Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Lindex

Isabelle Ståhl om Lindex

Lindex har inget ansvar gentemot fylliga kvinnor

Så fort det dyker upp ett tillfälle för folk att tala ut om hur kränkta och diskriminerade de känner sig så sker detta. Sluta betrakta vinstinriktade företag som gulliga public service-instanser.  Om det inte finns några företag som vill göra kläder i storlekar för alla, sy dem själv eller starta ett sådant företag! Det skriver Nöjesguidens Malmöredaktör och bloggare ISABELLE STÅHL.


Om författaren

Isabelle Ståhl är Nöjesguidens Malmöredaktör. Hon bloggar här!

Ibland kan man undra varför människor betraktar ett vinstinriktat företag som en gullig public service-instans som ska klappa dem på kinden och mata dem med vad de behöver. I den marknadsmultitud som existerar idag är det naturligt att företag försöker specialisera sig och skapa exklusivitet. Det är svårt att synas och göra avtryck i en bransch som exploderar av utbud och att då göra något som är svårtillgängligare är bara ett desperat marknadsknep. Så frågan är varför så många har rasat mot att Lindex varken erbjuder storlekarna 32-34 eller 44-46 av sin nya testkollektion "Affordable luxury".

De som kan bära kläderna känner sig väl förmodligen särdeles självgoda och präktiga över att sakna underhudsfett och de som inte kan det känner sig exkluderade. Men varför ska vi med storlek 44 och större stå bredvid och peka surt? Varför denna moraliserande mediastorm? Så fort det dyker upp ett tillfälle för folk att tala ut om hur kränkta och diskriminerade de känner sig så sker detta. En kollektion för personer med storlekar från 44 och uppåt finns för övrigt redan tillgänglig på både Lindex, och många andra kedjor, så varför skulle det för övrigt vara så amoraliskt att producera en kollektion av mindre storlekar?

Att nästan samtliga tidningar och bloggar rasar mot att ett visst företag råkar producera en liten temporär testkollektion i ett begränsat antal storlekar påminner faktiskt om något som skulle kunna platsa på bloggen Lokaltidningsbesvikelser. Min fråga är varför människor med storlek 44 är desperata efter att få köpa Lindex trista så kallade lyxkollektion med urfånigt namn. Det känns lite som att Mark Twain hade rätt i sin teori om att man bara vill vara med i den klubb som är för fin för att göra en till medlem. Jag behöver ofta storlek 44 och jag bli inte särskilt besviken på Lindex fåniga tilltag utan går bara till Cubus eller någon annan kedja i samma prisklass som Lindex och handlar istället.

Det är dessutom rätt märkligt att det endast blivit ramaskri på grund av att de större storlekarna saknas. Personligen känner jag många kvinnor som bara kan bära storlek 34 och som skulle kunna hävda att de känner sig minst lika kränkta av detta som de med storlek 44 som inte kan bära kollektionen. De har dock inte uttryckt något direkt missnöje i den mediedebatt som rasat mot Lindex. I en perfekt värld skulle allt finnas tillgängligt för alla alltid, men när det gäller en testkollektion vars lönsamhet är högst osäker är det kanske inte särskilt märkligt att företaget väljer att producera den i de populäraste storlekarna.

Varför väntar sig människor över huvud taget att ett vinstfetischistiskt multiföretag ska känna någon större omsorg över människors unika önskemål och begär? Jag tror att det hänger ihop med en mentalitet som grundades under folkhemmets spädbarnsår. Då tillgodosedde folk sina klädbehov på Konsum som hade en kollektion med en enda tröja som hade varunamnet Tröja och fanns i de flesta storlekar.

Många minns kanske nostalgiskt tiden då tv bara existerade i public serviceform och Apoteket var en statlig instans som fanns för att tjäna och tillgodose medborgarnas behov. Lindex har kanske alltid betraktats lite som den där folkhemstrygga, nästan statligt pålitliga affären som liksom är skyldiga att ge oss precis det vi vill ha. Nu försöker de plötsligt verka lite hippa och producera något exklusivt, och i mellanmjölks-Sverige där man alltid blir lynchad om man försöker vara något man inte är eller pröva en ny identitet så blir folk, inte särskilt otippat arga.

