fog för att säja nej, så hade gasledningen dragits på land genom Polen och Baltikum, något som dessutom förspråkats av motståndarna till gasledning i Östersjön, med argumentet att; då kan dessa transitländer utöva makt över gasleverenserna.
Alla vet att det är inte ordförandelandet Svergie som bundit EU för fossilt bränsle, det har de länder som skrivit kontrakt med Ryssland. Och i Tyskland bygger statliga svenska Vattenfall kolkraftverk som släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid än vad naturgas gör.
Visst kan Sverige drar ner med 40%, men det har ingen betydelse, Sverige står för 0,3% av väldens utsläpp. Det känner nog resterande EU, Kina och Usa till.
Hur ser en "spännande nystart" för EU ut? Carl Bildt?
"rutinerade"Carl Bildt har bränt sina möjligheter bl.a genom sitt agerande i Georgien-Rysslandskonflikten. Vad bygger Urban Ahlin påstående om att Bildt skulle vara en stark kandidat i östeuropa.
Det är tröttsamt att läsa Urban Ahlins inlägg, man får en känsla av socialdemokratiska maktfullkommliga attityd skall gälla i agerandet som ordförandealnd i EU. vad ska vi göra med de länder som inte vill ha med Turkiet? Ska vi tjata på dem tills de orkar längre.
Klimatfrågan har ju varit en sådan stor och viktig fråga, hur skulle Reinfeldt dessutom ta itu med jobbfrågan.
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2009-12-20, 15:31
#8 Jonny Fagerström
.
Egentligen instämmer jag med dig Jonny. Ni i sossepartiet måste börja kavla upp ärmarna och få litet uträttat till valet.
.
Förutom besvikelsen med alliansens ja till gasledningen, är den stora frågan FÖRSVARET.
Det är nästan ingen som bryr sig om det idag, trots att säkerhets- och försvarspolitiken är och borde vara regeringens och riksdagens högst prioriterade fråga.
Men Sveriges säkerhet och försvar har blivit en icke-fråga.
Ni sossar bär huvudansvaret för att det svenska försvaret är nedmonterat. Moderaterna spikar bara in de sista spikarna i försvarskistan.
.
Att ni sossar medverkade till Lisabonfördraget är det stora sveket mot svenskarna. Vi fick inte veta någonting och vi fick inte ens rösta om saken. Jag letade efter någon kurs på ABF som kunde förklara vad Lissabonfördraget gick ut på. Det fanns inte en enda informationskurs.
.
Att läsa EU-informationen gör ingen människa klokare om man inte råkar vara jurist eller EU-kommissionär.
Inte ens de svenska riksdagsmännen förstod fullt ut vad fördraget gick ut på.
.
Men nu behöver Sverige bygga upp ett nytt egenförsvar. Vi behöver ett värnpliktsförsvar eftersom vår folkmäng är liten och landytan och kusterna stora/långa. Ett tillräckligt stort yrkesförsvar har vi inte råd med. dessutom stärker ett värnpliktsförsvar lojaliteten mellan medborgarna. Ett land som inte har ett eget försvar får förr eller senare någon annans försvar.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-12-20, 15:40
Urban Ahlin utbildad högstadielärare på "provins-universitetet" i Karlstad .. Ämneslärare dock icke adjunkt .... -Vem i hela världen ska man lita på " Europas övriga media och ledare ? Eller en avundsjuk
lärare från Mariestad ,,,, Ni vet det som Birro trodde låg i Västmanland
Tjena
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-12-20, 16:01
#14 algoriker
Det finns inget innehåll i ditt inlägg. Vad ville du egentligen?
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-12-20, 16:06
Historien kommer att ge Reinfeldt rätt. Tacka Alliansen för att de hållit hårt i plånboken och inte slösat bort statmedel på program för att rädda företag och minska arbetslösheten.
Varför?
Jo, för att nästa lågkonjunktur ligger strax bakom hörnet och statens pengar kommer att behövas ännu mer då.
Är helt övertygad om att det blir en doubledip, dvs W-formad konjunktur.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-12-20, 16:26
Urban, kan du inte fokusera på att försöka hitta en egen politik istället, eller är det för tråkigt att sitta och hitta på argument för bevara gamla systemkonservativa idéer från 70-talet?
Permalänk | Anmäl
hubbe, 2009-12-20, 16:34
Det är väl artiklar som den här som spär på politikerföraktet. För det mesta är det socialdemokrater som står bakom sådana här alibi-brödtexter. Alliansen har en renare politisk stil.
I längden kommer den här politiska stilen - eller brist på stil - att komma tillbaka som en bumerang mot den som skrivit den. Den som har minsta känsla för fair play känner instinktiv motvilja mot en text som den här.
Men det är väl så det är: ju mindre de politiska skillnaderna mellan (s) och alliansen desto mer vänsteretorik och uppblåsta motsättningar. Den politiska klassen lever på dessa motsättningar som de gröna växerna av koldioxiden. Vårt land behöver politisk samling just nu - inte splittring.
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2009-12-20, 17:02
Men guud så pinsamt!
USA och Kina är styrda av Carlgren! Det visste inte jag.
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-12-20, 17:18
Urban Ahlin har fått oppositionsnoja.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-12-20, 17:33
Inte underligt att Reinfeldt misslyckades. Hur trovärdigt är det om man inte själv driver på miljöfrågorna i sitt eget land?
Alliansen har ju i princip motarbetat frågan länge och kallar miljöpartister och andra för "fundamentalister", "miljömuppar" och allsköns skällsord - samtidigt som Maud Olofsson bedrivit en personlig vendetta mot allt som kan lukta kollektiva lösningar.
Staten ska snart inte blanda sig i någonting eller driva någonting som kan på något likna "sosseri".
