[...] skriver mer utförligt på Newsmill om att det nu är dags att, efter det svenska ordförandeskapet i EU, intensifiera [...]
Blogg:Anna Kinberg Batra » Blog Archive » Lyft, 2009-12-03, 11:19
[...] kanske viktigaste men minst uppmärksammade artikel är skriven av Anna Kinberg Batra. På Newsmill skriver hon att moderaterna bör lyfta på locket om euron. Kinberg Batra är [...]
Blogg:Per Altenberg – ett liberalare Sverige », 2009-12-02, 17:01
Jag läser och jag läser men hittar inga tunga skäl för anslutning till Euron.
Det finns dagsaktuella frågor som är avgörande för Sveriges framtid. EMU-medlemskap hör inte dit.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-12-02, 16:22
Ytterligare en folkomröstning vars resultat ska "omvärderas" tills folket röstar "rätt" alltså... Är inte Sveriges demokrati bara bäst! :-(
Permalänk | Anmäl
Helena E, 2009-12-02, 16:51
Svensk ekonomi har gått bättre än EUs.
Det behövs väl inte sägas mer?
Visst vid stora svängningar som den som nyss varit drabbar svenskar lite mer, men i det långa loppet har vi fortfarande vunnit för att vi röstade Nej.
Förresten var du och lyssnade på Lawrence Lessig föreläsning?
Permalänk | Anmäl
Geiko, 2009-12-02, 16:52
Det behövs ingen ny folkomröstning om euron. Den kan införas efter nästa val om politikerna bara vågar ta sitt ansvar. Om de utvecklingsfientliga får bestämma lär Turkiet införa euron före oss.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-12-02, 17:06
Som vi ser här ovan är "Järnkanslern" ett typsikt exempel på en Euroanhängare, kommer inte med några reella argument för sin sak, utan bara tomma floskler om att det är "utvecklingsfientligt" att inte gå med eller nåt. All utveckling är inte av godo. Var t.ex. Hitlers utveckling i Nazi-tyskland något som var bra?
Det finns starka skäl att Sverige inte skall gå med i EURO-zonen, eftersom vi skiljer oss markant från många av de länder som gör detta, ex. Grekland. En helt samkörd ekonomi kan innebära fördelar, om än mycket små, för de andra och stora staterna, men stora nackdelar för Sverige och småstater. Likaså exporterar Sverige mer än importerar, vilket ger att en egen valuta är oumbärlig, tvärtemot vad skribenten tror.
Permalänk | Anmäl
Petflaskan, 2009-12-02, 18:03
Med tanke på att vissa EU-länder ser ut som dom gör med sharialagar och allt (england tex) så vet jag inte om det är så smart att vara för EU och en gemensam valuta längre...?
Känns som om EU är ett sjunkande skepp.
... tyvärr.... :(
Jag är fortfarande för EU och euro, men har en känsla av att jag får revidera detta ganska snart om islam fortsätter sprida sig i Europa.
Permalänk | Anmäl
Jimmy B, 2009-12-02, 18:09
#2 Helena
Nu är det ju så att den svenska demokratin redan har lovat ansluta sig till EMU, i och med att vi röstade för inträde i EU 1994. Nu är bara frågan när det ska ske. Därför är det väl inte så konstigt att det kommer flera folkomröstningar med frågan, "är det dags nu?"
Permalänk | Anmäl
Grrblt, 2009-12-02, 18:53
Återigen ett bevis på att borgarna är det nya tidens ideologiska fundamentalister. Vänstern har ju äntligen fattat att blind ideologi är motsatsen till demokrati och medmänsklighet så platsen är ledig.
Euron är ett ideologiskt projekt. Ingen kan säga om sveriges ekonomi som helhet vinner eller förlorar på att vara med. Däremot kan man ganska lätt fatta att ägare av internationella företag vinner på att inget land kan parera lågkonjunkturer med sin valuta. Med euro måste alla länder parera med arbetslöshet och sänkta löner. Gissa om talibanerna i Svenskt Näringsliv slickar sig om munnen.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-12-02, 20:31
Sakargumenten talar mot Euron... Sveriges ekonomi fungerar utmärkt trots regeringens misslyckande med att skapa arbeten...
Den nyliberala flumhögern har hotat med högre ränta i Sverige om vi inte gick med... Det visade sig vara en lögn...
Italien är konkursmässigt... Har en korrumperad premiärminister etc...
Så länge Italien är med i Euron vill jag stå utanför... Dessvärre finns det fler konkursbon med Euro... Grekland är ett annat... Irland kan bli ett när dataföretagen flyttar vidare mot Östeuropa o ännu lägre löner...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-12-02, 21:49
Opinionen i Sverige är mot ett Euromedlemskap...
Det är svårt att inte dra paralleller till Hitlers uttalande om att om man ljuger tillräckligt mycket så tror folk till slut på en... Inga jämförelser i övrigt...
Det opinionen numera är för är ett EU medlemskap... Antingen ljuger Batra eller så är hon osedvanligt okunnig och inkompetent...
Välj själv Anna!
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-12-02, 21:53
Ekonomer diskuterar om Euron kommer att spricka, om PIGS-länderna utan devalveringsmöjligheter klarar sina skulder och politiker försöker med allehanda medel tvinga in Sverige i fällan. Ideologi före kunskap och insikt.
Permalänk | Anmäl
PKo, 2009-12-02, 21:58
Helene som kommenterat som nummer två har sagt allt som behövs sägas i detta. LÅT DET VARA NU ! Varför skall vi rösta igen och igen bara för att politiker och tyckare tjatar?
Permalänk | Anmäl
Bagsnatcher, 2009-12-02, 23:15
Jo, men snälla Anna, ska du lyckas behövs siffror, inte ord. Du måte visa hur mycket fattigare varje Svensk blivit sedan 1970 jämfört med medeltalet av tidigare nordeuropeiska valutor och idag Euron. Det är bara fakta som biter. Just nu har alla, av de som har jobb kvar, fått för sig att det långsiktigt fungerar att hålla Svensk exportnäring under armarna genom ständiga devalveringar. Jämför riktiga siffror med Finland, som vid 90-talets början hade mångt större ekonomiska problem än Sverige. Utan siffror ingen Euro. Väljare räknar pengar, inte ord.
