[...] Lotta Edholm som vägrar vika sig för att tillåta Niqab i skolan. Och minuspoäng för Yvonne Ruwaida som försöker framhålla att Lotta är emot slöjor i stort, när det är en viss skillnad mellan [...]
Blogg:Tankar om kultur och religion « Trollan’, 2009-12-08, 13:42
[...] skriver Miljöpartiets Yvonne Ruwaida på Newsmill att beslutet kränker de mänskliga rättigheterna för [...]
Blogg:Miljöpartiet och niqab « Niklas Carlsson , 2009-12-08, 10:56
Ja, Bra miljöpartiet och Yvonne! Stöd att människor i en redan svag position sätter ett enormt plakat på huvet där det står:
JAG TÄNKER INTE ANPASSA MIG ETT SMACK TILL DET SAMHÄLLE JAG FLYTTAT TILL
och
JAG TÄNKER LEVA PÅ SOC OCH BLI FÖRSÖRJD AV MÄNNISKOR JAG VISAR FÖRAKT FÖR RESTEN AV LIVET
Det är naturligtvis så vi bygger ett bättre sverige och motverkar främlingsfientlighet och rasism. En sån trovärdighet mp får i integrationspolitiken med detta utspel och detta agerande..
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-12-08, 07:32
för att inte tala om att det också står:
JAG STÖDJER DEN ISLAMISTISKA RÖRELSEN OCH VERKAR FÖR ETT SAMHÄLLE STYRT AV SHARIA.
och
JAG VERKAR FÖR ATT AVSKAFFA DEMOKRATI, AVSKAFFA LIKHET INFÖR LAGEN, AVSKAFFA RELIGIONSFRIHET, AVSKAFFA YTTRANDEFRIHET, AVSKAFFA MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER SAMT INFÖRA EN MILJON FÖRBUD
Niqab sänder alla dessa meddelanden till oss ickemuslimer med kristallklar tydlighet. Vad tror du jag känner när jag ser en niqab-parasit?
Naturligtvis kan staten inte lägga sig i om en idiot har det dåliga omdömet att sätta på sig niqab privat. Men att som du gör, argumentera för att staten inte ska motverka dylik extrimism där staten kan är vansinne. Men det är bra att veta vad mp står för.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-12-08, 07:45
Skulle jag ha ett barn på dagis där det fanns en person
med heltäckande slöja,så skulle jag bli kränkt jag är ateist
alltså så måste jag kunna anmäla denna person.
För denna person kränker ju mig så då måste jag väl få ett
skadestånd av do.
APHO
Permalänk | Anmäl
stefan östrand Arbetsökande, 2009-12-08, 08:03
Jag trodde att Miljöpartiet stod för jämställdhet mellan könen och inte stödde kvinnoförtryck, men jag hade fel......
Skäms Yvonne.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-12-08, 08:04
Det blir värre och värre... och sådana ska styra Sverige? Rakt i en stup..
Men nu blir t o m hon "en kändis"...
Finns det någon plats för mina rättigheter och de som bor här från börjar?
Dags för mig att dra härifrån... tack för mig!
Permalänk | Anmäl
B T, 2009-12-08, 08:16
Undrar om dessa åsikter som står i artikeln finns i hela Miljöpartiet?
Artikelförfattarna bör ställa sig frågan om VARFÖR Muslimska kvinnor "frivilligt" bär slöjor, bhurkor och som nu en niqab.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-12-08, 08:24
Yvonne Ruwaida.
Dessa kvinnor behöver hela vår kulturs stöd att slippa gå omkring i "tält". Att leva sitt liv instängd i ett tygskynke är inget någon människa valt frivilligt. Det är ett utslag av en förtryckande kultur. Om vi svenskar vågar stå fast vid våra värderingar kommer vi att göra en ovärderlig insats för dessa kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Ronja Rövardotter, 2009-12-08, 08:23
För det första:
Det aktuella folkomröstningsbeslutet i Schweiz är inte grundlagsvidrigt och inkräktar inte på religionsfriheten. Alla i Schweiz har rätt att utöva sin religiösa tro så länge den inte inkräktar på och stör andra medborgare på ett otillbörligt sätt. Minareter uppfattas uppenbarligen av den röstande majoriteten som en sådan otillbörlig störning av det offentliga rummet. Om någon i Sverige skulle vilja uppföra en minaret på t.ex. en skärgårdsö skulle byggnadsnämnden säkert säga nej. Ett eventuellt sådant beslut i Sverige inkräktar inte heller ett dyft på religionsfrihet eller mänskliga rättigheter.
För det andra:
Skulle Yvonne Ruwaida och Per Olsson acceptera att en skolelev eller förskollärare bär heltäckande rånarluva i undervisningen respektive arbetet? En sådan rånarluvenisse skulle också kunna ange religionsfrihet eller "mänskliga rättigheter" som grund för kravet att få bära luvan. Det finns ingen minimigräns för antalet utövare för att en religion ska erkännas. Rånarluvenissen kan hävda att han är ensam i sin religion men att han ända ska få åtnjuta religionsfrihet, med följdkravet att få bära rånarluva. Att islam är en religion med ett stort antal utövare innebär inte för den skull att de ska ha större rättigheter att inkräkta på och störa andra medborgare med sin klädsel eller sina byggnader.
Permalänk | Anmäl
Pär Jansson, 2009-12-08, 08:26
Egentligen förstod jag inte problemet med Alia Khalifas situation. Hon verkade inte särskilt religiös, utan mer som någon, som har ställt sig i spetsen för att få uppmärksamhet och för att hon till exempel har en bror, som driver detta.
Hon jobbade uppenbarligen redan på dagis och gick omkring där i nikaben med bara ett hål för ögonen. Men inne hade hon inte den på sig. Då fick barnen se hennes ansikte. Och jag såg åtminstone en liten flicka, som hade slöja.
Alltså från min synvinkel så vore detta inget som helst problem, ifall det inte var så att de hade en regim bakom sig i Iran, som hotar med vedergällning så fort det händer något i Europa, som handlar om muslimer. Ifall det inte fanns människor som är beredda att med krig genomföra jihad mot oss andra.
För ett år sedan kom Alia Khalifa på att hon skulle ta på sig det heltäckande plagget. Då var hon 23 år. Antagligen sammanföll det med att hon skulle utbilda sig till barnskötare. Det var en provokation mot det svenska samhället mer än något annat. Hon verkar lite barnslig i trotsåldern mot samhället.
Hennes föräldrar var djupt religiösa sade hon och de kom från Egypten. Men hon pratade inte om sin egen religion, inte om hur djupt övertygad hon hade blivit genom en uppenbarelse från Gud/Allah om att hon måste ta på sig den heltäckande nikaben. Uppriktigt sagt så verkar hon inte så smart.
Det sorgliga är väl att hon har fått så mycket uppmärksamhet. I debattartiklar och nu genom ännu ett TV-program. Allt pressar förstås in henne i ett hörn, där hon blir en förebild för andra lite naiva svenskor - för naturligtvis är hon svensk - som tycker att de ska stå upp för sina föräldrars hemland. Och som hejas på av sina brorsor.
