Om författaren
Håkan Hydén är professor i rättssociologi, Måns Svensson är doktor i rättssociologi och Stefan Larsson doktorand i rättssociologi. Artikelförfattarna arbetar med det rättssociologiska projektet Cybernormer. Mer om projektet hittar man på www.cybernormer.se
Under det senaste året har olika försök att stävja olaglig fildelning på internet varit i fokus för samhällelig debatt. Å ena sidan har staten varit synnerligen aktiv i vad gäller att bygga upp strukturer för bekämpning av upphovsrättsbrott och å andra sidan organiserar sig motståndarna i sin strävan att hejda jakten på fildelare.
I regleringsbrevet för polisens arbete under 2009 anger regeringen tonen genom att kräva av rikspolisstyrelsen att de skall redovisa vilka åtgärder de vidtar för att effektivisera och vidareutveckla bekämpningen av immaterialrättsliga brott. Regeringen kräver dessutom att rikspolisstyrelsen redovisar hur de säkerställer att åklagarna får tillgång till de polisiära resurser som krävs för att utreda de immaterialrättsliga brotten.
Regleringsbrevet har följts av aktiviteter på olika nivåer vilka syftar till att skapa ökad regelefterlevnad bland landets medborgare i förhållande till upphovsrättsbestämmelserna. Ipredlagen trädde ikraft den 1 april i år vilket innebär att upphovsrättsinnehavare och deras företrädare (exempelvis skiv- och filmbolag) numera kan vända sig till svensk domstol med en begäran om att internetleverantörer skall avslöja identiteten på de av sina kunder som misstänks ägna sig åt olaglig fildelning. Den dömande makten vilar inte heller på hanen och den 17 april 2009 döms fyra personer med anknytning till The Pirate Bay - Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm Warg, Peter Sunde och Carl Lundström - till ett års fängelse vardera samt till att solidariskt betala 30 miljoner kronor i skadestånd för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. I juni meddelar rikspolisstyrelsen att polisen storsatsar på kampen mot fildelare. Minst 15 poliser avsätts för att understödja de två specialåklagare som sedan den 1 januari 2008 arbetar med att utreda fildelnings- och upphovsrättsbrott.
Nätaktivisterna menar att kampen mellan upphovsrättsindustrin och internetanvändarna riskerar att driva lagstiftarna att agera så kraftfullt att den för internet grundläggande principen om nätneutralitet går förlorad. Resultatet av en sådan utveckling blir enligt aktivisterna ett samhälle präglat av censur, övervakning och styrd information.
Fredrik Reinfeldts uttalanden inför riksdagsvalet 2006: "låt oss visa att vi lever med vår tid" och "vi kan inte jaga en hel ungdomsgeneration" känns långt borta idag. Det råder knappast längre några tvivel om att regeringen ser den olagliga fildelningen som ett prioriterat område för brottsbekämpning. Frågan är dock vilket stöd hos dem som i första hand berörs regeringen har för sin hållning i fildelningsfrågan.
Samhällets lagar byggs upp av och vilar på de sociala normer vilka vi alla kollektivt ger uttryck för genom våra handlingar. Det innebär i och för sig inte att lagen måste föregås av redan existerande sociala normer. Rättshistorien innehåller åtskilliga exempel på långsiktigt framgångsrika lagar vilka instiftats mot rådande opinion. I dessa exempel har de idéer vilka ligger till grund för lagen fått fäste i den allmänna debatten och med tiden förändrat de sociala normerna. Föräldrabalkens förbud mot barnaga är ett sådant exempel. Samma sak gäller vår syn på homosexualitet där lagstiftningen gått före.
I de fall där lagen inte får stöd i de sociala normerna blir det oerhört svårt att upprätthålla regelefterlevnad. Människan tenderar nämligen att följa det sociala trycket snarare än lagens bokstav. När det gäller immaterialrätten och upphovsrättsbestämmelserna har internet och fildelningstekniken skapat nya förutsättningar. På kort tid har de sociala normerna kommit att utvecklas i en riktning som ger lagstiftningen synnerligen svagt stöd. När lagstiftaren nu som vi sett vidtar diverse åtgärder för att öka regelefterlevnaden på upphovsrättens område så skall det förstås som ett försök att i paternalistisk anda vända en social utveckling som uppstått som ett resultat av den nya informationsteknologin.
Inom ramen för det rättssociologiska forskningsprojektet Cybernormer har vi genom enkätintervjuer av 1000 personer mellan 15-25 år mätt styrkan hos de sociala normer vilka stödjer lagen mot illegal fildelning. En mätning genomfördes i början av 2009 och en andra mätning i september. Avsikten med undersökningen är att generera kunskap om huruvida lagstiftaren genom sina olika insatser har förmått att minska klyftan mellan de rättsliga och de sociala normerna. Resultatet är ur lagstiftarens perspektiv nedslående. Trots de intensiva insatserna från statsmakterna under den sex månader långa mätperioden är det sociala stödet för upphovsrätten i förhållande till fildelning fortfarande rekordlågt. Ungdomarna i undersökningen känner inget som helst socialt tryck att låta bli att fildela, vare sig från vuxenvärlden eller från jämnåriga.
