Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Tiger Woods

Foto: Scanpix
Johan Wirfält om Tiger Woods

Tiger Woods straffas för att han har vita kvinnor

Svarta män med vita kvinnor är fortfarande minerad mediemark. Tiger Woods-affären visar att drömmen om ett USA bortom svartvitt rastänkande fortfarande är ytterst bräcklig, skriver Rodeos kreative chef, JOHAN WIRFÄLT.


Om författaren

Johan Wirfält är kulturjournalist och kreativ chef på Rodeo.

En vän från New York är på besök över julen och berättar om de republikanska lobbyister han hänger med på Upper East Sides barer. De tycker att Tiger Woods nu visat att han var "precis som Allen Iverson", trots allt.
Allen Iverson har, som bekant, varit en av NBA:s bästa basketspelare de senaste femton åren. Han är också en av de idrottsmän som blivit mest omskriven för saker som hänt utanför planen - slagsmål på bowlingbanor, påstådda pistolhot mot hustrun, stämningar från folk som säger sig ha blivit misshandlade eller hotade av honom och hans livvakter.
Även om Allen Iverson senare blev frikänd från det enda brott han faktiskt dömts för, är hans gangsterimage grundmurad i USA.

Så vad gjorde Tiger Woods för att bli "precis som Allen Iverson"?
Han var otrogen mot sin fru.
Man kan fundera på när otrohet, oavsett om den som i Tigers fall varit närmast patologisk eller inte, blev jämförbart med misshandel eller hot med handeldvapen. Man kan också fundera på varför republikanska lobbyister inte slänger ur sig att exempelvis David Beckham - en annan serieotrogen och åtminstone ur ett globalt perspektiv lika känd idrottsman som Tiger Woods - också är "precis som Allen Iverson".
Svaret tycks uppenbart: Tiger Woods är ju, precis som Allen Iverson men till skillnad från David Beckham, svart.
Med det konstaterandet hamnar man också i en diskussion som amerikanska medier de senaste veckorna tassat runt utan att riktigt vela ta i, men som istället lever i den amerikanska bloggosfären.

Hade Tiger Woods runtliggande fått samma uppmärksamhet om inte Elin Nordegren och de tolv, sexton eller hur många älskarinnor han nu är uppe i just nu samtliga varit vita?

Svarta män med vita kvinnor är fortfarande minerad mediemark i USA - minns till exempel amerikanska Vogues omslag med den svarte basketspelaren LeBron James och den vita supermodellen Gisele Bündchen för ett och ett halvt år sedan. Tidningen hade knappt nått hyllorna innan en debatt bröt ut kring omslagets eventuellt rasistiska undertoner. Bilden ansågs referera till en gammal filmaffisch för King Kong, och på så sätt knyta an till den rasistiska stereotypen om djuriska svarta män som rövar bort oskyldiga vita kvinnor.

Jag vet inte om Tiger Woods otrohet fått lika mycket uppmärksamhet om Tiger haft mer av sin asiatiska mammas hudton, om Elin Nordegren varit mörkhårig istället för arketypiskt svenskt platinablond eller om någon av kvinnorna Tiger hyst på diverse hotellrum världen över varit svart istället för vit.
Men det är värt att ställa frågan.

Om inte annat för att Tiger Woods, precis som Barack Obama, är en av dem som fått många amerikaner att drömma om det som på senare år kallats "a post-racial society". Augusta National, golfbanan i Georgia där Mastersturnerningen spelas varje år, godkände sin första svarta medlem så sent som 1990. Att världens bästa spelare i världens vitaste sport de senaste tio åren varit svart har ett symbolvärde som inte kan underskattas.

Till saken hör att Tiger Woods själv alltid har ryggat för rasfrågan. När andra kallat honom svart har han svarat att han är "cablinasian", en sammanslagning av "caucasian", "black", "Indian" och "Asian". Det säger något om Woods ovilja att sorteras in i traditionella etnicitetsfack, men ännu mer om hans egen och många andra amerikaners grundläggande besatthet vid ras. Istället för att vägra låta sig definieras utifrån rastänkande överhuvudtaget, uppfinner han en ny etnicitet åt sig själv.

I en kommentar om hur Tigergate speglar samtidens syn på kärleksrelationer, skrev Aftonbladets Katrine Kielos förra veckan att "när Tiger nu faller är det inte från en präktig amerikansk helylle-image. Det är från en övermänsklig image - en dröm om upplysthet och kontroll".
Kielos kunde lika gärna talat om amerikanska rasrelationer.