Alltså redan finns det getton med muslimska dagis. Och är det något problem? Jo getton i sig är problem. När det skapas små utrymmen med människor, som inte känner att de bor i Sverige utan de bor på en särskild planet, som heter Allah. Det är ett problem.
För de här människorna kan se ut som om de lever i 2000-talet som vi andra, men egentligen är det 1400-talet som bestämmer över dem, mentalt och känslomässigt och vad en sedan länge död profet sade då och vad mullor har sagt sedan dess.
De här människorna har låtit andra ta över deras liv. Och gått in i något som är lika sektliknande som Knutby i Uppland. Fast på ett värre sätt. För de vill tvinga oss andra i förlängningen, att bli som de redan är. Där ligger problemet.
Men i sig är nikaben inte något problem, för det finns inte fler än några hundra, som går runt i dem. Och den är väl mest till besvär för dem själva. Inte för någon annan. Och de flesta är svenska unga tjejer, som vill skapa sig en plats i samhället.
Går det inte genom att vara tjusig, blond och stjärna. Genom att synas och ha någon talang. Så kan det gå genom att göra sig osynlig i en nikab.
Och Fi kommer aldrig att ställa sig upp och försvara dessa kvinnors rättigheter. För de har inga. De har själva avsagt sig dem genom att utesluta sig från samhället. De har själva skapat dessa getton, där de redan ingår.
Något problem är det inte utom för dem själva, som sagt. Så länge inte iranska eller andra länders terrorister tar sig hit, för att med våld ändra vårt samhälle.
Eller så länge inte sådana som Alia Khalifa eller hennes släktingar försöker göra det.
PS. Så här står det om Alias storebror på Wikipedia: Anas Khalifa, även kallad "Abu Malik", född 1983, är en radikal muslimsk förkunnare med bakgrund i Egypten och som "värsting". Han är verksam i Sverige. Han tillhör wahhabiyya-sekten som kallar sig själva "salafiter". Han är nu bosatt i Göteborg, Hjällbo, tillsammans med fru och barn. Han har allt från vanliga svenskar till tungt kriminellt belastade personer som lärlingar. Han håller bland annat föreläsningar i en liten moské i Hjällbo och i Kungälv.
DS.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-12-08, 08:34
Författaren har många stolta ord omdemokratisk utveckling. Hela hanteringen av invandringen och diskussionen av den präglas av svenskrasism och anti-demokrati. Varför ska vi ha en invandring som vi inte vill ha? En ganska stor del av befolkningen är negativ till invandring vilket författaren borde veta genom olika opinionsundersökningar. Kom inte och predika mänskiliga rättigheter när du förtrycker demokratin här!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-12-08, 08:38
Så kommer förstås taxiruwaida och skall ta oss på en åktur. Vi skall inte kunna kräva så mycket som ett uns av tillmötesgående från dessa som skenhelga figurer som föredrar inbillade övernaturliga väsen framför sina medmänniskor.
Om nu Mp:s opinionssiffror skulle stå sig och de rödgröna mot förmodan vinner finns det riska att vi får se taxiruwaida på en prominent post i något kansli som regerar landet, man ryser. Blir det så att SD blir vågmästare och den habile klenfeldt skall "deala" med Mp kvarstår risken men inte lika prominent.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-08, 08:44
Yvonne Ruwaida är den som väljer en bekväm väg - hon fortsätter traska den inslagna och numera mycket breda politiska vägen. Jag tror dock och hoppas att heydays för rasistretoriken är över, och att även kritiska frågor kring mångkultur och demokrati kan lyftas i samtalet.
Permalänk | Anmäl
PK, 2009-12-08, 08:51
Det finns miljöpartister som inte står bakom det Yvonne skriver. Vi står för mänskliga rättigheter, Ja. Se då till att arbeta för det genom att ha sekulära arbetsmiljöer. Bort med synliga kors runt halsen, bort med shikturbaner och bort med slöjor!
Det är inte rasistiskt att tänka så. Mina vänner som är muslimer, med invandrarbakgrund tycker likadant. Mångfalden försvagas inte av detta. Den förstärks då man slutar kategoriserar personen på sin religion och istället värderar personen man ser och för en dialog med.
Permalänk | Anmäl
Miljöparti för mänskliga rättigheter, 2009-12-08, 08:55
Vilka mänskliga rättigheter? Att få förtrycka kvinnor?!!
Det enda du gör med denna artikel är att gynna de män och klanledare som vill behålla maktordningen och kontrollera "sina" kvinnor. Jag kommer ALDRIG mera att rösta på MP.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-12-08, 09:03
Jag är naturist och jag kan inte leva efter min övertygelse,utan jag måste rätta mig efter samhällets normer,det borde alla göra.
Permalänk | Anmäl
Morgan, 2009-12-08, 09:05
HBT ut, islamism in heheh då kanske vi slipper Pride festivaler framöver iaf. ;)
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-12-08, 09:15
Hur är det med barns mänskliga rättigheter? Att slippa bli rädd för en människa bakom ett skynke bör väl vara en rättighet.
Och när små barn bär slöja, gör de det frivilligt?
Nej du Yvonne, du gör ditt parti en björntjänst med ditt namn under denna artikel och uttalanden i TV.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-12-08, 09:16
Nu är Yvonne Ruwaida ute och cyklar! Det går ALDRIG att hävda att heltäckande slöja ingår i Mänskliga Rättigheter! Varför hade Yvonne R känt till OM hon lärt in vad SO-lärarna lärde ut på Samhällskunskapslektionerna: Man får ALDRIG diskriminera handikappade och kan därför aldrig åberopa någon rättighet som leder till diskriminering av funktionshandikappade!
Bakläxa.
Permalänk | Anmäl
Inger E Johansson, 2009-12-08, 09:16
Religon och Mänskliga rättigheter....? Yvonne Ruwaida har du tappat fattningen totalt eller är du sâ desperat att du ljuger för dig själv.
Jag har inga ord att kommentera denna urdumma artikel, artikelförfattaren borde 5-5 förklaras och dumpas av sitt part.
Permalänk | Anmäl
Kjell, 2009-12-08, 09:18
Lustigt med Folkpartiet och deras syn på religionsfriheten: I ena fallet så hävdar man religionsfriheten när Fp tycker det är okej att skära av förhuden på små pojkar; i andra fallet så gör man det inte när man vill förbjuda flickor/kvinnor att bära slöja.
Jag skrev om detta på Newsmill för en tid sedan:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/14/ett-stycke-vavnad
Permalänk | Anmäl
Urban Johansson, 2009-12-08, 09:19
Religon och Mänskliga rättigheter....? Yvonne Ruwaida har du tappat fattningen totalt eller är du sâ desperat att du ljuger för dig själv.
Jag har inga ord att kommentera denna urdumma artikel, artikelförfattaren borde 5-5 förklaras och dumpas av sitt part.
