Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Världens bästa generation?

Daniel Strand om Världens bästa generation?

Myten om flexälskande unga gynnar bara arbetsgivare

Den ständigt upprepade myten om unga som skyr fasta jobb och älskar flexibilitet passar bara alltför väl kapitalismens intressen, skriver Daniel Strand, bland annat tidigare sommarredaktör på Newsmill.


Om författaren

Daniel Strand är journalist och driver bokförlaget Ink. I somras var han vikarierande redaktör på Newsmill.

Vi 80-talister är en splittrad och brokig generation. Uppvuxna i skarven mellan det gamla och nya samhället, mellan folkhem och nyliberalism, mellan "tryggheten" och "friheten", mellan statens och marknadens diktat. Gamla nog att ha fått ta del av folkhemsprojektet sista kaksmulor i form av kommunala musikskolor, sommarkolonier och skoltandläkare. Unga nog att ha fått order om att sudda ut anteckningarna i skolböckerna för att lämpa över dem på nästa årskull.

För tidigare generationer som på ett mer aktivt sätt fick del av folkhemsprojektet innebar 1990-talet att det var dags att ta farväl. Ironiska komiker födda på 1970-talet började älta en barndom i skuggan av offentliga linoleummattor och sockiplast. Borgerliga ledarsidor hetsade alltmer högljutt mot välfärdsstaten. Ett gäng folkhemsnostalgiker bombhotade 1997 julhandeln i Stockholm i protest mot nedmonteringen av välfärden. Gruppen kallade sig "Vi som byggde Sverige".

80-talisterna drabbades inte av samma panik. För en generation som aldrig fått ta del av folkhemmet fanns ingen anledning att explodera i vare sig triumferande vrål eller gråtmild nostalgi. Vi var generationen som inte byggde Sverige.

För en generation som varken byggde Sverige eller kunde knyta sina liv till någon av de stora ideologiska berättelserna blev det naturligt att söka sina rötter på annat håll. 80-talisterna, sägs det ofta, blev extrema individualister. Vi blev en identitetsfokuserad generation som ville satsa på oss själva och förverkliga våra drömmar. Och visst stämmer det att det sällan varit familjen, klassen eller någon annan traditionell social gemenskap som vi identifierat oss med. Vi har haft lättare att engagera oss i våra individuella projekt och pussel.

"Om det är något min generation har fått höra så är det att vi ska våga satsa", skriver Gustav Fridolin i sin bok Blåsta. Fridolin argumenterar i boken för att individualismen och kampen för självförverkligande inte är några grundläggande karaktärsdrag hos unga människor. Istället, menar han, är det framför allt de osäkra förhållandena på arbetsmarknaden som tvingar oss att ständigt agera som små minientreprenörer. När man inte längre kan stövla in på närmaste fabrik och ta första bästa jobb, när arbetslösheten är ett ständigt överhängande hot - då måste man vässa armbågarna, peppra CV:t och kamma sig noggrant. Då måste man vid varje tänkbart tillfälle göra sig till en så attraktiv aktör på marknaden som möjligt.

Med tanke på detta finns det ingen orsak att moralisera över 80-talisternas individualism. Fixeringen vid den egna personen är inte vårt eget fel, utan snarare en direkt följd av en samhällsordning där en ekonomisk logik styr varje steg vi tar, där vi i första hand agerar som marknadsaktörer och i andra hand som sociala varelser. Som den amerikanska statsvetaren Wendy Brown påpekar får de nyliberala samhällena i västvärlden sina medborgare att "upphöra att vara en gemenskap" och förvandlar dem "istället till en grupp individuella entreprenörer och konsumenter."

Browns kommentar är på många sätt belysande för Sofia Falks och Carlos Rojas tidigare inlägg om 80-talisterna här på Newsmill. Skribenterna, två extremt framgångsrika mediefigurer (eller "medieentreprenör", som den sistnämnde kallar sig) födda på tidigt 1980-tal, skriver varsin text som mest av allt påminner om ett CV. De berättar att de startat tidningar, arbetat på ambassader, föreläst, rest, bildat företag, varit i PR-branschen. Artiklarna kantas av ord som "starkt självförtroende", "kraft och energi", "fast forward" och "vinna-vinna-situation". Falk och Rojas vill anpassa arbetsdagen efter eget behag, och kan inte tänka sig ett jobb som inte tillvaratar deras personliga kompetens. Sofia Falk, som inte blygs för sin individualism, skriver: "Det är klart att jag måste prioritera mig själv. Mår inte jag bra, presterar jag inte bra."

