Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Sverigedemokraterna och medierna

Porang Zahedi om Sverigedemokraterna och medierna

Hobbyislamologen Ekeroth

Ted Ekeroths tolkning av islam är mycket exotisk. Och det förtryck han beskyller muslimer för vill han själv utöva. Det skriver Porang Zahedi, student vid Lunds universitet.


Om författaren

Porang Zahedi är 24 år, har iransk bakgrund och betraktar sig som en troende muslim. Han studerar på Lunds universitet och bloggar på http://kulturkritikern.blogspot.com/

Jag blev förvånad när jag läste en artikel av en islamolog jag inte hört talas om tidigare, han heter Ted Ekeroth. Det som väckte mitt intresse var det stora självförtroende med vilket artikelförfattaren citerade koranverser och hadither, alltså islams grundläggande källor. Detta är ganska vågat för en hobbyislamolog som inte studerat islam annat än genom islamofobiska hemsidor. Teologerna och islamexperterna får svara Ekeroth när det kommer till de citerade verserna från Koranen och hadithlitteraturen. Här vill jag istället ponera det Sverige vi kommer att få om Ekeroth och SD får bestämma.

Enligt Ted Ekeroth behandlas icke-muslimer som "andra klassens medborgare", så kallade "dhimmis", av muslimer. Men om Sverigedemokraterna får som de vill kommer istället muslimer att diskrimineras. För att tydliggöra kan vi ta ett exempel från hans egen artikel, där vi bland annat kan läsa följande: "Imar ibn al-Khattab (kalif mellan 634-644) förbjöd kristna att; upprätta kloster, kyrkor eller liknande". Ekeroth har förutom stavfel (det ska stå "Omar" och inte "Imar", men hemsidan han kopierade texten från får stå för stavfelet) också fel i sin argumentationsteknik. Sverigedemokraterna vill nämligen tillämpa samma sorts diskriminering genom att förbjuda moskéer på svensk mark, samtidigt som man i sitt kyrkopolitiska manifest skriver att kyrkan ska "bli mer offensiv i sin inhemska mission och på intet sätt understödja utbredningen av främmande religioner som islam i Sverige". [1] Detta innebär med andra ord slutet på den goda relationen som finns mellan kristna och muslimer i Sverige. I Ekeroths Sverige får vi åter uppleva den gamla goda tiden med religionskonflikter. Är det ett Sverige vi skulle vilja leva i?

Ekeroth ställer följande fråga i artikeln: "Finns det ett enda exempel på när muslimer har levt i fredlig samexistens med icke-muslimer och då de betraktade sig som dessas jämlikar och inte överlägsna dem?". Betraktar den ödmjuke icke-muslimen Ekeroth muslimer som jämlikar, eller anser han sig själv vara överlägsen? Om han verkligen motsätter sig diskriminering bör han ta sina partikamrater i öronen och kräva lika rättigheter för kristna och muslimer att uppföra bönehus. Och varför ska ritualslakt och omskärelse av pojkar vara tillåtet för judar men inte för muslimer? Och vill Ekeroth, liksom tidigare partiledaren Mikael Jansson, också förbjuda adoption av utomnordiska barn?

Ekeroth verkar vara väldigt bekymrad över att kristna och judar enligt honom förtrycks och diskrimineras i muslimska länder, men sträcker sig hans medlidande också ut till de förtryckta muslimerna i det ockuperade Palestina? Det är inte särskilt troligt med tanke på att Ted Ekeroth av "Sionistiska federationen" fått ta emot det "prestigefyllda" priset Herzl Award. [2]

Ekeroth avslutar sin artikel med att citera ett uttalande av den libyske ledaren Muhammed Kadaffi som han verkar tycka representerar islam. Det räcker med endast 10 minuters googlande för att inse att detta inte är fallet.

