Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kläder som protest

Foto: Familjealbum. Nalin Pekguls fastrar, Kurdistan tidigt 70-tal.
Nalin Pekgul om Kläder som protest

Bakgrunden till mina korta kjolar

Mina fastrar gick i kort kjol i Kurdistan på 60 och 70-talet. Deras frihet slogs sönder av den islamistiska vågen på 80-talet, samma våg som idag går över Europa och som får ungdomar att utöva religionen mer strängt och lagbundet än vad deras far- och morföräldrar någonsin har gjort. Mitt val av kort kjol är ett sätt att protestera mot detta, skriver Nalin Pekgul, ordförande för socialdemokratiska kvinnoförbundet.


Om författaren

Nalin Pekgul är född och uppvuxen i Kurdistan. Hon har tidigare varit riksdagsledamot och är idag ordförande för socialdemokratiska kvinnoförbundet.

När jag hörde att unga kvinnor i Tensta inte vågar ha korta kjolar av rädsla för att få spottloskor eller fula ord efter sig kände jag att jag måste reagera. I början av mars i år köpte jag därför några korta kjolar och som en markering gick jag klädd i kort kjol på den internationella kvinnodagen den 8 mars. Egentligen tyckte jag det var obekvämt eftersom jag är van vid att kunna röra mig friare i lång kjol eller jeans.

Den 5 september hade jag lovat Mona Sahlin att vi skulle gå på Tensta marknad tillsammans. När jag klädde mig skrek min åttaåriga dotter att jag inte fick ta någon av de korta kjolarna för "det här är inte Norra Ängby där Einars familj bor, utan det här är Tensta och det finns talibaner där ute". Dumt nog gjorde jag som hon sa och bytte till en lång kjol. Sedan blev jag besviken på mig själv som inte hade insett vilken dålig förebild jag måste vara för min dotter om jag accepterar att andra ska bestämma hur jag ska vara klädd.

Sedan dess har jag konsekvent haft korta kjolar. Tyvärr får jag ofta bevis på att det ändå låg något i min dotters oro. Senast berättade Maria Hassan, politiker och tenstabo liksom jag själv, att häromkvällen när hon var på väg till en fest klädd i kort kjol, kom en man fram och spottade på henne. Hon blev rasande men ville inte missa tåget för att ta strid med honom.

För några dagar sedan uppmärksammade Expressen min talibanprotest. I kommentarerna till artikeln i Expressen uttryckte några läsare sin glädje över att jag äntligen hade blivit så pass mycket svensk att jag kunde bära korta kjolar. Reaktionen förvånade mig och gjorde mig samtidigt ledsen. Den visar vilken torftig bild många människor har av muslimer. Många tycks tro att alla muslimska kvinnor går i långa kjolar och har sjal på huvudet eller bär burka.

Media bär en stor del av ansvaret för att denna stereotyp har få fäste i folks medvetande. Med sorg i hjärtat inser jag att få i Sverige känner till den kamp för sin frihet kvinnor i muslimska länder fört och än i dag tvingas föra mot islamisterna.

Den vänstervåg som drog över världen på 1960-70-talen slog också in över Turkiet och Kurdistan där den förenades med den kurdiska självständighetsrörelsen Det bildades kurdiska partier som vilade på en politisk och socialistisk grund. Inom dessa partier kämpade män och kvinnor tillsammans för kurdernas rättigheter och för jämställdhet. Som 12- 13-åring följde jag ofta med mina fastrar och deras manliga vänner till restauranger och caféer. Diskussionen handlade ofta om hur de tillsammans skulle avskaffa det patriarkala samhället. Religionen hade absolut ingen betydelse utan de få killar som gick runt i sina mössor och långa klänningar betraktades mer som några egendomliga, vilsna varelser.

När jag tittar på släktbilderna från 60-70 talet frågar jag min pappa och hans syskon hur det kunde vara möjligt att mina fastrar gick omkring och visade så mycket av armar, ben och hår. Farfar var trots allt imam, liksom hans far och farfar före honom ända tillbaka till 1600-talet.

Deras svar är att det visserligen fanns imamer som hotade med att fastrarna skulle brinna i helvete för sina korta kjolar, men det var det ingen som brydde sig om dem. Farfar ville att kvinnor skulle vara fria. Utvecklingen gick framåt. I min födelsestad Batman följde mina fastrar noggrant modet från Paris.

Jag tänker att den frihet mina fastrar hade på 1960-talet i Kurdistan att klä sig som de ville, har inte jag i Sverige år 2009. På 1960-talet vågade min farfar ta en strid för sina döttrars självständiga liv, inklusive deras rätt att klä sig enligt modet. År 2009 i världens mest jämställda land måste jag själv ta samma strid. Med den skillnaden att han var imam och kunde sätta dagordningen. Han hade också den fördelen att det inte fanns några islamister i Batman vid den tiden.

Den turkiska militären satte sig så småningom till motvärn mot både kurdernas kamp för självständighet och vänsterns krav på politisk frihet. De använde sin gamla strategi att skapa kaos i landet genom att spela ut olika grupper mot varandra så att medborgarna kunde ha förståelse för varför militären måste ta över. Efter militärens maktövertagande den 12 september 1980 lät militärregimen islamisterna bli starka för att sedan utnyttja dem för att krossa både kurdernas frihetsrörelse och vänsterrörelsen.

