[...] precis det hon påstår sig värna. DN 8/11- 09 Skandalen fullbordas i Aspudden Newsmill 16/10-09 Därför ockuperar vi badhuset i Aspudden SUCK! VAR BLEV NI AV LJUVA DRÖMMAR…..OM EN RIMLIGARE [...]
Blogg:HUMANISTISK EKONOMI » SKANDALEN I ASPUDDEN-REN KAP, 2009-11-08, 15:11
[...] fredspriset, Roya skriver om FRA, Arbetarens klimatblogg skriver om läget inför COP15 och på Newsmill skriver husockupanterna i [...]
Blogg:Det här tycker vi | Proletärbella, 2009-10-16, 15:24
Kanon! Då ska jag hitta något och bryta mot demkratiskt fattade beslut för att jag anser mig ha rätt till det. Tack!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-16, 14:10
Jag antar att ovanstående kommentar var tänkt som någon sorts ironi och att avsikten var att tala om för alla oss som vill rädda badet att vi, liksom alla andra, bara har att rätta oss efter de beslut som fattas på demokratisk väg. Då vill jag, i sann demokratisk anda, upplysa dig om att turerna kring beslutet om rivning av badet har varit allt annat än just demokratiska. Du kan själv läsa dig till hur det har gått till, om du är intresserad, på Madeleines blogg eller på stödföreningens hemsida. Där efter förutsätter jag att du väljer att ironisera över något annat. Har du varit på badet? Det är bara att gå förbi och titta in. Vem vet, du kanske själv står i mitten på nästa gruppfoto!
Permalänk | Anmäl
Lena Strandberg, 2009-10-16, 14:26
Stå på er Badvakter - ni har rätt och staden fel. Badet behövs!
Permalänk | Anmäl
Lillaego, 2009-10-16, 14:36
Jag har jobbat i byggbranchen i massor av år och det är inte sällan som folk protesterar när man river gammla och utslitna hus eller när man ska fälla några träd i en park.
Ännu vanligare är att de allra flesta berörda efter att huset/vägen/parken står klar faktiskt tycker att resultatet blivit riktigt bra och att det inte var så tokigt med en förändring i deras närmiljö.
Jag skulle inte bli direkt förvånad om så även är fallet här.
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2009-10-16, 15:08
Tack för inbjudan! Visste inte att badet var ockupanternas egendom
men jag har väl inte fattat det hela.Användandet av barn i sådana här sammanhang är också väldigt obehagligt - sen kan man sätta på dom piratkläder och kalla sig själva för badvakter och tycka det är en riktig folkfest hur mycket som helst.
Permalänk | Anmäl
bettan, 2009-10-16, 15:15
Det ni gör är fantastiskt. Tänk om fler kunde stå upp mot det överförmynderi och idioti som stadens politiker står för.
Ni så hävdar att det är "odemokratiskt" kan ta och fråga er vart demokratin var när merparten av invånarna i Aspudden inte vill att badet rivs och beslutet togs ändå. Eller när politikerna manipulerar kostnaden för ombyggnation för att få till en rivning? Eller det faktum att enligt det kontrakt som har funnits så skulle staden inspektera badet en gång om året för att se över renoveringsbehov (något som inte gjordes under alla de år badet stod öppet).
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-16, 15:46
Vilken fin artikel! Hoppas Madeleine läser den och förstår vilken kulturell missgärning det vore att riva badhuset. Tack till badhusföreningen som under alla år drivit den mångfacetterade verksamheten trots att staden inte hållit sin del av avtalet vad gäller renovering och besiktning. Såg att svt/abc granskade detta imorse på tv, äntligen!
Permalänk | Anmäl
Malin, 2009-10-16, 15:53
Det otroligt inspirerande att se människor ta saken i egna händer när maktfullkomliga politiker försöker att strypa demokratin. All respekt till badvakterna!
Permalänk | Anmäl
Gustav Ingman, 2009-10-16, 16:02
Demokrati (som i folkstyre) är en process och inga jävla stentavlor. Om folk hade följt alla lagar jämt skulle majoriteten av oss fortfarande jobba 14 timmars arbetsdag utan rösträtt.
Det är skitviktigt att ta upp kampen i sina egna bostadsområden. Det är dom som bor där som ska bestämma. Inte politiker, poliser eller annat pack.
Permalänk | Anmäl
pelle77, 2009-10-16, 16:50
Fantastiskt fint när människor inte bara ser ett så uppenbart fel i systemet utan även verkligen gör något åt er! Fler kommer med säkerhet finna inspiration i er aktion!
Kämpa på, ni har många som stödjer er!
Permalänk | Anmäl
Victor Håkansson, 2009-10-16, 16:52
Använder barn? Snälla nån, jag har besökt Aspuddsbadet och snackat med ockupanterna. Barnen är lika engagerade som deras föräldrar, om inte mer!
Det är för fan Stockholms Stad som utnyttjar barn genom att motivera rivningshotet med att de ska bygga en ny förskola, när det själva verket handlar om nya lokaler till den förskola som redan finns på badets granntomt!
Permalänk | Anmäl
Friställd lagerarbetare, 2009-10-16, 16:54
Hej "Lillaego" och belsebubs övriga anhängare..
