Bra artikel!
Jag ser på de senaste avslöjandena med avsmak, men förvånas liksom artikelförfattaren inte det minsta över detta, då detta är något vi ser någorlunda frekvent.
Jag är av åsikten att människor ska kunna välja att äta vad de vill, men detta är ändå ett bra exempel på den fria marknadens baksidor. (Hur långt kan priserna pressas?)
Med nuvarande befolkningsmängd är det _kanske_ möjligt att fortfarande ha en anständig djurhållning, men jag fruktar inför framtiden då köttindustrin kan komma att industrialiseras ytterligare.
Kan mycket väl köpa argumentet att människan under lång tid ätit kött, och att köttet utgör en del av en balanserad kost för många, men jag ställer mig väldigt skeptisk till den mängd som idag konsumeras - är det till exempel verkligen nödvändigt med korven och köttbullarna till vardags?
Det finns gott om alternativ till Mamma Scan, men marknaden behöver öka tillgängligheten och få ner priserna på dessa, vilket enbart kommer ske då folk börjar tänka i nya banor.
Ät kött om ni vill, men ha då i åtanke att jordens befolkning ökar exponentiellt, och vilka följder det så småningom kommer att få för djurhållningen!
Permalänk | Anmäl
Hampus Lilliehöök, 2009-11-25, 23:13
"Välj vego"........ Dessa ord räcker.......oseriöst...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-11-25, 23:15
Bra skrivet!
Det går inte att äta kött utan att djur lider och dör. Ät inte kött.
Permalänk | Anmäl
DanielU, 2009-11-25, 23:25
Det här med att det är den fria marknadens fel är skitsnack. Vi har ingen "fri" marknad, hade vi haft det hade det fortfarande funnits slaveri och liknande företeelser. Lyckligtvis har vi lagar som reglerar marknaden, och i fallet med djurindustrin är de uppenbarligen otillräckliga (eller i alla fall inte genomdrivna ordentligt).
Sen borde vem som helst inse att det inte går att ha bra djurhållning med de köttpriserna som finns nu. Det är bara att titta på de få gårdar som faktiskt har bra djurhållning (t.ex. ängavallen), och vad de tar för ett kilo kött.
Själv har jag bott bredvid en grisfarm i runt 10 år och aldrig sett en enda gris där, de är instängda dygnet runt. Bara det är skäl nog att bojkotta hela industrin (är själv vegetarian sen ett par år tillbaka).
Man kan fråga sig vad som hade hänt om någon hade gjort ett reportage som visade skitiga rum med inlåsta barn som sydde lampskärmar till IKEA tills de dog och blev kannibaliserade av sina medarbetare. Inte en jävel hade fortsatt handla på IKEA, och ännu färre hade tjafsat om "jamen det där är bara isolerade incidenter, det ser inte ut så där på alla barnarbetesfabriker" och låtsats att det var relevant. Är det meningsfullt att skilja på lidande mellan olika arter? Ja, kanske, men inte när det gäller däggdjur som har ett CNS som är i stort sett likadant uppbyggt som vårt egna.
Man kan även fråga sig hur man definierar rasism. Wikipedia säger: "Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser tillskrivs moralisk rätt att härska över andra". Ras är en subkategori av en art, och en art är ett (till viss del godtyckligt) sätt att särskilja organismer baserat på genetisk olikhet.
Man skulle därför kunna argumentera för att rasism är att särbehandla individer med ett genom som skiljer sig med en viss faktor från vårat eget. Vad denna faktor är, dvs hur många procent genomet måste skilja sig, är inte väldefinierat.
Självklart ska man behandla folk olika om de har olika genetiska uppsättningar. Vilken läkare som helst vet till exempel att olika raser svarar annorlunda på vissa mediciner, och att vissa sjukdomar är vanligare i vissa befolkningsgrupper.
Det viktiga är att om man ska behandla andra individer annorlunda baserat på deras genetiska uppsättning ska man göra det på de sätt som är relevanta. Ser man en gris med liggsår och uppäten svans och tänker "äh, det är bara en gris" eller "jamen det här är helt normalt" så är man inte bättre än slavhandlarna på 1700-talet.
Permalänk | Anmäl
Staffan, 2009-11-25, 23:56
Läste nyligen en kul artikel om att djurensrätt är större en äldre människors.
Permalänk | Anmäl
Petrus, 2009-11-26, 06:27
Eller så se till att djur föds upp så att de får ett värdigt liv medan de lever.
Det går rätt bra i lammuppfödningen och när det gäller hästar, det går någorlunda på nötsidan. Det finns ett fåtal bra grisgårdar där grisarna verkligen får vara grisar så länge de lever, och ännu färre bra broileruppfödare.
MEN DET GÅR, om vi bara kan sänka lönsamhetskraven, betala mer för kötter och inte lita på att alla uppfödare följer djurskuddslagen av sig själva.
