[...] Allt Svenskt är muslimskt Svensk byggnadstradition vilar på samma grund som muslimsk [...]
Blogg:Allt Svenskt är muslimskt « Allahu Akbar, 2009-11-25, 11:20
Tyvärr tror jag att du predikar för stängda öron. Islamofobin är snart ett västerländskt honnörsmärke och fakta och vetenskap har sällan klingat väl med hatiska människor.
Upphäv FRA och reformera upphovsrätten och lagstifta vettigt om internet och ni moderater kanske klarar nästa val också.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Ernstson, 2009-11-24, 15:55
Ann-Louise Trulsson. Tycker du att länder med många moskéer är bra länder som Sverige ska göra allt för att efterlikna?
Annorlunda uttryckt, kan det finnas ett motstånd mot islam som är rationellt?
Sen undrar jag vad du menar med "Nu är det muslimerna som Sverigedemokraterna utsett till syndabockar..."? Syndabockar för vadå?
Det var ett billigt sätt att jämställa islamofobi med antisemitism.
Att göra det tyder på extrem okunnighet, bl.a. är inte muslimerna en utrotningshotad folkgrupp utan 1,5 miljarder människor vars antal ökar snabbt pga höga födelsetal, en folkgrupp som har massor med egna länder och ovärderliga naturresurser, en folkgrupp som inte behöver socialhjälp från Sverige.
Alternativet är att du VILL associera Sverigedemokraterna med nazisternas försyndelser. DU använder Sverigedemokraterna som SYNDABOCKAR för vad nazisterna gjort.
Det är lika nyanserat som att anklaga Mona Sahlin för vad Stalin gjort.
Så, det var ju inte svårt att vända rätt på argumenten och då är jag ändå bara en amatör...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-24, 16:04
Jag tror att de flesta är väldigt ointresserade av detta. Däremot så tror jag att många (som ogillar invandring) uppfattar det som att "etablisemanget" vill tvinga på folk muslimer. Resten bryr sig nog inte et smack. Det är inte bra för någon i längden, speciellt inte integrationen... Fast författaren "ser" ju bra ut för åsiktsfränder.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-24, 16:39
Förvirrad artikel. Det är ju de negativa konsekvenserna för bl a demokrati, mänskliga rättigheter och kvinnors situation som är problemen med ökat inflytande från islam. Inte hur husen ser ut.
Permalänk | Anmäl
Borg, 2009-11-24, 16:43
Så förslaget är... att atombomba Iran innan de atombombar oss?
Inte tillåta flyktingar att komma till Sverige?
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2009-11-24, 17:08
Bra skrivet!
Bry dig inte om de idiotiska SD kommentarerna här (säkert skrivna av en och samma person som vanligt). Jag menar, alla förstår ju att kärnan som styr och ställer i SD bär på djupt rotade rasistiska värderingar som de lindar in i diverse bortförklaringar som "strider mot svensk byggnadstradition". Det är väl uppenbart att om en moské byggdes som såg i stort sett likadan ut som vilken kyrka eller vilket svenskt fyrkantigt hus som helst skulle de ändå vara emot det...
SD är ju för övrigt emot religion, vilket känns lite underligt eftersom Sverige sedan urminnestider (dvs efter att landet gått från att vara en enda stor skog till att faktiskt bli städer) har varit djupt kristet med undantag av tiden efter det att välståndet ökat (efter det att 1/3 av befolkningen utvandrat till USA)...
Permalänk | Anmäl
Ida, 2009-11-24, 17:13
Meningslös artikel som saknar legitim poäng. Man förväxlar orden "svensk" (nationalitét) med "muslimsk" (religion). Sambandet mellan kulturella värderingar och arkitektur är vädligt löst taget. Det är inte den aestetiska arkitekturen som många folk motsäger sig, även om författaren desperat och naivt försöker få det att framstå så.
Permalänk | Anmäl
Richard_R, 2009-11-24, 17:46
Jag kommer att tänka på turkarna, eftersom det ändå är sån turbulens kring dem på diskussionerna här intill. I Turkiet har man en känsla för att tycka att allt är turkiskt. Ja, faktiskt! De är som svenskar fast tvärtom. I Sverige ska man hela tiden dekonstruera svenskheten - ingenting är svenskt, allt kommer någon annanstans ifrån. Jag minns en bild på röd stuga med vita knutar. Det var på Moderna muséet. Texten bredvid visade steg för steg hur denna stuga inte var svensk på nåt sätt. Fint.
Så kan något kallas turkiskt - och de har ju verkligen snott rubbet, inklusive jorden de står på, så är vi ganska fria att utöka begreppet svenskt ordentligt.
Vi har verkligen en kultur att vara stolta över. Tänk på allt äkta svenskt som jultomten, julgranen, Lucia, Jesus Kristus, kåldolmar.
Permalänk | Anmäl
Raskar Kapack, 2009-11-24, 18:08
Jag kommer att tänka på turkarna, eftersom det ändå är sån turbulens kring dem på diskussionerna här intill. I Turkiet har man en känsla för att tycka att allt är turkiskt. Ja, faktiskt! De är som svenskar fast tvärtom. I Sverige ska man hela tiden dekonstruera svenskheten - ingenting är svenskt, allt kommer någon annanstans ifrån. Jag minns en bild på röd stuga med vita knutar. Det var på Moderna muséet. Texten bredvid visade steg för steg hur denna stuga inte var svensk på nåt sätt. Fint.
Så kan något kallas turkiskt - och de har ju verkligen snott rubbet, inklusive jorden de står på, så är vi ganska fria att utöka begreppet svenskt ordentligt.
Vi har verkligen en kultur att vara stolta över. Tänk på allt äkta svenskt som jultomten, julgranen, Lucia, Jesus Kristus, kåldolmar.
Permalänk | Anmäl
Raskar Kapack, 2009-11-24, 18:10
Det är, som sagts ovan, inte hur husen ser ut som är det väsentliga - det är symbolvärdet. Är den enda vägen att gå att få fler Rosengård (där man bland annat kastar sten mot ambulanser och brandkår), Södertälje (gruppvåldtäkter), Botkyrka (grov kriminalitet), Husby osv, osv. Detta är orter med en stor andel invandrare från Mellanöstern. Hur många fler platser i Sverige vill vi få förstörda?
Att lägga skulden på de som protesterar genom att kalla dem främlingsfientliga eller påstå att de har fördomar sätter tyvärr inte stopp för den högst påtagliga brottsligheten.
Permalänk | Anmäl
Erik 223 Andersson, 2009-11-24, 18:29
Anser SD att svensk lag skall gälla i Sverige?
Sedan 1952 har vi nämligen religionsfrihet i det här landet. Religionsfriheten är till och med inskriven i regeringsformen, och är därmed en del av grundlagen.
Permalänk | Anmäl
Per. A, 2009-11-24, 18:30
#8 Richard_R, 2009-11-24, 17:
"Det är inte den aestetiska arkitekturen som många folk motsäger sig"
Nej, men varför säger då inte Sverigedemokraterna detta rent ut? Varför vågar de inte öppet medge att de vill inskränka religionsfriheten?
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-24, 19:07
"Svensk byggnadstradition vilar på samma grund som muslimsk" - jaha, och?
Jag vill iaf inte bli påtvingad en massa muslimer i mitt land.
Permalänk | Anmäl
Nisse i Hökarängen, 2009-11-24, 19:09
Obsession
Radical Islam’s War Against the West.
Se filmen gratis nu online...
http://www.radicalislam.org/obsession.php
Permalänk | Anmäl
MadAsHell, 2009-11-24, 19:17
Författaren uppehåller sig vid byggnadsteknik etc, men tycks inte ha förstått vad debatten handlar om.
I grunden anser jag att det handlar om värdegrund och inte om husgrunder.
Fast värdegrund och husgrund har vissa likheter. En grund är något som vanligtvis håller uppe en konstruktion. En husgrund till exempel bär ju upp hela huset. Om grunden däremot är dålig kan hela konstruktionen bli sned, vind och fyller inte sin funktion. Det säger sig självt att en grund ska vara stabil och hålla i långa loppet.
Svenska samhällets värdegrund är viktig. Därför att denna värdegrund styr i sin tur många olika fenomen i samhället. Precis som en husgrund styr hur huset ser ut.
Den svenska värdegrund utgår från alls människors lika värde, och en basal princip är att lagen ska gälla alla och vara lika för alla. Oavsett ursprung, inkomst, kön etc.
Därför ska inte det svenska samhället överhuvudtaget acceptera muslimska krav på en särlagstiftning för muslimer.
Om vi börjar särlagstifta en grupp i samhället kommer det snart att följas av krav från fler grupper. De muslimska grupper som framfört krav på särlagstiftning förstår kanske detta, men det verkar däremot inte som att de respekterar det.
Om man vill vara svensk medborgare ska man också respektera svensk lagstiftning.
