[...] Rudberg skriver i en debattartikel på Newsmill - ”Svensk media manipuleras av den iranska diktaturen” - om hur svenska reportrar skriver miss ledande artiklar om Iran och den diktatoriska regimen. [...]
Blogg:Dags att ta debatten « Hiwa K. Abdelzadeh, 2009-10-28, 00:36
Mycket intressant artikel. Utrikesrapporteringen håller allmänt låg nivå i Sverige, eftersom det förefaller råda total vänsterdominans bland utrikeskorrarna. Det är skrämmande att chefredaktörerna på de olika tidningarna fullständigt tycks sakna omdöme när det gäller rekrytering till utrikesredaktionerna.
USA- och Israelhatet tycks vara en genomgående åkomma, liksom vurmandet för människofientliga grupper och länder. Det märkliga är att även tidningar som normalt sett kan uppfattas som borgerliga låter vänsterextremister ockupera utrikesredaktionen. Det är lika skrämmande som obegripligt.
När det gäller TT, så har urspårningen pågått länge. Men låter man en Förintelseförnekare hålla ställningarna vid utrikesrodret, så blir det som det blir.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-10-27, 19:40
En "bra" journalist är en "död" journalist,därför man rapporterar på Detta sättet och det är "vanliga medborgare" som har givit detta "klar tecken" till mjuka journalister i Sverige!!!
Man "tror" på sådan Journalism,och har inga krav för dessa expert skribenter!!!!
Man har inte "undersökande journalister" i Sverige!!
Man vill "leva" och "överleva",helt enkelt!!
Det finns undersökande journalister i världen och de är helt efterlysta from dessa barbarer till mullorna(fatwa alltså)!!!
Deras regering stöder och skyddar dem,men vad fan.Vilken journalist i Sverige vill leva så?!!!!!
Permalänk | Anmäl
Mina Jaan, 2009-10-27, 20:14
Det är väl inget som förvånar. Det är väl snarare så at det är fler jtotalitära regimer som beundras av media. Se exempelvis bara jg som blir knäsvag över allt som säger sig ogilla USA eller Israel.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-27, 20:19
De som kan milla "glad" för fundamentalistdiktaturen Iran bör:
A: Beredas plats i Sveriges regering 2010 som globala språkrör.
B: Få svenskt medborgarskap revokerat innan repatriering/deportering till den trevliga suveräna staten Iran.
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-10-27, 20:27
Iran har även betalda kollaboratörer i form av bloggare som Mohammed Omar och Bahlool verksamma i Sverige.
Dessa två, sprider förutom islamistiskt gift och iranpropaganda, även judehets och förintelseförnekelser.
Permalänk | Anmäl
Jinge, 2009-10-27, 20:37
Iran är en demokrati a la Sovjet. Man kan rösta i korrupta och arrangerade val - den "demokratiska" ordningen består i valbarheten, UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT MAN RÖSTAR PÅ RÅDANDE IDEOLOGI. I Sovjet innebar detta en till kommunistpartiet ansluten ideolog, i Iran en islamistsympatisör som godkänts av Väktarrådet. Folket röstar på samma sak om och om igen - den enda skillnaden består i kandidaterna som alla representerar samma ideologiska agenda.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-27, 20:49
Tack, men det visste jag redan. IRAN och dess diktatur med alla medeltida värderingar är för en vanlig svensk människa, HELVETET PÅ JORDEN...så är det. Tack ändå
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-27, 20:50
JAG är FÖR USA och Israel.och därför ska jag kämpa emot alla förljugna medeltida/aggressiva/kvinno/människofientliga värderingar.
Det är få som låter sig luras längre, eftersom vi är ett Folk där yttrandefrihet gäller.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-27, 20:54
Den här art9ikeln är sakligt tunn och virrigt tänkt. Skruibenten är okunnig och dum. Iran är en skum och brutal regim. Det har INGEN ifrågasatt. Av intresse är de nämnda indexen. Dessa är i sig inte höjda över all misstanke för partiskhet, och får granskas kritiskt. Grymma anekdotiska vittnesbörd, som mycket väl kan vara sanna, kan inhämtas en masse från kanske hälften av jordens länder. Av dessa kan man plocka ut vilket land som helst och skriva ungefär samma artikel. Kampen för mänskliga rättigheter skall fortsätta oförtrutet för ALLA folk. I slasken med detta snömos.
.
Påståendet att Iran manipulerar svensk journakistik är bara för hysterisk, varuigenom skribenten avslöjar sigb sokm en oserilös propagandist. När det gäller mediemanipulation har vi nyligen haft ett långt allvarligare fall. Jag syftar på den israeliske inflytelseagenten Gunnar Hökmarks rasistiska generalangrepp på yttrande- ochb pressfriheten. Jan Guillou är inte ensam om dopp i en och annan syltburk, och vem vet vad Gunnar Hökmark informerat sina israelisika uppdragsgivare om...!
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/01/kulturhogerns-intellektuella-v...
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-27, 21:50
I Västerbottens kuriren/åsele finns ett reportage om en flykting från Iran som just nu har en utställning om "sitt" land.
Flykting då han för 5 år sen såg sin farbror bli skjuten när han själv blev arresterad och misshandlad för att han sa sin mening.
Han har många gånger rapporterat till Amnetsty och kan därför inte återvända till sitt land.
Men att han lever under dödshot från iranvänliga här i landet, spelar ingen roll för migrationsverket.. dom tror ju inte att han blir dödad när han kanske blir tvingad att återvända till Iran.. för dom går på just dessa välkända journalisters sanningar.
Permalänk | Anmäl
hemulen, 2009-10-27, 22:01
#9 Peter Ingestad:
"journakistik är bara för hysterisk, varuigenom skribenten avslöjar sigb sokm en oserilös propagandist. "
Alkolås på tangentbordet kanske vore en bra ide?