Sedan har vi några spännande ting på dagordningen:
1. USA:s ekonomiska haveri, före ller efter nästa presidentval?
2. Oljepriset, nu när Kina och Indien börjar skaffa sig västlater
3. Vissa EU-länders balans, tex Grekland, ska Tyskland lädda dem med :-)
4. Schweitz, det land efter Island med en banksektor som vida överstiger stats-BNP. Vad händer om/när det ploppar där?
5. Bharein, vi har nog bara sett början till sprickan i fasaden, en massa beduiner som bygger världens största lekstuga ute i sanden för lånta medel.
Själv är jag osäker på om vi ska gå med före eller efter kometnedslaget, förmodligen före, för det går ju att visa med siffror vad som händer när tilltron till alla Kalle-Anka pengar avtar, tyvärr mest för smålvalutorna. Se till att ge opinionen liten fakta, istället för en massa ord. Det är ju annars sossarnas paradgren, måste nya moderaterna apa efter det tricket med?
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-12-02, 23:21
Till #8 Grrblt:
Jaha, det lovade vi alltså? Var det något annat vi lovade i det finstilta som undanhölls svenska folket under EU-omröstningen?
Lovade vi kanske att acceptera Lissabon-fördraget också (vilket ju visserligen lydigt våra politiker gjorde åt oss i alla fall, utan att fråga folket alls, men ändå), och lovade vi kanske att låta oss islamiseras också, och att "det bara var en fråga om när"?
Sluta ljuga nu!
Permalänk | Anmäl
Helena E, 2009-12-03, 01:14
Batra skriver "Sverige hade som bekant folkomröstning 2003 som gav ett tydligt nej, vilket partierna lovade att respektera. Det har vi gjort, men snart har det decenniet gått..."
.
För det första är vi bara drygt halvvägs genom detta decennium som det är rimligt att respektera en folkomröstning. För det andra ger Batra i artikeln sken av att detta skulle vara startpunkten för en ny debatt om euron vilket är falskt. Batra själv och flertalet andra euro-ivrare började redan för halvannat år sedan eller mer att skriva den här typen av artiklar som börjar med "nu är det dags...".
.
Detta kan inte kallas respekt för en folkomröstning, snarare är det motsatsen till respekt. Respekt är att helt låta debatten vila under de stipulerade tio åren..
.
Batra mörkar också med att hon är en uttalad federalist, dvs hon ser EU:s Förenta Stater som ett ideologiskt övergripande mål och införandet av euron i Sverige och andra länder är bara en pusselbit i denna agenda. Därför och för att det helt enkelt inte finns många argument för att införa euron är också hennes ekonomiska sakargument för så kraftlösa - i Batras värld ska euron införas vare sig det är bra eller inte. Inget får sinka och stå ivägen för den federalistiska visionen.
.
Sakargumenten MOT att införa euron är däremot många och tunga. Jag hoppas kunna återkomma till dem i en egen artikel.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-12-03, 03:21
En folkomröstning är en folkomröstning! Folket har sagt sitt. Menar du att vi ska ha en ny folkomröstning x antal år om vi skulle ha sagt ja också!? Pinsamt att det ska omröstas tills regeringen får som den vill....det är INTE demokrati.
Det har folkomröstats, och det blev ett NEJ!! thats it...
Permalänk | Anmäl
morre, 2009-12-03, 08:27
(försök 2 att kommentera :( )
“konsekvenserna av att stå utanför blir allt tydligare” jo tack lite bättre ekonomi i det normala och betydligt bättre I kris tider.
” en grundlig analys av de ekonomiska och politiska effekterna av det svenska utanförskapet” undersökning on de ekonomiska konsekvenserna vore önskvärt då de var helt igenom positiva, politiska spelar ingen roll andra ska inte få tvinga oss till att skada vår egna ekonomi med deras upptåg.
” Sverige hade som bekant folkomröstning 2003 som gav ett tydligt nej, vilket partierna lovade att respektera. Det har vi gjort,” då var det dags igen vad blir det upprepade omröstningar a la Irland eller kör riksdag/regering bara över befolkning som vanligt.
” Vi moderater har alltid varit starka Europavänner” jo tack det har man märkt any thing eu wants they get it är ju en bra sammanfattning på den borgliga ideologin, problemet är att de faktiskt ska ta tillvara på Sveriges intressen inte gynna deras vänner I eu.
” ekonomierna rör sig mer i takt med varandra än med andra i världen och krisen har befäst eurons ställning som stabil världsvaluta.” snarare tvärtom vi blir avindustrialiserade medan Tyskland räddar sin industri vilket gör att allt vi gör är exportera råvaror, våran industri har då inte blomstrat sedan eu inträdet med dess globalistiska ideologi. Stabil valuta till priset av stigande arbetslöshet och stor skada för de länder som har en valuta totalt opassande för deras ekonomi.
” och avgörande beslut fattades av euroländerna som vi bara hade att följa” vårt export beroende gör just oss beroende av andra länder så när de drabbas då drabbas vi indirekt att NI bara följde istället för att föra en mer gynnsam ekonomisk politik pekar på eran inkompetens alternativt att ni valde att stödja andra euroländer genom att missgynna Sverige.
” Även ur ekonomisk synvinkel har vi mycket att tjäna på att vara med. Svensk import och export gynnas av en stärkt inre europeisk marknad” skrattretande, är inte sanningen den att vår valuta gynnar vår export och antagande av andras valuta skulle skada vår industri, att företag har svårt att veta pris det var nåt nytt det har inte varit något större problem med det under de årtusenden av handel vi haft med Europa så det måste han något eu at göra i så fall :).
Sant dock att miljöpartiet blivit eu positiv under nuvarande ledning och likaså vänster partiet vilket innebär att de som är ”skeptiska” eller rent ut sagt inte vill ha något att göra med dem (en betydande del av befolkningen faktiskt) inte representeras i detta avseende i dagens pro eu politik. Median idag verkar starkt eu stödjande och skriver ogärna om den korruption som försiggår där och informerar ogärna om skadlig lagstiftning se bara på skräck exemplet ”Lissabonföredraget” där eu konstitutionen fått några kosmetiska ändringar och beskrivs som något positivt t. ex. det påstås att det inte fanns några sätt att lämna eu innan, det är en lögn innan kunde vi bara packa och nu så måste det dock krävas att andra länder representanter tillåter oss att lämna klubben.