Vidare ska det svenska samhället vara oerhört skeptiskt till att vissa grupper i samhället tvingas eller väljer att täcka över kroppen och dölja sin identitet. När man möts och talar med varandra måste man också kunna se vem det är man talar med. För de flesta svenskar är detta självklart.
Jag tycker att detta också ska vara självklart i fortsättningen i det Sverige som jag vill leva i.
/NiclasL
Permalänk | Anmäl
NL, 2009-11-24, 19:22
#11 Erik 223 Andersson, 2009-11-24, 18:29
Du menar alltså att en moské inte ens ska få uppföras i form av en röd stuga med vita knutar. Har du tänkt avskaffa religionsfriheten?
#14 Nisse i Hökarängen, 2009-11-24, 19:09
Och var ligger "ditt" land? Om det ligger i Sverige råder svensk lag och därmed religionsfrihet.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45
Hur kan folk vara så naiva? Läs igenom artikeln igen och se hur fel hon har. Och försööök koppla bort ert pk-sinne för en liten minut. Tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-11-24, 19:59
Re: #17 Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45
Ja, i Sverige råder svenska lagar och religionsfrihet, men har det någon koppling till att jag inte vill bli påprackad en massa muslimer? De är deras nattståndna värderingar (särlagstiftning etc.) jag tar avstånd ifrån. (Får man inte det enligt rikets lagar?)
Koppla av din PK-fasad kanslern!
Permalänk | Anmäl
Nisse i Hökarängen, 2009-11-24, 21:26
Trullson är flitig på Newsmill, om hon är en typisk representant för de nya "socialmoderaterna" får andra bedöma. Att SD är emot uppförandet av en moské är inget att förundras över och Trullson vet säkert att det inte handlar om "byggnadshistoria" även om hon använder detta i sin motargumentation. SD vill helt enkelt inte ha några moskeér även om de målas med falurött och vita knutar.
Vi har religionsfrihet och visst ska motsvarigheten till våra kyrkor få finnas, men att alltid bejaka det som många har invändningar mot, kan leda fel. Nu talar jag inte om ett antal moskeér utan om en förändring som det aldrig funnits politiskt mandat för. Att inte lyssna och inte försöka förstå kan leda till inflytande från partier som vi inte vill ha.
Det finns problem med invandringen, liksom det finns problem för många invandrare här i Sverige. Att erkänna detta är ett steg till lösning.
Permalänk | Anmäl
Akademiker, 2009-11-24, 21:37
Och sådan här lekskolepedagogik ska man behöva höra från Sveriges (host..harkel) förment mest borgerliga parti. Och så undrar etablissemanget varför folk röstar på SD? Moderaterna är ju numera sådana islamkramare och PK-populister att det är vämjeligt. Så moderaterna anser att eftersom inte SD inte gillar moskéer, ska Sverige fortsätta med den mest extremistiska invandringspolitik jag tror något modernt land någonsin utsatts för. Skäms på moderaterna! Inte minst den stora massan moderater som under tystnad låter detta narrspel få fortsätta. Anledningen till utspelet ovan är väl att moderaterna vill visa avståndet till SD samt ha del av den snabbt växande skaran av invandrarröster, men om ni tror att dessa någon i större mängder kommer rösta på sådana uppenbara charlataner så tar ni fel, majoriteten av invandrarna röstar ändå enligt alla undersökningar främst rött. Ta efter Danmark istället, respektera att det finns olika synsätt i ett samhälle och försök att bli det folk trodde att ni var: det vill säga inte bara ekonomiska krämarepersonligheter, utan hederliga människor med en lätt konservativ själ.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-11-24, 22:06
Med artikelförfattarens absurda logik existerar ju inga kulturella skillnader mellan någonting. Ingen kulturhistoria är värd att bevara då allt om man går tillräckligt långt tillbaka ändå "vilar på samma grund".
Resonemang som det i artikeln förs förstås bara i syfte att "dekonstruera i syfte att nedvärdera" svenskheten. För inte skulle väl artikelförfattaren kunna tänka sig att gå åt motsatt håll och lobba för att vi borde expandera vår kultur i länder som inte vill ha den? Det vore väl annars berikande för de stackars utlänningarna att få lite svensk, spännande kultur i sin gråa vardag. Mångkultur är ju väldigt viktigt, kanske kunde vi hitta medel i biståndsbudgeten för att sprida exempelvis svensk midsommartradition till mellanöstern?
Borde inte debatten ha vuxit ifrån sånt här trams vid det här laget?
Permalänk | Anmäl
Henrik Vinge, 2009-11-24, 22:10
#19 Nisse i Hökarängen, 2009-11-24, 21:26
Vad babblar du om? Det finns ingen särlagstiftning för muslimer. Du får ta avstånd från deras värderingar så mycket du vill och vice versa.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-24, 22:18
#16 NL, 2009-11-24, 19:22
Men det är ju SD som vill införa särlagstiftning för muslimer.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-24, 22:25
Henrik Vinges kommentar är ju alldeles klockren. Mycket belysande och logisk. I all sin tragik.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-11-24, 22:27
"Svenska människor har sitt ursprung i östafrika!"
Det är direkt tramsigt att via islamsk arkitektur försöka genomföra ett apologistiskt resonemang till islams fördel. Låt oss fastslå att islam överhuvudtaget inte har att göra i det moderna västerlandet. Och om någon skulle tycka att en moské här och en moské där väl inte stör eller på ett oacceptabelt sätt kontrasterar mot västerländsk arkitektur, åldrig eller modern, så bör vederbörande göra en bildsökning (Google) på 'moské' eller 'mosque' eller 'masjid'. Det blir miljoner av träffar - och med handen på hjärnan, finns det någon av dessa ofta om bröllopstårtor påminnande byggnadsverk som skulle arkitektoniskt passa in bland björkar och granar eller i miljonprogrammets numera ghettoiserade förorter?
Till nöds kanske Stockholms moské med avseende på exteriören kan godtagas, men så är det ett gammalt äktsvenskt elverk ritat av Ferdinand Boberg som tyvärr blivit ombyggt till bönehus för tillbedjan av en främmande och illasinnad beduingud. Att Boberg hämtat inspiration från orienten förefaller långsökt. Studerar man hans numera mest bekanta skapelse 'Rosenbad', så finns det ännu inte något i exteriören som anknyter till islam - även om huset på insidan är nedlusat med islamofila och apologistiska tjänsteandar, blivande dhimmis, av vilka vissa jobbar hårt för införandet ett framtida svenskt kalifat. När det nu inte gick att etablera stalinismen i landet, så kanske det kan lyckas med mohammedanismen.
Om Sverigedemokraterna kan man tycka vad man vill, men de är den enda politiska 'falang' i detta vilsegångna land, som har någon realistisk uppfattning om faran med en fortsatt idiotiskt välvillig islamisering av såväl Sverige som Europa.
Alla ni som har välfungerande frontallober innanför pannbenet - följ IBM:s 80-åriga uppmaning: THINK!
- - - - -
Vad är COUNTERJIHAD?
ATT MOTARBETA ISLAMISERING OCH BLÅSA NYTT LIV I VÄSTVÄRLDEN!
Islam har alltsedan sin start för fjorton århundraden sedan befunnit sig i krig med västvärlden. Muslimer världen över anser sig fortfarande vara i krig med icke-muslimer; det är därför som Islam hänvisar till detta förhållandet med uttrycket Dar al-Harb eller "Krigets Hus".
Västvärlden har emellertid glömt bort att detta krigstillstånd fortfarande råder. Istället har vi hemfallit åt illusionen att Islam är en helt vanlig religion precis som judendomen, kristendomen, hinduismen och buddhidmen.
Tyvärr förhåller det sig inte så. Islam är först och främst en totalitär, politisk ideologi, vars sanna natur döljs under den sockersöta glasyren av en primitiv ökenreligions olika attribut. Det öppet deklarerade målet för islamsk såväl teologi som politiska ideologi är att införa islamsk överhöghet världen över, som då kommer att betecknas Dar al-Islam eller "Underkastelsens Hus" - på engelska "the House of Submission".
Allmänt accepterad islamsk teologi baserad på Koranens lära kräver uttryckligen att Islam skall spridas genom alla möjliga och till buds stående medel -- även genom våld och massakrer, om så skulle krävas. Denna process benämnes JIHAD, eller "heligt krig".
Det faktum att den övervägande delen av världens Muslimer, trots det religiösa påbudet, inte (öppet) stödjer eller engagerar sig i att bedriva "heligt krig" eller våldsam JIHAD saknar relevans. Om bara en procent av världens troende muslimer tar det islamska påbudet om JIHAD på allvar, innebär det att det finns 15 millioner människor spridda bland världens muslimer som vill förgöra oss otrogna västerlänningar - och vi har ingen möjlighet att i förväg avgör vilka de är.
Därför har vi som motsätter oss den islamska totalitära ideologien samt dess fortsatta expansionen i västvärlden bildat en världsomspännande koalition kallad COUNTERJIHAD.
Målen för COUNTERJIHAD är följande:
1.
