Monas främsta problem kanske inte är att hon är kvinna, utan något helt annat? :
http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY&feature=fvw
Permalänk | Anmäl
Fubbic, 2009-10-26, 08:35
Trams.
Det handlar inte om att Mona är kvinna, utan om att Mona är Mona. Hon framstår som lätt underbegåvad och gravt okunnig. Tanken att hon ska leda landet och representera Sverige internationellt är skrämmande, men det har inte att göra med att hon är kvinna. Anna Lindh t ex hade inte haft dessa problem.
Permalänk | Anmäl
bling, 2009-10-26, 08:38
Det handlar inte alls om något slags sexism. Det handlar om en människa som tycker att "det är häftigt att betala skatt" och som sedan skiter i att göra det för egen del, bilskatten om jag minns rätt. En människa som lyckats få en nota på runt 50.000 på skattebetalarnas bord att omtalas som "en toblerone och några blöjor".
Det är så enkelt, så hårt och så svårt. Mona Sahlin kanske är något slags frontfigur, men accepterad som statsminister blir hon förmodligen aldrig efter de där grejerna.
Det är också talande att hon valdes till partiordförande endast på villkor att ingen annan ville ha jobbet, dvs ingen valrörelse skedde för att välja henne. Hon har alltså inte fått partimedlemmarnas mandat att företräda dem som partiordförande, och resultatet av det korkade beslutet kommer visa sig i valet.
Att sedan skylla det på sexism är bara barnsligt.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-10-26, 08:37
Att hon är en ohederlig lögnaktig fifflare som beblandar sig med islamister har väl väldigt lite med hennes kön att göra?
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-10-26, 08:38
Jag hörde Mona Sahlin på Agenda igår där hon hävdade att sympatier för SD inte hade med integrationspolitiken utan missnöje att göra.
En sådan kvinna (eller man) vill jag inte ha som statsminister.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-26, 08:43
Att sedan hävda att hon har "stor erfarenhet" blir ju bara löjligt. Visst, hon har innehaft många befattningar inom parti och regeringar, men hon misslyckades med det mesta.
Permalänk | Anmäl
bling, 2009-10-26, 08:45
Ehhh....vem är det på bilden????
Jag trodde artikeln handlade om Mona Sahlin??
Permalänk | Anmäl
Reza, 2009-10-26, 08:50
Att hon saknar integritet, utbildning och intelligens kan inte ha något med saken att göra?
Det har inget värde att hon är kvinna, tvärt om riskerar hon att försvåra för kvinnor i politiken genom sin monumentala inkompetens.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-10-26, 08:58
Kan en person som inte förstår att man inte kan parkera sin bil hur som helst trots bötfällning 98(!!!) gånger bli en förtroendeingivande statsminister?
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/27/mona.html
Mona, Margot, Wanja, Helle, Marita och Nalin är sannolikt sista fasen på det socialdemokratiska herraväldet över Sverige.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-26, 09:02
Kritiken mot Mona handlar om att hon är en lögnare. Och du, Hans, är också en lögnare.
"Kritiken mot Sahlin handlar till stor del om ren sexism."
Sossar ljuger för mycket.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-10-26, 09:03
Kritiken mot Mona handlar om att hon är en lögnare. Och du, Hans, är också en lögnare.
"Kritiken mot Sahlin handlar till stor del om ren sexism."
Sossar ljuger för mycket.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-10-26, 09:03
Jag förstår inte varför man måste göra en så stor grej av hennes kön. Varför skulle jag rösta på henne bara för att hon är kvinna? Och varför kan man inte kritisera hennes inkompetens utan att bli anklagad för att kritisera henne för att hon är kvinna? Det känns som att de styrande kring henne nu försöker dra en skyddande mantel kring henne som skall hindra all (rättmätig) kritik från att komma fram.
Permalänk | Anmäl
Bobban, 2009-10-26, 09:04
Att Mona avfärdas för att hon är kvinna är rent nonsens.
1.Man ser inga ledaregenskaper.
2. Hon skrämmer bort männen med sitt tal om höjda skatter och sin feministiska idéologi.
3. Hon är mer lämplig som fackminister, hon har hamnat fel därför att hon har varit med länge i politiken, hon är belönad för trogen tjänst mot partiet.
socialdemokraterna själva vill hellre ha en kvinna med kompetens och nätverk från den europeiska politiken, hon ses som mer kompetent och har en större skärpa.
Permalänk | Anmäl
knegarn, 2009-10-26, 09:13
Visst är vi mogna för en kvinnlig statsminister, men inte den kvinnan.
Permalänk | Anmäl
torrkorven, 2009-10-26, 09:17
Så vad Hans säger är att man inte får kritisera kvinnor för att vara okunniga för att det är sexism. Att Reinfeldt är utbildad ekonom medan Sahlin helt saknar utbildning är inte relevant förstår jag.
Självklart blir man immun mot okunnighet när man föds som kvinna!
Permalänk | Anmäl
Fria Sinnet, 2009-10-26, 09:16
Det har aldrig att göra med vilket kön någon har . Det har att göra med vem som är bäst lämpad för uppgiften. Mona Sahlin har ex inte ett språk som klarar av att beskriva hur det är att leva i ett så komplicerat land som vårt . Värre är att hon , och den kvinnliga kretsen runt henne , inte heller verkar förstå vart vi är på väg.
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-10-26, 09:21
Problemet med Mona Sahlin är att hon bara har stöd av kvinnoförbundet och partitoppen.