Det är tur för oss sötvattensamöbor och andra torrsimmande landkrabbor att det finns dom som jobbar i byggbranschen som du.
När du nu och ni har en åsikt om något ni tillsynes inte är insatta i så är det kanske bra att andra är insatta i ämnet i ert ställe.
Jag vet inte om ni är historiskt bevandrade men om ingen lagt sig i vad som beslutats tidigare så hade alla de äldre husen längs Hägerstensvägen, större delen av gamla stan samt merparten av den äldre bebyggelsen på södermalm varit rivna nu.
Men det kanske hade varit bättre så enligt er?
Vad beträffar Aspuddsbadet så kan vi redan räkna ut hur det kommer att bli. Bedöm sedan själv vilket som är bäst.
Antingen bevarar vi badet och kan sedan bada där eller så river vi och då har vi ingenstans att bada.
Stå för vem du är när du vågar prata.
Själv heter jag Tonie Herteby.
Välkommen och besök badhuset i Aspudden.
Permalänk | Anmäl
Kapten Tonie Haddock, 2009-10-16, 17:01
Äntligen att starkt folkligt engagemang emot politisk maktfullkomlighet och andefattigt tjänstemannavälde för en sak som rör människors närmiljö. Civil olydnad måste få vara berättigad där beslutfattarnas fördrag med medborgarna inte efterlevs.
FB-nätverket Rädda Stockholm stödjer er.
Permalänk | Anmäl
Michael Berglöf, 2009-10-16, 17:02
Jag tycker framförallt att det borde vara ett krav på att besöka platsen/huset/marken som det ska fattas beslut om - innan. Och det gäller inte bara Aspuddsbadet. När det gäller förändringar, som inte går att ändra när de en gång genomförts, så är det det minsta man kan begära av beslutsfattarna.
Och sen att kommunicera enbart via en blogg!? För mig är det inte demokrati, det är fegt och arrogant.
Permalänk | Anmäl
Jill, 2009-10-16, 17:22
När liberaler kommer att gnäller om att det här är odemokratiskt förstår man hur förvanskat det ordet blivit. Aspuddsbadet är utmärkt tecken på just verklig demokrati där människor tillsammans agerar utifrån sina intressen och inte lägger ansvaret i händerna på världsfrånvända politiker.
Jag stöttar alla badvakter och "ockupanter" fullt ut! Hade jag bott närmare så hade jag givetvis hjälpt till, det hoppas jag alla stockholmare som kämpar för verklig demokrati kommer att göra!
Permalänk | Anmäl
Jerker, 2009-10-16, 17:41
RE: #16 Jerker, 2009-10-16, 18:41
Skenheligheten lyser igenom. Du ser mao inte annat än den förträffligthet som du besitter. Du har rätt och alla andra har fel. Du följer i en fin socialistisk tradition. Jag har rätt och alla andra har fel.
Ärligt talat, jag skiter i badet. Men kan ni inte följa spelets regler när bollen inte rullar er väg så är ni inte demokrater. Jag vidhäller att med eer syn så kan även jag bryta mot lagar som jag inte gillar. Det kan var TV-avgift, fuska med skatt eller avgifter eller mer drastiskt naturligtvis. Alla hade ju "rätt" inte sant!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-16, 18:44
RE: #2 Lena Strandberg, 2009-10-16, 15:26
Ni kommer alltid att vara dom för mig. Ingenting annat.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-16, 18:46
BluePrint:
Du var mig en jävel på att argumentera, skit i argument och direkt på personangrepp. Det finns en miljard argument för varför rivningen är odemokratisk och att försöka stoppa den är att stå upp för demokratin. Men du är tydligen inte intresserad av att lyssna eller argumentera för din sak. Du har troligtvis inte ens läst artikeln och skriver själv att du "skit i badet", så frågan är vafan kommenterar du för då, om frågan är så oviktig?
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-16, 19:32
Klart att badet bör vara kvar...! Nu finns massvis av idéer för att göra badet än attraktivare nånsin... här ska alla få sin plats, kulturer skall mötas !
Permalänk | Anmäl
Fredrik Baeckström, 2009-10-16, 19:39
Visst, det är lätt att raljera över de idealister som försvarar Aspuddsbadet och mena att de inte respekterar demokratiskt valda beslut. Men bara för att rivningsbeslutet är tagna av folkvalda politiker betyder inte det att beslutet har folkets stöd. Skulle medborgarna inte göra något annat än tacksamt nicka och vara glada för alla beslut politikerna tar åt dem skulle demokratin snart förtvina, lika viktigt är medborgarna egna initiativ och engagemang för sin stad. Badhusockupanterna sätter fart på den demokratiska debatten och sätter fingret på en öm punkt - politikers ovilja att lyssna och tala med opinionen. Själv hoppas jag att invånarna i Aspudden och söderort kan fortsätta bada i Aspuddsbadet, i 90 år till.
Permalänk | Anmäl
Oskar, 2009-10-16, 20:20
Jag hoppas att badet får vara kvar!
Det kan inte kosta så mycket att renovera, många olika siffor som cirkulerar (några miljoner till flera miljoner.). Hursomhelst, badet främjar hälsa, social samvaro etc. Sådana platser behövs.
