Skilsmässa och jämställdheten

Nils Pettersson om Skilsmässa och jämställdheten

Jämställdhet är inte hela lösningen

Heléne Sigfridsson har rätt i en sak, när man ska bli förälder och befinner sig i den allra tidigaste fasen av barnens liv så ter sig könsrollerna tydligare än någonsin. Men när hon skriver att "barnmorskornas diskriminering av pappor måste upphöra" och beskriver en yrkeskår som bakåtsträvare och som medvetet eller omedvetet bevarar ojämställdhet är det förstås en grov generalisering. Jag har en annan bild.


Om författaren

Jag har jobbat med att leda pappagrupper sedan 2004. Numera föreläser jag också om det arbetet på vårdutbildningar, vårdcentraler och på andra platser. Jobbar också som frilansande skribent. Två egenproducerade barn och bonusdotter.

Jag jobbar med pappagrupper på barnavårdscentraler i Stockholm. Tillsammans med Mats Berggren som startade projektet "Pappa på riktigt" är jag också ute i landet och föreläser om det jämställda föräldraskapet. Delvis av det skäl som Helene Sigfridsson anger: jämställdheten har betydelse för om en relation ska hålla eller inte, men också därför att vi tror att fädernas tidiga medverkan i ansvaret för sina barn ger mervärden för både barnen och de båda föräldrarna när det gäller deras framtida relationer. Det finns i de yrkesgrupper som Helene Sigfridsson nämner ett stort intresse för att göra pappan mer delaktig i föräldraskapet - även om det naturligtvis finns undantag.

I mitt arbete med pappor på mödra- och barnavården har jag också sett andra delar av det problem som Sigfridsson anger, nämligen att många barnmorskor och barnsjuksköterskor vill möta papporna inte bara på ett jämställt sätt utan också med utgångspunkt från pappornas behov i denna tidiga föräldrafas men att många upplever att de inte riktigt vet hur de ska möta papporna. Problemet handlar inte lika mycket om jämställdhet som om kunskap om vilka dessa behov är.


Många jag träffar verkar uppleva att det är svårt att bemöta och prata med papporna om frågor som rör föräldraskapet, inte därför att de inte vill utan därför att vanan ännu inte finns. Vad önskar sig männen av föräldrautbildningen? Vilka frågor har de? Vilka behov? Så vitt jag har förstått finns det ännu inte med i dessa gruppers utbildningar.

Däremot så har jag träffat massor av personal i mödra- och barnavården som önskar sig den här kunskapen. Det finns en stor vilja att lära sig mer. Det är tydligt när vi är ute och föreläser och har seminarier kring det jämställda föräldraskapet och pappans behov när han blir förälder. Det är tydligt där jag jobbar med pappagrupper. Det finns också många vårdcentraler som aktivt jobbar med att utveckla träffarna med föräldrarna så att också pappan blir delaktig.

Jag har full förståelse för att det inte är någon lätt sak för barnmorskor och barnsjuksköterskor. Först och främst ska ju papporna komma dit, sedan kanske man bör veta vilka frågor papporna ser som viktiga och därefter ska man också bemöta dem på ett sätt så att de känner sig delaktiga i hela processen tillsammans med sin kvinna. Sedan har man att jobba mot inarbetade strukturer och barriärer som kan vara svåra att bryta igenom.

Jag menar med andra ord att Heléne Sigfridsson hakar upp sig lite för mycket på jämställdhetsaspekten, även om jag naturligtvis håller med om att den här viktig. Men det är framför allt inte utbildning i "jämställda föräldrasamtal" som behövs, det är en utbildning i att också möta pappornas behov som är nödvändig.

Ett sådant exempel är vem som berättar för pappan om de olika känslor man kan ha för sitt barn efter förlossningen. Förmodligen har de flesta en stor kunskap om att mamman kan bli deprimerad efter förlossningen, vi vet att hon kan ha svårt att knyta an till barnet. Men vem talar om för pappan att medan omgivningen förväntar sig att han ska vara världens lyckligaste som nybliven pappa kan det hända att han känner sig förvirrad, tom och till och med ledsen när han håller sitt nyfödda barn? Vem talar om att det inte är en felaktig eller konstig reaktion?