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-10-27, 22:06
Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-27, 22:09
#13 :o# Det var inte för vackert. Jag är tyvärr nykterist, men tack i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-27, 22:11
Så länge som Svensk media dagligen manipulerar HELA SVENSKA FOLKET vad gäller alla frågor vad gäller både galna länder och människorna som kommer från dem så känns det som att det finns större saker att klaga på än just denna lilla del av det hela... :-( Men visst, svensk media går inte att lita på över huvud taget längre, läs "politiskt inkorrekta" nyhetsbloggar istället så får ni veta sanningen.
Permalänk | Anmäl
Anita, 2009-10-27, 22:26
#13 :o# Det var inte för vackert. Jag är tyvärr nykterist, men tack i alla fall.
Heja Peter....Nykterist...BRA för hjärnverksamheten:-) Finns nog med knäppskallar med alkohol i knoppen, som knäppskallar utan alkohol:-)
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-27, 23:07
JO #2 Mina Jaan
Det finns undersökande journalister i världen och de är helt efterlysta from dessa barbarer till mullorna(fatwa alltså)!!!
Deras regering stöder och skyddar dem,men vad fan.Vilken journalist i Sverige vill leva så?!!!!!
Var lite rättvis nu, det finns faktiskt MODIGA journalister också, även om de är fåtaliga..tyvärr
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-27, 23:10
bra försök , säg som det är.
du har träffat en söt exil persiska och du är så förstående ;)
det finns andra länder att haka upp sig på t ex. Saudi-Arabien , Kina , USA
Permalänk | Anmäl
Josef, 2009-10-27, 23:31
För några decennier sedan hyllade man komunism och komunistiska diktaturer som världens räddare.
Nu har hela svenska mediaeliten helhjärtat gått över till att med alla medel förespråka Islam och islamska diktaturer. Vad är egentligen felet på dessa personer?
Permalänk | Anmäl
Berit, 2009-10-27, 23:53
Intressant artikel. Hoppas att TT, SvD och DN följer ditt råd Elias men tyvärr så tror jag att chansen för detta är mycket minimal.
Jag tycker också att DN och SvD borde publicera denna artikel. Hur kul vore inte detta samtidigt som det visar att tidningen tål lite kritik samt är beredd att publicera andra människors åsikter.
Permalänk | Anmäl
Juergista, 2009-10-28, 00:30
#11 Dannie
Instämmer helt.
#13 Peter Ingestad,
I helvete heller!
Permalänk | Anmäl
gubbenilådan, 2009-10-28, 02:29
Det här var något av det bästa jag har läst. Att någon äntligen vågar kritisera TT:s och Bitte hammargrens, samt katastrofen Pr Jönssons (DN) så kallade rapportering om den iranska mordregimen.
Tack Elias för viktigt inlägg!
Nu måste Bitte Hammargren avskedas (precis som Per Jönsson från nyhetssidorna) och TT måste reformeras, och redaktionsledningen avskedas).
Permalänk | Anmäl
MatsRGF, 2009-10-28, 04:23
Här gpfår jag sdå jagtiger muinsann. :o(
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-28, 05:05
#23 - vad betyder detta inlägg i debatten...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-28, 07:48
När det gäller islamistisk grymhet, som milt sagt är avskyvärd, är Iran ingalunda värstingstaten. Det är Sudan. Värst av allt är det i Algeriet, där båda sidor går till övermått i mord och tortyr. Vad gäller atrociteter vill jag påminna om Guantanamobasen, samt om de grundligt mörklagda filialerna som har funnits i framför allt Uzbekistan. Antiislamisterna är alltså inte mindre grymma. Att svenska media skulle manipuleras av Iran är egentligen för dumt att bemötas överhuvud taget. Det är svenska media som har gjort en sjävständig bedömning, och den kan man kritisera, men inte fan är de Ahmadinejads lakejer. Den stat som verkligen försöker manipulera svenska media och därmed utgör ett hot mot vårt land, är Israel, vilket jag till övermått har belagt. Jag upprepar att vi behöver en mycket restriktiv invandringspolitik, och jag erinrar om att det överväldigande flertalet etniska muslimer i Sverige avskyr islamismen, något jag gång på gång konstaterat i personliga samtal med dessa. Sedan har jag gjort en allvarlig felbedömning. Jag trodde inte att puckopöbelfascismen var så starkt som den verkligen visat sig vara. Sverigedemokraterna bör sopas bort från den politiska kartan, men det är en uppgift som våra sagolikt inkompetenta politiker inte klarar av.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-28, 11:44
#12 Peter Ingestad
[Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.]
Eftersom alla andra kommentatorerna här är fårskallar och du den intelligenta, så vill jag klargöra några saker för dig.
"Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns."
Hur vet du det? Har du läst det i någon tidning från en artikel från en s.k. "iranexpert"? Folkets stöd till den iranska regimen i hela Iran är minimalt! Det finns inte någonstans i Iran där folk inte klagar och svär över regimen. I flera år har det dagligen varit antiregim protester någonstans i Iran, med tiden har protesterna intensifierats. Lägg till att alla i Iran vet att deltar man i en antiregim demonstration så riskerar du livet! Det där snacket om att regimen får sin legitima stöd från folk på landsbygden håller inte. Majoriteten av befolkningen i Iran bor i de 20 största städerna. Jag skulle vilja påstå att missnöjet mot regimen är till och med störst på landsbygden, men förutsättningarna för att visa sitt missnöje är inte samma för landsbygd som stad, av naturliga skäl. Dessutom när man inte har bröd för dagen är det svårt att börja organisera sig för att protestera mot regimen. Sen kan man fråga sig, om nu regimen har ett stöd från majoriteten av folket, varför detta grymma och brutala förtryck från regimen mot folket? Varför avrättar man och stenar människor på gator och torg? Iran är idag en fascistisk fundamentalist regim, det finns idag över 25 olika polisenheter i landet där alla har till uppgift att förtrycka! Att iranierna vill leva under dessa hårda förhållanden är absurt! Vidare är det så att Iran har gått från en befolkning på 40 miljoner 1979 till över 70 miljoner 2009! 70% av befolkningen är under 30 år. De här är en generation som hatar de fundamentalistiska mullorna som styr efter hur det var för 1400 år sedan.
