Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Finanskrisen

Shaho Ghobadi om Finanskrisen

Finanskris eller tillväxtkris?

Mycket diskuteras i samband med finanskrisen och upphovet till den. Det spekuleras i vilka bovarna är och behovet av att huvuden ska rulla är stort. Men hur gör vi ifall det är våra egna huvuden som bär ansvaret för att ge stöd åt själva mekanismen som har satt oss, och kommer att fortsätta försätta oss, i denna situation?


Nyckeln till det kapitalistiska systemets överlevnad och framgång är lånen och inpumpandet av pengar till en marknad som är uppbyggd på en enda pelare - konsumtionsökning. Alla statliga så kallade räddningspaket kan endast vara tillfälliga lösningar då marknadens långsiktiga fortlevnad förlitar sig på att just konsumtionen av produkter och tjänster ökar. Alla ekonomiska rapporter internt i ett företag och externt på aktiemarknaden förlitar sig på att vinsten och omsättningen ska öka. Den mängden pengar som ett samhälle kan backa upp genom produktion och den mängden som finns ute i samhället måste ha en jämvikt för att en ekonomi ska fungera.

Systemet som helhet, både det ekonomiska såväl som det sociala, är uppbyggt så att det ska kunna upprätthålla gynnsamma förhållanden för de flesta endast då konstant exponentiell tillväxt garanteras dvs. en tillväxt som förväntas öka i en allt större takt. Tillväxten ska alltså vara större i år än föregående år för att systemet ens ska kunna upprätta hålla upprätthålla sig självt. Plockas denna garanti bort förfaller samhället bit för bit och upphör att fungera. Vi har alltså utvecklats genom att skapa ett beroende av att öka själva ökningen konstant.

Det man har gjort genom kreditlånen är att öka mängden pengar i omlopp, utan någon egentlig backning mer än löften om återbetalning av andra lån, i syftet att öka på de medel som kan användas för -just det, konsumtion. Om jag och du får mer i fickan av någon anledning så är det enbart för ett huvudsakligt syfte, nämligen för att spendera mer för att bidra till en ännu mer blomstrande ekonomi. De enda riktiga vinnarna blir banker och kreditinstitut.

Så som vi har valt att bygga upp samhället idag är vår ekonomi helt och hållet beroende av att nya pengar trycks in i ett redan överbelastat system eftersom vi inte kan öka produktionen eller tjänstebehovet i den takt vi satt upp. Ett system som redan är så övermätt på begäret av tillväxt att det är en tidsfråga innan det spyr över oss alla.

Vi har alltså två farliga kolonner som båda inom sin tid kommer att låta samhället att störta den dagen de tas bort eller faller ihop; kreditlånen och ökningsbegäret. Och kolonnerna kommer att knacka ihop, för som vi alla vet kan man bara att lasta sin ryggsäck till en viss gräns, sedan viker ens ben sig. Ekonomin klarar inte att utsättas för 50 år till av exponentiell tillväxt, det finns helt enkelt inte utrymme för det på ett sätt som är hållbart för vår miljö.

Miljödebatten är het just nu och alla talar om att "minska resursbehovet" och "minska konsumtionen". Men jag säger minska hetsen efter tillväxt som systemet är uppbyggt på och resten blir betydligt lättare att hantera. När hela vår tillvaro är uppbyggd efter ekonomiska riktlinjer som hela tiden matar oss med nya möjligheter att skaffa tillfälliga pengar (lån) ökas beroendet av tillväxt konstant.

Vi upprepar samma misstag om och om igen. Varje gång ekonomin har gjort en kraschlandning så har den byggts upp igen efter samma struktur och på nytt skjuts det in samma stöttepelare tillverkad av tillväxtsökning.

Det är dags att se över varför min spenderade krona i år måste bli två till nästa och bygga upp en annorlunda ekonomi nästa gång vi kraschar.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/13317

5 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Grundproblemet måste väl vara att inga pengar trycks upp för att betala räntan... utan någon måste låna igen för o få pengar till räntan... o för den räntan behövs nytt lån.... osv osv i en oändlig spiral...

