[...] det går att skylla på Ilmar Reepalu, men om grundproblemet ligger i bristande lagar som upprätthåller respekten för den [...]
Blogg:Trakasserad kd-politiker i Vellinge hoppar av « Un, 2009-11-13, 21:59
[...] Vellingemoderaterna Nima Gholam Ali Pour Ilmar Reepalu skyldig till flyktingkrisen i Vellinge Charlie Levin Demokratisk nytta att Vellinge törs vara kommun och ta en strid för sin självständighet Jan [...]
Blogg:Varför inte folkomrösta? « Gotiska Klubben, 2009-11-13, 13:46
[...] väl inte dumheten och rädslan uttryckas. Och vad ska man säga om folkpartisten Charlie Levins artikel på Newsmill? Mörkrädd var ordet. Om några ensamma flyktingbarn kan riva upp en debatt som den [...]
Blogg:ZoulMedia | Nils Pettersson » Blog Archive &ra, 2009-11-13, 10:07
[...] S-styrda Malmö kommuns kupp mot M-styrda Vellinge kommun kan vara början på slutet för den okritiska hantering av vad som kommit att kallas de ”ensamkommande [...]
Blogg:De ensamkommande till Vellinge kan förändra infekterad debat, 2009-11-12, 03:05
[...] senaste i raden av politiker är Charlie Levin, folkpartist från Malmö, som i en artikel på Newsmill vill beskylla Socialdemokraterna i Malmö [...]
Blogg:Levin & Vellingemoderaterna tycks inte förstå , 2009-11-12, 00:03
Ska jag tolka detta som en folkpartistisk flirt med SD?
Permalänk | Anmäl
Eva Berglund, 2009-11-11, 22:58
nej.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2009-11-11, 23:24
Dessvärre låter det som det.
Permalänk | Anmäl
Eva Berglund, 2009-11-11, 23:40
Eva, din indignation gör mig ledsen men du har rätt till din åsikt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2009-11-11, 23:48
Ja, jag har alltid sagt och kommer alltid att säga: Alla har rätt att söka asyl men alla kan inte få det.
Men om en människor får asyl måste det till mer än tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Även om just dessa ting skapar trygghet till en början. Men sedan skriker människor efter mer och det med all rätt!
Som människa MÅSTE man ha ett egenvärde och det får man inte av att leva på socialbidrag. En övergångsperiod utmärkt, men inte hela livet eller år ut och år in utan att se slutet. Friska människor VILL HA ETT ARBETE!
Facket är en av de största bromsklossarna för allt som heter lärlingsplatser till låga löner. Då står de plötsligt där, fackpamparna och gapar sig hesa. Om det behövs lärlingsplatser ja då behövs det jävlar i mig folk på den här arbetsplatsen och då ska det jävlar i mig betalas ut full lön!
Tacka fan för att fackpamparna vill ha arbetstillfällen med full lön då kommer det ännu mer fackföreningspengar in till kassorna och de kan höja sina reda groteska arvoden.
Så täpp till truten på dessa fackpampar och få dem att inse att alla har vi varit små och det betyder att det MÅSTE finnas låga löner med möjlighet att lära sig in i det svenska samhället och lära sig koder, svenska språket och ta del av allt.
Däremot skall inte låga löner betyda att det inte finns försäkringar för de som arbetar och lärs in. OCH INTE ATT GLÖMMA BORT: Arbetsgivare som missköter sig det vill säga UTNYTTJAR människor för att fylla på sina egna plånböcker sak bötfällas med SVINDYRA böter. Dessa arbetsgivare skall sättas åt!
Här måste till mer av hjälpa och bli hjälpt på ett schysst sätt!
Som sagt de flesta människor vill vara till nytta och glädje men då måste man också få chansen att skapa ett bättre samhälle för sig själv och andra människor.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-11-11, 23:48
Så så så, bli inte lessen, försök istället att lista ut varför inte en av Skånes mest välbeställda kommuner inte vill hjälpa till att ta hand om ensamkommande flyktingbarn? Det är ju ohyggligt behjärtansvärt!
Och inte tror jag att det är Ilmar Reepalu som personligen bjudit in dessa flyktingbarn. Rikta din ilska mot de länder som får folk att skicka iväg sina barn.
Permalänk | Anmäl
Eva Berglund, 2009-11-12, 00:02
Det är inte ens Repalus problem, utan hela Sveriges. Det kommer hit för många så kallade flyktingar utan papper som söker asyl, de allra flesta saknar legitima asylskäl. Vi bygger inga bostäder och hyresrätten är död. Varje klok kommun gör precis vad de kan för att inte bygga bostäder till flyktingar, eftersom alla vet att flykingar kraftigt påverkar kommunernas hårt ansträngda ekonomi negativt.
Det är totalkris, eftersom det faktiskt inte finns någonstans att stoppa undan alla flyktingar, utom att låta marknadsaktörer lösa problemet genom att hysa in flyktingar på hotell. Jag tycker artikelförfattaren är lite oseriös, Repalu kan inte göra ett smack åt att väldigt mänga människor ute i tredje världen hört att Sverige är det land med bäst chans att få stanna om du saknar flyktingskäl samtidigt som vi inte har bostäder eller arbeten. Så det finns bara en lösning, ta emot färre flyktingar. men det går inte, eftersom flyktingssmugglarna dumpar människor här och låter oss lösa problemet. Inte ens SD har ngåon lösning. Fatkur är att inget vet hur man stoppar människor självklara vilja att söka sig en framtid där sannolikheten ser bäst ut att få stanna. Eftersom det inte finns ngåön lösning så kommer problemen förvärras, även om en folkpartikel sitter vid makten.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-11-12, 00:47
Tycker att alla politikter som Ilmar Reepalu, Mona Sahlin, Peter Eriksson, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Maud Olofsson samt många flera riksdagspolitiker ska öppna sina hem för alla ensamma sk. "flyktingbarn/unga män och kvinnor". Varför ska vi vanliga medborgare ta hand om alla som kommer? Stå på Er Vellingebor! Det måste bli ett slut på att slösa med våra skattepengar. Jag är så trött på att betala skatt till alla som kommer hit och själv får jag inget!!
Permalänk | Anmäl
pengarnatarslut, 2009-11-12, 00:47
Sverige erbjuder också en fin handkassa för de som övertalas att "åka hem" igen och lägga ner asylärendet. Visst kring 30.000 per vuxen person och kring 15.000 för barnen.
Sverige måste verkligen ses som ett paradis, hit och vända med en rejäl slant på fickan. Försäkringskassan kanske skulle behöva lite av de bidragen för sina sjuka.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-12, 00:56
Så less jag är på dessa anklagelser om att både det ena och andra är flirtar med SD. För att sedan inte tala om försvaret att det absolut inte är flirtar med SD och att man blir ledsen över sådana anklagelser.
SD vill minska invandringen drastiskt, vill du också göra det så är det väl ingenting att bli ledsen över om folk drar paralleller? Avdramatisera istället det hela genom att påpeka att SD inte är rasister utan enbart vill föra en logisk invandringspolitik. Media och politiker har skapat denna bild och det bästa sättet att bekämpa den på är att komma med fakta.
Sedan har ju FP kommit med några lätt invandringskritiska förslag, såsom språkkunskapsprov, vilket kan ses som en flört med de missnöjda massorna. Men spelar det någon roll? Nej, för det är ett logiskt och demokratiskt förslag då folk är less på den rådande invandringspolitiken. Fast å andra sidan lär det inte råda bot på problemet då det måste till en kraftigt minskad immigration för detta ska ske.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-11-12, 00:59
Etiketten liberalkonservativ som Charlie Levin använder sig av ska man uttolka det som populist? Jag bara undrar. Av hans text att döma så blir det nog det.
Permalänk | Anmäl
Babar, 2009-11-12, 01:01
Väl skrivet men aj så vagt. Vad skall man göra med dessa människor egentligen? De skall inte komma till Vällinge i alla fall. Vart skall de ta vägen?
Fy Eva! Ful smutskastning utan förklaring
Permalänk | Anmäl
Egil, 2009-11-12, 01:36
Illmar kan knappast skyllas för att våra politiker och inte minst Folkpartiet sett till att det "skall" vara stor invandring.
Dett ständiga gurgalndet om integration är rent nonsens, har man inte en ekonomi i landet som sätter folk i arbete är detta malande om integratin bara att undvika kärn frågan.
Men visst kan man tycka at det är märkligt at sossarna i Malmö annamar Reaganitiska illusioner om trickle down ekonomi, dvs "byggt ett Malmö för de välbeställda" i vissa delar av staden i den bisarra ideen att detta skall trickla ner enligt de Reaganitiska peseoudoekonomiska teorierna.
Sen frågar man sig vilket "svenska samhället för nyblivna svenskar" som dessa skall komma in i när man oftare hör arabiska än svenska i många delar av Malmö och allt fler butiker har skyltar på arabiska.
Affärerna går inte mer strålande i Malmö än att staden för att vara storstadskommun och inte åldrande glesbygdskommun får rekord stort kommunalt utjämningsbidrag och medelinkommsten och därmed skattekraften är inte mycket att hurra för.
Vad jag förstått så är det danskarna som räddat handeln inom en hel del branscher och som räddade förra årets julhandel för elektronik och kapitalvarukedjorna.
vad jag vet är t.ex SD obefintligt i Vellinge och man röstar uteslutande på de etablerade partierna som är varma anhängare av stor invandring, då kan man gott också ställa upp och ta sin del av bördan med den flyktingsträm man röstar för om ochom igen.
Att vända Vellinges ovilja att ta sin del abördan till att det skulle handla om Ilmar m.fl. människyn är oförskämmt cynisk populism. Var vfanns de etablerade riksdagspolitikerna när Ilmmar och Göran Johansson ville ha lite respit i den ständiga invandrarströmmen till dessa kommuner.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-11-12, 02:07
Vänd på frågorna!
I Afghanistan finns 30.milj människor som är potentiella asylsökande.Vem och vilka av dessa uppfyller inte kraven för att få stanna av "humanitära skäl" eller som "flyktingar"? Presidenten och Klanledarna? Med vilken tillförlitlighet går det att kolla de storys de asylsökande berättar?
Går det i en demokrati att TVINGA folk till att gilla invandringen.?
Varför värnar man om den lokala demokratin i alla andra fall utom i invandringsfrågor?
