FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet, ACTA-avtalet, Polismetodutredningen.
Centerpartiets väljarbas röstade på en landsbygdsparti som stod för integritet, mot kärnkraft och för arbete.
De fick stureplanscentern, fra-lagen, mer kärnkraft och de ersättningsjobb som de fick efter att regementen lades ner flyttar nu tillbaka till Stockholm, ivrigt påhejade av Maud Olofsson.
Ord är bara ord, handling visar vad man egentligen står för.
Permalänk | Anmäl
Scaber Nestor, 2009-12-15, 12:45
Centerpartiet kör i avkörningsfilen, och det syns tydligt i opinionssiffrorna!
Som urspårat f.d. "miljöparti" -- numera helt utan begriplig politik men med påtaglig smak för att köpa kolkraft och bygga klimatvansinniga storstadsmotorvägar -- är Centern väl förtjänt av att köra ur riksdagen 2010.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-12-15, 12:46
Verkar som om moderaterna vill skaffa sig ett eget "miljöparti" när det andra är upptaget för att kunna positionera sin "allians" som miljövänligare än oppositionens miljöparti.
Sedan vettig miljöpolitik satts åt sidan för klimatnonsens så finns det egentligen inget miljöparti så om några företagsamma individer/grupper vill ha en förnuftig miljöpolitik så är det ett gyllene tillfälle att fylla vakumet MP skapat genom att bli ett religiöst anti-mänsklighet parti.
Hoppas innerligen att alla riksdagspartier försvinner och nytt blod kommer fram med partier som vill representera de som röstade på dem och agera i befolkningens intresse.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-12-15, 13:28
Alliansen har fört en nyliberal politik som inte gynnar en majoritet av befolkningen... PJ Anders Linder skrev en ledare i Svd igår som jag kommenterade... Han har delvis fel analys!
Alliansen vann inte valet 2006, det avgjordes av proteströster och soffliggare... Protesterna var riktade mot Göran Persson... Jag vill påminna om att Alliansen fick 178 mandat mot 171 för oppositionen... Det var en hårfin "seger"....
Enligt modern statsvetenskaplig forskning så kan ett val jämställas med en folkomröstning om den sittande regeringen... Gillar man regeringen så röstar man för den annars mot... Man röstar inte för oppositionen...
Vad har då alliansen misslyckats med?
1) Sysselsättningen och det är en katastrof...
2) Småföretagen skulle få bättre villkor... Sverige har fortfarande sämre villkor än nästan alla andra länder i EU... Åtminstone dom vi vill konkurrera med... Vi är givetvis bättre än Grekland och Italien m.fl... Förbättringarna för småföretagen är otillräckliga... Skandalöst uselt skött av alliansen...
3) A-kassan och sjukförsäkringen har man hanterat mycket oskickligt... Det krävs en reformering men man måste ha politisk kompetens också... Arrogansen från de flesta borgerliga ministrar är inte mindre än den var från S dito...
4) FRA och Ipred är en katastrof... Det är helt oacceptabel lagstiftning... De flesta förstår inte innebörden... Många orkar inte bry sig men de som förstår är ursinniga..
5) Bostadsbristen tilltar och löses inte med marknadshyror... Antag att Tage Erlander kommit på ideén med marknadshyror i början av 60-talet istället för miljonprogrammet... Tror någon att han skulle fått > 50% 1968 då? Marknadshyror leder till att kön minskar för de flesta har inte råd längre...
Dom som inte har råd röstar på en annan regering... Så småningom gör deras föräldrar och farföräldrar detsamma... De flesta stockholmare med 2 tonårsbarn kan inte köpa bostäder till båda i anständiga områden...
6) Konkurrenslagstiftningen har inte skärpts heller... Avregleringsraseriet fortsätter trots att nästan all sådan misslyckats totalt... HG Wessberg (Reinfeldts seniora statssekreterare) avvisade konkurrensutsättning av fjärrvärmenäten 2006-2007... Inte så smart...
7) Ansvar och konsekvenser för tjänstemän och myndigheter som gör fel.... Det har inte hänt mycket
8) Försvarspolitiken har man sumpat totalt... Det viktigaste tycks vara att utveckla nya dyra stridsflygplan som Sverige inte behöver och som ingen annan kommer köpa... Det finansieras med att i praktiken lägga ner flygvapnet... Det är så briljant!
9) Fastighetsskatten avskaffades... De pengarna skulle lagts på bättre villkor för mindre företag... Då hade det skapats lite fler arbeten..
10) Skattesänkningar in absurdum på inkomstskatterna... Det får inte så stor effekt... Regeringen verkar bestå av nyliberala skattehatare typ Bo Lundgren hela bunten... Man saknar helt kontakt med verkligheten...
11) Förbifart Stockholm... Det finns inte en enda storstad i världen som löst problemet med för mycket trafik genom att bygga vägar in absurdum samtidigt som kollektivtrafiken är extremt eftersatt...
Den nyliberala politiken fungerade inte 1991-94 ej heller idag... USA har ett budgetunderskott på > 10% av BNP mycket lägre skatter än oss och ca 17% arbetslöshet... Siffran 17% hittar ni i tidningen affärsvärlden nr 49 den 2 dec sid 23... Är du arbetslös > 9 mån i USA så tas du bort från statistiken... Visst är det fiffigt...
Vilka förlorar då på en borgerlig politik idag?
Ungdomar, personer som söker bostad (bostadsbrist i 150 kommuner), arbetslösa, sjukförsäkrade, låginkomstagare, studenter...
Pensionärerna har man också retat upp... Åtminstone dom som saknar förmögenhet och hög inkomst...
Medelinkomsttagare går jämnt upp men ofta har dom närstående som förlorar...
Höginkomsttagare och förmögna tjänare på regeringens politik men det räcker inte... Wallenbergarna kommer mangrant rösta blått som tack för hjälpen (statliga bidrag på 10 tals miljarder till SEB)... Det räcker inte...