I mina ögon här hon fortfarande en fifflare och populist. Hade hon skött sitt företag, sin post som integrationsminister och i nuläget lagt ansvarsfulla budgetar. Då hade jag kunnat rösta på Socialdemokraterna igen.
Men nu blir det SD istället...
Permalänk | Anmäl
Kosmopolit, 2009-10-26, 09:25
Det är skrämmande att en inkompetent person med nollkoll på ekonomi (och det mesta annat) kan få regera landet tillsammans med kommunister! Det borde skrämma ALLA medborgare men tydligen tycker 50% att detta vore bra för landet, man tar sig för pannan!
Permalänk | Anmäl
michael svensson, 2009-10-26, 09:33
Alla är så säkra att könet inte har någon betydelse.
Tänk om det sitter i generna.
Tänk om den manliga flocken behöver en "stark man" för att bli lugn och trygg.
Tänk om detta inte handlar om sexism, omognad, fel tid, brister i utveckling, konservatism mfl definitioner.
Jag är i vart fall betydligt mer osäker än den politiskt korrekta uppfattningen.
Det bör väl finnas socialpsykologiska studier i detta ämne.
Jag menar. Tänk om det inte är kulturella konstruktioner och sådant som vi kan lära oss.
Tänk om det faktiskt är så att vi står närmare de övriga däggdjuren än vad vill veta.
PS!
Själv tycker jag att Mona Sahlin är en duktig politiker även om hon ibland svajar till. Men det gör å andra sidan massor av manliga politiker också fast på ett något annorlunda sätt.
DS!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-10-26, 09:34
Det vore naivt att tro att den första kvinnliga statsministern bara skulle segla in i Rosenbad utan problem. Det finns en anledning till att Sverige aldrig haft en kvinnlig statsminister och en anledning till varför den nuvarande kandidaten får så mycket skit. Anledningen är inte att vi är dummare eller mindre kompetenta, Mona måste inte bara övertyga Sverige om Socialdemokraterna utan även om jämställdheten.
Permalänk | Anmäl
sofia h, 2009-10-26, 09:56
Anders B Westin,
"Tänk om..." Återkom när du har belägg för dina fantasier.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-10-26, 10:01
Vi skall altså koncentrera oss på att Mona Sahlin är kvinna och inte hur hon har skött sina tidigare uppdrag? Om S fortsätter att pusha för Mona som statsminister så kan de räkna med att gå på pumpen i det här valet också. Hon har varit slarvig, fifflat och begått rena lagbrott (antingen avsiktligt eller oavsiktligt) och kommit undan med det. Nej tack, lite verklighetsförankring får vi väl ha ändå.
Permalänk | Anmäl
Realist, 2009-10-26, 10:07
Ska alla beläggas med dåligt samvete nu igen om att "folket" är sexistiskt lagda som inte tar Mona till sin famn, samma sak om man klagar på invandringspolitikens, då är "folket" rasistiskt.
En vanlig socialistisk argumentation för att fånga röster, som nu "folket" genomskådat, så kom med något intelligent istället Hans Dahlgren.....men det blir ju svårt förstås, eftersom det inte är socialisternas styrka och "folket" har tröttnat på att betala/skatta för den dumheten.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-26, 10:14
Folk ställer sig frågande till Mona Sahlin pga hennes person, samt hennes förflutna.
Men självklart så tjänar hon och hennes allierad på att reducera det hela till en könsfråga.
För vem vill vara en mansgris?
Samma taktik används också i andra debatter, men då är det ytterst urholkade begreppet "rasist" som man använder som vapen.
Permalänk | Anmäl
holloway, 2009-10-26, 10:36
# 21Snälla
Varför blir du så irriterad. Jag slänger in en tanke. Den är minst lika god som det motsatta. Dvs den rådande föreställningen om att det inte får ha någon betydelse.
Har du några belägg för våra just nu rådande fantasier.
Faktum är att det är förhoppningar och viljeyttringar.
Inget annat.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-10-26, 10:38
Som alla säger: Handlar inte om rädsla för kvinnor, utan ovilja till MÅNA.
Vad sägs om Maria Wetterstrand istället?
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-10-26, 10:41
Det var det dummaste jag läst på länge. Anna Lindh hade aldrig fått den här kritiken eftersom hon var kunnig, smart, påläst och brilliant. Men Mona är faktiskt inte det. Inse det! Så fort en kvinna blir ifrågasatt så kommer alltid nån och hävdar att det är pga av hennes kön. Så billigt. Så enkelt. Sanningen är att Mona blev inkvoterad som S-ledare och det fungerar förstås inte. Hon kommer att vara en kort parantes inom S.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-10-26, 10:47
Samma vimsiga, paradoxala, tjatiga, kontraproduktiva, fjäskiga könsfixerade, feministiska nonsens! "Det måste omedelbart ändras"? Hur då, av Hans Dahlgren!? Eller av Bodström som gjort bort sig trots könet?
Det finns, och har under lång tid funnits, kvinnliga statschefer i ett antal länder, muslimska, judiska, hinduiska, katolska osv. Men i "världens mest jämställda land" har feminismen själv förstört möjligheterna. DET är verkligheten! Eller vad skulle annars vara orsaken? "I Världens mest jämställda"..?
Som här, Mona Sahlin: "Feminismen är överordnad alla ideologier, och måste ingå i tankesättet hos alla som påstår sig vilja synliggöra och förändra eller maktfördelningen i ett samhälle." "Feminism är demokrati".
Feministisk matriarkalisk diktatur, nej! En feministisk statschef oavsett kön? Nej tack!