Falk och Rojas framstår vid första anblick som två urtypiska 80-talister. Men hur representativa är de egentligen för sin generation? Och vem är det som tjänar på att de reproducerar bilden av den frisläppta, oberoende och fast anställnings-skygga 80-talisten? Flexibilitet, valmöjlighet, utmaning, kompetens - alla är de honnörsord i en global kapitalistisk ekonomi som premierar korta anställningar, minskad arbetstrygghet och individuellt företagande.

Att företrädare för närlingslivet söker göra dessa begrepp till paroller för de nya generationer som ska slussas ut på (den obefintliga) arbetsmarknaden är naturligtvis inte särskilt förvånande. Det ligger helt i linje med deras ekonomiska intresse.

Men när 80-talisterna själva ställer sig i rad för att göra anspråk på dessa epitet blir det sorgligt. Hade Carlos Rojas menat allvar med att hans generation inte underkastar sig auktoriteter borde han kanske ha problematiserat begrepp som "valmöjlighet" och "utvecklande entreprenörsskap". Hade Sofia Falk verkligen trott att världen går att förändra hade hon kanske försökt att skärskåda schablonbilden av 80-talisten som otålig, illojal och egocentrisk. Istället verkar de bara tradera samma gamla myt om den oberoende, rastlösa, individualistiska och övervinneliga 80-talisten som aldrig skulle kunna tänka sig att jobba nio till fem, men gärna lever sitt liv i olika chattkanaler.

Samma myt som legitimerar politiska angrepp på lagar om anställningsskydd och arbetsrätt. "Jobbet är inget nio till fem-jobb för mig", skriver Sofia Falk. "Det är snarare en identitet, ett sätt att vara". Retorikkonsulten Elaine Bergqvist fortsätter hennes tankegång i en egen artikel: "Mardrömmen är ett nio till fem-jobb".

Säg det till de 142 000 svenska ungdomar under 24 år som just nu går arbetslösa. Att spy galla över nio till fem-jobben när var fjärde person i er generation saknar arbete är lika taktlöst som föraktfullt. Vems ärenden går ni egentligen?






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/13660

32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vi går väl våra egna ärenden? Det är nonsens att avfärda åsikter för att man anses gå andras ärenden. Huruvida man är liberal eller soclaiist, gillar att jobba 9-17 eller mitt i natte, osv, beror inte på att man går någons ärenden.

Permalänk | Anmäl #1 Jonas, 2009-11-05, 14:24

"Fixeringen vid den egna personen är inte vårt eget fel, utan snarare en direkt följd av en samhällsordning där en ekonomisk logik styr varje steg vi tar, där vi i första hand agerar som marknadsaktörer och i andra hand som sociala varelser."

Ekonomi betyder hushållning, Daniel Strand. Vad är felet med att fördela resurser på ett långsiktigt hållbart sätt?

Att arbetsmarknaden ser ut som den gör beror på demografin. Massinvandring leder till överskott på människor vilket leder till dumpning av sociala villkor, t.ex. hög arbetslöshet, vilket Sverige är ett skolexempel på.

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2009-11-05, 14:23

Välskrivet och insiktsfullt. Fast som 70-talist håller jag nog inte med om slutsatsen.
För att komma ur rävsaxen med de allt färre jobben för unga tror jag det måste till en kreativ förmåga att se var behoven finns idag. Och då inte de behov som Arbetsförmeding, bemanningsbransch och media talar om, vilket är att låta auktoriteterna styra, utan de verkliga behoven. Exempelvis skulle unga människor kunna fylla behov inom den sociala sektorn (skola, äldreomsorg, socialtjänst) där välfärdens revor är oacceptabelt stora. Genom att visa vad unga konkret kan göra - och inte med tjusiga ord à la Rojas - kan arbetsmarknaden börja vridas till de ungas fördel.

Permalänk | Anmäl #3 Daniel Claesson, 2009-11-05, 14:36

Mycket väl skrivet!

