Jo men alltså.... att säga att fler än någonsin har det bra tack vare mänsklighetens utveckling är väl ändå att ta i lite, om vi nu ser på den övriga tredje världen, där folk lider på grund av matbrist och så vidare. Skulle nog se att det är just mänsklighetens utveckling som ställt till det där men det är ett annat ämne.
Att skylla missnöjespartiers frammarsch på en julkalender där hjälten jagar skurkar är ju så fruktansvärt tragiskt så trots att jag försöker finner jag ingen liknelse. Missnöjespartiers frammarsch beror på att folk är missnöjda med vad som händer i samhället, inte att hans och greta vart jagade av en häxa.
Invandrarpolitiken och samhällets generella flummiga flathet är orsaken till att missnöjespartier växer, inte det faktum att Dunderkarlsson och Blom gick på pumpen i Pippis värld.
Är det inte väldigt underligt att de flesta som skriker om allas lika värde och så vidare är uppvuxna i tider av "vi" och "dom" på TV? Skulle tro att dina barn precis som de flesta andra barn är fullt kapabla att skilja på fiktion och verklighet, däri ligger föräldrarnas ansvar att förklara vad som är sant och vad som är falskt.
Lägg inte över det ansvaret på SVT, det är du som förälder som ska se till att dina barn får en bra språngbräda in i samhället, mina föräldrar lyckades så tillvida, trots att hjälten alltid vann i de filmer jag såg.
Permalänk | Anmäl
Lemuren, 2009-12-08, 11:16
Själv tycker jag att "vi" och "dom" är en naturlig indelning och en självklar förutsättning för alla former av mångfald - jag tänker då inte räkna mig till ett stort mysigt "vi" tillsammans med politiska extremister och religiösa galningar.
F.ö. är även jag intresserad av att höra hur du själv skulle vilja utforma den ideala socialdemokratiska julkalendern.
Permalänk | Anmäl
Zygmantas, 2009-12-08, 17:01
"En av skurkarna försöker till och med mörda Stålhenrik genom att kasta ner denne från ett tak, flera meter uppifrån och rakt ner i asfalten."
Det går ju inte att mörda en superhjälte. Det vet ju alla. Har du inte förklarat det för dina barn?
Permalänk | Anmäl
Wifebeater, 2009-12-08, 17:01
Tack och lov att vi inte har barnprogram i Sverige som de Palestinska barnen har. Där uppmanas de att fienden är Judar och de ska bekämpas.
Martyskapet hyllas osv....
Fö. borde Julkalendern handla om Julen och de händelser som ligger till grund för att vi firar den.
Men det är väl "kränkande" för vissa.........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-12-08, 17:06
Det här var ett av de tramsigaste debattinlägg jag läst på länge.
För det första är kampen mellan ont och gott - precis som Uggla själv påpekar - ett arketypiskt tema som återkommer i mängder av myter och sagor. I en del berättelser problematiserar man ondskan och försöker ge förklaringar till den, i andra inte. Detta beror på vilka händelser och budskap som står i centrum för berättelsen.
Enligt Martin Ugglas sätt att resonera skulle t.ex. flera av Astrid Lindgrens klassiska barnböcker vara olämpliga. I "Bröderna Lejonhjärta" problematiseras såvitt jag minns aldrig Tengils ondska. Han är kort och gott ond, och någon förklaring till hans ondska ges inte. Detsamma gäller, om jag minns rätt, den elaka karaktären "Kommandoran" i "Emil i Lönneberga", hon som är så snål att hon behåller fattighjonens julmat för sig själv.
För det andra: Själva diskussionen om "vi och dom"-tänkande är i sig absurd. Givetvis gör vi hela tiden generaliseringar om olika grupper av människor. Detta är fullt naturligt och nödvändigt för att kunna tolka och hantera verkligheten.
Ett företag som vill marknadsföra en vara gör generaliseringar för att kunna välja vilka målgrupper man ska rikta sin marknadsföring mot, ett politiskt parti som vill värva väljare gör generaliseringar kring vilka grupper som kan antas vara mest mottagliga för vissa budskap, en skribent på Newsmill anpassar sitt språk och sin argumentation utifrån vissa generaliserande antaganden om vilka som läser debattartiklar på Newsmill, etc, etc.