Trots att de tillfrågade inte känner något socialt tryck att avhålla sig från fildelning har andelen ungdomar som aldrig fildelar ökat från 22 procent i februari till 39 procent i september. I den meningen har lagen haft viss effekt - fler unga människor avstår från olaglig fildelning i dag än vad som var fallet i början av 2009. Men de gör det som ett resultat av en rädsla för att åka fast och bestraffas och inte på grund av att det sociala landskapet har förändrats. Ungdomarna köper inte de argument som lagen vilar på och det gör inte heller de människor som finns i ungdomarnas omgivning. En del av ungdomarna viker sig dock för makten och hotet om bestraffning.
Striden om den olagliga fildelningens vara eller inte vara är det uppenbara och mediala tecknet på att det verkligen håller på att växa fram en allvarlig klyfta mellan rättssystemet och samhällets sociala normer. Lagstiftarens oförmåga att förmå människor att ställa in sig i ledet visar på kraften i de sociala förändringar som pågår. Mycket tyder på att internet och den nya teknologin förändrar samhället i en utsträckning som ger oss anledning att tala om ett samhälleligt paradigmskifte. Om det stämmer står vi inför en omvälvning av samma dignitet som då industrialismen tog fart i mitten av 1800-talet. Frågan om hur samhället konstrueras utifrån de schismer som fildelningen är ett exempel på blir avgörande för framtidens sociala, ekonomiska och teknologiska strukturer.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] än så. Människors frihet begränsas, och beslut om vad som är korrekt och tillåtet tas över våra huvuden och utan att vi ens får möjlighet att påverka besluten i sann demokratisk anda. I vissa fall [...]
Blogg:Mitt nät är hotat | Internetdagarna, 2010-03-18, 13:15
[...] Inget om dilemmat i termer av en demokratifråga, inget av dilemmat i termer av en legitimitetsfråga. Vilket är det som blir så oerhört pikant när ser hur svag acceptans fildelarjakten har i samhället, speciellt hos de yngre . [...]
Blogg: Om anonymisering och rättens legitimitet : Cybernormer.se, 2009-11-02, 15:47
[...] “Despite the intensive efforts of the government during the six-month performance period, social support for copyright law in relation to file sharing is still at a record low. Young people in the survey do not feel any social pressure to refrain from interchange, whether from adults or peers,” researcher Måns Svensson comments. [...]
Blogg:Anti Piracy Laws and Lawsuits Fail to Change Social Norms &a, 2009-10-28, 20:47
[...] “Despite the intensive efforts of the government during the six-month performance period, social support for copyright law in relation to file sharing is still at a record low. Young people in the survey do not feel any social pressure to refrain from interchange, whether from adults or peers,” researcher Måns Svensson comments. [...]
Blogg: Anti Piracy Laws and Lawsuits Fail to Change Social Norms |, 2009-10-28, 15:24
[...] “Despite the intensive efforts of the government during the six-month performance period, social support for copyright law in relation to file sharing is still at a record low. Young people in the survey do not feel any social pressure to refrain from interchange, whether from adults or peers,” researcher Måns Svensson comments. [...]
Blogg:Anti Piracy Laws and Lawsuits Fail to Change Social Norms | , 2009-10-28, 07:34
[...] “Despite the intensive efforts of the government during the six-month performance period, social support for copyright law in relation to file sharing is still at a record low. Young people in the survey do not feel any social pressure to refrain from interchange, whether from adults or peers,” researcher Måns Svensson comments. [...]
Blogg:Anti Piracy Laws and Lawsuits Fail to Change Social Norms | , 2009-10-28, 00:53
[...] “Despite the intensive efforts of the government during the six-month performance period, social support for copyright law in relation to file sharing is still at a record low. Young people in the survey do not feel any social pressure to refrain from interchange, whether from adults or peers,” researcher Måns Svensson comments. [...]
Blogg:Anti Piracy Laws and Lawsuits Fail to Change Social Norms - , 2009-10-27, 23:07
[...] Men det konstiga med nyheter som dessa är att de inte speglar det som verkar hända på torrent sajter. Och Håkan Hydén, Stefan Larsson och Måns Svensson skriver en artikel att jakten på fildelare har svag acceptens i samhället. [...]
Blogg:Techrisk » Fildelningens “Mission Accomp, 2009-10-25, 09:29
[...] Hydén, Stefan Larsson och Måns Svensson skriver på Newsmill om att Jakten på fildelare har svag acceptens i samhället. Det rättssociologiska projektet Cybernormer vid Lunds universitet undersöker [...]
Blogg: Fildelarjakt har svag acceptens i samhället : Cybernormer.s, 2009-10-23, 10:23
[...] Newsmill finns en kortversion från forskningen runt Cybernormer. Det handlar om att fildeningslagarna inte har något socialt stöd hos folk och har svårigheter [...]
