[...] First Tweet: 1 day ago juditburda Judit Burda En förtydligande artikel: http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/10/muslimer-r-inte-bekymmer-f-r-moderaterna-i-g-teborg#comments retweet [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Förtydligande angående min förra art, 2009-12-11, 17:18
[...] moderat talar ut… …om den växande islamiseringen av Europa. Läs mer på Newsmill. Hon har nu avsagt sin riksdagskandidatur. Om det är press från partiledningen eller något annat [...]
Blogg:Modig moderat talar ut… « Markus Wiechel, 2009-12-11, 00:06
[...] I sin senaste artikel på Newsmill skriver Judit Burda: Islamism är ett växande europeiskt problem. Islamismen är en aggressiv politisk rörelse som har lärt sig att bästa skyddet för sin saboterande, smygundergrävande strategi är att klä det politiska arbetet i religionens förtecken – då blir det per automatik fullständigt skyddat: ingen vill bli anklagad för att vara rasist eller ”islamofob”. Just ordet ”islamofobi” anser jag vara det största hotet mot acceptans, integration, smidig multikulturalism. ”Islamofobi” förhindrar politiker från att fatta beslut som alla vet behövs, men som ingen vill vara först med att yttra – ingen politiker vill begå självmord, vare sig politiskt eller bokstavligt. Hoten är alldeles för reella. Läs artikeln i sin helhet>> [...]
Blogg:Moderat: ”Islamism är ett växande europeiskt probl, 2009-12-10, 23:26
Minus 3,7%, kanske är det fler än du som tänker i samma banor? Enda skillnaden är kanske att de lämnar det sjunkande skeppet?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-12-10, 12:20
judit!
vad som hänt i svenska politik är att det naturliga engagemang du ger uttryck för saboterats.
sabotaget kallades för "kommunreformen" och resultatet innebar att 3 av 4 förtroendevalda försvann. istället fick de kvarvarande politikerlön och bildade en ny tidigare i sverige okänd klass av politruker. de utmärks av att deras lojalitet primärt ges till lönebetalaren, icke väljaren.
denna "kommunreform" var en mycket noga uttänkt, planerad och utförd strategi för att av-demokratisera sverige.
innan denna "kommunreform" genomfördes var merparten av de förtroendevalda fritidspolitiker med mycken nära kontakt med "vanligt folk"
efter "kommunreformen" har de svenska politikerna(det finns undantag) tappat kontakten med verkligheten eftersom de inte längre kommer i kontakt med folket utan deras kontakt ytor är byråkrater och andra politruker.
de svenska politikerna har därför inte en susning om vad som sker i dagens sverige.
din analys är därför helt korrekt och mitt i prick.
Permalänk | Anmäl
per, 2009-12-10, 12:36
Bra att du står på dig och ignorerar alla påhopp från islamister i media Judit!
Precis som du säger så får självklart alla ha sin tro, men om de med denna tro som ursäkt börjar försöka påverka andra eller få andra att anpassa sig efter deras nycker, vare sig detta är arbetsgivare eller andra människor i samhället, eller om de försöker blanda ihop religion med politik och landsstyre, då är de islamister och ska bannlysas både från politiken och landet!
Vi vill INTE ha någon islamism i Sverige!
Vi vill INTE ha någon kvotering i Sverige!
Vi vill SPECIELLT INTE ha någon kvotering av islamister i Sverige!
Tänk efter NOGA vilket parti ni röstar på i valet 2010, om ni inte vill se Sverige bli islamiserat!
Permalänk | Anmäl
Helena E, 2009-12-10, 12:47
Välkommen ut i kylan där alla vi islamofober står Judit.
Nu väntar vi på vänsterns åsiktspoliser som permanentar din islamofobstatus. Du sa ju trots allt emot dem.
Naturligtvis är det positivt att någon (SVT) äntligen tar bladet från munnen och inte fördomsfullt blandar ihop alla muslimer med islamisterna och lyfter fram ett farligt missförhållande: Det faktum att personer och organisationer med islamistisk människosyn fått vara Islams röst utan att någon vågat påpeka detta.
Som du säger så är början till lösningen att man först erkänner att ett problem finns istället för att gräva ner sig i en massa konspirationsteorier om nazistiska övertaganden.
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2009-12-10, 13:38
Tyvärr finns det inte ett renodlat religionskritiskt politisk parti. Ett parti som inte ger skattepengar i anslag till sagobokstroende, eller som tillåter särbehandling av dem. Ett sådant parti behövs nu mer än någonsin.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-12-10, 19:30
Nej Judith, islamism är inte ett europeiskt problem. Det är ett världsomspännande problem. Många europeiska politiker, i synnerhet här i Sverige vill jag hävda, saknar såväl tillräckliga insikter som vilja för att ta itu med detta otyg. Här vill jag understryka att jag inte syftar till att de inte är främlingsfientliga nog, då det högerextremistiska svaret på detta problem är lika illa som islamisterna själva.
Känner du till den rörelse som omnämdes i SvTs dokument inifrån? Den heter Hezb-ut-Tahrir och utgör den starkaste rörelsen för vad som brukligt kallas moderat islamism - deras målsättning är att skapa ett kalifat. Det är en absolut teokrati styrd av en enväldig härskare där individen endast kan finna frihet genom att följa koranen och ledarnas påbud till punkt och pricka. Deras mål är en islamistisk superstat som sträcker sig över alla de muslimska rikena och där homosexualitet belönas med spöstraff och stening. Läs gärna på om denna rörelse.
När jag skriver att svenska politiker saknar vilja och insikt att ta tag i detta otyg åsyftar jag främst i hur islamismen finansieras. Vi vet att en ansenlig mängd pengar och vapen strömmar från gulfländerna. Men vi vet också att en stor mängd pengar härrör från narkotikahandeln. Bland annat har ryska FSB och FADS, såväl som säkerhetstjänsten i Kyrgyzstan gjort flera tillslag mot Hezb-ut-Tahrir där islamistisk propaganda, såväl som vapen och narkotika påträffats.
Hur stor andel av finansieringen som härrör narkotikan är omöjligt att svara på. Vad som dock kan besvaras är frågan hur det är möjligt, då det internationella system som reglerar hanteringen av narkotikan döljer såväl hanteringen som de enorma vinsterna i industrin från allmänhetens insyn. Det är ett ekonomiskt system som saknar all form av transparens och som kraftigt bidrar till destabiliseringen av hela regioner.
Mexico och Afghanistan är uppenbara exempel på detta, rena skräckexempel om du frågade mig. Vad som är än mer oroande i detta är västerländska regeringars, säkerhetstjänsters- och företags intressen att hålla detta vid liv och på så vis göda och främja den fundamentalistiska islamismen ytterligare. Det kommer i slutändan förstås ned till vad du skriver, om att "ingen politiker vill begå självmord, vare sig politiskt eller bokstavligt".
Permalänk | Anmäl
Hiram, 2009-12-10, 21:34
Jaha.
Ännu en ärlig politiker som tvingas göra avbön och sälja sin heder. Judit, det räcker inte med att något är sant för att du skall få säga det. Det farligaste är att säga som det är.
Permalänk | Anmäl
Ronja Rövardotter, 2009-12-10, 21:41
Jösses då, är det likadant hos moderaterna som hos sossarna???
Hur ska det sluta??
