Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Demokrati i form av bomber


Om den västliga demokratin för afghanerna manifesterar sig i form av bombattacker som dödar deras nära och kära, är det då så konstigt att de säger nej till den typen av ”demokrati”?


Om författaren

Jag har intressserat mig för Afghanistan ända sedan Sovjets angrepp på landet vid sjuttiotalets slut och skrivit många artiklar både om den sovjetiska och den nuvarande västerländska ockupationen.

 

Den 4 november bombade amerikanskt flyg byn Korkhashien i Helmandprovinsen i sydvästra Afghanistan och dödade nio bybor, varav tre barn. De döda var bönder som, när anfallet skedde, uppges ha varit ute och arbetat på fälten. Följande dag lastade byborna in de döda kropparna i bilar och körde till provinshuvudstaden Lashkargah där de parkerade framför provinsguvernörens palats. De öppnade bildörrarna på vid gavel för att alla skulle kunna se resultatet av de utländska truppernas närvaro i landet och ropade ”Död åt utlänningarna! Död åt Karzai!”.

Denna protest, från vanliga afghaners sida, mot de amerikanska bombningarna är bara en i raden. Och den riktar sig både mot själva ockupationstrupperna och deras marionett, president Karzai, vars valfusk till och med väst nu tvingats medge. Eller som franske utrikesministern Bernard Kouchner nyligen yttrade till New York Times: ”OK, Karzai är korrupt, men han är vår man och vi måste acceptera honom.”

Den italienska nyhetssajten PeaceReporter, som är ett av de medier som rapporterat om bombningen av byn Korkhashien, berättar också om protester i andra delar av landet. I Khost i östra Afghanistan demonstrerade nyligen flera hundra personer mot att en by i deras provins bombats och att civila dödats. I demonstrationen deltog många studenter, varav flera tidigare protesterat mot att amerikanska marinkårssoldater gjort en räd mot en moské i Wardakprovinsen och där bl.a. bränt Koranen. På en del av studenternas banderoller kunde man läsa de, för väst, så provocerande orden ”No Democracy We vant just Islam!”.

Men om den västliga demokratin för afghanerna manifesterar sig i form av bombattacker som dödar deras nära och kära, är det då så konstigt att de säger nej till den typen av ”demokrati”?

Fler och fler röster börjar nu höras, även i USA, för att avveckla kriget eller åtminstone avstå från ytterligare truppförstärkningar. Senast var det USA:s ambassadör i Afghanistan, Karl Eikenberry, som avrådde från att sända fler soldater.

Varför kan då inte Sverige och andra europeiska länder gå före och ta hem sina trupper? Varför skall franska, svenska, italienska och andra europeiska soldater riskera sina liv i ett krig som inte kan beskrivas som annat än orättfärdigt och kontraproduktivt? Vad har fattiga afghanska bönder och deras barn gjort för ont för att behöva dödas av utländsk militär? Och hur skall afghanerna någonsin kunna respektera den västerländska formen av demokrati om den bara skänker dem död och förödelse och därtill kränker deras religion och nationella självkänsla?

När jag nyligen var i Italien sände tevekanalen Rai3 en intervju med den amerikanske filmaren Michael Moore. Han pratade där bl.a. om krigen i Irak och Afghanistan och uttalade förståelse för att många européer är djupt kritiska mot USA. Men han sade också att vi, som européer, bör betänka att president Bush kanske aldrig hade startat dessa krig om han inte fått ett så massivt stöd från de europeiska ledarna. ”Jag hoppas”, sade Moore, ”att man i Italien, liksom i andra europeiska länder, rannsakar sitt samvete”. För det var ju genom att ge efter för den amerikanske presidentens påtryckningar som våra europeiska länder gjorde sig medskyldiga till det som nu sker i Afghanistan, däri inräknat bombattacker mot oskyldiga bönder och deras minderåriga barn, som i byn Korkhashien.

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14204

28 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vad gjorde du när Sovjet invaderade samma land och bombade det sönder och samman? Kan du referera till något av dina uttalanden vid den tiden vore jag tacksam.

Permalänk | Anmäl #1 Kryckan, 2009-11-16, 15:40

Ja, Michael Moore han haren väldigt balanserad syn.

