[...] Den organisering som många kommuner haft i frågan slogs också sönder på ett ögonblick och frågan lämnades över till oerfarna landsting som har haft svårt att hantera den.* [...]
Blogg:Svagt svensk djurskydd – En effekt av alliansreger, 2010-01-18, 19:40
[...] december 2009 Nog kan man skylla mycket på regeringen, men grisskandalen? Så lågt. Slentrianmässig köttkonsumtion leder till massindustri, som omöjligt kan innebära att grisarna [...]
Blogg:Men ta konsekvenserna istället « viktigheter, 2009-12-01, 18:01
[...] skriver om konsumenten ansvar och Socialdemokraten Anders Ygeman behandlar politikens ansvar på Newsmill. Läs mer om vad miljöpartiet tycker i frågan här. Dela med [...]
Blogg: Låt djurskyddet kosta - Johdan, 2009-11-26, 11:31
[...] socialdemokraten Anders Ygeman så är det jordbruksministerns fel att det finns bönder som missköter sina djur. Funderar just på om det inte fanns några bönder [...]
Blogg:Vända kappan efter vinden » Linander tycker!, 2009-11-26, 01:00
[...] Ygeman, socialdemokraternas “miljötalesperson”, hävdar i en debattartikel på Newsmill att regeringen är ansvarig för grisskandalen. Hoppla. Djurplågeri är förbjudet, men när det [...]
Blogg:Vem(s) fel “egenkligen”? | Sceptical Pta, 2009-11-25, 23:15
Herregud, artiklar som denna skjuter bara tillbaka på er själva. Sluta försöka hitta billiga poäng mot Alliansen i allt som händer...detta blir bara pinsamt.
Väntar med spänning på nästa händelse som kan skyllas på Alliansen.
Med tanke på vad er integrationspolitik ställt till med kanske ni socialdemokrater inte borde vara så snabba med att kräva ansvar av era konkurrerande politiker för varenda litet beslut som inte är perfekt?
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-11-25, 19:19
Tragiskt när ett viktigt ämne används för att försöka plocka politiska poäng.
Permalänk | Anmäl
trygve bång, 2009-11-25, 19:28
Istället för att bara acceptera djurrättsrörelsens påståenden som sanningen kanske det vore på sin plats att ta in lite synpunkter, åsikter och fakta från andra också.
Inte nog med att sådana som Ygeman bara tycker en massa utan att veta något, det saknas dessutom riktigt journalistiskt arbete hos media, och en betydligt bättre insikt i källkritik hos debattörer och politiker.
Börja med att läsa Sydsvenskans artikel där man försöker att få lite perspektiv, och sen bokar du in en veckas praktik hos en svinuppfödare. Sitt inte och anklaga hej vilt i någon sorts ryggmärgsreflex.
http://sydsvenskan.se/sverige/article571491/Skanska-svinproducenter-om-a...
Permalänk | Anmäl
Kalle W, 2009-11-25, 19:31
Plötsligt har Sveriges bönder upptäckt att inde de goda (s) styr utan de onda (Alliansen). Så då börjar de följdriktigt plåga djuren på det mest djävulska sätt. Se där en berättelse som inte står Dantes inferno efter. Men tror ens en socialdemokrat på den? Jag trodde inte att socialdemokrater per definition är dumma, även om man sett exempel. (av hänsyn till Newsmills regler skriver jag inga namn.)
Men jag kan ha haft fel.
Permalänk | Anmäl
Skogssvensken, 2009-11-25, 19:40
Tacka vet jag danskt fläsk. Danska regeringen är bra!
Permalänk | Anmäl
Eklund, 2009-11-25, 19:52
Jag håller delvis med att det är pajkastning från den ena sidan så fort den andra sidan gör minsta fel.
Jag skiter faktiskt allvarligt talat i vems fel det är. Oavsett om det som det nu är en centerpartist eller om det för den delen varit en vänsterpartist så har de bevisligen inte skött sitt jobb.
Det där med att sydsvenskan försöker få perspektiv; vilken bonde tror du när man ringer upp säger "Mjo, mina djur har det nog faktiskt för jävligt. Bäst att ni drar in djurhållningstillståndet för mig så att jag går i konkurs."? Tro fan att de försvarar sig för att rädda sitt eget skinn. Väldigt intressant att alla i artikeln anser att deras djurhållning är bättre än genomsnittet. Det måste ju betyda att de under genomsnittet i så fall inte är med i undersökningen, eller hur?
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2009-11-25, 19:56
Ja verkligen! På tre år har regeringen Reinfeldt raserat precis allt Anders! eller inte?
Snacka om att förenkla och projicera...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-11-25, 19:57
Oppositionen beskyller ju alliansen för allt mellan himmel och jord. Vansinne! Kom med några egna förslag i stället! Sanningen är ju att Reinfeldt & Co har gjort storverk. Punkt slut.
Permalänk | Anmäl
Cykelkille, 2009-11-25, 20:10
Men det är väl självklart att oppositionen har rätten att kritisera regringen för konsekvenserna av den förda politiken ! I det aktuella fallet är sambandet extra tydligt: I Dages Eko i dag kunde man höra hur antalet inspekterande veterinärer hade halverats, som konsekvens av nyligen tagna politiska beslut. Resultatet ser vi nu.
Allianskramare: Sluta gömma er bakom det bisarra tjatet om att sossarna bara "gnäller"; visa lite resning!
