[...] här och var höjs dock röster om vikten av det fria ordet. Bland annat kan nämnas den smått legendariska Ulf [...]
Blogg:Mediastormen mot SD « Robert Boström, 2009-10-23, 13:27
[...] http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/21/jan-helins-fortjanst-om-sd-kommer-i-riksdagen [...]
Blogg:Ras? Vilken ras? « Ted Ekeroth, 2009-10-22, 23:08
[...] blir det bara lite väl lätt att låta det intern-mediala sandlådemanéret ta över i stället för att mer ingående reflektera över vad publiceringsbeslutet verkligen [...]
Blogg:Den interna mediala pajkastningen och ett demokratiskt initi, 2009-10-22, 22:50
[...] Aftonbladet. Det mesta är dock rundgång och inte särskilt intressant. Men när Lotta Gröning tar till orda om saken så lyfter jag både ett och två ögonbryn. Om fler från vänster för fram liknande [...]
Blogg:Bra av Gröning om Sverigedemokraterna « HAORE SULA, 2009-10-22, 20:35
"Sverige har under lång tid varit förskonande från rasistiska partier."
Om man får tro den översjälvgoda sossepropagandan, ja, Lotta Gröning.
I verkligheten stödjer Sveriges regering liksom den föregående sosseregeringen muslimernas krig för att utrota judarna i Mellanöstern.
Men ni socialister räknar väl judeutrotning som "antirasism"?
Det var er antiisraeliska demonstration i Malmö 2009 som skanderade:"Slakta judarna!" på arabiska.
Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-21, 16:05
"Idag samarbetar inga partier, nyfattigdomen nonchaleras och åtgärderna som vidtas mot främlingsfientlighet är i princip att skälla på Sverigedemokraterna.
Den främlingsfientliga populismen har gräddfil och stärker sina revir."
Jag vill bara påminna om att Sd hade sitt genombrott 2006 - mitt under högkonjunkturen.
SD kommer in i riksdagen 2010 - och detta utan draghjälp varken från Aftonbladets chefredaktör eller lågkonjunkturen.
Permalänk | Anmäl
JohannaV, 2009-10-21, 16:17
bra skrivet lotta . Nu har både du å ulf nilsson faktiskt skrivit saker som vi i detta land efterlängtat länge. öppen diskussion å debatt om invandringens problem som ingen vågat ta i förut . Skönt att läsa en artikel utan dom vanliga vinklingarna som AFTONBLADET, EXPRESSEN å DN håller på med. Kommer själv att rösta på SD å jag är varken rasist eller nasse me jag är byggnadsarbetare däremot å där håller MONA SAHLIN på att tappa allt stöd pga den politiska korrektheten som genoomsyrar hennes politik
Permalänk | Anmäl
BETONGOLLE, 2009-10-21, 16:20
Fel - det är inte pga Helin!
Det är verkligheten, och det du skriver själv - "den misslyckade integrationspolitiken" - som är deras starkaste kort.
Ja, och maktelitens arrogans.
De renar nu sig själva - titta så bra vi är - genom att peka finger åt höger-brunt.
Och mitt parti - de är inte ens på banan - det är inte fint nog att prata sådana här "köksbordsfrågor".
V(i) tar inte fighten för vi vågar inte.
Jag skäms så förbannat.
Det går bra att tjoa om att homosexuella iranier visst skall ha asyl, men sedan håller vi käft när de trakasseras här - av sina egna.
Vi klarar inte att ta fighten om "fel" frågor - särbehandling simundervisning, sexualundervisning, fläskkött etc.
Det vinner höger-brunt jätte mycket på.
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-10-21, 16:26
Problemet som jag ser det är att Europa redan har förlorat mot islam. Europa kommer att bli muslimskt, precis som Khaddafi i Libyen har påpekat. Det är bara en fråga om tid, och kommer inte att ske genom vapen och krig, utan genom den demografiska utvecklingen. Yassir Arafat sa att muslimernas främsta vapen år den muslimska kvinnans livmoder. Lite att fundera över, eller hur?!
/NL, infödd svensk och kristen
Permalänk | Anmäl
NL, 2009-10-21, 16:30
Hej Lotta!
Två själar-en tanke! Jag skrev en insändare i dag med ungefär samma tankar och formuleringar!
Den totalt havererade flyktingpolitiken kommer i skymundan genom Åkessons utspel! En sak mitt i detta elende som kan verka bra är att den munkavel politiker o etablissemang haft på sitt eget folk i årtionden nu avlägsnas för gott.
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-10-21, 16:30
Jag hoppas att Du har rätt, Lotta Gröning. Sverigedemokraterna måste in i vår riksdag. Varför Sverigedemokraterna behövs svarar du ju själv på, när du berättar att den svenska integrationspolitken har misslyckats.
Det är naivt att tro att massinvandrade gangsters och analfabeter skulle berika vårt land. De borde avvisas direkt!
Permalänk | Anmäl
Linus Ekström, 2009-10-21, 16:31
Gröning helt rätt. Integrationspolitiken helt misslyckad mest sossarnas fel då helt kravlöst har betalt ut bidrag till invandrare. Borgarna gjort nästan inget för att ändra på detta.Det mest skrämmande.är dock de som vill inskänka yttrtandefriheten, med soosepampen Sheifey i spetsen. Det är ofattbart att hon inte blir utesluten av MOna, eller vill hon med inskränka yttrandefriheten. Sen är många muslimer löjligt känsliga. Jag har en smålandsk/skånsk identitet och är fullständigt trygg i den. Folk kan säga var som helst om Småland och/eller Skåne men det bekommer inte mig det minsta.. Om det vanligaste pojknamnet i Malmö är Muhammed och därefter Ali kan man väl nästan diskontera att Malmö snart är en muslimsk stad. Sedan är det skrämmande vad pk stats-tvn är. Såg SDs landsmöte där man pratade om islamoseringen av Europa och Sverige de negativa följder det har. Då kom det en en PK-käerring och fördömde det, jag tror det var hon med den stora rumpan från Värmland som var en Brysselinnan, vilket pajaseri. Självklart finns det mycketr krigiskt i den muslimska religionen som särsklijer sig från hinduism, buddism, judemdom och kristendom. Inte ens PK-eliten i Sverige kan väf förneka att massmördarna i New York, Washington och Pennsylvania var muslimer.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-10-21, 16:40
så rätt Lotta.Bra formulerat och definierat. Synd bara att du och dina parti och journalistkollegor genom de sista årtiondena slagit ner på alla försök till diskussion om invandring och integration med ert rasist dravell. Nu är klockan fem i tolv kan jag lova dig bland vanliga svenskar .Och oavsett vad ni nissar tycker,så har ni alla bidragit till att SD kommer in i riksdagen.Så går det i all åsiktsdiktatur Lotta.
Permalänk | Anmäl
kaim, 2009-10-21, 16:40
Bra skrivet! Lite sent påkommet bara...... Det roliga är att om någon från SD ställt samma frågor som Lotta så hade den blivit beskylld för att vara nazist.
När får vi höra dessa frågor diskuteras av de stora partierna?
Permalänk | Anmäl
Sonny Sumo, 2009-10-21, 16:41
Det känns även här som att det brister i sinnet för proportioner.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-21, 16:44
Hörrudu Lotta har du slutat på Expressen? Om inte så var väl Expressen nästan först med att publicera Jimmie? Redan den 16 oktober fick han gå ut i Debatt i Expressen och säga att det var bra det där som Hägglund sade om kultureliten. Men det här är väl ett inlägg i kampen om läsarna mellan tidningarna? Eller har du slutat på Expressen. Har gått mig förbi i så fall.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-21, 16:45
Enligt sossarna är folk fä som skall styras med fast hand av den "medvetna", "kritiska" eliten av byråkrater, "kulturarbetare"(=okreativa parasiter) och journalister(=propagandister). Den aningslösa invandringspolitiken är sossarnas verk. De skapade denna röra i deras totala avsky för verklighetens folk. Sossarnas enda motargument till SD är "håll käft!" Tack vare nätet så håller det inte längre. Sossarna tappar greppet över propagandamaskinen. Folket söker sanningen på egen hand...