Hur kan man föra en central statlig invandringspolitik och lägga konsekvenserna av den i de kommunala budgeterna? Är det inte lika bra att i så fall lägga ner kommunerna?
Blir vi "rasister" eller "främlingfientliga" när vi protesterar mot invandringspolitikens negativa konsekvenser reagerar mot kriminaliten och samhällskostnaderna?
När vi protesterar för att vi förstår att politiker HELT tappat greppet om utvecklingen och inget ansvar går att utkräva?
När vi upptäcker att invandringepolitiken helt saknar begripliga strategier och trovärdiga argument för dess fortsättning?
Vad tänker ni göra åt att allt fler tappar förtroende för landets etablissemang?
När vi möter en samhällselit som har ansvaret och borde ta det men som bara flyr när problemen och konsekvenserna skall diskuteras och som beskyller sitt eget folk för rasism när de påkallar sin demokratiska rätt?
Vad blir härnäst? Om vi inte gillar fiskepolitiken..blir vi "torsk och abborrefientliga" då? Eller om vi vill rösta på andra partier blir vi "partifientliga" då? Jo men det är nog faktiskt sant !Det är fler och fler som blir etablissemangsfientliga.Allt fler som upplever att demokrati är något som förs högt över huvudena på folk och ägs av en politiskt korrekt överklass!
Permalänk | Anmäl
Tjenamoss!, 2009-11-12, 02:32
Invånarna i Vellinge kommun borde skämmas över vilka skamlösa politiker de röstat fram utan varje spår av medkänsla i kroppen. Antag att en naturkastrof skulle tvinga Vellingebor att söka bostad någon annanstans. Då skulle de lära sig att uppskatta solidaritet med nödställda människor. Shame on you Vellinge!
Permalänk | Anmäl
Solidar, 2009-11-12, 02:34
RE: #6 Eva Berglund, 2009-11-12, 00:02
Varför ska det överhuvudtaget vara det här landets problem? Du och demokratihaveristen repuls gör saken ännu värre...
Fast ni tror kanske att ni får mer röster?
Ska du vifta med sd kortet nu när folk inte tycker som du vill?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-12, 02:56
Avskyvärd artikel!
-
Är det Ingmar Reepalu som styr Sveriges flyktingpolitik? När har Ingmar Reepalu krävt att Sverige ska ta emot fler flyktingar? Var vänlig citera honom, och tala om när och var han gjorde sitt uttalande, så att intresserade kan kolla upp saken.
-
Och när har någon svensk regering, socialdemokratisk eller borgerlig, sagt att Sverige måste ta emot fler flyktingar för att Ingmar Reepalu kräver det? Var vänlig och redogör för när detta skedde, så att intresserade kan kolla om det stämmer.
-
Men sanningen är ju förstås att Ingmar Reepalu aldrig har krävt att Sverige ska välkomna fler flyktingar till Sverige, och att ingen svensk regering någonsin har lyssnat på Ingmar Reepalus åsikter i flyktingfrågan. Det enda Reepalu har sagt i detta ämne är att Malmö inte kan ta emot så många flyktingar som staden har tvingats ta emot, och att Malmö måste få hjälp att styra fler flyktingar till andra kommuner.
-
Ingen regering har lyssnat på Ingmar Reepalu. Och varför skulle de göra det? Varje svensk regering sitter i Stockholm, i Rosenbad, och varje regering får snabbt ett Stockholmsperspektiv.
-
Till Stockholm strömmar det vackra rika folket. Det är de tjusiga människorna som sätter sin prägel på staden. De fattiga flyktingar som samlas i ytterområden som Rinkeby påverkar knappast huvudstadens image och förändrar inte på något avgörande sätt livsvillkoren inne i den vackra innerstaden.
-
Under lång tid har välfärdssamhället i Sverige gradvis monterats ned. Samtidigt har Sverige, styrt från Stockholm, fått beröm internationellt för att man visat så stor solidaritet och tagit emot så många flyktingar. Sverige, styrt från Stockholm, har fått beröm för sin generösa flyktingpolitik, men det är Sverige utanför Stockholm som har fått ta emot de flesta flyktingarna och hantera de flesta problemen. Stockholm får berömmet för Sveriges flyktingpolitik, men Malmö, Göteborg, Södertälje och Landskrona får försöka hantera problemen.
-
Både Malmö och Landskorna ligger i Skåne, och väldigt många flyktingar hamnar just i Skåne. Men det finns rika och någorlunda vackra människor också i Skåne som gärna vill slippa de problem som flyktingmottagande kan innebära. Dessa "tjusiga skåningar" samlas framför allt i Vellinge, en kommun som gärna skryter med att man har den lägsta kommunalskatten och den största friheten i Sverige. Men Vellinge är också känt för att man har stängt sina gränser för flyktingar. Hela Vellinge har blivit sitt eget lilla "gated community".
-
Under tiden har Malmö med Ingmar Reepalu i spetsen påtalat att Malmö tar emot fler flyktingar än man klarar av, och man har begärt hjälp av staten att sprida sina flyktingar till andra kommuner. Ingenting har hänt. Varför skulle regeringen bry sig? Vackra Stockholm drabbas inte av några större problem på grund av Sveriges flyktingpolik, utan huvudstaden får tvärtom internationellt beröm för alla flyktingar som får komma till Sverige. Och rika Vellinge kan se till att man slipper flyktingar över huvud taget. Vad gör det då om Malmö dignar under alla flyktingar som samlas där? Eller vad gör det om Göteborg, Södertälje och Landskrona drabbas av samma problem? De är ju inga rika vackra städer. De betyder väl ingenting.
-
Men när Malmös Ingmar Reepalu slutligen fick nog och kuppade igenom ett påtvingat flyktingmottagande också i Vellinge, då är skandalen total. Så får man bara inte göra! Tvinga flyktingar på Vellinge! Då får det sannerligen vara nog! Visst ska vi släppa in massor av flyktingar i Sverige, men Stockholm och Vellinge ska i varje fall slippa. Vems fel är det att det kommer flyktingar till Vellinge? Givetvis Inmar Reepalus. Vems fel är det att det kommer så många flyktingar till Sverige? Tja, vem bryr sig, så länge de stannar i Malmö?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-11-12, 04:23
Ann Sidbrant, du har kanske missat att Reepalu har löst medlemskap i Socialdemokraterna och som högsta hönset i kommunhuset ansvarig för den förda politiken.
Jag håller med dig om att Stockholmseliten blundar för hur hårt ansatt vårt vackra landskap är i frågan. Men du förnekar totalt att Reepalu gör samma sak i Malmö. Blundar för förorten och pekar stolt på torning torso!
Pinsamt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Levin, 2009-11-12, 04:51
Nja, nu är du nog ute och cyklar i nattmörkret, Ann Sidbrant...
Dels är folket inte alltid så vackert i denna huvudstad Stockholm och sen är flyktingkvoten både fylld, överfylld och ännu mer fylld, just i Stockholm.
Sen att jämföra med Malmö och Södertälje blir svårt då de "kommande" helst vill vara där "alla andra" är och som är "familj och vänner".
Jag tycker att det är dags att hela Sverige börjar göra uppror för den överinvandring som pågår till vårt land, jobben finns inte och inte bostäder. Vi monterar ner vår välfärd för pengarna räcker av naturliga skäl inte till, brottsligheten har eskalerat enormt och hinns inte heller med, liksom allt annat när politiker gått ut med att vårt lilla land både till miljö och till fattiga/krigsdrabbade ska agera som ett av världens samveten och räddare.
Tror fan det att folket tröttnat, rasism-snacket håller inte lika litet som all annan dynga som kritiker får slängt i ansiktet.
Nog är Nog
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-12, 05:08
Charlie Levin, du kanske har missat att Sverige för närvarande har en borgerlig regering, som inte har gjort någonting för att förhindra att så otroligt många flyktingar samlas i Malmö.
-
På vilket sätt skulle Malmö vara en bättre stad om man struntade i att satsa framåt och bygga t.ex. Turning Torso, samtidigt som massor av flyktingar fortsatte att strömma till staden? Se på Landskrona. De får också massor av flyktingar, men de har inte byggt något Turning Torso. Är Landskronas framtid ljusare än Malmös? Kommer Landskrona att kunna hantera sin invandrarsituation bättre än Malmö tack vare att man inte har några skrytbyggen? Tillåt mig tvivla.
-
För övrigt noterar jag att du inte ens kunde stava till Vellinge. Pinsamt var ordet.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-11-12, 05:08
Här var det brunt. Du är med i fel parti, Charlie.
Permalänk | Anmäl
Carl, 2009-11-12, 06:37
Rid i natt!
(Titel W Moberg)
Permalänk | Anmäl
Jim Björklund, 2009-11-12, 07:17
#22 Ann sidbrant,
"På vilket sätt skulle Malmö vara en bättre stad om man struntade i att satsa framåt och bygga t.ex. Turning Torso,"
Iofs var det väl Malmö stad som godkände att Turning Torso fick byggas men det var HSB Malmös medlemmar som betalade, dvs gick på en dunder blåsning av en okunnig VD med storhetsvansinne och en okunnig styrelse. TT är mest en symbol för ren och skär dumhet och okunnighet och grov misshushållning med medlemmarnas pengar. Redan innan det hade eskalerat och gått överstyr var det fråga om kvadratmeter pris på bygget som var ohållbart, mellan 600 till 700 miljoner skulle den kosta initialt när det var färdigt var det uppemot två miljarder. Inget som helst nytänkande eller innovativt representerar den, om man nu inte tycker att en ordinär betongpelare där fasaden är gjord så att det ser skruvat ut är innovativt nytänkande. En symbol för ineffektiviteten och misshushållning.
Västra hamnen är helt klart i övrigt ett trevligt bostadsområde om än kostsamt.Kommungubbarna är gärna där och tar spadtag och blir fotade. Kommunen sparar inte på resurserna när det skall anläggas utemiljö där, till skillnad mot miljonprogramsområdena där underhållet och skötseln är alltmer eftersatt. Man förstår inte riktigt heller varför offentliga institutioner som nytt HK för Region Skåne, lärarhögskola mm skall ligga på de absolut dyraste adresserna i stan, hade det inte varit bättre att låta dessa fördyringar komma vården och utbildningen till del.