Minst 10 oanmälda kontroller per år på all form av industriell uppfödning.
Sen får det kosta vad det vill, det är värt det flera gånger om för att slippa dessa återkommande artiklar om missförhållande i djurhållningen.
Och som den andre skrev i sin artikel;
- Lösningen är ju knappast att dra in på de övervakande myndigheterna.
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-11-26, 07:33
Ett svineri att missköta sina grisar!
Men jag kommer inte sluta äta kött för det, för ruttna äpplen i tunnan ska man kasta bort innan de andra blir förstörda.
Människor är allätare...och jag är människa.
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-11-26, 07:54
@#5 Petrus: Kul och kul...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-26, 07:53
Sanningen är att i Sverige går inte pengarna till mat utan skatt. Vad får vi för skatten? Förut hade vi ett försvar som slukade stora summor. När det togs bort skulle miljarderna gå till vård, skola och omsorg. Har detta skett ? Varför redovisas aldrig vårat världssamvetet? Det kostar att öka folkmängden från åtta till nio miljoner på några år.
Våra "egna" uteliggare och äldre har det sämre, när får de en allians ?
Permalänk | Anmäl
snurre, 2009-11-26, 07:58
Håller 100% med skribenten. Det svenska djurskyddets förträfflighet i jämförelse med andra länders är en myt. Liksom överhuvudtaget idén om att det är lyckliga och glada grisar och andra djur som hamnar inplastade i charken.
Permalänk | Anmäl
Lisa Jönsson, 2009-11-26, 08:30
Sveriges s.k "grisfabriker" har fått hård kritik genom åren. Dessa avslöjanden måste vi vara tacksamma mot, då vi får en bild av hur det ser ut. Genom detta kan man förhoppningsvis öka standarden. Denna djurhandling ska faktiskt inte finnas. Visserligen har vi en bättre djurstandard än andra länder men den kan bli bättre.
Vad det gäller kommentarerna om att man ska bli vegan, så kan jag inte riktigt hålla med. Någon kommenterade att det inte går att äta kött utan att djur lider och dör. Man kan faktiskt avliva ett djur snabbt och smärtfritt. Djur äter djur, så har det alltid varit. Precis som #7Hasse sa så är människan en allätare. Det är upp till mig själv om jag vill äta djur.
Det enda jag kräver som konsument är att djuren ska få en bra tillvaro under sin livstid och att de ska försöka avlivas så smärtfritt som möjligt.
Man ska inte bli påverkad, välj själv om du vill äta kött eller inte.
Permalänk | Anmäl
Aurora Hjalmarsson, 2009-11-26, 09:04
Det är fel att säga att vi människor bör sluta äta kött på grund av djurens lidande med tanke på att de flesta djur i fångenskap faktiskt har det bra ända fram till döden. Dock är det som vanligt ingen som skriver om alla de djur som har det bra eftersom media enbart tar upp saker och ting som får oss människor att bli berörda. Och jag tror att ni alla kan hålla med om att en artikel med sjuka och smutsiga grisar berör oss betydligt mer än vad en artikel med rena och välmåenda grisar skulle göra. Dock betyder inte detta att verkligheten ser ut som media beskriver men media får oss att tänka till och skapa diskussioner. Dessa diskussioner leder till förbättring men vi får inte glömma att Sveriges djurstandard är betydligt bättre än i många andra länder.
Jag säger inte att alla bör äta kött, det är upp till var och en, men jag anser att det är okej att vara köttätande så länge djuren lever ett bra och smärtfritt liv.
Permalänk | Anmäl
Sara R-son, 2009-11-26, 09:28
Det finns ingen lag på att grisar ska ha halm Inför en sån så slipper vi elda upp halmen. Grisar vill ha kul. Ge dom leksaker - ge dom en boll och annat att bita i. Så slipper dom bita varandra. Större ytor ska dom också ha.
Om det ser ut så här i Sverige - hur är det då inte i andra länder. I Danmark t ex fixeras suggorna i ett pyttelitet utrymme. Skandal. Det får man inte göra här.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-11-26, 09:28
När sedelbunten blir för stor är det svårt att se bakom den oavsedd om det är frågan om skulder eller tillgångar. Pengar, ekonomin sätter förutsättningarna. Den dikterar allt, resten är önsketänkanden, ambitioner, självbedrägeri o.s.v. Man försöker helt enkelhet anpassa sig till dess krav.
Vanvård av grisar på svenska gårdar.
Grisens uppgift är att omvandla förspilld näring till människoföda där av namnet hushållsgris. Att omvandla hushållsgrisen till industrigris och fortfarande tala om liv är en samvetsfråga. Omvandlingen har sett och sker som all annan anpassning. Efterfrågan är processens energi och tillgång & efterfråga skapar dess morot allt enligt ekonomins lagar. Så, vårdfrågan bör nog beröra var och var ananas samvete. Att hålla några enskilda ansvariga leder ingenstans för mer eller mindre välgrundade skalade skrivbordsproduktioner. Med andra ord, olika forskningsresultat som man har kommit fram till under processens gång används utan hänsyn till naturlagarna som helhet. Ekvationen går bara ihop på pappret men inte i verkligheten. Stamceller DNA kloning till trots är vi inte herrar över skapelsen. Att tvinga fram juridiska processer löser inte några problem. Det är förståss en annan sak om man vill lägga loket på med att skapa syndabockar.