Permalänk | Anmäl
Kjell, 2009-12-08, 09:20
Vad ska jag säga till mina barn på dagis när de frågar varför fröken måste gömma sitt ansikte när jag kommer och hämtar dem? En mycket kränkande situation för mig som förälder inför mina barn. Det vill inte jag veta av. Fy skäms att likna detta vid Schweiz och minareterna. Du använder samma typ av populism som SD fast omvänt. Med detta legitimerar du SD:s sätt att debattera. Ner i B-laget med dig och låt riktiga politiker ta över.
Permalänk | Anmäl
Bjorn O, 2009-12-08, 09:25
Religon och Mänskliga rättigheter....? Yvonne Ruwaida har du tappat fattningen totalt eller är du sâ desperat att du ljuger för dig själv.
Jag har inga ord att kommentera denna urdumma artikel, artikelförfattaren borde 5-5 förklaras och dumpas av sitt part.
Permalänk | Anmäl
Kjell, 2009-12-08, 09:24
Sug pâ denna karamell Yvonne !
Kvinnornas situation i Afghanistan har förvärrats dramatiskt under de senaste åren. Det hopp om förändring som fanns efter talibanernas styre har förbytts till en vardag där kvinnornas frihet inte längre är prioriterad. Det skriver människorättsorganisationen Human Rights Watch, HRW, i en ny rapport.
Källa SVD
Permalänk | Anmäl
Kjell, 2009-12-08, 09:28
Förlåt oss dumma svenskar Yvonne.
Vi hade inte FÖRSTÅTT att de kvinnor som kommer hit till vårt lilla samhälle i norr, täckta från topp till tå, är de verkliga förkämparna för jämlikhet mellan könen! Så skönt att du kunde förklara hur det verkligen ligger till. Jag vet inte varför vi fått en sådan fel bild av detta nya, härliga inslag i vårt samhälle. Vi förstod inte att det var något vi saknat.
Tack Yvonne! Long Live Sharia!!
Permalänk | Anmäl
Yvonne II, 2009-12-08, 09:31
Om jag bekände mig till en religion som uppmanade mig att vara naken, hade jag då fått undervisa utan några kläder med hänvisning till religionsfriheten?
Den här diskussionen är helt absurd. Vad folk har på sig hemma bakom ytterdörren bryr jag mig inte om, men vi ska för guds skull inte ha lärare i heltäckande pyjamas. Över min döda kropp.
Permalänk | Anmäl
Basse, 2009-12-08, 09:33
Verkar tydligt att könsmaktsordningen bara finns och bör bekämpas bland svenska män.
Otroligt intressant att feministerna är så fantastiskt tysta i denna debatt. För kvinnan eller för religion och invandrare? Tydligen vinner religion och invandrare den dragkampen hos Sveriges feminister.
Varför det är så kan man ju bara fråga sig, antagligen för att det är helt otroligt läskigt att ta risken att bli kallad rasist?
Permalänk | Anmäl
ErikGbg, 2009-12-08, 09:35
Står miljöpartiet bakom dessa tankegångar ???
Eriksson och Wetterstrand?
Wetterstrand som i rankningar önskas bli ny statsminister.
"...frågan om niqab väcker...rädsla.."
"...däremot fäller hon ner niqaben när en man kommer in i rummet..."
Dessa få rader säger allt, det räcker och är övernog.
Det är bortom alla tänkbara gränser för hur vi vill leva tillsammans i ett demokratiskt land där flickor och pojkar, kvinnor och män ska ha lika värde, möjligheter till utbildning och försörjning, kort sagt ett vanligt, hyggligt liv.
Vill Yvonne R. verkligen backa tillbaka in i stenåldern?
Länge ansett att slöjeländesältandet härinne borde vara tillända till förmån för krav på agerande från politiker och styrande.
Vill inte veta mer om slöjans historia, vill att den ska vara just det, en sorgig historia.
Lotta E och Yvonne R är politiker med makt att förändra men det blir väl plus minus noll då. Eller ?
Står Ruwaida också bakom de fyra herrarna som i svt 2 så tydligt visade sitt förakt för demokrati och kvinnors liv ?
För alla som röstar "klimatvänligt" bör det redovisas snarast.
Är det t.ex. ok att slå kvinnor på käften, som Waberi(M) anser.
Har tidigare refererat till Monthy Pyton och ser nu hur niqaben hissas upp och ner för ansikten i snabb takt i deras oefterhärmliga anda.
Hoppas sketchmakare tar upp tråden, löje är en stark påverkansfaktor.
Rädsla? Ja, för att tid och pengar slösas på idiotier som i vår demokrati ligger 100-tals år bakåt i tiden, vi har nya problem att tampas med.
Annars domineras känslorna av stark vrede.
Samt förtvivlan för de barn som ska tvingas möta dessa fjanterier, som inte är maskerad utan på allvar.
I Sverige!? För svenska skattepengar !!!
Hög tid att alla partier står upp och redogör för sin inställning.
Helst i konkreta situationer, t.ex. svt-programmet "Dokument utifrån".
Tvinga politiker att i detalj kommentera de fyra herrarnas syn på kvinnor, ställt mot partiprogram m.m.
Vilken härlig stund att åse Reinfeldt kontra Waberi! Fyra fruar och en käftsmäll - 2010 är räddat :o)
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2009-12-08, 09:36
Meanwhile i ett land med yttrandefrihet långt långt borta som vänstern älskar att hata:
http://www.youtube.com/watch?v=qpHOt_u2sTA
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-12-08, 09:38
Yvonne Ruwaida bekräftar att hon är en del av väldens mest brutala herrklubb. Inte ens när muslimska företrädare hymlar om sina råd om hur kvinnor och barn ska tuktas så vaknar ur sin religiösa sömn.
Samtidigt som de kristna sederna portas ur det offentliga så inträder det muslimska sederna.
Permalänk | Anmäl
Riktig rättvisa, 2009-12-08, 09:42
Mänskliga rättigheter?
Det är rimligt att folk får klä sig som dom vill?
Men det är väl ingen mänsklig rättighet att få bli lärare?
Permalänk | Anmäl
Xantippa, 2009-12-08, 09:45
Är det inte dax att skrota bibeln, toran och koranen för där står det en hel det saker som går stick i stäv med våra lagar. Varför tar man inte upp det ?
Om man inte gör det så kan ju vem som helst skapa sig en egen religion där man definierar saker som passar en.
Är det inte dax att man bestämmer sig för att tron får finnas inom varje människa men där ska den också stanna. Fattar inte varför våra politiker vill att vi ska tillbaka till medeltiden.
Och som Basse säger: Om jag bekände mig till en religion som uppmanade mig att vara naken, hade jag då fått undervisa utan några kläder med hänvisning till religionsfriheten? KOMMER DU ÄVEN KÄMPA FÖR DENNA RÄTTIGHET ATT GÅ NAKEN YVONNE ????? PATETISKT.