Permalänk | Anmäl
Luddepudde, 2009-11-25, 20:42
Det är väl ändå uppfödarna som är ansvariga? Tycker att de är rätt pinsamt med personer som skyller sådana här saker på myndigheterna. Det är alltid uppfödarna, utan undantag, som är ansvarig, ingen annan. Myndigheten kontrollerar men om det är puckon som inte vet vad djurhållning är så skall dom lagföras och helst spärras in.
Permalänk | Anmäl
t, 2009-11-25, 20:58
Jag har i alla år försökt undkomma salmonella och handlat därefter: alltså svenskt. Nu uppenbarar sig en pest värre än vad man kunnat förställa sig: VANSKÖTSEL. Vilken Gjävla tabbe av nådig Herr. Helt oacceptabelt. Hur Fan har egenligen kalkonerna det? Min JUL är förstörd.
Permalänk | Anmäl
Morgan Löfstedt, 2009-11-25, 20:59
Ingen skinka för mig tack!
Pajkastning är det. OK. Men försök se förbi det. Regeringen har fullkomligt raserat djurskyddet. Vansinnigt. Klart oppositionen måste säga att de skulle gjort bättre, och det skulle de ju. Det bevisade de när de regerade. Nu ingår miljöpartiet så det kan bara bli bättre om de rödgröna får ta över.
Bönderna som försöker rentvå sig i Sydsvenskan argumenterar att bilderna visar normal djuruppfödning. Det är så man vill kräkas. Det får bli en vegetarisk jul i år.
Permalänk | Anmäl
Biologen, 2009-11-25, 21:08
En del har ju dessutom antingen närminne som guldfiskar eller också är de födda 2006 eller senare. Borgarna i opposition var inte precis sämre på att kasta paj de...
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2009-11-25, 21:13
Om jag slår någon, var det mitt ansvar? Eller var det polisens för att dom inte var där och stoppade mig?
Att hävda att någon annan än bonden själv bär ansvaret för behandlingen av grisarna är det ju bara i Sverige man kan göra...
Alltså, med samma resonemang kan man ju hävda att ALLT som ALLA gör i Sverige bär regeringen ansvar för. Vilket iofs vänsterblocket tror... *suck*
Permalänk | Anmäl
Johan1230, 2009-11-25, 21:17
Det är noll kontroll om lagstiftningen efterlevs. I Skåne var det värst. Det finns inte en levande varelse som mår bra att leva på det där sättet, öppna ögonen.
Permalänk | Anmäl
Ulrika, 2009-11-25, 21:19
Bittra Socialdemokrater i opposition är det tristaste man kan tänka sig.
I desparation går de på alla puckar i media och allt är regeringens fel,
Lehman Brothers konkurs och efterföljande finanskris är Reinfeldts fel, att Saab har gått dåligt i 20 år är också hans fel och att ingen vill köpa Saab är också hans fel och att grisar plågas är också hans fel. Klimatmötet i Köpenhamn kommer att gå dåligt, det vi redan nu och det är Reinfeldts fel.Regeringen har gjort för lite, för sent och för mycket.
Permalänk | Anmäl
Freddo, 2009-11-25, 21:27
Nu får ni väl ändå ge er...!!!!
Översynsansvaret och sämre resurstilldelning fördes ju över från kommunerna redan på (s) tid. Som stadig mittenväljare känner jag mer och mer att (s) försvinner som valalternativ. Det är så lågt, fult och svagt att vrida varje felaktighet till att det är regeringens fel. Ni var minsann inte helt perfekta när ni satt vid makten, snarare tvärtom. Maken till skandaler, rofferi och maktmissbruk har inte vi sett sedan Alliansen tog över... Tack och lov!
Permalänk | Anmäl
Munin, 2009-11-25, 21:29
Jaha, jag trodde artikeln syftade på femi-nassarna!
Permalänk | Anmäl
Hellre MANS-GRIS än FEMI-NASSE!, 2009-11-25, 21:31
Javisst är regeringen ansvarig - inte för enskilda bönders bristande djurhållning men absolut för att djurskyddskontrollen sedan den 1 januari i år är underfinansierad. Då flyttades nämligen djurskyddskontrollen från kommunerna till länsstyrelserna. Samtidigt ändrades finansieringen från tillsynsavgifter (betalade av djurhållarna) till skattefinansiering. Regeringen redovisade mycket tveksamma skäl för denna ändrade finansieringsform som går tvärt emot hur övrig tillsynsverksamhet inom området (t.ex. livsmedels- och miljötillsyn) finansieras i Sverige. Intressant i sammanhanget är att det finns en EG-förordning om kontroll av djurskydd, foder och livsmedel (EG nr 882/2004). I denna förordning slås fast att medlemsstaterna är skyldiga att ha tillräckliga finansiella resurser för att utföra kontrollen. Medlemsstaterna ges möjlighet att välja mellan avgifts- eller skattefinansiering. I Sverige har man valt avgiftsfinansiering för livsmedelskontrollen och skattefinansiering av djurskyddskontrollen. Dessvärre bryter Sverige mot denna förordning eftersom det uppenbarligen inte längre finns tillräckliga finansiella resurser för djurskyddskontrollen. För detta är regeringen ansvarig. Jag hoppas att Kommissionen granskar Sverige med anledning av detta.
