[...] handlar om revansch. Om att återta förlorad heder. Det är ännu ett spöke från det förflutna, en Svante Winqvist som dyker upp på Newsmill och gör ett försök att putsa upp IB:s smutsiga fasad. Han benämner [...]
Blogg:IB-affären och övervakningen av vänstern i verkligheten | Sv, 2009-10-28, 19:54
Åsiktsregistreringen är en av de mest betänkliga sakerna med IB-affären. Att S utnyttjade en hemlig byrå för att hålla reda på politiiska motståndare inom arbetsliv och facklig verksamhet. Svante var tydligen inblandad i detta och i affären med sjukhusspionen. Synd att han inte berätta lite om detta.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-27, 17:35
Jo, så var det. Genom IB affären fick Guillou hjälte status. Många svenska journalister låg/ligger vid hans fötter. Det var precis så KGB ville ha det. Då fick de en svensk journalistkår som hackade på väst i alla frågor.Och som ofta blundade för det som hände i Sovjets intresse sfär.
Att vi Sverige inte blivit tillräckligt informerade hur förtrycket i öst yttrade sig visas väl klarast av att en svensk partiledare som kallat sig kommunist så sent som på 2000-talet nästa år kanske sitter i en svensk regering. Tänk på det och försök föreställa er hur det var att leva i länder som Kina o Sovjet där ca 70 miljoner människor mördades för att de inte tyckte som sina ledare.
De som vill förstå hur Sovjet använde journalister för sin sak ska läsa Arthur Koestlers Pil i det blå och Den osynliga skriften. Han beskriver där sin undercover roll. Mönstret i den påminner om hur Guillou uppträtt i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2009-10-27, 18:41
Svante Svante!!!
Din analys är synnerligen sann.Under trettio ärs tid har jag förundrats över att vänsterns journalister aldrig granskats eller ifråga satts utifrån deras bakomliggande motiv och ideologier.De har haft en suveränt framgångsrikt koncept de jobbat efter.
De har kidnappat behjärtanvärda plakat att gömma sig bakom för att bedriva den kommunistiska och socilaistiska ideologiska frammarschen.talande är den bild du har till din artikel."yttrandefrihet"
jovisst!!! Fint visst.men det var ju ala Mao och KGB som menades.
En av demokratins stora svagheter är att den måste tillåta sina parasiter och bekämpare.Detta faktum har vänstern utnyttjat på ett mycket skickligt sätt.
Du har alldeles rätt i att IB affären nu kommer i en helt annan dager med et vi nu lärt oss.Stora delar av hela vår journalsitkår borde få en fruktansvärd baksmälla av de nya uppgifterna.De svänger liksom på hela affären 180 grader.Hur omfattande kommunistinfiltrationen är i vår mediaelit är svårt att bedöma med annat än att den är väldigt stor.
Apatiska flyktingbarn Uppdrag granskning aktuellt ?? var finns de hur många är de?
Skönt att du finns Svante.
Permalänk | Anmäl
Tjenamoss!, 2009-10-27, 18:55
Att man under kallt krig är mer intresserade av dem som i olika grupperingar, ofta sponsrade av Komsomol eller KGB direkt, vill störta demokratin i fördärvet och införa proletariatets diktatur (efter några decennier med sig själva som diktatorer förståss..) känns väl ungefär hur självklart som helst.
.
Att man finner fler förrädare bland dem i dessa grupper än hos säg LUF ger att man har listor med namn på.
.
En Und-tjänst gör sådant och det får man nog ta.
.
Det gräsliga och faktiskt rent Fascistoida är när en korporativistisk organisation som SAP tar sig rätten att använda Statens verktyg för att gynna sig själva.
.
Det, Fru Mona Sahlin vore det intressant att höra din åsikt om - om du är intellektuellt kapabel att tänka så mycket på en gång.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-10-27, 19:01
Är det en slump att alla gamla IB-agenter helt plötsligt poppar upp som svampar ur jorden?
Nej, i våras bildades "Föreningen Sveriges Öga och Öra" med Gunnar Ekberg, Joakim von Braun och Svante Winqvist som företrädare.
Det enda denna förening är till för är att försköna de brott de genomförde som spioner.
Svante själv var inblandat i den sk "Sjukhusspionskandalen" 1975, där mängder med sjukhusanställda, främst fackligt anslutna, blev åsiktsregistrerade.
Nej.
Detta är bara en grupp föredettingar som har 35 år av bittert hat i kroppen och nu ser en chans att ge igen.
De var brottslingar och det är så de kommer att bli ihågkomna trots aktiv historierevision i press och bland politiker.
Permalänk | Anmäl
scaber nestor, 2009-10-27, 19:22
Nä, nu får Svante Winquist lugna ner sig litet.
Det är väl ingen som vill förneka att föra en neutral utrikespolitik som Sverige försökte göra under det kalla kriget är lätt. Men att köra med att för att Warsawapakten had planer på att ockupera Skåne upp till Eslöv, om det blev krig, så MÅSTE vi, "självklart," kollaborera med CIA och USA, när det var fred, och åsiktsregistrera hela landet. Vad tror Svante Winquist att CIA och USA had för planer då?
Permalänk | Anmäl
Rose-Marie Larsson, 2009-10-27, 20:19
RE: #5 scaber nestor, 2009-10-27, 19:22
Nej du, de var inte brottslingar. Snarare tvärt om. De skyddade oss mot illvilliga quisslingar. De hade behövts idag! Åsiktsregistreringen var helt rätt.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-27, 20:25
Det är nonsens att "Ingen normalt funtad svensk kräver insyn i vad landets underrättelsetjänst driver för operationer eller har för kunskaper resp har för kunskapsblottor." Det är fullständigt normalt att vilja veta vad underrättelsetjänsten sysslar med i stort, utan att känna till detaljerna, och utan den insynen så saknas i praktiken demokratisk kontroll. Hemliga beslut sätter demokratin ur spel. För övrigt så kan vi svenska folket besluta själva vad vi vill veta, förutsatt att vi vet vad som sker. Ifall det gäller en valfråga eller ej är ur demokratisk synpunkt inte relevant.
Permalänk | Anmäl
Lars Sjöström, 2009-10-27, 20:37
Mycket intressant och välskrivet,
900 är antalet på de svenska agenter som förekommer i östtyska STASIS register. - Dessa papper sitter idag den svenska regeringen på. - Den dåvarande socialdemokratiska svenska regeringen hemligstämplade allt. -Givetvis skall dessa dokument offenligöras. Vad säger journalistkåren om det?
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2009-10-27, 20:42
Ännu en borttsling och f.d. "analytiker" som luftar sig. Vilken sten kröp han fram ifrån? Samma som Gunnar Ekbergs? Vilken tur att dom har Newsmill som arena för att synliggöra sitt bittra hat mot det svenska folket. Dom som dom registrerade olagligt i tiotusentals.
Proletären beskriver det bäst:
http://www.kommunistiskapartiet.org/index.php?option=com_content&task=vi...
Läs!
Permalänk | Anmäl
JN, 2009-10-27, 20:47
Jag har inte mycket till övers för Jan Guillou, men...
... när systematiska övergrepp och brott utförs mot svenskar är det fullständigt ointressant vem som avslöjar dem och vad för någon agenda denne någon har. Att folk som Svante Winqvist har mage att försöka försvara IB's agerande gör det tämligen uppenbart att de inte utvecklats mycket de senaste 40 åren och att de fortfarande inte är kapabla att tjäna Svenska medborgares intressen.
