Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sd in i riksdagen?

Ann Helena Rudberg om Sd in i riksdagen?

Ta det piano Kjell-Olof Feldt

Kjell-Olof Feldt målar upp ett skräckscenario inför nästa val, som om det var ett krig som pågick. Blocken måste lösas upp och gå ihop annars hotar katastrof.


Om författaren

Ann Helena Rudberg var medlem i det socialdemokratiska partiet på 70-talet, men gick ur när villaägarna fick frisedel av Olof Palme. Hon har röstat med dem i större delen av sitt liv, men bytte till borgarna år 2006. Då hade den socialdemokratiska regeringen tagit ifrån henne elvatusen i månaden i omgångar.

 

Jag tycker att det är fantastiskt att de partier, som inte ens finns i riksdagen eller de yttersta yttringar av ett manligt hormonöverskott, som ger upphov till våld och bränder, ska få bestämma hur de partier, som sitter i riksdagen ska uppföra sig. Rädslan råder överallt och nu också hos Kjell-Olof Feldt, som tycker att alla måste gå samman, som om det vore ett raskrig som utspelar sig.

Hetsas det inte lite väl mycket inför sådana manifestationer, som ägde rum i går i Vellinge? Jag menar inte då på internet i första hand - utan från våra gammelmedier, som skriver som om det skulle stå ett avgörande slag i detta krig, som tydligen pågår mellan invandrare och svenskar. Nu blev det istället mycket lugnt, ett par ägg kastades och någon greps för det. Annars hade polisen ingenting att göra.

Och det där eldandet på gräsmattan utanför flyktingboendet, som har rört upp så mycket känslor. Vad handlade det om? Jag har sett på bilder från detta boende, att det inte fanns ett enda löv, som gick att elda. Det var nämligen storm i området dagarna innnan. Detta innebär alltså att ifall något eldades - och bevis finns ju för det är svart på gräsmattan - så måste detta något ha burits dit.

Enligt uppgift i medierna så var det lite hö, som hade lagts under löv. Jaha det är ju alldeles förfärligt hur det går till i Sverige. Löv eldas varje vår och ibland höst i detta land, för då är det fuktigt och ingenting brinner riktigt. Om någon verkligen hade velat ställa till elände, så hade den förstås smugit fram till huset och tuttat på. Men nu verkade istället detta vara någon mycket hänsynsfull, som bara ville ha maximal uppmärksamhet på detta från pressens sida. Och det lyckades till hundra procent. Bingo!

Men naturligtvis orsakade all denna haussning från massmedierna, att det eldades en smula i Rosengård i natt. Några tände på kärror från en bensinstation medan trafiken flöt förbi någon meter därifrån, som vanligt. Se detta från Sydsvenskan http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_malmo/article569264/Oroligheter-i-Rosengard.html

De enda som inte vågade sig dit var tydligen polisen. De blev så rädda för stenar, att de måste kalla in stora insatsstyrkan från området, innan de kunde gå in i Rosengård och "säkra" området. Fullt krig alltså. I alla fall om polisen får beskriva det.

Alltså för mig, som är uppvuxen i förorten Björkhagen i Stockholm, så håller det här på att bli lite löjeväckande. Jag känner igen allt från min barndom, fast då var allt mer förljuget och jag vågade aldrig berätta att jag hade blivit överfallen två gånger på väg från skolan. Inte heller polisanmäldes alla slagsmål mellan killar, som förekom på skolgården - varje dag i stort sett - eller när min lillebror kom hem med skallen sönderslagen av stenar, som någon hade kastat på honom.

På den tiden på 50-talet sågs det som att "shit happens" och vi ville gå vidare med våra liv och inte fastna i rättsprocesser. Vi och våra föräldrar hade nog med att få ihop livets nödtorft. Naturligtvis var vi som barn inte särskilt bra omhändertagna, ibland varken av föräldrar eller samhälle,  men det gjorde inte att vi bangade ur och skyllde detta på alla andra.

I min port åkte grabbarna på nedre botten in i fängelse till slut och i trappen hittade jag ibland något litet barn sovande, som inte släpptes in i lägenheten. Men allt sådant passerade och ändrades med tiden. Något barn drunknade och något hade en hjärtsjukdom, som inte gick att göra något åt. Och någon hade polio och var delvis förlamad i benen.