Men Lindex är inget kommunalt sjukhus och har inget ansvar att tillgodose allas behov. Tramsiga Lindex patetiska försök att göra en cool och snygg re-branding kommer naturligtvis misslyckas, deras varumärke är allt för associerat med mammakläder och akrylpolos för att lyckas med det. Jag betraktar dem som rätt löjeväckande. Så varför lägga sin energi på ilska över ett jönsigt företags förtvivlade försök att göra något exklusivt? Multiföretagen är inga omtänksamma föräldrar som vill allas väl och det är väldigt viktigt att inte låta dem definiera vad som är normalt eller vad vi behöver.

Det är dags att decentralisera. Om det inte finns några företag som vill göra kläder i storlekar för alla, sy dem själv eller starta ett sådant företag! Autonomitet är något eftersträvansvärt.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14096

50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Eftersom vem som helst kan bli tjock och kommer att förändras i sin figur allteftersom man blir äldre är det vi konsumenter som avgör var vi lägger våra surt förvärvade slantar.

Och om inte Lindex har något som passar mig tar jag en annan affär. Vilket tjat för så lite!

Alla har olika kroppar! Men få ser ut som kemtvättsgalgar, vilket de gör som går på (cat) kem-walken.

Jag skiter högaktningsfullt i vilka kläder som är moderna jag klär mig i det som KLÄR MIG!

Permalänk | Anmäl #1 Ramona Fransson, 2009-11-13, 16:14

Braa! du har så rätt! no big deal liksom, och jag håller med om att det finns en kvardröjande folkhemsidé om att den återhållna marknadsekonomin på något sätt ska serva befolkningen med det som alla behöver. Rättvisa framförallt! Skönt att någon vågar se igenom det här och diskutera det i den alltmer grabbiga newsmill. Härligt, man kan andas igen!

Permalänk | Anmäl #2 Birgitta Måhl, 2009-11-13, 16:25

Håller helt med Ståhl. Ibland blir man bara så trött på alla dessa i-landsproblem.

Permalänk | Anmäl #3 Z, 2009-11-13, 16:29

Jag har själv haft flera designidéer för större storlekar, men framförallt för de som liksom växlar i storlek, jag tillhör dem själv, tio kilo upp och tio kilo ner. Någonslags byxlinning som mer tog hänsyn till det, men det finns rätt många sådana modeller redan, resår i midjan och med lite puffiga ben så man inte skaver hål på byxorna mellan låren, som var det vanliga om man hade feta lår, på den tiden då det bara fanns en byxa på Epa eller Domus som hette Byxa :))

Permalänk | Anmäl #4 Birgitta Måhl, 2009-11-13, 16:38

Det är rätt, det finns potatissäckar att skyla sig med. En storlek för alla och unisex. Precis som när 68-vänstern satta agendan

Vad mer behövs?

Permalänk | Anmäl #5 goran, 2009-11-13, 16:50

Instämmer igen - det står två noll till dig nu Isabelle. :-)

Det enda som stör mitt fredagsmys lite är att det ens finns intresse för att diskutera den här typen av icke-problem. Om någon inte säljer det man vill ha så går man och handlar någon annanstans.

Avslutningsvis: fram för FLER akrylpolos! :-)

Permalänk | Anmäl #6 Johan Billing, 2009-11-13, 16:52

Tack Isabell, de som klagar är massa bortskämda snorungar, gillar de inte Lindex handla inte där då. Är trött på socialister och islamister, de båda är samma totalitära pack, samt också post moderinster som Reinfeld.

Permalänk | Anmäl #7 Paul, 2009-11-13, 17:26

Om det är tillåtet att bara sälja barnkläder eller ungdomskläder så måste man kunna också sälja kollektioner för folk som inte vuxit färdigt i bredden än!

Det är sannerligen tröttsamt med denna kränkningskultur att alla ska ha rätt till allt annars är man kränkt in i själens djupaste skrymslen. Att en kropp växer i bredden så borde ens själen växa lika mycket i samma takt. Den som har proportionellt stor själ i en lika stor kropp skulle aldrig någonsin bryr sig om hur någon smalis kan klä sig.

Att vuxna människor måste vara så stolliga, ofattbart!

