Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sverigedemokraterna och medierna

Anjoy Sang om Sverigedemokraterna och medierna

Varför SD är i mina ögon otillräckliga

I min förra artikel berättade jag om vad det är som krävs för att föra invandrarpolitiken framåt och för att se till att SD inte kommer med i riksdagen 2010. Nu en kort beskrivning till varför jag kallar de stollar. 


Om författaren

Anjoy Sang är en student med invandrarbakgrund och med två öron som lyssnar när missnöjet kring invandrare och integrationspolitik dyker upp i samtal omkring. Trots eventuella missförståelser vill Anjoy verka för en enad Sverige där alla får plats, och får uppleva den kärlek som Sverige har erbjudit honom under sina år.

I förra artikeln påpekades i kommentarerna en upplevd dissonans mellan det jag skrev om problemen (riktiga och mytologiska) hos den generaliserade invandrargruppen, och att jag kallade SD för "stollar". Det ansågs att jag faktiskt borde stödja SD, då det är just de som vågar erkänna problemen.

Dessa människor har rätt i att SD vågar erkänna problemen. De går till och med ett par steg längre. De förstärker problemen och målar upp en svart framtid om vi inte gör något åt 'det inre hotet' från invandrare.

Saken är den att SD lever av väljare som på ett eller annat sätt har blivit förförda av den främlingsfientliga retoriken. Det är nog inte så svårt att göra det, när problemen faktiskt är där, och SD tycks vara opinionsstarka och handlingsberedda.

Det räcker dock inte långt att påpeka och förstärka beskrivningen av problem och rida på det faktiska missnöjet för att vinna väljare.

Det som i invandrarpolitiken är av största vikt är att alla vi idag kallar invandrare ska få ett tryggt hem i Sverige, ett land de är stolta över, ett land de älskar och vill arbeta för, ett land de känner sig välkomna. För att en sådan ideal harmoni ska uppnås behöver de inte lämna sin bakgrund bakom sig. Deras bakgrund kan tvärtom vara en stor tillgång till de själva, och för Sverige, för oss.

Där uppe har ni målet. Nu till kärnan.

SD får sitt levebröd genom att föra en främlingsfientlig politik. De är visserligen modiga och rättframma när det gäller att beskriva problem som få andra vågar. Detta är dock deras levebröd. Deras politik byggs på en Vi och De mentalitet, som bygger på inne- och uteslutning.

En sådan mentalitet är dock det sista som behövs för att uppnå målet ovan. Det är det sista som behövs för att den bara låtsas lösa problemen. I själva verket förstärker den alla negativa effekter och utplånar alla positiva effekter, som hjälper invandrare att ansluta sig fullt ut och bli stolta medborgare. En sådan mentalitet är det som stärker spänningarna, utmålar invandrarna som fiender, tills de inte kan ta sig någon annan roll i samhället än just det.

Så här är det: För att ett parti ska effektivt kunna hjälpa assimilering och anpassning av invandrare, så måste den vara både de största vännerna och kritikerna till invandrare. Den måste våga både lita mest på dem och ställa de högsta kraven.

Men framför allt får de inte se invandrarna som börda, utan som en stor och ännu outnyttjad tillgång!

SD kommer inte i närheten av dessa krav, även om de har rimliga poäng och även om andra partier borde lyssna på och lära sig av dem. Nej, tyvärr räcker detta inte i längden. Så SD i mina ögon förblir bara stollar, tills de gör en osannolik förbättring!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/13822

12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ska invandrarna bli en tillgång igen som de faktiskt tidigare har varit krävs det en ordentlig konjunkturuppgång och en minskning av arbetslösheten till under 2%. Ett utrotande av alla bidragsjobb där stat och kommun betalar lönen för ex praktikplantser och instegsjobb. Först den dag det är möjligt för alla att få riktiga jobb utan subvention från stat eller kommun kan invandrarna återigen förvandlas till en resurs. Men eftersom vi är med i EU och bundna av deras regler när det gäller inflationsbekämpning kommer det aldrig att inträffa. Vilken regering som än sitter vid makten kommer de att vara tvingade att höja räntan för att pressa utt arbetslösheten om den blir låg igen

Permalänk | Anmäl #1 susanna svensson, 2009-11-09, 11:20

Jo, vi vet hur det ser ut när man ska låta invandrare ”bli stolta medborgare”. Vi vet på vems bekostnad det sker när gästen ska tacka värden genom a skapa våldtäktsoffer, rånoffer, misshandelsoffer, listan kan göras längre. Ty alla dessa offer har ”mångfaldigats” i takt med massinvandringen, och våra riksdagspartier har hållit i skaftet på så vis att man har mörklagt sanningen.