Full sysselsättning kommer givetvis inte Sahlin heller lyckas med.... Det går inte... Varken Helmut Kohl, Chirac, Mitterand eller Schröder lyckades... Det är inte lättare idag och Sahlin o Reinfeldt väger inte mycket i jämförelse med dom...
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/04/full-sysselsattning-ar-en-utopi
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-12-15, 13:33
Enda problemet är att ni inte levererar, varken på näringsdepartementet eller på miljödepartementet, vilket väljarna ser och vilket ger utslag i Centerns opinionssiffror...
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-12-15, 13:43
Seriöst så behöver ni vara mycket tydligare i era profilfrågor.
Jag har svårt att se en enda fråga som Centerpartiet står för.
Ni har totalt tappat initiativet i mijöfrågor till MP och Moderaterna har ett större förtroende enligt webb enkät i DN förra veckan.
Er hemsida är väldigt otydlig om vad som är er politik. Hemsidan ser ut som en blogg - vilket säkert är meningen.. Men för någon som mig som tvekar vem jag skall rösta på så ger ni ett mycket otydligt budskap.
Om du inte inser vad jag säger jämför med www.folkpartiet.se - mycket tydligt vilket som är deras prioriterade frågor.
Permalänk | Anmäl
Stefan S, 2009-12-15, 14:52
Härligt Centern! En frisk fläkt i alliansen. Skönt att någon tar frågorna om personlig och ekonomisk frihet på allvar. Beklagligt att det alltid ska tjatas om FRA och IPRED. Har väl ingenting med detta att göra. Kanske inte världens bästa lagstiftning, men någon måtta måste det väl ändå få vara?
Kör på på inslagen väg så har ni min röst.
Permalänk | Anmäl
Abe Linc, 2009-12-15, 15:04
Anständiga områden... Det var inte så begåvat uttryckt... Jag hade 15 min på mig att skriva kommentaren... Det var fel och jag borde ha uttryckt mig annorlunda...
Till skillnad från anonym så är jag dock inte det...
Jag menar områden som Svenska (privilegierade) barn kan tänka sig att flytta till när dom är 24-25 år gamla och absolut vill flytta hemifrån... Det handlar inte om Östermalm men inte heller Rinkeby... Huddinge är ett exempel...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-12-15, 17:46
Heja centern, som vill göra de rika knösarna till företagare och nolltaxerare ännu rikare och de fattiga satarna till vanligt folk ännu fattigare. Visst är det gott att få mumsa i sig andras mat också så att de andra blir utan?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-12-15, 17:48
Hej! Vad gäller sysselsättningen så finns det olika sätt att jobba. Det är dags att lägga ideologi och politisk prestige i soptunnan. Därför att Barack Obama har sagt att: ”Our economy is badly weakened, a consequence of greed and irresponsibility on the part of some, but also our collective failure to make hard choices and prepare the nation for a new age. Therefore on this day, we gather because we have chosen hope over fear, unity of purpose over conflict and discord. In this day, we come to proclaim and end to the petty grievances and false promises, the recrimination and worn out dogmas of the past, that for far too long have strangled our politics”.
Han har helt rätt enligt mig. Vi har samma problem i Sverige där höger mot vänster hela tiden kastar skit på varandra och skiter i grund och botten i "vanligt folk". Politikerna springer den "rika elitens" ärenden och lämnar de mindre bemedlade och de fattiga i sticket.
Vad gäller sysselsättningen så finns det möjligheter att hitta lösningar om man samarbetar över blockgränserna. Jag menar tex satsa stort på samverkan mellan högre utbildning och arbetsmarknaden/näringslivet. Detta har man lyckats med utmärkt i Kanada med sitt Federal Student Workers Experience Program. Dessutom har man brytt sig mer om den offentliga sektorn i Kanada och dess behov av att rekrytera kompetens. Detta görs bland annat genom deras mycket efterfrågade program The Canada School of Public Service som förbereder för en karriär inom bland annat federala och nationella myndigheter. Detta hade vi behövt i Sverige också.
Vi behöver rekrytera handläggare till våra myndigheter för idag så är handläggning inte rättssäker. Många får vänta flera månader på tex sin A-Kassa vid arbetslöshet att de tvingas till socialen där deras mänskliga rättigheter sedan kränks helt utan stöd av lag.
Vi behöver även rekrytera annan arbetskraft till våra myndigheter och då kan vi göra som i Kanada.
Alliansen bör samarbeta med Socialdemokraterna i dessa viktiga frågor, tex deras förslag om att satsa på traineeplatser inom välfärden tex jobb för nyutexaminerade akademiker på statliga myndigheter är i grund och botten ett ansvarsfullt förslag som bör genomföras.
På detta sätt skulle vi kunna börja minska akademikerarbetslösheten bland just Samhällsvetarna eftersom dessa INTE anställs inom den privata sektorn överhuvudtaget.
Så för att ge dem hopp så tycker jag att man bör göra upp med socialdemokraterna i denna fråga, för ingen vinner på att dessa inte får någon hjälp alls utan dumpas hos socialen för all framtid därför att privat sektor anställer inte nyutexaminerade eller relativt nyutexaminerade akademiker om de kommer från någon av de samhällsvetenskapliga disciplinerna.
Regeringen måste sluta upp med sin propaganda om att Arbetsförmedlingen fungerar och kan hjälpa människor. Sanningen är den att Arbetsförmedlingen aldrig någonsin fungerat i det här landet. Vi som vet går inte på er propaganda utan vet att allt ihop är en lögn.
Vad gäller miljön så kan man gått samarbeta med Miljöpartiet och andra partier, för det är dags att göra det som bäst gynnar hela svenska folket och inte bara som idag bara göra det som gynnar den 10% rikaste delen av befolkningen.
Det behövs helt enkelt en NEW BEGINNING och ett nytt politiskt ledarskap på båda sidor och börja samarbeta istället för att bara kritisera varandra och kasta skit på varandra.