Permalänk | Anmäl
Ivar Johansson, 2009-12-20, 17:45
Urban Turban!
Gå nu hem, koppla av och fira jul - men läs gärna kommentarerna först!
Förresten, vad ville du säga med artikeln - egentligen?
God Jul!
Permalänk | Anmäl
Imagine, 2009-12-20, 17:46
Minns ni när Bo Lundgren gnällde sig igenom åratal av soss-styre. Bara gnäll utan egna förslag, utan egen linje. Som en tröttsam papegoja.
Det här påminner mycket om moderaterna på 90-talet.
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2009-12-20, 17:50
#13 Klara
"Förutom besvikelsen med alliansens ja till gasledningen"
Det klart att det blir besvikelse när svenska folket av media och altför många politiker med höga brösttoner lurats att tro att vi kunde säja nej till gasledniningen. Vi kunde inte göra det eftersom det ej fanns någon anledninga att säja nej och det var knappast svårt att räkna ut. Nu blev miljö-aspekten ordentligt utredd, vilket var bra.
Rysslandsskräck/hatpropaganda fick härja fritt i debatten om gasledningen, vilket då det blev ja nu giviet frustration bland folk.
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2009-12-20, 17:53
så jäkla bra skrivet av Jonny
"Men släpp nu för Guds skull klimatfrågan och börja jobba med någonting viktigt: Försvaret, vår industri, finanskrisen"
Hatten av för dig Jonny
Permalänk | Anmäl
Mesopotälje, 2009-12-20, 18:18
Vakna Urban Ahlin - Kommissionsordföranden omdöme av Sveriges/Reinfeldts EUordförandeskap - det bästa hitintills! Åstadkommits? Har han hör talas om Reinfeldts insats vid slutförandet av Lissabonfördraget? Varför denna onödiga artikel - för hjälpa till med egna sossekarriären?
Permalänk | Anmäl
BJ, 2009-12-20, 18:25
Salin är den nye messias som hade kunnat få alla världens länder att följa Sveriges goda exempel ?
Permalänk | Anmäl
Rune, 2009-12-20, 18:38
Sossarna sitter nu och försöker plocka poäng på missnöje. Politik behöver inte vara ett ruttet spel men det finns ruttna spelare i det, som synes.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-12-20, 18:38
#24 Katarina, 2009-12-20, 17:53
.
Du säger "av alltför många politiker med höga brösttoner lurats att tro att vi kunde säga nej till gasledningen".
Jag vet inte vilka politiker du lyssnat på, men i min värld har praktiskt taget samtliga politiker varit tysta som möss.
.
Du säger "Vi kunde inte göra det (alltså säga nej), eftersom det ej fanns någon anledning att säga nej..."
.
Vad är det för logik? Rätt snurrigt cirekelresonemang.
.
Den svenska regeringen kunde ha gjort betydligt mer. Dels kunde man ha haft underhandskontaktern med Balticum och Polen och åtminstone diskuterat en landdragning, som skulle vara betydligt billigare och miljösäkrare. Även om den möjligheten inte verkade så värst framkomlig hade Sverige vid ett sådant scenario, framstått som mer auktoritativ och handlingsberedd. Och mötts av större respekt av omvärlden (även kanske av irritation och ilska).
.
Men framför allt FÖRSUMMADE Sverige att utreda säkerhets- och försvarspolitiska konsekvenser av den nu beslutade ledningsdragningen inom svensk ekonomisk zon.
Och det är det riktigt allvarliga i den här saken.
.
Inte ett ljud om vilka eventuella säkerhetspolitiska risker vi kan tänkas löpa mot bakgrund av att Sverige i praktiken är avmilitariserat och kan intas av vilken främmande makt som helst på nolltid.
.
Det där med Rysslandsskräck/hatpropaganda är ett alltför billigt trick för att tas på allvar.
.
Ryssland är en ickedemokratisk stormakt i Sveriges omedelbara närhet. Det bör vi vara medvetna om och förhålla oss till på ett säkerhets- och försvarspolitiskt klokt och förutseende sätt.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-12-20, 18:46
När skal vi bli av med Centern som alla jätteproppars moder ?
Permalänk | Anmäl
Elling Disen, 2009-12-20, 19:58
Urban Ahlin, har Du talat med Din läkare om storhetsvansinne...?
Permalänk | Anmäl
Sverige 9 milj, USA 300 milj, Kina 1 miljard, Indien 1 milja, 2009-12-20, 20:34
Ja, tänk om Mona Sahlin varit EU-ordförande istället för Reinfeldt.
Eller varit statsminister under den världsomspännande lågkonjunkturen.
Ja, tänk vilken tur att hon och hennes "skuggregering" INTE hade regerinsmakten.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-12-20, 20:43
Japp, jag håller med Herr Ahlin. Det var naturligtvis den bristande kemin mellan vår statsminister och hans miljöminister som gjorde att EU (som hade mycket reella och hårda miljökrav på sig själva) inte lyckades övertyga 300 miljoner biltokiga amerikaner och 1000 miljoner giriga kineser om det viktiga i att inte Samoa öarna drunknar pga av deras koldioxidutsläpp. För övrigt har Sverige (och Herr Reinfleldt) genomfört ordförandeskapet i EU på ett exemplariskt vis och Reinfeldt har visat att han funkar även i internationella sammanhang. Det tråkiga är ju att alla duktiga svenska politiker förr eller senare hellre verka vilja jobba utomlands än i ankdammen Sverige.
Permalänk | Anmäl
von Spektakel, 2009-12-20, 21:17
Finns det ingen i den socialdemokratiska partiledningen, som kan göra klart för Urban Ahlin att det bästa för partiet måste vara att han håller tyst.
Permalänk | Anmäl
Hajmat, 2009-12-20, 21:32
Ja: Reinfelts ledarstil som lagkapten/förbundskapten är tänkt att lyfta fram statsråden!
