[...] Dn Svd Svd Svd Sydsvenskan Sydsvenskan Ab Newsmill: Riktiga moderater säger nej till flyktingar Sten Andersson Bloggar: SD-chock i SIFO-mätning [...]
Blogg:Sveriges problem: Sveriges demokrater « Gotiska Kl, 2009-11-16, 13:33
[...] inför valet ´02 avslöjade hur Moderater i Skåne öppet var främlingsfientliga i sin valstugor. På Newsmill skriver idag den fd. moderaten Stig Andersson som representerade just Moderaterna i riksdagen mellan 1983-2001 innan sista året blev vilde i [...]
Blogg:Ljungman står fast vid sin främlingsfientlighet – , 2009-11-16, 00:44
Även om SD och Vellingemoderaterna vill begränsa invandringen så återstår problemet med de ensamkommande flyktingbarnen. Frågan är vad SD tycker man ska göra av dem. Skicka tillbaka dem till kriget eller placera dem i ett område som Rosengård i Malmö? Eller varför inte låta dem komma till en rik kommun som Vellinge, där de verkligen har en chans till en bra framtid?
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-11-15, 12:13
Det rör sig om nästan 200 kommuner som INTE har avtal om att ta hand om flyktingbarn!
Det handlar alltså om kommuner som leds av allt från socialdemokrater och vänsterpartister till moderater.
S-ledda Bromölla, vänsterstyrda Fagersta och moderata Vellinge är tre exempel. Så försök inte göra detta till en moderat företeelse, Sten Andersson!
Permalänk | Anmäl
Sanna, 2009-11-15, 12:24
Kan ni sluta kalla "invandrarna" som en homogengrupp? Jag känner många utav utländskt härkomst som sliter som djur i Sverige. Jobbar klart mer än en vanlig 40-timmarsvecka. Ni låter en klick människor som inte sköter sig dominera över majoriteten som faktiskt jobbar och försöker göra rätt för sig.
Invandring idag är ju i princip flyktingmottagning. Arbetskraftsinvandringen är ju stängd och det var då det började går utför för Sverige. Jag kan inte förstå varför så många på newsmill faktiskt tror att invandringen är roten till all det dåliga i samhället.
Arbetstillfällena har minskat och detta beror på? Just det, patriotiska företag som Ericsson, Volvo, SKL och ABB har flyttat en del av tillverkningen till andra länder. Klart som korvspad att det blir färre arbetstillfällen. Är medicinen att stänga gränserna då? Nej, för då blir det färre och färre som har jobb och man får inget nytt bränsle eller kapital utifrån. Vilka har det? Rika människor som vill investera. Då skall Sverige välkomna dessa och låta såna människor som har.. säg 5 miljoner i investeringskapital få bosätta sig i Sverige och starta företag.
Permalänk | Anmäl
En vanlig svensson som inte är blond eller blåögd, 2009-11-15, 12:43
Hoppas att detta leder till en nyttug intern diskussion inom moderaterna, som nu på ett löjeväckande politiskt korrekt sätt propagerar för..ja va propagerar de för? Lite socialdemokrati, en hel del nylberalism (i invandringsfrågan) och en hel del miljöpartiskt. Inte en end kärnfråga kvar, Måste vara hemskt att vara en scitzofren moderat. Skönt med Sd, vad man ser är vad man får.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-11-15, 13:14
Varför modererat, vad har hänt?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-11-15, 13:22
ÄRRHÅ:
Svaret på din fråga får du nog om du ögnar igenom SD's partipolitiska program, prova deras hemsida vet jag.
Sanna:
Du har rätt. Problemet finns överallt, men nu handlar artikelserien om just Vellinge och lite runtomkring. Att problem finns i samtliga (?) kommuner och huruvida det är en kommunal eller statlig angelägenhet, det är en annan fråga. Det kallas 'invandrarpolitik' och är nästa tabubelagda diskussionämne.
Märkligt att folk har en tendens att fokusera på så få saker: (1) ensamkommande ynglingar med skägg får inte bostad och (2) därför är alla kritiker sk. 'rasister' och detta är givetvis (3) inhumant. Vad hände med att se det på ett större perspektiv? Varför inte titta på Sverige i stort och se om sjukvård, äldrevård, socialvård och övriga instanser faktiskt fungerar? Först?
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2009-11-15, 13:53
Det finns många anledningar till varför en kommun säger nej till ensamma flyktingbarn, många av dem ekonomiska. Men när det är som i Vellinge, att en kommun (Malmö) erbjuder sig att betala hela kalaset, men Vellinge säger nej i alla fall, då finns bara de rasistiska anledningarna kvar som förklaring.
För övrigt har kommentar 2 här ovan en mycket bra poäng.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-11-15, 14:24
Det är den ofattbara oförmågan att diskutera vissa frågor som gör att Sverigedemokraterna finns. Varför inte köra en enkel SIFO mätning kring flyktingpolitiken och lyssna på vad folket tycker? Åkesson får röster för att ingen befintlig politiker vågar diskutera frågan utan att rasistkortet dras.
Rubriksättning på Newsmill blir f ö alltmer lik kvällstidningarna. Billigt och ovärdigt.
Permalänk | Anmäl
A. Carlson, 2009-11-15, 14:27
Oavsett vad jag tycker om sakfrågan så har Sverige alltför lågt i tak. Det är utmärkt att det kommer fram en del politiker som vågar säga vad de tycker. Kanske SDs största fördel: mindre hycklande bland rikspolitiker. Jag skulle vilja se 50 riksdagsmän som är emot invandring, och som vågar säga det öppet. Det hade känts bra och hederligt. Det kan inte vara så att "svenskar" har åsikter som inte delas av riksdagsmän.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2009-11-15, 14:59
När det gäller hot så är problemet att det betraktas så pass milt som det gör i sverige, oavsett den bakgrund som den som hotar har. Hot borde betraktas mycket strängare och få MYCKET större insatser att bekämpa hoten. Hot undergräver demokration och förstärker fördommar genom att människor blir rädda. Ett stort problem med både gamla moderater och sverige demokrater (i princip samma typ av människor) är att de för fram "fakta" som ofta saknar förankring eller analys. Statestik är förädisk om den inte behandlas med största omsorg - det har vi ju framför allt sett från sverige demokraterna där de vilt slänger sig med siffor från statistak undersökningingar (och ibland påhittade sådana) som i princip visar vad de vill få dem att visa trots att de egentligen inte alls säger något eller till och med egentligen visar motsatsen.
Sannas påstående är ju ett bra exempel på där hon faktiskt påvisar att främlingfientligheten inte beror på politisk färg utan annat (troligare okunskap och rädsla).
Permalänk | Anmäl
TO, 2009-11-15, 15:03
Jag tycker - även om jag är sverigedemokrat - att moderaterna i Vellinge ska ta emot flyktingarna. Man ser klart och tydligt i deras partiprogram att flyktingmottagande ska prioriteras högt i hela riket. Men samtidigt så värnar de om kommuners egenbestämmande så det luktar lite hyckleri från deras sida. Och sättet som detta ärende behandlas är inte värdigt i en demokrati!