Blogg:Lagar och socialt tryck i cyberrymden « Piraten An, 2009-10-23, 09:53
[...] Jakten på fildelare har svag acceptens i samhället - Artikel av Måns Svensson - Newsmill www.newsmill.se/artikel/2009/10/22/jakten-pa-fildelare-har-svag-acceptens-i-samhallet – view page – cached Artikel av Måns Svensson - Jakten på fildelare har svag acceptens i samhället - Det rättssociologiska projektet Cybernormer vid Lunds universitet undersöker normbildningsprocesser (rättsliga... (Read more)Artikel av Måns Svensson - Jakten på fildelare har svag acceptens i samhället - Det rättssociologiska projektet Cybernormer vid Lunds universitet undersöker normbildningsprocesser (rättsliga och sociala) som uppstår i informationsteknologins kölvatten (Read less) — From the page [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Jakten på fildelare har svag accepte, 2009-10-23, 09:20
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12950
Fler fildelare borde dömas för skattebrott till långa fängelsestraff. Konsumerar man upphovsrättsmaterial skall man också betala skatt för det. Annars kan vi lika bra lägga ner hela välfärden inkl universitet och högskolor. Forskare får väl klippa håret och skaffa sig ett riktigt jobb när pengarna inte räcker till för hobbykurserna man bedriver.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2009-10-22, 22:50
Haha.. jag är beredd att betala 1000% skatt/moms på priset av nerladdat material när som helst! Tror du förresten Gunnar att om man till exempel kostnadsfritt kunde odla mat, och göra livsmedel därmed gratis, så skulle välfärden haverera? Ditt argument är inte giltigt, och behåll dina åsikter om universiteterna till lämpliga inlägg.
Permalänk | Anmäl
John5656, 2009-10-23, 00:12
Man orkar inte ens bemöta Gunnar Arnkvists argument, som inte begripit ett dyft om vad det handlar om, glöm själva nerladdningarna, det är inte det som är det uppkomna problemet med Ipred och FRA.
Läs på istället........
Sen är det tröttsamt med gubbsvammel kring den unga generationen som utvecklat och utvecklar datavärlden till allt den nu används till idag, så raka av skägget...det dammar....
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-23, 01:17
Man orkar inte ens bemöta Gunnar Arnkvists argument, som inte begripit ett dyft om vad det handlar om, glöm själva nerladdningarna, det är inte det som är det uppkomna problemet med Ipred och FRA.
Läs på istället........
Sen är det tröttsamt med gubbsvammel kring den unga generationen som utvecklat och utvecklar datavärlden till allt den nu används till idag, så raka av skägget...det dammar....
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-23, 01:17
" andelen ungdomar som aldrig fildelar ökat från 22 procent i februari till 39 procent i september"
Vad detta betyde är igentligen att 39% fattat att man måste ljuga i undersökningarna man vet ju inte vem du jobbar åt. Mot tidigare 22% som svarade ärligt.
De flesta har ju förstått hur korrumperat samhället igentligen är oavsett propagandan från den Svenska regimen o dess lakejer.
M Gren
Glömm inte FRA ser dig.
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-10-23, 04:25
Angående fildelning... Det mesta jag laddar ner skulle jag aldrig i livet haft råd att köpa. Alltså skulle jag inte ha köpt det. Jag tror detta gäller de flesta som fildelar mycket eftersom de är just medelklass och inte hur rika som helst. Om man kunde kopiera mat, skulle alla kopiera oxfilé. Detta betyder inte att de skulle köpa oxfilé sju dagar i veckan om de köpte all mat.
De böter man belägger fildelare med är alltså byggda på en fantasi man har om att fildelarna skulle ha konsumerat dem på riktigt, om de tvingats köpa. Men artisterna förlorar vanligen INGENTING. De skulle inte blivit köpta ändå, deras musik skulle snarare ha blivit MINDRE spridd. Kontentan är alltså att dåliga artister snarare ska vara glada över fildelningen, eftersom det innebär att det i alla fall finns någon som lyssnar.
Permalänk | Anmäl
MMM, 2009-10-23, 06:44
"Tror du förresten Gunnar att om man till exempel kostnadsfritt kunde odla mat, och göra livsmedel därmed gratis, så skulle välfärden haverera?" Tror du att en film eller en låt är kostnadsfri att producera?
Internet har gjort att *distributions* kostnaden för alla former of digitala media har gått ned enormt och att man från industrins sida fortfarande är dåliga på att uttnyttja detta är rent ut sagt larvigt - Apple och Spotify är närmare att starta ett modernt skivbolag än Sony, därför att de har moderna distributions kanaler.
*Produktions* kostnaderna är något helt annat, och är egentligen den enda problemet med fri fildelning; Någon måste fortfarande betala för produktionen och fri fildelning ser varken till att det sker, eller att kostnaden fördelas rättvist mellam de som faktiskt nyttjar produkten.
Permalänk | Anmäl
Alexander, 2009-10-23, 06:57
upphovsrättslagarna är inte till för upphovsrättsinnehavare.
Vilka är de som äger upphovsrätten som tagit tillvara på sina egna rättigheter?
så vitt jag vet är det inget som gjort det.
IPRED lagen har endast varit till användning för Bokförlag.
Bokförlag som dessutom fått massiv kritik ifrån författare som anser att förlagen är värre än fildelare.