Permalänk | Anmäl #2 Kurt, 2009-11-16, 16:30

Svar till Kryckan:
Jag demonstrerade och protesterade mot den sovjetiska invasionen av Afghanistan och skrev även artiklar om kriget i olika tidningar. I min bok "Jag hatar de likgiltiga" (Kulturfront 1988) kan du exempelvis läsa vad jag skrev i Svenska Dagbladet, på Brännpunkt, den 19/11 1981. Där ställde jag bl.a. frågan varför det var så tyst bland svenska intellektuella vid denna tid om Sovjetunionens övergrepp i Afghanistan.
MZ

Permalänk | Anmäl #3 Margareta Zetterström, 2009-11-16, 17:02

Nej, det är inte västmakternas uppgift att ge dessa länder demokrati, och därigenom offra tusentals unga soldater för en sak som inte är deras, i krig som kostar mångmiljardbelopp. Vill de leva i sina medeltidssystem så ska de naturligtvis få göra det.

Däremot bör västmakterna, genom bomber om så krävs, visa att varje land som stödjer islamistisk terror i någon form, gentemot väst, kommer att gå ett brutalt öde till mötes. Väst har all rätt att skydda sina medborgare mot alla former av terrordåd, och då bör man också vara stenhård mot de länder som på olika vis stödjer detta. Om man istället för att skicka ner trupper och försöker bli vän med lokalbefolkningen, ge dem demokrati och rättigheter osv använt en bråkdel av den arsenal man har att tillgå och gjort glasklart för dem att det nästa gång smäller ännu mer, så garanterar jag att tonen från de länder, företrädelsevis Iran, som sponsrar heligt krig mot väst, varit en helt annan. Idag är USA och västmakterna en papperstiger som ingen kan ta på riktigt allvar.

Permalänk | Anmäl #4 John G, 2009-11-16, 17:16

När en artikelförfattare citerar Michael Moore, då anar man kvaliten på resten.........

Permalänk | Anmäl #5 Skogstokig, 2009-11-16, 18:20

Jag tror att om vi bara såg till att sända tillräckligt många miljarder i direkt budgetstöd till Karzai och kompani så skulle det hela ordna sig.
.
Det viktigaste är att relativisera mänskliga rättigheter, blunda för att kvinnor som sett ljuset åter skall låsas in.
.
Det viktigaste är att ingen jävel som fått uppleva det relativt goda livet i en västlig stat som råkar (för det är ju förståss en ren slump) vara präglad av kristen/judisk kultur tror att han/hon har något att lära andra.
.
Särskilt inte dem som fortfarande stenar sina kvinnor, låser in sina döttrar och uppmanar sina unga och sexuellt frustrerade män att hat och våld är vägen till ett bättre liv.
.
Skönt att någon äntligen förklarar för oss idioter som tror att det är bra att ingripa mot våldsverkare med våld att det är budgetmiljarder och ringdans som är grejen...

Permalänk | Anmäl #6 Tom Croker, 2009-11-16, 18:41

@#3
"Där ställde jag bl.a. frågan varför det var så tyst bland svenska intellektuella vid denna tid om Sovjetunionens övergrepp i Afghanistan."

Vad för svar fick du av de sk. intellektuella? En av dem var väl en välkänd författare och spion, JG.

Permalänk | Anmäl #7 Kryckan, 2009-11-16, 19:15

Svar till Kryckan:
Att opinionen mot Sovjets invasion av Afghanistan var så förhållandevis svag i vårt land på den tiden berodde, åtminstone delvis, på att många människor var rädda. Man var rädd för att genom protester reta "den ryska björnen". Själv var jag med i Svenska Afghanistankommittén som bildades i protest mot Sovjets invasion.
MZ

Permalänk | Anmäl #8 Margareta Zetterström, 2009-11-16, 19:31

JAPAN ATOMBOMADES TILL DEMOKRATI

Talibanerna Krigar med all kraft de kan uppbringa för att återupprätta sitt skräckvälde och ändå förespråkar du trupptillbakadragande. Varför? För att demokratin inte är perfekt och för att det sker misstag i krigföringen så att oskyldiga dödas.

55 miljoner dog i WWII för att vi nu skall kunna leva i frihet. Tyskland bombades och Japan atombombades till demokrati och dessa bombningar var inga misstag. Var vår frihet värt det?

Permalänk | Anmäl #9 Kung och Fosterland, 2009-11-16, 19:48

Tack Margareta för bra artikel!