Efter att pratat med många iranier i mitt liv, både i exil och i landet. Skulle jag vilja påstå att Iran är idag ett av få länder i mellanöstern, där om det skulle råda fria och rättvisa val där idag, skulle fundamentalisterna sopas bort från makten! Hjärtat på islamisk fundamentalism dunkar i Tehran, men den har absolut inget stöd bland folket!
Så vill du lura dig själv att mulla regimen har ett stöd bland folket i Iran så varsågod. Kanske borde du då fundera på att söka jobb på TT som ny "Iranexpert"!
Sluta även att dra in andra länder som Sudan, Saudiarabien, USA och Israel! Artikeln handlar om Iran och svenskmedia! Vill du kommentera andra länder så kan du gå hitta "rätt" artiklar för dig. Eller så väljer du att skriva en egen artikel om dessa länder! Newsmill trycker den säkert!
När det gäller Iran och regimen, vare sig man tycker den har stöd eller inte, bör vi sträva efter fria och rättvisa val där alla politiska grupper kan ställa upp! Målet bör vara att även iranierna ska få åtnjuta mänskliga rättigheter!
Permalänk | Anmäl
Amin, 2009-10-28, 13:22
#12 Peter Ingestad
[Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.]
Eftersom alla andra kommentatorerna här är fårskallar och du den intelligenta, så vill jag klargöra några saker för dig.
"Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns."
Hur vet du det? Har du läst det i någon tidning från en artikel från en s.k. "iranexpert"? Folkets stöd till den iranska regimen i hela Iran är minimalt! Det finns inte någonstans i Iran där folk inte klagar och svär över regimen. I flera år har det dagligen varit antiregim protester någonstans i Iran, med tiden har protesterna intensifierats. Lägg till att alla i Iran vet att deltar man i en antiregim demonstration så riskerar du livet! Det där snacket om att regimen får sin legitima stöd från folk på landsbygden håller inte. Majoriteten av befolkningen i Iran bor i de 20 största städerna. Jag skulle vilja påstå att missnöjet mot regimen är till och med störst på landsbygden, men förutsättningarna för att visa sitt missnöje är inte samma för landsbygd som stad, av naturliga skäl. Dessutom när man inte har bröd för dagen är det svårt att börja organisera sig för att protestera mot regimen. Sen kan man fråga sig, om nu regimen har ett stöd från majoriteten av folket, varför detta grymma och brutala förtryck från regimen mot folket? Varför avrättar man och stenar människor på gator och torg? Iran är idag en fascistisk fundamentalist regim, det finns idag över 25 olika polisenheter i landet där alla har till uppgift att förtrycka! Att iranierna vill leva under dessa hårda förhållanden är absurt! Vidare är det så att Iran har gått från en befolkning på 40 miljoner 1979 till över 70 miljoner 2009! 70% av befolkningen är under 30 år. De här är en generation som hatar de fundamentalistiska mullorna som styr efter hur det var för 1400 år sedan.
Efter att pratat med många iranier i mitt liv, både i exil och i landet. Skulle jag vilja påstå att Iran är idag ett av få länder i mellanöstern, där om det skulle råda fria och rättvisa val där idag, skulle fundamentalisterna sopas bort från makten! Hjärtat på islamisk fundamentalism dunkar i Tehran, men den har absolut inget stöd bland folket!
Så vill du lura dig själv att mulla regimen har ett stöd bland folket i Iran så varsågod. Kanske borde du då fundera på att söka jobb på TT som ny "Iranexpert"!
Sluta även att dra in andra länder som Sudan, Saudiarabien, USA och Israel! Artikeln handlar om Iran och svenskmedia! Vill du kommentera andra länder så kan du gå hitta "rätt" artiklar för dig. Eller så väljer du att skriva en egen artikel om dessa länder! Newsmill trycker den säkert!
När det gäller Iran och regimen, vare sig man tycker den har stöd eller inte, bör vi sträva efter fria och rättvisa val där alla politiska grupper kan ställa upp! Målet bör vara att även iranierna ska få åtnjuta mänskliga rättigheter!
Permalänk | Anmäl
Amin B, 2009-10-28, 13:30
#12 Peter Ingestad
[Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.]
Eftersom alla andra kommentatorerna här är fårskallar och du den intelligenta, så vill jag klargöra några saker för dig.
"Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns."
Hur vet du det? Har du läst det i någon tidning från en artikel från en s.k. "iranexpert"? Folkets stöd till den iranska regimen i hela Iran är minimalt! Det finns inte någonstans i Iran där folk inte klagar och svär över regimen. I flera år har det dagligen varit antiregim protester någonstans i Iran, med tiden har protesterna intensifierats. Lägg till att alla i Iran vet att deltar man i en antiregim demonstration så riskerar du livet! Det där snacket om att regimen får sin legitima stöd från folk på landsbygden håller inte. Majoriteten av befolkningen i Iran bor i de 20 största städerna. Jag skulle vilja påstå att missnöjet mot regimen är till och med störst på landsbygden, men förutsättningarna för att visa sitt missnöje är inte samma för landsbygd som stad, av naturliga skäl. Dessutom när man inte har bröd för dagen är det svårt att börja organisera sig för att protestera mot regimen. Sen kan man fråga sig, om nu regimen har ett stöd från majoriteten av folket, varför detta grymma och brutala förtryck från regimen mot folket? Varför avrättar man och stenar människor på gator och torg? Iran är idag en fascistisk fundamentalist regim, det finns idag över 25 olika polisenheter i landet där alla har till uppgift att förtrycka! Att iranierna vill leva under dessa hårda förhållanden är absurt! Vidare är det så att Iran har gått från en befolkning på 40 miljoner 1979 till över 70 miljoner 2009! 70% av befolkningen är under 30 år. De här är en generation som hatar de fundamentalistiska mullorna som styr efter hur det var för 1400 år sedan.