Att motarbeta ytterligare islamisering av västvärlden genom att propagera mot och om möjligt förhindra muslimsk invandring, att införa förbud mot etableringar av specifikt islamsk karaktär i offentliga miljöer och på offentliga institutioner samt verka för förbud mot påträngande allmän uppvisning av islamsk praxis.
2.
Att verka för att Islam förblir inom gränserna för existerande nationer med muslimsk majoritetsbefolkning och att till ursprungslandet eller till någon av dessa länder deportera alla muslimska brottslingar samt de som bevisligen är oförmögna eller ovilliga att helt assimilera sig till invandringslandets majoritetskultur.
3.
Att avsluta alla bistånd och andra former av bidrag till ekonomier i muslimska länder.
4.
Att på gräsrotsnivå utveckla ett nätverk ämnat att ersätta den nuvarande politiska konstellationen i våra olika länder och undanröja den härskande multikulturella ideologin, vilken möjliggör islamisering och, om den lämnas i fred, kommer att förorsaka den västerländska civilisations förintelse.
Vi är en löst organiserad internationell sammanslutning av likasinnade personer och av privata organisationer. Vi delar alla de övergripande mål som redovisats ovan. Vi är partipolitiskt obundna och välkomnar presumtiva medlemmar av alla politiska chatteringar som delar vår uppfattning och vår målsättning och som också hyser ett starkt engagemang för västvärldens humanistiska och demokratiska värden.
Vi är kristna, judar, buddhister, hinduer, sikher, bahaier, agnostiker, ateister och ex-muslimer.
Vi bor och verkar i Argentina, Australien, Österrike, Belgien, Bulgarien, Kanada, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Indien, Irland, Israel, Italien, Litauen, Malta, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge , Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Serbien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien och USA.
- - - - -
http://tinyurl.com/yaxju88
http://tinyurl.com/y9qx5gj
http://tinyurl.com/ydme9po
http://tinyurl.com/y9j8mhw
http://tinyurl.com/ygc9njc
http://tinyurl.com/ycefwdl
http://gatesofvienna.blogspot.com/2009/11/incompatibility-of-political-i...
Permalänk | Anmäl
LN, 2009-11-24, 22:37
"Men samtidigt reser sig Telenors stora mobiltelefonmast över Gräsvik från huvudkontor i Karlskrona, med en modern arkitektur av samma utformning som en minaret."
Syftet med en mobilmast är att sprida information och kunskap, samt erbjuda gemenskap. Syftet med en minaret är....?
Permalänk | Anmäl
Sover Holger?, 2009-11-24, 22:54
#26 LN, 2009-11-24, 22:37
Vilket patetiskt svammel. Åk till Afghanistan och bedriv ditt kontrajihad där. Glöm inte foliehatten.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-24, 23:10
Eller så borde vi egentligen debatera äganderätten i vårt land.
Om jag äger min mark ska jag få bygga vafan jag vill på den så länge det inte förstör för mina grannar.
Permalänk | Anmäl
Snoken, 2009-11-25, 02:04
Lustig infallsvinkel, särskilt då muslimsk arkitektur ju faktiskt skiljer sig ganska rejält från den sekulariserade europeiska byggtraditionen. De intrikata geometriska mönstren som blev en ersättning för icke-tillåtna dekorationer inom islam är bara ett exempel (avbildningar av människor m.m.).
Tycker personligen att muslimsk arkitektur är både snygg, intressant och väl värd att åter inspireras av (när det gäller nästa ism inom arkitekturen). Det innebär dock inte att jag är särskilt förtjust i vare sig islam eller andra ålderdomliga och ovetenskapliga livsåskådningar (som kristendom). Det innebär inte heller att jag ser det som rimligt att Sverige skall ta på sig jobbet som hela världens socialbyrå.
Kan kanske lägga till iakttagelsen att få av de invandrare jag talat med ser ytterligare invandring som något positivt för oss som bor här nu.
Permalänk | Anmäl
Henke, 2009-11-25, 03:56
Men herre gud,
Det blir så fruktansvärt löjligt när debattörer ska dra in antisemitism när man diskuterar SD, som förövrigt är det parti i Sverige som är mest pro-Israel. Vänstern tycker väl knappt att Israel har rätt att existera, högern vågar inte uttala sig eller röra frågan. Däremot skriver SD i sitt parti-program att det är starkt pro-israeliska och detta märks bla genom att två framträdande Sverigedemokratiska politiker (bröderna Ekeroth) är just judar.
Det är övriga partier som är antisemitiska jämfört med Sverigedemokraterna!
Sen förstår jag inte varför alla politiker tävlar om att framställa islam som en naturlig del av vårt samhälle. Det är en religion, religioner får man tycka hur illa om man vill. Det ligger nära till hands att jämföra hur mänskliga rättigheter (speciellt för kvinnor) ser ut i muslimska länder för att vilja hålla skiten marginaliserad i Sverige!
Kan inte Ann-Louise Trulsson skriva om nåt annat än hur vackert det är med islamisering?
Permalänk | Anmäl
MidasTouch, 2009-11-25, 07:24
Men är det inte intressant att veta varifrån vår byggnadskultur faktiskt kommer? Även om man gilar (sd). Eller framförallt om man gillar (sd)?
Nu får ni ju faktiskt bestämma er. Antingen är svensk kultur viktig och då kanske ni får sätta er på skolbänken och läsa på. Eller så är den det inte; i så fall är man ju en rätt hycklande (sd)-supporter.
Någon skriver:
"Sambandet mellan kulturella värderingar och arkitektur är väldigt löst taget."
Varför inte ta en gruppresa till Berlin och studera lite arkitektur?
En annan skriver:
"Ingen kulturhistoria är värd att bevara då allt om man går tillräckligt långt tillbaka ändå "vilar på samma grund".
Vad menas? För mig betyder det här att vissa former av kultur har lägre värde och i förlängningen inte får finnas. Vissa kulturformer är inte värda att bevara. Eftersom kultur är mänskliga uttryck och mänsklig odling, betyder detta i princip ändra dig eller dö. Så leder (sd)s ideologi till folkmord.
Islams inflytande på västvärlden är enormt. Islam är i sin tur starkt påverkat av indisk kultur. Matematik, vetenskap, kritiskt tänkande, demokratiska principer, religionsfrihet(!) praktiserades av indiska, inte minst muslimska härskare, när Europa var styrt av enväldskonungar av Guds nåde, och brände kvinnor och vetenskapsmän på bål.
Bästa sättet att bekämpa islams moderna(!) fundamentalistiska tendenser är att lyfta fram det enorma kulturella bidrag den islamiska kulturen haft från dess begynnelse fram till idag.
Det är dags att lägga Samuel Huntingdons kvasireligösa alster Clashes of Civilisations längst ner i bokhögen bland de skrifter som bör glömmas. Det är en text som bara några få har läst, men alla islamofober och (sd)-are indirekt påverkats av.
Teserna tuggas om och om i vulgärform här på Newsmill, men de har blivit fullständig sågad med fotknölarna både av sakkunniga med extremt tydliga argument men också av själva verkligheten (ställ er på en gata i Teheran eller Mumbai och spana efter civilisationskrig, ni hittar ingenting, jag lovar).
Permalänk | Anmäl
Utlandssvensk, 2009-11-25, 07:37
@Utlandssvensk: "Islams inflytande på västvärlden är enormt"
Korrekt och det är detta hemska och blodiga inflytande som SD vill minska. I mitt andra hemland Filippinerna mördade en muslimsk klan 47 människor i måndags för att stärka sin politiska makt. Det är muslimer som dödar muslimer i mellanöstern och sydasien. Snart börjar dom här också med sitt konfliktsökande och sin terror.
"Vetenskapsmännen" i mellanöstern under medeltiden bevarade en del antik kunskap på grund av att mullorna då var för svaga för att krossa dem. Det ska vi inte hylla mullorna och islam för. Det var islams oförmåga under medeltiden att tysta dom som gjorde att kunskapen bevarades. Så småningom blev mullorna och islam starkare och all "vetenskap" tystades.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-11-25, 09:05
#32 MidasTouch, 2009-11-25, 07:24
Det finns ingen motsättning mellan pro-Israelism och antisemitism. Bortsett från nynazistiska partier är SD det parti som hyser flest antisemiter. Enligt SDs ideologi hör judar hemma i Israel och inte i Sverige.
Islam är Sveriges näst största religion, så visst är islam en naturlig del av vårt samhälle. Att förbjuda moskébyggen med hänvisning till att det skulle avvika från svensk byggnadstradition är ju rena rama tramset.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-25, 09:44
Artikelförfattarens huvudtes är att SDs resonemang är kvasivetenskapligt. För att styrka det för hon själv ett kvasivetenskapligt resonemang. Det ligger inte särskilt långt bort att på samma sätt hävda att det svenska paralamentariska systemet har sin grund i muslimska traditioner. Whatever som kidsen säger.
