Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Tyck om Stockholm

Lars Ohly med flera:

Vi vill veta vad vi ska göra för Stockholm

 I tunnelbanan, på busstationer, genom dörrknackning och på nätet kommer vi under november att föra en dialog med människor. Utifrån deras berättelser utmanar vi sedan de andra politiska partierna att presentera de bästa lösningarna för framtidens välfärd. Det skriver Lars Ohly, Birgitta Sevefjord, Ann-Margarethe Livh och John Hörnquist.

 
 


Om författaren

 

Lars Ohly
Birgitta Sevefjord
Ann-Margarethe Livh
John Hörnquist

 

Idag inleder Vänsterpartiet en dialog om välfärden med invånarna i Stockholms, i kampanjen "Tyck om". Det handlar om ett nytt arbetssätt, där vi lyssnar mer än vi driver våra egna ståndpunkter. Många av de problem och möjligheter vi vill diskutera är som störst i Stockholmsområdet. Men eftersom den borgerliga regeringen exporterar stockholmspolitiken till resten av Sverige, är diskussionen relevant för hela landet.

Alltför ofta fattar politiker beslut och kommer med färdiga lösningar utan dialog med dem som berörs. Det är dags att vi lämnar den tiden bakom oss. Människorna i dag kräver större inflytande. Låt oss börja med att diskutera hur det skulle kunna gå till på välfärdsområdet.

Många stockholmare upplever en stor oro över de allt större revorna i välfärden och ökande klyftor. För många är det oklart vad vinstintresset i välfärden innebär. Kan det innebära att vinsten sätts före mina behov? Kan det innebära att mina skattepengar går till annat än att producera välfärd? Det är frågor som många ställer sig. Många stockholmare vill ha upprustning, inflytande och ökad trygghet i sina bostadsområden. Samtidigt tvingar skyhöga bostadspriser folk att ta allt högre lån. Idag när många slås ut från arbetsmarknaden, samtidigt som både sjuka och arbetslösa utförsäkras eller får sänkt ersättning, oroar sig många för att behöva gå från hus och hem. Medan tusentals låginkomsttagare och ungdomar har stora svårigheter att överhuvudtaget få en bostad.

Folk efterlyser större tillgänglighet i vården, inte minst för de äldre. Samtidigt bekymras många över försämrad service och hårdare arbetsvillkor när vårdpersonal tvingas sluta. På Karolinska har 500 personer fått gå utan att ersättas av ny personal. I områden där ohälsan är som störst, som i Rinkeby och Norra Botkyrka, har vårdcentralerna tvingats till nedskärningar. Föräldrar och elever oroas när bra kommunala skolor och dagis läggs ned och över bristande resurser i skolan.

I rusningstid är många frustrerade över den otillräckliga kapaciteten i kollektivtrafiken. Vi behöver ett trafiksystem som tillgodoser människors behov av att resa och som motverkar klimatförändringarna.

Det går att göra skillnad. Men vi har inte själva alla svar för hur vi ska lösa alla dessa problem. Därför inleder vi nu en dialog som vi kallar "Tyck om". Människors röster ska spela roll. Vi vill visa att politik ska utgå från de upplevelser människor har i sin vardag. Och vi vill visa att vi tål att ifrågasättas. Vi är redo att börja lyssna.

I tunnelbanan, på busstationer, genom dörrknackning och på nätet kommer vi under november att föra en dialog med människor. Utifrån deras berättelser utmanar vi sedan de andra politiska partierna att presentera de bästa lösningarna för framtidens välfärd.

Vi ställer nu konkreta frågor till stockholmarna:

•Vad är det viktigast att satsa på i Stockholms kollektivtrafik? Vad ska vi satsa på i vården?

•Är det bra att privata vårdföretag får göra vinst? Vilka bostäder behöver det byggas mest av?

•Gör din röst hörd! Svaren på frågorna kommer att ha stor betydelse för vårt framtida politiska arbete i Stockholm.

Den svenska välfärden byggdes upp för att skapa frihet och trygghet för alla. Nu ska vi fullfölja det. För det krävs mer av dialog - och mindre av teknokratiska lösningar från marknadsfundamentalister och byråkrater.

Låt oss inleda den dialogen nu. Vi tycker om Stockholm.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/13454

57 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vi vill veta vad du tycker, gå in på http://www.tyckom.nu och ge oss din åsikt.

Permalänk | Anmäl #1 Vänsterpartiet Storstockholm, 2009-11-02, 15:05

Vi vill veta vad du tycker, gå in på http://www.tyckom.nu och ge oss din åsikt.

Permalänk | Anmäl #2 Vänsterpartiet Storstockholm, 2009-11-02, 15:06

OK, Lars Ohly, jag tar dig på orden. Ni i Vänsterpartiet vill veta vad vi stockholmare tycker är viktiga politiska frågor.