Om Svante däremot vill avslöja någon parallell verksamhet där folk med Soviet-anknytning kartlade USA sympatisörer inom SAF (eller vad som kunde vara motsvarande) är han naturligtvis varmt välkommen. Det är, som sagt, alldeles utmärkt om antidemokrater hängs ut, oavsett anledning och politiska sympatier.
Permalänk | Anmäl
Olof, 2009-10-27, 21:03
#5
Försköna de brott de genomförde som spioner?
Vad är det för snack? De höll rent åt vänster och det skall de ha stort tack för. Vi, på den tiden unga män och pojkar, känner oss idag förrådda av sådana som JG och hans gelikar. Själv gjorde jag 15 månaders värnplikt, blev krigsplacerad vid skånekusten för att med mitt förband hindra "stormakten" att besätta vår del av östersjöutloppen. Den store grannen i öster hade ju långt gångna planer att anfalla och ta delar av södra Sverige vid ett eventuellt utbrott av 3:e världskriget.
Och nu vill Mona ha med Ohly i regeringsställning.
Man tar sig för pannan.
Permalänk | Anmäl
Farbror Grå, 2009-10-27, 21:15
Olof Palme lurade folket till vänster att tro att vi var neutrala. Ingen till höger om Palme hade det minsta intresse att vara neutrala gentemot Ondskans Imperium, den vidriga militärdiktaturen Sovjetunionen med sina proselyter både i form av apologeter och aktiva främjare.
.
Skäms på er!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-10-27, 22:38
"då, skulle ett första krigssteg från Warszawapakten i Europa bland annat innebära att denna säkrade/ockuperade Östersjöutloppen. För Sveriges del innebar det att Skåne skulle ockuperas upp till i höjd med Eslöv."
Det var bra att IB fanns. Kanske kan man klandra IB för att inte ha haft bättre koll på en sådan som Isaksson, dock.
Diktatursträvande nazister och kommunister har alltid sin Quisling att skänka till en invaderande ockupationsmakt. Vid den här tiden var det just kommunismen och Sovjetunionen som låg närmast som hot, till skillnad från 30/40-talet då det var Nazityskland.
De partier, som de här diktaturivrarna tillhörde vid den här tiden, kom nästan aldrig över en procent i opinionsstöd (SKP en gång har jag för mig), så det var enbart med hjälp från främmande makt som de hade kunnat få möjlighet att bli förrädare och förtrycka det svenska folket.
Anledningen till varför bara (fd) kommunister fått ockupera TV-studios och mjuksoffor och ha åsikter om ib-affären, beror väl mycket på att den höga överrepresentationen av socialister inom den svenska journalistkåren. En del av dem gör ingen hemlighet av att de umgås (eller har umgåtts) med sådana som Guillou eller Myrdal privat.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-27, 22:45
"Ingen normalt funtad svensk kräver insyn i vad landets underrättelsetjänst driver för operationer", skriver Svante Winqvist. Jag anser mig vara normalt funtad men anser samtidigt att transparens och ansvarsutkrävande är grundpelare i en demokrati. Och då talar jag inte om att "Ekberg hade fått OK från Palme" och liknande kosmetiska försök att få IB:s veksamhet att verka legitim. Jag syftar på att medborgarna måste veta vad deras folkvalda sysslar med också i underrättelseväg för att kunna välja och avsätta sina företrädare på informerade grunder.
.
Man måste inte vara marxist (jag är det inte) för att se det rätts- och demokratividriga med IB, både dess dolda existens och dess verksamhet - det räcker med att vara demokrat i själ och hjärta. Och James Bond- och cloak & dagger-fjantet anser jag hör hemma i en svunnen tid och idag i huvudsak i spionthrillers på TV.
.
I Sverige borde offentlighetsprincipen vidgas att omfatta varje underrättelsehandling utan undantag med 3 års eftersläpning. Endast så kan vi inför ett val ta ställning till om våra politiker företräder oss medborgare i nationella intressen och utrikespolitik och agera med vår rösträtt i enlighet med vad vi kommer fram till.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-10-27, 23:03
Svante Winqvist - historien går så mycket längre tillbaka.
Khazarer - Toran - Talmud - Kabbalan -
Det är vad dessa gubbar - KHAZARER - bryr sig om -
som startade frimurarna. De ser svenska gubbar som puckos!!!
KHAZARERna bryr sig inte om kvinnor!
Det handlar om HISTORIA och EKOnomI!!!!!
Det handlar om de Khazarer - mongoler som kallar sig för judar och som zionister lagt beslag på de judiska semiternas land:
Obama and the Jews
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."
Läs själv om Shlomo Sand och hans forskning i den stora israeliska tidngen Haaretz:
Shattering a 'national mythology' - Haaretz - Israel News
http://www.haaretz.com/hasen/spages/966952.html
Svenskarna fattar inte. Khazarerna är ett gammalt handelsfolk som byggde Birka som en del av norra sidenhandelsvägen:
http://home.swipnet.se/~w-14723/birka/birka010.html
Dessa Khazarättlingar ligger bakom 911:
Five Dancing Israelis Arrested On 9/11l
http://www -.youtube.com/watch?v=tRfhUezbKLw
Det handlar ju om att de som kontrollerar pengarna som sen kontrollerar media - militären - kan inte vara så svårt att fatta! För att fatta det så läs:
The World Order by Eustace Mullins
The history and practices of the parasitic financial elite
• Secrets of the Federal Reserve by Eustace Mullins
The history, organization and controlling interests behind the Federal Reserve
• Wall Street and the Rise of Hitler by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Hitler and National Socialism
• Wall Street and the Bolshevik Revolution by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Lenin, the Bolsheviks, and the Soviet Union
Det går att fatta lite själv - men de flesta lär aldrig få fatta - media tiger - lurar bort oss. Det finns här att läsa - fatta:
Synagogue.of.Satan
-
Och det finns videos!!!
Anthony Sutton kan berätta!
http://video.google.com/videosearch?q=Anthony+Sutton&emb=0&aq=f#
Svenskarna är okunniga deras media informerar dem inte.
David Cole har avslöjat förintelsen:
David Cole - The Truth Behind The Gates Of Auschwitz 1 of 2
http://video.google.com/videoplay?docid=976870941610001004
David Cole - The Truth Behind The Gates Of Auschwitz 2 of 2
http://video.google.com/videoplay?docid=-441640420550012012
http://alazerius.wordpress.com/2009/10/09/vad-ar-revisionismen-intervju-...
Money is king!!! Hur ska vi förstå det?
Och förstå att money is not king!!!
Svenska media tiger!!! Tidningar och TV tiger! Vi måste själva försöka fatta.
Ekonomisk Demokrati
http://larsosterman.blogspot.com/
En blogg där jag tar upp alternativ politik och radikala ekonomiska frågor som inte diskuteras varken i tidningarnas spalter eller vid kaffeborden.
Det finns en lång historia bakom:
Synagogue of Satan
http://www.iamthewitness.com/books/index.php?dir=Andrew.Carrington.Hitch...
Albert Pike & Three World Wars.
http://www.threeworldwars.com/albert-pike.htm
THE OPEN CONSPIRACY by H. G. Wells
http://www.mega.nu:8080/ampp/hgwells/hg_cont.htm
Det vi upplever verkar ju ofattbart!
De har kontroll över 3M -
Money - Media - Military
och de flesta bryr sig "bara" om 5B -
utBíldning - jobB - Bostad - Bil - Barn
De har lagt beslag på media - det är förklarigen:
http://www.youtube.com/watch?v=OFdVuif2Gco
Så se och försök fatta:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/warning/view/
In The Warning, veteran FRONTLINE producer Michael Kirk unearths the hidden history of the nation's worst financial crisis since the Great Depression. At the center of it all he finds Brooksley Born, who speaks for the first time on television about her failed campaign to regulate the secretive, multitrillion-dollar derivatives market whose crash helped trigger the financial collapse in the fall of 2008.