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2009-12-11, 00:42
Om jeg fattar varför Sverige har tagit islamisternes ord "islamofobi" till seg. Här i Dk används det nästen ikke. Franske filosoffen Robert Redeker:
http://www.information.dk/130261
Den franske forskaren Caroline Fourest har undersökt saken och spårat det till radikala islamister. Hon har visat att det först dök upp när islamisterna använde det som vapen mot feministerna. Den berömde, amerikanske kvinnosaksaktivisten, Kate Millet, blev utskälld för att vara islamofob när hon uppmanade sina iranska medsystrar att neka bära slöja. Det hade alltså med motståndet mot iransk kvinnoapartheid att göra – att iranska kvinnor skall tvingas bära slöja i offentliga miljöer, skolor och andra institutioner samt att det skulle införas könsåtskillnad i simhallar o s v De som protesterade emot att ayatollorna, i den teokratiska diktaturen Iran, upphöjt denna kvinnoapartheid till norm blev anklagade för att vara islamofober, d v s deras protester visade att de hade ett sjukligt förhållande till Islam. Begreppet har sedan dess spridit sig med vindens hastighet i radikala muslimska och vänsterinriktade kretsar, särskilt med hjälp av den kände islamisten Tariq Ramadan
Caroline Fourets visade hur begreppet snabbt spred sig politiskt bland islamistiska miljöer i Londons moskéer, särskilt under den s k Rushdie affären. Författaren Salman Rushdie blev kallad ”kriminell islamofob”.
Permalänk | Anmäl
Niels Wied, 2009-12-11, 00:56
Burda vågade tala klartext och stå upp för sina övertygelser. Vad gäller islamisten Waberi kan man anta att många moderater (i likhet med en majoritet av hela befolkningen) delar uppfattningen att han definitivt inte hör hemma i Sveriges riksdag. Och ändå befinner sig nu Burda i kylan. Vad säger det om moderaterna? Vad säger det om det politiska klimatet i Sverige överhuvudtaget?
Få länder är i så hög grad som Sverige ankdammar i politiskt och intellektuellt hänseende. Samhällsdebatten begränsas av en oerhört stark politisk korrekthet och den metaforiska takhöjden är extremt låg. Den som på minsta sätt avviker förpassas, bildligt talat, omedelbart till Sibirien.
Man kan fråga sig hur detta oerhört inskränkta, konformistiska politik- och debattklimat skapats? Beror det på den svenska konsensuskulturen? Är vi fredsskadade och patologiskt konflikträdda? Har alltför många decennier av socialdemokratisk hegemoni fått oss att tro att ett brett spektrum av åsiktsyttringar är farligt?
Inte vet jag. Men det är högst beklagligt att en politiker som verkar ha både sunt förnuft och integritet tvingas avsäga sig sina uppdrag och dra tillbaks sin kanditatur för att hon stått upp för åsikter som troligen delas av en majoritet av såväl de egna partikamraterna som av befolkningen som helhet.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2009-12-11, 01:29
Lägg aldrig din valsedel på ett parti som nominerar islamister till riksdagen! Maila ditt parti och avkräv först partiet försäkran att de inte kommer att nominera islamister.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2009-12-11, 01:58
Jag är utomordentligt nöjd. Visserligen är tappet på 3,7 % i SCB:s undersökning gällande om det vore val idag. Studerar man den andra frågan, vilket parti väljarna sympatiserar med, så har moderaterna inte tappat lika mycket.
men min nöjdhet är att undersökningen avslutades före sjukförsärkringen brisserade. Visserlgien måste sjukförsärkringen reformeras, men hur moderaterna kan vara ås in i helvete korkade att de fortsätter försvara sina muslimska kandidater och så Vellingeaffären.
Schlingmans kalkyler kommer inte att hålla, de har helt missuppfattat detta med islam, och att man räkna hem röster från alla muslimer, bara för att att man nomineringar en skäggtomte.
Känns skönt att oddsen jämnas ut lite, och att det i grunden är Repaluu som ligger bakom kuppen.
Nu sitter moderaterna där med sin tävttade hals. jag har pratat med åtminstone två moderater som känner sig lite stissliga.
Moderaterna ligger hyfsat till hos många grupper, men om ungdommar, och i synnerhet yngre män börjar svika, så kan det bli ett dyrt tapp. Såg att moderaterna tappat 1 % väljare till SD under mätperioden, och S endast en halv.
Valstrategerna gör cyniska kalkyler, Schlingman säger att alla människor är lika, men alla oavsett partitillhörighet vet att ju sämre förutsättnignar du har att etableradig, tex analfabet, muslim, traumatiserad etc destos mindre sannolikhet att rösta på M.
Så moderaterna politik leder långsamt till att vänstern vinner. Det käns riktigt stimulerande, och roligast av allt är att ingen kans äga hur de tänker, vas alla vet hur de tänker, och detta innebär att tillräckligt många är övertygade om att moderaterna inte tänker, när man tänker efter.
SD har i Mona, Maud, Ruwaida och nu Schliman ypperliga PR-folk. Mer pang för pengarna kan man inte få, för det är ju de andra som betalar.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-12-11, 02:13
Jag är hellre en islamofob idag, än en dhimmi i morgon...
Permalänk | Anmäl
kålleåada, 2009-12-11, 03:41
zzzzzzzzzzz
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-12-11, 10:42
Det är märkligt. Jag kan inte se annat än att våra riksdagspolitiker gör allt vad de kan för att få SD att växa så mycket som möjligt. Sven Svensk verkar också tolka teckningen i den riktningen.
.
Har våra riksdagspolitiker drabbats av någon slags afasi, eller bokstavsåkomma, som att de inte längre förstår sina väljare?
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-12-11, 13:56
"Men det finns hopp om livet, nu när dessa problem har kommit till ytan, har Moderata samlingspartiet en sportlig chans att hitta bot."
Har du sett några tecken hittills på vilja och åtgärder som tyder på att man kommer att agera?
Permalänk | Anmäl
Bengt, 2009-12-11, 16:12
"Men det finns hopp om livet, nu när dessa problem har kommit till ytan, har Moderata samlingspartiet en sportlig chans att hitta bot."
Har du sett några tecken hittills på vilja och åtgärder som tyder på att man kommer att agera?
Permalänk | Anmäl
Bengt, 2009-12-11, 16:13
Det är tragiskt att det ska vara imponerande att en etablerad politiker vågar säga att kejsaren är naken i Sverige år 2009.
Har alltid röstat på moderaterna, men i och med att det moderatiska Vellinge blev överkörda på ett sätt som jag inte trodde var möjligt i Sverige, kommer min röst år 2010 inte gå till detta parti.
Någon borde för övrigt granska företaget Attendo Care's kopplingar till politiker...
Permalänk | Anmäl
P, 2009-12-11, 23:31
Tack för en klar och tydlig artikel.
Som du har upptäckt att nästan ALL kritik mot islam är tabu i Sverige.
Islamisterna har skaffat sig en kvast som heter Islamafobi som gryddas med orden rasism och rädsala och avslutas med att du är okunnig om islam. Därefter är det färdigtsopad och debatten slut.
Jag saknar sekulära muslimer som gör sin röst hörd och organiserar sig,ifall såna finns i sverige?
Tänk om de kritiska rösterna har rätt om moderata islamister!
Självnämda represanter för muslimer flyr som elden debatter i sakfrågor och har en stor ovilja att kritisera sina egna ang våld i religionens namn.
De sekulära muslimerna har ett uppförsbacke men vill se och läsa ifalln de finns i Sverige?
Vågar de yttra sig?
Alltför ofta hör jag i debatter och i vardagen. Vi muslimer gör inte så,detta är inte vad vi muslimer tycker mm. Alltid detta vi muslimer. Inte jag,människa,socialdemokrat,kvinna eller man utan VI MUSLIMER.
Muslimerna har stora svårigheter att individualisera bilden av en muslim. Dagens bild är inte vacker!
Jag har aldrig hört i debatten att muslimerna är kristofober och rädda samt okunniga om kristendommen eller att debatörerna säger,vi kristna tycker,detta är inte rätta kristnendom mm.
Tyvärr är ovannämda vardagsmat bland muslimer och skapar misstänksamhet. Är jag som ateist utanför gemenskapen(Umma) och berättigad att ljuga till ifall detta gynnar islam eller enskilda muslimer.
Tyvärr är det muslimerna som utesluter mig med många andra ur gemenskapen med orden VI MUSLIMER.
