En gläffsande valp till från hundskolan!!!!
Permalänk | Anmäl
Tinker, 2009-11-04, 14:44
Wennström menar att 0-talisterna vill hellre arbeta, bidra och bygga upp. Jag tycker ju att de framförallt är kända för sin dåliga moral:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article96463.ece
Permalänk | Anmäl
Kerstin, 2009-11-04, 15:12
Om du hade haft rätt hade det varit underbart. Jag är själv åttiotalist och de åttiotalister du beskriver har jag i stort sett aldrig träffat. Generation ordning. Liksom, va? Du borde träffa fler jämngamla och du kommer förfasas över hur fel du har.
Permalänk | Anmäl
ErikWog, 2009-11-04, 16:25
Tycker det är ganska kul hur Johan försöker smeta ned en hel generation med sina egna värderingar. Hans analys är, om än välformulerad, föga träffande. Att vi har gott om självförtroende och tar mycket plats råder inget tvivel om, men att vi skulle bära nykonservatismens fana tycker jag inte alls stämmer. Det är bara en mindre skara övre medelklass med Barbour jackor och och rutiga skjortor som besitter dessa värderingar. Get over it Johan, du kommer aldrig bli adlig!
Det som främst skiljer oss 80-talister från tidigare generationer är att vi är vana vid att anpassa oss till nya trender och besitter en god förmåga att utnyttja de förändringar som följer i en snabbt föränderlig värld. Detta är vår främsta styrka. Vår största svaghet är antagligen det övermod som varit en direkt följd av denna förmåga. Vår orubbliga känsla av att vi kan göra allt bättre än dom andra har resulterat i det högmod som just nu retar gallfeber på äldre generationerna.
Detta kommer antagligen förändras när 90-talisterna kommer ut och ska börja ta plats. Vi kommer antagligen vilja se på dem som jämlikar. Frågan är dock, hur kommer de se på oss?
Permalänk | Anmäl
Schmack, 2009-11-04, 16:33
Vem talar om nykonservatism? Vem menar att 80-talister står bakom detta?
Detta är projicering om jag någonsin sett det.
Permalänk | Anmäl
Jake, 2009-11-04, 16:43
Nåja, faktum var att t.o.m. Lars Ohly lät bättre! Och Göran Hägglund, men de är väl inte 80-talister ändå?
Är det generationsrasism du vill odla? Hurra vad vi är bra! Varför det då? De tomma orden gav ingen substans, mer än det belåtna!
Varje generation har haft sina problem att tampas med, försök inse det, och utan att döma ut dem/oss som "infantila"!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-11-04, 17:03
De flesta 80-talister jag känner är lata dryga och lever på pappas och mammas pengar. De har inte tid att plugga och jobba för de måste förverkliga sig genom att dröna. Snart är de långtidsarbetslösa och familjeförmögenheten kan ta slut.
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2009-11-04, 17:31
Vad fasiken yrar han om?
född 80
Permalänk | Anmäl
snoris, 2009-11-04, 18:57
Jag tycker skribenten är beundransvärt. Både begåvad och arbetssam. Bra kombination men för mycket av - typ bristvara.
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2009-11-04, 19:02
Författaren skriver “Denna oreflekterade hållning sträcker sig även utanför kultur- och ledarsidorna. Är det till exempel en tillfällighet att var femte svensk person under trettio, enligt en ny mätning, tror att den amerikanska regeringen låg bakom terrorattackerna mot USA den 11 september 2001?”
Här tycker jag att författaren själv ger uttryck för en oreflekterad hållning. Jag kan ha fel men jag misstänker att han inte har tagit reda på vilka frågor som faktiskt ställdes till dessa personer som deltog i denna opinionsmätning.
Det är ju en stor skillnad mellan att ligga bakom attacken och att det finns en länk till dem som misstänks ansvariga för attacken. Det är ju välkänt att familjen Bush hade affärskontakter med familjen Bin Laden från vilken Usama Bin Laden kommer. Detta är ju en faktisk länk som kan göra att folk svarar ja om frågan är formulerad på ett visst sätt även om man inte tror att USAs regering var inblandad.
Jag tycker det finns all anledning att ta denna mätning med en stor nypa salt. Det finns ju alltid ett intresse hos dem som gör mätningarna att deras rapporter skall åstadkomma största möjliga uppmärksamhet.