Att generalisera; att tolka verkligheten enligt vissa scheman och kategoriindelningar, är fullständigt självklart och i sig inget problematiskt eller moraliskt felaktigt. Det är tvärtom ofta en nödvändighet för att kunna begripliggöra världen.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2009-12-08, 17:29
Ja, hela livet bygger vi upp erfarenheter så att vi genom olika generaliseringar kan göra så många riktiga val som möjligt. Allt från att vara försiktiga med förädiska vårisar (trots att de ibland kan vara starka. Ingen skulle kalla det en fördom) till att vara försiktigare när vi köper en bil av en zigensk biförsäljare (trots att han kan vara hederlig. Vissa anser det vara en fördom) än av en frireligiös småbarnsmamma på Lidingö (trots att hon kan vara ohederlig).
Det där vi-o-dom argumentet kommer alltid från dem som vägrar att inse att vi alla är olika och att denna skillnad även visar sig mellan olika grupper av männinskor. Självklart är frälsningssoldater i genomsnitt hederligare än heroinister. Vi o Dom?
Att inte lära sina ungar att kunna bedöma människor efter den livserfarenhet föräldrarna byggt upp är bara att göra dem en otjänst.
Permalänk | Anmäl
Pops, 2009-12-09, 01:08
Ja, hela livet bygger vi upp erfarenheter så att vi genom olika generaliseringar kan göra så många riktiga val som möjligt. Allt från att vara försiktiga med förädiska vårisar (trots att de ibland kan vara starka. Ingen skulle kalla det en fördom) till att vara försiktigare när vi köper en bil av en zigensk biförsäljare (trots att han kan vara hederlig. Vissa anser det vara en fördom) än av en frireligiös småbarnsmamma på Lidingö (trots att hon kan vara ohederlig).
Det där vi-o-dom argumentet kommer alltid från dem som vägrar att inse att vi alla är olika och att denna skillnad även visar sig mellan olika grupper av männinskor. Självklart är frälsningssoldater i genomsnitt hederligare än heroinister. Vi o Dom?
Att inte lära sina ungar att kunna bedöma människor efter den livserfarenhet föräldrarna byggt upp är bara att göra dem en otjänst.
Permalänk | Anmäl
Pops, 2009-12-09, 01:08
Författaren Martin Uggla har rätt.
Det enda skydd mot vi-o-dom som sker i dag är försöken att hålla SD utanför debatt och anständighet. Vi behöver ta till krafttag för att skydda vår befolkning för ett skadligt synsätt och skadligt tänkande. Problemet är att det ju är ett mycket gammalt och djupt rotat fördomsfullt synsätt att just dela upp människor i vi-o-dom. Astrid Lindgren har nämnts, och när man överblickar den skadliga delen av våra kulturinslag är det mesta som skrivits och filmats, samt berättelser och folksagor så långt de kan spåras tusentals år tillbaka, rent skadliga och främjande af fördomar och negativa för mångkultur.
Vi behöver rensa i detta fördomsträsk! Böcker och filmer måste granskas innan de publiceras. Här kan med fördel även anläggas ett genusperspektiv. Alster som kan vara fördomsskapande skall omarbetas. Gammal omodern litteratur och andra kulturyttringar som kan vara skadliga för folket skall förstöras. Även gamla uttryck för vi-o-dom som egyptiska målningar, hällristningar etc. måste granskas och vid behov förstöras. Vi måste gå grundligt tillväga för det gäller inget mindre än att skapa den nya människan som inte tänker i vi-o-dom!
Jag föreslår Martin Uggla att leda detta arbete.
Permalänk | Anmäl
Ronja Rövardotter, 2009-12-09, 08:22
Den sedelärande berättelsens dramaturgi byggs upp av motpoler, onda och goda, vi och dom.
Kan säkert utformas i vi och vi och vi men där är vi inte, vare sig i verklighet eller i fiction.
Det har sina risker att göra avantgarde av julens traditioner, minns inte turerna i "Vilse i pannkakan", men hela generationer säger sig ha lidit svårt. Tja..
Ibland verkar det som om dom, dom och dom tagit över, i alla fall i vuxenfiction.
Att lita till forskning i ämnet är vanskligt, spektrat i åldrar är för stort och teknikutvecklingen för berättande förändras så snabbt att slutsatser blir värdelösa innan de presenteras.