Permalänk | Anmäl
katarina, 2009-11-25, 11:17
Det handlar givetvis inte om byggnadskonstruktionen, det handlar om ett motstånd mot en för stark islamisering och att folkgrupper blandas på det här sättet.
Hade du förstått vad SD står bakom hade du aldrig skrivit det här, du är bara som resten av pajaserna som tror att de vet något.
Permalänk | Anmäl
Danne Elias, 2009-11-25, 11:48
"Det finns ingen motsättning mellan pro-Israelism och antisemitism. Bortsett från nynazistiska partier är SD det parti som hyser flest antisemiter. Enligt SDs ideologi hör judar hemma i Israel och inte i Sverige."
Du har inte förstått vad antisemitism är, Järnkanslern, och dessutom har du inte förstått vad nationalism är.
Att anse att judarna har rätt till ett eget land där de kan leva fria från förtryck är motsats till antisemitism.
Vill du hitta riktiga antisemiter, titta till vänster.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-25, 12:15
Om folk här vore läskunniga skulle de förstå att artikeln inte handlar om byggnadskonstruktionen. Det Trulsson angriper är ju det faktum att SD använder sig av ett illa underbyggt kvasiresonemang i en kvasifråga, eftersom de inte kan säga vad de innerst inne tänker ("inga blattar på min gata!") utan att göra sig politiskt omöjliga. Det är SD och ingen annan som har satt igång arkitekturdebatten; Trulsson visar bara att de inte har något på fötterna när man granskar deras argumentation.
Permalänk | Anmäl
Jonsson, 2009-11-25, 12:28
#35 Lars H, 2009-11-25, 09:05
Du svamlar om sådant du inte har det minsta begrepp om.
Filippinerna var muslimskt långt före de kristna kom och kolonialiserade landet och tvingade på dess folk kristendomen och västerländsk rasism. Sedan dess har landets plundrats av kolonialherrar och inhemska diktatorer. Så din anklagelse mot islam för dess "blodiga inflytande" är fullkomligt grotesk. Landets korrupta mördarregim backas upp av USA (big surprise)
I ditt "andra hemland" har hundratals vänsterpolitiker, människorättsaktivister, fackföreningsaktivister och journalister mördats eller "försvunnit" av regeringsstödda mördarpatruller. I Mindanao, där massakern ägde rum, har hundratusentals människor tvångsförflyttats.
Den filippinska polisen pekar ut en politisk bundsförvant till president Gloria Arroyo som huvudmisstänkt. Att 18 av de mördade var journalister tyder på att detta handlar om något mer än en fejd mellan klaner. Det politiska mördandet som sanktioneras från högsta ort lär fortsätta.
Det du försöker framställa som en muslimsk maktkamp är sjuka fantasier som bara kan uppstå hos hjärntvättade islamofober.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-25, 12:46
"Israel har ej skrivit på avtal och har med än 200 atombomber riktade mot alla Europas huvudstäder! Sionist regimen är ett hot mot mänskligheten!"
anti_lögn. Att kalla judar för sionister hindrar inte att det du sprider är antisemitisk propaganda. Det är fjäder i hatten för Ann-Louise Trulsson att ha dig på sin sida.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-25, 13:05
Vilken tur att Sverigedemokraterna finns. Annars har vi som är kritiska till den nuvarande massinvandringen och den spirande islamismen i Sverige inget parti att rösta på.
Jag kan hålla med om att kultur inte är SD:s bästa gren. När SD efter valet 2010 har nått stora framgångar kommer det att finas många nya SD-sympatisörer även från kultursektorn.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2009-11-25, 13:12
RE: #39 anti_lögn, 2009-11-25, 11:42
Smörja staplas på varandra och skulle newsmill ta bort lögner så börjar de med din. Leve Israel!
Andra saker!
Om författaren så undrar jag vad hon som förtroendevald har för demokratiskt mandat. Vi har ju på papperet en "representativ" demokrati. Att kalla meningsmotståndare för fula ord gör inte att (den oerhört ointressanta) artikeln blir intressantare. Det som däremot är intressant med den är det oerhörda förakt den visar för människor som inte tycker samma sak. Fast så är ju hela diskussionen om "flyktingar" och de yttersta offren är de som verkligen behöver skydd.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-25, 13:44
Ann-Louise Trulsson (M) har uppenbarligen börjat med att sätta upp ett mål för sin artikel, varpå hon har sökt och samlat på sig argument som stöder det hon redan från början har bestämt sig för att bevisa, oavsett hur krystade argumenten är.
Verklighetens människor behöver inga krystade argument för att kunna skilja en islamsk moské från en kristen kyrka.
Permalänk | Anmäl
Svennebanan, 2009-11-25, 14:22
#45 Anja, 2009-11-25, 13:12
SDs bidrag till kulturen hittills består i att värna om den nazistiska "sångskatten" och vitmaktmusik...
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-25, 16:12
#36 Järnkanslern
Du skrev att "det finns ingen motsättning mellan pro-israelism och antisemitism". Skojar du med mig? Det blir naturligtvis svårt att vara pro-israel och avsky judar samtidigt.
Sen har du fel ang. om att enligt SDs ideologi hör judar hemma i Israel, det är nämligen så att SD inte har någon ideologi gällande judar förutom det faktum att de är pro-israel. Leta reda på det stycke i Sverigedemokraternas partiprogram där det står att judar hör hemma i Israel tack. Som sagt finns flera framstående judar hos SD, bröderna Ekeroth tex. Förövrigt har ju SD inte något emot de som anpassar sig och lever på ett sätt som inte stör vårt kulturarv eller levnadssätt.
Sen är vänsterpartierna de partier som har flest antisemiter. De visar gång på gång att de avskyr judar.
Ang. Moskéerna har du dock en poäng även om jag inte tycker att man nödvändigtvis behöver behandla alla religioner lika då vissa är mer destruktiva än andra.
Permalänk | Anmäl
MidasTouch, 2009-11-25, 16:29
#48 Järnkanslern
I stora drag känner jag till SD:s historia. Den är ganska brun och inte vacker.
Idag bryr sig inget av riksdagspartierna om det stora missnöje som en stor del av svenskarna känner inför den invandrings- och migrationspolitik som alla senare regeringar fört. När inte politikerna lyssnar måste väljarna reagera. Många kommer att missnöjesrösta på SD om riksdagspartierna inte totalt ändrar sin invandringspolitik.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2009-11-25, 16:57
#44 Bo T
Det är brottsligt att jämföra judar med massmördarna, krigsförbrytare sionist regimen.
Hur kan du jämföra en oskyldig jude med de kriminella som stulit organ från palestinier?
Jag som en muslim följer min heliga bok där står tydligt:
49:13. O människor, vi skapade er från samma man och kvinna, och gjorde er till distinkta folk och stammar, så att ni ska kunna känna igen varandra. De bästa bland er i GUDs ögon, är de mest rättfärdiga. GUD är Allvetande, Medveten.
2:62] DE SOM tror [på denna Skrift] och de som bekänner den judiska tron och de kristna och sabierna - ja, [alla] som tror på Gud och den Yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv - skall helt visst få sin fulla lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem.
Du är inte trovärdig länge!
Permalänk | Anmäl
anti_lögn, 2009-11-25, 17:06
#44 Bo T, 2009-11-25, 13:05
Oroa dig inte. Jag har full koll på vad antisemitism och nationalism är.
Antisemitismen är ett kristet påfund och går att belägga redan hos kyrkofäderna. Att Martin Luther var en glödande antisemit borde varje skolunge veta. Inte konstigt att de flesta nazister var protestanter även om Hitler själv var katolik. Efter Hitlers nederlag var det inte längre comme il faut att vara antisemit och kristen. Nu började de kristna istället skriva om historien. I USA som fått ett tillskott på miljontals judar började högerkristna exempelvis fantisera ihop något man kallade judeokristen tradition för att försöka skyla över motsättningar mellan judar och kristna. Den enda judeokristnatradition som funnits är som bekant kristen förföljelse av judar, pogromer och förintelse.
I Sverige var det ovanligt många präster som var nazister, särskilt i väst-Sverige. Sveriges ärkebiskop kände på ett tidigt stadium till förintelsen men teg om detta för att inte stöta sig med tyskarna. Den svenske kungen skrev i hemlighet beundrarbrev till Hitler och endast tack vare ett flygplan störtade slapp vi pinsamheten att få en nazisympatisör på tronen.
Att anse att judarna har rätt till ett eget land är inget hinder för en antisemit. Nazisterna samarbetade med sionister för att uppmuntra judisk emigration till Palestina. Innan "den slutgiliga lösningen" hade nazisterna långt gångna planer på att exportera judarna till Madagaskar där de kunde få en egen stat. Nu blev det inget av med detta eftersom britterna tog över Madagaskar innan planerna hann sättas i verket.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2009-11-25, 17:10
Re: #23 Järnkanslern, 2009-11-24, 22:18
Det var ju du som började hacka (på mig) #17 Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45 ditt inlägg: #17 Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45
Permalänk | Anmäl
Nisse i Hökarängen, 2009-11-25, 17:21
Vem bryr sig om hur byggnaderna ser ut? En moské kan vara i vilken lägenhet som helst. Det är vad som "lärs" ut där inne som är det vansinniga. Och att svenska skattemedel finansierar dessa byggen, organisationer och religösa friskolor är ännu värre.