Står i bjärt kontrast med HSB Perssons "Führer"stil!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-12-20, 21:46
Så kärnan i Urban Ahlins artikel är att det är Alliansens och Fredrik Reinfeldts fel att världens stater inte kunde komma överens om en bindande skrivelse i Köpenhamn.
Vad bra, då vet vi att han tycker det.
Är det någon som är överraskad? Nej. Är det någon utanför (s) som tror på det som Urban Ahlin skriver? Nej.
Jag tycker vi svenskar ska vara stolta över det arbete som Sverige, Reinfeldt och övriga svenskar har gjort under detta halvår. Jag tror få stater hade gjort det bättre.
Och oavsett vem som varit EU-ordförande så hade det varit omöjligt att få FN:s medlemmar att skriva på nu.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-12-20, 22:37
Urban Ahlin. Detta var den sämsta gnällartikel jag läst på länge.
Tidigare trodde jag att du var en av de mera seriösa på s-sidan. Den tron punkterades definitivt av denna drapa.
Permalänk | Anmäl
GUS, 2009-12-20, 22:53
Jag utgår från att en politiker i Ahlins position inte är dum.
Men han utgår från att väljarna är det.
Permalänk | Anmäl
trygve bång, 2009-12-20, 22:58
Herr Alin och jag gillar inte Reinfeldt. Såtillvida är vi lika. Däremot måste jag säga att i valet mellan två onda ting (politiker) så väljer jag hellre Reinfeldt än den sorglige, avundsjuke gnällgubben Ahlin. Vem gillar dagens politiker som sätter platsen framför de överfyllda köttgrytorna framför en ärlig debatt? Dessa demokratins dödgrävare är inget att glädjas över men än värre blir det när går från att blunda för fakta till att avundsjukt och gnälligt börja kasta skit på varandra. Ahlin, du passar bäst i en apbur men lukta inte på ditt finger för då faller du av grenen.
Permalänk | Anmäl
Totte, 2009-12-21, 01:02
Om den store ledaren Mona Sahlin, hade representerat EU, så hade kinas och övriga världen narturligtvis vikt ner sig. Ingen hade vågat gå emot den ideologiska giganten Sahlin. Hela världen formligen skriker efter hennes omtalade ledarskap. Att hennes företrädare Göran Person uttalade sig nedsättande om hennes tankeverksamhet, var ju narturligtvis ren avundsjuka. Nej Kinas ledarskap vet bättre, Sahlin är världens nästa socialistiska gigant. Hon räknas redan in bland Marx och Engels. Efter nästa val, då hon narturligtvis vinner med 99.5%. Så kommer världen ledare frivilligt att sänka sin länders utsläpp med 95 %, bara för att hylla denna historiska tilldragelse.
Permalänk | Anmäl
Jason, 2009-12-21, 07:34
Går det verkligen, med dagens veto-rätt, att göra någonting för miljön? Fredrik berättade igår i Agenda att tydligen så kom många länder, som jag förstod u-länder som ville ha pengar, till mötet att "besluta" inte för att förhandla.
Om det på klimatmötet skulle bestämmas någonting annat än vad dessa länders i princip okända tjänstemän bestämt på hemmaplan så skulle en långvarig förhandlingsprocedur ha aviserats innan mötet.
Sålunda lade de in sitt veto mot allt som föreslogs.
Då är det ju inte så konstigt att det bara blev pankaka av alltihop.
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2009-12-21, 08:15
Urban - du har helt rätt! Du och Mona hade naturligtvis på ett milt men bestämt sätt tagit USA:s, Kinas, Indiens, Europas och Afrikas alla ledare i örat och fått dem att skriva på ett klimatavtal som med marginal stoppat alla klimatförändringar i tid! Det är Reinfeldt personligen som är ansvarig för detta misslyckande, någon måste säga detta rakt ut! Dessutom är det Maud Olofsson som är ensam ansvarig för att SAAB aldrig tjänat en krona och nu efter decennium av konstgjord andning läggs ner - tänk om Mona och Lars Ohly i stället hade fått sköta saken och köpt fabriken för X antal miljarder. De hade garanterat gjort ett bättre jobb som ägare än Wallenberg respektive GM! Jag har bestämt mig; jag röstar på sossarna och deras kompisar nästa höst - de är bäst (på allt)!
Permalänk | Anmäl
christian andré, 2009-12-21, 09:17
Patetisk läsning skriven av en pösmunk med storhetsvansinne,
Typiskt skivet av en högstadielärare som hittade det som var bättre betalt och blev "politiker".
Detta kan enbart ske i Sverige där man, för det första, man kan bli högstadielärare utan examen och sedan politiker.
Urban Ahlin och hans kolleger i såsseriet saknar det som behövs nämligen utbildning och därmed kunskaper,utan det blir det precis som Urbans artikel nämligen rappakalja.
Permalänk | Anmäl
angela a, 2009-12-21, 10:17
Politiker som gnäller över andra är mest värda förakt. Tala om vad du själv har för ljusa idéer. Urban Ahlin.
Köpenhamnsmötet var ett lyckat möte. Det bäddar för att ett av historiens största bedrägeriförsök hinner avslöjas innan skattebetalarna i västvärlden har lurats av det mesta av sina pengar. De skyndar även på nedgången för FN som numera mest är ett tillhåll för en tjuvaktig byråkrati. Korkat av dem att lägga mötet i december i stället för på sommaren.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-12-21, 11:31
I stort set varje inlägg som görs av sossar handlar om motståndarna och när de någon gång inte gör det brukar det handla om Wetterstrand och miljöparitet. Det verkar nästan som om de medvetet undviker att tala om det egna partiet. Nästan som om det handlade om en patologisk beröringsskräck gällande det egna partiet.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-21, 11:34
Om nu Reinfeldt var så usel, är det inte lite konstigt att han blev vald till årets Eurpoeiska ledare av den franska tidningen La Tribune som hade en omröstning bland en massa EU-journalister? Men de hade väl fel förstås.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-12-21, 12:58
Det är en bakläxa för Reinfeldt att ta itu med på hemmaplan, men Ahlin ger honom inte någon chans att komma igen eftersom loppet redan är löpt. Hårt men rättvist? Kanske det.