Den islamistiska rörelsen ville att samhället skulle styras av de medeltida islamiska lagarna. I Batman begränsades kvinnornas frihet påtagligt. Mina släktingar berättar att inga kvinnor vågade gå ut utan sällskap av manliga släktingar. Plötsligt blev kvinnorna tvungna att täcka hela kroppen. Kvinnor som gick ut barhuvade riskerade att få frätande syra kastad i ansiktet. Kvinnor med korta kjolar riskerade att få benen sönderskurna av rakblad som böjts och skjutits iväg som en projektil. Hundratals unga kurdiska män mördades enbart i Batman för att de ifrågasatte islamisternas syn på kvinnor eller lät sina systrar gå ut utan sjal.

Men från 1990-talet drar en fundamentalistisk våg över hela den muslimska världen. Samma förtryck av kvinnor som mina släktingar upplevde i slutet av 80-talet i Turkiet förekommer nu även i Europa. I Sverige dras muslimska ungdomar med i denna våg och pressar varandra att utöva religionen mer strängt och lagbundet än vad deras far- och morföräldrar någonsin har gjort. På det sättet flyttar islamisterna fram sina positioner.

I väst uppfattas både sjal och slöja som täcker ansiktet som konstigt och annorlunda och väcker starka känslor. Även i den muslimska världen finns en debatt och ibland hårda motsättningar om bruket av slöja. Islamister försöker alltid tvinga muslimska kvinnor att bära slöja och ha kläder som inte avslöjar kroppsformen. Där de har makten som t ex i Iran tillsätts väktare med laglig rätt att straffa kvinnor som visar sig utomhus utan slöja. I andra länder tar de själva sig rätten att trakassera kvinnor som inte klär sig enligt deras regler. För många svenska sekulariserade muslimer blir därför sjal eller slöja på kvinnor och små flickor i Sverige en påminnelse om våld och förtryck. Detta är naturligtvis överdrivet. Många muslimska kvinnor använder sjalen som en del av en gammal och självklar tradition och inte för att visa stöd för Islamisterna.

Islamister har mycket gemensamt med andra extrema rörelser på högerkanten. De förenas bl a i motståndet mot kvinnors frihet liksom i sin homofobi. Båda vill begränsa rätten till fri abort. Båda vill att äktenskap ska vara förbehållet heterosexuella par. På samma sätt som vi tar kampen mot Sverigedemokraterna måste vi därför ta kampen mot islamisterna.

Om kampen kräver korta kjolar så ´är jag beredd att offra min bekvämlighet för den goda sakens skull. Ingen kvinna ska behöva oroa sig för sin klädsel i vårt jämställda land 2009.









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/13490

89 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är helt ok för pekgul för flickor att välja att visa sin kropp men om de vill dölja den skriks det om förtryck. Undra vem som är mest förtryckt? Låt människor välja, vi behöver ingen förmyndare. Definitivt inte Pekgul.

Permalänk | Anmäl #1 Sebastian, 2009-11-02, 21:51

Tack för din artikel Nalin. * I Sverige dras muslimska ungdomar med i denna våg och pressar varandra att utöva religionen mer strängt och lagbundet än vad deras far- och morföräldrar någonsin har gjort. På det sättet flyttar islamisterna fram sina positioner.*

Ja och därför har t.ex också Sverigedemokraterna börjat få fäste.
Det jäser i samhället, men behåll dina korta kjolar och låt din dotter få växa upp i ett fritt samhälle.

Permalänk | Anmäl #2 KarinAndersson, 2009-11-02, 22:12

Nalin
Allt är bevisligen relativt. det du benämner korta kjolar upplever jag som normala kjolar.

men i övrigt är väl din protest ganska lika den protest vi hade på tidigt 70-tal. Vi vägrade att ha studentmössa. Det var bara Muf-are som ville ha det.
Vi protesterade mot det vi upplevde vara "gammalregler".

Det är bra lustigt hur det är. Nu är det åter högsta mode med studentmössa och klänningar som ser ut som värsta "puddingpastejer".

Det är nog inte bara talibanerna som sysslar med modets inlåsning och begränsningar av kvinnors visuella påfåglingsmetoder.

På 70-talet så var det i lika hög grad vänsterdiskursen som styrde "rätt och fel".

Permalänk | Anmäl #3 Anders B Westin, 2009-11-02, 22:12

Jag tackar dig för att du väljer den obekvämligheten det skänker dig med korta kjolar. Flickor med korta kjolar ses av en del unga män som luder, vilket dock inte utesluter att samma personer glatt och villigt tar chansen till sex med dem, om tillfället ges.
Hyckleri och dubbelmoralen frodas allra mest hos de som förfasar sig värst....

Permalänk | Anmäl #4 Pierre, 2009-11-02, 22:22

Jag är nog inte ensam om att undra vad Nalin Pekgul gör i Socialdemokraterna, då hennes tankar om islam uppenbarligen är diametralt motsatta de som övriga i partiet hyser.

Permalänk | Anmäl #5 Manur Huse, 2009-11-02, 22:37

Bravo!

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2009-11-02, 22:44

Tack, Nalin, för en mycket bra och initierad artikel!

Det är viktigt att du bekräftar att “många muslimska kvinnor använder sjalen som en del av en gammal och självklar tradition och inte för att visa stöd för Islamisterna”. Många förstår inte det i den här debatten.