Sverige var bara för några decennier i ett ganska enat och lugnt land att leva i. Men efter att en etnicitet mer och mer har tillåts att ockupera, så är det bara en utopi att tro att landet åter ska bli fridfullt. Den som har förnuftet kvar ser trenden: det blir nämligen bara VÄRRE och VÄRRE.

Och vid vilken jämförelse är SD ”främlingsfientligt”?

Är det inte mer främlingsfientligt att angripa ursprungsbefolkningen på det sätt som nu sker, som ett tack? Gaturån, misshandel, våldtäkter, nedslagning och rån på åldringar. Det finns mer osmaklig statistik att läsa från BRÅ., när det gäller den grova överrepresentationen i ”främlingsfientlig” brottslighet som begås mot värdbefolkningen. Och vad kostar massinvandringen i miljarder? Jo, så mycket att en offentlig utredning inte tillåts göras. Men att den svenska kronan nästan halverats i förhållande till den danska under några decennier , det säger en del för den som vill tolka den försämrade köpkraften implicit.

Förutom den fysiska misshandeln som många infödda svenskar fått sina liv förstörda av, så ställer en inkräktande etnicitet allt mer gruppegoistiska krav i det andliga luftrummet, i stadsmiljöernas arkitektur, och i debatten. Det rör sig om krav som ofta kommer i konflikt med ursprungsbefolkningens levnadssätt, något som kravställaren inte tycks ha den minsta förståelse för.

Slutligen ska sägas att det finns många invandrare som finner sig i att leva i den kulturella miljön de kommit till, och som har blivit hjärtliga och fina medborgare. (Det är inte dessa fina människor som det hela handlar om). Men förutom den här tacksamma andelen finns, och kommer alltid att finnas, en betydande andel som skiter på värdbefolkningen som tack. Och därutöver kommer alltid att finnas kravmaskiner, vilka istället för att protestera mot de ”medinvandrare” som kränker värdbefolkningen, istället gnäller på demokratiska partier och människor som protesterar mot den påtvingade förslumningen.

Så när man använder ordet ”främlingsfientligt”, så bör man nog tänka lite djupare och sakligt analysera över vad begreppet egentligen innebär. Många slänger ur sig termen i rena farten, och använder den i ett slagträ i debatten för att nå få fram sina gruppegoistiska intressen.

Permalänk | Anmäl #2 Lund, 2009-11-09, 13:08

Jag är själv invandrare och kom till Sverige under 1970. Nästan 99% av invandrare som då kom till Sverige fick ett jobb direkt och började arbeta och producera skattepengar till Statens kista. Staten behövde inte lägga ner massa pengar på dessa personers utbildning utan bara casha in, dvs nettotillskottet var enormt i statens budget från den här erans invandring. Detta fortsatte mer eller mindre till början av 1980 talet varefter följande har successivt hänt:

1) Det finns inte längre många jobb som man klara med låg eller ingen utbildning alls
2) De mesta av invandringen idag är från kulturellt från oss helt skilda islamska länder. Kanske 70% (som du vet finns det ingen statistik för den är mörkat av staten men om man översätter andra europeiska undersökningar till svenska förhållanden) av dagens invandring består av människor med mycket låg utbildning om någon alls (många är analfabeter).