Viktigt för föräldrar är att själva vara med barnen och prata om det som visas, även sedan det interaktiva berättandet tagit över.
Att dra slutsatser för hur människan utformar sin moral och solidaritet utifrån julkalendrar eller sagor är naivt och tenderar att skapa vuxna med enögd och rigid männiksosyn.
Likaså att försöka begränsa barnets intag till att bara gälla "det goda".
De kollar alltid hos kompisar i vilket fall. Haha!
Vilka berättelser har Reinfeldt och Husmark vuxit upp med ???
Lagom till julens glada festligheter skickar de ut tusentals oskyldiga männiksor i ångest och förtvivlan.
Sjuka männiksor, som kanske aldrig blir friska, ställs med vett och vilje utan möjlighet att försörja sig och sina BARN.
VI och DOM ?
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2009-12-09, 10:00
Hur kan mångfald finnas om inte "vi och dom" fanns?
Det man idag gör är att försöka tvinga in alla i samma mall, ta bort allt som skiljer oss människor åt.
Alla ska vara lallande idioter som kramar och förstår alla andra tills allting bara blir ett grått robot-töcken där ingen går att urskilja från någon annan.
Fakta är att människor är flockdjur. Människor måste dela in sig i grupper eftersom de identifierar sig med gruppen. Detta är något som ligger i reptilhjärnan och går inte att KBT´a bort. Det var när människan samlade sig i grupper som utvecklingen började. Och notera att alla människor samlades inte till en enda stor grupp utan i oändligt antal många grupper och identiteten för individen baseras på gruppen han tillhör.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-12-09, 15:15
Vilket otroligt dravel. Hur orkar ni? Har ni inget bättre för er än att se konspirationer överallt - även i barnprogram nu också? Herregud människa, stäng av tv:n och gå ut och få lite frisk luft.
Permalänk | Anmäl
Horvath, 2009-12-10, 01:05
Men herregud.
Vilket intelektuelt rapakalja.
Hur är det med jultomtens rödvita dräkt.
Leder den till dom RÖDA och VITA och skapar klasskamp. Kommer vänsterfacister gå i attack mot kapitalet?
Skall dräkterna förbjudas?
Permalänk | Anmäl
Bertel K., 2009-12-12, 04:32
Hopen av kulturradikala kommunister vill aldrig ta slut. Jag tror Er hippies när ni slutar generalisera om nazismen, för där har ni verkligen gjort det svart och vitt.
Sanningen är att det är mycket lättare att beskriva något i termer av svart och vitt därför väljer journalister, författare och barnboksförfattare den vägen.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-12-12, 06:17
13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jo men alltså.... att säga att fler än någonsin har det bra tack vare mänsklighetens utveckling är väl ändå att ta i lite, om vi nu ser på den övriga tredje världen, där folk lider på grund av matbrist och så vidare. Skulle nog se att det är just mänsklighetens utveckling som ställt till det där men det är ett annat ämne.
Att skylla missnöjespartiers frammarsch på en julkalender där hjälten jagar skurkar är ju så fruktansvärt tragiskt så trots att jag försöker finner jag ingen liknelse. Missnöjespartiers frammarsch beror på att folk är missnöjda med vad som händer i samhället, inte att hans och greta vart jagade av en häxa.
Invandrarpolitiken och samhällets generella flummiga flathet är orsaken till att missnöjespartier växer, inte det faktum att Dunderkarlsson och Blom gick på pumpen i Pippis värld.
Är det inte väldigt underligt att de flesta som skriker om allas lika värde och så vidare är uppvuxna i tider av "vi" och "dom" på TV? Skulle tro att dina barn precis som de flesta andra barn är fullt kapabla att skilja på fiktion och verklighet, däri ligger föräldrarnas ansvar att förklara vad som är sant och vad som är falskt.
Lägg inte över det ansvaret på SVT, det är du som förälder som ska se till att dina barn får en bra språngbräda in i samhället, mina föräldrar lyckades så tillvida, trots att hjälten alltid vann i de filmer jag såg.
Själv tycker jag att "vi" och "dom" är en naturlig indelning och en självklar förutsättning för alla former av mångfald - jag tänker då inte räkna mig till ett stort mysigt "vi" tillsammans med politiska extremister och religiösa galningar.
F.ö. är även jag intresserad av att höra hur du själv skulle vilja utforma den ideala socialdemokratiska julkalendern.