Permalänk | Anmäl
Loka, 2009-12-21, 13:20
Urban Ahlin är enbart pinsam o självgod som brukligt för en socialdemokrat - som vanligt kan inte sossar ge positiv kriitik till några andra än sig själva. ( Eller möjligtvis till mijöpartister eller kommunister fast knappt det heller)
Att sedan Reinfeldt röstades fram som årets europeiske ledare tycks ha undgått sossarna...
Permalänk | Anmäl
andreas björklund, 2009-12-21, 14:41
# 29 Klara
Mona Sahlin, och socialdemokraternas miljötalesman har sagt nej, Maria Wetterstrand och Ericsson har tydligt sagt att; vi ska inte ha någon gasledning i Östersjön. Carl B Hammilton har sagt att Sverige inte har något intresse i gasledningen och det sulle vara ett skäl att säja nej och han har pläderat för en dragning på land, vilket skulle gett de ev. transitländerna Polen och Baltikum betalt + att de hade makten att vrida på kranarna och därmed ev. skapat en något osäkrare leverans. Svd ledarsida har till 100% propagerat för ett nej i ledare fyllda med hat mot Putin.
"Vad är det för logik? Rätt snurrigt cirekelresonemang"
För mig är det det logiskt att ja när det inte finns någon anledning att säja nej på en förfrågan. Men du tycker att Sverige skulle hålla på med spel för galleriet, istället för att hantera verkligheten som den är? Och att vi ska framstå som handlingsberdda och aktoritärt. Vi skulle ej få respekt om vi spelat att vi ska säja nej om vi verkligen inte menar det. Varför ska vi skapa irritation och ilska i onödan?
Jag har aldrig tvivlat på att gasledningen om Tyskland och Ryssland önskade så skulle bli verklighet, om miljöprövningen klarades. Det är ju Tyskland och Ryssland som skulle diskuterat med Polen och Baltikum en ev. landdragning. Det var ej Sveriges sak.
De flesta i min omgivning har tyckt att Sverige skulle sagt nej och tyckt att det är något otäckt med rysk gas. Det säjs så mycket negativt om Ryssland i Sverige att ryssar boende i Sverige känner att de vill tala om att de ryssar. Vad beror det på? Ryssskräck/hatpropaganda? Det är tyvärr inget billigt trick att tala om det när den genomsyrar 90% av vad som säjs om Ryssland i Sverige.
Att det går en gasledning påsvensk ekonomisk zon förändrar inte säkerhetspolitiska läget för oss, vad jag förstår. Sverige har skrivit under havsrättsavtal som gör att vi ej kan säja nej utan att ett adekvat hinder föreligger. Varför skrev vi under? Ryssland har alltid varit vår granne.
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2009-12-21, 14:52
#49KatarinaRÄTTELSE Ett viktigt ord hoppades över;
"Det säjs så mycket negativt om Ryssland i Sverige att ryssar boende i Sverige känner att de INTE vill tala om att de ryssar. Vad beror det på? Ryssskräck/hatpropaganda?
Så ska det stå!
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2009-12-21, 15:26
#49 Katarina
Socialdemokraterna sade aldrig ett enda negativt ord om gasledningen så länge de satt vid makten! Jag t.o.m. skrev till dem före valet i spetember 2006 och kollade. Tvärtom hade de i ett tidigare beslut öppnat för ett senare ja.
.
Fredrik Reinfeldt har fått mycket beröm för sitt sexmånaders ledarskap för EU. Det ska han ha kredit för. Han är kunnig, smart och kan föra sig. Tyvärr är han anpasslig intill utplåningens gräns. Han hade - trots att Sverige är ett litet land - kunnat sticka ut hakan - och visa en lite mer handlingskraftig och viljestark profil. Ett exempel är alternativ dragning för gasledningen, ett annat undlåtenheten att presentera alternativ till Barruso.
.
Putin är en samvetslös, kallhamrad och maktfullkomlig streber. Det är saklig kritik.
.
Det ryska folket är en helt annan sak. Jag tror inte att svenskarna blandar ihop maktgarnityret i Kreml med det ryska folket.
PS. Min ryska väninnan har aldrig stuckit under stol med att hon kommer från Moskva. Jag har aldrig träffat några ryssar som hukar för att de är ryssar. De flesta svenskar tycker det är spännande och intressant att få veta hur det är i Ryssland nuförtiden. Förut fanns Järnridån och då fick man inte veta någonting. Det ryska/sovjetiska folket var inspärrade i sitt stora land.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-12-21, 16:09
64 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hördes inte ordet avund mellan raderna? Hördes inte "jag vill sitta vid köttgrytan jag med"? Störtlöjligt urban!
Hej, jag är socialdemokrat och vi har ingen egen politik.
Mona tycker att det viktigaste i världen, är miljö, allmännyttan och homoäktenskap.
Snutt på er.
Du har inte funderat på utgången om M Sahlin haft samma uppdrag?
ååå, jag blir så trött på folk som bara kräks hela tiden. Hur vore det ifall du Urban åstadkommer något någon gång?
Tack för den intressanta analysen. Det ska bli kul att se vad alliansens egna plockar fram.