De har lagt beslag på media - det är förklarigen:
http://www.youtube.com/watch?v=OFdVuif2Gco
Svante Winqvist och alla andra - Avgör själv! SÖK!!!!!
Vadå JG?!.,
Permalänk | Anmäl
ut, 2009-10-27, 23:07
Att IB fanns är nu inget konstigt alls, i synnerhet inte som alla numera veta tt den extrema vänstern hade som främsta strategi att infiltrera socialdemokratin och Facket. Så att att IB spionerade inrikes på infiltratörer som hade det överordnade syfter att att som mullvadskommunister ta över partiet, det är ju klart som själve fan att det behövs en spionorganisation att bevaka, om nu detta dessutom var orkestrrat av KBG.
Men, och rätta mig nu om jag har fel, var inte problemet med IB att det inte fanns alls? Dvs de flesta länder är har dels en säkerhetstjänst, ett kontraspionage (att bevaka egna medborgare) samt en militär säkerhetstjänst som ofta har ett offensivt utåtriktat syfte med att underrättelseinhämtningm utöver signalspaning.
Så var inte det egentliga problemet att IB, som var en typ av kontraspionage låg hos militären, och att detta inte var offentligt. Alltså regeringen Erlander måste ha haft sina rantiga skäl och rutiga orsaker när de balanserade på neutralitetslinan och samtigit byggde ut alla Svenska flygfält på 3 km för det Amerikanska strategiska atombomgsflyget, men i alla fall. Kunde de inte haft en "officeiell" kontraspionageorganisation, som Svenskarna visste om. Stödet för extremväsntern var som sagt lågt, och 1968 tror jag dfet var fler väljare som röstade borgerligt än vänster, men att det vara tvåkammarsystemet som vidmakthöll sossarna.
Så någon kunnig och insatt person borde förklara tankarna bakom att IB inte ens fanns, det var ju det Bratt avslöjade, och det var i sig en nyhet. Efter detta fiock vi i alla fall reda på att Sverige hade ett kontraspionage, att det fanns en massa marxister som ville göra väpnat uppror och döda sossar. Det är ingen slump att alla gamla ur arbetarrörelsen djups misstror kommunister. PÅ något sätt borde det ju inte ha varit några problem alls att förklara att vi hade ett kontraspionage, eller falskspelade Erlander så mycket att han kunde låtsas om att det inte alls fanns något hot mot Sverige? Fan trot, alla normalbegåvade Svenskar, inkl de organiseradse sossarna visste ju om att det var Sovjet som utgjorde hotet och var FI, varenda Svensk som gjort lumpen fick så en karta på våra regementen och försvarsplaner, alla sossar visste att extremvänstern hade lömksa planer, så för vem drevs dubbelspelet, tom Sovejet visste ju om IB, det var väl därför de arbetade med att avslöja, eller mer konspiratoriskt, Sovjet kanske inte alls ville avslöja IB, utan tyckte det var bra att Svenska folket inte visste att det fanns ett kontraspionage? Hurusom, detta får vi aldrig reda på, de som inrättade IB är döda. och det enda vi kan vara säkra på är att jan G ljuger som en häst travar, samt att de som var IB-agenter av yrkesstolthet aldig kommer avslöja hela sanningen hur det egentligen förhöll sig.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-10-27, 23:22
Undrar hur många som kommenterar här som var med på den tiden (60- och 70-talet).
Är själv årsbarn med JG.
Men det finns skillnader.
1. Jag kommer från en arbetarfamilj med en far som var fackligt aktiv.
2. Jag har gjort värnplikten
3. Jag är demokrat
4. Jag är inte narcissist
Min far, född 1899, var aktiv socialdemokrat i hela sitt liv. Var med om partisplittringarna med början 1917. Upplevde två världskrig. Inpräntade i sina söner att hålla rent åt vänster. Och åt höger.
Det har väl knappast JG lärt sig. Marxist, maoist och idag (väl) kapitalist. Vi är många som är tacksamma för vad underrättelsetjänsten stod för under kalla kriget.
Mona är nog ok, men skärpning, håll rent åt vänster!
Permalänk | Anmäl
Farbror Grå, 2009-10-27, 23:58
Jag var med på 70-talet och jag var i tidens anda tämligen vänster. även om jag samtidigt var tydligt avståndstagande gentemot dem som hyllade Sovjet och Kina, och även om jag kunde skandera "USA ut ur indokina" och sympatisera med den svenska FNL-rörelsen mot USA-imperialismen så hade jag inga illusioner om att det Nordvietnamesiska kommunismen skulle bringa lycka åt vietnameserna - men det var ändå ett snäpp bättre än att bli utrotade av B52-ornas bombmattor och sönderbrända av napalm
.
Att den svenska vänstervågen från 1968 och en bit in på 70-talet skulle motivera en Joe McCarthy- och J Edgar Hoover- eller varför inte STASI- och KGB-inspirerad åsiktsregistrering och övervakning av svenska medborgare var fullständigt orimligt. Extremväsntern var högljudd men ändå rätt liten till antalet även om man hade en massa kulturradikaler och jorunalister som fick dem att se större ut än de var. Det mesta var dock bara mycket snack på liten verkstad - eller ska vi säga i litet kollektiv kanske. Här fanns knappast några revolutionärer som var beredda att bli dynamitarder som deras föregångare på det tidiga 1900-talet. I Tyskland fanns förvisso Baader Meinhof och liknande grupper men den svenska vänstern var till helt övervägande del en flummig medelklass med rödvin och cannabis med ena foten i freds- och hippierörelsen eller intellektuella radikaler vars vapen var pennan. och demonstrationen.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-10-28, 00:57
Följ mina länkar och ni kan sätta in Jan Guillou
i ett historiskt - ekonomiskt och globalt sammanhang.
Så vad sägs?
"Våra" media tiger - vi är inte dumma - deras media håller oss okunniga!
Jan G är en av de som lur -at -ar oss!
men han är bara deras marionett!
Permalänk | Anmäl
ut, 2009-10-28, 01:17
Jag hoppas innerligen att det är 68-vänsterns fall vi bevittnar i realtid. Muren rämnar senare här. Kanske blir det snart slut med extremismen inom Sverige nu. Flera tecken tyder på det på sistone, men säker kan man inte vara..
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-10-28, 09:00
#4 Har du lite problem med att det finns kvinnor som har makt? Pojkstackare. Det kallas för härskarteknik, det språkbruk du använder.
#23 Extremism? I Sverige är det ju numer regel än undantag att vi ropar extremism om alla som kommer hit och allt som händer i omvärlden. Det ände som inte är extremt i din värld är sannolikt att sitta och prutta i tv-soffan framför Let´s dence och läsa liberala ledarsidor. Själv är jag född på 70-talet och uppväxt i det här extremistiska samhället. Jag måste vara helt jävla grundlurad, för jag känner både att jag får tycka vad jag vill och göra vad jag vill. Men okej då, för sakens skull och i newsmills sanna anda: såssepack!
Permalänk | Anmäl
Kenn, 2009-10-28, 09:38
Hur ska AB kunna sätta tänderna i sin största ikon? Så förljugen är vår röda värld att detta inte låter sig göras. Snälla, spräck min föreställning någon! Släpp ut den ruttna lukten och låt Sverige få andas riktig luft..
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-28, 11:36
Ja Helena det är tråkigt att läsa att man går i försvar.
Eftersom flera generationer som idag har tillgång till den öppenhet som råder.
