Morgan, om du tar hand om hon med Barbieklubben och han den där hr Lajbans så skall du se att det ordnar sig.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-12-16, 08:42
Det blir Moderaterna och Sverigedemokraterna mot Socialdemokraterna och Miljöpartiet framöver.
Vänsterpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna behövs inte.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-12-16, 09:04
Centern ligger numer till höger om moderaterna...rätt naturligt, emedan fredrik lanserade moderata arbetarpartiet. Jag menar,
nån måste ju finnas till höger?!
Men så länge Mona brottas med sin egen trovärdighet och en potentiell justitieminister som har så mycket fritid i sitt riksdagsuppdrag att han både hinner skriva böcker samt företräda i domstolar....så kommer det blå blocket att dominera.
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-12-16, 09:07
Känns nästan som om demokratin fungerar, Sveriges rikaste parti med landets mest överbetalda partiledare riskerar att åka ut trots dessa förnämliga resurser, man kan inte köpa sig in i riksdagen och pengar hjälper inte mot dumhet.
Har för mig att maudan sa att de betalde ca 50 000 mer än vad statsministern tjänar i månaden för att hon var så duktig. Även Mona har av någon underlig anledning statsministerlön garanterad av partiet.
Maud, Mona och Vanja torde väl vara i särklass när det gäller diskrepransen mellan vad de vill ha för sina tjänster och vad de faktiskt levererar.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-16, 09:17
Tänk om nån sosse nån gång kunde berätta vad de själva har för politik.
Permalänk | Anmäl
vonunten, 2009-12-16, 09:33
Johansson har helt fel!
Centerpartiets förnyelse tas emot väl av väljarna. Titta på vilken politik som har kommunicerats under hösten:
1. Lägre skatter
2. Avstampsjobb
3. Flexibel föräldraförsäkring
4. Skattefri uthyrning för unga
etc. etc.
Titta sedan på de senaste opinionsmätiningarna.
1. Demoskop + 1,1 procentenhet
2. Sifo + 0,7 procentenhet
SCB visar visserligen en nedgång på 0,5 procentenheter. Men förmodligen spelar mediebilden av Vattenfall in mer på den.
Centerpartiet är på rätt spår och det verkar skrämma livet ur Morgan Johansson.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-12-16, 09:54
Jag delar naturligtvis analysen. Centern har låtit sig nyliberaliseras på ett historielöst sätt och de har därmed gjort sig själva obsoleta i svensk politik. Det behövs inte fyra partier för att spänna upp det borgerliga alternativet. Ett socialliberalt (den platsen känns ledig), ett socialkonservativt och ett mörkblåare liberalt, det räcker rimligen för att ge borgerliga väljare en möjlighet att nyansera sitt val.
Det jag däremot inte riktigt förstår är varför en socialdemokratisk riksdagsman skall vara den som ger centerpartiet råd i denna fråga. Är ni (=vi, eftersom jag fortfarande betalar medlemsavgift i partiet) ledsna att det inte finns ett borgerligt parti som (S) med trovärdighet kan samarbeta med om (SD) kommer in i riksdagen och rödgröna sidan inte får egen majoritet? Är det därför vi försöker få (C) och/eller (FP) att komma på bättre tankar och återvända till mitten?
Jag är rädd för att dessa välmenande, men lite nedlåtande, råd om något får motsatt effekt. Jag tror att vi skall vänta med locktoner mittenut till dess att vi har ett valresultat att gå på. Då kanske det kan vara dags att se om det finns några "riktiga" centerpartister kvar bakom det skräniga Maud-gänget, och/eller om det finns några goa socialliberaler kvar i major Björklunds kolonner. Om inte annat kunde det kanske var ett sätt att hålla kommunisterna utanför regeringen…
Permalänk | Anmäl
Anders, 2009-12-16, 10:07
Detta är propaganda. natruligtvis är sossarna med på de nödvändiga skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare som regeringen gjort. Att det inte finns pengar i trygghetssystemen vet alla, tom pensionen håller på att tryta. Inga partierna säger något, men alla vet att våra invandrare är kraftigt överrepressenterade i våra trygghetssystem. Vad detta beror på är självfallet inte arbetsoduglighet, utan det svenska passificerande systemet. Invandrare är kraftigt överrepressenterade i sjukpenning och förtidspensionringar. och det är en skandal, det kostar skattebetalran mycket pengar och är en tragedi för den enskilde som faktiskt blir aretsoförmögen psykiskt av att vara just utanför arbetskraften.
SÅ det finns inga alternativ, och det vet Morgan. Trygghetssysteme är inte alls södertrasade, däremot vill man öka incitamenten. Man behöver intge vara höger för att fatta att arbete och välstånd hänger ihop. Vi har ju en välförd för att vi arbetar, i alla fall några. Det vore hederligare att beskriva hur vi ska minska andelen utanför arbetskraften, det var ju detta som sossarna misslyckades med under 12 år. Sjukpenningen är helt central.
Vad avser centern är det inte så mycket höger som man kan tro, eftersom Moderaterna girat kraftigt vänstger, så är det inget utrymme kvar i mitten, där småborgarna annars åller till. Moderaterna har helt enkelt snott utrymmet på småborgarnas bekostnad. De försöker profiliera sig i olika småfrågor. Centern har varit sämst, det är mycket på grund av att Maud har för små öron, hon kan inte hantera makt och kan inte ta in information, det är en personlig fråga, inte så mycket högerpolitik. Centern har tre grupper av väljare, gamla hederliga bondegänget ut i landsorten, miljöorieneterade mittenväljare och så den nya idiotiska Stureplanscentern, som syns och hörs, men som inte åstadkommer någotn nytta alls - dvs vi kan ju alla se hur det går med centerns opinionssiffror. Maud är körd efter detta val, om inte siffrorna stiger och det blir alliansen som vinner valet. Stureplanscentern är redan på väg ut, den luringen gick ingen väljare på, utom ett litet antal förvirrade ungdommar. Så centern kommer att ta upp kampen med MP igen, om marginalväljare på mitten med ett grönt fokus.
Men den stora frågan berör inte centern, utan hur våra politiker tänkt sig aktivera alla Svenskar med invandrarbakgrund som aldrig får ett jobb och som aldrig komer in i samhället, utan är internerade ute i våra invadnrarghetton. Vi löser inte detta med mer bidrag, för även om vi vill ha det så, dvs hålla invandrarna utanför arbetskraften, så har vi inte råd, så vad är då sossarna alternativ - om ni inte vill hålla fast vid att världens friskaste folk har världens högsta sjukskrivningstal. Något är lurt Morgan. Men vi fattar poängen med artikeln, ni leder ju opinionen och har fått över 350 000 svenskar på bidragssidan, som inte har något annat hopp än att fortsätta leva på sjukpenning. Skulle vara intressant att se siffror på sjukförsäkrade människor efter födsloland samt regional härkomst. Allt går att koka ner till vilka som betalar för kalaset och vilka som ges betalning, för att fortsätta må dåligt och hållas utanför arbetskraften, men som i gengäld ger sin röst till det gamla arbetarpartet, gammal är alltså när man inte längre arbetar, om man inte redan har arbete, för då ska pensionsålderna höjas, så att vi har råd att fortsätta hålla alla under 65 utan arbete fyra år till.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-12-16, 10:09
Det är pinsamt. Lite bättre siffror för tillfället för (s) pga proteströster mot regeringen. Då hoppar Morgan Johansson triumferande upp ur den rödgröna dunkla lådan. För det är inte de rödgrönas politik som gett lyftet just nu utan just proteströster mot regeringsalliansen. Faktum är ju och det känner säkert Morgan Johansson att det är vänstern som sakta men säkert, dag för dag och månad för månad - i takt med att vi lämnar industrisamhället bakom oss - tappar i styrka. Vänsterpartiet står och stampar och (s) har en långsiktig trend på väg ner mot 30%. I de framtidsinriktade tjänste- och serviceinriktade storstäderna är (s) snart mer eller mindre borta. Ingen blir ledsen om detta gårdagens parti försvinner helt.
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2009-12-16, 10:22
Det känns verkligen som att han lever i en sosse bubbla. Dessutom, han samverkar med kommunister, det fnns inget parti i alliansen som är i närheten av att arbeta med dylik extremism.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-12-16, 10:34
#3 Bo T, 2009-12-16, 09:04
Det är bara sossar som inbillar sig att Moderaterna har något gemensamt med det nationalsocialistiska och utvecklingsfientliga skattehöjarpartiet SD.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-12-16, 10:38
#10 Lars Wetterström, 2009-12-16, 10:22
Nej, sossarna tar tillbaka de proteströster mot Mona som de förlorade när hon först stängde dörren till vänster och gick till sängs med MP, för att i nästa stund bjuda in Ohly på en trekant. Ser mörkt ut för Alliansen nu.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-12-16, 10:54
Det är bara att skriva under på #8 Anders briljanta kommentar; Bra analys Morgan, men det är inte ditt jobb att rädda Centern. Fokusera nu på att bygga med mp och v och försök inte så förtvivlat att hålla alla dörrar öppna.
Permalänk | Anmäl
Niklas A, 2009-12-16, 10:57
Järnkanslern. Eftersom skiljelinjen i svensk politik snart kommer att gå mellan för och emot asylmissbruk och massinvandring så blir det naturligt så att Moderaterna och Sverigedemokraterna hamnar i samma block.
Om du tror att Moderaterna tillhör islamkramarna så läs: http://www.dn.se/opinion/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invan...