Permalänk | Anmäl
Anställd på kommunal tillsynsmyndighet, 2009-11-25, 21:49
Våra handlingar visar vilka vi är. Om en människa väljer att domesticera djur, i aktuellt fall grisar, slakta dem och sälja dem, kan det kanske vara på sin plats att göra det på ett så juste sätt som möjligt. Det åvilar naturligtvis alla som är inblandade i denna hantering - från uppfödare till konsument - att agera på på ett moraliskt försvarbart sätt. Kött måste få kosta. Om vi nu ska fortsätta äta det. Snälla, skyll inte på någon annan.
Permalänk | Anmäl
Sverker Göransson, 2009-11-25, 22:03
Våra handlingar visar vilka vi är. Om en människa väljer att domesticera djur, i aktuellt fall grisar, slakta dem och sälja dem, kan det kanske vara på sin plats att göra det på ett så juste sätt som möjligt. Det åvilar naturligtvis alla som är inblandade i denna hantering - från uppfödare till konsument - att agera på på ett moraliskt försvarbart sätt. Kött måste få kosta. Om vi nu ska fortsätta äta det. Snälla, skyll inte på någon annan.
Permalänk | Anmäl
Sverker Göransson, 2009-11-25, 22:04
Tack för en synnerligen klargörande kommentar #19.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2009-11-25, 22:06
Dessa missförhållanen har väl inget med partipolitik att göra. Det är en skam för hela riket. Om det nu finns nåt sånt numera. I annat fall är det en skam för EU.
Permalänk | Anmäl
Morgan Löfstedt, 2009-11-25, 22:17
I princip är det fel att äta kött... Det går inte att försvara ur ett etiskt perspektiv...
Sedan är det politiskt omöjligt att förbjuda köttätande liksom att förbjuda alkohol som har andra negativa bieffekter...
Regeringen har avskaffat avgiftsfinansieringen (sannolikt Centerns ide) samt låtit bli att finansiera kontrollen... Det är inte bra...
För regeringen är dock schablet med SAAB betydligt värre... Alliansen kan tappa massivt i västra Götaland... Det är ett ganska sannolikt scenario...
Det är pinsamt att tala om statsbärande partier när man har vunnit ett val... Egentligen inget... Oppositionen vinner aldrig val... Regeringar vinner eller förlorar val... 2006 förlorade Persson...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-11-25, 22:21
"Regeringen har gjort för lite, för sent och för mycket."
:-)))
Skulle vilja ta den socialdemokratiska retoriken ett steg längre:
- Regeringen har gjort för lite och för mycket och för tidigt och för sent. Och förresten borde den inte gjort något alls, om den gjort något.
V
Permalänk | Anmäl
Visionären, 2009-11-25, 22:38
Artikeln bygger alltså på att regeringen skulle vara djurplågare (sic) eftersom de ändrat i djurskyddskontrollanternas förutsättningar. Underförstått håller ingen tummen i öga på grisfarmarna längre. Ok. När jag sedan läser samma farmares genmäle i Sydsvenskan framgår det att de har besök av veterinären var och varannan vecka. Hur hänger detta ihop. Undrar vad som är mest svinaktigt i den här historien?
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2009-11-25, 23:20
Klimatet går åt fanders, Sverige får in sitt första rasistiska parti in i riksdagen, vi har lånat enorma pengar för att finansiera zombiebanker, vi är i KRIG för första gången på hundratals år.
Regeringen prioriterar inte grisarna. Och det är nog inte så dumt.
Permalänk | Anmäl
Egil, 2009-11-25, 23:23
Jag hoppas att det någon gång ska ska komma en politiker som inte ser varje problem som uppstår som en partipolitisk fråga, där all energi går ut på att smutskasta varandra istället för att gemensamt försöka hitta en lösning på problemet.
Att vi behandlar våra djur på detta sett idag är för att det är ekonomiskt fördelaktigt, när vi har stora livsmedelsleverantörer såsom idag leder det till en extrem prishets, (som det är i alla branscher som där vinstintresset är det största intresset) denna prishets leder till att de är villiga att betala mindre för produkten, i detta fall till grisbönderna. Detta sätt är ett fördelaktigt sätt i de branscher där priskonkurrens leder till utveckling men så ska det inte vara inom livsmedelsbranshen.
Jag tycker det är dags att vi alla slutar skylla på politiker, livsmedelsbutiker, livsmedelsleverantörer och bönder. Detta är något som de flesta av oss är ansvariga för som skriker efter billigare mat! Billigare mat är ett resultat av kostnadsbesparingar, är det verkligen så det ska gå till inom en bransch som förser oss med det vi stoppar i oss varje dag? Ta lite ansvar och betala lite mer för maten och kräv som konsumenter att ni vill se en förändring!
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-11-25, 23:27
Pinsamt från (s).
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-11-25, 23:57
Är sossarna desperata eller vad? Offentlig sektor och noll kontroll (eftersom politiker styr) är ju en socialistisk paradgren.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-26, 00:18
#19 m fl:
Tror ni verkligen att djurhållningen har varit perfekt fram till den 1/1 i år för att sedan totalt förfalla?
Jag tror att kommunerna har misskött sin kontroluppgift i många år innan det här uppdagades. Kommuner kan inte bedriva verksamhet se bara på skolan. Med länstyrelsen finns i alla fall hopp för framtiden.
Permalänk | Anmäl
karl, 2009-11-26, 00:35
Vem har bestämt att ni skall köpa ett paket bacon för 10kr är det åxå regeringen.