Har man missat vad det handlade om från början. Den fackliga kampen på företagen där en del förespråkade radikalism.
Man kan faktiskt läsa mer om det hela via riksdagens utredande dokument. :
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/b66c7bc1.pdf
Sidan 325 - 347 är ganska klargörande och jag rekomenderar sidan 327 om Tetra Pack och hur en del strejker drogs igång.
Kampen som uppstod mellan radikala och demokratiska grupperingar inom såväl S som V.
Leroy
Permalänk | Anmäl
Leroy, 2009-10-28, 12:36
"Ingen normalt funtad svensk kräver insyn i vad landets underrättelsetjänst driver för operationer eller har för kunskaper resp har för kunskapsblottor."
Varför inte det? Jag är intresserad av att få veta vad underrättelsetjänsten/politikerna vill komma undan med. Eller du vill ha en svensk variant av Guantanamo med ännu mindre insikt?
Nä du pensionären, erkänn att det ni gjorde var fel och kryp in under en sten.
Permalänk | Anmäl
Dunex, 2009-10-28, 17:06
Allmänt sett tror jag att svenska jounalistkåren med sin vänsterbundenhet står väldigt lågt rent internationellt sett.
Därav gullandet med Guillou och den okritiska granskningen.
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2009-10-29, 09:59
Här är några förslag på fler frågor som någon borde ställa:
- Rapporterade Guillou till KGB om Sovjetunionens ”fiender”, eller snarare om dess potentiella vänner eller sympatisörer? Gav han information om enskilda personers politiska åsikter och ställningstaganden? Värvades fler personer som samtalspartners till KGB på grundval av denna information? Användes sådan information i KGB:s försök att påverka de politiska maktförhållandena inom olika svenska organisationer, förvaltning och media och, i förlängningen, i den svenska opinionen? Vilka metoder använde man? Och i vilken mån kan man ha varit framgångsrik, eller var det helt enkelt kontraproduktivt?
Permalänk | Anmäl
Elin, 2009-10-29, 10:44
FK ang inlägg av ut:
Mullins has been accused of antisemitism by the Anti-Defamation League. In 1968, Mullins authored a tract entitled The Biological Jew (Staunton, Va., Faith and Service Books, Aryan League of America, 1968). The tract includes the following statement about Nazi antisemitism: "Nazism is simply this — a proposal that the German people rid themselves of the parasitic Jews. The gentile host dared to protest against the continued presence of the parasite, and attempted to throw it off." The book also claims that Jews "drink the blood of an innocent gentile child" in religious ceremonies, and that this practice represents the essence of Judaism. [4]
He has also been featured as a guest on The Political Cesspool, an antisemitic radio show.
Permalänk | Anmäl
Terold, 2009-10-29, 17:43
Potentiella landsförrädare får nog gott finna sig i att säkerhetstjänsten håller ett vakande öga på dem. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Och leken - den är på dödligt allvar där högsta insatsen är fullskaligt krig.
Den som inte accepterar detta ska nog ta av sig sina rosaskimrande glasögon och notera att det är en verklig verklighet vi lever i.
Permalänk | Anmäl
mickmack, 2009-10-29, 18:50
#16: "I Sverige borde offentlighetsprincipen vidgas att omfatta varje underrättelsehandling utan undantag med 3 års eftersläpning."
Skämtar du ?
Det skulle inte dröja 3 år innan inga underrättelsehandllingar
fanns att tillgå, antingen för att inga källor kan uppbringas under
sådana villkor eller att arkiven får skötas privat i hemlighet.
Permalänk | Anmäl
kurre, 2009-10-29, 23:40
Varför publiceras inte inlägg #28 ?
Vad står det i inlägg #28?
PS: Det är inte jag som skrivit inlägg #28.
Permalänk | Anmäl
Utredaren, 2009-10-30, 09:03
KNIVSKARPT. Nu är Kultur Vänsterns falskhet och översitteri en gång för alla avslöjat.
.
#14vJubelidioten Tom Crokers flipp-spott-flapp-inlägg förtjänar att bli klassisk. IB var en SOCIALDEMOKRATISK organisation och Jan Ekberg hade nklartecken från OLOF PALME. Hur korkad får man bli!
.
Den brÖlhögern, den brÖlhögern. IQ Fiskmås.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-30, 10:51
Ja, jag ögnade igenom fanskapets uttalanden här på Möllan och konstaterar ännu en gång: det är folkets dumma och tarvliga halva som söder Alliansen / SD.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-30, 10:59
Vad jag särskilt lägger märke till är Jan Guillous och Åsa Linderborgs återbud till den där diskussionen. Jan Ekberg ställde upp. Den senare har rent mjöl i påsen. Det har INTE Jan Guillou och Åsa Linderborg; de är ljusskygga. De vet att de inte tål granskning. De är rädda att bli avslöjade. Nu har de blivit just det. Kan Åsa Linderborg sitta kvar? Det borde vara tveksamt! Hon har ju som Winqvist stenklart visar bidragit till att lura hela folket. Hennes feghet tyder på att detta varit fullt medvetet.
.
#15 Till Lund: bra synpunkter. Jan Guillous parti KFML/SKP fick aldrig mer än 0,5% i något riksdagsval. Den maoistdominerade mediavänster som länge utövade ett slags medial hegemoni hade alltså kort sagt NGEN folklig förankring, varigenom den offentliga diskursen blev våldsamt defor´merad. Själva var vi sextiåttare gymnasister från socialgrupp 1 allihop. Inte fanns mycket spår av arbetarklass hos oss, inte! Men VI dillade minsann om arbetarklassen stup i ett. Det var så djävla löjligt alltihop så man får urticaria.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-30, 11:11
Åt helvete med regim och riksnatt. Det är bÖnstern kontra brÖlhögern. Vad är pest och vad är kolera? - En sinkadus. Vi får lita till kompetenta tjänstemän.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-30, 11:16
Hej Svante
Här får du något att analysera.
http://www.dagensps.se/artiklar/kronikor/peppe-engberg/2009/10/30/676368...
"Alltså kommer vi att få läsa om kontakterna med KGB i pocketversionen av memoarerna.
Viktigast dock: I torsdagens tidning ångrar Jan Guillou att han hemlighöll sina kontakter med KGB.
– Jag skulle ha gått till Säpo, säger han till DN (29 okt).
Bra! Då har åtminstone jag hittat en gemensam klangbotten. Och jag tror att den som känner minst skadeglädje och mest tillfredsställelse med Jan Guillous ånger är Tore Forsberg.
Tore var chef för kontraspionaget på SÄPO.
Det var Tore som ändrade Säpos taktik mot såna som, i likhet med Jan Guillou, fastnat på KGB:s krok.
Det var också Tore Forsberg, som en gång bad mig fråga Jan Guillou om han inte kunde komma till SÄPO och berätta om sina erfarenheter av spioner och spionjägare.
Om det ska jag berätta en annan gång. Nu är det äntligen fredag. Jag sitter i vår stuga vid havet. Nu ska jag ta ett järn för Tore och för att sanningen i längden alltid slår lögnen."
Det kommer mera. Först JGs memoartillägg och sedan Peppe Engbergs berättelse om när han skulle värva JG till Säpos kontraspionage.
Där ser man. Det regnar pudlar. Det regnar pudlar.
Permalänk | Anmäl
Utredaren, 2009-10-31, 09:50
Det är med STOR tillfredsställelse jag läser så många positiva omdömen till Svantes W's artikel här på Newsmill.
Jag har lärt känna Svante som en saklig berättare och undersökare av vår tidigare historia under den Socialistiska regimen i Sverige och i synnerhet den i DDR.