Jag anser att den allra viktigaste frågan är att Sverige återinrättar ett värnpliktsförsvar, så att vi kan värna vårt land och vår demokrati. Alla andra politiska frågor är underordnade denna primära fråga.
Har vi inget eget försvar, har vi snart någon annans försvar. Då kan vi glömma allt annat som ligger på den politiska agendan.

Permalänk | Anmäl #3 Klara, 2009-11-02, 15:18

Att ni aldrig någonsin får makt i vare sig Stockholm eller Sverige!

Permalänk | Anmäl #4 Johan, 2009-11-02, 15:24

Kommunister förnekar sig aldrig!
Det fanns inte ett enda alternativ som jag kunde fylla på ens första frågan, om jag inte vill ha mer av vänsterns egna åsikter.
Andra alternativ än deras egna finns inte.
Ohly och partiet skall bestämma åt dig, och andra åsikter är inte välkomna alls.
Tragiskt eller komiskt, jag kan inte bestämma mig...

Permalänk | Anmäl #5 Johan, 2009-11-02, 15:31

Till Johan,

Eftersom alla möjliga prioriteringar inte kan finnas med på en enkät så finns det möjlighet att fylla i egna kommentarer i slutet av enkäten.

Permalänk | Anmäl #6 Mathias, 2009-11-02, 16:29

Jag förstår inte Johans problem, men i motsats till Johan är jag ju som bekant lite korkad. I johans ställe hade jag på fråga 1 föreslagit separata vagnar för muslimer och totalförbud mot offentligt drivna sjukhus. Hammarn i huvet, skäran i halsen! :o( Fy för massmördaren Lars Ohly, usch.

Permalänk | Anmäl #7 Peter Ingestad, 2009-11-02, 17:05

Till att börja med så kan ni städa undan de av era anhängare som sparkar ner folk i tunnelbanan. Steg två blir att städa undan de av era anhängare som nu sitter häktade för förberedelse till diverse brott.

Efter de två åtgärderna så blir tunnelbanan ett mycket säkrare ställe.

Permalänk | Anmäl #8 Kryckan, 2009-11-02, 17:12

Jag vill att Ohly ska ta på sig, istället för islamistpropaganda runt halsen där Israel är utrotat, en davidstjärna och en kippa på huvudet. Gärna på kristallnattsmanifestationerna.

Och sen bege sig ut på upptäcktsfärd nån sen mörk kväll, ensam, till nått multikulturellt miljonprogram...

Permalänk | Anmäl #9 Dannie, 2009-11-02, 17:47

Ohly1 börja med att frigöra dig. Inte bara från "Gulagarkipelagen". Utan även från "Gudrunlagen"! Att hänga i Schymans kjolar och kalla sig feminist idag håller inte.
Det finns heller ingen anledningen för en man att rösta på ett parti som fjäskar för det ena könet, och anklagar det andra.
Ni i V är därmer varken trovärdiga eller "jämställda". Vad det nu är...

Permalänk | Anmäl #10 Joakim Steneberg, 2009-11-02, 19:09

Ni vänsterpartister gillar ju att förbjuda saker så här har jag ett förslag till er:
förbjud socialismen, denna destruktiva ideologi vars upprätthållande bygger på hierarkier, grupptänkande, härskarteknik och mobbing.

Permalänk | Anmäl #11 Lasse Frihetsgillaren, 2009-11-02, 19:28

Välkommen även till Malmö. Lars. - Om jag reser runt i Europa så finner jag stora invandrarghetton cenralt i innerstäderna. Paris. London, Amsterdam, Berrlin, Köpenhamn, Malmö osv osv. Men inte i Stockholm. Varför inte inkvotera invandrare i hyresköerna i innerstan?

Stockholm är för övrigt inte jordens medelpunkt. Inonm 5 mils radie runt Malmö bor det 3,6 miljoner människor och det är 30 mil till Hamburg,

Permalänk | Anmäl #12 Malmöbo, 2009-11-02, 19:43

En kommunist som "vill ha dialog" !?! Nu e dom fanimig desperata. Läser man partiprogammet är det NEJ och HÖJ (Skatten!) som är det vanligaste orden. Vi vet ju redan vad V vill och det är något som knappast kommer att ända bara för att ett gäng stressade Tbaneresenärer tycker till.

Hur vore det om dom stod ute på Essingeleden norrgående efter Västberga en måndagmorgon klockan 8:15? "Vad vill ni ha?" . Svar - en fungerande trafiksituation för oss som inte tycker kollektivtrafiken - heller! - fungerar. Mindre köer, kringleder och satsningar på infrastrukturen.

Och sen kommer slutklämmen - "Vi tycker om Stockholm." Men Stockholm tycker inte om kommunister som vill höja skatten och förbjuda privata aktörer från att skapa det V aldrig kan - verklig valfrihet och välfärd.