Det är minst lika viktigt det du skriver att “För många svenska sekulariserade muslimer blir därför sjal eller slöja på kvinnor och små flickor i Sverige en påminnelse om våld och förtryck”. Jag skulle tro att många som har en stereotyp syn på muslimer är helt ovetande om detta.

Alltför många i debatten här drar svenska muslimer över en kam och kan inte ens skilja islam från islamism.

Återigen kommer islamisternas förtryck av kvinnor i svenska förorter på tal. Det är viktigt att få bekräftat att detta förtryck inte är någon myt utan ett hot mot demokratin som är högst verkligt.

Permalänk | Anmäl #7 Pelle, 2009-11-02, 23:07

Bra, Nalin.
Fast jag blir lite osäker på var du står i grunden eftersom jag följt din karriär sedan du var ung flicka. Du var så duktig och var en förebild för många, men du hade det kurdiska patriarkala arvet med dig som en ryggsäck. Jag läste om dig att du inte fick flytta hemifrån och bo ensam. Långt senare när du var en framgångsrik politiker läste jag att du helst ville bära huvudduk, men ännu inte kände dig mogen för det beslutet. Det låter lite motsägelsefullt.

Permalänk | Anmäl #8 Sonja, 2009-11-02, 23:07

Mycket vackert skrivet, det är mycket viktigt att kritisera religiösa psykopater men också att inte rikta hat mot hela världens muslimer som många misslyckas med. Du är en förebild för en ung socialist =)

Permalänk | Anmäl #9 Daniel Laurin, 2009-11-02, 23:15

Hej Nalin! Jättebra artikel!

Vanliga muslimer måste föra kampen mot islamisterna. Det är ett pedagogiskt problem när vi icke-muslimer hela tiden försöker förklara att de flesta muslimer är rätt sekulära och vanliga. Ibland med förklaringen att dessa inte synliggörs i media eller liknande. Även om det nog stämmer, så tror jag fortfarande att de vanliga muslimerna, som du, måste engagera sig mycket, mycket mer för den här kampen. Det blir inte trovärdigt när någon annan för den.

Vi kan ha folk och aktionsgrupper som strider för kvinnors rätt att bada topless i badhuset på alla tider, medan vissa inte ens får gå dit. Det är lätt att bara se de enkla problemen och att inbilla sig att de stora problemen inte finns. Men som sagt, jag tror inte sekulära kristna med trovärdighet kan strida för kvinnors rätt gentemot islamister. Det saknar trovärdighet. Däremot kan man stötta och hjälpa till, såklart. Samtidigt så tror jag att ståndpunkten "jag vill hjälpa muslimska kvinnor, men jag vill inte avvisa deras familjer" är för komplicerad för att inte rasister ska få vatten på sin kvarn.

Permalänk | Anmäl #10 Andreas, 2009-11-02, 23:49

#11 Andreas

Vad är det för knäppa anarkoradikalfeminister som fått för sig att man ska bada barbröstade i badhusen? Du verkar tro att det är något som de flesta kvinnor vill. Det är fel.
Annars har du rätt. Det spelar ingen roll hur bra vi argumenterar, vi "etniska svenskar" är inte trovärdiga i att övertyga muslimer om någonting. Det måste muslimerna själva ta hand om.

Permalänk | Anmäl #11 Frida, 2009-11-03, 00:06

Ständigt samma sak, alla riksdagspartier vågar helt plötsligt säga saker som de aldrig skulle ha sagt, lagom i tid innan valet, medan de resten av tiden garanterat skulle ha hetsat sig hesa över vilka nazister alla de som hade skrivit exakt samma sak under någon annan tid var!

Självklart är det som de faktiskt skriver om helt meningslöst dessutom, och avser de "extremislamister" som de ändå normalt förnekar finns i Sverige över huvud taget. Den enda anledningen till att det som de nu skriver över huvud taget uppfattas som kontroversiellt är just enbart för att de själva har indoktrinerat svenskarna så starkt att all typ av kritik mot invandrare och invandring är likamed ren nazism. :-(

Och anledningen till detta beteende innan vaket är självklart att de ser att svenska folket tycker PRECIS som Sverigedemokraterna i alla frågor rörande invandring, och börjar bli rädda för att inte ens de vanliga omfattade förtals- och smutskastningskampanjerna mot SD i deras egna stora lydiga media ska kunna hålla tillbaka folkets vrede och känsla av att nu får det vara nog!

För Sveriges skull, lita inte på något som något av de sju riksdagspartierna "plötsligt" råkar säga inför valet rörande invandring eller relaterade ämnen av något slag (gärna också i personligt undertecknade debattartiklar, till skillnad mot den vanliga politiska vägen med motioner etc, så att de inte ens ska kunna bli anklagade för att hyckla när det efter valet visar sig att alla dessa tankar och åsikter är som bortblåsta)!

Rösta på SD istället, så VET ni att ni får precis det som ni själva alla tycker, och får dessutom politiker som inte anklagar er för att vara hemska rasister varje dag bara för att ni tycker saker som i resten av hela världen upplevs som fullständigt självklart!

Permalänk | Anmäl #12 Karin, 2009-11-03, 00:13

Frågan som måste ställas är ändå: Varför har vi överhuvudtaget nått en situation där kvinnor riskerar att bli spottade på bara för att de bär kjolar som inte där ändå ner till fötterna? Vi är tillbaka till 1800-talet i vissa delar. Och du vet varför.