Kvinnlig statschef om hon är mogen och könsneutral i sin politik? Varför inte? Men alltså inte Mona, som Dahlgren härmed insett och förstärkt!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-26, 10:52
MONA ÄR EN FIFFLARE
Det finns inget som göra att folket är negativ till en kvinnlig satsminister. Med rätt politik hade både Margot och Anna kunnat bli statsminister. Att göra Mona till statsminister handlar inte bara om politik: det handlar om att Mona är en fifflare och har dåligt omdöme. Det är en stor fara för Sverige att få en sådan statsminister.
Permalänk | Anmäl
T ommy Sandström, 2009-10-26, 10:53
Jag är ju inte socialdemokrat, så jag vet ju inte varför det internt kastas skit på partiledaren, från alla som inte tycker om socialdemokratisk politik handlar det främst om .... just det, socialdemokratisk politik. Om politiken var illa under Ingvar Carlsson och Göran Persson så är det ingenting jämfört med hur illa det kan bli om Sahlin/Östros tar makten. Ojojoj, statsbankrutt på 4 år - kan de lyckas??
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2009-10-26, 10:58
SOm man får jag alltså inte kritisera Mona Sahlin för hennes bristande kompetens, då är jag sexistisk? Som många andra (män) sagt här. Jag tar gärna en kvinnlig statsminister, Anna Lindh (RIP), Maud Olofsson, Filippa Reinfeltdt eller Maria Wetterstrand är alla exempel på kompetenta politiker med bra ledaregenskaper som kan representera Sverige väl både på ett nationellt och internationellt plan. Mona, oavsett mängd photoshop vilket måste slagit rekord i bilden ovan, saknar helt ledaregenskaper och för ett språk som tilltalar en 10-åring. Det inger inget förtroende, oavsett vilket kön man har.
Skall Mona gå till val på att hon är ofelbar eftersom hon är kvinna (och därmed ej kan kritiseras) och att sossarnas integrationspolitik fungerar, folk väljer SD av andra själ så blir hon SDs och Moderaternas bästa valarbetare.
Permalänk | Anmäl
James, 2009-10-26, 11:08
Hans Dahlgren - personligen tror jag att patriarkatet = mansväldet i mitt kära fosterland Sverige är "livrädda" för kvinnor som MaktHavare.
Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - vill ju ha en av typ Anna Lindh ("...hon var kunnig, smart, påläst och brilliant...") - och i vilket parti finns någon sådan ?
Jo... - förresten - Anne-Marie Pålsson är ju en åt hållet sådan riksdagsledamot - men hon är ju "utskåpad" av sitt parti, tyvärr tyvärr... :cry: - hälsar Josef
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-10-26, 11:08
Den massiva kritiken mot Mona beror nog uteslutande på att hon är just Mona och inte att hon är kvinna. Det finns ju ingen liknande kritik mot centerns partiledare och tillika vice statsminister Maud Olofsson, jag skulle inte ha något emot att se henne som statsminister, Mona däremot skulle vara en katastrof. Jag tror inte att folk i allmänhet är så fokuserade på kön som vissa vill påskina, däremot vill man ha politiker som framstår som kompetenta och pålitliga.
Permalänk | Anmäl
Mike, 2009-10-26, 11:13
Beskrivningen om hur man bestämde sig för partiledare säger väl allt. Grundkravet var att det skulle vara en kvinna. Man trodde att det skulle räcka med möjligheten till en kvinnlig statsminister för att stödet skulle rusa i höjden. Men enbart kön kan inte väga upp image i övrigt.
Man har glömt ett allmängiltigt faktum i ett patriarkalt samhälle - för att uppfattas som lika bra måste Mona vara minst dubbelt bättre än sina motståndare.
Permalänk | Anmäl
Åsa Rosenberg, 2009-10-26, 11:22
artikeln talar för sig själv - behöver egentligen inte kommenteras...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-26, 11:22
Jag är inte skeptisk till att rösta på Mona för att hon är kvinna, jag har inget förtroende för henne som person. Framförallt är jag något skeptisk till att någon som har fifflat innan ska belönas med en statsminister post.
Som någon sade innan, hade Anna Lindh varit partiordförande så hade vi pratat om något helt annat.
Permalänk | Anmäl
robjoh, 2009-10-26, 11:37
Visst kan vi ha en kvinnlig statsminister. Men att Mona skulle leda vårt land? Haha, nej tack!
För att citera min morfar, som är gammal gråsosse och varit kommunpolitiker i en stor stad, har också skrivit ett flertal böcker och debattartiklar inom politiskt väsentliga områden: "Hon är korkad"
Permalänk | Anmäl
David1222, 2009-10-26, 11:51
Anders # 19: Klart att det sitter i generna. Allt är en social konstruktion. Blir saker och ting bättre om Sahlin blir statsminister? Nej, det blir det inte. Det blir precis likadant. Varje flock behöver en stark ledare. Så är det i naturen. Men vi är visst inga djur.
Må bäste man vinna säger man ju. Må bäste kvinna vinna också säger jag. Mer var finns hon i så fall? Sahlin har ju varit på tapeten i 15 år. Öronmärkt som Sveriges första kvinnliga statsminister.
Vi behöver ingen landsmoder eller landsfader längre. Den tiden är förbi. Nu har vi ju EU. Dessvärre.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-26, 11:54
Statsfeministerkandidat, Mona Sahlin?
Kvinnor är ofelbara och får ej kritiseras, så är det ju. Varför skulle män i övrigt "vara rädda för kvinnliga makthavare"? Jo för att dessa inte är mogna (feminister) helt enkelt, och vi ÄR rädda. Om vårt land och dess rykte.