En av de mest pikanta detaljerna i rapporteringen kring Tiger Woods-affären är hans uttalande - till en vän som behjälpligt nog vidarebefordrade citatet till medierna - att Elin Nordegren hade "gone ghetto" när hon jagade honom med en golfklubba. I Tiger Woods ögon påminde Elin Nordegren alltså, när hon försökte spöa skiten ur sin otrogne make, om En Arg Svart Kvinna - vid sidan av Den Djuriske Svarte Mannen en av USA:s mest seglivade rasstereotyper. Att nyhetsbyrån AP rapporterar att "Tigers trubbel distanserar honom från svarta" är i ljuset av det inte särskilt förvånande. Samtidigt konstaterar The New Republic nyktert att det kunde varit mycket värre. Amerika går åt rätt håll.

Vad Tiger Woods-affären hur som helst visar är att i samma sekund som fasaden rämnar i ett förhållande mellan en svart och en vit person i den amerikanska offentligheten, hamnar frågan om etnicitet ofelbart på agendan.
Drömmen om ett USA bortom svartvitt rastänkande är fortfarande ytterst bräcklig.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/15530

60 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Att spela ut rasistkortet känns inte särskilt kreativt.

Det som i mina ögon gör situationen så pikant är just det faktum att Tiger hela tiden har haft just en helylle image. Iverson eller Vick (amerikansk fotbollspelare som plågade hundar) är en dålig jämförelse, däremot passar Kobe Bryant väldigt bra som jämförelse.

Nu när både Kobe Bryant och Tiger Woods gloria har fallit, vilka afro-amerikanska föredömmen finns det kvar i USA? Jarome Iginla känns som en klockren kandidat som fortfarande är gift med gymnasietjejen. Colin Powell verkar ju också vara ganska helylle men har lite brist på coolhetspoäng eftersom han är politiker enligt vissa en "Uncle Tom"

Permalänk | Anmäl #1 Kosmopolit, 2009-12-16, 14:53

Att påstå att Tiger Woods "straffas för att han är svart" är enligt min mening väldigt ogenomtänkt och bidrar ytterligare till den inflation som redan finns i begreppet "rasism", dvs en extrem överanvänding av ordet så att det till slut blir uttjatat och folk till slut slutar tro på att någonting verkligen är rasism. Ta t.ex. det hysteriskt uppskruvade malandet om att SD skulle vara rasister; ju mer SD själva får komma till tals desto färre kommer till slut att lyssna på dessa tröttsamma rasistanklagelser.

När det gäller Tiger Woods så har han betett sig på ett obegripligt sätt. Han har inte bara haft ihop det med diverse fotomodeller utan har även varit på grannar i området där han och Elin bor. Att han har lagt en massa tid på detta istället för på sina barn är med rätta upprörande. Det har inget att göra med att han själv är svart eller att hans fru är vit. Det handlar om att han har betett sig svinaktigt, helt enkelt.
Beträffande David Beckham, så förnekar både Beckham och hans fru Victoria att någon otrohet har förekommit. Hon har dessutom hela tiden stått bakom honom vilket har lett till att mildra uppståndelsen kring David Beckhams påstådda otrohetsaffärer.

I fallet Woods är omständigheterna helt annorlunda. Dels är det inte bara ett fåtal kvinnor han har haft ihop det med, utan minst tio stycken. Vissa av dessa har han skickat flera hundra SMS till, ringt otaliga samtal till och haft sex med ett tjugotal gånger. DESSUTOM existerar intrycket att Elin - till skillnad från Victoria Beckham - planerar skilsmässa och på intet sätt accepterar vad som hänt.

Möjligen är det "känsligt" med svarta män och vita kvinnor på tidningsomslag i USA. Men att påstå att Tiger Woods straffas för att han är svart och hans fru vit är att bortse från verkligheten.

Permalänk | Anmäl #2 semipalatinsk, 2009-12-16, 15:04

Stackars Tiger, han är missförstådd, VAD ÄR PROBLEMET, det är väl inte så konstigt att det skrivs om honom, det han gjorde var riktigt dåligt samtidigit som han är en världskändis. Geeee what a surprise.
Är Johan Wirfält dum, eller är det här hans sätt att få sina 15 mins of fame ???
Hoppas bara att Elin är smart nog och "ditch the bitch".

Permalänk | Anmäl #5 Sandra, 2009-12-16, 15:19

Johan Wirfält tillhör de som inte kan låta bli att skriva även om han inte har något vettigt att skriva om.