#14 Sven Svensk,
Pekar dessutom på nya kriser som hägrar vilket vi är bäst rustade att möta med egen valuta och egen centralbank som kan agera kraftfullt om det behövs mot en ”gemensam” eu-bank som gör vad de större länderna tycker är bäst för alla (dvs bäst för dem).
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-12-03, 11:12
#6 Petflaskan, 2009-12-02, 18:03
Vi har redan förbundit oss att införa euron. Jag kräver endast att politikerna tar sitt ansvar och slutar att lalla på om folkomröstningar. Oavsett resultatet kommer halva folket att bli besviket. En folkomröstning är meningslös och vad vi definitivt inte har råd med är ett ytterligare nej.
Kronan är ett handelshinder. På en gemensam marknad är det naturligt och sunt att endast handla med en valuta. Sedan får protektionister och bakåtsträvare säga vad de vill.
#17 morre, 2009-12-03, 08:27
"Folket" som sade sitt 2003 är inte samma folk idag. Somliga har gått hädan, somliga har uppnått rösträttsålder, somliga har ändrat åsikt .
En folkomröstning är endast ett uttryck för vad folkopinionen tycker i ett visst ögonblick och har juridiskt sett noll betydelse. Det är Sveriges riksdag som beslutar. Riksdagen kan införa euron dagen efter ett nej om den så behagar.
Eftersom vi genom Maastricht-avtalet har förbudit oss att införa euron var det ohederligt att folkomrösta om saken överhuvudtaget.
När politiker nu börjar babbla om en ny folkomröstning istället för att klargöra att det är hög tid att uppfylla vår del i avtalet och införa euron är detta endast ett uttryck för bristande ledarskap och en överdriven ängslighet för en folkopinion som i en föränderlig, globaliserad värld oroligt klamrar sig fast vid det gamla invanda.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-12-03, 11:14
#18 Hob, 2009-12-03
Kronan är ett handelshinder. Vid införande av euron ökar handeln.
Att en låg kronkurs gynnar exportindustrin på kort sikt är visserligen sant. Det gör devalveringar också och effekten av sossarnas devalveringspolitik under förra milleniet är minst sagt avskräckande.
Det är vi konsumenter som med en lågt värderad krona subventionerar exportindustrin samtidigt som vi tvingas betala mer för importerade varor och tjänster, samt när vi reser utomlands. Folk begriper inte sitt eget bästa alternativt. Det är tydligt. Men de ekonomiska masochisterna är säkert nöjda.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-12-03, 12:05
#2 Helena, #17 Morre
Förmågan att idag tänka annorlunda än i går skiljer den vise från den envise.
Naturligtvis kan en folkomröstning inte binda oss för all framtid.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-12-03, 12:57
Så vi skall ge EU alla verktyg även för att kontrollera vår ekonomi också. Det var ingen som väntade sig något annat: Bland våra landsförrädare i riksdagen vet vi att det finns många som gärna kommer med vansinniga förslag, bara de får gå på flotta fester i EU-societen. Det här var bara en tidsfråga.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-12-03, 13:06
Jag kan tänka mig att stödja EU-projektet - trots att det initialt var ett amerikanskt projekt - med att införa Euron. Men det förutsätter att amerikanarna lämnar Tyskland och låter dem återupprätta sin militärmakt på suverän basis. Först därmed kan vi säga att vi har ett EUROPEISKT projekt. Sen kan vi väl samverka med USA förutsatt att de avskaffar de värsta formerna av sin kapitalistiska världsdiktatur ....
Tycker Europa-iden är rätt skön, men så har jag rest runt överallt också och det finns så många fina europeiska länder ....
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2009-12-03, 14:01
En egen valuta är en grundläggande del i nationell suveränitet, vi har redan gett upp en hel del i denna monetära suveränitet med att riksbankslagen anpassats till EMU.
Regimen har nu skickat en super federalist som kommissionär, väktarådet har utan besvärande demokratisk insyn utsett en superfederalist till våran president, den nya konstitutionen är genomförd. Alla etablerade politiska partier står nu mer bakom denna utveckling mot superstaten där de europeiska nationernas suveränitet har upphört. Varför kämpa emot det är ändå bara en tidsfråga nu innan nationen i real mening har upphört som suverän nation.
1994 fördes svensken bakom ljuset och lurades grundligt av politiker, kapitalister och media att ansluta sig till den politiska unionen. Man lurade den okunnige och godtrogne svenske goddagspilten att det var ekonomiskt nödvändigt efter den fabricerade ekonomiska krisen i början av 90-talet. Vi var redan anslutna ekonomiskt med ESS avtal vad som "saknades" var den politiska anslutningen, alltså att vi skulle ge upp vår nationella politiska suveränitet.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-03, 14:08
I vad är Euron förankrad? Är det i guld, koppar, mark, vatten? Nej, i länderna Irlands, Greklands, Italiens, Spaniens, etc ekonomier. Vore det inte bättre med en Skandikrona- med en Centralbank. Island (oändlig energitillgång), Grönland (vem vet vad som finns där,, förutom massa vatten, is och fisk), Norge (shipping, olja/gas, fisk) Sverige (timmer, mineraler och visst teknikkunnande) Danmark (jordbruk, affärskunnnade, olja/gas/shipping). Det vore en bra ekonomisk och kulturell bas att bygga en Skandikrona på. Den vore tillräckligt stor och tillräckligt attraktiv för att internationella spekulanter och investorer skulle hålla räntorna på utgivna obligationer låga. Man bör även knyta denna Skandikrona till bl.a. vätgas (kanske en del andra bastillgångar utöver H). Det skulle sätta fokus på vätgas, vilket är ett av de få realistiska alternativen till Olja/gas, vilket i sin tur innebär att valutaområdet snabbt skulle växla energislag. Som i sin tur betyder,,, väsentligt bättre handelsbalans. Så sluta sälja familjesilvret och köpa olja (knark) av langarna. Det gör oss och allt omkring oss bara fattigare.
Permalänk | Anmäl
jockum, 2009-12-03, 15:24
Kämpa på, Anna.
Sverige behöver en ny debatt om euron. De fega får inte sätta agendan.