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-12-08, 09:56
Vi har redan idag förbud på en mängd skolor och arbetsplatser mot att bära kläder eller symboler med starka politiska budskap. Det skulle exempelvis vara en omöjlighet för en barnskötare att hävda rätten att genomgå sin utbildning iklädd ridstövlar, koppel och brun skjorta. Anledningen till detta är att politiska symboler och uniformer anses kränka andra och skapa obehag. Ska det vara så svårt att fatta att även niqab är en mycket kränkande symbol för en stor grupp människor? Det är dags att sluta behandla religioner enligt andra måttstockar än politiska uppfattningar. Det är inte mer acceptabelt att kräva avrättning av bögar i slams namn än i nationalsocialismens.
Permalänk | Anmäl
Jesper Pettersson, 2009-12-08, 09:56
Yvonne och Per!
Ni är i er fulla rätt att uttrycka er åsikt liksom även jag är det.
När blev det ett handikapp att vara muslim?
Har jag ett handikapp anpassar min arbetsgivare min arbetsplats så långt det är möjligt för att uderlätta min vardag.
Går inte det ska jag erbjudas tjänst jag kan uppbära.
Således måste det vara just ett handikapp emedan sagda flicka inte förmår ta mig i hand eller visa sitt anlete för mig.
Snälla, kan inte även du Yvonne ansluta dig till nicaqrörelsen?
Så finge vi slippa korkade uttalanden då din roll vore underordnad mannen...
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-12-08, 09:55
Yvonne Ruwaida. Hur känns det att alltid ha fel?
Miljöpartiet är mot kärnkraft. Vi har kärnkraft.
Miljöpartiet är mot EU. Vi är med i EU.
Miljöpartiet är mot islamkritik. Islamkritiken ökar.
PS. ISLAM och MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER är varandras motsats. DS.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-12-08, 09:57
Har du betalt tillbaka dina 200.000 som du åkte taxi för på skattebetalarnas bekostnad Yvonne?
Din kredibilitet är slut för läänge sedan! Korruption är okey i Gaza men inte här!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-12-08, 09:57
#28
Ursäkta, skrev fel, "Dokument inifrån" ska det vara
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2009-12-08, 09:58
Om jag som man känner mig kränkt, nedvärderad och illa behandlad när kvinnor vägrar visa sig för mig, vägrar ta mig i hand och allmänt behandlar mig som luft. Betyder det något? Eller får jag helt enkelt bara acceptera att i det rabiata och könsrasistiska Sverige där våra feminister regerar likt arabvärldens mullor är jag och andra mäns känslor, trygghet och välbefinnande inte vatten värt.
Om pappor inte vill lämna över vårdnaden av sina barn till religiösa extremister, har de den rätten? Och har vi som Svenskar någon som helt rätt att protestera när medeltida synsätt och religioner börjar inkräkta på vårt sekulära samhälle?
Såklart inte enligt MP och författarna ovan. För i deras värld ska såklart majoriteten anpassa sig efter minoriteten, om de så bara är en handfull personer. MP ett parti för muppar och tomtar vilket ovanstående inlägg med största tydlighet demonstrerar. Yvonne Ruwaida vill bestämma över oss andra, men hon kan dra åt h*****e!
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-12-08, 10:00
Ruwaida: "modell för kvinnors självbestämmande" är inte samma sak som "några kvinnor ska bestämma över dagis".
Får jag också påminna om att män som tagit anställning på dagis ibland har kritiserats för att "klä sig för manligt". "Barnen skall nämligen inte behöva exponeras för könsrollskonserverande klädval". Snacka om att det förekommer dubbla moraler och olika måttstockar för kvinnor och män i denna kvinnodominerande bransch. Inte konstigt den förblir kvinnodominerad. Det finns dom som envist verkar för att det förblir så.
Många av männen på dagis har också blivit oerhört taskigt bemötta, både från skolledning, kolleger och föräldrar, speciellt efter pedofilskandaler. Många män har lämnat förskolan och hoppat av utbildning.
Den här teatern som Ruwaida spelar upp är krokodiltårar för en pytteliten grupp kvinnor som komplicerar situationen för mängder av barn, manliga försskollärare och pappor - och kanske för en del kvinnliga kollegor också.
Jag tolkar miljöpartiet som att de vill ha en enkönad förskola, helt utan manlig personal. Frågan är om de ens vill ha pojkar på förskolan? Det kanske måste byggas helt nya koncept till förskolor där "kvinnors självbestämmande" inte tillåts dominera bemötandet av barnen och föräldrar?
Permalänk | Anmäl
Frågande, 2009-12-08, 10:08
Vi får ta och upphöja Nudismen till religion. "Den heliga hudens Kyrka" kanske....
Hur gör vi då med dagispersonal som bekänner sig till den tron? Ska de få gå runt nakna ibland barnen? Eller som lärare...?
Nej, vi måste sätta stopp för detta vansinne.
En liten minoritets extrema önskemål att förtrycka kvinnor med täckande kläder får aldrig accepteras.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-12-08, 10:15
Läste för nån vecka sen att man i Uppsala hade en grupp Zigenare som vägrar anpassa sig till svenska seder o bruk, socialen försörjde dem sedan många år.
Kvinnorna vägrade bära vanliga svenska kläder, och fick inget jobb förståss.
Skilnaden med muslimska kvinnor som vill bära heltäckande kläder är rent praktiskt inte stor, de kommer att få mycket svårt att få något arbete.
Men den stora skillnaden är att Zigenarna är så få, vi har inte råd med ett jätteskansen med socialbidragsförsörjada muslimer!
Ni är för många för det, ni måste ut i arbetslivet o bidra till er egen försörjning.
Permalänk | Anmäl
Tgvara, 2009-12-08, 10:22
Miljöpartiets lösning är den enda praktiska. Man vinner bara folks respekt genom att visa dem respekt, all rädsla för andra människor kan bli självuppfyllande med förbud och konfrontation.
Permalänk | Anmäl
Lars Sjöström, 2009-12-08, 10:34
Slöjan är bara ett symptom på de sjuka islamistiska männen, utvisa dem till lämpligt land ( om det nu finns något som inte kränker de mänskliga rättigheterna så att de omöjligen kan utvisas dit ).
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-12-08, 10:37
En kvinna som bär niqab kommer att ha den nere om det arbetar män på förskolan samt när pappor hämtar och lämnar. Niqab gör det omöjligt för en man att kolla legitimation vid tentamen under utbildning (samt vid passkontroll, biljettkontroller mm i samhället). Jag undrar vad det är för kompromiss om Ruwaida tänker på.
Visst har kvinnor rätt att bära niqab men de måste också bära konsekvenserna av klädseln!
Permalänk | Anmäl
Sorrowful, 2009-12-08, 10:42
Jag blir så fruktansvärt förbannad när jag ser någon försöka få det OK att dölja sitt ansikte, helt vansinnigt!
Permalänk | Anmäl
Daniel Laurin, 2009-12-08, 10:51
På vilket sätt är Schweiz beslut grundlagsvidrigt? Det gjordes en folkomröstning i enlighet med deras grundlag och en majoritet röstade för?