Det hela verkar synnerligen bakvänt, man bygger vad som brukar vara uttrycken och symbolerna för en ekonomi som är framgångsrik och tror att det skall fungera så att säga bakvänt, symbolerna för en framgångsrik ekonomin skall generera den ekonomin som annars är det som skapar symbolerna.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-11-12, 07:37
Varför ifrågasätter så få VARFÖR det kommer en sådan ström av "ensamma flyktingbarn" till just Sverige. Jag läste en stor artikel i Sydsvenska Dagbladet om två killar i 15-16 års åldern som kommit ensamma till Sverige och Malmö från Afghanistan och nu var livrädda för att sändas åter.
Men är det rimligt att ungdomar, och i andra fall unga barn, från Afghanistan färdas över hela Iran, hela Turkiet, in i Europa och EU via Rumänien, Ungern, in i Västeuropa via Österrike, vidare till Tyskland, upp över Danmark, över Malmö-köpenhamnsbron och NU begär vi asyl?!?
Varför tror ni detta sker? Ärligt? Känns det som en slump? Är det inte helt enkelt orimligt att tro att barn klarar att iscensätta en sådan strapats på eget bevåg?
En tulltjänsteman jag känner sa, off the record för annars kan han få rasist-stämpel och förlora sitt jobb, att han och alla hans kollegor vet att dessa är s.k "ankar-barn". Släkten samlar pengar och skickar med hjälp av människosmugglare iväg sina barn med just Sverige som mål. Barnet agerar "ankare" tills dess att det fått asyl och sen kommer resten av släkten via våra anhörighets-invandrings regler. Det är drömmen om ett liv utan fattigdom och Sverige ses som ett utopia.
Jag kan inte klandra dessa människor. Ofta kommer de från usla förhållanden och kom jag från usla förhållanden skulle jag kanske också ta till desperata åtgärder för att förbättra min situation. Men det är helt ohållbart detta som sker. Det kommer nu 60 nya "ensamma barn" (läs: ankar-barn) i VECKAN till Sverige. Vi måste ju inse våra begränsningar någon gång.
Enda lösningen jag ser är att jobba för en gemensam flyktingpolitik i EU. Som det är nu kommer strömmarna ofta ända hit upp just för att vårt land ses som sdet som #1 är lättast att få stanna i, och #2 där man lättast kan få in anhöriga då man fått asyl, och #3 där man lever gott för bidragen är relativt generösa. Tro inte de kommer hela vägen hit upp för det underbara vintervädret.
Men gemensamma regler för EU och gemensam asylprocess och överenskomna kvoter för alla medlemsländer så kan vi kanske få en mer rättvis process som också inte lägger orimlig börda på enskilda medlemsstater.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-11-12, 07:48
Det kommer ju inte som en överraskning att även Folkpartiet har tydligt bruna rötter. Att både Centerpartiet och Moderaterna har det, har vi ju tidigare sett. När KD bytts ut mot SD, i alliansen, så kommer det uppenbarligen knappast märkas i den förda politiken.
Permalänk | Anmäl
Kerstin, 2009-11-12, 08:03
De välgödda Velingeborna vissa på hur mycket vill ha mer och hur egoismen bara växer bland den övre medelklassen. Vi pratar om vuxna människor som börjar skrika som galningar för att slipa fler BARN i sin kommun.
Huvudargumente var att de var rädda för högre skatt. Någon skattehöjning på grund av ett par tioatal barn och ungdomar i kommunen var inte sanolikt men det lyssnade inte de snålla, främlingsfientliga golfspelarna i lilla Velingby på.
Permalänk | Anmäl
Idè, 2009-11-12, 08:22
En kravlös invandringspolitik har fört oss hit,är nu så jäkla less
så jag mår illa kritisera den förda politiken pang du är stämplad
som rasist.
Permalänk | Anmäl
Arbetsökande, 2009-11-12, 09:00
Det är dags att kvotera, stopp för killar och endast släppa in några få tjejer. Klokt, och ett beslut i tiden. För övrigt ska man överhuvudtaget inte lite på en folkpartist i denna fråga. Samt finns det ju ett bättre original.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-11-12, 09:14
Skönt att även M:s fotfolk börjar protestera mot vansinnet, och inte längre tar toppstyrningen ograverat från rikspartiet.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-11-12, 09:18
En mycket obehaglig artikel. Påminner lite om hur den politiska debatten förs på andra sidan atlanten av figurer som Rush Limbaugh.
Charlie, varken Ilmar eller Socialdemokratin eller ens Fp är ensamma ansvariga för den situation som vi nu står inför och som faktiskt kan ta en ände med förskräckelse.
Däremot så är folkpartiets dåvarande representanter till stor del ansvariga för den smutskastning som den framlidne Sjöbo-politikern Sven-Olle Olsson utsattes för när det begav sig (på Westerberg/Friggebo-tiden).
Och med facit (ditt inlägg!) i hand så hade han ju mer rätt än alla dessa folkpartistiska ribbträffar tillsammans. Därmed följer att ansvaret för att det håller på att gå överstyr åtminstone till en del är folkpartiets.
Så kanske du, Charlie, kunde visa lite liberal ödmjukhet, och å ditt partis vägnar framföra en postum ursäkt till S-O Olsson, eller?
Permalänk | Anmäl
Agne Håkansson, 2009-11-12, 09:27
Vellingeborna vill helt enkelt slippa de problem som så tydligt syns i Malmö.
Permalänk | Anmäl
1965, 2009-11-12, 09:37
#28 Kerstin,
Du har tydligen inte gått den nya kursen, eftersom brun färg är så uttjatad så är ni anbefallda att använda en annan färg.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-11-12, 09:40
Charlie Levins kritik mot Ingmar Reepalu är helt befogad även om jag anser att Reepalu är ovanligt vettig sosse, en ideologisk prydnad för sitt parti.
Men även om Sverige kallas konstitutionell demokrati så består väldigt stor del av den offentliga politiska styrningen av skendemokrati. Det är tydligen människans opportunistiska tolkning att makten gör henne blid och dess tillgångar bör likar i hennes ögon förvillande mycket vad hon själv ser som sina privata dito.
Detta fenomen kommer till sitt rätta uttryck bland landets penningsgiriga ledare såsom olika bankers, storföretags och fonders vd:ar och styrelseledamöter och det gör ingen skillnad om förmånstagaren är arbetarklassens representant Wanja Lundby-Wedin eller kapitalismens representant Annika Falkengren (kvinnor lär ju dessutom vara mer modesta i sina anspråk). Man förverkligar sina egna drömmar först oavsett om de gör ett utmärkt jobb övrigt och en del drömmer stort, riktigt stort. Dessa damer överskattar sina drömmars värde perverst stort kontra den insats som de gör.
Och politiker som suttit i makten tillräckligt länge tolkar den politiska makten som sina förutsättningar och förverkligar sina egna drömmar först oavsett om de gör ett utmärkt jobb övrigt…och Ingmar Reepalu är inget undantag i det avseendet. Att han drömmer om ett idealsamhälle som harmonierar med hans privata tolkning ändrar inte sakens natur. Det resulterar i skendemokrati där en politiker anser sig kunna se mer till folkets bästa än vad folket självt kan inse som sitt bästa. Det handlar om överförmynderi när allmänheten tycks sakna insikt vad som är bäst för alla.
Ingmar Reepalu tycks veta så mycket bättre än resten av befolkningen i en del politiska frågor. Det kan ju hända, jag ska inte värdera hans kompetens i det avseendet men han förvaltar sin makt på det sättet och det anser jag är i en direkt kollisionskurs i sin andemening med grundlagens portalparagraf angående demokratins helt grundläggande betydelse: "All offentlig makt utgår från folket".
Detta kan tolkas som att en politiker är skyldig i sin makttövning att orientera sig så att hans uppdrag reflekterar folkviljan och den allmänna rättsuppfattningen. Demokratin får inte förvandlas till besserwisser-politikeretablissemangs fåvälde.
Men partisympatisörerna själva är skyldiga till att makten utövas via fåvälde så länge som de inte håller sanningsenligt och objektivt kritisk relation till sitt parti och sina egna politiker utan försvarar sina företrädare i rent prestigekrig mot andra kritiker. I Sverige är politiker vana vid att deras mandat är absolut från sina anhängare men beter sig samtidigt som politiskt korrekta opinionsslavar inför media: man ska säga rätta saker hela tiden men inom paritets fyra vägar är tongångarna helt andra och betydligt friare som uttryck för agenda där väljarna hamnar i en ideologisk dimridå.
Som metafor så får även socialdemokratiska väljare en hel del mer än vad de egentligen ”beställt”/”tacka ja till” med sin röst som överraskande bonus och alla politiska bonusar är inte nödvändigtvis av godo.
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-11-12, 09:42
#21 Pia "Vilda" Nordin, du skrev att Stockholm är fullt och överfullt av flyktingar. Nåja, men det är långt ifrån lika överfullt som Malmö. I dagens Svenska Dagbladet kan man läsa att 200 flyktingbarn sitter på transitboenden i Malmö, men bara 81 flyktingbarn finns på transitboenden i Stockholm. Med tanke på att Stockholm är minst fyra gånger så stort som Malmö, så har Malmö mer än tio gånger så många flyktingbarn som Stockholm i förhållande till sin folkmängd.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-11-12, 09:45
Det är ingen slump att debatten runt svensk integrationspolitik formligen exploderar då ett marginellt transitboende tillfälligt öppnar i en grannkommun till Vellinge.
På samma sätt är det ingen slump att samma debatt polariserar oss tyckande i tre läger: A) De som anser att det är vår förbannade skyldighet att erbjuda fristad åt folk som flyr från allehanda fasor runt om i världen B) De som avmätt nöjer sig med att konstatera att gränserna skall stängas - gärna för gott och C) Den stora massan som snitslar sig runt rasistepitetet och mullrar tyst för sig själva eller vid de avskärmade middagsborden.
Man behöver inte vara en avfälling i samhället för att se att det råder vattentäta skott mellan svenskar och det förkrossande flertalet nuvarande och före detta flyktingar. Vi svenskar drar oss för att bo i områden där det bor många invandrare, vi vill inte ha våra barn i förskolor och skolor där andelen barn till invandrare är för hög, vi ser knappast några banktjänstemän från Irak, politiker med turban, säljare med slöja, poliser från Somalia, militärer från Libanon.
Nu har ett antal decennier haft sin gång sedan de inledande flyktingströmmarna från diktaturerna i Syd- och Centralamerika. Därefter har människor flytt, till och bosatt sig i Sverige, från diktaturer i Iran, Irak och gamla östblocket. De har flytt från Balkan, Somalia, Eritrea och Nordafrika etc.