Permalänk | Anmäl
bella, 2009-10-16, 20:35
Ockupanterna kanske kan få överta Aspuddsbadet, så kan dom göra som dom själv vill med det sen.
Permalänk | Anmäl
Mats Essemyr, 2009-10-16, 21:16
RE: #19 Lars, 2009-10-16, 20:32
För mig handlar det uteslutande om skenhelighet och vi vet bäst, när det passar. Varför skulle jag inte vara ointresserad av badet och vad ni står för. Varför skulle just din uppstapling av "goda" argument vara så bra just i det här fallet. Jag tycker inte att ni står upp för demokratin, snarare tvärt om. Men ni har säkert goda traditioner i frågan.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-16, 21:48
RIV SKITEN!
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-10-16, 21:55
Haha, #25 Mats! Du har lika bra argument som våra folkvalda politiker. Jag har inte sett ett enda inlägg där de som är för en rivning kan argumentera för sin sak. Det är stenåldersmentalitet rakt igenom.
Men det är ju klart, jag hörde av någon att badet ockuperades av kommunister, så det måste ju vara sant.
Ni lever för 70 år sedan... vakna upp tack!
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2009-10-16, 22:50
Det dyker upp så många nya frågetecken hela tiden så det är svårt att välja inriktning.
Vad är demokratiskt?
Under 2008 röstade en enhällig kulturnämnd för att Aspuddsbadet inte fick rivas, utan badet skulle bevaras p.g.a. dess kulturhistoriska värde. Madeleine Sjöstedt är ju ordförande i den nämnden och röstade också för ett bevarande.
2009 röstar en oenig idrottsnämnd (1 rösts majoritet) för att Aspuddsbadet skall rivas, Madeleine Sjöstedt är ju även ordförande i idrottsnämnden.
Vad anser är mest demokratiskt? En enhällig kulturnämnd + en halv idrottsnämnd som vill bevara badet, eller en halv idrottsnämnd som vill riva?
Det är en enkel rak och glasklar fråga.
Permalänk | Anmäl
Kankuran, 2009-10-17, 00:22
Madeleine är märklig. Hon har som mål att Stockholm ska bli Europas bästa kulturstad,,, samtidigt fattar hon beslut som gör att alla som försöker skapa särprägel på Stockholm blir stämplade som extremister. Jag antar att det är så i folkpartiets värld, att alla som tycker något överhuvudtaget är avikande element som ska bort.
Stå på er och var lite "antidemokratiska" som någon ovan sa, om det nu krävs för FP är det ju inte.
Permalänk | Anmäl
Teodork, 2009-10-17, 09:33
Men BluePrint, en vital och levande demokrati måste väl ge utrymme åt människors självaktivitet. Annars skulle demokratin inte bli någonting mer än en ritual.
Det innebär självklart inte total relativism, att alla typer av beteenden kan accepteras under alla omständigheter i demokratins namn, långt därifrån. Men ockupationen av Aspuddsbadet är för mig ett helt soklart exempel på en process som inte bara bör tillåtas i en demokrati utan som också fördjupar och vitaliserar demokratin.
Som någon tidigare sa så är demokratin inga stentavlor, inget fast tillstånd som man kan uppnå och vara helt nöjd med, utan en kontinuerlig utveckling. Och utveckling föds i motsättningar.
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-10-17, 12:36
Blueprints argumentation är ett sorgligt exempel på den nationalistiska propaganda som vi blir matade med under vår skolgång, och genom olika instanser under resten av livet. Propagandan säger: Sverige = fullt uvecklad demokrati som resten av världen bör se upp till.
"Folklvalda" byråkraters välde är det enda rätta, att ifrågasätta är deras beslut är detsamma som att vara antidemorkat. Hur blev det så här illa? Hur kan folk vara så naiva? Tack ni som tar hand om ert bad, ni kämpar inte enbart för något ni håller kärt, ni visar på bristen på demokrati i hela vårt samhälle. Den som fattas av besluten, tar besluten. Det är demokrati. Sverige är knappast demokratiskt.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-10-17, 13:35
Om man skulle sköta denna fråga demokratiskt och i den ordning staden själv bestämt, så skulle för det första inte en idrottsnämnd kunna besluta om rivning av ett historiskt intressant kulturminnesmärke utan vidare utredning av övriga aspekter inklusive den kulturella. Det enda de kan uttala sig om egentligen, är att de inte vill bedriva badverksamhet där i kommunens regi. Ett beslut som ligger i linje med att man istället enbart vill ha stora massbadhus i Stockholm, som Madeleine tycker är det bästa för folket och att det inte finns ekonomiskt utrymme för några andra alternativ.
För det andra borde Idrottsnämndendessutom inte ha ett dyft att styra med förskoleplanering, som de inte är insatta i.
Vad befolkningen genom aktionsgruppen och genom otaliga privata inlägg till Madeleine Sjöstedt påpekar, är att de vill att kommunen inte river kåken utan möjliggör fortsatt verksamhet i badhuset genom att det t ex utbjuds till försäljning eller på annat sätt upplåtes för vidare privat drift. Tomten, som det framkommit genom närboende familjers inlägg, är på många sätt olämplig för att starta någon helt ny förskoleverksamhet på, så det lär inte kunna komma ifråga att den ger några nya förskoleplatser för stadsdelen.