"En av skurkarna försöker till och med mörda Stålhenrik genom att kasta ner denne från ett tak, flera meter uppifrån och rakt ner i asfalten."
Det går ju inte att mörda en superhjälte. Det vet ju alla. Har du inte förklarat det för dina barn?
Tack och lov att vi inte har barnprogram i Sverige som de Palestinska barnen har. Där uppmanas de att fienden är Judar och de ska bekämpas.
Martyskapet hyllas osv....
Fö. borde Julkalendern handla om Julen och de händelser som ligger till grund för att vi firar den.
Men det är väl "kränkande" för vissa.........
Det här var ett av de tramsigaste debattinlägg jag läst på länge.
För det första är kampen mellan ont och gott - precis som Uggla själv påpekar - ett arketypiskt tema som återkommer i mängder av myter och sagor. I en del berättelser problematiserar man ondskan och försöker ge förklaringar till den, i andra inte. Detta beror på vilka händelser och budskap som står i centrum för berättelsen.
Enligt Martin Ugglas sätt att resonera skulle t.ex. flera av Astrid Lindgrens klassiska barnböcker vara olämpliga. I "Bröderna Lejonhjärta" problematiseras såvitt jag minns aldrig Tengils ondska. Han är kort och gott ond, och någon förklaring till hans ondska ges inte. Detsamma gäller, om jag minns rätt, den elaka karaktären "Kommandoran" i "Emil i Lönneberga", hon som är så snål att hon behåller fattighjonens julmat för sig själv.
För det andra: Själva diskussionen om "vi och dom"-tänkande är i sig absurd. Givetvis gör vi hela tiden generaliseringar om olika grupper av människor. Detta är fullt naturligt och nödvändigt för att kunna tolka och hantera verkligheten.
Ett företag som vill marknadsföra en vara gör generaliseringar för att kunna välja vilka målgrupper man ska rikta sin marknadsföring mot, ett politiskt parti som vill värva väljare gör generaliseringar kring vilka grupper som kan antas vara mest mottagliga för vissa budskap, en skribent på Newsmill anpassar sitt språk och sin argumentation utifrån vissa generaliserande antaganden om vilka som läser debattartiklar på Newsmill, etc, etc.
Att generalisera; att tolka verkligheten enligt vissa scheman och kategoriindelningar, är fullständigt självklart och i sig inget problematiskt eller moraliskt felaktigt. Det är tvärtom ofta en nödvändighet för att kunna begripliggöra världen.
Ja, hela livet bygger vi upp erfarenheter så att vi genom olika generaliseringar kan göra så många riktiga val som möjligt. Allt från att vara försiktiga med förädiska vårisar (trots att de ibland kan vara starka. Ingen skulle kalla det en fördom) till att vara försiktigare när vi köper en bil av en zigensk biförsäljare (trots att han kan vara hederlig. Vissa anser det vara en fördom) än av en frireligiös småbarnsmamma på Lidingö (trots att hon kan vara ohederlig).
Det där vi-o-dom argumentet kommer alltid från dem som vägrar att inse att vi alla är olika och att denna skillnad även visar sig mellan olika grupper av männinskor. Självklart är frälsningssoldater i genomsnitt hederligare än heroinister. Vi o Dom?
Att inte lära sina ungar att kunna bedöma människor efter den livserfarenhet föräldrarna byggt upp är bara att göra dem en otjänst.
Ja, hela livet bygger vi upp erfarenheter så att vi genom olika generaliseringar kan göra så många riktiga val som möjligt. Allt från att vara försiktiga med förädiska vårisar (trots att de ibland kan vara starka. Ingen skulle kalla det en fördom) till att vara försiktigare när vi köper en bil av en zigensk biförsäljare (trots att han kan vara hederlig. Vissa anser det vara en fördom) än av en frireligiös småbarnsmamma på Lidingö (trots att hon kan vara ohederlig).
Det där vi-o-dom argumentet kommer alltid från dem som vägrar att inse att vi alla är olika och att denna skillnad även visar sig mellan olika grupper av männinskor. Självklart är frälsningssoldater i genomsnitt hederligare än heroinister. Vi o Dom?
Att inte lära sina ungar att kunna bedöma människor efter den livserfarenhet föräldrarna byggt upp är bara att göra dem en otjänst.
Författaren Martin Uggla har rätt.