Har jag fattat rätt tro?

Permalänk | Anmäl #1 m96, 2009-10-30, 22:08

Det stämmer bra, räntan + skulden blir till slut så stor att den omöjligt kan betalas tillbaka av samhället. Så ser läget ut i många länder idag.

Permalänk | Anmäl #2 Shaho Ghobadi, 2009-11-02, 12:32

du har rätt i det du säger. Men hela idén med kapitalism är att den hela tiden måste växa för att inte dö ut och med jämna mellanrum överbelastas systemet vilket gör att en del kraschar. Du säger att man gör om samma misstag om och om igen genom att bygga upp ekonomin enligt samma struktur. Man har inget val man måste bygga upp enligt den strukturen för grunden i samhället är redan kapitalism och den är bevisligen effektivast.

Permalänk | Anmäl #3 Gueraka, 2009-11-02, 14:37

2 kommentarer till din artikel stämmer inte.

1. Du nämner att det är VI som står ansvariga för finanskrisen som är fel. Det är Kapitalisterna och i denna kris bankernas fel att detta händer precis genom det som du förklarar. Arbetarna som enskilda personer kan inte påverka ekonomin på ett så hårt sätt som denna kris.

2. Du nämner att att vi kanske inte ska titta så mycket på tillväxt, att det är att vi har brottom att få tillväxt som gör att detta sker. JAg håller med dig om detta men att säga att det vore bra ifall vi saktade ner i vår tillväxt är som att säga det vore bra ifall det inte fanns kriminalitet. Det är med andra ord en omöjlighet.

Hela detta kapitalistiska system är byggt på att kapitalisterna försöker roffa åt sig så mycket kapital som möjligt på så kort tid som möjligt. Hela den här krisen bygger på att ett antal högt uppsatta människor försökte göra enorma och riskabla klipp på marknaden. Som inte gick som de trodde och istället satte dom bankerna i konkurs lägen och det blir som en våg.

Det kapitalisterna märkte från denna kris var att det spelar ingen roll längre ifall de gör misstag som orsakar dessa kriser för regeringar kommer gå in o rädda bankerna. Det betyder att vi som skattebetalare får rädda dessa kapitalister som misslyckades med att tjäna några hundra miljoner på riskabla klipp med våra pengar. Så länge "banker" finns så kommer detta bara fortsätta.

Permalänk | Anmäl #4 Amir83, 2009-11-03, 09:02

2 kommentarer till din artikel stämmer inte.

1. Du nämner att det är VI som står ansvariga för finanskrisen som är fel. Det är Kapitalisterna och i denna kris bankernas fel att detta händer precis genom det som du förklarar. Arbetarna som enskilda personer kan inte påverka ekonomin på ett så hårt sätt som denna kris.

2. Du nämner att att vi kanske inte ska titta så mycket på tillväxt, att det är att vi har brottom att få tillväxt som gör att detta sker. JAg håller med dig om detta men att säga att det vore bra ifall vi saktade ner i vår tillväxt är som att säga det vore bra ifall det inte fanns kriminalitet. Det är med andra ord en omöjlighet.

Hela detta kapitalistiska system är byggt på att kapitalisterna försöker roffa åt sig så mycket kapital som möjligt på så kort tid som möjligt. Hela den här krisen bygger på att ett antal högt uppsatta människor försökte göra enorma och riskabla klipp på marknaden. Som inte gick som de trodde och istället satte dom bankerna i konkurs lägen och det blir som en våg.

Det kapitalisterna märkte från denna kris var att det spelar ingen roll längre ifall de gör misstag som orsakar dessa kriser för regeringar kommer gå in o rädda bankerna. Det betyder att vi som skattebetalare får rädda dessa kapitalister som misslyckades med att tjäna några hundra miljoner på riskabla klipp med våra pengar. Så länge "banker" finns så kommer detta bara fortsätta.

Permalänk | Anmäl #5 Amir83, 2009-11-03, 09:04


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  6. Därför är otrohetstrenden här
  7. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  8. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Romney har planerat för ett maratonlopp
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.