Beslutet att satsa på massbadhus med långa resvägar och inte bevara mindre fungerande och populära bad i närområdet med mång mervärden jämfört med de kalla massbadhusen tycker jag själv är befängt.
Kulturvärdet är dessutom ovärderligt.
Att som politiker instifta en blogg som enda kommunikationskanal men där man inte bemöter medborgarnas frågor och förslag är stötande.
Jag tycker att folkpartiets genom Sjöstedts agerande i frågan på många sätt är stötande.
Permalänk | Anmäl
Gittan, 2009-10-18, 08:44
Dom protesterande vill förvandla Aspuddsbadet (eller har redan?) till en tummelplats för multikulturell könsaparteid, allmänt vänsterflum och annat som oundvikligen verkar infinna sig så fort det talas om att "bevara" något som i allt väsentligt spelat ut sin roll, som den först förstods.
+
Hur många av Aspuddens URSPRUNGLIGA befolkning, dom som verkligen hade ett behov av detta bad, tycker invandrarkvinnor i olika grader av könsförtryckande klädsel skall beredas egna badtider? Hur många anser kultursnobbsvänsterns försök att annektera badet för sina egna syften har rätt? Jag har själv växt upp i Aspudden och har MÅNGA vänner kvar sedan den tiden. INTE EN ENDA anser att rödvinsvänsterns syfte med badet ger tillräckligt underlag för att "bevara" något som naturligtvis kommer att bli en lekstuga för rika f.d. innerstadsbor med grumliga reminiscenser från ockupationen av kvarteret Mullvaden på Södermalm.
+
Samma vänsterpatrask då som nu, skillnanden är endast tjockleken på plånboken. För ingen inbillar sig väl att en vanlig svensk arbetarfamilj har råd att betala dom sjukligt höga priser dom numera topprenoverade arbetarbostäderna förvandlats till?
+
Talet om att "bevara" Aspuddsbadet ter sig tämligen löjeväckande och genomskinligt när man ser vad syftet EGENTLIGEN är. Det är inte fråga om att bevara badets funktion som renlighetsinrättning och rekreationsplats för arbetare, det är endast frågan om att den numera rika rödvinsvänstern skall ha en ny lekstuga att dribbla runt med.
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2009-10-18, 09:02
Gustav, ursäkta en okunnig kransenbo men vad handlade ockupationen av kvarteret mullvaden om, jag umgås nämligen inte med några från rödvinsvänstern? Dessutom så är faktiskt fortfarande hyreslägenheterna i majoritet i kransen, även om många tyvärr omvandlas till svindyra bostadsrätter.
Det EGENTLIGA syftet med att kämpa för aspuddsbadet är att bevara ett unikt badhus och ge de boende en bra och vettigfritidssysselsättning.
Permalänk | Anmäl
Erkan, 2009-10-18, 10:21
Det är lustigt hur sverigedemokrater (Gustaf Janson) som i vanliga fall skyr klassbegreppet och inte bryr sig ett piss om vanliga arbetare, tar upp retoriken när den kan användas mot "vänstern" (verklig eller inbillad, ja progressiva krafter överlag). En strategi som importerats från de amerikanska republikanerna, liksom det ihärdiga användandet av det luddiga begreppet "politiskt korrekthet".
Precis som Erkan så känner jag inte någon "rödvinsvänster", jag dricker öl och har haft alldeles vanliga jobb och är tyvärr totalt okonstnärlig. Det händer dock att jag läser DN Kultur, måhända diskvalificerar det mig från "verklighetens folk". Jag förstår att det är bekvämt för er att dras med halmdockor och det är en taktik som ni sedan länge bemästrat genom erfarenhet. Jag kan upplysa dig om att det finns personer med såväl vänster- som högeråsikter som kämpar för att bevara Aspuddsbadet, och såväl arbetarklass som medelklass för den delen.
Och jo, det bor helt vanliga arbetare i Aspudden precis som det bor på ex. Södermalm. De flesta i Aspudden är säkerligen vanliga arbetare. Men ja, det är också sant att det pågår en sk. gentrifiering i Stockholm där låginkomsttagare sakta men säkert trängs ut i förorterna och det tycker jag själv är förjävligt, men jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna jobba emot den processen samtidigt som man arbetar för bevarandet av Aspuddsbadet? Du försöker skapa falska motsättningar i syfte att splittra en enhet som du finner obekväm.
Och kan du ge exempel på "multikulturell könsaparteid" och "allmänt vänsterflum"? Är det spökbollen, musiken, TV-spelen, mötena eller filmvisningarna du syftar på? Eller är det kanske badet i sig? Eller den enkla sak att människor gör någonting direkt själva, för vandra?
Vad är din egen agenda mr. sverigedemokrat?
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-10-18, 11:41
Jag tycker kanske att sakfrågan försvinner lite när det börjar pratas om vänsterflum och könsapartheid. Jag vill ha badet kvar för att jag vill kunna gå på babysim med mina barn. Jag tycker klass och ursprungliga aspuddsbor är oväsentliga. Bevara badet! Heja badvakterna! Precis denna sorts aktioner får demokratin att utvecklas! och det behöver den alltid!
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-10-19, 09:26
Oftast står jag på andra sidan kameran, så nu var det kul att få vara med på bilden ovan.