Permalänk | Anmäl
PalmeVarEnArrogantJävel, 2009-10-21, 17:00
"Det var ett lyckosamt samarbete." Ja, sossar och bondeförbundare arbetade bra tillsammans på 30- och 40-talet. Bondeförbundet skrev 1933 att "partiet skulle kämpa mot "inblandning av mindervärdiga utländska raselement" och skydda folkmaterialet mot degenererade inflytelser", och på sätt begränsades invandringen av judar till inte fler än 3000 fram till 1939. Och sedan införde Per-Albin censur av tidningar som skrev ofördelaktigt om Hr. Hitler.
Lyckosamt?
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-21, 17:08
"Problemet är segregeringen, där människor föses ihop i förorter utan någon större kontakt med andra svenskar."
Har det aldrig slagit dig, Lotta gröning, att utlänningarna inte vill ha någon större kontakt med svenskar, och vice versa?
Har det aldrig slagit dig att en majoritet av den svensk etniska befolkningen inte vill ha ett mångkulturellt samhälle?
Den största orsaken till att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen nästa val är att tillräckligt många av svenskarna fått nog av massinvandringen och journalistiska och politiska lögner om invandringens förträfflighet.
Till det har du, Lotta Gröning, ett ansvar liksom Jan Helin.
"Som man sår får man skörda"
Permalänk | Anmäl
Quantrill, 2009-10-21, 17:10
"Det var ett lyckosamt samarbete." Ja, sossar och bondeförbundare arbetade bra tillsammans på 30- och 40-talet. Bondeförbundet skrev 1933 att "partiet skulle kämpa mot "inblandning av mindervärdiga utländska raselement" och skydda folkmaterialet mot degenererade inflytelser", och på sätt begränsades invandringen av judar till inte fler än 3000 fram till 1939. Och sedan införde Per-Albin censur av tidningar som skrev ofördelaktigt om Hr. Hitler.
Lyckosamt?
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-21, 17:09
Nej Lotta!
Nej, det är inte Helin som tar SD till riksdagen, det är vi! Vi väljare med lång erfarenhet från massinvandringens baksida! Vi har sett, förfärats och ropat på hjälp! Hos myndigheter,politiker och media. men ingen någonstans insåg katastrofen! Jag har jobbat som tolk i arabiska sedan slutet av 80-talet, det jag inte vet och kan om islam, finns inte. Efter att ha levt i Mellanöstern, så kan du Lotta, tillåta dig en åsikt i ämnet islam/sharia! Men du är bara ännu en blåögd naivist!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-21, 17:25
"Jan Helins förtjänst om SD kommer in i riksdagen "
Kan det vara så,..att har han då,..kanske gjort någon nytta för första gången i sitt liv !!!
Permalänk | Anmäl
Skåning, 2009-10-21, 17:43
Jag är inte så säker, säker är jag dock på att denna pajkastningsdebatt inom "eliten" - dit du Gröning får finna dig att höra till i sammanhanget - spelar avgörande roll för att människor blir förbannade. Vi har måhända 5 % svenskar som kommer rösta på SD av olika anledningar. Men jag är tämligen säker på att om jag ställde en statistiskt renhådig fråga till Svenska folket i följande:
1. Tycker du att Svensk invandringspolitik generell är bra
2. Tror du att de 95 % som inte kan bevisas vara flyktingar, av alla asylsökande, verkligen är det?
3. Tycker du att Sverige tagit emot ett lagom antal invandrare de senaste 25 åren.
4. Tycker du att invandrarna integreras på rätt sätt i Sverige.
5. Tror du att invandringen gagnar Sveriges ekonomi på sikt
6. Tror du att invandringen bidrar till social utjämning i Sverige
7. Tror du att invandringen minskar såväl den organiserade som den vardagliga brottsligheten i Sverige.
8. Tror du att invandrarna från Mellanöstern och Afrika är lika lättintegrerade i det Svenska samhället som Europeer, Kineser, Sydeuropeer etc?
9 Tror du att våra bostadsområden dit alla invandrare (väljer) att flytta är en bra uppväxt för att lära sig hur det Svenska samhället och den svenska kulruren fungerar?
10. Tror du att flyktingar från muslimska länder särskilt bidrar för ökad solidaritet och förståelse för jämställdhet, homosexuella, att skilja stat/religion samt respekt för åsiktsfrihet och den enskilda individens rätt att tycka vad den vill?
En sådan undersökning skulle sannolikt komma fram till att Svensk invandringspolitik har övrigt att önska - allt kan sammanfattas till att vi tar emot fler än vi klarar av men ingen kan debattera detta utan att det går åt h-e.
Debatten nu har spårat ur som vanligt, våra etablerade politiker går till storms. pressen hukar, alla är livrädda för SD och de journalister som ens försöker debattera frågan blir anklagade för att gå SD:s ärenden.
Du har fel, det är portunistiskt, och jag känner mig säker på att varje försök att misstänkliggöra själva frågan om debattklimatet i Sverigen i fråga om invadring - i mångt mycket högre grad bidrar till SD:s framgångar. Vi har ett tankeförbud i Sverige, och det är detta tankeförbud som ger SD luft. Fundera ärligt om det inte kan vara så att det kanske finns en anledning till att SD når framgångar, de gjorde de långt före Aftonbaldets artikel. Nu håller alla på med krishanteing, och det är fullständigt galet, men underhållande.
jag kan inte se annat än att det är eliten som tappat sin klarsyn och i själva verket är de som när SD:s framgångar. jag känner tillräckligt många politiker och jorurnalister som är lika säkra som jag på att den inslagna vägen leder fel, att vår invandringspolitik är fullständigt bankrutt , men ingen vet vad vi ska göra åt saken, och så kör man strutsen, det är fegt, men mänskligt, feghet kan leda fel, det gjorde den i Tyskland på 30-talet. I övrigt är du mycket respektabel, men anklagelsen om A.B är ogenomtänkt.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-10-21, 17:46
Ja, SD har mycket att tacka Aftonbladet för! Sverige har mycket att tacka Aftonbladet för!
Troligen kommer denna artikel att gå till historien som den som förde in SD i riksdagen och som lyfte de enorma problem som finns i spåren av massinvandringen i Sverige.
Mångas ögon verkar ha öppnats man ser det på alla inlägg både här, på nyhetssajter på nätet och i traditionell media.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-21, 17:51
Kan det vara så att han då för första gången i sitt liv har gjort någon nytta.
"Jan Helins förtjänst om SD kommer in i riksdagen"
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-10-21, 17:51
Om folk kunde få reda på vad kostnaderna för invandringen är i deras kommuner i form av socialbidrag, bostadsbidrag och statligt genom arbetslösheten, kravlös SFI-utbildning, försäkringskassans pensionsutbetalningar så kanske de skulle acceptera att invandringen inte är något problem. När dessa siffror inte redovisas utan istället mörkas och media hjälper till i detta så blir folk arga. Det är både svenskar och integrerade invandrare som vill ha svar. Min personliga uppfattning är att kostnaderna mörkas för att inte SD ska få majoritet i Riksdagen och i de kommuner de redan har stort stöd.
Det borde vara medias skyldighet att granska politikerna och försöka bena ut kostnaderna för detta men det enda de gör är att censurera kommentarer på debattsidorna och kalla alla som vill ha SVAR för Rasister. Man behöver inte vara rasist för att man verkligen VILL veta vad de senaste årens invandring egentligen kostar samhället. Varför kan det inte redovisas? Varför? Krävs det att jag måste rösta på SD för att förändra?
Permalänk | Anmäl
Cabben, 2009-10-21, 17:55
Om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen är det knappast Jan Helins förtjänst. Det är inte hans fel om 4% av befolkningen hatar muslimer. Som jag ser det gjorde Jan Helin alldeles rätt. Han drog ner byxorna på muslimhatarpartiet SD och han gjorde det med hjälp av partiledaren själv. Bra gjort, Jan!