Permalänk | Anmäl #4 Fågeln, 2009-11-05, 14:53

Men sluta ljug, Bo T!
Om du nu vurmar så mycket för en ekonomistisk syn på saker borde du väl ha koll på att alla individer i ett samhälle är produktiva. Oavsett om det är vårdpaket som inte kommer att jobba en dag i sitt liv eller vuxna invandrare som vi s.a.s. får gratis och kommer med en massa arbetskraft så är alla, precis alla, anställda i den sociala fabriken och genererar genom sin blotta existens tillväxt. Det är helt enkelt inte sant att någon medborgare är mer tärande än någon annan i ett totalperspektiv. Klart att vissa kostar mer för staten än andra, men ekvationen är ändå enkel. Mer folk - mer marknad. Och det är väl marknadsexpansion som är grejen, åtminstone för dumliberaler?

I övrigt var det här kanske den bästa artikeln jag läst på newsmill, hoppas inte kommentarshaveristerna havererar sönder allting bara.

Permalänk | Anmäl #5 blahaja, 2009-11-05, 15:48

SAF i alla deras olika inkarnationer har sagt detta om varje "-talistkull" sedan 70-talet. Självklart är det ett led i deras strävan att luckra upp regelverken för anställningsformer och anställningsskydd. Om man lyckas etablera bilden av att "mardrömmen är ett nio till fem-jobb" så når man snabbt genomslag i sina krav på slopande av turordningsregler mm.

När sedan sådana debattörer som ovan refererade Falk, Rojas och Bergqvist självsäkert upprepar samma slagord så går de naturligtvis sina egna ärenden. På sikt ser de sig själva nämligen i arbetsgivarrollen.

...Gud hjälpe deras anställda!

Permalänk | Anmäl #6 Lövet, 2009-11-05, 15:52

Blahaja. Det är så dumt, det du skriver, att jag knappt vet var jag ska börja...

Konsumtion och produktion är lika stora (i längden). Om Sverige tar emot en massa människor som ska vara med och konsumera men inte producerar något så blir konsumtionen per människa lägre, alltså sjunker standarden!

Om det är något som är tydligt i dagens Sverige så är det just det.

Om vi hade sökt ekonomisk tillväxt istället för socialdemokratisk röstboskapstillväxt skulle vi ha satsat på arbetskraftsinvandring istället för bidragsinvandring.

Permalänk | Anmäl #7 Bo T, 2009-11-05, 16:23

Insiktsfullt och välskrivet. Du sätter ord på de tankar jag har haft när jag har läst de tidigare inläggen. Mycket bra kritik!

/83:a

Permalänk | Anmäl #8 Plupp, 2009-11-05, 16:26

Tack för att du genomskådat syftet med den här beställningskampanjen från Svenskt näringsliv. de har säkerligen skrattat gott när de sett åttitalist efter åttitalist klyschigt upprepa varje kapitalistiskt slagord tack vare att de blivit lite smickrade av uppmärksamheten och möjligheten att få slå sig på bröstet. Hand i handske. Det kanske är det som i backspegeln så småningom kommer att känneteckna åttitalisterna: Generationen som lade krokben för sig själva!

Permalänk | Anmäl #9 Anders132323, 2009-11-05, 16:46

Väldigt bra skrivet!
Uppskattade framförallt första halvan. Men håller inte riktigt med om slutsattsen. Rätta mig om jag har fel men det känns som att ditt huvudbuskap är att vår avsaknad av tillhörighet försvagat oss och gjort oss till lätta byten för det kapital som nu ska komma och utnyttja oss. Ett kapital som lockat oss med stora valmöjligheter för att sedan bjuda ut ett magert utbud.

Personligen tror jag att vår individualismen och längtan efter självförverkligande styrkt oss. Den har på något sätt frigjort oss från den existerande marknaden genom att ge oss modet att skapa egna värden och företag. Den har gett oss viljan att förändra den arbetsmarknad som enligt vårt perspektiv ser oss främst som arbetskraft och inte som individer. Jag är övertygad om att vi kommer göra allt för att skapa en arbetsmarknad med större rörlighet och större möjligheter att hitta arbeten som vi trivs med.

Om det är någon grupp som aktivt arbetar för att skapa denna arbetsmarknad så är det 80-talist entreprenörerna.
Måste instämma med Lövet ovan. Falk och Rojas ser sig själva som arbetsgivare, men jag tror inte att de ser sig själva som kapitalismens företrädare, jag tror de ser sig själva som personer som tillsammans med övriga 80-talist entreprenörer kan skapa något nytt och spännande.