Under denna tid har vi haft såväl S-styre som Borgeligt styre - vem tycker i sanning att vi har lyckats väl med att integrera dessa flyktingar i Sverige? Än viktigare - vem är full av optimism i frågan för nästkommande decennier? Kommer detta demografiska skifte att leda till något bättre än tidigare och i sådan fall hur?
Detta är en absolut brännhet fråga eftersom det handlar om människor och människors vilja att få ett bättre liv genom att komma till ett rikt land. Den är lika brännhet eftersom vi nu förstår att många samhällsfunktioner hämmas - det är väl ingen slump att världens näst högsta (och historiskt högsta) skatteuttag år ut och år in resulterar i resurslösa kommuner, sjukvårdsinrättningar och stadsdelsförvaltningar.
Det är heller ingen slump att flyktingar döms till ett liv i Sverige med, i bästa fall, minimiinkomster eller livslånga bidrag från vårt så kallade försäkringssystem - detta leder till generationsöverskridande fattigdom som nu visar sig i form av flyktingars negativa syn på Sverige och svenskar, på upplopp i invandrartäta områden, i personrån och i inåtvänd syn på familjen, kvinnors frihet och religionstolkning.
Jag tror dessvärre själv pessimistiskt att vi bara sett början på följderna av denna nyskapta underklass i det svenska samhället.
Om detta inlägg ger mig rasiststämpel - so be it.
Min egen åsikt i frågan? Ja, den vacklar. Betänkligt. Dock förstår jag reaktionen från en kommun som Vellinge fullt och fast - att just denna kommun är ytterst välbärgad gör diskussionen attraktiv att föra. Dock är grundproblematiken och sakfrågan glasklar - Malmö kör över kommunerna i grannskapet eftersom Sveriges tredje största stad i ett av världens rikaste länder inte längre kan hantera flyktingströmmarna.
Permalänk | Anmäl
Non Videri Esse, 2009-11-12, 09:50
En stor bidragande orsak till vår snedvridna flyktingdebatt är våra mediers vinklade information. T.ex har de aldrig varit måna om att forska i hur mycket det kostar vårt samhälle med den här flyktingpolitiken. De har aldrig redovisat hur flyktingarna tar sig hit här och hur mycket de har betalt för den långa resan. De nämner alltid ordet "flyktingbarn" när det är fråga om ungdomar mellan 14 till 19 års ålder.
De är mycket noga med att sätta epiet som t.ex. "det
främlingsfientliga Dansk Folkeparti" eller de "främlingsfientliga Sverigedemokraterna" trots att det inte är fråga om främlingsfientlighet utan bara att man vill ha en ordentlig politik som inte bara gynnar oss själva utan även flyktingarna. Trots allt är det ju inte problemfritt att låta flyktingar som kommer till Europa merendels tas hand om av oss svenskar. Den debatten saknas också.
Och typiskt kunde man höra i vår statstelevision i går att "det finns två figurer här på gatan som är motståndare till flyktingmottagandet i Hököpinge".
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2009-11-12, 10:13
Intressant artikel och kommentarerna lika intressanta.
Att Sverige och svenskarna verkar ha förlorat viss styrning över "sitt land" kanske kan reflekteras över. Med tanke på kommentarerna så är det illavarslande att sakernas tillstånd inte heller ska få diskuteras sakligt utan något hysteriska påhopp om rasism/fascism etc.
Tänk om vi kunde börja prata lite om flyktingars skyldigheter istället
för bara om deras behov. Det gäller f.ö. svenskar också. Personligen anser jag att FN bör gå ut med "De mänskliga skyldigheterna" jämte "De mänskliga rättigheterna". Jag tror världen skulle bli bra mycket bättre då.
mvh
dr Thomas Jackson
Permalänk | Anmäl
Thomas Jackson, 2009-11-12, 10:16
Charlie Levin! Man drabbas av nausea, när man läser din artikel. Om man inte är helt historielös kan man väl konstatera att det finns inga, som har bidragit så mycket till att skapa den nuvarande situationen, som det liberala etablissemanget gjort - politiker och media (möjligtvis skall det vara omvänd ordning). Jag tycker du skall vända till Bengt Westerberg i stället för till Ingmar Reepalu med dina klagomål.
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2009-11-12, 10:19
Gärna invandring, men bara när det finns lediga jobb att erbjuda. De senaste 20 åren har människor flytt hit från fattigdom till fattigdom. Med det kostnadsläge vi har i sverigen är man ofta lika fattig här med existensminimum som ligger runt 3600 i månaden för en vuxen, som man är i ex afganistan med en inkomst på några få hundalappar. Många av de som kommer hit är lurade av flyktingsmugglare om att man blir så oerhört rik om man kommer till ett europeiskt land. Att lönerna här är höga även för så kallade okvalificerade jobb. Det flyktingsmugglarna glömmer att berätta är att kostnadsläget är så mycket högre här så att en nettoinkomst på runt 10 000 i månaden för en familj i stort sett inte går att försörja sig på.
Dessutom kommer många av dessa barn från kulturer där man gifter sig och bildar egna familjer och anses som vuxen när man är i 14-15 års åldern.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-12, 10:27
Attendo Care har som privat bolag skapat boende i 3 kommuner som sagt nej till flyktingar, Vellinge är nu det 4:e partiet
Genom detta kringår Ilmar Reepalu de regler som gäller kommun -> Migrationsverket
Malmö Stad betalar Attendo Care för att ta hand om flyktingarna, inte kommunerna Care skapat boende i
Min undran nu
Malmö Stad skriver avtal med migrationsverket och drar in MILJONER per månad
Frågan är nu
De kommuner Attendo Care är i som INTE har avtal med migraionsverket
Vilken ersättning får DOM!??
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-11-12, 10:31
"Socialdemokraten Ingmar Reepalu har gjort sig ett namn som Malmös starke man men försöker ständigt sopa sin misslyckade flykting och integrationspolitik under mattan."
Vadå "misslyckad", Charlie Levin ? Malmö är ju en dundersuccé för Nya Socialdemokraterna som bygger hela sin strategi på att maximera det invandrade bidragsproletariatet som kommer att växa år för år, generation för generation.
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-12, 10:39
"Det är heller ingen slump att flyktingar döms till ett liv i Sverige med, i bästa fall, minimiinkomster eller livslånga bidrag ..."
Non Videri Esse. Det är en marginell grupp av de som massinvandrat till Sverige som är flyktingar. Majoriteten är "anhöriga", dvs man drar hit släkt och vänner som i sin tur drar hit nya "anhöriga" osv.
Förr eller senare blir det härdsmälta som i Rosengård men det gör inget för ju mer förslumningen ökar ju fler röster får Socialdemokraterna, partiet som garanterar alla "flyktingar" mat, logi, pengar samt resor till hemlandet utan motprestation.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-12, 10:54
Om ni läser nedanstående kanske ni förstår vad som ligger bakom.
Pengar, pengar och pengar. Är det någon som tror att Attendo bryr sig om flyktingar eller vad de nu är?
Urklippt från bloggen politiskt inkorrekt.
Citat
Attendo Care Individ och Familj AB
Orgnr: 5564778958
Vendevägen 85b
182 91 Danderyd
Tel. 08-505 372 00
Fax 08-505 372 99
Ägarstrukturen. Vårdkoncernen har dragit på sig 28 Lex Maria-anmälningar för vanvård. Attendo Care ägs av Augustus International SARL i Luxemburg, som i sin tur ägs av riskkapitalbolaget Industri Kapitals fonder på Skatteparadisön Jersey. Ägandekonstruktionen möjliggör att Attendo Cares vinster kan förflyttas obeskattade från Sverige till Jersey.
Tomas Algotsson, enhetschef på Skatteverkets rättsavdelning:
- I princip kan hela vinsten flyttas utan beskattning med hjälp av ränteavdrag, så kallade räntesnurror, enligt en dom i regeringsrätten från i höstas. Vi räknar med att 25 miljarder per år försvinner på det här sättet.
Hur stor del av Attendo Cares vinst som hamnar obeskattad på Jersey är oklart och företaget vill inte kommentera uppgiften.
Attendo Cares vd heter Henrik Borelius
Slut citat.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-11-12, 11:12
Sluta för guds skull kasta skit på varandra och smutskasta alliansen och sossarna. Allt är rellativt och ingenting är självklart. Varje mynt har två sidor. Att SD tillhör extrem höger, att de är rasister och främlingsfientliga hela bunten och bla, bla, bla. Och? Så vitt jag vet var det häromdan ställningen 4 av 10 enligt oppinionsundersökningen. D.v.s. fyra av tio svenskar ÄR för SD och deras åsikter och ideer gällande massinvandringen, invandringspolitiken och den totalt misslyckande integrationen. Om det fortsätter så här med paniken, skitsnacket och mediadrevet (undrar, i all min naivitet, vem eller vilka som gillar ett sånt läge) så blir det, inom väldigt snar framtid, 6 av 10! Är det inte ett väldigt farligt läge och ett annalkande skräckscenario?
Ska vi anklaga då 60% av svenska väljare att de alla är rasister och annat skit? Tänk efter före och innan ni (be)dömmer nån.
Det är väldigt enkelt att vara politiskt korrekt idag och tycka om strutsfilosofi - man behöver inte svetas eller skämmas. Men jag vet en sak: kommer man hit som flykting och får en bostad, pengarna för mat, kläder och annat, gratis vård och utbildning plus annat smått och gott och får en jättestor chans att förverkliga sina yttersta drömmar och sikta mot en ljusare framtid här, i det här fina, frikostiga och vänliga landet (våga inte snacka skit om Sverige) och, som pricken över i:et, få nästan alla fri- och rättigheter som människa i ett högt utvecklat demokratiskt land som Sverige, då skall man, bane mig, i första hand, INTE framhäva enbart sina RÄTTIGHETER utan, i första hand, tänka på sina SKYLDIGHETER som man borde ha som människa. Framför allt olika skyldigheter mot samhället, mot andra medborgare, mot sina medmänniskor. Visa respekt och inte bara kräva den. I synnerhet inte genom att sätta eld på bilar och skolor, misshandla, snatta och vandalisera. Visa och bevisa att man är värdig genom att lära sig de skrivna och oskrivna lagar, regler, koder m.m. för att kunna passa in i samhället. Plus att kunna språket, att kunna utrycka sina känslor, åsikter och problem genom ord - inte genom våld och förstörelse.
