Om författaren
Per Lapins är medicinsk journalist och TV-producent. Han gjorde bland annat SVT-dokumentären "Den deprimerade reportern" tillsammans med Marianne Spanner och skriver just nu på en bok om minnet ("Kan man tappa sitt undermedvetna minne? Och hur fasen upptäcker man det?) Är i morgon kväll med i SVTs Debatt som ska handla om ECT-behandling.
Att hävda att det finns likheter mellan elbehandling och lobotomi i en reklamtrailer för sitt program ikväll var ovärdigt.
Med så vulgära paralleller är det uppenbart att man inte är ute efter en debatt om elbehandling, ECT. Därför tillåter jag inte längre att Uppdrag Granskning använder klipp ur min film.
Jag blev härom kvällen kontaktad av en kvinna som upprört sa att "nu vill TV att man åter ska skämmas och dölja att man fått ECT, det enda som hjälper."
-Men lugn, säger jag, vad är det?
-Jo, säger kvinnan, Janne Josefsson hade i en reklamtrailer för ett kommande program med hotfull stämma sammanfört ECT med lobotomi.
-Nej, säger jag, jag har pratat med Uppdrag gransknings producent, och låtit dem använda filmsekvenser av min ECT-behandling i programmet.
-Jodå, han säger lobotomi, menar kvinnan bestämt.
Så jag ringer producenten Kristina Hedberg som direkt påstår att det är inte möjligt. Hon hade sett trailern, hon hade inte hört Josefsson säga något om lobotomi.
Då blir jag själv osäker och börjar ringa runt; men det stämde, flera hade sett trailern och reagerat. Senare på kvällen sitter jag tillsammans med min dotter vid TVn och ser plötsligt Josefsson på en mörk gata och hör hans röst:"Lobotomi". Och jag börjar må illa.
Låt oss stanna upp. Vad är då lobotomering?
Jo, en version gick ut på att doktorn med en hammare slog ett skruvmejselliknande instrument, in i ögonvrån mellan ögat och pannbenet. När så måttbandet visade fem centimeter var behandlingsmålet uppnått.
När dödligheten var som högst i Sverige dog 17 procent, var femte patient av inre blödningar.
Och detta har Josefsson mage att ens nämna i samma mening som ECT. Och han tror att jag skulle låta mig visas i TV när jag får en ECT-behandling för några år sedan, medan Josefsson säger "Detta vill en del ska förbjudas precis som lobotomi. Nej tack.
När jag åter får fatt på producenten Kristina Hedberg har hon plötsligt vänt. Hon har sett trailern men säger nu att det är rimligt av Josefsson att ha med lobotomijämförelsen eftersom det "finns en sådana åsikter i USA".
-Hos vem då, frågar jag.
Hon hänvisar då till en Dr Breggin, en antipsykiatrisk aktivist som i trettio år gett ut böcker där han i tur och ordning hävdar:
- att antidepressiv medicin ger hjärnskador i form av minnesrubbningar,
- att nervlugnande medicin ger hjärnskador i form av minnesrubbningar,
- att ECT-behandling ger hjärnskador i form av minnesrubbningar.
Breggin har dock dömts för oredigt användande av fakta, han har underskridit den vetenskapliga kvaliatetsnivån, så kallad "Frye Standard". Han har därefter slutat att uppträda som "expertvittne" för alla dessa varianter av "hjärnskador".
Och honom har Josefsson varit och intervjuat.
I programmet hävdar man sedan tre saker, där man mörkar avgörande fakta:
1. Ny amerikansk forskning av den framstående ECT-experten Harold Sackeim visar att ECT-behandlingar ger bestående permanenta hjärnskador.
2. Detta berättar inte svensk psykiatri för patienterna.
3. En enskild forskare har gett ut olika versioner av utbildningsmaterial till behandlande läkare och behandlade patienter. Denne enskilde forskare är den "Doktor Ond" som är ansvarig för de över 40.000 årliga svenska behandlingarna.
1. Sackeims studie.
Den tar i huvudsak upp former av ECT som inte används i Sverige. Dessa former borde även upphöra att användas i USA, är en av hans forsknings slutsatser.
När jag skriver detta har det ingenstans i programmet berättats att det stora flertalet av resultaten i Sackeims studie gäller behandlingsformer som inte används i Sverige. Det är också just dessa former av ECT som i Sackeims studie sticker ut med minnesskador.
Om inte detta med olika former av ECT reds ut blir påståendena rent felaktiga.
Varför mörkar man det?
Den formen av elbehandling som är den helt dominerande i Sverige, unilateral högerplacerade elektroder, med kortpuls, med noga koll på tröskelvärden för utlöst EP-kramp, den formen har i Sackeims studie INGA kognitiva problem efter sex månader. På alla av de sammanlagt elva kognitiva testerna hade dessa patienter bättre resultat. (Givetvis betyder inte det att man blir smartare och får bättre minne av ECT. Det betydere att man blir korkad och får dåligt minne av depression. Försvinner depressionen så får man bättre minne när hjärnan får chans att hämta sig. Och de som behandlades i Sackeims studie hade decenier av långa depressioner bakom sig.)
Varför mörkar man det?
Flera av de patienter som har förts fram här i Sverige har alla uppenbara minnestörningar. Och uppenbarligen mår de hemskt. Knappast hittar de på. Det kan vi ta som uteslutet. Men flera av de minnesstörningar de beskriver, är en typ av minnesstörningar man inte får av ECT.
Dessa olika typer av minnesstörningar och vilka man får och inte får är Sackeim själv väldigt noga att utreda. Och det är just hans forskning programmet hänvisar till.
Varför mörkar man det?
De inblandade personerna har emmellertid också den typen av minnesstörningar som faktiskt orsakas av ECT, men de måste i alla fall också lida av något annat. Har de uppmanats att kontakta en läkare för det? Eller vore de inte användbara då? Läkaren Johans Stiernstedt borde ha koll på sådant. Eller?
Är minnesproblemen "långvariga" eller är de "permanenta"?
Jag håller på och skriver en bok om vårt fascinerande minne. Efter de minnesstörningar jag själv fick - alla borta nu (vad jag kan minnas) - blev jag fascinerad av detta så fullkomlgt obegripliga fenomen som minnet utgör. Jag har intervjuat personer med minnesstörningar efter långa depressioner. En kvinna fick en förkossningspykos och låg nära ett år på sjukhus. Efteråt minns hon inget av sin graviditet, som alltså var för depressionen. Och hon hade aldrig fått någon ECT.
En annan kvinna blev änka och allt som hon hade gjort med sin make var borta. Inte det som hon gjort med sin make och barnen; men allt hon gjort själv med honom var borta (obs! till alla psykoanalytikers nesa är de neuropsykologiska orsakerna inte det ni tror). Änkans depression hade heller aldrig behandlats med ECT.
Detta är ett stort problem. Minnesproblem tas inte på allvar inom sjukvården. Inte av nonchalans utan för det är svårt, det är naturligt, det bara är. Men det finns massor man kan hjälpa med om man bättre lär sig vad minnet är och inte är.
Så de flesta av de sjukdomar som ECT används mot är sjukdomar som i sig ger de minnesproblem som man är rädd att ECT ska ge. Och ECT ger bevisligen minnesproblem (tell me), men de är inte hjärnskador även om de kan vara utdragna.
Därför är detta väldigt svårt. Att det ger permanenta minnesskador finns det dock inte forskning som visar.