SD kommer få mycket att göra efter valet!
Permalänk | Anmäl
Danell, 2009-11-15, 15:12
Jag börjar ana en möjlig förklaring till varför vissa maktpolitiker slåss med näbbar och klor för att försvara massinvandringen. Hittills har det förefallit mig helt orimligt, ologiskt, ja rent underligt att politikerna inte gör mer för att vi ska få bättre tillgång till bostäder, jobb och sjukvård. Varför prioriteras massinvandring före våra basbehov. Massinvandringen kostar runt 30 miljarder per år enligt sansade bedömare. Svaret på gåtan kan vara att maktpolitikerna är djupt ekonomiskt insyltade. T.ex. så har Attendo Care som figurerar i Vellingeskandalen kopplingar till socialdemokraterna.
Kan det vara så att maktpolitiker från vänster till höger tjänar enorma pengar på migrationsindustrin? Pengar är det som korrumperat det svenska politiska pampväldet mest i gångna tider. Den ena skandalen efter den andra. Att maktpolitikerna tjänar grova pengar på flyktingindustrin och därför slåss för dess överlevnad är ingen omöjlig hypotes.
P.S. Dålig rubrik. Riktiga Moderater ställer upp på partiprogrammet och vill ha hit fler flyktingar. Tycker du inte det så är du ingen riktig Moderat. Då är du välkommen till Sverigdemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-11-15, 16:13
Väl skrivet Sten, det får bli SD nästa val.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-11-15, 18:02
Det är felaktigt att kalla hela gruppen av invandrare för ”flyktingar” som Sten nu gör.
Enligt migrationsverket statistik har endast 2,4 % av dem som fått stanna i Sverige de senaste 25 åren varit flyktingar enligt FN:s Genèvedeklaration (alltså 1 av 40). Sedan tillkommer en kvot som Sverige är förbundet genom avtal med EU att ta emot på drygt den dubbla procentenheten, vilka också kan anses falla inom begreppet. Så en övervägande majoritet är alltså inte att betrakta som ”flyktingar” enligt internationella definitioner. Således är det ungefär lika felaktigt att kalla alla invandrare för flyktingar som att kalla hela riksdagen för miljöpartiet.
Svenska riksdagspolitiker och journalister använder förmodligen ”flyktingar” om hela gruppen för att kunna mörklägga och manipulera. Men i Sten Anderssons fall är detta säkert bara en ovana som har hängt sig kvar sedan hans tid i riksdagen.
Men om man ska föra en saklig debatt om invandringen, så är detta mycket enklare om man gör det efter sanna premisser och definitioner.
Sedan. När det gäller Vellingemoderaterna, så ska man ha klart för sig att det finns ett incitament för politikernas egna privata önskan också (förutom att ansvara för sin befolknings vilja, alltså). Kommunen har inget direkt uttalat andrahandsboende för mindre bemedlade, som ligger avskilt från de resursstarka (i orterna Falsterbo och Skanör inget alls exempelvis). Om invandrare och flyktingar börjar strömma in, efter att man har öppnat porten, så riskerar alltså politikerna själva att bli nära granne med invandrarna. Att de flesta invandrare beter sig bra och särskilt om det inte är alltför många, det vet man. Men man vet också att sannolikheten för sociala problem och kriminalitet ökar när man överstigit en viss mängd intagna.
Observera. Det här tänkande är inget unikt för just Vellinges politiker. Det är känt genom flera undersökningar i TV att politikerna gärna tar emot invandare, så länge de själva slipper ha dem i sina kvarter. Detta har framkommit i valstugereportaget, och även då man skulle bygga en flyktingförläggning där många politiker bodde (har för mig att det var Lidingö).
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-11-15, 18:11
I Vellinge är man mot alla som inte är från Vellinge .. Fråga vad dom tycker om Stockholmare ....eller var gränsen till Norrland går ... Markaryd ?
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-11-15, 18:23
Sten Andersson är gammal moderat. Han såväl som resten av SD-toppen kommer från moderaterna/MUF. Det är inte svårt att förstå varifrån SD får sina röster. Snart kommer man väl i Vellinge att rösta om att sparka ut alla som tjänar under en viss nivå, säg 35000 kr/mån.
Permalänk | Anmäl
Åke S, 2009-11-15, 18:39
När flyktingarna inte placeras ut av staten, blir det segregation och motsättningar. Tvinga svinrika kommuner som Vellinges att ta ett ansvar! För när människor aldrig möts över de
etniska gränserna är det lätt att odla fördomar mot dem som uppfattas som annorlunda...
Permalänk | Anmäl
Erik Berg, 2009-11-15, 18:45
Hej!
Det är viktigt att man vågar ha en öppen diskussion och samtidigt visa respekt mot andra människor. I en allt annat än lugn värld så är det viktigt att länder tar emot barn och vuxna som är på flykt från krig , terrorism eller olika typer av förföljelser. Vissa försöker tydligen plocka billiga politiska poäng medan andra hänvisar till ekonomi. Enligt de mänskliga rättigheterna så utnjuter personer på flykt rätt till skydd och även rätten att söka asyl, vilket finns reglerat i FN:s Universella Deklaration om de mänskliga rättigheterna, nämligen §14.
Sverige har förbundit sig att respektera de mänskliga rättigheterna och då skall vi ta emot ensamkommande flyktingbarn. Många har varit med om mycket obegliga saker tex krig och terrorism i sina hemländer och behöver någonstans där de känner sig trygga och får möjlighet till att under trygga former bearbeta vad de varit med om. Sverige har denna expertis och vi bör hjälpa dessa barn, då detta också är reglerat i Barnkonventionen. Humanism och medmänsklighet är så centralt för Sverige och våra kommunpolitiker bör respektera den internationella folkrätten om de vill vara trovärdiga.
Att ta emot och hjälpa de som har det svårt är en självklarhet. Alla länder har det inte så bra som vi har det. Kvinnor och barn har enligt den internationella folkrätten rätt till ett särskilt skydd, vilket vi kan ge dem här i Sverige.
Kvinnor och Barn har inte ansvar för att det pågår krig och terror i deras hemländer och skall därför inte straffas för detta genom att inte tas emot. Vi måste förstå att västvärlden har ett ansvar för situationen. Afghanistan är ett tydligt exempel. Där var det Amerika som lämnade Afghanistan i sticket när Sovjet väl drivits bort och fram växte Talibanerna och Al Qaida. Detta kan man läsa om i forskningen och i Afghanistans historia.
Irak där är ju problemet att Amerika inledde ett krig för att störta Saddam Hussein men under fel förutsättningar, nämligen massförstörelsevapen som inte visade sig finnas. Sedan förstod inte Amerika vad man gav sig in i , då de inte förstod hur Irak ser ut med olika folkgrupper och olika intressen som står mot varandra. Så efter Amerikas invasion och avsättning av Saddad Hussein så utbröt totalt kaos då olika etniska grupper började slåss mot varandra, man kan likna det vid ett inbördeskrig och många kändes sig då tvingade att fly för sina liv.