Permalänk | Anmäl
Mr President, 2009-12-03, 15:44
När skall det vara så svårt att fatta? En fri marknad behöver inte ALLS ha en gemensam valuta i dagens samhälle, där vi handlar med kort, och inga växlingar behöver ske. EU som fri marknad har många fördelar, men att binda ihop Sverige med samma valuta som Spanien, Greland, Irland och snart även Turkiet känns väldigt riskfyllt. Tänk bara på hur alla priser ökade när länderna införde euro, tyskarna kallar den Teuro (teur=dyr).
Permalänk | Anmäl
Ugglan, 2009-12-03, 17:17
Re: Bo T, 2009-12-02, 16:22 :
Jag vet inte vad det är du har läst, men. vilken valuta har varit mest stabil under finanskrisen?
Kronan eller EUROn?
Faktum är att EUROn har varit den valuta, även globalt, som varit mest stabil under hela den globala finanskrisen.
Bara detta är ett fullgott skäl till att Sverige skall gå med i EMU fullt ut.
Dessutom så är SKR den enda valut inom EU som inte har en fast växelkurs gentemot EUROn
Där av så har den svenska kronan försämrats så pass kraftigt på den internationella valutamarnadenb som den har gjort.
Permalänk | Anmäl
BENKE BUS, 2009-12-03, 18:51
#19 Järnkanslern, 2009-12-03, 11:14
Om du nu kräver att politiker tar sitt ansvar så borde de gå hur EU eftersom med Lissabonavtalet så har vi den rättigheten och kan bryta upp Maastricht-avtalet.
En folkomröstning 2003 här viktigare än en som skedde 1994.
Permalänk | Anmäl
pilis, 2009-12-03, 20:26
Sveriges folk har röstat nej till euron en gång. Detta gäller. Kom igen & väck frågan igen i en annan tidsepok, inte förr. Eller är det som vanligt i dessa dagar. Tycker inte folket som toppen då skall det köras över eller rösta till de röstar rätt. Vi har demokrati i sverige, förstå det någon gång & fram med fler NYA folkomröstningar i ämnen vi ej röstat ang redan.
Permalänk | Anmäl
Niklas Larsson, 2009-12-03, 22:21
#15 Helena E
Ja, det lovade vi. Det var liksom en del av det avtal under vilket Sverige (och alla andra länder) tilläts inträde. Det hemlighölls inte från svenska folket, eftersom "enligt det avtal som förhandlats fram" ganska klart ingår i frågeställningen bakom omröstningen.
Jag vet inte om vi lovade att acceptera Lissabon-fördraget, jag är inte insatt till den nivån. Däremot tror jag knappast att vi lovade islamiseras, och det har ju inte hänt ändå så frågan känns onödig.
Ljuger gör jag inte.
Permalänk | Anmäl
Grrblt, 2009-12-03, 22:33
Eu anhängarna talar gärna om vad vi lovat eu men talar ogärna om vad vi blivit påtvingade som inte ingick i EG-folkomröstningen. En gemensam valuta lät bra med de länder som var medlemmar då, betvivlar att det hade fungerat bättre än men faktum är att det nu finns ännu fler länder med betydligt större skillnader i ekonomi och en gemensam valuta blir en allt sämre ide. Vidare så är en Central bank viktig, förlusten av den och dess chans att påverka den egna ekonomin är extremt skadligt för våra chanser att klara ekonomiska kriser. Dessutom gillar jag tanken på att vår egna valuta/riksbank gör att vi står med en fot utanför denna eurotrash soppa ps lyfter man av locket så varken ser euron så aptitlig ut eller luktar något vidare.
Inget av vad svenskar blev lovade har införts istället för ett handelssamarbete så har vi en autikrat regim i Bryssel som försöker smälta samman ekonomier, befolkning till en homogen eurotrash röra. Europa är ingen homogen ekonomisk zon! Alla försk att smälta samman den ger arbetslöshet över lång tid och att de stater som passar minst in i den nya ordningendrabbas svårast. Euro anhängarna som kommenterar på denna artikel är knappast demokrati anhängare då de uppmuntrar partier att ignorera folket och folkomröstningar men det är ju rätt indikativt över hela spektrumet av eu anhängare där sättet Irland tvingades rösta om tills det blev "rätt" inte spelar någon roll så länge de får vad de vill. De som uppger sig vara supportrar av en "federal eustat" där de hänvisar till USA befinner sig i förnekelse eller ljuger då deras liknelse inte stämmer, de 13 kolonierna skulle aldrig undertecknat något som eu blivit (vilket vi inte heller gjort).
Men på det stora så är eu´s fel bara bra att de kommer fram i så tidigt skede som möjligt, hellre nu än 10 år framåt då folk knappt minns vad demokrati, rättvisa och frihet är. Eu-/euroanhängarna är det stora problemet någon federation är inte deras mål utan en all omfattande stat som styr minsta detalj (t o m naturlagar om hur en gurka får se ut!!!) eller så bryr de sig inte så länge eu-staten breder ut sig.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-12-04, 15:03
Frågan om Sverige ska ha kvar kronan eller införa Euron är mindre viktig än frågan om Lissabonfördraget. Eftersom vi inte fick rösta om Lissabonfördraget så är det väl inte mer än rätt att det post-demokratiska EU påtvingar Sverige och svenskarna sin egen valuta också, utan folkomröstning.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-12-06, 15:07
#34 L.J., borde vi inte ha kvar så många av våra "instituter" som möjligt om det skulle bli tvunget att lämna unionen?
Ärligt talat utvecklingen i eu är något som oroar mig mycket då chansen att påverka minskar och det verkar faktiskt (hur otroligt det än låter) som om en totalitär stat håller på att skapas.
En annnan sak är den att jag kanske talar för bara mig men när jag röstade om inträde i eg var det ingen union som jag ville ha det hade jag motsatt mig och kan inte betrakta utvecklingen där makten lämnas över till Bryssel vara på något sätt i linje med omröstningen och därmed inte kan legitimeras med stöd av den.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-12-07, 09:47
Dominobrickorna börjar falla, Grekland … och sen Portugal, Spanien, Italien, UK ?…den gamla guldstandarden som kollapsade i mellankrigstiden höll nog längre än ECB datoriserade "guldstandard". Kanske dags för Greken m.fl. att ta sina gamla drakar och spagettivalutor till heders igen, de klarar uppenbarligen inte ECB nålsögat. När denna "megasucce" ECB:s juro skapades skulle "alla" in om det så skulle ske med skohorn och vaselin. Det mest uppenbara var Grekland där det var fråga om "vetenskapliga" trick i klass med Mann made hide the decline alá CRU.