Din stämpling av Sverigedemokraterna som nazister är grovt osaklig och rent förtal. Inget annat svenskt parti står på Israels och judarnas sida. Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-12-16, 11:14
"Om tio år är Sverige narkotikafritt" sade Morgan Johansson då han var folkhälsominister. Visst är det härligt att landet styrs av så pass kompententa och insiktsfulla politiker. Frågan är hur någon kan ta Morgan och hans kollegors struntprat på allvar, än mindre villigt lämna ifrån sig halva sin förvärvsinkomst till sådana klåpare.
Permalänk | Anmäl
Hiram, 2009-12-16, 11:26
Centern måste ta striden mot MP .... MP är dubbdäcksförbud på Hornsgatan C finns där man förstår att däcken behövs ..
För storstadsbon och MP är naturen ett hot
C lever i och med naturen ...
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-12-16, 11:40
I sann sosseanda far Johansson med osanning kring alliansens politik.
Regeringen har inte alls sänkt skatten mest för de allra rikaste. Tvärtom har inkomstskatten exempelvis sänkts med inriktning mot låg- och medelinkomsttagare.
Vidare har ju (s) spottat och fräst vid indroduceringen av varje nytt steg av jobbskatteavdragen. Varje gång har det sedan gått cirka ett år innan de har vänt på klacken och meddelat att de accepterar skattesänkingen.
Johansson anklagar alliansen för att låna pengar till skattesänkningar. Men (s) förslag är ju ännu värre: I er budgetmotion lämnar ni förslag på att låna pengar till skattehöjningar! Hur tänkte ni där?
Att dessutom än en gång försöka smeta (sd) på alliansen är makalöst lågt. Återigen spelar (s) endast (sd) i händerna.
Hyckleriet blir än mer uppenbart när man betänker de samarbeten (s) har med just (sd) på kommunal nivå. Sopa rent framför egen dörr istället, om ni anser att använda (sd) som murbräcka mot alliansen är en god strategi.
Det är nog dock inte det smartaste drag ni kan göra, för tämligen snart kommer ni märka att en sådan strategi är fruktlös. (sd) är nämligen inte ett högerparti - det är ett socialistiskt skattehöjarparti, och står därför långt från alliansens politiska profil - även oaktat vår skilda syn på migrationsfrågorna. Fakutm är att de enda som gynnas av denna strategi är (sd), och det var kanske inte det ni hade tänkt?
Fakutm kvarstår: De borgerliga bekämpar fattigdomen, vänstern bekämpar rikedomen.
Permalänk | Anmäl
Albin, 2009-12-16, 11:58
Klart att man kan odla det udda intresset at vara intresserad av de gamla bondeförbundet men till vilken nytta. Det verkar vara något av en trend att mer eller mindre ledande sossetyckare är mer intresserade av andra partier än sitt eget. Frågan kvartsår dock "vad vilja socialdemokraterna".
Torsten Sverenius intervjuar sosse eliten, Östros, Österberg, Baylan och Ulvskog, summa summarum verkar det inte finnas så där väldigt mycket visioner som känns radikala på något sätt och självkritik över de senaste 12 åren vid makten är det tunt med. Vad kan vi vänta oss en blek kopia av godsägarens regim?
Säga vad man vill om borgarna de sviker inte de sina, de levererar högerpolitik när de får makten. Men när det gäller ofördelning från de många till de få blir det i bästa fall jämnt skägg mellan blocken, med fördel vänsterblocket som inbillar de många att det ’r för deras eget bästa.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-16, 12:02
Morgans analys blir skev när han kritiserar stora skattesänkningar.
Dessa skattesänkningar är egentligen rätt små när man ställer dem i jämförelse med att Sverige har bland de högsta skatterna i Världen. Även om vi sänker skatten med 100 miljarder är det ändå bara 5-6 % sänkning. Alla skattesänkningar som är mindre än 20 % är relativt små.
En mer sund utgångspunkt vore att - en sänkning av skattetrycket som idag ligger närmare 50 % så att sverige får ett skattetryck som ligger på ca 35 % (OECD-snittet), vore en större skattesänkning men samtidigt inte orimlig alls på något sätt.
Kan andra länder ligga på 35 % så kan även Sverige.
Permalänk | Anmäl
a b, 2009-12-16, 12:25
Morgan: Jag vill inte ha tillbaka sossarna. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig dig som Statsminister. Fan va´du verkar trevlig. Kanske lite för korrekt och prydlig men det kan vi stajla om. Tänk om man kunde plocka ihop dom bästa - helt enkelt toppa laget.
Ser egentligen ingen skillnad på blocken. Vad som än sker är vi svenskar ett pungslaget folk. Vi betalar skatt innan vi ens kommit upp i existensminimum.
Det stiger folk åt huvudet att komma upp sig i smeten. Maud Olofsson pratade innan hon kom i maktställning om småföretagarna. Att dom måste få bättre villkor. Hon fortsätter att gaffla om det i regeringsställning. Men inget händer. Det är bara tomma ord. Hon säger sig ha varit företagare. Men det har hon inte. Hon var vd för Hushållningssällskapet. Det är något helt annat än att starta eget.
Reinfledt använder orden Utanförskap och Arbetslinjen i vart tredje ord. Men han har slutat för han har haft för mycket EU i skallen. Utanförskap - vilket jävla ord. En miljon människor står utanför trygghetssystemen och det har inte blivit bättre med Alliansen. Ni sossar gjorde inget. Alliansen gör inget. Så vem i all fridens dagar ska man rösta på?
Jag tror jag lägger min röst på SD som många andra kommer att göra så ni ljugarpolitiker får era fiskar varma. En riktit solar-plexus-smäll är precis vad systemet behöver.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-12-16, 12:51
"Med denna kurs går centern mot ett förödande valnederlag 2010. Kanske raderas det ut. Men ska partiet kunna hänga kvar, så gör det klokast i att återupprätta rågången åt höger, återskapa integriteten i förhållande till m och fp och återta sin klassiska mittposition i svensk politik."
Varför skriver Morgan Johansson detta? Förväntar han sig att centerledningen skall tacka för omtanken?
När kommer S angripa borgalliansen för arbetskraftsinvandringen som skäl jobb från svenskar och de invandrare vi redan har och som verkar lönedumpande?
Permalänk | Anmäl
Bengt, 2009-12-16, 13:18
"Sönder trasade trygghetssystem" det är ju så man blir mörkrädd, bara för alla inte vill upprätthålla era rigida samhällssystem från 60- och 70-talet så handlar det om söndertrasning och välfärdskris.
Enda anledningen till att den systemkonservativa sosse-överheten fortfarande får röster är att journalistkåren håller vänstern om ryggen.
Permalänk | Anmäl
hubbe, 2009-12-16, 13:29
Morgan företagere har det inte fett i Sverige...
Direktörer har det väldigt fett... Företagare är personer som driver resturang, affär, frisör, litet tjänsteföretag mm... dom får jobba tills dom stupar medan myndigheterna gör sitt bästa för att jävlas med dom...
Givetvis helt utan ansvar och konsekvenser om myndigheten eller någon tjänsteman där gör något fel...
Storföretagsdirektörerna lever i en helt annan värld tillsammans med toppolitikerna som inte heller har någon större koll på verkligheten...
Idag betalar Sverige förtidspension till 10 000 - 20 000 kriminella i utlandet... Pengarna hjälper de kriminella att bedriva handel med kvinner, droger mm... Detta struntar alla politiker i...
Vad gäller sysselsättningen så kommer den fortsätta att sjunka... Vi har en brutal global konkurrens... De som inte presterar på topp får inget arbete i privat sektor... Allt fler Svenskar står utanför arbetsmarknaden och flyktingar och invandrare har mycket små möjligheter att komma in... Det finns 10 000 tals arbetslösa till att välja på till alla okvalificerade och halvkvalificerade arbeten... Till riktigt kvalificerade dito finns det bara några 1 000...
1990 hade Sverige en sysselsättning på 86,51%, 1995 var den 74,83% och 2008 78,85%... På 5 år tappade vi ca 12% och på 13 år tog vi tillbaka 1/3 av det. Nu rasar dock sysselsättningen igen...
Analysen om varför alliansen tappar stämmer hyggligt Morgan... Förmodligen vinner S, Mp o V valet men sedan börjar problemen... Ni kommer höja bidragen men ni kan inte skapa nya riktiga arbeten... Det kan inte borgarna heller fast lägre bidrag kostar mindre...
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/04/full-sysselsattning-ar-en-utopi
Hur rimligt är det att fd industriarbetare ska ha 25000 i månaden för att rulla tummarna när vårdbiträden som sliter sönder sina kroppar får hälften av det efter skatt...
Verkligheten är hård mot politiska ideologier som inte håller måttet... Oavsett om det handlar om nyliberalism eller socilademokratisk "bidragism"...
Arbetstidsförkortning med motsvarande lönesänkning är enda vägen framåt om man vill få bort massarbetslösheten... Kombinerat med resursjobb för de som inte får ett arbete trots arbetstidsförkortningen..
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-12-16, 13:34
#15 Bo T, 2009-12-16, 11:14
Moderaterna är för ökad arbetskraftsinvandring. Det innebär att de som idag frestas att söka asyl istället kommer att erbjudas arbetstillstånd.
SD står inte på judarnas sida. SD står på högerextremistiska judars sida. SD är för sionistisk massinvandring till Israel och för Israels systematiska kränkningar av folkrätten.
Att nationalsocialister skulle ha något prinicipiellt mot en judisk stat är rent nonsens.
Redan på 1930-talet publicerade SS-tidningen Das Schwarze Korps flera artiklar som insisterade på att Tyskland måste bli judefritt även om det skulle innebära etablerandet av en judisk stat.
Nazisterna hade inget emot sionister och drog sig inte heller för att samarbeta med dem för att exportera judar till Palestina. Tack vare Haavara-överenskommelsen (1933-1942) mellan naziregimen och de tyska sionisterna kunde 50 000 judar emigrera.