Permalänk | Anmäl #6 goran, 2009-12-16, 15:26

Det vore väl konstigt om Tiger Woods-affären inte skulle ha blivit så stor. Enligt min - och de flesta av mina vänninors - uppfattning, så är det en särskild erotiskt laddning att ligga med en svart man. Många tror säkert att det beror på att den svarte mannen i allmänhet är bättre utrustad än den vite och självklart är det en faktor som påverkar attraktionen.

En vit, blond och vacker kvinna är en våt dröm för många svarta män. Och har man status och pengar, som Tiger Woods har, så är det nog inte så konstigt att man tar för sig.

Det finns så stora ömsedidiga lockelser för en vit kvinna och en svart man att affärerna som, i framtiden kommer att avslöjas, förmodligen kommer att vara ännu fler.

Permalänk | Anmäl #7 Natalie, 2009-12-16, 15:39

Tramsartikel. Anledningen till att Tiger Woods "straffas" är att folk tror att de har med hans privatliv att göra. Släpp det! ALLA borde släppa det! Det här är en privatsak mellan Woods och de personer som är inblandade.

Och du Johan Wirfält, du är en tomte. Det här har ingenting med hudfärg att göra. Sluta skapa självuppfyllande profetior.

Permalänk | Anmäl #8 Daniel L, 2009-12-16, 15:40

Besatthet av ras är det alltför många som lider av.
Inte minst artikelförfattaren, som simmat vilse på djupt vatten.
Det märkliga är att när/om det handlar om en vit person, så talas det aldrig om ras och hudfärg.
Om en vit person blir illa behandlad eller diskriminerad, så talas det aldrig om rasism.

Permalänk | Anmäl #9 G.W, 2009-12-16, 15:42

Vilket skämt! Gå igenom de senaste 20 årens filmer och TV-serier och se vilket som är vanligast. Svarta män med vita kvinnor eller vita män med svarta kvinnor.
Utan att riskera min trovärdighet genom att inte orka kolla själv kan jag lätt säga att det förstnämnda vinner 9:1.

Permalänk | Anmäl #10 LArs, 2009-12-16, 15:49

Att Tiger Woods benämns som svart trots att han bara har allra högst 25% svart blod i sig tyder mer på frånvaron av afroamerikanska förebilder. I den amerikanska dumjournalistiken, som Sverige verkar ha importerat, så finns det närmast en desperation att hitta positiva saker med det "svarta" så att alla med en droppe svart blod räknas.

På samma sätt finns det också en desperation att hitta påstådda fall av diskriminering mot svarta. Ofta går den genom fallerande logik som i jämförelsen med David Beckham. Davids kvinnohistorier har i europeisk press fått betydligt större uppmärksamhet än Tigers, detta trots att David inte aktivt letat ragg och beställt horor som Tiger. Anledningen till att Tiger har fått större uppmärksamhet i USA beror på att fotboll inte tas på allvar där. Anledning till att han har fått större uppmärksamhet i Sverige beror på att han har en svensk fru och att den svenska journalistkåren älskar att läsa och skriva om USA. Alltså inte på grund av rasism som herr Kulturjournalist vill ge sken av.

Permalänk | Anmäl #11 Brumswick, 2009-12-16, 16:17

Skribentens tes är att Woods straffas för sin hudfärg. Kan man då inte på samma sätt hävda att han också haft fördelar av sin hudfärg i andra sammanhang..? Att han är ytterst bra på golf vet vi, men visst har väl det faktum att han är svart golfspelare varit en fördel, i en värld av vita utövare?

Permalänk | Anmäl #12 Markus J, 2009-12-16, 16:58

Man blir förvirrad, i Sverige får man absolut inte prata om raser, raser existerar absolut inte alla är exakt lika förrutom färgen. Men här nämner Johan ras i varje mening så jag blir helt förvirrad :)

Permalänk | Anmäl #13 michael svensson, 2009-12-16, 17:02

Suck, ännu en journalist som tar fram sitt kulturfrenolgiska skjutmått och hittar...trumvirvel...RASISM!

Gud vad vi är trötta på alla dessa mähän i svart kavaj som framhäver sig själva genom att visa att de minsann kan hitta rasism i allt från föreställande konst och glasspinnar. Kultrufrälset suger ut andras medmänsklighet för att sedan ge den till sig själv.

Den är också den sortens kapitalistsv-n som kommer att leda in Sverigedemokraterna i riksdagen. Kulturfrälset förverkligar sig själva på andras bekostnad.