Hur tror ni det går att uppföda svin, sköta under ca 8 mån, transportera till andra sidan av landet, slakta, tillreda, förpacka i en hanterlig trevlig förpackning för TIO kronor. Sörgården har gått i graven, nu är det bussiness som gäller.
Grattis till uppvaknandet. "Det här hade jag ingen aaaaning om"
Socialdemokraterna vad jag vet har styrt det här landet alldeles för länge och de var i maktställning när kommunerna skulle ta över kontrollen från staten/landstinget en gång i tiden.
Skola vård är ju deras paroll så några extra pengar för tillsynsverksamhet för djuhållning fanns det inte då heller.
Gör dina val i affären, valet och ansvaret är ditt i alla lägen ...
Permalänk | Anmäl
Marianna , 2009-11-26, 00:50
#33
Det gick snabbt det här; Statens förlängda arm Länstyrelsen var det
Permalänk | Anmäl
Marianna , 2009-11-26, 00:53
Ja, det ska till en socialist för att ta ifrån individerna (grisuppfödarna) det personliga ansvaret. Bara i en sosses hjärna kan en dylik världsuppfattning grassera: att allt antingen är statens förtjänst eller fel. Folket är blott maktens verktyg och individen är reducerat till ett intet, varken fri eller ansvarig.
Permalänk | Anmäl
Tomas, 2009-11-26, 05:21
Ytterligare en bitter Sosse. Det kan inte vara roligt att sitta som oppositionspolitiker.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-11-26, 08:38
Anders Ygeman gör som vänstern alltid har gjort. Anser att det alltid är någon annans fel. Det är inte företagarens fel att han gör fel, det är regeringens! Bedrövligt Anders Ygeman.
Jag kan ge honom rätt på en punkt. Det är korkat att lägga ansvaret på länsstyrelserna.
Efter att ha haft en skapligt hög position i centrala statliga myndigheter i ett par decennier har jag insett att länsstyrelserna är den minst behövliga och minst effektiva myndighet vi har i Sverige. Kan det bero på att den främst skall tjäna som avstjälpningsplats för politiker vars bäst före-datum har passerats? Anders Ygeman kanske positionerar sig som kandidat till landshövdingeämbetet?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-11-26, 08:44
under alliansens tid har fler småskaliga lantbruk med gott djurskydd bildats, småbönder kunnat öppna egna gårdsbutiker, öppna egna slakterier etc. det hände inte under S tid, och hade djurrättsalliansen gjort detta reportage under S tid hade det högst troligen sett likadant ut. problemet är att konsumenterna + kommunerna väljer det billigaste köttet istället för det svenska. priset på fläskkött går upp i butikerna medan bönderna får lika dåligt betalt som innan...vad hamnar pengarna? troligen hos ica mfl. får bönderna mer betalt har de råd med en bättre omsorg.
Permalänk | Anmäl
m, 2009-11-26, 08:46
Regeringen är ansvarig för att vara lika värdelös på att bekämpa kriminalitet som sossarna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-26, 08:59
@28 "Klimatet går åt fanders", ja det gör det bland annat för att folk äter så mycket kött. Det går inte att hålla på med denna köttkonsumtion samtidigt som det blir fler och fler människor i världen. Naturresurserna är inte oändliga. Och köttproduktionen ger stora utsläpp i atmosfären. Du som inte vill ta hänsyn till grisarna för deras egen skull, kanske kan göra det för dina medmänniskors. Skaffa dig lite kunskap innan du slår omkring dig!
Permalänk | Anmäl
40-talist, 2009-11-26, 09:10
Det såg lika bedrövligt ut för djuren under sossestyret. Ingvar Carlsson lovade Astrid Lindgren att alla höns skulle slippa burarna t ex. Än idag sitter hönor i burar p g a de eviga dispanserna.
Nä, ansvaret ligger hos bonden själv. Lars Hultström sitter på flera stolar inom djurbranschen. Han är ordförande i Swedish Meat, styrelseledamot i LRF o s v - den mannen är verkligen en tillgång för branschen med andra ord. Han förstör för alla bönder. Kanske dags för pamparna att kliva av stolarna och gå ut och sköta om djuren själva istället och inte sitta kostymklädd på oändliga möten och spela Allan.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-11-26, 09:20
Detta är nästan lika illa som när Baylan gick ut i agenda och påstådde att det var Alliansens fel att höga socialdemokrater i statliga bolag tog ut jättebonusar för att de ändrat reglerna. Pinsamt är bara förnamnet.
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-11-26, 09:21
Sanningen är att i Sverige går inte pengarna till mat utan skatt. Vad får vi för skatten? Förut hade vi ett försvar som slukade stora summor. När det togs bort skulle miljarderna gå till vård, skola och omsorg. Har detta skett ? Varför redovisas aldrig vårat världssamvetet? Det kostar att öka folkmängden från åtta till nio miljoner på några år.
Våra "egna" uteliggare och äldre har det sämre, när får de en allians ?
Socialdemokratin har ända sen sextiotalet velat industrialisera jordbruket, frukterna kan vi nu skörda.