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2009-11-04, 19:28
Styltigt språk har de i alla fall, de nykonservativa - åtminstone om Johan Wennström är representativ för gruppen. Att han inte är representativ för 80-talisterna hoppas jag innerligt.
Permalänk | Anmäl
Malin Nävelsö, 2009-11-04, 20:17
Tänk på att han bara är 22 år. Jag är full av beundran.
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2009-11-04, 22:23
Lodenrockspråk. Skrivit själv? Tänkt själv?
Permalänk | Anmäl
von Konkelbaer, 2009-11-04, 22:47
#12 Filippa,
"Tänk på att han bara är 22 år. Jag är full av beundran. "
Instämmer!
Permalänk | Anmäl
Sidney Spritzer, 2009-11-04, 23:35
Att reklektera över sin omgivning i textform är något jag tror de flesta 22-åringar är kapabla till.
Permalänk | Anmäl
Schmack, 2009-11-05, 00:45
Hehe, det är lika underhållande varje gång. En totalt historielös fjortis med överklasshybris, äppelkinder och sociala skygglappar. Jag skrattar högt!! (LOL för 80-talisten)
Permalänk | Anmäl
Albert von Herbert, 2009-11-05, 01:16
Suck,
Ännu en till 80-talist som måste framhäva sej själv och sin generation.
Om ni nu är så otroligt bra så skulle ni få beröm av andra och inte behöva hissa er själva offentligt.
Patetiskt!
Permalänk | Anmäl
Eric Forsberg, 2009-11-05, 03:03
80-talisterna har fått en "raw deal" från sina föräldrar. I synnerhet pensionssystemet missgynnar de unga. Den äldre generationen äter upp välfärden och lämnar en konkursbo efter sig till sina barn. Den offentliga skolan suger också.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2009-11-05, 04:34
Vad är det som är nytt i nykonservatism? Det verkar vara samma unkna traditionalism som vanligt. Det nya är väl möjligtvis att ungdomar överger vänstern och blir konservativa men hittills har jag inte sett någon ung konservativ , inte heller Wennström, ge uttryck för en enda ny tanke.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-11-05, 07:44
Ja det var ju intressant läsning för en 80-talist som jag själv. Vi kommer tydligen från samma generation men uppenbarligen inte från samma planet. Begriper inte ett ord av det du skriver även om det är spännande att ta del av artikeln. Passande rubrik hade varit "samtidigt i en annan del av samhället..."
Nåväl lycka till, hoppas för guds skull du börjat pensionsspara.
Permalänk | Anmäl
Adrian Engström, 2009-11-05, 08:51
Det finns väl ingen anledning att beundra stolligheter bara för att de uttalas av en 22-åring!!!!
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-11-05, 09:57
Hemskt grova generaliseringar utan belägg. Det skulle lätt gå att skriva en artikel som uttrycker motsatta saker som den här artikeln och den skulle vara precis lika trovärdig. Försöken att fånga en generation blir sällan annat än bekräftelse av författarens egna självbild och fördomar.
Enligt min självbild och mina fördomar är vår (80-talisternas) generation en svårfångad generation. Om jag, likt Wennström, ändå ska gissa mig fram, så tror jag att vi kanske snarare kämpar mot den stela och konservativa värld som vi faktiskt lever i snarare än att vi vill ropa fram en nyfödd konservatism. Det här låter som den stereotypa bilden av den generation som växte upp under 60- och 70-talet. Kanske är det för att vi faktiskt inte är så annorlunda?
Världen förändras inte så snabbt som många verkar tro. Det som mest bidrar till förändringsillusionen må kanske vara tekniken. Och visst, vissa idéer växer brett, andra växer bara på vissa ställen eller vissnar nästan helt, men generellt sett händer det inte så jättemycket. I varje generation finns det, grovt generaliserat såklart, personer som vill förändra hur det är och andra som accepterar hur det är. Wennström råkar bara tillhöra de senare och därför ser den här artikeln ut som den gör.
Permalänk | Anmäl
Gustaf, 2009-11-05, 09:58
Behöver det här sågas mer? Ja det behöver det nog.
