[...] andra ledamöter – bara det att han syns och tar plats och svarar på frågor borde vara en inspiration för andra. Och om det är någon som tror att voteringarna i riksdagen är viktigare än [...]
Blogg:Bodström-bashing « Mårten Schultz., 2009-10-12, 10:17
En riktigt duktig gosse den där Bodström, som kan vara advokat/författare/riksdagsman i en och samma stund. Widar Andersson (s) känner sig förstås manad att försvara sin partikollega.
Nio sossar i riksdagen taxerar för över en miljon kronor i inkomst per år. Fler än i något annat parti. Uppenbarligen har detta blivit rikemanspartiet mer än något annat. Och den klassiska framtoningen är för alltid förlorad med den generation som är född på 60-talet.
De har aldrig haft annat än sötebrödsdagar och särskilt inte Thomas Bodström, som är född in i politikerkretsar med en pappa Lennart Bodström som också var sosse och som bl a var utrikesminister.
Pojken borde nog aldrig ha ägnat sig åt politiken. Han verkar mer lik Guillou-Marklund-Althin-gänget som ägnar sig åt Piratförlaget. Och mycket riktigt han har Liza Marklund som farvoritförfattare bland de som skriver deckare. Kan det ha berott på att hon har hjälpt honom väldigt mycket med hans egna deckare?
Bodström kan väl inte hoppa av nu när han är utsedd till att bli den yngre generationens företrädare av Mona Sahlin och till att dra väljare i det borgerliga Stockholm. Hur tänker hon då? Att han är mer moderat än moderaterna så det ska säkert gå bra?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-12, 07:01
Var inte pappan politiker i samma parti - oegentligheterna kom tidugt i samband med nu bortglömda bygget på Fårö. Nepotismen synliggörs väl av denne man.
Permalänk | Anmäl
matsi, 2009-10-12, 07:41
Widar Anderson torgför sin attityd till riksdagsarbetet och följande citat är belysande: "...Thomas Bodström vid ett antal tillfällen har praktiskerat i sitt advokatyrke i stället för att sitta på sin rumpa och trycka på nej-knappen i riksdagens kammare." Vidare " Bodström gör därför helt rätt när han väljer att hålla i gång sina nätverk utanför politiken i stället för att häcka i riksdagshuset mer tid än nödvändigt."
Vad är det för folk som tagit över arbetarrörelsen? Är det de som har egenintresset som den enda vägledande ideologin för sitt handlande?
Permalänk | Anmäl
Lasse H, 2009-10-12, 07:52
Tycker det som är mest intressant är att så få politiker verkar ha något intresse av att vara just politiker. Varför inte avskaffa riksdagen helt ändå, borde funka minst lika bra att låta enbart partiledarna sitta och trycka på sina knappar, så sparar vi en hel drös skattepengar med.
Permalänk | Anmäl
Sharpless, 2009-10-12, 08:04
Inget widare försvarstal - vart är socialdemokratin i Sverige på väg?
(läs min sida)
Permalänk | Anmäl
Pertti Johannes, 2009-10-12, 08:12
Thomas Bodström är väl inte sämre än de flesta andra sossar? Politiker vill synas, komma åt godisburken så ofta som möjligt, hyckla när det gynnar den egna karriären. Få politiker har kurage, Thomas Bodström verkar vara en populist utan ryggrad.
Slingerbulten Bodström utnyttjar sitt kändisskap till reklam och att tjäna pengar på en kass deckare. Varför uppröras?
Permalänk | Anmäl
Madeleine Persson, 2009-10-12, 08:23
På sätt och vis har du rätt Vidar, men det stinker lite i största allmänhet om just sossarna, eftersom de är så skenheliga och aldrig tvekar att kritisera allt och alla i väldigt högt tonläge, vare sig det gäller aktieinnehav eller andra inkomster. "Rika" är nämligen ett fult ord i den socialdemokratiska ordboken, utom möjligen för de egna som faktiskt lyckats spara några kronor...
Dessutom kan man som hårt beskattad medborgare undra varför vi skall ha hela 349 stycken högavlönade och "deltidsarbetande" riksdagsmän, som i övrigt inte har så mycket att bidra med? Dessutom får de pension resten av livet efter endast 8 års "deltidsarbete"! Är det rimligt?
Borde vi inte avsevärt minska antalet? Kanske kräva mer... resultat!?
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-10-12, 08:36
Sånt nonsens! Hur mycket har du fått betalt för att tota ihop det här? Förakt för väljarna straffar sig förhoppningsvis. För artikelförf. värderingar kommer det här.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-12, 08:41
Hej Riksdagsledamoten Widar Andersson. Vad betyder "aliniera"? Varför använder du ord som du inte kan stava till? Skäms du inte över att du som riksdagsledamot för ett språkbesatt parti inte kan stava?
Permalänk | Anmäl
Isa, 2009-10-12, 08:59
Bodström har visst också "praktiskerat som advokat" läser jag här ovan. Man kan nog utgå från att även Widar Andersson visat liknande förakt för väljarna som han gör för oss läsare här i detta kafferasthopkok! "Rumpa" "häcka", "gör vad som faller honom in"?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-12, 09:15
Kvittningssystem!!! Vad praktiskt att kunna vara ledig emellanåt... Inte undra på att nya partier med risk för vågmästarroll blir fruktade. Då måste ju alla riksdagsmän vara med och rösta för att få igenom sin linje! Vem fan bryr sig om de har fel åsikter, det är ju votering eller sovmorgon/långlunch/fridag det står mellan!
Ok, herr Bodström är ju duktig och jobbar på den "kvittade" (=lediga) tiden. Det skulle jag också göra med samma fakturor...