Livet var och är så. Vi kan aldrig utrota sjukdomar eller att människor begår brott mot andra. Det är en utopi. I stort ser samhället likadant ut, som när jag var liten. Det är bara figurerna på scenen som växlar.

I Björkhagen så uppfostrades vi till att bli socialdemokrater. Vi gick i enhetsskolan, som var det mest progressiva man kunde gå i då och vi indoktrinerades av högtalarbilar, som körde omkring och propagerade för partiet. Och så visades film, som vi barn naturligtvis gick iväg och såg. Film var nytt och spännande. Dock blev vi rätt besvikna på de trista valfilmer vi fick se.

I hela mitt liv har jag mest röstat med socialdemokraterna, men förra valet 2006 bytte jag definitivt sida. Då hade jag gått arbetslös eller i åtgärder sedan 1993 och strax före valet förtidspensionerades jag mot min vilja. Regeringen tog ifrån mig omkring elvatusen kronor i månaden i omgångar dessförinnan. Sämre än så kunde det inte bli med en borgerlig regering.

Det värsta var att inte ens riksdagsmännen eller kvinnorna visste vad de hade beslutat. Jag beskrev vad som hade hänt för hela socialförsäkringsutskottet. De gapade bara. De trodde inte det var sant. Allt finns beskrivet i min utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad.

Jag tycker att Kjell-Olof Feldt, som faktiskt är nästan en generation äldre än jag, skulle kunna hålla huvudet kallt och inse, att det inte är jordens undergång nu igen, som förestår. I Expressen målar han upp ett skräckscenario, som ingen har sett. Rädslan styr honom precis som gjorde den bland folk på 30-talet.

Jag har själv hört tyska medborgare sitta och säga på 60-talet, att Hitler var nog bra till att börja med. Det som inte talas om längre,  men som var självklart då, att Hitler kom till makten genom demokratiska val, för att Tyskland var bankrutt och han fixade arbetslösheten och semesterbyar åt folket. Precis som Stalin gjorde i Sovjet. Åt dom som var trogna sina överherrar.

Men vi lever inte på 30-talet nu igen. Som jag ser det är vi inte på väg att bli dominerade varken av extrema muslimer eller nazistinspirerade sverigedemokrater. Utan dessa är ytterst små minoriteter, som inte kommer att få någon makt i vårt land. För fortfarande har vi demokrati och de flesta människor har förnuftet i behåll.

Det borde också politiker och journalister ha. Men uppenbarligen lever denna klass för långt från folket, för att begripa vad som pågår. Valtaktiska utspel i all ära, men vore det inte bättre med partilinjer och en partipolitik, som gjorde att människor vill rösta på respektive block? Så att det inte känns, som om sakfrågorna alldeles försvinner i ivern att hålla "rent" i riksdagen. Där sitter ju sedan länge ett parti, som är kommunistiskt. Det är väl inte heller så "rent"?

Ett socialdemokratiskt parti, som har tagit ifrån min familj flera hundratusen till dags dato och som har sänkt min pension livslångt, är omöjligt att rösta på.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14505

28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ann Helena Rudberg visar ånyo upp sin okunskap. Danskt folkparti existerar inte i hennes värld och alla som inte tycker som hon är extremister. Gud nåde Sverige. Men hon har rätt att de inte är jordens undergång om SD kommer in i riksdagen, naturligtvis är det precis tvärtom. Svenskarna är mycket riktigt, precis som hon påstår, inte extremister. Av just DEN anledningen kommer fler än hon någonsin kan ana rösta på SD 1010. Därefter börjar en lusiger dans som bara SD kan vinna – till dess att Charlie Levin eller någon liknande ny genrations politiker biter i det sura äpplet och inser att SD bärs fram av riktiga väljare.

Permalänk | Anmäl #1 Calle Bengtsson, 2009-11-23, 21:38

Ann-Helena. Du skriver bl.a "För fortfarande har vi demokrati och de flesta människor har förnuftet i behåll.