Vi måste hoppas att Aspuddsbadet får vara kvar. Badet är värt att kämpa för.
Att simma ger hälsa!
Hindra oss inte från att göra det på hemmaplan!
Permalänk | Anmäl
Lasse Strömberg, 2009-10-19, 21:55
Kämpa på för badet, fina människor!
Permalänk | Anmäl
karin, 2009-10-22, 16:18
Fantastiskt bra jobbat! All kärlek och pepp till er på badhuset!
Permalänk | Anmäl
Utkanten Malmö, 2009-10-23, 00:48
ag tycker att politker borde uppskatta allt de engagemang som många av oss visat för det här badet. Engagemang är inte alltid så lätt att uppbåda och när det finns så bör det tas vara på det istället för att tycka att det är lite krångligt och jobbigt. En levande stad är en stad full av mångfald och olika små initiativ - privata, offentliga, drivna av frivilliga osv. Som jämförelse kan man ta biografen Tellus som numera är en jätteviktig del av ett levande midsommarkransen.
Hoppas att du ser potentialen i den här kraften och att du tar vara på den!
Permalänk | Anmäl
Emma Frankl, 2009-10-25, 17:51
heja heja heja! forsätt kämpa, ni har många bakom er som inte kan vara där med sin fysiska person men som stöttar er helhjärtat! fortsätt kämpa för ett sverige för alla, demokratiskt och härligt folkkulturellt! ni gör min dag!
Permalänk | Anmäl
eli, 2009-11-01, 22:26
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Kanon! Då ska jag hitta något och bryta mot demkratiskt fattade beslut för att jag anser mig ha rätt till det. Tack!
Jag antar att ovanstående kommentar var tänkt som någon sorts ironi och att avsikten var att tala om för alla oss som vill rädda badet att vi, liksom alla andra, bara har att rätta oss efter de beslut som fattas på demokratisk väg. Då vill jag, i sann demokratisk anda, upplysa dig om att turerna kring beslutet om rivning av badet har varit allt annat än just demokratiska. Du kan själv läsa dig till hur det har gått till, om du är intresserad, på Madeleines blogg eller på stödföreningens hemsida. Där efter förutsätter jag att du väljer att ironisera över något annat. Har du varit på badet? Det är bara att gå förbi och titta in. Vem vet, du kanske själv står i mitten på nästa gruppfoto!
Stå på er Badvakter - ni har rätt och staden fel. Badet behövs!
Jag har jobbat i byggbranchen i massor av år och det är inte sällan som folk protesterar när man river gammla och utslitna hus eller när man ska fälla några träd i en park.
Ännu vanligare är att de allra flesta berörda efter att huset/vägen/parken står klar faktiskt tycker att resultatet blivit riktigt bra och att det inte var så tokigt med en förändring i deras närmiljö.
Jag skulle inte bli direkt förvånad om så även är fallet här.
Tack för inbjudan! Visste inte att badet var ockupanternas egendom
men jag har väl inte fattat det hela.Användandet av barn i sådana här sammanhang är också väldigt obehagligt - sen kan man sätta på dom piratkläder och kalla sig själva för badvakter och tycka det är en riktig folkfest hur mycket som helst.
Det ni gör är fantastiskt. Tänk om fler kunde stå upp mot det överförmynderi och idioti som stadens politiker står för.
Ni så hävdar att det är "odemokratiskt" kan ta och fråga er vart demokratin var när merparten av invånarna i Aspudden inte vill att badet rivs och beslutet togs ändå. Eller när politikerna manipulerar kostnaden för ombyggnation för att få till en rivning? Eller det faktum att enligt det kontrakt som har funnits så skulle staden inspektera badet en gång om året för att se över renoveringsbehov (något som inte gjordes under alla de år badet stod öppet).
Vilken fin artikel! Hoppas Madeleine läser den och förstår vilken kulturell missgärning det vore att riva badhuset. Tack till badhusföreningen som under alla år drivit den mångfacetterade verksamheten trots att staden inte hållit sin del av avtalet vad gäller renovering och besiktning. Såg att svt/abc granskade detta imorse på tv, äntligen!
Det otroligt inspirerande att se människor ta saken i egna händer när maktfullkomliga politiker försöker att strypa demokratin. All respekt till badvakterna!
Demokrati (som i folkstyre) är en process och inga jävla stentavlor. Om folk hade följt alla lagar jämt skulle majoriteten av oss fortfarande jobba 14 timmars arbetsdag utan rösträtt.
Det är skitviktigt att ta upp kampen i sina egna bostadsområden. Det är dom som bor där som ska bestämma. Inte politiker, poliser eller annat pack.
Fantastiskt fint när människor inte bara ser ett så uppenbart fel i systemet utan även verkligen gör något åt er! Fler kommer med säkerhet finna inspiration i er aktion!
Kämpa på, ni har många som stödjer er!
Använder barn? Snälla nån, jag har besökt Aspuddsbadet och snackat med ockupanterna. Barnen är lika engagerade som deras föräldrar, om inte mer!
Det är för fan Stockholms Stad som utnyttjar barn genom att motivera rivningshotet med att de ska bygga en ny förskola, när det själva verket handlar om nya lokaler till den förskola som redan finns på badets granntomt!