Permalänk | Anmäl #13 Sten Martinsson, 2009-11-02, 19:53

Något som glömts bort är miljöfrågorna som inte har med klimatproblemen att göra, tex störs var 5:e stockholmare av buller i sin hemmiljö. Stärk miljöskyddet och ni får många röster!

Permalänk | Anmäl #14 J Larsson, 2009-11-02, 19:57

Till Mathias. I ett fritt val finns alltid en möjlighet att gå vidare utan att tvingas "välja" ett "alternativ" du inte håller med om, eller hur?!
Det fanns helt enkelt inte ett enda alternativ jag kunde hålla med om. Alltså är de inte alls intresserade av vad "folk" tycker, bara vad vänsterpartister eller andra sympatisörer tycker. Något jag tycker är väldigt symptomatiskt för hela vänster rörelsen...
Elementärt om fria val Mathias ( om det nu alls intresserar dig...)

Permalänk | Anmäl #15 Johan, 2009-11-02, 20:40

"med människor" - en kommunist? Bua, ha, ha, ha...

Stick åt Putingrad!

Permalänk | Anmäl #16 Aber Kadaber, 2009-11-02, 21:34

Välkommen till verkligheten, Vänsterpartiet! Dags för er att säga "välkommen" till verkligheten. Det här är vad vi tycker om er ideologi och politik. Besvikna? Antagligen inte, ni är ju inte intresserade av vad folk tycker. Ni vill istället diktera vad folk ska tycka, nämligen det som är "rätt", ni vet.

Jag tror inte för en sekund att ni verkligen vill göra det majoriteten av stockholmarna vill. Men okej, eftersom ni frågar:

- Bygg fler Förbifart Stockholm samt även Österleden. Alla vill inte åka kollektivt, av olika anledningar. Ni ska inte lägga er i varför folk vill eller inte vill åka kollektivt. Folk vill bestämma själva. Om många vill åka bil, fine, låt dem åka bil och anpassa vägnätet därefter.
- Sänk skatten. Låg skatt stimulerar folk att arbeta mer. Och det stimulerar fler att arbeta. Resultatet är, jag lovar, MER SKATT TILL STATEN! Det borde ju ni gilla!
- Rent generellt, låt folk bestämma själva. Staten är inte en vuxen människas förälder. Att lura i folk detta leder till personliga tragedier där folk upptäcker att en statlig omsorg på kontorstid egentligen inte är så mycket till omsorg. Folk måste lära sig att överleva själva.

Tro mig, efter de här Newsmill-kommentarerna så kommer man på Vänsterpartiets kansli diskutera hur man måste begränsa, eller helst förbjuda, nätkommentarer.

Permalänk | Anmäl #17 Minna, 2009-11-02, 21:48

Om Ohly och vänsterpartiet behåller sin position långt åt vänster kommer de plocka många väljare från sossarna som bara vandrar längre och längre åt höger. Ohly behöver gå tillbaka till vänsterpartiets grunder och prata mer om de klassklyftor som växer i Sverige. Han borde också ta debatten om invandringen. Främst för att upplysa, att problemet är ett klassproblem knutit till ett integrationsproblem och inte ett hudfärgsproblem.

Permalänk | Anmäl #18 Ultramagnus, 2009-11-02, 22:07

Vad Ohly kan göra för Stockholm?
Det bästa du kan göra är att rösta borgerligt.

Permalänk | Anmäl #19 Null, 2009-11-02, 22:48

Intressant att när V frågar människor i en preferensenkät vad människor tycker vänds kommentarerna till att vi vill förbjuda. Lite konstigt argument i och med att vi frågar vad folk tycker.

Jag personligen ogillar personangrepp, men som svar på Minnas låt gå politik rörande miljön och skatterna.
Om folk vill åka bilar låt dom göra det. Du kanske är ingrodd i en grotta utan vetskap om den globala uppvärmningen, om alla åker bil hur dom vill kommer problem att uppstå. Eftersom du inte vill höja skatten kan du inte reglera dessa negativa externaliteter som bilismen ger upphov till. miljöförstöresle. Hade man istället höjt t.ex. bensinskatten skulle folk kunna få åka som de vill, de som anser att de är värt det.

Att fler kommer i jobb med skattesänkning är en myt t.ex. svensk näringsliv har motbevisat. Läs deras rapport Hägringar. Där hamnar Sverige på 23 i OECD lista över tillväxtprognoser. Vi har samma prognos som Italien. Reinfeldt är lika duktig statsman som Berlusconi.
En röd röst är en röst för rättvisa. Annars har ni en utmärkt chans att påverka V politik genom att svara på enkäten.

Permalänk | Anmäl #20 Emil Magnusson (V), 2009-11-02, 23:29

"Är det bra att privata vårdföretag får göra vinst?" Börjar ni kommunister tvivla på att privata vårdalternativ skulle vara dåligt. Roligt att se att ni tvivlar på er egen politik och ska höra vad den övervägande majoriteten borgare i Stockholm vill att ni ska göra. Ska ni anpassa eran politik helt efter dem? Allt för att få makt?