Permalänk | Anmäl
snurre, 2009-11-26, 09:47
Ansvaret för djurplågeri och andra oegentligheter i livsmedelsproduktion, tex hemska arbetsförhållanden på odlingar i tredje världen, faller på oss kunsumenter. Vi måste vara beredda att betala de faktiska kostnaderna för vad vi äter. Så länge vi endast intresserar oss för prislappen tvingar vi producenterna att fokusera helt på kostnadseffektivitet. I många fall leder det till att andra hänsyn prioriteras bort - med lidande, miljöförstöring och sämre kvalitet som följd.
Lägg tusenlapparna på lite dyrare men bättre mat istället för platt-tv! Lägg en bråkdel av tiden framför tvn på att ta reda på hur maten på bordet produceras. Det lönar sig för oss alla i längden!
Permalänk | Anmäl
PK, 2009-11-26, 09:52
Nej, det är inte en fråga om resurser. Det är fråga om att grisarna helt saknar rättigheter. Så länge det är tillåtet att föda upp och döda grisar i rent ekonomiskt syfte, så länge vi ser dem endast som ett stycke kött på fyra ben, så kommer detta helvete att fortsätta. Inse att det är ett strukturellt problem med samhällets syn på djur, inte en tillfällig svacka i djurskyddet.
Permalänk | Anmäl
Elias, 2009-11-26, 10:03
Tragiskt när ett viktigt ämne används för att försöka plocka politiska poäng
Permalänk | Anmäl
trygve bång, 2009-11-26, 10:23
Skönt att regeringen alltid är skyldig och den enskildes ansvar är 0 oavsett vad vi gör. Inte är medborgarna oansvariga eller olämpliga för något värv.
Permalänk | Anmäl
sur tant, 2009-11-26, 10:44
Astrid Lindgren som var hedersmedlem i förbundet Sveriges Småbrukare skulle vända sig i sin grav om hon sett de vidriga filmerna från Lars Hultström och hans gelikars svinstall. Det var detta Astrid varnade för när Ingvar Carlson, på hennes 70-årsdag, överlämnade den nya ny djurskyddslagen. Den har tvärtemot sitt syfte förfalskats av LRF och bondekooperationen och använts för att få bort små djurvänliga besättningar som inte uppfyllt de politiska kraven på rationella byggnader och orimligt hög avkastning.
Hela artikeln på www.smabrukaren.se
Rune Lanestrand
Permalänk | Anmäl
Rune Lanestrand, 2009-11-26, 11:25
75 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Herregud, artiklar som denna skjuter bara tillbaka på er själva. Sluta försöka hitta billiga poäng mot Alliansen i allt som händer...detta blir bara pinsamt.
Väntar med spänning på nästa händelse som kan skyllas på Alliansen.
Med tanke på vad er integrationspolitik ställt till med kanske ni socialdemokrater inte borde vara så snabba med att kräva ansvar av era konkurrerande politiker för varenda litet beslut som inte är perfekt?
Tragiskt när ett viktigt ämne används för att försöka plocka politiska poäng.
Istället för att bara acceptera djurrättsrörelsens påståenden som sanningen kanske det vore på sin plats att ta in lite synpunkter, åsikter och fakta från andra också.
Inte nog med att sådana som Ygeman bara tycker en massa utan att veta något, det saknas dessutom riktigt journalistiskt arbete hos media, och en betydligt bättre insikt i källkritik hos debattörer och politiker.
Börja med att läsa Sydsvenskans artikel där man försöker att få lite perspektiv, och sen bokar du in en veckas praktik hos en svinuppfödare. Sitt inte och anklaga hej vilt i någon sorts ryggmärgsreflex.
http://sydsvenskan.se/sverige/article571491/Skanska-svinproducenter-om-a...
Plötsligt har Sveriges bönder upptäckt att inde de goda (s) styr utan de onda (Alliansen). Så då börjar de följdriktigt plåga djuren på det mest djävulska sätt. Se där en berättelse som inte står Dantes inferno efter. Men tror ens en socialdemokrat på den? Jag trodde inte att socialdemokrater per definition är dumma, även om man sett exempel. (av hänsyn till Newsmills regler skriver jag inga namn.)
Men jag kan ha haft fel.
Tacka vet jag danskt fläsk. Danska regeringen är bra!
Jag håller delvis med att det är pajkastning från den ena sidan så fort den andra sidan gör minsta fel.
Jag skiter faktiskt allvarligt talat i vems fel det är. Oavsett om det som det nu är en centerpartist eller om det för den delen varit en vänsterpartist så har de bevisligen inte skött sitt jobb.
Det där med att sydsvenskan försöker få perspektiv; vilken bonde tror du när man ringer upp säger "Mjo, mina djur har det nog faktiskt för jävligt. Bäst att ni drar in djurhållningstillståndet för mig så att jag går i konkurs."? Tro fan att de försvarar sig för att rädda sitt eget skinn. Väldigt intressant att alla i artikeln anser att deras djurhållning är bättre än genomsnittet. Det måste ju betyda att de under genomsnittet i så fall inte är med i undersökningen, eller hur?
Ja verkligen! På tre år har regeringen Reinfeldt raserat precis allt Anders! eller inte?
Snacka om att förenkla och projicera...
Oppositionen beskyller ju alliansen för allt mellan himmel och jord. Vansinne! Kom med några egna förslag i stället! Sanningen är ju att Reinfeldt & Co har gjort storverk. Punkt slut.
Men det är väl självklart att oppositionen har rätten att kritisera regringen för konsekvenserna av den förda politiken ! I det aktuella fallet är sambandet extra tydligt: I Dages Eko i dag kunde man höra hur antalet inspekterande veterinärer hade halverats, som konsekvens av nyligen tagna politiska beslut. Resultatet ser vi nu.