Efter att pratat med många iranier i mitt liv, både i exil och i landet. Skulle jag vilja påstå att Iran är idag ett av få länder i mellanöstern, där om det skulle råda fria och rättvisa val där idag, skulle fundamentalisterna sopas bort från makten! Hjärtat på islamisk fundamentalism dunkar i Tehran, men den har absolut inget stöd bland folket!
Så vill du lura dig själv att mulla regimen har ett stöd bland folket i Iran så varsågod. Kanske borde du då fundera på att söka jobb på TT som ny "Iranexpert"!
Sluta även att dra in andra länder som Sudan, Saudiarabien, USA och Israel! Artikeln handlar om Iran och svenskmedia! Vill du kommentera andra länder så kan du gå hitta "rätt" artiklar för dig. Eller så väljer du att skriva en egen artikel om dessa länder! Newsmill trycker den säkert!
När det gäller Iran och regimen, vare sig man tycker den har stöd eller inte, bör vi sträva efter fria och rättvisa val där alla politiska grupper kan ställa upp! Målet bör vara att även iranierna ska få åtnjuta mänskliga rättigheter!
Permalänk | Anmäl
Amin B, 2009-10-28, 13:39
Socialdemokraterna kräver att Sverige ska ge Hamas, dvs Irans förlängda arm i Israel, bistånd.
Då kan ju inte media säga att Iran är ett dåligt land. Solidariteten i kampen mot judarna kräver att media lojalt rättar in sig i ledet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-28, 14:55
Tack för en bra och viktig artikel!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-29, 07:45
Oliktänkande förföljs, torteras och avrättas i Iran- det låter som om andra världskrigets terror välde lever kvar i liten ska i Iran. Tur man bor i Sverige som är en demokrati vars grundlagstiftning dvs. regeringsformen kapitel 1 handlar om Statsskickets grunder.
Kapitlet handlar om att alla människor har lika rättigheter. De demokratiska idéerna ska vara vägledande i samhället. Folkstyret är inskrivet i det första kapitlet. Makten ska utgå från folket, och riksdagen ska vara folkets främsta företrädare. Majoriteten måste visa respekt för minoritetens åsikter.
Källa: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5558.aspx
Permalänk | Anmäl
Svenska, 2009-10-29, 15:22
#25 Peter Ingestad,
"När det gäller islamistisk grymhet, som milt sagt är avskyvärd, är Iran ingalunda värstingstaten."
Inte? Jag tycker det där med stening är ganska illa. De pratade om det i TV4 i förrgår:
http://www.tv4.se/1.1296502/2009/10/27/kvinnor_stenas_till_dods
När det gäller steningsstraffet är Iran värst, iaf enligt Amnesty.
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-29, 16:31
Förresten har Amnesty just nu en kampanj just mot stening, man kan fylla i sitt namn här:
http://www.amnesty.se/ommanskligarattigheter/tematiskinformation/dodsstr...
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-29, 16:40
Hej Elias Rudberg!
Tack för din artikel. Det som du skriver är sant. Vi iranier bryr oss egentligen inte vad svenska hycklande journalister skriver. Vi noterar däremot deras skrivande. Detta gäller inte bara massmedier utan även svenska politiker. Dessa hycklande journalister och politiker i västvärlden som vill framställa Iran som demokratisk m.m. får betalt av de iranska mullorna. Dagligen kommer rapporter från Iran där tusentals studenter gör massdemonstrationer mot mullorna, varför håller svenska journalister käften och inte rapportera om dessa viktiga händelser? Jo, därför att de är mullornas marionett .
Permalänk | Anmäl
Mansour Jakobsson, 2009-11-02, 00:53
#5 Jinge,
Detta kan inte vara RÖD-Jinge, då har han slagit sig i huvudet.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-12-28, 15:52
Eftersom många jornalister är vänsteranhängare och anhängare av olika palestinska och arabiska s k befrielserörelser (som är minst lika intolleranta gentemot sina egna landsmä/maninnor som Irans regim är mot sitt folk).
Eftersom vänstern i Sverige gärna går hand i hand med dessa islamister som styr dessa grupper så vore kriti av Hamas, kritik av Iran, ja närapå av talibanerna också att såga av den gren de själva sitter på!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-12-28, 20:20
Trots alla artiklar och kommentarer kring problemet med Iran och dess förbrytelser mot mänskliga rättigheter, så har jag hittills aldrig sett ett enda försök till att ta upp debatten en nivå, dvs
VAD SJUTTON SKA VI GÖRA ÅT SKITEN!!!
Förtrycket i Iran är inte enbart prästerskapets eller islams fel - det är också vårt fel. För vi i de demokratiska länderna som KAN kämpa för att störta dessa diktaturer och införa sann demokrati utan att själva dödas, vi gör det inte! Vi är snabba på att fördöma och diskutera kring det, men vi lyfter inte ett finger för att verkligen göra det som krävs för att få ett slut på eländet.
Jag skäms över vår feghet. Eller bottnar det i egoism? Eller kanske brist på empati? Eller rent av bara lathet?