Dessa nya invandrare skulle behöva starta från början med vår grundskola + gymnasiet + ett par år i universitet = 10-15 års utbildning innan de kan bidra något och under tiden kostar de bara.
Dessutom har inte samhället dessa utbildningsresurser ==>> De flesta av dessa nya invandrare med lågutbildning kommer att hamna i livslångt bidragsberoende. Alla jobb som bara kräver låg utbildning är redan satta i Sverige av redan här boende invandrare. För de utan utbildning finns inga överhuvudtaget !
Dvs undra på att kostnaderna rasar iväg år för år men som sagt dessa siffror mörkar man. Finns dock en svensk undersökning som pekar på en årlig kostnad på ca 50 miljarder per år och vissa utländska översatt till svenska förhållanden med alla kostnader och inkomster medräknade hamnar på en nettokostnad på 250 MILJARDER svenska kronor = 1/3 av statens årliga budget !
Om detta stämmer och svenska folket verkligen fick öppet se redovisning av dessa kostnader då skulle jag vilja se det partiet som INTE skulle rösta för en mer eller mindre omedelbar stopp på den här typen av invandring. Även om man skulle vilja hjälp hela världens fattiga så är det inte rätta vägen att ta hit dem för att bli försörjda på vår standard nivå av våra skattepengar. Pengarna skulle vara mycket bättre använda om de satsades direkt i dessa fattiga länder. Sverige kan inte ensam frälsa hela världen ! Med samma summa som en lågutbildat invandrare idag får från staten för sin försörjning i Sverige skulle man kanske göra livet uthärdligt för tiotals kanske tom 100 tals i utvecklingsländer.
Enda parti som förespråkar detta är SD för närvarande, konstigt eller hur ?
Även om man förstår de invandrare som kommer hit för ett bättre liv så måste de kunna bidra till den gemensamma kakan, det går inte att bara komma till Sverige och bli försörjda resten av livet !
Jag tror att de flesta invandrare som är redan anpassade i det svenska samhället, och aktivt bidrar till den gemensamma kakan (eller har gjort det), skulle i ännu högre grad rösta för ett omedelbart stopp av invandring av lågutbildade än infödda svenskar !
Vi vill också stoppa anpassning av vårt västerländska samhälle mot medeltida mörker kulturer och seder.
Låt oss omedelbart stoppa den här typen av invandring och börja sätta in aktiva åtgärder att anpassa/utbilda och skaffa jobb åt åtminstone de unga och andra generations invandare som redan är här.
Dessa måste dock acceptera reglerna i vårt samhälle och sluta kräva special behandling pga deras kulturella/religiösa ursprung.
Inga andra invandrargrupper har krävt specialbehandling i samhället hitintills förutom de med islamisk bakgrund.
Folk skulle ha trott att man var tokig om man skulle ha krävt speciella helgdagar pga sin religion under 70 talet !
Varför skulle vi då specialbehandla invandrare med islam som religion, så som vi tyvärr gör idag ??
Detta kommer bara att försvåra/försena nästa generationens integration och är egentligen en björntjänst åt dessa unga.
Därför:
1) Förbjud reliösa friskolor omedelbart
2) Förbjud ALLA religiösa symboler i det offentliga rummet. Detta strider tyvärr mot min liberala uppfattning men är långt billigare pris att betala än att riskera integrationen av nästa generations invandrare.
3) Slopa all specialbehandling pga religiösa eller kulturella skäl !

Men det kommer säkert behövas 2 valomgångar innan de etablerade partierna kommer att vakna upp så vad har man för val ? Det är bara SD som åtmistone försöker börja diskutera dessa saker, alla andra partier blundar hårt och önskar att problemen försvinner av sig sjävt !
Tack för din artikel dock, det var den första som börjar sakligt analysera dessa problem. Men det förstås, du har en invandrarbakgrund och kan lättare ta upp dessa saker utan att bli beskyllt för rasist direkt. Men var säker på att även du kommer att dras ner smutsen av de PK korrekta inom pressen och politikerna och klumpas ihop med SD.

Permalänk | Anmäl #3 40 år i svensk politik, 2009-11-09, 14:03

Tack för din kommentar "40 år i svensk politik". Tyvärr, så kan jag varken bekräfta eller dementera dina siffror. Så är det när det är dåligt med statistik om detta i Sverige. Din analys är dock vettig. På en arbetsmarknad med krympande behov av arbetare utan utbildning, är det svårt, och nästan omöjligt att ge jobb till lågutbildade. Detta gäller alla: ungdomar, lågutbildade svenskar och invandrare. En insläppt analfabet är med stor sannolikhet en storförlust för staten.

Det finns inte nog med jobb! Som någon ovan uttryckte så vill man dock hålla arbetslösheten uppe också, liksom lönerna. Om vi verkligen vill ge jobb åt dessa människor, så kommer vi röra oss mot en USA lik arbetsekonomi. Då ska lönerna dumpas på jobb utan krav på erfarenhet, och då tillkommer många nya "slavjobb". Då tjänar de kanske 40-50 kr i timmen, och måste kanske ta flera jobb för att försörja sig. Men facken och de flesta vill och kommer att förhindra sådant.
I varje fall, så är det självklart att Sverige måste bli bra mycket mer restriktiv när det kommer till invandring. Det krävs en hållbar och långsiktig reglering, som påverkas av Sveriges möjlighet till att kunna assimilera och ta hand om dessa invandrare.
Alla inser att välfärd inte kan hållas upp utan substans och höga produktionssiffror, och att vi inte kan släppa in folk utan att snabbt kunna sätta de in i arbete.

Jobb och självförsörjning är trots allt nyckeln till frihet så att säga. På så sätt kan spänningarna minskas dramatiskt och självbilden av invandrare höjas.