Man ska inte bita handen som föder en, säggs det. Men det är den känslan 4 av 10 svenskar får när de ser och själva uplever den mörka sidan av allt som har med invandringen att göra. Och respekt kan man inte kräva, utan förtjäna.
Alliansen driver hårt med den nya jobbpolitiken - alla ska ut och jobba. T.o.m. sjuka. Vilket betyder att invandrare skall också göra det. Det återstår att se. Men med 8,4% arbetslöshet idag och med väldigt få jobb som finns på arb. marknaden blir det svårt. Om det enbart bli praktiseringen för 1200 kr i månaden, samma gamla mantran från 90-talet, skyll inte då på alliansen. Ärver man makten då ärver man också vissa gamla beprovade beteenden, ideer och tankar.
Om alla får jobb och alla bli nöjda och glada, då ska vi se om den urtjatade "ursäkten", att all skit som förekommer från invandrare är enbart p.g.a. avsaknaden av jobbet (plus med för många inneboende och kackerlackor), stämmer eller inte. Eller om det är betingat, d.v.s. sitter i ryggmärgen.
Permalänk | Anmäl
blues, 2009-11-12, 11:20
Vem är Ingmar Reepalu som (främst) Ann Sidbrant och artikelförfattaren tjatar om?
Ilmars inte fullt lika onda tvilling?
Permalänk | Anmäl
Nordh, 2009-11-12, 11:24
Ja, jag skrev Ilmar Reepalus namn fel. Beklagar.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-11-12, 11:28
Det var en bra sammanfattning av läget, Blues. Ju längre reaktionen dröjer ju mer extrem kommer den att bli.
Sverige har tyvärr en politisk ledning som totalt saknar intresse för svenska folket. Det kommer att ändras på ett eller annat sätt...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-12, 11:33
122 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ska jag tolka detta som en folkpartistisk flirt med SD?
nej.
Dessvärre låter det som det.
Eva, din indignation gör mig ledsen men du har rätt till din åsikt.
Ja, jag har alltid sagt och kommer alltid att säga: Alla har rätt att söka asyl men alla kan inte få det.
Men om en människor får asyl måste det till mer än tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Även om just dessa ting skapar trygghet till en början. Men sedan skriker människor efter mer och det med all rätt!
Som människa MÅSTE man ha ett egenvärde och det får man inte av att leva på socialbidrag. En övergångsperiod utmärkt, men inte hela livet eller år ut och år in utan att se slutet. Friska människor VILL HA ETT ARBETE!
Facket är en av de största bromsklossarna för allt som heter lärlingsplatser till låga löner. Då står de plötsligt där, fackpamparna och gapar sig hesa. Om det behövs lärlingsplatser ja då behövs det jävlar i mig folk på den här arbetsplatsen och då ska det jävlar i mig betalas ut full lön!
Tacka fan för att fackpamparna vill ha arbetstillfällen med full lön då kommer det ännu mer fackföreningspengar in till kassorna och de kan höja sina reda groteska arvoden.
Så täpp till truten på dessa fackpampar och få dem att inse att alla har vi varit små och det betyder att det MÅSTE finnas låga löner med möjlighet att lära sig in i det svenska samhället och lära sig koder, svenska språket och ta del av allt.
Däremot skall inte låga löner betyda att det inte finns försäkringar för de som arbetar och lärs in. OCH INTE ATT GLÖMMA BORT: Arbetsgivare som missköter sig det vill säga UTNYTTJAR människor för att fylla på sina egna plånböcker sak bötfällas med SVINDYRA böter. Dessa arbetsgivare skall sättas åt!
Här måste till mer av hjälpa och bli hjälpt på ett schysst sätt!
Som sagt de flesta människor vill vara till nytta och glädje men då måste man också få chansen att skapa ett bättre samhälle för sig själv och andra människor.
Så så så, bli inte lessen, försök istället att lista ut varför inte en av Skånes mest välbeställda kommuner inte vill hjälpa till att ta hand om ensamkommande flyktingbarn? Det är ju ohyggligt behjärtansvärt!
Och inte tror jag att det är Ilmar Reepalu som personligen bjudit in dessa flyktingbarn. Rikta din ilska mot de länder som får folk att skicka iväg sina barn.
Det är inte ens Repalus problem, utan hela Sveriges. Det kommer hit för många så kallade flyktingar utan papper som söker asyl, de allra flesta saknar legitima asylskäl. Vi bygger inga bostäder och hyresrätten är död. Varje klok kommun gör precis vad de kan för att inte bygga bostäder till flyktingar, eftersom alla vet att flykingar kraftigt påverkar kommunernas hårt ansträngda ekonomi negativt.
Det är totalkris, eftersom det faktiskt inte finns någonstans att stoppa undan alla flyktingar, utom att låta marknadsaktörer lösa problemet genom att hysa in flyktingar på hotell. Jag tycker artikelförfattaren är lite oseriös, Repalu kan inte göra ett smack åt att väldigt mänga människor ute i tredje världen hört att Sverige är det land med bäst chans att få stanna om du saknar flyktingskäl samtidigt som vi inte har bostäder eller arbeten. Så det finns bara en lösning, ta emot färre flyktingar. men det går inte, eftersom flyktingssmugglarna dumpar människor här och låter oss lösa problemet. Inte ens SD har ngåon lösning. Fatkur är att inget vet hur man stoppar människor självklara vilja att söka sig en framtid där sannolikheten ser bäst ut att få stanna. Eftersom det inte finns ngåön lösning så kommer problemen förvärras, även om en folkpartikel sitter vid makten.
Tycker att alla politikter som Ilmar Reepalu, Mona Sahlin, Peter Eriksson, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Maud Olofsson samt många flera riksdagspolitiker ska öppna sina hem för alla ensamma sk. "flyktingbarn/unga män och kvinnor". Varför ska vi vanliga medborgare ta hand om alla som kommer? Stå på Er Vellingebor! Det måste bli ett slut på att slösa med våra skattepengar. Jag är så trött på att betala skatt till alla som kommer hit och själv får jag inget!!
Sverige erbjuder också en fin handkassa för de som övertalas att "åka hem" igen och lägga ner asylärendet. Visst kring 30.000 per vuxen person och kring 15.000 för barnen.
Sverige måste verkligen ses som ett paradis, hit och vända med en rejäl slant på fickan. Försäkringskassan kanske skulle behöva lite av de bidragen för sina sjuka.
Så less jag är på dessa anklagelser om att både det ena och andra är flirtar med SD. För att sedan inte tala om försvaret att det absolut inte är flirtar med SD och att man blir ledsen över sådana anklagelser.
SD vill minska invandringen drastiskt, vill du också göra det så är det väl ingenting att bli ledsen över om folk drar paralleller? Avdramatisera istället det hela genom att påpeka att SD inte är rasister utan enbart vill föra en logisk invandringspolitik. Media och politiker har skapat denna bild och det bästa sättet att bekämpa den på är att komma med fakta.
Sedan har ju FP kommit med några lätt invandringskritiska förslag, såsom språkkunskapsprov, vilket kan ses som en flört med de missnöjda massorna. Men spelar det någon roll? Nej, för det är ett logiskt och demokratiskt förslag då folk är less på den rådande invandringspolitiken. Fast å andra sidan lär det inte råda bot på problemet då det måste till en kraftigt minskad immigration för detta ska ske.
Etiketten liberalkonservativ som Charlie Levin använder sig av ska man uttolka det som populist? Jag bara undrar. Av hans text att döma så blir det nog det.
Väl skrivet men aj så vagt. Vad skall man göra med dessa människor egentligen? De skall inte komma till Vällinge i alla fall. Vart skall de ta vägen?
Fy Eva! Ful smutskastning utan förklaring
Illmar kan knappast skyllas för att våra politiker och inte minst Folkpartiet sett till att det "skall" vara stor invandring.
Dett ständiga gurgalndet om integration är rent nonsens, har man inte en ekonomi i landet som sätter folk i arbete är detta malande om integratin bara att undvika kärn frågan.
Men visst kan man tycka at det är märkligt at sossarna i Malmö annamar Reaganitiska illusioner om trickle down ekonomi, dvs "byggt ett Malmö för de välbeställda" i vissa delar av staden i den bisarra ideen att detta skall trickla ner enligt de Reaganitiska peseoudoekonomiska teorierna.
Sen frågar man sig vilket "svenska samhället för nyblivna svenskar" som dessa skall komma in i när man oftare hör arabiska än svenska i många delar av Malmö och allt fler butiker har skyltar på arabiska.
Affärerna går inte mer strålande i Malmö än att staden för att vara storstadskommun och inte åldrande glesbygdskommun får rekord stort kommunalt utjämningsbidrag och medelinkommsten och därmed skattekraften är inte mycket att hurra för.
Vad jag förstått så är det danskarna som räddat handeln inom en hel del branscher och som räddade förra årets julhandel för elektronik och kapitalvarukedjorna.
vad jag vet är t.ex SD obefintligt i Vellinge och man röstar uteslutande på de etablerade partierna som är varma anhängare av stor invandring, då kan man gott också ställa upp och ta sin del av bördan med den flyktingsträm man röstar för om ochom igen.
Att vända Vellinges ovilja att ta sin del abördan till att det skulle handla om Ilmar m.fl. människyn är oförskämmt cynisk populism. Var vfanns de etablerade riksdagspolitikerna när Ilmmar och Göran Johansson ville ha lite respit i den ständiga invandrarströmmen till dessa kommuner.
Vänd på frågorna!
I Afghanistan finns 30.milj människor som är potentiella asylsökande.Vem och vilka av dessa uppfyller inte kraven för att få stanna av "humanitära skäl" eller som "flyktingar"? Presidenten och Klanledarna? Med vilken tillförlitlighet går det att kolla de storys de asylsökande berättar?
Går det i en demokrati att TVINGA folk till att gilla invandringen.?
Varför värnar man om den lokala demokratin i alla andra fall utom i invandringsfrågor?
Hur kan man föra en central statlig invandringspolitik och lägga konsekvenserna av den i de kommunala budgeterna? Är det inte lika bra att i så fall lägga ner kommunerna?
Blir vi "rasister" eller "främlingfientliga" när vi protesterar mot invandringspolitikens negativa konsekvenser reagerar mot kriminaliten och samhällskostnaderna?