Permalänk | Anmäl #13 Karin, 2009-11-03, 00:36

Hur många i den demokratiska Sverige kan noggrannt följa Paris modet år 2009?

De förtryckta och förföljda "kurderna" trots sin förtryck kunde noggrannt följa Paris modet redan på 60-talet!

Nu när "kurd" snacket inte får gehör ,så byter dem ämne och helt plötsligt är dem förtryckt av Islam.

De levererar vad svensson vill läsa och höra och det säger bara en sak om svenskar.....

Permalänk | Anmäl #14 Bozkurt, 2009-11-03, 00:56

Problemet är att Nalin verkar tro att Sverige fortfarande är ett enhetligt land där samma sedvänjor och regler gäller överallt.

Idag har vi istället ett mångkulturellt samhälle vilket i praktiken innebär att den klan eller folkgrupp som är starkast sätter de sedvänjor och regler som gäller lokalt.

Bor hon i Tensta så skall hon följa de regler som gäller där. Annars så går det bra att flytta.

Permalänk | Anmäl #15 alalallala, 2009-11-03, 02:08

"På samma sätt som vi tar kampen mot Sverigedemokraterna måste vi därför ta kampen mot islamisterna. "

Det där är viktigt! Vi får inte tillåta att hårdföra muslimer dikterar hur andra skall leva! De är inte bättre än Hells angels, och bör bekämpas med samma självklarhet!

Permalänk | Anmäl #16 L, 2009-11-03, 02:42

Bra sagt Nalin. Det du berättar om är att kvinnor i alla tider faktiskt har haft olika klädkoder. Jag själv hade fina sjalar som tonåring. Det var mode då. Bondmororna i alla tider har haft sjalar, inte för att dölja håret utan för att det har varit praktiskt.

Att någon annan än kvinnorna själva lägger sig i vad de ska ha på kroppen är helt förkastligt. Jag tror inte att ikaberna och burkorna själva har bestämt detta. För detta är inte praktiska kläder. Absolut inte.

Det förkastliga är ifall präster och religiösa ska lägga sig i hur en kvinna går klädd. Ifall sådant ska gälla i Tensta så blir det till slut en särskild stadsdel ungefär som att vissa klädkoder gäller i kloster. Där beror det på att det finns en hel livsstil, som inte handlar om kläderna egentligen utan om något annat.

Permalänk | Anmäl #17 Ann Helena Rudberg, 2009-11-03, 07:43

Vad Nalin Pekgul verkar vilja ha är en massa muslimer som inte uppför sig som muslimer.

Vore det då inte bäst att sortera bort de invandrare som vill ha Sharia-lagar vid ansökningen om uppehållstillstånd?

Nej, naturligtvis kan inte något sådant komma på fråga!

Socialdemokraterna har som ambition att bygga upp ett gigantiskt invandrat bidragsproletariat som ska utnyttjas politiskt i generationer framöver. Det var i fattigdomens och segregationens Sverige som Socialdemokraternas storhetstid grundades, en svunnen epok som man nu försöker återskapa artificiellt genom massinvandring av massbarnsfamiljer.

I Mellanöstern säljs Sverige in som landet där du får mat, logi och pengar utan någon motprestation, förlåt, DÄR ENDA MOTPRESTATIONEN ÄR ATT MAN RÖSTAR PÅ SOCIALDEMOKRATERNA.

För att låtsas som om Socialdemokraterna tar avstånd ifrån de antidemokratiska och antihumanistiska tendenserna bland muslimerna skickar man fram Nalin Pekgul som en sorts låtsasopposition mot islamiseringen för att lugna oroliga svenskar.

Socialdemokraterna har redan lagt grunden med ca 500.000 muslimer och ju längre massinvandringen kan hålla på ju snabbare når vänstern+islamismen den nivå där man kan ta över makten i landet.

Sedan ordnar födelsetalen bland muslimerna resten.

Permalänk | Anmäl #18 Bo T, 2009-11-03, 08:23

Hur lyckas du få till att Islamism har något med Höger att göra.
Alla ickedemokratiska -ismer: Kommunism, Socialism, Nationalsocialism, Islamism mm. mm. är egentligen samma sak. De bygger på att en liten elit som tagit makten skall bestämma över hur alla människor skall leva sina liv. Detta har absolut inget att göra med Höger. Det är om något längst ut på vänstersidan man skall sätta dessa ickedemokratiska rörelser.
Tillsammans med sossarnas nya bästisar kommunisterna...
I övrigt så applåderaj jag gärna att nalin gör det självklara i ett demokratiskt land nämligen att klä sig som hon vill...

Permalänk | Anmäl #19 M-17, 2009-11-03, 08:47

har man inget annat att diskutera än lång eller kort kjol då tycks problemen vara ringa...

Permalänk | Anmäl #20 Marianne Johansson, 2009-11-03, 08:51

Bra Nalin Pekgul, det behövs krafter som står emot denna stora fara mer islamismen. Jag är glad att någon i det politiska etablissemanget tar sitt ansvar!