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-10-12, 09:20
Jag förväntar mig att en riksdagsman lägger minst 40 timmar i veckan med fullt fokus på riksdagsarbetet. Inte att han funderar på och planerar hur han ska hinna med allt annat utanför riksdagen.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-10-12, 09:22
S balanserar på slak lina just nu med krig på tre fronter. Dels mot borgarblocket som känns ganska helgjutna i sin regeringsroll, dels mot inre spänningar p g a otydlighet kring vilken ideologi som ska torgföras och dels rena personalproblem. Vem eller vilka av partiets företrädare kan i nästa val få väljarna att sympatisera med S-laget? Ibrahim Baylan? Inte mycket? Lundy-Wedin? Det tåget har gått. Sahlin själv? Kunde fungera, men hon orkar inte mobilisera utan partiets stöd, vilket hon inte har. Återstår Bodström. Om denne kan mycket sägas, och många säger att de inte litar på karln. En snicksnackare som är på väg åt åtta håll samtidigt men inte lyckas kommunicera ett enda på begripligt sätt. Handlar valet om att utstråla energi kan han ha en chans, frågar någon efter den politiska dagordningen är det godnatt. Men sannolikt plockas han av hjälteglorian nu och blir non grata redan innan valrörelsen.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2009-10-12, 09:59
De här mångsyssleriet som Bodström håller på med tillsammans med Borgström är allt annat än hedervärt. Sedan blandar han dessutom ihop sina roller som advokat, ordförande i justitieutskottet och påtryckare i feministiska frågor (ECPAT). Vilken röra blev inte allt detta under rättegången (läs justitiemordet) emot Tito Beltran?
Avgå Thomas Bodström! Du har ingenting i riksdagen att göra.
Permalänk | Anmäl
T ommy Sandström, 2009-10-12, 10:03
I ett desperat försök att vaska av Bodströms dåliga rykte skrider nu Widar Andersson in till försvar för sin inpopuläre partibroder. Dock kommer alla försök att återupprätta denna vårdslöse och populistiska tomte, att falla platt till marken.
Man kan inte låta bli att undra över nyttan med att låta en sån kvarnsten runt socialdemokratins hals hänga kvar inför det ovissa valet. Om Widar Andersson syftar till att kratta manegen för Thomas "Stasi" Bodström som förberedelse för en eller annan ministerpost så får vi innerligt hoppas att han misslyckas.
Sossarna måste rensa sina led i stället på såna här oseriösa populister och uppkomlingar. En del av dessa har alldeles för dåligt omdöme för att tillåtas en statsrådsplats. Thomas Bodström tillhör dem.
Som justitieminister sprang han ärenden åt odemokratiska polischefer som därmed var mycket nöjda med honom. Men en minister kan inte agera dräng åt de han är satt att styra utan måste själv bestämma hur han vill ha det genom att peka med hela handen. Helst skall han också representera folkviljan. Detta lyckades Bodström ovanligt illa med.
Den här Tomten har ställt till nog med elände för Sverige och i EU, samt utgjort en black om foten för en socialdemokrati som mycket riktigt också förlorade valet. Vill man förlora nästa val också så ska man puffa för denne vårdslöse tomte som i folkmun döpts till peeping Thomas aka "Stasi" Bodström.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-12, 10:07
Det är dags att förpassa hälften av riksdagsledamöterna ut i kylan.
De är totalt onödiga, enbart ett välbetalt lathundjobb.Lediga hela sommaren, varje måndag och lång julledighet.
Tomas Bodström är ett typiskt exempel på hur onödiga de är, de skäms inte heller utan inbillar sig att de är nödvändiga.
Tomas Bodström borde skämmas att taga ut sin riksdagmannalön med så liten insats.
Mona Sahlin är inte dålig hon heller med "frånvaro från jobbet".I den privata sfären hade de åkt ut för länge sedan om inte de hade kunnat åberopa någon av sina egna tillverkade regler för arbetslivet.
Nu får det vara nog daltat med zåzzarna och deras fasoner.
Permalänk | Anmäl
Bodil, 2009-10-12, 10:30
för övrigt så såg jag programmet i tv som handlade om släktforskning - det var mycket intressant
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-12, 10:50
varför ej vara arrogant - det är hans personlighet som är sådan - det behöver ej nödvändigtvis enbart vara negativt att vara arrogant - även om det naturligtvis kan reta upp vissa - mej retar det faktiskt inte speciellt mycket upp ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-12, 11:09
Widar Andersson sätter fingret på ett demokratiskt problem, att riksdagsledamöterna utgör en samhällsklass i sig. Eftersom ledamöterna förväntas se sitt riksdagsuppdrag som ett heltidsjobb, får betalt som om riksdagsuppdraget vore ett heltidsjobb, samt har god chans att fortsätta sin politiska karriär efter riksdagsuppdraget om de skulle bli utröstade, så har de inte sällan lämnat den verklighet de från början representerade. (om de inte hör till den stora andelen som tagit sig dit via en huvudsakligen politisk karriär i något parti, de tillhör redan politikerklassen).
Detta får till följd till exempel, att lågavlönade är överhuvudtaget inte representerade i riksdagen. På sin höjd finns fd lågavlönade som i samband med riksdagsuppdraget gjort en klassresa. Det är, bland annat, ett demokratiskt problem!
Oavsett vilken bakgrund en riksdagsledamot har så är det inte bakgrundens villkor ledamoten representerar i riksdagen, utan villkoren förbundna med yrkesrollen riksdagsledamot. Riksdagen ska spegla alla samhällsklasser, men den speglar i första hand den medelklass som riksdagsledamöterna i egenskap av sina uppdrag utgör.
Det är ett problem, som endast kan lösas genom att begränsa antingen tiden de förväntas vara i riksdagen eller lönen de får för den tiden. Ingen av lösningarna är självklart bra eller problemfri. Jag skulle själv vara intresserad av att se någon lösning som innebar att ledamöterna skulle tvingas lönearbeta, studera, vara arbetslösa eller vad som nu "faller dem in" den tid de inte tillbringar i riksdagen, för att inte tappa kontakten med den bakgrund de ska representera. Men det är inte självklart hur det kan realiseras utan att försvåra rikdsdagsarbetet.
Mot bakgrund av detta så har jag svårt att vara upprörd över att Bodström faktiskt frivilligt ägnar sig åt det han vill göra vid sidan om riksdagsuppdraget. Ok, det är större incitament för honom att göra så än för ett vårdbiträde från Gällivare, eftersom han antagligen tjänar bra som advokat. Men jag vill ju helst se en verklighet där alla gjorde som han.
Sedan finns det ju alltid någon som är upprörd över att han uppbär "dubbla löner". Visst, det är osannolikt att han jobbar 40 timmar i veckan för sin riksdagslön, men betänk att genom att jobba med sitt företag vid sidan av drar han faktiskt in skatt som hjälper till att betala hans riksdagslön. Han är alltså en mindre kostnad för samhället, än den som sitter i riksdagen 40 timmar i veckan (vilket knappast någon gör, för den delen) utan sidoinkomster.