I likhet med SD har alltfler nationalsocialister insett att antisemitism inte är politisk gångbar och även blivit proisraeliska:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/990228.html
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-12-16, 14:04
Varför tar du inte upp SCB's undersökning på din blogg, Jonas?
Törs inte, VILL inte...
Bla, bla, bla. Centern har gått TILLBAKA 2.9% sedan senasta valet.
Att man har fått lite plussiffror senaste månaden kan bara bero på
tokmoderater som lämnat Moderaterna för att de var för "moderata"...
Jösses...
Permalänk | Anmäl
Fradar, 2009-12-16, 14:20
#22 Helena Palén
"… så ni ljugarpolitiker får era fiskar varma. En riktit solar-plexus-smäll är precis vad systemet behöver."
Tyvärr är det nog så att det är det enda språk de begriper, folkets snällismen mot sina politiker har gått så långt från rim och reson så de tror at de inte behöver bry sig om folket.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-16, 14:53
Morgan Johansson försöker blanda bort korten. Det är hans eget partis högersvängar som håller på att utplåna hans eget parti. Den ständiga anpassningen till alliansens politik: när alliansen tar två steg åt ett visst håll följer (s) efter ettochetthalvt steg håller på att ta död på socialdemokratin.Den politik som är (s) kännemärke med höga skatter och stark stat är omöjlig att föra idag. Det är bara vänsterretoriken som lever kvar som någon sorts ryggmärgsreflexer från en svunnen tid. Som i Morgan Johanssons artikel. Hoppas ingen låter lura sig.
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2009-12-16, 16:15
http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY
Jag hade tänkt rösta på SD, men efter denna artikel och filmen ovan så blir det Sossarna! Jag vill kunna lita på folk, att de talar sanning och ...så vidare.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-12-16, 17:40
För "gamla" centerpartiser är det säkert smärtsamt att se hur centern med Maud Olofsson begår politisk harakiri. Dessutom offentligt.
Men partiet kan också vara offer för en dold moderat agenda: att decimera antalet borgerliga partier och arbeta för tvåpartisystem i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Ivar Johansson, 2009-12-16, 17:48
Bo T. skriver:
"Järnkanslern. Eftersom skiljelinjen i svensk politik snart kommer att gå mellan för och emot asylmissbruk och massinvandring så blir det naturligt så att Moderaterna och Sverigedemokraterna hamnar i samma block.
Om du tror att Moderaterna tillhör islamkramarna så läs: http://www.dn.se/opinion/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invan... "
Migrationsministern är (M) och har inte gjort ett smack för att stoppa det du kallar asylmissbruk. Tvärtom har han infört vad som sannolikt är EU:s generösaste regler för arbetskraftinvandring. Just nu ligger ungdomsarbetslösheten på ca 25% och p g a (M) tas det in tusentals personer till okvalificerade jobb som städare, tidningsbud, diskare.
Bo T., du brukar ha en hel del vettigt att skriva, men nu framgår det hur dåligt påläst du är när det gäller rena fakta. Sen är det givetvis en annan sak vad man tycker om dessa fakta. Jag tycker inte.
Permalänk | Anmäl
Sune, 2009-12-16, 17:52
Morgan Morgan vad håller Du på med.Du har inte hörts av de senaste 24månaderna och nu kommer Du med gammalt såssedravel.
Du har en partiledare som hade 3,0 i betyg i den lättaste linjen hon talar dålig svenska, hon talar urusel engelska och Du har synpunkter på Maud olofsson och Centerpartiet.Maud och hennes Alliansvänner har skött Svrige med bravur och det kommer svenska folket att inse när de går till val näsat gång.
Vad skulle Du och Dina kamrater med djupröda för att inte säga kommunistideér kunna åstadkomma som var i närheten av Alliansens .
Du får nog rannsaka Dig själv och tänka före nästa gång Du uttalar Dig.
Permalänk | Anmäl
angela a, 2009-12-16, 17:57
http://www.youtube.com/watch?v=IBrybugODSA&feature=related
Eller vaf*n, Centern blir det! Jag velar lite, men Centern har ju alltid velat (förutom om tidelag, där har de stått stabilt länge).
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8&feature=related
Eller Moderaterna...Reinfeldt talar ju sanning ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=CjmLgUYS0H0
Ohly är rätt skoj han med.
Svårt det här...nä, blir nog SD ändå, jag kan inte bestämma vilket parti inom 7-klövern som är roligast då de för exakt samma politik. Det känns lite som att välja mellan Saddam Hussein eller Saddam Hussein, eller möjligtvis Saddam Hussein.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-12-16, 17:58
Morgan Johansson har rätt i alla delar i sin analys. Naturligtvis är han inte ute efter att rädda centerpartiet, utan att förklara varför opinionsläget för centern är så uselt som det är. Någon här påpekade att centerns popularitetssiffror hade stigt med någon procentenhet, så att man faktiskt just nu har mer än 4% av rösterna. Visst är det storslaget. Men Thorbjörn Fälldin fick omkring 20% av rösterna en gång i världen, om jag inte minns fel. Kan man ens föreställa sig att Maud Olofssons centerparti skulle kunna komma upp i de siffrorna?
-
Dagens centerparti förespråkar väl ungefär samma politik som praktiserades på Island, och som ledde till att hela landet närmast gick i konkurs. Det vill säga, toksänk skatterna, privatisera utav bara h-e, och låt oss hoppas att det finns några livbåtar kvar åt vanligt folk när de aktörer som köpt upp aktiebolaget Island säljer landet, sänker skutan och sticker med pengarna.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-12-16, 18:35
Visst finns det en dold agenda, insinuerar inte Morgan att SD's framgångar är att härleda till ett tapp från C, inte från M och definitivt inte från S, som ju seglar i medvind just nu. Men vänta tills statsministern kommer hem....då.... Det är nog hugget som stucket vem som vinner valet, det kommer nog råda enighet kring att hålla svensson nere och på mattan. Men valfläsk har vi hört förr,....det är alltid samma visa FÖRE valet.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2009-12-16, 19:12
Det saknas bondförnuft! Thats it!
Permalänk | Anmäl
Birger med stort B, 2009-12-16, 19:56
De flesta journalister verkar inte vilja eller inte kunna tilka SCB:s statistik. Svs att man skiljer på:
1 om det vore val idag och
2. sympati
Det finns en stor skillnad i resultat, som innebär att tappet för alliansen inte är sås stor som det ser ut. Marginalväljarna var förbannade på bl.a Vellingeaffären, eftersom sjukkassefrågan brisserade efter man stängde undersökningsperioden.
För det hade maud gjort bort sig i TV-soffan och babblat bort sig fullständigt mot Åkesson. Moderater som kan sin agenda vet att Vellingeaffären tog hårt, men eftersom alla jus riksdagspartier vet att varje gång invandringspolitiken förs på tal, så stiger sympatierna för SD, alltså håller man käft, även om det svider.
För alliansen är enda chansen, som det ser ut nu, att SD kommer in i Riksdagen, samt att man för en sansad debatt om att Svergie inte ensam kan föra en invandringspoltik som går ut på att ta emot de mest arbetsoföra invandrarna i hela Europa, och som dessutom saknar flyktingskäl. Vellingeaffären var synnerligen illa hanterad av Schliman, eftersom den sände ekon till var enda kommun i hela Sverige. Var enda kommun dignar ekonomisk av flyktingar, eftesom man dels saknar bostäder dels inet får flyktingar i arbete, ocha tt flyktignar drar mer stödresurser. Det är ett stort misslyclkande i Sverige, som alla politiker är väl medvetna om, men ingen kan göra något åt, eftersom alla är överens om att till varje pris hålla SD utanför Riksdagen. Just denna iver är själva orsaken till att SD kommer in, med buller och bång, samt att SD i valet 2014 får ännu större väljarstöd. För om sossarna får makten kommer saktterna chockhöjas och skatteintäkterna komm minska. så männiksor blir asförbannade och röstar på SD ännu mer i prostest. Just nu tittar de lla på valet 2010.
Vad som gör att alliansen trots allt har segervittring är;
1. Vanja, hon går inte att smuyssla undan under valet
2. Mona. Hon är helt enkelt obegåvad och klarar sig inte i en debatt.
3. vänsteralliansen, de måste prata ihop sig om en politik och redovisa, de klarar de inte med hedern i behåll.
5. Flyktingfrågan. MP och VP vill ha en mer flyktingvänlig politik, och den frågan går inte att helt dölja i valet, så även om SvT och våra tidningar konstant kommer att förtränga - att vi har flyktingproblem i Sverige och en invandring av okvallificerade människor utan utbildning - så kan inte frågan döljas. Människor har tillgång till nätet och bildar sig en egen uppfattning. I detta ljus kommer moderaterna och allinasen kunna hävda att arbetslinjen är den metod som leder till att vi får minskat flyktingtryck.
6. Slutligen SD. Gneom SD med alls sannolikhet kommer att få mellan 5 och 6 % av rösterna i valet så ger det fördel alliansen. även om Mona och co trots allt lyckas få ihop ett regeringsalternativ.
Vad det hela beror på är hur småborgarna, FP, Kd ochy C profilierar sig visavi marginalväljarna. Något parti, utöver M måste profiliera sig mot marginaliserade Svenskar som annars röstar på SD eller flyr tillbaka till S, eftersom de är livrädda för att bli utan livstidsförsörjning av staten. Det är ca 250 000 människor som alliansen måste köpa tillbala genom en attraktiv sjukpenningsreform som inte gör att arbetsovana människor tvingas ut att arbete, utan får en möjlighet.
Tips:
FP: storstad - akademiker - ordning och reda i skolan samt tydliga krav kombinerat med klassisk snällism, dvs att alla ska få bidrag om de inte kan (eller vill)
KD: landsort, små- /mellanstora stöder, Socialkonservativt, barnfamiljer och pensionärer. bygdemenskap. "Svenska normer"?