Förmodligen väldigt få. Men det är okunskap om sådant som kan skapa dåliga cirklar för den nyblivna pappan. Han kan börja ifrågasätta sin egen roll redan där. Men i de flesta fall är ett sådant scenario lätta att förebygga genom att helt enkelt berätta om att det är fullkomligt normalt.

Det i sin tur leder till min sista invändning mot Heléne Sigfridssons artikel. Jag tror också att idealet när det gäller föräldragrupper/utbildningar är att föräldrarna går tillsammans och att båda föräldrarnas behov tillgodoses under dessa träffar. Men som det ser ut idag finns det ett stort värde i att pappor får träffas och diskutera sin nya roll i livet tillsammans med en ledare som delar pappaerfarenheten och har en pedagogisk kunskap och tillhandahåller diskussionsämnen. Det handlar om att ge papporna en realistisk bild av föräldraskapet, att prata om föräldra- och barnrelation, om hur parrelationen påverkas, om jämställdhet och vardagspussel. Det handlar om att ge papporna en rimlig chans att berätta om sina tankar kring vad livet med barn innebär.

Det finns ett enormt behov av detta. Något som inte minst den utvärdering som gjordes av pappagrupper visar. Pappor som deltagit tar ut mer föräldraledighet, lever mer jämställt och separerar inte lika ofta som genomsnittspappan.

Det utesluter förstås inte att mammorna inte behöver samma sak. Men både mödravården - och barnavården är kvinnodominerade platser där männens utrymme för att ventilera sina tankar är begränsad. Dessutom finns det som Heléne Sigfridsson i åtminstone någon mån påpekar inbyggt i strukturen som redan från början berättar att kvinnor kan ta hand om barn medan män ska lära sig.

Men som någon så klokt uttryckte det: "När barnet kommer till världen är det också två föräldrar som föds." Vi är med andra ord nybörjare som föräldrar allihop, oavsett kön.







Trackback URL:

Trackback URL for this post:

http://www.newsmill.se/trackback/14575

11 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är många saker - som på ett teoretiskt planer låter stiligt - men på ett praktiskt plan ställs på sin spets i samlevnad och särskilt med barn. Barn är barn och kan inte trollas bort med fagra teorier om vad "föräldrar bör göra för att passa politikernas norm". Man gör det man kan göra och vad som passar bäst - och det är olika från familj till familj, från människa till människa. Problemet som tas upp här är att "systemet" inte har vana och kunskap att bemöta pappor - eller män - eller pojkar. Det blir tydligt här men det är tyvärr ett alltför vanligt mönster hos många myndighter och andra offentliga institutioner - även public service-radion och skolan. Det finns tusentals offentligfinansierade projekt som går ut på att "lyssna av och analysera" just kvinnors, mödrars och flickors behov. Motsvarande finns inte för män - eller pojkar. Dom kan man strunta i av olika "teoretiska" skäl. Jag har ibland hört hur klagomål från män bemöts av offentligt, högt uppsatta personer så här. "Det är mest män som klagar över det här". Och det legitimerar att man således inte behöver lyssna eller ta det på allvar. Vem 17 har satt upp sådana normer? Jag bara frågar!

Permalänk | Anmäl #1 Frågande, 2009-11-24, 22:48

Min son ammade i 8 månader, tyvärr kunde jag inte ersätta hans mor. Modersdepression känner jag till och då gäller det att stötta, Även om navelsträngen klipps av så är jag övertygad om att det fortfarande finns ett band mellan mor och barn.
/säger en far

Permalänk | Anmäl #2 Akademiker, 2009-11-25, 00:48

Att BVC inte alltid förstår pappor är uppenbart. Det är en starkt kvinnlig miljö. Men ett tag hade vi en manlig BVC-sköterska som var lysande.

Jag undrade ibland när jag hade småbarn om BVC förstår barn öht? Deras fyraårstest kändes som ett skämt, men jag tror man kommit en bit på väg från den typen av stolligheter på tio år. Sådant kan de ju göra på förskolan med betydligt säkrare resultat.

BVC måste börja se mer till hela föräldraskapet, hur än familjen ser ut, om de vill klara sitt jobb. i detta har artikelförfattaren helt rätt.