Sedan kan man ju diskutera om lönen man får som riksdagsledamot ska ses som en heltidslön eller som ett uppdragslön för att utföra ett visst uppdrag. Det är inte säkert att alla ledamöterna tänker i termer av arbetstimmar, en del är kanske f.d företagare som lärt sig tänka på andra sätt. Lägre löner skulle förstås vara ett incitament att få fler att göra som Bodström, men så länge riksdagsledamöterna beslutar om sina egna löner lär vi knappast få se en sådan förändring.
Tills vidare måste jag ändå tycka att Bodströms agerande är en del av lösningen, inte en del av problemet.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-10-12, 11:11
14 "Bodström och Borgström", en pilsnerfilm? Skall bli intressant att se hur länge till som offentliga män kan tjäna på att kalla sig "feminister"! När det nu gång på gång visat sig att detta begrepp i stort innebär både moralisk och demokratisk slagsida.
Att fjäska uteslutande för kvinnor i allmänhet och kvinnliga feminister i synnerhet kommer i längden att straffa sig. Som man är för mig idag en "manlig feminist", dvs en "feminisse", i a f inget annat än ett skämt!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-12, 11:52
Röstar själv borgerligt men tycker att Bodström gör helt rätt här !
Vi har nog med enbart politiska broilers i riksdagen som ingenting vet om vanligt yrkesliv !
Men detta är typiskt press, de tycker sig ha hittat en mörk hemlighet och fortsätter att gräva upp ännu mer.
Detta får nog en helt motsatt effekt bland vanligt folk, de kommer att få mera sympatier för Bodström och därmed sossarna (för det får jag också när jag hör detta i pressen)
Ni i borgerliga tidningar som hoppas på borgerlig valseger, lägg av med detta sensationsgrävande och ägna er åt vettiga saker, ni gynnar bara sossarna med detta !
Permalänk | Anmäl
39 år i svensk politik, 2009-10-12, 12:06
#23 39 år i svensk politik,
Bodström bryter emot de egna (S)-reglerna och ljuger dessutom
Du glömmer att Bodström bryter emot de kvittningsregler som hans eget parti har satt upp. Sedan förnekar han att han gjort på det sätt som beskrivs. Först med bevisen på bordet medger hans sitt fel. Eller tagen på bar gärning som man säger i domstolen....
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-12, 12:16
Demokratin måste alltid vinnas och utvecklas. Att lägga sig platt för de folkvaldas alla piruetter eller rena lögner innebär att skapa grogrund för mindre demokratiska falanger. Men det här blir förstås på kort sikt ett önskescenario för borgerliga väljare. Att sedan våra skatter går till att subventionera Bodströms privata låglönejobb kommer väl i andra hand förstås...
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-12, 12:29
LÅT OSS ALDRIG GLÖMMA
a) att det var Bodström som - utan synbarlig anledning - skärpte upphovsrätten år 2005 och därmed kriminaliserade då 1,5 miljoner hederliga svenskar - Idag har antalet vuxit till runt 3 miljoner
b) att det var Bodström som efter hot och påtryckningar från USA böjde ryggen och beordrade tillslaget mot TPB - Med fiffel och båg slapp Bodström att bli fälld för ministerstyre
c) att det är Bodström som var FRÄMSTA initiativtagare till IPRED inom EU och att han förde hela justitieutskottet bakom ljuset när det begav sig
d) att han - inte för intet - är upphovet till uttrycket "Bodströmsamhället" - som är något MYCKET VÄRRE än författarna till boken 1984 har kunnat föreställa sig
Bodström är en fara för Sverige - Lita inte på hans fagra yttre och hans "popularitet" - en riksdagsman som inte gört sitt jobb utan hellre ägnar sig åt mer LUKRATIVA bisysslor är inte att lita på
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2009-10-12, 12:30
Att minska riksdagsledamöterna i antal kanske sparar pengar, men ger inget demokratiskt värde. Snarare blir det en sorts oligarki där man väljer få representanter som inte ger någon vidare flora av åsikter i maktens korridorer.
Idag märker vi hur demokratin får törn efter törn, och det enda politikerna gör är att lagsstifta gång på gång, till slut är friheten ett minne blott.
I min åsikt är det mest demokratiska är att gå ur EU, avvecka partipolitik och satsa på en mer direktdemokratisk modell där beslutanderätten går direkt från människorna. Sen att säga att det inte skulle fungera är som att spotta i motvind.
Permalänk | Anmäl
andré, 2009-10-12, 12:41
#26 Donsan,
Du glömde att han också
..... är pappa till den sk Groominglagen, som förbjuder osunda tankar (en helt absurd idé - ett beställningsjobb från det totalitära ECPAT). Alla remissinstanserna tyckte att lagen är onödig och några tom tyckte att den strider emot rättssäkerheten (det kan man hålla med om....)
...är medskyldig till justitiemordet på Tito Beltran, där han tillsammans med ECPAT:s Lannes agerade både som polis, åklagare, domstol och lagstiftare - allt i ett, i ett mål med nästan tio år gamla "bevis".
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-12, 13:09
Regeringsformen (Väsentlig del av Sveriges Grundlag)
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
(Bodström kom ihåg detta när det blir val. Makten utgår inte från det Socialdemokratiska partiet.).
Den offentliga makten utövas under lagarna.
(Så Bodström är du inte med när det röstas om lagar så tycker vissa medborgare inte att det är bra. Förstår du? Vissa medborgare tycker att det är extra graverande att inte delta om man dessutom är justitieutskottets ordförande, och inte deltar! Många tycker att det är upprörande att du inte ser det på samma sätt.)
4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
(Så är du mer frånvarande än närvarande så gillar inte vi det! Du är där för att företräda oss!, inte för att tjäna pengar annorstädes.)
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur statens medel skall användas. Riksdagen granskar rikets styrelse och förvaltning. Lag (1976:871).
(Bodström bara om du är närvarande så kan du göra detta tror många medborgare. Kanske inte du?)
I all vänlighet
Cuben
Permalänk | Anmäl
Cuben, 2009-10-12, 13:14
Boström är intelligent. Som advokat så är han väl skolad i retorik. Måna Sahlin, ibrahim baylan och några till, är ointelligenta.
Sossarna behöver politiker som är intelligenta och duktiga retoriker.
Om Måna kunde bli partiledare med hennes bagage vad har då Boström gjort? Någon kallade Boström för en populist. Etablissemanget har i propaganda syfte definierat ordet populist som "Fel åsikt som en stor del av befolkningen delar".