Allianskramare: Sluta gömma er bakom det bisarra tjatet om att sossarna bara "gnäller"; visa lite resning!
Det är väl ändå uppfödarna som är ansvariga? Tycker att de är rätt pinsamt med personer som skyller sådana här saker på myndigheterna. Det är alltid uppfödarna, utan undantag, som är ansvarig, ingen annan. Myndigheten kontrollerar men om det är puckon som inte vet vad djurhållning är så skall dom lagföras och helst spärras in.
Jag har i alla år försökt undkomma salmonella och handlat därefter: alltså svenskt. Nu uppenbarar sig en pest värre än vad man kunnat förställa sig: VANSKÖTSEL. Vilken Gjävla tabbe av nådig Herr. Helt oacceptabelt. Hur Fan har egenligen kalkonerna det? Min JUL är förstörd.
Ingen skinka för mig tack!
Pajkastning är det. OK. Men försök se förbi det. Regeringen har fullkomligt raserat djurskyddet. Vansinnigt. Klart oppositionen måste säga att de skulle gjort bättre, och det skulle de ju. Det bevisade de när de regerade. Nu ingår miljöpartiet så det kan bara bli bättre om de rödgröna får ta över.
Bönderna som försöker rentvå sig i Sydsvenskan argumenterar att bilderna visar normal djuruppfödning. Det är så man vill kräkas. Det får bli en vegetarisk jul i år.
En del har ju dessutom antingen närminne som guldfiskar eller också är de födda 2006 eller senare. Borgarna i opposition var inte precis sämre på att kasta paj de...
Om jag slår någon, var det mitt ansvar? Eller var det polisens för att dom inte var där och stoppade mig?
Att hävda att någon annan än bonden själv bär ansvaret för behandlingen av grisarna är det ju bara i Sverige man kan göra...
Alltså, med samma resonemang kan man ju hävda att ALLT som ALLA gör i Sverige bär regeringen ansvar för. Vilket iofs vänsterblocket tror... *suck*
Det är noll kontroll om lagstiftningen efterlevs. I Skåne var det värst. Det finns inte en levande varelse som mår bra att leva på det där sättet, öppna ögonen.
Bittra Socialdemokrater i opposition är det tristaste man kan tänka sig.
I desparation går de på alla puckar i media och allt är regeringens fel,
Lehman Brothers konkurs och efterföljande finanskris är Reinfeldts fel, att Saab har gått dåligt i 20 år är också hans fel och att ingen vill köpa Saab är också hans fel och att grisar plågas är också hans fel. Klimatmötet i Köpenhamn kommer att gå dåligt, det vi redan nu och det är Reinfeldts fel.Regeringen har gjort för lite, för sent och för mycket.
Nu får ni väl ändå ge er...!!!!
Översynsansvaret och sämre resurstilldelning fördes ju över från kommunerna redan på (s) tid. Som stadig mittenväljare känner jag mer och mer att (s) försvinner som valalternativ. Det är så lågt, fult och svagt att vrida varje felaktighet till att det är regeringens fel. Ni var minsann inte helt perfekta när ni satt vid makten, snarare tvärtom. Maken till skandaler, rofferi och maktmissbruk har inte vi sett sedan Alliansen tog över... Tack och lov!
Jaha, jag trodde artikeln syftade på femi-nassarna!
Javisst är regeringen ansvarig - inte för enskilda bönders bristande djurhållning men absolut för att djurskyddskontrollen sedan den 1 januari i år är underfinansierad. Då flyttades nämligen djurskyddskontrollen från kommunerna till länsstyrelserna. Samtidigt ändrades finansieringen från tillsynsavgifter (betalade av djurhållarna) till skattefinansiering. Regeringen redovisade mycket tveksamma skäl för denna ändrade finansieringsform som går tvärt emot hur övrig tillsynsverksamhet inom området (t.ex. livsmedels- och miljötillsyn) finansieras i Sverige. Intressant i sammanhanget är att det finns en EG-förordning om kontroll av djurskydd, foder och livsmedel (EG nr 882/2004). I denna förordning slås fast att medlemsstaterna är skyldiga att ha tillräckliga finansiella resurser för att utföra kontrollen. Medlemsstaterna ges möjlighet att välja mellan avgifts- eller skattefinansiering. I Sverige har man valt avgiftsfinansiering för livsmedelskontrollen och skattefinansiering av djurskyddskontrollen. Dessvärre bryter Sverige mot denna förordning eftersom det uppenbarligen inte längre finns tillräckliga finansiella resurser för djurskyddskontrollen. För detta är regeringen ansvarig. Jag hoppas att Kommissionen granskar Sverige med anledning av detta.
Våra handlingar visar vilka vi är. Om en människa väljer att domesticera djur, i aktuellt fall grisar, slakta dem och sälja dem, kan det kanske vara på sin plats att göra det på ett så juste sätt som möjligt. Det åvilar naturligtvis alla som är inblandade i denna hantering - från uppfödare till konsument - att agera på på ett moraliskt försvarbart sätt. Kött måste få kosta. Om vi nu ska fortsätta äta det. Snälla, skyll inte på någon annan.