Att sedan Reinfeldt m fl (utom den modiga Camilla Lindberg!) är rädda för att kritisera denna statsfeministiska dominans är ju en annan femma, och länder inte heller dem till heder.
F.ö borde väl sossarna aldrig bli mogna för en kvinnlig statsminister? Eftersom "kön är en social konstruktion" (fast egentligen en socialdemokratisk sådan förstås). Så måste de väl i konsekvensens namn anstränga sig att hitta en könlös statsfeministerkandidat? Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-26, 12:15
Håller med ovanstående! Mona är ärlig som person i ett oärligt system.
Permalänk | Anmäl
Petter Andersson, 2009-10-26, 12:51
Mona Sahlin har visat sig stark genom häxprocesserna mot henne. Fredrik Reinfeldt tappade sitt humör i rikstan nyligen och blev förbannad i talarstolen för att oppositioinen var lite tuff mot lill-killen :-)
Jag tror på Mona eftersom hon har lång erfarenhet, och hon har fått lära sig läxan den hårda vägen!
Permalänk | Anmäl
Kurt Nilsson, 2009-10-26, 12:56
Historien med Kamali säger allt. Sahlin har inte den integritet som behövs för att hantera knäppskallar om de har en akademisk titel. Som en följd av att hon själv saknar både utbildning och bildning. Hon har inte visat att hon kan tänka längre än näsan räcker. Att hon skulle komma i position att företräda Sverige gentemot andra länder känns katastrofalt. Hon föraktar svensk kultur och svenskar, i synnerhet äldre vita män.
Dessutom har hon haft många poster med stort inflytande utan att ha uträttat något av betydelse.
För att bara ta några få exempel.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-10-26, 13:19
Dahlgren vet mycket väl att till exempel Anna Lindh inte skulle varit lika illa sedd som partiledare och statsministerkandidat.
Mona Sahlins problem är förutom hennes attityd, tilltal och brist på bildning framförallt att hon blev partiledare genom en process i vilken man inte respekterade ens det egna partiets medlemmars önskan. Det var förutbestämt att det skulle bli Mona och därför släpptes ingen annan lämplig kandidat på allvar fram. Valet var en chimär.
Och dessa artiklar från andra högt uppsatta sossar där de pushar för Sahlin är kontraproduktiva för sossarna eftersom det är uppenbart för den som läser dem att inte ens den som själv skrivit dem tror på det han säger.
Väljarna gillar inte att bli föraktade eller ljugna rakt upp i fejset.
Man kan inte köra över folk hur många gånger som helst.
Permalänk | Anmäl
Wifebeater, 2009-10-26, 13:21
Att jag inte vill rösta på Mona Sahlin handlar inte om sexism.
Jag har så länge jag hört henne på den politiska arenan tyckt illa om hennes slafsiga och slappa idiom. Hon vill väl gärna låta folklig. Jag tycker att hon låter (lite bättre nu får medges) folkligare än folket själv.
Hennes ovilja att tänka logiskt analytiskt vänder jag också emot henne. Vem vill ha en stadsminister som är dummare än en själv? Hon är korttänkt, tänker inte längre än näsan räcker. Jag vill att "min" stadsminister också ska kunna tänka och planera långsiktigt - inte bara över sin egen valperiod - och ta ansvar (brist på ansvar utmärker tyvärr inte bara Sahlin, det gäller de flesta politiker).
Ock så är Sahlin så förbaskat populistiskt. Inte riktigt lika mycket som Jimmie Åkesson, men inte så långt ifrån.
Vad sägs om att flirta med invandrargrupper och säga att deras traditioner är mycket bättre än de svenska (uttryckt med nedsättande ord).
Att Sahlin tillsatte den sk migrationsforskaren Kamali förlåter jag henne aldrig. Kamali som myntade uttrycket "strukturell rasism".
Läs forskaren Aje Carlboms artikel om detta i de marxistiska socialisternas tidning rodarommet. Enligt dennes tolkning skulle ungefär hela svenska folket vara rasister.
Eller hur Sahlin frotterar sig med islamisten Mahmoud Adebe.
Aldrig kommer jag att rösta på Mona Sahlin av bl a dessa skäl.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-26, 13:28
#1 Fubbic
”Monas främsta problem kanske inte är att hon är kvinna, utan något helt annat? :
http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY&feature=fvw ”
Jo den där länken borde alla svenskar se, för att få en inblick i hur vår islamistiska terroristslickerska bettet sig genom åren.
Värst är kanske när hon tog ut tiotusentals kronor på statens kontokort. De äckliga var då att de socialistiska journalisterna lät henne sitta i vit jungfruklädsel och få det som om det handlade om en Toblerone.
Bara medömkande och överseende från den övriga delen av nomeklaturan. Och att han är kvinna är naturligtvis ingen förmildrande omständighet när man har så här ansvarsfulla poster.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-26, 13:51
Sverige kan gott ha en kvinnlig statsminister. Men Mona Muslim blir vi aldrig mogna för!
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-10-26, 13:59
Hmm, vem ska jag rösta på, en svenskfientlig svenskofob som vill införa sharia i Sverige, eller en Sverigevän som talar sanning.
SD 2010, nu får det vara nog.
Permalänk | Anmäl
Sanningen Svider, 2009-10-26, 14:01
"Håller med ovanstående! Mona är ärlig som person i ett oärligt system.
#41 Petter Andersson, 2009-10-26, 12:51 "
Haha, undrar vilken värld Petter har levt i när Mona stått och ljugit svenska folket i ansiktet om och om igen under sin politiska karriär. Hur kan det ses som ärligt att ljuga om sina inköp med statens kreditkort, att ha över 90 obetalda parkeringsböter, köra med en bil med körförbud pga. obetald skatt, kört sitt företag i konkurs mm....