De unga behöver inte mer otrygghet, vi har redan lägre löner för nya unga som kommer in på arbetsmarknaden. Det är märkligt att Alliansen inte förstår eller vet det här. Dessutom skulle sänkta ingångslöner göra att fler inte har råd med bostad, fler kommer inte ha råd med mat på bordet osv. Detta därför att när priserna stiger och inkomsterna minskas så går det inte ihop utan man befäster bara ungdomarnas socialbidragsberoende, vilket inte gynnar ungdomarna.
Genom att istället se till att fokusera på samverkan mellan utbildning och arbetsmarknad/näringsliv så behövs inte några lägre ingångslöner.
Sedan handlar det om att satsa massvis på att ta tillvara all den kompetens som utexamineras från våra universitet och högskolor oavsätt deras utbildningsbakgrund. Här finns massvis med outnyttjad kompetens och potential. Människor som idag fryses ute när de söker jobb och som blir tvingade till socialexkludering och fattigdom. Detta därför att många av oss möts med "DEN KALLA HANDEN" när vi söker jobb överallt i Sverige och inom olika branscher hos olika arbetsgivare. Det är konstant samma svar vi får från alla arbetsgivare överallt i Sverige, nämligen:
NEJ TACK - DU BEHÖVS INTE.....eller NEJ TACK - JOBBET HAR GÅTT TILL ANNAN SÖKANDE.
Dessutom är det ingen jag känner som fått något stöd eller hjälp av det vi kallar ARBETSFÖRMEDLING. Alla har fått samma svar från alla på arbetsförmedlingen oavsätt var i landet, nämligen:
"Vi kan inte hjälpa de arbetslösa akademikerna för det ingår inte i vårt uppdrag".
Jag vet också att ingen av de jag känner har fått det minsta lilla stöd eller hjälp från era galna jobbcoacher eftersom dessa tycker att just arbetslösa akademiker har en så himla lång rekryteringsprocess, vanligtvis 3-5år och jobbcoacherna lyfter fram att de bara har 3 månader på sig med varje individ och att de därför inte kan göra något.
Om samverkan fungerat som i Kanada och i Amerika där man valt att satsa på University-Community Partnerships så hade Akademikerarbetslösheten snabbt minskat om det hade varit ett bättre konjunktur samtidigt.
Dessutom så har man i Amerika den fördelen att de har en stor möjlighet att få ett så kallat "Internship" på någon intressant organisation eller myndighet som vill ta tillvara ens kompetens. Denna möjlighet finns INTE i Sverige för samhällsvetarna. Så i dagsläget så finns det INGA möjligheter för oss någonstans i Sverige tyvärr.
Jag har jämfört de som har motsvarande utbildning som jag själv har och det syns verkligen en enorm skillnad. De har inte varit arbetslösa en dag, utan har fått jobb direkt efter examen, medan många här i Sverige som har examen inom tex Statsvetenskap eller Freds- och konfliktvetenskap har extremt hög arbetslöshet och oavsätt hur hårt man anstränger sig med att söka jobb och göra det på ett professionellt sätt så spelar det ingen som helst roll utan man blir BORTSORTERAD direkt överallt hos alla arbetsgivare där man söker jobb över hela Sverige.
Därför måste man nu börja från Regeringens håll börja sätta ordentlig press på universitet och högskolor att satsa på samverkan med arbetsmarknaden/näringslivet för att inte fler generationer skall få beteckningen "FÖRLORAD GENERATION".
Ni kan lära er mycket mer genom att läsa Anna Angelins doktorsavhandling som rör just arbetsmarknad och utanförskap som lades fram 11 december 2009 vid institutionen för Socialtarbete vid Socialhögskolan (Lund Universitet). Denna avhandling finns på nätet och heter "Den dubbla vanmaktens logik".
Mvh
Mikael
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-12-15, 20:17
Bra att centern visar tydligt vad de står för och vad de anser vara sin roll i Alliansen. Centern vill uppenbarligen stå längst ut till höger i den svenska politiken när det gäller skatter och arbetsmarknad. En politisk gren av Svenskt Näringsliv eller Timbro. Centern är det liberala högerpartiet och kristdemokraterna det konservativa högerpartiet i svensk politik. Det öppnar en möjlighet för folkpartiet att visa att de står för det sociala engagemanget inom Alliansen och borgerligheten med en politik grundad i humanism och socialliberalism snarare än marknadsliberalism och konservativ inkrökthet.
Centerns marknadsliberala profiliering lämnar det socialliberala fältet vidöppet för folkpartiet om de vill ha det. Jag tror det finns en hel del väljare som föredrar en fortsatt Alliansregering före en rödgrön regering, men som tycker att regeringen brister i försvaret för den generella välfärden. Folkpartiet skulle kunna vinna dessa genom att till exempel gå till val på att återställa taken och ersättningsvivån i a-kassan före ytterligare skattesäkningar genomförs.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2009-12-15, 21:32
Centern - de nya Mauderaterna - har helt tappat fokus på sina kärnfrågor och blivit ett bihang till just Moderaterna.
Jag vågar påstå att det är bra idé för Centern att profilera sig som et borgerligt "miljöparti", och om detta i vissa frågor inledningsvis leder till problem med övriga Allianspartier bör Centern tydligt markera sin ståndpunkt och sen försöka kompromissa.
Det vore en katastrof för Alliansen, och framför allt för Sverige, om Centern hamnar under 4% i valet.