Hej "Lillaego" och belsebubs övriga anhängare..
Det är tur för oss sötvattensamöbor och andra torrsimmande landkrabbor att det finns dom som jobbar i byggbranschen som du.
När du nu och ni har en åsikt om något ni tillsynes inte är insatta i så är det kanske bra att andra är insatta i ämnet i ert ställe.
Jag vet inte om ni är historiskt bevandrade men om ingen lagt sig i vad som beslutats tidigare så hade alla de äldre husen längs Hägerstensvägen, större delen av gamla stan samt merparten av den äldre bebyggelsen på södermalm varit rivna nu.
Men det kanske hade varit bättre så enligt er?
Vad beträffar Aspuddsbadet så kan vi redan räkna ut hur det kommer att bli. Bedöm sedan själv vilket som är bäst.
Antingen bevarar vi badet och kan sedan bada där eller så river vi och då har vi ingenstans att bada.
Stå för vem du är när du vågar prata.
Själv heter jag Tonie Herteby.
Välkommen och besök badhuset i Aspudden.
Äntligen att starkt folkligt engagemang emot politisk maktfullkomlighet och andefattigt tjänstemannavälde för en sak som rör människors närmiljö. Civil olydnad måste få vara berättigad där beslutfattarnas fördrag med medborgarna inte efterlevs.
FB-nätverket Rädda Stockholm stödjer er.
Jag tycker framförallt att det borde vara ett krav på att besöka platsen/huset/marken som det ska fattas beslut om - innan. Och det gäller inte bara Aspuddsbadet. När det gäller förändringar, som inte går att ändra när de en gång genomförts, så är det det minsta man kan begära av beslutsfattarna.
Och sen att kommunicera enbart via en blogg!? För mig är det inte demokrati, det är fegt och arrogant.
När liberaler kommer att gnäller om att det här är odemokratiskt förstår man hur förvanskat det ordet blivit. Aspuddsbadet är utmärkt tecken på just verklig demokrati där människor tillsammans agerar utifrån sina intressen och inte lägger ansvaret i händerna på världsfrånvända politiker.
Jag stöttar alla badvakter och "ockupanter" fullt ut! Hade jag bott närmare så hade jag givetvis hjälpt till, det hoppas jag alla stockholmare som kämpar för verklig demokrati kommer att göra!
RE: #16 Jerker, 2009-10-16, 18:41
Skenheligheten lyser igenom. Du ser mao inte annat än den förträffligthet som du besitter. Du har rätt och alla andra har fel. Du följer i en fin socialistisk tradition. Jag har rätt och alla andra har fel.
Ärligt talat, jag skiter i badet. Men kan ni inte följa spelets regler när bollen inte rullar er väg så är ni inte demokrater. Jag vidhäller att med eer syn så kan även jag bryta mot lagar som jag inte gillar. Det kan var TV-avgift, fuska med skatt eller avgifter eller mer drastiskt naturligtvis. Alla hade ju "rätt" inte sant!
RE: #2 Lena Strandberg, 2009-10-16, 15:26
Ni kommer alltid att vara dom för mig. Ingenting annat.
BluePrint:
Du var mig en jävel på att argumentera, skit i argument och direkt på personangrepp. Det finns en miljard argument för varför rivningen är odemokratisk och att försöka stoppa den är att stå upp för demokratin. Men du är tydligen inte intresserad av att lyssna eller argumentera för din sak. Du har troligtvis inte ens läst artikeln och skriver själv att du "skit i badet", så frågan är vafan kommenterar du för då, om frågan är så oviktig?
Klart att badet bör vara kvar...! Nu finns massvis av idéer för att göra badet än attraktivare nånsin... här ska alla få sin plats, kulturer skall mötas !
Visst, det är lätt att raljera över de idealister som försvarar Aspuddsbadet och mena att de inte respekterar demokratiskt valda beslut. Men bara för att rivningsbeslutet är tagna av folkvalda politiker betyder inte det att beslutet har folkets stöd. Skulle medborgarna inte göra något annat än tacksamt nicka och vara glada för alla beslut politikerna tar åt dem skulle demokratin snart förtvina, lika viktigt är medborgarna egna initiativ och engagemang för sin stad. Badhusockupanterna sätter fart på den demokratiska debatten och sätter fingret på en öm punkt - politikers ovilja att lyssna och tala med opinionen. Själv hoppas jag att invånarna i Aspudden och söderort kan fortsätta bada i Aspuddsbadet, i 90 år till.
Jag hoppas att badet får vara kvar!
Det kan inte kosta så mycket att renovera, många olika siffor som cirkulerar (några miljoner till flera miljoner.). Hursomhelst, badet främjar hälsa, social samvaro etc. Sådana platser behövs.
Ockupanterna kanske kan få överta Aspuddsbadet, så kan dom göra som dom själv vill med det sen.
RE: #19 Lars, 2009-10-16, 20:32
För mig handlar det uteslutande om skenhelighet och vi vet bäst, när det passar. Varför skulle jag inte vara ointresserad av badet och vad ni står för. Varför skulle just din uppstapling av "goda" argument vara så bra just i det här fallet. Jag tycker inte att ni står upp för demokratin, snarare tvärt om. Men ni har säkert goda traditioner i frågan.