Mona har flera gånger visat att hon inte ens klarar av att sköta sin egen privata ekonomi. Vill vi verkligen lämna ansvaret över hela Sveriges till en sådan person?
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-10-26, 14:19
Jodå visst kan det vara en kvinna men, en som tar ställning för sitt eget folk och ett ickereligiöst samhälle!
Mona har visat och uttalat vid flera tillfällen var hon står i denna fråga och det hon tycker stämmer inte med majoritetens åsikter.
Tips till S! Sätt in Göteborgs starke man Göran Johnsson så kommer väljarna tillbaka!
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-10-26, 14:23
#47 Jörgen Löf
Nej, det har jag väl knappast sagt. Inte kan jag bedöma om Sahlin är klyftigare eller mer korkad än jag.
Det viktiga är intrycket, känslan. Jag tycker att hon känns ganska begränsad och dum. Hasplar ur sig oövertänkta saker. Det är en av alla anledningar till att jag aldrig övervägt att lägga min röst på hennes kandidatur.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-26, 14:23
81 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Monas främsta problem kanske inte är att hon är kvinna, utan något helt annat? :
http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY&feature=fvw
Trams.
Det handlar inte om att Mona är kvinna, utan om att Mona är Mona. Hon framstår som lätt underbegåvad och gravt okunnig. Tanken att hon ska leda landet och representera Sverige internationellt är skrämmande, men det har inte att göra med att hon är kvinna. Anna Lindh t ex hade inte haft dessa problem.
Det handlar inte alls om något slags sexism. Det handlar om en människa som tycker att "det är häftigt att betala skatt" och som sedan skiter i att göra det för egen del, bilskatten om jag minns rätt. En människa som lyckats få en nota på runt 50.000 på skattebetalarnas bord att omtalas som "en toblerone och några blöjor".
Det är så enkelt, så hårt och så svårt. Mona Sahlin kanske är något slags frontfigur, men accepterad som statsminister blir hon förmodligen aldrig efter de där grejerna.
Det är också talande att hon valdes till partiordförande endast på villkor att ingen annan ville ha jobbet, dvs ingen valrörelse skedde för att välja henne. Hon har alltså inte fått partimedlemmarnas mandat att företräda dem som partiordförande, och resultatet av det korkade beslutet kommer visa sig i valet.
Att sedan skylla det på sexism är bara barnsligt.
Att hon är en ohederlig lögnaktig fifflare som beblandar sig med islamister har väl väldigt lite med hennes kön att göra?
Jag hörde Mona Sahlin på Agenda igår där hon hävdade att sympatier för SD inte hade med integrationspolitiken utan missnöje att göra.
En sådan kvinna (eller man) vill jag inte ha som statsminister.
Att sedan hävda att hon har "stor erfarenhet" blir ju bara löjligt. Visst, hon har innehaft många befattningar inom parti och regeringar, men hon misslyckades med det mesta.
Ehhh....vem är det på bilden????
Jag trodde artikeln handlade om Mona Sahlin??
Att hon saknar integritet, utbildning och intelligens kan inte ha något med saken att göra?
Det har inget värde att hon är kvinna, tvärt om riskerar hon att försvåra för kvinnor i politiken genom sin monumentala inkompetens.
Kan en person som inte förstår att man inte kan parkera sin bil hur som helst trots bötfällning 98(!!!) gånger bli en förtroendeingivande statsminister?
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/27/mona.html
Mona, Margot, Wanja, Helle, Marita och Nalin är sannolikt sista fasen på det socialdemokratiska herraväldet över Sverige.
Kritiken mot Mona handlar om att hon är en lögnare. Och du, Hans, är också en lögnare.
"Kritiken mot Sahlin handlar till stor del om ren sexism."
Sossar ljuger för mycket.
Kritiken mot Mona handlar om att hon är en lögnare. Och du, Hans, är också en lögnare.
"Kritiken mot Sahlin handlar till stor del om ren sexism."
Sossar ljuger för mycket.
Jag förstår inte varför man måste göra en så stor grej av hennes kön. Varför skulle jag rösta på henne bara för att hon är kvinna? Och varför kan man inte kritisera hennes inkompetens utan att bli anklagad för att kritisera henne för att hon är kvinna? Det känns som att de styrande kring henne nu försöker dra en skyddande mantel kring henne som skall hindra all (rättmätig) kritik från att komma fram.
Att Mona avfärdas för att hon är kvinna är rent nonsens.
1.Man ser inga ledaregenskaper.
2. Hon skrämmer bort männen med sitt tal om höjda skatter och sin feministiska idéologi.
3. Hon är mer lämplig som fackminister, hon har hamnat fel därför att hon har varit med länge i politiken, hon är belönad för trogen tjänst mot partiet.
socialdemokraterna själva vill hellre ha en kvinna med kompetens och nätverk från den europeiska politiken, hon ses som mer kompetent och har en större skärpa.
Visst är vi mogna för en kvinnlig statsminister, men inte den kvinnan.
Så vad Hans säger är att man inte får kritisera kvinnor för att vara okunniga för att det är sexism. Att Reinfeldt är utbildad ekonom medan Sahlin helt saknar utbildning är inte relevant förstår jag.
Självklart blir man immun mot okunnighet när man föds som kvinna!
