peter - mellan det år du var 34 år och nästa gång det var aktuellt - ca 20 år - då hade du väl ett liv - jag är för min personliga del intresserad av det livet - 20 år - fram till det du var ca 54 år - ju en ganska lång tid - tiden innan du var 34 år - då - hur var det då - dessa tider av ditt liv tycker jag låter intressanta - men här inför öppen ridå som jag brukar säga - kanske du inte känner för att berätta om den tiden -. misshandlingsperioderna har vi ju nu fått beskrivna både under ruriken mitt walraff på st göran och nu dessutom här - jag tycker för min del att det räcker - jag tror jag kan förstå ngt litet av ditt lidande - även om det lilla lidande jag fick utstå i sthlm 1963 ej går att jämföra på något sätt - jag hoppas andra som har något vettigare att säga än jag vill ha vänligheten att komma med det som du vill ska komma fram ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-06, 18:07
Däremellan låg min lyckliga katolska tid.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-06, 19:15
det gläder mig att du hade en lycklig tid - men peter - du har ju själv erkänt att du skulle inte vara den människa du idag är om du inte genomlidit det du genomlidit - det som har verkat olidligt negativt - kan med tid vändas till sin raka motsats - jag tycker för min lilla personliga del att - just det jag har upplevt - som då det hände var en katastrof - med tiden och med tillräckligt mycket perspektiv - faktiskt har lärt mig mycket som andra människor som förskonats - faktiskt inte har fått chansen att *lära sig* - ibland kan man som människa uppleva andra som mycket aningslösa och till och med grunda - ytliga - man vill inte döma andra människor - men det är ju tack var allt lidande man fått utstå som man ej längre är så grund eller ytlig - så vill jag iaf se det ... but in comparison - as already said - my sufferings cannot be compared to those of yours... therefore, your depth is much deeper - see it as something valuable!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-06, 19:27
Jag kan väl säga att de där erfarenheterna när jag legat inne skulle jag absolut intge vilja vara utan. Jag lärde mig otroligt mycket. Efter alla hemska felbehandlingar jag fått har vården i slutänden trots allt varit mycket effektiv. Rätt medicin och rätt sociala insatser. Men jävlarrr vad man fick gå igenom för att komma dit. Jag fick många vänner både bland vårdpersonal och medpatientier. Ibland är dt nästan så jag längtar dit igen, med nu är nog alltihop ett minne blott.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-06, 22:56
För dem jag mött på klinikerna hyser jag närmast kärlek, och det gäller allihop, läkare sjuksköterskor, vårdare, medpatienter. Jag stötte på ett par farliga och lömska typer, men inte en enda ond människa. Inte en enda. De allra flesta var goda människor. Det är tragiskt att saker ändå kan gå så totalt fel. Det måste man göra något år. Att man begagnar neuroleptika på intyagna, är helt OK som stötbehandling, men att pressa folk att gå på det giftat för jämnan, nej, fy farao, ett sånt liv är inte värt att leva.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-06, 23:02
Ett klargörande. Min artikel utvecklar och motiverar rubrikens svar på en underförstådd fråga, som får tilkas absolut: handlade Anna Odell rätt? Mitt svar är ja. Många synes med nekande ha besvarat en annan, relativ fråga: Handlade Anna Odell rätt i egenskap av konstnär? Det är inte samma sak. Jag avvisar de anspråk på särskilt gynnsamma juridiska villkor för gärningar med konstnärligt syfte. Lagen ska vara lika för alla. Det var inte konstens medel som berättigade provokationen. Det var provokationens syfte. Anna Odells handling, borde ha fått en lindrig påföljd också om det t ex hade rört sig om något slags riggerat reportage av Wallraff-typ.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-07, 02:02
Ja, jag ser rubriken här bredvid: ""Därför är allt tillåtet i konsten. Så tycver Joanna Rytel Nonsens, tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-07, 02:04
jag inser nu att jag som vanligt tagit plats där jag inte bort ta någon plats - andra borde ha skrivit något - kanske jag på något sätt avskräcker andra att skriva - eftersom det nästan verkade vara som att jag ville säga något personligt - så sa hon agneta lindhag och därför ville inte hon liksom blanda sig in i kommenteringen tidigare - usch nu har jag förstört alltihop - det var inte min avsikt - kanske det går att skriva om artikeln och så lovar jag att jag inte ska skriva en enda kommentar inunder! jag har nu ett antal timmar avstått från att använda datorn - med avsikt att låta andra - t ex pia *vilda* nordin komma in och kommentera - jag har sett att hon har brukat vara uppe på nätterna och kommenterat - men har jag nu skrämt bort henne - jag känner mej som en hemsk hänsynslös häxa...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-07, 02:30
:o) Tant Johansson är rikskändis sedan ett tag. Zelma var på besök i går. Hon snackade med Gora Nitai i flera timmar - sån e ja - sån e ja¨- sån e ja - till slut tittade på henne, sen på varandra, skakade stilla på huvudet, sen blev de som vanligt igen. Zelma märkte ingen ting, hon bubblade på i ytterligare en timme innan hon somnade. Hon snarkade så det ekade i hela huset, jag tog henne i örat och slängde ut hemnne genom det franska fönstret..
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-07, 08:17
hur ska jag tolka detta - jag är i n t e * tant johansson* - vem är d u - v e t du vem du är - du har ju tidigare inte vetat - enligt vad du själv har sagt - nej vi blir liksom till i varandra - genom varandra - på vilket sätt blir jag till via dej - via kommunikation - som tycks kunna fortgå ännu en tid - jag lever och är till via dej - peter - så är det- jag har ju redan tidigare sagt - du min lärare - jag din elev - du min co-writer jag din talang ... ja stora ord tar man till ibland - liten på jorden som man är - jo förresten - om du peter säger *tant johansson* - så gör det inget - jag vet att du inte menar nåt illa med det - jag tolkar allt du säger till mej som något kärleksfullt - min vilja att tolka dej som kärleksfull - bl a då gentemot mej - är alltför stor för att kunna förnekas - kalla mej dum om du vill - ja jag är DUMMMM...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-07, 10:35
en omöjlighet - but nevertheless - not withstanding the fact - trosviss - though not at all trosviss- oviss - en sammanblanding av ord - that's it...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-07, 15:42
Att ha blivit utkastad - genom ett franskt fönster - det känns - inte bara känns - det till och med ä r helt OK.
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-07, 16:03
There is - in fact - nothing more to be said.
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-07, 16:06
To be sad - sadness - less - lessamhet - lessamheter - leds - leda - ledsen.