Permalänk | Anmäl
Freud, 2009-12-15, 21:52
Det finns inte en chans att centern hamnar utanfölr riksdagen. De har oerhörda resurser att satsa i valkampanjen, både i form av pengar (c är Sveriges rikaste parti) och i form av medlemmar (bara s har fler medlemmar). Centern gör nästan alltid bättre ifrån sig på valdagen än vad opinionsundersökningarna visat, medan motsatsen gäller för moderaterna och folkpartiet.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2009-12-15, 22:06
Jo... - Fredrik Holmgren - men ifall det ändå skulle kunna bli så - så finns ju en potential för C också i en ValSamverkan, faktiskt... - "vet" Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-12-15, 22:55
Den nya högern kommer att bestå av Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Centerpartiet och Kristdemokraterna åker ut. Folkpartiet äts upp av Socialdemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-12-16, 07:39
Centernclownerna tror ju uppenbarligen att Sverige behöver mer nyliberalism, men ökningen för SD visar ju att de borgerliga är ute och cyklar. Hur vore det att lyssna på väljarna? Som ju nästan alltid är mer vänster i ekonomiska frågor och mer höger i värdegrundfrågor än den politiska eliten.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-12-16, 07:43
KOm igen nu Centern, ska alliansen vinna nästa val måste ni övetyga de 350 000 tusen människor som flytt tillbaka till sossrna och miljöpartiet. Dessa människor är niet egenföretagare eller Storstadsmänniskor. Invandrarna kan ni glömma, centern har lägst andel röstande med invandrarbakgrund av alla partier.
Folkpartiet attraherar inte marginalväljare med ett socialliberalt perspektivt längre, centern gjorde detta på 70-talet. Vilket parti ska locka tillbaka alla kvinnor som flytt tull MP?
Ni kan ha er idédebatt, men ni måste fäl ändå beripa att ni måste vinna valet och väljarna, spelar ingen rill att ni vill förbättra ingångsvillkoren för ungdommar, någon ska betala. ärlighet lönar sig sällan i politiken, ska ni vinna måste ni göra som sossrna, alltså inte sossar av den gmla skolan före 68, utan som sossarna gör idag. Dvs driva snickesnackspolitik och betala ut bidrag. Denna linje har ju modraterna ifrågasatt, men om nu centern ska angripa detta från höger om moderaterna, så vinner ni ju inga marginalväljare? Fokusera mer på gröna frågor och mjuka frågor som berör kvinnor. Butchflatan med läderpiska Maud, attraherar inte kvinnor, inte ens manliga egenföretagare, men det gr Wetterstrand, även om hon inte har något att leverera, fundera på detta ett tag. Glöm politikens innehåll, satsa på ytan, lova runt och stasa på att vinn valet. Det är ända sättet att få sossarna att omorientera sig mot gamla arbetarideal. Vinner Mona med ohly och Mp tror jag det är kört, även för arbetarrörelsen. och detta menar jag ärligt. Sossarna behöver en en genomklappning till, för att komma upp ur mardrömmen som pågått sedan tidigt 80-tal.
Socialistiska arbetslöshetspartiet, SAP.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-12-16, 11:52
IPRED, FRA, Acta, Datalagring... Ni pratar vackert om frihet och att minska statens makt, men i handling gör ni tvärtom.
Permalänk | Anmäl
Conny T, 2009-12-16, 13:54
"Vi tror också att många allmänborgerliga väljare kommer att upptäcka vår tydliga profil i frågor som handlar om individens frihet. Vi tänker inte bära staten. Vår uppgift är att göra den mänskligare och effektivare"
Centern är ett av partierna som bär ansvaret för att staten tar sig rätt att kontrollera och kartlägga hela befolkningen. Centern kan inte få min röst förrän de river upp FRA-lagen.
Permalänk | Anmäl
Stig, 2009-12-16, 15:36
Apropå staten och dess MaktHavare - så finns det mycket i övrigt att önska - tycker Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-12-17, 13:38
Centerpartiet är ett lydparti under moderaterna, bara med lite mindre ärlighet angående vilka åsikter man står för.
Centern ljuger gärna om frihet och integritet men när sanningens ögonblick kommer och centerns riksdagsledamöter står vid röstningsknapparna så röstar de enligt de order de fått från moderaterna.
Det är nämligen ett av problemen när man sitter i regeringen och inte i opposition. Man blir tvungen att stå för det man säger och det klarar inte centern att göra. Plötsligt blir det uppenbart vad man egentligen står för. Vilken idiot som helst kan tydligt se vad centern väljer att rösta för och det har ingenting med frihet och integritet att göra.
Det finns inget skäl för en väljare att rösta på centerpartiet när de lika gärna kan rösta moderat istället.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2009-12-19, 01:19
Centern är inte ett liberalt parti. Däremot är centern en sinnebild för lögn.
FRA, IPRED, datalagringsdirektivet. förrakt för demokratin.
Ja, andra har påpekat detta ovan redan...
Permalänk | Anmäl
Bo, 2009-12-19, 14:35
"Vi tänker inte bära staten."
Som om det var ett alternativ!
Permalänk | Anmäl
Thomas A, 2009-12-19, 15:22
Centerpartiets kursändring under Maud "Mauderaten" Olofsson, från ett mittenparti med sin bas bland småfolk på landsbygden till ett nyliberalt högerparti för folk i storstan kommer att radera ut partiet. De traditionella landsbygdsväljarna känner sig inte hemma och lämnar partiet. Men de nyliberaler i stan som man hoppas ska ersätta dessa uteblir. Varför ska dom stödja ett litet minimalt stödparti när det finns ett stort, framgångsrikt parti som står för samma åsikter?
Permalänk | Anmäl
Sven Tycker, 2009-12-20, 12:37
Centerns väljarbas består av ca 2 procent av de röstberättigade.Den agrara näringen.
Sedan är det ju också så att lokalt kan dom ibland ha några politiker som håller måttet:
men i rikksdagen har bäst före datum gått ut:
Permalänk | Anmäl
Farbror grå, 2009-12-22, 15:37
Anders Flanking har inte förstått hur Newsmill fungerar. Skriver man ett riktigt uselt inlägg så blir man sågad längs med fotknölarna... Newsmills läsare har trots allt betydligt skarpare pennor än aftonbladets dito...
Vargjakten har skadat centern... Skandalerna med vanvårdade grisar har också skadat centern... Det var nämligen centern som stoppade förslaget att granskningen av djur skulle bekostas av bönderna... Det innebär mindre granskning eftersom staten inte skjuter till ordentligt med pengar...