Som 80-talist blir man svagt irriterad av att smetas ner med de värderingar som Johan Wennström påstår att vi representerar.
Sen tycker jag ett par saker är ytterliggare lite mer stötande, nämligen: "de karaktärsdrag som den unga generationen så uppenbart själv sympatiserar med: flit, strävsamhet, normalitet".
Normalitet? I motsats till vad? Våra föräldrars skenande och illvilliga tolerans för det avvikande? Suck.
Det andra som jag finner stötande är påståendet att vi är oreflekterande, antiamerikanska och terror-förringande, stött av den för veckan brännheta bevisning som utgörs av 9/11-förnekande.
Jahapp. Då är väl gemene New York-bo också antiamerikan och islamist-beskyddare, eftersom betydligt fler där tror på sin egen regerings inblandning. För att förtydliga vill jag bara påpeka att jag själv tycker det är vansinne.
Nej, unga konservativa finns och har alltid funnits, men fler verkar de inte ha blivit, och utifrån denna artikel ska vi nog vara ganska glada att så är fallet.
Permalänk | Anmäl
Erik GW, 2009-11-05, 10:42
Neo-cons? Ja då vet man vart du och ditt anhang står.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-11-05, 10:47
Ännu en tomte som skall generalisera kring en hel generation. Frågar du gemene 80-talist vet han nog inte ens vad konservatism är. Dock har du en poäng, sällan tidigare i historien har väl de vuxna generationerna givit sin nästkommande så dåliga förutsättningar. Dom har givit upp vårt lands suveränitet, låtit vårt land i det närmaste koloniseras av främmande folkgrupper vilket fört med sig enorma påfrestningar på välfärldssamhället som deras tidigare generation i sin tur byggde upp. Dom har aktivt arbetar för att förstöra vårt folks kultur och traditioner, för att slå sönder samhället i grunden. Historieböckerna kommer inte bli nådiga om 40 och 50 talisterna. Sen står folk med öppen mun och frågar sig varför många unga mår så dåligt, tja, rotlöshet i sitt eget land kan nog vara en bidragande faktor.
Permalänk | Anmäl
mrMunson, 2009-11-05, 11:00
Suck!
Bevisar ju bara att rösträtten och myndighetsåldern behöver höjas till minst 25 år.
Permalänk | Anmäl
Bill, 2009-11-05, 12:30
"Det är påtagligt hur man med självförtroende nu kliver fram och tar plats inom en rad olika områden: i näringslivet, i de akademiska miljöerna, i politiken, i kulturen och i media."
Och detta skulle på något sätt vara utmärkande för 80-talisterna jämfört med tidigare och senare generationer?
Trovärdighet nolla.
Permalänk | Anmäl
Svennebanan, 2009-11-05, 13:32
Risken när man gör en positiv artikel om en viss generation är ju att övriga generationer som inte blir lika upplyfta i artikeln blir bittra och skriver negativa kommentarer. Bra exempel på detta syns i kommentarerna ovan.
Hursomhelst är jag 80-talist och bor i en mellanstor stad och känner precis igen mig i Johan Wennströms beskrivning av vår generation. Jag är konservativ och det är dom flesta av mina vänner också.
Men det är tråkigt att 80-talister som sagt inte alltid låter sina konservativa värderingar leda vägen när man väljer ett politiskt parti.
Permalänk | Anmäl
MidasTouch, 2009-11-05, 16:43
Wennstroem kunde ha noejt sig med tre ord:
"Greed is good"
Men folk på t ex Saab och Volvo kanske inte håller med,
Permalänk | Anmäl
Ollie, 2009-11-06, 00:44
Måste ju bara understryka kommentarerna innan: detta är en absurd artikel med en massa generaliseringar. Själv känner jag verkligen inte igen mig eller mina vänner i denna traditionalist (behöver jag säga att jag är 80-talist?)
Permalänk | Anmäl
Erik Stern, 2009-11-06, 11:01
Vof, vof...
80-talister som ofta saknar arbete, ännu oftare saknar bostad blir knappast konservativa... Verkligheten är regeringens värsta fiende idag...
Moderaterna vill lösa bostadsproblemet med marknadshyror... Då kommer det byggas mer tror man... Det moderaterna inte vill säga är att en stor del av befolkningen inte har råd med extremt höga hyror som dessutom beror på bostadsbrist...