Våra handlingar visar vilka vi är. Om en människa väljer att domesticera djur, i aktuellt fall grisar, slakta dem och sälja dem, kan det kanske vara på sin plats att göra det på ett så juste sätt som möjligt. Det åvilar naturligtvis alla som är inblandade i denna hantering - från uppfödare till konsument - att agera på på ett moraliskt försvarbart sätt. Kött måste få kosta. Om vi nu ska fortsätta äta det. Snälla, skyll inte på någon annan.
Tack för en synnerligen klargörande kommentar #19.
Dessa missförhållanen har väl inget med partipolitik att göra. Det är en skam för hela riket. Om det nu finns nåt sånt numera. I annat fall är det en skam för EU.
I princip är det fel att äta kött... Det går inte att försvara ur ett etiskt perspektiv...
Sedan är det politiskt omöjligt att förbjuda köttätande liksom att förbjuda alkohol som har andra negativa bieffekter...
Regeringen har avskaffat avgiftsfinansieringen (sannolikt Centerns ide) samt låtit bli att finansiera kontrollen... Det är inte bra...
För regeringen är dock schablet med SAAB betydligt värre... Alliansen kan tappa massivt i västra Götaland... Det är ett ganska sannolikt scenario...
Det är pinsamt att tala om statsbärande partier när man har vunnit ett val... Egentligen inget... Oppositionen vinner aldrig val... Regeringar vinner eller förlorar val... 2006 förlorade Persson...
"Regeringen har gjort för lite, för sent och för mycket."
:-)))
Skulle vilja ta den socialdemokratiska retoriken ett steg längre:
- Regeringen har gjort för lite och för mycket och för tidigt och för sent. Och förresten borde den inte gjort något alls, om den gjort något.
V
Artikeln bygger alltså på att regeringen skulle vara djurplågare (sic) eftersom de ändrat i djurskyddskontrollanternas förutsättningar. Underförstått håller ingen tummen i öga på grisfarmarna längre. Ok. När jag sedan läser samma farmares genmäle i Sydsvenskan framgår det att de har besök av veterinären var och varannan vecka. Hur hänger detta ihop. Undrar vad som är mest svinaktigt i den här historien?
Klimatet går åt fanders, Sverige får in sitt första rasistiska parti in i riksdagen, vi har lånat enorma pengar för att finansiera zombiebanker, vi är i KRIG för första gången på hundratals år.
Regeringen prioriterar inte grisarna. Och det är nog inte så dumt.
Jag hoppas att det någon gång ska ska komma en politiker som inte ser varje problem som uppstår som en partipolitisk fråga, där all energi går ut på att smutskasta varandra istället för att gemensamt försöka hitta en lösning på problemet.
Att vi behandlar våra djur på detta sett idag är för att det är ekonomiskt fördelaktigt, när vi har stora livsmedelsleverantörer såsom idag leder det till en extrem prishets, (som det är i alla branscher som där vinstintresset är det största intresset) denna prishets leder till att de är villiga att betala mindre för produkten, i detta fall till grisbönderna. Detta sätt är ett fördelaktigt sätt i de branscher där priskonkurrens leder till utveckling men så ska det inte vara inom livsmedelsbranshen.
Jag tycker det är dags att vi alla slutar skylla på politiker, livsmedelsbutiker, livsmedelsleverantörer och bönder. Detta är något som de flesta av oss är ansvariga för som skriker efter billigare mat! Billigare mat är ett resultat av kostnadsbesparingar, är det verkligen så det ska gå till inom en bransch som förser oss med det vi stoppar i oss varje dag? Ta lite ansvar och betala lite mer för maten och kräv som konsumenter att ni vill se en förändring!
Pinsamt från (s).
Är sossarna desperata eller vad? Offentlig sektor och noll kontroll (eftersom politiker styr) är ju en socialistisk paradgren.
#19 m fl:
Tror ni verkligen att djurhållningen har varit perfekt fram till den 1/1 i år för att sedan totalt förfalla?
Jag tror att kommunerna har misskött sin kontroluppgift i många år innan det här uppdagades. Kommuner kan inte bedriva verksamhet se bara på skolan. Med länstyrelsen finns i alla fall hopp för framtiden.
Vem har bestämt att ni skall köpa ett paket bacon för 10kr är det åxå regeringen.
Hur tror ni det går att uppföda svin, sköta under ca 8 mån, transportera till andra sidan av landet, slakta, tillreda, förpacka i en hanterlig trevlig förpackning för TIO kronor. Sörgården har gått i graven, nu är det bussiness som gäller.
Grattis till uppvaknandet. "Det här hade jag ingen aaaaning om"
Socialdemokraterna vad jag vet har styrt det här landet alldeles för länge och de var i maktställning när kommunerna skulle ta över kontrollen från staten/landstinget en gång i tiden.
Skola vård är ju deras paroll så några extra pengar för tillsynsverksamhet för djuhållning fanns det inte då heller.
Gör dina val i affären, valet och ansvaret är ditt i alla lägen ...
#33
Det gick snabbt det här; Statens förlängda arm Länstyrelsen var det
Ja, det ska till en socialist för att ta ifrån individerna (grisuppfödarna) det personliga ansvaret. Bara i en sosses hjärna kan en dylik världsuppfattning grassera: att allt antingen är statens förtjänst eller fel. Folket är blott maktens verktyg och individen är reducerat till ett intet, varken fri eller ansvarig.
Ytterligare en bitter Sosse. Det kan inte vara roligt att sitta som oppositionspolitiker.