Permalänk | Anmäl
Jouko Tuliniemij, 2009-11-26, 10:04
Det mesta i den här skandalen verkar påhittat och hårdvinklat.
Grisarna är smutsiga? Grisar gillar att vara smutsiga. de rullar i lera för att kyla ner sig.
De har inte rent vatten? Djur skitar ner vatten.
De har inte vatten alls? Uppfödare brukar hälla ut vattnet när det skitats ner, och fylla på nytt nästa dag eller på kvällen, så djuren ska slippa dricka smutsigt vatten.
Djuren är sjuka och såriga? Inte så konstigt, när man tittar i avdelningen för sjuka djur.
Det ligger döda djur bland de andra djuren? Djur kan dö snabbt och oväntat, och får då ligga tills uppfödaren upptäcker dem, vilket kan ta 12-24 timmar.
Djuren äter på döda djur? Grisar är allätare och gillar kött. De börjar käka rätt omgående, och det kan ju ta ett tag innan uppfödaren märker att djur dött.
Skadade djur är fixerade? Så att de inte ska förvärra sina sår genom att lägga sig ner på sin skadade sida.
Döda djur ligger på gödselhögen? Var inte problemet nyss att de låg inne i lagårn? Det kan ta någon dag innan kadaverbilen kommer och hämtar döda djur, och då kan de gott ligga på gödselstacken tills dess.
Och så vidare. Lita aldrig på såna här lögnaktiga aktivister som utnyttjar Svenssons okunskap om jordbruk och djurhållning. Dessutom kan vi ju fråga oss varför aktivisterna väntade i 2 år med att polisanmäla, om de stackars djuren for så illa. Tänk på all extra plåga djuren drabbats av på grund av aktivisternas slöa agerande. Vidare kan man ju fråga sig om de fattat att det är vansinne att besöka hundratals gårdar i rad ur ett smittoperspektiv, och man får sannerligen hoppas att aktivisterna varit vaccinerade mot svininfluensan under hela perioden.
Permalänk | Anmäl
Starvid, 2009-11-26, 10:52
Jag förstår inte de som fortsätter planera för hur vi skulle kunna få en "bra" grisuppfödning. Varför är det så himla viktigt att äta djurkött? Det påverkar klimatet, det går åt onödigt mycket mark för att odla djurmaten, människor svälter, djuren lider. Det Finns vegetarisk mat, den räcker alla näringsbehov, den är god och i många fall kan det t.o.m smaka och kännas som djurkött.
Ändå föredrar människor att sitta och fundera på hur vi ska lyckas lösa det omöjliga, ha en industri med djur utan att djuren lider.
Det känns ju så mycket enklare och smartare på alla sätt att börja äta vegetariskt, varför är folk så rädda för detta? De krånglar till det onödigt och dessutom lurar de sig själva om de tror att det skulle funka. även om det i nån slags utopi skulle gå att fixa fram några gårdar med "glada" grisar till riktigt högt pris (det skulle knappast bli lönsamt) så finns det fortfarande en mängd problem kvar. Ingen gynnas av att köttindustrin förutom de som äger den.
Permalänk | Anmäl
Lisa, 2009-11-26, 11:57
Det här påminner om skandalen med kadaverfoder. Det var nått TV program som avslöjade hur självdöda djur maldes ner till foder. Det var inte bönderna som fick stopp på den hanteringen. Men när galna-kosjukan grasserade så skröt böndernas representanter om att dom inte använde kadaverfoder.
Bra artikel och bra gjort av Djurens Rätt. Nu gäller det bara att se till att det inte är glömt om ett halvt år.
Permalänk | Anmäl
Stig Wiberg, 2009-11-26, 12:01
Jättebra artikel. Det är viktigt att vi väljer en vego jul. Grisindustrin kan inte försvaras.
Permalänk | Anmäl
Spellah, 2009-11-26, 12:50
Starvid (#15)
Du skriver: "Det mesta i den här skandalen verkar påhittat och hårdvinklat" Tror du att de som filmade själva la dit de döda /skadade grisarna...eller använde bildredigering för att visa en massa skadade och döda djur i en undermålig miljö. Tror du att det är reklamen om bregottfabriken och frigående bökande grisar som visar den nakna sanningen? Jag vet i alla fall vad jag tror.
Vilka har mest skäl att vara lögnaktiga: Personer som osjälviskt på egen fritid och utan betalning eller vinstintresse dokumenterar eller bönder med vinstintresse och önskan att tysta ner en skandal. Jag vet i alla fall vad jag tror.