Jag frågar igen - Vad kan vi göra för att införa sann demokrati i Iran på kortast möjligast tid för att spara så många liv som möjligt?
Permalänk | Anmäl
Shimmeringblade, 2009-12-30, 04:03
Jag är född i sverige och har svenska föräldrar och till och med jag vet att det inte heter "iranska regimen" det heter "ISLAMISKA REGIMEN" iranier stödjer inte dem därför inte Iranier!!!!!
Permalänk | Anmäl
Carl, 2010-02-17, 16:17
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Mycket intressant artikel. Utrikesrapporteringen håller allmänt låg nivå i Sverige, eftersom det förefaller råda total vänsterdominans bland utrikeskorrarna. Det är skrämmande att chefredaktörerna på de olika tidningarna fullständigt tycks sakna omdöme när det gäller rekrytering till utrikesredaktionerna.
USA- och Israelhatet tycks vara en genomgående åkomma, liksom vurmandet för människofientliga grupper och länder. Det märkliga är att även tidningar som normalt sett kan uppfattas som borgerliga låter vänsterextremister ockupera utrikesredaktionen. Det är lika skrämmande som obegripligt.
När det gäller TT, så har urspårningen pågått länge. Men låter man en Förintelseförnekare hålla ställningarna vid utrikesrodret, så blir det som det blir.
En "bra" journalist är en "död" journalist,därför man rapporterar på Detta sättet och det är "vanliga medborgare" som har givit detta "klar tecken" till mjuka journalister i Sverige!!!
Man "tror" på sådan Journalism,och har inga krav för dessa expert skribenter!!!!
Man har inte "undersökande journalister" i Sverige!!
Man vill "leva" och "överleva",helt enkelt!!
Det finns undersökande journalister i världen och de är helt efterlysta from dessa barbarer till mullorna(fatwa alltså)!!!
Deras regering stöder och skyddar dem,men vad fan.Vilken journalist i Sverige vill leva så?!!!!!
Det är väl inget som förvånar. Det är väl snarare så at det är fler jtotalitära regimer som beundras av media. Se exempelvis bara jg som blir knäsvag över allt som säger sig ogilla USA eller Israel.
De som kan milla "glad" för fundamentalistdiktaturen Iran bör:
A: Beredas plats i Sveriges regering 2010 som globala språkrör.
B: Få svenskt medborgarskap revokerat innan repatriering/deportering till den trevliga suveräna staten Iran.
Iran har även betalda kollaboratörer i form av bloggare som Mohammed Omar och Bahlool verksamma i Sverige.
Dessa två, sprider förutom islamistiskt gift och iranpropaganda, även judehets och förintelseförnekelser.
Iran är en demokrati a la Sovjet. Man kan rösta i korrupta och arrangerade val - den "demokratiska" ordningen består i valbarheten, UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT MAN RÖSTAR PÅ RÅDANDE IDEOLOGI. I Sovjet innebar detta en till kommunistpartiet ansluten ideolog, i Iran en islamistsympatisör som godkänts av Väktarrådet. Folket röstar på samma sak om och om igen - den enda skillnaden består i kandidaterna som alla representerar samma ideologiska agenda.
Tack, men det visste jag redan. IRAN och dess diktatur med alla medeltida värderingar är för en vanlig svensk människa, HELVETET PÅ JORDEN...så är det. Tack ändå
JAG är FÖR USA och Israel.och därför ska jag kämpa emot alla förljugna medeltida/aggressiva/kvinno/människofientliga värderingar.
Det är få som låter sig luras längre, eftersom vi är ett Folk där yttrandefrihet gäller.
Den här art9ikeln är sakligt tunn och virrigt tänkt. Skruibenten är okunnig och dum. Iran är en skum och brutal regim. Det har INGEN ifrågasatt. Av intresse är de nämnda indexen. Dessa är i sig inte höjda över all misstanke för partiskhet, och får granskas kritiskt. Grymma anekdotiska vittnesbörd, som mycket väl kan vara sanna, kan inhämtas en masse från kanske hälften av jordens länder. Av dessa kan man plocka ut vilket land som helst och skriva ungefär samma artikel. Kampen för mänskliga rättigheter skall fortsätta oförtrutet för ALLA folk. I slasken med detta snömos.
.
Påståendet att Iran manipulerar svensk journakistik är bara för hysterisk, varuigenom skribenten avslöjar sigb sokm en oserilös propagandist. När det gäller mediemanipulation har vi nyligen haft ett långt allvarligare fall. Jag syftar på den israeliske inflytelseagenten Gunnar Hökmarks rasistiska generalangrepp på yttrande- ochb pressfriheten. Jan Guillou är inte ensam om dopp i en och annan syltburk, och vem vet vad Gunnar Hökmark informerat sina israelisika uppdragsgivare om...!
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/01/kulturhogerns-intellektuella-v...
I Västerbottens kuriren/åsele finns ett reportage om en flykting från Iran som just nu har en utställning om "sitt" land.
Flykting då han för 5 år sen såg sin farbror bli skjuten när han själv blev arresterad och misshandlad för att han sa sin mening.
Han har många gånger rapporterat till Amnetsty och kan därför inte återvända till sitt land.
Men att han lever under dödshot från iranvänliga här i landet, spelar ingen roll för migrationsverket.. dom tror ju inte att han blir dödad när han kanske blir tvingad att återvända till Iran.. för dom går på just dessa välkända journalisters sanningar.
#9 Peter Ingestad:
"journakistik är bara för hysterisk, varuigenom skribenten avslöjar sigb sokm en oserilös propagandist. "
Alkolås på tangentbordet kanske vore en bra ide?
Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.
#13 :o# Det var inte för vackert. Jag är tyvärr nykterist, men tack i alla fall.