"Hade man istället höjt t.ex. bensinskatten skulle folk kunna få åka som de vill, de som anser att de är värt det. "
Förstår du inte att detta inte är rättvist, det är en klassfråga ingen miljöfråga. Utan det är ett fult knep av er rika vänsterpartister och storstadsbor att få oss mindre bemedlade att lyda under er. Ni rikingar kommer alltid att ha råd att köra bil oavsett bensinpris men det kommer ej vi normala kunna göra!

Permalänk | Anmäl #21 Hippe, 2009-11-02, 23:42

Vi förstår alla att ni är helt desperata efter era senaste väljarsiffror Lars Ohly, och därför t.o.m. tar till ÄNNU billigare och fulare larvkampanjer än vanligt för att lura folk till ert parti uppbyggt av en samling vuxna barns intellekt.

Tyvärr har folk mer och mer börjat förstå att ni bara är fullständigt världsfrånvända och bindgalna, och att er politik skulle vara fullständigt förödande på alla plan om den någonsin fick något inflytande i Sverige.

Så här är mitt tips angående hur "vi vill att ni ska göra":
Rösta antingen som Reinfeld i alla riksdagsomröstningar, eller avstå bara från att rösta helt. I det senare fallet har ni åtminstone fortfarande gjort mindre skada än Mona Sahlin, så då skulle jag med gott samvete kunna tänka mig att åtminstone rekommendera alla dagens sosseväljare att rösta på er.

Suck...

Permalänk | Anmäl #22 Karin, 2009-11-03, 00:34

Vill du veta vad du och dina likar ska göra för Stockholm?

Stick till Putin! Det är det allra bästa ni kan göra!

Permalänk | Anmäl #23 Aber Kadaber, 2009-11-03, 02:12

Smörja.
Känner mig nästan lurad av Newsmill när jag läser det här inlägget. Ett intetsägande reklamblad, som länkar till valkampanjsmaterial?

vem har skrivit texten? Fyra personer eller bara Lars Ohly?

Permalänk | Anmäl #24 Gunnar M, 2009-11-03, 02:15

Det lär finnas många religiösa friskolor i Stockholm och ni kan börja stödja barnkonventionen genom att stoppa dessa samt övriga sådana i vårt land!

Permalänk | Anmäl #25 Eli Aderstål, 2009-11-03, 06:29

Vi vanliga dödliga med båda fötterna i verkligheten vill inget hellre än att ni helt enkelt håller er här ifrån. Ett Stockholm utan vänstern har alla möjligheter att bli ett paradis. Så schas på er....

Permalänk | Anmäl #26 Stålhandske, 2009-11-03, 09:05

Detta inlägg är ett desperat försök från Lars att ragga röster från Tensta och Rinkeby där det kanske finns en och annan som lackat på all öppen kritik av invandringspolitiken och som inte vet vem han är och att han är fullständigt verklighetsfrånvänd och tillräckligt knäpp att kalla sig själv för kommunist framför media när han representerar ett parti som låtsas ha tagit avstånd från kommunismen. Vänterpartiet hette tidigare Vänsterpartiet Kommunisterna. Lars: Stick till NordKorea och häng där om du tycker det är så himla bra, det skulle åtminstonde visa att du hade balls att stå för vad du tror på din fegis.

Permalänk | Anmäl #27 jocke, 2009-11-03, 10:09

Jättebra initiativ! Detta förhållningssätt saknas i de etablerade partierna.

Permalänk | Anmäl #28 Hanna Dönsberg, 2009-11-03, 11:35

Herregud vilka osakliga och otrevliga kommentarer.
Newsmill är Sveriges Fox

Permalänk | Anmäl #29 Peter, 2009-11-03, 11:44

Peter och Hanna i kommentarerna nr 28 och 29

Tack för era vettiga och relevanta kommentarer här !

Jag publicerade i dag en artikel om just hur Newsmills kommentatorer förolämpar de demokratiskt sinnade politiker som försöker skapa en meningsfull kommunikation med oss via Newsmill. Och vad den attityden kan bero på. Och så får jag som ett brev på posten här läsa mängder med svammelkommentarer, osakliga inlägg, som endast förstör en meningsfull debatt. Helt utan respekt för yttrandefrihetens ansvar !

Ja, läs själva mina argument varför kommentarer av denna typ är destruktiva för debatten. Mycket mer finns att säga i denna fråga ... http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/03/hur-skapar-vi-en-meningsfull-d...

Jag blir så förbannad på alla som kommenterar våra politiker på detta nedriga sätt ! Jag vill kunna tala direkt med våra politiker i mina hjärtefrågor, som t.ex. narkotikafrågan. Hur ska jag kunna göra det när de inte kan yttra sig på Newsmill utan att bemötas med smutskastning av vad jag inte kan se som annat än pöbel vad gäller deras nedriga kommentarer till politikerna/skribenterna .... elller som Marcus Birro uttrycker det i sin fyndigt välskrivna artikel http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/02/natkommentatorerna-knacker-oss...