C Centern måste välja, men ska alliansen vinna måste Centern profiliera sig bättre mot MP, dels småföretagarvänligt, men framför allt få bort den nyliberala stämpeln. Centern måste återgå till att bli folkliga, attrahera människor i småorter och på landet, samt storstadsmänniskor som varken är höger eller vänstet, utan har råd att tänka på miljön framför den egna ekonomin. Eftersom centern inte klarar detta så vinner Mp terräng bland storstadsmänniskor, och i synnerhet kvinnor. och det är inget annat än självmål av Maud, för hon har ingen som helt känsla för människor. maud är en ångvält som inte bromsar förrän hon hon kör in i en bergvägg. De frågan är vem inom Centern som har ballar av stål och kan ta Maud på rätt sätt. Energifrågan är avgörande för Sverige och Europa, att centern inte klarar av göra annat än självmål i energipolitiken är faktiskt rent av inkompetent.
Carlgren är inte tillräckligt synlig i övriga sakområden och vår infrastrukturminister Torstensson väl annonym. Visst är centern på dekis. men det ser inte så illa ut som man kan tro, och många jorurnalsiter vädar nu morgonluft av de nya opinionsläget, men det har inte svängt så mycket man kan tro. men att flyktingfrågan inte avgör valet - det är så dumt så man börjar gråta. Det är formulär A, men ingen kan prata om det, annat än indirekt. Därför tror jag valet också avgöra av vilket block som indirekt kan prata om frågan, dvs prata flyktingpoltik utan att kalla det för dess rätta namn. Utanförskap är ett goitt försök, men är redan slitet. Ska bli kul att följa, tydligt är i alla fall att vänstern överhuvud taget inte pratar flyktingfrågor, dvs man har helt övergivit att ens prata om att det är synd om flyktingar eller att de är utan arbete eller är diskriminerade. man knioper helt enkelt käft helt och hållet och hoppas att problemet ska lsa sig av sig själv. En sådan strategi, borde inte kunna hålla, men det skulle vara kul om det funkade, för jisses vilken rekyl det blir 2014.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-12-16, 20:13
"Arbetslösheten beror enligt detta synsätt ytterst på löntagarna: de har för höga löner, för god anställningstrygghet, för bra arbetslöshets- och sjukförsäkring."
År 1934 infördes arbetslöshetsförsäkringen i Sverige. Samarbetet mellan S och Bondeförbundet är känt som "Kohandeln". Det S fortfarande inte erkänner men som styr C i dag i fråga om lönebildningen är att lagen om arbetslöshetsförsäkring innehåller en minimilöneregel som ligger i en verkställighetsföreskrift - inte direkt i lag. Staten har styrt lönebildningen i Sverige sedan den regeln infördes. Varför skulle C inte betrakta frågan på det sättet?
Permalänk | Anmäl
Tobias Wallin, 2009-12-16, 21:15
De nya Mauderaterna är både nyliberala och högerpopulistiska. Gamla Centern finns inte längre. Med Maud försvann det borgerliga mittenpartiet in i de blå skuggorna, nära mörkret. Moderaterna har skapat ett nyspråk som med blå dunster försöker skapa illusionen att partiet gått mot mitten, men i grund och botten är (M) samma gamla välfärdsfientliga rikemansparti som de alltid varit. Högern växte från början fram som ett politiskt försvar av det gamla orättvisesamhällets misär. Deras enda politiska idé är att det är bra med orättvisor. Inget har förändrats. Och Volkpartiet är sedan länge ett bisarrt och högerpopulistiskt, auktoritetsdyrkande missnöjesparti. Hägglunds Mammondemokrater låtsas å sin sida att de aldrig läst bibeln och sett att Jesus själv säger: Ingen kan tjäna både Gud och Mammon. I högerns biblar saknas, får man förmoda, nästan alla sidor om Jesus, människokärlek och medkänsla. Så med fyra blåbruna högerpartier som knuffas på gränsen till SD:s sumpmarker är det inte konstigt att väljarna börjar dra öronen åt sig. Att Reinfeldt skrivit en hel bok om hur mycket han hatar välfärd gör knappast saken bättre, när det nu genom Alliansens förnedringspolitik blir tydligt att han faktiskt menar det. Folk är innerligt trötta på Mammonalliansen. Nu längtar de flesta efter en rödgrön välfärdsregering som vill människor väl. Det är bara tio månader kvar till valet - sedan kan högerdystopin vara över för denna gång. Maud lär inte vara partiledare för Centerpartiet då, men kanske för ett litet, marginaliserat ännu nyare Mauderaterna som viftar kraftlöst och ropar efter mer kärnkraft, sämre arbetsrätt och större klyftor mellan rika och fattiga. Vem behöver Maud?
Tio månader. Sedan har vi förmodligen en rödgrön välfärdsregering som återupprättar byggandet av välfärdssamhället. Så skönt det ska bli. Så hoppfullt. Så framtidsinriktat. Så underbart! Det är nu en bättre framtid börjar!
Permalänk | Anmäl
Lycklig, 2009-12-16, 23:22
Det finns så mycket som behöver sägas, men jag vet inte ens var jag ska börja.
Så till mitt budskap: död åt socialdemokratin och kommunismen!!
Snälla, kan inte framtiden komma redan nu, så detta vansinne stoppas omgående.
Permalänk | Anmäl
Så trött på sossarnas lögner!, 2009-12-17, 12:28
Riksbanken kommer vinna valet åt vänster.
Kombinationen....
- Sänkta räntor
- Bostadsbrist
- Säker arbetsmarknad för de som är inne i systemet
- Tuffare krav på de utanför
Det fungerar liksom inte, alliansen måste jobba på två fronter vilket innebär att man behöver öka flexibiliteten för de utanför, skapa valmöjligheter med betoning på _MÖJLIGHETER_
Dessutom har man varit inne och petat i för många små gruppers privatliv, hårdare tag mm vinner inga röster bland allmänheten även om de vill ha det. De som däremot drabbas av hårdare tag, där tappar man röster
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-12-17, 13:36
Morgan Johansson är förstås den store centerkännaren. Dessutom är det väl så att alla partier som inte försöker vara socialdemokratiska kommer att radera ut sig själva. Säger sig självt, liksom, typ.
Permalänk | Anmäl
emma, 2009-12-17, 18:12
Tja, vinglar man på 4%-kanten, av egen förskyllan,så...
Får man inte ens "egna" att ställa upp längre,så...
Ngn stor kännare behöver man inte vara, allt sker in the open.
Permalänk | Anmäl
Hervoris, 2009-12-17, 19:00
Morgan Johansson har väl varken personliga eller politiska erfarenheter av Centerpartiet så varför tar Newsmill in detta? Möjligen skulle han kunna skriva en analys av varför inte ens socialdemokraterna vill se Mona Sahlin som statsminister.
Permalänk | Anmäl
Pingu, 2009-12-17, 23:31
Valfrågan blir om Sverige kan fortsätta vara ett föregångarland och en "Moralisk Supermakt" eller om majoriteten av väljarna låter sig bländas av stylade slipsfascister och kostymkriminella som har tagit över i offentligheten redan alltför mycket. Jag förslår att inrätta ett nytt Guantanamo på en liten skärgårdsö , där de kan hållas tillsammans med stenkastande kaoter från extremvänstern. Låt dom spela fotboll mot varandra och behandla dem väl!
Permalänk | Anmäl
Buster Keaton, 2009-12-18, 11:48
Det är inte omöjligt att staten på grund av dess överansträngda finanser tvingas använda strejkbrytare vid en eventuell storkonflikt under vårens avtalsrörelse. Staten har styrt lönebildningen med försäkringsnivåer sedan 1930-talet. Morgan Johansson klagar på att Centern inte är lika utpräglat socialistiskt som hans eget parti. Hur tycker Morgan Johansson att han själv ska bli betraktad i framtiden om situationen uppstår att strejkbrytare används? S politik kan de givetvis få föra själva men ingen myndighet och definitivt ingen löntagarorganisation går offentligt ut med att staten faktiskt får och kan begränsa strejkrätten. Känns det bättre för Morgan Johansson om fler partier medverkar till att uppvigla individer i arbetskraften?
Permalänk | Anmäl
Tobias Wallin, 2009-12-18, 14:35
Jag gillar det du säger men känner mig tveksam till om en socialdemokratisk riksdagsledamot är rätt person att ge centern råd om hur centerpartiet ska se ut.
För egen del är jag övertygad om att centerns problem bottnar i att de under Maud Olofssons ledarskap helt saknar ryggrad. Centern idag står inte för *någonting* annat än en önskan att sitta i regeringen.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2009-12-19, 02:19
S är ju skyldigt til Cs vågmästarroll ! C har i praktiken styrd hela ruljansen i de viktiga frågorna. S och M kunde med lätthet blivit av med de her otekniska, anitkärnkraft, anti-Öresundsbro, anti-SAAB anti-alt om ni bara tog er samman i de viktiga frågorna över blockgränsen.
Permalänk | Anmäl
Elling Disen, 2009-12-21, 13:06
Vad är innebörden av att ett parti är "på rätt spår"?
Möjligen kan det var en indikation om partiet ökar i opinionsmätningar, men det räcker inte.
För att överhuvudtaget har ett existensberättigande - när vi redan har så många riksdagspartier - måste varje enskilt parti på något avgörande sätt skilja sig från övriga partier i sin politik. Om Centern i viktiga frågor skiljer sig de övriga 6 i partierna i riksdagen så har det i varje fall gått mig förbi.