Den Socialistiska regimen vill nu till nästa år återuppstå i Sverige med risk för ytterligare "mörkningar" av skeendet.
Nu kanske ännu värre, när Sossarna har allierat sig med sina tidigare värsta konkurrenter - Kommunisterna - fast nu med en "tjusigare" beteckning - Vänsterpartiet. Ledaren för detsamma visar sitt Janusansikte.
Ett försvagat FRA och inget IB? Hur ska vi svenska folk känna trygghet när all kontroll av subversiva element försvagas?
SÄPO? Har denna organisation, med politikernas hjälp, blivit en tandlös tiger, för att använda ett asiatiskt uttryck?
Permalänk | Anmäl
S. Palm, 2009-10-31, 12:19
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Åsiktsregistreringen är en av de mest betänkliga sakerna med IB-affären. Att S utnyttjade en hemlig byrå för att hålla reda på politiiska motståndare inom arbetsliv och facklig verksamhet. Svante var tydligen inblandad i detta och i affären med sjukhusspionen. Synd att han inte berätta lite om detta.
Jo, så var det. Genom IB affären fick Guillou hjälte status. Många svenska journalister låg/ligger vid hans fötter. Det var precis så KGB ville ha det. Då fick de en svensk journalistkår som hackade på väst i alla frågor.Och som ofta blundade för det som hände i Sovjets intresse sfär.
Att vi Sverige inte blivit tillräckligt informerade hur förtrycket i öst yttrade sig visas väl klarast av att en svensk partiledare som kallat sig kommunist så sent som på 2000-talet nästa år kanske sitter i en svensk regering. Tänk på det och försök föreställa er hur det var att leva i länder som Kina o Sovjet där ca 70 miljoner människor mördades för att de inte tyckte som sina ledare.
De som vill förstå hur Sovjet använde journalister för sin sak ska läsa Arthur Koestlers Pil i det blå och Den osynliga skriften. Han beskriver där sin undercover roll. Mönstret i den påminner om hur Guillou uppträtt i Sverige.
Svante Svante!!!
Din analys är synnerligen sann.Under trettio ärs tid har jag förundrats över att vänsterns journalister aldrig granskats eller ifråga satts utifrån deras bakomliggande motiv och ideologier.De har haft en suveränt framgångsrikt koncept de jobbat efter.
De har kidnappat behjärtanvärda plakat att gömma sig bakom för att bedriva den kommunistiska och socilaistiska ideologiska frammarschen.talande är den bild du har till din artikel."yttrandefrihet"
jovisst!!! Fint visst.men det var ju ala Mao och KGB som menades.
En av demokratins stora svagheter är att den måste tillåta sina parasiter och bekämpare.Detta faktum har vänstern utnyttjat på ett mycket skickligt sätt.
Du har alldeles rätt i att IB affären nu kommer i en helt annan dager med et vi nu lärt oss.Stora delar av hela vår journalsitkår borde få en fruktansvärd baksmälla av de nya uppgifterna.De svänger liksom på hela affären 180 grader.Hur omfattande kommunistinfiltrationen är i vår mediaelit är svårt att bedöma med annat än att den är väldigt stor.
Apatiska flyktingbarn Uppdrag granskning aktuellt ?? var finns de hur många är de?
Skönt att du finns Svante.
Att man under kallt krig är mer intresserade av dem som i olika grupperingar, ofta sponsrade av Komsomol eller KGB direkt, vill störta demokratin i fördärvet och införa proletariatets diktatur (efter några decennier med sig själva som diktatorer förståss..) känns väl ungefär hur självklart som helst.
.
Att man finner fler förrädare bland dem i dessa grupper än hos säg LUF ger att man har listor med namn på.
.
En Und-tjänst gör sådant och det får man nog ta.
.
Det gräsliga och faktiskt rent Fascistoida är när en korporativistisk organisation som SAP tar sig rätten att använda Statens verktyg för att gynna sig själva.
.
Det, Fru Mona Sahlin vore det intressant att höra din åsikt om - om du är intellektuellt kapabel att tänka så mycket på en gång.
Är det en slump att alla gamla IB-agenter helt plötsligt poppar upp som svampar ur jorden?
Nej, i våras bildades "Föreningen Sveriges Öga och Öra" med Gunnar Ekberg, Joakim von Braun och Svante Winqvist som företrädare.
Det enda denna förening är till för är att försköna de brott de genomförde som spioner.
Svante själv var inblandat i den sk "Sjukhusspionskandalen" 1975, där mängder med sjukhusanställda, främst fackligt anslutna, blev åsiktsregistrerade.
Nej.
Detta är bara en grupp föredettingar som har 35 år av bittert hat i kroppen och nu ser en chans att ge igen.
De var brottslingar och det är så de kommer att bli ihågkomna trots aktiv historierevision i press och bland politiker.
Nä, nu får Svante Winquist lugna ner sig litet.
Det är väl ingen som vill förneka att föra en neutral utrikespolitik som Sverige försökte göra under det kalla kriget är lätt. Men att köra med att för att Warsawapakten had planer på att ockupera Skåne upp till Eslöv, om det blev krig, så MÅSTE vi, "självklart," kollaborera med CIA och USA, när det var fred, och åsiktsregistrera hela landet. Vad tror Svante Winquist att CIA och USA had för planer då?
RE: #5 scaber nestor, 2009-10-27, 19:22
Nej du, de var inte brottslingar. Snarare tvärt om. De skyddade oss mot illvilliga quisslingar. De hade behövts idag! Åsiktsregistreringen var helt rätt.
Det är nonsens att "Ingen normalt funtad svensk kräver insyn i vad landets underrättelsetjänst driver för operationer eller har för kunskaper resp har för kunskapsblottor." Det är fullständigt normalt att vilja veta vad underrättelsetjänsten sysslar med i stort, utan att känna till detaljerna, och utan den insynen så saknas i praktiken demokratisk kontroll. Hemliga beslut sätter demokratin ur spel. För övrigt så kan vi svenska folket besluta själva vad vi vill veta, förutsatt att vi vet vad som sker. Ifall det gäller en valfråga eller ej är ur demokratisk synpunkt inte relevant.
Mycket intressant och välskrivet,
900 är antalet på de svenska agenter som förekommer i östtyska STASIS register. - Dessa papper sitter idag den svenska regeringen på. - Den dåvarande socialdemokratiska svenska regeringen hemligstämplade allt. -Givetvis skall dessa dokument offenligöras. Vad säger journalistkåren om det?
Ännu en borttsling och f.d. "analytiker" som luftar sig. Vilken sten kröp han fram ifrån? Samma som Gunnar Ekbergs? Vilken tur att dom har Newsmill som arena för att synliggöra sitt bittra hat mot det svenska folket. Dom som dom registrerade olagligt i tiotusentals.
Proletären beskriver det bäst:
http://www.kommunistiskapartiet.org/index.php?option=com_content&task=vi...
Läs!
Jag har inte mycket till övers för Jan Guillou, men...
... när systematiska övergrepp och brott utförs mot svenskar är det fullständigt ointressant vem som avslöjar dem och vad för någon agenda denne någon har. Att folk som Svante Winqvist har mage att försöka försvara IB's agerande gör det tämligen uppenbart att de inte utvecklats mycket de senaste 40 åren och att de fortfarande inte är kapabla att tjäna Svenska medborgares intressen.
Om Svante däremot vill avslöja någon parallell verksamhet där folk med Soviet-anknytning kartlade USA sympatisörer inom SAF (eller vad som kunde vara motsvarande) är han naturligtvis varmt välkommen. Det är, som sagt, alldeles utmärkt om antidemokrater hängs ut, oavsett anledning och politiska sympatier.