När sådant här händer måste länder vara solidariska och ta emot flyktingar. Sverige är ett solidariskt land, att andra länder är mer restriktiva är inget vi kan göra något åt eftersom man får inte enligt internationell rätt lägga sig i andra länders inre angelägenheter.
Sverige kan bara fokusera på Sverige, men kan givetvis tala med ledarna i de andra EU-länderna och be dem att ställa upp solidariskt i denna krissituation. Mer kan inte Sverige göra.
Hoppas att ni nu blivit lite upplysta och förstår att i en krissituation som dessa flyktingbarn befinner sig i så har vi en moralisk skyldighet att ta emot dem och ge dem trygghet bort från krig och elände. Alla människor är nämligen lika i värde och rättigheter enligt FN:s universella deklaration om de mänskliga rättigheterna.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-11-15, 19:17
"Även om SD och Vellingemoderaterna vill begränsa invandringen så återstår problemet med de ensamkommande flyktingbarnen. Frågan är vad SD tycker man ska göra av dem. Skicka tillbaka dem till kriget eller placera dem i ett område som Rosengård i Malmö? Eller varför inte låta dem komma till en rik kommun som Vellinge, där de verkligen har en chans till en bra framtid?
Permalänk | Anmäl #2 ÄRRHÅ, 2009-11-15, 12:13"
Snälla ÄRRHÅ, på vilket sätt tror du att barn (BARN) skulle kunna riskera förföljelse för sina politiska åsikter?
De ska givetvis - snabbt, d v s avsevärt snabbare än i dag - få sin asylansökan prövad. Därefter ska de skickas tillbaka dit de kommer ifrån, därför att de är inte politiska flyktingar, de är ekonomiska flyktingar.
Permalänk | Anmäl
Svennebanan, 2009-11-15, 19:43
Hur "ensamkommande" är dessa unga män?
Det som nu händer i Vellinge borde följas med någon form av dagboksföring, tillgänglig på nätet.
En dagbok där det framgår hur länge efter beviljade PUT som det dröjer innan första släktingarna dyker upp, i vilken utsträckning som återföreningarna sker i hemlandet eller i Sverige, osv.
Permalänk | Anmäl
Jan Milld, 2009-11-15, 19:49
Sluta svärta ner moderaternas namn. Alla kommer ju tro att det är ett främlingsfientligt parti nu!
Permalänk | Anmäl
Lue, 2009-11-15, 22:54
#1
"Vi behöver en lag där invandrare som liknar oss är välkomna och där invandrare som är fientliga mot oss och vårt kulturarv inte är välkomna."
Problemet är att inga utlänningar är välkomna i Sverige. Min fru är från Frankrike, hon är inte välkommen. Inte hennes väninna heller. Båda är högutbildade, arbetande och skattebetalande. Jag har flera vänner från Tyskland som ständigt häcklas och de känner sig inte heller välkomna. Finländare känner sig inte välkomna, danskarna avskyr oss sen länge.
Om man sen råkar ha mörk hudfärg kan man hälsa hem, det är oerhört svårt att få jobb i paritet med sin kompetens och utbildning, det är svårt att få kontakt med svenskarna och omöjligt att få vänner.
Detta har inget med islam eller terrorism eller bidragsberoende att göra. Det handlar om att Sverige fortfarande är ett bondesamhälle där man är livrädd för allt man inte känner igen.
Är det inte dags att Sverige tar steget ut i världen, istället för att spika igen dörrar och fönster?
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-11-15, 23:33
#22
Det är ganska blåögt av dig att tro att barnen skulle slippa undan politisk förföljelse bara för att de är barn. Tror du verkligen att skoningslösa diktaturer väjer för att utnyttja barn i sin kamp mot dissidenter och politiska motståndare?
I t.ex Nord-Korea är det känt att regimen som regel straffar meningsmotståndare två generationer framåt och bakåt, dvs om du vågar protestera drabbas dina föräldrar, din morföräldrar, dina barn och barnbarn lika hårt som du. Skulle inte du sätta ditt barn på ett flygplan till Sverige i den situationen?
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-11-15, 23:41
Ni bor på planeten jorden gott folk - inte i europa, sverige, bollebygd, vintervägen, skafferiet.
Tänk planeten jorden - sen kan ni börja prata om vilka som ska vara här och vilka som ska vara på mars.
Permalänk | Anmäl
Gud, 2009-11-16, 00:39
Jag skulle gärna vilja ha en lista på dessa svenska värderingar. Är de t.ex.
1. att äta varmkorv
2. att vara för legalisering av sexköp
3. att sola topless på stranden
Jag bara undrar.
Permalänk | Anmäl
Janne82, 2009-11-16, 07:46
"Hoppas att ni nu blivit lite upplysta och förstår att i en krissituation som dessa flyktingbarn befinner sig i så har vi en moralisk skyldighet att ta emot dem och ge dem trygghet bort från krig och elände."
Du vill så väl, #21 Mikael Drakenberg, men du har inte riktigt insett att det finns fler dimensioner i problemet.
Den viktigaste är att massinvandringen missgynnar svenska folket i en allt högre grad vilket i förlängningen riskerar att leda till verklig rasism och få verkligt obehagliga konsekvenser, t.ex. en raserad ekonomi eller ett slut på demokratin.
Massinvandringen hjälper inte invandrarnas hemländer att reformera sig så att flyktingströmmarna avtar. Tvärtom är det så att flyktingvågorna gynnar hemlandet som blir av med överbefolkningen och får ett stadigt inflöde av (legala och illegala) pengar från Sverige. Dessutom kan vissa länder dumpa kriminella och andra misshagliga personer i Sverige som tvingas ge dem livstidsförsörjning.
Massinvandringspolitiken förvärrar grundproblemen och flyktingströmmarna riskerar därför att fortsätta öka och öka och öka tills Sverige blivit ett så dåligt land att leva i att ingen vill flytta hit längre.
Så länge våra kära ledare inte kan prestera ett enda vettigt argument för varför Sverige utan motprestation ska försörja hundratusentals och så småningom miljoner utlänningar så behövs motståndet mot den politik som förs via "internationella överenskommelser" över huvudet på svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-16, 08:47
#5En vanlig svensson som inte är blond eller blåögd, 2009-11-15, 12:43
Nä vänta nu. Hur kan det bli Volvos fel att Svenska politiker tar emot för många invandrare som man inte kan erbjuda arbete till?
Ibland är det svårt att förstå logiken hos förespråkarna för vidöppna gränser.
Men jag håller med om att det på båda sidor hänvisas till invandrare som en homogen grupp. Jag känner en massa invandrare som är lika kritiska till Sveriges invandringspolitik som alla vi främlingsfientliga.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-11-16, 08:50
#21 Mikael Drakenberg,
Du har aldrig funderat på varför det går direktflyg till det du kallar kriget? Eller hur dina barn kan passera ett flertal länder utan hjälp?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-11-16, 09:28
@Svenne. Snabb prövning och sedan ut? Haha. Btw så borde du läsa på lite om vad det innebär att vara barn (eller vuxen) i krig och fly från detsamma.