Jag håller med också om att man hellre ska satsa på effektiv hjälp där det behövs. Samtidigt är jag dock för att ta emot politiska flyktingar och de som seriöst riskerar svåra bestraffningar vid hemkomst. Vem är inte det?

Tillbaka till hemmabilden: Någon i kommentarer tyckte att staten ska sluta med instegsjobb och sånt. Andra skulle däremot tycka att det vore rimligt att binda t.ex. socialbidrag till krav på säg kommunalarbete (resultatet vore än en gång väldigt låga timlöner).

Jag är en anhängare av det senare. Med alla möjliga krafter ska de in i samhället och börja göra nyttiga saker, umgås med andra, så de slipper sitta hemma i en dyster bidragsvardag. Det skulle möjligen vara effektivare än alla SFI-kurser tillsammans, och på sikt generera vinster. Kanske våra pensioner kunde komma ut på promenader fler än en gång i veckan.

Nu till ditt inlägg "40 år i Svensk politik". Du påstår att invandrare kostar oss stora summor. Korrekt! Du påstår att många invandrare är muslimer (och från andra kulturer). Korrekt! Du påstår att de kräver specialbehandling. Inte helt korrekt! Detta är en minoritet, vars betydelse blåses upp av skandalsökande svenska mediehyenor. Alla kommer att fortsätta skratta i ansiktet på den oanseliga mängden med shariakrävande kufar, liksom kristna fundisar och deras särkrav.

Jag håller dock med dig. Ingen speciell behandling för någon! Vi alla ska vara lika inför samhället oavsett ursprung.

Din hållning angående religiösa skolor håller jag med om. Det är mycket enklare att kvalitétssäkra utbilning via staten, och de som är intresserade av religion kan alltid få gå i söndagsskolan.

Nu till min poäng. Det du föreslår när det kommer till begränsning av främmande kultur skulle inte ha någon som helst effekt. Det skulle tvärtom resultera i större motsättningar. Begränsning av kulturen skulle precis medföra speciell behandling av dessa grupper. Det är jag emot.

Dina förslag skulle heller inte påverka kostnadens storlek, som var ditt huvudargument.

Och var inte rädd.. bilden kan målas upp som att vårt samhälle ska anpassas efter medeltida kultur och seder. Det är en obefogad oro, då grundstommen i vårt samhälle kanske evolverar i tiden, men den kommer alltid att försvaras.

Låt oss verka för en rimlig invandringspolitik, som för ögonblicket bör vara restriktiv, så att vi kan koncentrera på att rätta till de stora misstagen som har gjorts sedan 80-talet.
Låt oss verka för att smälta in de som redan är här, genom jobb och arbete. Genom att ge till dem som inget har, ger vi de något som de kan förlora, tillsammans självrespekt och stolheten att kunna bidra till landet och vara självförsörjande!

Permalänk | Anmäl #4 Anjoy Sang, 2009-11-09, 15:28

Jobben i Sverige har inte försvunnit utan anledning. Man har länge försökt att återskapa den industrisituation som fanns på 50 och 60-talet, detta har man trott skulle gå om man satte den inhemska ekonomin på undantag, man har levt i föreställningen att detta på något mystiskt sätt skulle "frigöra" investeringar som skulle bli exportindustri.

Efter krisen på 90-talet och en bit in på 2000-talet tvingade man fram abnormt stor exportöverskott genom att sätta den inhemska ekonomin på undantag. Tillväxten var nästan uteslutande i exportsektorn och den inhemska ekonomin hade anorektisk tillväxt, klart att utanförskap och arbetslöshet växer då. Exportsektorn i Sverige är högt utvecklad och har hög produktivitetstillväxt och kräver allt färre anstäkkda för att producera allt mer.

Att som speciellt under den store ledaren Persson att med åtstramning av hemmamarknade tvinga fram stora meningslösa exportöverskott är närmast en direkt kriminell ekonomiks politik.När man börjar prata om att det är globaliseringen är som gör att det skapats dessa stora problem på den inhemska arbetsmarknaden är det för att folk inte begriper eller inte vill kännas vid den politik som förts. Sverige är ett relativt låglöneland för att vara den här typen av utvecklat industriland. Civilingenjörerslönerna ligger på en bottenplacering i OECD, när GM spelade ut Russelheim mot Trollhättan visade det sig att den totala lönekostnaden var 30% högre i Russelheim som vann den fejkade konkurrensen.

Permalänk | Anmäl #5 Klerken, 2009-11-09, 19:29

Varför SD är i mina ögon otillräckliga?! Tja, okunskap är en del i ditt resonemang...din naivitet en annan.