Unni Drougge och Ramona Fransson är pionjärerna som fler kommer följa.
De vill inte att deras kunder ska jagas för att förlagen ska få pengar.
De har insett att de är dom som får skulden av att förlaget använder deras namn i anmälningar.
Permalänk | Anmäl
Geiko, 2009-10-23, 13:03
Jag håller med MMM. Det vanliga argumentet som film/skivindustrin kommer med är att 10000 nerladdade filmer automatiskt är lika med 10000 mindre sålda filmer. Vilket naturligtvis är så fel som det bara kan bli. Och sen står dom och ojjar sig över att skivförsäljningen har gått ned. Samtidigt som dom lite bekvämt "glömmer bort" att nämna att det är försäljningen av fysiskt media som har gått ner, men att försäljingen av musik i digitalt format har gått upp.
Permalänk | Anmäl
Ante, 2009-10-23, 13:43
50 år och jag köper inte heller de normer som ligger till grund för hot mot fildelning.
Medies skydd är gynnat relativt läkemedelsindustrin - varför?
Ändå är hela lagstiftningen tekniskt överspelad redan - egen inbyggd server i browser gör att man kan byta musik och film i kamratkretsen, vilket leder till att filer studsar fram.
De stora flashminnen och mpg4 komprimering gör massiva filminnehav helt möjliga.
De har reda förlorat, de har bara inte insett det än. Först ska några straffas rejält.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-10-23, 16:29
Bortsett från den ekonomiska skada som upphovrätten åsamkar samhällsekonomin har det numera blivit uppenbart hur farliga dessa industrier är för demokratin och rättsstaten.
Då pengar betalade för media går till dessa lobbyister och stödjer denna korruption ser jag det numera som fullständigt omoraliskt att överhuvudtaget betala för, och efter det senaste året, ens låta släkt eller vänner betala för någon form av upphovsrättsskyddade produkter där ens någon del kan misstänkas inte går oavkortat till upphovsmannen.
De som ger pengar till dessa människor som angriper demokratin stödjer ett beteende som är fullständigt oacceptabelt. Vi kan inte längre tolerera att maktens korridorer är laglösa zoner.
Att betala för media är att betala för korruption.
Permalänk | Anmäl
Olof Hansen, 2009-10-23, 20:43
Gunnar, Gunnar. Betänk att de du angriper är de ungdomar som skapar vår framtid. Man möter dem inte med den dumhet du ger uttryck för. Kraften i öppen samverkan kan inte bemästras med konservativ lagstiftning. Stig ut ur garderoben du också...vi går en ny tid till mötes, en ljus framtid.
Permalänk | Anmäl
Mikael Larson, 2009-10-23, 21:39
Eftersom man får de svar man får utifrån hur man formulerar fårgorna och beroende på vilka frågor man formulerar.
Hur teknikneutrala var frågorna? En hel del ser ju t ex inte stream:ande som något illegalt eftersom dom inte "laddar ner" filen, trots att det ganska ofta rör sig om ett illegalt stream:ande. För att ytterliggare spä på problematiken så tror, eller tycker, en hel del, att det är helt ok att använda div program för att spara en "ström".
Således, hur teknikneutrala var frågorna?
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-10-23, 23:51
Det är ganska självklart att dem sociala normerna inte är i samklang med MAKTENS - Hela uppfattningen om att över 2½ MILJONER hederliga läs- och skrivkunniga svenskar utövar "brottsliga aktiviteter" är befängd och strider mot sund svensk rättsuppfattning OCH mot alla resultat som VETENSKAPLIGA studier har kommit fram till -
Alla har idag en granne - arbetskompis - god vän - en släkt - ett barn eller barnbarn som ägnar sig åt "illegal fildelning" och majoriteten av det svenska folket ser inget fel i det - Och varför skulle de? - De flesta äldre har själva "fildelat via kassettband" och i princip är den sk "illegala fildelningen" inte speciellt annorlunda - Folk byter filer - DE SJÄLVA FÖRFOGAR ÖVER med varandra och gör detta utan några som helst KOMMERSIELLA VINSTINTRESSEN - Dessutom uppfattar majoriteten det hela som en PRIVATANGELÄGENHET när 2 eller fler privatpersoner kopplar sina datorer mot varandra för att byta filer med varandra - Att upphovsrättshållarna - dvs dem i huvudsak amerikanska musik- och filmbranschen skulla ha något med det att göra och kan kräva betalt är mer än idiotisk
Den sk "illegala fildelningen" skadar vare sig samhället eller upphovsmän - utan stimulerar dels samhällsekonomien och dels kulturen istället - Aldrig förf har det skapats och producerats så mycket musik och så många filmer - spel - datorprogram - ljudböcker mm och aldrig förr har människorna lagt ned så mycket pengar på dessa produkter som idag - Den sk "illegala fildelningen" har också givit upphov till en mängd nya tekniska innovationer - MP3 spelare - musikmobiler - DVD spelare som alla stödjer "piratfilförmat" som mp3 - Xvid och DivX - allehanda manicker som kan förmedla musik- och filmfiler från PC till TV osv - Aldrig förr har det varit så ENKELT och BILLIGT för folk att ta del av kultur genom det STÖRSTA KULTURARKIVET I VÄRLDEN som alla dessa miljoner och åter miljoner fildelare över hela världen har gjort tillgängligt för ALLA