Så länge som Svensk media dagligen manipulerar HELA SVENSKA FOLKET vad gäller alla frågor vad gäller både galna länder och människorna som kommer från dem så känns det som att det finns större saker att klaga på än just denna lilla del av det hela... :-( Men visst, svensk media går inte att lita på över huvud taget längre, läs "politiskt inkorrekta" nyhetsbloggar istället så får ni veta sanningen.
#13 :o# Det var inte för vackert. Jag är tyvärr nykterist, men tack i alla fall.
Heja Peter....Nykterist...BRA för hjärnverksamheten:-) Finns nog med knäppskallar med alkohol i knoppen, som knäppskallar utan alkohol:-)
JO #2 Mina Jaan
Det finns undersökande journalister i världen och de är helt efterlysta from dessa barbarer till mullorna(fatwa alltså)!!!
Deras regering stöder och skyddar dem,men vad fan.Vilken journalist i Sverige vill leva så?!!!!!
Var lite rättvis nu, det finns faktiskt MODIGA journalister också, även om de är fåtaliga..tyvärr
bra försök , säg som det är.
du har träffat en söt exil persiska och du är så förstående ;)
det finns andra länder att haka upp sig på t ex. Saudi-Arabien , Kina , USA
För några decennier sedan hyllade man komunism och komunistiska diktaturer som världens räddare.
Nu har hela svenska mediaeliten helhjärtat gått över till att med alla medel förespråka Islam och islamska diktaturer. Vad är egentligen felet på dessa personer?
Intressant artikel. Hoppas att TT, SvD och DN följer ditt råd Elias men tyvärr så tror jag att chansen för detta är mycket minimal.
Jag tycker också att DN och SvD borde publicera denna artikel. Hur kul vore inte detta samtidigt som det visar att tidningen tål lite kritik samt är beredd att publicera andra människors åsikter.
#11 Dannie
Instämmer helt.
#13 Peter Ingestad,
I helvete heller!
Det här var något av det bästa jag har läst. Att någon äntligen vågar kritisera TT:s och Bitte hammargrens, samt katastrofen Pr Jönssons (DN) så kallade rapportering om den iranska mordregimen.
Tack Elias för viktigt inlägg!
Nu måste Bitte Hammargren avskedas (precis som Per Jönsson från nyhetssidorna) och TT måste reformeras, och redaktionsledningen avskedas).
Här gpfår jag sdå jagtiger muinsann. :o(
#23 - vad betyder detta inlägg i debatten...
När det gäller islamistisk grymhet, som milt sagt är avskyvärd, är Iran ingalunda värstingstaten. Det är Sudan. Värst av allt är det i Algeriet, där båda sidor går till övermått i mord och tortyr. Vad gäller atrociteter vill jag påminna om Guantanamobasen, samt om de grundligt mörklagda filialerna som har funnits i framför allt Uzbekistan. Antiislamisterna är alltså inte mindre grymma. Att svenska media skulle manipuleras av Iran är egentligen för dumt att bemötas överhuvud taget. Det är svenska media som har gjort en sjävständig bedömning, och den kan man kritisera, men inte fan är de Ahmadinejads lakejer. Den stat som verkligen försöker manipulera svenska media och därmed utgör ett hot mot vårt land, är Israel, vilket jag till övermått har belagt. Jag upprepar att vi behöver en mycket restriktiv invandringspolitik, och jag erinrar om att det överväldigande flertalet etniska muslimer i Sverige avskyr islamismen, något jag gång på gång konstaterat i personliga samtal med dessa. Sedan har jag gjort en allvarlig felbedömning. Jag trodde inte att puckopöbelfascismen var så starkt som den verkligen visat sig vara. Sverigedemokraterna bör sopas bort från den politiska kartan, men det är en uppgift som våra sagolikt inkompetenta politiker inte klarar av.
#12 Peter Ingestad
[Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.]
Eftersom alla andra kommentatorerna här är fårskallar och du den intelligenta, så vill jag klargöra några saker för dig.
"Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns."
Hur vet du det? Har du läst det i någon tidning från en artikel från en s.k. "iranexpert"? Folkets stöd till den iranska regimen i hela Iran är minimalt! Det finns inte någonstans i Iran där folk inte klagar och svär över regimen. I flera år har det dagligen varit antiregim protester någonstans i Iran, med tiden har protesterna intensifierats. Lägg till att alla i Iran vet att deltar man i en antiregim demonstration så riskerar du livet! Det där snacket om att regimen får sin legitima stöd från folk på landsbygden håller inte. Majoriteten av befolkningen i Iran bor i de 20 största städerna. Jag skulle vilja påstå att missnöjet mot regimen är till och med störst på landsbygden, men förutsättningarna för att visa sitt missnöje är inte samma för landsbygd som stad, av naturliga skäl. Dessutom när man inte har bröd för dagen är det svårt att börja organisera sig för att protestera mot regimen. Sen kan man fråga sig, om nu regimen har ett stöd från majoriteten av folket, varför detta grymma och brutala förtryck från regimen mot folket? Varför avrättar man och stenar människor på gator och torg? Iran är idag en fascistisk fundamentalist regim, det finns idag över 25 olika polisenheter i landet där alla har till uppgift att förtrycka! Att iranierna vill leva under dessa hårda förhållanden är absurt! Vidare är det så att Iran har gått från en befolkning på 40 miljoner 1979 till över 70 miljoner 2009! 70% av befolkningen är under 30 år. De här är en generation som hatar de fundamentalistiska mullorna som styr efter hur det var för 1400 år sedan.
Efter att pratat med många iranier i mitt liv, både i exil och i landet. Skulle jag vilja påstå att Iran är idag ett av få länder i mellanöstern, där om det skulle råda fria och rättvisa val där idag, skulle fundamentalisterna sopas bort från makten! Hjärtat på islamisk fundamentalism dunkar i Tehran, men den har absolut inget stöd bland folket!