Det borde också politiker och journalister ha. Men uppenbarligen lever denna klass för långt från folket, för att begripa vad som pågår."

Visst uppför sig de etablerade partierna som om domedagen är här
Antar att de är rädda för att förlora sina höga löner, sin makt .m.m

Permalänk | Anmäl #2 KarinAndersson, 2009-11-23, 22:25

Bra skrivet, förutom två grova fel i artikeln:

1.
Sverigedemokrater är absolut inte "nazistinspirerade", hur länge kan folk få hålla på med sådant direkt förtal utan att stämmas?

2.
Sverige HÅLLER på att tas över av islam och islamister.

En röst på SD 2010 är det enda som kan rädda Sverige nu, annars kommer dina förlorade elva tusen i månaden att kännas som en droppe i havet, det lovar jag!

Permalänk | Anmäl #3 Helena E, 2009-11-24, 00:16

Calle Bengtsson: Ja jag älskar dig också ;) och för övrigt så har jag nog mera kunskap än vad du någonsin kommer att hinna skaffa dig. Och du skriver utifrån ditt medlemskap i SD förstår jag. Du måste bara inse att ni inte är riktigt rumsrena än och ni blir det ännu mindre genom att attackera sådana som mig.

Permalänk | Anmäl #4 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 04:24

Katrin Andersson: Jo en liten klick lever för långt ifrån vanliga människor och det är bland annat därför jag har skrivit den här artikeln. Visst makten och härligheten är ju det som driver politiker. Så det är klart att de är rädda att förlora den.

Permalänk | Anmäl #5 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 04:28

Helena E: Jo jag anser att en del av sverigedemokraterna nog är naziinspirerade precis som jag skrev att det finns extrema muslimer. Sverige håller inte på att tas över av islam och islamister. Det är en myt. De är inte tillräckligt många helt enkelt. Det där är skräckpropaganda.

Permalänk | Anmäl #6 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 04:31

Tänk ett varv till, du verkar inte ha förstått att det är du som är extremisten, och jag (och även SD i sammanhanget) som är den moderata. Högmod går dessutom före fall, vilket verkligeteten återige bevisar.

Permalänk | Anmäl #7 Calle Bengtsson, 2009-11-24, 07:53

Ja du är rolig du Calle. Är jag extremist? Varför inte bara förneka att du är medlem i sd? Men det kan du väl inte?

Alltså ditt sätt att uppföra dig visar bara vad ni går för. Det spelar ingen som helst roll om det nu är sant att du har akademisk examen. Du ingår ändå i dumskallarnas julafton. Tyvärr.

Högmod går före fall? Kan du utveckla det tack!

Permalänk | Anmäl #8 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 07:59

Jag har två kommentarer (som jag hoppas tillför diskutionen något) på din jämförelse mellan nu och då. Dels att läkarvetenskapen har gått fram åt. Du nämnde polio, det är en sjukdom som inte finns längre, i alla fall inte i västvärlden, och så är det med mycket, vi har vaccin mot mässling och andra barnsjukdomar, spädbarnsdödligheten är har minskat, jag tror till om med att det dör mindre barn i trafiken nu än det gjorde då. Jag tror att hysterin kring influensan A (HINI) helt enkelt beror på att vi inte är vana vid sjukdomar som kan död barn och unga, och då kan man komma ihåg att sådana sjukdomar inte bara har varit vanliga historisk sätt utan att de fortfarande är vanliga i tredje världen. Så vad försöker jag säga? Jo, väldigt förenklat, att det kanske är svårare att ”ta det pianon” när man inte är van vid några som helst hot mot sin trygghet.

Det finns också en annan skillnad jag kommer att tänka på, på 50-talet hade väl ingen hört talas om skolskjutningar? På femtiotalet kunde inte tonåringar med ”ett manligt hormonöverskott” hitta recept på terroristbomber genom att surfa en kvart på internet. Av anledningar som de två nämnda tänker jag att det kan vara viktigare idag att fånga upp asociala pojkar. Hur stor är egentligen risken att de som tänder eld utanför en flyktingförläggning eller tänder eld på ett soprum i Rosengård, går vidare till något mer destruktivt? Det var en fråga, jag har ingen aning.