@Jan Milld. Jag tycker vi ska ha en offentlig dagbok över ditt liv på nätet, självklart övervakat av någon utomstående.- Hoppas du bara köper lokalproducerade varor btw!
Permalänk | Anmäl
Sss, 2009-11-16, 10:08
Det är helt enkelt så att moderaterna gått från Konservativa till Socialliberala. Det borde inte gått Sten Andersson obemärkt förbi.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-11-16, 11:56
Uppmärksamma Tamam, en idealistisk ungdomsorganisation som hjälper flyktingbarn genom praktiska aktiviteter, genomförda av svenska ungdomar. Genom Olas vinst i Körslaget får Tamam en halv miljon för sin verksamhet.
Underbart att det finns så underbara människor i denna värld där det dyker upp hätska egoistiska talespersoner både här och där!
Leve humanismen
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-11-16, 12:13
@#33 Sss,
Vilket krig?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-11-16, 12:15
Dom som är måna om Sverige och stabiliteten här skulle ha sagt nej till merparten av alla utlännningar som kommit hit dom senaste 40 åren.
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-11-16, 12:51
Riktiga moderater ja, men Moderatpartiet lyder, precis som Socialdemokraterna, under Wallenberg/Bofors, och då gäller det att skapa krig och konflikter i världen så vapenförsäljningen ökar och därmed fler flyktingar. Stöd till Afghanska bönder så att Turkiet, Pakistan, Indien och USA kan köpa mer svenska vapen med pengar från opium/heroin-handel. PUNKT!
Permalänk | Anmäl
corruptio, 2009-11-16, 12:56
@Jan Milld, knappast något som våra politiker skulle tjäna på, att lägga ut sådan info, på samma sätt som allt annat som inte passar deras agenda döljs för folket. Varför ser det annars ut som det gör i Sverige och varför har man inte för länge sedan stängt gränserna. Har en kompis som både jobbat med asylsökande och ensamkommande(barn ?) och hon berättade att om sanningen kom fram skulle det vara självmord för alla dom etablerade partierna. Go figure. Nej det går inte för det är ju att erkänna att man gjort fel och sedan måste det ju i så fall göra förändringar. Nä bäst för dom är bara att låtsas om ingen och köra på i samma spår. Deras livbåt kan ta hur många passagerare som helst. Och skulle den sjunka så har dom ju lyxyahten som dom kan segla iväg med :-).
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-11-16, 13:01
Det går en brun tråd från 30-talets skånska brunhöger som ville stoppa "judeimporten" till dagens brunmoderater i Vellinge.
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-11-16, 13:41
Säger en Sverigedemokrat som lämnat Moderaterna?!
Permalänk | Anmäl
TobiasQ, 2009-11-16, 14:06
Är jag den enda som tror på en kommande väljarflykt pga Fredrik "Harakiri" Reinfeldt? Men bra att två klara skiljelinjer nu föreligger.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-11-16, 14:52
"Riktiga Moderater"? Ett verkligt egendomligt ordval, om man inte tycker som Sten är man en "felen" eller oriktig Moderat? Vad är då det? Det finns en dimension i ordvalet som antyder att peka ut de "oriktiga" som "fega" eller "svikare" eller hur? Ett smart sätt att säga att Riktiga Moderater röstar på SD!. Tur att det inte är så.
Varför denna rädsla att ta emot ensamma flyktingbarn? Det bör väl finnas riklgt med erfarenheter att dela med sig från Migrationsverket, kan vi få se lite av den varan? och sedan kanske det inte är optimalt att hysa in ett gäng grabbar i ett hus på åkern, betala en rejäl skattefri dusör för familjeplacering istället! AALF
Permalänk | Anmäl
Lars , 2009-11-16, 16:16
till : en vanlig svensk ...
Du har helt rätt. De som ställer till det i Sverige är en del invandrargrupper, som har extremt hög brottslighet. Det är mycket orättvist att blanda ihop dessa grupper med andra, flitiga och laglydiga.
Det är ju uppenbart att en del grupper är kulturellt oförmögna att bli medlemmar av det svenska samhället.
Problemet blir inte bättre av att de politiskt korrekta envisas med att det är fult att tala klarspråk.
Permalänk | Anmäl
kalle008, 2009-11-16, 17:51
Vilken skrämmande mentalitet som kommer fram i denna artikel och i vissa av inläggen. Den svenska RÄDSLAN för dem som är annorlunda,självgodheten att ha lyckats bli född i detta landet mm
Jag mötte även en av samma sort i dag på Älvsjömässans MR dagar där man från regeringskansliet hade en monter "Mänskliga rättigheter, " för att göra reklam för sin fantastiska hemsida i ämnet! En (ganska ) ung kvinna som jag samtalade med om det problematiska i att Sverige utvisar människor trots att det finns barn med i bilden och struntar i Barnkonventionen, var totalt oförstående att det kunde finnas några problem med detta. Kommentaren blev bl.a., att då får väl barnen åka med fadern. Jag försökte beskriva en situation med oskyldigt dömd person, barn som är svenska medborgare och att pappan söker resning i sitt mål. Då kom orden:"Vi vill inte ha dem här, därför skall de utvisas!Det är därför den lagen finns"
Men Barnkonventionen då? "Vi vill inte ha dem här!"
Stackars Reinfeldt m.fl som måste ha sådana personer i sitt kansli! Jag tror inte ett ögonblick att han skulle godta dessa uttalanden".Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter "stod det på foldern som jag fick
Fast ja, man kan ju inte veta vilket parti hon eg.tillhör bara för att hon arbetar på Regeringskansliet. Det lutar nog mer mot ett officiellt nedlagt parti efter andra världskriget, plus en riktigt stor okunnighet och rädsla..
Det gav tyvärr en besk eftersmak åt mässan för mänskliga rättigheter och de andras idoga arbete.
Permalänk | Anmäl
monica pernroth, 2009-11-16, 18:01
#42: Brunhöger? Nej, det räcker inte. Hela Sverige är på väg att bli beige - någon slags latteextremism sprider sig, med ömkliga människor som har allt men som ändå bara kan slå ner på andra som inte passar in i deras karta.
Frågan är om man skall ta sig hem och kämpa för vad som är rätt och heligt? Sverige är för mig ett öppet och tolerant samhälle för alla och värt att kämpa för. Eller skall man stanna i det välkomnande multikulti-Asien?
Förvisso är problemen större här, men det går i det stora sammanhanget åt rätt håll och det finns framtidstro. Det gör det på grund av sakta ökad öppenet och tillit. Inte det motsatta som sker i Sverige. Inget gott kommer ut av all denna mistro mot alla som inte uppfattas som svenska.
Permalänk | Anmäl
Utlandssvensk, 2009-11-16, 19:04
Är Sverige då öppet och tolerant för folk som har en avvikande åsikt?
T.ex. de som är mot abort? De som är mot en massinvandring?
De som vill bo i områden där det till största delen är etniska svenskar som bor? De som vill ha en fru som stannar hemma med barnen?
Finns det rum för dessa åsikter eller blir man stämplad, utfryst, och stigmatiserad av vänner, familj, och människor i ens omgivning om man nämner detta?