#1: Jag har svårt att förstå varför man talar om "politikers norm" eller andra överheter. Det är ingen större skillnad på deras normer och på hela samhällets. Kvinnor och flickors liv är betydligt mindre utforskat än mäns totalt sett i historien. Därför är det relevant att ta reda på mera. Om någon säger "det är mest män som klagar på det här" är det ju givetvis intressant att veta vad som klagas på för att ge ett relevant svar. Feministisk- och kvinnoforskning är ju en riktig slagpåse för många, främst manliga, okunniga debattörer

#2: Visst finns det band mellan mor och barn. Vem har påstått något annat? Eller betyder det att det inte finns band mellan barn och far?

Permalänk | Anmäl #3 Utlandssvensk, 2009-11-25, 06:00

#3: "Jag har svårt att förstå varför man talar om "politikers norm" eller andra överheter...". Det låter som att du inte är så insatt.

Ett exempel är t ex "tvångsdelad" föräldraförsäkring som i runda slängar halva riksdagen står bakom men endast 1/10 av befolkningen - grovt räknat. Det är ett ganska tydligt gap mellan normerna där uppe hur folk vill ha kontroll och handlingsutrymme i sina egna liv.

Och dina aktörer inom "kvinnoforskning" - som i stora stycken beter sig ideologiskt normerande snarare än tvärvetenskapligt analyserande - har således totalt missat 9 av 10 kvinnor och talar för 1/10 av kvinnorna. Men det är klart alla dessa miljoner kvinnor i Sverige begriper ju inte sitt eget bästa? Och män ska väl inte tillåtas kommentera "kvinnoforskning" trots att den indirekt, och ibland direkt, påverkar män?

(Förresten är "kvinnoforskning" omdömt till "genusforskning" så den borde därmed kunna bjuda in även "det andra könet" i större utsträckning med perspektiv och analyser som råkar handla om och beröra dem - männen alltså. Kvinnodominerad forskning om män ger ofta lika platta och verklighetsfrämmande resultat som mansdominerad forskning om kvinnor förr i tiden. Kritik som reflexmässigt avfärdas med att vederbörande har fel kön och därmed är okunnig vinner kanske pyrrhussegrar för en liten krets men blir inte trovärdig i långa loppet).

Permalänk | Anmäl #5 Frågande, 2009-11-25, 10:28

Jag håller med dig om sista meningen men anser inte att pappagrupper är att möta föräldrar lika. Det är att särbehandla papporna.

Många saker avgörs hemma vid köksbordet. Därför vill jag uppmuntra föräldrarna att börja tala med varandra om hur de vill göra. Att tala med andra pappor räcker inte.

Jag har mött många fantastiska barnmorskor och har ett bra samarbete med dem. Rubriksättningen ligger utanför min kontroll.

Ta gärna kontakt med Makalösa föräldrar så kan vi se vad vi kan åstadkomma tillsammans!

Permalänk | Anmäl #6 himlamaja, 2009-11-25, 14:44

RE: #3 Utlandssvensk, 2009-11-25, 06:00

Har du flyttat till månen eftersom du verkar ha verkligt verklighetsfrämmande idéer om politikers "vanlighet" och hur "jämlikhet" i praktiken fungerar?

Permalänk | Anmäl #7 BluePrint, 2009-11-25, 15:47

#2 Akademiker,
"Min son ammade i 8 månader"

Hur gick det till?

Permalänk | Anmäl #8 Kryckan, 2009-11-25, 18:22

Hur ska vi egentligen ha det med våra barn? Jag har vuxna barn och nu snart barnbarn. Vårat umgänge hänger i princip på mig. Och min fru. Utan att vi tar kontakt och är aktiva så sker ingen kommunikation (inom,vad vi tycker, rimlig tid). Som man har jag alltid tagits emot som något av en hjälte, bara för att jag på sin höjd presterat hälften av vad min fru har gjort. Vi har ju den unika chansen att påverka våra barn juste, varför gör vi inte det, utan klagar på varandra och fortsätter att fly och hålla oss undan. Nä nu för mig vill jag bygga detta land. Humanism .

Permalänk | Anmäl #9 Morgan Löfstedt, 2009-11-25, 22:09

Diskrimineringen skriver du själv om:

"I mitt arbete med pappor på mödra- och barnavården har jag också sett andra delar av det problem som Sigfridsson anger, nämligen att många barnmorskor och barnsjuksköterskor vill möta papporna inte bara på ett jämställt sätt utan också med utgångspunkt från pappornas behov i denna tidiga föräldrafas men att många upplever att de inte riktigt vet hur de ska möta papporna."