SAAB affären kan skicka ut centern ur riksdagen... Strandskyddet som försvann är inte heller bra... Andreas Carlgren är en katastrof som miljöminister... Maud och Eskil håller dessvärre inte heller måttet.....
Åsa Torstensson vet knappt någon vem det är... Centern får en mycket tuff valrörelse... Idag fick dom 3,1% i demoskop... Den lägsta siffran någonsin... Det vore mycket intressant om Herr Flanking kunde bemöta kritiken sakligt...
Kan du det, eller vill du bara glömma denna artikel?
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2010-01-15, 22:12
27 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet, ACTA-avtalet, Polismetodutredningen.
Centerpartiets väljarbas röstade på en landsbygdsparti som stod för integritet, mot kärnkraft och för arbete.
De fick stureplanscentern, fra-lagen, mer kärnkraft och de ersättningsjobb som de fick efter att regementen lades ner flyttar nu tillbaka till Stockholm, ivrigt påhejade av Maud Olofsson.
Ord är bara ord, handling visar vad man egentligen står för.
Centerpartiet kör i avkörningsfilen, och det syns tydligt i opinionssiffrorna!
Som urspårat f.d. "miljöparti" -- numera helt utan begriplig politik men med påtaglig smak för att köpa kolkraft och bygga klimatvansinniga storstadsmotorvägar -- är Centern väl förtjänt av att köra ur riksdagen 2010.
Verkar som om moderaterna vill skaffa sig ett eget "miljöparti" när det andra är upptaget för att kunna positionera sin "allians" som miljövänligare än oppositionens miljöparti.
Sedan vettig miljöpolitik satts åt sidan för klimatnonsens så finns det egentligen inget miljöparti så om några företagsamma individer/grupper vill ha en förnuftig miljöpolitik så är det ett gyllene tillfälle att fylla vakumet MP skapat genom att bli ett religiöst anti-mänsklighet parti.
Hoppas innerligen att alla riksdagspartier försvinner och nytt blod kommer fram med partier som vill representera de som röstade på dem och agera i befolkningens intresse.
Alliansen har fört en nyliberal politik som inte gynnar en majoritet av befolkningen... PJ Anders Linder skrev en ledare i Svd igår som jag kommenterade... Han har delvis fel analys!
Alliansen vann inte valet 2006, det avgjordes av proteströster och soffliggare... Protesterna var riktade mot Göran Persson... Jag vill påminna om att Alliansen fick 178 mandat mot 171 för oppositionen... Det var en hårfin "seger"....
Enligt modern statsvetenskaplig forskning så kan ett val jämställas med en folkomröstning om den sittande regeringen... Gillar man regeringen så röstar man för den annars mot... Man röstar inte för oppositionen...
Vad har då alliansen misslyckats med?
1) Sysselsättningen och det är en katastrof...
2) Småföretagen skulle få bättre villkor... Sverige har fortfarande sämre villkor än nästan alla andra länder i EU... Åtminstone dom vi vill konkurrera med... Vi är givetvis bättre än Grekland och Italien m.fl... Förbättringarna för småföretagen är otillräckliga... Skandalöst uselt skött av alliansen...
3) A-kassan och sjukförsäkringen har man hanterat mycket oskickligt... Det krävs en reformering men man måste ha politisk kompetens också... Arrogansen från de flesta borgerliga ministrar är inte mindre än den var från S dito...
4) FRA och Ipred är en katastrof... Det är helt oacceptabel lagstiftning... De flesta förstår inte innebörden... Många orkar inte bry sig men de som förstår är ursinniga..
5) Bostadsbristen tilltar och löses inte med marknadshyror... Antag att Tage Erlander kommit på ideén med marknadshyror i början av 60-talet istället för miljonprogrammet... Tror någon att han skulle fått > 50% 1968 då? Marknadshyror leder till att kön minskar för de flesta har inte råd längre...
Dom som inte har råd röstar på en annan regering... Så småningom gör deras föräldrar och farföräldrar detsamma... De flesta stockholmare med 2 tonårsbarn kan inte köpa bostäder till båda i anständiga områden...
6) Konkurrenslagstiftningen har inte skärpts heller... Avregleringsraseriet fortsätter trots att nästan all sådan misslyckats totalt... HG Wessberg (Reinfeldts seniora statssekreterare) avvisade konkurrensutsättning av fjärrvärmenäten 2006-2007... Inte så smart...
7) Ansvar och konsekvenser för tjänstemän och myndigheter som gör fel.... Det har inte hänt mycket
8) Försvarspolitiken har man sumpat totalt... Det viktigaste tycks vara att utveckla nya dyra stridsflygplan som Sverige inte behöver och som ingen annan kommer köpa... Det finansieras med att i praktiken lägga ner flygvapnet... Det är så briljant!
9) Fastighetsskatten avskaffades... De pengarna skulle lagts på bättre villkor för mindre företag... Då hade det skapats lite fler arbeten..
10) Skattesänkningar in absurdum på inkomstskatterna... Det får inte så stor effekt... Regeringen verkar bestå av nyliberala skattehatare typ Bo Lundgren hela bunten... Man saknar helt kontakt med verkligheten...
11) Förbifart Stockholm... Det finns inte en enda storstad i världen som löst problemet med för mycket trafik genom att bygga vägar in absurdum samtidigt som kollektivtrafiken är extremt eftersatt...
Den nyliberala politiken fungerade inte 1991-94 ej heller idag... USA har ett budgetunderskott på > 10% av BNP mycket lägre skatter än oss och ca 17% arbetslöshet... Siffran 17% hittar ni i tidningen affärsvärlden nr 49 den 2 dec sid 23... Är du arbetslös > 9 mån i USA så tas du bort från statistiken... Visst är det fiffigt...
Vilka förlorar då på en borgerlig politik idag?
Ungdomar, personer som söker bostad (bostadsbrist i 150 kommuner), arbetslösa, sjukförsäkrade, låginkomstagare, studenter...