Rubriksättningen var helt korrekt. Den stämmer till 100% med innehållet i Jimmie Åkessons text. Att Jimmie Åkesson blir förbannad och drar den sedvanliga gråtvalsen är det väl närmast ett tecken på att han till och med lyckats lura sig själv till att tro att han kritiserar islam när han i själva verket hetsar mot muslimer.
Hittils har det daltats alldeles för mycket för Sverigedemokraterna. Media har undergivet anpassat sig till och gått på Sverigedemokraternas kroniska martyrspelande av rädsla för att det skulle kunna gynna SD. Som om någon skulle rösta på SD bara fär att man tycker synd om dem.
Istället för att handla om sakfrågor har debatterna snabb växlat spår och mynnat ut i det evinnerliga mantrat: "Hur ska vi bemöta Sverigedemokraterna?" SD har tämligen ostört fått lalla på med sitt hatmångleri under täckmantel av "kritik av islam" tills Jan Helin fick Jimmie Åkesson att bekänna färg.
Jan Helin har startat en viktig debatt som hade uppkommit förr eller senare. Att debatten kommer igång nu ska vi bara vara glada för.
Permalänk | Anmäl
Lögndetektorn, 2009-10-21, 17:58
Gröning visar upp ett typexempel på innerstadsmedias hybris och vridna självbild.
Att SD kommer in i riksdagen har inte ett dugg att göra med huruvida Jan Helin, eller annan valfri journalist, gör si eller så.
Att SD kommer in i riksdagen beror på att de väljargrupper som dagligen upplever mångkulturen på nära håll har tröttnat på dess effekter, och röstar därefter. Varför fick SD t ex 22% av rösterna i Landskrona redan '06?
Men det är klart, den verkligheten behöver man aldrig uppleva om man lever i ett etniskt homogent innerstadsghetto (eller dito villaförort) som majoriteten av riksmedias journalister gör.
För att citera Janne Josefsson i länken ovan:
"Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade "rasist" i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare."
Permalänk | Anmäl
Dan Forsell, 2009-10-21, 18:04
Klockrent, Lotta! Håller med dig fullständigt. Ju mer flocken skäller på Sd, desto mer sympati får Sd.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-10-21, 18:08
Jag önskar att fler journalister vore lika modiga som du. Det är fascinerande att se hur etablerade politiker och journalister bara vägrar se det de inte vill se. Var det så i Stalins Sovjet? Troligen. Bara en "sanning" är tillåten, och den behöver inte ens vara sann.Vi får i alla fall vara glada för att oliktänkande inte avrättas rent fysiskt längre.
Permalänk | Anmäl
40-talist, 2009-10-21, 18:08
#23 Lögndetektorn:... Visst ska vi vara glada att debatten om invandringen ökar! När media ger väljarna fakta kommer SD,s väljarskara att öka!
Det jäser av ilska bland oss vanliga Svenskar.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-21, 18:09
I så fall ,är jag den förste att tacka och bocka !
Tack för att du äntligen lät svenska folket tappa sina skygglappar!
Permalänk | Anmäl
Ulrika, 2009-10-21, 18:11
Lotta, du har helt rätt, Aftonbladet är en jävla velpottetidning! Men jag håller med dig om att AB ökar chanserna för SD att komma in i riksdagen, dessutom visar ju det politiskt korrekta etablissemanget gång på gång hur antidemokratiska och falska dess representanter är.
Aftonbladet t ex förvrängde ju Jimmie Åkessons artikel å det grövsta.
//Karpstryparn
Permalänk | Anmäl
Karpstryparn's Weblog, 2009-10-21, 18:15
Lotta Gröning,
vad gör alla vi som tycker att riksdagspartierna har svikit oss i invandringspolitiken? Politikerna håller tyst eller kommer med svepande lögner eller halvlögner. Ni journalister är inte ett dugg bättre.
För att uttrycka vårt missnöje finns idag inget annat alternativ än att rösta på SD.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2009-10-21, 18:24
Jo du Lotta Gröning.
Det är bara 5 dagar sedan Jimmie Åkesson släpptes in på Expressens debattsida. Har du glömt/förträngt det?
Permalänk | Anmäl
Åke S, 2009-10-21, 18:32
Lotta
Och som ett fundament till hela frågan finns den vitt spridda föreställningen att det svenska välfärdssamhället är skapat som en oändlig gåva av Gud.
Är det någon som funderat på kopplingen mellan välfärd, kunskap, kreativitet och det faktum att det svenska industrisamhället just nu i detta tidevarv brakar ihop.
Det skall liksom ändå fungera. Arbetslösa desperata unga svenskar och desillusionerade unga invandrare skapar självklart dystopi och konflikthärdar.
Är det inte någon som känner igen uttrycket:
"När krubban är tom börjar hästarna bitas"
Herregud det sk intellektuella Sverige. Kan man inte begära enkla kunskaper i socialpsykologi.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-10-21, 18:34
Lotta: Kan inte du bena ut hur mycket invandringen egentligen kostar. Det är visst en enorm och mycket hemligt summa. Men det handlar om miljarder per år. Något får en modig journalist att gräva fram. Aber dock: det finns ingen som får! Inte på Aftonbladet och inte på Expressen. Och inte på DN eller SvD. Visst är det skumt så säg!
P.S. Det är vi väljare som ser till att SD kommer in i riksdagen. Inte Jan Helin. D.S.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-21, 18:39
Nej, det är inte Aftonbladet som kommer att föra Sverigedemokraterna in i Riksdagen. Det är den sociala och politiska verkligheten i Sverige anno 2010 som kommer att göra det.
Tror verkligen någon vid det här laget att Alliansen eller Vänsterkartellen har något att komma med i denna fråga?
Båda lägren är fastlåsa i den s.k. "generösa invandringspolitiken" vilket i några decennier nu inneburit att Sverige tar emot ca. fem gånger fler invandrare per capita än övriga västeuropeiska länder.
Alliansen har vidare låst in sig på att liberala reformer ska lösa integrationsknutarna. Vem tror idag på dessa nyliberala fantasier som bara skapar ett globalt och rotlöst trasproletariat? Vänstern vill höja skatterna för svensk medelklass och vrida på bidragskranarna. Hur många fler av Socialdemokraternas "ytterstadssatsningar" ska få misslyckas? Och var tar pengarna egentligen vägen?
En röst på Sverigedemokraterna är detsamma som att vilja dra i stoppspaken för detta eländiga spektaket som bara gynnar ekonomiska emigranter, flyktingsmugglare, flyktingadvokater, "integrationsarbetare" samt bidragsadministratörerna inom offentlig sektor. Sverige som socialt och civiliserat värlfärdssamhälle har däremot dragit nitlotten!
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-10-21, 18:40
Men snälla Lotta! Du om nån borde veta bättre. AB och Helin skiter i allt annat än att sälja lösnummer av sin usla skitblaska. Att ta in en tokfan som Jimmie Åkesson och låta puckot breda ut sig måste ses som en "kupp" och Helin och hans polare gjorde säkert vågen när detta bottennapp för AB landade på gator och Pressbyrå kiosker. Vänta bara på Helins nästa drag - vi låter dömda pedofiler försvara sig på löpet - "Det var inte jag som satte på 4 åringen - det var min mamma!". Suck.
Permalänk | Anmäl
Stefan P, 2009-10-21, 18:53
Som Lotta skriver, diskuterar ingen massinvandringens baksidor, med bristande integration och exploderande förorter. Om man inte räknar Sverigedemokraterna. Och alla fördömer sverigedemokraterna. Nu talas tillochmed om en koalition mellan s och m efter det framgångsrika riksdagsvalet 2010. Då har Jimmie verkligen fått rätt, det är ingen skillnad på de etablerade riksdagspartierna, utom att kommuniserna och miljöpartisterna vill ha in ännu fler invandrare. Då återstår bara Sverigedemokraterna, för ett bättre Sverige.