De människor som förlorar möjligheten att ordna en bostad kommer knappast rösta på en moderatled regering och det blir allt fler...
Långt in i medelklassen kommer barn få bo hos mamma o pappa länge... Medelklassen har inte råd att köpa 2-3 lgh till sina barn...
Nyliberalismen fungerar inte och därför förlorar alliansen valet 2010... Det tragiska är att de rödgröna har andra brister... Fler arbeten kommer vi inte att få. Massarbetslösheten är här för att stanna...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-11-06, 13:23
"Det som främst skiljer oss 80-talister från tidigare generationer är att vi är vana vid att anpassa oss till nya trender och besitter en god förmåga att utnyttja de förändringar som följer i en snabbt föränderlig värld. Detta är vår främsta styrka. Vår största svaghet är antagligen det övermod som varit en direkt följd av denna förmåga. Vår orubbliga känsla av att vi kan göra allt bättre än dom andra har resulterat i det högmod som just nu retar gallfeber på äldre generationerna."
På vilket sätt skiljer sig detta från alla andra generationer bakåt i tiden i minst 3500 år
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-11-06, 17:22
Schmack,
jag måste vara illa ute. Jag har Belstaff-jacka (kopia av Barbour) och rutig flanell-skjorta (kanadensisk skogshuggar-design, $6) när jag åker motorcykel i kallt väder. Men inget bankkonto på Cayman Islands, inga golfklubbor, Ingen sjurummare på Ostermalm eller stor kåk i Djursholm. Och jag dricker hellre australisk shiraz än Mumm och Gula Änkan. Bäst att gå under jorden?
Permalänk | Anmäl
Ollie, 2009-11-07, 06:08
Konservatism är för mig och många andra något positivt. Att värna om familjen och om traditionella värderingar, etik och moral.
Men ordet nykonservatism innebär inget av det artikeln handlar om. Neokonservatism är en etikett som klistrats på Bush den äldre och yngre, synonymt med imperialism, realpolitik, lögner och konspirationer. Nykonservatism är ett oerhört negativt laddat ord. Författaren borde använda en bättre etikett. "Vintage Konservatism" kanske. Använd inte nykonservatism. Det klingar illa.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-11-07, 10:33
I USA används begreppet "paleokonservatism". Det är sällsynt i Sverige, men det innebär egentligen vad jag skrev ovan. Att värna om familjen och traditionella värderingar.
Politiskt innebär det anti-imperialism. Raka motsatsen till neo-conservatism i det avseendet. De paleokonservativa vill ta hem trupperna från Irak och Afghanistan. USA ska sköta sitt och inte spela självutnämnda världspoliser. En mycket sund inställning. Paleokonservatismen kombinerar det bästa från traditionalismen och fredsrörelsen. Där har vi ett ideal som 80-talisterna borde ta efter.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-11-07, 10:44
Så. 80-talisterna är likadana kålsupare som sina föräldrar. Uppblåsta, självförhärligande och fullständigt okritiskt inställda till sin egen generations uppenbara problem med disciplin, samarbetsförmåga och mental balans. Pinsamt.
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2009-11-09, 22:35
36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En gläffsande valp till från hundskolan!!!!
Wennström menar att 0-talisterna vill hellre arbeta, bidra och bygga upp. Jag tycker ju att de framförallt är kända för sin dåliga moral:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article96463.ece
Om du hade haft rätt hade det varit underbart. Jag är själv åttiotalist och de åttiotalister du beskriver har jag i stort sett aldrig träffat. Generation ordning. Liksom, va? Du borde träffa fler jämngamla och du kommer förfasas över hur fel du har.
Tycker det är ganska kul hur Johan försöker smeta ned en hel generation med sina egna värderingar. Hans analys är, om än välformulerad, föga träffande. Att vi har gott om självförtroende och tar mycket plats råder inget tvivel om, men att vi skulle bära nykonservatismens fana tycker jag inte alls stämmer. Det är bara en mindre skara övre medelklass med Barbour jackor och och rutiga skjortor som besitter dessa värderingar. Get over it Johan, du kommer aldrig bli adlig!