En felaktig åsikt kan vara dödsstraff, klimatbluff eller att minska invandringen med mera. I ordets rätt bemärkelse är han en karismatisk populist enligt mitt tycke.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-10-12, 14:24
"För en ledamot från Stockholm som är van vid hög arbetsbelastning .... "
Hoppsan Widar!
Menar du till skillnad från riksdagsledamöter från andra delar av landet som också är vana vid hög arbetsbelastning, eller helt enkelt att det bara är ledamöter från Stockholm som är vana vid hög arbetsbelastning? Nästa gång kanske du kommer att hävda att Stockholmarna är smartare än andra ....., fast det kanske redan har sagts?
Hoppas du inte står på valbar plats i år.
Permalänk | Anmäl
Lars Lindberg, 2009-10-12, 15:30
Jag undrar inte över dina kommentarer Vidar. Som tillskyndare av friskolor och förnyare av socialdemokratin ligger den rätt i den fåra du själv stakat ut. Det du missar är uppdraget Thomas har. En gång kallades det förtroendevald, eller kanske det gör så än?
En person utsedd att företräda oss här i Sverige. Då måste han bestämma sig, är han advokat och väljer att uppträda som sådan eller är han riksdagsman? Hur tusan skulle det se ut om jag lämnade mina elever under lektionen med hänvisning till att jag ska sälja korv på torget? Under ordinarie arbetstid? Utan att begära tjänstledigt?
Som ICA-Stig säger: "GÖR OM -GÖR RÄTT!
Permalänk | Anmäl
leif, 2009-10-12, 18:49
Vad är det för fel att ägna sig åt politiskt arbete? Eller att träffa sina väljare? Eller lyssna på sina väljare?
Tre saker som Bodström inte lyckats särskilt väl med.
"Klara hög arbetsbelastning".... jo, så brukar det heta från dom som utan eftertanke "får saker gjorda" och fattar beslut enligt löpande band-principen, utan att ha ett uns kunskap om vad de gör.
Efter sig lämnar de ett kaotiskt spår av förödande konsekvenser som sedan andra får städa upp efter dom.
Widar, det står "var riksdagsledamot" i din presentation. Hoppas du fortsätter så, med betoning på var. Den som anser att 15 timmars arbete är tillräckligt för att vara med och besluta om frågor som rör hela Sverige i många år framöver, den har förbrukat både nuvarande och framtida förtroende.
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-10-12, 19:50
Att Thomas Bodström inte kan anses som sanningsvittne står nu klart för alla som kan läsa. Thomas 44 motioner reducerades av kalla fakta till 10 egna. Resten var motioner som andra gjort och som han skrivit på eller upprepade motioner som han lämnat i tidigare år som han fått avslag på och som han kopierat och lämnat in som "nya". Det som är mest intressant är att Thomas Bodström inte har argumenterat mot det. Med andra ord är det sant det som kalla fakta tagit fram.
Arvode till Thomas Bodström som riksdagsledamot är 54.500 per månad + 20% i tillägg för att han är ordförande i justitieutskottet. Mao 65.400/ mån eller 784.800 om året. Inte dåligt betalt för att tillhöra sosse adeln. Men TB nöjer sig inte med detta. Via sitt advokatfirma tar han ut ytterligare c:a 500.000 i lön. Med tanke på att han är "författare" också, samt 4 barnsfar har han fullt upp. Jag uppskattar att han har c:a 38-42 timmar per dygn för att få ihop sin advokatfakturering, "författarskap" och riksdagsledamot. Hur många tror på detta? You be the judge! Sedan skall han ju oxå ha fritid med sina barn, fotbollsintresse samt övriga familj.
Känns som superman, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Jannice Nilsson, 2009-10-12, 19:59
Om en arbetslös eller sjukskriven/förtidspensionerad gör enda enda timme för någon annan, även obetald, ryker hela ersättningen
Har man varit sjuk längre än vad Försäkringskassan tycker är rimligt enligt sina normer blir man av med ersättningen.
Men en politker behöver inte ens vara på plats för att erhålla sin ersättning, kan dessutom få dubbel eller tredubbel ersättning.
Skillnad på skit o pannkaka!!
Permalänk | Anmäl
hans, 2009-10-12, 20:28
Den f d justitieministern tillsåg noga att polisen hade alla tänkbara tvångsmedel, filmning, buggning, tele- och dataintrång osv att bevaka alla oss svenskar med när andan faller på. Thomas "Stasi" Bodström såg noga till att undanta advokatkontor - dock icke tidningsredaktioner.
Då skall denne smått djävulusiske Tomte sitta fredad på sitt förb-e advokatkontor och komma undan det hårda tryck han har lagt på resten av alla svenskar i polisstaten. Detta visar att Bodström är bättre lämpad att sälja korv än att bära ansvarsfulla positioner..
Någon sa att han var arrogant. Detta retade hon sig inte på. Nä. Arrogans kan vara sexigt. Men peeping Thomas har aldrig varit arrogant. Den konsten har han aldrig behärskat. Däremot härbärgerar han mängder av ignorans som den där kvinnan har förväxlat. Ignorans, pupulism, osjälvständighet, vårdslöshet och okunnighet i lika delar - det härbärgerar "peeping Thomas" Bodström.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-12, 22:50
@4:sharpless: - dä k a n kanske ligga nått i dä...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-13, 05:29
Är man en fritidspolitiker måste man ju ha en extra inkomst. och är man dessutom en fritidsjurist måste man likaså ha en extra inkomst.
Thomas Boström är pojken som aldrig kommer att bli vuxen.
Permalänk | Anmäl
Pär N, 2009-10-13, 07:40
Det är inte så länge som politiker fått betalt för att torgföra och genomföra sin politik. Tidigare var det så att skulle man föra politik så var man tvunge att ha ett annat jobb. Det vill säga att man skulle vara så rik att man hade tid och sitta och besstäma. Nu lever vi i värld där politiker uppenvbarligen politiker kan sköta ett jobb och få betalt för att föra politik. Sofia arkelsten tycker att man kan votera från telefonen . Ja men varför inte riva hela riksdagen så att riksadgsfolket kan sitta och hellt bestäma från soffa eller de jobb nu de tydligen måste utföra. Om det nu är såatt politiker ska ha förankring i arbetslivet , så låter ju det bra , men är inte så bra. För vi mäninskor kan inte vara på två stolar även om det bland de rika och välbergade har skapats en kultir där man kan lyfta arvoden från snart sagt vilka styrelser och jobb som helt utan att vara närvarnde. Lo basen ja vad vart det 40 uppdrag eller 50 uppdrag , ja vad spelar det för roll man kan bara utföra ett jobb . Jag tycker att politikerna skulle följa de regelr de själva satt upp för mäninskor med akassa . Om man inte sitter och söker jobb 8 timmar om dagen så får man inte ersätning från akssan. SÅ är reglerna för vanligt folk varför gäller det inte dom själva . Ja gud vad jag gnäller och är avundsjuk . Kanske men man kan bara var på ett jobb , man kan bara utföra en uppgift . Men man kan ta in stålar från vad som helst om man säger och tror det .