Permalänk | Anmäl #21 Paul, 2009-11-03, 08:56

Så trist och fel att ta hit människor som skiljer sig allt för mycket från hur Svenskar är och dit vi var på väg. Detta ser jag som ett svek från våra ansvariga.
@Karin, kan bara instämma och @alalallala så med ditt resonemang så kan dom Tensta borna och alalallala flytta tillbaka till den grotta som ni kröp fram ur.
Sedan kan jag inte reflektera över hur fint Sverige var innan muslimerna och många andra knallkorkar kom hit. Någon som säger emot ????

Permalänk | Anmäl #22 Sandra, 2009-11-03, 09:07

Till Pierre, 2009-11-02, 22:22

"Flickor med korta kjolar ses av en del unga män som luder, vilket dock inte utesluter att samma personer glatt och villigt tar chansen till sex med dem, om tillfället ges."

Kommentar: Det är de unga männens det är fel på om de tänker ens tanken att korta kjolar är relaterat till ett negativt kvinnosyn!

Vi kvinnor ska kläa oss precis som vi vill utan att någon man eller pojke ska hoppa på en!

Permalänk | Anmäl #23 Kvinna, 2009-11-03, 09:11

Skall man bekämpa något så är det en fördel att välja effektiva metoder. Är Pekguls val att inte ha lång kjol en effektiv metod? Tillåt mig betvivla det. Bättre kan du i den position du har.

SD är inget problem. De försvinner av sig självt när islamismen är utrotad.

Permalänk | Anmäl #24 goran, 2009-11-03, 09:32

RE: #15 alalallala, 2009-11-03, 02:08

Det är nog så att du och dina kompisar är de som inte hör hemma här alls. Flytta, än finns det tid.

Permalänk | Anmäl #25 BluePrint, 2009-11-03, 09:44

Hyckleri Nalin!
Ja, din kjol är sedesamt lång , jämfört med vad som normalt menas med kort kjol! Om du hade burit en kort kjol så hade din man inte låtit dig gå ut ens! Så lägg ner din löjliga anti-taliban-revolt, den är falsk!
Kom igen den dan du: "känner dig bekväm " i shorts!

Permalänk | Anmäl #26 Charlotte T., 2009-11-03, 09:45

Ursäkta mig Nalin Pekgul!
Men jag uppfattar din artikel mer som än eftergift åt partiets behov än en korrekt återgivning av ungdomsminnen.

Allt som skrevs om dig när du var en ung komet i partiet. Om din bakgrund, hur svårt det var att som ung kvinna från en kurdisk familj skaffa sig de friheter som motsvarande svenskor tog för givna.

Det smusslades omkring ditt privatliv, vad du fick och inte fick. En anständig kurdisk flicka flyttar inte från sin familj innan hon gifter sig t ex. Du gick ut med din muslimska tro och sade att det bara var en tidsfråga innan du också bar slöja. Eftersom kurdisk kultur är en extremt patriarkal hederskultur och du är en del av den, kan du inte med hedern i behåll låtsas som att du växte upp i en helt annan kultur. Du blir inte trovärdig.

Permalänk | Anmäl #27 Stina, 2009-11-03, 09:45

Tomma ord är tomma ord. Att Pekgul vänder sig mot den stora del av befolkningen som inte stödjer massinvandring är föga förvånande. S behöver väljare och att skriva artiklar som lockar dessa kostar inget. Har rösten väl vunnits kommer debattinlägg som dessa försvinna och inget hända.

Tills den dagen faktiskt åtgärder föreslås och handling tas kan det svenska folket bara vänta sig en sak: det mångkulturella mantrat kommer fortsätta ljuda. Allt medan förorterna brinner, arbetslösheten skenar på och kriminaliteten fortsätter sin ohejdade frammarsch så kommer vi få höra lovsång om hur mycket Sverige vinner på öppna portar och världens mest generösa migrationspolitik.

I Storbrittanien, ett land som kanat längre ned i det svarta hål Sverige också gräver, pågår i detta nu en öppen debatt där Labours vansinniga mångkulturalism blottats. De problem britterna upplever finns i Sverige och förvärras dagligen. Vår massmedia är dock tyst och Pekgul, artiklar som denna till trots, yppar aldrig ordet "fel" i samband med migrationspolitiken hon och hennes gelikar står för. Nej, den har hon tydligt sagt skall fortsätta stödjas. Hur mycket Nalin än påstår sig kämpa mot yttringar som de hon beskriver i Tensta så är det en kamp med pennan, inte med handling och åtgärder. En kamp som hon på intet sätt använder ett riktigt verkningsfullt medel i, nämligen politiska förändringar.

För Sveriges skull – för de som är svenskar sedan generationer och för oss med bakgrund i andra länder men som numera verkligen kallar oss svenskar – måste mångkulturspolitiken upphöra. Den fungerar inte! Det är uppenbart för alla som lever i dagens invandrartäta förorter.

Ett samhälle med begränsad invandring och tydliga krav på de som anländer om konformitet kring de värden landet har kommer fortfarande påverkas. Det är oundvikligt. Skillnaden är att då finns det en förhoppning om att värden samhället uppskattar (för Sveriges del sådant som vår fantastiska jämlikhet och frihet) överlever medan enklare vardagliga kulturella yttringar införlivas.