Fru Ruwaida kanske inte tycker om demokrati? Vad är isåfall alternativet?
Permalänk | Anmäl
Hassan Abdullah, 2009-12-08, 11:01
Miljömuparna är ju fan knäppare än vad man kan ana. Håll er till miljöfrågorna så man slipper ännu mer trams.
Permalänk | Anmäl
NL, 2009-12-08, 11:01
Slöjan kränker oss män!! Den pekar ut alla oss män som potentiella våldtäktsmän. Detta är förfärligt och blir inte alls uppmärksammat!
Vi måste ta tillbaka det offentliga rummet från de medeltida riter som nu breder ut sig i form av islamisering. Kampen mot islam (inte muslimer!) i Sverige har bara börjat.
Permalänk | Anmäl
Peter S Eriksson, 2009-12-08, 11:04
Ruwaida skriver: "Många tror att kvinnor med niqab inte vill visa ansiktet för barnen, vilket är helt felaktigt. Däremot fäller hon ner niqaben när en man kommer in i rummet."
Det svenska samhället strävar efter jämn könsfördelning i yrken som av tradition är starkt kvinno- eller mansdominerade. Precis som man vill ha in fler kvinnor i t.ex. försvaret eller polisen vill man ha in fler män i barnomsorgen. För en fundamentalistisk, muslimsk extremist som bär niqab måste det i praktiken vara omöjligt att arbeta på ett dagis där det finns män i personalen. Var ska hon då arbeta? Eller ska vi lägga ner hela den svenska jämställdhetspolitiken av respekt för muslimska extremister?
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2009-12-08, 11:12
140 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ja, Bra miljöpartiet och Yvonne! Stöd att människor i en redan svag position sätter ett enormt plakat på huvet där det står:
JAG TÄNKER INTE ANPASSA MIG ETT SMACK TILL DET SAMHÄLLE JAG FLYTTAT TILL
och
JAG TÄNKER LEVA PÅ SOC OCH BLI FÖRSÖRJD AV MÄNNISKOR JAG VISAR FÖRAKT FÖR RESTEN AV LIVET
Det är naturligtvis så vi bygger ett bättre sverige och motverkar främlingsfientlighet och rasism. En sån trovärdighet mp får i integrationspolitiken med detta utspel och detta agerande..
för att inte tala om att det också står:
JAG STÖDJER DEN ISLAMISTISKA RÖRELSEN OCH VERKAR FÖR ETT SAMHÄLLE STYRT AV SHARIA.
och
JAG VERKAR FÖR ATT AVSKAFFA DEMOKRATI, AVSKAFFA LIKHET INFÖR LAGEN, AVSKAFFA RELIGIONSFRIHET, AVSKAFFA YTTRANDEFRIHET, AVSKAFFA MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER SAMT INFÖRA EN MILJON FÖRBUD
Niqab sänder alla dessa meddelanden till oss ickemuslimer med kristallklar tydlighet. Vad tror du jag känner när jag ser en niqab-parasit?
Naturligtvis kan staten inte lägga sig i om en idiot har det dåliga omdömet att sätta på sig niqab privat. Men att som du gör, argumentera för att staten inte ska motverka dylik extrimism där staten kan är vansinne. Men det är bra att veta vad mp står för.
Skulle jag ha ett barn på dagis där det fanns en person
med heltäckande slöja,så skulle jag bli kränkt jag är ateist
alltså så måste jag kunna anmäla denna person.
För denna person kränker ju mig så då måste jag väl få ett
skadestånd av do.
APHO
Jag trodde att Miljöpartiet stod för jämställdhet mellan könen och inte stödde kvinnoförtryck, men jag hade fel......
Skäms Yvonne.
Det blir värre och värre... och sådana ska styra Sverige? Rakt i en stup..
Men nu blir t o m hon "en kändis"...
Finns det någon plats för mina rättigheter och de som bor här från börjar?
Dags för mig att dra härifrån... tack för mig!
Undrar om dessa åsikter som står i artikeln finns i hela Miljöpartiet?
Artikelförfattarna bör ställa sig frågan om VARFÖR Muslimska kvinnor "frivilligt" bär slöjor, bhurkor och som nu en niqab.
Yvonne Ruwaida.
Dessa kvinnor behöver hela vår kulturs stöd att slippa gå omkring i "tält". Att leva sitt liv instängd i ett tygskynke är inget någon människa valt frivilligt. Det är ett utslag av en förtryckande kultur. Om vi svenskar vågar stå fast vid våra värderingar kommer vi att göra en ovärderlig insats för dessa kvinnor.
För det första:
Det aktuella folkomröstningsbeslutet i Schweiz är inte grundlagsvidrigt och inkräktar inte på religionsfriheten. Alla i Schweiz har rätt att utöva sin religiösa tro så länge den inte inkräktar på och stör andra medborgare på ett otillbörligt sätt. Minareter uppfattas uppenbarligen av den röstande majoriteten som en sådan otillbörlig störning av det offentliga rummet. Om någon i Sverige skulle vilja uppföra en minaret på t.ex. en skärgårdsö skulle byggnadsnämnden säkert säga nej. Ett eventuellt sådant beslut i Sverige inkräktar inte heller ett dyft på religionsfrihet eller mänskliga rättigheter.
För det andra:
Skulle Yvonne Ruwaida och Per Olsson acceptera att en skolelev eller förskollärare bär heltäckande rånarluva i undervisningen respektive arbetet? En sådan rånarluvenisse skulle också kunna ange religionsfrihet eller "mänskliga rättigheter" som grund för kravet att få bära luvan. Det finns ingen minimigräns för antalet utövare för att en religion ska erkännas. Rånarluvenissen kan hävda att han är ensam i sin religion men att han ända ska få åtnjuta religionsfrihet, med följdkravet att få bära rånarluva. Att islam är en religion med ett stort antal utövare innebär inte för den skull att de ska ha större rättigheter att inkräkta på och störa andra medborgare med sin klädsel eller sina byggnader.
Egentligen förstod jag inte problemet med Alia Khalifas situation. Hon verkade inte särskilt religiös, utan mer som någon, som har ställt sig i spetsen för att få uppmärksamhet och för att hon till exempel har en bror, som driver detta.
Hon jobbade uppenbarligen redan på dagis och gick omkring där i nikaben med bara ett hål för ögonen. Men inne hade hon inte den på sig. Då fick barnen se hennes ansikte. Och jag såg åtminstone en liten flicka, som hade slöja.
Alltså från min synvinkel så vore detta inget som helst problem, ifall det inte var så att de hade en regim bakom sig i Iran, som hotar med vedergällning så fort det händer något i Europa, som handlar om muslimer. Ifall det inte fanns människor som är beredda att med krig genomföra jihad mot oss andra.