Permalänk | Anmäl
Det räcker nu., 2009-10-21, 18:55
Lotta Gröning hade modet att ta in min islam-krtiska debattartikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article492287.ab
Tack för det Lotta. Inte blev det ramaskri över landet heller, bara en ynka motartikel.
Nu när Lotta lämnat Aftonbladet-skutan för nya uppdrag är det kanske enklare för henne att säga vad hon tycker om sin forna chef men jag tycker hon är lite oklar och dessutom fegar lite i beskrivningen av sakernas tillstånd i landet och de etablerade partiernas ansvar för att invandringskritiken växer och de invandringsrelaterade problemen likaså.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-10-21, 19:07
När maten är slut och kylskåpet tomt bjuder man inte in fler på middag! 30 år av misslyckad intergrering och locket på, där står vi idag. Vi kan inte intergrera så här mycket människor i ett så här litet land. Det är en villfarelse 68-orna och hela kultureliten någon gång måste fatta hur god tanken än är.
Jag är inte emot islam eller muslimer men det får de faktiskt sköta i den "privata sfären"
Jag kommer rösta SD efter nogrant övervägande. Visst de har mycket tomtar och skumma ideer. Jimmie Åkesson kommer aldrig bli statsminister men jag ser honom som den "Arga Vaktmästaren" som tar ligisterna på skolgården i örat när de "Politiskt korrekta flummande" lärarna är oförmögna att tygla vildarna. Hade aldrig röstat SD om de etablerade partierna tagit vårat aboslut största problem på allvar och gjort något åt det.
Permalänk | Anmäl
F.Ribery, 2009-10-21, 19:13
SD kommer in i riksdagen därför att de andra partierna duckar i sakfrågan. Att de sedan beskriver de negativa sidorna av islam/islamisterna/muslimerna på ett rätt klumpigt sätt, gör inte att problemen i sig inte finns. Det är inte Jimmie Åkessons artikel som tar SD till riksdagen, utan de politiskt korrekta reaktionerna från politiker och massmedia.
Att Aftonbladet är en värdelös tidning har ingenting med SD-artikeln att göra. Den är värdelös därför att den styrs av diktatur- och terroristkramare som hatar USA, Israel och judar och tar varje tillfälle i akt att slicka islamiströv.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-10-21, 19:15
Som Charlotta skrev tidigare, det är INTE Jan Helin som tar SD in i riksdagen.
Det ÄR vi väljare. Ingen annan.
Det är inte läge att lägga detta på någon, utan dags att inse det faktum att SD's politik tilltalar väljare. Väljare som väljer ett parti pga. dess utspel. Jan hjälper till att vidarebefodra budskapet, men han snabbar bara på det oundvikliga.
Välkommen. Välkommen till verkligheten. Det bästa sedan reality-TV, fast utan TV'n.
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2009-10-21, 19:17
"Det värsta i allt detta är att ingen diskuterar sakfrågan: nämligen att Sveriges integrationspolitik är en katastrof och stort misslyckande. Alla fördömer nu Sverigedemokraterna, Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin rycker ut och tar avstånd från partiet. "
Ständigt detta tjat om integrationspolitik, ett nonsensbegrepp som inte säger något om problematiken. Man importerar arbetslöshet, ingen sk integrationspolitik i världen kan göra det till något bra och lyckat. Bedriver man medvetet en politik som stramar åt den inhemska ekonomin och håller uppe arbetslöshet och utanförskap kan ingen sk integrationspolitik i världen integrera folk.
Detta med att integrationspolitik misslyckats undviker de verkliga problemen.
"Problemet är segregeringen, där människor föses ihop i förorter utan någon större kontakt med andra svenskar. Ett regelsystem som hindrar människor från att klara sig själva och ta egna initiativ. Lägg dessutom till det faktum att klyftorna ökar, många svenskar lever precis som många invandrare under existensminimun, i fattigdom utanför samhällets gemenskap."
Invandrare föses inte ihop, flyttar dit andra invandrare från den egna kulturen/landet bor.
Man undrar vad dessa regelsystem som hindrar folk att klara sig själva är, de flyttar ju dit där landsmän bor så de kan få ihop någon inkomst svart eller vitt hos den egna gruppen.
"Det är ingen tillfällighet att Sverigedemokraterna har stor framgång bland pensionärer, arbetslösa ungdomar och inom facket. Folk tror nämligen att välfärdens kollaps är invandrarnas fel. Varför tar vi in dem när vi inte har råd att försörja oss själva är en vanlig fråga. Något svar får de aldrig. De som vågar ställa frågan offentligt blir ofta stämplade som rasister och bryskt tillbakavisade av de politiskt ansvariga. De enda som svarar är Sverigedemokraterna."
Helt rätt där, något svar ges aldrig. Oavsett vad som ytterst orsakar välfärdens kollaps eller vad invandringen kostar ligger det ju något i det de säger att ytterligare utgifter minskar andelen av välfärden som kan gå till de som känner sig drabbade av neddragningar.
"De satsade på ett inre försvar mot nazistiska strömningar, som innebar reformer mot arbetslöshet och fattigdom. De syftade till att motverka att människor i desperation anslöt sig till nazistiska rörelser. Det var ett lyckosamt samarbete."
Tydligare kan det inte bli, folk måste sätta press på makthavarna om de skall brys sig om dem. Om de vill få någon ändring på invandring och den förda ekonomiska politiken bör det se till att hotet blir realt att de ansluter sig till oönskade rörelser om inte politiken ändras.
Man förstår varför LO sparkade gröning från AB, tur att de gjorde det innan de sålde ut majoriteten till Schibstedt. Har för mig att LO inte längre kan diktera vem som skall få sitta på debattredaktionen.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-21, 19:37
Ganska balanserad och genomtänkt artikel.
Jag har väl bara en sak att invända emot den. Åtminstone är min erfarenhet att besvikna svenskar inte riktar sin vrede mot invandrarna i sig, bortsett från de kriminella rötäggen.
Snarare är det väl den förda politiken och dess utövare som man är besviken på.
Sedan kanske debatten skulle handla mer om att bemöta innehållet sd:s utspel med argument, istället för att låta det bli en fråga om varför man ”släppte loss Jimmie Åkesson”.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-21, 20:05
Lotta: Kan inte du bena ut hur mycket invandringen egentligen kostar. Det är visst en enorm och mycket hemlig summa. Men det handlar om miljarder per år. Något f´ör en modig journalist att gräva fram. Aber dock: det finns ingen som får! Inte på Aftonbladet och inte på Expressen. Och inte på DN eller SvD. Visst är det skumt så säg!
P.S. Det är vi väljare som ser till att SD kommer in i riksdagen. Inte Jan Helin. D.S
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-21, 20:39
Jag är, på fullt allvar, övertygad om att i den händelse Aftonbladet skulle råka ut för ett stort upplagetapp så skulle Jan Helin inte dra sig en minut för att på ett bestialiskt sätt avrätta sin egen mor och på det sättet rycka upplagan i kragen. Värre tidningshora än Helin får man leta efter, och värre slaskblaska än Aftonbladet lär vi inte hitta i Norden om vi så sökte resten av våra liv.
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2009-10-21, 20:57
På många sätt har du rätt Lotta. Den nuvarande invandringspolitiken är ofungerande - Sverigedemokraternas är ännu värre.
Permalänk | Anmäl
inte längre, 2009-10-21, 20:59
#45 Helena Palen Olofsson:.....
Kan inte Gröning publicera invandringens kostnader någon annanstans? Här kanske........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-21, 21:03
Sverige kan jämföras med en dysfunktionell fosterfamilj. En familj som tar sig an ett problembarn utan att reflektera över konsekvenserna. En funktionell och ansvarsfull fosterfamilj bör/måste räkna med att vardagen kommer bli annorlunda. Inte så problemfri som förut. Den är förmodligen även nyfiken på barnets bakgrund. Har han bara rökt hasch eller har han styckat och ätit upp hela sin familj? Det kan ju vara bra att veta...