Det här är mina fem cent:

Nästan alla realistiska bedömare av kriget, från höger till vänster, inser att "kriget" inte går att vinna. Det visas inte minst av beredvilligheten att förhandla med Talibanerna. Man måste ta med i beräkningen möjligheten att västs bomber inte är framkomlig väg vare sig militärt (Talibanernas ställning blir bara starkare), politiskt (valfusk, korruption) eller kulturellt ("västerländska värderingar"), vilket Margareta också beskriver. Att hävda att dödande av civila i avskräckningssyfte är ett verkningsfullt medel mot terrorism och samtidigt hävda att de afghanska kvinnorna bästa alternativ alltjämt är västs bomber är milt sagt inte helt genomtänkt. Den enkla frågan man bör ställa är vad man hittills har uppnått med den nuvarande strategin. Om man nu tycker sig kunna visa att det konkreta resultatet för väst eller afghaner tvärtom är lyckat och bra så tycker jag att det är dags att ni gör det.

Varför kan man inte pinga för att ta hem soldaterna?

Permalänk | Anmäl #10 tjoho, 2009-11-16, 20:12

Till kryckan.

Eftersom Sovjetunionen för nästan trettio år sedan mördade massor med afghaner så får man inte kritisera att USA idag när dess trupper mördar massor med afghaner.

Eller är det själva klagandet som det är fel på? Menar du att de som underlät att klaga på nazismens brott, skulle ha varit tysta gällande stalinismens brott?

Din logik oantastlig.

Permalänk | Anmäl #11 nafetS, 2009-11-16, 21:43

Margareta Zetterström: "nuvarande västerländska ockupationen"

Vänstern förnekar sig aldrig. Det här är ett FN-uppdrag till Aghanska folkets nytta. En opinoinsunderslkning i Afghanistan visar att 80-90 procent av Afghanistans befolkning bejakar och gillar "västvärldens" bomber.

Tänk om talibanregimen var sämre... Tänk...

Men det Margareta säger är säkert det som 95 procent av lärarna i samhällskunskap i våra skolor säger, där våra barn blir itutade en massa osaklig propaganda och antiamerikanism.

Sen går nu många till truther-rörelsen. Inte undra på om detta kunskapsförakt i våra skolor och medier skapar förvirring och brist på analys och förståelse av det grundläggande.

Permalänk | Anmäl #12 Magnus A, 2009-11-16, 23:27

Till Kryckan
Till Skogstokig
Era analyser i detta ämne är liksom i alla andra - skrattretande inskränkta och kontraproduktiva.
Men ni livar upp - så fortsätt bara ...

Till Magnus A
Tur att du inte är lärare iaf.

Till Helena E
Att kalla en person som skriver om att små oskyldiga barn mördas i krig för "sjuk" säger allt om dig.
Möjligtvis kan man säga att personens åsikter eller argument är "sjuka", men det vore väl en i sig horribel åsikt - eftersom personen är upprörd att små oskyldiga barn mördas i kriget.

Förmodligen vet du inte någonting överhuvudtaget om talibanernas framkomst historia eller vem som byggde dom starka.
Förmodligen är det i sig väldigt synd om dig ensam mobbad deprimerad. Hoppas det inte finns barn hos dig som isf far illa.
Men du har sjuka åsikter och borde få hjälp här i livet.

Permalänk | Anmäl #13 ulf r, 2009-11-17, 00:36

@#15 ulf r,

Skönt att vi har dig och din färg som ser ner på oss andra från din självbyggda piedestal. Jalla Jalla mot din värld.

Permalänk | Anmäl #14 Kryckan, 2009-11-17, 09:02

Alla dessa idioter som tror att det går att bomba fram demokrati borde lyssna på vad Afghanistans modigaste kvinna ,parlamentsledamoten Malalai Joya, har att säga om situationen i Afghanistan:

"Afghan women like me, who vote and run for office, have been held up as proof that we enjoy democracy and women’s rights. It’s a lie. In Afghanistan, killing a woman is like killing a bird. We remain caged, without access to justice, and still ruled by women-hating criminals."

http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/...