Det har aldrig att göra med vilket kön någon har . Det har att göra med vem som är bäst lämpad för uppgiften. Mona Sahlin har ex inte ett språk som klarar av att beskriva hur det är att leva i ett så komplicerat land som vårt . Värre är att hon , och den kvinnliga kretsen runt henne , inte heller verkar förstå vart vi är på väg.
Problemet med Mona Sahlin är att hon bara har stöd av kvinnoförbundet och partitoppen.
I mina ögon här hon fortfarande en fifflare och populist. Hade hon skött sitt företag, sin post som integrationsminister och i nuläget lagt ansvarsfulla budgetar. Då hade jag kunnat rösta på Socialdemokraterna igen.
Men nu blir det SD istället...
Det är skrämmande att en inkompetent person med nollkoll på ekonomi (och det mesta annat) kan få regera landet tillsammans med kommunister! Det borde skrämma ALLA medborgare men tydligen tycker 50% att detta vore bra för landet, man tar sig för pannan!
Alla är så säkra att könet inte har någon betydelse.
Tänk om det sitter i generna.
Tänk om den manliga flocken behöver en "stark man" för att bli lugn och trygg.
Tänk om detta inte handlar om sexism, omognad, fel tid, brister i utveckling, konservatism mfl definitioner.
Jag är i vart fall betydligt mer osäker än den politiskt korrekta uppfattningen.
Det bör väl finnas socialpsykologiska studier i detta ämne.
Jag menar. Tänk om det inte är kulturella konstruktioner och sådant som vi kan lära oss.
Tänk om det faktiskt är så att vi står närmare de övriga däggdjuren än vad vill veta.
PS!
Själv tycker jag att Mona Sahlin är en duktig politiker även om hon ibland svajar till. Men det gör å andra sidan massor av manliga politiker också fast på ett något annorlunda sätt.
DS!
Det vore naivt att tro att den första kvinnliga statsministern bara skulle segla in i Rosenbad utan problem. Det finns en anledning till att Sverige aldrig haft en kvinnlig statsminister och en anledning till varför den nuvarande kandidaten får så mycket skit. Anledningen är inte att vi är dummare eller mindre kompetenta, Mona måste inte bara övertyga Sverige om Socialdemokraterna utan även om jämställdheten.
Anders B Westin,
"Tänk om..." Återkom när du har belägg för dina fantasier.
Vi skall altså koncentrera oss på att Mona Sahlin är kvinna och inte hur hon har skött sina tidigare uppdrag? Om S fortsätter att pusha för Mona som statsminister så kan de räkna med att gå på pumpen i det här valet också. Hon har varit slarvig, fifflat och begått rena lagbrott (antingen avsiktligt eller oavsiktligt) och kommit undan med det. Nej tack, lite verklighetsförankring får vi väl ha ändå.
Ska alla beläggas med dåligt samvete nu igen om att "folket" är sexistiskt lagda som inte tar Mona till sin famn, samma sak om man klagar på invandringspolitikens, då är "folket" rasistiskt.
En vanlig socialistisk argumentation för att fånga röster, som nu "folket" genomskådat, så kom med något intelligent istället Hans Dahlgren.....men det blir ju svårt förstås, eftersom det inte är socialisternas styrka och "folket" har tröttnat på att betala/skatta för den dumheten.
Folk ställer sig frågande till Mona Sahlin pga hennes person, samt hennes förflutna.
Men självklart så tjänar hon och hennes allierad på att reducera det hela till en könsfråga.
För vem vill vara en mansgris?
Samma taktik används också i andra debatter, men då är det ytterst urholkade begreppet "rasist" som man använder som vapen.
# 21Snälla
Varför blir du så irriterad. Jag slänger in en tanke. Den är minst lika god som det motsatta. Dvs den rådande föreställningen om att det inte får ha någon betydelse.
Har du några belägg för våra just nu rådande fantasier.
Faktum är att det är förhoppningar och viljeyttringar.
Inget annat.
Som alla säger: Handlar inte om rädsla för kvinnor, utan ovilja till MÅNA.
Vad sägs om Maria Wetterstrand istället?
Det var det dummaste jag läst på länge. Anna Lindh hade aldrig fått den här kritiken eftersom hon var kunnig, smart, påläst och brilliant. Men Mona är faktiskt inte det. Inse det! Så fort en kvinna blir ifrågasatt så kommer alltid nån och hävdar att det är pga av hennes kön. Så billigt. Så enkelt. Sanningen är att Mona blev inkvoterad som S-ledare och det fungerar förstås inte. Hon kommer att vara en kort parantes inom S.
Samma vimsiga, paradoxala, tjatiga, kontraproduktiva, fjäskiga könsfixerade, feministiska nonsens! "Det måste omedelbart ändras"? Hur då, av Hans Dahlgren!? Eller av Bodström som gjort bort sig trots könet?
Det finns, och har under lång tid funnits, kvinnliga statschefer i ett antal länder, muslimska, judiska, hinduiska, katolska osv. Men i "världens mest jämställda land" har feminismen själv förstört möjligheterna. DET är verkligheten! Eller vad skulle annars vara orsaken? "I Världens mest jämställda"..?
Som här, Mona Sahlin: "Feminismen är överordnad alla ideologier, och måste ingå i tankesättet hos alla som påstår sig vilja synliggöra och förändra eller maktfördelningen i ett samhälle." "Feminism är demokrati".
Feministisk matriarkalisk diktatur, nej! En feministisk statschef oavsett kön? Nej tack!
Kvinnlig statschef om hon är mogen och könsneutral i sin politik? Varför inte? Men alltså inte Mona, som Dahlgren härmed insett och förstärkt!