2. Mörkar psykiatrin?
Vid alla typer av behandlingar måste en läkares omdömme avgöra vad som är relevant att berätta om. En del läkare är bättre och en del läkare är sämre på detta. När det gäller sådant som ECT, är informationsbehovet extra stort. Inte minst med den skambeläggning som finns och den rädsla sjukdomen i sig ger.
Men betyder detta att det existerar något som man undanhåller och mörkar? Låt mig dra en parallell till barnläkare som säger "ge lillflickan en halv Alvedon".
Jag har aldrig fått höra av någon doktor att mina barn kan dö i akut leversvikt, att enda räddningen kommer bli levertransplantation om jag ger dem för många Alvedon. Ändå utbildas läkare, men inte patienterna, i att överdos av paracetamol är den främsta orsaken till akut leversvikt. Och hela åtta procent av levertransplantationerna beror på detta. Är det en skandal? Här barnläkarvården mörkat detta för landets föräldrar?
Eller ta avvägningen mellan effektivitet och impotens vid behandling av prostatacancer, ibland gäller det antingen eller. Jag tror att informationen aldrig kommer bli tillräcklig i det fallet. Men det är knappast att "mörka", att undanhålla.
Dessutom är informationen idag så flödande att mänga läkare upplever en ny situation av överpålästa patienter. I stort är det en guldgruva, ibland kontraproduktivt; men mörkning? Surfar inte Josefsson på nätet?
3. "Permanent" eller "ihållande" eller "långvarig" eller "bestående" eller ... En enskild underordnad docent i psykiatri, Håkan Odeberg, angrips för att han i en utbildningstext till läkare inte skriver samma sak som i en annan broschyr till patienter.
Bara detta att man framställer Odeberg som bevis på svensk psykiatris ECT-behandlingar är lite underligt. Är det så att man inte har fått någon annan att ställa upp? Odeberg är en hygglig och ECT-fokuserad forskare som, ofta mot andra varningar, ställer upp och berättar om ECT. Han tycker att det är viktigt. Han är inte den som tycker att något ska mörkas, då hade haninte ställt upp. Odeberg kunde göra som alla de andra svenska sjukhusen som Josefsson försökte få komma in på - säga "nej tack".
Odeberg är förvisso en vida erkänd forskare och behandlare men helt utan chefsfunktion. Han saknar all makt, vare sig det gäller behandlingsmetodik eller utbildning. Att vården använder hans material är helt enkelt för att det är bra sådant.
(Och att som bevis lägga fram en broschyr som finansierats av Pfizer är än mer udda. Läkemedelsindustrin inte särskilt intresserad av en behandlingsform som inte ger ett enda läkemedelsbolag ett öre. Det är också ett skäl till att ECT kan smutskastas så mycket, det har inga rika bolagsvänner i ryggen. Bara den behandlande personal som ser vilka underverk som ständigt gör.)
3. Permanent eller ihållande?
Att bygga tesen om mörkning på var ordet "permanent" används är larvigt. Forskaren Sackeim, som används i programmet, har ingenstans i sin forskning använt ordet "permanent" för att beskriva minnesproblem. Ingenstans. Ändå har han muntligen och i ickevetenskapliga sammanhang använt ordet "permanent". Varför ställde inte Josefsson Sackeim mot väggen för hans skiftande användning. Kanske för att Sackeim är rejält medievan, han skulle skratta åt Josefsson.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14335
Inte utan orsak att programmet i folkmun går under namnet Uppdrag Försvanskning!
Permalänk | Anmäl
Leif Markusson, 2009-11-18, 22:25
Det blev ett s för mycket, skall förstås vara Uppdrag Förvanskning!
Permalänk | Anmäl
Leif Markusson, 2009-11-18, 22:30
En tänkande människa kan knappast ta Janne Josefsson på allvar. Inte särskilt mycket public service över de statliga kanalerna längre, utan de känns mer som TV-kanaler Aftonbladet skulle driva.
Permalänk | Anmäl
Bo Jensen, 2009-11-18, 22:57
Varför så upprörd, när har Janne Josefsson producerat något objektivt och korrekt tidigare?
Permalänk | Anmäl
Vargen, 2009-11-18, 23:17
Jag tyckte nog programmet var ganska vettigt. För utsatta människor som överväger en ECT-behandling är det viktigt att även negativa konsekvenser i förväg kan beaktas fullt ut. Det är också oerhört viktigt att patienter som har genomgått en sådan behandling och drabbats av andra biverkningar än de som typiskt sett informeras om tas på allvar. Det är inte rimligt att de som upplever långvarig minnesförlust efter ECT-behandling misstros och patologiseras för detta. Ett sådant bemötande måste rimligen vara extremt kränkande och lär knappast påskynda ett tillfrisknande. Om gårdagens program kan leda till en större öppenhet om ECT-behandlingens möjliga negativa konsekvenser och till ett bättre bemötande av patienter som råkat illa ut är det bra.
Permalänk | Anmäl
M, 2009-11-19, 08:15
Uppdrag Granskning är bra. JJ och hans kollegor är riktiga journalister som kavlar upp armarna och tar reda på saker på riktigt. Inte torra ideologer vilse i sina egna huvuden. Gör dom fel ibland? Visst! Skruvar de sina repotage hårt? Visst! Men de gör ändå mer nytta än skada, emå.
Permalänk | Anmäl
anonym, 2009-11-19, 09:25
Tack för en bra och klargörande artikel!
En sak du inte tar upp -- och som i och för sig kanske bara är relevant ur ett rent medieperspektiv -- är att ECT är en tacksam måltavla.
Den kan nämligen enkelt utmålas som en väldigt dramatisk behandling (man skickar STRÖM!!! genom HJÄRNAN!!!) och har väl historiskt sett också varit det. De flesta av oss har bara kommit i kontakt med ECT via filmen Gökboet och ser fortfarande de scenerna framför oss när vi hör ordet "elchocker".
Det är också en relativt gammal behandligsform, med allt vad det innebär, och vi är många som kan behöva påminnas om att den inte utförs på samma sätt idag som för 50 år sedan.
Jämför med t ex psykofarmaka: många av dessa kan ge riktigt otäcka biverkningar, men vi ryggar inte tillbaka på samma sätt inför tanken på att ta en tablett.
Så varför gav sig Uppdrag Granskning på ECT? Kanske för just detta: det är så enkelt.
Permalänk | Anmäl
StefanP, 2009-11-19, 10:24
Uppdrag granskning fläskar på med känslodrivande dramaturgiska grepp i traditionen från ryssen Eisenstein och tyskan Riefenstahl.
Men medan föregångarna var ideologiskt motiverade och aktiva parter i hänsynslösa politisk strider, har Uppdrag granskning inga skäl för ohederligheten utöver syftet att väcka uppmärksamhet. Det handlar bara om rå, intellektuell huliganism.
SVT behöver inte bjuda ut sina program som lösnummer. Det är själva vitsen med offentligt finansierad public service-TV. Sluggern Josefsson och han redaktion är helt enkelt onödiga där. Kan inte någon headhunter för den privata media-sfären vara bussig och locka över hela gänget dit? Då får de - utöver att felinformera och förvirra allmänheten - åtminstone fylla funktionen att sälja annonser.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-11-19, 11:16
Janne Josefsson är grävande journalist, i bemärkelsen att han ständigt letar nya bottennivåer för svensk TV-journalistik. Att han nu ger sig på ECT är som skrivits ovan knappast förvånande, men olyckligt. Det finns idag en del av patienter med depression och bipolär sjukdom som är i behov av ECT, där inga läkemedel fungerat. Janne Josefsson har naturligtvis inget förslag om hur de skall få hjälp om man slutar med ECT? Tänkte väl det... Inte heller har han något alternativ för de patienter som drabbats av något av de mer sällsynta och allvarligare tillstånd där ECT är nödvändigt för att akut kunna rädda patientens liv.