Så här säger Malalai Joya om de krigsherrar och narkotikalorder som USA samarbetar med:

"These men ought to be considered a photocopy of the Taliban. The only difference is that the Northern Alliance warlords wear suits and ties and cover their faces with the mask of democracy"

Permalänk | Anmäl #15 Abrahamas, 2009-11-17, 10:23

#14 ulf r:...........
Skrattretande inskränkt knappast. Kontraproduktiv knasppast heller........
Michael Moore blev för några år sedan kriftigt ifrågasatt och hans vänsterhat mot Väst lyser kraftigt igenom....

Permalänk | Anmäl #16 Skogstokig, 2009-11-17, 11:06

Tack för artikeln!
Afghanska modiga folk önskar att väst och öst lämnar de i fred!
De är mogna att bekämpa talibanerna själva om väst och öst sluta sälja vapen åt dem.
Att bekämpa knarket globalt = talibanernas undergång
Engelska styrkerna i södra Afghanistan är tyvärr en viktig garanti för knarket i regionen!
Ifall Afghanistan behöver hjälp finns grannländerna!
Bort från Afghanistan med alla trupper!
Respektera Afghanistans självständighet och folkets önskemål för frihet!

Permalänk | Anmäl #17 Anti_lögn, 2009-11-17, 11:49

#17 Skogstokig, 2009-11-17, 11:06

I det här fallet har Michael Moore rätt. Men du kanske tycker att kriget i Afghanistan är en succé?

Permalänk | Anmäl #18 Abrahamas, 2009-11-17, 12:58

Afghanistan-kriget är en lögn. Talibanernas verksamhet finansieras av Saudi Arabien, som är västvärldens närmaste allierade i den muslimska världen.

Så länge Saudi Arabien får fortsätta ge pengar kommer kriget bara fortsätta, och framförallt, talibanernas snedvridna version av Islam fortsätta dominera. Det här kriget är en lögn på alla fronter...

Som ordförande för EU bör Sverige ta avstånd från kriget och ta en seriös diskussion med saudierna.

Permalänk | Anmäl #19 Ibrahim Al-Breft, 2009-11-17, 13:24

#19 Abrahamas:...
Eftersom Michale Moore välkomnades till Kuba för att visa en USA-kritisk film avfärdar jag honom som oseriös och en som går diktaturers ärenden.
Kuba har självklart filmcencur som godkände hans produktion.......

Vad gäller Afganistan borde våra elitfeminister reagera på kvinnornas situation.
Men eftersom USA kämpar för mänskliga rättigheter där, så tiger de.
Att stå på USA,s sida är värre än att kvinnor förtrycks och plågas......

Permalänk | Anmäl #20 Skogstokig, 2009-11-17, 14:23

Så du menar alltså att Michael Moore har fel om Afghanistan bara för att han visat film på Kuba . Jag förstår inte riktigt logiken.

USA har backat upp diktaturer i alla tider så länge de tjänar deras syften. De har exempelvis goda förbindelser med världens mest extrema islamistiska diktaturstat Saudi-Arabien. Så skippa snacket om att USA kämpar för mänskliga rättigheter. Du gör dig bara till åtlöje.

Permalänk | Anmäl #21 Abrahamas, 2009-11-17, 16:09

#22 Abrahamas:.........
Självklart är Michael Moore kritisk till USA,s insatser i Afganistan. Han ser ju ner på USA och samarbetar med Kommunistdiktaturer.
Att du inte förstår den logiken är tråkigt, men jag kan inte hjälpa dig.

Permalänk | Anmäl #23 Skogstokig, 2009-11-17, 20:59

Margareta, du hänger upp dig på ordet "sjuk" ovan i ett svar på min kommentar. Du säger att man enbart kan ha sjuka åsikter, men inte vara sjuk själv, och speciellt inte om man "upprörd att små oskyldiga barn mördas i kriget".

Jag vidhåller fortfarande min diagnos rörande dig, då en artikel som denna (och de åsikter som den uttrycker) enbart är ett SYMPTOM av en sjukdom, medan själva sjukdomen, låt oss kalla den "vänstersjukan", är att alltid leta reda på någon dum och i sammanhanget perifer snyfthistoria, sedan bli upprörd över denna, och slutligen låta denna personliga känsla av upprördhet resultera i att man fullständigt ignorerar det stora sammanhanget, alla logiska samband, alla mått av proportionalitet och alla långsiktiga följder av beslut och händelser.