Pensionärerna har man också retat upp... Åtminstone dom som saknar förmögenhet och hög inkomst...
Medelinkomsttagare går jämnt upp men ofta har dom närstående som förlorar...
Höginkomsttagare och förmögna tjänare på regeringens politik men det räcker inte... Wallenbergarna kommer mangrant rösta blått som tack för hjälpen (statliga bidrag på 10 tals miljarder till SEB)... Det räcker inte...
Full sysselsättning kommer givetvis inte Sahlin heller lyckas med.... Det går inte... Varken Helmut Kohl, Chirac, Mitterand eller Schröder lyckades... Det är inte lättare idag och Sahlin o Reinfeldt väger inte mycket i jämförelse med dom...
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/04/full-sysselsattning-ar-en-utopi
Enda problemet är att ni inte levererar, varken på näringsdepartementet eller på miljödepartementet, vilket väljarna ser och vilket ger utslag i Centerns opinionssiffror...
Seriöst så behöver ni vara mycket tydligare i era profilfrågor.
Jag har svårt att se en enda fråga som Centerpartiet står för.
Ni har totalt tappat initiativet i mijöfrågor till MP och Moderaterna har ett större förtroende enligt webb enkät i DN förra veckan.
Er hemsida är väldigt otydlig om vad som är er politik. Hemsidan ser ut som en blogg - vilket säkert är meningen.. Men för någon som mig som tvekar vem jag skall rösta på så ger ni ett mycket otydligt budskap.
Om du inte inser vad jag säger jämför med www.folkpartiet.se - mycket tydligt vilket som är deras prioriterade frågor.
Härligt Centern! En frisk fläkt i alliansen. Skönt att någon tar frågorna om personlig och ekonomisk frihet på allvar. Beklagligt att det alltid ska tjatas om FRA och IPRED. Har väl ingenting med detta att göra. Kanske inte världens bästa lagstiftning, men någon måtta måste det väl ändå få vara?
Kör på på inslagen väg så har ni min röst.
Anständiga områden... Det var inte så begåvat uttryckt... Jag hade 15 min på mig att skriva kommentaren... Det var fel och jag borde ha uttryckt mig annorlunda...
Till skillnad från anonym så är jag dock inte det...
Jag menar områden som Svenska (privilegierade) barn kan tänka sig att flytta till när dom är 24-25 år gamla och absolut vill flytta hemifrån... Det handlar inte om Östermalm men inte heller Rinkeby... Huddinge är ett exempel...
Heja centern, som vill göra de rika knösarna till företagare och nolltaxerare ännu rikare och de fattiga satarna till vanligt folk ännu fattigare. Visst är det gott att få mumsa i sig andras mat också så att de andra blir utan?
Hej! Vad gäller sysselsättningen så finns det olika sätt att jobba. Det är dags att lägga ideologi och politisk prestige i soptunnan. Därför att Barack Obama har sagt att: ”Our economy is badly weakened, a consequence of greed and irresponsibility on the part of some, but also our collective failure to make hard choices and prepare the nation for a new age. Therefore on this day, we gather because we have chosen hope over fear, unity of purpose over conflict and discord. In this day, we come to proclaim and end to the petty grievances and false promises, the recrimination and worn out dogmas of the past, that for far too long have strangled our politics”.
Han har helt rätt enligt mig. Vi har samma problem i Sverige där höger mot vänster hela tiden kastar skit på varandra och skiter i grund och botten i "vanligt folk". Politikerna springer den "rika elitens" ärenden och lämnar de mindre bemedlade och de fattiga i sticket.
Vad gäller sysselsättningen så finns det möjligheter att hitta lösningar om man samarbetar över blockgränserna. Jag menar tex satsa stort på samverkan mellan högre utbildning och arbetsmarknaden/näringslivet. Detta har man lyckats med utmärkt i Kanada med sitt Federal Student Workers Experience Program. Dessutom har man brytt sig mer om den offentliga sektorn i Kanada och dess behov av att rekrytera kompetens. Detta görs bland annat genom deras mycket efterfrågade program The Canada School of Public Service som förbereder för en karriär inom bland annat federala och nationella myndigheter. Detta hade vi behövt i Sverige också.
Vi behöver rekrytera handläggare till våra myndigheter för idag så är handläggning inte rättssäker. Många får vänta flera månader på tex sin A-Kassa vid arbetslöshet att de tvingas till socialen där deras mänskliga rättigheter sedan kränks helt utan stöd av lag.
Vi behöver även rekrytera annan arbetskraft till våra myndigheter och då kan vi göra som i Kanada.
Alliansen bör samarbeta med Socialdemokraterna i dessa viktiga frågor, tex deras förslag om att satsa på traineeplatser inom välfärden tex jobb för nyutexaminerade akademiker på statliga myndigheter är i grund och botten ett ansvarsfullt förslag som bör genomföras.
På detta sätt skulle vi kunna börja minska akademikerarbetslösheten bland just Samhällsvetarna eftersom dessa INTE anställs inom den privata sektorn överhuvudtaget.
Så för att ge dem hopp så tycker jag att man bör göra upp med socialdemokraterna i denna fråga, för ingen vinner på att dessa inte får någon hjälp alls utan dumpas hos socialen för all framtid därför att privat sektor anställer inte nyutexaminerade eller relativt nyutexaminerade akademiker om de kommer från någon av de samhällsvetenskapliga disciplinerna.
Regeringen måste sluta upp med sin propaganda om att Arbetsförmedlingen fungerar och kan hjälpa människor. Sanningen är den att Arbetsförmedlingen aldrig någonsin fungerat i det här landet. Vi som vet går inte på er propaganda utan vet att allt ihop är en lögn.
Vad gäller miljön så kan man gått samarbeta med Miljöpartiet och andra partier, för det är dags att göra det som bäst gynnar hela svenska folket och inte bara som idag bara göra det som gynnar den 10% rikaste delen av befolkningen.