Permalänk | Anmäl #9 Anders E., 2009-11-24, 09:34

Mmm bra kommentar Anders E. När det gäller Feldt tror jag att det är tvärtom nästan. Han är född i början av 30-talet och går omedelbart tillbaka dit när något händer. Han ser Hitler komma till makten om igen och starta ett världskrig.

Tror inte han begriper vad som har hänt i Sverige eftersom han liksom större delen av sossepamparna har haft sitt på det torra i årtionden. Han ser det som ett spel och fattar inte vilken verklighet folk lever i. De som var barn när vår ekonomi raserades på 90-talet är förstås förbannade nu, inte bara för sin egen skull utan också för att de har sett hur illa deras föräldrar blev behandlade. Vår familj är ett sånt exempel.

Själv skrev jag min dagbok Ett Sekel av Tystnad för att överleva den svåraste tiden. Det var hårt och svårt, men nu är vi på andra sidan. Och om jag var ung och omedveten och inte begrep vad som hade hänt (jag har ju sett hur politiken har utvecklats åtminstone sedan slutet på 50-talet när jag blev medveten om sånt) och en hormonstinn grabb skulle jag kanske också dras till sd. Där finns en vrede, som naturligtvis är en energi, som går att använda. Destruktivt eller konstruktivt.

Vi får se hur det går nu när sossarna ligger på 30 procent enligt senaste undersökningen. Helt rätt tycker jag. Vi behöver ett nytt politiskt landskap.

På 50-talet så gjorde alla killar lumpen och landet var enat i synen på att vi måste försvara oss mot fi och det var ingen tvekan om denne var Sovjet. Lumpen funkar som en inriktning mot ett mål för unga killar. En samhällelig mognadsprocess, som inte finns längre. Knappt.

Skolskjutningarna i Finland har föranletts av en mörkgrön miljösyn. Att det inte längre var någon idé att leva för miljön skulle ändå gå under. Människor räknas inte in i miljön i den synen, utan ses som parasiter. Det är utvidgade självmord om jag har begripit det rätt.

Permalänk | Anmäl #10 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 10:08

Ann Helena det är verkligen roligt att din artikel tillhör en av de tio mest lästa, kommenterade och millade på Newsmill idag, trots att jag inte ser den på ”förstasidan”. Ditt sätt att beskriva samhällshändelser och reflektioner, som du ser dem, från ett mycket personligt perspektiv är alltid givande. Du försöker att se objektivt på händelser från ditt eget omdöme och historiskt perspektiv i stället för att se spöken mitt på ljusa dagen. Debatten behöver verkligen sådana som du och fler därtill.

Permalänk | Anmäl #11 Cuben, 2009-11-24, 11:29

Tack Cuben!

Artikeln blev lite undangömd och jag fick skriva om två ggr innan den blev godkänd, för Newsmill har skärpt sina regler fick jag veta. Man måste ha mer gedigen egen erfarenhet av det man skriver om. Nog tycker jag att jag har det och det tyckte till slut Newsmill också.

Jag ville inte ha en bild på mig själv nu igen, så därför kom den i skymundan, men det är okej. Annars ligger den under den artikel som toppar just nu. Om Haninge kommun.

Permalänk | Anmäl #12 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 11:41

Att Socialdemokraterna är rädda för Sverigedemokraterna är bara för att SD kan sätta käppar i hjulet för den "flyktingpolitik" som syftar till att fortsätta förstärka den invandrade underklass som vänstern tänker sig använda som framtida maktbas.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/val/Val_2010/dokument/Valseger-s...

Enligt Socialdemokraternas valstrategi är "Barnfamiljer, utrikes födda (utanför EU)" en av fyra grupper som ska vara målgrupp för valarbetet.

Islamiseringen av Sverige har alltså ingenting att göra med att hjälpa utsatta människor utan handlar om att exploatera dem politiskt, något som är Socialdemokraternas hela affärsidé.

Socialdemokraterna närs av slum och konflikter och gör därför allt i sin makt för att mångfaldiga dessa företeelser i sin krassa realpolitik.