Det finns nästan alltid "collateral damage" ("oskyldiga drabbade" eller motsvarande) i en kamp för något gott och rättfärdigt, men om man utan att väga dessas lidande mot det lidande som man samtidigt BESPARAR både mänskligheten och en massa enskilda människor genom att kämpa för det man gör så kommer slutresultatet alltid vara VÄRRE för de enskilda människorna i slutänden! Hur svårt ska detta vara att förstå?

Det allra sjukaste med denna typ av "resonemang", eller snarare "beteende", är att man regelmässigt ignorerar alla de motsvarande eller värre "snyfthistorier" som kommer ske om man INTE gör det man gör. Vad tycker du t.ex. om de småflickor (ja, BARN, precis som de du blir så upprörd över och tar upp i din egen enfaldiga snyfthistoria) som inte över huvud taget får gå till skolan i Afghanistan om man låter Talibanerna bestämma, och som enligt officiella uttalanden och riktlinjer från Talibanregimen blir avrättade och våldtagna om de ändå skulle försöka studera något och bli påkomna?

Om du inte kan svara på denna fråga (och då menar jag inte med någon larvig vänstertypisk bortförklaring, utan exakt varför du tycker detta är bättre för dina älskade barn), och alla hundratals dylika frågor rörande "snyfthistorier" och verkliga ofantliga lidanden som kämparna mot Talibanerna BESPARAR folk, så är varken din artikel, dina argument eller din "kamp" något värd över huvud taget, förutom möjligtvis för ditt eget samvete och ego.

Permalänk | Anmäl #24 Helena E, 2009-11-17, 21:26

När talibaner medvetet spränger flickskolor med flickor i så ser jag inga artiklar från Maggan. När USA av misstag träffar civila så ska det stås och skrikas att vi i väst är mördare.

Helt bisarr logik.

När får vi läsa om Maggans engagemang mot talibanernas ockupation av Afghanistan? Dom är ju inte ens riktiga muslimer. Det har svenska muslimer sagt till mig då jag påpekade hur våldsamma dom är i islams namn.

Maggan, maggan...

Permalänk | Anmäl #25 Danne, 2009-11-18, 14:46

Inget svar från Margareta, nä, kunde just tro det...

Permalänk | Anmäl #26 Helena E, 2009-11-19, 16:07

Finn fem likheter:

http://systemfel.wordpress.com/2009/01/31/batikhaxa/

Permalänk | Anmäl #27 Johanna E Persson, 2009-11-19, 16:09

Tack ,det var bra skrivit, Tänk att om araber har makt och anfalla USA för att ta bort Bush och de ändra USAs orättvis politik i Mellanöstern och befria Palestina..Vad ska amerikaner säga och göra??..USA måste befria Palestina om USA tänker på USAs intresse i Världen..

Vad är och vem är Al-Qaida,USA-CIA-AIPAC????
De politikerna Bush,Blair,Rice, Israels ledare, eller AIPAC, Obama, USAskongress eller EUs ledare kommer aldrig att erkänna något brott eller orättvist krig-Blair har rättegång nu för Irak-kriget-..Kanske erkänner de om 20 år när de skriver en bok och skaffa mer pengar på dålig politik och på dåliga brott med fega krig.....De politikerna ska stoppas och straffas och ersättas..
Vad och vem är kristna sionister??..israelister,israelism,judextremister,sionism
osv..Vad är det??..Är det högerextremism??.Är Bush kristen sionist??Vad och vem är AIPAC??vem är USAs kongress??.Vem styr USAs politik i Mellanöstern??.Vet USAs folk om allt detta???..Var är alla FN:s resolutioner mot Israel,USA??.Varför Irak men inte Israel??.Vem ger stöd till Israels kärnvapen och förbjudna vapen-fosfor och DIME bomber m.m.??..
Vem hjälpte Al-Qaida i Afghanistan mot Rysslands ockupation av Afghanistan??
Fick Al-Qaida vapen från USA,CIA???.Vad hände mellan USA och Al-Qaida före 11/9 i USA,CIA??..
Varför var 11/9 i USA??..Har USA lovat Al-Qaida att befria Palestina efter Afghanistan??..
Vill CIA säga något till oss .??..Vi måste veta alla fakta och sanningen,USA och FN…..
Befria Palestina nu..nu…,USA..Vem betalar USAs stöd till Israel??.Varför försvarar USA Israel orättvist??..Stoppa USA,världen.

Permalänk | Anmäl #28 Amer Al-bayya, 2010-01-22, 00:30

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.