Den dysfunktionella fosterfamiljen bryr sig inte om sånt. De har inte ens någon kontakt med socialtjänsten. Ingen som kollar deras ekonomi eller någonting. När problemen uppstår i hemmet och deras barn klagar över att det faktiskt var lugnare innan problembarnet kom så förnekar föräldrarna det och säger att det var lika illa innan, med skillnaden att då uppmärksammades inte problemen.
Trots att barnen gnäller över olika problem lyssnar inte föräldrarna utan tar sig istället an fler problembarn. Spänningarna i den familjen lär stiga.
Det finns "farliga" länder. Forbes listar de farligaste länderna varje år. Det är inte trottoarerna som är hala i de här länderna, eller att man blir uppäten av lejon som utgör farligheten. Det är människorna. Människor som av olika anledningar och omständigheter är farligare än vad människor i andra länder är. Krig, anarki, barbari, diktatur, förtryck etc. Inget konstigt alls att risken är större att människorna är farligare ,mer kriminella, har mindre empati i dessa länder. Jag är säker på att inte en enda expert skulle förvånas över det.
Efter att ha studerat staplarna i länk 1 bör man alltså inte förvånas över staplarna i länk 2. Precis lika lite som fosterfamiljen bör förvånas över mer problem i vardagen efter att de har tagit emot ett problembarn.
Faktum är att det hade varit häpnadsväckande och smått sensationellt om diagrammet i länk 2 inte hade sett ut ungefär som det gör.
1. http://affes.wordpress.com/2009/06/18/manniskor-fran-farliga-lander-i-sv...
2. http://affes.files.wordpress.com/2009/10/prognos_2009_sexualbrott.jpg?w=...
Permalänk | Anmäl
Affe, 2009-10-21, 21:13
86 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Sverige har under lång tid varit förskonande från rasistiska partier."
Om man får tro den översjälvgoda sossepropagandan, ja, Lotta Gröning.
I verkligheten stödjer Sveriges regering liksom den föregående sosseregeringen muslimernas krig för att utrota judarna i Mellanöstern.
Men ni socialister räknar väl judeutrotning som "antirasism"?
Det var er antiisraeliska demonstration i Malmö 2009 som skanderade:"Slakta judarna!" på arabiska.
Eller hur?
"Idag samarbetar inga partier, nyfattigdomen nonchaleras och åtgärderna som vidtas mot främlingsfientlighet är i princip att skälla på Sverigedemokraterna.
Den främlingsfientliga populismen har gräddfil och stärker sina revir."
Jag vill bara påminna om att Sd hade sitt genombrott 2006 - mitt under högkonjunkturen.
SD kommer in i riksdagen 2010 - och detta utan draghjälp varken från Aftonbladets chefredaktör eller lågkonjunkturen.
bra skrivet lotta . Nu har både du å ulf nilsson faktiskt skrivit saker som vi i detta land efterlängtat länge. öppen diskussion å debatt om invandringens problem som ingen vågat ta i förut . Skönt att läsa en artikel utan dom vanliga vinklingarna som AFTONBLADET, EXPRESSEN å DN håller på med. Kommer själv att rösta på SD å jag är varken rasist eller nasse me jag är byggnadsarbetare däremot å där håller MONA SAHLIN på att tappa allt stöd pga den politiska korrektheten som genoomsyrar hennes politik
Fel - det är inte pga Helin!
Det är verkligheten, och det du skriver själv - "den misslyckade integrationspolitiken" - som är deras starkaste kort.
Ja, och maktelitens arrogans.
De renar nu sig själva - titta så bra vi är - genom att peka finger åt höger-brunt.
Och mitt parti - de är inte ens på banan - det är inte fint nog att prata sådana här "köksbordsfrågor".
V(i) tar inte fighten för vi vågar inte.
Jag skäms så förbannat.
Det går bra att tjoa om att homosexuella iranier visst skall ha asyl, men sedan håller vi käft när de trakasseras här - av sina egna.
Vi klarar inte att ta fighten om "fel" frågor - särbehandling simundervisning, sexualundervisning, fläskkött etc.
Det vinner höger-brunt jätte mycket på.
Problemet som jag ser det är att Europa redan har förlorat mot islam. Europa kommer att bli muslimskt, precis som Khaddafi i Libyen har påpekat. Det är bara en fråga om tid, och kommer inte att ske genom vapen och krig, utan genom den demografiska utvecklingen. Yassir Arafat sa att muslimernas främsta vapen år den muslimska kvinnans livmoder. Lite att fundera över, eller hur?!
/NL, infödd svensk och kristen
Hej Lotta!
Två själar-en tanke! Jag skrev en insändare i dag med ungefär samma tankar och formuleringar!
Den totalt havererade flyktingpolitiken kommer i skymundan genom Åkessons utspel! En sak mitt i detta elende som kan verka bra är att den munkavel politiker o etablissemang haft på sitt eget folk i årtionden nu avlägsnas för gott.
Jag hoppas att Du har rätt, Lotta Gröning. Sverigedemokraterna måste in i vår riksdag. Varför Sverigedemokraterna behövs svarar du ju själv på, när du berättar att den svenska integrationspolitken har misslyckats.
Det är naivt att tro att massinvandrade gangsters och analfabeter skulle berika vårt land. De borde avvisas direkt!
Gröning helt rätt. Integrationspolitiken helt misslyckad mest sossarnas fel då helt kravlöst har betalt ut bidrag till invandrare. Borgarna gjort nästan inget för att ändra på detta.Det mest skrämmande.är dock de som vill inskänka yttrtandefriheten, med soosepampen Sheifey i spetsen. Det är ofattbart att hon inte blir utesluten av MOna, eller vill hon med inskränka yttrandefriheten. Sen är många muslimer löjligt känsliga. Jag har en smålandsk/skånsk identitet och är fullständigt trygg i den. Folk kan säga var som helst om Småland och/eller Skåne men det bekommer inte mig det minsta.. Om det vanligaste pojknamnet i Malmö är Muhammed och därefter Ali kan man väl nästan diskontera att Malmö snart är en muslimsk stad. Sedan är det skrämmande vad pk stats-tvn är. Såg SDs landsmöte där man pratade om islamoseringen av Europa och Sverige de negativa följder det har. Då kom det en en PK-käerring och fördömde det, jag tror det var hon med den stora rumpan från Värmland som var en Brysselinnan, vilket pajaseri. Självklart finns det mycketr krigiskt i den muslimska religionen som särsklijer sig från hinduism, buddism, judemdom och kristendom. Inte ens PK-eliten i Sverige kan väf förneka att massmördarna i New York, Washington och Pennsylvania var muslimer.
så rätt Lotta.Bra formulerat och definierat. Synd bara att du och dina parti och journalistkollegor genom de sista årtiondena slagit ner på alla försök till diskussion om invandring och integration med ert rasist dravell. Nu är klockan fem i tolv kan jag lova dig bland vanliga svenskar .Och oavsett vad ni nissar tycker,så har ni alla bidragit till att SD kommer in i riksdagen.Så går det i all åsiktsdiktatur Lotta.
Bra skrivet! Lite sent påkommet bara...... Det roliga är att om någon från SD ställt samma frågor som Lotta så hade den blivit beskylld för att vara nazist.
När får vi höra dessa frågor diskuteras av de stora partierna?
Det känns även här som att det brister i sinnet för proportioner.
Hörrudu Lotta har du slutat på Expressen? Om inte så var väl Expressen nästan först med att publicera Jimmie? Redan den 16 oktober fick han gå ut i Debatt i Expressen och säga att det var bra det där som Hägglund sade om kultureliten. Men det här är väl ett inlägg i kampen om läsarna mellan tidningarna? Eller har du slutat på Expressen. Har gått mig förbi i så fall.
Enligt sossarna är folk fä som skall styras med fast hand av den "medvetna", "kritiska" eliten av byråkrater, "kulturarbetare"(=okreativa parasiter) och journalister(=propagandister). Den aningslösa invandringspolitiken är sossarnas verk. De skapade denna röra i deras totala avsky för verklighetens folk. Sossarnas enda motargument till SD är "håll käft!" Tack vare nätet så håller det inte längre. Sossarna tappar greppet över propagandamaskinen. Folket söker sanningen på egen hand...