#5
Försköna de brott de genomförde som spioner?
Vad är det för snack? De höll rent åt vänster och det skall de ha stort tack för. Vi, på den tiden unga män och pojkar, känner oss idag förrådda av sådana som JG och hans gelikar. Själv gjorde jag 15 månaders värnplikt, blev krigsplacerad vid skånekusten för att med mitt förband hindra "stormakten" att besätta vår del av östersjöutloppen. Den store grannen i öster hade ju långt gångna planer att anfalla och ta delar av södra Sverige vid ett eventuellt utbrott av 3:e världskriget.
Och nu vill Mona ha med Ohly i regeringsställning.
Man tar sig för pannan.
Olof Palme lurade folket till vänster att tro att vi var neutrala. Ingen till höger om Palme hade det minsta intresse att vara neutrala gentemot Ondskans Imperium, den vidriga militärdiktaturen Sovjetunionen med sina proselyter både i form av apologeter och aktiva främjare.
.
Skäms på er!
"då, skulle ett första krigssteg från Warszawapakten i Europa bland annat innebära att denna säkrade/ockuperade Östersjöutloppen. För Sveriges del innebar det att Skåne skulle ockuperas upp till i höjd med Eslöv."
Det var bra att IB fanns. Kanske kan man klandra IB för att inte ha haft bättre koll på en sådan som Isaksson, dock.
Diktatursträvande nazister och kommunister har alltid sin Quisling att skänka till en invaderande ockupationsmakt. Vid den här tiden var det just kommunismen och Sovjetunionen som låg närmast som hot, till skillnad från 30/40-talet då det var Nazityskland.
De partier, som de här diktaturivrarna tillhörde vid den här tiden, kom nästan aldrig över en procent i opinionsstöd (SKP en gång har jag för mig), så det var enbart med hjälp från främmande makt som de hade kunnat få möjlighet att bli förrädare och förtrycka det svenska folket.
Anledningen till varför bara (fd) kommunister fått ockupera TV-studios och mjuksoffor och ha åsikter om ib-affären, beror väl mycket på att den höga överrepresentationen av socialister inom den svenska journalistkåren. En del av dem gör ingen hemlighet av att de umgås (eller har umgåtts) med sådana som Guillou eller Myrdal privat.
"Ingen normalt funtad svensk kräver insyn i vad landets underrättelsetjänst driver för operationer", skriver Svante Winqvist. Jag anser mig vara normalt funtad men anser samtidigt att transparens och ansvarsutkrävande är grundpelare i en demokrati. Och då talar jag inte om att "Ekberg hade fått OK från Palme" och liknande kosmetiska försök att få IB:s veksamhet att verka legitim. Jag syftar på att medborgarna måste veta vad deras folkvalda sysslar med också i underrättelseväg för att kunna välja och avsätta sina företrädare på informerade grunder.
.
Man måste inte vara marxist (jag är det inte) för att se det rätts- och demokratividriga med IB, både dess dolda existens och dess verksamhet - det räcker med att vara demokrat i själ och hjärta. Och James Bond- och cloak & dagger-fjantet anser jag hör hemma i en svunnen tid och idag i huvudsak i spionthrillers på TV.
.
I Sverige borde offentlighetsprincipen vidgas att omfatta varje underrättelsehandling utan undantag med 3 års eftersläpning. Endast så kan vi inför ett val ta ställning till om våra politiker företräder oss medborgare i nationella intressen och utrikespolitik och agera med vår rösträtt i enlighet med vad vi kommer fram till.
Svante Winqvist - historien går så mycket längre tillbaka.
Khazarer - Toran - Talmud - Kabbalan -
Det är vad dessa gubbar - KHAZARER - bryr sig om -
som startade frimurarna. De ser svenska gubbar som puckos!!!
KHAZARERna bryr sig inte om kvinnor!
Det handlar om HISTORIA och EKOnomI!!!!!
Det handlar om de Khazarer - mongoler som kallar sig för judar och som zionister lagt beslag på de judiska semiternas land:
Obama and the Jews
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."
Läs själv om Shlomo Sand och hans forskning i den stora israeliska tidngen Haaretz:
Shattering a 'national mythology' - Haaretz - Israel News
http://www.haaretz.com/hasen/spages/966952.html
Svenskarna fattar inte. Khazarerna är ett gammalt handelsfolk som byggde Birka som en del av norra sidenhandelsvägen:
http://home.swipnet.se/~w-14723/birka/birka010.html
Dessa Khazarättlingar ligger bakom 911:
Five Dancing Israelis Arrested On 9/11l
http://www -.youtube.com/watch?v=tRfhUezbKLw
Det handlar ju om att de som kontrollerar pengarna som sen kontrollerar media - militären - kan inte vara så svårt att fatta! För att fatta det så läs:
The World Order by Eustace Mullins
The history and practices of the parasitic financial elite
• Secrets of the Federal Reserve by Eustace Mullins
The history, organization and controlling interests behind the Federal Reserve
• Wall Street and the Rise of Hitler by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Hitler and National Socialism
• Wall Street and the Bolshevik Revolution by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Lenin, the Bolsheviks, and the Soviet Union
Det går att fatta lite själv - men de flesta lär aldrig få fatta - media tiger - lurar bort oss. Det finns här att läsa - fatta:
Synagogue.of.Satan
-
Och det finns videos!!!
Anthony Sutton kan berätta!
http://video.google.com/videosearch?q=Anthony+Sutton&emb=0&aq=f#
Svenskarna är okunniga deras media informerar dem inte.
David Cole har avslöjat förintelsen:
David Cole - The Truth Behind The Gates Of Auschwitz 1 of 2
http://video.google.com/videoplay?docid=976870941610001004
David Cole - The Truth Behind The Gates Of Auschwitz 2 of 2
http://video.google.com/videoplay?docid=-441640420550012012
http://alazerius.wordpress.com/2009/10/09/vad-ar-revisionismen-intervju-...
Money is king!!! Hur ska vi förstå det?
Och förstå att money is not king!!!
Svenska media tiger!!! Tidningar och TV tiger! Vi måste själva försöka fatta.
Ekonomisk Demokrati
http://larsosterman.blogspot.com/
En blogg där jag tar upp alternativ politik och radikala ekonomiska frågor som inte diskuteras varken i tidningarnas spalter eller vid kaffeborden.
Det finns en lång historia bakom:
Synagogue of Satan
http://www.iamthewitness.com/books/index.php?dir=Andrew.Carrington.Hitch...
Albert Pike & Three World Wars.
http://www.threeworldwars.com/albert-pike.htm
THE OPEN CONSPIRACY by H. G. Wells
http://www.mega.nu:8080/ampp/hgwells/hg_cont.htm
Det vi upplever verkar ju ofattbart!
De har kontroll över 3M -
Money - Media - Military
och de flesta bryr sig "bara" om 5B -
utBíldning - jobB - Bostad - Bil - Barn
De har lagt beslag på media - det är förklarigen:
http://www.youtube.com/watch?v=OFdVuif2Gco
Så se och försök fatta:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/warning/view/
In The Warning, veteran FRONTLINE producer Michael Kirk unearths the hidden history of the nation's worst financial crisis since the Great Depression. At the center of it all he finds Brooksley Born, who speaks for the first time on television about her failed campaign to regulate the secretive, multitrillion-dollar derivatives market whose crash helped trigger the financial collapse in the fall of 2008.
De har lagt beslag på media - det är förklarigen:
http://www.youtube.com/watch?v=OFdVuif2Gco
Svante Winqvist och alla andra - Avgör själv! SÖK!!!!!