Permalänk | Anmäl
Bertel K., 2009-12-12, 04:24
#22 Bertel K, 2009-12-12, 04:24
Om du missat SVT:s Dokument inifrån "Slaget om muslimerna" som sändes den 6 december kan du se/höra programmet på SVTPlay.
Det är utomordentligt informativt - och oerhört skrämmande program.
Vi får där se vilka som betecknas som islamister, det är alla ledande muslimer som sitter i de stora muslimska föreningarna med anknytning till Södermalmsmoskén.
.
Jag uppmanar alla som inte såg programmet att göra det!
.
Jag har länge letat efter information om varför det inte finns saklig information om muslimerna i Sverige. Jag har hittat några orsaker. Det finns säkert fler.
.
1. PK-idiomet som satt sin prägel på den svenska debatten om invandrare inklusive muslimer. Den bästa sakliga beskrivningen jag hittat om detta fenomen att mörka invandrardebatten läste jag i artikeln "Iden om strukturell rasism döljer det verkliga integrationsproblemet" skriven av forskaren och socialantropologen Aje Carlbom 2005-12-27, publicerad i den marxistiska (!) tidskriften Röda rummet (googla rodarummet).
Låt er inte förskräckas av att artikeln förekommer i en vänstertidskrift. Den går lika bra att läsa vilka partisympatier man än har.
http://www.rodarummet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=114&...
2. År 1987 beslutade under stor sekretess en större grupp journalister vid ett möte som sedermera kom att kallas Lilla Saltsjöbadsavtalet att inte skriva något negativt om invandrare. Istället skulle man lyfta fram alla invandrares positiva prestationer. Beslutet skulle gälla i fem år men pågår fortfarande.
.
I ett tv-program på Axess med kända debattledare som Åke Ortmark, Niklas Ekdal m fl berättade Susanna Popova och Tomas Gür att de också deltagit i ovanstående möte och var de enda som inte accepterade beslutet. Det här programmet finns inte länge att se. För en månad sedan fanns ett 10 minuters youtube-klipp från Axessprogrammet. Det har nu också tagits bort! Tala om censur.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-12-12, 11:29
Jag har sett Dokument inifrån Slaget om muslimerna. SVTPLAY: http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran
En sak som jag blev irriterad över var att Ahmed Al -Mofty sade: det är fördelaktigt att kvinnan har känslor---detta låter som om det är inte "naturligt" att ha känslor och han nervärderar kvinnan genom att säga "mannen belsutar med förståndet och förnuftet" - men han nämner inte att även mannen kan ha känslor. "Mannen använder förståndet och kvinnan använder känslor. Protest" Både kvinnor och män har både förstånd och känslor! Detta är tydligt och klart att denna form av formulerig klart strider mot svensk diskiminerslag! Märkligt! SVT POLISANMÄL DENNA MANNEN!
Detta synsättet är diskriminering mot kön! Han man kan polisanmäla med stöd av diskimineringslagen!
Dessutom är det förbjudet enligt svensk lag att misshandla någon- då strider även deras uttalanden återigen mot svenska lag.
" en gigantisk grupp som har speciella behov" -- alla muslimer är inte ens religösa och anser att religon och kultur är en privat sak.
"vill slippa bli ifrågasatta för sina ståndpunkter" - men det tydligt att de ska ha tolkningsföreträde och rätten att kritisera andra människor.
Dessutom är det en personlighets drag hur man uttrycker känslor en del är spontana och andra väntar med att uttrycka sina känslor. Då har detta inget med islam och muslimer att göra!
Sedan säger alla männen som om kvinnan måste beroende av mannen. Vad är detta i ett samhälle om anses vara den mest demokratiska och jämställda landet i världen--vad gör dessa män i Sverige med en dold politiska agenda som de är för fega att våga erkänna rakt ut?
Permalänk | Anmäl
Svenska, 2009-12-12, 11:47
Här surfar man in och tror att debatten som startades av Judit Burda i veckan skall innehålla flertalet inlägg från någon Göteborgsmoderat som försvarar listplaceringarna, eller eventuellt ett inlägg från Waberi själv som försvarar sig och visar att han förtjänar en femte plats på riksdagslistan.
Men det enda man hittar är ett förtydligande från personen som avslöjat missförhållandena. Det är riktigt illa!!! Hur är det möjligt??? Detta går inte att tiga bort det här Jan Hallberg m fl, kritikerna håller tyst bara för att spara den här karamellen tills närmare valet.
Permalänk | Anmäl
Avhoppare, 2009-12-12, 15:58
"Dessa människor som är bosatta i Gårdsten och Angered har flytt en gång i tiden från bland annat den typen av korruption."
Ja du har ganska rätt i det Judit Burda. En fråga varför polisanmäls inte dessa personer med stöd av grundlagen samt diskrimineringslagen för att deras agenda strider mot de svenska grundlagar som vi har tex att tanken med religonsfriheten är den ska utgöra som en skydd mot denna form av korruption och progaganda. Dessutom är korruption förbjudet!
Jag lärde mig i en universiteskurs att det bästa skyddet mot korruption är demokrati och att fast slå demokration i en grundlag---man kan som svensk medborgare blir ganska fundersam när man har läst dina artiklar och dokumuntär inifrån och kalla fakta. Detta får mig tyvärr att tänka på Hamas i Libanon och i Israel där de har lyckats att skapa en egen stat i en stat och sedan lyckdes att blida regering på icke demokratiska grunder.
Permalänk | Anmäl
Svenska, 2009-12-12, 20:23
#26 För dessa politiker har ingen offentlig agenda. Abdirisak skrev i sin kandidatpresentation: "Jag är 43 år och har varit intresserad av politik sedan tonåren. Har varit medlem sedan 10 år och har aktivt arbetat för att jag är väldigt intresserad av medborgarnas fri -och rättigheter och att bevara Sverige som ett land som är stolt över sina traditioner men som också välkomnar andra kulturwr och traditioner. Jag vill vara med och skapa en underbar framtid för Sverige" En anna svensk kvinna skrev följande: " Med 30 år i kommunen koncentrerar jag mig på regionen och kandiderar för att bli omvald till regionfullmäktige. jag vill stärka samverkan inom regionen för bättre kvalitet och ökad valfrihet inom sjukvård och trafik.Jag vill underlätta för företagen och högskolorna att bli än mer ledande inom miljö- och livsmedelsområdena. Götreborgs roll som en stark motor i regionen kan inte nog betonas" Lägg märke tii att den kvinnan har inte angett något yrke. Har aldrig jobbat än i politiken. Så fruktansvärt.
Permalänk | Anmäl
Judit Burda, 2009-12-12, 20:53
Det är i sanning märkligt att inga Göteborgsmoderater svarar efter Judit Burdas hårda angrepp här på Newsmill.
Moderata kommunfullmäktige i Göteborg! Ni har inte förstått er uppgift när ni ligger och trycker i garderoben i stället för att gå ut i offentligheten och försvara era ställningstaganden.
Vi förväntar oss svar!
Permalänk | Anmäl
Karl Fredrik, 2009-12-13, 00:01
# 28 Karl Fredrik. Det är väl ganska lätt att förstå varför inte moderaterna i Gbg hör av sig! Judit har ju profilerat sig som en stenhård hatare av islamistiskt inflytande i vilken färg och form den än må ta. Judit har nog träffat lite för många SD:are och blivit influerad - även därifrån. Med Judits påbrå så skall du inte vara förvånad. Historien förskräcker.
Permalänk | Anmäl
Sven-Erik, 2009-12-13, 18:30
#29 Sven-Erik! Jag har inte träffat några som helst SD-are och är inte influerad av SD eller deras sympatisörer. Men du träffar spiken på huvudet, historien förskräcker och jag vill inte se någon som helst extremism vare sig i Sverige eller någon annanstans i världen. Islamism är en extremistisk rörelse det måste även du medge. Att vilja infiltrera Sveriges Riksdag med extremister på grund av taktiserande är i mina och många andras ögon helt fel. Du må tro att det finns moderater även i ledande befattningar som håller med mig att det var fel att lyfta Abdirisak till valbar plats.