Om ni vill ha en fungerande jämförelse, pröva strålbehandling vid tumörsjukdom eller trombolys vid hjärtinfarkt. En svår depression kan ha precis lika dåliga framtidsutsikter som en tumörsjukdom eller en hjärtinfarkt. Gällande tumörer använder man strålbehandling, som kan ha mycket svåra biverkningar. Vid akut hjärtinfarkt använder man i vissa situationer "propplösande" behandling kallad trombolys, en behandling som medför en icke försumbar dödlighet.
Gör det att behandlingarna inte skall användas? Självklart är dessa behandlingar inget som skall användas på friska människor. Gällande mycket svårt sjuka människor, där behandlingarna har en bra chans att rädda patientens liv, däremot, skall de absolut användas. Svårare än så är det inte. ECT skall användas när inget annat hjälper, men där har det goda resultat och få allvarliga biverkningar. Det är också en oerhört välbeprövad metod som är mer väldokumenterad än i princip alla andra behandlingar som finns idag.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-11-19, 11:19
Men den bild som kvarstår efter att både ha sett programmet och läst artiklarna är ju att biverkningarna som patienterna upplever inte tas på allvar. De bortförklaras och rapporteras inte ens.
Självklart måste biverkningarna tas på allvar, oavsett om de är upplevda eller verkliga. Självklart måste de analyseras noga. Självklart måste denna information sammanställas och publicerats vetenskapligt. Hur vet man att permanenta skador inte uppstår om man inte har forskat på saken ordentligt?
Informationen kan vara viktig för hur framtida behandlingar ska utformas, den kan ge kunskaper om hur hjärnan fungerar, osv.
Det är detta som är den stora skandalen!
Upptäckten av anomalier är inte sällan början till viktiga vetenskapliga upptäckter. Därför måste de tas på allvar och dokumenteras noga. Det kan ju till exempel vara så att personer som har en förändring i en viss gen är särskilt känsliga för ECT och därför kan få permanenta skador. Men hur ska man någonsin upptäcka sådant om man har en tjockskallig övertygelse om att permanenta skador inte förekommer?
Alltså: Att biverkningarna inte tas på allvar är inte bara ett svek mot patienterna, det är också ett svek mot själva vetenskapen!
Permalänk | Anmäl
Kristian, 2009-11-19, 11:33
Jag är t a c k s a m att han finns - J a n n e J o s e f s s o n ! Vem kan som han dra fram sanningen i ljuset? Ingen! - as far as I know... (För övrigt tycker jag personligen att TV- programmet *Debatt* ej alls går att jämföra med hur det var på Janne Josefssons tid!)
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-19, 12:47
Jag tycker att det var ett bra och belysande program av Janne Josefsson. Jag brukar annars vara mycket kritisk till hans vinklade program.
Permalänk | Anmäl
SLL, 2009-11-19, 13:04
"Encyklopedisk psykiater" var en festlig titel. Hur får man den?
Oavsett håller jag med. Överbehandling sker. Tror annars inte Josefesson skulle funnit några missnöjda glömska patienter. Att tappa minnen är ett billigt pris för individen om depressionen är tillräckligt djup. I valet mellan ex. riktigt fasansfull ångest och minnesluckor, stora som små, är valet enkelt.
Men precis som martyrskapstörstande kvinnor självmant bad om att få hysterektomier utförda för hundra år sedan finns det idag "hysteriker" som ser till att få den typ av behandling som deras offerstatus kräver. De ser till att övertyga ansvarig personal om att de minsann är kvalificerade.
Sedan finns det förstås också läkare som alltför lättvindig lockar med ECT.
Permalänk | Anmäl
Anders Ottosson, 2009-11-19, 13:09
Ja va fasen jag tycker att vi får tillräckligt med elbehandling redan... mobiler, datorer, luftvärmepumpar, kylskåp, frysar, element, TV, stereo osv.
När det blir strömavbrott här ute på Värmdö så märks det verkligen att vi alltid är omgivna av el. Tänk så tyst och lugnt det blir. Bara att ta fram stearinljusen och ut och hämta vatten ur vattentunnorna... (vattnet pumpas upp med el ur vår brunn) som om det var 1800-tal igen. En bra påminnelse.
El-chock skulle jag aldrig gå med på...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-11-19, 13:16
Tack Per!. Först gjorde du ett utmärkt program om depression och nu har du skrivit en utmärkt artikel angående Josefssons ECT-program. Jag blev uppriktigt arg när jag läste om programmet och tänker inte se det. Tur att det finns seriösa journalister som kan gå till försvar när såna här villfarelser kommer fram i rutan.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-11-19, 13:23
En bra artikel som belyser ett flertal problem med Uppdrag Gransknings reportage. Det finns en oroväckande tendens med effektsökande skandalreportage inom det medicinska området. Vad gäller UG så verkar Borgnäs anda sitta i väggarna, vilket är djupt beklagligt.
Det finns mkt som är värt att debattera på det medicinska området, men på senare tid har det blivit ganska mkt slagsida åt foliehattarnas agenda. Rabiata vaccinationsparanoiker, elallergiker och whiplashmystiker ges ett orimligt stort utrymme. Inte sällan källbeläggs deras åsikter av scientologer och deras gelikar.
Media genomgår lite av ett elddop i detta tidevarv. Medias källor kan nagelfaras från ett tangentbord i vilken hydda som helst och ska statstelevisionen ha sin trovärdighet kvar bör man skyndsamt börja ägna sig åt sin lagstadgade objektivitet.
Permalänk | Anmäl
Peter F, 2009-11-19, 14:14
Peter - hur "objektivt" det än framställs - så blir det väl ändå ALLTID mer eller mindre "färgat" av den eller de personer som producerar budskapet - eller ? - undrar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-11-19, 15:22
Apropå "foliehattar" - så finns det ju ca 300 000 MedMänniskor som är mer eller mindre allergiska emot el- och IT-smog i Sverige.
VET dom ca 300 000 ingenting ! - relativ den lilla klick av forskare - som påstår att el- och IT-smog är harmlöst hälsomässigt ? - undrar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-11-19, 15:37
NUmera är jag pensionär men tidigare arbetade jag under många år inom psykiatrin. ECT/elbehandling kom i vanrykte under 70- och 80-talen. På 90-talet var psykaitrikerna där jag arbetade oerhört restriktiva med ECT-behandling. Allt, jag säger allt annat måste först prövas innan ECT-behandling med viss tvekan kom på tal. Det fanns andra kliniker där ECT var mer polulärt och frekvent. Det berodde på hur chefsläkare och enskilda överläkare ställde sig.
Nu på 2000-talet verkar ECT-behandling fått en ny blomstringstid utan att välgjorda studier över biverkningar har presenterats.
Det är mycket illa!
Permalänk | Anmäl
SLL, 2009-11-19, 15:45
Det här stärker den uppfattning jag fick av programmet och efterföljande chatt. Man driver en tes, vare sig den är sann eller inte.
Chatten igår var väldigt avslöjande. Vi var flera som undrade varför Gökboet tvunget skulle vara med redan från första minut. Svaret var att det var så folk relaterade till elbehandling, av Janne Josefsson kallat elchocker. För mig låter det som att man vill stärka fördomar.