Islamofobin växer sig starkare för varje dag. Det är allt färre svenskar som idag reagerar på islamofobiska artiklar, som den av Ekeroth, än fallet var för några få år sedan. Om vi exempelvis byter ut "muslimer" mot "judar", "Koranen" mot "Tora", och "hadith" mot "Talmud" i Ekeroths artikel skulle den sannolikt inte få publiceras i någon etablerad tidning. Islamofobin har gått så långt att till och med sverigedemokrater lämnar partiet. [3]

Ekeroth vill diskriminera muslimer på samma sätt som han anser att muslimer diskriminerar andra. Om Sverigedemokraterna fick bestämma skulle de inte bara diskriminera muslimer, utan alla med utländsk bakgrund som inte är tillräckligt "svenska" enligt deras definition.

Jag vill avsluta med följande fråga: Är verkligen Ekeroths nidbild av islam avsevärt mycket annorlunda det Sverige Sverigedemokraterna vill ha?

[1] http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=340
[2] http://sydsvenskan.se/lund/article251344/Israelvanner-prisade-sverigedemokrat.html
[3] http://www.expressen.se/Nyheter/1.1751663/sd-tappar-greppet







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12952

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ni kan även läsa artikeln på min blogg: http://kulturkritikern.blogspot.com/2009/10/ekeroths-sverige.html

Permalänk | Anmäl #1 Porang Zahedi, 2009-10-22, 20:10

Du bevisar inte honom fel någonstans, du säger bara att SD är dåliga, du säger ingenstans att han tolkat texterna (som finns där svart på vitt, ni ser ner på oss ickemuslimer) fel. Man behöver faktiskt inte vara speciellt bildat för att kunna läsa, många av oss dhimmis kan faktiskt det, och vi har läst stora delar av er heliga skrift, ni kan inte längre komma och säga att ni vill väl, för vi vet att ni följer texter fyllda med hat och förtryck. Och kom inte och säg att det måste tolkas etc, det står svart på vitt hur barbarisk Islam är.
Och så fort en muslim säger något i religionens namn så representerar han magiskt inte Islam, det är ett intressant resonemang som används hela tiden.

Permalänk | Anmäl #2 Joel, 2009-10-22, 21:04

Jag tycker att resonemanget bygger på en missuppfattning. Man ska inte behöva vara expert på islam för att vara motståndare till en växande muslimskapopulation i Sverige. Precis som man inte behöver vara kärnfysiker för att vara känrkraftsmotståndare eller skattejurist för att kräva lägre skatter. Med sådana elitisktiska krav kan vi lägga ned demokratin med en gång. Flertalets åsikter baseras på egna och närståendes egna erfarenheter.

Sen hade det ju varit klädsamt om du bemödat dig med att besvara denna ytterst relevanta fråga...

"Finns det ett enda exempel på när muslimer har levt i fredlig samexistens med icke-muslimer och då de betraktade sig som dessas jämlikar och inte överlägsna dem?"

Ja, finns det verkligen något samhälle med en betydande muslimsk minoritet där denna minoritet inte för en mer eller mindre våldsam kamp mot majoritetssamhället?

Permalänk | Anmäl #3 dr, 2009-10-22, 21:22

Salman Rushdie: "Islam omfattar väldigt många vars åsikter om kvinnors rättigheter är från tiden före syndafloden,
som tror att homosexualitet är ogudaktigt, som inte accepterar yttrandefrihet, som rutinmässigt uttrycker antisemitiska åsikter och som i fallet med muslimer utomlands ofta är i konflikt med den majoritetskultur bland vilka de lever."

Permalänk | Anmäl #4 realdemokrat, 2009-10-22, 22:51

Det finns en väsentlig skillnad mellan muslimers förbud av kyrkor och SD:s motstånd mot moskéer. De kristna var ursprungsbefolkning som blev förtryckta av en imperialistisk inkräktare, medan SD bara har begärt att muslimernas ska ta sedan dit de kommer.
Var och en är herre i sitt eget hus.

Permalänk | Anmäl #5 Erik Hellsborn, 2009-10-22, 23:10

Den här debattartikeln måste vara en av de mest meningslösa jag någonsin har läst. Vad är poängen med islamisten Zahedis text? Får han betalt för att skriva detta? I så fall borde den som betalar honom ge honom sparken. Han har inte kommit med ett enda konkret exempel på varför Ted Ekeroth har fel i sin syn på islam. Riktigt pinsamt, även för en islamist.