Det som främst skiljer oss 80-talister från tidigare generationer är att vi är vana vid att anpassa oss till nya trender och besitter en god förmåga att utnyttja de förändringar som följer i en snabbt föränderlig värld. Detta är vår främsta styrka. Vår största svaghet är antagligen det övermod som varit en direkt följd av denna förmåga. Vår orubbliga känsla av att vi kan göra allt bättre än dom andra har resulterat i det högmod som just nu retar gallfeber på äldre generationerna.
Detta kommer antagligen förändras när 90-talisterna kommer ut och ska börja ta plats. Vi kommer antagligen vilja se på dem som jämlikar. Frågan är dock, hur kommer de se på oss?
Vem talar om nykonservatism? Vem menar att 80-talister står bakom detta?
Detta är projicering om jag någonsin sett det.
Nåja, faktum var att t.o.m. Lars Ohly lät bättre! Och Göran Hägglund, men de är väl inte 80-talister ändå?
Är det generationsrasism du vill odla? Hurra vad vi är bra! Varför det då? De tomma orden gav ingen substans, mer än det belåtna!
Varje generation har haft sina problem att tampas med, försök inse det, och utan att döma ut dem/oss som "infantila"!
De flesta 80-talister jag känner är lata dryga och lever på pappas och mammas pengar. De har inte tid att plugga och jobba för de måste förverkliga sig genom att dröna. Snart är de långtidsarbetslösa och familjeförmögenheten kan ta slut.
Vad fasiken yrar han om?
född 80
Jag tycker skribenten är beundransvärt. Både begåvad och arbetssam. Bra kombination men för mycket av - typ bristvara.
Författaren skriver “Denna oreflekterade hållning sträcker sig även utanför kultur- och ledarsidorna. Är det till exempel en tillfällighet att var femte svensk person under trettio, enligt en ny mätning, tror att den amerikanska regeringen låg bakom terrorattackerna mot USA den 11 september 2001?”
Här tycker jag att författaren själv ger uttryck för en oreflekterad hållning. Jag kan ha fel men jag misstänker att han inte har tagit reda på vilka frågor som faktiskt ställdes till dessa personer som deltog i denna opinionsmätning.
Det är ju en stor skillnad mellan att ligga bakom attacken och att det finns en länk till dem som misstänks ansvariga för attacken. Det är ju välkänt att familjen Bush hade affärskontakter med familjen Bin Laden från vilken Usama Bin Laden kommer. Detta är ju en faktisk länk som kan göra att folk svarar ja om frågan är formulerad på ett visst sätt även om man inte tror att USAs regering var inblandad.
Jag tycker det finns all anledning att ta denna mätning med en stor nypa salt. Det finns ju alltid ett intresse hos dem som gör mätningarna att deras rapporter skall åstadkomma största möjliga uppmärksamhet.
Styltigt språk har de i alla fall, de nykonservativa - åtminstone om Johan Wennström är representativ för gruppen. Att han inte är representativ för 80-talisterna hoppas jag innerligt.
Tänk på att han bara är 22 år. Jag är full av beundran.
Lodenrockspråk. Skrivit själv? Tänkt själv?
#12 Filippa,
"Tänk på att han bara är 22 år. Jag är full av beundran. "
Instämmer!
Att reklektera över sin omgivning i textform är något jag tror de flesta 22-åringar är kapabla till.
Hehe, det är lika underhållande varje gång. En totalt historielös fjortis med överklasshybris, äppelkinder och sociala skygglappar. Jag skrattar högt!! (LOL för 80-talisten)
Suck,
Ännu en till 80-talist som måste framhäva sej själv och sin generation.
Om ni nu är så otroligt bra så skulle ni få beröm av andra och inte behöva hissa er själva offentligt.
Patetiskt!
80-talisterna har fått en "raw deal" från sina föräldrar. I synnerhet pensionssystemet missgynnar de unga. Den äldre generationen äter upp välfärden och lämnar en konkursbo efter sig till sina barn. Den offentliga skolan suger också.
Vad är det som är nytt i nykonservatism? Det verkar vara samma unkna traditionalism som vanligt. Det nya är väl möjligtvis att ungdomar överger vänstern och blir konservativa men hittills har jag inte sett någon ung konservativ , inte heller Wennström, ge uttryck för en enda ny tanke.