MONA ÄR EN FIFFLARE
Det finns inget som göra att folket är negativ till en kvinnlig satsminister. Med rätt politik hade både Margot och Anna kunnat bli statsminister. Att göra Mona till statsminister handlar inte bara om politik: det handlar om att Mona är en fifflare och har dåligt omdöme. Det är en stor fara för Sverige att få en sådan statsminister.
Jag är ju inte socialdemokrat, så jag vet ju inte varför det internt kastas skit på partiledaren, från alla som inte tycker om socialdemokratisk politik handlar det främst om .... just det, socialdemokratisk politik. Om politiken var illa under Ingvar Carlsson och Göran Persson så är det ingenting jämfört med hur illa det kan bli om Sahlin/Östros tar makten. Ojojoj, statsbankrutt på 4 år - kan de lyckas??
SOm man får jag alltså inte kritisera Mona Sahlin för hennes bristande kompetens, då är jag sexistisk? Som många andra (män) sagt här. Jag tar gärna en kvinnlig statsminister, Anna Lindh (RIP), Maud Olofsson, Filippa Reinfeltdt eller Maria Wetterstrand är alla exempel på kompetenta politiker med bra ledaregenskaper som kan representera Sverige väl både på ett nationellt och internationellt plan. Mona, oavsett mängd photoshop vilket måste slagit rekord i bilden ovan, saknar helt ledaregenskaper och för ett språk som tilltalar en 10-åring. Det inger inget förtroende, oavsett vilket kön man har.
Skall Mona gå till val på att hon är ofelbar eftersom hon är kvinna (och därmed ej kan kritiseras) och att sossarnas integrationspolitik fungerar, folk väljer SD av andra själ så blir hon SDs och Moderaternas bästa valarbetare.
Hans Dahlgren - personligen tror jag att patriarkatet = mansväldet i mitt kära fosterland Sverige är "livrädda" för kvinnor som MaktHavare.
Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - vill ju ha en av typ Anna Lindh ("...hon var kunnig, smart, påläst och brilliant...") - och i vilket parti finns någon sådan ?
Jo... - förresten - Anne-Marie Pålsson är ju en åt hållet sådan riksdagsledamot - men hon är ju "utskåpad" av sitt parti, tyvärr tyvärr... :cry: - hälsar Josef
Den massiva kritiken mot Mona beror nog uteslutande på att hon är just Mona och inte att hon är kvinna. Det finns ju ingen liknande kritik mot centerns partiledare och tillika vice statsminister Maud Olofsson, jag skulle inte ha något emot att se henne som statsminister, Mona däremot skulle vara en katastrof. Jag tror inte att folk i allmänhet är så fokuserade på kön som vissa vill påskina, däremot vill man ha politiker som framstår som kompetenta och pålitliga.
Beskrivningen om hur man bestämde sig för partiledare säger väl allt. Grundkravet var att det skulle vara en kvinna. Man trodde att det skulle räcka med möjligheten till en kvinnlig statsminister för att stödet skulle rusa i höjden. Men enbart kön kan inte väga upp image i övrigt.
Man har glömt ett allmängiltigt faktum i ett patriarkalt samhälle - för att uppfattas som lika bra måste Mona vara minst dubbelt bättre än sina motståndare.
artikeln talar för sig själv - behöver egentligen inte kommenteras...
Jag är inte skeptisk till att rösta på Mona för att hon är kvinna, jag har inget förtroende för henne som person. Framförallt är jag något skeptisk till att någon som har fifflat innan ska belönas med en statsminister post.
Som någon sade innan, hade Anna Lindh varit partiordförande så hade vi pratat om något helt annat.
Visst kan vi ha en kvinnlig statsminister. Men att Mona skulle leda vårt land? Haha, nej tack!
För att citera min morfar, som är gammal gråsosse och varit kommunpolitiker i en stor stad, har också skrivit ett flertal böcker och debattartiklar inom politiskt väsentliga områden: "Hon är korkad"
Anders # 19: Klart att det sitter i generna. Allt är en social konstruktion. Blir saker och ting bättre om Sahlin blir statsminister? Nej, det blir det inte. Det blir precis likadant. Varje flock behöver en stark ledare. Så är det i naturen. Men vi är visst inga djur.
Må bäste man vinna säger man ju. Må bäste kvinna vinna också säger jag. Mer var finns hon i så fall? Sahlin har ju varit på tapeten i 15 år. Öronmärkt som Sveriges första kvinnliga statsminister.
Vi behöver ingen landsmoder eller landsfader längre. Den tiden är förbi. Nu har vi ju EU. Dessvärre.
Statsfeministerkandidat, Mona Sahlin?
Kvinnor är ofelbara och får ej kritiseras, så är det ju. Varför skulle män i övrigt "vara rädda för kvinnliga makthavare"? Jo för att dessa inte är mogna (feminister) helt enkelt, och vi ÄR rädda. Om vårt land och dess rykte.
Att sedan Reinfeldt m fl (utom den modiga Camilla Lindberg!) är rädda för att kritisera denna statsfeministiska dominans är ju en annan femma, och länder inte heller dem till heder.
F.ö borde väl sossarna aldrig bli mogna för en kvinnlig statsminister? Eftersom "kön är en social konstruktion" (fast egentligen en socialdemokratisk sådan förstås). Så måste de väl i konsekvensens namn anstränga sig att hitta en könlös statsfeministerkandidat? Eller hur?
Håller med ovanstående! Mona är ärlig som person i ett oärligt system.