"Det var ett lyckosamt samarbete." Ja, sossar och bondeförbundare arbetade bra tillsammans på 30- och 40-talet. Bondeförbundet skrev 1933 att "partiet skulle kämpa mot "inblandning av mindervärdiga utländska raselement" och skydda folkmaterialet mot degenererade inflytelser", och på sätt begränsades invandringen av judar till inte fler än 3000 fram till 1939. Och sedan införde Per-Albin censur av tidningar som skrev ofördelaktigt om Hr. Hitler.
Lyckosamt?
"Problemet är segregeringen, där människor föses ihop i förorter utan någon större kontakt med andra svenskar."
Har det aldrig slagit dig, Lotta gröning, att utlänningarna inte vill ha någon större kontakt med svenskar, och vice versa?
Har det aldrig slagit dig att en majoritet av den svensk etniska befolkningen inte vill ha ett mångkulturellt samhälle?
Den största orsaken till att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen nästa val är att tillräckligt många av svenskarna fått nog av massinvandringen och journalistiska och politiska lögner om invandringens förträfflighet.
Till det har du, Lotta Gröning, ett ansvar liksom Jan Helin.
"Som man sår får man skörda"
"Det var ett lyckosamt samarbete." Ja, sossar och bondeförbundare arbetade bra tillsammans på 30- och 40-talet. Bondeförbundet skrev 1933 att "partiet skulle kämpa mot "inblandning av mindervärdiga utländska raselement" och skydda folkmaterialet mot degenererade inflytelser", och på sätt begränsades invandringen av judar till inte fler än 3000 fram till 1939. Och sedan införde Per-Albin censur av tidningar som skrev ofördelaktigt om Hr. Hitler.
Lyckosamt?
Nej Lotta!
Nej, det är inte Helin som tar SD till riksdagen, det är vi! Vi väljare med lång erfarenhet från massinvandringens baksida! Vi har sett, förfärats och ropat på hjälp! Hos myndigheter,politiker och media. men ingen någonstans insåg katastrofen! Jag har jobbat som tolk i arabiska sedan slutet av 80-talet, det jag inte vet och kan om islam, finns inte. Efter att ha levt i Mellanöstern, så kan du Lotta, tillåta dig en åsikt i ämnet islam/sharia! Men du är bara ännu en blåögd naivist!
"Jan Helins förtjänst om SD kommer in i riksdagen "
Kan det vara så,..att har han då,..kanske gjort någon nytta för första gången i sitt liv !!!
Jag är inte så säker, säker är jag dock på att denna pajkastningsdebatt inom "eliten" - dit du Gröning får finna dig att höra till i sammanhanget - spelar avgörande roll för att människor blir förbannade. Vi har måhända 5 % svenskar som kommer rösta på SD av olika anledningar. Men jag är tämligen säker på att om jag ställde en statistiskt renhådig fråga till Svenska folket i följande:
1. Tycker du att Svensk invandringspolitik generell är bra
2. Tror du att de 95 % som inte kan bevisas vara flyktingar, av alla asylsökande, verkligen är det?
3. Tycker du att Sverige tagit emot ett lagom antal invandrare de senaste 25 åren.
4. Tycker du att invandrarna integreras på rätt sätt i Sverige.
5. Tror du att invandringen gagnar Sveriges ekonomi på sikt
6. Tror du att invandringen bidrar till social utjämning i Sverige
7. Tror du att invandringen minskar såväl den organiserade som den vardagliga brottsligheten i Sverige.
8. Tror du att invandrarna från Mellanöstern och Afrika är lika lättintegrerade i det Svenska samhället som Europeer, Kineser, Sydeuropeer etc?
9 Tror du att våra bostadsområden dit alla invandrare (väljer) att flytta är en bra uppväxt för att lära sig hur det Svenska samhället och den svenska kulruren fungerar?
10. Tror du att flyktingar från muslimska länder särskilt bidrar för ökad solidaritet och förståelse för jämställdhet, homosexuella, att skilja stat/religion samt respekt för åsiktsfrihet och den enskilda individens rätt att tycka vad den vill?
En sådan undersökning skulle sannolikt komma fram till att Svensk invandringspolitik har övrigt att önska - allt kan sammanfattas till att vi tar emot fler än vi klarar av men ingen kan debattera detta utan att det går åt h-e.
Debatten nu har spårat ur som vanligt, våra etablerade politiker går till storms. pressen hukar, alla är livrädda för SD och de journalister som ens försöker debattera frågan blir anklagade för att gå SD:s ärenden.
Du har fel, det är portunistiskt, och jag känner mig säker på att varje försök att misstänkliggöra själva frågan om debattklimatet i Sverigen i fråga om invadring - i mångt mycket högre grad bidrar till SD:s framgångar. Vi har ett tankeförbud i Sverige, och det är detta tankeförbud som ger SD luft. Fundera ärligt om det inte kan vara så att det kanske finns en anledning till att SD når framgångar, de gjorde de långt före Aftonbaldets artikel. Nu håller alla på med krishanteing, och det är fullständigt galet, men underhållande.
jag kan inte se annat än att det är eliten som tappat sin klarsyn och i själva verket är de som när SD:s framgångar. jag känner tillräckligt många politiker och jorurnalister som är lika säkra som jag på att den inslagna vägen leder fel, att vår invandringspolitik är fullständigt bankrutt , men ingen vet vad vi ska göra åt saken, och så kör man strutsen, det är fegt, men mänskligt, feghet kan leda fel, det gjorde den i Tyskland på 30-talet. I övrigt är du mycket respektabel, men anklagelsen om A.B är ogenomtänkt.
Ja, SD har mycket att tacka Aftonbladet för! Sverige har mycket att tacka Aftonbladet för!
Troligen kommer denna artikel att gå till historien som den som förde in SD i riksdagen och som lyfte de enorma problem som finns i spåren av massinvandringen i Sverige.
Mångas ögon verkar ha öppnats man ser det på alla inlägg både här, på nyhetssajter på nätet och i traditionell media.
Kan det vara så att han då för första gången i sitt liv har gjort någon nytta.
"Jan Helins förtjänst om SD kommer in i riksdagen"
Om folk kunde få reda på vad kostnaderna för invandringen är i deras kommuner i form av socialbidrag, bostadsbidrag och statligt genom arbetslösheten, kravlös SFI-utbildning, försäkringskassans pensionsutbetalningar så kanske de skulle acceptera att invandringen inte är något problem. När dessa siffror inte redovisas utan istället mörkas och media hjälper till i detta så blir folk arga. Det är både svenskar och integrerade invandrare som vill ha svar. Min personliga uppfattning är att kostnaderna mörkas för att inte SD ska få majoritet i Riksdagen och i de kommuner de redan har stort stöd.
Det borde vara medias skyldighet att granska politikerna och försöka bena ut kostnaderna för detta men det enda de gör är att censurera kommentarer på debattsidorna och kalla alla som vill ha SVAR för Rasister. Man behöver inte vara rasist för att man verkligen VILL veta vad de senaste årens invandring egentligen kostar samhället. Varför kan det inte redovisas? Varför? Krävs det att jag måste rösta på SD för att förändra?
Om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen är det knappast Jan Helins förtjänst. Det är inte hans fel om 4% av befolkningen hatar muslimer. Som jag ser det gjorde Jan Helin alldeles rätt. Han drog ner byxorna på muslimhatarpartiet SD och han gjorde det med hjälp av partiledaren själv. Bra gjort, Jan!
Rubriksättningen var helt korrekt. Den stämmer till 100% med innehållet i Jimmie Åkessons text. Att Jimmie Åkesson blir förbannad och drar den sedvanliga gråtvalsen är det väl närmast ett tecken på att han till och med lyckats lura sig själv till att tro att han kritiserar islam när han i själva verket hetsar mot muslimer.