Permalänk | Anmäl #13 Bo T, 2009-11-24, 11:54

Intressant läsning Bo T.

De ska ha en politik för alla inte bara för sjuka och arbetslösa, säger de. Ja under den förra mandatperioden var jag både sjuk och arbetslös och inte hade de någon politik för mig då. Och inte har de det nu heller, när jag tillhör gruppen "alla".

I min familj finns både en förstagångsväljare och en andragångsväljare och dessa tror de är deras väljare. Icke sa nicke.

Tror dom att den politik sossarna förde under godsägaren Persson var riktad till såna som mig och vår barnfamilj? De är helt ute och cyklar och är ännu mindre förankrade i verkligheten än vad jag trodde.

De begriper verkligen inte hur illa det har gått med alla människor under 90-talet och framåt på grund av deras politik. Men kanske kan de få upp ögonen nu ungefär.

Permalänk | Anmäl #14 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 12:08

Feldt den koleriske krisministern, det har alltid varit stor kris i Feldts värld. En närmast manisk föreställning att världen är hotfull och befinner sig i kris. Som enda land i Europa infördes ransonering av olja under oljekrisen på 70-talet, framdrivit av handelsminister Feldt. Sen gjorde de honom till finansminister och 1982 genomförde han en fullständigt onödig sk superdevalvering som ställde till stor skada i den svenska ekonomin. Egentligen ville galningen devalvera med 25% eller mer men Sträng och någon till i det gamla gardet ingrep och lyckades dämpa galningen en aning. Sen genomdrev han den fullständigt vansinnigt reglerade omregleringen av valuta och kreditmarknaderna som ställde till med stora skador i den svenska ekonomin. Sen skattereformera han och mitt i ingången till stor internationell konjunktursvacka chockhöjer man regressiva konsumtionskatter på bred front. Det stora misslyckandet i skattereformen var inte så mycket skattesänkningarna som chockhöjningen av konsumtionskatter som är ett mycket effektivt sätt att strypa den ekonomiska aktiviteten och risken är stor att man får in mindre i skatteintäkter på dessa skatter. Som om karln inte ställt till med nog skada gör de honom till ordförande i Riksbanken där han är den främste proponenten för en direkt skadlig högräntepolitik när svensk ekonomi efter TRE år av negativ BNP behöver återhämta sig. Få har skadat Sverige mer än den koleriske krisministern, klart att han har god konkurrens av Persson, Bildt, Wibble och Carlsson.

"vi låg i som remmar och försökte inympa krismedvetande."
Feldt

Och svensken i gemen missade mycket av en av de längsta internationella högkonjunkturerna på 1900-talet, den från början av 80-talet till slutet av det samma. Feldt & co låg i som remmar med åtstramningspolitiken.

Permalänk | Anmäl #15 Klerken, 2009-11-24, 12:54

Ja fy farao... tack för den utredningen kring sossepolitiken, Klerken. Alltid ska vi ha varit först och bäst med allting och nu med CO2... varför piskar sig svenskar så mycket? Politiken är rena Ingmar Bergmanfilmen, dystert och våldsamt och ytterst lite glädje. Lutherska arvet kanske?

Permalänk | Anmäl #16 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 13:22

Ann Helena, jag tror säkert att det skedde slagsmål och våld i stor utsträckning även på din ungdomstid. Du kan väl dock knappast förneka att våldet idag blivit grövre. Hur många 15-16 åringar var det som rånade banker med handeldvapen på din tid? Eller som gick ut och systematiskt rånade andra ungdomar på deras värdesaker en helg, även det under kniv- eller pistolhot? Eller att stora gäng gick på ensamma andra ungdomar och misshandlade dem till oigenkännlighet?

Jag hävdar inte att detta är för att invandrare begår grövre och fler brott för att det är just invandrare utan det har snarare med sociala faktorer pga. en misslyckad integrationspolitik att göra. (Tyvärr måste man väl förklara detta för att slippa bli kallad rasist)

Tycker dock din liknelse haltar. Man kan inte bagatellisera det våld vi ser i dagens samhälle med att det visst var slagsmål på skolgårdarna på 50-talet också! Möjligt att det inte var ditt syfte men jag fick lite den känslan av din artikel.