Permalänk | Anmäl #6 André, 2009-10-22, 23:20

Det verkar uppenbart att de flesta av er aldrig har varit utanför Sveriges gränser (på sin höjd sexturistat i Thailand).
Hade ni bemödat er med att resa till Mellanöstern hade ni noterat att de kristna församlingarna där är i allra högsta grad levande. Hade Islam svept över de kristna som ni påstår hade de äldsta kyrkorna i världen inte stått i muslimska länder idag. Damaskus, Jerusalem, Aleppo, Jeriko mfl har många av de äldsta kyrkorna i världen. Samtliga har varit underställda muslimer i över 1000 år.
När judarna slaktades och fördrevs från Europa så tog många av dessa sin tillflykt till det osmanska riket där de öppet fick praktisera sin religion.
Det är fascinerande hur okunniga många av er är när det gäller historia. Kanske dags att läsa på lite?

Permalänk | Anmäl #7 Prometheus, 2009-10-23, 01:06

#8 Prometheus

Du har så rätt. Kristna och muslimer kommer så bra överens i Mellan Östern, t.ex. i Libanon. Det är därför det aldrig är inbördeskrig där, och religion spelar ingen roll hur den politiska makten fördelas i Libanon. Och eftersom islam är fredens religion så skulle en sunni muslim aldrig kunna döda en shia muslim. Och judarna i Libanon har det mycket bättre än araberna i Israel. Och Palestinierna blir så väl omhändertagna av Libanon, och har samma möjligheter som alla andra, och diskriminering pga religiös bakgrund existerar bara inte i Libanon. Visst är islam fantastiskt, och snart kommer samma harmoni och idyll till Sverige. Det är väl bra!

Islam tolererar andra religioner som erkänner islams ÖVERHÖGHET!!!

Sarkasm åsido...

Det finns ingen gud, och religion förgiftar ALLT!

http://en.wikipedia.org/wiki/Lebanon

En hyllning till Libanon:

http://www.youtube.com/watch?v=E0LKQZewo7w

Bevara Sverige Sekulärt!

Permalänk | Anmäl #8 NotSo, 2009-10-23, 03:48

Hobbyislamologen Ekeroth vågar säga sanningen till skillnad från statsfinansierade muslimblidkare som Hjärpe vars hela yrkesgärning består i att mässa att islam är en fredlig religion. Stå på dig Ekeroth, du har rätt!

Permalänk | Anmäl #9 Fritz, 2009-10-23, 06:24

Sharia har ingen plats i det svenska samhället. Förbjuda barngifte, stening, prygling, könsstympning, niqab m.m för muslimer är inte att diskriminera dem.

Stå på dig Ekeroth, du har rätt! Islamister ÄR ett hot, jag försöker skilja på muslim kontra ismamist.

Permalänk | Anmäl #10 KarinAndersson, 2009-10-23, 08:35

Jag ställer mig frågande till vad många muslimer menar med att kunskapen om islam hos kritikerna är skrämmande låg. Naturligtvis kan man ju emellanåt se tydliga sådana exempel, men utöver dessa undrar jag vad som åsyftas.
Syftar kritikerna på brist av bildning i meningen "bristande kunskaper i islamologi?" För även om man knappast kan avkräva etniska svenskar att ha studerat islamologi innan de öppnar käften, är det inom detta akademiska område en historisk/teologisk bild av islam ges. Men. Om de muslimer som här kritiserar bristen på kunskap hos andra syftar till den egna kunskapen om islam, förvärvad genom koranskolor eller liknande konfessionella institutioner/källor, ja då förlorar kritiken väldigt mkt i trovärdighet.
Den redan frälste argumenterar på ett sätt som fundamentalt skiljer sig från de krav vi av tradition ställer i västerländsk tradition i debatten. Religionsvetenskap som icke-konfessionell vetenskaplig disciplin ställs därför mot den konfessionella uppfattningen att den egna religionen (islam) är okränkbar. Hur ska ngt gott komma ur detta?