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-07, 18:52
din kommentar #9 - peter - har du medvetet uttryckt dej så bristfälligt - åtminstone ett ord tycks saknas - *till slut tittade på henne* är det ngn som heter *till slut* - vem är *Gora Nital* - ? en del frågor förblir obesvarade - behöver egentligen inte besvaras - man sparar sin energi till sånt som bedöms vara viktigt - jag får nog klara mig utan ngt svar på dom här är frågorna - som jag sa ngn gång - jag tror det vara under *madonna* som en slags kommentar till *lunchdröm* - det är nästan väl så kul att kunna gissa som att verkligen veta...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-08, 10:37
Den här artikeln har politisk relevans av första rangen. Med hjälp av dessa nervgifter - neuroleptika - bryter man oerhört snabbt och enkelt ner en människa totalt. De kan på så sätt ersätta sedvanlig tortyr. Okunskapen om dessa medel är förbluffande! Ännu en evidens på hur primitiv psykiatrin egentligen är. Dessutom ett tecken på hur inkompetenta de repressiva agenturerna är, framför allt de amerikanska. Hade man drogat ner fångarna på guantanamo i stället för att hålla på och larva sig med allsköns fysisk brutalitet hade man fått ut så mycket mer information så mycket snabbare och med så mycket mindre återverkningar. USA är en supermakt på fallrepet.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-09, 04:44
Sedan har vi ett aktuellt politiskt sammanhang. Regeringen förskingrar flera miljarder av skattebetalarnas pengar på "coachnimng", o dyl. Specifikt har Göran hägglund bestulit skattebetalarna på runt en miljard kronor avsatta för psykiatrisk vård. De skall i stället användas för propaganda med avsikt att "ändra attityder". Samtgidigt som psykliatrin bestjäls pöå resurser sker en vändning i repressiv riktning med ökad tvångsmedicinering förmedelst de avskyvärda nervgifter som vållat mig själv så oerhört lidande. Denna trend får ses som ett utslag av borgerlig mentalitet, till vilken socialdemokraterna alltmer tydligt ansluter sig.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-09, 16:13
Låt oss erinra oss att krav på mer pengar till psykiatrin restes efter ett antal vansinnesdåd som kostade människoliv. En del pengar avsattes kameralt. Nu berövas den psykiatriska kärnverksamheten dessa pengar som i stället kastas bort på rent flum. Göran Hägglund framstår onekligen som en av våra falskaste och förljugnaste politiker någonsin. Låt oss hoppas att hans parti åker ur riksdagen för att aldrig återkomma. Och den där jävla religionern de omger sig med visar ju vad den går för samtidigt, så den kan vi också helst vara utan.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-09, 16:26
Mina erfarenheter av religion har jag också gestaltat litterärt:
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/04/kontroll.html
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/09/fanrik-stolle.html
.
"Provocerande konst", var det ju. Jag är faktiskt OCKSÅ konstnär. Poet och författare.
.
Bara så Kristdemokraterna vet vem de har att göra med.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-09, 16:37
Jag utvecklar det aktuella politiska perspektivet. Det finns signaler om en nysatsning på repressiv tvångsmedicinering med neuroleptika. Målgrupp är inte mins sent insjuknade i den mest fruktade och för omgivningen farligaste psykiska sjukdomen: schizofreni; dessa skall nu prepareras inför den stupstocksregel som efter "jobbkongressen" även sossarna förstulet ansluter sig till av allt att döma. Onekligen framträder konturer av en samlad bild. Jag skall gräva i detta. Tillsvidare är det angeläget att den hotade kategorin, de "psyksjuka" själva, får upp ögonen för vad som är på gång, varför en idog och målmedveten upplysningsverksamhet behöver drivas.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 03:20
Trilafon. Något mindre djävligt än de tre andra. Man blir inte lika deprimerad. Huvudeffekten är tristess, rastlöshet, irritation. Man blir aggressiv av trilafon. Illa fall blir jag.
.
Vilken förnedring man får utstå sopm "psyksjuk". Man är inte vatten värd, det spelar ingen roll vad man säger, man är en undermänniska i andras ögon. Bäst är personalen inom psykvården själv.
.
Ett tag fick jag dagligen hembesök av ett par undersköterskor från vårdcentralen. De hade bara en enda sak i huvet. De skulle tvinga mig att ta mina trilafon. Det spelade ingen roll vad jag sa. Det v ar ingen som lyssnade,. De bara köärde över mig. De bjäbbade opch bjäbbade och bjäbbade tills jag blev vansinnig och började skrika och gapa. Det ledde efter ett tag till att sjuksköterskan på vårdcentralen ringde polis, och, tja, och så kom det en polispatrull. Jag hade samtidigt ett annat helvete över mig orsakat av en komplikation som likaledes orsakades av psykvården; jag har behandlat denna i mina noveller, "haldol". Så det blev för mycket, jag satte mig till passivt motvärn och det blev ett jävla liv, och så in med mig på hispan och sen kom haldolhelvetet.
.
Så mycket förnedring man får utstå. Så mycket idioti. Så mycket fullstänigt meningslöst LIDANDE som orsakas inom vårdapparaten av tvärsäkra idioter som bara är ute efter att hävda sig till varje pris.
.
Mardröm, malström. Akta er för denna onda cirkus! Är man inte tokig innan, BLIR man det av detta. Tro mig. Jag VET. jag är veteran. Jag kan svängen utan och innan.
.
Vårdapparaten FRAMPROVOCERAR just de sjukdomstillstånd den anser sig bota. Så illa, så fullkomligt absurt är det. Det har jag själv fått upple´va upprepade gånger under nästan trettio års tid.
.
Grundproblemet stavas: neuroleptika. Dårpiller. Och den styrande fullständigt idiotiska principen: dessa vidriga nervgifter skall man till varje pris tvinga i redan djupt olyckliga människor. Mycket annan "filosofi" finns det inte.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 15:21
"Psyksjuka" utsättes, således, för systematisk - strukturell - kränkning komuflerad som "välvilja". Denna smiiiilande "godhet" har i huvudsak ett enda syfte: att manipulera patienten, att förmå patienten att ta sin "medicin" dvs. neuroleptika; om patienten protesterar, postuleras utan närmare undersökning att patienten måste ha ännu mer. neuroleptika. Denna konstant fortgående kränkning bygger hos patienten upp ett hat, som denne sällan förmår definiera. Detta hat eliminieras inte alls av neuroleptika, tvärtom; man plogar det baara framåt somtidigt som snöplogen SKAPAR den snö som skall avlägsnas, och när utbrotten kommer, drar man givetvis fel slutsatser igen, eftersom den praktiskt rådande psykiatriska ideoliguin inte alls har med vetenskap att göra, utan konstituerar ett slutet och självbekräftande trossystem av just det slag Arthur Koestler talade om, när han förkastade kommunismen och psykoanalysen.
.
Fällan är att neuroleptika medför effektiv akut symtomdämpning. Så långt ser man. KLängre ser man inte. Och söker inte heller.
.
Sådan är neuroleptikakulten: fullständigt djävulsk. Och problemen späs på av den bedräglighet ledande politiker systematiskt ger prov på.
.
Det här är en långsamt framvältrande katastrof som sannerlifgen har fått plåga samhället alldeles för länge.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 18:41
Man får förstås följa kejsar Marcus Aurelius' kloka råd och se filosofiskt på saker och ting. Detdär "äventyret" med Seroquel var, när jag tänker efter, så infernaliskt att man osökt föreställer sig en högre Regissör. Allting klaffade som ett genomtänkt rysarmanus. Personalen som omgav mig på klinken var inte alls otrevliga eller dumma, tvärtom. Två av sjuksköterskorna var snygga som filmstjärnor, och dessutom mycket trevliga. Hon som höll fast mig i duschen var en av dem, och hon var den klyftigaste och självständigaste på hela kliniken. Också medpatienterna var trevliga, och detta var ändå en psykosklinik. Jag kan omöjligt hysa minsta agg mot dessa människor. Tvärtom tycker jag synd om dem. De satt fast i ett ondskans osynliga maskineri de inte kände till. En sak är klar. Som stammisarna höärdvet, är jag troende. De här erfarenheterna har inte försvagat min andliga inställning, utan rakt tvärtom. Men det måste jag fundera på mycket noga.