RIV SKITEN!
Haha, #25 Mats! Du har lika bra argument som våra folkvalda politiker. Jag har inte sett ett enda inlägg där de som är för en rivning kan argumentera för sin sak. Det är stenåldersmentalitet rakt igenom.
Men det är ju klart, jag hörde av någon att badet ockuperades av kommunister, så det måste ju vara sant.
Ni lever för 70 år sedan... vakna upp tack!
Det dyker upp så många nya frågetecken hela tiden så det är svårt att välja inriktning.
Vad är demokratiskt?
Under 2008 röstade en enhällig kulturnämnd för att Aspuddsbadet inte fick rivas, utan badet skulle bevaras p.g.a. dess kulturhistoriska värde. Madeleine Sjöstedt är ju ordförande i den nämnden och röstade också för ett bevarande.
2009 röstar en oenig idrottsnämnd (1 rösts majoritet) för att Aspuddsbadet skall rivas, Madeleine Sjöstedt är ju även ordförande i idrottsnämnden.
Vad anser är mest demokratiskt? En enhällig kulturnämnd + en halv idrottsnämnd som vill bevara badet, eller en halv idrottsnämnd som vill riva?
Det är en enkel rak och glasklar fråga.
Madeleine är märklig. Hon har som mål att Stockholm ska bli Europas bästa kulturstad,,, samtidigt fattar hon beslut som gör att alla som försöker skapa särprägel på Stockholm blir stämplade som extremister. Jag antar att det är så i folkpartiets värld, att alla som tycker något överhuvudtaget är avikande element som ska bort.
Stå på er och var lite "antidemokratiska" som någon ovan sa, om det nu krävs för FP är det ju inte.
Men BluePrint, en vital och levande demokrati måste väl ge utrymme åt människors självaktivitet. Annars skulle demokratin inte bli någonting mer än en ritual.
Det innebär självklart inte total relativism, att alla typer av beteenden kan accepteras under alla omständigheter i demokratins namn, långt därifrån. Men ockupationen av Aspuddsbadet är för mig ett helt soklart exempel på en process som inte bara bör tillåtas i en demokrati utan som också fördjupar och vitaliserar demokratin.
Som någon tidigare sa så är demokratin inga stentavlor, inget fast tillstånd som man kan uppnå och vara helt nöjd med, utan en kontinuerlig utveckling. Och utveckling föds i motsättningar.
Blueprints argumentation är ett sorgligt exempel på den nationalistiska propaganda som vi blir matade med under vår skolgång, och genom olika instanser under resten av livet. Propagandan säger: Sverige = fullt uvecklad demokrati som resten av världen bör se upp till.
"Folklvalda" byråkraters välde är det enda rätta, att ifrågasätta är deras beslut är detsamma som att vara antidemorkat. Hur blev det så här illa? Hur kan folk vara så naiva? Tack ni som tar hand om ert bad, ni kämpar inte enbart för något ni håller kärt, ni visar på bristen på demokrati i hela vårt samhälle. Den som fattas av besluten, tar besluten. Det är demokrati. Sverige är knappast demokratiskt.
Om man skulle sköta denna fråga demokratiskt och i den ordning staden själv bestämt, så skulle för det första inte en idrottsnämnd kunna besluta om rivning av ett historiskt intressant kulturminnesmärke utan vidare utredning av övriga aspekter inklusive den kulturella. Det enda de kan uttala sig om egentligen, är att de inte vill bedriva badverksamhet där i kommunens regi. Ett beslut som ligger i linje med att man istället enbart vill ha stora massbadhus i Stockholm, som Madeleine tycker är det bästa för folket och att det inte finns ekonomiskt utrymme för några andra alternativ.
För det andra borde Idrottsnämndendessutom inte ha ett dyft att styra med förskoleplanering, som de inte är insatta i.
Vad befolkningen genom aktionsgruppen och genom otaliga privata inlägg till Madeleine Sjöstedt påpekar, är att de vill att kommunen inte river kåken utan möjliggör fortsatt verksamhet i badhuset genom att det t ex utbjuds till försäljning eller på annat sätt upplåtes för vidare privat drift. Tomten, som det framkommit genom närboende familjers inlägg, är på många sätt olämplig för att starta någon helt ny förskoleverksamhet på, så det lär inte kunna komma ifråga att den ger några nya förskoleplatser för stadsdelen.
Beslutet att satsa på massbadhus med långa resvägar och inte bevara mindre fungerande och populära bad i närområdet med mång mervärden jämfört med de kalla massbadhusen tycker jag själv är befängt.
Kulturvärdet är dessutom ovärderligt.
Att som politiker instifta en blogg som enda kommunikationskanal men där man inte bemöter medborgarnas frågor och förslag är stötande.
Jag tycker att folkpartiets genom Sjöstedts agerande i frågan på många sätt är stötande.
Dom protesterande vill förvandla Aspuddsbadet (eller har redan?) till en tummelplats för multikulturell könsaparteid, allmänt vänsterflum och annat som oundvikligen verkar infinna sig så fort det talas om att "bevara" något som i allt väsentligt spelat ut sin roll, som den först förstods.