Permalänk | Anmäl
Judit Burda, 2009-12-13, 19:44
Judit Burda,
jag håller med dig fullständig. Såg även det programet vi pratar om här. Det behövs fler sådana.
Jag känner muslimer som är emot islam, jag hoppas de organiserar sig även i Sverige (i England gör de det redan, som vi vet).
Jag tycker att det är hemskt att vara politiker inte skaffar sig bättre kunskap innan de går på sina "möten" med islamister i tron att de representerar ALLA muslimer, vilket är en stor lögn.
Permalänk | Anmäl
B T, 2009-12-14, 10:50
Om det finns någon auktoritet på islam i Sverige är det i så fall Professor Jan Hjärpe. Jag föreslår att du Judit konsulterar honom innan fler grodor hoppar ur din mun. Dina ynkliga teser står sig ganska slätt mot Hjärpes kunnande.
Du borde väl ha insikten vid det här laget att dina inlägg främjar inga andra än SD och islamofobernas intressen. Förstår du inte det är det mest synd om dig själv.
Permalänk | Anmäl
Sven-Erik, 2009-12-14, 16:09
Om det finns någon auktoritet på islam i Sverige är det i så fall Professor Jan Hjärpe. Jag föreslår att du Judit konsulterar honom innan fler grodor hoppar ur din mun. Dina ynkliga teser står sig ganska slätt mot Hjärpes kunnande.
Du borde väl ha insikten vid det här laget att dina inlägg främjar inga andra än SD och islamofobernas intressen. Förstår du inte det är det mest synd om dig själv.
Permalänk | Anmäl
Sven-Erik, 2009-12-14, 16:09
De muslimer som är verksamma på akademisk och politisk nivå i Sverige måste ställas till svars om den islamska agendan. Ställer de upp på vår sekulära demokrati eller mörkar de enligt den islamska agendan och inväntar rätt tidpunkt att dominera samhället och genomföra sina religiösa böjelser? Om infiltrationen av väst inte är muslimernas strategi måste de faktiskt bevisa motsatsen och bli demokratiska medborgare på riktigt!
Innan dess kan vi inte se Islam som något annat än en intolerant våldsideologi och ett hot mot allmänheten och västvärldens frihet.
Permalänk | Anmäl
Tomas F, 2009-12-14, 20:10
## Helena E alias BO_T
Kan du sluta använda två användarnamn hela tiden.
Jag lovar det märks tydligt
Permalänk | Anmäl
Jonatan, 2009-12-15, 10:40
Detta var nog det pinsammaste dravel jag läst på mycket länge.
Då syftar jag på författarens båda artiklar.
Här har vi den säregna kombinationen av karriärslystnad och verklighetsfrämmande paranoia med fel timing.
Om nu denna "invandrarkvinna" vill skrämma upp folk eller spela på konspirationsföreställningar bland allmogen så finns det betydligt mer sofistikerade och resultatgivande metoder och platser att göra det på än här och nu.
Nej,hon verkar bara vara bitter över det hon uppfattar som att vissa glider in på en räkmacka-vilket jag inte tror bekymmrar de flesta moderater.
Gammal klassisk avundsjuka,helt enkelt.
Ungefär samma mentalitet som rådde i hennes hemland då nassarna dominerade och Judits dito tog tillfället i akt att eliminera konkurrenter av judisk börd genom att hänvisa till den världsjudiska konspirationen.
Sen kan hon ju fråga sig varför vi skall bli övertygade att hon blev populär bland moderaterna i sin region på grund av egna meriter,jag tvivlar faktiskt på det och är övertygad om att hon pushades fram i ännu större utsträckning på grund av det hon belastar Waberi för. Invandrarkvinna som invandrade till Sverige när hon var 25 år,sen har hon fått för sig att hon är extremt förträfflig.
Denna självbild krackelerar då en svart man far förbi henne,och de,bland östeuropéer,tyvärr alltför ofta förekommande rasistiska sentimenten blommar upp.
Hon förstår att hon kanske inte är så speciell längre.
Nåväl,det mesta som denna obehagliga kvinna tramsar om vad gäller listplacering etc,kan även hävdas om Obama som gjorde kometkarriär.
Så frågan är om nu moderaterna ser en potential i waberi,och M är inte dumma,ska dom då låta honom gå igenom en flerårig process bara för att blidka en medelmåtta som Judit.
Dessutom så kommer ju Waberi hålla sig till partiprogrammet och föra MODERATA frågor-den som tror något annat är faktiskt en idiot som borde omyndigförklaras.
Jag tycker faktiskt att det är på tiden att någon tar upp de obehagliga tendenser som finns hos många,långt ifrån alla,som fostrats i de forna öststaterna. Mycket av det gamla unkna Europa som har tagits itu med här i väst,har under kommunismens ok konserverats och frodats i de gamla öststaterna.
Jag syftar på de negativa aspekterna av 1800-talets människosyn som staterna i öst entusiastiskt efterapade och inbillade sig att så är en "europé",detta togs inte itu med under kommunismen-så ur den aspekten så är tyvärr vissa av dessa personer 100 år efter i utvecklingen.
Vi i Sverige talar ständigt om alla möjliga invandrarkulturers brister ur svensk synpunkt-vilket iofs inte är fel.
Men vi får nog lägga till folk som invandrat från Transylvanien och andra områden från det "nya Europa" i vuxen ålder,och inse att vissa från dessa områden hyser en människosyn som inte hör hemma i ett civiliserat land anno 2009.
Sen att dessa personer i samtal med gemene "riktiga" västerlänningar på ytan verkar ha samma invandringskritik och av samma skäl är irrelevant.
Skrapar man på ytan lite så framträder just den människosyn som Judit antyder i sina artiklar,rasism av den gamla sorten förklädd till islamistkritik och ett "interneuropeiskt" mindrevärdeskomplex gentemot västerlänningar där man vill visa sig duktig på det område där man kan peka ut "den andre".
Sorgligt men sant,jag har mött många,många äldre östeuropéer-invandring och européers "överlägsenhet" är det enda som många verkar vilja tala om-i något patetiskt försök att bli "godkända" av mig och andra svenskar. Ännu sorgligare är det att se deras reaktion då jag informerar dem om att även människor med rötter utanför Europa , även de, är svenskar.
Nej,det är mer troligt att hävda Judits delaktighet i en vampyrkonspiration med säte i hennes gamla hemvist Transylvanien än att Waberi är "islamist".
Jag personligen ger mig ut på jakt efter en lämplig påle och hänger en massa vitlök runt omkring min säng.
Waberi verkar i alla fall inte fredad från denna kvinna-kanske för att muslimer inte bär något krucifix runt halsen.
Permalänk | Anmäl
Van Helsing, 2009-12-16, 04:53
#33 Sven-Erik
Under de många år jag följt Jan Hjärpe har det slagit mig det inte går att lita på hans neutralitet och saklighet. Han är biased och tippar inte sällan över till att överdriva positiva sidor i islam och tona ner de negativa. Muslimska kollegor i min verksamhet inom sjukvården har gissat att Hjärpe konverterat till islam. Jag ska låta det vara osagt men neutral är han långt ifrån.
Jag rekommenderar dig att läsa forskaren och socialantropologen Aje Carlboms sakliga och kunskapsrika artikel "Idén om strukturell rasism följer det verkliga integrationsproblemet" publicerad 2005-12-27 i den marxistiska tidskriften Röda rummet (googla rodarummet).
Du kommer att upptäcka att det finns fler sanningar än den politiskt korrekta.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-12-18, 00:05
#36 Van Helsing
Spyr gör man företrädesvis på toaletten eller i en hink. Inte på Newsmill. Din långa uppkastning om Judit Burda säger oss ingenting om henne eller hennes artikel. Du stör debatten - ingenting annat.
Googla på Abdirisak Waberi och du hittar en del intressanta saker. Du kan t ex läsa Göteborgspostens ledare där man undrar hur det är ställt med moderaternas jämställdhethet som nominerar en islamist med så för oss jämställda svenskar skrämmande åsikter.