Vadå JG?!.,
Att IB fanns är nu inget konstigt alls, i synnerhet inte som alla numera veta tt den extrema vänstern hade som främsta strategi att infiltrera socialdemokratin och Facket. Så att att IB spionerade inrikes på infiltratörer som hade det överordnade syfter att att som mullvadskommunister ta över partiet, det är ju klart som själve fan att det behövs en spionorganisation att bevaka, om nu detta dessutom var orkestrrat av KBG.
Men, och rätta mig nu om jag har fel, var inte problemet med IB att det inte fanns alls? Dvs de flesta länder är har dels en säkerhetstjänst, ett kontraspionage (att bevaka egna medborgare) samt en militär säkerhetstjänst som ofta har ett offensivt utåtriktat syfte med att underrättelseinhämtningm utöver signalspaning.
Så var inte det egentliga problemet att IB, som var en typ av kontraspionage låg hos militären, och att detta inte var offentligt. Alltså regeringen Erlander måste ha haft sina rantiga skäl och rutiga orsaker när de balanserade på neutralitetslinan och samtigit byggde ut alla Svenska flygfält på 3 km för det Amerikanska strategiska atombomgsflyget, men i alla fall. Kunde de inte haft en "officeiell" kontraspionageorganisation, som Svenskarna visste om. Stödet för extremväsntern var som sagt lågt, och 1968 tror jag dfet var fler väljare som röstade borgerligt än vänster, men att det vara tvåkammarsystemet som vidmakthöll sossarna.
Så någon kunnig och insatt person borde förklara tankarna bakom att IB inte ens fanns, det var ju det Bratt avslöjade, och det var i sig en nyhet. Efter detta fiock vi i alla fall reda på att Sverige hade ett kontraspionage, att det fanns en massa marxister som ville göra väpnat uppror och döda sossar. Det är ingen slump att alla gamla ur arbetarrörelsen djups misstror kommunister. PÅ något sätt borde det ju inte ha varit några problem alls att förklara att vi hade ett kontraspionage, eller falskspelade Erlander så mycket att han kunde låtsas om att det inte alls fanns något hot mot Sverige? Fan trot, alla normalbegåvade Svenskar, inkl de organiseradse sossarna visste ju om att det var Sovjet som utgjorde hotet och var FI, varenda Svensk som gjort lumpen fick så en karta på våra regementen och försvarsplaner, alla sossar visste att extremvänstern hade lömksa planer, så för vem drevs dubbelspelet, tom Sovejet visste ju om IB, det var väl därför de arbetade med att avslöja, eller mer konspiratoriskt, Sovjet kanske inte alls ville avslöja IB, utan tyckte det var bra att Svenska folket inte visste att det fanns ett kontraspionage? Hurusom, detta får vi aldrig reda på, de som inrättade IB är döda. och det enda vi kan vara säkra på är att jan G ljuger som en häst travar, samt att de som var IB-agenter av yrkesstolthet aldig kommer avslöja hela sanningen hur det egentligen förhöll sig.
Sven Svensk
se mina länkar och du kan börja förstå.
Starta här:
The World Order by Eustace Mullins
The history and practices of the parasitic financial elite
• Secrets of the Federal Reserve by Eustace Mullins
The history, organization and controlling interests behind the Federal Reserve
• Wall Street and the Rise of Hitler by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Hitler and National Socialism
• Wall Street and the Bolshevik Revolution by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Lenin, the Bolsheviks, and the Soviet Union
Och se:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/warning/view/
In The Warning, veteran FRONTLINE producer Michael Kirk unearths the hidden history of the nation's worst financial crisis since the Great Depression. At the center of it all he finds Brooksley Born, who speaks for the first time on television about her failed campaign to regulate the secretive, multitrillion-dollar derivatives market whose crash helped trigger the financial collapse in the fall of 2008.
Undrar hur många som kommenterar här som var med på den tiden (60- och 70-talet).
Är själv årsbarn med JG.
Men det finns skillnader.
1. Jag kommer från en arbetarfamilj med en far som var fackligt aktiv.
2. Jag har gjort värnplikten
3. Jag är demokrat
4. Jag är inte narcissist
Min far, född 1899, var aktiv socialdemokrat i hela sitt liv. Var med om partisplittringarna med början 1917. Upplevde två världskrig. Inpräntade i sina söner att hålla rent åt vänster. Och åt höger.
Det har väl knappast JG lärt sig. Marxist, maoist och idag (väl) kapitalist. Vi är många som är tacksamma för vad underrättelsetjänsten stod för under kalla kriget.
Mona är nog ok, men skärpning, håll rent åt vänster!
Jag var med på 70-talet och jag var i tidens anda tämligen vänster. även om jag samtidigt var tydligt avståndstagande gentemot dem som hyllade Sovjet och Kina, och även om jag kunde skandera "USA ut ur indokina" och sympatisera med den svenska FNL-rörelsen mot USA-imperialismen så hade jag inga illusioner om att det Nordvietnamesiska kommunismen skulle bringa lycka åt vietnameserna - men det var ändå ett snäpp bättre än att bli utrotade av B52-ornas bombmattor och sönderbrända av napalm
.
Att den svenska vänstervågen från 1968 och en bit in på 70-talet skulle motivera en Joe McCarthy- och J Edgar Hoover- eller varför inte STASI- och KGB-inspirerad åsiktsregistrering och övervakning av svenska medborgare var fullständigt orimligt. Extremväsntern var högljudd men ändå rätt liten till antalet även om man hade en massa kulturradikaler och jorunalister som fick dem att se större ut än de var. Det mesta var dock bara mycket snack på liten verkstad - eller ska vi säga i litet kollektiv kanske. Här fanns knappast några revolutionärer som var beredda att bli dynamitarder som deras föregångare på det tidiga 1900-talet. I Tyskland fanns förvisso Baader Meinhof och liknande grupper men den svenska vänstern var till helt övervägande del en flummig medelklass med rödvin och cannabis med ena foten i freds- och hippierörelsen eller intellektuella radikaler vars vapen var pennan. och demonstrationen.
Följ mina länkar och ni kan sätta in Jan Guillou
i ett historiskt - ekonomiskt och globalt sammanhang.
Så vad sägs?
"Våra" media tiger - vi är inte dumma - deras media håller oss okunniga!
Jan G är en av de som lur -at -ar oss!
men han är bara deras marionett!
Jag hoppas innerligen att det är 68-vänsterns fall vi bevittnar i realtid. Muren rämnar senare här. Kanske blir det snart slut med extremismen inom Sverige nu. Flera tecken tyder på det på sistone, men säker kan man inte vara..
#4 Har du lite problem med att det finns kvinnor som har makt? Pojkstackare. Det kallas för härskarteknik, det språkbruk du använder.
#23 Extremism? I Sverige är det ju numer regel än undantag att vi ropar extremism om alla som kommer hit och allt som händer i omvärlden. Det ände som inte är extremt i din värld är sannolikt att sitta och prutta i tv-soffan framför Let´s dence och läsa liberala ledarsidor. Själv är jag född på 70-talet och uppväxt i det här extremistiska samhället. Jag måste vara helt jävla grundlurad, för jag känner både att jag får tycka vad jag vill och göra vad jag vill. Men okej då, för sakens skull och i newsmills sanna anda: såssepack!
Hur ska AB kunna sätta tänderna i sin största ikon? Så förljugen är vår röda värld att detta inte låter sig göras. Snälla, spräck min föreställning någon! Släpp ut den ruttna lukten och låt Sverige få andas riktig luft..
Ja Helena det är tråkigt att läsa att man går i försvar.