"Det är de små pissiga fikarummens andedräkt. Det är de rasistiska idioternas arena. Det är de döda drömmarnas dans. Det är fanimig rena avloppen. Deras oerhörda medelmåttighet är grådaskig. Deras hat är slask på hallmattan."

Jag håller med. De som mobbar och smutskastar politikerna med ovärdiga kommentarer förstör den politiska debatten !

Permalänk | Anmäl #30 Börje Lundberg, 2009-11-03, 12:40

Arbetarrörelsens ledning uttrycker här en ambition att komma i kontakt med väljarna. Helt rätt, väldigt mycket av v, s och LOs energi både gå till systematiskat undersökningar av befolkningens bekymmer, problem och önskningar.

Men medlet, jag ifrågasätter medlets effektivitet. Ska man via opportunistiskt urval ta reda på vad folk tycker? Obundet slumpmässigt och djupintervjuer hade varit bättre. Och många andra typer tex. bjuda in till samtal och diskussioner.

Permalänk | Anmäl #31 Ping Lin Pong, 2009-11-03, 13:26

Ett Stockholm fritt från feminism tack! Inklusive media och riksdag!

Permalänk | Anmäl #32 Joakim Steneberg, 2009-11-03, 13:28

så SDs propagandaförband och radhusfascisternas invasion av newsmill är fullbordad uppenbarligen. synd, men ni får samtidigt skylla er själv när ni inte har någon form av spärr mot fördomarna och den ondskefulla dumheten. eller tycker ni att det är ok att den här mobben piskar upp stämningar som om det vore tyskland på 30-talet? mörker.

Permalänk | Anmäl #33 lj, 2009-11-03, 14:30

Till Peter, Hanna och Börje:

Jag förstår att ni är upprörda över att kommentarerna på Newsmill tillåts återspegla VERKLIGHETEN, till skillnad från både Vänsterpartiets politik och mainstream-medias extrema vänstervinkling.

För det är ju faktiskt så att Vänsterpartiets röstsiffror i Stockholmsområdet för tillfället inte ens skulle klara Riksdagsspärren (och knappt det i Sverige totalt heller för den delen, SD är ju större än er), för att inte tala om att hela vänsterblocket totalt inte ens ligger i närheten av politiskt inflytande, vilket alltså gör det helt naturligt att en betydande majoritet av alla kommentarer BORDE vara starkt negativa rent demokratiskt.

Men det där med demokrati har ju alltid upprört er kommunister, allt annat än kontrollerad media och kommunistisk diktatur är ju hemskt, eller hur?

Permalänk | Anmäl #34 Cecilia, 2009-11-03, 15:24

Börje skriver:

"Jag håller med. De som mobbar och smutskastar politikerna med ovärdiga kommentarer förstör den politiska debatten !"

Ja, visst var det bättre när vänstermedia hade ensamrätt på att mobba alla med avvikande åsikter, och fritt indoktrinera svenska folket att alla dessa är nazister.

Usch för internet, usch för yttrandefrihet, och usch för "fri media" som inte längre går att kontrollera!

Ni gör mig illamående...

Permalänk | Anmäl #35 Bengt, 2009-11-03, 15:30

lj, du tycker att "ni [Newsmill] får samtidigt skylla er själv när ni inte har någon form av spärr mot fördomarna och den ondskefulla dumheten".

Det är nog tyvärr snarare så att Sverige får skylla sig själv för att de inte har "någon form av spärr mot fördomarna och den ondskefulla dumheten" som Vänsterpartiet och dess verklighetsfrånvända anhängare utgör.

Men som många säger här ovan, ni kommunister är väldigt pigga på att via diverse olika metoder förbjuda folk med annan åsikt att uttrycka denna, och ni förnekar ju verkligen inte er själva i kommentarerna till denna artikel heller, då ni i stort sett i varenda kommentar uttrycker vilja att "överheten" ska tysta era meningsmotståndare. Helt sjukt...

Måste vara jobbigt att bara kontrollera 95% av media idag, till skillnad från de tidigare 100%:en va?

Permalänk | Anmäl #36 Hans, 2009-11-03, 15:36

Hej!

Till att börja med så är det dags att börja uppträda korrekt och inte snacka skit bara för att Ni har högerideologi eller vad ert problem nu är.

Man kan faktiskt titta på Stockholms problem utan ideologiska glasögon utifrån vad människor upplever.

Det kan handla om sådant som otrygghet på kvällarna i Stockholms City. Det finns tyvärr mycket våld i vår huvudstad som vi måste komma bort från. Forskningen visar tydligt på att det är mer och mer internationella ligor som härjar i vårt land och inte bara i Stockholm.