Du rekommenderas att se Evin Rubars lysande och uppmärksammade Dokumentär inifrån "Slaget om muslimerna" från den 6 december i år. Du kan fortfarande se den på SVT Play.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-12-18, 00:15
Rasist och islamofobi är på väg att bli förbrukade ord. Det blir en heder att bli omnämnd som rasist och islamofob. Det visar att man har förstått vad det egentligen handlar om.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-12-30, 13:02
Jag har nu förstått att ordet "islamofob" missbrukas av islamister för att lägga locket på och få motståndarna att tystna. Det svenska etablissemangets feminism-retorik har t ex tystnat på sistone för att det så uppenbart stod i bjärt kontrast mot och var direkt provocerande för islamisterna. Kan någon annan annars förklara varför feminismen som "statsreligion" så snabbt förpassades till källaren till förmån för "islamkrameriet"?
En synonym till "islamofob" torde vara "realist", ett epitet som man stolt kan bära när man påtala verkliga fakta utan att låta sig bländas av kejsarens nya kläder.
Permalänk | Anmäl
Cavatus, 2010-01-06, 13:26
alltsa detta aer ju unikt, haer ifragasaetter man alltsa Muselmaner oj oj oj nu far media i Sverige mycket att taenka pa...Muslimer?Islamsietr har ju lange haft fribrev foer en hel del gaerningar i Sverige..vad har haent???
""Islamism är ett växande europeiskt problem. Ingen vill bli anklagad för att vara rasist eller islamofob. Denna rädsla förhindrar politiker från att fatta beslut som alla vet behövs, men som ingen vill vara först med att yttra."""
ettsant problem men det har varit Tabu och aer det aennu vill jag pasta .....
Permalänk | Anmäl
Nils A, 2010-01-06, 22:30
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Minus 3,7%, kanske är det fler än du som tänker i samma banor? Enda skillnaden är kanske att de lämnar det sjunkande skeppet?
judit!
vad som hänt i svenska politik är att det naturliga engagemang du ger uttryck för saboterats.
sabotaget kallades för "kommunreformen" och resultatet innebar att 3 av 4 förtroendevalda försvann. istället fick de kvarvarande politikerlön och bildade en ny tidigare i sverige okänd klass av politruker. de utmärks av att deras lojalitet primärt ges till lönebetalaren, icke väljaren.
denna "kommunreform" var en mycket noga uttänkt, planerad och utförd strategi för att av-demokratisera sverige.
innan denna "kommunreform" genomfördes var merparten av de förtroendevalda fritidspolitiker med mycken nära kontakt med "vanligt folk"
efter "kommunreformen" har de svenska politikerna(det finns undantag) tappat kontakten med verkligheten eftersom de inte längre kommer i kontakt med folket utan deras kontakt ytor är byråkrater och andra politruker.
de svenska politikerna har därför inte en susning om vad som sker i dagens sverige.
din analys är därför helt korrekt och mitt i prick.
Bra att du står på dig och ignorerar alla påhopp från islamister i media Judit!
Precis som du säger så får självklart alla ha sin tro, men om de med denna tro som ursäkt börjar försöka påverka andra eller få andra att anpassa sig efter deras nycker, vare sig detta är arbetsgivare eller andra människor i samhället, eller om de försöker blanda ihop religion med politik och landsstyre, då är de islamister och ska bannlysas både från politiken och landet!
Vi vill INTE ha någon islamism i Sverige!
Vi vill INTE ha någon kvotering i Sverige!
Vi vill SPECIELLT INTE ha någon kvotering av islamister i Sverige!
Tänk efter NOGA vilket parti ni röstar på i valet 2010, om ni inte vill se Sverige bli islamiserat!
Välkommen ut i kylan där alla vi islamofober står Judit.
Nu väntar vi på vänsterns åsiktspoliser som permanentar din islamofobstatus. Du sa ju trots allt emot dem.
Naturligtvis är det positivt att någon (SVT) äntligen tar bladet från munnen och inte fördomsfullt blandar ihop alla muslimer med islamisterna och lyfter fram ett farligt missförhållande: Det faktum att personer och organisationer med islamistisk människosyn fått vara Islams röst utan att någon vågat påpeka detta.
Som du säger så är början till lösningen att man först erkänner att ett problem finns istället för att gräva ner sig i en massa konspirationsteorier om nazistiska övertaganden.
Tyvärr finns det inte ett renodlat religionskritiskt politisk parti. Ett parti som inte ger skattepengar i anslag till sagobokstroende, eller som tillåter särbehandling av dem. Ett sådant parti behövs nu mer än någonsin.
Nej Judith, islamism är inte ett europeiskt problem. Det är ett världsomspännande problem. Många europeiska politiker, i synnerhet här i Sverige vill jag hävda, saknar såväl tillräckliga insikter som vilja för att ta itu med detta otyg. Här vill jag understryka att jag inte syftar till att de inte är främlingsfientliga nog, då det högerextremistiska svaret på detta problem är lika illa som islamisterna själva.
Känner du till den rörelse som omnämdes i SvTs dokument inifrån? Den heter Hezb-ut-Tahrir och utgör den starkaste rörelsen för vad som brukligt kallas moderat islamism - deras målsättning är att skapa ett kalifat. Det är en absolut teokrati styrd av en enväldig härskare där individen endast kan finna frihet genom att följa koranen och ledarnas påbud till punkt och pricka. Deras mål är en islamistisk superstat som sträcker sig över alla de muslimska rikena och där homosexualitet belönas med spöstraff och stening. Läs gärna på om denna rörelse.
När jag skriver att svenska politiker saknar vilja och insikt att ta tag i detta otyg åsyftar jag främst i hur islamismen finansieras. Vi vet att en ansenlig mängd pengar och vapen strömmar från gulfländerna. Men vi vet också att en stor mängd pengar härrör från narkotikahandeln. Bland annat har ryska FSB och FADS, såväl som säkerhetstjänsten i Kyrgyzstan gjort flera tillslag mot Hezb-ut-Tahrir där islamistisk propaganda, såväl som vapen och narkotika påträffats.
Hur stor andel av finansieringen som härrör narkotikan är omöjligt att svara på. Vad som dock kan besvaras är frågan hur det är möjligt, då det internationella system som reglerar hanteringen av narkotikan döljer såväl hanteringen som de enorma vinsterna i industrin från allmänhetens insyn. Det är ett ekonomiskt system som saknar all form av transparens och som kraftigt bidrar till destabiliseringen av hela regioner.
Mexico och Afghanistan är uppenbara exempel på detta, rena skräckexempel om du frågade mig. Vad som är än mer oroande i detta är västerländska regeringars, säkerhetstjänsters- och företags intressen att hålla detta vid liv och på så vis göda och främja den fundamentalistiska islamismen ytterligare. Det kommer i slutändan förstås ned till vad du skriver, om att "ingen politiker vill begå självmord, vare sig politiskt eller bokstavligt".
Jaha.
Ännu en ärlig politiker som tvingas göra avbön och sälja sin heder. Judit, det räcker inte med att något är sant för att du skall få säga det. Det farligaste är att säga som det är.
Jösses då, är det likadant hos moderaterna som hos sossarna???
Hur ska det sluta??