När invandringen istället är av vår ohejdade storlek så kommer inflytandet bli större, och då påverkas grundläggande värden. Och där är kärnan i problemet: hur många länder i världen har värderingar vi vill ha i Sverige? Finns det länder där kvinnan är mer jämlik, där större frihet finns eller krig är mer avlägset? Svaret är nej. Kommer stora grupper – med en ansenlig del vars utbildning och insikt om världen är knapp – så är chansen stor att deras värderingar överlever. Vad händer då när de får reellt inflytande i samhället? Kämpar de för kvinnans lika värde? Åsiktsfrihet? Religiös tolerans? Fredliga lösningar? Nej, såklart inte!

Pekgul kommer säkert fortsätta påstå sig kämpa för en det ena och det andra. Förmodligen sällar sig några till på vänsterkanten, allt för att fånga de röster SD annars får. Men tills handling följer kommer hon med bihang inte röra ett finger för att hejda mångkulturalismens utplåning av svenska värden och tillväxten av arbetslöshet, bidragsberoende och kriminalitet.

Permalänk | Anmäl #28 Yussuf, 2009-11-03, 09:47

Som vanligt lyckas Nalin Pekgul med både en storpolitisk och lokalpolitisk analys som äver gräns- och tidöverskridande. Hon presenterar en bild av verkligheten som är så komplex att partiers analyser av kultur, religion eller politisk för den delen blir väldigt endimensionella och geografiskt väldigt avgränsade. Detta går inte i en tid av globalisering och kosmopolitism!

Bra artikel!
N

Permalänk | Anmäl #29 N Y, 2009-11-03, 09:51

Den sjukdom som Nalin lider av lider de flesta av i mellanöstern, och det är vi mot dem mentalitet, kurderna mot islamisterna här. Men vilka är islamisterna? Kommer de från underjorden eller är de importerade? Eller kan det vara så att de är kurder själva?

Jag kan tänka mig att anledningen till det du säger om Tensta och det som hände i Turkiet var att i Tensta har det samlats folkgrupp från viss etnicitet och klass medans i din hemstad så fanns det blandning av olika etnicitet och samhällsklass. Dagens Turkiet vet jag inte så mycket om, men jag kan tänka mig att efter 11 september så har alla blivit extremister, många amerikaner har blivit patriotiska idioter som går runt och slår ner de som ser ut som muslimer, och många muslimer går åt samma håll.

Permalänk | Anmäl #30 ching iz, 2009-11-03, 09:55

Yussuf. "Mångkultur" är bara en förskönande omskrivning som syftar till att folk inte ska fatta att det egentligen handlar om islamisering och som gör att allt motstånd är "rasism".

Permalänk | Anmäl #31 Bo T, 2009-11-03, 10:08

Först en stor applåd åt Nalin för detta !
Problemet med hela frågan är bara att vi i Sverige och i Västeuropa har redan haft dessa strider om hur kvinnor skall få klä sig och överhuvudtaget uppföra sig som fria individer på samma sätt som män flera hundra år sedan. Måste vi nu pga invandring från medeltida kulturländer backa 500 år i historisk utveckling och påbörja kampen igen ?
NEJ TACK !
Följande åtgärder behövs omedelbart:
1) Stoppa invandringen av människor från Islamiska länder.
2) Förbjud religiösa friskolor. Tyvärr måste denna åtgärd vidtas och jag tror att de andra som får lida pga att vi skall kunna stoppa hjärntvätten i muslimska friskolor är beredda att betala priset för att slippa kommande extremism i samhället !
3) Vidta kraftiga extrordinära åtgärder att skola den unga befolkningen i de invandrartäta områden där unga inte har något arbete. Detta tillsammans med punkt 2 kommer att leda till att den nya generationen av muslimska invandrarbarn kommer att kunna integreras i samhället !
4) Förbjud alla religiösa symboler (nicab, sjal, whatever..) på offentliga platser och naturligtvis i skolan och på arbetsplatser.

Det gör ont i min liberala själ att föreslå så här kraftiga åtgärder som begränsar i viss mån våra friheter. Dock har vi redan självcensur i samhället och i media när det kommer till Islamkritik. Inte många vågar skylta öppet vad de tycker om Islam och dess profet Mohammed pga rädsla för trakasserier/terror. Se tex hur tex Nobelmuseum censurerade "Submission". Antagligen var museumchefen rädd för att få en bomb i sin brevlåda så vi skall kanske inte klanka så mycket på honom. Men bara att sådant här händer och att det sprider sig mer och mer och inte ens pressen vågar ta denna konflikt mellan Islam och yttrandefrihet visar att det är allvar nu ! Så priset med marginella begränsningar i de islamska invandrarnas friheter är tusenfalt bättre en framväxten av islamisk extremism och terrorism i samhället inom kommande decennier.

Till sist så förstår inte jag heller varför Nalin är fortfarande kvar hos Socialdemokraterna, de kramar ju stenhårt Islam och försöker alltid bortförklara dess avarter och har inget annat än gamla floskler att erbjuda till dessa problem.
Men vi har sett detta förut, före valet kommer alla partier skicka fram sina "torpeder" som försöker desarmera SD genom att ta någon symbolfråga och skriva om det så att det kanske lockar tillbaka några tveksamma väljare från SD.
Framsteg i sig att man börjar TALA om problemen men vanliga partierna kommer inte i praktiken ändra något signifikant i sin invandringspolitik innan det är för sent !
Jag är så besviken på FP, C och Moderaterna pga att de inte vågar ta tag i detta i tid. Idag kan vi kanske fortfarande lösa problemet men snart är det nog för sent och vi kommer att få "enklavisering", där muslimer bor i sina egna områden. Dvs vi kommer att få alla rasoroligheter som har varit i USA under 50-90 talen fast många gånger värre, pga att avståndet mellan västerländskt och muslimsk medeltidskultur och religion är hundra gånger större !
Vill vi verkligen ha det så våra kära politiker ? Spåren av er politik förskräcker !