USA har liksom Grekland underskott i storleksordningen +12%, USA har AAA rating Grekenslandet BBB+, iofs var det väl samma rating institut som in i det sista hade AAA rating på subprimepaket.
Att rusa in i detta korthus nu vore väl ändå inte det mest förnuftiga. Och Köpenhamn sitter de och dillar om mördargasen och hur t.ex. EU skall i praktiken krympa sin ekonomi.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-12-11, 15:25
Och mer om det "underbara" EU och valuta på
www.merjarenvall.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
EU-KLARTEXT, 2009-12-24, 19:48
Med tanke på att vissa EU-länder ser ut som dom gör med sharialagar och allt (england tex) så vet jag inte om det är så smart att vara för EU och en gemensam valuta längre
free ads | job listings | adjustable bed
Permalänk | Anmäl
Lola Simply, 2010-06-23, 22:13
39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag läser och jag läser men hittar inga tunga skäl för anslutning till Euron.
Det finns dagsaktuella frågor som är avgörande för Sveriges framtid. EMU-medlemskap hör inte dit.
Ytterligare en folkomröstning vars resultat ska "omvärderas" tills folket röstar "rätt" alltså... Är inte Sveriges demokrati bara bäst! :-(
Svensk ekonomi har gått bättre än EUs.
Det behövs väl inte sägas mer?
Visst vid stora svängningar som den som nyss varit drabbar svenskar lite mer, men i det långa loppet har vi fortfarande vunnit för att vi röstade Nej.
Förresten var du och lyssnade på Lawrence Lessig föreläsning?
Det behövs ingen ny folkomröstning om euron. Den kan införas efter nästa val om politikerna bara vågar ta sitt ansvar. Om de utvecklingsfientliga får bestämma lär Turkiet införa euron före oss.
Som vi ser här ovan är "Järnkanslern" ett typsikt exempel på en Euroanhängare, kommer inte med några reella argument för sin sak, utan bara tomma floskler om att det är "utvecklingsfientligt" att inte gå med eller nåt. All utveckling är inte av godo. Var t.ex. Hitlers utveckling i Nazi-tyskland något som var bra?
Det finns starka skäl att Sverige inte skall gå med i EURO-zonen, eftersom vi skiljer oss markant från många av de länder som gör detta, ex. Grekland. En helt samkörd ekonomi kan innebära fördelar, om än mycket små, för de andra och stora staterna, men stora nackdelar för Sverige och småstater. Likaså exporterar Sverige mer än importerar, vilket ger att en egen valuta är oumbärlig, tvärtemot vad skribenten tror.
Med tanke på att vissa EU-länder ser ut som dom gör med sharialagar och allt (england tex) så vet jag inte om det är så smart att vara för EU och en gemensam valuta längre...?
Känns som om EU är ett sjunkande skepp.
... tyvärr.... :(
Jag är fortfarande för EU och euro, men har en känsla av att jag får revidera detta ganska snart om islam fortsätter sprida sig i Europa.
#2 Helena
Nu är det ju så att den svenska demokratin redan har lovat ansluta sig till EMU, i och med att vi röstade för inträde i EU 1994. Nu är bara frågan när det ska ske. Därför är det väl inte så konstigt att det kommer flera folkomröstningar med frågan, "är det dags nu?"
Återigen ett bevis på att borgarna är det nya tidens ideologiska fundamentalister. Vänstern har ju äntligen fattat att blind ideologi är motsatsen till demokrati och medmänsklighet så platsen är ledig.
Euron är ett ideologiskt projekt. Ingen kan säga om sveriges ekonomi som helhet vinner eller förlorar på att vara med. Däremot kan man ganska lätt fatta att ägare av internationella företag vinner på att inget land kan parera lågkonjunkturer med sin valuta. Med euro måste alla länder parera med arbetslöshet och sänkta löner. Gissa om talibanerna i Svenskt Näringsliv slickar sig om munnen.
Sakargumenten talar mot Euron... Sveriges ekonomi fungerar utmärkt trots regeringens misslyckande med att skapa arbeten...
Den nyliberala flumhögern har hotat med högre ränta i Sverige om vi inte gick med... Det visade sig vara en lögn...
Italien är konkursmässigt... Har en korrumperad premiärminister etc...
Så länge Italien är med i Euron vill jag stå utanför... Dessvärre finns det fler konkursbon med Euro... Grekland är ett annat... Irland kan bli ett när dataföretagen flyttar vidare mot Östeuropa o ännu lägre löner...
Opinionen i Sverige är mot ett Euromedlemskap...
Det är svårt att inte dra paralleller till Hitlers uttalande om att om man ljuger tillräckligt mycket så tror folk till slut på en... Inga jämförelser i övrigt...
Det opinionen numera är för är ett EU medlemskap... Antingen ljuger Batra eller så är hon osedvanligt okunnig och inkompetent...
Välj själv Anna!
Ekonomer diskuterar om Euron kommer att spricka, om PIGS-länderna utan devalveringsmöjligheter klarar sina skulder och politiker försöker med allehanda medel tvinga in Sverige i fällan. Ideologi före kunskap och insikt.
Helene som kommenterat som nummer två har sagt allt som behövs sägas i detta. LÅT DET VARA NU ! Varför skall vi rösta igen och igen bara för att politiker och tyckare tjatar?
Jo, men snälla Anna, ska du lyckas behövs siffror, inte ord. Du måte visa hur mycket fattigare varje Svensk blivit sedan 1970 jämfört med medeltalet av tidigare nordeuropeiska valutor och idag Euron. Det är bara fakta som biter. Just nu har alla, av de som har jobb kvar, fått för sig att det långsiktigt fungerar att hålla Svensk exportnäring under armarna genom ständiga devalveringar. Jämför riktiga siffror med Finland, som vid 90-talets början hade mångt större ekonomiska problem än Sverige. Utan siffror ingen Euro. Väljare räknar pengar, inte ord.