När vi protesterar för att vi förstår att politiker HELT tappat greppet om utvecklingen och inget ansvar går att utkräva?
När vi upptäcker att invandringepolitiken helt saknar begripliga strategier och trovärdiga argument för dess fortsättning?
Vad tänker ni göra åt att allt fler tappar förtroende för landets etablissemang?
När vi möter en samhällselit som har ansvaret och borde ta det men som bara flyr när problemen och konsekvenserna skall diskuteras och som beskyller sitt eget folk för rasism när de påkallar sin demokratiska rätt?
Vad blir härnäst? Om vi inte gillar fiskepolitiken..blir vi "torsk och abborrefientliga" då? Eller om vi vill rösta på andra partier blir vi "partifientliga" då? Jo men det är nog faktiskt sant !Det är fler och fler som blir etablissemangsfientliga.Allt fler som upplever att demokrati är något som förs högt över huvudena på folk och ägs av en politiskt korrekt överklass!
Invånarna i Vellinge kommun borde skämmas över vilka skamlösa politiker de röstat fram utan varje spår av medkänsla i kroppen. Antag att en naturkastrof skulle tvinga Vellingebor att söka bostad någon annanstans. Då skulle de lära sig att uppskatta solidaritet med nödställda människor. Shame on you Vellinge!
RE: #6 Eva Berglund, 2009-11-12, 00:02
Varför ska det överhuvudtaget vara det här landets problem? Du och demokratihaveristen repuls gör saken ännu värre...
Fast ni tror kanske att ni får mer röster?
Ska du vifta med sd kortet nu när folk inte tycker som du vill?
Avskyvärd artikel!
-
Är det Ingmar Reepalu som styr Sveriges flyktingpolitik? När har Ingmar Reepalu krävt att Sverige ska ta emot fler flyktingar? Var vänlig citera honom, och tala om när och var han gjorde sitt uttalande, så att intresserade kan kolla upp saken.
-
Och när har någon svensk regering, socialdemokratisk eller borgerlig, sagt att Sverige måste ta emot fler flyktingar för att Ingmar Reepalu kräver det? Var vänlig och redogör för när detta skedde, så att intresserade kan kolla om det stämmer.
-
Men sanningen är ju förstås att Ingmar Reepalu aldrig har krävt att Sverige ska välkomna fler flyktingar till Sverige, och att ingen svensk regering någonsin har lyssnat på Ingmar Reepalus åsikter i flyktingfrågan. Det enda Reepalu har sagt i detta ämne är att Malmö inte kan ta emot så många flyktingar som staden har tvingats ta emot, och att Malmö måste få hjälp att styra fler flyktingar till andra kommuner.
-
Ingen regering har lyssnat på Ingmar Reepalu. Och varför skulle de göra det? Varje svensk regering sitter i Stockholm, i Rosenbad, och varje regering får snabbt ett Stockholmsperspektiv.
-
Till Stockholm strömmar det vackra rika folket. Det är de tjusiga människorna som sätter sin prägel på staden. De fattiga flyktingar som samlas i ytterområden som Rinkeby påverkar knappast huvudstadens image och förändrar inte på något avgörande sätt livsvillkoren inne i den vackra innerstaden.
-
Under lång tid har välfärdssamhället i Sverige gradvis monterats ned. Samtidigt har Sverige, styrt från Stockholm, fått beröm internationellt för att man visat så stor solidaritet och tagit emot så många flyktingar. Sverige, styrt från Stockholm, har fått beröm för sin generösa flyktingpolitik, men det är Sverige utanför Stockholm som har fått ta emot de flesta flyktingarna och hantera de flesta problemen. Stockholm får berömmet för Sveriges flyktingpolitik, men Malmö, Göteborg, Södertälje och Landskrona får försöka hantera problemen.
-
Både Malmö och Landskorna ligger i Skåne, och väldigt många flyktingar hamnar just i Skåne. Men det finns rika och någorlunda vackra människor också i Skåne som gärna vill slippa de problem som flyktingmottagande kan innebära. Dessa "tjusiga skåningar" samlas framför allt i Vellinge, en kommun som gärna skryter med att man har den lägsta kommunalskatten och den största friheten i Sverige. Men Vellinge är också känt för att man har stängt sina gränser för flyktingar. Hela Vellinge har blivit sitt eget lilla "gated community".
-
Under tiden har Malmö med Ingmar Reepalu i spetsen påtalat att Malmö tar emot fler flyktingar än man klarar av, och man har begärt hjälp av staten att sprida sina flyktingar till andra kommuner. Ingenting har hänt. Varför skulle regeringen bry sig? Vackra Stockholm drabbas inte av några större problem på grund av Sveriges flyktingpolik, utan huvudstaden får tvärtom internationellt beröm för alla flyktingar som får komma till Sverige. Och rika Vellinge kan se till att man slipper flyktingar över huvud taget. Vad gör det då om Malmö dignar under alla flyktingar som samlas där? Eller vad gör det om Göteborg, Södertälje och Landskrona drabbas av samma problem? De är ju inga rika vackra städer. De betyder väl ingenting.
-
Men när Malmös Ingmar Reepalu slutligen fick nog och kuppade igenom ett påtvingat flyktingmottagande också i Vellinge, då är skandalen total. Så får man bara inte göra! Tvinga flyktingar på Vellinge! Då får det sannerligen vara nog! Visst ska vi släppa in massor av flyktingar i Sverige, men Stockholm och Vellinge ska i varje fall slippa. Vems fel är det att det kommer flyktingar till Vellinge? Givetvis Inmar Reepalus. Vems fel är det att det kommer så många flyktingar till Sverige? Tja, vem bryr sig, så länge de stannar i Malmö?
Ann Sidbrant, du har kanske missat att Reepalu har löst medlemskap i Socialdemokraterna och som högsta hönset i kommunhuset ansvarig för den förda politiken.
Jag håller med dig om att Stockholmseliten blundar för hur hårt ansatt vårt vackra landskap är i frågan. Men du förnekar totalt att Reepalu gör samma sak i Malmö. Blundar för förorten och pekar stolt på torning torso!
Pinsamt.
Nja, nu är du nog ute och cyklar i nattmörkret, Ann Sidbrant...
Dels är folket inte alltid så vackert i denna huvudstad Stockholm och sen är flyktingkvoten både fylld, överfylld och ännu mer fylld, just i Stockholm.
Sen att jämföra med Malmö och Södertälje blir svårt då de "kommande" helst vill vara där "alla andra" är och som är "familj och vänner".
Jag tycker att det är dags att hela Sverige börjar göra uppror för den överinvandring som pågår till vårt land, jobben finns inte och inte bostäder. Vi monterar ner vår välfärd för pengarna räcker av naturliga skäl inte till, brottsligheten har eskalerat enormt och hinns inte heller med, liksom allt annat när politiker gått ut med att vårt lilla land både till miljö och till fattiga/krigsdrabbade ska agera som ett av världens samveten och räddare.
Tror fan det att folket tröttnat, rasism-snacket håller inte lika litet som all annan dynga som kritiker får slängt i ansiktet.
Nog är Nog
Charlie Levin, du kanske har missat att Sverige för närvarande har en borgerlig regering, som inte har gjort någonting för att förhindra att så otroligt många flyktingar samlas i Malmö.
-
På vilket sätt skulle Malmö vara en bättre stad om man struntade i att satsa framåt och bygga t.ex. Turning Torso, samtidigt som massor av flyktingar fortsatte att strömma till staden? Se på Landskrona. De får också massor av flyktingar, men de har inte byggt något Turning Torso. Är Landskronas framtid ljusare än Malmös? Kommer Landskrona att kunna hantera sin invandrarsituation bättre än Malmö tack vare att man inte har några skrytbyggen? Tillåt mig tvivla.
-
För övrigt noterar jag att du inte ens kunde stava till Vellinge. Pinsamt var ordet.
Här var det brunt. Du är med i fel parti, Charlie.
Rid i natt!
(Titel W Moberg)
#22 Ann sidbrant,
"På vilket sätt skulle Malmö vara en bättre stad om man struntade i att satsa framåt och bygga t.ex. Turning Torso,"
Iofs var det väl Malmö stad som godkände att Turning Torso fick byggas men det var HSB Malmös medlemmar som betalade, dvs gick på en dunder blåsning av en okunnig VD med storhetsvansinne och en okunnig styrelse. TT är mest en symbol för ren och skär dumhet och okunnighet och grov misshushållning med medlemmarnas pengar. Redan innan det hade eskalerat och gått överstyr var det fråga om kvadratmeter pris på bygget som var ohållbart, mellan 600 till 700 miljoner skulle den kosta initialt när det var färdigt var det uppemot två miljarder. Inget som helst nytänkande eller innovativt representerar den, om man nu inte tycker att en ordinär betongpelare där fasaden är gjord så att det ser skruvat ut är innovativt nytänkande. En symbol för ineffektiviteten och misshushållning.
Västra hamnen är helt klart i övrigt ett trevligt bostadsområde om än kostsamt.Kommungubbarna är gärna där och tar spadtag och blir fotade. Kommunen sparar inte på resurserna när det skall anläggas utemiljö där, till skillnad mot miljonprogramsområdena där underhållet och skötseln är alltmer eftersatt. Man förstår inte riktigt heller varför offentliga institutioner som nytt HK för Region Skåne, lärarhögskola mm skall ligga på de absolut dyraste adresserna i stan, hade det inte varit bättre att låta dessa fördyringar komma vården och utbildningen till del.
Det hela verkar synnerligen bakvänt, man bygger vad som brukar vara uttrycken och symbolerna för en ekonomi som är framgångsrik och tror att det skall fungera så att säga bakvänt, symbolerna för en framgångsrik ekonomin skall generera den ekonomin som annars är det som skapar symbolerna.
Varför ifrågasätter så få VARFÖR det kommer en sådan ström av "ensamma flyktingbarn" till just Sverige. Jag läste en stor artikel i Sydsvenska Dagbladet om två killar i 15-16 års åldern som kommit ensamma till Sverige och Malmö från Afghanistan och nu var livrädda för att sändas åter.
Men är det rimligt att ungdomar, och i andra fall unga barn, från Afghanistan färdas över hela Iran, hela Turkiet, in i Europa och EU via Rumänien, Ungern, in i Västeuropa via Österrike, vidare till Tyskland, upp över Danmark, över Malmö-köpenhamnsbron och NU begär vi asyl?!?