Om jeg fattar varför Sverige har tagit islamisternes ord "islamofobi" till seg. Här i Dk används det nästen ikke. Franske filosoffen Robert Redeker:
http://www.information.dk/130261
Den franske forskaren Caroline Fourest har undersökt saken och spårat det till radikala islamister. Hon har visat att det först dök upp när islamisterna använde det som vapen mot feministerna. Den berömde, amerikanske kvinnosaksaktivisten, Kate Millet, blev utskälld för att vara islamofob när hon uppmanade sina iranska medsystrar att neka bära slöja. Det hade alltså med motståndet mot iransk kvinnoapartheid att göra – att iranska kvinnor skall tvingas bära slöja i offentliga miljöer, skolor och andra institutioner samt att det skulle införas könsåtskillnad i simhallar o s v De som protesterade emot att ayatollorna, i den teokratiska diktaturen Iran, upphöjt denna kvinnoapartheid till norm blev anklagade för att vara islamofober, d v s deras protester visade att de hade ett sjukligt förhållande till Islam. Begreppet har sedan dess spridit sig med vindens hastighet i radikala muslimska och vänsterinriktade kretsar, särskilt med hjälp av den kände islamisten Tariq Ramadan
Caroline Fourets visade hur begreppet snabbt spred sig politiskt bland islamistiska miljöer i Londons moskéer, särskilt under den s k Rushdie affären. Författaren Salman Rushdie blev kallad ”kriminell islamofob”.
Burda vågade tala klartext och stå upp för sina övertygelser. Vad gäller islamisten Waberi kan man anta att många moderater (i likhet med en majoritet av hela befolkningen) delar uppfattningen att han definitivt inte hör hemma i Sveriges riksdag. Och ändå befinner sig nu Burda i kylan. Vad säger det om moderaterna? Vad säger det om det politiska klimatet i Sverige överhuvudtaget?
Få länder är i så hög grad som Sverige ankdammar i politiskt och intellektuellt hänseende. Samhällsdebatten begränsas av en oerhört stark politisk korrekthet och den metaforiska takhöjden är extremt låg. Den som på minsta sätt avviker förpassas, bildligt talat, omedelbart till Sibirien.
Man kan fråga sig hur detta oerhört inskränkta, konformistiska politik- och debattklimat skapats? Beror det på den svenska konsensuskulturen? Är vi fredsskadade och patologiskt konflikträdda? Har alltför många decennier av socialdemokratisk hegemoni fått oss att tro att ett brett spektrum av åsiktsyttringar är farligt?
Inte vet jag. Men det är högst beklagligt att en politiker som verkar ha både sunt förnuft och integritet tvingas avsäga sig sina uppdrag och dra tillbaks sin kanditatur för att hon stått upp för åsikter som troligen delas av en majoritet av såväl de egna partikamraterna som av befolkningen som helhet.
Lägg aldrig din valsedel på ett parti som nominerar islamister till riksdagen! Maila ditt parti och avkräv först partiet försäkran att de inte kommer att nominera islamister.
Jag är utomordentligt nöjd. Visserligen är tappet på 3,7 % i SCB:s undersökning gällande om det vore val idag. Studerar man den andra frågan, vilket parti väljarna sympatiserar med, så har moderaterna inte tappat lika mycket.
men min nöjdhet är att undersökningen avslutades före sjukförsärkringen brisserade. Visserlgien måste sjukförsärkringen reformeras, men hur moderaterna kan vara ås in i helvete korkade att de fortsätter försvara sina muslimska kandidater och så Vellingeaffären.
Schlingmans kalkyler kommer inte att hålla, de har helt missuppfattat detta med islam, och att man räkna hem röster från alla muslimer, bara för att att man nomineringar en skäggtomte.
Känns skönt att oddsen jämnas ut lite, och att det i grunden är Repaluu som ligger bakom kuppen.
Nu sitter moderaterna där med sin tävttade hals. jag har pratat med åtminstone två moderater som känner sig lite stissliga.
Moderaterna ligger hyfsat till hos många grupper, men om ungdommar, och i synnerhet yngre män börjar svika, så kan det bli ett dyrt tapp. Såg att moderaterna tappat 1 % väljare till SD under mätperioden, och S endast en halv.
Valstrategerna gör cyniska kalkyler, Schlingman säger att alla människor är lika, men alla oavsett partitillhörighet vet att ju sämre förutsättnignar du har att etableradig, tex analfabet, muslim, traumatiserad etc destos mindre sannolikhet att rösta på M.
Så moderaterna politik leder långsamt till att vänstern vinner. Det käns riktigt stimulerande, och roligast av allt är att ingen kans äga hur de tänker, vas alla vet hur de tänker, och detta innebär att tillräckligt många är övertygade om att moderaterna inte tänker, när man tänker efter.
SD har i Mona, Maud, Ruwaida och nu Schliman ypperliga PR-folk. Mer pang för pengarna kan man inte få, för det är ju de andra som betalar.
Jag är hellre en islamofob idag, än en dhimmi i morgon...
zzzzzzzzzzz
Det är märkligt. Jag kan inte se annat än att våra riksdagspolitiker gör allt vad de kan för att få SD att växa så mycket som möjligt. Sven Svensk verkar också tolka teckningen i den riktningen.
.
Har våra riksdagspolitiker drabbats av någon slags afasi, eller bokstavsåkomma, som att de inte längre förstår sina väljare?
"Men det finns hopp om livet, nu när dessa problem har kommit till ytan, har Moderata samlingspartiet en sportlig chans att hitta bot."
Har du sett några tecken hittills på vilja och åtgärder som tyder på att man kommer att agera?
"Men det finns hopp om livet, nu när dessa problem har kommit till ytan, har Moderata samlingspartiet en sportlig chans att hitta bot."
Har du sett några tecken hittills på vilja och åtgärder som tyder på att man kommer att agera?
Det är tragiskt att det ska vara imponerande att en etablerad politiker vågar säga att kejsaren är naken i Sverige år 2009.
Har alltid röstat på moderaterna, men i och med att det moderatiska Vellinge blev överkörda på ett sätt som jag inte trodde var möjligt i Sverige, kommer min röst år 2010 inte gå till detta parti.
Någon borde för övrigt granska företaget Attendo Care's kopplingar till politiker...
Tack för en klar och tydlig artikel.
Som du har upptäckt att nästan ALL kritik mot islam är tabu i Sverige.
Islamisterna har skaffat sig en kvast som heter Islamafobi som gryddas med orden rasism och rädsala och avslutas med att du är okunnig om islam. Därefter är det färdigtsopad och debatten slut.
Jag saknar sekulära muslimer som gör sin röst hörd och organiserar sig,ifall såna finns i sverige?
Tänk om de kritiska rösterna har rätt om moderata islamister!
Självnämda represanter för muslimer flyr som elden debatter i sakfrågor och har en stor ovilja att kritisera sina egna ang våld i religionens namn.
De sekulära muslimerna har ett uppförsbacke men vill se och läsa ifalln de finns i Sverige?
Vågar de yttra sig?
Alltför ofta hör jag i debatter och i vardagen. Vi muslimer gör inte så,detta är inte vad vi muslimer tycker mm. Alltid detta vi muslimer. Inte jag,människa,socialdemokrat,kvinna eller man utan VI MUSLIMER.
Muslimerna har stora svårigheter att individualisera bilden av en muslim. Dagens bild är inte vacker!
Jag har aldrig hört i debatten att muslimerna är kristofober och rädda samt okunniga om kristendommen eller att debatörerna säger,vi kristna tycker,detta är inte rätta kristnendom mm.
Tyvärr är ovannämda vardagsmat bland muslimer och skapar misstänksamhet. Är jag som ateist utanför gemenskapen(Umma) och berättigad att ljuga till ifall detta gynnar islam eller enskilda muslimer.
Tyvärr är det muslimerna som utesluter mig med många andra ur gemenskapen med orden VI MUSLIMER.
#22 Bertel K, 2009-12-12, 04:24
Om du missat SVT:s Dokument inifrån "Slaget om muslimerna" som sändes den 6 december kan du se/höra programmet på SVTPlay.
Det är utomordentligt informativt - och oerhört skrämmande program.
Vi får där se vilka som betecknas som islamister, det är alla ledande muslimer som sitter i de stora muslimska föreningarna med anknytning till Södermalmsmoskén.
.
Jag uppmanar alla som inte såg programmet att göra det!
.
Jag har länge letat efter information om varför det inte finns saklig information om muslimerna i Sverige. Jag har hittat några orsaker. Det finns säkert fler.
.