Frågan är om 80-talistens dröm om ett mer meningsfullt arbete är en illusion? Det är möjligt, men om så är fallet så kommer i alla fall aldrig jag lägga skulden på den fria marknaden.

Permalänk | Anmäl #10 Schmack, 2009-11-05, 16:52

Väl skrivet. Att vi 80-talister jobbar heltid i så låg utsträckning är inte för att vi är lata, utan för att vi inte får jobb. Ge folk över 60 två tredjedelar av lönen, samma sak som centern vill ge oss unga, så att köttberget pensionerar sig nån gång :P

Permalänk | Anmäl #11 85:a, 2009-11-05, 18:00

Den här artikeln utger sig för att vara vänster. Men det författaren egentligen säger till unga som arbetar är att de ska hålla käften och var glada över att de ens har arbeten. Så talar högern.

Det värsta man kan säga till någon som offrar sin hälsa och sitt psykiska välbefinnande på ett 9 till 5-jobb är att det minsann är tio gånger värre att vara arbetslös. Det är sådana attityder som får knegare att ta livet av sig, precis som på France Telecom.

En progressiv vänster borde lyssna till kritiken mot 9 till 5-slitet. Att många är arbetslösa får aldrig bli en ursäkt för arbetsplatser där dagarna blir längre, lönerna mindre och cheferna mäktigare.

Solidaritet mellan arbetslösa och löneslavar!

Permalänk | Anmäl #12 Så sjukt trött , 2009-11-05, 19:08

Bra skrivet, instämmer till fullo.
Tycker 40-talist

Permalänk | Anmäl #13 Observer, 2009-11-05, 21:06

Bo T. :

"Att arbetsmarknaden ser ut som den gör beror på demografin. Massinvandring leder till överskott på människor vilket leder till dumpning av sociala villkor, t.ex. hög arbetslöshet, vilket Sverige är ett skolexempel på."

Kan du förklara det där lite bättre? Ofta beskylls invandring för alla möjliga negativa effekter på "vårt" (homogena?) samhälle. Är det inte att "invandrarna" (som homogen grupp?) stjäl våra jobb så lever de på bidrag och gör ingen nytta.

Kan du reda ut det där för mig?

Lustigt (eller sorgligt?) hur du alltid lyckas göra din inlägg så odelat pessimistiska, det finns alltid "de andra" att skylla på. Är det inte muslimer med sina kvinnofientliga värderingar så är det feminister som inte vill att vi ska vara låsta i destruktiva könsroller.

Tänk på att det enda värdet som människa och individ i ett samhälle (och därmed gemensam, social grupp) inte bara är att vara en ekonomisk motor, utan det är också hur man beter sig och behandlar andra människor - något som inte visas i någon statistik, men likväl betyder enormt mycket för ett välmående samhälle.

Permalänk | Anmäl #14 Ratatosk, 2009-11-05, 21:15

Bo T. :

"Att arbetsmarknaden ser ut som den gör beror på demografin. Massinvandring leder till överskott på människor vilket leder till dumpning av sociala villkor, t.ex. hög arbetslöshet, vilket Sverige är ett skolexempel på."

Kan du förklara det där lite bättre? Ofta beskylls invandring för alla möjliga negativa effekter på "vårt" (homogena?) samhälle. Är det inte att "invandrarna" (som homogen grupp?) stjäl våra jobb så lever de på bidrag och gör ingen nytta.

Kan du reda ut det där för mig?

Lustigt (eller sorgligt?) hur du alltid lyckas göra din inlägg så odelat pessimistiska, det finns alltid "de andra" att skylla på. Är det inte muslimer med sina kvinnofientliga värderingar så är det feminister som inte vill att vi ska vara låsta i destruktiva könsroller.

Tänk på att det enda värdet som människa och individ i ett samhälle (och därmed gemensam, social grupp) inte bara är att vara en ekonomisk motor, utan det är också hur man beter sig och behandlar andra människor - något som inte visas i någon statistik, men likväl betyder enormt mycket för ett välmående samhälle.

Permalänk | Anmäl #15 Ratatosk, 2009-11-05, 21:16

Mest intressanta artikeln i denna iscensatta debatt. Det går naturligtvis inte att generalisera för en hel generation, men kan bara tala om min vänkrets. Är sista året på min femåriga tekniska utbildning, och det samtliga av min kompisar drömmer om är ett 9 till 5 jobb. Att gå till jobbet, jobba sina 8 timmar, sen gå hem och koppla bort det. Att på fredagseftermiddagen helt kunna släppa jobbet och ägna sig åt fritid under helgen. Att ha betald semester 5 veckor om året. Vilken dröm.