Permalänk | Anmäl #6 KarinAndersson, 2009-11-09, 22:39

Du skriver bl.a
*Saken är den att SD lever av väljare som på ett eller annat sätt har blivit förförda av den främlingsfientliga retoriken.*

DET tror jag inte ett dugg på, det är snarare så att vi sett mer av den bedrövliga invandringspolitiken de senaste åren än vad du gjort:-)
Läs på, ta till dig den vardagliga människans missnöje, så lär du dig en hel del.

Permalänk | Anmäl #7 KarinAndersson, 2009-11-09, 22:43

Ja du Katrin.. Du låter lite irriterad och arg. Det är bra, för det visar att du bryr dig. Men ta ett djupt andetag, läs min förra artikel och återkom senare med lämpliga argument om varför mina personliga åsikter är "naiva".

Permalänk | Anmäl #8 Anjoy Sang, 2009-11-09, 22:56

Klerken du glömmer en viktig sak vi har haft hög arbetslöshet under högkonjunkturer under snart 20 års tid eftersom att vi är bundna av EU direktiv som sätter inflationsbekämpning före arbetslöshetsbekämpning. Det är även det som ligger bakom problemen nu. Strax innan den finansiella kraschen var det en hel del marknadsanalytiker som varnade för räntehöjningar eftersom att arbetslösheten var på väg under 4% en kort period. Vi kommer alltid att tvingas ha en hög arbetslöshet med minst 4% av befolkningen i så kallat utanförskap så länge riktlinjerna för ekonomisk politik ser ut som de gör inom EU. Där har du även en anna fördel med sverigedemokraterna är det enda eukritiska parti som har kvar sin trovärdighet i denna fråga. vänstern och miljömupparna sviker sina ideal för att få sloss ihop med hon med de långa ögonfransarna. Inom ögonframspartiet finns också en hel del eu kritiker som tyvärr inte släpps fram.

Permalänk | Anmäl #9 susanna svensson, 2009-11-09, 23:22

Susanna

Vad RB skall tro om ev. kommande inflation är inte reglerat av EU. man kan notera när det pratas om inflationsspekulationer här i landet rör det sig alltid i modellernas värld där löneinflation är det allenarådande aldrig om vår faktiska inflationshistoria som utgångspunkt. Vi har inte haft någon nämnvärd lönedriven inflation sen 50 och 60-talet. De gånger som vi avvikit från den importerade internationella inflationen har det i huvudsak handlat om att våra handlingskraftiga regeringar devalverat, stramat åt med skattehöjningar som drivit upp inflation och räntor.

Vad jag vet har inget annat land överskottsmål, dvs att ekonomin konstant stramas åt genom att man drar in mer från folk än som pytsas tillbaks eller behövs för investeringar. Rigida budgettak som gör att man avstår nödvändiga investeringar i infrastruktur mm. det senare borde man naturligtvis ha långsiktig planering på och inte vad enskilda år ger för utrymme enl budgettak. Vi hade ju en mycket märklig tillställning när Persson ena året drar in pengar från skolan för att nästa dela ut Perssonpengar eller när det helt plötsligt finns pengar till infrastruktur runt Trollhättan när GM hotar med nedläggning, om det behövdes infrastruktur runt Saab varför var inte detta redan gjort?

Liten eller inget har kommenterats om hur RB först skickar upp räntorna i mitten av 2008 för att sen aggressivt sänka dem när krisens inverkan på exporten i december. vilken framförhållning har de hur står det till med analysen hos dem? den senare sänkning då vi gick under den följsamhet som varit mot Euron var troligen för att sänka kronan. Har man inte lärt sig något om att ett modernt industriland inte fungerar som en råvaruexporterande bananrepublik, i ett modernt industriland är exportindustrin också den största importören, effekterna är marginella för industrin men klart negativa för den inhemska ekonomin när inflationen stiger och köpkraften minskar.

Permalänk | Anmäl #10 Klerken, 2009-11-10, 14:23

Om SD är stollar, vad är då övriga partier :)

Galna psykopater?

Permalänk | Anmäl #11 Binnen, 2009-12-08, 23:10

Sedan 1980 har ca 1,2 miljoner uppehållstillstånd givits till människor som kommit till vårt land. Sextiofem tusen av dessa uppehållstillstånd har givits till individer som klassas som flyktingar enligt internationella konventioner. Drygt 1,1 miljoner uppehållstillstånd har gått till människor som inte är flyktingar enligt internationella konventioner. Är det verkligen stollerier att ifrågasätta det rimliga i en sådan politik?

Permalänk | Anmäl #12 dr, 2009-12-13, 21:39


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.