Varför samlade djurvännerna in data under två år innan de gick ut med det? För att de vill ha resultat naturligtvis! Det är inte de utan bönder och tillsynsmyndigheter som har ansvar i skandalen för det lidande de skapat. Hade aktivisterna tittat på två gårdar och sedan polisanmält hade varken du eller jag suttit här på Newsmill och kommenterat. Inslag hade inte synts i TV och tidningarna hade givit en liten kommentar i en spalt. Djurvännerna tyckte att alla de miljontals framtida grisars öde vägde tyngre än de färre grisar som bönderna redan negligerat. För visst kan vi enas om att detta är ett plågeri som måste upphöra?!
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-11-26, 13:02
Bra artikel ! Är själv vegetarian, men har blivit allt mer motiverad att övergå till en vegansk kost. Vill inte vara en del av det lidande djuren får utstå för att ge oss kött, mjölk och ägg.
Permalänk | Anmäl
Nathalie, 2009-11-26, 18:53
Instämmer. Ät inte kött. Men se till att äta B-vitamin.
Permalänk | Anmäl
Toby av Wasaätt, 2009-11-26, 21:12
Hultströms skicka på NK
Så här fint låter det på hemsidan från Fors Säteri där LRF-pampen Lars Hultström har sina skandaliserade svinfabrik.”Vi har återupptagit en skinktradition och lufttorkar skinka efter ett gammalt beprövat recept. Från 1850-talet finns det dokumenterat att lufttorkade skinkor hängde i östra flygeln på Fors Säteri under noggrann övervakning av gårdens mamsell.
Vi på Fors Säteri är sedan 40-talet specialister på att föda upp grisar. Här följer vi grisen från födsel till slakt. Våra skinkor är från speciellt utvalda grisar som vi fött upp. Skinkorna är styckade specifikt efter våra önskemål för att få den rätta formen för en fulländad lufttorkad skinka.
Den lufttorkade skinkan går sedan till Stockholms lyxkrogar och delikatessaffärer.Bl a på NK. Smaklig måltid!
Rune Lanestrand
www.smabrukaren.se
Permalänk | Anmäl
Rune Lanestrand, 2009-11-26, 22:06
15 starvid
Är det någon som är okunnig så är det du.
Grisar är väldigt renliga djur ,de har sin toalett på ETT ställe ,rullar sig det gör dom i LERA inte skit ,
För att skydda sin hud SOM ETT SLAGS SOLSKYDDSMEDEL, EFTERSOM DERAS HUD LÄTT BLIR BRÄND AV SOLEN,
alltså GRISAR RULLAR SIG INTE I SKIT UTAN LERA FÖR ATT DE ÄR RENLIGA DJUR.
Jag har haft många djur ,däribland 2 st sk *lyckliga grisar*
Grisenär ett helt otroligt djur
de har sovplats på ett ställe
toalett på ett annat ställe ,
Bygger bo i en annan del , pinne för pinne i ett nogrant byggande av sitt bo.
Helt otroligt intellegent djur.
Av alla djur jag haft ,så är griset det mest renliga o intelleganta djur jag haft o roligaste.
Alla djur ska ha tillgång till rent vatten alltid.
Om du hade läst lite mer ,så hade du vetat att de som var inne o filmade hade skyddskläder på sig och var helt kunniga om att inte sprida smitta.
Jag tror inte du har någon erfarenhet av djur överhuvudtaget
,hur ok är det att det hänger stora bråck fulla med tarmar ,under en gris .
Grisar som släpar sig fram på frambenen
Du skrev att okunniga svenskar blir lurade ,det är ju precis det grisuppfödarna har gjort.
DEN LYCKLIGA SVENKSKA GRISEN
Gå du in o titta på filmen på djuralliansens hemsida.
Tycker du att det ser ok ut
Permalänk | Anmäl
Eva, 2009-11-27, 00:27
Synd om grisarna, men deras underbara kött är bara för gott för att motstå. Jag litar inte på folk som inte äter kött. Seriöst. De har visat sig att icke köttätare ofta har en..agenda. Asså de är inte kriminella men folk som inte äter kött är liksom, de gör saker bakom ryggen på oss andra. Svårt att förklara men jag skulle inte låta dem sitta barnvakt om jag säger så.
Permalänk | Anmäl
Olle Stenbeck, 2009-11-27, 03:32
Det är dax för köttskatt!