Eftersom flera generationer som idag har tillgång till den öppenhet som råder.
Har man missat vad det handlade om från början. Den fackliga kampen på företagen där en del förespråkade radikalism.
Man kan faktiskt läsa mer om det hela via riksdagens utredande dokument. :
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/b66c7bc1.pdf
Sidan 325 - 347 är ganska klargörande och jag rekomenderar sidan 327 om Tetra Pack och hur en del strejker drogs igång.
Kampen som uppstod mellan radikala och demokratiska grupperingar inom såväl S som V.
Leroy
"Ingen normalt funtad svensk kräver insyn i vad landets underrättelsetjänst driver för operationer eller har för kunskaper resp har för kunskapsblottor."
Varför inte det? Jag är intresserad av att få veta vad underrättelsetjänsten/politikerna vill komma undan med. Eller du vill ha en svensk variant av Guantanamo med ännu mindre insikt?
Nä du pensionären, erkänn att det ni gjorde var fel och kryp in under en sten.
Allmänt sett tror jag att svenska jounalistkåren med sin vänsterbundenhet står väldigt lågt rent internationellt sett.
Därav gullandet med Guillou och den okritiska granskningen.
Här är några förslag på fler frågor som någon borde ställa:
- Rapporterade Guillou till KGB om Sovjetunionens ”fiender”, eller snarare om dess potentiella vänner eller sympatisörer? Gav han information om enskilda personers politiska åsikter och ställningstaganden? Värvades fler personer som samtalspartners till KGB på grundval av denna information? Användes sådan information i KGB:s försök att påverka de politiska maktförhållandena inom olika svenska organisationer, förvaltning och media och, i förlängningen, i den svenska opinionen? Vilka metoder använde man? Och i vilken mån kan man ha varit framgångsrik, eller var det helt enkelt kontraproduktivt?
FK ang inlägg av ut:
Mullins has been accused of antisemitism by the Anti-Defamation League. In 1968, Mullins authored a tract entitled The Biological Jew (Staunton, Va., Faith and Service Books, Aryan League of America, 1968). The tract includes the following statement about Nazi antisemitism: "Nazism is simply this — a proposal that the German people rid themselves of the parasitic Jews. The gentile host dared to protest against the continued presence of the parasite, and attempted to throw it off." The book also claims that Jews "drink the blood of an innocent gentile child" in religious ceremonies, and that this practice represents the essence of Judaism. [4]
He has also been featured as a guest on The Political Cesspool, an antisemitic radio show.
Potentiella landsförrädare får nog gott finna sig i att säkerhetstjänsten håller ett vakande öga på dem. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Och leken - den är på dödligt allvar där högsta insatsen är fullskaligt krig.
Den som inte accepterar detta ska nog ta av sig sina rosaskimrande glasögon och notera att det är en verklig verklighet vi lever i.
#16: "I Sverige borde offentlighetsprincipen vidgas att omfatta varje underrättelsehandling utan undantag med 3 års eftersläpning."
Skämtar du ?
Det skulle inte dröja 3 år innan inga underrättelsehandllingar
fanns att tillgå, antingen för att inga källor kan uppbringas under
sådana villkor eller att arkiven får skötas privat i hemlighet.
Varför publiceras inte inlägg #28 ?
Vad står det i inlägg #28?
PS: Det är inte jag som skrivit inlägg #28.
KNIVSKARPT. Nu är Kultur Vänsterns falskhet och översitteri en gång för alla avslöjat.
.
#14vJubelidioten Tom Crokers flipp-spott-flapp-inlägg förtjänar att bli klassisk. IB var en SOCIALDEMOKRATISK organisation och Jan Ekberg hade nklartecken från OLOF PALME. Hur korkad får man bli!
.
Den brÖlhögern, den brÖlhögern. IQ Fiskmås.
Ja, jag ögnade igenom fanskapets uttalanden här på Möllan och konstaterar ännu en gång: det är folkets dumma och tarvliga halva som söder Alliansen / SD.
Vad jag särskilt lägger märke till är Jan Guillous och Åsa Linderborgs återbud till den där diskussionen. Jan Ekberg ställde upp. Den senare har rent mjöl i påsen. Det har INTE Jan Guillou och Åsa Linderborg; de är ljusskygga. De vet att de inte tål granskning. De är rädda att bli avslöjade. Nu har de blivit just det. Kan Åsa Linderborg sitta kvar? Det borde vara tveksamt! Hon har ju som Winqvist stenklart visar bidragit till att lura hela folket. Hennes feghet tyder på att detta varit fullt medvetet.
.
#15 Till Lund: bra synpunkter. Jan Guillous parti KFML/SKP fick aldrig mer än 0,5% i något riksdagsval. Den maoistdominerade mediavänster som länge utövade ett slags medial hegemoni hade alltså kort sagt NGEN folklig förankring, varigenom den offentliga diskursen blev våldsamt defor´merad. Själva var vi sextiåttare gymnasister från socialgrupp 1 allihop. Inte fanns mycket spår av arbetarklass hos oss, inte! Men VI dillade minsann om arbetarklassen stup i ett. Det var så djävla löjligt alltihop så man får urticaria.
Åt helvete med regim och riksnatt. Det är bÖnstern kontra brÖlhögern. Vad är pest och vad är kolera? - En sinkadus. Vi får lita till kompetenta tjänstemän.
Hej Svante
Här får du något att analysera.
http://www.dagensps.se/artiklar/kronikor/peppe-engberg/2009/10/30/676368...
"Alltså kommer vi att få läsa om kontakterna med KGB i pocketversionen av memoarerna.
Viktigast dock: I torsdagens tidning ångrar Jan Guillou att han hemlighöll sina kontakter med KGB.
– Jag skulle ha gått till Säpo, säger han till DN (29 okt).
Bra! Då har åtminstone jag hittat en gemensam klangbotten. Och jag tror att den som känner minst skadeglädje och mest tillfredsställelse med Jan Guillous ånger är Tore Forsberg.
Tore var chef för kontraspionaget på SÄPO.
Det var Tore som ändrade Säpos taktik mot såna som, i likhet med Jan Guillou, fastnat på KGB:s krok.
Det var också Tore Forsberg, som en gång bad mig fråga Jan Guillou om han inte kunde komma till SÄPO och berätta om sina erfarenheter av spioner och spionjägare.
Om det ska jag berätta en annan gång. Nu är det äntligen fredag. Jag sitter i vår stuga vid havet. Nu ska jag ta ett järn för Tore och för att sanningen i längden alltid slår lögnen."
Det kommer mera. Först JGs memoartillägg och sedan Peppe Engbergs berättelse om när han skulle värva JG till Säpos kontraspionage.
Där ser man. Det regnar pudlar. Det regnar pudlar.
Det är med STOR tillfredsställelse jag läser så många positiva omdömen till Svantes W's artikel här på Newsmill.
Jag har lärt känna Svante som en saklig berättare och undersökare av vår tidigare historia under den Socialistiska regimen i Sverige och i synnerhet den i DDR.
Den Socialistiska regimen vill nu till nästa år återuppstå i Sverige med risk för ytterligare "mörkningar" av skeendet.
Nu kanske ännu värre, när Sossarna har allierat sig med sina tidigare värsta konkurrenter - Kommunisterna - fast nu med en "tjusigare" beteckning - Vänsterpartiet. Ledaren för detsamma visar sitt Janusansikte.
Ett försvagat FRA och inget IB? Hur ska vi svenska folk känna trygghet när all kontroll av subversiva element försvagas?
SÄPO? Har denna organisation, med politikernas hjälp, blivit en tandlös tiger, för att använda ett asiatiskt uttryck?