Notis: Smala människor betalar lika mycket skatt som de tjocka men utnyttjar sjukvårdens tjänster mindre. Det är dyrt för samhället med folk med övervikt. Om vi alltid ska vara så millimeterrättvisa så borde samhället kompensera de smalas sundare liv med skatterabatt för att de inte behöver känna sig så kränkta.

Permalänk | Anmäl #8 Burr, 2009-11-13, 17:35

Heja Isabelle! Självklart ska Lindex nicha sig mot oss smala och snygga... Ju fler märken som bara göra nätta storlekar desto färre tjockisar! För ingen vill väl gå naken? Fetmaproblemet löst!

Permalänk | Anmäl #9 Charlotte T., 2009-11-13, 17:37

Fattar inte denna diskussion/storm. Lindex har en kollektion för bara större storlekar men ingen M eller S har gapat om detta. Storm i vattenglas? inte, högst i en äggkopp.

Permalänk | Anmäl #10 elina, 2009-11-13, 18:38

... re-branding ?...

Fordomdags, Ponte´n åtsidanhängt i rosa och turkos, originella, utreade för löjligt låga priser i XXS-storlekar eller XXL, strunt i storlek, köp!
För mycket fantasi och färgglädje för populasen i den trygga postfolkhemstiden

En stilla längtan gnager, besynnerlig.
Domus baskläder, ni tråkiga, varför väcker ni saknad?
Var ni de sista snälla människornas kläder ?

Permalänk | Anmäl #11 Lill "LillerBi" Bergström, 2009-11-13, 19:01

Exakt, dessutom är inte 42 särskilt smalt, snarare lite extra pålägg imo.
Helt ok, men de kallar det tydligen medium, när det egentligen e large

Permalänk | Anmäl #12 Aron, 2009-11-13, 19:41

Varje tänkande människa borde hålla med Isabelle Ståhl i denna fråga. Är man tjock så får man väl handla andra märken. Vad är problemet? Är det någon som klagar på att Rolex har så höga priser att bara rika kan köpa deras klockor? Knappast. Det är ju hela grejen.

Man föds inte tjock. Hur elakt det må låta så kan i stort sett vem som helst bli smal. Det är individens problem, inte klädtillverkarnas. Om folk är tjocka överlag så kommer tillverkare som endast gör kläder för smala människor att stå utan vinst. Självreglerande, precis som det ska vara.

Sluta gnälla på sånt som inte passar minoriteter. Uppmuntra istället alternativ för dessa. Finns det en marknad så kommer denna att upptäckas.

Permalänk | Anmäl #13 Manur Huse, 2009-11-13, 19:52

HELT RÄTT!!!

Permalänk | Anmäl #14 SephoraBaby, 2009-11-13, 20:04

Har samhället och medmänniskorna något ansvar för unga kvinnor med neuropsykiatriska funktionshinder.

Frågan är nödvändig.

Vi bor i ett samhälle. Vi är ständigt beroende av varandra.

Medmänsklighet , altruism och empati är det kitt som skiljer oss från från många av de övriga däggdjuren.

I Uganda skall man nu dömas till döden om man är homosexuell.

Hur skall vi i Sverige hantera individer som har avvikelser i dopaminbalansen.

Permalänk | Anmäl #15 Anders B Westin, 2009-11-13, 20:07

Who cares?

Permalänk | Anmäl #16 Marianne Johansson, 2009-11-13, 20:13

förutom att det inte finns kommunla sjukhus, det är region eller landsting som bedriver den verksamheten, så var artikeln bra. vilken tur att det finns andra företag att gå till om man inte är nöjd med Lindex. Privata företag har inget samhällsansvar, det är trams! de förser marknaden med vad marknaden vill ha, alltså med vad vi vill ha. inga konstigheter.

Permalänk | Anmäl #17 Cissi, 2009-11-13, 20:39

Så sant som det är sagt. Självklarheter förtjänar att understrykas.

Permalänk | Anmäl #18 Tina, 2009-11-13, 20:41

du som skrivit detta blogginlägg: VARFÖR FÖRSTÅR DU INTE SKILLNADEN MELLAN KURVIG OCH TJOCK ???? MELLAN NORMALVIKTIG OCH KVINNLIG ELLER TJOCK?