Permalänk | Anmäl #11 Ulli, 2009-10-23, 09:10

SD-sympatisörerna kommer säkert återigen att överträffa sig själva närd det gäller envis blind vilseledande retorik i kommentarerna till denna välskrivna artikel.

Låt mig återigen påminna om varför Ekeroths kritik mot Islam är absurd. Om de extrema citat som han "upptäckt" vore relevanta på det sätt han fruktar funnes det idag inga icke-muslimer i mellanöstern. Faktum är att det finns tex miljoner kristna i dessa områden och de har alltid funnits där.

Vore hans kritik relevant är den också direkt applicerbar för Kristendomen. Med hans logik vore vi tvugna att ta avstånd från Kristendomen eller menar han på blodigt allvar att det är dags att återuppliva korstågen? Det är de två enda logiska konsekvenserna jag kan se, och båda är totat absurda.

Det är därför jag skrattar högt när jag läser SD-gnomernas försvar av Ekeroths naiva dumheter!

Permalänk | Anmäl #12 Anonym Anti-SD, 2009-10-23, 11:01

”Ekeroth vill diskriminera muslimer på samma sätt som han anser att muslimer diskriminerar andra.”

De handlar huvudsakligen om att vi vill ha kvar vår svenska kultur. Och detta orubbat från någon annan påtryckare, som utnyttjar det rasrent boende etablissemangets inställsamhet.

Men muslimska inkräktare kan aldrig acceptera den kultur de kommer till. Historien har i 1400 år visat att var de än ockuperar i världen, så ställer de successiv alltmer aggressiva krav om att muslimska seder ska införas. Den mer extrema falangen vill även införa sharia-lagar, som är ännu mer i konflikt med ursprungskulturen, framförallt i ett demokratiskt samhälle.

När man läser om hur hitkomna kravmaskiner inte har den minsta förståelse för att vi vill behålla vårt svenska kulturmönster, så blir det alltmer klart hur mycket rätt Åkesson har haft. Han hade gott och väl även kunnat peka på den kraftiga ökningen av våldtäkter, övergrepp och personrån, som också det är en kränkning av svensken och dennes kultur.

Permalänk | Anmäl #13 Lund, 2009-10-23, 11:45

Kanske kan i alla fall Ekeroth se detta som motargument, även om han inte håller med?

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/23/islamisk-humanism-sveriges-fra...

Permalänk | Anmäl #14 Klas Grinell, 2009-10-23, 11:53

Visserligen tycker jag att Ekeroth målar med allför bred pensel men hellre en "hobbyislamolog" som Ekeroth än en islamist som artikelförfattaren!

Permalänk | Anmäl #16 JohannaV, 2009-10-23, 16:46

Den absoluta majoriteten av oss svenskar vill inte ha er muslimer i vårt samhälle, så enkelt är det. Er kultur är alltför främmande för oss - vi som hyllar demokrati, jämställdhet, djurskydd, vetenskap etc. Vi ser hur det står till i era hemländer.

Emellertid: tyvärr så prioriterar än så länge de flesta svenskar inte denna fråga tillräckligt - 95% tänker tydligen rösta på multikultipartierna. Bland oss som bor i närheten av era enklaver är andelen omedvetna mindre.

Permalänk | Anmäl #18 Basisten, 2009-10-23, 21:18

Åt alla er hatfylld rasister här i tråden: åk hem till SD-land där ni hör hemma. Jag gjorde inte lumpen för att försvara något hobby-bibelbälte fullt av amerikaniserade skinheads som får sin världsbild direkt från fox news

Ta och läs på lite om sverige, om svensk historia och svensk kultur så att ni slutar göra oss andra till åtlöje. Ni har INGET tolkningsföreträde. Det finns bara ETT hot mot svenskheten, och det är obildade skinheads med megafoner som ni.

Permalänk | Anmäl #19 Per, 2009-10-23, 22:56

#19

Nej, personer med din syn på svenskarnas rätt till sitt eget land borde verkligen inte få slösa skattebetalarnas pengar genom att göra värnplikten.