Socialdemokratiska husorganet Aftonbladet utmanar nu löjet genom att 1) på en löpsedel slå fast ”Så svek Maud Saab” 2) Illustrerar miljöpartisten Carl Schlüters kommentar till klimatmötet i Köpenhamn med en bild på Fredrik Reinfeldt (bredvid bl a Kinas premiärminister) med rubriken WANTED som i vilda västerns efterlysningar av kriminella. 3) Låtsas som om 700000 förtidspensionärer och långtidssjukskrivna i själva verket är dödssjuka cancerpatienter vars pension/ sjukskrivning inte får ifrågasättas.
Där har Sossarna och Alliansen något gemensamt.
Sedan ni lurade in Sverige i Nyliberala Unionen har det gått neråt för vårt land på många punkter.
Och jag som inte ens fick rösta när det begav sig tvingas se hur Sverige sakta tynar bort in i en monsterstat.
Urban!
Jag håller med om att Alliansens ledarskap är tafatt och otydligt både i EU-ordförandeskapet och här hemma. Men släpp nu för Guds skull klimatfrågan och börja jobba med någonting viktigt: Försvaret, vår industri, finanskrisen.
Jaja det är valår, något annat än sådana här meningslösa artiklar är inte att vänta. Nog är det så som statsministern själv sade att detta speglar läget i världen, inte något annat.
Varför skulle en ledare för ett folk med nio miljoner människor kunna påverka jätteländer som Kina eller USA med mångdubbelt fler befolkningar?
Du blir inte nästa utrikesminister Urban! Lita på folket! De väljer bättre.
Urban Ahlin, din kritik av Reinfeldt är orättvis. Inte hade socialdemokraterna med Mona Sahlin genomfört Köpenhamnsmötet lika "bra" eller bättre än Fredrik Reinfeldt.
.
Nu är jag varken moderat eller socialdemokrat men har intresserat mig för några svenska politiska sakfrågor. Den rysktyska gasledningen är en sådan. Inför valet 2006 skrev jag till alla riksdagspartier med frågan hur de skulle sig i gasledningsfrågan. Förutom miljöpartiet, centern, vänsterpartiet och folkpartiet var det tyst. De stora partierna "betongpartierna" svarade undanglidande utan att ge besked.
Ynkligt tyckte jag. Först efter valet blev Göran Persson stöddig och uttalade sig kritiskt till gasledningen. Detsamma gällde dig.
De flesta riksdagspolitiker var så fega utom Carl B Hamilton som skrivit en mångsidig rapport mot en gasledning. NU, i samband med beslutet vek han sig också.
Ni politiker är inte mycket för oss väljare att lita till. När partiet kommenderar lommar ni efter.
Urban Ahlin skriver:
"Miljöintressena åsidosattes och ordförandeskapet band EU för ett fossilt bränsle för årtionden framöver."
Detta är en en lögnaktig beskrivning av verkligheten, som skapar politikerförakt. Om Sverige hade haft fog för att säja nej, så hade gasledningen dragits på land genom Polen och Baltikum, något som dessutom förspråkats av motståndarna till gasledning i Östersjön, med argumentet att; då kan dessa transitländer utöva makt över gasleverenserna.
Alla vet att det är inte ordförandelandet Svergie som bundit EU för fossilt bränsle, det har de länder som skrivit kontrakt med Ryssland. Och i Tyskland bygger statliga svenska Vattenfall kolkraftverk som släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid än vad naturgas gör.
Visst kan Sverige drar ner med 40%, men det har ingen betydelse, Sverige står för 0,3% av väldens utsläpp. Det känner nog resterande EU, Kina och Usa till.
Hur ser en "spännande nystart" för EU ut? Carl Bildt?
"rutinerade"Carl Bildt har bränt sina möjligheter bl.a genom sitt agerande i Georgien-Rysslandskonflikten. Vad bygger Urban Ahlin påstående om att Bildt skulle vara en stark kandidat i östeuropa.
Det är tröttsamt att läsa Urban Ahlins inlägg, man får en känsla av socialdemokratiska maktfullkommliga attityd skall gälla i agerandet som ordförandealnd i EU. vad ska vi göra med de länder som inte vill ha med Turkiet? Ska vi tjata på dem tills de orkar längre.
Klimatfrågan har ju varit en sådan stor och viktig fråga, hur skulle Reinfeldt dessutom ta itu med jobbfrågan.
#8 Jonny Fagerström
.
Egentligen instämmer jag med dig Jonny. Ni i sossepartiet måste börja kavla upp ärmarna och få litet uträttat till valet.
.
Förutom besvikelsen med alliansens ja till gasledningen, är den stora frågan FÖRSVARET.
Det är nästan ingen som bryr sig om det idag, trots att säkerhets- och försvarspolitiken är och borde vara regeringens och riksdagens högst prioriterade fråga.
Men Sveriges säkerhet och försvar har blivit en icke-fråga.
Ni sossar bär huvudansvaret för att det svenska försvaret är nedmonterat. Moderaterna spikar bara in de sista spikarna i försvarskistan.
.
Att ni sossar medverkade till Lisabonfördraget är det stora sveket mot svenskarna. Vi fick inte veta någonting och vi fick inte ens rösta om saken. Jag letade efter någon kurs på ABF som kunde förklara vad Lissabonfördraget gick ut på. Det fanns inte en enda informationskurs.
.
Att läsa EU-informationen gör ingen människa klokare om man inte råkar vara jurist eller EU-kommissionär.
Inte ens de svenska riksdagsmännen förstod fullt ut vad fördraget gick ut på.
.
Men nu behöver Sverige bygga upp ett nytt egenförsvar. Vi behöver ett värnpliktsförsvar eftersom vår folkmäng är liten och landytan och kusterna stora/långa. Ett tillräckligt stort yrkesförsvar har vi inte råd med. dessutom stärker ett värnpliktsförsvar lojaliteten mellan medborgarna. Ett land som inte har ett eget försvar får förr eller senare någon annans försvar.