Eu subventionerar köttproduktionen med ungefär 50 % av kostnaden. det leder till överproduktion och stora miljöproblem. Sverige bör införa en köttskatt för att minska köttproduktionen. Gärna en skatteväxling mot lägre inkomstskatt/arbetsgivaravgift så att fler kan få arbete.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-11-27, 21:14
#25 Per, 2009-11-27, 21:14
Du måste vara en av de där nya liberala miljöpartisterna alla talar om.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-11-28, 20:36
Den här debatten var nog ett av de bästa exemplen jag sett på hur usel journalistiken blivit i Sverige. Djurrättsalliansens beskyllningar av en hel näring är svepande, tendentiösa och mycket dåligt underbyggda. Borde bemötts omgående med en granskande, källkritisk och saklig journalistik. Vanlige Svensson vet inte (längre) hur det ser ut i ett stall. Vi får ingen bättre djurhållning med hjälp av veganfascisters lyckosamma propagandakampanjer. Vad det handlar om är ju ett bra djurhälsoskydd med oanmälda besiktningar och lönsamhetsproblematiken inom ett jordbruk som inte får betalt för sin produktion.
Permalänk | Anmäl
jonas grundberg, 2009-11-29, 09:32
Vem bryr sig om ett gäng grisar?
Permalänk | Anmäl
Emil, 2009-11-29, 21:40
28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra artikel!
Jag ser på de senaste avslöjandena med avsmak, men förvånas liksom artikelförfattaren inte det minsta över detta, då detta är något vi ser någorlunda frekvent.
Jag är av åsikten att människor ska kunna välja att äta vad de vill, men detta är ändå ett bra exempel på den fria marknadens baksidor. (Hur långt kan priserna pressas?)
Med nuvarande befolkningsmängd är det _kanske_ möjligt att fortfarande ha en anständig djurhållning, men jag fruktar inför framtiden då köttindustrin kan komma att industrialiseras ytterligare.
Kan mycket väl köpa argumentet att människan under lång tid ätit kött, och att köttet utgör en del av en balanserad kost för många, men jag ställer mig väldigt skeptisk till den mängd som idag konsumeras - är det till exempel verkligen nödvändigt med korven och köttbullarna till vardags?
Det finns gott om alternativ till Mamma Scan, men marknaden behöver öka tillgängligheten och få ner priserna på dessa, vilket enbart kommer ske då folk börjar tänka i nya banor.
Ät kött om ni vill, men ha då i åtanke att jordens befolkning ökar exponentiellt, och vilka följder det så småningom kommer att få för djurhållningen!
"Välj vego"........ Dessa ord räcker.......oseriöst...
Bra skrivet!
Det går inte att äta kött utan att djur lider och dör. Ät inte kött.
Det här med att det är den fria marknadens fel är skitsnack. Vi har ingen "fri" marknad, hade vi haft det hade det fortfarande funnits slaveri och liknande företeelser. Lyckligtvis har vi lagar som reglerar marknaden, och i fallet med djurindustrin är de uppenbarligen otillräckliga (eller i alla fall inte genomdrivna ordentligt).
Sen borde vem som helst inse att det inte går att ha bra djurhållning med de köttpriserna som finns nu. Det är bara att titta på de få gårdar som faktiskt har bra djurhållning (t.ex. ängavallen), och vad de tar för ett kilo kött.
Själv har jag bott bredvid en grisfarm i runt 10 år och aldrig sett en enda gris där, de är instängda dygnet runt. Bara det är skäl nog att bojkotta hela industrin (är själv vegetarian sen ett par år tillbaka).
Man kan fråga sig vad som hade hänt om någon hade gjort ett reportage som visade skitiga rum med inlåsta barn som sydde lampskärmar till IKEA tills de dog och blev kannibaliserade av sina medarbetare. Inte en jävel hade fortsatt handla på IKEA, och ännu färre hade tjafsat om "jamen det där är bara isolerade incidenter, det ser inte ut så där på alla barnarbetesfabriker" och låtsats att det var relevant. Är det meningsfullt att skilja på lidande mellan olika arter? Ja, kanske, men inte när det gäller däggdjur som har ett CNS som är i stort sett likadant uppbyggt som vårt egna.
Man kan även fråga sig hur man definierar rasism. Wikipedia säger: "Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser tillskrivs moralisk rätt att härska över andra". Ras är en subkategori av en art, och en art är ett (till viss del godtyckligt) sätt att särskilja organismer baserat på genetisk olikhet.
Man skulle därför kunna argumentera för att rasism är att särbehandla individer med ett genom som skiljer sig med en viss faktor från vårat eget. Vad denna faktor är, dvs hur många procent genomet måste skilja sig, är inte väldefinierat.
Självklart ska man behandla folk olika om de har olika genetiska uppsättningar. Vilken läkare som helst vet till exempel att olika raser svarar annorlunda på vissa mediciner, och att vissa sjukdomar är vanligare i vissa befolkningsgrupper.
Det viktiga är att om man ska behandla andra individer annorlunda baserat på deras genetiska uppsättning ska man göra det på de sätt som är relevanta. Ser man en gris med liggsår och uppäten svans och tänker "äh, det är bara en gris" eller "jamen det här är helt normalt" så är man inte bättre än slavhandlarna på 1700-talet.