Varför tror ni detta sker? Ärligt? Känns det som en slump? Är det inte helt enkelt orimligt att tro att barn klarar att iscensätta en sådan strapats på eget bevåg?
En tulltjänsteman jag känner sa, off the record för annars kan han få rasist-stämpel och förlora sitt jobb, att han och alla hans kollegor vet att dessa är s.k "ankar-barn". Släkten samlar pengar och skickar med hjälp av människosmugglare iväg sina barn med just Sverige som mål. Barnet agerar "ankare" tills dess att det fått asyl och sen kommer resten av släkten via våra anhörighets-invandrings regler. Det är drömmen om ett liv utan fattigdom och Sverige ses som ett utopia.
Jag kan inte klandra dessa människor. Ofta kommer de från usla förhållanden och kom jag från usla förhållanden skulle jag kanske också ta till desperata åtgärder för att förbättra min situation. Men det är helt ohållbart detta som sker. Det kommer nu 60 nya "ensamma barn" (läs: ankar-barn) i VECKAN till Sverige. Vi måste ju inse våra begränsningar någon gång.
Enda lösningen jag ser är att jobba för en gemensam flyktingpolitik i EU. Som det är nu kommer strömmarna ofta ända hit upp just för att vårt land ses som sdet som #1 är lättast att få stanna i, och #2 där man lättast kan få in anhöriga då man fått asyl, och #3 där man lever gott för bidragen är relativt generösa. Tro inte de kommer hela vägen hit upp för det underbara vintervädret.
Men gemensamma regler för EU och gemensam asylprocess och överenskomna kvoter för alla medlemsländer så kan vi kanske få en mer rättvis process som också inte lägger orimlig börda på enskilda medlemsstater.
Det kommer ju inte som en överraskning att även Folkpartiet har tydligt bruna rötter. Att både Centerpartiet och Moderaterna har det, har vi ju tidigare sett. När KD bytts ut mot SD, i alliansen, så kommer det uppenbarligen knappast märkas i den förda politiken.
De välgödda Velingeborna vissa på hur mycket vill ha mer och hur egoismen bara växer bland den övre medelklassen. Vi pratar om vuxna människor som börjar skrika som galningar för att slipa fler BARN i sin kommun.
Huvudargumente var att de var rädda för högre skatt. Någon skattehöjning på grund av ett par tioatal barn och ungdomar i kommunen var inte sanolikt men det lyssnade inte de snålla, främlingsfientliga golfspelarna i lilla Velingby på.
En kravlös invandringspolitik har fört oss hit,är nu så jäkla less
så jag mår illa kritisera den förda politiken pang du är stämplad
som rasist.
Det är dags att kvotera, stopp för killar och endast släppa in några få tjejer. Klokt, och ett beslut i tiden. För övrigt ska man överhuvudtaget inte lite på en folkpartist i denna fråga. Samt finns det ju ett bättre original.
Skönt att även M:s fotfolk börjar protestera mot vansinnet, och inte längre tar toppstyrningen ograverat från rikspartiet.
En mycket obehaglig artikel. Påminner lite om hur den politiska debatten förs på andra sidan atlanten av figurer som Rush Limbaugh.
Charlie, varken Ilmar eller Socialdemokratin eller ens Fp är ensamma ansvariga för den situation som vi nu står inför och som faktiskt kan ta en ände med förskräckelse.
Däremot så är folkpartiets dåvarande representanter till stor del ansvariga för den smutskastning som den framlidne Sjöbo-politikern Sven-Olle Olsson utsattes för när det begav sig (på Westerberg/Friggebo-tiden).
Och med facit (ditt inlägg!) i hand så hade han ju mer rätt än alla dessa folkpartistiska ribbträffar tillsammans. Därmed följer att ansvaret för att det håller på att gå överstyr åtminstone till en del är folkpartiets.
Så kanske du, Charlie, kunde visa lite liberal ödmjukhet, och å ditt partis vägnar framföra en postum ursäkt till S-O Olsson, eller?
Vellingeborna vill helt enkelt slippa de problem som så tydligt syns i Malmö.
#28 Kerstin,
Du har tydligen inte gått den nya kursen, eftersom brun färg är så uttjatad så är ni anbefallda att använda en annan färg.
Charlie Levins kritik mot Ingmar Reepalu är helt befogad även om jag anser att Reepalu är ovanligt vettig sosse, en ideologisk prydnad för sitt parti.
Men även om Sverige kallas konstitutionell demokrati så består väldigt stor del av den offentliga politiska styrningen av skendemokrati. Det är tydligen människans opportunistiska tolkning att makten gör henne blid och dess tillgångar bör likar i hennes ögon förvillande mycket vad hon själv ser som sina privata dito.
Detta fenomen kommer till sitt rätta uttryck bland landets penningsgiriga ledare såsom olika bankers, storföretags och fonders vd:ar och styrelseledamöter och det gör ingen skillnad om förmånstagaren är arbetarklassens representant Wanja Lundby-Wedin eller kapitalismens representant Annika Falkengren (kvinnor lär ju dessutom vara mer modesta i sina anspråk). Man förverkligar sina egna drömmar först oavsett om de gör ett utmärkt jobb övrigt och en del drömmer stort, riktigt stort. Dessa damer överskattar sina drömmars värde perverst stort kontra den insats som de gör.
Och politiker som suttit i makten tillräckligt länge tolkar den politiska makten som sina förutsättningar och förverkligar sina egna drömmar först oavsett om de gör ett utmärkt jobb övrigt…och Ingmar Reepalu är inget undantag i det avseendet. Att han drömmer om ett idealsamhälle som harmonierar med hans privata tolkning ändrar inte sakens natur. Det resulterar i skendemokrati där en politiker anser sig kunna se mer till folkets bästa än vad folket självt kan inse som sitt bästa. Det handlar om överförmynderi när allmänheten tycks sakna insikt vad som är bäst för alla.
Ingmar Reepalu tycks veta så mycket bättre än resten av befolkningen i en del politiska frågor. Det kan ju hända, jag ska inte värdera hans kompetens i det avseendet men han förvaltar sin makt på det sättet och det anser jag är i en direkt kollisionskurs i sin andemening med grundlagens portalparagraf angående demokratins helt grundläggande betydelse: "All offentlig makt utgår från folket".
Detta kan tolkas som att en politiker är skyldig i sin makttövning att orientera sig så att hans uppdrag reflekterar folkviljan och den allmänna rättsuppfattningen. Demokratin får inte förvandlas till besserwisser-politikeretablissemangs fåvälde.
Men partisympatisörerna själva är skyldiga till att makten utövas via fåvälde så länge som de inte håller sanningsenligt och objektivt kritisk relation till sitt parti och sina egna politiker utan försvarar sina företrädare i rent prestigekrig mot andra kritiker. I Sverige är politiker vana vid att deras mandat är absolut från sina anhängare men beter sig samtidigt som politiskt korrekta opinionsslavar inför media: man ska säga rätta saker hela tiden men inom paritets fyra vägar är tongångarna helt andra och betydligt friare som uttryck för agenda där väljarna hamnar i en ideologisk dimridå.
Som metafor så får även socialdemokratiska väljare en hel del mer än vad de egentligen ”beställt”/”tacka ja till” med sin röst som överraskande bonus och alla politiska bonusar är inte nödvändigtvis av godo.
#21 Pia "Vilda" Nordin, du skrev att Stockholm är fullt och överfullt av flyktingar. Nåja, men det är långt ifrån lika överfullt som Malmö. I dagens Svenska Dagbladet kan man läsa att 200 flyktingbarn sitter på transitboenden i Malmö, men bara 81 flyktingbarn finns på transitboenden i Stockholm. Med tanke på att Stockholm är minst fyra gånger så stort som Malmö, så har Malmö mer än tio gånger så många flyktingbarn som Stockholm i förhållande till sin folkmängd.
Det är ingen slump att debatten runt svensk integrationspolitik formligen exploderar då ett marginellt transitboende tillfälligt öppnar i en grannkommun till Vellinge.
På samma sätt är det ingen slump att samma debatt polariserar oss tyckande i tre läger: A) De som anser att det är vår förbannade skyldighet att erbjuda fristad åt folk som flyr från allehanda fasor runt om i världen B) De som avmätt nöjer sig med att konstatera att gränserna skall stängas - gärna för gott och C) Den stora massan som snitslar sig runt rasistepitetet och mullrar tyst för sig själva eller vid de avskärmade middagsborden.
Man behöver inte vara en avfälling i samhället för att se att det råder vattentäta skott mellan svenskar och det förkrossande flertalet nuvarande och före detta flyktingar. Vi svenskar drar oss för att bo i områden där det bor många invandrare, vi vill inte ha våra barn i förskolor och skolor där andelen barn till invandrare är för hög, vi ser knappast några banktjänstemän från Irak, politiker med turban, säljare med slöja, poliser från Somalia, militärer från Libanon.
Nu har ett antal decennier haft sin gång sedan de inledande flyktingströmmarna från diktaturerna i Syd- och Centralamerika. Därefter har människor flytt, till och bosatt sig i Sverige, från diktaturer i Iran, Irak och gamla östblocket. De har flytt från Balkan, Somalia, Eritrea och Nordafrika etc.
Under denna tid har vi haft såväl S-styre som Borgeligt styre - vem tycker i sanning att vi har lyckats väl med att integrera dessa flyktingar i Sverige? Än viktigare - vem är full av optimism i frågan för nästkommande decennier? Kommer detta demografiska skifte att leda till något bättre än tidigare och i sådan fall hur?
Detta är en absolut brännhet fråga eftersom det handlar om människor och människors vilja att få ett bättre liv genom att komma till ett rikt land. Den är lika brännhet eftersom vi nu förstår att många samhällsfunktioner hämmas - det är väl ingen slump att världens näst högsta (och historiskt högsta) skatteuttag år ut och år in resulterar i resurslösa kommuner, sjukvårdsinrättningar och stadsdelsförvaltningar.
Det är heller ingen slump att flyktingar döms till ett liv i Sverige med, i bästa fall, minimiinkomster eller livslånga bidrag från vårt så kallade försäkringssystem - detta leder till generationsöverskridande fattigdom som nu visar sig i form av flyktingars negativa syn på Sverige och svenskar, på upplopp i invandrartäta områden, i personrån och i inåtvänd syn på familjen, kvinnors frihet och religionstolkning.