Urban Ahlin utbildad högstadielärare på "provins-universitetet" i Karlstad .. Ämneslärare dock icke adjunkt .... -Vem i hela världen ska man lita på " Europas övriga media och ledare ? Eller en avundsjuk
lärare från Mariestad ,,,, Ni vet det som Birro trodde låg i Västmanland
Tjena
#14 algoriker
Det finns inget innehåll i ditt inlägg. Vad ville du egentligen?
Historien kommer att ge Reinfeldt rätt. Tacka Alliansen för att de hållit hårt i plånboken och inte slösat bort statmedel på program för att rädda företag och minska arbetslösheten.
Varför?
Jo, för att nästa lågkonjunktur ligger strax bakom hörnet och statens pengar kommer att behövas ännu mer då.
Är helt övertygad om att det blir en doubledip, dvs W-formad konjunktur.
Urban, kan du inte fokusera på att försöka hitta en egen politik istället, eller är det för tråkigt att sitta och hitta på argument för bevara gamla systemkonservativa idéer från 70-talet?
Det är väl artiklar som den här som spär på politikerföraktet. För det mesta är det socialdemokrater som står bakom sådana här alibi-brödtexter. Alliansen har en renare politisk stil.
I längden kommer den här politiska stilen - eller brist på stil - att komma tillbaka som en bumerang mot den som skrivit den. Den som har minsta känsla för fair play känner instinktiv motvilja mot en text som den här.
Men det är väl så det är: ju mindre de politiska skillnaderna mellan (s) och alliansen desto mer vänsteretorik och uppblåsta motsättningar. Den politiska klassen lever på dessa motsättningar som de gröna växerna av koldioxiden. Vårt land behöver politisk samling just nu - inte splittring.
Men guud så pinsamt!
USA och Kina är styrda av Carlgren! Det visste inte jag.
Urban Ahlin har fått oppositionsnoja.
Inte underligt att Reinfeldt misslyckades. Hur trovärdigt är det om man inte själv driver på miljöfrågorna i sitt eget land?
Alliansen har ju i princip motarbetat frågan länge och kallar miljöpartister och andra för "fundamentalister", "miljömuppar" och allsköns skällsord - samtidigt som Maud Olofsson bedrivit en personlig vendetta mot allt som kan lukta kollektiva lösningar.
Staten ska snart inte blanda sig i någonting eller driva någonting som kan på något likna "sosseri".
Urban Turban!
Gå nu hem, koppla av och fira jul - men läs gärna kommentarerna först!
Förresten, vad ville du säga med artikeln - egentligen?
God Jul!
Minns ni när Bo Lundgren gnällde sig igenom åratal av soss-styre. Bara gnäll utan egna förslag, utan egen linje. Som en tröttsam papegoja.
Det här påminner mycket om moderaterna på 90-talet.
#13 Klara
"Förutom besvikelsen med alliansens ja till gasledningen"
Det klart att det blir besvikelse när svenska folket av media och altför många politiker med höga brösttoner lurats att tro att vi kunde säja nej till gasledniningen. Vi kunde inte göra det eftersom det ej fanns någon anledninga att säja nej och det var knappast svårt att räkna ut. Nu blev miljö-aspekten ordentligt utredd, vilket var bra.
Rysslandsskräck/hatpropaganda fick härja fritt i debatten om gasledningen, vilket då det blev ja nu giviet frustration bland folk.
så jäkla bra skrivet av Jonny
"Men släpp nu för Guds skull klimatfrågan och börja jobba med någonting viktigt: Försvaret, vår industri, finanskrisen"
Hatten av för dig Jonny
Vakna Urban Ahlin - Kommissionsordföranden omdöme av Sveriges/Reinfeldts EUordförandeskap - det bästa hitintills! Åstadkommits? Har han hör talas om Reinfeldts insats vid slutförandet av Lissabonfördraget? Varför denna onödiga artikel - för hjälpa till med egna sossekarriären?
Salin är den nye messias som hade kunnat få alla världens länder att följa Sveriges goda exempel ?
Sossarna sitter nu och försöker plocka poäng på missnöje. Politik behöver inte vara ett ruttet spel men det finns ruttna spelare i det, som synes.
#24 Katarina, 2009-12-20, 17:53
.
Du säger "av alltför många politiker med höga brösttoner lurats att tro att vi kunde säga nej till gasledningen".
Jag vet inte vilka politiker du lyssnat på, men i min värld har praktiskt taget samtliga politiker varit tysta som möss.
.
Du säger "Vi kunde inte göra det (alltså säga nej), eftersom det ej fanns någon anledning att säga nej..."
.
Vad är det för logik? Rätt snurrigt cirekelresonemang.
.
Den svenska regeringen kunde ha gjort betydligt mer. Dels kunde man ha haft underhandskontaktern med Balticum och Polen och åtminstone diskuterat en landdragning, som skulle vara betydligt billigare och miljösäkrare. Även om den möjligheten inte verkade så värst framkomlig hade Sverige vid ett sådant scenario, framstått som mer auktoritativ och handlingsberedd. Och mötts av större respekt av omvärlden (även kanske av irritation och ilska).
.
Men framför allt FÖRSUMMADE Sverige att utreda säkerhets- och försvarspolitiska konsekvenser av den nu beslutade ledningsdragningen inom svensk ekonomisk zon.
Och det är det riktigt allvarliga i den här saken.
.
Inte ett ljud om vilka eventuella säkerhetspolitiska risker vi kan tänkas löpa mot bakgrund av att Sverige i praktiken är avmilitariserat och kan intas av vilken främmande makt som helst på nolltid.
.
Det där med Rysslandsskräck/hatpropaganda är ett alltför billigt trick för att tas på allvar.