1. PK-idiomet som satt sin prägel på den svenska debatten om invandrare inklusive muslimer. Den bästa sakliga beskrivningen jag hittat om detta fenomen att mörka invandrardebatten läste jag i artikeln "Iden om strukturell rasism döljer det verkliga integrationsproblemet" skriven av forskaren och socialantropologen Aje Carlbom 2005-12-27, publicerad i den marxistiska (!) tidskriften Röda rummet (googla rodarummet).
Låt er inte förskräckas av att artikeln förekommer i en vänstertidskrift. Den går lika bra att läsa vilka partisympatier man än har.
http://www.rodarummet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=114&...
2. År 1987 beslutade under stor sekretess en större grupp journalister vid ett möte som sedermera kom att kallas Lilla Saltsjöbadsavtalet att inte skriva något negativt om invandrare. Istället skulle man lyfta fram alla invandrares positiva prestationer. Beslutet skulle gälla i fem år men pågår fortfarande.
.
I ett tv-program på Axess med kända debattledare som Åke Ortmark, Niklas Ekdal m fl berättade Susanna Popova och Tomas Gür att de också deltagit i ovanstående möte och var de enda som inte accepterade beslutet. Det här programmet finns inte länge att se. För en månad sedan fanns ett 10 minuters youtube-klipp från Axessprogrammet. Det har nu också tagits bort! Tala om censur.
Jag har sett Dokument inifrån Slaget om muslimerna. SVTPLAY: http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran
En sak som jag blev irriterad över var att Ahmed Al -Mofty sade: det är fördelaktigt att kvinnan har känslor---detta låter som om det är inte "naturligt" att ha känslor och han nervärderar kvinnan genom att säga "mannen belsutar med förståndet och förnuftet" - men han nämner inte att även mannen kan ha känslor. "Mannen använder förståndet och kvinnan använder känslor. Protest" Både kvinnor och män har både förstånd och känslor! Detta är tydligt och klart att denna form av formulerig klart strider mot svensk diskiminerslag! Märkligt! SVT POLISANMÄL DENNA MANNEN!
Detta synsättet är diskriminering mot kön! Han man kan polisanmäla med stöd av diskimineringslagen!
Dessutom är det förbjudet enligt svensk lag att misshandla någon- då strider även deras uttalanden återigen mot svenska lag.
" en gigantisk grupp som har speciella behov" -- alla muslimer är inte ens religösa och anser att religon och kultur är en privat sak.
"vill slippa bli ifrågasatta för sina ståndpunkter" - men det tydligt att de ska ha tolkningsföreträde och rätten att kritisera andra människor.
Dessutom är det en personlighets drag hur man uttrycker känslor en del är spontana och andra väntar med att uttrycka sina känslor. Då har detta inget med islam och muslimer att göra!
Sedan säger alla männen som om kvinnan måste beroende av mannen. Vad är detta i ett samhälle om anses vara den mest demokratiska och jämställda landet i världen--vad gör dessa män i Sverige med en dold politiska agenda som de är för fega att våga erkänna rakt ut?
Här surfar man in och tror att debatten som startades av Judit Burda i veckan skall innehålla flertalet inlägg från någon Göteborgsmoderat som försvarar listplaceringarna, eller eventuellt ett inlägg från Waberi själv som försvarar sig och visar att han förtjänar en femte plats på riksdagslistan.
Men det enda man hittar är ett förtydligande från personen som avslöjat missförhållandena. Det är riktigt illa!!! Hur är det möjligt??? Detta går inte att tiga bort det här Jan Hallberg m fl, kritikerna håller tyst bara för att spara den här karamellen tills närmare valet.
"Dessa människor som är bosatta i Gårdsten och Angered har flytt en gång i tiden från bland annat den typen av korruption."
Ja du har ganska rätt i det Judit Burda. En fråga varför polisanmäls inte dessa personer med stöd av grundlagen samt diskrimineringslagen för att deras agenda strider mot de svenska grundlagar som vi har tex att tanken med religonsfriheten är den ska utgöra som en skydd mot denna form av korruption och progaganda. Dessutom är korruption förbjudet!
Jag lärde mig i en universiteskurs att det bästa skyddet mot korruption är demokrati och att fast slå demokration i en grundlag---man kan som svensk medborgare blir ganska fundersam när man har läst dina artiklar och dokumuntär inifrån och kalla fakta. Detta får mig tyvärr att tänka på Hamas i Libanon och i Israel där de har lyckats att skapa en egen stat i en stat och sedan lyckdes att blida regering på icke demokratiska grunder.
#26 För dessa politiker har ingen offentlig agenda. Abdirisak skrev i sin kandidatpresentation: "Jag är 43 år och har varit intresserad av politik sedan tonåren. Har varit medlem sedan 10 år och har aktivt arbetat för att jag är väldigt intresserad av medborgarnas fri -och rättigheter och att bevara Sverige som ett land som är stolt över sina traditioner men som också välkomnar andra kulturwr och traditioner. Jag vill vara med och skapa en underbar framtid för Sverige" En anna svensk kvinna skrev följande: " Med 30 år i kommunen koncentrerar jag mig på regionen och kandiderar för att bli omvald till regionfullmäktige. jag vill stärka samverkan inom regionen för bättre kvalitet och ökad valfrihet inom sjukvård och trafik.Jag vill underlätta för företagen och högskolorna att bli än mer ledande inom miljö- och livsmedelsområdena. Götreborgs roll som en stark motor i regionen kan inte nog betonas" Lägg märke tii att den kvinnan har inte angett något yrke. Har aldrig jobbat än i politiken. Så fruktansvärt.
Det är i sanning märkligt att inga Göteborgsmoderater svarar efter Judit Burdas hårda angrepp här på Newsmill.
Moderata kommunfullmäktige i Göteborg! Ni har inte förstått er uppgift när ni ligger och trycker i garderoben i stället för att gå ut i offentligheten och försvara era ställningstaganden.
Vi förväntar oss svar!
# 28 Karl Fredrik. Det är väl ganska lätt att förstå varför inte moderaterna i Gbg hör av sig! Judit har ju profilerat sig som en stenhård hatare av islamistiskt inflytande i vilken färg och form den än må ta. Judit har nog träffat lite för många SD:are och blivit influerad - även därifrån. Med Judits påbrå så skall du inte vara förvånad. Historien förskräcker.
#29 Sven-Erik! Jag har inte träffat några som helst SD-are och är inte influerad av SD eller deras sympatisörer. Men du träffar spiken på huvudet, historien förskräcker och jag vill inte se någon som helst extremism vare sig i Sverige eller någon annanstans i världen. Islamism är en extremistisk rörelse det måste även du medge. Att vilja infiltrera Sveriges Riksdag med extremister på grund av taktiserande är i mina och många andras ögon helt fel. Du må tro att det finns moderater även i ledande befattningar som håller med mig att det var fel att lyfta Abdirisak till valbar plats.
Judit Burda,
jag håller med dig fullständig. Såg även det programet vi pratar om här. Det behövs fler sådana.
Jag känner muslimer som är emot islam, jag hoppas de organiserar sig även i Sverige (i England gör de det redan, som vi vet).
Jag tycker att det är hemskt att vara politiker inte skaffar sig bättre kunskap innan de går på sina "möten" med islamister i tron att de representerar ALLA muslimer, vilket är en stor lögn.
Om det finns någon auktoritet på islam i Sverige är det i så fall Professor Jan Hjärpe. Jag föreslår att du Judit konsulterar honom innan fler grodor hoppar ur din mun. Dina ynkliga teser står sig ganska slätt mot Hjärpes kunnande.
Du borde väl ha insikten vid det här laget att dina inlägg främjar inga andra än SD och islamofobernas intressen. Förstår du inte det är det mest synd om dig själv.
Om det finns någon auktoritet på islam i Sverige är det i så fall Professor Jan Hjärpe. Jag föreslår att du Judit konsulterar honom innan fler grodor hoppar ur din mun. Dina ynkliga teser står sig ganska slätt mot Hjärpes kunnande.