Det behövs helt enkelt en NEW BEGINNING och ett nytt politiskt ledarskap på båda sidor och börja samarbeta istället för att bara kritisera varandra och kasta skit på varandra.
De unga behöver inte mer otrygghet, vi har redan lägre löner för nya unga som kommer in på arbetsmarknaden. Det är märkligt att Alliansen inte förstår eller vet det här. Dessutom skulle sänkta ingångslöner göra att fler inte har råd med bostad, fler kommer inte ha råd med mat på bordet osv. Detta därför att när priserna stiger och inkomsterna minskas så går det inte ihop utan man befäster bara ungdomarnas socialbidragsberoende, vilket inte gynnar ungdomarna.
Genom att istället se till att fokusera på samverkan mellan utbildning och arbetsmarknad/näringsliv så behövs inte några lägre ingångslöner.
Sedan handlar det om att satsa massvis på att ta tillvara all den kompetens som utexamineras från våra universitet och högskolor oavsätt deras utbildningsbakgrund. Här finns massvis med outnyttjad kompetens och potential. Människor som idag fryses ute när de söker jobb och som blir tvingade till socialexkludering och fattigdom. Detta därför att många av oss möts med "DEN KALLA HANDEN" när vi söker jobb överallt i Sverige och inom olika branscher hos olika arbetsgivare. Det är konstant samma svar vi får från alla arbetsgivare överallt i Sverige, nämligen:
NEJ TACK - DU BEHÖVS INTE.....eller NEJ TACK - JOBBET HAR GÅTT TILL ANNAN SÖKANDE.
Dessutom är det ingen jag känner som fått något stöd eller hjälp av det vi kallar ARBETSFÖRMEDLING. Alla har fått samma svar från alla på arbetsförmedlingen oavsätt var i landet, nämligen:
"Vi kan inte hjälpa de arbetslösa akademikerna för det ingår inte i vårt uppdrag".
Jag vet också att ingen av de jag känner har fått det minsta lilla stöd eller hjälp från era galna jobbcoacher eftersom dessa tycker att just arbetslösa akademiker har en så himla lång rekryteringsprocess, vanligtvis 3-5år och jobbcoacherna lyfter fram att de bara har 3 månader på sig med varje individ och att de därför inte kan göra något.
Om samverkan fungerat som i Kanada och i Amerika där man valt att satsa på University-Community Partnerships så hade Akademikerarbetslösheten snabbt minskat om det hade varit ett bättre konjunktur samtidigt.
Dessutom så har man i Amerika den fördelen att de har en stor möjlighet att få ett så kallat "Internship" på någon intressant organisation eller myndighet som vill ta tillvara ens kompetens. Denna möjlighet finns INTE i Sverige för samhällsvetarna. Så i dagsläget så finns det INGA möjligheter för oss någonstans i Sverige tyvärr.
Jag har jämfört de som har motsvarande utbildning som jag själv har och det syns verkligen en enorm skillnad. De har inte varit arbetslösa en dag, utan har fått jobb direkt efter examen, medan många här i Sverige som har examen inom tex Statsvetenskap eller Freds- och konfliktvetenskap har extremt hög arbetslöshet och oavsätt hur hårt man anstränger sig med att söka jobb och göra det på ett professionellt sätt så spelar det ingen som helst roll utan man blir BORTSORTERAD direkt överallt hos alla arbetsgivare där man söker jobb över hela Sverige.
Därför måste man nu börja från Regeringens håll börja sätta ordentlig press på universitet och högskolor att satsa på samverkan med arbetsmarknaden/näringslivet för att inte fler generationer skall få beteckningen "FÖRLORAD GENERATION".
Ni kan lära er mycket mer genom att läsa Anna Angelins doktorsavhandling som rör just arbetsmarknad och utanförskap som lades fram 11 december 2009 vid institutionen för Socialtarbete vid Socialhögskolan (Lund Universitet). Denna avhandling finns på nätet och heter "Den dubbla vanmaktens logik".
Mvh
Mikael
Bra att centern visar tydligt vad de står för och vad de anser vara sin roll i Alliansen. Centern vill uppenbarligen stå längst ut till höger i den svenska politiken när det gäller skatter och arbetsmarknad. En politisk gren av Svenskt Näringsliv eller Timbro. Centern är det liberala högerpartiet och kristdemokraterna det konservativa högerpartiet i svensk politik. Det öppnar en möjlighet för folkpartiet att visa att de står för det sociala engagemanget inom Alliansen och borgerligheten med en politik grundad i humanism och socialliberalism snarare än marknadsliberalism och konservativ inkrökthet.
Centerns marknadsliberala profiliering lämnar det socialliberala fältet vidöppet för folkpartiet om de vill ha det. Jag tror det finns en hel del väljare som föredrar en fortsatt Alliansregering före en rödgrön regering, men som tycker att regeringen brister i försvaret för den generella välfärden. Folkpartiet skulle kunna vinna dessa genom att till exempel gå till val på att återställa taken och ersättningsvivån i a-kassan före ytterligare skattesäkningar genomförs.
Centern - de nya Mauderaterna - har helt tappat fokus på sina kärnfrågor och blivit ett bihang till just Moderaterna.
Jag vågar påstå att det är bra idé för Centern att profilera sig som et borgerligt "miljöparti", och om detta i vissa frågor inledningsvis leder till problem med övriga Allianspartier bör Centern tydligt markera sin ståndpunkt och sen försöka kompromissa.
Det vore en katastrof för Alliansen, och framför allt för Sverige, om Centern hamnar under 4% i valet.
Det finns inte en chans att centern hamnar utanfölr riksdagen. De har oerhörda resurser att satsa i valkampanjen, både i form av pengar (c är Sveriges rikaste parti) och i form av medlemmar (bara s har fler medlemmar). Centern gör nästan alltid bättre ifrån sig på valdagen än vad opinionsundersökningarna visat, medan motsatsen gäller för moderaterna och folkpartiet.