Folk av olika religösa (och ideologiska) uppfattningar har aldrig dragit jämt. Vad får svenska politiker, svensk media och vänstern att tro att vi skulle acceptera varandra och komma överens nu? "För att det snart är 2010?" Bokstavstroendes åsikter utvecklas inte då böckerna (bibeln & koranen) redan är skrivna och därmed omöjliga att utveckla eller ändra.
Ska det fungera pga av att vi ickemuslimska svennar är så toleranta och politiskt korrekta? Knappast.
En bokstavstroende muslim och jag har ingenting gemensamt. Denna vill inte lyssna på mitt "skitsnack" och jag vill inte lyssna på dennas "skitsnack". Vi är så totalt olika att de flesta dialoger inte leder någonstans eller spårar ur fullständigt.
Jag kommer aldrig att acceptera en religös uppfattning som klart och tydligt menar att oliktänkande är hundar som förtjänar att dö. Men att det har med arkitektur att göra är ju bara löjligt och det märks att skribenten inte har något vettigt att komma med.
Frigör sinnet, dumpa religionen och kom in i matchen!
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2009-11-25, 18:05
85 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tyvärr tror jag att du predikar för stängda öron. Islamofobin är snart ett västerländskt honnörsmärke och fakta och vetenskap har sällan klingat väl med hatiska människor.
Upphäv FRA och reformera upphovsrätten och lagstifta vettigt om internet och ni moderater kanske klarar nästa val också.
Ann-Louise Trulsson. Tycker du att länder med många moskéer är bra länder som Sverige ska göra allt för att efterlikna?
Annorlunda uttryckt, kan det finnas ett motstånd mot islam som är rationellt?
Sen undrar jag vad du menar med "Nu är det muslimerna som Sverigedemokraterna utsett till syndabockar..."? Syndabockar för vadå?
Det var ett billigt sätt att jämställa islamofobi med antisemitism.
Att göra det tyder på extrem okunnighet, bl.a. är inte muslimerna en utrotningshotad folkgrupp utan 1,5 miljarder människor vars antal ökar snabbt pga höga födelsetal, en folkgrupp som har massor med egna länder och ovärderliga naturresurser, en folkgrupp som inte behöver socialhjälp från Sverige.
Alternativet är att du VILL associera Sverigedemokraterna med nazisternas försyndelser. DU använder Sverigedemokraterna som SYNDABOCKAR för vad nazisterna gjort.
Det är lika nyanserat som att anklaga Mona Sahlin för vad Stalin gjort.
Så, det var ju inte svårt att vända rätt på argumenten och då är jag ändå bara en amatör...
Jag tror att de flesta är väldigt ointresserade av detta. Däremot så tror jag att många (som ogillar invandring) uppfattar det som att "etablisemanget" vill tvinga på folk muslimer. Resten bryr sig nog inte et smack. Det är inte bra för någon i längden, speciellt inte integrationen... Fast författaren "ser" ju bra ut för åsiktsfränder.
Förvirrad artikel. Det är ju de negativa konsekvenserna för bl a demokrati, mänskliga rättigheter och kvinnors situation som är problemen med ökat inflytande från islam. Inte hur husen ser ut.
Så förslaget är... att atombomba Iran innan de atombombar oss?
Inte tillåta flyktingar att komma till Sverige?
Bra skrivet!
Bry dig inte om de idiotiska SD kommentarerna här (säkert skrivna av en och samma person som vanligt). Jag menar, alla förstår ju att kärnan som styr och ställer i SD bär på djupt rotade rasistiska värderingar som de lindar in i diverse bortförklaringar som "strider mot svensk byggnadstradition". Det är väl uppenbart att om en moské byggdes som såg i stort sett likadan ut som vilken kyrka eller vilket svenskt fyrkantigt hus som helst skulle de ändå vara emot det...
SD är ju för övrigt emot religion, vilket känns lite underligt eftersom Sverige sedan urminnestider (dvs efter att landet gått från att vara en enda stor skog till att faktiskt bli städer) har varit djupt kristet med undantag av tiden efter det att välståndet ökat (efter det att 1/3 av befolkningen utvandrat till USA)...
Meningslös artikel som saknar legitim poäng. Man förväxlar orden "svensk" (nationalitét) med "muslimsk" (religion). Sambandet mellan kulturella värderingar och arkitektur är vädligt löst taget. Det är inte den aestetiska arkitekturen som många folk motsäger sig, även om författaren desperat och naivt försöker få det att framstå så.
Jag kommer att tänka på turkarna, eftersom det ändå är sån turbulens kring dem på diskussionerna här intill. I Turkiet har man en känsla för att tycka att allt är turkiskt. Ja, faktiskt! De är som svenskar fast tvärtom. I Sverige ska man hela tiden dekonstruera svenskheten - ingenting är svenskt, allt kommer någon annanstans ifrån. Jag minns en bild på röd stuga med vita knutar. Det var på Moderna muséet. Texten bredvid visade steg för steg hur denna stuga inte var svensk på nåt sätt. Fint.
Så kan något kallas turkiskt - och de har ju verkligen snott rubbet, inklusive jorden de står på, så är vi ganska fria att utöka begreppet svenskt ordentligt.
Vi har verkligen en kultur att vara stolta över. Tänk på allt äkta svenskt som jultomten, julgranen, Lucia, Jesus Kristus, kåldolmar.
Jag kommer att tänka på turkarna, eftersom det ändå är sån turbulens kring dem på diskussionerna här intill. I Turkiet har man en känsla för att tycka att allt är turkiskt. Ja, faktiskt! De är som svenskar fast tvärtom. I Sverige ska man hela tiden dekonstruera svenskheten - ingenting är svenskt, allt kommer någon annanstans ifrån. Jag minns en bild på röd stuga med vita knutar. Det var på Moderna muséet. Texten bredvid visade steg för steg hur denna stuga inte var svensk på nåt sätt. Fint.
Så kan något kallas turkiskt - och de har ju verkligen snott rubbet, inklusive jorden de står på, så är vi ganska fria att utöka begreppet svenskt ordentligt.
Vi har verkligen en kultur att vara stolta över. Tänk på allt äkta svenskt som jultomten, julgranen, Lucia, Jesus Kristus, kåldolmar.
Det är, som sagts ovan, inte hur husen ser ut som är det väsentliga - det är symbolvärdet. Är den enda vägen att gå att få fler Rosengård (där man bland annat kastar sten mot ambulanser och brandkår), Södertälje (gruppvåldtäkter), Botkyrka (grov kriminalitet), Husby osv, osv. Detta är orter med en stor andel invandrare från Mellanöstern. Hur många fler platser i Sverige vill vi få förstörda?
Att lägga skulden på de som protesterar genom att kalla dem främlingsfientliga eller påstå att de har fördomar sätter tyvärr inte stopp för den högst påtagliga brottsligheten.
Anser SD att svensk lag skall gälla i Sverige?
Sedan 1952 har vi nämligen religionsfrihet i det här landet. Religionsfriheten är till och med inskriven i regeringsformen, och är därmed en del av grundlagen.
#8 Richard_R, 2009-11-24, 17:
"Det är inte den aestetiska arkitekturen som många folk motsäger sig"
Nej, men varför säger då inte Sverigedemokraterna detta rent ut? Varför vågar de inte öppet medge att de vill inskränka religionsfriheten?
"Svensk byggnadstradition vilar på samma grund som muslimsk" - jaha, och?
Jag vill iaf inte bli påtvingad en massa muslimer i mitt land.
Obsession
Radical Islam’s War Against the West.
Se filmen gratis nu online...
http://www.radicalislam.org/obsession.php
Författaren uppehåller sig vid byggnadsteknik etc, men tycks inte ha förstått vad debatten handlar om.
I grunden anser jag att det handlar om värdegrund och inte om husgrunder.
Fast värdegrund och husgrund har vissa likheter. En grund är något som vanligtvis håller uppe en konstruktion. En husgrund till exempel bär ju upp hela huset. Om grunden däremot är dålig kan hela konstruktionen bli sned, vind och fyller inte sin funktion. Det säger sig självt att en grund ska vara stabil och hålla i långa loppet.
Svenska samhällets värdegrund är viktig. Därför att denna värdegrund styr i sin tur många olika fenomen i samhället. Precis som en husgrund styr hur huset ser ut.
Den svenska värdegrund utgår från alls människors lika värde, och en basal princip är att lagen ska gälla alla och vara lika för alla. Oavsett ursprung, inkomst, kön etc.
Därför ska inte det svenska samhället överhuvudtaget acceptera muslimska krav på en särlagstiftning för muslimer.
Om vi börjar särlagstifta en grupp i samhället kommer det snart att följas av krav från fler grupper. De muslimska grupper som framfört krav på särlagstiftning förstår kanske detta, men det verkar däremot inte som att de respekterar det.