Permalänk | Anmäl #16 mrMunson, 2009-11-05, 21:37

#5
Du får gärna förklara varför vi i rika Sverige skall sno medborgare från andra länder om nu varje medborgare är en sån tillgång. Behöver inte mindre bemedlade länder sina egna medborgare då? Jag tycker det är ganska fult av oss att låta fattigare länder stå för en persons utbildning, sen skall vi i rika Sverige sno åt oss den. Det är inte direkt solidaritet utan nationell egoism. Vi borde vara solidariska med fattigare länder och ge tillbaka deras medborgare så dom kan bidra till den ekonomiska utvecklingen där.

Permalänk | Anmäl #17 mrMunson, 2009-11-05, 22:02

Tack Daniel för en sansad artikel i denna annars fåniga debatt,

Jag håller inte riktigt med i allt du säger men alla har ju rätt till sin egen åsikt och du är i alla fall vidsynt, till skillnad från de andra artikelförfattarna.

Jag vill bara förklara varför vi äldre är så upprörda över förändringarna i samhället.
Det är helt enkelt för att vi har en barndom, ungdom och uppväxt som var helt annorlunda än er.
Som barn var man aldrig rädd för vuxna. Brott var så främmande i vardagen att vi aldrig ens tänkte på det. Man kunde lägga sin cyckel mitt i parkleken över natten och den var alltid kvar på morgonen.
Ingen snorunge stal våra veckopengar med knivhot. Som ungdom kunde man gå hem kl 3 på morgonen utan att oroa sej för att bli nedslagen, Glömde man att låsa sin ytterdörr så var det ingen som tömde lägenheten, o.s.v.
Samhället var inte perfekt men folk visade varandra respekt och ställde upp för varandra till skillnad mot idag.
Synd att ni 80-talister inte har den erfarenheten.

Permalänk | Anmäl #18 Eric Forsberg, 2009-11-06, 01:41

@Eric

Väldigt tråkigt att du känner att du är rädd hela tiden, eller tror att alla unga är det idag. Jag är själv 28, när jag var barn blev aldrig min veckopeng snodd genom knivhot, min cykel blev inte heller snodd fast jag inte alltid låste den. Jag gick heller inte omkring och var rädd för det. Men det är klart det kunde ha hänt, och det kunde det nog gjort på din tid också. Jag har som ungdom bott i Stockholm, Barcelona, Malmö och nu bor jag i New York. Jag har bott i områden där det varit mycket fattigdom, och även i områden som räknas som "trygga". Jag har gått hem 3 på natten, irrat omkring i diverse konstiga gränder, träffat på alla möjliga människor men jag har aldrig råkat ut för något farligt. Jag kanske haft tur. Jag har iallafall haft tänkt att jag inte vill gå omkring och känna mig rädd hela tiden. Lever man med rädsla konstant begränsar man sig, och när det väl händer kommer man tänka "typiskt".

Jag vet inte varför vissa är så rädda och varför andra inte är det, men jag förstår att man blir rädd om man tar till sig de populära nyhetsmedia idag. Då får man lätt känslan av att det är våldtäkter, rån, mord, kravaller och skit överallt. Och då ökar rädslan för andra människor. Vi blir alla rädda för varandra. Det är lite trist...

Jag tycker mig dessutom hitta människor som visar respekt och ställer upp för mig och andra på de flesta platser. Självklart tycker jag det finns mycket idioter också, men så har det nog alltid varit. Kanske känns alla hot närmare idag, då vi har blivit än mer globaliserade och alla problem och konflikter känns närmare...