Hittils har det daltats alldeles för mycket för Sverigedemokraterna. Media har undergivet anpassat sig till och gått på Sverigedemokraternas kroniska martyrspelande av rädsla för att det skulle kunna gynna SD. Som om någon skulle rösta på SD bara fär att man tycker synd om dem.
Istället för att handla om sakfrågor har debatterna snabb växlat spår och mynnat ut i det evinnerliga mantrat: "Hur ska vi bemöta Sverigedemokraterna?" SD har tämligen ostört fått lalla på med sitt hatmångleri under täckmantel av "kritik av islam" tills Jan Helin fick Jimmie Åkesson att bekänna färg.
Jan Helin har startat en viktig debatt som hade uppkommit förr eller senare. Att debatten kommer igång nu ska vi bara vara glada för.
Gröning visar upp ett typexempel på innerstadsmedias hybris och vridna självbild.
Att SD kommer in i riksdagen har inte ett dugg att göra med huruvida Jan Helin, eller annan valfri journalist, gör si eller så.
Att SD kommer in i riksdagen beror på att de väljargrupper som dagligen upplever mångkulturen på nära håll har tröttnat på dess effekter, och röstar därefter. Varför fick SD t ex 22% av rösterna i Landskrona redan '06?
Men det är klart, den verkligheten behöver man aldrig uppleva om man lever i ett etniskt homogent innerstadsghetto (eller dito villaförort) som majoriteten av riksmedias journalister gör.
För att citera Janne Josefsson i länken ovan:
"Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade "rasist" i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare."
Klockrent, Lotta! Håller med dig fullständigt. Ju mer flocken skäller på Sd, desto mer sympati får Sd.
Jag önskar att fler journalister vore lika modiga som du. Det är fascinerande att se hur etablerade politiker och journalister bara vägrar se det de inte vill se. Var det så i Stalins Sovjet? Troligen. Bara en "sanning" är tillåten, och den behöver inte ens vara sann.Vi får i alla fall vara glada för att oliktänkande inte avrättas rent fysiskt längre.
#23 Lögndetektorn:... Visst ska vi vara glada att debatten om invandringen ökar! När media ger väljarna fakta kommer SD,s väljarskara att öka!
Det jäser av ilska bland oss vanliga Svenskar.....
I så fall ,är jag den förste att tacka och bocka !
Tack för att du äntligen lät svenska folket tappa sina skygglappar!
Lotta, du har helt rätt, Aftonbladet är en jävla velpottetidning! Men jag håller med dig om att AB ökar chanserna för SD att komma in i riksdagen, dessutom visar ju det politiskt korrekta etablissemanget gång på gång hur antidemokratiska och falska dess representanter är.
Aftonbladet t ex förvrängde ju Jimmie Åkessons artikel å det grövsta.
//Karpstryparn
Lotta Gröning,
vad gör alla vi som tycker att riksdagspartierna har svikit oss i invandringspolitiken? Politikerna håller tyst eller kommer med svepande lögner eller halvlögner. Ni journalister är inte ett dugg bättre.
För att uttrycka vårt missnöje finns idag inget annat alternativ än att rösta på SD.
Jo du Lotta Gröning.
Det är bara 5 dagar sedan Jimmie Åkesson släpptes in på Expressens debattsida. Har du glömt/förträngt det?
Lotta
Och som ett fundament till hela frågan finns den vitt spridda föreställningen att det svenska välfärdssamhället är skapat som en oändlig gåva av Gud.
Är det någon som funderat på kopplingen mellan välfärd, kunskap, kreativitet och det faktum att det svenska industrisamhället just nu i detta tidevarv brakar ihop.
Det skall liksom ändå fungera. Arbetslösa desperata unga svenskar och desillusionerade unga invandrare skapar självklart dystopi och konflikthärdar.
Är det inte någon som känner igen uttrycket:
"När krubban är tom börjar hästarna bitas"
Herregud det sk intellektuella Sverige. Kan man inte begära enkla kunskaper i socialpsykologi.
Lotta: Kan inte du bena ut hur mycket invandringen egentligen kostar. Det är visst en enorm och mycket hemligt summa. Men det handlar om miljarder per år. Något får en modig journalist att gräva fram. Aber dock: det finns ingen som får! Inte på Aftonbladet och inte på Expressen. Och inte på DN eller SvD. Visst är det skumt så säg!
P.S. Det är vi väljare som ser till att SD kommer in i riksdagen. Inte Jan Helin. D.S.
Nej, det är inte Aftonbladet som kommer att föra Sverigedemokraterna in i Riksdagen. Det är den sociala och politiska verkligheten i Sverige anno 2010 som kommer att göra det.
Tror verkligen någon vid det här laget att Alliansen eller Vänsterkartellen har något att komma med i denna fråga?
Båda lägren är fastlåsa i den s.k. "generösa invandringspolitiken" vilket i några decennier nu inneburit att Sverige tar emot ca. fem gånger fler invandrare per capita än övriga västeuropeiska länder.
Alliansen har vidare låst in sig på att liberala reformer ska lösa integrationsknutarna. Vem tror idag på dessa nyliberala fantasier som bara skapar ett globalt och rotlöst trasproletariat? Vänstern vill höja skatterna för svensk medelklass och vrida på bidragskranarna. Hur många fler av Socialdemokraternas "ytterstadssatsningar" ska få misslyckas? Och var tar pengarna egentligen vägen?
En röst på Sverigedemokraterna är detsamma som att vilja dra i stoppspaken för detta eländiga spektaket som bara gynnar ekonomiska emigranter, flyktingsmugglare, flyktingadvokater, "integrationsarbetare" samt bidragsadministratörerna inom offentlig sektor. Sverige som socialt och civiliserat värlfärdssamhälle har däremot dragit nitlotten!
Men snälla Lotta! Du om nån borde veta bättre. AB och Helin skiter i allt annat än att sälja lösnummer av sin usla skitblaska. Att ta in en tokfan som Jimmie Åkesson och låta puckot breda ut sig måste ses som en "kupp" och Helin och hans polare gjorde säkert vågen när detta bottennapp för AB landade på gator och Pressbyrå kiosker. Vänta bara på Helins nästa drag - vi låter dömda pedofiler försvara sig på löpet - "Det var inte jag som satte på 4 åringen - det var min mamma!". Suck.
Som Lotta skriver, diskuterar ingen massinvandringens baksidor, med bristande integration och exploderande förorter. Om man inte räknar Sverigedemokraterna. Och alla fördömer sverigedemokraterna. Nu talas tillochmed om en koalition mellan s och m efter det framgångsrika riksdagsvalet 2010. Då har Jimmie verkligen fått rätt, det är ingen skillnad på de etablerade riksdagspartierna, utom att kommuniserna och miljöpartisterna vill ha in ännu fler invandrare. Då återstår bara Sverigedemokraterna, för ett bättre Sverige.
Lotta Gröning hade modet att ta in min islam-krtiska debattartikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article492287.ab
Tack för det Lotta. Inte blev det ramaskri över landet heller, bara en ynka motartikel.
Nu när Lotta lämnat Aftonbladet-skutan för nya uppdrag är det kanske enklare för henne att säga vad hon tycker om sin forna chef men jag tycker hon är lite oklar och dessutom fegar lite i beskrivningen av sakernas tillstånd i landet och de etablerade partiernas ansvar för att invandringskritiken växer och de invandringsrelaterade problemen likaså.
När maten är slut och kylskåpet tomt bjuder man inte in fler på middag! 30 år av misslyckad intergrering och locket på, där står vi idag. Vi kan inte intergrera så här mycket människor i ett så här litet land. Det är en villfarelse 68-orna och hela kultureliten någon gång måste fatta hur god tanken än är.
Jag är inte emot islam eller muslimer men det får de faktiskt sköta i den "privata sfären"
Jag kommer rösta SD efter nogrant övervägande. Visst de har mycket tomtar och skumma ideer. Jimmie Åkesson kommer aldrig bli statsminister men jag ser honom som den "Arga Vaktmästaren" som tar ligisterna på skolgården i örat när de "Politiskt korrekta flummande" lärarna är oförmögna att tygla vildarna. Hade aldrig röstat SD om de etablerade partierna tagit vårat aboslut största problem på allvar och gjort något åt det.