.
Jag är INTE motståndare till pillerpsykiatri av något slags ideologisk princip. Dendär norrmannen, som gjorde mig helt förtvivlat, var en genuint hygglig person som bara var dum vid fel tillfälle. Dramat fick ju sin upplösning, och det sita han sa till mig var ungefär: "Ja, vad som är viktigt för oss är att du tar dina ergenyl..." Jag har efter lång erfarenhet konstaterat att detta råd var gott, och jag tar min medicin helt enligt ordination. Ergenyl är en lugnande och dämpande medicin med en helt annan verkningsmekanism än neuroleptika. Jag mår mentalt bättre av dem, mycket bättre. Varvar ner. Så visst finns det ljusglimtar i mörkret. Ergenyl är för övrigt mycket i bruk. Det brukar kombineras med neuroleptika. Min erfarenhet är att ergenyl är inte bara alldeles tillfyllest, utan dessutom för det terapeutiska syftet överlägset ensamt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 21:31
Jag ska också, ännu en gång, framhålla att jag inte har någon kritik att man fyra gånger tagit in mig för psykiatrisk tvångsvård. Det var fullt motiverat vid alla fyra tillfällena. Att det b lev fel med diagnoser och behandling rubbar inte den bedömningen. Intagning skall motiveras av tillståndet enbart. Det finns ockspå en uppfattning att psykvården är slapp och låter patienterna löpa. Det har väl stämt på sina håll. Det stämmer INTE i mitt upptagningsområde. Där följer man en utmärkt policy härvidlag.
.
Då och då har man hört talas om patienter som tuttat på, dödsoffer har förekommit. Jag undrar i mitt stilla sinne vad detta har varit för jävla amatörkliniker. Där jag har suttit: inte en chans. Inga tändare, inga livremmar etc. Regimen är hård, och det är som det skall vara.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 21:39
En annan fälla man måste undvika är högervänsterdikotomin. Denna artikel är INTE vänsterkritik! Vänstern är inte bättre: den känner mycket väl till sakernas eländiga förhållanden, åt vilka högern gottar sig i skadeglädje; och ser nogsamt till att titta bort och prata om helt andra saker avd. Medelklassens Tjusighet, feminism, hbt, miljömupp etc. När det kommer till beslut i sak biträder den högern hemligt under sken av motsatsen.
.
Höger och Vänster: samma skit.
.
Till Höger: stupid elakhet. Till vänster: svekfull feghet. Det är hugget som stucket vilken av dem som förtjänar mest avsky. De debattörer som säljer sig till ena eller andra sidan förtjänar ingen som helst respekt. Våra politiker hotar demokratin.
.
Den bedömningen gäller på psykvårdens område liksom överallt annat i vårt sönderfallande Sverige.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 22:10
En annan fälla man måste undvika är högervänsterdikotomin. Denna artikel är INTE vänsterkritik! Vänstern är inte bättre: den känner mycket väl till sakernas eländiga förhållanden, åt vilka högern gottar sig i skadeglädje; och ser nogsamt till att titta bort och prata om helt andra saker avd. Medelklassens Tjusighet, feminism, hbt, miljömupp etc. När det kommer till beslut i sak biträder den högern hemligt under sken av motsatsen.
.
Höger och Vänster: samma skit.
.
Till Höger: stupid elakhet. Till vänster: svekfull feghet. Det är hugget som stucket vilken av dem som förtjänar mest avsky. De debattörer som säljer sig till ena eller andra sidan förtjänar ingen som helst respekt. Våra politiker hotar demokratin.
.
Den bedömningen gäller på psykvårdens område liksom överallt annat i vårt sönderfallande Sverige.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-10, 22:10
NU FICK JAG UPP DET.
.
Mina erfarenheter är på INTET sätt unika. Bevis:
.
http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=20639
.´
Här finns mycket starka intressen involverade. Jag är nätveteran, och jag har redan sett motåtgärder vidtagas. Astra-Zeneca är beryktat för hänsynslös marknadsföring av just Seroquel.
.
Nu prövas journalistikens integritet. Att Regim och Rixnatt är Storkapitalets handångna vet vi. Det gäller båda blockebn lika.
.
Det här är ett jättescoop. Och det var jag som drog upp det.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 00:29
NU FICK JAG UPP DET.
.
Mina erfarenheter är på INTET sätt unika. Bevis:
.
http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=20639
.´
Här finns mycket starka intressen involverade. Jag är nätveteran, och jag har redan sett motåtgärder vidtagas. Astra-Zeneca är beryktat för hänsynslös marknadsföring av just Seroquel.
.
Nu prövas journalistikens integritet. Att Regim och Rixnatt är Storkapitalets handångna vet vi. Det gäller båda blockebn lika.
.
Det här är ett jättescoop. Och det var jag som drog upp det.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 00:29
Influensavaccinet är mycket omdiskuterat. Själv fick jag inga biverkningar. Men allting skall bedömas förutsättningslös. Jag har kikat runt på nätet och sett material som också för ett skeptiskt, kritiskt och tränat öga som mitt eget ger så pass mycket stöd för ryktet att fler har dött av vaccinet än av influensan, att en närmare granskning absolut måste anses påkallad. Det står ockå klart att myndigheterna HAR någonting att dölja, eftersom avtal om ev. skadeståndsanspråk äör HEMLIGSTÄMPLADE. Vår regering framstår i allt skummare dager.
Den givna frågan som nu oundgängligen måste ställas är: hur många DÖSFALL har Seroquel orsakat?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 01:28
Det här är så allvarliga saker att största tydlighet är av nöden. Då¨är en del upprepningar pedagogiskt påkallade.
.
Jag erinrar om statsministerns konstaterande att det är mycket svårt att bli klok på vad socialdemokraterna egentligen vill. Nyss har vi haft en "jobbkongress" som efter massor av buller och bång med åtföljande ovationer för sig själv slog svenskt rekord i politisk vaghet.
.
Om regeringens förbud mot kronisk sjukdom, stupstocksregeln, sade man ingenting. Däremot gjorfde man ett extremt diffust uttalande om sjukförsäkringarna i allmänhet, med betonande av mantrat "arbetslinjen", vilket anses låta fint och vackert. Jag härleder att sossarna accepterat stupstocksregeln, som drabbar många psykliskt sjuka.
.
Dessa stackars människor, som alttså har utförsäkring att se fram emot, är verkligen de SISTA en rationell arbetsgivare anställer. Så det lär bli socialbidrtag i stället. Tanken är att NEUROLEPTIKA skall hålla dem lugna och fina så de bär sig ordentligt åt i arbetslivet.
.
Det är sådana cyniska uträkningar som ligger bakom all fluffig retorik med fina ord som Utanförskap och Arbetslinjke. Sannerligen hög tid att de hotade vaknar till och varsnar vartåt det barkar hän.
.