Tolerans ja självklart, men då ska den vara tolerant i båda riktningarna och inte bara vänsterut.
Permalänk | Anmäl
Larsson, 2009-11-16, 22:50
JAG VET INTE ENS OM VI SKA TYCKA I DENNA FRÅGA OM FLYKTINGMOTTAGANDE. Det är ju redan definierat vad som är en flykting. Och som anständigt land ska vi naturligtvis ta emot flyktingar. Vi som land har ju också en del humana hänsynstaganden att beakta och anpassa de nuvarande lagarna efter. Det som är stort i det långa loppet kommer alltid att vara ett generöst hjärta. Tack gode Gud att det finns kvinnor på denna jord! De är pang utan pengar...
Permalänk | Anmäl
Morgan Löfstedt, 2009-11-16, 23:36
63 procent av vellingeborna kan inte ha fel: http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article567382/Bara-18-procent-e...
Sydsvenskans undersökning stöds av siffror från SOM-institutet. En majoritet av svenska folket tycker inte att Sverige tar emot för många flyktingar och det mångkulturella samhället har ett klart stöd bland svenska folket. Bara 4 procent är "extremt emot", typ Sten Andersson och de sorgliga m-politikerna i Vellinge, som inte delar den svenska värdegrunden, en värdegrund som inte minst handlar om solidaritet och humanism.
Permalänk | Anmäl
PeterR, 2009-11-17, 21:04
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Även om SD och Vellingemoderaterna vill begränsa invandringen så återstår problemet med de ensamkommande flyktingbarnen. Frågan är vad SD tycker man ska göra av dem. Skicka tillbaka dem till kriget eller placera dem i ett område som Rosengård i Malmö? Eller varför inte låta dem komma till en rik kommun som Vellinge, där de verkligen har en chans till en bra framtid?
Det rör sig om nästan 200 kommuner som INTE har avtal om att ta hand om flyktingbarn!
Det handlar alltså om kommuner som leds av allt från socialdemokrater och vänsterpartister till moderater.
S-ledda Bromölla, vänsterstyrda Fagersta och moderata Vellinge är tre exempel. Så försök inte göra detta till en moderat företeelse, Sten Andersson!
Kan ni sluta kalla "invandrarna" som en homogengrupp? Jag känner många utav utländskt härkomst som sliter som djur i Sverige. Jobbar klart mer än en vanlig 40-timmarsvecka. Ni låter en klick människor som inte sköter sig dominera över majoriteten som faktiskt jobbar och försöker göra rätt för sig.
Invandring idag är ju i princip flyktingmottagning. Arbetskraftsinvandringen är ju stängd och det var då det började går utför för Sverige. Jag kan inte förstå varför så många på newsmill faktiskt tror att invandringen är roten till all det dåliga i samhället.
Arbetstillfällena har minskat och detta beror på? Just det, patriotiska företag som Ericsson, Volvo, SKL och ABB har flyttat en del av tillverkningen till andra länder. Klart som korvspad att det blir färre arbetstillfällen. Är medicinen att stänga gränserna då? Nej, för då blir det färre och färre som har jobb och man får inget nytt bränsle eller kapital utifrån. Vilka har det? Rika människor som vill investera. Då skall Sverige välkomna dessa och låta såna människor som har.. säg 5 miljoner i investeringskapital få bosätta sig i Sverige och starta företag.
Hoppas att detta leder till en nyttug intern diskussion inom moderaterna, som nu på ett löjeväckande politiskt korrekt sätt propagerar för..ja va propagerar de för? Lite socialdemokrati, en hel del nylberalism (i invandringsfrågan) och en hel del miljöpartiskt. Inte en end kärnfråga kvar, Måste vara hemskt att vara en scitzofren moderat. Skönt med Sd, vad man ser är vad man får.
Varför modererat, vad har hänt?
ÄRRHÅ:
Svaret på din fråga får du nog om du ögnar igenom SD's partipolitiska program, prova deras hemsida vet jag.
Sanna:
Du har rätt. Problemet finns överallt, men nu handlar artikelserien om just Vellinge och lite runtomkring. Att problem finns i samtliga (?) kommuner och huruvida det är en kommunal eller statlig angelägenhet, det är en annan fråga. Det kallas 'invandrarpolitik' och är nästa tabubelagda diskussionämne.
Märkligt att folk har en tendens att fokusera på så få saker: (1) ensamkommande ynglingar med skägg får inte bostad och (2) därför är alla kritiker sk. 'rasister' och detta är givetvis (3) inhumant. Vad hände med att se det på ett större perspektiv? Varför inte titta på Sverige i stort och se om sjukvård, äldrevård, socialvård och övriga instanser faktiskt fungerar? Först?
Det finns många anledningar till varför en kommun säger nej till ensamma flyktingbarn, många av dem ekonomiska. Men när det är som i Vellinge, att en kommun (Malmö) erbjuder sig att betala hela kalaset, men Vellinge säger nej i alla fall, då finns bara de rasistiska anledningarna kvar som förklaring.
För övrigt har kommentar 2 här ovan en mycket bra poäng.
Det är den ofattbara oförmågan att diskutera vissa frågor som gör att Sverigedemokraterna finns. Varför inte köra en enkel SIFO mätning kring flyktingpolitiken och lyssna på vad folket tycker? Åkesson får röster för att ingen befintlig politiker vågar diskutera frågan utan att rasistkortet dras.
Rubriksättning på Newsmill blir f ö alltmer lik kvällstidningarna. Billigt och ovärdigt.
Oavsett vad jag tycker om sakfrågan så har Sverige alltför lågt i tak. Det är utmärkt att det kommer fram en del politiker som vågar säga vad de tycker. Kanske SDs största fördel: mindre hycklande bland rikspolitiker. Jag skulle vilja se 50 riksdagsmän som är emot invandring, och som vågar säga det öppet. Det hade känts bra och hederligt. Det kan inte vara så att "svenskar" har åsikter som inte delas av riksdagsmän.
När det gäller hot så är problemet att det betraktas så pass milt som det gör i sverige, oavsett den bakgrund som den som hotar har. Hot borde betraktas mycket strängare och få MYCKET större insatser att bekämpa hoten. Hot undergräver demokration och förstärker fördommar genom att människor blir rädda. Ett stort problem med både gamla moderater och sverige demokrater (i princip samma typ av människor) är att de för fram "fakta" som ofta saknar förankring eller analys. Statestik är förädisk om den inte behandlas med största omsorg - det har vi ju framför allt sett från sverige demokraterna där de vilt slänger sig med siffor från statistak undersökningingar (och ibland påhittade sådana) som i princip visar vad de vill få dem att visa trots att de egentligen inte alls säger något eller till och med egentligen visar motsatsen.
Sannas påstående är ju ett bra exempel på där hon faktiskt påvisar att främlingfientligheten inte beror på politisk färg utan annat (troligare okunskap och rädsla).