I vår tid är det ett bra exempel på ojämlikhet att de inte vet/inhämtat hur de ska bemöta pappor.

Permalänk | Anmäl #10 Peter Delshammar, 2009-11-26, 16:31

Diskrimineringen skriver du själv om:

"I mitt arbete med pappor på mödra- och barnavården har jag också sett andra delar av det problem som Sigfridsson anger, nämligen att många barnmorskor och barnsjuksköterskor vill möta papporna inte bara på ett jämställt sätt utan också med utgångspunkt från pappornas behov i denna tidiga föräldrafas men att många upplever att de inte riktigt vet hur de ska möta papporna."

I vår tid är det ett bra exempel på ojämlikhet att de inte vet/inhämtat hur de ska bemöta pappor.

Permalänk | Anmäl #11 Peter Delshammar, 2009-11-26, 16:31

Könskvotering

Så lyckades vi förbjuda den orättvisa könskvoteringen

"I går beslutade regeringen att avskaffa möjligheten att välja studenter efter kön i högskolan. I sex års tid...

Gunnar Strömmer, 2010-03-19 14:3725 6 

Gubbväldets pensionering - vägen till ett mer jämställt näringsliv

Moderaterna har deklarerat att det kan bli aktuellt med kvotering om inte könsfördelningen blir jämnare i...

Marcus Bäckström, 2010-03-05 21:4143 15 

Malmö och antisemitismen

Domare: Guillou är en ohederlig debattör

Min tes är att Reepalus passivitet har sin orsak bl.a i en omsorg om de många röster som i Malmö står att vinna...

Krister Thelin, 2010-03-19 07:56319 40 

Begreppet Israel-lobby används i brist på sakargument

Att skylla på "Israel-lobbyn" är ett vanligt knep hos många Israel-kritiker. Beteendet är numera legio långt...

Lisa Abramowicz, 2010-03-10 18:12243 22 

Mona Sahlin bör be judarna i Malmö om ursäkt

De senaste veckorna har diskussionen om Reepalus uttalanden kring antisemitismen i Malmö kommit upp till ytan....

Peter Rubinstein, 2010-03-09 15:43593 78 

Kulturjournalistiken

Bonnierkoncernen är ett hot mot demokratin

Att några fastanställda veteraner på en morgontidning får gå är knappast ett demokratiproblem. Det är dock deras...

Isabelle Ståhl, 2010-03-18 15:32138 13 

Vakna, Åsa Linderborg! Det existerar inget hat emot DN kultur.

Åsa Linderborg ondgör sig i Aftonbladet kultur över att DN bantar sin redaktion. Denna åtgärd tolkar Lindeborg som...

Maria Mattsson, 2010-03-10 12:06265 35 
annons:

Mest millat


Alla    Arg    Uttråkad    Nyfiken    Glad
  1. Israel
  2. Alliansens logga
  3. Turkiet
  4. Yrsa Stenius
  5. Monarkin
  6. Svensk trupp i Afghanistan
  7. Vänsterpartiet
  8. Rondellhunden
  9. Religion
  10. Carl Bildt
  1. Israel
  2. Turkiet
  3. Socialdemokraterna
  4. Rondellhunden
  5. Svensk trupp i Afghanistan
  6. Religion
  7. Carl Bildt
  8. Sveriges riksdag
  9. Svenska Fotbollsförbundet
  10. Statligt stöd till privata företag
  1. Israel
  2. RUT-avdraget
  3. Svensk trupp i Afghanistan
  4. Cannabis
  5. Mona Sahlin
  6. Moderaterna
  7. Turkiet
  8. Ilmar Reepalu
  9. Carl Bildt
  10. Flyget
  1. Israel
  2. Mona Sahlin
  3. Piratpartiet
  4. Svensk trupp i Afghanistan
  5. Moderaterna
  6. Hemmafrun
  7. Pirate Bay
  8. IPRED
  9. Fredrik Reinfeldt
  10. Islam
  1. Yrsa Stenius
  2. Svensk trupp i Afghanistan
  3. Vänsterpartiet
  4. Religion
  5. Carl Bildt
  6. Högskolepolitiken
  7. RUT-avdraget
  8. Pehrson Folkpartiet
  9. Svenska Fotbollsförbundet
  10. Sjukskrivningsreglerna
  1. Turkiet
  2. Svensk trupp i Afghanistan
  3. Religion
  4. Carl Bildt
  5. Sveriges riksdag
  6. Svenska Fotbollsförbundet
  7. Statligt stöd till privata företag
  8. RUT-avdraget
  9. Gulan och compani
  10. Moderaterna
  1. Svensk trupp i Afghanistan
  2. Mona Sahlin
  3. Moderaterna
  4. Turkiet
  5. Ilmar Reepalu
  6. Carl Bildt
  7. Socialdemokraterna
  8. Tito Beltran
  9. Handskakningsdomen
  10. Religion
  1. Mona Sahlin
  2. Moderaterna
  3. IPRED
  4. Fredrik Reinfeldt
  5. Islam
  6. Aftonbladet
  7. Jan Guillou
  8. Slöjan
  9. Ilmar Reepalu
  10. Socialdemokraterna
  1. Alliansens logga
  2. Arbetsmarknadsutbildning
  3. Moderaterna Folkpartiet
  4. Nya Slussen
  5. Klimatdebatten
  6. Malmös kommunledning
  7. Fler träd
  8. Svensk antidiskrimineringspolitik
  9. Svenska kyrkan
  1. Alliansens logga
  2. Armenien och Turkiet
  3. Klimatdebatten
  4. Arbetsmarknadsutbildning
  5. Ockuperat Gaza
  6. Dan Eliasson
  7. begreppet folkmord
  8. Jämställdhet
  9. greklands kris
  10. Moderate och socialdemokrater
  1. Gud
  2. Klimatdebatten
  3. Spöken
  4. Digitala infödingar
  5. Skvaller
  6. Alliansens logga
  7. Carola
  8. Teatermännen
  9. Anna Wahlgren
  10. pojkflickan
  1. Feministisk porr
  2. Michael Jackson
  3. Konspirationsteorier
  4. Alex Schulman
  5. Twitter
  6. Åttiotalisterna
  7. Tiger Woods
  8. Spöken
  9. Växthuseffekten
  10. Carola
  1. politisk undfallenhet
  2. Moderaterna Folkpartiet
  3. Hemmafrun
  4. Muhamed Omar
  5. livet efter döden
  6. Parapsykologi
  1. politisk undfallenhet
  2. Jämställdhet
  3. statsfeminismen
  4. tvångsmässiga drogtester
  5. Estoniautredningarna
  6. undefined
  7. Moderaterna Folkpartiet
  8. Folkmordet 1915
  9. Hemmafrun
  10. Asylrätten
  1. Istid
  2. Trafikantkompetens
  3. Den nya istiden
  4. Afghanistan
  5. Biståndspolitik
  6. Nyfikna på främmande länder
  7. Zamenhof
  8. Provval
  9. Föreläsare Talarbyråer
  10. politisk undfallenhet
  1. Köpet av Pirate Bay
  2. Andra världskriget
  3. Istid
  4. Thomas Quick
  5. Nya Slussen
  6. Libertas
  7. Bo Baldersson
  8. nya musiktjänster
  9. Herman van Rompuy
  10. Den nya istiden
  1. Israel
  2. Turkiet
  3. Monarkin
  4. Rondellhunden
  5. Globaliseringen
  6. Sveriges lärare
  7. Privatisering av arbetsförmedlingen
  8. Åsa Linderborg
  9. Statligt stöd till privata företag
  10. KD-män
  1. Israel
  2. Socialdemokraterna
  3. Rondellhunden
  4. vilks
  5. KD-män
  6. Camilla Lindberg
  7. Monarkin
  8. Nobelmuseet
  9. Mona Sahlin
  10. drogliberalism
  1. Israel
  2. RUT-avdraget
  3. Cannabis
  4. Flyget
  5. Rondellhunden
  6. Darwin
  7. Fosterlandskärlek
  8. KD-män
  9. vilks
  10. Nyamko Sabuni
  1. Israel
  2. Piratpartiet
  3. Svensk trupp i Afghanistan
  4. Hemmafrun
  5. Pirate Bay
  6. RUT-avdraget
  7. Gud
  8. Fildelning
  9. Sanningsrörelsen
  10. Maria Wetterstrand