Permalänk | Anmäl #14 Olaus Petri, 2009-12-16, 17:05

Ja det var riktiga 1800-talsåsikter som framförs av Johan Wirfält. Alltså att vara otrogen är inte okey i något sammanhang bland kändisar av denna kaliber.

Dubbelmoralen fik sig en knäk (den bokstav som ligger mellan b-d funkar inte sätt in den själva) när president Bill linton blev påkommen med sexualla aktiviteter med den där damen ni vet Monika Lewinsky.

Dessförrinnan hade i stort sett alla amerikanska presidenter haft damer bredvid. Värst var president John F Kennedy, som ständigt bedrog sin Jaqueline. Han var klar sexmissbrukare, preis som Tiger Woods.

Förr i tiden ingik det att man skulle få damer okså tillsammans med makten oh härligheten. Tänkte på det när jag såg ett TV-program om slutanens harem i Istanbul. För 500 år sedan levererades slavflikor, bortrövade judiska eller kristna (för muslimer kunde inte vara slavar enligt koranen) till detta hov. De var kring 12 år när de kom oh fik lära sig hur de skulle behaga männen.

Alltså jämlikhet mellan könen liksom mellan raser oh religioner är ett alldeles nytt påfund. Oh naturligtvis straffas inte Tiger Woods för att Elin är vit oh blond. Utan för att han inte har begripit vilket århundrade han bebor.

För övrigt så var president Kennedy okså i stort sett tvingad av fadern oh modern att bli president. Han försökte till oh med smita från detta jobb, men det gik förstås inte.

Woods är uppenbarligen indoktrinerad av föräldrarna oh någon buddistisk spåman att han skulle bli störst av alla vad han än gjorde.

Kan vara en orsak till att dessa båda män måste belöna sig själva med sex, när de väl hade lytt sina föräldrar oh blivit det som krävdes av dem.

Permalänk | Anmäl #15 Ann Helena Rudberg, 2009-12-16, 17:15

Att kalla situationen för rasistisk och hänvisa att andra svarta idrottsmän har blivit utsatta för samma förföljelse är riktigt genomkorkat.
Man kan inte bara kalla saker för rasistiskt bara för att man "tycker" så.
Ni "journalister vet hur man ska manipulera folket till att tänka som får, men nu är det slut med det.

Permalänk | Anmäl #16 Janne, 2009-12-16, 17:21

Fan Johan, du kunde väl skrivit den här artikeln två dagar tidigare?

Nu förlorade jag ju vadslagningen om hur länge det skulle dröja innan en svensk kulturjournalist skulle påstå att uppståndelsen kring Tiger beror på att han är svart.

Hur kunde du och dina gelikar dröja så länge med denna helt uppenbara vinkel? Det är ju som med Wanja. Skriverierna om henne berodde så klart inte på att hon var en LO-ordförande som beviljade sanslösa ersättningar till näringslivshöjdare. Nej nej! Hon var kvinna. Det var därför.

Att Tiger är världens bästa golfspelare genom tiderna, världens bäst betalde idrottsman sedan MJ, har odlat en helylleimage, har framstått som i princip ofelbar, och är dessutom gift med en svenska, är förstås av underordnad betydelse. Han är ju svart. Det är därför.

Ni kulturjournalister är för underbara. Hur skulle vi vanliga dödliga klara oss utan era skarpsynta analyser? Uttalande från din "vän" bevisar ju att alla amerikaner är rasister!

Permalänk | Anmäl #17 Anders Bondensson, 2009-12-16, 17:22

Straffas för att han är med vita kvinnor!!!!!!!!!!
Jag som trodde att han var otrongen! Att han lurade hela världen med sitt helyllenylle!
-Nä han har ju varit otrogen. -Det är väl inte så att svarta har rätt att vara otrogna. Bara det inte sker med vita kvinnor? -En väldigt rasistisk åsikt!
-Han straffas för att han varit otrogen................................

Permalänk | Anmäl #19 Ingemar, 2009-12-16, 18:01

Äntligen en vettig artikel om Tiger-affären! Han är inte den första att vara otrogen, herregud kan inte alla fatta det?? Skillnaden är den mediecirkus/moralpanik som uppstått och som sannerligen inte skulle vara så stor om han haft en "svart" fru som han vart otrogen mot! Kolla bara Beckham som var otrogen, hängs han ut på samma sätt och svartmålas?? Nej, där hängs istället Victoria och hennes "misstag" (diverse fyllor, hårdbantning etc) ut som om det delvis var hennes fel, att hon "tappat kontrollen"! Kan folk inte vakna upp ur dimman, det var inte många år sedan apartheid systemet upphörde där det var ok att skjuta svarta mitt på gatan, är vi verkligen så naiva att vi tror att det systematiska rasifierade tänkandet, den systematiska diskrimineringen och den vita etnocentrisemen helt plötsligt eliminerat sig själv??!