På chatten och hemsidan skrev programmakarna att de inte fått tillåtelse att filma modern ECT-behandling. Jag tänkte på din film, Per. Nu förstår jag att de friserade verkligheten där med.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2009-11-19, 17:40
En kommentar till. Det var väldigt märkligt att de inte kunde hitta en enda patient som hade goda erfarenheter av ECT i Sverige. Ingen, inte ens programmakarna påstår att de inte finns, tvärtom. Den enda positiva patienten var en äldre amerikansk överklasskvinna. Försökte UG-teamet medvetet hitta en person som så få svenskar som möjligt kunde relatera till?
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2009-11-19, 17:54
Jag såg inte programmet från början och har inte heller följt deras chatt.
Var det meningen att man skulle hitta nöjda ECT-behandlade patienter? Jag uppfattade att programmet handlade om de patienter som drabbats av svåra biverkningar, alltså ett fåtal men ändå viktiga.
Jag förstår inte varför #23 Jonas B måste ondgöra sig över detta:
att flertalet patienter blir hjälpta av ECT-behandling. Det var väl inte det programmet gick ut på?
Permalänk | Anmäl
SLL, 2009-11-19, 20:10
Problemet med elchockerna i Sverige måste lyftas fram!
Sverige är bäst i världen på elchocker. Per capita.
Varför denna kraftiga ökning de senaste åren, när elchockerna är förbjudna eller används lite i andra länder?
Jag kräver att elchocker omedelbart slutar användas under tvång.
Det bör också sluta användas till barn, äldre och gravida kvinnor.
En oberoende icke-psykiatrisk undersökning bör omedelbart göras för att få klarhet i alla biverkningar och skador.
Elchocker är en inhuman och ovetenskaplig förlegad "behandlingsform" som psykiatrin har dammat av och förskönat.
Folk luras att tro att det är något nytt och bra med elchockerna nuförtiden. Detta är en stor lögn.
Permalänk | Anmäl
Peter U Larsson, 2009-11-19, 21:43
#25 Peter U Larsson
Medicinsk behandling får inte utföras utan patientens tillstånd. Jag hörde intervjun med den aktuella patientens behandlande överläkare. Jag betvivlar starkt att ö.l:arens beteende i detta patientfall är förenligt med gällande lagstiftning.
Permalänk | Anmäl
SLL, 2009-11-19, 23:00
Rädda ett liv, eller få lite minnesproblem.
Jag har också svårt att välja!
Permalänk | Anmäl
BengtBengtBengt, 2009-11-20, 10:13
Kära Dr.Jackson , jag ser Dig ,snart ,sittande i i stolen hos Mr.janne i ett nytt avsnitt av något granskande program typ "Svenska psykiatriker kan ingenting.Rädda dem!".Det är så bra att vi har folk som kan och som vågar säga det. Såna skall leda oss okunniga i en bättre framtid. Ni är vår sista chans. Vi skall kalla Er för läromästare . Ni är "de stora". Encyklopedister!!!De utvalda.Eller bara "De omnipotenta".
Permalänk | Anmäl
Ahmo Gerin, 2009-11-20, 11:01
SLL:
Uppdrag Granskning har krav på sig att vara saklig och opartisk enligt SVTs sändningstillstånd. Osaklighet och partiskhet är ett vanligt skäl till fällning i granskningsnämnden. Du kan läsa mer på deras hemsida, http://www.grn.se
Att bara visa svenska patienter som drabbats av skador och inte någon som hjälpts anser jag vara osakligt.
Man kan också notera hur UG väljer att visa sin vinklade bild av ECT på sin hemsida. Men har inte någon förklarande text om hur ECT går till eller vilka diagnoser det används vid. Man visar bara det negativa.
På hemsidan finns för övrigt både programmet i sin helhet och chatten.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2009-11-20, 13:56
Har Uppdrag granskning för få resurser eller är redaktionen helt inkompetent?
Permalänk | Anmäl
Mr T, 2009-11-20, 15:42
Har patienterna provat megadoser (helt ofarlig) fiskolja? Läs Matti Tolonens bok om depression och omega3!
Jag kan låna ut den till intresserade. Koncentrerad EPA eller 20 -30 st vanliga kapslar/ dag rekommenderas i övrigt friska personer.
I en håranalys har deprimerade nästan alltid höga kopparvärden...Ångest har ett annat mönster
Läs mer på naringsterapeuten.se
För intresserade rekommenderar jag att fylla i frågeformuläret FABen för att ge en mer komplett bild av hälsan. Jag kan svara på en enstaka fråga gratis för den som vill veta mer utifrån FABen.
Med hopp om bättre hälsa!
Permalänk | Anmäl
Anna Jensson Hjelm näringsterapeut, 2009-11-21, 10:10
Stort tack till Per Lapins, som är den journalist som är påläst och för fram sakliga argument.
Jag har själv fått ECT under en djup depression, som jag är rätt säker på att jag inte hade överlevt utan behandlingen. Det är givetvis rent medicinskt svårt att bevisa att jag inte överlevt utan ECT eller att att andra fått bestående minnesstörningar av ECT, eftersom inget kan göras ogjort. Men ett försök till bättre/längre uppföljning - där man lyssnar på ett urval av de patienter som fått ECT - skulle ju även om det inte skulle ge statistik med konfidensintervall X åtminstone kunna ge en indikation på hur det förhåller sig.
Peter U Larsson, jag håller med om att patienter - eller anhöriga i de fall där det behövs eftersom man ibland helt tappar egen beslutförmåga under en depression - ska få ta ställning till ECT och även få för- och nackdelar presenterade. Men för att kunna presentera detta måste ju läkare ha nåt att bilda sig en uppfattning kring.
Summa summarum: Döm för allt i världen inte ut elbehandling - det är en livräddare. Men bättre uppföljning och mer lyhördhet verkar vara på sin plats.
Permalänk | Anmäl
J, 2009-11-21, 18:17
Det systematiska användandet av "elchock" i programmet som term i stället för elbehandling eller förkortningen ECT ( Electro convulsive therapy ) är såklart ett medvetet val. Man nämner att korrekt term är ECT, för att sen fortsätta med "elchock" termen i resten av programmet. Syfte? Hmm... Som Per Lapins skriver i denna artikel - associationerna med lobotomi i trailern. Denna jämförelse har scientologerna gjort i decennier i sin antipsykiatriska propaganda.
När UG:s producent ger referensen Breggin till denna association - ja då blir jag övertygad om min riktigheten i min hypotes - att programidén planterats av en scientologisk mediainfiltratör /desinformatör.
Breggins har kopplats med scientologerna sedan flera år tillbaka då han och de haft en gemensam antipsykiatrisk agenda. Sant är att Breggins de senaste åren offentligt tagit avstånd från scientologerna, vilket talar mot att han skulle vara djupt insyltad i denna sekt - offentligt avståndstagande gör man nämligen inte ostraffat som medlem i sekten.
Breggin hör däremot till scientologerna favoritdoktorer att referera till, då han (Breggin) nischat in antipsykiatri lite som ett affärsområde.
Då jag ägnat mycken tid åt att studera denna sekts arbetsmetoder kan jag påstå att mönstret går igen i UG:s program. Samma "språk", samma referenser, samma metoder!
Källskyddet förhindrar att sanningen uppdagas och skyddar ju inte bara källan utan också Josefson och c:o!
Tack för Per Lapins insikter, mod och integritet
Permalänk | Anmäl
Ulf Brettstam,Öl,Eksjö, 2009-11-24, 11:27
Det är underbart att UPPDRAG GRANSKNING vågar ta upp problemet med elchocker i Sverige.