Om man vill vara svensk medborgare ska man också respektera svensk lagstiftning.
Vidare ska det svenska samhället vara oerhört skeptiskt till att vissa grupper i samhället tvingas eller väljer att täcka över kroppen och dölja sin identitet. När man möts och talar med varandra måste man också kunna se vem det är man talar med. För de flesta svenskar är detta självklart.
Jag tycker att detta också ska vara självklart i fortsättningen i det Sverige som jag vill leva i.
/NiclasL
#11 Erik 223 Andersson, 2009-11-24, 18:29
Du menar alltså att en moské inte ens ska få uppföras i form av en röd stuga med vita knutar. Har du tänkt avskaffa religionsfriheten?
#14 Nisse i Hökarängen, 2009-11-24, 19:09
Och var ligger "ditt" land? Om det ligger i Sverige råder svensk lag och därmed religionsfrihet.
Hur kan folk vara så naiva? Läs igenom artikeln igen och se hur fel hon har. Och försööök koppla bort ert pk-sinne för en liten minut. Tragiskt.
Re: #17 Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45
Ja, i Sverige råder svenska lagar och religionsfrihet, men har det någon koppling till att jag inte vill bli påprackad en massa muslimer? De är deras nattståndna värderingar (särlagstiftning etc.) jag tar avstånd ifrån. (Får man inte det enligt rikets lagar?)
Koppla av din PK-fasad kanslern!
Trullson är flitig på Newsmill, om hon är en typisk representant för de nya "socialmoderaterna" får andra bedöma. Att SD är emot uppförandet av en moské är inget att förundras över och Trullson vet säkert att det inte handlar om "byggnadshistoria" även om hon använder detta i sin motargumentation. SD vill helt enkelt inte ha några moskeér även om de målas med falurött och vita knutar.
Vi har religionsfrihet och visst ska motsvarigheten till våra kyrkor få finnas, men att alltid bejaka det som många har invändningar mot, kan leda fel. Nu talar jag inte om ett antal moskeér utan om en förändring som det aldrig funnits politiskt mandat för. Att inte lyssna och inte försöka förstå kan leda till inflytande från partier som vi inte vill ha.
Det finns problem med invandringen, liksom det finns problem för många invandrare här i Sverige. Att erkänna detta är ett steg till lösning.
Och sådan här lekskolepedagogik ska man behöva höra från Sveriges (host..harkel) förment mest borgerliga parti. Och så undrar etablissemanget varför folk röstar på SD? Moderaterna är ju numera sådana islamkramare och PK-populister att det är vämjeligt. Så moderaterna anser att eftersom inte SD inte gillar moskéer, ska Sverige fortsätta med den mest extremistiska invandringspolitik jag tror något modernt land någonsin utsatts för. Skäms på moderaterna! Inte minst den stora massan moderater som under tystnad låter detta narrspel få fortsätta. Anledningen till utspelet ovan är väl att moderaterna vill visa avståndet till SD samt ha del av den snabbt växande skaran av invandrarröster, men om ni tror att dessa någon i större mängder kommer rösta på sådana uppenbara charlataner så tar ni fel, majoriteten av invandrarna röstar ändå enligt alla undersökningar främst rött. Ta efter Danmark istället, respektera att det finns olika synsätt i ett samhälle och försök att bli det folk trodde att ni var: det vill säga inte bara ekonomiska krämarepersonligheter, utan hederliga människor med en lätt konservativ själ.
Med artikelförfattarens absurda logik existerar ju inga kulturella skillnader mellan någonting. Ingen kulturhistoria är värd att bevara då allt om man går tillräckligt långt tillbaka ändå "vilar på samma grund".
Resonemang som det i artikeln förs förstås bara i syfte att "dekonstruera i syfte att nedvärdera" svenskheten. För inte skulle väl artikelförfattaren kunna tänka sig att gå åt motsatt håll och lobba för att vi borde expandera vår kultur i länder som inte vill ha den? Det vore väl annars berikande för de stackars utlänningarna att få lite svensk, spännande kultur i sin gråa vardag. Mångkultur är ju väldigt viktigt, kanske kunde vi hitta medel i biståndsbudgeten för att sprida exempelvis svensk midsommartradition till mellanöstern?
Borde inte debatten ha vuxit ifrån sånt här trams vid det här laget?
#19 Nisse i Hökarängen, 2009-11-24, 21:26
Vad babblar du om? Det finns ingen särlagstiftning för muslimer. Du får ta avstånd från deras värderingar så mycket du vill och vice versa.
#16 NL, 2009-11-24, 19:22
Men det är ju SD som vill införa särlagstiftning för muslimer.
Henrik Vinges kommentar är ju alldeles klockren. Mycket belysande och logisk. I all sin tragik.
"Svenska människor har sitt ursprung i östafrika!"
Det är direkt tramsigt att via islamsk arkitektur försöka genomföra ett apologistiskt resonemang till islams fördel. Låt oss fastslå att islam överhuvudtaget inte har att göra i det moderna västerlandet. Och om någon skulle tycka att en moské här och en moské där väl inte stör eller på ett oacceptabelt sätt kontrasterar mot västerländsk arkitektur, åldrig eller modern, så bör vederbörande göra en bildsökning (Google) på 'moské' eller 'mosque' eller 'masjid'. Det blir miljoner av träffar - och med handen på hjärnan, finns det någon av dessa ofta om bröllopstårtor påminnande byggnadsverk som skulle arkitektoniskt passa in bland björkar och granar eller i miljonprogrammets numera ghettoiserade förorter?
Till nöds kanske Stockholms moské med avseende på exteriören kan godtagas, men så är det ett gammalt äktsvenskt elverk ritat av Ferdinand Boberg som tyvärr blivit ombyggt till bönehus för tillbedjan av en främmande och illasinnad beduingud. Att Boberg hämtat inspiration från orienten förefaller långsökt. Studerar man hans numera mest bekanta skapelse 'Rosenbad', så finns det ännu inte något i exteriören som anknyter till islam - även om huset på insidan är nedlusat med islamofila och apologistiska tjänsteandar, blivande dhimmis, av vilka vissa jobbar hårt för införandet ett framtida svenskt kalifat. När det nu inte gick att etablera stalinismen i landet, så kanske det kan lyckas med mohammedanismen.
Om Sverigedemokraterna kan man tycka vad man vill, men de är den enda politiska 'falang' i detta vilsegångna land, som har någon realistisk uppfattning om faran med en fortsatt idiotiskt välvillig islamisering av såväl Sverige som Europa.
Alla ni som har välfungerande frontallober innanför pannbenet - följ IBM:s 80-åriga uppmaning: THINK!
- - - - -
Vad är COUNTERJIHAD?
ATT MOTARBETA ISLAMISERING OCH BLÅSA NYTT LIV I VÄSTVÄRLDEN!
Islam har alltsedan sin start för fjorton århundraden sedan befunnit sig i krig med västvärlden. Muslimer världen över anser sig fortfarande vara i krig med icke-muslimer; det är därför som Islam hänvisar till detta förhållandet med uttrycket Dar al-Harb eller "Krigets Hus".
Västvärlden har emellertid glömt bort att detta krigstillstånd fortfarande råder. Istället har vi hemfallit åt illusionen att Islam är en helt vanlig religion precis som judendomen, kristendomen, hinduismen och buddhidmen.
Tyvärr förhåller det sig inte så. Islam är först och främst en totalitär, politisk ideologi, vars sanna natur döljs under den sockersöta glasyren av en primitiv ökenreligions olika attribut. Det öppet deklarerade målet för islamsk såväl teologi som politiska ideologi är att införa islamsk överhöghet världen över, som då kommer att betecknas Dar al-Islam eller "Underkastelsens Hus" - på engelska "the House of Submission".
Allmänt accepterad islamsk teologi baserad på Koranens lära kräver uttryckligen att Islam skall spridas genom alla möjliga och till buds stående medel -- även genom våld och massakrer, om så skulle krävas. Denna process benämnes JIHAD, eller "heligt krig".
Det faktum att den övervägande delen av världens Muslimer, trots det religiösa påbudet, inte (öppet) stödjer eller engagerar sig i att bedriva "heligt krig" eller våldsam JIHAD saknar relevans. Om bara en procent av världens troende muslimer tar det islamska påbudet om JIHAD på allvar, innebär det att det finns 15 millioner människor spridda bland världens muslimer som vill förgöra oss otrogna västerlänningar - och vi har ingen möjlighet att i förväg avgör vilka de är.
Därför har vi som motsätter oss den islamska totalitära ideologien samt dess fortsatta expansionen i västvärlden bildat en världsomspännande koalition kallad COUNTERJIHAD.
Målen för COUNTERJIHAD är följande:
1.
Att motarbeta ytterligare islamisering av västvärlden genom att propagera mot och om möjligt förhindra muslimsk invandring, att införa förbud mot etableringar av specifikt islamsk karaktär i offentliga miljöer och på offentliga institutioner samt verka för förbud mot påträngande allmän uppvisning av islamsk praxis.