Permalänk | Anmäl #32 40 år i svensk politik, 2009-11-03, 10:26

Varför lägger inte S fram lite förslag då för att förhindra islamism i Sverige? Jag har änsålänge inte sett några konkreta förslag från några partier förutom SD som syftar till att förhindra islamism.

Permalänk | Anmäl #33 Johan S, 2009-11-03, 10:31

Först berättar hon hur illa muslimer beter sig i svenska förorter och hur islam förstört hela samhällen.
Sen säger hon:
"Den visar vilken torftig bild många människor har av muslimer.
och
Media bär en stor del av ansvaret för att denna stereotyp har få fäste i folks medvetande.

Så väldigt många muslimer beter sig dåligt men det är medias fel att folk får fördomar? Märkligt resonemang.

Det kan inte vara så att muslimer har dåligt rykte för att dom beter sig illa? Att "moderata" muslimer inte demonstrerar mot dom extrema utan låter dom visa islam för oss andra?

Permalänk | Anmäl #34 Danne, 2009-11-03, 10:30

Märkligt. När Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson skrev i princip samma sak blev han kallad rasist. Vad är logiken i detta? Jo, att etablissemanget har börjat darra ordentligt av rädsla inför SD:s allt högre opinionssiffror.

Permalänk | Anmäl #35 jannejakan, 2009-11-03, 10:38

Känns inte som att Nalin Pekguls trotsattityd spelar någon större roll när resten av sossarna verkar vara islamister.

Permalänk | Anmäl #36 Berit, 2009-11-03, 11:21

Bra insiktsfull artikel! Frågan vem som är förtryckt är alltid paradoxal. Hon som väljer högklackat för att det ingår i bilden av en sexig kvinna lr hon som har slöja som en del av hennes tradition.

Blir skrämd över att folk inte kan klä sig som dom vill utan att bli trakasserade :S. Vad hände med valfriheten och människors respekt jämte varandra?

Permalänk | Anmäl #37 Mikaela Assmundsson, 2009-11-03, 12:07

Tack Nalin Pekgul för din artikel. Det behövs fler som dig med din bakgrund som debatterar och problematiserar det på ett bra sätt som du gör i din artikel. Min fråga är: Varför proteserar inte kvinnorna? varför går dom inte tillsammans som en stark motreaktion till restriktionerna?

Permalänk | Anmäl #38 Svenska, 2009-11-03, 12:09

Replik till #23

Jag håller med -fullständigt! Men övertyga de unga männen du...fyllda av hederskultur som de är...
Mamma är madonna, syster ett smycke.
Vilket inte hindrar uttryck som " Jag ska kn*lla din morsa!"

Permalänk | Anmäl #39 Pierre, 2009-11-03, 12:10

Bra insiktsfull artikel! Frågan vem som är förtryckt är alltid paradoxal. Hon som väljer högklackat för att det ingår i bilden av en sexig kvinna lr hon som har slöja som en del av hennes tradition.

Blir skrämd över att folk inte kan klä sig som dom vill utan att bli trakasserade :S. Vad hände med valfriheten och människors respekt jämte varandra?

Permalänk | Anmäl #40 Mikaela Assmundsson, 2009-11-03, 12:11

Nalin skriver att det är medias fel att muslimer pekas ut .... osv. osv.

Tvärtom har media varit väl så tysta och strukit islam medhårs, utan att lyckas för det islam står för har vi lyckats se TROTS mediabilden.

Permalänk | Anmäl #41 1965, 2009-11-03, 12:48

Nalin skriver också att "Islamister har mycket gemensamt med andra extrema rörelser på högerkanten." och blundar då helt för att de som vanligtvis marcherar tillsammans med islamisterna är AFA, Ung Vänster, Malmös Socialdemokratiska Ledare Ilmar Reepalu - för att räkna upp några...

Permalänk | Anmäl #42 1965, 2009-11-03, 12:51

"Blir skrämd över att folk inte kan klä sig som dom vill utan att bli trakasserade :S."

Tycker du att det är OK med militära uniformer i skolan också, Mikaela Assmundsson? Eller att gå omkring spritt språngande naken?

Kläder (eller avsaknad av kläder) signalerar, det kan vi väl vara överens om?

Att klä av islam den religiösa täckmanteln och exponera ideologin som den är, det är att visa den vederbörlig respekt.

Permalänk | Anmäl #43 Bo T, 2009-11-03, 13:05

Hur manga Svenska killar ser ner pa en tjej pga hur hon klar sig? Vi kan nog alla konstatera att invandrare ofta har en kvinnosyn som ar oacceptabel i Sverige. Nalin gor ratt som forsoker visa att alla muslimer inte ska dras over en kam, men hon later ju faktiskt som en representant for SD. Bra att en sosse representant ocksa vagar medge att det finns problem, men synd att hennes parti ar orsaken till dom och dessutom inte gor nagot at det.... Jag tanker inte rosta pa varken sossar eller SD, men jag uppskattar att SD vagar saga vad dom flesta av oss faktiskt tanker och tycker. Sverige borde stanga sina granser for ALL invandring tills ekonomin vander och det finns skal till arbetskrafts invandring.