Permalänk | Anmäl #17 Johan_k, 2009-11-24, 14:19

Jo jag håller med dig. Skolan är likadan, som när jag gick i den och det är snart 50 år sedan. Samhället har utvecklats, men inte skolan.

Men nog förekom det brott då också, saker togs och skolbarn mobbades eller mobbade. Dock fanns det inte så mycket att råna, men visst har också jag blivit av med pengar som låg i en jackficka i korridoren.

Jag bagatelliserar aldrig våld. Min skildring var mera menad att berätta hur det såg ut i ett "invandrarsamhälle" förr i tiden. Björkhagens skola var knökfull med barn. Vi hade inte ens egna bänkar utan fick ha våra böcker i en box, som ställdes ute i ett skåp i korridoren.

Det var mer elände sammanlagt på den tiden. Och våldet har enligt alla undersökningar inte ökat, men det har blivit grövre. Finns mer att stjäla nuförtiden än då när alla var rätt fattiga.

Jag avskyr allt våld, som är på TV och i spelen. Har helt enkelt blivit allergisk mot det på gamla dagar. Som barn var vi också utsatta för våld i skolan från lärarnas sida. Barn fick stryk då. Rädslan styrde.

Att jag svarar nu på alla kommentarer beror av att annars blir detta invaderat av sd-are. Särskilt när de står under en sådan rubrik, som min artikel gör. Även om man känner sig förorättad av samhället (och här sitter en som gör det) så hjälper det inte att ta till våld.

Vi har ju demokrati för tusan, vilket de som gick före oss har kämpat för och då får vi använda den. Det var därför jag skrev min dagbok om mig och min familj till slut, för jag var tvungen att berätta. Både för mig själv och andra.

För när man blir så utstött som jag blev då, efter att ha varit inne i samhället större delen av mitt del, så tror man inte att det är sant. Om man inte skriver ned vad som hände så bagatelliserar man det och glömmer bort det. För inte kan det svenska samhället fungera så som det gjorde då?

Jo, det gjorde det, men kollektivt har vi som sagt inte tagit itu med det, utan vi lever efter att vi är det bästa landet i världen och vi ska lösa all världens bekymmer. Luther nu igen? Eller att de som bestämmer blundar för problemen. Fortfarande.

Och det säger sig självt att det blir problem med 80 000 flyktingar. Fast det borde väl gå att lösa eftersom det gick att ta in 90 000 finländare år 1970 (och alla pratade inte svenska). Allt hänger på inställningen.

Och allt som man trycker undan och inte tar itu med gör att man blir som en tryckkokare. Jag vet. Jag har jobbat mycket med min egen vrede. Men att skriva hjälper i mitt fall. Och därför gör jag det dagligen.

Alltså invandrare har alltid begått brott. Det gjorde kompisar till mig när jag var 20. De var en liga som gick runt och stal i affärer. De hade alla vuxit upp i efterkrigstidens Europa och tyckte de kunde göra lite som de ville i Sverige. Men de åkte dit och lärde sig.

The neverending story, fast den mörka bortvända varianten.

Permalänk | Anmäl #18 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 14:59

Ann Helena: Det spelar ingen roll vem som sitter vid makten. Ser du rött - rösta blått! Kul med lite nya face där vid köttgrytorna kan jag tycka. Trött på sossarnas långvariga nomenklaturaspel. Gissa många grät blod i sosse-leden när borgarna vann.

Gissa många sossar kommer garva ihjäl sig om borgarna ramlar av pinn så dom får komma tillbaks till sina maktpositioner. Och trimma laget och köra igen. Precis som om det skulle bli bättre. Huvaligen!

Vi har en miljon människor som står utanför försäkringssystemen. Åtgärdade sossarna? Har borgarna gjort något åt det? Nej, nej. Dessutom har vi uppemot en miljon fattigpensionärer som sugs ut en gång tll genom att betala mer skatt än folk som arbetar. Finns det hopp för Sverige? Nej, tyvärr - det gör det inte. Det är ett förljuget sorgespel vi är åsyna vittnen till.