Så vill du lura dig själv att mulla regimen har ett stöd bland folket i Iran så varsågod. Kanske borde du då fundera på att söka jobb på TT som ny "Iranexpert"!
Sluta även att dra in andra länder som Sudan, Saudiarabien, USA och Israel! Artikeln handlar om Iran och svenskmedia! Vill du kommentera andra länder så kan du gå hitta "rätt" artiklar för dig. Eller så väljer du att skriva en egen artikel om dessa länder! Newsmill trycker den säkert!
När det gäller Iran och regimen, vare sig man tycker den har stöd eller inte, bör vi sträva efter fria och rättvisa val där alla politiska grupper kan ställa upp! Målet bör vara att även iranierna ska få åtnjuta mänskliga rättigheter!
#12 Peter Ingestad
[Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.]
Eftersom alla andra kommentatorerna här är fårskallar och du den intelligenta, så vill jag klargöra några saker för dig.
"Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns."
Hur vet du det? Har du läst det i någon tidning från en artikel från en s.k. "iranexpert"? Folkets stöd till den iranska regimen i hela Iran är minimalt! Det finns inte någonstans i Iran där folk inte klagar och svär över regimen. I flera år har det dagligen varit antiregim protester någonstans i Iran, med tiden har protesterna intensifierats. Lägg till att alla i Iran vet att deltar man i en antiregim demonstration så riskerar du livet! Det där snacket om att regimen får sin legitima stöd från folk på landsbygden håller inte. Majoriteten av befolkningen i Iran bor i de 20 största städerna. Jag skulle vilja påstå att missnöjet mot regimen är till och med störst på landsbygden, men förutsättningarna för att visa sitt missnöje är inte samma för landsbygd som stad, av naturliga skäl. Dessutom när man inte har bröd för dagen är det svårt att börja organisera sig för att protestera mot regimen. Sen kan man fråga sig, om nu regimen har ett stöd från majoriteten av folket, varför detta grymma och brutala förtryck från regimen mot folket? Varför avrättar man och stenar människor på gator och torg? Iran är idag en fascistisk fundamentalist regim, det finns idag över 25 olika polisenheter i landet där alla har till uppgift att förtrycka! Att iranierna vill leva under dessa hårda förhållanden är absurt! Vidare är det så att Iran har gått från en befolkning på 40 miljoner 1979 till över 70 miljoner 2009! 70% av befolkningen är under 30 år. De här är en generation som hatar de fundamentalistiska mullorna som styr efter hur det var för 1400 år sedan.
Efter att pratat med många iranier i mitt liv, både i exil och i landet. Skulle jag vilja påstå att Iran är idag ett av få länder i mellanöstern, där om det skulle råda fria och rättvisa val där idag, skulle fundamentalisterna sopas bort från makten! Hjärtat på islamisk fundamentalism dunkar i Tehran, men den har absolut inget stöd bland folket!
Så vill du lura dig själv att mulla regimen har ett stöd bland folket i Iran så varsågod. Kanske borde du då fundera på att söka jobb på TT som ny "Iranexpert"!
Sluta även att dra in andra länder som Sudan, Saudiarabien, USA och Israel! Artikeln handlar om Iran och svenskmedia! Vill du kommentera andra länder så kan du gå hitta "rätt" artiklar för dig. Eller så väljer du att skriva en egen artikel om dessa länder! Newsmill trycker den säkert!
När det gäller Iran och regimen, vare sig man tycker den har stöd eller inte, bör vi sträva efter fria och rättvisa val där alla politiska grupper kan ställa upp! Målet bör vara att även iranierna ska få åtnjuta mänskliga rättigheter!
#12 Peter Ingestad
[Jag skummade igenom kommentarerna. Jämmer och elände vilka fårskallar. Jag ska ge exempel på artikelskribentens oredighet.
.
"Absurda rubriker som "Presidenten har iraniernas stöd" förekommer [5]."
.
De rubrikerna är verkligen inte absurda, eftersom vittnesbörden av ett enormt folkligt stöd för fanatisk islamism överflödar i just Iran. Iran har en befolkning på drygtv 70 miljoner. Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns. De lever hårda liv, och är nog inte lagda för milda nypor. Brutalitet är EN sak och Diktatur en annan, men skribenten blurrar ju bara till denna alldeles lättbegripliga distinktion. Regimens hårdhet har folkligt stöd som visat sig tydligt i allmänna val, som i och för sig mycket väl kan ha varit manipulerade i oklar mån, men som dock ger en grov helhetsbild, som är det relevanta just här. Poängen är ju att att askribentens eget tvärsäkra påstgående är, om inte befbngt, så alla fall ogenomtänkt och grundlöst.]
Eftersom alla andra kommentatorerna här är fårskallar och du den intelligenta, så vill jag klargöra några saker för dig.
"Det är framför allt bland landsbygdens fattiga massor stödet finns."
Hur vet du det? Har du läst det i någon tidning från en artikel från en s.k. "iranexpert"? Folkets stöd till den iranska regimen i hela Iran är minimalt! Det finns inte någonstans i Iran där folk inte klagar och svär över regimen. I flera år har det dagligen varit antiregim protester någonstans i Iran, med tiden har protesterna intensifierats. Lägg till att alla i Iran vet att deltar man i en antiregim demonstration så riskerar du livet! Det där snacket om att regimen får sin legitima stöd från folk på landsbygden håller inte. Majoriteten av befolkningen i Iran bor i de 20 största städerna. Jag skulle vilja påstå att missnöjet mot regimen är till och med störst på landsbygden, men förutsättningarna för att visa sitt missnöje är inte samma för landsbygd som stad, av naturliga skäl. Dessutom när man inte har bröd för dagen är det svårt att börja organisera sig för att protestera mot regimen. Sen kan man fråga sig, om nu regimen har ett stöd från majoriteten av folket, varför detta grymma och brutala förtryck från regimen mot folket? Varför avrättar man och stenar människor på gator och torg? Iran är idag en fascistisk fundamentalist regim, det finns idag över 25 olika polisenheter i landet där alla har till uppgift att förtrycka! Att iranierna vill leva under dessa hårda förhållanden är absurt! Vidare är det så att Iran har gått från en befolkning på 40 miljoner 1979 till över 70 miljoner 2009! 70% av befolkningen är under 30 år. De här är en generation som hatar de fundamentalistiska mullorna som styr efter hur det var för 1400 år sedan.