Jag tycker - även om jag är sverigedemokrat - att moderaterna i Vellinge ska ta emot flyktingarna. Man ser klart och tydligt i deras partiprogram att flyktingmottagande ska prioriteras högt i hela riket. Men samtidigt så värnar de om kommuners egenbestämmande så det luktar lite hyckleri från deras sida. Och sättet som detta ärende behandlas är inte värdigt i en demokrati!
SD kommer få mycket att göra efter valet!
Jag börjar ana en möjlig förklaring till varför vissa maktpolitiker slåss med näbbar och klor för att försvara massinvandringen. Hittills har det förefallit mig helt orimligt, ologiskt, ja rent underligt att politikerna inte gör mer för att vi ska få bättre tillgång till bostäder, jobb och sjukvård. Varför prioriteras massinvandring före våra basbehov. Massinvandringen kostar runt 30 miljarder per år enligt sansade bedömare. Svaret på gåtan kan vara att maktpolitikerna är djupt ekonomiskt insyltade. T.ex. så har Attendo Care som figurerar i Vellingeskandalen kopplingar till socialdemokraterna.
Kan det vara så att maktpolitiker från vänster till höger tjänar enorma pengar på migrationsindustrin? Pengar är det som korrumperat det svenska politiska pampväldet mest i gångna tider. Den ena skandalen efter den andra. Att maktpolitikerna tjänar grova pengar på flyktingindustrin och därför slåss för dess överlevnad är ingen omöjlig hypotes.
P.S. Dålig rubrik. Riktiga Moderater ställer upp på partiprogrammet och vill ha hit fler flyktingar. Tycker du inte det så är du ingen riktig Moderat. Då är du välkommen till Sverigdemokraterna.
Väl skrivet Sten, det får bli SD nästa val.
Det är felaktigt att kalla hela gruppen av invandrare för ”flyktingar” som Sten nu gör.
Enligt migrationsverket statistik har endast 2,4 % av dem som fått stanna i Sverige de senaste 25 åren varit flyktingar enligt FN:s Genèvedeklaration (alltså 1 av 40). Sedan tillkommer en kvot som Sverige är förbundet genom avtal med EU att ta emot på drygt den dubbla procentenheten, vilka också kan anses falla inom begreppet. Så en övervägande majoritet är alltså inte att betrakta som ”flyktingar” enligt internationella definitioner. Således är det ungefär lika felaktigt att kalla alla invandrare för flyktingar som att kalla hela riksdagen för miljöpartiet.
Svenska riksdagspolitiker och journalister använder förmodligen ”flyktingar” om hela gruppen för att kunna mörklägga och manipulera. Men i Sten Anderssons fall är detta säkert bara en ovana som har hängt sig kvar sedan hans tid i riksdagen.
Men om man ska föra en saklig debatt om invandringen, så är detta mycket enklare om man gör det efter sanna premisser och definitioner.
Sedan. När det gäller Vellingemoderaterna, så ska man ha klart för sig att det finns ett incitament för politikernas egna privata önskan också (förutom att ansvara för sin befolknings vilja, alltså). Kommunen har inget direkt uttalat andrahandsboende för mindre bemedlade, som ligger avskilt från de resursstarka (i orterna Falsterbo och Skanör inget alls exempelvis). Om invandrare och flyktingar börjar strömma in, efter att man har öppnat porten, så riskerar alltså politikerna själva att bli nära granne med invandrarna. Att de flesta invandrare beter sig bra och särskilt om det inte är alltför många, det vet man. Men man vet också att sannolikheten för sociala problem och kriminalitet ökar när man överstigit en viss mängd intagna.
Observera. Det här tänkande är inget unikt för just Vellinges politiker. Det är känt genom flera undersökningar i TV att politikerna gärna tar emot invandare, så länge de själva slipper ha dem i sina kvarter. Detta har framkommit i valstugereportaget, och även då man skulle bygga en flyktingförläggning där många politiker bodde (har för mig att det var Lidingö).
I Vellinge är man mot alla som inte är från Vellinge .. Fråga vad dom tycker om Stockholmare ....eller var gränsen till Norrland går ... Markaryd ?
Sten Andersson är gammal moderat. Han såväl som resten av SD-toppen kommer från moderaterna/MUF. Det är inte svårt att förstå varifrån SD får sina röster. Snart kommer man väl i Vellinge att rösta om att sparka ut alla som tjänar under en viss nivå, säg 35000 kr/mån.
När flyktingarna inte placeras ut av staten, blir det segregation och motsättningar. Tvinga svinrika kommuner som Vellinges att ta ett ansvar! För när människor aldrig möts över de
etniska gränserna är det lätt att odla fördomar mot dem som uppfattas som annorlunda...
Hej!
Det är viktigt att man vågar ha en öppen diskussion och samtidigt visa respekt mot andra människor. I en allt annat än lugn värld så är det viktigt att länder tar emot barn och vuxna som är på flykt från krig , terrorism eller olika typer av förföljelser. Vissa försöker tydligen plocka billiga politiska poäng medan andra hänvisar till ekonomi. Enligt de mänskliga rättigheterna så utnjuter personer på flykt rätt till skydd och även rätten att söka asyl, vilket finns reglerat i FN:s Universella Deklaration om de mänskliga rättigheterna, nämligen §14.
Sverige har förbundit sig att respektera de mänskliga rättigheterna och då skall vi ta emot ensamkommande flyktingbarn. Många har varit med om mycket obegliga saker tex krig och terrorism i sina hemländer och behöver någonstans där de känner sig trygga och får möjlighet till att under trygga former bearbeta vad de varit med om. Sverige har denna expertis och vi bör hjälpa dessa barn, då detta också är reglerat i Barnkonventionen. Humanism och medmänsklighet är så centralt för Sverige och våra kommunpolitiker bör respektera den internationella folkrätten om de vill vara trovärdiga.
Att ta emot och hjälpa de som har det svårt är en självklarhet. Alla länder har det inte så bra som vi har det. Kvinnor och barn har enligt den internationella folkrätten rätt till ett särskilt skydd, vilket vi kan ge dem här i Sverige.
Kvinnor och Barn har inte ansvar för att det pågår krig och terror i deras hemländer och skall därför inte straffas för detta genom att inte tas emot. Vi måste förstå att västvärlden har ett ansvar för situationen. Afghanistan är ett tydligt exempel. Där var det Amerika som lämnade Afghanistan i sticket när Sovjet väl drivits bort och fram växte Talibanerna och Al Qaida. Detta kan man läsa om i forskningen och i Afghanistans historia.
Irak där är ju problemet att Amerika inledde ett krig för att störta Saddam Hussein men under fel förutsättningar, nämligen massförstörelsevapen som inte visade sig finnas. Sedan förstod inte Amerika vad man gav sig in i , då de inte förstod hur Irak ser ut med olika folkgrupper och olika intressen som står mot varandra. Så efter Amerikas invasion och avsättning av Saddad Hussein så utbröt totalt kaos då olika etniska grupper började slåss mot varandra, man kan likna det vid ett inbördeskrig och många kändes sig då tvingade att fly för sina liv.
När sådant här händer måste länder vara solidariska och ta emot flyktingar. Sverige är ett solidariskt land, att andra länder är mer restriktiva är inget vi kan göra något åt eftersom man får inte enligt internationell rätt lägga sig i andra länders inre angelägenheter.