För ett år sedan kom Alia Khalifa på att hon skulle ta på sig det heltäckande plagget. Då var hon 23 år. Antagligen sammanföll det med att hon skulle utbilda sig till barnskötare. Det var en provokation mot det svenska samhället mer än något annat. Hon verkar lite barnslig i trotsåldern mot samhället.
Hennes föräldrar var djupt religiösa sade hon och de kom från Egypten. Men hon pratade inte om sin egen religion, inte om hur djupt övertygad hon hade blivit genom en uppenbarelse från Gud/Allah om att hon måste ta på sig den heltäckande nikaben. Uppriktigt sagt så verkar hon inte så smart.
Det sorgliga är väl att hon har fått så mycket uppmärksamhet. I debattartiklar och nu genom ännu ett TV-program. Allt pressar förstås in henne i ett hörn, där hon blir en förebild för andra lite naiva svenskor - för naturligtvis är hon svensk - som tycker att de ska stå upp för sina föräldrars hemland. Och som hejas på av sina brorsor.
Alltså redan finns det getton med muslimska dagis. Och är det något problem? Jo getton i sig är problem. När det skapas små utrymmen med människor, som inte känner att de bor i Sverige utan de bor på en särskild planet, som heter Allah. Det är ett problem.
För de här människorna kan se ut som om de lever i 2000-talet som vi andra, men egentligen är det 1400-talet som bestämmer över dem, mentalt och känslomässigt och vad en sedan länge död profet sade då och vad mullor har sagt sedan dess.
De här människorna har låtit andra ta över deras liv. Och gått in i något som är lika sektliknande som Knutby i Uppland. Fast på ett värre sätt. För de vill tvinga oss andra i förlängningen, att bli som de redan är. Där ligger problemet.
Men i sig är nikaben inte något problem, för det finns inte fler än några hundra, som går runt i dem. Och den är väl mest till besvär för dem själva. Inte för någon annan. Och de flesta är svenska unga tjejer, som vill skapa sig en plats i samhället.
Går det inte genom att vara tjusig, blond och stjärna. Genom att synas och ha någon talang. Så kan det gå genom att göra sig osynlig i en nikab.
Och Fi kommer aldrig att ställa sig upp och försvara dessa kvinnors rättigheter. För de har inga. De har själva avsagt sig dem genom att utesluta sig från samhället. De har själva skapat dessa getton, där de redan ingår.
Något problem är det inte utom för dem själva, som sagt. Så länge inte iranska eller andra länders terrorister tar sig hit, för att med våld ändra vårt samhälle.
Eller så länge inte sådana som Alia Khalifa eller hennes släktingar försöker göra det.
PS. Så här står det om Alias storebror på Wikipedia: Anas Khalifa, även kallad "Abu Malik", född 1983, är en radikal muslimsk förkunnare med bakgrund i Egypten och som "värsting". Han är verksam i Sverige. Han tillhör wahhabiyya-sekten som kallar sig själva "salafiter". Han är nu bosatt i Göteborg, Hjällbo, tillsammans med fru och barn. Han har allt från vanliga svenskar till tungt kriminellt belastade personer som lärlingar. Han håller bland annat föreläsningar i en liten moské i Hjällbo och i Kungälv.
DS.
Författaren har många stolta ord omdemokratisk utveckling. Hela hanteringen av invandringen och diskussionen av den präglas av svenskrasism och anti-demokrati. Varför ska vi ha en invandring som vi inte vill ha? En ganska stor del av befolkningen är negativ till invandring vilket författaren borde veta genom olika opinionsundersökningar. Kom inte och predika mänskiliga rättigheter när du förtrycker demokratin här!
Så kommer förstås taxiruwaida och skall ta oss på en åktur. Vi skall inte kunna kräva så mycket som ett uns av tillmötesgående från dessa som skenhelga figurer som föredrar inbillade övernaturliga väsen framför sina medmänniskor.
Om nu Mp:s opinionssiffror skulle stå sig och de rödgröna mot förmodan vinner finns det riska att vi får se taxiruwaida på en prominent post i något kansli som regerar landet, man ryser. Blir det så att SD blir vågmästare och den habile klenfeldt skall "deala" med Mp kvarstår risken men inte lika prominent.
Yvonne Ruwaida är den som väljer en bekväm väg - hon fortsätter traska den inslagna och numera mycket breda politiska vägen. Jag tror dock och hoppas att heydays för rasistretoriken är över, och att även kritiska frågor kring mångkultur och demokrati kan lyftas i samtalet.
Det finns miljöpartister som inte står bakom det Yvonne skriver. Vi står för mänskliga rättigheter, Ja. Se då till att arbeta för det genom att ha sekulära arbetsmiljöer. Bort med synliga kors runt halsen, bort med shikturbaner och bort med slöjor!
Det är inte rasistiskt att tänka så. Mina vänner som är muslimer, med invandrarbakgrund tycker likadant. Mångfalden försvagas inte av detta. Den förstärks då man slutar kategoriserar personen på sin religion och istället värderar personen man ser och för en dialog med.
Vilka mänskliga rättigheter? Att få förtrycka kvinnor?!!
Det enda du gör med denna artikel är att gynna de män och klanledare som vill behålla maktordningen och kontrollera "sina" kvinnor. Jag kommer ALDRIG mera att rösta på MP.
Jag är naturist och jag kan inte leva efter min övertygelse,utan jag måste rätta mig efter samhällets normer,det borde alla göra.
HBT ut, islamism in heheh då kanske vi slipper Pride festivaler framöver iaf. ;)
Hur är det med barns mänskliga rättigheter? Att slippa bli rädd för en människa bakom ett skynke bör väl vara en rättighet.
Och när små barn bär slöja, gör de det frivilligt?
Nej du Yvonne, du gör ditt parti en björntjänst med ditt namn under denna artikel och uttalanden i TV.
Nu är Yvonne Ruwaida ute och cyklar! Det går ALDRIG att hävda att heltäckande slöja ingår i Mänskliga Rättigheter! Varför hade Yvonne R känt till OM hon lärt in vad SO-lärarna lärde ut på Samhällskunskapslektionerna: Man får ALDRIG diskriminera handikappade och kan därför aldrig åberopa någon rättighet som leder till diskriminering av funktionshandikappade!
Bakläxa.
Religon och Mänskliga rättigheter....? Yvonne Ruwaida har du tappat fattningen totalt eller är du sâ desperat att du ljuger för dig själv.
Jag har inga ord att kommentera denna urdumma artikel, artikelförfattaren borde 5-5 förklaras och dumpas av sitt part.
Lustigt med Folkpartiet och deras syn på religionsfriheten: I ena fallet så hävdar man religionsfriheten när Fp tycker det är okej att skära av förhuden på små pojkar; i andra fallet så gör man det inte när man vill förbjuda flickor/kvinnor att bära slöja.
Jag skrev om detta på Newsmill för en tid sedan:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/14/ett-stycke-vavnad
Religon och Mänskliga rättigheter....? Yvonne Ruwaida har du tappat fattningen totalt eller är du sâ desperat att du ljuger för dig själv.