Läste nyligen en kul artikel om att djurensrätt är större en äldre människors.
Eller så se till att djur föds upp så att de får ett värdigt liv medan de lever.
Det går rätt bra i lammuppfödningen och när det gäller hästar, det går någorlunda på nötsidan. Det finns ett fåtal bra grisgårdar där grisarna verkligen får vara grisar så länge de lever, och ännu färre bra broileruppfödare.
MEN DET GÅR, om vi bara kan sänka lönsamhetskraven, betala mer för kötter och inte lita på att alla uppfödare följer djurskuddslagen av sig själva.
Minst 10 oanmälda kontroller per år på all form av industriell uppfödning.
Sen får det kosta vad det vill, det är värt det flera gånger om för att slippa dessa återkommande artiklar om missförhållande i djurhållningen.
Och som den andre skrev i sin artikel;
- Lösningen är ju knappast att dra in på de övervakande myndigheterna.
Ett svineri att missköta sina grisar!
Men jag kommer inte sluta äta kött för det, för ruttna äpplen i tunnan ska man kasta bort innan de andra blir förstörda.
Människor är allätare...och jag är människa.
@#5 Petrus: Kul och kul...
Sanningen är att i Sverige går inte pengarna till mat utan skatt. Vad får vi för skatten? Förut hade vi ett försvar som slukade stora summor. När det togs bort skulle miljarderna gå till vård, skola och omsorg. Har detta skett ? Varför redovisas aldrig vårat världssamvetet? Det kostar att öka folkmängden från åtta till nio miljoner på några år.
Våra "egna" uteliggare och äldre har det sämre, när får de en allians ?
Håller 100% med skribenten. Det svenska djurskyddets förträfflighet i jämförelse med andra länders är en myt. Liksom överhuvudtaget idén om att det är lyckliga och glada grisar och andra djur som hamnar inplastade i charken.
Sveriges s.k "grisfabriker" har fått hård kritik genom åren. Dessa avslöjanden måste vi vara tacksamma mot, då vi får en bild av hur det ser ut. Genom detta kan man förhoppningsvis öka standarden. Denna djurhandling ska faktiskt inte finnas. Visserligen har vi en bättre djurstandard än andra länder men den kan bli bättre.
Vad det gäller kommentarerna om att man ska bli vegan, så kan jag inte riktigt hålla med. Någon kommenterade att det inte går att äta kött utan att djur lider och dör. Man kan faktiskt avliva ett djur snabbt och smärtfritt. Djur äter djur, så har det alltid varit. Precis som #7Hasse sa så är människan en allätare. Det är upp till mig själv om jag vill äta djur.
Det enda jag kräver som konsument är att djuren ska få en bra tillvaro under sin livstid och att de ska försöka avlivas så smärtfritt som möjligt.
Man ska inte bli påverkad, välj själv om du vill äta kött eller inte.
Det är fel att säga att vi människor bör sluta äta kött på grund av djurens lidande med tanke på att de flesta djur i fångenskap faktiskt har det bra ända fram till döden. Dock är det som vanligt ingen som skriver om alla de djur som har det bra eftersom media enbart tar upp saker och ting som får oss människor att bli berörda. Och jag tror att ni alla kan hålla med om att en artikel med sjuka och smutsiga grisar berör oss betydligt mer än vad en artikel med rena och välmåenda grisar skulle göra. Dock betyder inte detta att verkligheten ser ut som media beskriver men media får oss att tänka till och skapa diskussioner. Dessa diskussioner leder till förbättring men vi får inte glömma att Sveriges djurstandard är betydligt bättre än i många andra länder.
Jag säger inte att alla bör äta kött, det är upp till var och en, men jag anser att det är okej att vara köttätande så länge djuren lever ett bra och smärtfritt liv.
Det finns ingen lag på att grisar ska ha halm Inför en sån så slipper vi elda upp halmen. Grisar vill ha kul. Ge dom leksaker - ge dom en boll och annat att bita i. Så slipper dom bita varandra. Större ytor ska dom också ha.
Om det ser ut så här i Sverige - hur är det då inte i andra länder. I Danmark t ex fixeras suggorna i ett pyttelitet utrymme. Skandal. Det får man inte göra här.
När sedelbunten blir för stor är det svårt att se bakom den oavsedd om det är frågan om skulder eller tillgångar. Pengar, ekonomin sätter förutsättningarna. Den dikterar allt, resten är önsketänkanden, ambitioner, självbedrägeri o.s.v. Man försöker helt enkelhet anpassa sig till dess krav.
Vanvård av grisar på svenska gårdar.