Anders Ygeman gör som vänstern alltid har gjort. Anser att det alltid är någon annans fel. Det är inte företagarens fel att han gör fel, det är regeringens! Bedrövligt Anders Ygeman.
Jag kan ge honom rätt på en punkt. Det är korkat att lägga ansvaret på länsstyrelserna.
Efter att ha haft en skapligt hög position i centrala statliga myndigheter i ett par decennier har jag insett att länsstyrelserna är den minst behövliga och minst effektiva myndighet vi har i Sverige. Kan det bero på att den främst skall tjäna som avstjälpningsplats för politiker vars bäst före-datum har passerats? Anders Ygeman kanske positionerar sig som kandidat till landshövdingeämbetet?
under alliansens tid har fler småskaliga lantbruk med gott djurskydd bildats, småbönder kunnat öppna egna gårdsbutiker, öppna egna slakterier etc. det hände inte under S tid, och hade djurrättsalliansen gjort detta reportage under S tid hade det högst troligen sett likadant ut. problemet är att konsumenterna + kommunerna väljer det billigaste köttet istället för det svenska. priset på fläskkött går upp i butikerna medan bönderna får lika dåligt betalt som innan...vad hamnar pengarna? troligen hos ica mfl. får bönderna mer betalt har de råd med en bättre omsorg.
Regeringen är ansvarig för att vara lika värdelös på att bekämpa kriminalitet som sossarna.
@28 "Klimatet går åt fanders", ja det gör det bland annat för att folk äter så mycket kött. Det går inte att hålla på med denna köttkonsumtion samtidigt som det blir fler och fler människor i världen. Naturresurserna är inte oändliga. Och köttproduktionen ger stora utsläpp i atmosfären. Du som inte vill ta hänsyn till grisarna för deras egen skull, kanske kan göra det för dina medmänniskors. Skaffa dig lite kunskap innan du slår omkring dig!
Det såg lika bedrövligt ut för djuren under sossestyret. Ingvar Carlsson lovade Astrid Lindgren att alla höns skulle slippa burarna t ex. Än idag sitter hönor i burar p g a de eviga dispanserna.
Nä, ansvaret ligger hos bonden själv. Lars Hultström sitter på flera stolar inom djurbranschen. Han är ordförande i Swedish Meat, styrelseledamot i LRF o s v - den mannen är verkligen en tillgång för branschen med andra ord. Han förstör för alla bönder. Kanske dags för pamparna att kliva av stolarna och gå ut och sköta om djuren själva istället och inte sitta kostymklädd på oändliga möten och spela Allan.
Detta är nästan lika illa som när Baylan gick ut i agenda och påstådde att det var Alliansens fel att höga socialdemokrater i statliga bolag tog ut jättebonusar för att de ändrat reglerna. Pinsamt är bara förnamnet.
Sanningen är att i Sverige går inte pengarna till mat utan skatt. Vad får vi för skatten? Förut hade vi ett försvar som slukade stora summor. När det togs bort skulle miljarderna gå till vård, skola och omsorg. Har detta skett ? Varför redovisas aldrig vårat världssamvetet? Det kostar att öka folkmängden från åtta till nio miljoner på några år.
Våra "egna" uteliggare och äldre har det sämre, när får de en allians ?
Socialdemokratin har ända sen sextiotalet velat industrialisera jordbruket, frukterna kan vi nu skörda.
Ansvaret för djurplågeri och andra oegentligheter i livsmedelsproduktion, tex hemska arbetsförhållanden på odlingar i tredje världen, faller på oss kunsumenter. Vi måste vara beredda att betala de faktiska kostnaderna för vad vi äter. Så länge vi endast intresserar oss för prislappen tvingar vi producenterna att fokusera helt på kostnadseffektivitet. I många fall leder det till att andra hänsyn prioriteras bort - med lidande, miljöförstöring och sämre kvalitet som följd.
Lägg tusenlapparna på lite dyrare men bättre mat istället för platt-tv! Lägg en bråkdel av tiden framför tvn på att ta reda på hur maten på bordet produceras. Det lönar sig för oss alla i längden!
Nej, det är inte en fråga om resurser. Det är fråga om att grisarna helt saknar rättigheter. Så länge det är tillåtet att föda upp och döda grisar i rent ekonomiskt syfte, så länge vi ser dem endast som ett stycke kött på fyra ben, så kommer detta helvete att fortsätta. Inse att det är ett strukturellt problem med samhällets syn på djur, inte en tillfällig svacka i djurskyddet.
Tragiskt när ett viktigt ämne används för att försöka plocka politiska poäng
Skönt att regeringen alltid är skyldig och den enskildes ansvar är 0 oavsett vad vi gör. Inte är medborgarna oansvariga eller olämpliga för något värv.
Astrid Lindgren som var hedersmedlem i förbundet Sveriges Småbrukare skulle vända sig i sin grav om hon sett de vidriga filmerna från Lars Hultström och hans gelikars svinstall. Det var detta Astrid varnade för när Ingvar Carlson, på hennes 70-årsdag, överlämnade den nya ny djurskyddslagen. Den har tvärtemot sitt syfte förfalskats av LRF och bondekooperationen och använts för att få bort små djurvänliga besättningar som inte uppfyllt de politiska kraven på rationella byggnader och orimligt hög avkastning.
Hela artikeln på www.smabrukaren.se
Rune Lanestrand