Sverige kan bara fokusera på Sverige, men kan givetvis tala med ledarna i de andra EU-länderna och be dem att ställa upp solidariskt i denna krissituation. Mer kan inte Sverige göra.
Hoppas att ni nu blivit lite upplysta och förstår att i en krissituation som dessa flyktingbarn befinner sig i så har vi en moralisk skyldighet att ta emot dem och ge dem trygghet bort från krig och elände. Alla människor är nämligen lika i värde och rättigheter enligt FN:s universella deklaration om de mänskliga rättigheterna.
"Även om SD och Vellingemoderaterna vill begränsa invandringen så återstår problemet med de ensamkommande flyktingbarnen. Frågan är vad SD tycker man ska göra av dem. Skicka tillbaka dem till kriget eller placera dem i ett område som Rosengård i Malmö? Eller varför inte låta dem komma till en rik kommun som Vellinge, där de verkligen har en chans till en bra framtid?
Permalänk | Anmäl #2 ÄRRHÅ, 2009-11-15, 12:13"
Snälla ÄRRHÅ, på vilket sätt tror du att barn (BARN) skulle kunna riskera förföljelse för sina politiska åsikter?
De ska givetvis - snabbt, d v s avsevärt snabbare än i dag - få sin asylansökan prövad. Därefter ska de skickas tillbaka dit de kommer ifrån, därför att de är inte politiska flyktingar, de är ekonomiska flyktingar.
Hur "ensamkommande" är dessa unga män?
Det som nu händer i Vellinge borde följas med någon form av dagboksföring, tillgänglig på nätet.
En dagbok där det framgår hur länge efter beviljade PUT som det dröjer innan första släktingarna dyker upp, i vilken utsträckning som återföreningarna sker i hemlandet eller i Sverige, osv.
Sluta svärta ner moderaternas namn. Alla kommer ju tro att det är ett främlingsfientligt parti nu!
#1
"Vi behöver en lag där invandrare som liknar oss är välkomna och där invandrare som är fientliga mot oss och vårt kulturarv inte är välkomna."
Problemet är att inga utlänningar är välkomna i Sverige. Min fru är från Frankrike, hon är inte välkommen. Inte hennes väninna heller. Båda är högutbildade, arbetande och skattebetalande. Jag har flera vänner från Tyskland som ständigt häcklas och de känner sig inte heller välkomna. Finländare känner sig inte välkomna, danskarna avskyr oss sen länge.
Om man sen råkar ha mörk hudfärg kan man hälsa hem, det är oerhört svårt att få jobb i paritet med sin kompetens och utbildning, det är svårt att få kontakt med svenskarna och omöjligt att få vänner.
Detta har inget med islam eller terrorism eller bidragsberoende att göra. Det handlar om att Sverige fortfarande är ett bondesamhälle där man är livrädd för allt man inte känner igen.
Är det inte dags att Sverige tar steget ut i världen, istället för att spika igen dörrar och fönster?
#22
Det är ganska blåögt av dig att tro att barnen skulle slippa undan politisk förföljelse bara för att de är barn. Tror du verkligen att skoningslösa diktaturer väjer för att utnyttja barn i sin kamp mot dissidenter och politiska motståndare?
I t.ex Nord-Korea är det känt att regimen som regel straffar meningsmotståndare två generationer framåt och bakåt, dvs om du vågar protestera drabbas dina föräldrar, din morföräldrar, dina barn och barnbarn lika hårt som du. Skulle inte du sätta ditt barn på ett flygplan till Sverige i den situationen?
Ni bor på planeten jorden gott folk - inte i europa, sverige, bollebygd, vintervägen, skafferiet.
Tänk planeten jorden - sen kan ni börja prata om vilka som ska vara här och vilka som ska vara på mars.
Jag skulle gärna vilja ha en lista på dessa svenska värderingar. Är de t.ex.
1. att äta varmkorv
2. att vara för legalisering av sexköp
3. att sola topless på stranden
Jag bara undrar.
"Hoppas att ni nu blivit lite upplysta och förstår att i en krissituation som dessa flyktingbarn befinner sig i så har vi en moralisk skyldighet att ta emot dem och ge dem trygghet bort från krig och elände."
Du vill så väl, #21 Mikael Drakenberg, men du har inte riktigt insett att det finns fler dimensioner i problemet.
Den viktigaste är att massinvandringen missgynnar svenska folket i en allt högre grad vilket i förlängningen riskerar att leda till verklig rasism och få verkligt obehagliga konsekvenser, t.ex. en raserad ekonomi eller ett slut på demokratin.
Massinvandringen hjälper inte invandrarnas hemländer att reformera sig så att flyktingströmmarna avtar. Tvärtom är det så att flyktingvågorna gynnar hemlandet som blir av med överbefolkningen och får ett stadigt inflöde av (legala och illegala) pengar från Sverige. Dessutom kan vissa länder dumpa kriminella och andra misshagliga personer i Sverige som tvingas ge dem livstidsförsörjning.
Massinvandringspolitiken förvärrar grundproblemen och flyktingströmmarna riskerar därför att fortsätta öka och öka och öka tills Sverige blivit ett så dåligt land att leva i att ingen vill flytta hit längre.
Så länge våra kära ledare inte kan prestera ett enda vettigt argument för varför Sverige utan motprestation ska försörja hundratusentals och så småningom miljoner utlänningar så behövs motståndet mot den politik som förs via "internationella överenskommelser" över huvudet på svenska folket.
#5En vanlig svensson som inte är blond eller blåögd, 2009-11-15, 12:43
Nä vänta nu. Hur kan det bli Volvos fel att Svenska politiker tar emot för många invandrare som man inte kan erbjuda arbete till?
Ibland är det svårt att förstå logiken hos förespråkarna för vidöppna gränser.
Men jag håller med om att det på båda sidor hänvisas till invandrare som en homogen grupp. Jag känner en massa invandrare som är lika kritiska till Sveriges invandringspolitik som alla vi främlingsfientliga.
#21 Mikael Drakenberg,
Du har aldrig funderat på varför det går direktflyg till det du kallar kriget? Eller hur dina barn kan passera ett flertal länder utan hjälp?
@Svenne. Snabb prövning och sedan ut? Haha. Btw så borde du läsa på lite om vad det innebär att vara barn (eller vuxen) i krig och fly från detsamma.
@Jan Milld. Jag tycker vi ska ha en offentlig dagbok över ditt liv på nätet, självklart övervakat av någon utomstående.- Hoppas du bara köper lokalproducerade varor btw!
Det är helt enkelt så att moderaterna gått från Konservativa till Socialliberala. Det borde inte gått Sten Andersson obemärkt förbi.
#2 ÄRRHÅ,
Läs nedanstående:
http://meritwager.wordpress.com/2009/11/16/migrationsverkets-ledning-lju...
Uppmärksamma Tamam, en idealistisk ungdomsorganisation som hjälper flyktingbarn genom praktiska aktiviteter, genomförda av svenska ungdomar. Genom Olas vinst i Körslaget får Tamam en halv miljon för sin verksamhet.