Jag känner själv många människor som har blivit skadade av dessa elchocker.
Permalänk | Anmäl
Peter U Larsson, 2009-12-01, 11:55
Näcken
Genom att framana långa skratt hos en patient så kan likvärdiga resultat uppnås.Serotinet utsöndras i tarmarna och transporteras till temporale tinningen. En betydligt trevligare upplevelse!!
Genom att upprepa denna behandling slipper man biverkningar och sparar pengar!!
Med 30 årig erfarenhet inom ämnet och friskvård
Permalänk | Anmäl
Mats Söderlund, 2009-12-09, 13:34
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. på ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Permalänk | Anmäl
Zolkossa, 2009-12-11, 18:41
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. På ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Permalänk | Anmäl
Zolkossa, 2009-12-11, 18:42
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. på ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Permalänk | Anmäl
Zolkossa, 2009-12-11, 18:42
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. på ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Permalänk | Anmäl
Zolkossa, 2009-12-11, 18:43
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo och massa annat. På ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Permalänk | Anmäl
Zolkossa, 2009-12-11, 18:48
Apropå socialstyrelsen och mörkning. Visste du att en felaktig biopsitagning av prostatan kan orsaka ett oerhört lidande. Biopsier tar urologen när misstanke om prostatacancer föreligger. Prostatan genererar ett PSA värde som ligger eller ökar utöver normala gränsvärden. PSA värdet är endast en indikator och kan i vissa fall markera cancer. Men problemet är att urologer har fått för sig att väga risken till ett misslyckat ingrepp före nyttan av att sannolikt verkligen hitta cancerceller. Biopsitagning av prostatan är en smärtsam process detta är dokumenterat. Men som en man så är det bara att bita ihop, det ligger i vår uppfostran.
Urologen tar 8-10 prover på den åtkomliga halvan av prostatan dock är det viktigt att detta görs med stor försiktighet. Ett enda misstag och urinröret blir punkterat och man har blod i urinblåsan. Detta gör att blodet koagulerar (stelnar) och det blir stopp i urinledaren. De som har fått njursten förstår problematiken. Hur många män som råkar ut för att urologen gör misstag vet man inte. Det finns inga register på detta. Men sannolikheten bedöms av seriösa urologer som stor upp till 50%. Urologer bedömer nyttan större än risken ändå finns det inga vetenskapliga bevis på att PSA värdet som indikator skall styra bedömningen om att biopsitagningen är nödvändig. Seriösa urologer menar att biopsitagningen av prostatan bara kan till 25 – 30% sannolikhet finna en cancertumör. Det skulle rent teoretiskt behövas mellan 50 och 100 prover en gång i halvåret på hela prostatan om man vill försäkra sig om en cancerfri prostata när man passerat 50 år.
Socialstyrelsen mörkar informationen om risker med biopsitagning och urologens mesta arbete är inriktad på att undersöka hundratusentals män som visar en förändring i PSA värdet. Kostnaden för detta preventiva arbete överstiger en svininfluensa mångfaldigt
Så konklusionen är att det lidande en biopsitagning samt riskerna i samband med detta innebär är mörklagt och belägg för minskad prostatacancer tack vare eller på grund av PSA tester är inte styrkt.
Men vi machomän lider oss igenom denna behandling och hur många som får uppsöka akutmottagning för inläggning med kateter för att dränera en blodfylld blåsa är något vi uppenbarligen får leva med. Vi kan bara hoppas på att Janne Josefsson hamnar hos urologen då blir det fart på en adekvat frågeställning.
Permalänk | Anmäl
Regenius, 2010-01-14, 15:32
Jag behandlades själv med ECT när jag var 15, efter 2 självmordsförsök (det var år 1970, i USA). Den enda negativa effekten av behandlingen som jag märkte, var att det skapades en lucka i mitt minne. Jag minns efteråt nästan ingenting av det som hände mig under den tid då jag var på mentalavdelningen och fick ECT. Men det besvärar mig inte nämnvärt. Jag går antagligen inte miste om något viktigt,, bara för att jag inte minns vad som hände under några veckor, då jag var inlagd på ett sjukhus.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-02-21, 03:25
ECT är en barbarisk metod. Man vet inte hur det mänsliga sinnet fungerar. En experimentverkstad är vad psykatrin är. .
Permalänk | Anmäl
BeEff, 2010-03-14, 17:17
Tycker att Brettstam ochj andra strömälskande läkare snarast borde ge detta till sina ev nedstämda släktingar.
Permalänk | Anmäl
BeEff, 2010-03-14, 17:19
Det står i engelska Wikipedia att forskning visar att ECT orsakar skador på hippocampus. Det står i svenska Wikipedia att ECT orsakar hjärnskador på hjärnbarken och de citerar kurslitteraturen för läkare. Att celler som inte kan nybildas dör i hjärnbarken är en hjärnskada. Med. dr Peter R. Breggin säger sanningen om ECT och referenserna i hans böcker talar för sig själva. Varför skulle nazisterna använda ECT mot politiska motståndare de ville oskadliggöra men som var för kända för att döda om ECT inte orsakade hjärnskador som hade önskad effekt? ECT kan oehört lätt missbrukas och hur vet vi vad som pågår i psykiatrins slutna rum? Det har ju bevisats i andra sammanhang att sjukvårdspersonalen är rasistisk på vissa håll. Man vet också att vissa högt uppsatta psykiatrer troligen är ättlingar till nazister eftersom många av dem har samma ovanliga efternamn som dokumenterade nazister. Det är i stort sett bara artikelförfattaren som hävdar att ECT är bra av dem som utsatts för ECT. Nästan alla andra som utsatts för ECT anser att det är skadligt. Många av dem som skadats av ECT har fått ECT mot sin uttryckliga vilja (i vissa fall trots att de inte var tvångsintagna). Då är inga skador acceptabla. Jag ifrågasätter att artikelförfattaren vill andra patienter eller ens sig själv väl. Det är känt att deprimerade kan vara självdestruktiva. Många av dem som tvångsbehandlas med ECT lider inte av depression eller någon annan psykisk sjukdom. I stället utförs behandlingen för att sätta rättvisan ur spel genom att förvirringen och minnesskadorna efter ECT är stora under den rättsliga prövningen i förvaltningsrätten. Jag tror ECT används för folkmord i dagens Sverige.
Permalänk | Anmäl
Mikael O. Bonnier, 2010-12-31, 04:28
44 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Inte utan orsak att programmet i folkmun går under namnet Uppdrag Försvanskning!
Det blev ett s för mycket, skall förstås vara Uppdrag Förvanskning!
En tänkande människa kan knappast ta Janne Josefsson på allvar. Inte särskilt mycket public service över de statliga kanalerna längre, utan de känns mer som TV-kanaler Aftonbladet skulle driva.
Varför så upprörd, när har Janne Josefsson producerat något objektivt och korrekt tidigare?
Jag tyckte nog programmet var ganska vettigt. För utsatta människor som överväger en ECT-behandling är det viktigt att även negativa konsekvenser i förväg kan beaktas fullt ut. Det är också oerhört viktigt att patienter som har genomgått en sådan behandling och drabbats av andra biverkningar än de som typiskt sett informeras om tas på allvar. Det är inte rimligt att de som upplever långvarig minnesförlust efter ECT-behandling misstros och patologiseras för detta. Ett sådant bemötande måste rimligen vara extremt kränkande och lär knappast påskynda ett tillfrisknande. Om gårdagens program kan leda till en större öppenhet om ECT-behandlingens möjliga negativa konsekvenser och till ett bättre bemötande av patienter som råkat illa ut är det bra.