Efter att pratat med många iranier i mitt liv, både i exil och i landet. Skulle jag vilja påstå att Iran är idag ett av få länder i mellanöstern, där om det skulle råda fria och rättvisa val där idag, skulle fundamentalisterna sopas bort från makten! Hjärtat på islamisk fundamentalism dunkar i Tehran, men den har absolut inget stöd bland folket!
Så vill du lura dig själv att mulla regimen har ett stöd bland folket i Iran så varsågod. Kanske borde du då fundera på att söka jobb på TT som ny "Iranexpert"!
Sluta även att dra in andra länder som Sudan, Saudiarabien, USA och Israel! Artikeln handlar om Iran och svenskmedia! Vill du kommentera andra länder så kan du gå hitta "rätt" artiklar för dig. Eller så väljer du att skriva en egen artikel om dessa länder! Newsmill trycker den säkert!
När det gäller Iran och regimen, vare sig man tycker den har stöd eller inte, bör vi sträva efter fria och rättvisa val där alla politiska grupper kan ställa upp! Målet bör vara att även iranierna ska få åtnjuta mänskliga rättigheter!
Socialdemokraterna kräver att Sverige ska ge Hamas, dvs Irans förlängda arm i Israel, bistånd.
Då kan ju inte media säga att Iran är ett dåligt land. Solidariteten i kampen mot judarna kräver att media lojalt rättar in sig i ledet.
Tack för en bra och viktig artikel!
Oliktänkande förföljs, torteras och avrättas i Iran- det låter som om andra världskrigets terror välde lever kvar i liten ska i Iran. Tur man bor i Sverige som är en demokrati vars grundlagstiftning dvs. regeringsformen kapitel 1 handlar om Statsskickets grunder.
Kapitlet handlar om att alla människor har lika rättigheter. De demokratiska idéerna ska vara vägledande i samhället. Folkstyret är inskrivet i det första kapitlet. Makten ska utgå från folket, och riksdagen ska vara folkets främsta företrädare. Majoriteten måste visa respekt för minoritetens åsikter.
Källa: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5558.aspx
#25 Peter Ingestad,
"När det gäller islamistisk grymhet, som milt sagt är avskyvärd, är Iran ingalunda värstingstaten."
Inte? Jag tycker det där med stening är ganska illa. De pratade om det i TV4 i förrgår:
http://www.tv4.se/1.1296502/2009/10/27/kvinnor_stenas_till_dods
När det gäller steningsstraffet är Iran värst, iaf enligt Amnesty.
Förresten har Amnesty just nu en kampanj just mot stening, man kan fylla i sitt namn här:
http://www.amnesty.se/ommanskligarattigheter/tematiskinformation/dodsstr...
Hej Elias Rudberg!
Tack för din artikel. Det som du skriver är sant. Vi iranier bryr oss egentligen inte vad svenska hycklande journalister skriver. Vi noterar däremot deras skrivande. Detta gäller inte bara massmedier utan även svenska politiker. Dessa hycklande journalister och politiker i västvärlden som vill framställa Iran som demokratisk m.m. får betalt av de iranska mullorna. Dagligen kommer rapporter från Iran där tusentals studenter gör massdemonstrationer mot mullorna, varför håller svenska journalister käften och inte rapportera om dessa viktiga händelser? Jo, därför att de är mullornas marionett .
#5 Jinge,
Detta kan inte vara RÖD-Jinge, då har han slagit sig i huvudet.
Eftersom många jornalister är vänsteranhängare och anhängare av olika palestinska och arabiska s k befrielserörelser (som är minst lika intolleranta gentemot sina egna landsmä/maninnor som Irans regim är mot sitt folk).
Eftersom vänstern i Sverige gärna går hand i hand med dessa islamister som styr dessa grupper så vore kriti av Hamas, kritik av Iran, ja närapå av talibanerna också att såga av den gren de själva sitter på!
Trots alla artiklar och kommentarer kring problemet med Iran och dess förbrytelser mot mänskliga rättigheter, så har jag hittills aldrig sett ett enda försök till att ta upp debatten en nivå, dvs
VAD SJUTTON SKA VI GÖRA ÅT SKITEN!!!
Förtrycket i Iran är inte enbart prästerskapets eller islams fel - det är också vårt fel. För vi i de demokratiska länderna som KAN kämpa för att störta dessa diktaturer och införa sann demokrati utan att själva dödas, vi gör det inte! Vi är snabba på att fördöma och diskutera kring det, men vi lyfter inte ett finger för att verkligen göra det som krävs för att få ett slut på eländet.
Jag skäms över vår feghet. Eller bottnar det i egoism? Eller kanske brist på empati? Eller rent av bara lathet?
Jag frågar igen - Vad kan vi göra för att införa sann demokrati i Iran på kortast möjligast tid för att spara så många liv som möjligt?
Jag är född i sverige och har svenska föräldrar och till och med jag vet att det inte heter "iranska regimen" det heter "ISLAMISKA REGIMEN" iranier stödjer inte dem därför inte Iranier!!!!!