Jag fruktar att denna oerhört utsatta grupp i samhället har inga politiska vänner överhuvud taget. Ingen sympati från allmänheten heller.
.
I anslutnimng till "coachnings"-skandalen erinrar jag om en miljard kronor öronmärkta för psykvård undandragits denna för att i stället påverka arbetsgivarnas "attityder", vilket ju är bara rent bedrägeri och förskingring av skattemedel. Den som med största glädje presenterade detta synnerligen etiska och medmänskligt varma åtgärdspaket var Göran Hägglund. Han är den ansvarige. Han är den skyldige.
.
Hans parti är kristdemokraterna.
.
Vad betyder "Krist"?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 03:18
För att inte hamna i en sådan situation *in the first place*: Undvik - *if possible* - att utsätta Dig för alltför mycket påfrestning under alltför lång tid!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 06:19
Ska vi inte tänka EFTER nu äntligen.
.
"Ändra attityder". En miljard. Vad är tankegången? Viilka analyser och utredningar ligger bakom detta paket? närmare bestämt? Varför inte satsa dendär miljarden på fler vårdplatser? Jag helt sonika fattar inte.
.
Jfr. sedan det här "coachnings"*-eländet. Tre miljarder. Varför inte satsa dessa tre miljarder på riktiga jobb, så åtminstone några kommer i arbete? Det finns lixom de jobb som finns, de blir inte fler för att fler springer runt "som skållade råttor" och söker samma jobb, såvitt jag rimligen kan förstå, men det är klart ett antal "coacher" får ju jobb, förståss.
.
Fyra miljarder surt ihopsläpade skattekronor - på vaddå? närmare bestämt? Till vad kunde man ha använt pengarrna till i stället?
.
Nej, det här är absurt. Det är överhuvud taget inte vettigt. Man får ett intryck av overklighet. Ångest!
.
*Det här är Sverige. Här påratar vi svenska. Det heter inte "coachning". det heter "handledning". - inte kan de prata rent heller!
.
.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 07:51
Peter! Har du inte fått kompensation? D e n stunden - jag nämner ej vilken - kompenserade väl - med råge - allt det andra!? Vid närmare eftertanke! (*Sexualpolitiskt klargörande*) (Det säger väl en del även om mej - att jag fastnade just vid d e n detaljen bland allt det andra som sades - jag tänker på #24 här ovan...)
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 08:31
Malplacerad som jag är: - ett minne från min tid som *tysk korrespondent* i Lidköping på 1960-talet: *Bei Durchgang unserer Buecher stellen wir fest...* = ett sätt att - brevledes - uttrycka något - inom ramen för *Bokföringsavdelningen*...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 09:03
*aus dem Rahmen fallen* - was heisst das?
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 09:05
God morgon, Marianne! :o) Och så har vi Undergang des Abendlandes.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 10:56
*Om i ödslig skog ångest dig betog - kunde ett flyktigt möte vara befrielse nog...*
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 10:58
Hjalmar Gullberg. Själv har jag ingen ångest men alla andra borde ha. Jag blir förbannad i stället. Ta den här jävla bloggsfären. En handfull nördar¨, hälften allianspack, hälften rödgrön röta. Meningslöst partipolitiskt käbbel bara för att fiska röster och göra karriär, att de inte FATTAR hur de förnedrar sig själva inför oss allihopp. Och den där jävla "jobbkongressen" sen! Fick vi NÅGOT klart besked om någonting? Nej, naturligtvis inte. Och så denna SJÄLVGODHET. Lismare och myglare är vad de är allihop, politiker är ett jävla pack, det är just vad de är, fy fan jag SPYR!!!
.
Gå in på knuff.se, ständigt samma tjogtal namn överallt, bara kolla deras innehållslösa babbel. - Höger och Vänster, samma skit, de skiter i folket och tänker bara på sig själva. Vem bryr sig!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 12:38
Peter! Jasså! Själv kom jag inte på vem poeten var! Du är bildad! Jag ej!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 15:31
Peter! @39: *Själv har jag ingen ångest* - Men läs #33, 07:51, näst sista stycket: *Ångest!* - just det ordet skrev ju du med utropstecken!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 15:52
Ja, i princip alltså. Lite knäpp är jag ju, hade jag inte vatt det hade ju det här aldrig kommit upp, så man får ta det ena med det andra. Nu ska jag ta mina Ergenyl igen. :o)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 17:01
ja man får ta det ena med det andra när det gäller dej peter - så är det när det gäller mej mä...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-11, 19:09
Jaja. Nu är Zelma här igen. Den här gången har hon stora trekantiga ögon. Håller monolog. Bob och Maja lyssnar artigt. Själv skriver jag fransk poesi. Vi har trevligt tillsammans.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-11, 23:51
Peter! Att D u tänker på m e j ibland! Bara däää - äää nästan fööör mycke... Sååå ääär det. Jag kan knappt ta emot detta... (Vilka är Bob och Maja? - Husdjur? *Pets*?) - jag kan faktiskt inte så mycket franska - men skulle gärna vilja kunna . . . (though Spanish not at all - Du behärskar visst bl a det spanska språket - jag vet inte varför jag aldrig varit lockad av det språket - nu är det för sent att börja lära sig ett nytt språk - känner helt enkelt inte för det - förlåt - det skulle ju vara ett plus om jag kunde möta dej på den spanska vägen - men du kanske inte heller behärskar det tyska språket till fulländning - jag kanske iaf kan lite mer tyska än du - tack vare alla år tidigare i mitt liv då jag hållit på och tragglat med det språket ... men svenska kan vi ju kommunicera hjälpligt på/via/med och även engelska - det räcker ju långt bara det - och en kärleksfull attityd kan underlätta mycket - usch vilket svammel - du tycker inte om att jag svamlar så här mycket - men du ä r ju generös - lika med kärleksfull - mot mig - om jag visar mig kärleksfull gentemot dig - that's at least an impression I've got - Cheerio Peter! Varför ta till överord - jag har ju redan i n n a n jag kände dig - men hade en slags intuition - en aning - sagt att jag inte nog kan betoona att jag ä l s k a r dig - vad ska jag då säga n u - nu när jag börjar lära känna dej så smått ... Once more: Cheerio Peter!!! Beträffande #44: låter m y s i g t - h a r m o n i - respekt och kärlek i kombination... PS: men v a r är Pia *Vilda* Nordin - hon bör o x å vara med i den harmoniska bilden!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-12, 09:32
Yours #44: For Me That's Poetry!!!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-12, 09:34
Peter! Ann Heberlein: Jag uppfattar henne som *tunn* - hittar inget annat ord... Har Du, Peter, läst hennes artikel i gårdagens DN?