Permalänk | Anmäl #44 Kattis, 2009-11-03, 13:16

Hur kommer du att reagera när Islam har majoritet här i Sverige och de korta kjolarna förbjuds som i tex irak, iran saudiarabien osv? Nu är ju inte kjolen i sig ett problem utan kvinnoförtrycket överlag.

Permalänk | Anmäl #45 Patrik, 2009-11-03, 13:34

" Många tycks tro att alla muslimska kvinnor går i långa kjolar och har sjal på huvudet eller bär burka.

Media bär en stor del av ansvaret för att denna stereotyp har få fäste i folks medvetande."

Du tror inte att det beror på att media har medvetandegjort svenskarna om verkligheten?

För övrigt:

Det finns säkert en debatt och konflikt mellan olika schatteringar muslimer om vad som är rätt och riktigt. Men bevara oss svenskar från den.

Om det inte fanns några muslimer i Sverige skulle vi slippa den konflikten - inklusive spottloskorna och okvädingsorden i Tensta.

Varför importera problem?

Permalänk | Anmäl #46 Anders B, 2009-11-03, 13:35

Nalin har på ett lysande sätt pekat på ett problemområde som många unga muslimska kvinnor känner igen i sin vardag. Att inte våga klä sig som man vill eller känna ständig hot från nära familjemedlemmar är något som samhället måste ta på största allvar. Alla människor är fria att bestämma över sina egna liv. Tyvärr gäller det inte alla, och inte minst unga muslimska kvinnor i vårt land. Som kvinna ska du alltid lyda familjemedlemmarna, de vet alltid bäst. de vet hur du ska klä dig eller vilka du ska umgås med. Och i förorter som Fittja, Alby, Tensta osv sysn detta väldigt tydligt. Låt oss ta mäns våld mot kvinnor och barn på största allvar. För mig är det våld mot barn, när man tvingar ett barn att ta på sig slöja eller tvinga sin sysster att bära burka.
Kampen mot det hedersrelaterade våldet måste fortsätta internationellt, men också i vårt land.
Drför är Nalins artikel och hennes arbete för mer jämställt samhälle viktigt i den kampen..

Permalänk | Anmäl #47 Serkan, 2009-11-03, 13:41

Hej Nalin,
Som representant för så många personer i Sverige, Kurd och politisk aktiv tycker jag att det är krystat tilltag av dig att först nu börja föra en diskussion kring detta ämne. Att du inte som offentlig person och därmed en av de få representanterna för svenska muslimska kvinnor i vårt land inte tidigare försökt att föra ut ditt budskap ser jag som ett svek mot resten av oss svenskar. Vi har fått lära oss att vara snälla och acceptera men aldrig fått offentliga svar från personer som du med kunskap om värdegrunden hos muslimer i viktiga frågor som tex. kvinnosyn. Du har blundat för denna elefant i vardagsrummet. Förstår du att för en svensk person som är uppvuxen här är ditt snack om kortkort ovan totalt oförståeligt? Du har på dig en helt normal kjol på dig och varför är mannens ansikte beskuret i bilden, man skulle kunna tro att du är rädd för att hämnd ska drabba personer nära dig. Vad håller muslimer på med med alla dessa regler som gäller kvinnor, jag fattar inte. Varför har du inte kunnat diskutera detta inom ditt parti och ute i media tidigare? Det har åsamkat oss skada i vårt samhälle.

Permalänk | Anmäl #48 jocke, 2009-11-03, 13:48

“Varför lägger inte S fram lite förslag då för att förhindra islamism i Sverige? Jag har änsålänge inte sett några konkreta förslag från några partier förutom SD som syftar till att förhindra islamism”.

#33 Johan Ståhl, 2009-11-03, 10:31

SDs förslag kan inte förhindra islamism, utan skulle i stället kunna förvärra problemet, Detta beror på att man inom SD inte förstår skillnaden mellan islam och islamism.

De flesta flyktingar från muslimska känner liksom de flesta andra invandrare lojalitet med det svenska samhället. De ser sina traditioner och sin religion som en del av sin privata sfär som inte skall inkräkta på andra svenska medborgares liv. En del islamister, alltså inte ens alla islamister, är däremot mer lojala mot islamismen än mot det svenska samhället på samma sätt som det förr i tiden fanns kommunister som var mer lojala mot kommunismen och Sovjetunionen än vårt svenska samhälle.

Jag tror att SDs ogina och småsinta invandringspolitik förmodligen skulle kunna leda till många fler missnöjesislamister i Sverige, människor som skulle kunna drivas i famnen på extremisterna på grund av de orättvisor som SD-politiken skulle leda till.

Permalänk | Anmäl #49 Pelle, 2009-11-03, 13:51

Bra Nalin fortsätt så. Vi människor är födda fria och skall inte tvingas in i något samfund eller någon idevärld av förädrar skola eller kompisar. Dina artikel hjälper till att behålla friheten.

Permalänk | Anmäl #50 Frihetbästating, 2009-11-03, 14:25

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  5. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  6. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  7. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  8. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  9. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  10. Dags att legalisera cannabis!

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.