Permalänk | Anmäl #19 MANNEN83, 2009-11-13, 20:44

Lindexstyrelse har bara ansvar gentemot ägarna, allt annat är underordnat.

Permalänk | Anmäl #20 niklas ö, 2009-11-13, 20:55

Är man tjock så är man. Det är väl inte mer än att gå ner i vikt? Åhh, kan man inte lägga ner energi på något viktigt istället?!

Permalänk | Anmäl #21 Tove, 2009-11-13, 20:58

Jösses. Med såna här vänner (många av de glada kommentatorerna på Noozmill) behöver du knappt några fiender. Sköna lirare!

Är inte problemet egentligen av en helt annan karaktär?
Jag uppfattar det som att Lindex egentligen bara har slarvat med NAMNET på kollektionen. Hade de kallat den för "Small" eller "Petite" hade problemet nämligen aldrig uppstått.

De har redan en kollektion som heter "Generous", som främst riktar sig till kvinnor i storlek L-XL. När de nu gör en kollektion som har ett så allmänt namn som "Affordable luxury" - alla ska ha råd med den här lyxen - men som stora kvinnor inte kan klä sig i, så begår de ett kardinalfel inom marknadsföring.

Någon på Lindex marknadsavdelning har inte gjort sitt jobb. Överviktiga människor är så pass stigmatiserade (och de blir ständigt fler!) att det är slarvigt att göra som Lindex gjorde. Men detta gäller förstås bara om man tycker att det är viktigt att sälja kläder. För då gäller det att köparna - även de tjocka - gillar ens varumärke.

Permalänk | Anmäl #22 ApanOla, 2009-11-13, 21:26

Spela roll! Lindex har aldrig haft snygga kläder vare sig för stora eller små kvinnor.
Man undrar vem som designar deras kollektioner!

Permalänk | Anmäl #23 Mammo, 2009-11-13, 23:48

Kung avundsjuka är mäktig i detta land och media säljer hårt på det tyvärr.

Permalänk | Anmäl #24 Ks1, 2009-11-14, 00:52

Jag blir så trött !
Självklart är Lindex bara ett hänsynslöst profithungrande kapitalistiskt företag som inte bryr sig ett skit om människor utan endast bryr sig om att maximera sin profit och tjäna så mycket pengar som möjligt till sig själva.
Visste väl att jag haft rätt.
Det här gullandet om företag får ta slut nu.
Tack för en artikel i rättan tid !

Permalänk | Anmäl #25 ulf r, 2009-11-14, 01:09

Varför är det alltid bara synd om folk som är dumma, tjocka, kriminella eller invandrare?

Artikeln har helt rätt, varför i ****** tror alla puckon att ett kommersiellt företag är någon slags socialbyrå? De får ha precis vilken ***** målgrupp de vill, fatta!

Permalänk | Anmäl #26 Cissi, 2009-11-14, 01:11

Har, Lindex "ansvar" mo/för någon klädsmak..?..

Om vi får ett samhälle som tillåter niqab/totalhuckle/tittamiginteiögonen(tamiginte ihänderna/jävlatotalvåldtäckare) manoavsettnär...galning...visprängasenare..attityd.....

Visst..www.politisktinkorrekt.wordpress. exempelvis som 14 november...sen blir eget huvud ganska bra att ta till...det måste vi även vid artiklar i Se%Hör och annat skvaller, som kvällspress o dylikt...

Permalänk | Anmäl #27 Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-14, 02:28

Har, Lindex "ansvar" mo/för någon klädsmak..?..

Om vi får ett samhälle som tillåter niqab/totalhuckle/tittamiginteiögonen(tamiginte ihänderna/jävlatotalvåldtäckare) manoavsettnär...galning...visprängasenare..attityd.....

Visst..www.politisktinkorrekt.wordpress. exempelvis som 14 november...sen blir eget huvud ganska bra att ta till...det måste vi även vid artiklar i Se%Hör och annat skvaller, som kvällspress o dylikt...