För nävarande finns åtminstone två partipolitiska vakuum:
1. Migrationen och mångkulturen
2. Landsbygden och livsmedelsförsörningen
Beträffande punkt 1 kan Sverigedemokraterna i bästa fall erbjuda ett alternativ för väljare som önskar en förändring.
Beträffande punkt 2 saknas ett parti som målmedvetet arbetar för samtidigt landsbygdens intressen och en långsiktigt hållbar jordbrukspolitik - anpassad till den framtiden vi har att möta, utan tillgång på billig olja.
Centern borde antingen försvinna eller axla en meningsfull roll inom politiken.
Permalänk | Anmäl
Jan Milld, 2009-12-21, 13:18
Att borgligheten minskat i opinionen under ordförandeskapet beror på att den s.k. borgfreden blev ensidig. Den rödgröna sidan fick driva sin populistiska propaganda ostört medan regeringen var upptagen med världen utanför Sverige. Nu när alla är på plats igen och Mona skall ut och kampanja mot Fredrik så kommer alla alliansregeringens partier inkl. centern att få tillbaka det stöd de misst. F.ö. så har moderaterna förlorat mest till soffan och inte till något annat parti. Hav tröst alla som läst Morgans artikel, han försöker bara så split.
Permalänk | Anmäl
Christer Liss, 2009-12-30, 11:12
Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 13:54
50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Morgan, om du tar hand om hon med Barbieklubben och han den där hr Lajbans så skall du se att det ordnar sig.
Det blir Moderaterna och Sverigedemokraterna mot Socialdemokraterna och Miljöpartiet framöver.
Vänsterpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna behövs inte.
Centern ligger numer till höger om moderaterna...rätt naturligt, emedan fredrik lanserade moderata arbetarpartiet. Jag menar,
nån måste ju finnas till höger?!
Men så länge Mona brottas med sin egen trovärdighet och en potentiell justitieminister som har så mycket fritid i sitt riksdagsuppdrag att han både hinner skriva böcker samt företräda i domstolar....så kommer det blå blocket att dominera.
Känns nästan som om demokratin fungerar, Sveriges rikaste parti med landets mest överbetalda partiledare riskerar att åka ut trots dessa förnämliga resurser, man kan inte köpa sig in i riksdagen och pengar hjälper inte mot dumhet.
Har för mig att maudan sa att de betalde ca 50 000 mer än vad statsministern tjänar i månaden för att hon var så duktig. Även Mona har av någon underlig anledning statsministerlön garanterad av partiet.
Maud, Mona och Vanja torde väl vara i särklass när det gäller diskrepransen mellan vad de vill ha för sina tjänster och vad de faktiskt levererar.
Tänk om nån sosse nån gång kunde berätta vad de själva har för politik.
Johansson har helt fel!
Centerpartiets förnyelse tas emot väl av väljarna. Titta på vilken politik som har kommunicerats under hösten:
1. Lägre skatter
2. Avstampsjobb
3. Flexibel föräldraförsäkring
4. Skattefri uthyrning för unga
etc. etc.
Titta sedan på de senaste opinionsmätiningarna.
1. Demoskop + 1,1 procentenhet
2. Sifo + 0,7 procentenhet
SCB visar visserligen en nedgång på 0,5 procentenheter. Men förmodligen spelar mediebilden av Vattenfall in mer på den.
Centerpartiet är på rätt spår och det verkar skrämma livet ur Morgan Johansson.
Jag delar naturligtvis analysen. Centern har låtit sig nyliberaliseras på ett historielöst sätt och de har därmed gjort sig själva obsoleta i svensk politik. Det behövs inte fyra partier för att spänna upp det borgerliga alternativet. Ett socialliberalt (den platsen känns ledig), ett socialkonservativt och ett mörkblåare liberalt, det räcker rimligen för att ge borgerliga väljare en möjlighet att nyansera sitt val.
Det jag däremot inte riktigt förstår är varför en socialdemokratisk riksdagsman skall vara den som ger centerpartiet råd i denna fråga. Är ni (=vi, eftersom jag fortfarande betalar medlemsavgift i partiet) ledsna att det inte finns ett borgerligt parti som (S) med trovärdighet kan samarbeta med om (SD) kommer in i riksdagen och rödgröna sidan inte får egen majoritet? Är det därför vi försöker få (C) och/eller (FP) att komma på bättre tankar och återvända till mitten?
Jag är rädd för att dessa välmenande, men lite nedlåtande, råd om något får motsatt effekt. Jag tror att vi skall vänta med locktoner mittenut till dess att vi har ett valresultat att gå på. Då kanske det kan vara dags att se om det finns några "riktiga" centerpartister kvar bakom det skräniga Maud-gänget, och/eller om det finns några goa socialliberaler kvar i major Björklunds kolonner. Om inte annat kunde det kanske var ett sätt att hålla kommunisterna utanför regeringen…
Detta är propaganda. natruligtvis är sossarna med på de nödvändiga skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare som regeringen gjort. Att det inte finns pengar i trygghetssystemen vet alla, tom pensionen håller på att tryta. Inga partierna säger något, men alla vet att våra invandrare är kraftigt överrepressenterade i våra trygghetssystem. Vad detta beror på är självfallet inte arbetsoduglighet, utan det svenska passificerande systemet. Invandrare är kraftigt överrepressenterade i sjukpenning och förtidspensionringar. och det är en skandal, det kostar skattebetalran mycket pengar och är en tragedi för den enskilde som faktiskt blir aretsoförmögen psykiskt av att vara just utanför arbetskraften.
SÅ det finns inga alternativ, och det vet Morgan. Trygghetssysteme är inte alls södertrasade, däremot vill man öka incitamenten. Man behöver intge vara höger för att fatta att arbete och välstånd hänger ihop. Vi har ju en välförd för att vi arbetar, i alla fall några. Det vore hederligare att beskriva hur vi ska minska andelen utanför arbetskraften, det var ju detta som sossarna misslyckades med under 12 år. Sjukpenningen är helt central.
Vad avser centern är det inte så mycket höger som man kan tro, eftersom Moderaterna girat kraftigt vänstger, så är det inget utrymme kvar i mitten, där småborgarna annars åller till. Moderaterna har helt enkelt snott utrymmet på småborgarnas bekostnad. De försöker profiliera sig i olika småfrågor. Centern har varit sämst, det är mycket på grund av att Maud har för små öron, hon kan inte hantera makt och kan inte ta in information, det är en personlig fråga, inte så mycket högerpolitik. Centern har tre grupper av väljare, gamla hederliga bondegänget ut i landsorten, miljöorieneterade mittenväljare och så den nya idiotiska Stureplanscentern, som syns och hörs, men som inte åstadkommer någotn nytta alls - dvs vi kan ju alla se hur det går med centerns opinionssiffror. Maud är körd efter detta val, om inte siffrorna stiger och det blir alliansen som vinner valet. Stureplanscentern är redan på väg ut, den luringen gick ingen väljare på, utom ett litet antal förvirrade ungdommar. Så centern kommer att ta upp kampen med MP igen, om marginalväljare på mitten med ett grönt fokus.
Men den stora frågan berör inte centern, utan hur våra politiker tänkt sig aktivera alla Svenskar med invandrarbakgrund som aldrig får ett jobb och som aldrig komer in i samhället, utan är internerade ute i våra invadnrarghetton. Vi löser inte detta med mer bidrag, för även om vi vill ha det så, dvs hålla invandrarna utanför arbetskraften, så har vi inte råd, så vad är då sossarna alternativ - om ni inte vill hålla fast vid att världens friskaste folk har världens högsta sjukskrivningstal. Något är lurt Morgan. Men vi fattar poängen med artikeln, ni leder ju opinionen och har fått över 350 000 svenskar på bidragssidan, som inte har något annat hopp än att fortsätta leva på sjukpenning. Skulle vara intressant att se siffror på sjukförsäkrade människor efter födsloland samt regional härkomst. Allt går att koka ner till vilka som betalar för kalaset och vilka som ges betalning, för att fortsätta må dåligt och hållas utanför arbetskraften, men som i gengäld ger sin röst till det gamla arbetarpartet, gammal är alltså när man inte längre arbetar, om man inte redan har arbete, för då ska pensionsålderna höjas, så att vi har råd att fortsätta hålla alla under 65 utan arbete fyra år till.
Det är pinsamt. Lite bättre siffror för tillfället för (s) pga proteströster mot regeringen. Då hoppar Morgan Johansson triumferande upp ur den rödgröna dunkla lådan. För det är inte de rödgrönas politik som gett lyftet just nu utan just proteströster mot regeringsalliansen. Faktum är ju och det känner säkert Morgan Johansson att det är vänstern som sakta men säkert, dag för dag och månad för månad - i takt med att vi lämnar industrisamhället bakom oss - tappar i styrka. Vänsterpartiet står och stampar och (s) har en långsiktig trend på väg ner mot 30%. I de framtidsinriktade tjänste- och serviceinriktade storstäderna är (s) snart mer eller mindre borta. Ingen blir ledsen om detta gårdagens parti försvinner helt.
Det känns verkligen som att han lever i en sosse bubbla. Dessutom, han samverkar med kommunister, det fnns inget parti i alliansen som är i närheten av att arbeta med dylik extremism.
#3 Bo T, 2009-12-16, 09:04
Det är bara sossar som inbillar sig att Moderaterna har något gemensamt med det nationalsocialistiska och utvecklingsfientliga skattehöjarpartiet SD.
#10 Lars Wetterström, 2009-12-16, 10:22
Nej, sossarna tar tillbaka de proteströster mot Mona som de förlorade när hon först stängde dörren till vänster och gick till sängs med MP, för att i nästa stund bjuda in Ohly på en trekant. Ser mörkt ut för Alliansen nu.