Felet med alla dessa lagar som vå regering i sin visdom försöker tvinga på det svenska folket är att de helt vilar på lösa boliner - Typerande för hela den upphovsrättsliga lagstiftningen - från T. Bodströms skärpning av upphovsrätten år 2005 till Alliansens IPRED - är att det ALDRIG har presenterats några hårda fakta - eller vetenskapliga studier som kan peka på några sådana allvarliga skadeverkningar - att lagstiftningen är nödvändig - Något som är MYCKET MÄRKLIG enligt svensk lagstiftningstradition - Jämför gärna med bilbälteslagen - eller lagen mot agning av barn - som alla föregick av vettiga studier som kunde peka på allvarliga skadeverkningar
Hela lagstiftningen bygger i själva verket på lobbyorganisationernas - dvs Antipiratbyrån och Ifpi - PROPAGANDA - Organisationer som i huvudsak företräder AMERIKANSA ekonomiska intressen och som sprider den amerikanska synen på hur upphovsrätten bör TOLKAS - Dessa organisationer har i själva verket KAPAT den svenska upphovsrättsfrågan - inte bara i Sverige utan i hela Europa
I land efter land ser vi samma taskspel och mönster - Hur dessa stora amerikanska musik- och filmbolag med gigantiska ekonomiska resurser - mäktiga korrupta politiska bundsförvanter - en vällvillig press och en hjärntvättad domar- och advokatkår med hot och påtryckningar pressar regerigarna i ALLA europeiska länder att lagstifta i deras fördel på bekostnad av dessa länders medborgare - Allmänheten i dessa länder har varken en organisation eller dom finansiella medel att stå upp mot dessa ekonomisk mäktiga och FRÄMMANDE kolosser
Den ENDA möjligheten allmänheten har för att försvara sin integritet - och sina legitima demokratiska rättigheter - som yttrandefrihet och informationsfrihet - är att ORGANISERA SIG POLITISK - Sverige har redan visat vägen och har som FÖRSTA LAND i världen fbildat ett PIRATPARTI och har som första land inom EU skickat en piratpartirepresentant till EU-parlamentet - Tack vare detta har fler piratpartier bildats lite varstans i världen och det svenska PIRATPARTIET ses dels som förebild och som inspirationskälla - Förhoppningen är att vi som första land även kan välja in PIRATPARTIET i riksdagen i det kommande valet - Gärna med ÖVERTYGANDE siffror - t ex 5-7%
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2009-10-24, 10:50
Att det finns en stor acceptans för fildelning och att många tycker att polisen borde ägna sig åt viktigare saker än att jaga fildelare må vara sant, t ex lösa "riktiga" brott istället för att jaga vanligt folk. Men även olaglig fildelning är ett brott då det i grunden handlar om att tillskansa sig intressanta produkter utan att betala för dem. Alltså stöld.
Att man inte har råd att köpa, eller inte skulle köpt även om man haft råd är ingen ursäkt för att ladda ner gratis. För med vilken rätt sker det? Vi talar trots allt om produkter som betingar ett visst värde och varför ska personer som inte är beredda att betala detta pris ändå äga rätt till att ta del av produkten?
Permalänk | Anmäl
Citat, 2009-10-24, 16:13
Citat,
Ja säg det!?
Lagarna Ipred och FRA , som problemet handlar om, står inte i propotion till "brottet", lagarna står helt utanför alla andra lagar kring brott och där den "misstänkte" har noll möjlighet till samma försvar som "andra brott", till och med MORD har rätts-säker hantering kring bevis om brottet, rättshjälp och advokat, rätt till överklagan i olika instanser,....
MEN...så är inte fallet med fildelning.....inte alls nämligen....DÄR ÄR PROBLEMET ALLA TALAR OM, inte "brottet" i sig.....
fattar ni nu.....???
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-24, 20:56
Mycket välformulerat inlägg.
Om man vill få en lag att fungera är det viktigt att den får acceptans från allmänheten. Det gör man inte med direkt felaktiga påståenden som; "fildelning är stöld".
Som jag ser det så måste man också för att kunna dömmas för upphovsrättsbrott genom fildelning ha haft ett brottsligt uppsåt, dvs. vara medveten om att det är brottsligt, om det ens är det.
Hur vet jag med säkerhet att det som laddas ner inte tillhandahålls av upphovsrättsinnehavaren? Det är ju inte ens säkert att namnet på det nedladdade speglar innehållet. För att veta det så måste man först ladda ner det.
Så det är först när man laddat ner något och tittat på det som man vet om man kanske, möjligen har gjort något brottsligt. Det är dessutom upp till upphovsrättsinnehavarens godtycke om denna vill eller inte vill distribuera sina verk genom fildelning.
Permalänk | Anmäl
Anon Bast, 2009-10-26, 08:45
Fangelse for fildelning vore det enda ratta! Grymma straff ger mindre brottslighet!