Andra problem vi ser i Stockholm är trafikproblemen i morgonrusningen, trafiken kryper fram på Essingeleden och det leder till mer utsläpp. Sedan skulle det behövas bättre punktlighet i kollektivtrafiken och då särskilt på Pendeltågen. Det är ofta man kommer ner till station och möts av beskedet "Tåget till Stockholmscentral är tyvärr försenat på grund av signalfel", andra vanliga problem är "spårfel, vagnfel osv". Det är uppenbart att det handlar om ett bristfälligt underhåll på spår, tågsätt och signaler, vilket pågått under en lång tid utan att något gjorts. Visserligen finns det nu nya tågsätt vilket är bra, men signalfel, och spårfel var och varannan dag är väldigt irriterande.

Ett annat viktigt problem handlar om segregationen i våra förorter. Detta är enligt forskningen starkt kopplat till att människor inte kommer i arbete och kan flytta till bättre områden. Det finns strukturell diskriminering på arbetsmarknaden som missgynnar människor med utländska efternamn. Anonyma ansökningar verkar ju inte fungera, utan här handlar det om tankar och föreställningar i huvudena på bland annat personalchefer och rekryterare. Det handlar lika mycket om värderingar. Så här finns mycket att jobba med vad gäller möjligheterna i ett mångkulturellt och stabilt samhälle där alla människor har samma möjligheter att kunna förverkliga sina drömmar och göra något av sina liv.

Detta är något ni borde fundera över. Det är dags att gå från ord till handling och inte låsa sig vid ideologierna utan jobba över blockgränserna för att lösa Sveriges stora problem.

Permalänk | Anmäl #37 Mikael Drakenberg, 2009-11-03, 16:19

Det är fantastiskt vad mycket fördomsfullhet och oförmåga att faktiskt lyssna och sedan även reflektera över vad man fått veta som den här debatten ger exempel på.

Kanske skulle det vara tid för en del av er extrema "vänsterhatare" att stanna upp ett ögonblick och lyssna och läsa vad som faktiskt sägs och sedan - om ni menar att det Ohly och (V) vill med sin politik och de reformer de står för är fel - föra fram en sakbaserad argumentering.

Men det är kanske för mycket att från er i skuggan av er grumlande blåsyn begära den intellektuella hederligheten.

Permalänk | Anmäl #38 Fritänkare, 2009-11-03, 16:25

Mycket bra inlägg tidigare om de mörka krafternas uttryck i kommentarsfälten. Det är inte annat än småsint och fånigt av er som attackerar Vänsterpartiet för att vara odemokratiska, när det är ni själva som faktiskt för uttryck för demokratiförakt, genom kommentarer som "Lars Ohly är en massmördare" "Stick till Putingrad" mm.

Varför vågar ni inte föra en saklig debatt? Varför dessa påhopp som helt saknar vett och saklighet? På vilket vis är det negativt med en kampanj som för dialog med medborgarna? Är det för att det ger uttryck till den lille människan? Är det ett hot? Jag skulle istället för att klaga på Vänsterpartiet uppmuntra andra partiet att ta efter och låta oss alla komma till tals! Jag hade vart överlycklig om Moderaterna visade samma vilja och jag skulle då aldrig falla till den låga nivån som att säga att Fredrik Reinfeldt är massmördare mm. Det är osmakligt och hör inte hemma i en debatt! Punkt.

Permalänk | Anmäl #39 Mathias, 2009-11-03, 17:13

#39 Mathias,

Som sagt var, hur känns det att inte ha 100% kontroll över media?
Kymigt att vanliga människor får uttrycka vad de tycker? Vänj er och det fort.

Permalänk | Anmäl #40 Kryckan, 2009-11-03, 19:24

Kryckan

Och vad är skillnaden mellan en vanlig människa och en ovanlig människa? Är inte alla människor människor? Eller är du anhängare av "Djurfarmsideologin" att alla människor är jämlika fast somliga är jämlikare än andra - och "Kryckan" är den jämlikaste av dem allihopa????

Permalänk | Anmäl #41 Fritänkare, 2009-11-03, 20:22

#30 Börje Lundberg
Håller med din kommentar...men tyvärr kan man inte förvänta sig mycket annat än "slask kommentarer" här, eftersom Newsmill ser ut att ha fullkomligt översvämmats av SD-anhängare. Hoppas verkligen att newsmills kommentars fält inte återspeglar hela samhället, för då är Sverige riktigt illa ute !!!

Permalänk | Anmäl #42 A.I, 2009-11-03, 21:04

Antar att ni skickar AFA på dörrknackningen så ingen råkar tycka fel när ni undrar över deras åsikter.

Permalänk | Anmäl #43 August Hede, 2009-11-03, 21:47

Kryckan

Har du alls läst vad jag skrev? Eller är du...?

Svara gärna på min fråga: På vilket vis är det negativt med en kampanj som för dialog med medborgarna?