Sedan har vi några spännande ting på dagordningen:
1. USA:s ekonomiska haveri, före ller efter nästa presidentval?
2. Oljepriset, nu när Kina och Indien börjar skaffa sig västlater
3. Vissa EU-länders balans, tex Grekland, ska Tyskland lädda dem med :-)
4. Schweitz, det land efter Island med en banksektor som vida överstiger stats-BNP. Vad händer om/när det ploppar där?
5. Bharein, vi har nog bara sett början till sprickan i fasaden, en massa beduiner som bygger världens största lekstuga ute i sanden för lånta medel.
Själv är jag osäker på om vi ska gå med före eller efter kometnedslaget, förmodligen före, för det går ju att visa med siffror vad som händer när tilltron till alla Kalle-Anka pengar avtar, tyvärr mest för smålvalutorna. Se till att ge opinionen liten fakta, istället för en massa ord. Det är ju annars sossarnas paradgren, måste nya moderaterna apa efter det tricket med?
Till #8 Grrblt:
Jaha, det lovade vi alltså? Var det något annat vi lovade i det finstilta som undanhölls svenska folket under EU-omröstningen?
Lovade vi kanske att acceptera Lissabon-fördraget också (vilket ju visserligen lydigt våra politiker gjorde åt oss i alla fall, utan att fråga folket alls, men ändå), och lovade vi kanske att låta oss islamiseras också, och att "det bara var en fråga om när"?
Sluta ljuga nu!
Batra skriver "Sverige hade som bekant folkomröstning 2003 som gav ett tydligt nej, vilket partierna lovade att respektera. Det har vi gjort, men snart har det decenniet gått..."
.
För det första är vi bara drygt halvvägs genom detta decennium som det är rimligt att respektera en folkomröstning. För det andra ger Batra i artikeln sken av att detta skulle vara startpunkten för en ny debatt om euron vilket är falskt. Batra själv och flertalet andra euro-ivrare började redan för halvannat år sedan eller mer att skriva den här typen av artiklar som börjar med "nu är det dags...".
.
Detta kan inte kallas respekt för en folkomröstning, snarare är det motsatsen till respekt. Respekt är att helt låta debatten vila under de stipulerade tio åren..
.
Batra mörkar också med att hon är en uttalad federalist, dvs hon ser EU:s Förenta Stater som ett ideologiskt övergripande mål och införandet av euron i Sverige och andra länder är bara en pusselbit i denna agenda. Därför och för att det helt enkelt inte finns många argument för att införa euron är också hennes ekonomiska sakargument för så kraftlösa - i Batras värld ska euron införas vare sig det är bra eller inte. Inget får sinka och stå ivägen för den federalistiska visionen.
.
Sakargumenten MOT att införa euron är däremot många och tunga. Jag hoppas kunna återkomma till dem i en egen artikel.
En folkomröstning är en folkomröstning! Folket har sagt sitt. Menar du att vi ska ha en ny folkomröstning x antal år om vi skulle ha sagt ja också!? Pinsamt att det ska omröstas tills regeringen får som den vill....det är INTE demokrati.
Det har folkomröstats, och det blev ett NEJ!! thats it...
(försök 2 att kommentera :( )
“konsekvenserna av att stå utanför blir allt tydligare” jo tack lite bättre ekonomi i det normala och betydligt bättre I kris tider.
” en grundlig analys av de ekonomiska och politiska effekterna av det svenska utanförskapet” undersökning on de ekonomiska konsekvenserna vore önskvärt då de var helt igenom positiva, politiska spelar ingen roll andra ska inte få tvinga oss till att skada vår egna ekonomi med deras upptåg.
” Sverige hade som bekant folkomröstning 2003 som gav ett tydligt nej, vilket partierna lovade att respektera. Det har vi gjort,” då var det dags igen vad blir det upprepade omröstningar a la Irland eller kör riksdag/regering bara över befolkning som vanligt.
” Vi moderater har alltid varit starka Europavänner” jo tack det har man märkt any thing eu wants they get it är ju en bra sammanfattning på den borgliga ideologin, problemet är att de faktiskt ska ta tillvara på Sveriges intressen inte gynna deras vänner I eu.
” ekonomierna rör sig mer i takt med varandra än med andra i världen och krisen har befäst eurons ställning som stabil världsvaluta.” snarare tvärtom vi blir avindustrialiserade medan Tyskland räddar sin industri vilket gör att allt vi gör är exportera råvaror, våran industri har då inte blomstrat sedan eu inträdet med dess globalistiska ideologi. Stabil valuta till priset av stigande arbetslöshet och stor skada för de länder som har en valuta totalt opassande för deras ekonomi.
” och avgörande beslut fattades av euroländerna som vi bara hade att följa” vårt export beroende gör just oss beroende av andra länder så när de drabbas då drabbas vi indirekt att NI bara följde istället för att föra en mer gynnsam ekonomisk politik pekar på eran inkompetens alternativt att ni valde att stödja andra euroländer genom att missgynna Sverige.
” Även ur ekonomisk synvinkel har vi mycket att tjäna på att vara med. Svensk import och export gynnas av en stärkt inre europeisk marknad” skrattretande, är inte sanningen den att vår valuta gynnar vår export och antagande av andras valuta skulle skada vår industri, att företag har svårt att veta pris det var nåt nytt det har inte varit något större problem med det under de årtusenden av handel vi haft med Europa så det måste han något eu at göra i så fall :).
Sant dock att miljöpartiet blivit eu positiv under nuvarande ledning och likaså vänster partiet vilket innebär att de som är ”skeptiska” eller rent ut sagt inte vill ha något att göra med dem (en betydande del av befolkningen faktiskt) inte representeras i detta avseende i dagens pro eu politik. Median idag verkar starkt eu stödjande och skriver ogärna om den korruption som försiggår där och informerar ogärna om skadlig lagstiftning se bara på skräck exemplet ”Lissabonföredraget” där eu konstitutionen fått några kosmetiska ändringar och beskrivs som något positivt t. ex. det påstås att det inte fanns några sätt att lämna eu innan, det är en lögn innan kunde vi bara packa och nu så måste det dock krävas att andra länder representanter tillåter oss att lämna klubben.