Ja det var ju intressant läsning för en 80-talist som jag själv. Vi kommer tydligen från samma generation men uppenbarligen inte från samma planet. Begriper inte ett ord av det du skriver även om det är spännande att ta del av artikeln. Passande rubrik hade varit "samtidigt i en annan del av samhället..."
Nåväl lycka till, hoppas för guds skull du börjat pensionsspara.
Det finns väl ingen anledning att beundra stolligheter bara för att de uttalas av en 22-åring!!!!
Hemskt grova generaliseringar utan belägg. Det skulle lätt gå att skriva en artikel som uttrycker motsatta saker som den här artikeln och den skulle vara precis lika trovärdig. Försöken att fånga en generation blir sällan annat än bekräftelse av författarens egna självbild och fördomar.
Enligt min självbild och mina fördomar är vår (80-talisternas) generation en svårfångad generation. Om jag, likt Wennström, ändå ska gissa mig fram, så tror jag att vi kanske snarare kämpar mot den stela och konservativa värld som vi faktiskt lever i snarare än att vi vill ropa fram en nyfödd konservatism. Det här låter som den stereotypa bilden av den generation som växte upp under 60- och 70-talet. Kanske är det för att vi faktiskt inte är så annorlunda?
Världen förändras inte så snabbt som många verkar tro. Det som mest bidrar till förändringsillusionen må kanske vara tekniken. Och visst, vissa idéer växer brett, andra växer bara på vissa ställen eller vissnar nästan helt, men generellt sett händer det inte så jättemycket. I varje generation finns det, grovt generaliserat såklart, personer som vill förändra hur det är och andra som accepterar hur det är. Wennström råkar bara tillhöra de senare och därför ser den här artikeln ut som den gör.
Behöver det här sågas mer? Ja det behöver det nog.
Som 80-talist blir man svagt irriterad av att smetas ner med de värderingar som Johan Wennström påstår att vi representerar.
Sen tycker jag ett par saker är ytterliggare lite mer stötande, nämligen: "de karaktärsdrag som den unga generationen så uppenbart själv sympatiserar med: flit, strävsamhet, normalitet".
Normalitet? I motsats till vad? Våra föräldrars skenande och illvilliga tolerans för det avvikande? Suck.
Det andra som jag finner stötande är påståendet att vi är oreflekterande, antiamerikanska och terror-förringande, stött av den för veckan brännheta bevisning som utgörs av 9/11-förnekande.
Jahapp. Då är väl gemene New York-bo också antiamerikan och islamist-beskyddare, eftersom betydligt fler där tror på sin egen regerings inblandning. För att förtydliga vill jag bara påpeka att jag själv tycker det är vansinne.
Nej, unga konservativa finns och har alltid funnits, men fler verkar de inte ha blivit, och utifrån denna artikel ska vi nog vara ganska glada att så är fallet.
Neo-cons? Ja då vet man vart du och ditt anhang står.
Ännu en tomte som skall generalisera kring en hel generation. Frågar du gemene 80-talist vet han nog inte ens vad konservatism är. Dock har du en poäng, sällan tidigare i historien har väl de vuxna generationerna givit sin nästkommande så dåliga förutsättningar. Dom har givit upp vårt lands suveränitet, låtit vårt land i det närmaste koloniseras av främmande folkgrupper vilket fört med sig enorma påfrestningar på välfärldssamhället som deras tidigare generation i sin tur byggde upp. Dom har aktivt arbetar för att förstöra vårt folks kultur och traditioner, för att slå sönder samhället i grunden. Historieböckerna kommer inte bli nådiga om 40 och 50 talisterna. Sen står folk med öppen mun och frågar sig varför många unga mår så dåligt, tja, rotlöshet i sitt eget land kan nog vara en bidragande faktor.
Suck!
Bevisar ju bara att rösträtten och myndighetsåldern behöver höjas till minst 25 år.
"Det är påtagligt hur man med självförtroende nu kliver fram och tar plats inom en rad olika områden: i näringslivet, i de akademiska miljöerna, i politiken, i kulturen och i media."
Och detta skulle på något sätt vara utmärkande för 80-talisterna jämfört med tidigare och senare generationer?
Trovärdighet nolla.