Permalänk | Anmäl #20 lollo, 2009-12-16, 18:18

Suck. Tiger Woods har betett sig som han gjort därför att han kunde, precis som alla andra idrottsmän, skådisar, politiker osv som ligger runt. Kvinnor attraheras av män med status sen urminnes tider. Att detta mediadrev drabbade Woods hårt var för att han haft en status som 100% helylle sen starten, vilket man knappast kan säga om Beckham.
Det är för enkelt att skylla på en rasistgrej i det här fallet. Det handlar inte om annat än att vältra sig att Mr och Mrs Perfect visst inte var så jävla perfect ändå och att Mr Perfect hade otur som satte på en svartsjuk tjej som satte igång allt.

Samma logik borde gå att tillämpa på t.ex. Henke eller Zlatan som alla vet har legat runt minst lika mycket och är precis som Woods mörka killar gifta med ariska kvinnor.

Permalänk | Anmäl #21 Flåsa, 2009-12-16, 18:20

Äntligen en vettig artikel om Tiger-affären! Han är inte den första att vara otrogen, herregud kan inte alla fatta det?? Skillnaden är den mediecirkus/moralpanik som uppstått och som sannerligen inte skulle vara så stor om han haft en "svart" fru som han vart otrogen mot! Kolla bara Beckham som var otrogen, hängs han ut på samma sätt och svartmålas?? Nej, där hängs istället Victoria och hennes "misstag" (diverse fyllor, hårdbantning etc) ut som om det delvis var hennes fel, att hon "tappat kontrollen"! Kan folk inte vakna upp ur dimman, det var inte många år sedan apartheid systemet upphörde där det var ok att skjuta svarta mitt på gatan, är vi verkligen så naiva att vi tror att det systematiska rasifierade tänkandet, den systematiska diskrimineringen och den vita etnocentrisemen helt plötsligt eliminerat sig själv??!

Permalänk | Anmäl #22 lollo, 2009-12-16, 18:24

För i helvete ärligt talat... jag hade överhuvudtaget inte ens tänkt på att det är fråga om raslandning förrän artikelförfattaren tog upp det.

Jävla konspirationsteorier. Inget annat.

Permalänk | Anmäl #23 Andreas, 2009-12-16, 18:24

Raaas? raaas? vilken raaaaas de e? ja innan jag filade ner taggarna,målade den gul och klipte av svansen så var det en krokodil! (Kenneluppfödare Lindemann) utalas med östermalmsrrrrrrrrrrr,,,,

Permalänk | Anmäl #24 JiiPee, 2009-12-16, 19:06

Ja, där kom den - raskortet från en vänsterPR-snubbe, har ni inget bättre att skriva om än alla självmål.

Tiger Woods är världens mest kände golfspelare
Tiger Woods är en av världens mest rika idrottsutövare
Golf är överklassportens nr 1 vid sidan av segling och möjligen tennis.
Tiger Woods är en helyllekille som framställt sig som en bror duktigtyp.
Tiger Woods har gioft sig med en vacker ung blond Svenska.

Varför förringar du Tiger - genom detta raskort. Det hade ju varit lika snaskigt om huvudpersonen varit vit, tänk dig en politiker eller firad kändis.

pressen gapar efter skandaler och folk tycks hungriga efter att läsa om skandaler i den rika världen.

Att Tiger är svart är en extra krydda, dvs de förste svarte som lyckats inom den vita sporten. Det är stort, anmärkningsvärt och värt att uppmärksamma, leker man i denna division så får man anta att man kan falla tungt, oavsett hudförg.

Ska jag komma med något fördomsfullt, när jag ändå är i farten, bara för att retas, så blir det att om du när är en av världens mest kända personer så är du också världens mest påpassade personer. Att då hälla ett stall med 10 st älskarinnor och tror att detta går att hålla hemligt är inte så smart. Även om du inte är känd så är mer en en älskarinna max vad du klarar av att hålla hemligt, ett tag. Är du superkändis och knullar runt får du vara beredd på att att bli avslöjad inom en kivart. Att Tiger kunnat hålla på som han gjort visar nog mest att han är omdömmeskös så in i helvete. Kukens viljua var starkare än hjärnans. och det är ju buskul, han är i gott sällskap. men så genomtänkt är det inte. Man kan fråga sig hur Elin klarat av detta, för naturligtvis har hon fattat ett och annat och hållit käft och bitit ihop för barnens skull, kanske tom påtalat frågan i hemmet under en lång tid.