.
Ryssland är en ickedemokratisk stormakt i Sveriges omedelbara närhet. Det bör vi vara medvetna om och förhålla oss till på ett säkerhets- och försvarspolitiskt klokt och förutseende sätt.
När skal vi bli av med Centern som alla jätteproppars moder ?
Urban Ahlin, har Du talat med Din läkare om storhetsvansinne...?
Ja, tänk om Mona Sahlin varit EU-ordförande istället för Reinfeldt.
Eller varit statsminister under den världsomspännande lågkonjunkturen.
Ja, tänk vilken tur att hon och hennes "skuggregering" INTE hade regerinsmakten.
Japp, jag håller med Herr Ahlin. Det var naturligtvis den bristande kemin mellan vår statsminister och hans miljöminister som gjorde att EU (som hade mycket reella och hårda miljökrav på sig själva) inte lyckades övertyga 300 miljoner biltokiga amerikaner och 1000 miljoner giriga kineser om det viktiga i att inte Samoa öarna drunknar pga av deras koldioxidutsläpp. För övrigt har Sverige (och Herr Reinfleldt) genomfört ordförandeskapet i EU på ett exemplariskt vis och Reinfeldt har visat att han funkar även i internationella sammanhang. Det tråkiga är ju att alla duktiga svenska politiker förr eller senare hellre verka vilja jobba utomlands än i ankdammen Sverige.
Finns det ingen i den socialdemokratiska partiledningen, som kan göra klart för Urban Ahlin att det bästa för partiet måste vara att han håller tyst.
Ja: Reinfelts ledarstil som lagkapten/förbundskapten är tänkt att lyfta fram statsråden!
Står i bjärt kontrast med HSB Perssons "Führer"stil!
Så kärnan i Urban Ahlins artikel är att det är Alliansens och Fredrik Reinfeldts fel att världens stater inte kunde komma överens om en bindande skrivelse i Köpenhamn.
Vad bra, då vet vi att han tycker det.
Är det någon som är överraskad? Nej. Är det någon utanför (s) som tror på det som Urban Ahlin skriver? Nej.
Jag tycker vi svenskar ska vara stolta över det arbete som Sverige, Reinfeldt och övriga svenskar har gjort under detta halvår. Jag tror få stater hade gjort det bättre.
Och oavsett vem som varit EU-ordförande så hade det varit omöjligt att få FN:s medlemmar att skriva på nu.
Urban Ahlin. Detta var den sämsta gnällartikel jag läst på länge.
Tidigare trodde jag att du var en av de mera seriösa på s-sidan. Den tron punkterades definitivt av denna drapa.
Jag utgår från att en politiker i Ahlins position inte är dum.
Men han utgår från att väljarna är det.
Herr Alin och jag gillar inte Reinfeldt. Såtillvida är vi lika. Däremot måste jag säga att i valet mellan två onda ting (politiker) så väljer jag hellre Reinfeldt än den sorglige, avundsjuke gnällgubben Ahlin. Vem gillar dagens politiker som sätter platsen framför de överfyllda köttgrytorna framför en ärlig debatt? Dessa demokratins dödgrävare är inget att glädjas över men än värre blir det när går från att blunda för fakta till att avundsjukt och gnälligt börja kasta skit på varandra. Ahlin, du passar bäst i en apbur men lukta inte på ditt finger för då faller du av grenen.
Om den store ledaren Mona Sahlin, hade representerat EU, så hade kinas och övriga världen narturligtvis vikt ner sig. Ingen hade vågat gå emot den ideologiska giganten Sahlin. Hela världen formligen skriker efter hennes omtalade ledarskap. Att hennes företrädare Göran Person uttalade sig nedsättande om hennes tankeverksamhet, var ju narturligtvis ren avundsjuka. Nej Kinas ledarskap vet bättre, Sahlin är världens nästa socialistiska gigant. Hon räknas redan in bland Marx och Engels. Efter nästa val, då hon narturligtvis vinner med 99.5%. Så kommer världen ledare frivilligt att sänka sin länders utsläpp med 95 %, bara för att hylla denna historiska tilldragelse.
Går det verkligen, med dagens veto-rätt, att göra någonting för miljön? Fredrik berättade igår i Agenda att tydligen så kom många länder, som jag förstod u-länder som ville ha pengar, till mötet att "besluta" inte för att förhandla.
Om det på klimatmötet skulle bestämmas någonting annat än vad dessa länders i princip okända tjänstemän bestämt på hemmaplan så skulle en långvarig förhandlingsprocedur ha aviserats innan mötet.
Sålunda lade de in sitt veto mot allt som föreslogs.
Då är det ju inte så konstigt att det bara blev pankaka av alltihop.
Urban - du har helt rätt! Du och Mona hade naturligtvis på ett milt men bestämt sätt tagit USA:s, Kinas, Indiens, Europas och Afrikas alla ledare i örat och fått dem att skriva på ett klimatavtal som med marginal stoppat alla klimatförändringar i tid! Det är Reinfeldt personligen som är ansvarig för detta misslyckande, någon måste säga detta rakt ut! Dessutom är det Maud Olofsson som är ensam ansvarig för att SAAB aldrig tjänat en krona och nu efter decennium av konstgjord andning läggs ner - tänk om Mona och Lars Ohly i stället hade fått sköta saken och köpt fabriken för X antal miljarder. De hade garanterat gjort ett bättre jobb som ägare än Wallenberg respektive GM! Jag har bestämt mig; jag röstar på sossarna och deras kompisar nästa höst - de är bäst (på allt)!
Patetisk läsning skriven av en pösmunk med storhetsvansinne,
Typiskt skivet av en högstadielärare som hittade det som var bättre betalt och blev "politiker".