Permalänk | Anmäl #20 Ratatosk, 2009-11-06, 19:04

"Ratatosk"

Alltid någon som ska missförstå en. Jag är personligen inte rädd att vara ute men jag vet att många äldre, kvinnor och barn alltid är försiktiga på kvällen.
Jag ville faktiskt bara upplysa att samhället har blivit så mycket råare än förr och det finns inga tendenser till att det skulle vända.
Det är ju trevligt att du personligen har varit skyddad men det betyder ingenting, då vi dagligen hör och läser om hot, rån, misshandel, våldtäkt, kidnappning, mord och terror. Sådant var sällsyntheter förr och skapade jätterubriker, medan man idag gäspar sej igenom en notis i tidningen. -Varför bry sej? I morgon händer något nytt!
Våra fängelser är överfulla. Brotten har blivit råare. Fler och fler brottslingar har och använder vapen. Vi har importerat 1000-tals kriminella från andra länder. Varje Terrororganisation med självaktning har en bas i Sverige o.s.v.
Jag tycker inte att vårt samhälle har blivit bättre och anser att något måste göras, snarast. Tyvärr verkar det inte som att 80-talisterna orkar lyfta näsan från datorn. Ni kanske reagerar när den blir stulen!

Permalänk | Anmäl #21 Eric Forsberg, 2009-11-06, 22:47

Eric

Ja, det är lätt att bli missförstådd ibland. Du skriver:
"Jag vill bara förklara varför vi äldre är så upprörda över förändringarna i samhället."

Eftersom du skrev "vi" tolkade jag det som att det även innefattade dig, inte att du bara förde andras talan.

Sedan vet jag inte om jag varit mer "skyddad" än någon annan, jag har ju som sagt hänt att jag många gånger drällt omkring på väg hem 3 på morgonen många gånger, och jag har väl precis som alla andra då riskerat att bli utsatt för rån eller misshandel t.ex. Inte heller har jag bott i några gated communities om man säger så, utan tycker mig fått en ganska nyanserad bild av områden som oftast målas upp på ett väldigt ensidigt sätt i media - vilket senare ofta reproduceras av folk som konsumerar dessa media i det vardagliga livet, däribland internetforum.

Jag vet inte hur gammal du är eller vilken gyllene tidsålder du referarar till när du menar "förr". Hur långt ska vi gå tillbaks? 30 år? 50 år? 100 år sedan när ex. kvinnor inte hade rösträtt?

Vi har också ett helt annat informationssamhälle idag än "förr", vi kan läsa om varenda liten konflikt som händer i varje hörn av världen bara genom att surfa lite på nätet. Detta gör såklart att det kan kännas som att det är livsfarligt att gå ut ur huset eller råka hamna i Rosengård, fast det kanske inte riktigt är så farligt.

Vet inte exakt vad du menar med att vi "importerat 1000-tals kriminella". För det har vi väl inte gjort? Det har säkert kommit in invandrare som begår brott, men de flesta gör det inte. Vore konstigt om man skulle välja att inte släppa in några invandrare alls för att det finns en stor risk att några få procent av dem kan begå brott.

"Tyvärr verkar det inte som att 80-talisterna orkar lyfta näsan från datorn. Ni kanske reagerar när den blir stulen!"

Ganska löjlig kommentar måste jag säga. Jag tycker personligen att kategoriseringen "80-talister" är rätt intetsägande, soma att alla vi 80-talister från 80-89 har någon gemensam nämnare. Jag känner många 80-talister som gör väldigt mycket och vill skapa ett bättre samhälle och värld. Det är ju heller inte vi som skapat den värld vi lever i, det har generationerna innan oss gjort. Men vi har alla, oavsett generation del i att forma vår gemensamma framtid.

Permalänk | Anmäl #22 Ratatosk, 2009-11-07, 22:02

"Ratatosk"

-Vill man inte förstå så kan man inte förstå!
Jag är 53 är gammal och har varit på platser och träffat människor som skulle få håret att resas på dej, Har även bevittnat och avhjälpt brott, så tro inte för en sekund att jag är rädd för nåt.
Du pratar fortfarande bara om dej själv, som en äkta 80-talist, vilket fortfarande är oviktigt i det stora hela.
Visst har nyhetsflödet utökats men jag kommenterade förändringar i Sverige, inte utlandet.
Jag skrev aldrig att alla invandrare är kriminella men du är rätt blåögd om du inte har märkt att vi har importerat mängder av kriminella till Sverige. Bara ett litet exempel är den Jugoslaviska maffian som styr Stockholms krogar. Kan skriva en hel lista om detta.
Det kanske är dags att vakna upp, ställa sej på palisaderna och göra något aktivt för kommande generation istället för att skriva onyanserade nät-kommenterer. Jag skrev angående Daniels artikel. Kanske du borde göra samma sak?