Permalänk | Anmäl #28 Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-14, 02:28

>26 ulf r, 2009-11-14, 01:09

”Självklart är Lindex bara ett hänsynslöst profithungrande kapitalistiskt företag som inte bryr sig ett skit om människor utan endast bryr sig om att maximera sin profit och tjäna så mycket pengar som möjligt till sig själva.” (ulf r)

Hur skulle det kunna annars vara eftersom det är Lindex skyldiga till inför sina aktieägare? Vad jag förstår så är det dessutom ett börsnoterat bolag eller? För välgörenhet har vi olika ideella organisationer och SIDA och som det heter så måste företagen specialisera sig för att klara konkurrensen såsom Lindex kontra Myrorna och SIDA exempelvis.

De som inte anser Lindex företagspolicy moraliskt rätt bör i så fall inleda klädesutbytesprogram med sina grannar och arbetskamrater så att ens gamla men för trånga (i bredden) plagg kan få en chans till i livet och samtidigt kunna sabotera försäljningen av nya kläder och de omoraliska storföretagens vinstintressen. Det skulle göra susen!

Permalänk | Anmäl #29 Burr, 2009-11-14, 07:43

Självklart är Lindex ett kommersiellt företag och de få göra vilka kläder de vill, bara det säljer. Vad jag förstått av artikeln och kommentarerna är det här en speciell kollektion och de har tydligen andra kollektioner för "storvuxna", what's the problem.
Företag är också mycket medvetna om att image säljer och vill inte bli anklagade för diskriminering.

Permalänk | Anmäl #30 Håkan Thorsell, 2009-11-14, 09:34

" Saliga äro de enfaldiga..."

Permalänk | Anmäl #31 darren asp, 2009-11-14, 10:29

Knubbisarna som blir upprörda och klagar får väl se till att gå ner i vikt istället för att sitta vid datorn klockan ett på natten och posta kommentarer. Tänk på att det inte är bra för magen att bli upprörd.

Permalänk | Anmäl #32 Agent Orange, 2009-11-14, 10:30

Den som kännar sig kränkt eller orättvis behandlad:

Läs Tage Danielssons saga om den rättvisa Gudrun.

Den kan även rekommenderas för diskrimineringsombudskvinnan.

Permalänk | Anmäl #33 goran, 2009-11-14, 10:36

Tage Danielssons Sagan om den rättvisa Gudrun finns på flera ställen på nätet. t.ex. här:

http://ironthorn.blogspot.com/2004/12/sagan-om-den-rttvisa-gudrun.html

Permalänk | Anmäl #34 goran, 2009-11-14, 10:40

Vad ska vi med folkhem till...?
Slå igen eller slå till, bli kränkt över att tjocka blir kränkta, nejvisst, idag står det FYLLIG, inte tjock som igår.

Artiklarna(2st) om de 50000 sjuka/sjukskrivna som står utan försörjning till nyår har snart bara hälften så många kommentarer som "fyllig-artikeln" här.
I spillrorna av folkhemmet byttes solidaritet mot förakt.

Permalänk | Anmäl #35 Lill "LillerBi" Bergström, 2009-11-14, 12:26

Det är synd om alla fula och tjocka. För 150 år sedan fanns inga tjockisar. Det vara bara fogdarna - maktens förlängda arm - som hade buk. Som for från gård till gård och åt och drack. Synd att dom inte sprack!

Permalänk | Anmäl #36 Helena Palén Olofsson, 2009-11-14, 14:40

Trött kliche - dagens I landsproblem. Hon har en poäng här - varför startas inte klädföretag med kollektioner riktade mot välväxta kvinnor OCH män iställer för att klaga på Lindex? Jmf med USA där varje håla med självaktning har affärer med kläder för välväxta.

Permalänk | Anmäl #37 Mike Rossi, 2009-11-14, 16:40

Lika bra som vanligt Isabelle! <3

Permalänk | Anmäl #38 Hanna Marie Björklund, 2009-11-14, 18:07

Importera kläder från Texas om ni har svårt att hitta storlekar i Sverige. Alternativt så finns det friluftsaffärer som säljer tält för 1-4 pers som säkert skulle passa även den mest rymmande kvinna. Av material som andas! Tyvärr lär väl materialet föra oväsen när det gnids mot sig själv runt låren, men om ni anammar er gångstil, likt många större kvinnor i USA, så kommer det säkert gå jättebra.