Det är bara att skriva under på #8 Anders briljanta kommentar; Bra analys Morgan, men det är inte ditt jobb att rädda Centern. Fokusera nu på att bygga med mp och v och försök inte så förtvivlat att hålla alla dörrar öppna.
Järnkanslern. Eftersom skiljelinjen i svensk politik snart kommer att gå mellan för och emot asylmissbruk och massinvandring så blir det naturligt så att Moderaterna och Sverigedemokraterna hamnar i samma block.
Om du tror att Moderaterna tillhör islamkramarna så läs: http://www.dn.se/opinion/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invan...
Din stämpling av Sverigedemokraterna som nazister är grovt osaklig och rent förtal. Inget annat svenskt parti står på Israels och judarnas sida. Eller hur?
"Om tio år är Sverige narkotikafritt" sade Morgan Johansson då han var folkhälsominister. Visst är det härligt att landet styrs av så pass kompententa och insiktsfulla politiker. Frågan är hur någon kan ta Morgan och hans kollegors struntprat på allvar, än mindre villigt lämna ifrån sig halva sin förvärvsinkomst till sådana klåpare.
Centern måste ta striden mot MP .... MP är dubbdäcksförbud på Hornsgatan C finns där man förstår att däcken behövs ..
För storstadsbon och MP är naturen ett hot
C lever i och med naturen ...
I sann sosseanda far Johansson med osanning kring alliansens politik.
Regeringen har inte alls sänkt skatten mest för de allra rikaste. Tvärtom har inkomstskatten exempelvis sänkts med inriktning mot låg- och medelinkomsttagare.
Vidare har ju (s) spottat och fräst vid indroduceringen av varje nytt steg av jobbskatteavdragen. Varje gång har det sedan gått cirka ett år innan de har vänt på klacken och meddelat att de accepterar skattesänkingen.
Johansson anklagar alliansen för att låna pengar till skattesänkningar. Men (s) förslag är ju ännu värre: I er budgetmotion lämnar ni förslag på att låna pengar till skattehöjningar! Hur tänkte ni där?
Att dessutom än en gång försöka smeta (sd) på alliansen är makalöst lågt. Återigen spelar (s) endast (sd) i händerna.
Hyckleriet blir än mer uppenbart när man betänker de samarbeten (s) har med just (sd) på kommunal nivå. Sopa rent framför egen dörr istället, om ni anser att använda (sd) som murbräcka mot alliansen är en god strategi.
Det är nog dock inte det smartaste drag ni kan göra, för tämligen snart kommer ni märka att en sådan strategi är fruktlös. (sd) är nämligen inte ett högerparti - det är ett socialistiskt skattehöjarparti, och står därför långt från alliansens politiska profil - även oaktat vår skilda syn på migrationsfrågorna. Fakutm är att de enda som gynnas av denna strategi är (sd), och det var kanske inte det ni hade tänkt?
Fakutm kvarstår: De borgerliga bekämpar fattigdomen, vänstern bekämpar rikedomen.
Klart att man kan odla det udda intresset at vara intresserad av de gamla bondeförbundet men till vilken nytta. Det verkar vara något av en trend att mer eller mindre ledande sossetyckare är mer intresserade av andra partier än sitt eget. Frågan kvartsår dock "vad vilja socialdemokraterna".
Torsten Sverenius intervjuar sosse eliten, Östros, Österberg, Baylan och Ulvskog, summa summarum verkar det inte finnas så där väldigt mycket visioner som känns radikala på något sätt och självkritik över de senaste 12 åren vid makten är det tunt med. Vad kan vi vänta oss en blek kopia av godsägarens regim?
Säga vad man vill om borgarna de sviker inte de sina, de levererar högerpolitik när de får makten. Men när det gäller ofördelning från de många till de få blir det i bästa fall jämnt skägg mellan blocken, med fördel vänsterblocket som inbillar de många att det ’r för deras eget bästa.
Morgans analys blir skev när han kritiserar stora skattesänkningar.
Dessa skattesänkningar är egentligen rätt små när man ställer dem i jämförelse med att Sverige har bland de högsta skatterna i Världen. Även om vi sänker skatten med 100 miljarder är det ändå bara 5-6 % sänkning. Alla skattesänkningar som är mindre än 20 % är relativt små.
En mer sund utgångspunkt vore att - en sänkning av skattetrycket som idag ligger närmare 50 % så att sverige får ett skattetryck som ligger på ca 35 % (OECD-snittet), vore en större skattesänkning men samtidigt inte orimlig alls på något sätt.
Kan andra länder ligga på 35 % så kan även Sverige.
Morgan: Jag vill inte ha tillbaka sossarna. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig dig som Statsminister. Fan va´du verkar trevlig. Kanske lite för korrekt och prydlig men det kan vi stajla om. Tänk om man kunde plocka ihop dom bästa - helt enkelt toppa laget.
Ser egentligen ingen skillnad på blocken. Vad som än sker är vi svenskar ett pungslaget folk. Vi betalar skatt innan vi ens kommit upp i existensminimum.
Det stiger folk åt huvudet att komma upp sig i smeten. Maud Olofsson pratade innan hon kom i maktställning om småföretagarna. Att dom måste få bättre villkor. Hon fortsätter att gaffla om det i regeringsställning. Men inget händer. Det är bara tomma ord. Hon säger sig ha varit företagare. Men det har hon inte. Hon var vd för Hushållningssällskapet. Det är något helt annat än att starta eget.
Reinfledt använder orden Utanförskap och Arbetslinjen i vart tredje ord. Men han har slutat för han har haft för mycket EU i skallen. Utanförskap - vilket jävla ord. En miljon människor står utanför trygghetssystemen och det har inte blivit bättre med Alliansen. Ni sossar gjorde inget. Alliansen gör inget. Så vem i all fridens dagar ska man rösta på?
Jag tror jag lägger min röst på SD som många andra kommer att göra så ni ljugarpolitiker får era fiskar varma. En riktit solar-plexus-smäll är precis vad systemet behöver.
"Med denna kurs går centern mot ett förödande valnederlag 2010. Kanske raderas det ut. Men ska partiet kunna hänga kvar, så gör det klokast i att återupprätta rågången åt höger, återskapa integriteten i förhållande till m och fp och återta sin klassiska mittposition i svensk politik."
Varför skriver Morgan Johansson detta? Förväntar han sig att centerledningen skall tacka för omtanken?
När kommer S angripa borgalliansen för arbetskraftsinvandringen som skäl jobb från svenskar och de invandrare vi redan har och som verkar lönedumpande?
"Sönder trasade trygghetssystem" det är ju så man blir mörkrädd, bara för alla inte vill upprätthålla era rigida samhällssystem från 60- och 70-talet så handlar det om söndertrasning och välfärdskris.
Enda anledningen till att den systemkonservativa sosse-överheten fortfarande får röster är att journalistkåren håller vänstern om ryggen.
Morgan företagere har det inte fett i Sverige...
Direktörer har det väldigt fett... Företagare är personer som driver resturang, affär, frisör, litet tjänsteföretag mm... dom får jobba tills dom stupar medan myndigheterna gör sitt bästa för att jävlas med dom...
Givetvis helt utan ansvar och konsekvenser om myndigheten eller någon tjänsteman där gör något fel...
Storföretagsdirektörerna lever i en helt annan värld tillsammans med toppolitikerna som inte heller har någon större koll på verkligheten...
Idag betalar Sverige förtidspension till 10 000 - 20 000 kriminella i utlandet... Pengarna hjälper de kriminella att bedriva handel med kvinner, droger mm... Detta struntar alla politiker i...
Vad gäller sysselsättningen så kommer den fortsätta att sjunka... Vi har en brutal global konkurrens... De som inte presterar på topp får inget arbete i privat sektor... Allt fler Svenskar står utanför arbetsmarknaden och flyktingar och invandrare har mycket små möjligheter att komma in... Det finns 10 000 tals arbetslösa till att välja på till alla okvalificerade och halvkvalificerade arbeten... Till riktigt kvalificerade dito finns det bara några 1 000...
1990 hade Sverige en sysselsättning på 86,51%, 1995 var den 74,83% och 2008 78,85%... På 5 år tappade vi ca 12% och på 13 år tog vi tillbaka 1/3 av det. Nu rasar dock sysselsättningen igen...
Analysen om varför alliansen tappar stämmer hyggligt Morgan... Förmodligen vinner S, Mp o V valet men sedan börjar problemen... Ni kommer höja bidragen men ni kan inte skapa nya riktiga arbeten... Det kan inte borgarna heller fast lägre bidrag kostar mindre...
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/04/full-sysselsattning-ar-en-utopi
Hur rimligt är det att fd industriarbetare ska ha 25000 i månaden för att rulla tummarna när vårdbiträden som sliter sönder sina kroppar får hälften av det efter skatt...
Verkligheten är hård mot politiska ideologier som inte håller måttet... Oavsett om det handlar om nyliberalism eller socilademokratisk "bidragism"...
Arbetstidsförkortning med motsvarande lönesänkning är enda vägen framåt om man vill få bort massarbetslösheten... Kombinerat med resursjobb för de som inte får ett arbete trots arbetstidsförkortningen..
#15 Bo T, 2009-12-16, 11:14
Moderaterna är för ökad arbetskraftsinvandring. Det innebär att de som idag frestas att söka asyl istället kommer att erbjudas arbetstillstånd.
SD står inte på judarnas sida. SD står på högerextremistiska judars sida. SD är för sionistisk massinvandring till Israel och för Israels systematiska kränkningar av folkrätten.
Att nationalsocialister skulle ha något prinicipiellt mot en judisk stat är rent nonsens.
Redan på 1930-talet publicerade SS-tidningen Das Schwarze Korps flera artiklar som insisterade på att Tyskland måste bli judefritt även om det skulle innebära etablerandet av en judisk stat.