Jag har inga ord att kommentera denna urdumma artikel, artikelförfattaren borde 5-5 förklaras och dumpas av sitt part.
Vad ska jag säga till mina barn på dagis när de frågar varför fröken måste gömma sitt ansikte när jag kommer och hämtar dem? En mycket kränkande situation för mig som förälder inför mina barn. Det vill inte jag veta av. Fy skäms att likna detta vid Schweiz och minareterna. Du använder samma typ av populism som SD fast omvänt. Med detta legitimerar du SD:s sätt att debattera. Ner i B-laget med dig och låt riktiga politiker ta över.
Religon och Mänskliga rättigheter....? Yvonne Ruwaida har du tappat fattningen totalt eller är du sâ desperat att du ljuger för dig själv.
Jag har inga ord att kommentera denna urdumma artikel, artikelförfattaren borde 5-5 förklaras och dumpas av sitt part.
Sug pâ denna karamell Yvonne !
Kvinnornas situation i Afghanistan har förvärrats dramatiskt under de senaste åren. Det hopp om förändring som fanns efter talibanernas styre har förbytts till en vardag där kvinnornas frihet inte längre är prioriterad. Det skriver människorättsorganisationen Human Rights Watch, HRW, i en ny rapport.
Källa SVD
Förlåt oss dumma svenskar Yvonne.
Vi hade inte FÖRSTÅTT att de kvinnor som kommer hit till vårt lilla samhälle i norr, täckta från topp till tå, är de verkliga förkämparna för jämlikhet mellan könen! Så skönt att du kunde förklara hur det verkligen ligger till. Jag vet inte varför vi fått en sådan fel bild av detta nya, härliga inslag i vårt samhälle. Vi förstod inte att det var något vi saknat.
Tack Yvonne! Long Live Sharia!!
Om jag bekände mig till en religion som uppmanade mig att vara naken, hade jag då fått undervisa utan några kläder med hänvisning till religionsfriheten?
Den här diskussionen är helt absurd. Vad folk har på sig hemma bakom ytterdörren bryr jag mig inte om, men vi ska för guds skull inte ha lärare i heltäckande pyjamas. Över min döda kropp.
Verkar tydligt att könsmaktsordningen bara finns och bör bekämpas bland svenska män.
Otroligt intressant att feministerna är så fantastiskt tysta i denna debatt. För kvinnan eller för religion och invandrare? Tydligen vinner religion och invandrare den dragkampen hos Sveriges feminister.
Varför det är så kan man ju bara fråga sig, antagligen för att det är helt otroligt läskigt att ta risken att bli kallad rasist?
Står miljöpartiet bakom dessa tankegångar ???
Eriksson och Wetterstrand?
Wetterstrand som i rankningar önskas bli ny statsminister.
"...frågan om niqab väcker...rädsla.."
"...däremot fäller hon ner niqaben när en man kommer in i rummet..."
Dessa få rader säger allt, det räcker och är övernog.
Det är bortom alla tänkbara gränser för hur vi vill leva tillsammans i ett demokratiskt land där flickor och pojkar, kvinnor och män ska ha lika värde, möjligheter till utbildning och försörjning, kort sagt ett vanligt, hyggligt liv.
Vill Yvonne R. verkligen backa tillbaka in i stenåldern?
Länge ansett att slöjeländesältandet härinne borde vara tillända till förmån för krav på agerande från politiker och styrande.
Vill inte veta mer om slöjans historia, vill att den ska vara just det, en sorgig historia.
Lotta E och Yvonne R är politiker med makt att förändra men det blir väl plus minus noll då. Eller ?
Står Ruwaida också bakom de fyra herrarna som i svt 2 så tydligt visade sitt förakt för demokrati och kvinnors liv ?
För alla som röstar "klimatvänligt" bör det redovisas snarast.
Är det t.ex. ok att slå kvinnor på käften, som Waberi(M) anser.
Har tidigare refererat till Monthy Pyton och ser nu hur niqaben hissas upp och ner för ansikten i snabb takt i deras oefterhärmliga anda.
Hoppas sketchmakare tar upp tråden, löje är en stark påverkansfaktor.
Rädsla? Ja, för att tid och pengar slösas på idiotier som i vår demokrati ligger 100-tals år bakåt i tiden, vi har nya problem att tampas med.
Annars domineras känslorna av stark vrede.
Samt förtvivlan för de barn som ska tvingas möta dessa fjanterier, som inte är maskerad utan på allvar.
I Sverige!? För svenska skattepengar !!!
Hög tid att alla partier står upp och redogör för sin inställning.
Helst i konkreta situationer, t.ex. svt-programmet "Dokument utifrån".
Tvinga politiker att i detalj kommentera de fyra herrarnas syn på kvinnor, ställt mot partiprogram m.m.
Vilken härlig stund att åse Reinfeldt kontra Waberi! Fyra fruar och en käftsmäll - 2010 är räddat :o)
Meanwhile i ett land med yttrandefrihet långt långt borta som vänstern älskar att hata:
http://www.youtube.com/watch?v=qpHOt_u2sTA
Yvonne Ruwaida bekräftar att hon är en del av väldens mest brutala herrklubb. Inte ens när muslimska företrädare hymlar om sina råd om hur kvinnor och barn ska tuktas så vaknar ur sin religiösa sömn.
Samtidigt som de kristna sederna portas ur det offentliga så inträder det muslimska sederna.
Mänskliga rättigheter?
Det är rimligt att folk får klä sig som dom vill?
Men det är väl ingen mänsklig rättighet att få bli lärare?
Är det inte dax att skrota bibeln, toran och koranen för där står det en hel det saker som går stick i stäv med våra lagar. Varför tar man inte upp det ?
Om man inte gör det så kan ju vem som helst skapa sig en egen religion där man definierar saker som passar en.
Är det inte dax att man bestämmer sig för att tron får finnas inom varje människa men där ska den också stanna. Fattar inte varför våra politiker vill att vi ska tillbaka till medeltiden.
Och som Basse säger: Om jag bekände mig till en religion som uppmanade mig att vara naken, hade jag då fått undervisa utan några kläder med hänvisning till religionsfriheten? KOMMER DU ÄVEN KÄMPA FÖR DENNA RÄTTIGHET ATT GÅ NAKEN YVONNE ????? PATETISKT.
Vi har redan idag förbud på en mängd skolor och arbetsplatser mot att bära kläder eller symboler med starka politiska budskap. Det skulle exempelvis vara en omöjlighet för en barnskötare att hävda rätten att genomgå sin utbildning iklädd ridstövlar, koppel och brun skjorta. Anledningen till detta är att politiska symboler och uniformer anses kränka andra och skapa obehag. Ska det vara så svårt att fatta att även niqab är en mycket kränkande symbol för en stor grupp människor? Det är dags att sluta behandla religioner enligt andra måttstockar än politiska uppfattningar. Det är inte mer acceptabelt att kräva avrättning av bögar i slams namn än i nationalsocialismens.
Yvonne och Per!
Ni är i er fulla rätt att uttrycka er åsikt liksom även jag är det.