#14 Sven Svensk,
Pekar dessutom på nya kriser som hägrar vilket vi är bäst rustade att möta med egen valuta och egen centralbank som kan agera kraftfullt om det behövs mot en ”gemensam” eu-bank som gör vad de större länderna tycker är bäst för alla (dvs bäst för dem).
#6 Petflaskan, 2009-12-02, 18:03
Vi har redan förbundit oss att införa euron. Jag kräver endast att politikerna tar sitt ansvar och slutar att lalla på om folkomröstningar. Oavsett resultatet kommer halva folket att bli besviket. En folkomröstning är meningslös och vad vi definitivt inte har råd med är ett ytterligare nej.
Kronan är ett handelshinder. På en gemensam marknad är det naturligt och sunt att endast handla med en valuta. Sedan får protektionister och bakåtsträvare säga vad de vill.
#17 morre, 2009-12-03, 08:27
"Folket" som sade sitt 2003 är inte samma folk idag. Somliga har gått hädan, somliga har uppnått rösträttsålder, somliga har ändrat åsikt .
En folkomröstning är endast ett uttryck för vad folkopinionen tycker i ett visst ögonblick och har juridiskt sett noll betydelse. Det är Sveriges riksdag som beslutar. Riksdagen kan införa euron dagen efter ett nej om den så behagar.
Eftersom vi genom Maastricht-avtalet har förbudit oss att införa euron var det ohederligt att folkomrösta om saken överhuvudtaget.
När politiker nu börjar babbla om en ny folkomröstning istället för att klargöra att det är hög tid att uppfylla vår del i avtalet och införa euron är detta endast ett uttryck för bristande ledarskap och en överdriven ängslighet för en folkopinion som i en föränderlig, globaliserad värld oroligt klamrar sig fast vid det gamla invanda.
#18 Hob, 2009-12-03
Kronan är ett handelshinder. Vid införande av euron ökar handeln.
Att en låg kronkurs gynnar exportindustrin på kort sikt är visserligen sant. Det gör devalveringar också och effekten av sossarnas devalveringspolitik under förra milleniet är minst sagt avskräckande.
Det är vi konsumenter som med en lågt värderad krona subventionerar exportindustrin samtidigt som vi tvingas betala mer för importerade varor och tjänster, samt när vi reser utomlands. Folk begriper inte sitt eget bästa alternativt. Det är tydligt. Men de ekonomiska masochisterna är säkert nöjda.
#2 Helena, #17 Morre
Förmågan att idag tänka annorlunda än i går skiljer den vise från den envise.
Naturligtvis kan en folkomröstning inte binda oss för all framtid.
Så vi skall ge EU alla verktyg även för att kontrollera vår ekonomi också. Det var ingen som väntade sig något annat: Bland våra landsförrädare i riksdagen vet vi att det finns många som gärna kommer med vansinniga förslag, bara de får gå på flotta fester i EU-societen. Det här var bara en tidsfråga.
Jag kan tänka mig att stödja EU-projektet - trots att det initialt var ett amerikanskt projekt - med att införa Euron. Men det förutsätter att amerikanarna lämnar Tyskland och låter dem återupprätta sin militärmakt på suverän basis. Först därmed kan vi säga att vi har ett EUROPEISKT projekt. Sen kan vi väl samverka med USA förutsatt att de avskaffar de värsta formerna av sin kapitalistiska världsdiktatur ....
Tycker Europa-iden är rätt skön, men så har jag rest runt överallt också och det finns så många fina europeiska länder ....
En egen valuta är en grundläggande del i nationell suveränitet, vi har redan gett upp en hel del i denna monetära suveränitet med att riksbankslagen anpassats till EMU.
Regimen har nu skickat en super federalist som kommissionär, väktarådet har utan besvärande demokratisk insyn utsett en superfederalist till våran president, den nya konstitutionen är genomförd. Alla etablerade politiska partier står nu mer bakom denna utveckling mot superstaten där de europeiska nationernas suveränitet har upphört. Varför kämpa emot det är ändå bara en tidsfråga nu innan nationen i real mening har upphört som suverän nation.
1994 fördes svensken bakom ljuset och lurades grundligt av politiker, kapitalister och media att ansluta sig till den politiska unionen. Man lurade den okunnige och godtrogne svenske goddagspilten att det var ekonomiskt nödvändigt efter den fabricerade ekonomiska krisen i början av 90-talet. Vi var redan anslutna ekonomiskt med ESS avtal vad som "saknades" var den politiska anslutningen, alltså att vi skulle ge upp vår nationella politiska suveränitet.
I vad är Euron förankrad? Är det i guld, koppar, mark, vatten? Nej, i länderna Irlands, Greklands, Italiens, Spaniens, etc ekonomier. Vore det inte bättre med en Skandikrona- med en Centralbank. Island (oändlig energitillgång), Grönland (vem vet vad som finns där,, förutom massa vatten, is och fisk), Norge (shipping, olja/gas, fisk) Sverige (timmer, mineraler och visst teknikkunnande) Danmark (jordbruk, affärskunnnade, olja/gas/shipping). Det vore en bra ekonomisk och kulturell bas att bygga en Skandikrona på. Den vore tillräckligt stor och tillräckligt attraktiv för att internationella spekulanter och investorer skulle hålla räntorna på utgivna obligationer låga. Man bör även knyta denna Skandikrona till bl.a. vätgas (kanske en del andra bastillgångar utöver H). Det skulle sätta fokus på vätgas, vilket är ett av de få realistiska alternativen till Olja/gas, vilket i sin tur innebär att valutaområdet snabbt skulle växla energislag. Som i sin tur betyder,,, väsentligt bättre handelsbalans. Så sluta sälja familjesilvret och köpa olja (knark) av langarna. Det gör oss och allt omkring oss bara fattigare.
Kämpa på, Anna.
Sverige behöver en ny debatt om euron. De fega får inte sätta agendan.
När skall det vara så svårt att fatta? En fri marknad behöver inte ALLS ha en gemensam valuta i dagens samhälle, där vi handlar med kort, och inga växlingar behöver ske. EU som fri marknad har många fördelar, men att binda ihop Sverige med samma valuta som Spanien, Greland, Irland och snart även Turkiet känns väldigt riskfyllt. Tänk bara på hur alla priser ökade när länderna införde euro, tyskarna kallar den Teuro (teur=dyr).