Permalänk | Anmäl #19 Helena Palén Olofsson, 2009-11-24, 15:11

Helena: Jo du bor väl i ett sossefäste? Eller? Huvaligen vad du var dyster då. Själv är jag obotlig optimist trots allt. Bort med alla sorger och bekymmer. Tomorrow is another day.

Låter värre än det (ur sossesynvinkel) så hatade USA när du beskriver vårt kära fosterland.

Permalänk | Anmäl #20 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 15:18

Ann Helena: Ja, jag bor i röda Gävleborg. Och det är inte så muntert för här kan man lätt slå rekord i allt. Mest klamydia och mest fel på hjärta- kärl och mest arbetslösa o s v. Och drar man riktigt i väven så hittar man en röd tråd att nysta i.
Det är dyster! Så skänk mig hopp någon!

Permalänk | Anmäl #21 Helena Palén Olofsson, 2009-11-24, 15:59

I dag kom nya opinionssiffror, det ärevördiga fd statsbärande partiet fortsätter sin kräftgång och landade på 29,7 procent.

Med den exempelöst inkompetenta ledning man nu har är det troligen inte någon bottennotering, där finns nog mer att ge.

Trots detta verkar man i partiet fullständigt sakna sjukdomsinsikt.

Man klättrade direkt efter valet upp över 40 % för att stadigt ligga kvar där fram till hösten 2008, ett antal gånger var man över 45% nosade upp mot 50%. På kort tid har man i runda slängar tappat 700.000 till 1.000.000 väljare i opinionsmätningarna. Detta är historiska siffror för S i opposition, när det borde vara spel mot öppet mål, ekonomisk kris, hög arbetslöshet, utförsäkrade, klumpig bortslumpning av medborgarnas egendomar etc.

Vad vi förmodligen ser är slutet på unik 70 årigt SAP dominans av svensk politik.

Permalänk | Anmäl #22 Klerken, 2009-11-24, 16:06

Håller helt med dig Ann Helena att den storlek på invandringen vi har nu definitivt hade gått att hantera utan större problem om vi ställt lite större krav på de flyktingar som kommer hit. De som kommer hit och försörjer sig själva brukar inte vara något problem. Förstår inte riktigt varför man inte placerar ut flyktingar i de kommuner där det faktiskt finns jobb och billigt boende istället för att låte de samlas i stora invandrarområden som svenskar flyr ifrån. Behöver knappast vara ett geni för att inse att det är ett recept för problem. Om vi spridit ut flyktingströmmen genom åren jämnt över Sverige hade vi inte ens haft skuggan av de problem vi har idag. Självklart kan vi inte tvinga folk att bosätta sig där staten vill OM de har möjlighet att ordna med försörjning och boende. Kommer du dock hit och förväntar dig att få gratis boende och bli försörjd av staten tycker jag det är helt rimligt att staten får ställa krav på var det ska ske.

#21 Helena, att ni ligger i topp på klamydia tyder ju snarare på att ni har det ganska muntert och trevligt i gbg tycker jag. Klamydia måste man väl se som en bieffekt på en rätt rolig sysselsättning eller?

Permalänk | Anmäl #23 Johan_k, 2009-11-24, 16:15

Helena: Jag skickar lite kramar, kanske hjälper ;) titta annars på Klerkens länk, tack för den, så fick jag skratta i dag också :))

Johan: vad jag förstår placerar man ingen alls, det gör dom själva... (utom första tiden) och det är rätt förståeligt att dom vill bo med varandra, men det blir ju märkliga områden. Här på Värmdö har vi ytterst få flyktingar, bara flyktingbarn och så thailändska munkar i närheten där jag bor och ett och annat adoptivbarn.

I Gustavsberg har dock centrum i stort sett slagits sönder varenda helg i de drygt 30 jag har bott här. Kommunen dominerades av finländare, som har jobbat på bruket- porslinsfabriken. Och så fanns ju italienare, som importerades från Italien. Men de var eftersökta. KF tog över efter brukspatron och så har det varit ända tills alldeles nyligen.

Permalänk | Anmäl #24 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 16:28

"Men vi lever inte på 30-talet nu igen. Som jag ser det är vi inte på väg att bli dominerade varken av extrema muslimer eller nazistinspirerade sverigedemokrater. Utan dessa är ytterst små minoriteter, som inte kommer att få någon makt i vårt land."