Permalänk | Anmäl #44 Mathias, 2009-11-03, 22:23

(#42)

Om Newsmills kommentarsfält skulle återspegla hela samhället, som A.I befarar, så OCH....
Om Newsmills kommentarsfält återspeglar bara en del av samhället, så OCH....
Om Newsmills kommentarsfält bara visar vad vissa olika grupperingar tycker och återspeglar det, så OCH....
Om Newsmills kommentarsfält bara återspeglar enstaka individers åsikter, så OCH....

Är det inte just det som är demokrati?
Är inte åsikter och dess riktningar ett ypperligt tillfälle för just samhällets styrande, politiker, forskare, företagare,
att använda sig utav, bättre information från "folket" kan man väl inte få,
utmärkt underlag för förändring, utveckling, förbättring och en utmärkt färsk nutidshistorisk dokumentation...

Varför skulle Sverige vara illa ute av att dess befolkning som har åsikter direkt från verkligheten, sin verklighet, fritt får presentera dom här på Newsmill?

Det finns många "tyckmyckare" här som vill sätta munkavle på vissa åsikter som inte anses fina nog, eller anses politiskt korrekta enligt gammal tradition, eller som uttrycks felstavat och inte liknar hederlig "åsiktspoesi"...

"tyckmyckarna" som alltid har mer rätt än andra och har de tillåtna åsikterna, äger det felfria språket att uttrycka dom med och naturligtvis är de som med högburet huvud tittar ner på, i detta fall, Newsmills kommentarsfält och "folket" vulgära åsikter och konstaterar med ett självklart förrakt "dumhetens" herrelösa spridning i landet, de "insiktslösas" korståg....

ett...-så går det när folket inte kontrolleras utan släpps fria hur som helst-

Jag säger...... är det "folkets" fria åsikter som gör landet Sverige farligt, de åsikter som låter sig luftas offentligt på Newsmill och därmed tillåter sig motdebatteras, motbevisas eller får fler medlöpare, ja då...är vi riktigt illa ute minsann....

Är "tyckmyckarna" inte intelligentare än så, gammelmedia och våra politiker, då finns det nog gott om utrymme för dom att bli medlemmar i "sanningsrörelsen", en rörelse för den rätta "sanningen" nu när Gudarna är så svår att nå där uppe i det Blå.

Permalänk | Anmäl #45 Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-03, 22:28

Pia: Intressant det du säger. Problemet är bara att anonyma pajkastare förstör all möjlighet till en saklig debatt. Jag blir otroligt irriterad när man kläcker smörja som att Lasse är massmördare eller att V hatar demokrati. Titta t.ex. vad vi har gjort politiskt. Vi har varit med och stöttat Gaza solidaritet mot massmorden på palestinier. Vi har varit med i varje antikrigsmarsch för att vi är grundläggande emot det som sker i världen i form av krig och svält och död.

Demokratiskt sätt har V genom sin syn på ekonomin velat att vi medborgare ska ha inflyttande över t.ex. den offentliga sektorn genom vårt ägande eller ett ännu tydligare exempel. När sossarna, mp och v var i makten i sthlm innan alliansen vill vi ha mer makt på lokal nivå, stadsdelsnämnderna. Detta för att vi vill att människor ska ha mer makt över sin vardag och kunna ställa ansvariga politiker till svars.

Är det någon som vågar utmana V i en sakliga debatt eller kommer pajkastarna med slagorden " Lasse våldtar olikatänkande", "Josefin Brink vill döda män" "V vill höja skatten för att göra människor fattiga och sedan skratta åt dom" eller kan ett motargument komma om varför alliansen centraliserade makten från stadsdelsnämnden till stadhuset, eller hur vår makt som medborgare ökar i och med att vi får mindre inflytande över den offentliga sektorn.

Permalänk | Anmäl #46 Emil Magnusson (V), 2009-11-03, 23:10

Bra skrivet Pia, jag håller precis med dig. Därför är det så uppfriskande med en kampanj som uppmuntrar alla att dela med sig av sina åsikter, oavsett politisk färg. Ex finns ju "Sänk skatten" som ett alternativ osv. Men också möjligheten att fylla i sin egen kommentar ifall man inte anser att något av alternativen stämmer överens med vad man själv vill.

Men att sedan tycka att det är ok att kalla Lars Ohly för massmördare bara för att vi har yttrande och pressfrihet är inte samma sak. Naturligtvis ska det tillåtas, men det ska bemötas. Likaså ska snurriga föreställningar som att Vänsterpartiet vill "förbjuda vissa åsikter" bemötas. Dessa villfarelser blir extra märkligt i kommentarfältet för en artikel med uppmaning om dialog.

Permalänk | Anmäl #47 Mathias, 2009-11-03, 23:25

Det är märkligt att försvarsfrågan blivit en ickefråga i politiken. Det var först i.o.m. den första debattartikeln i DN den 31 juli 2006 om den planerade rysk-tyska gasledningen i Östersjön som jag först började läsa om svensk säkerhets- och försvarspolitik. Tidigare var jag inte intresserad. Jag upptäckte att Sverige håller på att lägga ner sitt försvar och bara satsar på krig omöjliga att vinna Långtbortistan.