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-12, 10:42
Zelma det är ju som du tidigare sagt min demon... vad nu dä ä... jag börjar nu fatta - jag *bedriver* något som kallas monolog - inget att lyssna på - inget att bry sig om - i alla fall inte för peter - någon dialog är det ej fråga om - något samtal - något utbyte - är det ej fråga om - jag tolkade det så som jag ville tolka det - nämligen som kärlek - men det är inte det det är fråga om ... men vi hade/har det trevligt tillsammans - så sa han visst - vad menade han med det ... så skulle han väl inte ha sagt om han hade tyckt att jag var alltigenom otrevlig...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-12, 12:24
någonstans i det virtuella rummet är vi tillsammans...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-12, 15:24
å ja som trodde att han sen kl 15.24 igår tills nu dagen därpå kl 07.42 hade bemödat sej att åtminstone något litet kommentera det jag sagt ovan ... men icke! - Sånnn är han!!! En utmaning!!!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-13, 07:47
377 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
peter - mellan det år du var 34 år och nästa gång det var aktuellt - ca 20 år - då hade du väl ett liv - jag är för min personliga del intresserad av det livet - 20 år - fram till det du var ca 54 år - ju en ganska lång tid - tiden innan du var 34 år - då - hur var det då - dessa tider av ditt liv tycker jag låter intressanta - men här inför öppen ridå som jag brukar säga - kanske du inte känner för att berätta om den tiden -. misshandlingsperioderna har vi ju nu fått beskrivna både under ruriken mitt walraff på st göran och nu dessutom här - jag tycker för min del att det räcker - jag tror jag kan förstå ngt litet av ditt lidande - även om det lilla lidande jag fick utstå i sthlm 1963 ej går att jämföra på något sätt - jag hoppas andra som har något vettigare att säga än jag vill ha vänligheten att komma med det som du vill ska komma fram ...
Däremellan låg min lyckliga katolska tid.
det gläder mig att du hade en lycklig tid - men peter - du har ju själv erkänt att du skulle inte vara den människa du idag är om du inte genomlidit det du genomlidit - det som har verkat olidligt negativt - kan med tid vändas till sin raka motsats - jag tycker för min lilla personliga del att - just det jag har upplevt - som då det hände var en katastrof - med tiden och med tillräckligt mycket perspektiv - faktiskt har lärt mig mycket som andra människor som förskonats - faktiskt inte har fått chansen att *lära sig* - ibland kan man som människa uppleva andra som mycket aningslösa och till och med grunda - ytliga - man vill inte döma andra människor - men det är ju tack var allt lidande man fått utstå som man ej längre är så grund eller ytlig - så vill jag iaf se det ... but in comparison - as already said - my sufferings cannot be compared to those of yours... therefore, your depth is much deeper - see it as something valuable!
Jag kan väl säga att de där erfarenheterna när jag legat inne skulle jag absolut intge vilja vara utan. Jag lärde mig otroligt mycket. Efter alla hemska felbehandlingar jag fått har vården i slutänden trots allt varit mycket effektiv. Rätt medicin och rätt sociala insatser. Men jävlarrr vad man fick gå igenom för att komma dit. Jag fick många vänner både bland vårdpersonal och medpatientier. Ibland är dt nästan så jag längtar dit igen, med nu är nog alltihop ett minne blott.
För dem jag mött på klinikerna hyser jag närmast kärlek, och det gäller allihop, läkare sjuksköterskor, vårdare, medpatienter. Jag stötte på ett par farliga och lömska typer, men inte en enda ond människa. Inte en enda. De allra flesta var goda människor. Det är tragiskt att saker ändå kan gå så totalt fel. Det måste man göra något år. Att man begagnar neuroleptika på intyagna, är helt OK som stötbehandling, men att pressa folk att gå på det giftat för jämnan, nej, fy farao, ett sånt liv är inte värt att leva.
Ett klargörande. Min artikel utvecklar och motiverar rubrikens svar på en underförstådd fråga, som får tilkas absolut: handlade Anna Odell rätt? Mitt svar är ja. Många synes med nekande ha besvarat en annan, relativ fråga: Handlade Anna Odell rätt i egenskap av konstnär? Det är inte samma sak. Jag avvisar de anspråk på särskilt gynnsamma juridiska villkor för gärningar med konstnärligt syfte. Lagen ska vara lika för alla. Det var inte konstens medel som berättigade provokationen. Det var provokationens syfte. Anna Odells handling, borde ha fått en lindrig påföljd också om det t ex hade rört sig om något slags riggerat reportage av Wallraff-typ.
Ja, jag ser rubriken här bredvid: ""Därför är allt tillåtet i konsten. Så tycver Joanna Rytel Nonsens, tycker jag.
jag inser nu att jag som vanligt tagit plats där jag inte bort ta någon plats - andra borde ha skrivit något - kanske jag på något sätt avskräcker andra att skriva - eftersom det nästan verkade vara som att jag ville säga något personligt - så sa hon agneta lindhag och därför ville inte hon liksom blanda sig in i kommenteringen tidigare - usch nu har jag förstört alltihop - det var inte min avsikt - kanske det går att skriva om artikeln och så lovar jag att jag inte ska skriva en enda kommentar inunder! jag har nu ett antal timmar avstått från att använda datorn - med avsikt att låta andra - t ex pia *vilda* nordin komma in och kommentera - jag har sett att hon har brukat vara uppe på nätterna och kommenterat - men har jag nu skrämt bort henne - jag känner mej som en hemsk hänsynslös häxa...
:o) Tant Johansson är rikskändis sedan ett tag. Zelma var på besök i går. Hon snackade med Gora Nitai i flera timmar - sån e ja - sån e ja¨- sån e ja - till slut tittade på henne, sen på varandra, skakade stilla på huvudet, sen blev de som vanligt igen. Zelma märkte ingen ting, hon bubblade på i ytterligare en timme innan hon somnade. Hon snarkade så det ekade i hela huset, jag tog henne i örat och slängde ut hemnne genom det franska fönstret..
hur ska jag tolka detta - jag är i n t e * tant johansson* - vem är d u - v e t du vem du är - du har ju tidigare inte vetat - enligt vad du själv har sagt - nej vi blir liksom till i varandra - genom varandra - på vilket sätt blir jag till via dej - via kommunikation - som tycks kunna fortgå ännu en tid - jag lever och är till via dej - peter - så är det- jag har ju redan tidigare sagt - du min lärare - jag din elev - du min co-writer jag din talang ... ja stora ord tar man till ibland - liten på jorden som man är - jo förresten - om du peter säger *tant johansson* - så gör det inget - jag vet att du inte menar nåt illa med det - jag tolkar allt du säger till mej som något kärleksfullt - min vilja att tolka dej som kärleksfull - bl a då gentemot mej - är alltför stor för att kunna förnekas - kalla mej dum om du vill - ja jag är DUMMMM...
en omöjlighet - but nevertheless - not withstanding the fact - trosviss - though not at all trosviss- oviss - en sammanblanding av ord - that's it...
Att ha blivit utkastad - genom ett franskt fönster - det känns - inte bara känns - det till och med ä r helt OK.
There is - in fact - nothing more to be said.
To be sad - sadness - less - lessamhet - lessamheter - leds - leda - ledsen.
din kommentar #9 - peter - har du medvetet uttryckt dej så bristfälligt - åtminstone ett ord tycks saknas - *till slut tittade på henne* är det ngn som heter *till slut* - vem är *Gora Nital* - ? en del frågor förblir obesvarade - behöver egentligen inte besvaras - man sparar sin energi till sånt som bedöms vara viktigt - jag får nog klara mig utan ngt svar på dom här är frågorna - som jag sa ngn gång - jag tror det vara under *madonna* som en slags kommentar till *lunchdröm* - det är nästan väl så kul att kunna gissa som att verkligen veta...