Uppdrag Granskning är bra. JJ och hans kollegor är riktiga journalister som kavlar upp armarna och tar reda på saker på riktigt. Inte torra ideologer vilse i sina egna huvuden. Gör dom fel ibland? Visst! Skruvar de sina repotage hårt? Visst! Men de gör ändå mer nytta än skada, emå.
Tack för en bra och klargörande artikel!
En sak du inte tar upp -- och som i och för sig kanske bara är relevant ur ett rent medieperspektiv -- är att ECT är en tacksam måltavla.
Den kan nämligen enkelt utmålas som en väldigt dramatisk behandling (man skickar STRÖM!!! genom HJÄRNAN!!!) och har väl historiskt sett också varit det. De flesta av oss har bara kommit i kontakt med ECT via filmen Gökboet och ser fortfarande de scenerna framför oss när vi hör ordet "elchocker".
Det är också en relativt gammal behandligsform, med allt vad det innebär, och vi är många som kan behöva påminnas om att den inte utförs på samma sätt idag som för 50 år sedan.
Jämför med t ex psykofarmaka: många av dessa kan ge riktigt otäcka biverkningar, men vi ryggar inte tillbaka på samma sätt inför tanken på att ta en tablett.
Så varför gav sig Uppdrag Granskning på ECT? Kanske för just detta: det är så enkelt.
Uppdrag granskning fläskar på med känslodrivande dramaturgiska grepp i traditionen från ryssen Eisenstein och tyskan Riefenstahl.
Men medan föregångarna var ideologiskt motiverade och aktiva parter i hänsynslösa politisk strider, har Uppdrag granskning inga skäl för ohederligheten utöver syftet att väcka uppmärksamhet. Det handlar bara om rå, intellektuell huliganism.
SVT behöver inte bjuda ut sina program som lösnummer. Det är själva vitsen med offentligt finansierad public service-TV. Sluggern Josefsson och han redaktion är helt enkelt onödiga där. Kan inte någon headhunter för den privata media-sfären vara bussig och locka över hela gänget dit? Då får de - utöver att felinformera och förvirra allmänheten - åtminstone fylla funktionen att sälja annonser.
Janne Josefsson är grävande journalist, i bemärkelsen att han ständigt letar nya bottennivåer för svensk TV-journalistik. Att han nu ger sig på ECT är som skrivits ovan knappast förvånande, men olyckligt. Det finns idag en del av patienter med depression och bipolär sjukdom som är i behov av ECT, där inga läkemedel fungerat. Janne Josefsson har naturligtvis inget förslag om hur de skall få hjälp om man slutar med ECT? Tänkte väl det... Inte heller har han något alternativ för de patienter som drabbats av något av de mer sällsynta och allvarligare tillstånd där ECT är nödvändigt för att akut kunna rädda patientens liv.
Om ni vill ha en fungerande jämförelse, pröva strålbehandling vid tumörsjukdom eller trombolys vid hjärtinfarkt. En svår depression kan ha precis lika dåliga framtidsutsikter som en tumörsjukdom eller en hjärtinfarkt. Gällande tumörer använder man strålbehandling, som kan ha mycket svåra biverkningar. Vid akut hjärtinfarkt använder man i vissa situationer "propplösande" behandling kallad trombolys, en behandling som medför en icke försumbar dödlighet.
Gör det att behandlingarna inte skall användas? Självklart är dessa behandlingar inget som skall användas på friska människor. Gällande mycket svårt sjuka människor, där behandlingarna har en bra chans att rädda patientens liv, däremot, skall de absolut användas. Svårare än så är det inte. ECT skall användas när inget annat hjälper, men där har det goda resultat och få allvarliga biverkningar. Det är också en oerhört välbeprövad metod som är mer väldokumenterad än i princip alla andra behandlingar som finns idag.
Men den bild som kvarstår efter att både ha sett programmet och läst artiklarna är ju att biverkningarna som patienterna upplever inte tas på allvar. De bortförklaras och rapporteras inte ens.
Självklart måste biverkningarna tas på allvar, oavsett om de är upplevda eller verkliga. Självklart måste de analyseras noga. Självklart måste denna information sammanställas och publicerats vetenskapligt. Hur vet man att permanenta skador inte uppstår om man inte har forskat på saken ordentligt?
Informationen kan vara viktig för hur framtida behandlingar ska utformas, den kan ge kunskaper om hur hjärnan fungerar, osv.
Det är detta som är den stora skandalen!
Upptäckten av anomalier är inte sällan början till viktiga vetenskapliga upptäckter. Därför måste de tas på allvar och dokumenteras noga. Det kan ju till exempel vara så att personer som har en förändring i en viss gen är särskilt känsliga för ECT och därför kan få permanenta skador. Men hur ska man någonsin upptäcka sådant om man har en tjockskallig övertygelse om att permanenta skador inte förekommer?
Alltså: Att biverkningarna inte tas på allvar är inte bara ett svek mot patienterna, det är också ett svek mot själva vetenskapen!
Jag är t a c k s a m att han finns - J a n n e J o s e f s s o n ! Vem kan som han dra fram sanningen i ljuset? Ingen! - as far as I know... (För övrigt tycker jag personligen att TV- programmet *Debatt* ej alls går att jämföra med hur det var på Janne Josefssons tid!)
Jag tycker att det var ett bra och belysande program av Janne Josefsson. Jag brukar annars vara mycket kritisk till hans vinklade program.
"Encyklopedisk psykiater" var en festlig titel. Hur får man den?
Oavsett håller jag med. Överbehandling sker. Tror annars inte Josefesson skulle funnit några missnöjda glömska patienter. Att tappa minnen är ett billigt pris för individen om depressionen är tillräckligt djup. I valet mellan ex. riktigt fasansfull ångest och minnesluckor, stora som små, är valet enkelt.
Men precis som martyrskapstörstande kvinnor självmant bad om att få hysterektomier utförda för hundra år sedan finns det idag "hysteriker" som ser till att få den typ av behandling som deras offerstatus kräver. De ser till att övertyga ansvarig personal om att de minsann är kvalificerade.
Sedan finns det förstås också läkare som alltför lättvindig lockar med ECT.
Ja va fasen jag tycker att vi får tillräckligt med elbehandling redan... mobiler, datorer, luftvärmepumpar, kylskåp, frysar, element, TV, stereo osv.
När det blir strömavbrott här ute på Värmdö så märks det verkligen att vi alltid är omgivna av el. Tänk så tyst och lugnt det blir. Bara att ta fram stearinljusen och ut och hämta vatten ur vattentunnorna... (vattnet pumpas upp med el ur vår brunn) som om det var 1800-tal igen. En bra påminnelse.
El-chock skulle jag aldrig gå med på...
Tack Per!. Först gjorde du ett utmärkt program om depression och nu har du skrivit en utmärkt artikel angående Josefssons ECT-program. Jag blev uppriktigt arg när jag läste om programmet och tänker inte se det. Tur att det finns seriösa journalister som kan gå till försvar när såna här villfarelser kommer fram i rutan.
En bra artikel som belyser ett flertal problem med Uppdrag Gransknings reportage. Det finns en oroväckande tendens med effektsökande skandalreportage inom det medicinska området. Vad gäller UG så verkar Borgnäs anda sitta i väggarna, vilket är djupt beklagligt.
Det finns mkt som är värt att debattera på det medicinska området, men på senare tid har det blivit ganska mkt slagsida åt foliehattarnas agenda. Rabiata vaccinationsparanoiker, elallergiker och whiplashmystiker ges ett orimligt stort utrymme. Inte sällan källbeläggs deras åsikter av scientologer och deras gelikar.