Grisens uppgift är att omvandla förspilld näring till människoföda där av namnet hushållsgris. Att omvandla hushållsgrisen till industrigris och fortfarande tala om liv är en samvetsfråga. Omvandlingen har sett och sker som all annan anpassning. Efterfrågan är processens energi och tillgång & efterfråga skapar dess morot allt enligt ekonomins lagar. Så, vårdfrågan bör nog beröra var och var ananas samvete. Att hålla några enskilda ansvariga leder ingenstans för mer eller mindre välgrundade skalade skrivbordsproduktioner. Med andra ord, olika forskningsresultat som man har kommit fram till under processens gång används utan hänsyn till naturlagarna som helhet. Ekvationen går bara ihop på pappret men inte i verkligheten. Stamceller DNA kloning till trots är vi inte herrar över skapelsen. Att tvinga fram juridiska processer löser inte några problem. Det är förståss en annan sak om man vill lägga loket på med att skapa syndabockar.
Det mesta i den här skandalen verkar påhittat och hårdvinklat.
Grisarna är smutsiga? Grisar gillar att vara smutsiga. de rullar i lera för att kyla ner sig.
De har inte rent vatten? Djur skitar ner vatten.
De har inte vatten alls? Uppfödare brukar hälla ut vattnet när det skitats ner, och fylla på nytt nästa dag eller på kvällen, så djuren ska slippa dricka smutsigt vatten.
Djuren är sjuka och såriga? Inte så konstigt, när man tittar i avdelningen för sjuka djur.
Det ligger döda djur bland de andra djuren? Djur kan dö snabbt och oväntat, och får då ligga tills uppfödaren upptäcker dem, vilket kan ta 12-24 timmar.
Djuren äter på döda djur? Grisar är allätare och gillar kött. De börjar käka rätt omgående, och det kan ju ta ett tag innan uppfödaren märker att djur dött.
Skadade djur är fixerade? Så att de inte ska förvärra sina sår genom att lägga sig ner på sin skadade sida.
Döda djur ligger på gödselhögen? Var inte problemet nyss att de låg inne i lagårn? Det kan ta någon dag innan kadaverbilen kommer och hämtar döda djur, och då kan de gott ligga på gödselstacken tills dess.
Och så vidare. Lita aldrig på såna här lögnaktiga aktivister som utnyttjar Svenssons okunskap om jordbruk och djurhållning. Dessutom kan vi ju fråga oss varför aktivisterna väntade i 2 år med att polisanmäla, om de stackars djuren for så illa. Tänk på all extra plåga djuren drabbats av på grund av aktivisternas slöa agerande. Vidare kan man ju fråga sig om de fattat att det är vansinne att besöka hundratals gårdar i rad ur ett smittoperspektiv, och man får sannerligen hoppas att aktivisterna varit vaccinerade mot svininfluensan under hela perioden.
Jag förstår inte de som fortsätter planera för hur vi skulle kunna få en "bra" grisuppfödning. Varför är det så himla viktigt att äta djurkött? Det påverkar klimatet, det går åt onödigt mycket mark för att odla djurmaten, människor svälter, djuren lider. Det Finns vegetarisk mat, den räcker alla näringsbehov, den är god och i många fall kan det t.o.m smaka och kännas som djurkött.
Ändå föredrar människor att sitta och fundera på hur vi ska lyckas lösa det omöjliga, ha en industri med djur utan att djuren lider.
Det känns ju så mycket enklare och smartare på alla sätt att börja äta vegetariskt, varför är folk så rädda för detta? De krånglar till det onödigt och dessutom lurar de sig själva om de tror att det skulle funka. även om det i nån slags utopi skulle gå att fixa fram några gårdar med "glada" grisar till riktigt högt pris (det skulle knappast bli lönsamt) så finns det fortfarande en mängd problem kvar. Ingen gynnas av att köttindustrin förutom de som äger den.
Det här påminner om skandalen med kadaverfoder. Det var nått TV program som avslöjade hur självdöda djur maldes ner till foder. Det var inte bönderna som fick stopp på den hanteringen. Men när galna-kosjukan grasserade så skröt böndernas representanter om att dom inte använde kadaverfoder.
Bra artikel och bra gjort av Djurens Rätt. Nu gäller det bara att se till att det inte är glömt om ett halvt år.
Jättebra artikel. Det är viktigt att vi väljer en vego jul. Grisindustrin kan inte försvaras.
Starvid (#15)
Du skriver: "Det mesta i den här skandalen verkar påhittat och hårdvinklat" Tror du att de som filmade själva la dit de döda /skadade grisarna...eller använde bildredigering för att visa en massa skadade och döda djur i en undermålig miljö. Tror du att det är reklamen om bregottfabriken och frigående bökande grisar som visar den nakna sanningen? Jag vet i alla fall vad jag tror.
Vilka har mest skäl att vara lögnaktiga: Personer som osjälviskt på egen fritid och utan betalning eller vinstintresse dokumenterar eller bönder med vinstintresse och önskan att tysta ner en skandal. Jag vet i alla fall vad jag tror.