SD kommer in i riksdagen därför att de andra partierna duckar i sakfrågan. Att de sedan beskriver de negativa sidorna av islam/islamisterna/muslimerna på ett rätt klumpigt sätt, gör inte att problemen i sig inte finns. Det är inte Jimmie Åkessons artikel som tar SD till riksdagen, utan de politiskt korrekta reaktionerna från politiker och massmedia.
Att Aftonbladet är en värdelös tidning har ingenting med SD-artikeln att göra. Den är värdelös därför att den styrs av diktatur- och terroristkramare som hatar USA, Israel och judar och tar varje tillfälle i akt att slicka islamiströv.
Som Charlotta skrev tidigare, det är INTE Jan Helin som tar SD in i riksdagen.
Det ÄR vi väljare. Ingen annan.
Det är inte läge att lägga detta på någon, utan dags att inse det faktum att SD's politik tilltalar väljare. Väljare som väljer ett parti pga. dess utspel. Jan hjälper till att vidarebefodra budskapet, men han snabbar bara på det oundvikliga.
Välkommen. Välkommen till verkligheten. Det bästa sedan reality-TV, fast utan TV'n.
http://www.youtube.com/watch?v=-BTdlNtcWBg&feature
Inte bara i Sverige.
"Det värsta i allt detta är att ingen diskuterar sakfrågan: nämligen att Sveriges integrationspolitik är en katastrof och stort misslyckande. Alla fördömer nu Sverigedemokraterna, Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin rycker ut och tar avstånd från partiet. "
Ständigt detta tjat om integrationspolitik, ett nonsensbegrepp som inte säger något om problematiken. Man importerar arbetslöshet, ingen sk integrationspolitik i världen kan göra det till något bra och lyckat. Bedriver man medvetet en politik som stramar åt den inhemska ekonomin och håller uppe arbetslöshet och utanförskap kan ingen sk integrationspolitik i världen integrera folk.
Detta med att integrationspolitik misslyckats undviker de verkliga problemen.
"Problemet är segregeringen, där människor föses ihop i förorter utan någon större kontakt med andra svenskar. Ett regelsystem som hindrar människor från att klara sig själva och ta egna initiativ. Lägg dessutom till det faktum att klyftorna ökar, många svenskar lever precis som många invandrare under existensminimun, i fattigdom utanför samhällets gemenskap."
Invandrare föses inte ihop, flyttar dit andra invandrare från den egna kulturen/landet bor.
Man undrar vad dessa regelsystem som hindrar folk att klara sig själva är, de flyttar ju dit där landsmän bor så de kan få ihop någon inkomst svart eller vitt hos den egna gruppen.
"Det är ingen tillfällighet att Sverigedemokraterna har stor framgång bland pensionärer, arbetslösa ungdomar och inom facket. Folk tror nämligen att välfärdens kollaps är invandrarnas fel. Varför tar vi in dem när vi inte har råd att försörja oss själva är en vanlig fråga. Något svar får de aldrig. De som vågar ställa frågan offentligt blir ofta stämplade som rasister och bryskt tillbakavisade av de politiskt ansvariga. De enda som svarar är Sverigedemokraterna."
Helt rätt där, något svar ges aldrig. Oavsett vad som ytterst orsakar välfärdens kollaps eller vad invandringen kostar ligger det ju något i det de säger att ytterligare utgifter minskar andelen av välfärden som kan gå till de som känner sig drabbade av neddragningar.
"De satsade på ett inre försvar mot nazistiska strömningar, som innebar reformer mot arbetslöshet och fattigdom. De syftade till att motverka att människor i desperation anslöt sig till nazistiska rörelser. Det var ett lyckosamt samarbete."
Tydligare kan det inte bli, folk måste sätta press på makthavarna om de skall brys sig om dem. Om de vill få någon ändring på invandring och den förda ekonomiska politiken bör det se till att hotet blir realt att de ansluter sig till oönskade rörelser om inte politiken ändras.
Man förstår varför LO sparkade gröning från AB, tur att de gjorde det innan de sålde ut majoriteten till Schibstedt. Har för mig att LO inte längre kan diktera vem som skall få sitta på debattredaktionen.
Ganska balanserad och genomtänkt artikel.
Jag har väl bara en sak att invända emot den. Åtminstone är min erfarenhet att besvikna svenskar inte riktar sin vrede mot invandrarna i sig, bortsett från de kriminella rötäggen.
Snarare är det väl den förda politiken och dess utövare som man är besviken på.
Sedan kanske debatten skulle handla mer om att bemöta innehållet sd:s utspel med argument, istället för att låta det bli en fråga om varför man ”släppte loss Jimmie Åkesson”.
Lotta: Kan inte du bena ut hur mycket invandringen egentligen kostar. Det är visst en enorm och mycket hemlig summa. Men det handlar om miljarder per år. Något f´ör en modig journalist att gräva fram. Aber dock: det finns ingen som får! Inte på Aftonbladet och inte på Expressen. Och inte på DN eller SvD. Visst är det skumt så säg!
P.S. Det är vi väljare som ser till att SD kommer in i riksdagen. Inte Jan Helin. D.S
Jag är, på fullt allvar, övertygad om att i den händelse Aftonbladet skulle råka ut för ett stort upplagetapp så skulle Jan Helin inte dra sig en minut för att på ett bestialiskt sätt avrätta sin egen mor och på det sättet rycka upplagan i kragen. Värre tidningshora än Helin får man leta efter, och värre slaskblaska än Aftonbladet lär vi inte hitta i Norden om vi så sökte resten av våra liv.
På många sätt har du rätt Lotta. Den nuvarande invandringspolitiken är ofungerande - Sverigedemokraternas är ännu värre.
#45 Helena Palen Olofsson:.....
Kan inte Gröning publicera invandringens kostnader någon annanstans? Här kanske........
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html
Sverige kan jämföras med en dysfunktionell fosterfamilj. En familj som tar sig an ett problembarn utan att reflektera över konsekvenserna. En funktionell och ansvarsfull fosterfamilj bör/måste räkna med att vardagen kommer bli annorlunda. Inte så problemfri som förut. Den är förmodligen även nyfiken på barnets bakgrund. Har han bara rökt hasch eller har han styckat och ätit upp hela sin familj? Det kan ju vara bra att veta...
Den dysfunktionella fosterfamiljen bryr sig inte om sånt. De har inte ens någon kontakt med socialtjänsten. Ingen som kollar deras ekonomi eller någonting. När problemen uppstår i hemmet och deras barn klagar över att det faktiskt var lugnare innan problembarnet kom så förnekar föräldrarna det och säger att det var lika illa innan, med skillnaden att då uppmärksammades inte problemen.
Trots att barnen gnäller över olika problem lyssnar inte föräldrarna utan tar sig istället an fler problembarn. Spänningarna i den familjen lär stiga.
Det finns "farliga" länder. Forbes listar de farligaste länderna varje år. Det är inte trottoarerna som är hala i de här länderna, eller att man blir uppäten av lejon som utgör farligheten. Det är människorna. Människor som av olika anledningar och omständigheter är farligare än vad människor i andra länder är. Krig, anarki, barbari, diktatur, förtryck etc. Inget konstigt alls att risken är större att människorna är farligare ,mer kriminella, har mindre empati i dessa länder. Jag är säker på att inte en enda expert skulle förvånas över det.
Efter att ha studerat staplarna i länk 1 bör man alltså inte förvånas över staplarna i länk 2. Precis lika lite som fosterfamiljen bör förvånas över mer problem i vardagen efter att de har tagit emot ett problembarn.
Faktum är att det hade varit häpnadsväckande och smått sensationellt om diagrammet i länk 2 inte hade sett ut ungefär som det gör.
1. http://affes.wordpress.com/2009/06/18/manniskor-fran-farliga-lander-i-sv...
2. http://affes.files.wordpress.com/2009/10/prognos_2009_sexualbrott.jpg?w=...