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-10-30, 12:36
Straff har en viss skrämseleffekt, det kan jag hålla med om Joel. Men man kan aldrig lösa problemet med en viss brottslighet på det sättet. Man måste motverka källan till det. Det är det jag tycker är intressant med drogdebatten till exempel. Mycket brottslighet finansieras med hjälp av droger som de brottsliga organisationerna har monopol på, till exempel.
Permalänk | Anmäl
Mark Wallström, 2009-12-11, 18:37
on best wedding dresses for 2009 and 2010. You can find latest collection of woman's dresses and casual dresses on this site
discount Prom dresses
discount wedding dresses
a series of discount Wedding Dresses, Including Wedding gowns, Evening gowns, Wedding Dress, Bridal gowns and Bridal Dress
wedding dresses
prom dresses
Look more beautiful than you've ever imagined in top designer dresses
Permalänk | Anmäl
dress, 2010-07-28, 04:48
31 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Fler fildelare borde dömas för skattebrott till långa fängelsestraff. Konsumerar man upphovsrättsmaterial skall man också betala skatt för det. Annars kan vi lika bra lägga ner hela välfärden inkl universitet och högskolor. Forskare får väl klippa håret och skaffa sig ett riktigt jobb när pengarna inte räcker till för hobbykurserna man bedriver.
Haha.. jag är beredd att betala 1000% skatt/moms på priset av nerladdat material när som helst! Tror du förresten Gunnar att om man till exempel kostnadsfritt kunde odla mat, och göra livsmedel därmed gratis, så skulle välfärden haverera? Ditt argument är inte giltigt, och behåll dina åsikter om universiteterna till lämpliga inlägg.
Man orkar inte ens bemöta Gunnar Arnkvists argument, som inte begripit ett dyft om vad det handlar om, glöm själva nerladdningarna, det är inte det som är det uppkomna problemet med Ipred och FRA.
Läs på istället........
Sen är det tröttsamt med gubbsvammel kring den unga generationen som utvecklat och utvecklar datavärlden till allt den nu används till idag, så raka av skägget...det dammar....
Man orkar inte ens bemöta Gunnar Arnkvists argument, som inte begripit ett dyft om vad det handlar om, glöm själva nerladdningarna, det är inte det som är det uppkomna problemet med Ipred och FRA.
Läs på istället........
Sen är det tröttsamt med gubbsvammel kring den unga generationen som utvecklat och utvecklar datavärlden till allt den nu används till idag, så raka av skägget...det dammar....
" andelen ungdomar som aldrig fildelar ökat från 22 procent i februari till 39 procent i september"
Vad detta betyde är igentligen att 39% fattat att man måste ljuga i undersökningarna man vet ju inte vem du jobbar åt. Mot tidigare 22% som svarade ärligt.
De flesta har ju förstått hur korrumperat samhället igentligen är oavsett propagandan från den Svenska regimen o dess lakejer.
M Gren
Glömm inte FRA ser dig.
Angående fildelning... Det mesta jag laddar ner skulle jag aldrig i livet haft råd att köpa. Alltså skulle jag inte ha köpt det. Jag tror detta gäller de flesta som fildelar mycket eftersom de är just medelklass och inte hur rika som helst. Om man kunde kopiera mat, skulle alla kopiera oxfilé. Detta betyder inte att de skulle köpa oxfilé sju dagar i veckan om de köpte all mat.
De böter man belägger fildelare med är alltså byggda på en fantasi man har om att fildelarna skulle ha konsumerat dem på riktigt, om de tvingats köpa. Men artisterna förlorar vanligen INGENTING. De skulle inte blivit köpta ändå, deras musik skulle snarare ha blivit MINDRE spridd. Kontentan är alltså att dåliga artister snarare ska vara glada över fildelningen, eftersom det innebär att det i alla fall finns någon som lyssnar.
"Tror du förresten Gunnar att om man till exempel kostnadsfritt kunde odla mat, och göra livsmedel därmed gratis, så skulle välfärden haverera?" Tror du att en film eller en låt är kostnadsfri att producera?
Internet har gjort att *distributions* kostnaden för alla former of digitala media har gått ned enormt och att man från industrins sida fortfarande är dåliga på att uttnyttja detta är rent ut sagt larvigt - Apple och Spotify är närmare att starta ett modernt skivbolag än Sony, därför att de har moderna distributions kanaler.
*Produktions* kostnaderna är något helt annat, och är egentligen den enda problemet med fri fildelning; Någon måste fortfarande betala för produktionen och fri fildelning ser varken till att det sker, eller att kostnaden fördelas rättvist mellam de som faktiskt nyttjar produkten.
upphovsrättslagarna är inte till för upphovsrättsinnehavare.
Vilka är de som äger upphovsrätten som tagit tillvara på sina egna rättigheter?
så vitt jag vet är det inget som gjort det.
IPRED lagen har endast varit till användning för Bokförlag.
Bokförlag som dessutom fått massiv kritik ifrån författare som anser att förlagen är värre än fildelare.
Unni Drougge och Ramona Fransson är pionjärerna som fler kommer följa.
De vill inte att deras kunder ska jagas för att förlagen ska få pengar.