Nazisterna hade inget emot sionister och drog sig inte heller för att samarbeta med dem för att exportera judar till Palestina. Tack vare Haavara-överenskommelsen (1933-1942) mellan naziregimen och de tyska sionisterna kunde 50 000 judar emigrera.
I likhet med SD har alltfler nationalsocialister insett att antisemitism inte är politisk gångbar och även blivit proisraeliska:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/990228.html
Varför tar du inte upp SCB's undersökning på din blogg, Jonas?
Törs inte, VILL inte...
Bla, bla, bla. Centern har gått TILLBAKA 2.9% sedan senasta valet.
Att man har fått lite plussiffror senaste månaden kan bara bero på
tokmoderater som lämnat Moderaterna för att de var för "moderata"...
Jösses...
#22 Helena Palén
"… så ni ljugarpolitiker får era fiskar varma. En riktit solar-plexus-smäll är precis vad systemet behöver."
Tyvärr är det nog så att det är det enda språk de begriper, folkets snällismen mot sina politiker har gått så långt från rim och reson så de tror at de inte behöver bry sig om folket.
Morgan Johansson försöker blanda bort korten. Det är hans eget partis högersvängar som håller på att utplåna hans eget parti. Den ständiga anpassningen till alliansens politik: när alliansen tar två steg åt ett visst håll följer (s) efter ettochetthalvt steg håller på att ta död på socialdemokratin.Den politik som är (s) kännemärke med höga skatter och stark stat är omöjlig att föra idag. Det är bara vänsterretoriken som lever kvar som någon sorts ryggmärgsreflexer från en svunnen tid. Som i Morgan Johanssons artikel. Hoppas ingen låter lura sig.
http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY
Jag hade tänkt rösta på SD, men efter denna artikel och filmen ovan så blir det Sossarna! Jag vill kunna lita på folk, att de talar sanning och ...så vidare.
För "gamla" centerpartiser är det säkert smärtsamt att se hur centern med Maud Olofsson begår politisk harakiri. Dessutom offentligt.
Men partiet kan också vara offer för en dold moderat agenda: att decimera antalet borgerliga partier och arbeta för tvåpartisystem i Sverige.
Bo T. skriver:
"Järnkanslern. Eftersom skiljelinjen i svensk politik snart kommer att gå mellan för och emot asylmissbruk och massinvandring så blir det naturligt så att Moderaterna och Sverigedemokraterna hamnar i samma block.
Om du tror att Moderaterna tillhör islamkramarna så läs: http://www.dn.se/opinion/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invan... "
Migrationsministern är (M) och har inte gjort ett smack för att stoppa det du kallar asylmissbruk. Tvärtom har han infört vad som sannolikt är EU:s generösaste regler för arbetskraftinvandring. Just nu ligger ungdomsarbetslösheten på ca 25% och p g a (M) tas det in tusentals personer till okvalificerade jobb som städare, tidningsbud, diskare.
Bo T., du brukar ha en hel del vettigt att skriva, men nu framgår det hur dåligt påläst du är när det gäller rena fakta. Sen är det givetvis en annan sak vad man tycker om dessa fakta. Jag tycker inte.
Morgan Morgan vad håller Du på med.Du har inte hörts av de senaste 24månaderna och nu kommer Du med gammalt såssedravel.
Du har en partiledare som hade 3,0 i betyg i den lättaste linjen hon talar dålig svenska, hon talar urusel engelska och Du har synpunkter på Maud olofsson och Centerpartiet.Maud och hennes Alliansvänner har skött Svrige med bravur och det kommer svenska folket att inse när de går till val näsat gång.
Vad skulle Du och Dina kamrater med djupröda för att inte säga kommunistideér kunna åstadkomma som var i närheten av Alliansens .
Du får nog rannsaka Dig själv och tänka före nästa gång Du uttalar Dig.
http://www.youtube.com/watch?v=IBrybugODSA&feature=related
Eller vaf*n, Centern blir det! Jag velar lite, men Centern har ju alltid velat (förutom om tidelag, där har de stått stabilt länge).
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8&feature=related
Eller Moderaterna...Reinfeldt talar ju sanning ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=CjmLgUYS0H0
Ohly är rätt skoj han med.
Svårt det här...nä, blir nog SD ändå, jag kan inte bestämma vilket parti inom 7-klövern som är roligast då de för exakt samma politik. Det känns lite som att välja mellan Saddam Hussein eller Saddam Hussein, eller möjligtvis Saddam Hussein.
Morgan Johansson har rätt i alla delar i sin analys. Naturligtvis är han inte ute efter att rädda centerpartiet, utan att förklara varför opinionsläget för centern är så uselt som det är. Någon här påpekade att centerns popularitetssiffror hade stigt med någon procentenhet, så att man faktiskt just nu har mer än 4% av rösterna. Visst är det storslaget. Men Thorbjörn Fälldin fick omkring 20% av rösterna en gång i världen, om jag inte minns fel. Kan man ens föreställa sig att Maud Olofssons centerparti skulle kunna komma upp i de siffrorna?
-
Dagens centerparti förespråkar väl ungefär samma politik som praktiserades på Island, och som ledde till att hela landet närmast gick i konkurs. Det vill säga, toksänk skatterna, privatisera utav bara h-e, och låt oss hoppas att det finns några livbåtar kvar åt vanligt folk när de aktörer som köpt upp aktiebolaget Island säljer landet, sänker skutan och sticker med pengarna.
Visst finns det en dold agenda, insinuerar inte Morgan att SD's framgångar är att härleda till ett tapp från C, inte från M och definitivt inte från S, som ju seglar i medvind just nu. Men vänta tills statsministern kommer hem....då.... Det är nog hugget som stucket vem som vinner valet, det kommer nog råda enighet kring att hålla svensson nere och på mattan. Men valfläsk har vi hört förr,....det är alltid samma visa FÖRE valet.
Det saknas bondförnuft! Thats it!
De flesta journalister verkar inte vilja eller inte kunna tilka SCB:s statistik. Svs att man skiljer på:
1 om det vore val idag och
2. sympati
Det finns en stor skillnad i resultat, som innebär att tappet för alliansen inte är sås stor som det ser ut. Marginalväljarna var förbannade på bl.a Vellingeaffären, eftersom sjukkassefrågan brisserade efter man stängde undersökningsperioden.
För det hade maud gjort bort sig i TV-soffan och babblat bort sig fullständigt mot Åkesson. Moderater som kan sin agenda vet att Vellingeaffären tog hårt, men eftersom alla jus riksdagspartier vet att varje gång invandringspolitiken förs på tal, så stiger sympatierna för SD, alltså håller man käft, även om det svider.
För alliansen är enda chansen, som det ser ut nu, att SD kommer in i Riksdagen, samt att man för en sansad debatt om att Svergie inte ensam kan föra en invandringspoltik som går ut på att ta emot de mest arbetsoföra invandrarna i hela Europa, och som dessutom saknar flyktingskäl. Vellingeaffären var synnerligen illa hanterad av Schliman, eftersom den sände ekon till var enda kommun i hela Sverige. Var enda kommun dignar ekonomisk av flyktingar, eftesom man dels saknar bostäder dels inet får flyktingar i arbete, ocha tt flyktignar drar mer stödresurser. Det är ett stort misslyclkande i Sverige, som alla politiker är väl medvetna om, men ingen kan göra något åt, eftersom alla är överens om att till varje pris hålla SD utanför Riksdagen. Just denna iver är själva orsaken till att SD kommer in, med buller och bång, samt att SD i valet 2014 får ännu större väljarstöd. För om sossarna får makten kommer saktterna chockhöjas och skatteintäkterna komm minska. så männiksor blir asförbannade och röstar på SD ännu mer i prostest. Just nu tittar de lla på valet 2010.
Vad som gör att alliansen trots allt har segervittring är;
1. Vanja, hon går inte att smuyssla undan under valet
2. Mona. Hon är helt enkelt obegåvad och klarar sig inte i en debatt.
3. vänsteralliansen, de måste prata ihop sig om en politik och redovisa, de klarar de inte med hedern i behåll.
5. Flyktingfrågan. MP och VP vill ha en mer flyktingvänlig politik, och den frågan går inte att helt dölja i valet, så även om SvT och våra tidningar konstant kommer att förtränga - att vi har flyktingproblem i Sverige och en invandring av okvallificerade människor utan utbildning - så kan inte frågan döljas. Människor har tillgång till nätet och bildar sig en egen uppfattning. I detta ljus kommer moderaterna och allinasen kunna hävda att arbetslinjen är den metod som leder till att vi får minskat flyktingtryck.
6. Slutligen SD. Gneom SD med alls sannolikhet kommer att få mellan 5 och 6 % av rösterna i valet så ger det fördel alliansen. även om Mona och co trots allt lyckas få ihop ett regeringsalternativ.
Vad det hela beror på är hur småborgarna, FP, Kd ochy C profilierar sig visavi marginalväljarna. Något parti, utöver M måste profiliera sig mot marginaliserade Svenskar som annars röstar på SD eller flyr tillbaka till S, eftersom de är livrädda för att bli utan livstidsförsörjning av staten. Det är ca 250 000 människor som alliansen måste köpa tillbala genom en attraktiv sjukpenningsreform som inte gör att arbetsovana människor tvingas ut att arbete, utan får en möjlighet.
Tips:
FP: storstad - akademiker - ordning och reda i skolan samt tydliga krav kombinerat med klassisk snällism, dvs att alla ska få bidrag om de inte kan (eller vill)
KD: landsort, små- /mellanstora stöder, Socialkonservativt, barnfamiljer och pensionärer. bygdemenskap. "Svenska normer"?