Permalänk | Anmäl #39 Illwill, 2009-11-14, 19:59

Givetvis ska företagen göra vad de vill, men jag fattar verkligen inte varför så få tar in stora storlekar. Det är bara att titta när man är ute och går; tjocka människor överallt! Sedan förstår jag inte riktigt varför så många här uttrycker så fientliga åsikter mot feta/överviktiga. Varför blir ni upprörda för att de efterfrågar kläder i sin storlek? Marknaden handlar om just efterfrågan och utbud, och uppenbarligen så är efterfrågan större än utbudet för feta idag. Men istället för att satsa på feta kunder så säger man åt dom att sy egna kläder, gå ner i vikt eller dylikt. Som sagt, konstigt. Känns extra skönt att vara normalviktig när man ser hur konstigt folk resonerar kring feta människor.

Permalänk | Anmäl #40 Christopher Poole, 2009-11-14, 20:32

Asså, vadå, jävla "ansvar", asså!?
Jag är tjock som fan och det är mitt ansvar och ingen annans.
Lindex ansvar är att driva ett företag som går med vinst.
Inget annat!!!

Permalänk | Anmäl #41 TjockFörbannadGubbJävel, 2009-11-14, 22:40

Det svenska apoteksväsendet
Fram till 1971 var de svenska apoteken privatägda. Verksamheten byggde på en stark statlig reglering och apotekscheferna utsågs av Kungl. Maj:t (Medicinalstyrelsen) för att garantera att verksamheten bedrevs med hög kvalitet och säkerhet. Finansieringen byggde på grundlån hos Apotekarkårens kreditkassa samt banklån. Man använde sig av ett avgiftssystem som medförde utjämning av apoteksinnehavarnas inkomster och möjliggjorde inrättandet av apotek i glesbygd där lönsamheten var svag. Man betalade allmänna avgifter för gemensamma funktioner som information, statistik och ex tempore-framställning av läkemedel.

För de gemensamma funktionerna fanns vid Apotekarsocieteten ett kansli samt informationsavdelning, kameralavdelning, personalavdelning, planeringsavdelning, sjukhusfarmacevtisk avdelning, produktions-, ekonomi- och marknadsavdelning och forsknings-

Permalänk | Anmäl #43 Starryeyes, 2009-11-15, 20:19

Har du storlek 44?? Jag tycker att du nästan ser smalare ut än jag, och jag har storlek 38.

Permalänk | Anmäl #44 Niina, 2009-11-15, 22:35

Det finns faktiskt många av de "kommersiella" butikerna som har avdelning för stora storlekar....ska jag som smal demonstrera med plakat och skrika i media då för att samma stora klädmodeller inte finns att få i 36/38..?..

Så jävla trött...

Permalänk | Anmäl #45 Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-15, 22:48

Det finns faktiskt många av de "kommersiella" butikerna som har avdelning för stora storlekar....ska jag som smal demonstrera med plakat och skrika i media då för att samma stora klädmodeller inte finns att få i 36/38..?..

Så jävla trött...

Permalänk | Anmäl #46 Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-15, 22:48

Bravo!

Permalänk | Anmäl #47 polter, 2009-11-16, 16:00

Vem bryr sig om Lindex. Det finns ett flertal affärer som har stora storlekar. Jag tror nog att Lindex kommer att förlora på detta men vem bryr sig. Själv tycker jag att dom är sååå trista trista. Jag har bara köpt strumpbyxor där under dom sista åren.

Permalänk | Anmäl #48 Cecilia, 2009-11-18, 19:05

Vem bryr sig om Lindex. Det finns ett flertal affärer som har stora storlekar. Jag tror nog att Lindex kommer att förlora på detta men vem bryr sig. Själv tycker jag att dom är sååå trista trista. Jag har bara köpt strumpbyxor där under dom sista åren.

Permalänk | Anmäl #49 Cecilia, 2009-11-18, 19:06

Detta var ett mycket märkligt inlägg! Att reta sig på att folk retar sig på något? Vad är det för fel på mellanmjölk om det nu finns en marknad för mellanmjölk? Det är väl vidare bra om folk sätter maximal kvalitetspress och klargör sina önskemål för företagen? Så fungerar ju marknadsekonomin....

Permalänk | Anmäl #50 M Erik Svensson, 2009-12-17, 18:20


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.