Media genomgår lite av ett elddop i detta tidevarv. Medias källor kan nagelfaras från ett tangentbord i vilken hydda som helst och ska statstelevisionen ha sin trovärdighet kvar bör man skyndsamt börja ägna sig åt sin lagstadgade objektivitet.
Peter - hur "objektivt" det än framställs - så blir det väl ändå ALLTID mer eller mindre "färgat" av den eller de personer som producerar budskapet - eller ? - undrar Josef B.
Apropå "foliehattar" - så finns det ju ca 300 000 MedMänniskor som är mer eller mindre allergiska emot el- och IT-smog i Sverige.
VET dom ca 300 000 ingenting ! - relativ den lilla klick av forskare - som påstår att el- och IT-smog är harmlöst hälsomässigt ? - undrar Josef B.
NUmera är jag pensionär men tidigare arbetade jag under många år inom psykiatrin. ECT/elbehandling kom i vanrykte under 70- och 80-talen. På 90-talet var psykaitrikerna där jag arbetade oerhört restriktiva med ECT-behandling. Allt, jag säger allt annat måste först prövas innan ECT-behandling med viss tvekan kom på tal. Det fanns andra kliniker där ECT var mer polulärt och frekvent. Det berodde på hur chefsläkare och enskilda överläkare ställde sig.
Nu på 2000-talet verkar ECT-behandling fått en ny blomstringstid utan att välgjorda studier över biverkningar har presenterats.
Det är mycket illa!
Det här stärker den uppfattning jag fick av programmet och efterföljande chatt. Man driver en tes, vare sig den är sann eller inte.
Chatten igår var väldigt avslöjande. Vi var flera som undrade varför Gökboet tvunget skulle vara med redan från första minut. Svaret var att det var så folk relaterade till elbehandling, av Janne Josefsson kallat elchocker. För mig låter det som att man vill stärka fördomar.
På chatten och hemsidan skrev programmakarna att de inte fått tillåtelse att filma modern ECT-behandling. Jag tänkte på din film, Per. Nu förstår jag att de friserade verkligheten där med.
En kommentar till. Det var väldigt märkligt att de inte kunde hitta en enda patient som hade goda erfarenheter av ECT i Sverige. Ingen, inte ens programmakarna påstår att de inte finns, tvärtom. Den enda positiva patienten var en äldre amerikansk överklasskvinna. Försökte UG-teamet medvetet hitta en person som så få svenskar som möjligt kunde relatera till?
Jag såg inte programmet från början och har inte heller följt deras chatt.
Var det meningen att man skulle hitta nöjda ECT-behandlade patienter? Jag uppfattade att programmet handlade om de patienter som drabbats av svåra biverkningar, alltså ett fåtal men ändå viktiga.
Jag förstår inte varför #23 Jonas B måste ondgöra sig över detta:
att flertalet patienter blir hjälpta av ECT-behandling. Det var väl inte det programmet gick ut på?
Problemet med elchockerna i Sverige måste lyftas fram!
Sverige är bäst i världen på elchocker. Per capita.
Varför denna kraftiga ökning de senaste åren, när elchockerna är förbjudna eller används lite i andra länder?
Jag kräver att elchocker omedelbart slutar användas under tvång.
Det bör också sluta användas till barn, äldre och gravida kvinnor.
En oberoende icke-psykiatrisk undersökning bör omedelbart göras för att få klarhet i alla biverkningar och skador.
Elchocker är en inhuman och ovetenskaplig förlegad "behandlingsform" som psykiatrin har dammat av och förskönat.
Folk luras att tro att det är något nytt och bra med elchockerna nuförtiden. Detta är en stor lögn.
#25 Peter U Larsson
Medicinsk behandling får inte utföras utan patientens tillstånd. Jag hörde intervjun med den aktuella patientens behandlande överläkare. Jag betvivlar starkt att ö.l:arens beteende i detta patientfall är förenligt med gällande lagstiftning.
Rädda ett liv, eller få lite minnesproblem.
Jag har också svårt att välja!
Kära Dr.Jackson , jag ser Dig ,snart ,sittande i i stolen hos Mr.janne i ett nytt avsnitt av något granskande program typ "Svenska psykiatriker kan ingenting.Rädda dem!".Det är så bra att vi har folk som kan och som vågar säga det. Såna skall leda oss okunniga i en bättre framtid. Ni är vår sista chans. Vi skall kalla Er för läromästare . Ni är "de stora". Encyklopedister!!!De utvalda.Eller bara "De omnipotenta".
Nu tas riksdagsinitiativ i frågan: http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&i...
SLL:
Uppdrag Granskning har krav på sig att vara saklig och opartisk enligt SVTs sändningstillstånd. Osaklighet och partiskhet är ett vanligt skäl till fällning i granskningsnämnden. Du kan läsa mer på deras hemsida, http://www.grn.se
Att bara visa svenska patienter som drabbats av skador och inte någon som hjälpts anser jag vara osakligt.
Man kan också notera hur UG väljer att visa sin vinklade bild av ECT på sin hemsida. Men har inte någon förklarande text om hur ECT går till eller vilka diagnoser det används vid. Man visar bara det negativa.
På hemsidan finns för övrigt både programmet i sin helhet och chatten.
Har Uppdrag granskning för få resurser eller är redaktionen helt inkompetent?
Har patienterna provat megadoser (helt ofarlig) fiskolja? Läs Matti Tolonens bok om depression och omega3!
Jag kan låna ut den till intresserade. Koncentrerad EPA eller 20 -30 st vanliga kapslar/ dag rekommenderas i övrigt friska personer.
I en håranalys har deprimerade nästan alltid höga kopparvärden...Ångest har ett annat mönster
Läs mer på naringsterapeuten.se
För intresserade rekommenderar jag att fylla i frågeformuläret FABen för att ge en mer komplett bild av hälsan. Jag kan svara på en enstaka fråga gratis för den som vill veta mer utifrån FABen.
Med hopp om bättre hälsa!
Stort tack till Per Lapins, som är den journalist som är påläst och för fram sakliga argument.
Jag har själv fått ECT under en djup depression, som jag är rätt säker på att jag inte hade överlevt utan behandlingen. Det är givetvis rent medicinskt svårt att bevisa att jag inte överlevt utan ECT eller att att andra fått bestående minnesstörningar av ECT, eftersom inget kan göras ogjort. Men ett försök till bättre/längre uppföljning - där man lyssnar på ett urval av de patienter som fått ECT - skulle ju även om det inte skulle ge statistik med konfidensintervall X åtminstone kunna ge en indikation på hur det förhåller sig.
Peter U Larsson, jag håller med om att patienter - eller anhöriga i de fall där det behövs eftersom man ibland helt tappar egen beslutförmåga under en depression - ska få ta ställning till ECT och även få för- och nackdelar presenterade. Men för att kunna presentera detta måste ju läkare ha nåt att bilda sig en uppfattning kring.
Summa summarum: Döm för allt i världen inte ut elbehandling - det är en livräddare. Men bättre uppföljning och mer lyhördhet verkar vara på sin plats.
Det systematiska användandet av "elchock" i programmet som term i stället för elbehandling eller förkortningen ECT ( Electro convulsive therapy ) är såklart ett medvetet val. Man nämner att korrekt term är ECT, för att sen fortsätta med "elchock" termen i resten av programmet. Syfte? Hmm... Som Per Lapins skriver i denna artikel - associationerna med lobotomi i trailern. Denna jämförelse har scientologerna gjort i decennier i sin antipsykiatriska propaganda.