Re: Bo T, 2009-12-02, 16:22 :
Jag vet inte vad det är du har läst, men. vilken valuta har varit mest stabil under finanskrisen?
Kronan eller EUROn?
Faktum är att EUROn har varit den valuta, även globalt, som varit mest stabil under hela den globala finanskrisen.
Bara detta är ett fullgott skäl till att Sverige skall gå med i EMU fullt ut.
Dessutom så är SKR den enda valut inom EU som inte har en fast växelkurs gentemot EUROn
Där av så har den svenska kronan försämrats så pass kraftigt på den internationella valutamarnadenb som den har gjort.
#19 Järnkanslern, 2009-12-03, 11:14
Om du nu kräver att politiker tar sitt ansvar så borde de gå hur EU eftersom med Lissabonavtalet så har vi den rättigheten och kan bryta upp Maastricht-avtalet.
En folkomröstning 2003 här viktigare än en som skedde 1994.
Sveriges folk har röstat nej till euron en gång. Detta gäller. Kom igen & väck frågan igen i en annan tidsepok, inte förr. Eller är det som vanligt i dessa dagar. Tycker inte folket som toppen då skall det köras över eller rösta till de röstar rätt. Vi har demokrati i sverige, förstå det någon gång & fram med fler NYA folkomröstningar i ämnen vi ej röstat ang redan.
#15 Helena E
Ja, det lovade vi. Det var liksom en del av det avtal under vilket Sverige (och alla andra länder) tilläts inträde. Det hemlighölls inte från svenska folket, eftersom "enligt det avtal som förhandlats fram" ganska klart ingår i frågeställningen bakom omröstningen.
Jag vet inte om vi lovade att acceptera Lissabon-fördraget, jag är inte insatt till den nivån. Däremot tror jag knappast att vi lovade islamiseras, och det har ju inte hänt ändå så frågan känns onödig.
Ljuger gör jag inte.
Eu anhängarna talar gärna om vad vi lovat eu men talar ogärna om vad vi blivit påtvingade som inte ingick i EG-folkomröstningen. En gemensam valuta lät bra med de länder som var medlemmar då, betvivlar att det hade fungerat bättre än men faktum är att det nu finns ännu fler länder med betydligt större skillnader i ekonomi och en gemensam valuta blir en allt sämre ide. Vidare så är en Central bank viktig, förlusten av den och dess chans att påverka den egna ekonomin är extremt skadligt för våra chanser att klara ekonomiska kriser. Dessutom gillar jag tanken på att vår egna valuta/riksbank gör att vi står med en fot utanför denna eurotrash soppa ps lyfter man av locket så varken ser euron så aptitlig ut eller luktar något vidare.
Inget av vad svenskar blev lovade har införts istället för ett handelssamarbete så har vi en autikrat regim i Bryssel som försöker smälta samman ekonomier, befolkning till en homogen eurotrash röra. Europa är ingen homogen ekonomisk zon! Alla försk att smälta samman den ger arbetslöshet över lång tid och att de stater som passar minst in i den nya ordningendrabbas svårast. Euro anhängarna som kommenterar på denna artikel är knappast demokrati anhängare då de uppmuntrar partier att ignorera folket och folkomröstningar men det är ju rätt indikativt över hela spektrumet av eu anhängare där sättet Irland tvingades rösta om tills det blev "rätt" inte spelar någon roll så länge de får vad de vill. De som uppger sig vara supportrar av en "federal eustat" där de hänvisar till USA befinner sig i förnekelse eller ljuger då deras liknelse inte stämmer, de 13 kolonierna skulle aldrig undertecknat något som eu blivit (vilket vi inte heller gjort).
Men på det stora så är eu´s fel bara bra att de kommer fram i så tidigt skede som möjligt, hellre nu än 10 år framåt då folk knappt minns vad demokrati, rättvisa och frihet är. Eu-/euroanhängarna är det stora problemet någon federation är inte deras mål utan en all omfattande stat som styr minsta detalj (t o m naturlagar om hur en gurka får se ut!!!) eller så bryr de sig inte så länge eu-staten breder ut sig.
Frågan om Sverige ska ha kvar kronan eller införa Euron är mindre viktig än frågan om Lissabonfördraget. Eftersom vi inte fick rösta om Lissabonfördraget så är det väl inte mer än rätt att det post-demokratiska EU påtvingar Sverige och svenskarna sin egen valuta också, utan folkomröstning.
#34 L.J., borde vi inte ha kvar så många av våra "instituter" som möjligt om det skulle bli tvunget att lämna unionen?
Ärligt talat utvecklingen i eu är något som oroar mig mycket då chansen att påverka minskar och det verkar faktiskt (hur otroligt det än låter) som om en totalitär stat håller på att skapas.
En annnan sak är den att jag kanske talar för bara mig men när jag röstade om inträde i eg var det ingen union som jag ville ha det hade jag motsatt mig och kan inte betrakta utvecklingen där makten lämnas över till Bryssel vara på något sätt i linje med omröstningen och därmed inte kan legitimeras med stöd av den.
Dominobrickorna börjar falla, Grekland … och sen Portugal, Spanien, Italien, UK ?…den gamla guldstandarden som kollapsade i mellankrigstiden höll nog längre än ECB datoriserade "guldstandard". Kanske dags för Greken m.fl. att ta sina gamla drakar och spagettivalutor till heders igen, de klarar uppenbarligen inte ECB nålsögat. När denna "megasucce" ECB:s juro skapades skulle "alla" in om det så skulle ske med skohorn och vaselin. Det mest uppenbara var Grekland där det var fråga om "vetenskapliga" trick i klass med Mann made hide the decline alá CRU.
USA har liksom Grekland underskott i storleksordningen +12%, USA har AAA rating Grekenslandet BBB+, iofs var det väl samma rating institut som in i det sista hade AAA rating på subprimepaket.
Att rusa in i detta korthus nu vore väl ändå inte det mest förnuftiga. Och Köpenhamn sitter de och dillar om mördargasen och hur t.ex. EU skall i praktiken krympa sin ekonomi.
Och mer om det "underbara" EU och valuta på
www.merjarenvall.blogspot.com
Med tanke på att vissa EU-länder ser ut som dom gör med sharialagar och allt (england tex) så vet jag inte om det är så smart att vara för EU och en gemensam valuta längre
free ads | job listings | adjustable bed