Jo... - Fredrik Holmgren - men ifall det ändå skulle kunna bli så - så finns ju en potential för C också i en ValSamverkan, faktiskt... - "vet" Josef B.
Den nya högern kommer att bestå av Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Centerpartiet och Kristdemokraterna åker ut. Folkpartiet äts upp av Socialdemokraterna.
Centernclownerna tror ju uppenbarligen att Sverige behöver mer nyliberalism, men ökningen för SD visar ju att de borgerliga är ute och cyklar. Hur vore det att lyssna på väljarna? Som ju nästan alltid är mer vänster i ekonomiska frågor och mer höger i värdegrundfrågor än den politiska eliten.
KOm igen nu Centern, ska alliansen vinna nästa val måste ni övetyga de 350 000 tusen människor som flytt tillbaka till sossrna och miljöpartiet. Dessa människor är niet egenföretagare eller Storstadsmänniskor. Invandrarna kan ni glömma, centern har lägst andel röstande med invandrarbakgrund av alla partier.
Folkpartiet attraherar inte marginalväljare med ett socialliberalt perspektivt längre, centern gjorde detta på 70-talet. Vilket parti ska locka tillbaka alla kvinnor som flytt tull MP?
Ni kan ha er idédebatt, men ni måste fäl ändå beripa att ni måste vinna valet och väljarna, spelar ingen rill att ni vill förbättra ingångsvillkoren för ungdommar, någon ska betala. ärlighet lönar sig sällan i politiken, ska ni vinna måste ni göra som sossrna, alltså inte sossar av den gmla skolan före 68, utan som sossarna gör idag. Dvs driva snickesnackspolitik och betala ut bidrag. Denna linje har ju modraterna ifrågasatt, men om nu centern ska angripa detta från höger om moderaterna, så vinner ni ju inga marginalväljare? Fokusera mer på gröna frågor och mjuka frågor som berör kvinnor. Butchflatan med läderpiska Maud, attraherar inte kvinnor, inte ens manliga egenföretagare, men det gr Wetterstrand, även om hon inte har något att leverera, fundera på detta ett tag. Glöm politikens innehåll, satsa på ytan, lova runt och stasa på att vinn valet. Det är ända sättet att få sossarna att omorientera sig mot gamla arbetarideal. Vinner Mona med ohly och Mp tror jag det är kört, även för arbetarrörelsen. och detta menar jag ärligt. Sossarna behöver en en genomklappning till, för att komma upp ur mardrömmen som pågått sedan tidigt 80-tal.
Socialistiska arbetslöshetspartiet, SAP.
IPRED, FRA, Acta, Datalagring... Ni pratar vackert om frihet och att minska statens makt, men i handling gör ni tvärtom.
"Vi tror också att många allmänborgerliga väljare kommer att upptäcka vår tydliga profil i frågor som handlar om individens frihet. Vi tänker inte bära staten. Vår uppgift är att göra den mänskligare och effektivare"
Centern är ett av partierna som bär ansvaret för att staten tar sig rätt att kontrollera och kartlägga hela befolkningen. Centern kan inte få min röst förrän de river upp FRA-lagen.
Apropå staten och dess MaktHavare - så finns det mycket i övrigt att önska - tycker Josef B.
Centerpartiet är ett lydparti under moderaterna, bara med lite mindre ärlighet angående vilka åsikter man står för.
Centern ljuger gärna om frihet och integritet men när sanningens ögonblick kommer och centerns riksdagsledamöter står vid röstningsknapparna så röstar de enligt de order de fått från moderaterna.
Det är nämligen ett av problemen när man sitter i regeringen och inte i opposition. Man blir tvungen att stå för det man säger och det klarar inte centern att göra. Plötsligt blir det uppenbart vad man egentligen står för. Vilken idiot som helst kan tydligt se vad centern väljer att rösta för och det har ingenting med frihet och integritet att göra.
Det finns inget skäl för en väljare att rösta på centerpartiet när de lika gärna kan rösta moderat istället.
Centern är inte ett liberalt parti. Däremot är centern en sinnebild för lögn.
FRA, IPRED, datalagringsdirektivet. förrakt för demokratin.
Ja, andra har påpekat detta ovan redan...
"Vi tänker inte bära staten."
Som om det var ett alternativ!
Centerpartiets kursändring under Maud "Mauderaten" Olofsson, från ett mittenparti med sin bas bland småfolk på landsbygden till ett nyliberalt högerparti för folk i storstan kommer att radera ut partiet. De traditionella landsbygdsväljarna känner sig inte hemma och lämnar partiet. Men de nyliberaler i stan som man hoppas ska ersätta dessa uteblir. Varför ska dom stödja ett litet minimalt stödparti när det finns ett stort, framgångsrikt parti som står för samma åsikter?
Centerns väljarbas består av ca 2 procent av de röstberättigade.Den agrara näringen.
Sedan är det ju också så att lokalt kan dom ibland ha några politiker som håller måttet:
men i rikksdagen har bäst före datum gått ut:
Anders Flanking har inte förstått hur Newsmill fungerar. Skriver man ett riktigt uselt inlägg så blir man sågad längs med fotknölarna... Newsmills läsare har trots allt betydligt skarpare pennor än aftonbladets dito...
Vargjakten har skadat centern... Skandalerna med vanvårdade grisar har också skadat centern... Det var nämligen centern som stoppade förslaget att granskningen av djur skulle bekostas av bönderna... Det innebär mindre granskning eftersom staten inte skjuter till ordentligt med pengar...
SAAB affären kan skicka ut centern ur riksdagen... Strandskyddet som försvann är inte heller bra... Andreas Carlgren är en katastrof som miljöminister... Maud och Eskil håller dessvärre inte heller måttet.....
Åsa Torstensson vet knappt någon vem det är... Centern får en mycket tuff valrörelse... Idag fick dom 3,1% i demoskop... Den lägsta siffran någonsin... Det vore mycket intressant om Herr Flanking kunde bemöta kritiken sakligt...
Kan du det, eller vill du bara glömma denna artikel?