De har insett att de är dom som får skulden av att förlaget använder deras namn i anmälningar.
Jag håller med MMM. Det vanliga argumentet som film/skivindustrin kommer med är att 10000 nerladdade filmer automatiskt är lika med 10000 mindre sålda filmer. Vilket naturligtvis är så fel som det bara kan bli. Och sen står dom och ojjar sig över att skivförsäljningen har gått ned. Samtidigt som dom lite bekvämt "glömmer bort" att nämna att det är försäljningen av fysiskt media som har gått ner, men att försäljingen av musik i digitalt format har gått upp.
50 år och jag köper inte heller de normer som ligger till grund för hot mot fildelning.
Medies skydd är gynnat relativt läkemedelsindustrin - varför?
Ändå är hela lagstiftningen tekniskt överspelad redan - egen inbyggd server i browser gör att man kan byta musik och film i kamratkretsen, vilket leder till att filer studsar fram.
De stora flashminnen och mpg4 komprimering gör massiva filminnehav helt möjliga.
De har reda förlorat, de har bara inte insett det än. Först ska några straffas rejält.
Bortsett från den ekonomiska skada som upphovrätten åsamkar samhällsekonomin har det numera blivit uppenbart hur farliga dessa industrier är för demokratin och rättsstaten.
Då pengar betalade för media går till dessa lobbyister och stödjer denna korruption ser jag det numera som fullständigt omoraliskt att överhuvudtaget betala för, och efter det senaste året, ens låta släkt eller vänner betala för någon form av upphovsrättsskyddade produkter där ens någon del kan misstänkas inte går oavkortat till upphovsmannen.
De som ger pengar till dessa människor som angriper demokratin stödjer ett beteende som är fullständigt oacceptabelt. Vi kan inte längre tolerera att maktens korridorer är laglösa zoner.
Att betala för media är att betala för korruption.
Gunnar, Gunnar. Betänk att de du angriper är de ungdomar som skapar vår framtid. Man möter dem inte med den dumhet du ger uttryck för. Kraften i öppen samverkan kan inte bemästras med konservativ lagstiftning. Stig ut ur garderoben du också...vi går en ny tid till mötes, en ljus framtid.
Eftersom man får de svar man får utifrån hur man formulerar fårgorna och beroende på vilka frågor man formulerar.
Hur teknikneutrala var frågorna? En hel del ser ju t ex inte stream:ande som något illegalt eftersom dom inte "laddar ner" filen, trots att det ganska ofta rör sig om ett illegalt stream:ande. För att ytterliggare spä på problematiken så tror, eller tycker, en hel del, att det är helt ok att använda div program för att spara en "ström".
Således, hur teknikneutrala var frågorna?
Det är ganska självklart att dem sociala normerna inte är i samklang med MAKTENS - Hela uppfattningen om att över 2½ MILJONER hederliga läs- och skrivkunniga svenskar utövar "brottsliga aktiviteter" är befängd och strider mot sund svensk rättsuppfattning OCH mot alla resultat som VETENSKAPLIGA studier har kommit fram till -
Alla har idag en granne - arbetskompis - god vän - en släkt - ett barn eller barnbarn som ägnar sig åt "illegal fildelning" och majoriteten av det svenska folket ser inget fel i det - Och varför skulle de? - De flesta äldre har själva "fildelat via kassettband" och i princip är den sk "illegala fildelningen" inte speciellt annorlunda - Folk byter filer - DE SJÄLVA FÖRFOGAR ÖVER med varandra och gör detta utan några som helst KOMMERSIELLA VINSTINTRESSEN - Dessutom uppfattar majoriteten det hela som en PRIVATANGELÄGENHET när 2 eller fler privatpersoner kopplar sina datorer mot varandra för att byta filer med varandra - Att upphovsrättshållarna - dvs dem i huvudsak amerikanska musik- och filmbranschen skulla ha något med det att göra och kan kräva betalt är mer än idiotisk
Den sk "illegala fildelningen" skadar vare sig samhället eller upphovsmän - utan stimulerar dels samhällsekonomien och dels kulturen istället - Aldrig förf har det skapats och producerats så mycket musik och så många filmer - spel - datorprogram - ljudböcker mm och aldrig förr har människorna lagt ned så mycket pengar på dessa produkter som idag - Den sk "illegala fildelningen" har också givit upphov till en mängd nya tekniska innovationer - MP3 spelare - musikmobiler - DVD spelare som alla stödjer "piratfilförmat" som mp3 - Xvid och DivX - allehanda manicker som kan förmedla musik- och filmfiler från PC till TV osv - Aldrig förr har det varit så ENKELT och BILLIGT för folk att ta del av kultur genom det STÖRSTA KULTURARKIVET I VÄRLDEN som alla dessa miljoner och åter miljoner fildelare över hela världen har gjort tillgängligt för ALLA