Jag tror dessvärre själv pessimistiskt att vi bara sett början på följderna av denna nyskapta underklass i det svenska samhället.
Om detta inlägg ger mig rasiststämpel - so be it.
Min egen åsikt i frågan? Ja, den vacklar. Betänkligt. Dock förstår jag reaktionen från en kommun som Vellinge fullt och fast - att just denna kommun är ytterst välbärgad gör diskussionen attraktiv att föra. Dock är grundproblematiken och sakfrågan glasklar - Malmö kör över kommunerna i grannskapet eftersom Sveriges tredje största stad i ett av världens rikaste länder inte längre kan hantera flyktingströmmarna.
En stor bidragande orsak till vår snedvridna flyktingdebatt är våra mediers vinklade information. T.ex har de aldrig varit måna om att forska i hur mycket det kostar vårt samhälle med den här flyktingpolitiken. De har aldrig redovisat hur flyktingarna tar sig hit här och hur mycket de har betalt för den långa resan. De nämner alltid ordet "flyktingbarn" när det är fråga om ungdomar mellan 14 till 19 års ålder.
De är mycket noga med att sätta epiet som t.ex. "det
främlingsfientliga Dansk Folkeparti" eller de "främlingsfientliga Sverigedemokraterna" trots att det inte är fråga om främlingsfientlighet utan bara att man vill ha en ordentlig politik som inte bara gynnar oss själva utan även flyktingarna. Trots allt är det ju inte problemfritt att låta flyktingar som kommer till Europa merendels tas hand om av oss svenskar. Den debatten saknas också.
Och typiskt kunde man höra i vår statstelevision i går att "det finns två figurer här på gatan som är motståndare till flyktingmottagandet i Hököpinge".
Intressant artikel och kommentarerna lika intressanta.
Att Sverige och svenskarna verkar ha förlorat viss styrning över "sitt land" kanske kan reflekteras över. Med tanke på kommentarerna så är det illavarslande att sakernas tillstånd inte heller ska få diskuteras sakligt utan något hysteriska påhopp om rasism/fascism etc.
Tänk om vi kunde börja prata lite om flyktingars skyldigheter istället
för bara om deras behov. Det gäller f.ö. svenskar också. Personligen anser jag att FN bör gå ut med "De mänskliga skyldigheterna" jämte "De mänskliga rättigheterna". Jag tror världen skulle bli bra mycket bättre då.
mvh
dr Thomas Jackson
Charlie Levin! Man drabbas av nausea, när man läser din artikel. Om man inte är helt historielös kan man väl konstatera att det finns inga, som har bidragit så mycket till att skapa den nuvarande situationen, som det liberala etablissemanget gjort - politiker och media (möjligtvis skall det vara omvänd ordning). Jag tycker du skall vända till Bengt Westerberg i stället för till Ingmar Reepalu med dina klagomål.
Gärna invandring, men bara när det finns lediga jobb att erbjuda. De senaste 20 åren har människor flytt hit från fattigdom till fattigdom. Med det kostnadsläge vi har i sverigen är man ofta lika fattig här med existensminimum som ligger runt 3600 i månaden för en vuxen, som man är i ex afganistan med en inkomst på några få hundalappar. Många av de som kommer hit är lurade av flyktingsmugglare om att man blir så oerhört rik om man kommer till ett europeiskt land. Att lönerna här är höga även för så kallade okvalificerade jobb. Det flyktingsmugglarna glömmer att berätta är att kostnadsläget är så mycket högre här så att en nettoinkomst på runt 10 000 i månaden för en familj i stort sett inte går att försörja sig på.
Dessutom kommer många av dessa barn från kulturer där man gifter sig och bildar egna familjer och anses som vuxen när man är i 14-15 års åldern.
Attendo Care har som privat bolag skapat boende i 3 kommuner som sagt nej till flyktingar, Vellinge är nu det 4:e partiet
Genom detta kringår Ilmar Reepalu de regler som gäller kommun -> Migrationsverket
Malmö Stad betalar Attendo Care för att ta hand om flyktingarna, inte kommunerna Care skapat boende i
Min undran nu
Malmö Stad skriver avtal med migrationsverket och drar in MILJONER per månad
Frågan är nu
De kommuner Attendo Care är i som INTE har avtal med migraionsverket
Vilken ersättning får DOM!??
"Socialdemokraten Ingmar Reepalu har gjort sig ett namn som Malmös starke man men försöker ständigt sopa sin misslyckade flykting och integrationspolitik under mattan."
Vadå "misslyckad", Charlie Levin ? Malmö är ju en dundersuccé för Nya Socialdemokraterna som bygger hela sin strategi på att maximera det invandrade bidragsproletariatet som kommer att växa år för år, generation för generation.
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html
"Det är heller ingen slump att flyktingar döms till ett liv i Sverige med, i bästa fall, minimiinkomster eller livslånga bidrag ..."
Non Videri Esse. Det är en marginell grupp av de som massinvandrat till Sverige som är flyktingar. Majoriteten är "anhöriga", dvs man drar hit släkt och vänner som i sin tur drar hit nya "anhöriga" osv.
Förr eller senare blir det härdsmälta som i Rosengård men det gör inget för ju mer förslumningen ökar ju fler röster får Socialdemokraterna, partiet som garanterar alla "flyktingar" mat, logi, pengar samt resor till hemlandet utan motprestation.
Om ni läser nedanstående kanske ni förstår vad som ligger bakom.
Pengar, pengar och pengar. Är det någon som tror att Attendo bryr sig om flyktingar eller vad de nu är?
Urklippt från bloggen politiskt inkorrekt.
Citat
Attendo Care Individ och Familj AB
Orgnr: 5564778958
Vendevägen 85b
182 91 Danderyd
Tel. 08-505 372 00
Fax 08-505 372 99
Ägarstrukturen. Vårdkoncernen har dragit på sig 28 Lex Maria-anmälningar för vanvård. Attendo Care ägs av Augustus International SARL i Luxemburg, som i sin tur ägs av riskkapitalbolaget Industri Kapitals fonder på Skatteparadisön Jersey. Ägandekonstruktionen möjliggör att Attendo Cares vinster kan förflyttas obeskattade från Sverige till Jersey.
Tomas Algotsson, enhetschef på Skatteverkets rättsavdelning:
- I princip kan hela vinsten flyttas utan beskattning med hjälp av ränteavdrag, så kallade räntesnurror, enligt en dom i regeringsrätten från i höstas. Vi räknar med att 25 miljarder per år försvinner på det här sättet.
Hur stor del av Attendo Cares vinst som hamnar obeskattad på Jersey är oklart och företaget vill inte kommentera uppgiften.
Attendo Cares vd heter Henrik Borelius
Slut citat.
Sluta för guds skull kasta skit på varandra och smutskasta alliansen och sossarna. Allt är rellativt och ingenting är självklart. Varje mynt har två sidor. Att SD tillhör extrem höger, att de är rasister och främlingsfientliga hela bunten och bla, bla, bla. Och? Så vitt jag vet var det häromdan ställningen 4 av 10 enligt oppinionsundersökningen. D.v.s. fyra av tio svenskar ÄR för SD och deras åsikter och ideer gällande massinvandringen, invandringspolitiken och den totalt misslyckande integrationen. Om det fortsätter så här med paniken, skitsnacket och mediadrevet (undrar, i all min naivitet, vem eller vilka som gillar ett sånt läge) så blir det, inom väldigt snar framtid, 6 av 10! Är det inte ett väldigt farligt läge och ett annalkande skräckscenario?
Ska vi anklaga då 60% av svenska väljare att de alla är rasister och annat skit? Tänk efter före och innan ni (be)dömmer nån.
Det är väldigt enkelt att vara politiskt korrekt idag och tycka om strutsfilosofi - man behöver inte svetas eller skämmas. Men jag vet en sak: kommer man hit som flykting och får en bostad, pengarna för mat, kläder och annat, gratis vård och utbildning plus annat smått och gott och får en jättestor chans att förverkliga sina yttersta drömmar och sikta mot en ljusare framtid här, i det här fina, frikostiga och vänliga landet (våga inte snacka skit om Sverige) och, som pricken över i:et, få nästan alla fri- och rättigheter som människa i ett högt utvecklat demokratiskt land som Sverige, då skall man, bane mig, i första hand, INTE framhäva enbart sina RÄTTIGHETER utan, i första hand, tänka på sina SKYLDIGHETER som man borde ha som människa. Framför allt olika skyldigheter mot samhället, mot andra medborgare, mot sina medmänniskor. Visa respekt och inte bara kräva den. I synnerhet inte genom att sätta eld på bilar och skolor, misshandla, snatta och vandalisera. Visa och bevisa att man är värdig genom att lära sig de skrivna och oskrivna lagar, regler, koder m.m. för att kunna passa in i samhället. Plus att kunna språket, att kunna utrycka sina känslor, åsikter och problem genom ord - inte genom våld och förstörelse.
Man ska inte bita handen som föder en, säggs det. Men det är den känslan 4 av 10 svenskar får när de ser och själva uplever den mörka sidan av allt som har med invandringen att göra. Och respekt kan man inte kräva, utan förtjäna.
Alliansen driver hårt med den nya jobbpolitiken - alla ska ut och jobba. T.o.m. sjuka. Vilket betyder att invandrare skall också göra det. Det återstår att se. Men med 8,4% arbetslöshet idag och med väldigt få jobb som finns på arb. marknaden blir det svårt. Om det enbart bli praktiseringen för 1200 kr i månaden, samma gamla mantran från 90-talet, skyll inte då på alliansen. Ärver man makten då ärver man också vissa gamla beprovade beteenden, ideer och tankar.
Om alla får jobb och alla bli nöjda och glada, då ska vi se om den urtjatade "ursäkten", att all skit som förekommer från invandrare är enbart p.g.a. avsaknaden av jobbet (plus med för många inneboende och kackerlackor), stämmer eller inte. Eller om det är betingat, d.v.s. sitter i ryggmärgen.
Vem är Ingmar Reepalu som (främst) Ann Sidbrant och artikelförfattaren tjatar om?
Ilmars inte fullt lika onda tvilling?
Ja, jag skrev Ilmar Reepalus namn fel. Beklagar.
Det var en bra sammanfattning av läget, Blues. Ju längre reaktionen dröjer ju mer extrem kommer den att bli.
Sverige har tyvärr en politisk ledning som totalt saknar intresse för svenska folket. Det kommer att ändras på ett eller annat sätt...