Vi dömmer Tiger för vad han gjort, om vi alls dömmer. Att bli rik och världsberömd och eftertraktad är nog inte lätt för någon grabb med fattig bakgrund eller rik. Varför skulle vi dömma honom för hans hudfärg, den som påtalar detta är ute i dunkla avsikter och gör mig mest förvånad. Hur mycket har man tänkt som PR-konsult när man uttrycker sådan dravel, det är ju faktiskt rena självmålet.

Permalänk | Anmäl #25 Sven Svensk, 2009-12-16, 19:30

Tiger Woods hängs ut för att han är ett 24karats äckel. Fyfan hålla på och vara otrogen med kanske dussinet kvinnor varav en del är porraktriser. Och sen hem till fru och barn.
Fyfan för massmedia i Sverige och de journalister som jobbar där! Ni är ju inte ett dugg bättre än T.W för övrigt!

Permalänk | Anmäl #26 sillen, 2009-12-16, 19:45

#17
//Anders Bondensson
Att Tiger är världens bästa golfspelare genom tiderna, världens bäst betalde idrottsman sedan MJ, har odlat en helylleimage, har framstått som i princip ofelbar, och är dessutom gift med en svenska, är förstås av underordnad betydelse.//

Håller med till 100%.

Tiger har sålts (och köpts av globala företag) som en riktig übermensch. Han är en av de mest framgångsrika och överlägsna idrottsmännen någonsin. Ett snedsteg hit eller dit hade väl inte varit något att släpa genom medias onyanserade kvarnar. Men nu tyder rapporterna på något annat.

Sen skulle jag iofs vara villig att diskutera huruvida media och vi medborgare i någon mån stigmatiserar Tiger utifrån hans etnicitet, och då speciellt i kombination med det som nu inträffat. Kanske är det så, kanske inte. Jag tror nog mest att folk känner sig lite lurade.

Permalänk | Anmäl #27 Tellus, 2009-12-16, 19:50

Fel fel fel, du har jättefel, Tiger straffas för att han betet sig väldigt illa, främst mot sin fru och barn men även övriga familjemedlemmar. Bryt pennan och sök dig en annan bransch, ett tips bara.

Permalänk | Anmäl #28 Birger med stort B, 2009-12-16, 19:53

Oavsett hudfärg - så är det pengar som avgör. Köper man sex av eskorter så bör man fatta att de är till salu. Även när journalister vill köpa deras berättelser.

Är det någon som visat etnicitet i denna story så är det Elin som inte accepterar eskorter, något som många kvinnor i USA måste acceptera som "mannens behov" utan att det betraktas som otrohet. Men vi nordiska kvinnor tar golfklubban istället.

Heja Elin!

Permalänk | Anmäl #29 Inte hudfärg utan pengar som avgör, 2009-12-16, 20:02

Vilken dumskalle...
Nej Tiger straffas för att han inte bara varit otrogen för det är mänskligt. Hade det varit en eller två kvinnor så hade nog folk inte sagt så
mycket om det men den här mannen verkar ju ha doppat veken oftare än jag doppar min t-påse samtidigt som han odlar sin helylleimage. Dessutom rena horor uppenbarligen. Riiiktigt slipprigt... Ju högre man klättrar desto längre faller man...

Permalänk | Anmäl #30 Gittan, 2009-12-16, 20:05

Har författaren bott under en sten de senaste 20 åren eller vadå? Alla under 70 rynkar ju knappast på näsan åt förhållanden med olika raser i.
Vilket skämt, snacka om att plocka några självgoda poäng, lukta på sina egna fisar och sova gott inatt. Genomskinligt.

Permalänk | Anmäl #31 e, 2009-12-16, 20:30

Jag tänkte direkt när jag såg artikeln "NEJ INTE NU IGEN" Men du har lyckats. Verkligen en dum artikel som knappt ens är värd en kommentering och jag blir glad över att dem flesta sågar dig till fotknölarna.

Klart som fan karln ska hängas ut! Som många redan har skrivit så har Tiger Woods gjort sig ett varumärke genom att vara helylle och vara en fin familjeman. Men icke sa nicke så står han ändå med brallorna nere och gråter. Otroligt pinsamt och det här lever ju pressen för.

Urdum artikel.