När UG:s producent ger referensen Breggin till denna association - ja då blir jag övertygad om min riktigheten i min hypotes - att programidén planterats av en scientologisk mediainfiltratör /desinformatör.
Breggins har kopplats med scientologerna sedan flera år tillbaka då han och de haft en gemensam antipsykiatrisk agenda. Sant är att Breggins de senaste åren offentligt tagit avstånd från scientologerna, vilket talar mot att han skulle vara djupt insyltad i denna sekt - offentligt avståndstagande gör man nämligen inte ostraffat som medlem i sekten.
Breggin hör däremot till scientologerna favoritdoktorer att referera till, då han (Breggin) nischat in antipsykiatri lite som ett affärsområde.
Då jag ägnat mycken tid åt att studera denna sekts arbetsmetoder kan jag påstå att mönstret går igen i UG:s program. Samma "språk", samma referenser, samma metoder!
Källskyddet förhindrar att sanningen uppdagas och skyddar ju inte bara källan utan också Josefson och c:o!
Tack för Per Lapins insikter, mod och integritet
Det är underbart att UPPDRAG GRANSKNING vågar ta upp problemet med elchocker i Sverige.
Jag känner själv många människor som har blivit skadade av dessa elchocker.
Näcken
Genom att framana långa skratt hos en patient så kan likvärdiga resultat uppnås.Serotinet utsöndras i tarmarna och transporteras till temporale tinningen. En betydligt trevligare upplevelse!!
Genom att upprepa denna behandling slipper man biverkningar och sparar pengar!!
Med 30 årig erfarenhet inom ämnet och friskvård
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. på ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. På ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. på ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo, patienter som har fel uppfattning och sett gökboet och kan låtsas att det fungerar, för att slippa blåsta psykiater. på ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Jag föreslår att vi låter de som förespråkar ECT få smaka på det. ECT Det är värdelös, fungerar inte på många, utan många missar placebo och massa annat. På ca. 20 minuter kan du fixa en diagnos på bipolär sjukdom (tänk dig att mågna kan fått den diagnosen helt felaktigt på grund av korkade närstående, som kan fixa tillsammans diagnosen åt någon. Har många observationer av det påståenden, så det är inte mina övertygelser) http://www.expressen.se/halsa/1.1165347/sa-luras-vi-att-tro-att-vi-ar-sjuka
http://www.kmr.nu/intro_6.htm
http://www.peterularsson.se/forbjud-elchocker-ect-nu/
Apropå socialstyrelsen och mörkning. Visste du att en felaktig biopsitagning av prostatan kan orsaka ett oerhört lidande. Biopsier tar urologen när misstanke om prostatacancer föreligger. Prostatan genererar ett PSA värde som ligger eller ökar utöver normala gränsvärden. PSA värdet är endast en indikator och kan i vissa fall markera cancer. Men problemet är att urologer har fått för sig att väga risken till ett misslyckat ingrepp före nyttan av att sannolikt verkligen hitta cancerceller. Biopsitagning av prostatan är en smärtsam process detta är dokumenterat. Men som en man så är det bara att bita ihop, det ligger i vår uppfostran.
Urologen tar 8-10 prover på den åtkomliga halvan av prostatan dock är det viktigt att detta görs med stor försiktighet. Ett enda misstag och urinröret blir punkterat och man har blod i urinblåsan. Detta gör att blodet koagulerar (stelnar) och det blir stopp i urinledaren. De som har fått njursten förstår problematiken. Hur många män som råkar ut för att urologen gör misstag vet man inte. Det finns inga register på detta. Men sannolikheten bedöms av seriösa urologer som stor upp till 50%. Urologer bedömer nyttan större än risken ändå finns det inga vetenskapliga bevis på att PSA värdet som indikator skall styra bedömningen om att biopsitagningen är nödvändig. Seriösa urologer menar att biopsitagningen av prostatan bara kan till 25 – 30% sannolikhet finna en cancertumör. Det skulle rent teoretiskt behövas mellan 50 och 100 prover en gång i halvåret på hela prostatan om man vill försäkra sig om en cancerfri prostata när man passerat 50 år.
Socialstyrelsen mörkar informationen om risker med biopsitagning och urologens mesta arbete är inriktad på att undersöka hundratusentals män som visar en förändring i PSA värdet. Kostnaden för detta preventiva arbete överstiger en svininfluensa mångfaldigt
Så konklusionen är att det lidande en biopsitagning samt riskerna i samband med detta innebär är mörklagt och belägg för minskad prostatacancer tack vare eller på grund av PSA tester är inte styrkt.
Men vi machomän lider oss igenom denna behandling och hur många som får uppsöka akutmottagning för inläggning med kateter för att dränera en blodfylld blåsa är något vi uppenbarligen får leva med. Vi kan bara hoppas på att Janne Josefsson hamnar hos urologen då blir det fart på en adekvat frågeställning.
Jag behandlades själv med ECT när jag var 15, efter 2 självmordsförsök (det var år 1970, i USA). Den enda negativa effekten av behandlingen som jag märkte, var att det skapades en lucka i mitt minne. Jag minns efteråt nästan ingenting av det som hände mig under den tid då jag var på mentalavdelningen och fick ECT. Men det besvärar mig inte nämnvärt. Jag går antagligen inte miste om något viktigt,, bara för att jag inte minns vad som hände under några veckor, då jag var inlagd på ett sjukhus.
ECT är en barbarisk metod. Man vet inte hur det mänsliga sinnet fungerar. En experimentverkstad är vad psykatrin är. .
Tycker att Brettstam ochj andra strömälskande läkare snarast borde ge detta till sina ev nedstämda släktingar.
Det står i engelska Wikipedia att forskning visar att ECT orsakar skador på hippocampus. Det står i svenska Wikipedia att ECT orsakar hjärnskador på hjärnbarken och de citerar kurslitteraturen för läkare. Att celler som inte kan nybildas dör i hjärnbarken är en hjärnskada. Med. dr Peter R. Breggin säger sanningen om ECT och referenserna i hans böcker talar för sig själva. Varför skulle nazisterna använda ECT mot politiska motståndare de ville oskadliggöra men som var för kända för att döda om ECT inte orsakade hjärnskador som hade önskad effekt? ECT kan oehört lätt missbrukas och hur vet vi vad som pågår i psykiatrins slutna rum? Det har ju bevisats i andra sammanhang att sjukvårdspersonalen är rasistisk på vissa håll. Man vet också att vissa högt uppsatta psykiatrer troligen är ättlingar till nazister eftersom många av dem har samma ovanliga efternamn som dokumenterade nazister. Det är i stort sett bara artikelförfattaren som hävdar att ECT är bra av dem som utsatts för ECT. Nästan alla andra som utsatts för ECT anser att det är skadligt. Många av dem som skadats av ECT har fått ECT mot sin uttryckliga vilja (i vissa fall trots att de inte var tvångsintagna). Då är inga skador acceptabla. Jag ifrågasätter att artikelförfattaren vill andra patienter eller ens sig själv väl. Det är känt att deprimerade kan vara självdestruktiva. Många av dem som tvångsbehandlas med ECT lider inte av depression eller någon annan psykisk sjukdom. I stället utförs behandlingen för att sätta rättvisan ur spel genom att förvirringen och minnesskadorna efter ECT är stora under den rättsliga prövningen i förvaltningsrätten. Jag tror ECT används för folkmord i dagens Sverige.