Dagens populäraste artiklar


  1. Domare: Guillou är en ohederlig debattör
  2. Bonnierkoncernen är ett hot mot demokratin
  3. Flitiga studenter är ett dåligt mått på om en utbildning har bra kvalitet
  4. Fd PO Pär-Arne Jigenius: Jan Guillou missbrukar PO-institutionen
  5. Sanningen bakom Aftonbladets lögner om vårt bröllop
  6. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  7. Vakna, Åsa Linderborg! Det existerar inget hat emot DN kultur.
  8. Den annars regimlojala turkiska pressen vill att folkmordet erkänns
  9. Cirkusdirektör: Alliansens nya logga är för fårskallar
  10. "Nykolonialism" – enda möjliga räddningen för Somalia?
  1. Domare: Guillou är en ohederlig debattör
  2. Bonnierkoncernen är ett hot mot demokratin
  3. Så lyckades vi förbjuda den orättvisa könskvoteringen
  4. Vakna, Åsa Linderborg! Det existerar inget hat emot DN kultur.
  5. Mona Sahlin bör be judarna i Malmö om ursäkt
  6. Högskolans främsta problem är grundskolan
  7. "Nykolonialism" – enda möjliga räddningen för Somalia?
  8. Den annars regimlojala turkiska pressen vill att folkmordet erkänns
  9. Somalia riskerar att Talibaniseras
  10. Cirkusdirektör: Alliansens nya logga är för fårskallar
  1. Domare: Guillou är en ohederlig debattör
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. Israels ambassadör bör respektera svensk grundlag
  4. Moraliskt förkastligt och juridiskt fel att berömma en statsmakt för mord
  5. Bonnierkoncernen är ett hot mot demokratin
  6. Artikeln som Skånska Dagbladet inte ville publicera
  7. Vakna, Åsa Linderborg! Det existerar inget hat emot DN kultur.
  8. Vi assyrier låter inte riksdagens beslut påverka vår inställning till Turkiet
  9. Fd PO Pär-Arne Jigenius: Jan Guillou missbrukar PO-institutionen
  10. Flitiga studenter är ett dåligt mått på om en utbildning har bra kvalitet

Newsmill seminarier


  1. Bluffen om sjukskrivningsexplosionen skymmer fortfarande den viktiga frågan
  2. Sveriges största bidrag till miljön kräver att staten är med
  3. Därför ska staten inte stödja enskilda företag
  4. Mycket tveksamt om staten ska stödja vissa branscher
  5. Absolut viktigast är en ny politik för företagande
  6. Tydligt att moderaterna inte tar ansvar för kvalificerad industri
  7. Historiskt har staten spelat en avgörande roll för svensk industri
  8. Myten om industrins minskande roll
  9. Fackföreningsekonom: Dags för en riktig flexibilitet på svensk arbetsmarknad
  10. Norberg gör det för enkelt för sig
  1. Absolut viktigast är en ny politik för företagande
  2. Bluffen om sjukskrivningsexplosionen skymmer fortfarande den viktiga frågan
  3. Därför ska staten inte stödja enskilda företag
  4. Mycket tveksamt om staten ska stödja vissa branscher
  5. Till skillnad från konkurrentländerna saknar Sverige en innovationspolitik
  6. Tydligt att moderaterna inte tar ansvar för kvalificerad industri
  7. Sveriges största bidrag till miljön kräver att staten är med
  8. Myten om industrins minskande roll
  9. Inget av regeringsalternativen har en lösning på utanförskapet
  10. Globaliseringen ökar kraven på nya kunskaper
  1. Bluffen om sjukskrivningsexplosionen skymmer fortfarande den viktiga frågan
  2. Därför ska staten inte stödja enskilda företag
  3. Absolut viktigast är en ny politik för företagande
  4. Sveriges största bidrag till miljön kräver att staten är med
  5. Tydligt att moderaterna inte tar ansvar för kvalificerad industri
  6. Mycket tveksamt om staten ska stödja vissa branscher
  7. Historiskt har staten spelat en avgörande roll för svensk industri
  8. Vi behöver Sveriges hjälp för att minska flygets miljöpåverkan
  9. Myten om industrins minskande roll
  10. Norberg gör det för enkelt för sig

Karin, PM och Leos blogg

Kulturskribenternas krisande

Ett av städerskan välstädat hem. En fräsch ...

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Karin, PM och Leos blogg

Kulturskribenternas krisande

Ett av städerskan välstädat hem. En fräsch ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.