Detta kan enbart ske i Sverige där man, för det första, man kan bli högstadielärare utan examen och sedan politiker.
Urban Ahlin och hans kolleger i såsseriet saknar det som behövs nämligen utbildning och därmed kunskaper,utan det blir det precis som Urbans artikel nämligen rappakalja.
Politiker som gnäller över andra är mest värda förakt. Tala om vad du själv har för ljusa idéer. Urban Ahlin.
Köpenhamnsmötet var ett lyckat möte. Det bäddar för att ett av historiens största bedrägeriförsök hinner avslöjas innan skattebetalarna i västvärlden har lurats av det mesta av sina pengar. De skyndar även på nedgången för FN som numera mest är ett tillhåll för en tjuvaktig byråkrati. Korkat av dem att lägga mötet i december i stället för på sommaren.
I stort set varje inlägg som görs av sossar handlar om motståndarna och när de någon gång inte gör det brukar det handla om Wetterstrand och miljöparitet. Det verkar nästan som om de medvetet undviker att tala om det egna partiet. Nästan som om det handlade om en patologisk beröringsskräck gällande det egna partiet.
Om nu Reinfeldt var så usel, är det inte lite konstigt att han blev vald till årets Eurpoeiska ledare av den franska tidningen La Tribune som hade en omröstning bland en massa EU-journalister? Men de hade väl fel förstås.
Det är en bakläxa för Reinfeldt att ta itu med på hemmaplan, men Ahlin ger honom inte någon chans att komma igen eftersom loppet redan är löpt. Hårt men rättvist? Kanske det.
Urban Ahlin är enbart pinsam o självgod som brukligt för en socialdemokrat - som vanligt kan inte sossar ge positiv kriitik till några andra än sig själva. ( Eller möjligtvis till mijöpartister eller kommunister fast knappt det heller)
Att sedan Reinfeldt röstades fram som årets europeiske ledare tycks ha undgått sossarna...
# 29 Klara
Mona Sahlin, och socialdemokraternas miljötalesman har sagt nej, Maria Wetterstrand och Ericsson har tydligt sagt att; vi ska inte ha någon gasledning i Östersjön. Carl B Hammilton har sagt att Sverige inte har något intresse i gasledningen och det sulle vara ett skäl att säja nej och han har pläderat för en dragning på land, vilket skulle gett de ev. transitländerna Polen och Baltikum betalt + att de hade makten att vrida på kranarna och därmed ev. skapat en något osäkrare leverans. Svd ledarsida har till 100% propagerat för ett nej i ledare fyllda med hat mot Putin.
"Vad är det för logik? Rätt snurrigt cirekelresonemang"
För mig är det det logiskt att ja när det inte finns någon anledning att säja nej på en förfrågan. Men du tycker att Sverige skulle hålla på med spel för galleriet, istället för att hantera verkligheten som den är? Och att vi ska framstå som handlingsberdda och aktoritärt. Vi skulle ej få respekt om vi spelat att vi ska säja nej om vi verkligen inte menar det. Varför ska vi skapa irritation och ilska i onödan?
Jag har aldrig tvivlat på att gasledningen om Tyskland och Ryssland önskade så skulle bli verklighet, om miljöprövningen klarades. Det är ju Tyskland och Ryssland som skulle diskuterat med Polen och Baltikum en ev. landdragning. Det var ej Sveriges sak.
De flesta i min omgivning har tyckt att Sverige skulle sagt nej och tyckt att det är något otäckt med rysk gas. Det säjs så mycket negativt om Ryssland i Sverige att ryssar boende i Sverige känner att de vill tala om att de ryssar. Vad beror det på? Ryssskräck/hatpropaganda? Det är tyvärr inget billigt trick att tala om det när den genomsyrar 90% av vad som säjs om Ryssland i Sverige.
Att det går en gasledning påsvensk ekonomisk zon förändrar inte säkerhetspolitiska läget för oss, vad jag förstår. Sverige har skrivit under havsrättsavtal som gör att vi ej kan säja nej utan att ett adekvat hinder föreligger. Varför skrev vi under? Ryssland har alltid varit vår granne.
#49KatarinaRÄTTELSE Ett viktigt ord hoppades över;
"Det säjs så mycket negativt om Ryssland i Sverige att ryssar boende i Sverige känner att de INTE vill tala om att de ryssar. Vad beror det på? Ryssskräck/hatpropaganda?
Så ska det stå!
#49 Katarina
Socialdemokraterna sade aldrig ett enda negativt ord om gasledningen så länge de satt vid makten! Jag t.o.m. skrev till dem före valet i spetember 2006 och kollade. Tvärtom hade de i ett tidigare beslut öppnat för ett senare ja.
.
Fredrik Reinfeldt har fått mycket beröm för sitt sexmånaders ledarskap för EU. Det ska han ha kredit för. Han är kunnig, smart och kan föra sig. Tyvärr är han anpasslig intill utplåningens gräns. Han hade - trots att Sverige är ett litet land - kunnat sticka ut hakan - och visa en lite mer handlingskraftig och viljestark profil. Ett exempel är alternativ dragning för gasledningen, ett annat undlåtenheten att presentera alternativ till Barruso.
.
Putin är en samvetslös, kallhamrad och maktfullkomlig streber. Det är saklig kritik.
.
Det ryska folket är en helt annan sak. Jag tror inte att svenskarna blandar ihop maktgarnityret i Kreml med det ryska folket.
PS. Min ryska väninnan har aldrig stuckit under stol med att hon kommer från Moskva. Jag har aldrig träffat några ryssar som hukar för att de är ryssar. De flesta svenskar tycker det är spännande och intressant att få veta hur det är i Ryssland nuförtiden. Förut fanns Järnridån och då fick man inte veta någonting. Det ryska/sovjetiska folket var inspärrade i sitt stora land.