Permalänk | Anmäl #32 Jonas, 2009-12-16, 21:21

Men, herregud, vilka tossigheter som ständigt spys ut av skrivkåta här på Newsmill...
Så, om Tiger hade haft ihop det med ett femtontal svarta kvinnor hade vi inte sett samma hysteri i media?
Så om Bekcham hade varit med ett femtontal vita kvinnor hade vi inte sett samma hysteri i media?
Vilka dumheter!

Permalänk | Anmäl #33 Anders U, 2009-12-16, 21:20

Hade Tiger haft ihop det med svarta män hade det förstås gett ytterligare en extra dimension, eller varför inte vita unga gossar?

Vad tror kulturfrenologen, aka J Wirfält, som skrev denna självförhärligande artikel? Hade det också dragit fram rasismen i ljuset?

Permalänk | Anmäl #34 Olaus Petri, 2009-12-16, 21:42

Just det, huvudet på spiken Johan Wirfält! Nogger Black är f.ö. rasistiskt - och glöm för allt inte i världen att förbjuda Tintin och Pippis pappa negerkungen!

*Gäsp*

Permalänk | Anmäl #35 Zygmantas, 2009-12-16, 21:54

Trams och ett försök till att plocka en billig politisk poäng. Du devalverar begreppet rasism och avslöjar samtidigt att du själv tänker i banor av hudfärg i fall där typ ingen annan gör det. Det är alltså fortfarande ett issue för dig Wirfält att Woods är mörkhyad.

Du är påkommen Wirfält.

Permalänk | Anmäl #36 Pajen, 2009-12-16, 22:33

Att extremvänstern orkar, gäsp!

Permalänk | Anmäl #37 Paul, 2009-12-16, 22:35

1. Tiger skulle liksom Obama aldrig blivit så höjd till skyarna från första början om det inte varit för hans hudfärg och bakgrund. Jämför exempelvis med farbror Obama och skildringarna i supportertidningen DN om honom och hans exemplariska familj! Hade killen varit vit hade de bara ryckt på axlarna...

2. Om David Beckham varit serieotrogen med 20 svarta kvinnor med enorma behag, silikonläppar och tveksam filmhistorik är jag övertygad om många hade tyckt att det varit extra pikant. Men han hade troligtvis avfärdats som kolonialist och exotist och sen dragits i smutsen.

3. I USA är man öppen med mycket etnisk statistik vilket faktiskt gör att läs- och räknekunniga kan se själva att det är enorma skillnader mellan folkgrupperna när det gäller exempelvis brott (djuriskhet?), barnafödande utanför äktenskapet, skolprestationer, etc. Tänk också på att USA motsägelsefullt nog använder mycket positiv särbehandling så förstår du med att det finns kvar etniska spänningar som inte försvinner för att du vill det.

Permalänk | Anmäl #38 Ilmar, 2009-12-17, 00:42

Race has NOTHING to do with it, sorry.

Permalänk | Anmäl #39 Skvallerkärringen, 2009-12-17, 00:46

Tja, om man ska dra fram rasfrågan i denna urtrista händelse så kan man lika gärna vända på steken. Varför söker sig Tiger Woods till vita kvinnor? Är detta någonting som bör accepteras helt utan vidare? Vilka signaler sänder det till samhället i övrigt? Hur påverkar det den mellanrasliga våldtäktsstatistiken?

När vita kvinnor ser vita män med asiatiska kvinnor så fäller de ofta avundsjukt kommentarer om att förhållandet beror på pengar. Inte sällan dras paralleller till kolonialism och liknande. Varför klandras inte Tiger Woods på motsvarande sätt?

Permalänk | Anmäl #40 Pontus, 2009-12-17, 02:18

Visst är rasism en faktor bakom. Det är så människor fungerar, man tycker att folk borde ha lärt sig vi det här laget. Ett par studier visar att omkring 70%-80% av befolkningen har implicita rasistiska tendenser. Att man inte erkänner det beror nog delvis i att dom vita männen i hög grad förtränger sådana känslor, det är ju ont att vara rasist. Då får man antingen en person som agerar rasistiskt utan att veta det, eller en antirasist, som innerst inne är driven av skam över hur man egentligen känner. Väldigt konstruktivt, inte.

Permalänk | Anmäl #41 Karl, 2009-12-17, 04:03

Det var nog bland det mest korkade inlägg man läst på Newmill vilket inte säger lite. Tänk att folk lägger så mycket energi på att hitta bakomliggande orsaker till allt.