Det enda skydd mot vi-o-dom som sker i dag är försöken att hålla SD utanför debatt och anständighet. Vi behöver ta till krafttag för att skydda vår befolkning för ett skadligt synsätt och skadligt tänkande. Problemet är att det ju är ett mycket gammalt och djupt rotat fördomsfullt synsätt att just dela upp människor i vi-o-dom. Astrid Lindgren har nämnts, och när man överblickar den skadliga delen av våra kulturinslag är det mesta som skrivits och filmats, samt berättelser och folksagor så långt de kan spåras tusentals år tillbaka, rent skadliga och främjande af fördomar och negativa för mångkultur.
Vi behöver rensa i detta fördomsträsk! Böcker och filmer måste granskas innan de publiceras. Här kan med fördel även anläggas ett genusperspektiv. Alster som kan vara fördomsskapande skall omarbetas. Gammal omodern litteratur och andra kulturyttringar som kan vara skadliga för folket skall förstöras. Även gamla uttryck för vi-o-dom som egyptiska målningar, hällristningar etc. måste granskas och vid behov förstöras. Vi måste gå grundligt tillväga för det gäller inget mindre än att skapa den nya människan som inte tänker i vi-o-dom!
Jag föreslår Martin Uggla att leda detta arbete.
Den sedelärande berättelsens dramaturgi byggs upp av motpoler, onda och goda, vi och dom.
Kan säkert utformas i vi och vi och vi men där är vi inte, vare sig i verklighet eller i fiction.
Det har sina risker att göra avantgarde av julens traditioner, minns inte turerna i "Vilse i pannkakan", men hela generationer säger sig ha lidit svårt. Tja..
Ibland verkar det som om dom, dom och dom tagit över, i alla fall i vuxenfiction.
Att lita till forskning i ämnet är vanskligt, spektrat i åldrar är för stort och teknikutvecklingen för berättande förändras så snabbt att slutsatser blir värdelösa innan de presenteras.
Viktigt för föräldrar är att själva vara med barnen och prata om det som visas, även sedan det interaktiva berättandet tagit över.
Att dra slutsatser för hur människan utformar sin moral och solidaritet utifrån julkalendrar eller sagor är naivt och tenderar att skapa vuxna med enögd och rigid männiksosyn.
Likaså att försöka begränsa barnets intag till att bara gälla "det goda".
De kollar alltid hos kompisar i vilket fall. Haha!
Vilka berättelser har Reinfeldt och Husmark vuxit upp med ???
Lagom till julens glada festligheter skickar de ut tusentals oskyldiga männiksor i ångest och förtvivlan.
Sjuka männiksor, som kanske aldrig blir friska, ställs med vett och vilje utan möjlighet att försörja sig och sina BARN.
VI och DOM ?
Hur kan mångfald finnas om inte "vi och dom" fanns?
Det man idag gör är att försöka tvinga in alla i samma mall, ta bort allt som skiljer oss människor åt.
Alla ska vara lallande idioter som kramar och förstår alla andra tills allting bara blir ett grått robot-töcken där ingen går att urskilja från någon annan.
Fakta är att människor är flockdjur. Människor måste dela in sig i grupper eftersom de identifierar sig med gruppen. Detta är något som ligger i reptilhjärnan och går inte att KBT´a bort. Det var när människan samlade sig i grupper som utvecklingen började. Och notera att alla människor samlades inte till en enda stor grupp utan i oändligt antal många grupper och identiteten för individen baseras på gruppen han tillhör.
Vilket otroligt dravel. Hur orkar ni? Har ni inget bättre för er än att se konspirationer överallt - även i barnprogram nu också? Herregud människa, stäng av tv:n och gå ut och få lite frisk luft.
Men herregud.
Vilket intelektuelt rapakalja.
Hur är det med jultomtens rödvita dräkt.
Leder den till dom RÖDA och VITA och skapar klasskamp. Kommer vänsterfacister gå i attack mot kapitalet?
Skall dräkterna förbjudas?
Hopen av kulturradikala kommunister vill aldrig ta slut. Jag tror Er hippies när ni slutar generalisera om nazismen, för där har ni verkligen gjort det svart och vitt.
Sanningen är att det är mycket lättare att beskriva något i termer av svart och vitt därför väljer journalister, författare och barnboksförfattare den vägen.