När blev det ett handikapp att vara muslim?
Har jag ett handikapp anpassar min arbetsgivare min arbetsplats så långt det är möjligt för att uderlätta min vardag.
Går inte det ska jag erbjudas tjänst jag kan uppbära.
Således måste det vara just ett handikapp emedan sagda flicka inte förmår ta mig i hand eller visa sitt anlete för mig.
Snälla, kan inte även du Yvonne ansluta dig till nicaqrörelsen?
Så finge vi slippa korkade uttalanden då din roll vore underordnad mannen...
Yvonne Ruwaida. Hur känns det att alltid ha fel?
Miljöpartiet är mot kärnkraft. Vi har kärnkraft.
Miljöpartiet är mot EU. Vi är med i EU.
Miljöpartiet är mot islamkritik. Islamkritiken ökar.
PS. ISLAM och MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER är varandras motsats. DS.
Har du betalt tillbaka dina 200.000 som du åkte taxi för på skattebetalarnas bekostnad Yvonne?
Din kredibilitet är slut för läänge sedan! Korruption är okey i Gaza men inte här!
#28
Ursäkta, skrev fel, "Dokument inifrån" ska det vara
Om jag som man känner mig kränkt, nedvärderad och illa behandlad när kvinnor vägrar visa sig för mig, vägrar ta mig i hand och allmänt behandlar mig som luft. Betyder det något? Eller får jag helt enkelt bara acceptera att i det rabiata och könsrasistiska Sverige där våra feminister regerar likt arabvärldens mullor är jag och andra mäns känslor, trygghet och välbefinnande inte vatten värt.
Om pappor inte vill lämna över vårdnaden av sina barn till religiösa extremister, har de den rätten? Och har vi som Svenskar någon som helt rätt att protestera när medeltida synsätt och religioner börjar inkräkta på vårt sekulära samhälle?
Såklart inte enligt MP och författarna ovan. För i deras värld ska såklart majoriteten anpassa sig efter minoriteten, om de så bara är en handfull personer. MP ett parti för muppar och tomtar vilket ovanstående inlägg med största tydlighet demonstrerar. Yvonne Ruwaida vill bestämma över oss andra, men hon kan dra åt h*****e!
Ruwaida: "modell för kvinnors självbestämmande" är inte samma sak som "några kvinnor ska bestämma över dagis".
Får jag också påminna om att män som tagit anställning på dagis ibland har kritiserats för att "klä sig för manligt". "Barnen skall nämligen inte behöva exponeras för könsrollskonserverande klädval". Snacka om att det förekommer dubbla moraler och olika måttstockar för kvinnor och män i denna kvinnodominerande bransch. Inte konstigt den förblir kvinnodominerad. Det finns dom som envist verkar för att det förblir så.
Många av männen på dagis har också blivit oerhört taskigt bemötta, både från skolledning, kolleger och föräldrar, speciellt efter pedofilskandaler. Många män har lämnat förskolan och hoppat av utbildning.
Den här teatern som Ruwaida spelar upp är krokodiltårar för en pytteliten grupp kvinnor som komplicerar situationen för mängder av barn, manliga försskollärare och pappor - och kanske för en del kvinnliga kollegor också.
Jag tolkar miljöpartiet som att de vill ha en enkönad förskola, helt utan manlig personal. Frågan är om de ens vill ha pojkar på förskolan? Det kanske måste byggas helt nya koncept till förskolor där "kvinnors självbestämmande" inte tillåts dominera bemötandet av barnen och föräldrar?
Vi får ta och upphöja Nudismen till religion. "Den heliga hudens Kyrka" kanske....
Hur gör vi då med dagispersonal som bekänner sig till den tron? Ska de få gå runt nakna ibland barnen? Eller som lärare...?
Nej, vi måste sätta stopp för detta vansinne.
En liten minoritets extrema önskemål att förtrycka kvinnor med täckande kläder får aldrig accepteras.
Läste för nån vecka sen att man i Uppsala hade en grupp Zigenare som vägrar anpassa sig till svenska seder o bruk, socialen försörjde dem sedan många år.
Kvinnorna vägrade bära vanliga svenska kläder, och fick inget jobb förståss.
Skilnaden med muslimska kvinnor som vill bära heltäckande kläder är rent praktiskt inte stor, de kommer att få mycket svårt att få något arbete.
Men den stora skillnaden är att Zigenarna är så få, vi har inte råd med ett jätteskansen med socialbidragsförsörjada muslimer!
Ni är för många för det, ni måste ut i arbetslivet o bidra till er egen försörjning.
Miljöpartiets lösning är den enda praktiska. Man vinner bara folks respekt genom att visa dem respekt, all rädsla för andra människor kan bli självuppfyllande med förbud och konfrontation.
Slöjan är bara ett symptom på de sjuka islamistiska männen, utvisa dem till lämpligt land ( om det nu finns något som inte kränker de mänskliga rättigheterna så att de omöjligen kan utvisas dit ).
En kvinna som bär niqab kommer att ha den nere om det arbetar män på förskolan samt när pappor hämtar och lämnar. Niqab gör det omöjligt för en man att kolla legitimation vid tentamen under utbildning (samt vid passkontroll, biljettkontroller mm i samhället). Jag undrar vad det är för kompromiss om Ruwaida tänker på.
Visst har kvinnor rätt att bära niqab men de måste också bära konsekvenserna av klädseln!
Jag blir så fruktansvärt förbannad när jag ser någon försöka få det OK att dölja sitt ansikte, helt vansinnigt!
På vilket sätt är Schweiz beslut grundlagsvidrigt? Det gjordes en folkomröstning i enlighet med deras grundlag och en majoritet röstade för?
Fru Ruwaida kanske inte tycker om demokrati? Vad är isåfall alternativet?
Miljömuparna är ju fan knäppare än vad man kan ana. Håll er till miljöfrågorna så man slipper ännu mer trams.
Slöjan kränker oss män!! Den pekar ut alla oss män som potentiella våldtäktsmän. Detta är förfärligt och blir inte alls uppmärksammat!
Vi måste ta tillbaka det offentliga rummet från de medeltida riter som nu breder ut sig i form av islamisering. Kampen mot islam (inte muslimer!) i Sverige har bara börjat.
Ruwaida skriver: "Många tror att kvinnor med niqab inte vill visa ansiktet för barnen, vilket är helt felaktigt. Däremot fäller hon ner niqaben när en man kommer in i rummet."
Det svenska samhället strävar efter jämn könsfördelning i yrken som av tradition är starkt kvinno- eller mansdominerade. Precis som man vill ha in fler kvinnor i t.ex. försvaret eller polisen vill man ha in fler män i barnomsorgen. För en fundamentalistisk, muslimsk extremist som bär niqab måste det i praktiken vara omöjligt att arbeta på ett dagis där det finns män i personalen. Var ska hon då arbeta? Eller ska vi lägga ner hela den svenska jämställdhetspolitiken av respekt för muslimska extremister?