Permalänk | Anmäl #42 Nisse W, 2009-12-17, 08:35

Ja, ja ... bla bla. Tror personligen inte ett dugg på konspirationsteorier från gubbar av allehanda sort. Herr Woods straffas för att han betett sig som ett arsle, helt enkelt!
Heja Elin.

Permalänk | Anmäl #43 Jag, mamman, 2009-12-17, 08:46

Jo, jo...
Heja Elin?
Sedan när blev det ok att en kille som vänstrar omkring, och är aldrig så otrogen, blir rejält misshandlad av tjejen? Eller är det så det ska fungera? Och gäller det då även i andra sammanhang? "Vi var överens om att vår ekonomi bara klarade av att hon skulle köpa skor för 500, och nu har hon köpt för 2000. Jag blev så djävla bitter på hennes svek så jag slog henne med ett baseballträ."
Nja, Elin i en cell och Tiger på skambänken är min preliminära dom.

Permalänk | Anmäl #44 Mayo, 2009-12-17, 08:56

patetisk artikel som vanligt från en PK skribent.
Helylle Tiger har inte bara vänstart lite , han köper sex oavbrutet (straffbart i sverige även om hudfärgen är svart)

Skall vi inet gråta över Elin och barnen istället.

han har betett sig som ett svin och ska behandlas som ett sådant, hopas att vi slipper se honom på banan igen !

Permalänk | Anmäl #45 viking, 2009-12-17, 09:33

Det var nog det dummaste jag läst på länge!
Han ”straffas för han som svart är med vita kvinnor”, inte för att han beter sig som svin.
Är det ”svarta” som svartmålar honom? Eller är det fakta från både vita och svarta som vi får del av?
Vilken orealistisk slutsats

Permalänk | Anmäl #46 B T, 2009-12-17, 10:06

Artikelförfattaren är kreativ chef. Och det går alldeles utmärkt - som artikeln är ett mycket bra exempel på - att vara kreativ och samtidigt helt sakna omdöme. Nästa artikel bör nog granskas av Omdömeschefen, som förhoppningsvis är någon annan.

Permalänk | Anmäl #47 JG, 2009-12-17, 10:38

Ytterligare en som lever enligt principen "om jag inte hörs eller syns finns jag inte".
Googla gärna på "Johan Wirfält " och se själva.
Artikeln är som kommen ur en datoriserad floskelgenerator inställd på 90% PK och 10% genus.
Gamla tjafsfördomar utstyrda i ny förpackning om vita och negr.. öh "färgade"..
Ett gott råd, dessutom gratis, till Wirfält, håll dig till din blaska och låt bli att smutsa ner Newsmill ytterligare!
(Det har varit tillräckligt många jag-vill-också-synas-artiklar på senaste tiden!)

Permalänk | Anmäl #48 Johnny, 2009-12-17, 10:55

Tiger Woods "straffas" för att han fram tills nu varit sedd som en präktig och ordentlig man, som istället visat sig vara raka motsatsen (i alla fall beträffande sin familjemoral). Det har inget att göra med att han är afroamerikan. Eller ska han inte få kritiseras bara för att han är mörkhyad??

Permalänk | Anmäl #49 Mikael, 2009-12-17, 11:56

Dom egentliga och största rasisterna är individer som Johan Wirfält.
För dem är en annan hudfärg och hårfärg än vitt och blont per automatik, något negativt och underlägset/svagt - ett handikapp.

Sonika är färgade personer som Tiger Woods hudfärgs-handikappade, i wirfälts ögon.

Detta synsätt på sina medmänniskor är oerhört kränkande och nedsättande. Rasistiskt...

Permalänk | Anmäl #50 G.W, 2009-12-17, 13:06

"ghetto" betyder inte längre "svart" idag i USA. Sorry!

Permalänk | Anmäl #51 svart snöhare, 2009-12-17, 14:15

... så det finns alltså en gift, vit golfspelare med ett dussin älskarinnor vi inte känner till om...och är heller inte intresserade av?
sssssssex sells, dude...

Elin Nordegren to divorce Tiger Woods
December 17, 2009

http://latimesblogs.latimes.com/sports_blog/2009/12/elin-nordegren-to-di...

Permalänk | Anmäl #52 Skvallerkärringen, 2009-12-17, 20:54

han har väl inte gjort nåt kriminellt bara knullat runt.
det är väl så att pressen ock alla andra inte har med det att göra.
jag tycker synd om karln,nä låt woods ha sitt lilla roliga ifred.

Permalänk | Anmäl #53 RÖRÖ, 2009-12-17, 22:08

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.