Felet med alla dessa lagar som vå regering i sin visdom försöker tvinga på det svenska folket är att de helt vilar på lösa boliner - Typerande för hela den upphovsrättsliga lagstiftningen - från T. Bodströms skärpning av upphovsrätten år 2005 till Alliansens IPRED - är att det ALDRIG har presenterats några hårda fakta - eller vetenskapliga studier som kan peka på några sådana allvarliga skadeverkningar - att lagstiftningen är nödvändig - Något som är MYCKET MÄRKLIG enligt svensk lagstiftningstradition - Jämför gärna med bilbälteslagen - eller lagen mot agning av barn - som alla föregick av vettiga studier som kunde peka på allvarliga skadeverkningar
Hela lagstiftningen bygger i själva verket på lobbyorganisationernas - dvs Antipiratbyrån och Ifpi - PROPAGANDA - Organisationer som i huvudsak företräder AMERIKANSA ekonomiska intressen och som sprider den amerikanska synen på hur upphovsrätten bör TOLKAS - Dessa organisationer har i själva verket KAPAT den svenska upphovsrättsfrågan - inte bara i Sverige utan i hela Europa
I land efter land ser vi samma taskspel och mönster - Hur dessa stora amerikanska musik- och filmbolag med gigantiska ekonomiska resurser - mäktiga korrupta politiska bundsförvanter - en vällvillig press och en hjärntvättad domar- och advokatkår med hot och påtryckningar pressar regerigarna i ALLA europeiska länder att lagstifta i deras fördel på bekostnad av dessa länders medborgare - Allmänheten i dessa länder har varken en organisation eller dom finansiella medel att stå upp mot dessa ekonomisk mäktiga och FRÄMMANDE kolosser
Den ENDA möjligheten allmänheten har för att försvara sin integritet - och sina legitima demokratiska rättigheter - som yttrandefrihet och informationsfrihet - är att ORGANISERA SIG POLITISK - Sverige har redan visat vägen och har som FÖRSTA LAND i världen fbildat ett PIRATPARTI och har som första land inom EU skickat en piratpartirepresentant till EU-parlamentet - Tack vare detta har fler piratpartier bildats lite varstans i världen och det svenska PIRATPARTIET ses dels som förebild och som inspirationskälla - Förhoppningen är att vi som första land även kan välja in PIRATPARTIET i riksdagen i det kommande valet - Gärna med ÖVERTYGANDE siffror - t ex 5-7%
Att det finns en stor acceptans för fildelning och att många tycker att polisen borde ägna sig åt viktigare saker än att jaga fildelare må vara sant, t ex lösa "riktiga" brott istället för att jaga vanligt folk. Men även olaglig fildelning är ett brott då det i grunden handlar om att tillskansa sig intressanta produkter utan att betala för dem. Alltså stöld.
Att man inte har råd att köpa, eller inte skulle köpt även om man haft råd är ingen ursäkt för att ladda ner gratis. För med vilken rätt sker det? Vi talar trots allt om produkter som betingar ett visst värde och varför ska personer som inte är beredda att betala detta pris ändå äga rätt till att ta del av produkten?
Citat,
Ja säg det!?
Lagarna Ipred och FRA , som problemet handlar om, står inte i propotion till "brottet", lagarna står helt utanför alla andra lagar kring brott och där den "misstänkte" har noll möjlighet till samma försvar som "andra brott", till och med MORD har rätts-säker hantering kring bevis om brottet, rättshjälp och advokat, rätt till överklagan i olika instanser,....
MEN...så är inte fallet med fildelning.....inte alls nämligen....DÄR ÄR PROBLEMET ALLA TALAR OM, inte "brottet" i sig.....
fattar ni nu.....???
Mycket välformulerat inlägg.
Om man vill få en lag att fungera är det viktigt att den får acceptans från allmänheten. Det gör man inte med direkt felaktiga påståenden som; "fildelning är stöld".
Som jag ser det så måste man också för att kunna dömmas för upphovsrättsbrott genom fildelning ha haft ett brottsligt uppsåt, dvs. vara medveten om att det är brottsligt, om det ens är det.
Hur vet jag med säkerhet att det som laddas ner inte tillhandahålls av upphovsrättsinnehavaren? Det är ju inte ens säkert att namnet på det nedladdade speglar innehållet. För att veta det så måste man först ladda ner det.
Så det är först när man laddat ner något och tittat på det som man vet om man kanske, möjligen har gjort något brottsligt. Det är dessutom upp till upphovsrättsinnehavarens godtycke om denna vill eller inte vill distribuera sina verk genom fildelning.
Fangelse for fildelning vore det enda ratta! Grymma straff ger mindre brottslighet!
Straff har en viss skrämseleffekt, det kan jag hålla med om Joel. Men man kan aldrig lösa problemet med en viss brottslighet på det sättet. Man måste motverka källan till det. Det är det jag tycker är intressant med drogdebatten till exempel. Mycket brottslighet finansieras med hjälp av droger som de brottsliga organisationerna har monopol på, till exempel.
on best wedding dresses for 2009 and 2010. You can find latest collection of woman's dresses and casual dresses on this site
discount Prom dresses
discount wedding dresses
a series of discount Wedding Dresses, Including Wedding gowns, Evening gowns, Wedding Dress, Bridal gowns and Bridal Dress
wedding dresses
prom dresses
Look more beautiful than you've ever imagined in top designer dresses
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.