2.
Att verka för att Islam förblir inom gränserna för existerande nationer med muslimsk majoritetsbefolkning och att till ursprungslandet eller till någon av dessa länder deportera alla muslimska brottslingar samt de som bevisligen är oförmögna eller ovilliga att helt assimilera sig till invandringslandets majoritetskultur.
3.
Att avsluta alla bistånd och andra former av bidrag till ekonomier i muslimska länder.
4.
Att på gräsrotsnivå utveckla ett nätverk ämnat att ersätta den nuvarande politiska konstellationen i våra olika länder och undanröja den härskande multikulturella ideologin, vilken möjliggör islamisering och, om den lämnas i fred, kommer att förorsaka den västerländska civilisations förintelse.
Vi är en löst organiserad internationell sammanslutning av likasinnade personer och av privata organisationer. Vi delar alla de övergripande mål som redovisats ovan. Vi är partipolitiskt obundna och välkomnar presumtiva medlemmar av alla politiska chatteringar som delar vår uppfattning och vår målsättning och som också hyser ett starkt engagemang för västvärldens humanistiska och demokratiska värden.
Vi är kristna, judar, buddhister, hinduer, sikher, bahaier, agnostiker, ateister och ex-muslimer.
Vi bor och verkar i Argentina, Australien, Österrike, Belgien, Bulgarien, Kanada, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Indien, Irland, Israel, Italien, Litauen, Malta, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge , Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Serbien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien och USA.
- - - - -
http://tinyurl.com/yaxju88
http://tinyurl.com/y9qx5gj
http://tinyurl.com/ydme9po
http://tinyurl.com/y9j8mhw
http://tinyurl.com/ygc9njc
http://tinyurl.com/ycefwdl
http://gatesofvienna.blogspot.com/2009/11/incompatibility-of-political-i...
"Men samtidigt reser sig Telenors stora mobiltelefonmast över Gräsvik från huvudkontor i Karlskrona, med en modern arkitektur av samma utformning som en minaret."
Syftet med en mobilmast är att sprida information och kunskap, samt erbjuda gemenskap. Syftet med en minaret är....?
#26 LN, 2009-11-24, 22:37
Vilket patetiskt svammel. Åk till Afghanistan och bedriv ditt kontrajihad där. Glöm inte foliehatten.
Eller så borde vi egentligen debatera äganderätten i vårt land.
Om jag äger min mark ska jag få bygga vafan jag vill på den så länge det inte förstör för mina grannar.
Lustig infallsvinkel, särskilt då muslimsk arkitektur ju faktiskt skiljer sig ganska rejält från den sekulariserade europeiska byggtraditionen. De intrikata geometriska mönstren som blev en ersättning för icke-tillåtna dekorationer inom islam är bara ett exempel (avbildningar av människor m.m.).
Tycker personligen att muslimsk arkitektur är både snygg, intressant och väl värd att åter inspireras av (när det gäller nästa ism inom arkitekturen). Det innebär dock inte att jag är särskilt förtjust i vare sig islam eller andra ålderdomliga och ovetenskapliga livsåskådningar (som kristendom). Det innebär inte heller att jag ser det som rimligt att Sverige skall ta på sig jobbet som hela världens socialbyrå.
Kan kanske lägga till iakttagelsen att få av de invandrare jag talat med ser ytterligare invandring som något positivt för oss som bor här nu.
Men herre gud,
Det blir så fruktansvärt löjligt när debattörer ska dra in antisemitism när man diskuterar SD, som förövrigt är det parti i Sverige som är mest pro-Israel. Vänstern tycker väl knappt att Israel har rätt att existera, högern vågar inte uttala sig eller röra frågan. Däremot skriver SD i sitt parti-program att det är starkt pro-israeliska och detta märks bla genom att två framträdande Sverigedemokratiska politiker (bröderna Ekeroth) är just judar.
Det är övriga partier som är antisemitiska jämfört med Sverigedemokraterna!
Sen förstår jag inte varför alla politiker tävlar om att framställa islam som en naturlig del av vårt samhälle. Det är en religion, religioner får man tycka hur illa om man vill. Det ligger nära till hands att jämföra hur mänskliga rättigheter (speciellt för kvinnor) ser ut i muslimska länder för att vilja hålla skiten marginaliserad i Sverige!
Kan inte Ann-Louise Trulsson skriva om nåt annat än hur vackert det är med islamisering?
Men är det inte intressant att veta varifrån vår byggnadskultur faktiskt kommer? Även om man gilar (sd). Eller framförallt om man gillar (sd)?
Nu får ni ju faktiskt bestämma er. Antingen är svensk kultur viktig och då kanske ni får sätta er på skolbänken och läsa på. Eller så är den det inte; i så fall är man ju en rätt hycklande (sd)-supporter.
Någon skriver:
"Sambandet mellan kulturella värderingar och arkitektur är väldigt löst taget."
Varför inte ta en gruppresa till Berlin och studera lite arkitektur?
En annan skriver:
"Ingen kulturhistoria är värd att bevara då allt om man går tillräckligt långt tillbaka ändå "vilar på samma grund".
Vad menas? För mig betyder det här att vissa former av kultur har lägre värde och i förlängningen inte får finnas. Vissa kulturformer är inte värda att bevara. Eftersom kultur är mänskliga uttryck och mänsklig odling, betyder detta i princip ändra dig eller dö. Så leder (sd)s ideologi till folkmord.
Islams inflytande på västvärlden är enormt. Islam är i sin tur starkt påverkat av indisk kultur. Matematik, vetenskap, kritiskt tänkande, demokratiska principer, religionsfrihet(!) praktiserades av indiska, inte minst muslimska härskare, när Europa var styrt av enväldskonungar av Guds nåde, och brände kvinnor och vetenskapsmän på bål.
Bästa sättet att bekämpa islams moderna(!) fundamentalistiska tendenser är att lyfta fram det enorma kulturella bidrag den islamiska kulturen haft från dess begynnelse fram till idag.
Det är dags att lägga Samuel Huntingdons kvasireligösa alster Clashes of Civilisations längst ner i bokhögen bland de skrifter som bör glömmas. Det är en text som bara några få har läst, men alla islamofober och (sd)-are indirekt påverkats av.
Teserna tuggas om och om i vulgärform här på Newsmill, men de har blivit fullständig sågad med fotknölarna både av sakkunniga med extremt tydliga argument men också av själva verkligheten (ställ er på en gata i Teheran eller Mumbai och spana efter civilisationskrig, ni hittar ingenting, jag lovar).
@Utlandssvensk: "Islams inflytande på västvärlden är enormt"
Korrekt och det är detta hemska och blodiga inflytande som SD vill minska. I mitt andra hemland Filippinerna mördade en muslimsk klan 47 människor i måndags för att stärka sin politiska makt. Det är muslimer som dödar muslimer i mellanöstern och sydasien. Snart börjar dom här också med sitt konfliktsökande och sin terror.
"Vetenskapsmännen" i mellanöstern under medeltiden bevarade en del antik kunskap på grund av att mullorna då var för svaga för att krossa dem. Det ska vi inte hylla mullorna och islam för. Det var islams oförmåga under medeltiden att tysta dom som gjorde att kunskapen bevarades. Så småningom blev mullorna och islam starkare och all "vetenskap" tystades.
#32 MidasTouch, 2009-11-25, 07:24
Det finns ingen motsättning mellan pro-Israelism och antisemitism. Bortsett från nynazistiska partier är SD det parti som hyser flest antisemiter. Enligt SDs ideologi hör judar hemma i Israel och inte i Sverige.
Islam är Sveriges näst största religion, så visst är islam en naturlig del av vårt samhälle. Att förbjuda moskébyggen med hänvisning till att det skulle avvika från svensk byggnadstradition är ju rena rama tramset.
Artikelförfattarens huvudtes är att SDs resonemang är kvasivetenskapligt. För att styrka det för hon själv ett kvasivetenskapligt resonemang. Det ligger inte särskilt långt bort att på samma sätt hävda att det svenska paralamentariska systemet har sin grund i muslimska traditioner. Whatever som kidsen säger.
Det handlar givetvis inte om byggnadskonstruktionen, det handlar om ett motstånd mot en för stark islamisering och att folkgrupper blandas på det här sättet.
Hade du förstått vad SD står bakom hade du aldrig skrivit det här, du är bara som resten av pajaserna som tror att de vet något.
"Det finns ingen motsättning mellan pro-Israelism och antisemitism. Bortsett från nynazistiska partier är SD det parti som hyser flest antisemiter. Enligt SDs ideologi hör judar hemma i Israel och inte i Sverige."
Du har inte förstått vad antisemitism är, Järnkanslern, och dessutom har du inte förstått vad nationalism är.
Att anse att judarna har rätt till ett eget land där de kan leva fria från förtryck är motsats till antisemitism.