Mona Sahlin har visat sig stark genom häxprocesserna mot henne. Fredrik Reinfeldt tappade sitt humör i rikstan nyligen och blev förbannad i talarstolen för att oppositioinen var lite tuff mot lill-killen :-)
Jag tror på Mona eftersom hon har lång erfarenhet, och hon har fått lära sig läxan den hårda vägen!
Historien med Kamali säger allt. Sahlin har inte den integritet som behövs för att hantera knäppskallar om de har en akademisk titel. Som en följd av att hon själv saknar både utbildning och bildning. Hon har inte visat att hon kan tänka längre än näsan räcker. Att hon skulle komma i position att företräda Sverige gentemot andra länder känns katastrofalt. Hon föraktar svensk kultur och svenskar, i synnerhet äldre vita män.
Dessutom har hon haft många poster med stort inflytande utan att ha uträttat något av betydelse.
För att bara ta några få exempel.
Dahlgren vet mycket väl att till exempel Anna Lindh inte skulle varit lika illa sedd som partiledare och statsministerkandidat.
Mona Sahlins problem är förutom hennes attityd, tilltal och brist på bildning framförallt att hon blev partiledare genom en process i vilken man inte respekterade ens det egna partiets medlemmars önskan. Det var förutbestämt att det skulle bli Mona och därför släpptes ingen annan lämplig kandidat på allvar fram. Valet var en chimär.
Och dessa artiklar från andra högt uppsatta sossar där de pushar för Sahlin är kontraproduktiva för sossarna eftersom det är uppenbart för den som läser dem att inte ens den som själv skrivit dem tror på det han säger.
Väljarna gillar inte att bli föraktade eller ljugna rakt upp i fejset.
Man kan inte köra över folk hur många gånger som helst.
Att jag inte vill rösta på Mona Sahlin handlar inte om sexism.
Jag har så länge jag hört henne på den politiska arenan tyckt illa om hennes slafsiga och slappa idiom. Hon vill väl gärna låta folklig. Jag tycker att hon låter (lite bättre nu får medges) folkligare än folket själv.
Hennes ovilja att tänka logiskt analytiskt vänder jag också emot henne. Vem vill ha en stadsminister som är dummare än en själv? Hon är korttänkt, tänker inte längre än näsan räcker. Jag vill att "min" stadsminister också ska kunna tänka och planera långsiktigt - inte bara över sin egen valperiod - och ta ansvar (brist på ansvar utmärker tyvärr inte bara Sahlin, det gäller de flesta politiker).
Ock så är Sahlin så förbaskat populistiskt. Inte riktigt lika mycket som Jimmie Åkesson, men inte så långt ifrån.
Vad sägs om att flirta med invandrargrupper och säga att deras traditioner är mycket bättre än de svenska (uttryckt med nedsättande ord).
Att Sahlin tillsatte den sk migrationsforskaren Kamali förlåter jag henne aldrig. Kamali som myntade uttrycket "strukturell rasism".
Läs forskaren Aje Carlboms artikel om detta i de marxistiska socialisternas tidning rodarommet. Enligt dennes tolkning skulle ungefär hela svenska folket vara rasister.
Eller hur Sahlin frotterar sig med islamisten Mahmoud Adebe.
Aldrig kommer jag att rösta på Mona Sahlin av bl a dessa skäl.
#1 Fubbic
”Monas främsta problem kanske inte är att hon är kvinna, utan något helt annat? :
http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY&feature=fvw ”
Jo den där länken borde alla svenskar se, för att få en inblick i hur vår islamistiska terroristslickerska bettet sig genom åren.
Värst är kanske när hon tog ut tiotusentals kronor på statens kontokort. De äckliga var då att de socialistiska journalisterna lät henne sitta i vit jungfruklädsel och få det som om det handlade om en Toblerone.
Bara medömkande och överseende från den övriga delen av nomeklaturan. Och att han är kvinna är naturligtvis ingen förmildrande omständighet när man har så här ansvarsfulla poster.
Sverige kan gott ha en kvinnlig statsminister. Men Mona Muslim blir vi aldrig mogna för!
Hmm, vem ska jag rösta på, en svenskfientlig svenskofob som vill införa sharia i Sverige, eller en Sverigevän som talar sanning.
SD 2010, nu får det vara nog.
"Håller med ovanstående! Mona är ärlig som person i ett oärligt system.
#41 Petter Andersson, 2009-10-26, 12:51 "
Haha, undrar vilken värld Petter har levt i när Mona stått och ljugit svenska folket i ansiktet om och om igen under sin politiska karriär. Hur kan det ses som ärligt att ljuga om sina inköp med statens kreditkort, att ha över 90 obetalda parkeringsböter, köra med en bil med körförbud pga. obetald skatt, kört sitt företag i konkurs mm....
Mona har flera gånger visat att hon inte ens klarar av att sköta sin egen privata ekonomi. Vill vi verkligen lämna ansvaret över hela Sveriges till en sådan person?
Jodå visst kan det vara en kvinna men, en som tar ställning för sitt eget folk och ett ickereligiöst samhälle!
Mona har visat och uttalat vid flera tillfällen var hon står i denna fråga och det hon tycker stämmer inte med majoritetens åsikter.
Tips till S! Sätt in Göteborgs starke man Göran Johnsson så kommer väljarna tillbaka!
#47 Jörgen Löf
Nej, det har jag väl knappast sagt. Inte kan jag bedöma om Sahlin är klyftigare eller mer korkad än jag.
Det viktiga är intrycket, känslan. Jag tycker att hon känns ganska begränsad och dum. Hasplar ur sig oövertänkta saker. Det är en av alla anledningar till att jag aldrig övervägt att lägga min röst på hennes kandidatur.