Hotet är inte att sverige blir övertaget av muslimer. Hotet är att urtidsdjuret som bor i oss alla kryper fram när vår trygghet urholkas och vi upplever att politiker ger bort våra surt förvärvade till folk som inte bidrar och som vi inte identifierar oss med.
Vidare har medias långa oärlighet i invandringspolitikfrågan samt att staten utan rimlig förklaring slutat föra viss statistik skapat misstro. Stor misstro. När folk slutar ha förtroende för makthavarna så skadar det sverige, mycket.
Att sluta vara exceptionella i antalet invandrare som vi tar emot, att bli mer pragmatiska i vilka invandrare vi tar emot, och att göra det nu, skulle begränsa rasismen. Att spela med öppna kort i invandringspolitiken skulle sakta ner eller till och med vända trenden att fler och fler medborgare förlorar förtroendet för stat och media. De enda som står för en sån politik är SD. Detta är SDs främsta värde.

Permalänk | Anmäl #25 Martin A, 2009-11-24, 19:52

Urtidsdjuret? Vad är det? Amöban? Vad är det för språk Martin eller Martina eller Martin A. Det låter som ett tal från gången tid.

Jag identifierar mig inte med dig heller. Jag är en egen människa. Behöver ingen identifikation, men visst får du ta emot bidrag grundat på min skatt. Det är en medborgerlig rättighet. Vi behöver inte ingå i nån symbios för det.

Personligen har jag inte slutat att ha förtroende för makthavarna. Jag ser dem bara som naiva och oupplysta. Stackarna. Kan tycka lite synd om dem ibland. Eller bli förbannad. Beror på dagsformen.

"Detta är SDs främsta värde." Det liksom drar förbi en aning om nåt. Hmm låter som nåt lånat från ett annat land nu igen. Men fortsätt att trycka på. Ni blir säkert rumsrena någon gång också. Eller inte.

Permalänk | Anmäl #26 Ann Helena Rudberg, 2009-11-24, 20:33

Ann Helena Rudberg, du nämnde lumpen.

Även om den inte gillades av de flesta berörda så gav den oss unga män ett tillfälle att träffa och förstå folk från alla möjliga orter, samhällsklasser, vi tvingades också att arbeta tillsammans med dem under rätt skarpa förhållanden, t.ex. vapen- och fälttjänst. Vi enades dessutom ofta i uppfattningen, rätt eller fel, att många befäl var knäppskallar. Ett utmärkt sätt att skapa förståelse för sådana som man aldrig skulle träffa i annat fall. Bäst i detta avseende, men mest hatat av dem det berörde, var att det inte förekom någon nattpermission. Det var även ett utlopp för hormonstinna unga män att avreagera sig på. Det jag minns tydligt var att alla ville sova hela tiden. Blev det 10 minuters rast på en övning utomhus så hann de flesta somna. Jag har aldrig sett så mycket insekter och kryp på marken som under lumpen.

Det bästa man kunde göra nu för att få ett framtida Sverige att fungera hyggligt, är därför att behålla plikttjänstgöringen med en bredare inriktning än invasionsförsvar och för båda könen.

Just därför har politikerna valt att göra tvärtom.

Permalänk | Anmäl #27 goran, 2009-11-25, 15:26

Jo du har upplevt det hör jag Goran. Det där var en manlig initationsrit. Ungefär som BB är för kvinnor. Fast numera är bägge borttaget. Ut med kvinnorna och männen. Allt handlar numera om pengar.

Jag vet inte om jag tycker att plikttjänstgöringen är så viktig. Men med bredare inriktning kanske. Det mesta kriget förs numera på vägarna. Alltså i fråga om skadade och dödade människor. Så en försvarsutbildning av den sorten är alltid bra.

Annars så läste jag det här http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article571171/Flyktingbarn-i-kl...

Det är som du säger ett sätt att skapa förståelse för sådana man aldrig skulle ha träffat.

Permalänk | Anmäl #28 Ann Helena Rudberg, 2009-11-25, 15:51

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.