Den här artikeln har politisk relevans av första rangen. Med hjälp av dessa nervgifter - neuroleptika - bryter man oerhört snabbt och enkelt ner en människa totalt. De kan på så sätt ersätta sedvanlig tortyr. Okunskapen om dessa medel är förbluffande! Ännu en evidens på hur primitiv psykiatrin egentligen är. Dessutom ett tecken på hur inkompetenta de repressiva agenturerna är, framför allt de amerikanska. Hade man drogat ner fångarna på guantanamo i stället för att hålla på och larva sig med allsköns fysisk brutalitet hade man fått ut så mycket mer information så mycket snabbare och med så mycket mindre återverkningar. USA är en supermakt på fallrepet.
Mina erfarenheter av psykvård har gett stoff till tre självbiografiska noveller:
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/10/seroquel.html
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/09/under-ytan.html
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/08/sjalavard.html
Sedan har vi ett aktuellt politiskt sammanhang. Regeringen förskingrar flera miljarder av skattebetalarnas pengar på "coachnimng", o dyl. Specifikt har Göran hägglund bestulit skattebetalarna på runt en miljard kronor avsatta för psykiatrisk vård. De skall i stället användas för propaganda med avsikt att "ändra attityder". Samtgidigt som psykliatrin bestjäls pöå resurser sker en vändning i repressiv riktning med ökad tvångsmedicinering förmedelst de avskyvärda nervgifter som vållat mig själv så oerhört lidande. Denna trend får ses som ett utslag av borgerlig mentalitet, till vilken socialdemokraterna alltmer tydligt ansluter sig.
Låt oss erinra oss att krav på mer pengar till psykiatrin restes efter ett antal vansinnesdåd som kostade människoliv. En del pengar avsattes kameralt. Nu berövas den psykiatriska kärnverksamheten dessa pengar som i stället kastas bort på rent flum. Göran Hägglund framstår onekligen som en av våra falskaste och förljugnaste politiker någonsin. Låt oss hoppas att hans parti åker ur riksdagen för att aldrig återkomma. Och den där jävla religionern de omger sig med visar ju vad den går för samtidigt, så den kan vi också helst vara utan.
Mina erfarenheter av religion har jag också gestaltat litterärt:
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/04/kontroll.html
.
http://nattljuset.blogspot.com/2009/09/fanrik-stolle.html
.
"Provocerande konst", var det ju. Jag är faktiskt OCKSÅ konstnär. Poet och författare.
.
Bara så Kristdemokraterna vet vem de har att göra med.
Jag utvecklar det aktuella politiska perspektivet. Det finns signaler om en nysatsning på repressiv tvångsmedicinering med neuroleptika. Målgrupp är inte mins sent insjuknade i den mest fruktade och för omgivningen farligaste psykiska sjukdomen: schizofreni; dessa skall nu prepareras inför den stupstocksregel som efter "jobbkongressen" även sossarna förstulet ansluter sig till av allt att döma. Onekligen framträder konturer av en samlad bild. Jag skall gräva i detta. Tillsvidare är det angeläget att den hotade kategorin, de "psyksjuka" själva, får upp ögonen för vad som är på gång, varför en idog och målmedveten upplysningsverksamhet behöver drivas.
Trilafon. Något mindre djävligt än de tre andra. Man blir inte lika deprimerad. Huvudeffekten är tristess, rastlöshet, irritation. Man blir aggressiv av trilafon. Illa fall blir jag.
.
Vilken förnedring man får utstå sopm "psyksjuk". Man är inte vatten värd, det spelar ingen roll vad man säger, man är en undermänniska i andras ögon. Bäst är personalen inom psykvården själv.
.
Ett tag fick jag dagligen hembesök av ett par undersköterskor från vårdcentralen. De hade bara en enda sak i huvet. De skulle tvinga mig att ta mina trilafon. Det spelade ingen roll vad jag sa. Det v ar ingen som lyssnade,. De bara köärde över mig. De bjäbbade opch bjäbbade och bjäbbade tills jag blev vansinnig och började skrika och gapa. Det ledde efter ett tag till att sjuksköterskan på vårdcentralen ringde polis, och, tja, och så kom det en polispatrull. Jag hade samtidigt ett annat helvete över mig orsakat av en komplikation som likaledes orsakades av psykvården; jag har behandlat denna i mina noveller, "haldol". Så det blev för mycket, jag satte mig till passivt motvärn och det blev ett jävla liv, och så in med mig på hispan och sen kom haldolhelvetet.
.
Så mycket förnedring man får utstå. Så mycket idioti. Så mycket fullstänigt meningslöst LIDANDE som orsakas inom vårdapparaten av tvärsäkra idioter som bara är ute efter att hävda sig till varje pris.
.
Mardröm, malström. Akta er för denna onda cirkus! Är man inte tokig innan, BLIR man det av detta. Tro mig. Jag VET. jag är veteran. Jag kan svängen utan och innan.
.
Vårdapparaten FRAMPROVOCERAR just de sjukdomstillstånd den anser sig bota. Så illa, så fullkomligt absurt är det. Det har jag själv fått upple´va upprepade gånger under nästan trettio års tid.
.
Grundproblemet stavas: neuroleptika. Dårpiller. Och den styrande fullständigt idiotiska principen: dessa vidriga nervgifter skall man till varje pris tvinga i redan djupt olyckliga människor. Mycket annan "filosofi" finns det inte.
"Psyksjuka" utsättes, således, för systematisk - strukturell - kränkning komuflerad som "välvilja". Denna smiiiilande "godhet" har i huvudsak ett enda syfte: att manipulera patienten, att förmå patienten att ta sin "medicin" dvs. neuroleptika; om patienten protesterar, postuleras utan närmare undersökning att patienten måste ha ännu mer. neuroleptika. Denna konstant fortgående kränkning bygger hos patienten upp ett hat, som denne sällan förmår definiera. Detta hat eliminieras inte alls av neuroleptika, tvärtom; man plogar det baara framåt somtidigt som snöplogen SKAPAR den snö som skall avlägsnas, och när utbrotten kommer, drar man givetvis fel slutsatser igen, eftersom den praktiskt rådande psykiatriska ideoliguin inte alls har med vetenskap att göra, utan konstituerar ett slutet och självbekräftande trossystem av just det slag Arthur Koestler talade om, när han förkastade kommunismen och psykoanalysen.
.
Fällan är att neuroleptika medför effektiv akut symtomdämpning. Så långt ser man. KLängre ser man inte. Och söker inte heller.
.
Sådan är neuroleptikakulten: fullständigt djävulsk. Och problemen späs på av den bedräglighet ledande politiker systematiskt ger prov på.
.
Det här är en långsamt framvältrande katastrof som sannerlifgen har fått plåga samhället alldeles för länge.
Man får förstås följa kejsar Marcus Aurelius' kloka råd och se filosofiskt på saker och ting. Detdär "äventyret" med Seroquel var, när jag tänker efter, så infernaliskt att man osökt föreställer sig en högre Regissör. Allting klaffade som ett genomtänkt rysarmanus. Personalen som omgav mig på klinken var inte alls otrevliga eller dumma, tvärtom. Två av sjuksköterskorna var snygga som filmstjärnor, och dessutom mycket trevliga. Hon som höll fast mig i duschen var en av dem, och hon var den klyftigaste och självständigaste på hela kliniken. Också medpatienterna var trevliga, och detta var ändå en psykosklinik. Jag kan omöjligt hysa minsta agg mot dessa människor. Tvärtom tycker jag synd om dem. De satt fast i ett ondskans osynliga maskineri de inte kände till. En sak är klar. Som stammisarna höärdvet, är jag troende. De här erfarenheterna har inte försvagat min andliga inställning, utan rakt tvärtom. Men det måste jag fundera på mycket noga.