Underbart att det finns så underbara människor i denna värld där det dyker upp hätska egoistiska talespersoner både här och där!
Leve humanismen
@#33 Sss,
Vilket krig?
Dom som är måna om Sverige och stabiliteten här skulle ha sagt nej till merparten av alla utlännningar som kommit hit dom senaste 40 åren.
Riktiga moderater ja, men Moderatpartiet lyder, precis som Socialdemokraterna, under Wallenberg/Bofors, och då gäller det att skapa krig och konflikter i världen så vapenförsäljningen ökar och därmed fler flyktingar. Stöd till Afghanska bönder så att Turkiet, Pakistan, Indien och USA kan köpa mer svenska vapen med pengar från opium/heroin-handel. PUNKT!
@Jan Milld, knappast något som våra politiker skulle tjäna på, att lägga ut sådan info, på samma sätt som allt annat som inte passar deras agenda döljs för folket. Varför ser det annars ut som det gör i Sverige och varför har man inte för länge sedan stängt gränserna. Har en kompis som både jobbat med asylsökande och ensamkommande(barn ?) och hon berättade att om sanningen kom fram skulle det vara självmord för alla dom etablerade partierna. Go figure. Nej det går inte för det är ju att erkänna att man gjort fel och sedan måste det ju i så fall göra förändringar. Nä bäst för dom är bara att låtsas om ingen och köra på i samma spår. Deras livbåt kan ta hur många passagerare som helst. Och skulle den sjunka så har dom ju lyxyahten som dom kan segla iväg med :-).
Det går en brun tråd från 30-talets skånska brunhöger som ville stoppa "judeimporten" till dagens brunmoderater i Vellinge.
Säger en Sverigedemokrat som lämnat Moderaterna?!
Är jag den enda som tror på en kommande väljarflykt pga Fredrik "Harakiri" Reinfeldt? Men bra att två klara skiljelinjer nu föreligger.
"Riktiga Moderater"? Ett verkligt egendomligt ordval, om man inte tycker som Sten är man en "felen" eller oriktig Moderat? Vad är då det? Det finns en dimension i ordvalet som antyder att peka ut de "oriktiga" som "fega" eller "svikare" eller hur? Ett smart sätt att säga att Riktiga Moderater röstar på SD!. Tur att det inte är så.
Varför denna rädsla att ta emot ensamma flyktingbarn? Det bör väl finnas riklgt med erfarenheter att dela med sig från Migrationsverket, kan vi få se lite av den varan? och sedan kanske det inte är optimalt att hysa in ett gäng grabbar i ett hus på åkern, betala en rejäl skattefri dusör för familjeplacering istället! AALF
till : en vanlig svensk ...
Du har helt rätt. De som ställer till det i Sverige är en del invandrargrupper, som har extremt hög brottslighet. Det är mycket orättvist att blanda ihop dessa grupper med andra, flitiga och laglydiga.
Det är ju uppenbart att en del grupper är kulturellt oförmögna att bli medlemmar av det svenska samhället.
Problemet blir inte bättre av att de politiskt korrekta envisas med att det är fult att tala klarspråk.
Vilken skrämmande mentalitet som kommer fram i denna artikel och i vissa av inläggen. Den svenska RÄDSLAN för dem som är annorlunda,självgodheten att ha lyckats bli född i detta landet mm
Jag mötte även en av samma sort i dag på Älvsjömässans MR dagar där man från regeringskansliet hade en monter "Mänskliga rättigheter, " för att göra reklam för sin fantastiska hemsida i ämnet! En (ganska ) ung kvinna som jag samtalade med om det problematiska i att Sverige utvisar människor trots att det finns barn med i bilden och struntar i Barnkonventionen, var totalt oförstående att det kunde finnas några problem med detta. Kommentaren blev bl.a., att då får väl barnen åka med fadern. Jag försökte beskriva en situation med oskyldigt dömd person, barn som är svenska medborgare och att pappan söker resning i sitt mål. Då kom orden:"Vi vill inte ha dem här, därför skall de utvisas!Det är därför den lagen finns"
Men Barnkonventionen då? "Vi vill inte ha dem här!"
Stackars Reinfeldt m.fl som måste ha sådana personer i sitt kansli! Jag tror inte ett ögonblick att han skulle godta dessa uttalanden".Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter "stod det på foldern som jag fick
Fast ja, man kan ju inte veta vilket parti hon eg.tillhör bara för att hon arbetar på Regeringskansliet. Det lutar nog mer mot ett officiellt nedlagt parti efter andra världskriget, plus en riktigt stor okunnighet och rädsla..
Det gav tyvärr en besk eftersmak åt mässan för mänskliga rättigheter och de andras idoga arbete.
#42: Brunhöger? Nej, det räcker inte. Hela Sverige är på väg att bli beige - någon slags latteextremism sprider sig, med ömkliga människor som har allt men som ändå bara kan slå ner på andra som inte passar in i deras karta.
Frågan är om man skall ta sig hem och kämpa för vad som är rätt och heligt? Sverige är för mig ett öppet och tolerant samhälle för alla och värt att kämpa för. Eller skall man stanna i det välkomnande multikulti-Asien?
Förvisso är problemen större här, men det går i det stora sammanhanget åt rätt håll och det finns framtidstro. Det gör det på grund av sakta ökad öppenet och tillit. Inte det motsatta som sker i Sverige. Inget gott kommer ut av all denna mistro mot alla som inte uppfattas som svenska.
Är Sverige då öppet och tolerant för folk som har en avvikande åsikt?
T.ex. de som är mot abort? De som är mot en massinvandring?
De som vill bo i områden där det till största delen är etniska svenskar som bor? De som vill ha en fru som stannar hemma med barnen?
Finns det rum för dessa åsikter eller blir man stämplad, utfryst, och stigmatiserad av vänner, familj, och människor i ens omgivning om man nämner detta?
Tolerans ja självklart, men då ska den vara tolerant i båda riktningarna och inte bara vänsterut.
JAG VET INTE ENS OM VI SKA TYCKA I DENNA FRÅGA OM FLYKTINGMOTTAGANDE. Det är ju redan definierat vad som är en flykting. Och som anständigt land ska vi naturligtvis ta emot flyktingar. Vi som land har ju också en del humana hänsynstaganden att beakta och anpassa de nuvarande lagarna efter. Det som är stort i det långa loppet kommer alltid att vara ett generöst hjärta. Tack gode Gud att det finns kvinnor på denna jord! De är pang utan pengar...
63 procent av vellingeborna kan inte ha fel: http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article567382/Bara-18-procent-e...
Sydsvenskans undersökning stöds av siffror från SOM-institutet. En majoritet av svenska folket tycker inte att Sverige tar emot för många flyktingar och det mångkulturella samhället har ett klart stöd bland svenska folket. Bara 4 procent är "extremt emot", typ Sten Andersson och de sorgliga m-politikerna i Vellinge, som inte delar den svenska värdegrunden, en värdegrund som inte minst handlar om solidaritet och humanism.