Varför samlade djurvännerna in data under två år innan de gick ut med det? För att de vill ha resultat naturligtvis! Det är inte de utan bönder och tillsynsmyndigheter som har ansvar i skandalen för det lidande de skapat. Hade aktivisterna tittat på två gårdar och sedan polisanmält hade varken du eller jag suttit här på Newsmill och kommenterat. Inslag hade inte synts i TV och tidningarna hade givit en liten kommentar i en spalt. Djurvännerna tyckte att alla de miljontals framtida grisars öde vägde tyngre än de färre grisar som bönderna redan negligerat. För visst kan vi enas om att detta är ett plågeri som måste upphöra?!
Bra artikel ! Är själv vegetarian, men har blivit allt mer motiverad att övergå till en vegansk kost. Vill inte vara en del av det lidande djuren får utstå för att ge oss kött, mjölk och ägg.
Instämmer. Ät inte kött. Men se till att äta B-vitamin.
Hultströms skicka på NK
Så här fint låter det på hemsidan från Fors Säteri där LRF-pampen Lars Hultström har sina skandaliserade svinfabrik.”Vi har återupptagit en skinktradition och lufttorkar skinka efter ett gammalt beprövat recept. Från 1850-talet finns det dokumenterat att lufttorkade skinkor hängde i östra flygeln på Fors Säteri under noggrann övervakning av gårdens mamsell.
Vi på Fors Säteri är sedan 40-talet specialister på att föda upp grisar. Här följer vi grisen från födsel till slakt. Våra skinkor är från speciellt utvalda grisar som vi fött upp. Skinkorna är styckade specifikt efter våra önskemål för att få den rätta formen för en fulländad lufttorkad skinka.
Den lufttorkade skinkan går sedan till Stockholms lyxkrogar och delikatessaffärer.Bl a på NK. Smaklig måltid!
Rune Lanestrand
www.smabrukaren.se
15 starvid
Är det någon som är okunnig så är det du.
Grisar är väldigt renliga djur ,de har sin toalett på ETT ställe ,rullar sig det gör dom i LERA inte skit ,
För att skydda sin hud SOM ETT SLAGS SOLSKYDDSMEDEL, EFTERSOM DERAS HUD LÄTT BLIR BRÄND AV SOLEN,
alltså GRISAR RULLAR SIG INTE I SKIT UTAN LERA FÖR ATT DE ÄR RENLIGA DJUR.
Jag har haft många djur ,däribland 2 st sk *lyckliga grisar*
Grisenär ett helt otroligt djur
de har sovplats på ett ställe
toalett på ett annat ställe ,
Bygger bo i en annan del , pinne för pinne i ett nogrant byggande av sitt bo.
Helt otroligt intellegent djur.
Av alla djur jag haft ,så är griset det mest renliga o intelleganta djur jag haft o roligaste.
Alla djur ska ha tillgång till rent vatten alltid.
Om du hade läst lite mer ,så hade du vetat att de som var inne o filmade hade skyddskläder på sig och var helt kunniga om att inte sprida smitta.
Jag tror inte du har någon erfarenhet av djur överhuvudtaget
,hur ok är det att det hänger stora bråck fulla med tarmar ,under en gris .
Grisar som släpar sig fram på frambenen
Du skrev att okunniga svenskar blir lurade ,det är ju precis det grisuppfödarna har gjort.
DEN LYCKLIGA SVENKSKA GRISEN
Gå du in o titta på filmen på djuralliansens hemsida.
Tycker du att det ser ok ut
Synd om grisarna, men deras underbara kött är bara för gott för att motstå. Jag litar inte på folk som inte äter kött. Seriöst. De har visat sig att icke köttätare ofta har en..agenda. Asså de är inte kriminella men folk som inte äter kött är liksom, de gör saker bakom ryggen på oss andra. Svårt att förklara men jag skulle inte låta dem sitta barnvakt om jag säger så.
Det är dax för köttskatt!
Eu subventionerar köttproduktionen med ungefär 50 % av kostnaden. det leder till överproduktion och stora miljöproblem. Sverige bör införa en köttskatt för att minska köttproduktionen. Gärna en skatteväxling mot lägre inkomstskatt/arbetsgivaravgift så att fler kan få arbete.
#25 Per, 2009-11-27, 21:14
Du måste vara en av de där nya liberala miljöpartisterna alla talar om.
Den här debatten var nog ett av de bästa exemplen jag sett på hur usel journalistiken blivit i Sverige. Djurrättsalliansens beskyllningar av en hel näring är svepande, tendentiösa och mycket dåligt underbyggda. Borde bemötts omgående med en granskande, källkritisk och saklig journalistik. Vanlige Svensson vet inte (längre) hur det ser ut i ett stall. Vi får ingen bättre djurhållning med hjälp av veganfascisters lyckosamma propagandakampanjer. Vad det handlar om är ju ett bra djurhälsoskydd med oanmälda besiktningar och lönsamhetsproblematiken inom ett jordbruk som inte får betalt för sin produktion.
Vem bryr sig om ett gäng grisar?