Risken när man gör en positiv artikel om en viss generation är ju att övriga generationer som inte blir lika upplyfta i artikeln blir bittra och skriver negativa kommentarer. Bra exempel på detta syns i kommentarerna ovan.
Hursomhelst är jag 80-talist och bor i en mellanstor stad och känner precis igen mig i Johan Wennströms beskrivning av vår generation. Jag är konservativ och det är dom flesta av mina vänner också.
Men det är tråkigt att 80-talister som sagt inte alltid låter sina konservativa värderingar leda vägen när man väljer ett politiskt parti.
Wennstroem kunde ha noejt sig med tre ord:
"Greed is good"
Men folk på t ex Saab och Volvo kanske inte håller med,
Måste ju bara understryka kommentarerna innan: detta är en absurd artikel med en massa generaliseringar. Själv känner jag verkligen inte igen mig eller mina vänner i denna traditionalist (behöver jag säga att jag är 80-talist?)
Vof, vof...
80-talister som ofta saknar arbete, ännu oftare saknar bostad blir knappast konservativa... Verkligheten är regeringens värsta fiende idag...
Moderaterna vill lösa bostadsproblemet med marknadshyror... Då kommer det byggas mer tror man... Det moderaterna inte vill säga är att en stor del av befolkningen inte har råd med extremt höga hyror som dessutom beror på bostadsbrist...
De människor som förlorar möjligheten att ordna en bostad kommer knappast rösta på en moderatled regering och det blir allt fler...
Långt in i medelklassen kommer barn få bo hos mamma o pappa länge... Medelklassen har inte råd att köpa 2-3 lgh till sina barn...
Nyliberalismen fungerar inte och därför förlorar alliansen valet 2010... Det tragiska är att de rödgröna har andra brister... Fler arbeten kommer vi inte att få. Massarbetslösheten är här för att stanna...
"Det som främst skiljer oss 80-talister från tidigare generationer är att vi är vana vid att anpassa oss till nya trender och besitter en god förmåga att utnyttja de förändringar som följer i en snabbt föränderlig värld. Detta är vår främsta styrka. Vår största svaghet är antagligen det övermod som varit en direkt följd av denna förmåga. Vår orubbliga känsla av att vi kan göra allt bättre än dom andra har resulterat i det högmod som just nu retar gallfeber på äldre generationerna."
På vilket sätt skiljer sig detta från alla andra generationer bakåt i tiden i minst 3500 år
Schmack,
jag måste vara illa ute. Jag har Belstaff-jacka (kopia av Barbour) och rutig flanell-skjorta (kanadensisk skogshuggar-design, $6) när jag åker motorcykel i kallt väder. Men inget bankkonto på Cayman Islands, inga golfklubbor, Ingen sjurummare på Ostermalm eller stor kåk i Djursholm. Och jag dricker hellre australisk shiraz än Mumm och Gula Änkan. Bäst att gå under jorden?
Konservatism är för mig och många andra något positivt. Att värna om familjen och om traditionella värderingar, etik och moral.
Men ordet nykonservatism innebär inget av det artikeln handlar om. Neokonservatism är en etikett som klistrats på Bush den äldre och yngre, synonymt med imperialism, realpolitik, lögner och konspirationer. Nykonservatism är ett oerhört negativt laddat ord. Författaren borde använda en bättre etikett. "Vintage Konservatism" kanske. Använd inte nykonservatism. Det klingar illa.
I USA används begreppet "paleokonservatism". Det är sällsynt i Sverige, men det innebär egentligen vad jag skrev ovan. Att värna om familjen och traditionella värderingar.
Politiskt innebär det anti-imperialism. Raka motsatsen till neo-conservatism i det avseendet. De paleokonservativa vill ta hem trupperna från Irak och Afghanistan. USA ska sköta sitt och inte spela självutnämnda världspoliser. En mycket sund inställning. Paleokonservatismen kombinerar det bästa från traditionalismen och fredsrörelsen. Där har vi ett ideal som 80-talisterna borde ta efter.
Så. 80-talisterna är likadana kålsupare som sina föräldrar. Uppblåsta, självförhärligande och fullständigt okritiskt inställda till sin egen generations uppenbara problem med disciplin, samarbetsförmåga och mental balans. Pinsamt.