Permalänk | Anmäl #23 Eric Forsberg, 2009-11-08, 01:05

Det här var ett av de bästa inlägg jag läst på Newsmill. Särskilt gällande det här ämnet.

Permalänk | Anmäl #24 Loffe på jobbet, 2009-11-08, 13:55

Eric

Jag menar inte att du har helt fel i allt du säger, bara att det du skriver är ett av många sätt att se på det. Jag skriver om mig själv för att jag utgår från egna erfarenheter, inte bara andras. Jag menar bara det är många som inte är rädda också, fast risken att bli utsatt för något finns även för dem. Det har inget med att jag är 80-talist att göra. Dra inte alla över samma kam.

Angående importen så tänkte jag mest på ordvalet, vad jag vet så beställer svenska staten inte hit kriminella människor.
Du skriver att du pratar om Sverige, men idag är det rätt svårt att prata om Sverige som ett isolerat samhälle, då vi lever i en extremt globaliserad värld (på ont och gott). Kanske hade vi exempelvis inte haft kriminella människor från forna Jugoslavien om Europa hade agerat lite bättre under krigstiden, vad vet jag.
Med detta menar jag inte att Sveriges invandringspolitk är lysande.

Vad jag själv har varit med om eller hur pass engagerad jag är har du ju faktiskt ingen aning om. Jag håller med dig om att man inte bara ska sitta och föra laptopdiskussioner (som du själv verkar ha gott om tid för), utan vara aktiv och engagerad "IRL". Däremot tycker jag att det kan vara mer givande att diskutera med folk på nätet än att passivt kolla på TV.

I övrigt instämmer jag i berömmen över Daniels artikel. Den var riktigt bra.

Permalänk | Anmäl #25 Ratatosk, 2009-11-08, 23:40

Bra skrivet Daniel!

Permalänk | Anmäl #26 Leo Drougge, 2009-11-10, 12:59

Att 9-5 skulle vara ett mardrömsjobb? så kan det nog vara för en del, medans andra har det som sin högsta önskan, vi på Unionen jobbar för att alla ska ha arbetstider som passar individen i den fas i livet man befinner sig just nu.

Permalänk | Anmäl #27 Kent Ackholt, 2009-11-10, 13:12

9-5-jobb??
Suck, att det självklara ska behöva förklaras om och om igen:
11-5-jobb vore det bästa för oss alla. Dela på de jobb som finns.
Bryt myten om den eviga tillväxten.

Permalänk | Anmäl #28 Sture, 2009-11-10, 13:40

Läget för unga att etablera sig på arbetsmarknaden har hårdnat de senaste decennierna. En f.d. platschef nämnde som exempel att ca 1/4 av de som var anställda på hans arbetsplats inte skulle bli återanställda om alla sades upp och anställdes på nytt. Alltså: de flesta arbetsgivare har höjt sina krav. Ska vi anpassa arbetsmarknaden efter de förutsättningar som finns, eller ska vi acceptera att endel av befolkningen inte passar i den nuvarande strukturen?

Permalänk | Anmäl #29 Jonas Gunnarsson, 2009-11-11, 19:54

Everyone wants be noticed and be an icon of the latest fashion. This is now everyone’s wish to be the centre of attention on any social gathering. This wish is most of the times satisfied with the help of clothing, jewelry and get up. Branding is the prompt and most effective way to accomplish this wish. It is a known fact that only trendy clothes do not make you stand out. So, what is the other accessory which is equally important? Yes, it is a striking watch. It is well known saying that a man is distinguished with his pen and his watch. However, not everyone can afford the high end branded watches and it remains as a dream for most people. It is now not as much difficult for an individual to buy a branded watch. Replica watches are now easily available with the same quality and features and one can easily get his favorite branded watch on remarkable price fraction. Not only are they designed attractively, but also are of superior quality. And what's more, they come with reasonable price tags too! What else could anyone have asked for?So we shopreplica watches
rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replicaQuality is very good

Permalänk | Anmäl #30 liumang, 2010-07-21, 13:11

The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes

Permalänk | Anmäl #31 liumang, 2010-07-22, 12:26

The shape ups shoes have been popular around the word and gained a good reputation for the fitness functions.
shape ups
gucci online shop
mbt shoes women
ugg boots online
shape ups skechers
handbags online
christian louboutin shoes
ugg boots uk
ugg boots sale

Permalänk | Anmäl #32 skechers, 2010-08-07, 08:30

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.