Varför tror våra politiekr inkl Lars Ohly att just Sverige kommer att ha en evig fred? Tala om skygglappar eller om att kejsaren är naken.

Alla våra riksdagspartier borde vara överens om denna den viktigaste av alla politiska frågor i Sverige. Hur ska vi kunna skydda vårt land och vår befolkning?

Permalänk | Anmäl #48 Klara, 2009-11-03, 23:43

#46
Man brukar säga....-Välj dina krig-....eller nåt sånt, tror jag det var...så antingen struntar du i de knäppa och huliganistiska kommentarerna eller så svara du med samma mynt....men att sluta debattera, ge sin åsikt, förklara eller riktigt "dänga till" med orden ibland, ska man inte.

Jag tänker inte gå i polemik med din politik eftersom den inte är min och jag tror att politiskt goda eller dåliga beslut eller gärningar uppfattas olika beroende på individens egen politiska hemvist eller åsikter kring det önskade eller redan fungerande samhället.

Om taskiga och grottliknande kommentarer, så kan du vara säker att jag hört dom alla, jag påpekar att jag är feminist, där jag behöver eller bara vill hetsa lite, det ordet lockar fram väldigt många ur hålorna och de anonyma, utan att ens undra på vilket vis jag anser mig feminist. Sen rasist som blivit skällsord för allt som kritiskt granskar/tycker om utlandsfödda....

Så att begråta sig, brukar sällan föra handlingen framåt, bli förbannad och tryck på "anmäl" knappen eller anmäl på riktigt om det är totalt hotande eller rent förtal, hos redaktionen kan man också påpeka det direkt olämpliga, men ge aldrig upp debatten, åsikten, då skulle vi kvinnor/tjejer tystnat för länge sen, de kommentarer vi får utstå då acne-ligan har för svår värk.

Permalänk | Anmäl #49 Pia "Vilda" Nordin, 2009-11-03, 23:48

Till Emil Magnusson, som säger:

"Titta t.ex. vad vi [Vänsterpartiet] har gjort politiskt. Vi har varit med och stöttat Gaza solidaritet mot massmorden på palestinier. Vi har varit med i varje antikrigsmarsch för att vi är grundläggande emot det som sker i världen i form av krig och svält och död."

För det första, det har inte förekommit några "massmord på palestinier" i Gaza, bara försvar mot terroristpatrask, så redan där är ni farligt nära ni-vet-vilka med ert judehat och med detta förknippade hetskampanjer.

Angående era "antikrigsmarscher" så är det knappast för att ni "grundläggande är emot det som sker i världen i form av krig och svält och död", utan för att det enda ni hatar mer än judar är USA, och de enda krig ni demonstrerar mot är sådana som USA eller dess allierade är inblandade i. Eller var var ni annars och demonstrerade mot Iranska presidentens förtryck av folket i hans lilla diktatur, är ni inte emot sådant då? Och var är ni och demonstrerar mot den majoritet av alla krig som muslimska stater runt hela jorden är inblandade i men inte USA, är ni inte emot dessa då? Nä, trodde väl det...

Dessutom till "Fritänkare" ovan, som säger följande till alla "extrema vänsterhatare" (fint epitet på alla av motsatt åsikt förresten, är inte "nazist" på modet längre, eller har ni bara nött ut det?):

"stanna upp ett ögonblick och lyssna och läsa vad som faktiskt sägs och sedan - om ni menar att det Ohly och (V) vill med sin politik och de reformer de står för är fel - föra fram en sakbaserad argumentering"

Det tråkiga med Lars Ohlys politik är att enbart folk med för många kromosomer över huvud taget behöver "stanna upp ett ögonblick" för att förstå att det han säger är spritt språngade galet och som taget direkt ur munnen på en underbegåvad femåring när det gäller realism och logik. Om något är FÖR dumt så ÄR det faktiskt "sakbaserad argumentering (sic!)" att påpeka att "men sluta larva er nu, om ni bara ska hålla på och vara oseriösa så kan vi lika gärna strunta i att diskutera över huvud taget".

Och slutligen åter till demokratiaspekterna, hur känns det att ligga under riksdagsgränsen i Stockholmsområdet, och vara mindre än SD i hela Sverige totalt? Och betyder inte det rent demokratiskt att SD har "mer rätt" i Sverige än vad ni har?

Och jo, jag förstår att ni inte tycker det är kul, varför skulle ni annars sjunka så lågt som att hålla på med kampanjer av typen "vi gör precis vad som helst, låt oss bara veta vad, för att få behålla den makt som vi varken förtjänar eller längre lyckas svindla oss till med våra tomma floskler".

Sakligt nog för er?

Permalänk | Anmäl #50 Cecilia, 2009-11-04, 00:20


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.