Du borde väl ha insikten vid det här laget att dina inlägg främjar inga andra än SD och islamofobernas intressen. Förstår du inte det är det mest synd om dig själv.
De muslimer som är verksamma på akademisk och politisk nivå i Sverige måste ställas till svars om den islamska agendan. Ställer de upp på vår sekulära demokrati eller mörkar de enligt den islamska agendan och inväntar rätt tidpunkt att dominera samhället och genomföra sina religiösa böjelser? Om infiltrationen av väst inte är muslimernas strategi måste de faktiskt bevisa motsatsen och bli demokratiska medborgare på riktigt!
Innan dess kan vi inte se Islam som något annat än en intolerant våldsideologi och ett hot mot allmänheten och västvärldens frihet.
## Helena E alias BO_T
Kan du sluta använda två användarnamn hela tiden.
Jag lovar det märks tydligt
Detta var nog det pinsammaste dravel jag läst på mycket länge.
Då syftar jag på författarens båda artiklar.
Här har vi den säregna kombinationen av karriärslystnad och verklighetsfrämmande paranoia med fel timing.
Om nu denna "invandrarkvinna" vill skrämma upp folk eller spela på konspirationsföreställningar bland allmogen så finns det betydligt mer sofistikerade och resultatgivande metoder och platser att göra det på än här och nu.
Nej,hon verkar bara vara bitter över det hon uppfattar som att vissa glider in på en räkmacka-vilket jag inte tror bekymmrar de flesta moderater.
Gammal klassisk avundsjuka,helt enkelt.
Ungefär samma mentalitet som rådde i hennes hemland då nassarna dominerade och Judits dito tog tillfället i akt att eliminera konkurrenter av judisk börd genom att hänvisa till den världsjudiska konspirationen.
Sen kan hon ju fråga sig varför vi skall bli övertygade att hon blev populär bland moderaterna i sin region på grund av egna meriter,jag tvivlar faktiskt på det och är övertygad om att hon pushades fram i ännu större utsträckning på grund av det hon belastar Waberi för. Invandrarkvinna som invandrade till Sverige när hon var 25 år,sen har hon fått för sig att hon är extremt förträfflig.
Denna självbild krackelerar då en svart man far förbi henne,och de,bland östeuropéer,tyvärr alltför ofta förekommande rasistiska sentimenten blommar upp.
Hon förstår att hon kanske inte är så speciell längre.
Nåväl,det mesta som denna obehagliga kvinna tramsar om vad gäller listplacering etc,kan även hävdas om Obama som gjorde kometkarriär.
Så frågan är om nu moderaterna ser en potential i waberi,och M är inte dumma,ska dom då låta honom gå igenom en flerårig process bara för att blidka en medelmåtta som Judit.
Dessutom så kommer ju Waberi hålla sig till partiprogrammet och föra MODERATA frågor-den som tror något annat är faktiskt en idiot som borde omyndigförklaras.
Jag tycker faktiskt att det är på tiden att någon tar upp de obehagliga tendenser som finns hos många,långt ifrån alla,som fostrats i de forna öststaterna. Mycket av det gamla unkna Europa som har tagits itu med här i väst,har under kommunismens ok konserverats och frodats i de gamla öststaterna.
Jag syftar på de negativa aspekterna av 1800-talets människosyn som staterna i öst entusiastiskt efterapade och inbillade sig att så är en "europé",detta togs inte itu med under kommunismen-så ur den aspekten så är tyvärr vissa av dessa personer 100 år efter i utvecklingen.
Vi i Sverige talar ständigt om alla möjliga invandrarkulturers brister ur svensk synpunkt-vilket iofs inte är fel.
Men vi får nog lägga till folk som invandrat från Transylvanien och andra områden från det "nya Europa" i vuxen ålder,och inse att vissa från dessa områden hyser en människosyn som inte hör hemma i ett civiliserat land anno 2009.
Sen att dessa personer i samtal med gemene "riktiga" västerlänningar på ytan verkar ha samma invandringskritik och av samma skäl är irrelevant.
Skrapar man på ytan lite så framträder just den människosyn som Judit antyder i sina artiklar,rasism av den gamla sorten förklädd till islamistkritik och ett "interneuropeiskt" mindrevärdeskomplex gentemot västerlänningar där man vill visa sig duktig på det område där man kan peka ut "den andre".
Sorgligt men sant,jag har mött många,många äldre östeuropéer-invandring och européers "överlägsenhet" är det enda som många verkar vilja tala om-i något patetiskt försök att bli "godkända" av mig och andra svenskar. Ännu sorgligare är det att se deras reaktion då jag informerar dem om att även människor med rötter utanför Europa , även de, är svenskar.
Nej,det är mer troligt att hävda Judits delaktighet i en vampyrkonspiration med säte i hennes gamla hemvist Transylvanien än att Waberi är "islamist".
Jag personligen ger mig ut på jakt efter en lämplig påle och hänger en massa vitlök runt omkring min säng.
Waberi verkar i alla fall inte fredad från denna kvinna-kanske för att muslimer inte bär något krucifix runt halsen.
#33 Sven-Erik
Under de många år jag följt Jan Hjärpe har det slagit mig det inte går att lita på hans neutralitet och saklighet. Han är biased och tippar inte sällan över till att överdriva positiva sidor i islam och tona ner de negativa. Muslimska kollegor i min verksamhet inom sjukvården har gissat att Hjärpe konverterat till islam. Jag ska låta det vara osagt men neutral är han långt ifrån.
Jag rekommenderar dig att läsa forskaren och socialantropologen Aje Carlboms sakliga och kunskapsrika artikel "Idén om strukturell rasism följer det verkliga integrationsproblemet" publicerad 2005-12-27 i den marxistiska tidskriften Röda rummet (googla rodarummet).
Du kommer att upptäcka att det finns fler sanningar än den politiskt korrekta.
#36 Van Helsing
Spyr gör man företrädesvis på toaletten eller i en hink. Inte på Newsmill. Din långa uppkastning om Judit Burda säger oss ingenting om henne eller hennes artikel. Du stör debatten - ingenting annat.
Googla på Abdirisak Waberi och du hittar en del intressanta saker. Du kan t ex läsa Göteborgspostens ledare där man undrar hur det är ställt med moderaternas jämställdhethet som nominerar en islamist med så för oss jämställda svenskar skrämmande åsikter.
Du rekommenderas att se Evin Rubars lysande och uppmärksammade Dokumentär inifrån "Slaget om muslimerna" från den 6 december i år. Du kan fortfarande se den på SVT Play.
Rasist och islamofobi är på väg att bli förbrukade ord. Det blir en heder att bli omnämnd som rasist och islamofob. Det visar att man har förstått vad det egentligen handlar om.
Jag har nu förstått att ordet "islamofob" missbrukas av islamister för att lägga locket på och få motståndarna att tystna. Det svenska etablissemangets feminism-retorik har t ex tystnat på sistone för att det så uppenbart stod i bjärt kontrast mot och var direkt provocerande för islamisterna. Kan någon annan annars förklara varför feminismen som "statsreligion" så snabbt förpassades till källaren till förmån för "islamkrameriet"?
En synonym till "islamofob" torde vara "realist", ett epitet som man stolt kan bära när man påtala verkliga fakta utan att låta sig bländas av kejsarens nya kläder.
alltsa detta aer ju unikt, haer ifragasaetter man alltsa Muselmaner oj oj oj nu far media i Sverige mycket att taenka pa...Muslimer?Islamsietr har ju lange haft fribrev foer en hel del gaerningar i Sverige..vad har haent???
""Islamism är ett växande europeiskt problem. Ingen vill bli anklagad för att vara rasist eller islamofob. Denna rädsla förhindrar politiker från att fatta beslut som alla vet behövs, men som ingen vill vara först med att yttra."""
ettsant problem men det har varit Tabu och aer det aennu vill jag pasta .....