Vill du hitta riktiga antisemiter, titta till vänster.
Om folk här vore läskunniga skulle de förstå att artikeln inte handlar om byggnadskonstruktionen. Det Trulsson angriper är ju det faktum att SD använder sig av ett illa underbyggt kvasiresonemang i en kvasifråga, eftersom de inte kan säga vad de innerst inne tänker ("inga blattar på min gata!") utan att göra sig politiskt omöjliga. Det är SD och ingen annan som har satt igång arkitekturdebatten; Trulsson visar bara att de inte har något på fötterna när man granskar deras argumentation.
#35 Lars H, 2009-11-25, 09:05
Du svamlar om sådant du inte har det minsta begrepp om.
Filippinerna var muslimskt långt före de kristna kom och kolonialiserade landet och tvingade på dess folk kristendomen och västerländsk rasism. Sedan dess har landets plundrats av kolonialherrar och inhemska diktatorer. Så din anklagelse mot islam för dess "blodiga inflytande" är fullkomligt grotesk. Landets korrupta mördarregim backas upp av USA (big surprise)
I ditt "andra hemland" har hundratals vänsterpolitiker, människorättsaktivister, fackföreningsaktivister och journalister mördats eller "försvunnit" av regeringsstödda mördarpatruller. I Mindanao, där massakern ägde rum, har hundratusentals människor tvångsförflyttats.
Den filippinska polisen pekar ut en politisk bundsförvant till president Gloria Arroyo som huvudmisstänkt. Att 18 av de mördade var journalister tyder på att detta handlar om något mer än en fejd mellan klaner. Det politiska mördandet som sanktioneras från högsta ort lär fortsätta.
Det du försöker framställa som en muslimsk maktkamp är sjuka fantasier som bara kan uppstå hos hjärntvättade islamofober.
"Israel har ej skrivit på avtal och har med än 200 atombomber riktade mot alla Europas huvudstäder! Sionist regimen är ett hot mot mänskligheten!"
anti_lögn. Att kalla judar för sionister hindrar inte att det du sprider är antisemitisk propaganda. Det är fjäder i hatten för Ann-Louise Trulsson att ha dig på sin sida.
Vilken tur att Sverigedemokraterna finns. Annars har vi som är kritiska till den nuvarande massinvandringen och den spirande islamismen i Sverige inget parti att rösta på.
Jag kan hålla med om att kultur inte är SD:s bästa gren. När SD efter valet 2010 har nått stora framgångar kommer det att finas många nya SD-sympatisörer även från kultursektorn.
RE: #39 anti_lögn, 2009-11-25, 11:42
Smörja staplas på varandra och skulle newsmill ta bort lögner så börjar de med din. Leve Israel!
Andra saker!
Om författaren så undrar jag vad hon som förtroendevald har för demokratiskt mandat. Vi har ju på papperet en "representativ" demokrati. Att kalla meningsmotståndare för fula ord gör inte att (den oerhört ointressanta) artikeln blir intressantare. Det som däremot är intressant med den är det oerhörda förakt den visar för människor som inte tycker samma sak. Fast så är ju hela diskussionen om "flyktingar" och de yttersta offren är de som verkligen behöver skydd.
Ann-Louise Trulsson (M) har uppenbarligen börjat med att sätta upp ett mål för sin artikel, varpå hon har sökt och samlat på sig argument som stöder det hon redan från början har bestämt sig för att bevisa, oavsett hur krystade argumenten är.
Verklighetens människor behöver inga krystade argument för att kunna skilja en islamsk moské från en kristen kyrka.
#45 Anja, 2009-11-25, 13:12
SDs bidrag till kulturen hittills består i att värna om den nazistiska "sångskatten" och vitmaktmusik...
#36 Järnkanslern
Du skrev att "det finns ingen motsättning mellan pro-israelism och antisemitism". Skojar du med mig? Det blir naturligtvis svårt att vara pro-israel och avsky judar samtidigt.
Sen har du fel ang. om att enligt SDs ideologi hör judar hemma i Israel, det är nämligen så att SD inte har någon ideologi gällande judar förutom det faktum att de är pro-israel. Leta reda på det stycke i Sverigedemokraternas partiprogram där det står att judar hör hemma i Israel tack. Som sagt finns flera framstående judar hos SD, bröderna Ekeroth tex. Förövrigt har ju SD inte något emot de som anpassar sig och lever på ett sätt som inte stör vårt kulturarv eller levnadssätt.
Sen är vänsterpartierna de partier som har flest antisemiter. De visar gång på gång att de avskyr judar.
Ang. Moskéerna har du dock en poäng även om jag inte tycker att man nödvändigtvis behöver behandla alla religioner lika då vissa är mer destruktiva än andra.
#48 Järnkanslern
I stora drag känner jag till SD:s historia. Den är ganska brun och inte vacker.
Idag bryr sig inget av riksdagspartierna om det stora missnöje som en stor del av svenskarna känner inför den invandrings- och migrationspolitik som alla senare regeringar fört. När inte politikerna lyssnar måste väljarna reagera. Många kommer att missnöjesrösta på SD om riksdagspartierna inte totalt ändrar sin invandringspolitik.
#44 Bo T
Det är brottsligt att jämföra judar med massmördarna, krigsförbrytare sionist regimen.
Hur kan du jämföra en oskyldig jude med de kriminella som stulit organ från palestinier?
Jag som en muslim följer min heliga bok där står tydligt:
49:13. O människor, vi skapade er från samma man och kvinna, och gjorde er till distinkta folk och stammar, så att ni ska kunna känna igen varandra. De bästa bland er i GUDs ögon, är de mest rättfärdiga. GUD är Allvetande, Medveten.
2:62] DE SOM tror [på denna Skrift] och de som bekänner den judiska tron och de kristna och sabierna - ja, [alla] som tror på Gud och den Yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv - skall helt visst få sin fulla lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem.
Du är inte trovärdig länge!
#44 Bo T, 2009-11-25, 13:05
Oroa dig inte. Jag har full koll på vad antisemitism och nationalism är.
Antisemitismen är ett kristet påfund och går att belägga redan hos kyrkofäderna. Att Martin Luther var en glödande antisemit borde varje skolunge veta. Inte konstigt att de flesta nazister var protestanter även om Hitler själv var katolik. Efter Hitlers nederlag var det inte längre comme il faut att vara antisemit och kristen. Nu började de kristna istället skriva om historien. I USA som fått ett tillskott på miljontals judar började högerkristna exempelvis fantisera ihop något man kallade judeokristen tradition för att försöka skyla över motsättningar mellan judar och kristna. Den enda judeokristnatradition som funnits är som bekant kristen förföljelse av judar, pogromer och förintelse.
I Sverige var det ovanligt många präster som var nazister, särskilt i väst-Sverige. Sveriges ärkebiskop kände på ett tidigt stadium till förintelsen men teg om detta för att inte stöta sig med tyskarna. Den svenske kungen skrev i hemlighet beundrarbrev till Hitler och endast tack vare ett flygplan störtade slapp vi pinsamheten att få en nazisympatisör på tronen.
Att anse att judarna har rätt till ett eget land är inget hinder för en antisemit. Nazisterna samarbetade med sionister för att uppmuntra judisk emigration till Palestina. Innan "den slutgiliga lösningen" hade nazisterna långt gångna planer på att exportera judarna till Madagaskar där de kunde få en egen stat. Nu blev det inget av med detta eftersom britterna tog över Madagaskar innan planerna hann sättas i verket.
Re: #23 Järnkanslern, 2009-11-24, 22:18
Det var ju du som började hacka (på mig) #17 Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45 ditt inlägg: #17 Järnkanslern, 2009-11-24, 19:45
Vem bryr sig om hur byggnaderna ser ut? En moské kan vara i vilken lägenhet som helst. Det är vad som "lärs" ut där inne som är det vansinniga. Och att svenska skattemedel finansierar dessa byggen, organisationer och religösa friskolor är ännu värre.
Folk av olika religösa (och ideologiska) uppfattningar har aldrig dragit jämt. Vad får svenska politiker, svensk media och vänstern att tro att vi skulle acceptera varandra och komma överens nu? "För att det snart är 2010?" Bokstavstroendes åsikter utvecklas inte då böckerna (bibeln & koranen) redan är skrivna och därmed omöjliga att utveckla eller ändra.
Ska det fungera pga av att vi ickemuslimska svennar är så toleranta och politiskt korrekta? Knappast.
En bokstavstroende muslim och jag har ingenting gemensamt. Denna vill inte lyssna på mitt "skitsnack" och jag vill inte lyssna på dennas "skitsnack". Vi är så totalt olika att de flesta dialoger inte leder någonstans eller spårar ur fullständigt.
Jag kommer aldrig att acceptera en religös uppfattning som klart och tydligt menar att oliktänkande är hundar som förtjänar att dö. Men att det har med arkitektur att göra är ju bara löjligt och det märks att skribenten inte har något vettigt att komma med.
Frigör sinnet, dumpa religionen och kom in i matchen!