.
Jag är INTE motståndare till pillerpsykiatri av något slags ideologisk princip. Dendär norrmannen, som gjorde mig helt förtvivlat, var en genuint hygglig person som bara var dum vid fel tillfälle. Dramat fick ju sin upplösning, och det sita han sa till mig var ungefär: "Ja, vad som är viktigt för oss är att du tar dina ergenyl..." Jag har efter lång erfarenhet konstaterat att detta råd var gott, och jag tar min medicin helt enligt ordination. Ergenyl är en lugnande och dämpande medicin med en helt annan verkningsmekanism än neuroleptika. Jag mår mentalt bättre av dem, mycket bättre. Varvar ner. Så visst finns det ljusglimtar i mörkret. Ergenyl är för övrigt mycket i bruk. Det brukar kombineras med neuroleptika. Min erfarenhet är att ergenyl är inte bara alldeles tillfyllest, utan dessutom för det terapeutiska syftet överlägset ensamt.
Jag ska också, ännu en gång, framhålla att jag inte har någon kritik att man fyra gånger tagit in mig för psykiatrisk tvångsvård. Det var fullt motiverat vid alla fyra tillfällena. Att det b lev fel med diagnoser och behandling rubbar inte den bedömningen. Intagning skall motiveras av tillståndet enbart. Det finns ockspå en uppfattning att psykvården är slapp och låter patienterna löpa. Det har väl stämt på sina håll. Det stämmer INTE i mitt upptagningsområde. Där följer man en utmärkt policy härvidlag.
.
Då och då har man hört talas om patienter som tuttat på, dödsoffer har förekommit. Jag undrar i mitt stilla sinne vad detta har varit för jävla amatörkliniker. Där jag har suttit: inte en chans. Inga tändare, inga livremmar etc. Regimen är hård, och det är som det skall vara.
En annan fälla man måste undvika är högervänsterdikotomin. Denna artikel är INTE vänsterkritik! Vänstern är inte bättre: den känner mycket väl till sakernas eländiga förhållanden, åt vilka högern gottar sig i skadeglädje; och ser nogsamt till att titta bort och prata om helt andra saker avd. Medelklassens Tjusighet, feminism, hbt, miljömupp etc. När det kommer till beslut i sak biträder den högern hemligt under sken av motsatsen.
.
Höger och Vänster: samma skit.
.
Till Höger: stupid elakhet. Till vänster: svekfull feghet. Det är hugget som stucket vilken av dem som förtjänar mest avsky. De debattörer som säljer sig till ena eller andra sidan förtjänar ingen som helst respekt. Våra politiker hotar demokratin.
.
Den bedömningen gäller på psykvårdens område liksom överallt annat i vårt sönderfallande Sverige.
En annan fälla man måste undvika är högervänsterdikotomin. Denna artikel är INTE vänsterkritik! Vänstern är inte bättre: den känner mycket väl till sakernas eländiga förhållanden, åt vilka högern gottar sig i skadeglädje; och ser nogsamt till att titta bort och prata om helt andra saker avd. Medelklassens Tjusighet, feminism, hbt, miljömupp etc. När det kommer till beslut i sak biträder den högern hemligt under sken av motsatsen.
.
Höger och Vänster: samma skit.
.
Till Höger: stupid elakhet. Till vänster: svekfull feghet. Det är hugget som stucket vilken av dem som förtjänar mest avsky. De debattörer som säljer sig till ena eller andra sidan förtjänar ingen som helst respekt. Våra politiker hotar demokratin.
.
Den bedömningen gäller på psykvårdens område liksom överallt annat i vårt sönderfallande Sverige.
NU FICK JAG UPP DET.
.
Mina erfarenheter är på INTET sätt unika. Bevis:
.
http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=20639
.´
Här finns mycket starka intressen involverade. Jag är nätveteran, och jag har redan sett motåtgärder vidtagas. Astra-Zeneca är beryktat för hänsynslös marknadsföring av just Seroquel.
.
Nu prövas journalistikens integritet. Att Regim och Rixnatt är Storkapitalets handångna vet vi. Det gäller båda blockebn lika.
.
Det här är ett jättescoop. Och det var jag som drog upp det.
NU FICK JAG UPP DET.
.
Mina erfarenheter är på INTET sätt unika. Bevis:
.
http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=20639
.´
Här finns mycket starka intressen involverade. Jag är nätveteran, och jag har redan sett motåtgärder vidtagas. Astra-Zeneca är beryktat för hänsynslös marknadsföring av just Seroquel.
.
Nu prövas journalistikens integritet. Att Regim och Rixnatt är Storkapitalets handångna vet vi. Det gäller båda blockebn lika.
.
Det här är ett jättescoop. Och det var jag som drog upp det.
Influensavaccinet är mycket omdiskuterat. Själv fick jag inga biverkningar. Men allting skall bedömas förutsättningslös. Jag har kikat runt på nätet och sett material som också för ett skeptiskt, kritiskt och tränat öga som mitt eget ger så pass mycket stöd för ryktet att fler har dött av vaccinet än av influensan, att en närmare granskning absolut måste anses påkallad. Det står ockå klart att myndigheterna HAR någonting att dölja, eftersom avtal om ev. skadeståndsanspråk äör HEMLIGSTÄMPLADE. Vår regering framstår i allt skummare dager.
Den givna frågan som nu oundgängligen måste ställas är: hur många DÖSFALL har Seroquel orsakat?
Det här är så allvarliga saker att största tydlighet är av nöden. Då¨är en del upprepningar pedagogiskt påkallade.
.
Jag erinrar om statsministerns konstaterande att det är mycket svårt att bli klok på vad socialdemokraterna egentligen vill. Nyss har vi haft en "jobbkongress" som efter massor av buller och bång med åtföljande ovationer för sig själv slog svenskt rekord i politisk vaghet.
.
Om regeringens förbud mot kronisk sjukdom, stupstocksregeln, sade man ingenting. Däremot gjorfde man ett extremt diffust uttalande om sjukförsäkringarna i allmänhet, med betonande av mantrat "arbetslinjen", vilket anses låta fint och vackert. Jag härleder att sossarna accepterat stupstocksregeln, som drabbar många psykliskt sjuka.
.
Dessa stackars människor, som alttså har utförsäkring att se fram emot, är verkligen de SISTA en rationell arbetsgivare anställer. Så det lär bli socialbidrtag i stället. Tanken är att NEUROLEPTIKA skall hålla dem lugna och fina så de bär sig ordentligt åt i arbetslivet.
.
Det är sådana cyniska uträkningar som ligger bakom all fluffig retorik med fina ord som Utanförskap och Arbetslinjke. Sannerligen hög tid att de hotade vaknar till och varsnar vartåt det barkar hän.
.