+
Hur många av Aspuddens URSPRUNGLIGA befolkning, dom som verkligen hade ett behov av detta bad, tycker invandrarkvinnor i olika grader av könsförtryckande klädsel skall beredas egna badtider? Hur många anser kultursnobbsvänsterns försök att annektera badet för sina egna syften har rätt? Jag har själv växt upp i Aspudden och har MÅNGA vänner kvar sedan den tiden. INTE EN ENDA anser att rödvinsvänsterns syfte med badet ger tillräckligt underlag för att "bevara" något som naturligtvis kommer att bli en lekstuga för rika f.d. innerstadsbor med grumliga reminiscenser från ockupationen av kvarteret Mullvaden på Södermalm.
+
Samma vänsterpatrask då som nu, skillnanden är endast tjockleken på plånboken. För ingen inbillar sig väl att en vanlig svensk arbetarfamilj har råd att betala dom sjukligt höga priser dom numera topprenoverade arbetarbostäderna förvandlats till?
+
Talet om att "bevara" Aspuddsbadet ter sig tämligen löjeväckande och genomskinligt när man ser vad syftet EGENTLIGEN är. Det är inte fråga om att bevara badets funktion som renlighetsinrättning och rekreationsplats för arbetare, det är endast frågan om att den numera rika rödvinsvänstern skall ha en ny lekstuga att dribbla runt med.
Gustav, ursäkta en okunnig kransenbo men vad handlade ockupationen av kvarteret mullvaden om, jag umgås nämligen inte med några från rödvinsvänstern? Dessutom så är faktiskt fortfarande hyreslägenheterna i majoritet i kransen, även om många tyvärr omvandlas till svindyra bostadsrätter.
Det EGENTLIGA syftet med att kämpa för aspuddsbadet är att bevara ett unikt badhus och ge de boende en bra och vettigfritidssysselsättning.
Det är lustigt hur sverigedemokrater (Gustaf Janson) som i vanliga fall skyr klassbegreppet och inte bryr sig ett piss om vanliga arbetare, tar upp retoriken när den kan användas mot "vänstern" (verklig eller inbillad, ja progressiva krafter överlag). En strategi som importerats från de amerikanska republikanerna, liksom det ihärdiga användandet av det luddiga begreppet "politiskt korrekthet".
Precis som Erkan så känner jag inte någon "rödvinsvänster", jag dricker öl och har haft alldeles vanliga jobb och är tyvärr totalt okonstnärlig. Det händer dock att jag läser DN Kultur, måhända diskvalificerar det mig från "verklighetens folk". Jag förstår att det är bekvämt för er att dras med halmdockor och det är en taktik som ni sedan länge bemästrat genom erfarenhet. Jag kan upplysa dig om att det finns personer med såväl vänster- som högeråsikter som kämpar för att bevara Aspuddsbadet, och såväl arbetarklass som medelklass för den delen.
Och jo, det bor helt vanliga arbetare i Aspudden precis som det bor på ex. Södermalm. De flesta i Aspudden är säkerligen vanliga arbetare. Men ja, det är också sant att det pågår en sk. gentrifiering i Stockholm där låginkomsttagare sakta men säkert trängs ut i förorterna och det tycker jag själv är förjävligt, men jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna jobba emot den processen samtidigt som man arbetar för bevarandet av Aspuddsbadet? Du försöker skapa falska motsättningar i syfte att splittra en enhet som du finner obekväm.
Och kan du ge exempel på "multikulturell könsaparteid" och "allmänt vänsterflum"? Är det spökbollen, musiken, TV-spelen, mötena eller filmvisningarna du syftar på? Eller är det kanske badet i sig? Eller den enkla sak att människor gör någonting direkt själva, för vandra?
Vad är din egen agenda mr. sverigedemokrat?
Jag tycker kanske att sakfrågan försvinner lite när det börjar pratas om vänsterflum och könsapartheid. Jag vill ha badet kvar för att jag vill kunna gå på babysim med mina barn. Jag tycker klass och ursprungliga aspuddsbor är oväsentliga. Bevara badet! Heja badvakterna! Precis denna sorts aktioner får demokratin att utvecklas! och det behöver den alltid!
Oftast står jag på andra sidan kameran, så nu var det kul att få vara med på bilden ovan.
Vi måste hoppas att Aspuddsbadet får vara kvar. Badet är värt att kämpa för.
Att simma ger hälsa!
Hindra oss inte från att göra det på hemmaplan!
Kämpa på för badet, fina människor!
Fantastiskt bra jobbat! All kärlek och pepp till er på badhuset!
ag tycker att politker borde uppskatta allt de engagemang som många av oss visat för det här badet. Engagemang är inte alltid så lätt att uppbåda och när det finns så bör det tas vara på det istället för att tycka att det är lite krångligt och jobbigt. En levande stad är en stad full av mångfald och olika små initiativ - privata, offentliga, drivna av frivilliga osv. Som jämförelse kan man ta biografen Tellus som numera är en jätteviktig del av ett levande midsommarkransen.
Hoppas att du ser potentialen i den här kraften och att du tar vara på den!
heja heja heja! forsätt kämpa, ni har många bakom er som inte kan vara där med sin fysiska person men som stöttar er helhjärtat! fortsätt kämpa för ett sverige för alla, demokratiskt och härligt folkkulturellt! ni gör min dag!