Och din brist på argument är verkligen patetiskt och typisk för kulturradikalernas tilltagande desperation.

Enbart fördomar och okvädingsord. Inte ett vettigt ord.

Permalänk | Anmäl #20 dr, 2009-10-24, 16:57

Porang Zahedi : Nej, Ekeroth vill inte diskriminera muslimer. Ekeroth - liksom många av oss andra - vill endast att muslimer ska följa samma lagar som oss andra och visa samma respekt mot andra, precis som de flesta av oss gör. Men det går ju inte. För ni muslimer är ju så mycket mer värda än oss andra, eller hur? I alla fall i era egna ögon.

Bröderna Ekeroth är mycket pålästa och har dessutom regelbunden kontakt med legitimerade islamologer och ex-muslimer. Både svenska och utländska sådana, så kom inte med med sådant islamiskt översitteri: "De enda som fattar islam är muslimer".

Alla borde läsa om att koranen saknar verser om medmänsklig kärlek:

http://imittsverige.blogspot.com/2009/09/koranen-saknar-verser-om-medman...

Och vad skandinaviska ex-muslimer (de om några borde veta vad islam är!) skriver:

http://www.exmuslim.net/Sverige/artiklar/islam_for_dhimmis.pdf

Det hade aldrig blivit några problem med muslimer om de hade lärt sig frasen: Ta seden dit man kommer.

Men det kommer aldrig att ske. För islam ska ta över världen och anser att muslimer står HÖGT över oss andra och då har vi andra följande att välja på:

1. Bli muslimer
2. Bli dhimmis - slavar till muslimer
3. Dö

Är valen tilltalande tycker ni?

Permalänk | Anmäl #21 Fröken Sverige, 2009-10-25, 08:51

SD har inte politik ..SD har bara hat och lögner i medier ..SD har reklam av lögner och SD passar bättre i Israel och f.d. Sydafricka och en del av USA..SD kommer att försvinna som Nyd..SD får inte röra Sveriges rykte och Palmes politik som tog hand om Sveriges moral,ansvar och samvete..Och folkrätten, rättvisan och internationell rätt..SD är resten av vad en orättvis politik har skapat mot oss alla..Det kan man titta på i Israel och USA med en del politiker som tänker och tro på ockupation, mord, förtryck, massmord, våld, krigsbrott, förbjudna vapen och terror för att skapa mer makt och mer pengar...De ska gå vidare med- rätt- politik och lura folket och de ska vinna valet,säger de...!!!!!
Rättvisan är grundstenen till allting och rätten stiger upp och inget kan stiga över rätten, sa Islam.Islam är rättvisan och freden först.Tala fred innan kriget,sa Islam..
Vid Guds,frihetens,demokratins namn händer det..Läs noga och tänka lite SD...
Vad är terror??..Vem är terroristerna??...Syrien vill att FN tar upp ämnet -terror- men det var USAs nej och FNs nej som stoppade allt....Vad ska man säga om terror mot Palestina,Irak,Libanon och Gaza??..Vad är AIPAC??..Har Israels AIPAC makt över USAs orättvis politik....Vem har begått många politiska mord och varför???..Vem är USAs kongress,FN??.

Israel och USA fick använda förbjudna vapen och olika bomber som kan förstöra luft och vatten.Vad är blackwater i Irak??..De dödar medvetet civila och oskyldiga..Dödar USA civila i Pakistan och Afghnistan?????.Fick Al-Qaida hjälp från USA mot Rysslands ockupation av Afghanistan????Fick CIA hjälpa Al-Qaida????

Fick USA lova Al-Qaida att befria Palestina ??Varför var 11/9 i USA????..Vet alla vad som det hände med Irak efter USAs krig???..

Terror är Israel och USA..För att skapa makt och styre om oljan i världen...Tala först om de innan du talar om araber, muslimer, Islam och Palestina..Stoppa Israel och USA med AIPAC..
Folket i västvärlden måste stoppa alla USAs och Israels politiker med EUs..

Permalänk | Anmäl #22 Amer Al-bayya, 2010-01-03, 00:28


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.