Permalänk | Anmäl
mikael vasara, 2009-10-13, 08:58
Widar Andersson, som jag tycker är klok på många sätt, skriver att riksdagsarbetet är ungefär 15 timmar i veckan. Det kanske är dags att dra ner antalet ledamöter?
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-10-14, 09:02
Eftersom rikdagsarbete är ett deltidsjobb skall också lönen sättas därefter´, tycker man.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-14, 14:37
Hur mycket extraknäck har widar andersson själv.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-14, 14:40
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En riktigt duktig gosse den där Bodström, som kan vara advokat/författare/riksdagsman i en och samma stund. Widar Andersson (s) känner sig förstås manad att försvara sin partikollega.
Nio sossar i riksdagen taxerar för över en miljon kronor i inkomst per år. Fler än i något annat parti. Uppenbarligen har detta blivit rikemanspartiet mer än något annat. Och den klassiska framtoningen är för alltid förlorad med den generation som är född på 60-talet.
De har aldrig haft annat än sötebrödsdagar och särskilt inte Thomas Bodström, som är född in i politikerkretsar med en pappa Lennart Bodström som också var sosse och som bl a var utrikesminister.
Pojken borde nog aldrig ha ägnat sig åt politiken. Han verkar mer lik Guillou-Marklund-Althin-gänget som ägnar sig åt Piratförlaget. Och mycket riktigt han har Liza Marklund som farvoritförfattare bland de som skriver deckare. Kan det ha berott på att hon har hjälpt honom väldigt mycket med hans egna deckare?
Bodström kan väl inte hoppa av nu när han är utsedd till att bli den yngre generationens företrädare av Mona Sahlin och till att dra väljare i det borgerliga Stockholm. Hur tänker hon då? Att han är mer moderat än moderaterna så det ska säkert gå bra?
Var inte pappan politiker i samma parti - oegentligheterna kom tidugt i samband med nu bortglömda bygget på Fårö. Nepotismen synliggörs väl av denne man.
Widar Anderson torgför sin attityd till riksdagsarbetet och följande citat är belysande: "...Thomas Bodström vid ett antal tillfällen har praktiskerat i sitt advokatyrke i stället för att sitta på sin rumpa och trycka på nej-knappen i riksdagens kammare." Vidare " Bodström gör därför helt rätt när han väljer att hålla i gång sina nätverk utanför politiken i stället för att häcka i riksdagshuset mer tid än nödvändigt."
Vad är det för folk som tagit över arbetarrörelsen? Är det de som har egenintresset som den enda vägledande ideologin för sitt handlande?
Tycker det som är mest intressant är att så få politiker verkar ha något intresse av att vara just politiker. Varför inte avskaffa riksdagen helt ändå, borde funka minst lika bra att låta enbart partiledarna sitta och trycka på sina knappar, så sparar vi en hel drös skattepengar med.
Inget widare försvarstal - vart är socialdemokratin i Sverige på väg?
(läs min sida)
Thomas Bodström är väl inte sämre än de flesta andra sossar? Politiker vill synas, komma åt godisburken så ofta som möjligt, hyckla när det gynnar den egna karriären. Få politiker har kurage, Thomas Bodström verkar vara en populist utan ryggrad.
Slingerbulten Bodström utnyttjar sitt kändisskap till reklam och att tjäna pengar på en kass deckare. Varför uppröras?
På sätt och vis har du rätt Vidar, men det stinker lite i största allmänhet om just sossarna, eftersom de är så skenheliga och aldrig tvekar att kritisera allt och alla i väldigt högt tonläge, vare sig det gäller aktieinnehav eller andra inkomster. "Rika" är nämligen ett fult ord i den socialdemokratiska ordboken, utom möjligen för de egna som faktiskt lyckats spara några kronor...
Dessutom kan man som hårt beskattad medborgare undra varför vi skall ha hela 349 stycken högavlönade och "deltidsarbetande" riksdagsmän, som i övrigt inte har så mycket att bidra med? Dessutom får de pension resten av livet efter endast 8 års "deltidsarbete"! Är det rimligt?
Borde vi inte avsevärt minska antalet? Kanske kräva mer... resultat!?
Sånt nonsens! Hur mycket har du fått betalt för att tota ihop det här? Förakt för väljarna straffar sig förhoppningsvis. För artikelförf. värderingar kommer det här.
Hej Riksdagsledamoten Widar Andersson. Vad betyder "aliniera"? Varför använder du ord som du inte kan stava till? Skäms du inte över att du som riksdagsledamot för ett språkbesatt parti inte kan stava?
Bodström har visst också "praktiskerat som advokat" läser jag här ovan. Man kan nog utgå från att även Widar Andersson visat liknande förakt för väljarna som han gör för oss läsare här i detta kafferasthopkok! "Rumpa" "häcka", "gör vad som faller honom in"?
Kvittningssystem!!! Vad praktiskt att kunna vara ledig emellanåt... Inte undra på att nya partier med risk för vågmästarroll blir fruktade. Då måste ju alla riksdagsmän vara med och rösta för att få igenom sin linje! Vem fan bryr sig om de har fel åsikter, det är ju votering eller sovmorgon/långlunch/fridag det står mellan!
Ok, herr Bodström är ju duktig och jobbar på den "kvittade" (=lediga) tiden. Det skulle jag också göra med samma fakturor...
Jag förväntar mig att en riksdagsman lägger minst 40 timmar i veckan med fullt fokus på riksdagsarbetet. Inte att han funderar på och planerar hur han ska hinna med allt annat utanför riksdagen.
S balanserar på slak lina just nu med krig på tre fronter. Dels mot borgarblocket som känns ganska helgjutna i sin regeringsroll, dels mot inre spänningar p g a otydlighet kring vilken ideologi som ska torgföras och dels rena personalproblem. Vem eller vilka av partiets företrädare kan i nästa val få väljarna att sympatisera med S-laget? Ibrahim Baylan? Inte mycket? Lundy-Wedin? Det tåget har gått. Sahlin själv? Kunde fungera, men hon orkar inte mobilisera utan partiets stöd, vilket hon inte har. Återstår Bodström. Om denne kan mycket sägas, och många säger att de inte litar på karln. En snicksnackare som är på väg åt åtta håll samtidigt men inte lyckas kommunicera ett enda på begripligt sätt. Handlar valet om att utstråla energi kan han ha en chans, frågar någon efter den politiska dagordningen är det godnatt. Men sannolikt plockas han av hjälteglorian nu och blir non grata redan innan valrörelsen.
De här mångsyssleriet som Bodström håller på med tillsammans med Borgström är allt annat än hedervärt. Sedan blandar han dessutom ihop sina roller som advokat, ordförande i justitieutskottet och påtryckare i feministiska frågor (ECPAT). Vilken röra blev inte allt detta under rättegången (läs justitiemordet) emot Tito Beltran?
Avgå Thomas Bodström! Du har ingenting i riksdagen att göra.
I ett desperat försök att vaska av Bodströms dåliga rykte skrider nu Widar Andersson in till försvar för sin inpopuläre partibroder. Dock kommer alla försök att återupprätta denna vårdslöse och populistiska tomte, att falla platt till marken.
Man kan inte låta bli att undra över nyttan med att låta en sån kvarnsten runt socialdemokratins hals hänga kvar inför det ovissa valet. Om Widar Andersson syftar till att kratta manegen för Thomas "Stasi" Bodström som förberedelse för en eller annan ministerpost så får vi innerligt hoppas att han misslyckas.
Sossarna måste rensa sina led i stället på såna här oseriösa populister och uppkomlingar. En del av dessa har alldeles för dåligt omdöme för att tillåtas en statsrådsplats. Thomas Bodström tillhör dem.
Som justitieminister sprang han ärenden åt odemokratiska polischefer som därmed var mycket nöjda med honom. Men en minister kan inte agera dräng åt de han är satt att styra utan måste själv bestämma hur han vill ha det genom att peka med hela handen. Helst skall han också representera folkviljan. Detta lyckades Bodström ovanligt illa med.
Den här Tomten har ställt till nog med elände för Sverige och i EU, samt utgjort en black om foten för en socialdemokrati som mycket riktigt också förlorade valet. Vill man förlora nästa val också så ska man puffa för denne vårdslöse tomte som i folkmun döpts till peeping Thomas aka "Stasi" Bodström.
Det är dags att förpassa hälften av riksdagsledamöterna ut i kylan.
De är totalt onödiga, enbart ett välbetalt lathundjobb.Lediga hela sommaren, varje måndag och lång julledighet.
Tomas Bodström är ett typiskt exempel på hur onödiga de är, de skäms inte heller utan inbillar sig att de är nödvändiga.
Tomas Bodström borde skämmas att taga ut sin riksdagmannalön med så liten insats.
Mona Sahlin är inte dålig hon heller med "frånvaro från jobbet".I den privata sfären hade de åkt ut för länge sedan om inte de hade kunnat åberopa någon av sina egna tillverkade regler för arbetslivet.
Nu får det vara nog daltat med zåzzarna och deras fasoner.
för övrigt så såg jag programmet i tv som handlade om släktforskning - det var mycket intressant
varför ej vara arrogant - det är hans personlighet som är sådan - det behöver ej nödvändigtvis enbart vara negativt att vara arrogant - även om det naturligtvis kan reta upp vissa - mej retar det faktiskt inte speciellt mycket upp ...
Widar Andersson sätter fingret på ett demokratiskt problem, att riksdagsledamöterna utgör en samhällsklass i sig. Eftersom ledamöterna förväntas se sitt riksdagsuppdrag som ett heltidsjobb, får betalt som om riksdagsuppdraget vore ett heltidsjobb, samt har god chans att fortsätta sin politiska karriär efter riksdagsuppdraget om de skulle bli utröstade, så har de inte sällan lämnat den verklighet de från början representerade. (om de inte hör till den stora andelen som tagit sig dit via en huvudsakligen politisk karriär i något parti, de tillhör redan politikerklassen).
Detta får till följd till exempel, att lågavlönade är överhuvudtaget inte representerade i riksdagen. På sin höjd finns fd lågavlönade som i samband med riksdagsuppdraget gjort en klassresa. Det är, bland annat, ett demokratiskt problem!
Oavsett vilken bakgrund en riksdagsledamot har så är det inte bakgrundens villkor ledamoten representerar i riksdagen, utan villkoren förbundna med yrkesrollen riksdagsledamot. Riksdagen ska spegla alla samhällsklasser, men den speglar i första hand den medelklass som riksdagsledamöterna i egenskap av sina uppdrag utgör.
Det är ett problem, som endast kan lösas genom att begränsa antingen tiden de förväntas vara i riksdagen eller lönen de får för den tiden. Ingen av lösningarna är självklart bra eller problemfri. Jag skulle själv vara intresserad av att se någon lösning som innebar att ledamöterna skulle tvingas lönearbeta, studera, vara arbetslösa eller vad som nu "faller dem in" den tid de inte tillbringar i riksdagen, för att inte tappa kontakten med den bakgrund de ska representera. Men det är inte självklart hur det kan realiseras utan att försvåra rikdsdagsarbetet.
Mot bakgrund av detta så har jag svårt att vara upprörd över att Bodström faktiskt frivilligt ägnar sig åt det han vill göra vid sidan om riksdagsuppdraget. Ok, det är större incitament för honom att göra så än för ett vårdbiträde från Gällivare, eftersom han antagligen tjänar bra som advokat. Men jag vill ju helst se en verklighet där alla gjorde som han.
Sedan finns det ju alltid någon som är upprörd över att han uppbär "dubbla löner". Visst, det är osannolikt att han jobbar 40 timmar i veckan för sin riksdagslön, men betänk att genom att jobba med sitt företag vid sidan av drar han faktiskt in skatt som hjälper till att betala hans riksdagslön. Han är alltså en mindre kostnad för samhället, än den som sitter i riksdagen 40 timmar i veckan (vilket knappast någon gör, för den delen) utan sidoinkomster.
Sedan kan man ju diskutera om lönen man får som riksdagsledamot ska ses som en heltidslön eller som ett uppdragslön för att utföra ett visst uppdrag. Det är inte säkert att alla ledamöterna tänker i termer av arbetstimmar, en del är kanske f.d företagare som lärt sig tänka på andra sätt. Lägre löner skulle förstås vara ett incitament att få fler att göra som Bodström, men så länge riksdagsledamöterna beslutar om sina egna löner lär vi knappast få se en sådan förändring.
Tills vidare måste jag ändå tycka att Bodströms agerande är en del av lösningen, inte en del av problemet.
14 "Bodström och Borgström", en pilsnerfilm? Skall bli intressant att se hur länge till som offentliga män kan tjäna på att kalla sig "feminister"! När det nu gång på gång visat sig att detta begrepp i stort innebär både moralisk och demokratisk slagsida.
Att fjäska uteslutande för kvinnor i allmänhet och kvinnliga feminister i synnerhet kommer i längden att straffa sig. Som man är för mig idag en "manlig feminist", dvs en "feminisse", i a f inget annat än ett skämt!
Röstar själv borgerligt men tycker att Bodström gör helt rätt här !
Vi har nog med enbart politiska broilers i riksdagen som ingenting vet om vanligt yrkesliv !
Men detta är typiskt press, de tycker sig ha hittat en mörk hemlighet och fortsätter att gräva upp ännu mer.
Detta får nog en helt motsatt effekt bland vanligt folk, de kommer att få mera sympatier för Bodström och därmed sossarna (för det får jag också när jag hör detta i pressen)
Ni i borgerliga tidningar som hoppas på borgerlig valseger, lägg av med detta sensationsgrävande och ägna er åt vettiga saker, ni gynnar bara sossarna med detta !
#23 39 år i svensk politik,
Bodström bryter emot de egna (S)-reglerna och ljuger dessutom
Du glömmer att Bodström bryter emot de kvittningsregler som hans eget parti har satt upp. Sedan förnekar han att han gjort på det sätt som beskrivs. Först med bevisen på bordet medger hans sitt fel. Eller tagen på bar gärning som man säger i domstolen....
Demokratin måste alltid vinnas och utvecklas. Att lägga sig platt för de folkvaldas alla piruetter eller rena lögner innebär att skapa grogrund för mindre demokratiska falanger. Men det här blir förstås på kort sikt ett önskescenario för borgerliga väljare. Att sedan våra skatter går till att subventionera Bodströms privata låglönejobb kommer väl i andra hand förstås...
LÅT OSS ALDRIG GLÖMMA
a) att det var Bodström som - utan synbarlig anledning - skärpte upphovsrätten år 2005 och därmed kriminaliserade då 1,5 miljoner hederliga svenskar - Idag har antalet vuxit till runt 3 miljoner
b) att det var Bodström som efter hot och påtryckningar från USA böjde ryggen och beordrade tillslaget mot TPB - Med fiffel och båg slapp Bodström att bli fälld för ministerstyre
c) att det är Bodström som var FRÄMSTA initiativtagare till IPRED inom EU och att han förde hela justitieutskottet bakom ljuset när det begav sig
d) att han - inte för intet - är upphovet till uttrycket "Bodströmsamhället" - som är något MYCKET VÄRRE än författarna till boken 1984 har kunnat föreställa sig
Bodström är en fara för Sverige - Lita inte på hans fagra yttre och hans "popularitet" - en riksdagsman som inte gört sitt jobb utan hellre ägnar sig åt mer LUKRATIVA bisysslor är inte att lita på
Att minska riksdagsledamöterna i antal kanske sparar pengar, men ger inget demokratiskt värde. Snarare blir det en sorts oligarki där man väljer få representanter som inte ger någon vidare flora av åsikter i maktens korridorer.
Idag märker vi hur demokratin får törn efter törn, och det enda politikerna gör är att lagsstifta gång på gång, till slut är friheten ett minne blott.
I min åsikt är det mest demokratiska är att gå ur EU, avvecka partipolitik och satsa på en mer direktdemokratisk modell där beslutanderätten går direkt från människorna. Sen att säga att det inte skulle fungera är som att spotta i motvind.
#26 Donsan,
Du glömde att han också
..... är pappa till den sk Groominglagen, som förbjuder osunda tankar (en helt absurd idé - ett beställningsjobb från det totalitära ECPAT). Alla remissinstanserna tyckte att lagen är onödig och några tom tyckte att den strider emot rättssäkerheten (det kan man hålla med om....)
...är medskyldig till justitiemordet på Tito Beltran, där han tillsammans med ECPAT:s Lannes agerade både som polis, åklagare, domstol och lagstiftare - allt i ett, i ett mål med nästan tio år gamla "bevis".
Regeringsformen (Väsentlig del av Sveriges Grundlag)
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
(Bodström kom ihåg detta när det blir val. Makten utgår inte från det Socialdemokratiska partiet.).
Den offentliga makten utövas under lagarna.
(Så Bodström är du inte med när det röstas om lagar så tycker vissa medborgare inte att det är bra. Förstår du? Vissa medborgare tycker att det är extra graverande att inte delta om man dessutom är justitieutskottets ordförande, och inte deltar! Många tycker att det är upprörande att du inte ser det på samma sätt.)
4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
(Så är du mer frånvarande än närvarande så gillar inte vi det! Du är där för att företräda oss!, inte för att tjäna pengar annorstädes.)
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur statens medel skall användas. Riksdagen granskar rikets styrelse och förvaltning. Lag (1976:871).
(Bodström bara om du är närvarande så kan du göra detta tror många medborgare. Kanske inte du?)
I all vänlighet
Cuben
Boström är intelligent. Som advokat så är han väl skolad i retorik. Måna Sahlin, ibrahim baylan och några till, är ointelligenta.
Sossarna behöver politiker som är intelligenta och duktiga retoriker.
Om Måna kunde bli partiledare med hennes bagage vad har då Boström gjort? Någon kallade Boström för en populist. Etablissemanget har i propaganda syfte definierat ordet populist som "Fel åsikt som en stor del av befolkningen delar".
En felaktig åsikt kan vara dödsstraff, klimatbluff eller att minska invandringen med mera. I ordets rätt bemärkelse är han en karismatisk populist enligt mitt tycke.
"För en ledamot från Stockholm som är van vid hög arbetsbelastning .... "
Hoppsan Widar!
Menar du till skillnad från riksdagsledamöter från andra delar av landet som också är vana vid hög arbetsbelastning, eller helt enkelt att det bara är ledamöter från Stockholm som är vana vid hög arbetsbelastning? Nästa gång kanske du kommer att hävda att Stockholmarna är smartare än andra ....., fast det kanske redan har sagts?
Hoppas du inte står på valbar plats i år.
Jag undrar inte över dina kommentarer Vidar. Som tillskyndare av friskolor och förnyare av socialdemokratin ligger den rätt i den fåra du själv stakat ut. Det du missar är uppdraget Thomas har. En gång kallades det förtroendevald, eller kanske det gör så än?
En person utsedd att företräda oss här i Sverige. Då måste han bestämma sig, är han advokat och väljer att uppträda som sådan eller är han riksdagsman? Hur tusan skulle det se ut om jag lämnade mina elever under lektionen med hänvisning till att jag ska sälja korv på torget? Under ordinarie arbetstid? Utan att begära tjänstledigt?
Som ICA-Stig säger: "GÖR OM -GÖR RÄTT!
Vad är det för fel att ägna sig åt politiskt arbete? Eller att träffa sina väljare? Eller lyssna på sina väljare?
Tre saker som Bodström inte lyckats särskilt väl med.
"Klara hög arbetsbelastning".... jo, så brukar det heta från dom som utan eftertanke "får saker gjorda" och fattar beslut enligt löpande band-principen, utan att ha ett uns kunskap om vad de gör.
Efter sig lämnar de ett kaotiskt spår av förödande konsekvenser som sedan andra får städa upp efter dom.
Widar, det står "var riksdagsledamot" i din presentation. Hoppas du fortsätter så, med betoning på var. Den som anser att 15 timmars arbete är tillräckligt för att vara med och besluta om frågor som rör hela Sverige i många år framöver, den har förbrukat både nuvarande och framtida förtroende.
Att Thomas Bodström inte kan anses som sanningsvittne står nu klart för alla som kan läsa. Thomas 44 motioner reducerades av kalla fakta till 10 egna. Resten var motioner som andra gjort och som han skrivit på eller upprepade motioner som han lämnat i tidigare år som han fått avslag på och som han kopierat och lämnat in som "nya". Det som är mest intressant är att Thomas Bodström inte har argumenterat mot det. Med andra ord är det sant det som kalla fakta tagit fram.
Arvode till Thomas Bodström som riksdagsledamot är 54.500 per månad + 20% i tillägg för att han är ordförande i justitieutskottet. Mao 65.400/ mån eller 784.800 om året. Inte dåligt betalt för att tillhöra sosse adeln. Men TB nöjer sig inte med detta. Via sitt advokatfirma tar han ut ytterligare c:a 500.000 i lön. Med tanke på att han är "författare" också, samt 4 barnsfar har han fullt upp. Jag uppskattar att han har c:a 38-42 timmar per dygn för att få ihop sin advokatfakturering, "författarskap" och riksdagsledamot. Hur många tror på detta? You be the judge! Sedan skall han ju oxå ha fritid med sina barn, fotbollsintresse samt övriga familj.
Känns som superman, eller hur?
Om en arbetslös eller sjukskriven/förtidspensionerad gör enda enda timme för någon annan, även obetald, ryker hela ersättningen
Har man varit sjuk längre än vad Försäkringskassan tycker är rimligt enligt sina normer blir man av med ersättningen.
Men en politker behöver inte ens vara på plats för att erhålla sin ersättning, kan dessutom få dubbel eller tredubbel ersättning.
Skillnad på skit o pannkaka!!
Den f d justitieministern tillsåg noga att polisen hade alla tänkbara tvångsmedel, filmning, buggning, tele- och dataintrång osv att bevaka alla oss svenskar med när andan faller på. Thomas "Stasi" Bodström såg noga till att undanta advokatkontor - dock icke tidningsredaktioner.
Då skall denne smått djävulusiske Tomte sitta fredad på sitt förb-e advokatkontor och komma undan det hårda tryck han har lagt på resten av alla svenskar i polisstaten. Detta visar att Bodström är bättre lämpad att sälja korv än att bära ansvarsfulla positioner..
Någon sa att han var arrogant. Detta retade hon sig inte på. Nä. Arrogans kan vara sexigt. Men peeping Thomas har aldrig varit arrogant. Den konsten har han aldrig behärskat. Däremot härbärgerar han mängder av ignorans som den där kvinnan har förväxlat. Ignorans, pupulism, osjälvständighet, vårdslöshet och okunnighet i lika delar - det härbärgerar "peeping Thomas" Bodström.
@4:sharpless: - dä k a n kanske ligga nått i dä...
Är man en fritidspolitiker måste man ju ha en extra inkomst. och är man dessutom en fritidsjurist måste man likaså ha en extra inkomst.
Thomas Boström är pojken som aldrig kommer att bli vuxen.
Det är inte så länge som politiker fått betalt för att torgföra och genomföra sin politik. Tidigare var det så att skulle man föra politik så var man tvunge att ha ett annat jobb. Det vill säga att man skulle vara så rik att man hade tid och sitta och besstäma. Nu lever vi i värld där politiker uppenvbarligen politiker kan sköta ett jobb och få betalt för att föra politik. Sofia arkelsten tycker att man kan votera från telefonen . Ja men varför inte riva hela riksdagen så att riksadgsfolket kan sitta och hellt bestäma från soffa eller de jobb nu de tydligen måste utföra. Om det nu är såatt politiker ska ha förankring i arbetslivet , så låter ju det bra , men är inte så bra. För vi mäninskor kan inte vara på två stolar även om det bland de rika och välbergade har skapats en kultir där man kan lyfta arvoden från snart sagt vilka styrelser och jobb som helt utan att vara närvarnde. Lo basen ja vad vart det 40 uppdrag eller 50 uppdrag , ja vad spelar det för roll man kan bara utföra ett jobb . Jag tycker att politikerna skulle följa de regelr de själva satt upp för mäninskor med akassa . Om man inte sitter och söker jobb 8 timmar om dagen så får man inte ersätning från akssan. SÅ är reglerna för vanligt folk varför gäller det inte dom själva . Ja gud vad jag gnäller och är avundsjuk . Kanske men man kan bara var på ett jobb , man kan bara utföra en uppgift . Men man kan ta in stålar från vad som helst om man säger och tror det .
Widar Andersson, som jag tycker är klok på många sätt, skriver att riksdagsarbetet är ungefär 15 timmar i veckan. Det kanske är dags att dra ner antalet ledamöter?
Eftersom rikdagsarbete är ett deltidsjobb skall också lönen sättas därefter´, tycker man.
Hur mycket extraknäck har widar andersson själv.