Jag fruktar att denna oerhört utsatta grupp i samhället har inga politiska vänner överhuvud taget. Ingen sympati från allmänheten heller.
.
I anslutnimng till "coachnings"-skandalen erinrar jag om en miljard kronor öronmärkta för psykvård undandragits denna för att i stället påverka arbetsgivarnas "attityder", vilket ju är bara rent bedrägeri och förskingring av skattemedel. Den som med största glädje presenterade detta synnerligen etiska och medmänskligt varma åtgärdspaket var Göran Hägglund. Han är den ansvarige. Han är den skyldige.
.
Hans parti är kristdemokraterna.
.
Vad betyder "Krist"?
För att inte hamna i en sådan situation *in the first place*: Undvik - *if possible* - att utsätta Dig för alltför mycket påfrestning under alltför lång tid!
Ska vi inte tänka EFTER nu äntligen.
.
"Ändra attityder". En miljard. Vad är tankegången? Viilka analyser och utredningar ligger bakom detta paket? närmare bestämt? Varför inte satsa dendär miljarden på fler vårdplatser? Jag helt sonika fattar inte.
.
Jfr. sedan det här "coachnings"*-eländet. Tre miljarder. Varför inte satsa dessa tre miljarder på riktiga jobb, så åtminstone några kommer i arbete? Det finns lixom de jobb som finns, de blir inte fler för att fler springer runt "som skållade råttor" och söker samma jobb, såvitt jag rimligen kan förstå, men det är klart ett antal "coacher" får ju jobb, förståss.
.
Fyra miljarder surt ihopsläpade skattekronor - på vaddå? närmare bestämt? Till vad kunde man ha använt pengarrna till i stället?
.
Nej, det här är absurt. Det är överhuvud taget inte vettigt. Man får ett intryck av overklighet. Ångest!
.
*Det här är Sverige. Här påratar vi svenska. Det heter inte "coachning". det heter "handledning". - inte kan de prata rent heller!
.
.
Peter! Har du inte fått kompensation? D e n stunden - jag nämner ej vilken - kompenserade väl - med råge - allt det andra!? Vid närmare eftertanke! (*Sexualpolitiskt klargörande*) (Det säger väl en del även om mej - att jag fastnade just vid d e n detaljen bland allt det andra som sades - jag tänker på #24 här ovan...)
Malplacerad som jag är: - ett minne från min tid som *tysk korrespondent* i Lidköping på 1960-talet: *Bei Durchgang unserer Buecher stellen wir fest...* = ett sätt att - brevledes - uttrycka något - inom ramen för *Bokföringsavdelningen*...
*aus dem Rahmen fallen* - was heisst das?
God morgon, Marianne! :o) Och så har vi Undergang des Abendlandes.
*Om i ödslig skog ångest dig betog - kunde ett flyktigt möte vara befrielse nog...*
Hjalmar Gullberg. Själv har jag ingen ångest men alla andra borde ha. Jag blir förbannad i stället. Ta den här jävla bloggsfären. En handfull nördar¨, hälften allianspack, hälften rödgrön röta. Meningslöst partipolitiskt käbbel bara för att fiska röster och göra karriär, att de inte FATTAR hur de förnedrar sig själva inför oss allihopp. Och den där jävla "jobbkongressen" sen! Fick vi NÅGOT klart besked om någonting? Nej, naturligtvis inte. Och så denna SJÄLVGODHET. Lismare och myglare är vad de är allihop, politiker är ett jävla pack, det är just vad de är, fy fan jag SPYR!!!
.
Gå in på knuff.se, ständigt samma tjogtal namn överallt, bara kolla deras innehållslösa babbel. - Höger och Vänster, samma skit, de skiter i folket och tänker bara på sig själva. Vem bryr sig!
Peter! Jasså! Själv kom jag inte på vem poeten var! Du är bildad! Jag ej!
Peter! @39: *Själv har jag ingen ångest* - Men läs #33, 07:51, näst sista stycket: *Ångest!* - just det ordet skrev ju du med utropstecken!
Ja, i princip alltså. Lite knäpp är jag ju, hade jag inte vatt det hade ju det här aldrig kommit upp, så man får ta det ena med det andra. Nu ska jag ta mina Ergenyl igen. :o)
ja man får ta det ena med det andra när det gäller dej peter - så är det när det gäller mej mä...
Jaja. Nu är Zelma här igen. Den här gången har hon stora trekantiga ögon. Håller monolog. Bob och Maja lyssnar artigt. Själv skriver jag fransk poesi. Vi har trevligt tillsammans.
Peter! Att D u tänker på m e j ibland! Bara däää - äää nästan fööör mycke... Sååå ääär det. Jag kan knappt ta emot detta... (Vilka är Bob och Maja? - Husdjur? *Pets*?) - jag kan faktiskt inte så mycket franska - men skulle gärna vilja kunna . . . (though Spanish not at all - Du behärskar visst bl a det spanska språket - jag vet inte varför jag aldrig varit lockad av det språket - nu är det för sent att börja lära sig ett nytt språk - känner helt enkelt inte för det - förlåt - det skulle ju vara ett plus om jag kunde möta dej på den spanska vägen - men du kanske inte heller behärskar det tyska språket till fulländning - jag kanske iaf kan lite mer tyska än du - tack vare alla år tidigare i mitt liv då jag hållit på och tragglat med det språket ... men svenska kan vi ju kommunicera hjälpligt på/via/med och även engelska - det räcker ju långt bara det - och en kärleksfull attityd kan underlätta mycket - usch vilket svammel - du tycker inte om att jag svamlar så här mycket - men du ä r ju generös - lika med kärleksfull - mot mig - om jag visar mig kärleksfull gentemot dig - that's at least an impression I've got - Cheerio Peter! Varför ta till överord - jag har ju redan i n n a n jag kände dig - men hade en slags intuition - en aning - sagt att jag inte nog kan betoona att jag ä l s k a r dig - vad ska jag då säga n u - nu när jag börjar lära känna dej så smått ... Once more: Cheerio Peter!!! Beträffande #44: låter m y s i g t - h a r m o n i - respekt och kärlek i kombination... PS: men v a r är Pia *Vilda* Nordin - hon bör o x å vara med i den harmoniska bilden!
Yours #44: For Me That's Poetry!!!
Peter! Ann Heberlein: Jag uppfattar henne som *tunn* - hittar inget annat ord... Har Du, Peter, läst hennes artikel i gårdagens DN?
Zelma det är ju som du tidigare sagt min demon... vad nu dä ä... jag börjar nu fatta - jag *bedriver* något som kallas monolog - inget att lyssna på - inget att bry sig om - i alla fall inte för peter - någon dialog är det ej fråga om - något samtal - något utbyte - är det ej fråga om - jag tolkade det så som jag ville tolka det - nämligen som kärlek - men det är inte det det är fråga om ... men vi hade/har det trevligt tillsammans - så sa han visst - vad menade han med det ... så skulle han väl inte ha sagt om han hade tyckt att jag var alltigenom otrevlig...
någonstans i det virtuella rummet är vi tillsammans...
å ja som trodde att han sen kl 15.24 igår tills nu dagen därpå kl 07.42 hade bemödat sej att åtminstone något litet kommentera det jag sagt ovan ... men icke! - Sånnn är han!!! En utmaning!!!