C Centern måste välja, men ska alliansen vinna måste Centern profiliera sig bättre mot MP, dels småföretagarvänligt, men framför allt få bort den nyliberala stämpeln. Centern måste återgå till att bli folkliga, attrahera människor i småorter och på landet, samt storstadsmänniskor som varken är höger eller vänstet, utan har råd att tänka på miljön framför den egna ekonomin. Eftersom centern inte klarar detta så vinner Mp terräng bland storstadsmänniskor, och i synnerhet kvinnor. och det är inget annat än självmål av Maud, för hon har ingen som helt känsla för människor. maud är en ångvält som inte bromsar förrän hon hon kör in i en bergvägg. De frågan är vem inom Centern som har ballar av stål och kan ta Maud på rätt sätt. Energifrågan är avgörande för Sverige och Europa, att centern inte klarar av göra annat än självmål i energipolitiken är faktiskt rent av inkompetent.
Carlgren är inte tillräckligt synlig i övriga sakområden och vår infrastrukturminister Torstensson väl annonym. Visst är centern på dekis. men det ser inte så illa ut som man kan tro, och många jorurnalsiter vädar nu morgonluft av de nya opinionsläget, men det har inte svängt så mycket man kan tro. men att flyktingfrågan inte avgör valet - det är så dumt så man börjar gråta. Det är formulär A, men ingen kan prata om det, annat än indirekt. Därför tror jag valet också avgöra av vilket block som indirekt kan prata om frågan, dvs prata flyktingpoltik utan att kalla det för dess rätta namn. Utanförskap är ett goitt försök, men är redan slitet. Ska bli kul att följa, tydligt är i alla fall att vänstern överhuvud taget inte pratar flyktingfrågor, dvs man har helt övergivit att ens prata om att det är synd om flyktingar eller att de är utan arbete eller är diskriminerade. man knioper helt enkelt käft helt och hållet och hoppas att problemet ska lsa sig av sig själv. En sådan strategi, borde inte kunna hålla, men det skulle vara kul om det funkade, för jisses vilken rekyl det blir 2014.
"Arbetslösheten beror enligt detta synsätt ytterst på löntagarna: de har för höga löner, för god anställningstrygghet, för bra arbetslöshets- och sjukförsäkring."
År 1934 infördes arbetslöshetsförsäkringen i Sverige. Samarbetet mellan S och Bondeförbundet är känt som "Kohandeln". Det S fortfarande inte erkänner men som styr C i dag i fråga om lönebildningen är att lagen om arbetslöshetsförsäkring innehåller en minimilöneregel som ligger i en verkställighetsföreskrift - inte direkt i lag. Staten har styrt lönebildningen i Sverige sedan den regeln infördes. Varför skulle C inte betrakta frågan på det sättet?
De nya Mauderaterna är både nyliberala och högerpopulistiska. Gamla Centern finns inte längre. Med Maud försvann det borgerliga mittenpartiet in i de blå skuggorna, nära mörkret. Moderaterna har skapat ett nyspråk som med blå dunster försöker skapa illusionen att partiet gått mot mitten, men i grund och botten är (M) samma gamla välfärdsfientliga rikemansparti som de alltid varit. Högern växte från början fram som ett politiskt försvar av det gamla orättvisesamhällets misär. Deras enda politiska idé är att det är bra med orättvisor. Inget har förändrats. Och Volkpartiet är sedan länge ett bisarrt och högerpopulistiskt, auktoritetsdyrkande missnöjesparti. Hägglunds Mammondemokrater låtsas å sin sida att de aldrig läst bibeln och sett att Jesus själv säger: Ingen kan tjäna både Gud och Mammon. I högerns biblar saknas, får man förmoda, nästan alla sidor om Jesus, människokärlek och medkänsla. Så med fyra blåbruna högerpartier som knuffas på gränsen till SD:s sumpmarker är det inte konstigt att väljarna börjar dra öronen åt sig. Att Reinfeldt skrivit en hel bok om hur mycket han hatar välfärd gör knappast saken bättre, när det nu genom Alliansens förnedringspolitik blir tydligt att han faktiskt menar det. Folk är innerligt trötta på Mammonalliansen. Nu längtar de flesta efter en rödgrön välfärdsregering som vill människor väl. Det är bara tio månader kvar till valet - sedan kan högerdystopin vara över för denna gång. Maud lär inte vara partiledare för Centerpartiet då, men kanske för ett litet, marginaliserat ännu nyare Mauderaterna som viftar kraftlöst och ropar efter mer kärnkraft, sämre arbetsrätt och större klyftor mellan rika och fattiga. Vem behöver Maud?
Tio månader. Sedan har vi förmodligen en rödgrön välfärdsregering som återupprättar byggandet av välfärdssamhället. Så skönt det ska bli. Så hoppfullt. Så framtidsinriktat. Så underbart! Det är nu en bättre framtid börjar!
Det finns så mycket som behöver sägas, men jag vet inte ens var jag ska börja.
Så till mitt budskap: död åt socialdemokratin och kommunismen!!
Snälla, kan inte framtiden komma redan nu, så detta vansinne stoppas omgående.
Riksbanken kommer vinna valet åt vänster.
Kombinationen....
- Sänkta räntor
- Bostadsbrist
- Säker arbetsmarknad för de som är inne i systemet
- Tuffare krav på de utanför
Det fungerar liksom inte, alliansen måste jobba på två fronter vilket innebär att man behöver öka flexibiliteten för de utanför, skapa valmöjligheter med betoning på _MÖJLIGHETER_
Dessutom har man varit inne och petat i för många små gruppers privatliv, hårdare tag mm vinner inga röster bland allmänheten även om de vill ha det. De som däremot drabbas av hårdare tag, där tappar man röster
Morgan Johansson är förstås den store centerkännaren. Dessutom är det väl så att alla partier som inte försöker vara socialdemokratiska kommer att radera ut sig själva. Säger sig självt, liksom, typ.
Tja, vinglar man på 4%-kanten, av egen förskyllan,så...
Får man inte ens "egna" att ställa upp längre,så...
Ngn stor kännare behöver man inte vara, allt sker in the open.
Morgan Johansson har väl varken personliga eller politiska erfarenheter av Centerpartiet så varför tar Newsmill in detta? Möjligen skulle han kunna skriva en analys av varför inte ens socialdemokraterna vill se Mona Sahlin som statsminister.
Valfrågan blir om Sverige kan fortsätta vara ett föregångarland och en "Moralisk Supermakt" eller om majoriteten av väljarna låter sig bländas av stylade slipsfascister och kostymkriminella som har tagit över i offentligheten redan alltför mycket. Jag förslår att inrätta ett nytt Guantanamo på en liten skärgårdsö , där de kan hållas tillsammans med stenkastande kaoter från extremvänstern. Låt dom spela fotboll mot varandra och behandla dem väl!
Det är inte omöjligt att staten på grund av dess överansträngda finanser tvingas använda strejkbrytare vid en eventuell storkonflikt under vårens avtalsrörelse. Staten har styrt lönebildningen med försäkringsnivåer sedan 1930-talet. Morgan Johansson klagar på att Centern inte är lika utpräglat socialistiskt som hans eget parti. Hur tycker Morgan Johansson att han själv ska bli betraktad i framtiden om situationen uppstår att strejkbrytare används? S politik kan de givetvis få föra själva men ingen myndighet och definitivt ingen löntagarorganisation går offentligt ut med att staten faktiskt får och kan begränsa strejkrätten. Känns det bättre för Morgan Johansson om fler partier medverkar till att uppvigla individer i arbetskraften?
Jag gillar det du säger men känner mig tveksam till om en socialdemokratisk riksdagsledamot är rätt person att ge centern råd om hur centerpartiet ska se ut.
För egen del är jag övertygad om att centerns problem bottnar i att de under Maud Olofssons ledarskap helt saknar ryggrad. Centern idag står inte för *någonting* annat än en önskan att sitta i regeringen.
S är ju skyldigt til Cs vågmästarroll ! C har i praktiken styrd hela ruljansen i de viktiga frågorna. S och M kunde med lätthet blivit av med de her otekniska, anitkärnkraft, anti-Öresundsbro, anti-SAAB anti-alt om ni bara tog er samman i de viktiga frågorna över blockgränsen.
Vad är innebörden av att ett parti är "på rätt spår"?
Möjligen kan det var en indikation om partiet ökar i opinionsmätningar, men det räcker inte.
För att överhuvudtaget har ett existensberättigande - när vi redan har så många riksdagspartier - måste varje enskilt parti på något avgörande sätt skilja sig från övriga partier i sin politik. Om Centern i viktiga frågor skiljer sig de övriga 6 i partierna i riksdagen så har det i varje fall gått mig förbi.
För nävarande finns åtminstone två partipolitiska vakuum:
1. Migrationen och mångkulturen
2. Landsbygden och livsmedelsförsörningen
Beträffande punkt 1 kan Sverigedemokraterna i bästa fall erbjuda ett alternativ för väljare som önskar en förändring.
Beträffande punkt 2 saknas ett parti som målmedvetet arbetar för samtidigt landsbygdens intressen och en långsiktigt hållbar jordbrukspolitik - anpassad till den framtiden vi har att möta, utan tillgång på billig olja.
Centern borde antingen försvinna eller axla en meningsfull roll inom politiken.
Att borgligheten minskat i opinionen under ordförandeskapet beror på att den s.k. borgfreden blev ensidig. Den rödgröna sidan fick driva sin populistiska propaganda ostört medan regeringen var upptagen med världen utanför Sverige. Nu när alla är på plats igen och Mona skall ut och kampanja mot Fredrik så kommer alla alliansregeringens partier inkl. centern att få tillbaka det stöd de misst. F.ö. så har moderaterna förlorat mest till soffan och inte till något annat parti. Hav tröst alla som läst Morgans artikel, han försöker bara så split.
Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr