Beklagar, du hade otur med konjunkturen direkt efter studierna. Det händer.
Annars hade de säkraste alternativen för ett första jobb nog varit:
Danmark (flexicurity och utan Socialdemokratiska LAS)
Norge (olja).
När du sedan har någon typ av fast jobb överhuvudtaget, så är det mycket enklare att söka andra jobb. (Många får hålla på så något år innan de gör något de vill göra. Undvik att fastna! )
>>Problemet är att Universitet och högskolor är väldigt dåliga på att tala ärligt om vad deras utbildning kan användas till på arbetsmarknaden.
Sigh, svenskar är sorgligt naiva i det att vi tror myndigheter och organisationer om gott.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-10-11, 10:09
Bernt har ju bara helt fel. Sverige ÄR ungefär som Danmark, flexisnsecurity, lönepress och ett LAS som läcker som en såll. Vad som motsvarar läget är en ordentlig återställare med väl tilltagen skatteprogression. Till att börja med skall man rösta Rödgrönt 2010. Den svenska medelklassen måste krasst egoistiskt inse att det är i vänster väderstreck solen gryr. Borgerligheten har nu sadlats av Storfinansen enbart, och den har ingenting övers till någonting annat än sig själv..
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 10:18
Myten om LAS som ett slags förbannelse har ju alldeles nyligen smulats sönder av TCO-ekonomerna. Vad rynner borgerlighetens propagandabubbla? Tomt prat och förutfattad mening.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 10:21
Mikael Drakenbergs artikel måste tas för vad den är: en LARMSIGNAL. Vi måste alla vakna upp. Det måste bli ett SLUT på regimens systematiska förnedring av sjuka och arbetslösa. Så här kan vi inte ha det. Vi kan ALLA drabbas. Vi MÅSTE rösta rödgrönt 2010 för att åtminstone ta några steg i riktning tillbaka mot en dräglig livstrygghet.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 10:24
Att systemet skulle leva fram till valet 2010 förefaller minst sagt osannolikt.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-10-11, 10:34
Ingestad, det vore troligare om ekonomer ej betalda av LO höll med... men de kanske är i en komplott? :-)
Att rösta Socialdemokratiskt är annars något jag är nervös för -- (S) och (V) får fler röster ju fler förstörda bidragsberoende vi har i landet.
Har du mer stöd för dina påståenden än dogmatiska utbrott att komma med?
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-10-11, 12:00
Möjligt att jag missade det när jag läste din text, men...har du prövat att söka jobb som inte handlar om det du är utbildad till? Receptionist, steka snabbmat etc? Du tjänar mer än "existensminimum", dina föräldrar måste inte betala för dig, det är inte direkt mentalt krävande arbete med en del dötid där du kan plugga.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-11, 12:08
Hej! Jag tar inget för givet utan ligger i och söker jobb mycket aktivt. Söker inom många olika områden och branscher överallt i Sverige. Brukar se till att få ordentliga ansökningar, personliga brev och CV till varje ansökan. Brukar också lyfta fram att jag kan flytta för att få jobb då jag inte har familj. Sedan finns det ju alltid det som man på engelska kallar för "barriers to employment", dvs hinder för att få arbete. En intressant sociolog, nämligen Ulrich Beck har i boken "Den cosmopolitiska visionen" visat på ett mycket intressant fenomen som vi tyvärr inte diskuterar när det gäller svårigheter att komma in på arbetsmarknaden och bli accepterade i samhället. Han har gjort omfattande forskning på bland annat hur personer som bott utomlands under sin uppväxt behandlas när de sedan flyttar tillbaka till sitt hemland. Han har skrämmande resultat där han visar på ett systematiskt misstänkliggörande och utestängande av människor. Själv har jag bott i Amerika under två perioder i mitt liv, så det kan i mitt fall vara en förklaring, som skulle passa just det som Professor Ulrich Beck beskriver.
Men, jag försöker att vara optimist och håller dörren öppen för massvis med olika möjligheter. Man måste våga "hoppas".
Jag är faktiskt än väldigt trevlig person och dessutom mycket seriös. När jag jobbade för Proffice så var de mycket nöjda och skrev till och med ett mycket positivt rekommendationsbrev när min visstidsanställning var över i juli 2008.
Jag är mycket aktiv med att söka många olika typer av jobb , och jag har även sökt jobb i Danmark i och med att jag bor i Skåne, men de har inte varit intresserade.
Men, det är bara till att kämpa på och vara övertygad om att det blir bra tillslut.
Det finns också många bra jobbdatabaser som jag kan rekommendera tex Monster.com, Monster.com, Idealist.org, Climber.com osv.
Jämför vi med vår omvärld, så hittar man något mycket intressant som våra politiker försöker tala tyst om, nämligen något som heter Entry Level Jobs (dvs ingångslönenivå med riktiga löner). Det tillämpas i Kanada, Amerika, Australien och Storbritannien.
Detta därför att dessa typer av jobb ofta också innehåller förhållningssättet No Experience Needed. Och i vissa fall med tillägget We offer Training. Detta har medfört att många ungdomar har haft mycket lätt att ta steget från utbildning till arbete före och efter examen.
Jag är varken Höger eller Vänster när det gäller politiken , utan håller istället med de som resonerar som så att: Inte Höger - Inte Vänster - Men Framåt. Det har visat sig att det är mycket vanligt inom Generation WE i Nordamerika därför att de har upptäckt att just låsningen vid ideologier har skapat en massa problem istället för att man löst problemen. Det handlar helt enkelt om att kunna strecka ut en hand till den andra sidan och vilja samarbeta istället för att söka konfrontation vilket höger och vänster har en tendens att göra i Sverige.
Sedan tror jag mycket på det här med samverkan mellan utbildning och det omkringliggande samhället. Det finns mycket forskning kring detta tillgängligt. Bland annat en bok som heter "University-Community Partnerships" där författaren visar på lyckade samverkansprojekt som medfört att de utbildade står bättre rustade vid examensdagen.
Men, i Sverige så är den Akademiska friheten som en HELIG KO, dvs den får inte röras eller ifrågasättas. Detta för således med sig att studenterna och de nyutexaminerade får ta en stor smäll den dag de märker att de inte får jobb på grund av utbildningens dåliga förankring till arbetsmarknaden och näringslivet.
Själv är jag som sagt inte låte till att söka bara sådant som har med min utbildning att göra utan söker väldigt brett. Jag är inte dum om någon tror det. Att se ned på andra människor lönar sig aldrig utan det gäller att människor håller ihop.
Vi kan alla lära väldigt mycket av Barack Obama och Joe Biden när det gäller just viljan att samarbeta över gränserna. Vi måste börja inse att vi lever i en global värld och att hat och Anti-Amerikanism inte för världen framåt. Visst, Amerika har sina stora problem med så många som står utanför tex sjukförsäkringssystemet. Men, det berättigar inte till hat tycker jag.
Själv är jag öppen och tolerant och mina studier i statsvetenskap, freds- och konfliktvetenskap och Omvärldsanalys har gett väldigt mycket vad gäller att se saker från ett nytt perspektiv. Här ingick bland annat antropologi, sociologi och socialantropologi där vi fick lära oss om hur man ser på saker och ting utifrån andra länders och kulturers perspektiv. Vi hade tex en Professor som kom in och föreläste om Asiatiska värderingar, så vi fick ett helt nytt perspektiv på saker och ting än att bara se saker ifrån Amerikanskt eller Europeiskt perspektiv.
Så snälla vänliga människor , sluta slå på varandra. Det handlar i grund och botten om "Common Decency". Det handlar om att förstå så enkla saker som strukturomvandlingar som sker helt naturligt i ett samhälle i en globaliserad värld. Här behöver utbildningarna uppenbart anpassas efter just dessa strukturomvandlingar så att studenterna blir anställningsbara.
Således har jag mycket att erbjuda samhället vad gäller kompetens och kunskaper. Så nu skall jag jaga vidare på arbetsmarknaden, för jag är inte den som tror på att man skall leva på bidrag utan jag söker jobb mycket aktivt.
Ha det gott alla goda medmänniskor. Vi måste sluta med ideologisk smutskastning eftersom det bara är att kränka
varandra på ett ovärdigt sätt. Det går att lyfta saker och ting bortom ideologi och ändå finna fungerande lösningar för ett långsiktigt hållbart samhälle.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-10-11, 14:13
Din idoghet och nogrannhet är ju höjd över varje tvivel. Att du orkar! Jag skulle anställa en sån arbetsmyta på direkten. Helig ko? Varför inte. Själv läste jag vad som intresserade mig på universitetet, filosofi och nationalekonomi, och på det blev jag postarbetare. Ingen olycka. Jag trivdes med jobbet. Varför inte söka jobb på på posten? För övrigt motsäger du dig själv, först skriar du i himlans sky, sen förklarar du ditt saktmod. Hur ska vi ha det? Ett intellektuellt jobb är nog ingenting för dig.
.
Jag hänvisade dogmatiskt till TCO-ekonomerna. Dogmatisk som jag är ifrågasatte jag den gängse bilden av Danmark. Dogmatiskt i motsats till Berndt har jag brutit ut i bestämt politiskt ställningstagande med helhetsperspektiv. Vad var #6 om inte just ett dogmatiskt utbrott. Jag har skrivit ett par artiklar om ekonomiska ämnen. Läs dem. :oD
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 16:34
Posten, var det. Mikael Drakenberg skulle bli en idealisk Vx = värdeexpedient. Det var ett jobb jag själv aldrig klarade. Det kräver flit och noggrannhet mer än något annat.Jag blev bara överpostiljon = snäppet under. Hälsa från mig.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 16:43
Lider med artikelförfattaren och har själv varit i en liknande situation dock pga arbetsskada....Sök in på en kurs på ett Norsk universitet så du kommer igång och blir uppdaterad på förhållanden där...dvs mitt råd är flytta från detta landet till vårt grannland i väst.
Lycka till och glöm inte att du skapar ditt eget liv oavsett vad andra försöker få dig att tro
Permalänk | Anmäl
Göran, 2009-10-11, 16:58
Spinner vidare... Drakenberg agiterar och tonar ner samtidigt, "det är bara att knoga på". Det är virrigt. Opålitligt. Passar inte på högre befattning. Personlighetstypen framgår: monoman, pedantisk, outtröttlig. Den perfekte värdeexpedienten. Lycka till.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 17:10
"Sök in på en kurs på ett Norsk universitet så du kommer igång"... besynnerligt råd. Börja om från början med studieskuld och allt? Söka jobb på norgeposten verkar lönsammare. Man kommer i gång på Posten, det kan jag garantera.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-11, 17:13
Själv har jag faktiskt aldrig fått något av alla de jobb jag sökt på annons. Däremot har det hänt att spontanansökning fungerat, eller att någon lagt ut en annons sedan hörde av sig och hade plats för en till.
Problemet är ju det att om man lägger ut en annons får man femtioelva ansökningar från både kvalificerade och okvalificerade, och det har man inte tid och lust till att gå igenom.
Men varför skulle inte arbetsförmedlingen kunna ägna sig mer åt matchning i stället för en massa coachingtrams?
Om en företagare vill ha förslag på fem kvalificerade personer som uppfyller vissa krav istället för att lägga ut en annons, så borde af kunna erbjuda det. Men så verkar inte vara fallet idag.
Permalänk | Anmäl
Kristian, 2009-10-11, 18:40
Drakenberg, skruva upp ditt budskap några varv till så ska du se att TV-sofforna och andra snart hör av sig. Tänk, en egen kolumn i någon av stormedia (Metro)! Så blir du egenföretagare på den dysfunktionella arbetsmarknaden och gnället blir till reda pengar.
Katching!
Permalänk | Anmäl
NN, 2009-10-11, 20:17
RE: #4 Peter Ingestad, 2009-10-11, 11:24
Jättebra! Då får han gå en fiiin svetsarkurs eller kanske komvux. Kanon!
Problemet är att han sitter fast i strukturtrsäker som väsnstersörjan skapade. Inte f-n blir det bättre med ohlyckan & C:O, säkert sämre!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-11, 22:17
Lustigt hur man skar ner som tusan på platser till läkarutbildningen för X antal år sedan då man var rädd för att vi skulle ha många utbildade läkare. Idag har vi i princip massarbetslöshet hos samhällsvetarna.
Våra samhällsvetare som är oerhört kompetenta och skulle om det fanns en arbetsmarknad för dem kunna vara med och skapa ett bättre samhälle för alla. Tyvärr så är det pengar som styr och Aktiebolagslagen är inte intresserad av ett bättre samhälle för alla. Bara för sina aktieägare.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-10-11, 22:43
Ditt inlägg gör mig lite konfunderad när jag läser det noga. Dina CSN-veckor tog slut i början på 2000-talet (efter 5 års studier ?) och Du tog ut examen 2006 med statskunskap som huvudämne. Det verkar som om Du har tillbringat cirka 10 år på universitetet innan examen. Inte så förtroendeingivande för en arbetsgivare kanske. Jag trodde inte sådana överliggare på universitetet fanns längre.
Med den uppförsbacken kanske det vore att rekommendera att du använder dina akademiska kunskaper i omvärldsanalys för att ta reda på hur du skall ta dig in på arbetsmarknaden. , var dina potentiella arbetsgivare finns, vilken kompetens de efterfrågar nu och i framtiden och hur du bäst skall kunna marknadsföra dig mot dem.
Att skicka 3000 ansökningar är ju ambitiöst men det kanske ger bättre utdelning att skicka 300 till rätt ställen med rätt innehåll som spontanansökningar? Feedbacken från 3000 ansökningar kanske innehåller något av intresse att analysera för dig? Kanske gratis arbete något år eller halvår med relevant innehåll på någon frivilligorganisation kan ge värdefullt tillskott till cv- n? Kanske läge att emigrera till Storbrittanien med dina gissningsvis eminenta kunskaper i engelska och deras tillgång på entry-level-jobs?
Och om nu dina pensionerade föräldrar håller dig vid liv genom att betala mat och husrum förstår jag inte varför du inte skulle kunna ha råd att läsa på universitet om det nu skulle vara någon kurs som fattas för att du skall ha bättre chans på arbetsmarknaden.
Kåravgiften försvinner ju , kurslitteratur kan köpas begagnad eller lånas på bibliotek - så extrakostnaden utöver att klara livhanken är rätt försumbar.
Lycka till i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-10-12, 09:10
Det var ju ovanligt kreativt av en arbetssökande att hitta förklaringsmodeller till sin egen situation men anti-amerikanism... ? Ska vi verkligen tro att du framstår som amerikan som försöker hitta jobb i Sverige och får nobben på grund av det?
Om du har tid och engagemang så jobba på ditt språk. Det blir fel att använda stora bokstäver här och var när du skriver på svenska. Dessutom bör du kunna skilja på 'en' och 'än' samt 'strecka' och 'sträcka'. Det ser oerhört illa ut om du har sådana stavfel i ansökningshandlingar.
Permalänk | Anmäl
deron, 2009-10-12, 09:33
Tillägg : Det du nämner om Entry level jobs betyder i Storbritannien en lön på £5.80, alltså 928 pund per månad för heltidsarbete. Den lönen kan du inte ha ett eget boende och försörja dig själv på, därav alla council estates och lägenheter som delas på 3-4 personer. Motsvarande enklare jobb i Sverige betalar betydligt bättre. Jag tycker inte löner som är lägre än existensminimum är något att eftersträva för Sverige.
Hur mycket har du jobbat förresten?
Jag tror att många arbetsgivare slänger ansökningarna i papperskorgen direkt om de kommer från en som pluggat i åratal men aldrig jobbat. Jag är övertygad om att arbetserfarenhet väger tyngre än studier så det kan vara värt att framhålla tidigare jobb istället för att visa uppp studieresultat.
Permalänk | Anmäl
deron, 2009-10-12, 09:54
RE: #17 Daniel, 2009-10-11, 23:43
Aktiebolagen ska vara intresserade av att tjäna pengar, aktiebolag är kommersiella företeelser för riskspridande av ägande. Sedan ska aktiebolagen förhålla sig inom de lagar, regler etc som finns i samhället. Att det utexas för många samhällsvetare är närmast statens ansvar (vänstern har väl ansvaret för artikelförfattarens situation). Dessutom har du ett ansvar själv för vad du vill göra av ditt liv. Vill du utbilda dig för arbetslöshet? Kan du få en vinkling/ extra utbildning som gör dig intressant i ett bredare sammanhang?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-12, 11:31
Hej! Tack för alla kommentarer. Det handlar inte om att vara bitter. Syftet är snarare att lyfta fram problemet med övergången mellan högre utbildning och arbetsmarknad. Här måste givetvis var och en ta sitt eget ansvar vid val av studier och ämnen. Men, sedan finns det ett problem med universitetens och högskolornas kataloger. Där saknas relevant information om anställningsbarhet. Det gäller givetvis inte alla universitet och högskolor , utan det gäller vissa universitet och högskolor. Syftet med min artikel var inte att gnälla utan att försöka få igång en diskussion hur man bäst för jobba för att underlätta anställningsbarheten på de utbildningar som har dålig eller ingen koppling alls till näringslivet och arbetsmarknaden. Att ägna sig åt påhopp som en del av er gör är inte konstruktivt.
Det är viktigt att kunna diskutera högre utbildning och anställningsbarhet utan att man blir utsatt för personliga eller ideologiskt motiverade eller omotiverade påhopp.
Tittar vi runt omkring i världen så ser det helt annorlunda ut. Tex i Kanada där de har en fungerande samverkan mellan den högre utbildningen och de federala myndigheterna. Tex deras Federal Student Workers Experience Program, som underlättar övergången mellan utbildning och arbetsmarknad. Detta görs genom att det ges stora möjligheter att få kvalificerad arbetslivserfarenhet inom sitt område genom att utbildningsprogrammet kopplas ihop med vad som behövs och efterfrågas hos federala och nationella myndigheter.
Således betackar jag mig för de av er som sysslar med personangrepp och smutskastning.
Själv så ligger jag i aktivt och söker jobb och gör det riktigt ordentligt, samtidigt som jag nu går en handläggarutbildning av hög kvalitet där man får all den juridiska kompetens man behöver för att kunna jobba som handläggare inom statlig eller kommunal förvaltning. Detta därför att man räknar med att många som nu jobbar som handläggare är i slutet av sin karriär och när dessa går i pension, så kommer det därför att behövas nya yngre handläggare.
Sedan blir det eventuellt någon satsning på någon yrkesutbildning för att göra mig ännu mer anställningsbar. Det gäller bara att kontrollera noga vad det är som efterfrågas på arbetsmarknaden så man inte gör någon felsatsning.
Det var någon här ovan som undrade om jag har jobbat något. Jo, det har jag faktiskt. Jag jobbade inom bemanningsbranschen för Proffice Sverige AB som konsult inom statlig verksamhet. Jobbade i 5 månader som konsult ute på Skatteverket i Trelleborg, Lund, Helsingborg och nu senast i Stockholm, men där har de gjort stora nedskärningar så de har inte haft behov av inhyrd personal längre. När man som jag och många andra jobbat på visstidsanställning så har man inte samma rättigheter vad gäller A-Kassa som andra som blir arbetslösa. Dessa regler verkar vara svåra att ändra på trots att bemanningsbranschen blir allt större och växer snabbt.
Så ni som ägnar er åt smutskastning av andra människor sök er till någon annan plats på nätet.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-10-12, 13:39
Har inte läst alla inlägg men din artikel gör mig lite nedstämd. Finns det verkligen inget oprövat alternativ?
Finns det t ex inga igångsättningsbidrag för att starta en firma? Är inte det en bra ide i bästa fall slutet på lågkonjunkturen?
Du måste förstås ha någon liten bra affärsidé. Lycka till med jobb!
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-12, 14:09
Du får hoppas att Du får förmånen att bli sjuk.
Jag läste just att Socialförsäkringsministerna satsar massor på att alla sjuka människor ska kunna få ett jobb.
Nästa år siktar hon visst på att sätta 50 000 sjuka personer i arbete.
En fantastisk insiktsfull människa, hon ministern, det måste jag säga.
Så bli lite sjuk Du, då ska Du se att det ordnar sig!
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-14, 17:42
Forslaget om avregistrering ar intressant. Det finns faktiskt de som ar helt utanfor samhallet. For visst ar det galet att nagon som varken har bostad e, jobb, a-kassa eller forsorjningsstod sk ha samma plikt att betala av csn..absurdt av det enkla skalet att pengarna inte finns.
Ar sjalv i den situationen, har traffat andra i samma.
Nar csn val far tag pa oss tror de att vi ljuger, for ingen lever val UTAN pengar? Jo. nastan iallafall. Har klarat mig pa under tiotusen svenska per ar i flera ar nu.
Sa trots min egna situation har tanken aldrig slagit mig att man skulle kunna avregistreras, och att det skulle kunna finnas lagligt stod for det. Kanske har jag for lite tro pa samhallet for att foresla nagot sadant.
Bra forslag Daniel. Hoppas i fortsattningen dina forslag till losningar blir lyssnade pa, istallet for som har dar alla verkat ge sig pa att jobb minsann finns pa posten etc. (de okvalificerade jobben ar inte alls sa latta att fa, helt enkelt for att det inte finns sa manga lediga, jag vet, det ar tyvarr min yrkeskategori)
Men att flytta utomlands ar nog inte sa dum ide for dig.
Hoppas du far jobb snart.
Permalänk | Anmäl
A, 2009-10-16, 13:38
herregud, fick Mikael Drakenberg till Daniel i mitt huvud. Mikael ska det vara forstas. Kortslutning.
Permalänk | Anmäl
A, 2009-10-16, 13:43
Drakenberg, du, liksom många andra, är drabbad av ekonomiseringen av samhället. Många samhällsvetenskapliga utbildningar är inte skapade för att direkt generera ekonomiskt vinst. I en kapitalistiskt krass syn innebär det att utbildningarna är ´värdelösa. Med ett samhälle som bara ser till att tjäna pengar och maximera vinst blir det svårt att ta till vara på andra aspekter. Vi måste därför se till att det blir en ny politik sopm slutar med att ekonomisera allt och se till hur människor faktiskt mår i samhället. Likaså måste via använda alla våra samhällsvetare och utreda alla instanser av samhället på regelbunden basis. Det skapar kanske inte mer pengar i någons plånbok, men det ger ett samhälle där folk kommer trivas bättre och ges större möjligheter till lycka,
Permalänk | Anmäl
inte längre, 2009-10-19, 07:57
Jag känner igen allt du skriver om fast jag är ca 30 år äldre än du och råkade ut för detta på 90-talet och framåt. Tyvärr har vi skapat ett samhälle, där inte alla får plats. I mitt fall drabbade det inte bara mig utan också mina minderåriga barn.
Var glad om du inte har barn. Och det enda jag kan råda dig till är att fortsätta studera och bli professor i Lund eller Uppsala. Sedan har du ditt på det torra resten av livet. Under tiden får du ta alla påhopp du kan få. Eller flytta till Stockholm. Där är arbetsmarknaden bättre än i Skåne.
För min egen del har detta löst sig genom att f-kassan helt enkelt tvångspensionerade mig när jag hade fyllt 60. Så nu har jag en låg pension med mer skatt än för arbetande.
Men du har ju åtminstone halva livet framför dig. Så ge inte upp!
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-22, 08:26
Hej!
Tack för alla svar. Men, det gäller givetvis bara de personer som kommit med vänliga svar.
Det gäller att vara kreativ här i livet och komma på nya sätt att utveckla sina färdigheter. Helt enkelt att fundera på vad man är bra på och kanske satsa på det. Sedan måste man givetvis vara medveten om det här med strukturomvandlingar som kommer naturligt med jämna mellanrum.
Själv tror jag mycket på det här med att förändra innehållet i utbildningar så de blir mer användbara ute i det som man kallar för verkligheten. Tex kan man se över innehållet i alla dessa teoretiska program eftersom vi klart och tydligt kan se att dessa program så som de ser ut idag inte förbereder studenterna för verkligheten efter examen. Sedan kan det vara så att innehållet i dessa utbildningsprogram också gör det svårt för dem att hitta extrajobb under sin utbildning beroende på vad som efterfrågas på arbetsmarknaden.
Likaså tror jag att det vore bra om man etablerade en sida här på nätet där man bevakar vilka "skills/färdigheter" som är gångbara och vad som inte är gångbart. Detta i relation till att EU skall ha någon typ av konferens under Sveriges ordförandeskapsperiod där man diskuterar just "New skills for new jobs".
Hur detta rent praktiskt skulle kunna gå till kan ju diskuteras. För alla skulle få mycket hjälp om sådan här bra information synliggörs.
Sedan kan man också förändra och göra det enklare för studenter att byta utbildningsprogram under sina studier om man upptäcker att ens utbildning antagligen inte kommer att göra en anställningsbar.
Sedan gäller det att jobba mycket mer med samverkan av olika slag. Här finns faktiskt spännande exempel från utlandet som vi inte skall nedvärdera. Jag tänker tex på det som på engelska brukar benämnas University-Community Partnerships, och som fungerar mycket bra och som har utvärderats och forskats mycket kring. Det finns en hel bok om det här som heter just: University-Community Partnerships. Jag har läst den boken och där finns en hel del användbart.
Problemet i Sverige är dock att många lärare och övrig personal vid universitet och högskolor inte vill lyssna och lära sig något. De är så fast i elfenbenstornet, dvs den akademiska friheten. De är inte det minsta intresserade av det här med anställningsbarheten och hur detta faktiskt utvecklas genom olika former av samverkan.
Så jag har massvis med idéer på lager och hoppas bara att någon vill lyssna. Nu verkar det dock som det börjar röra på sig på ett ställe. Malmö Högskola har satsat på en pionjärgrupp som diskuterar ingående hur samverkan kan se ut och jag blev inbjuden av dem. Där diskutera vi tillsammans med olika samverkanspartners och nu har det också skrivits en kursplan med fokus just på det här med service. Detta eftersom service och tjänster blir allt viktigare. Syftet är att studenter som genomfört minimum 90hp skall kunna komma ut i olika samverkansprojekt bland de samverkanspartners som finns i Malmöområdet.
Förhoppningsvis blir den här modellen framgångsrik och får fler att följa efter.
Sedan diskuteras det en hel del inom hela öresundsregionen kring det här med entreprenörskap som en del av utbildningen.
I Malmö har man än så länge bara kursen Entrepreneurship and social change. Tyvärr ej på svenska ännu.
I Lund har man kommit längre där finns en hel entreprenörsutbildning ända upp till mastersexamen. Denna utbildning är utvärderad och har fått mycket gott vitsord av internationella utvärderare från england.
Så jag ser en del positiva tecken på att det eventuellt kan börja röra på sig ordentligt.
Dessutom är vi nu några tidigare studenter inom Omvärldsanalys som startat vår egen lilla Omvärldsanalytiska grupp. Håller nu på att bestämma oss för hur det skall vara organiserat, dvs organisationsform. Sedan återstår mycket arbete med att bestämma vilka vi skall rikta in oss på som kundgrupper, och mycket annat spännande. Så saker och ting ser ut att ljusna ordentligt tycker jag.
Vi har i dagarna knutit upp en lärare i omvärldsanalys till vår lilla grupp så han fungerar som lite av rådgivare och vi som bollplank för nya kurser i omvärldsanalys. Dessutom har vi knutit kontakt med en person på Sydsvenska Handelskammaren som jobbar med Omvärldsanalys.
Vi kom på hela den här idén efter att ha suttit hemma hos varandra och funderat på vad vi kan göra i dessa kristider och hur vi kan använda våra nyförvärvade kunskaper i Omvärldsanalys. Då växte det fram tankar kring att kanske starta en tankesmedja i Omvärldsanalys. Detta efter att vi sökt av området Omvärldsanalys för att se vad som görs inom området och fann att det händer jättemycket, eftersom alltfler använder sig av Omvärldsanalys inom både offentlig och privat sektor.
Så allt ser ut till att lösa sig till det bästa. Dessutom håller jag själv på med en handläggarutbildning inom det juridiska området för att bredda min kompetens. Vi ser nämligen att många av de handläggare som jobbar idag tyvärr inte har den juridiska kompetens som behövs för att ta rätt beslut. Många skandaler i våra kommuner har inträffat just därför att handläggare har saknat juridisk kompetens då många kommer direkt från gymnasiet där juridik inte har ingått i utbildningen.
Juridisk kompetens har vi också nytta av inom vår nystartade Omvärldsanalytiska grupp, så det gäller hela tiden att utveckla sig själv och ta stort eget ansvar.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-10-22, 20:34
Har stor sympati för din situation Mikael, hoppas verkligen att det löser sig snart! Jag hade nog själv kunnat vara i den situationen om jag inte haft ren tur och fick ett jobb ganska tidigt.
Men läser jag dig rätt om du verkligen menar att man bör kunna bli förtidspensionerad för att man inte hittar något jobb?
När det gäller högskolorna så ska man inte lyssna för mycket på deras reklam om arbetsmarknad efter utbildningen. Inte för att de vill sina studenter illa (vilket #1 antyder), utan för att högskolorna är beroende av studenter för sin finansiering, vilket gör att man gärna tar i lite i sina reklambudskap. Traditionellt sett är inte högskoleutbildningar i Sverige speciellt yrkesinriktade. Det behöver de ju inte vara heller, men ibland låtsas man som det tyvärr.
Som sagt, lycka till!
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-10-23, 11:38
Hej Mikael,
Jag läser din artikel och kommentarerna med stort intresse. Visserligen förstår jag inte alla resonemang och har lite svårt att sluta mig till vad din tes egentligen är. Men jag håller med om att svenska universitetsutbildningar ofta är sorgligt dåligt anpassade för arbetsmarknaden.
Vi har tyvärr också en ganska välutbredd övertro på högre utbildning som garanti för arbete. Och den generation som jag själv tillhör (70-talister å framåt) har om jag får tro mina egna observationer drabbats hårt av detta.
Jag tycker du har rätt i att världen är i en synnerligen omfattande förändring och i den hamnar många examina utanför det som efterfrågas. Anställningsbarhet verkar ha väldigt lite med utbildning att göra. Är det dåligt? Jag är inte så säker. En del av problemet är att många av oss likställer utbildning med kunskap.
Idag är utbildning tillgänglig överallt. Fri. I sverige har vi fri universitetsutbildning - det är stort. Det fokus på examen och vilken skola den utfärdats av är i många avseenden egalt idag - utom i extrema fall och för ett fåtal skolor.
Jag är av den fast övertygelsen att detta varken är av ondo eller övergående. Det är en naturlig utveckling och konsekvens av informationssamhället.
Svenska skolor behöver lära ut helt andra färdigheter. Självkännedom, kommunikation, empati.
Jag har varit i en situation som liknar det du beskriver. Det är en fruktansvärd och förstörande tillvaro. I den fungerar systemet inte alls. Det äter upp många kloka, duktiga och produktiva människor. Hur löser vi detta? Jag har inget bra svar. Men såklart är det inte förtidspension. Tankesmedja låter utmärkt. Starta ett företag. Det gjorde jag för åtta år sedan när jag återvände till sverige efter tre år utomlands. Det gav ingen inkomst som gick att leva på. Men det gav mig kontakter och erfarenhet. Din egen lyckas smed är inte ett ordstäv som jag egentligen gillar. Men när inga andra medel står till buds så är det bättre än passivitet.
För din egen del. För att du ska hitta nåt som funkar. Men sen. Så instämmer jag. Vi behöver ändra på en massa saker. Ett exempel är den övertro på utbildning som vi fortfarande pådyvlar våra gymnasister. En annan sak är den känsla att vi "ska få" ett jobb. Att vi bara följer en snitslad bana. Förutbestämd. Istället bör man uppmuntra oberoende tänkande och idéer som främjar att individerna letar och finner sin plats i samhället av egen vilja och motivation. Löpande-band-tänket funkar inte.
Slutligen. Jag känner för dig Mikael, och jag hoppas du inte misströstar fullständigt. Trots det finner jag det en smula märkligt att du efter 3000 jobbansökningar inte fått napp (mer än möjligen Proffice). Det får mig att tänka; vad är det han inte säger? Kallas du till intervju? Är det därefter du får avslag? Om du inte ens får intervjuer så behöver du ändra något i din metod. Allvarligt. Jag gjorde så under en period. Igenomjobbat CV, välformulerat brev, frimärke, brevlåda. Det räcker inte. Jag säger det igen. Det räcker inte.
Gör ett spektakel. Ring. Dyk upp. Skapa ett jobb. En uppgift. Gör den bra, be att få presentera den.
Och framför allt. Det som de inte lär ut i skolan. Tro på dig själv!
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-11-10, 21:08
Det får många att känna sig förnedrade och livegna i alla fall! /Hasse
Permalänk | Anmäl
Hasse Sukis, 2009-11-13, 20:11
Ang signaturen Kristians inlägg om Arbetsförmedlingen:
Arbetsgivare kan kostnadsfritt få förslag på arbetssökande efter önskemål. Dessa kandidater har redan visat sina betyg och intyg för arbetsförmedlaren som noterar detta i systemet. Arbetsgivare kan även få tillträde till AFs stora databas med arbetssökande och söka kandidater själva. Detta är också kostnadsfritt.
Tyvärr har AF missat att marknadsföra tjänsterna. Istället har allehanda rekryteringsföretag vuxit upp som svampar ur jorden och tar rejält betalt för samma tjänster. De krånglar dessutom till verksamheten ytterligare. De matchar inte sökande och lediga platser heller, som Kristian föreslår att AF ska göra, utan annonserar ut tjänsterna igen, varpå kandidaterna får söka tjänsten på nytt, trots att han/hon redan lagt in alla sina uppgifter i rekryteringsfirmans databas....
Det finns mycket att säga om att rekryteringsföretagen tagit över arbetsmarknaden. Det tråkigaste är väl att AF, som vi alla skattefinansierar, erbjuder bra avgiftsfria tjänster som arbetsgivarna missat.
Om du som läser det här behöver anställa någon - prova AF. Där kan du själv ange önskade krav och välja bland 150000 sökande som redan fått identitet och betyg granskade.
Permalänk | Anmäl
P-A Solna, 2010-01-29, 09:08
As a global brand, SKECHERS Direct sales network all over Canada, Britain, France and other 12 countries
shape ups
gucci online shop
mbt shoes women
handbags online
Permalänk | Anmäl
skechers, 2010-08-07, 07:41
Ja det finns många bannlysta i dagens Sverige.
Permalänk | Anmäl
Maj-Britt HAGMAN, 2011-03-02, 15:16
36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Beklagar, du hade otur med konjunkturen direkt efter studierna. Det händer.
Annars hade de säkraste alternativen för ett första jobb nog varit:
Danmark (flexicurity och utan Socialdemokratiska LAS)
Norge (olja).
När du sedan har någon typ av fast jobb överhuvudtaget, så är det mycket enklare att söka andra jobb. (Många får hålla på så något år innan de gör något de vill göra. Undvik att fastna! )
>>Problemet är att Universitet och högskolor är väldigt dåliga på att tala ärligt om vad deras utbildning kan användas till på arbetsmarknaden.
Sigh, svenskar är sorgligt naiva i det att vi tror myndigheter och organisationer om gott.
Bernt har ju bara helt fel. Sverige ÄR ungefär som Danmark, flexisnsecurity, lönepress och ett LAS som läcker som en såll. Vad som motsvarar läget är en ordentlig återställare med väl tilltagen skatteprogression. Till att börja med skall man rösta Rödgrönt 2010. Den svenska medelklassen måste krasst egoistiskt inse att det är i vänster väderstreck solen gryr. Borgerligheten har nu sadlats av Storfinansen enbart, och den har ingenting övers till någonting annat än sig själv..
Myten om LAS som ett slags förbannelse har ju alldeles nyligen smulats sönder av TCO-ekonomerna. Vad rynner borgerlighetens propagandabubbla? Tomt prat och förutfattad mening.
Mikael Drakenbergs artikel måste tas för vad den är: en LARMSIGNAL. Vi måste alla vakna upp. Det måste bli ett SLUT på regimens systematiska förnedring av sjuka och arbetslösa. Så här kan vi inte ha det. Vi kan ALLA drabbas. Vi MÅSTE rösta rödgrönt 2010 för att åtminstone ta några steg i riktning tillbaka mot en dräglig livstrygghet.
Att systemet skulle leva fram till valet 2010 förefaller minst sagt osannolikt.
Ingestad, det vore troligare om ekonomer ej betalda av LO höll med... men de kanske är i en komplott? :-)
Att rösta Socialdemokratiskt är annars något jag är nervös för -- (S) och (V) får fler röster ju fler förstörda bidragsberoende vi har i landet.
Har du mer stöd för dina påståenden än dogmatiska utbrott att komma med?
Möjligt att jag missade det när jag läste din text, men...har du prövat att söka jobb som inte handlar om det du är utbildad till? Receptionist, steka snabbmat etc? Du tjänar mer än "existensminimum", dina föräldrar måste inte betala för dig, det är inte direkt mentalt krävande arbete med en del dötid där du kan plugga.
Hej! Jag tar inget för givet utan ligger i och söker jobb mycket aktivt. Söker inom många olika områden och branscher överallt i Sverige. Brukar se till att få ordentliga ansökningar, personliga brev och CV till varje ansökan. Brukar också lyfta fram att jag kan flytta för att få jobb då jag inte har familj. Sedan finns det ju alltid det som man på engelska kallar för "barriers to employment", dvs hinder för att få arbete. En intressant sociolog, nämligen Ulrich Beck har i boken "Den cosmopolitiska visionen" visat på ett mycket intressant fenomen som vi tyvärr inte diskuterar när det gäller svårigheter att komma in på arbetsmarknaden och bli accepterade i samhället. Han har gjort omfattande forskning på bland annat hur personer som bott utomlands under sin uppväxt behandlas när de sedan flyttar tillbaka till sitt hemland. Han har skrämmande resultat där han visar på ett systematiskt misstänkliggörande och utestängande av människor. Själv har jag bott i Amerika under två perioder i mitt liv, så det kan i mitt fall vara en förklaring, som skulle passa just det som Professor Ulrich Beck beskriver.
Men, jag försöker att vara optimist och håller dörren öppen för massvis med olika möjligheter. Man måste våga "hoppas".
Jag är faktiskt än väldigt trevlig person och dessutom mycket seriös. När jag jobbade för Proffice så var de mycket nöjda och skrev till och med ett mycket positivt rekommendationsbrev när min visstidsanställning var över i juli 2008.
Jag är mycket aktiv med att söka många olika typer av jobb , och jag har även sökt jobb i Danmark i och med att jag bor i Skåne, men de har inte varit intresserade.
Men, det är bara till att kämpa på och vara övertygad om att det blir bra tillslut.
Det finns också många bra jobbdatabaser som jag kan rekommendera tex Monster.com, Monster.com, Idealist.org, Climber.com osv.
Jämför vi med vår omvärld, så hittar man något mycket intressant som våra politiker försöker tala tyst om, nämligen något som heter Entry Level Jobs (dvs ingångslönenivå med riktiga löner). Det tillämpas i Kanada, Amerika, Australien och Storbritannien.
Detta därför att dessa typer av jobb ofta också innehåller förhållningssättet No Experience Needed. Och i vissa fall med tillägget We offer Training. Detta har medfört att många ungdomar har haft mycket lätt att ta steget från utbildning till arbete före och efter examen.
Jag är varken Höger eller Vänster när det gäller politiken , utan håller istället med de som resonerar som så att: Inte Höger - Inte Vänster - Men Framåt. Det har visat sig att det är mycket vanligt inom Generation WE i Nordamerika därför att de har upptäckt att just låsningen vid ideologier har skapat en massa problem istället för att man löst problemen. Det handlar helt enkelt om att kunna strecka ut en hand till den andra sidan och vilja samarbeta istället för att söka konfrontation vilket höger och vänster har en tendens att göra i Sverige.
Sedan tror jag mycket på det här med samverkan mellan utbildning och det omkringliggande samhället. Det finns mycket forskning kring detta tillgängligt. Bland annat en bok som heter "University-Community Partnerships" där författaren visar på lyckade samverkansprojekt som medfört att de utbildade står bättre rustade vid examensdagen.
Men, i Sverige så är den Akademiska friheten som en HELIG KO, dvs den får inte röras eller ifrågasättas. Detta för således med sig att studenterna och de nyutexaminerade får ta en stor smäll den dag de märker att de inte får jobb på grund av utbildningens dåliga förankring till arbetsmarknaden och näringslivet.
Själv är jag som sagt inte låte till att söka bara sådant som har med min utbildning att göra utan söker väldigt brett. Jag är inte dum om någon tror det. Att se ned på andra människor lönar sig aldrig utan det gäller att människor håller ihop.
Vi kan alla lära väldigt mycket av Barack Obama och Joe Biden när det gäller just viljan att samarbeta över gränserna. Vi måste börja inse att vi lever i en global värld och att hat och Anti-Amerikanism inte för världen framåt. Visst, Amerika har sina stora problem med så många som står utanför tex sjukförsäkringssystemet. Men, det berättigar inte till hat tycker jag.
Själv är jag öppen och tolerant och mina studier i statsvetenskap, freds- och konfliktvetenskap och Omvärldsanalys har gett väldigt mycket vad gäller att se saker från ett nytt perspektiv. Här ingick bland annat antropologi, sociologi och socialantropologi där vi fick lära oss om hur man ser på saker och ting utifrån andra länders och kulturers perspektiv. Vi hade tex en Professor som kom in och föreläste om Asiatiska värderingar, så vi fick ett helt nytt perspektiv på saker och ting än att bara se saker ifrån Amerikanskt eller Europeiskt perspektiv.
Så snälla vänliga människor , sluta slå på varandra. Det handlar i grund och botten om "Common Decency". Det handlar om att förstå så enkla saker som strukturomvandlingar som sker helt naturligt i ett samhälle i en globaliserad värld. Här behöver utbildningarna uppenbart anpassas efter just dessa strukturomvandlingar så att studenterna blir anställningsbara.
Således har jag mycket att erbjuda samhället vad gäller kompetens och kunskaper. Så nu skall jag jaga vidare på arbetsmarknaden, för jag är inte den som tror på att man skall leva på bidrag utan jag söker jobb mycket aktivt.
Ha det gott alla goda medmänniskor. Vi måste sluta med ideologisk smutskastning eftersom det bara är att kränka
varandra på ett ovärdigt sätt. Det går att lyfta saker och ting bortom ideologi och ändå finna fungerande lösningar för ett långsiktigt hållbart samhälle.
Din idoghet och nogrannhet är ju höjd över varje tvivel. Att du orkar! Jag skulle anställa en sån arbetsmyta på direkten. Helig ko? Varför inte. Själv läste jag vad som intresserade mig på universitetet, filosofi och nationalekonomi, och på det blev jag postarbetare. Ingen olycka. Jag trivdes med jobbet. Varför inte söka jobb på på posten? För övrigt motsäger du dig själv, först skriar du i himlans sky, sen förklarar du ditt saktmod. Hur ska vi ha det? Ett intellektuellt jobb är nog ingenting för dig.
.
Jag hänvisade dogmatiskt till TCO-ekonomerna. Dogmatisk som jag är ifrågasatte jag den gängse bilden av Danmark. Dogmatiskt i motsats till Berndt har jag brutit ut i bestämt politiskt ställningstagande med helhetsperspektiv. Vad var #6 om inte just ett dogmatiskt utbrott. Jag har skrivit ett par artiklar om ekonomiska ämnen. Läs dem. :oD
Posten, var det. Mikael Drakenberg skulle bli en idealisk Vx = värdeexpedient. Det var ett jobb jag själv aldrig klarade. Det kräver flit och noggrannhet mer än något annat.Jag blev bara överpostiljon = snäppet under. Hälsa från mig.
Lider med artikelförfattaren och har själv varit i en liknande situation dock pga arbetsskada....Sök in på en kurs på ett Norsk universitet så du kommer igång och blir uppdaterad på förhållanden där...dvs mitt råd är flytta från detta landet till vårt grannland i väst.
Lycka till och glöm inte att du skapar ditt eget liv oavsett vad andra försöker få dig att tro
Spinner vidare... Drakenberg agiterar och tonar ner samtidigt, "det är bara att knoga på". Det är virrigt. Opålitligt. Passar inte på högre befattning. Personlighetstypen framgår: monoman, pedantisk, outtröttlig. Den perfekte värdeexpedienten. Lycka till.
"Sök in på en kurs på ett Norsk universitet så du kommer igång"... besynnerligt råd. Börja om från början med studieskuld och allt? Söka jobb på norgeposten verkar lönsammare. Man kommer i gång på Posten, det kan jag garantera.
Själv har jag faktiskt aldrig fått något av alla de jobb jag sökt på annons. Däremot har det hänt att spontanansökning fungerat, eller att någon lagt ut en annons sedan hörde av sig och hade plats för en till.
Problemet är ju det att om man lägger ut en annons får man femtioelva ansökningar från både kvalificerade och okvalificerade, och det har man inte tid och lust till att gå igenom.
Men varför skulle inte arbetsförmedlingen kunna ägna sig mer åt matchning i stället för en massa coachingtrams?
Om en företagare vill ha förslag på fem kvalificerade personer som uppfyller vissa krav istället för att lägga ut en annons, så borde af kunna erbjuda det. Men så verkar inte vara fallet idag.
Drakenberg, skruva upp ditt budskap några varv till så ska du se att TV-sofforna och andra snart hör av sig. Tänk, en egen kolumn i någon av stormedia (Metro)! Så blir du egenföretagare på den dysfunktionella arbetsmarknaden och gnället blir till reda pengar.
Katching!
RE: #4 Peter Ingestad, 2009-10-11, 11:24
Jättebra! Då får han gå en fiiin svetsarkurs eller kanske komvux. Kanon!
Problemet är att han sitter fast i strukturtrsäker som väsnstersörjan skapade. Inte f-n blir det bättre med ohlyckan & C:O, säkert sämre!
Lustigt hur man skar ner som tusan på platser till läkarutbildningen för X antal år sedan då man var rädd för att vi skulle ha många utbildade läkare. Idag har vi i princip massarbetslöshet hos samhällsvetarna.
Våra samhällsvetare som är oerhört kompetenta och skulle om det fanns en arbetsmarknad för dem kunna vara med och skapa ett bättre samhälle för alla. Tyvärr så är det pengar som styr och Aktiebolagslagen är inte intresserad av ett bättre samhälle för alla. Bara för sina aktieägare.
Ditt inlägg gör mig lite konfunderad när jag läser det noga. Dina CSN-veckor tog slut i början på 2000-talet (efter 5 års studier ?) och Du tog ut examen 2006 med statskunskap som huvudämne. Det verkar som om Du har tillbringat cirka 10 år på universitetet innan examen. Inte så förtroendeingivande för en arbetsgivare kanske. Jag trodde inte sådana överliggare på universitetet fanns längre.
Med den uppförsbacken kanske det vore att rekommendera att du använder dina akademiska kunskaper i omvärldsanalys för att ta reda på hur du skall ta dig in på arbetsmarknaden. , var dina potentiella arbetsgivare finns, vilken kompetens de efterfrågar nu och i framtiden och hur du bäst skall kunna marknadsföra dig mot dem.
Att skicka 3000 ansökningar är ju ambitiöst men det kanske ger bättre utdelning att skicka 300 till rätt ställen med rätt innehåll som spontanansökningar? Feedbacken från 3000 ansökningar kanske innehåller något av intresse att analysera för dig? Kanske gratis arbete något år eller halvår med relevant innehåll på någon frivilligorganisation kan ge värdefullt tillskott till cv- n? Kanske läge att emigrera till Storbrittanien med dina gissningsvis eminenta kunskaper i engelska och deras tillgång på entry-level-jobs?
Och om nu dina pensionerade föräldrar håller dig vid liv genom att betala mat och husrum förstår jag inte varför du inte skulle kunna ha råd att läsa på universitet om det nu skulle vara någon kurs som fattas för att du skall ha bättre chans på arbetsmarknaden.
Kåravgiften försvinner ju , kurslitteratur kan köpas begagnad eller lånas på bibliotek - så extrakostnaden utöver att klara livhanken är rätt försumbar.
Lycka till i alla fall.
Det var ju ovanligt kreativt av en arbetssökande att hitta förklaringsmodeller till sin egen situation men anti-amerikanism... ? Ska vi verkligen tro att du framstår som amerikan som försöker hitta jobb i Sverige och får nobben på grund av det?
Om du har tid och engagemang så jobba på ditt språk. Det blir fel att använda stora bokstäver här och var när du skriver på svenska. Dessutom bör du kunna skilja på 'en' och 'än' samt 'strecka' och 'sträcka'. Det ser oerhört illa ut om du har sådana stavfel i ansökningshandlingar.
Tillägg : Det du nämner om Entry level jobs betyder i Storbritannien en lön på £5.80, alltså 928 pund per månad för heltidsarbete. Den lönen kan du inte ha ett eget boende och försörja dig själv på, därav alla council estates och lägenheter som delas på 3-4 personer. Motsvarande enklare jobb i Sverige betalar betydligt bättre. Jag tycker inte löner som är lägre än existensminimum är något att eftersträva för Sverige.
Hur mycket har du jobbat förresten?
Jag tror att många arbetsgivare slänger ansökningarna i papperskorgen direkt om de kommer från en som pluggat i åratal men aldrig jobbat. Jag är övertygad om att arbetserfarenhet väger tyngre än studier så det kan vara värt att framhålla tidigare jobb istället för att visa uppp studieresultat.
RE: #17 Daniel, 2009-10-11, 23:43
Aktiebolagen ska vara intresserade av att tjäna pengar, aktiebolag är kommersiella företeelser för riskspridande av ägande. Sedan ska aktiebolagen förhålla sig inom de lagar, regler etc som finns i samhället. Att det utexas för många samhällsvetare är närmast statens ansvar (vänstern har väl ansvaret för artikelförfattarens situation). Dessutom har du ett ansvar själv för vad du vill göra av ditt liv. Vill du utbilda dig för arbetslöshet? Kan du få en vinkling/ extra utbildning som gör dig intressant i ett bredare sammanhang?
Hej! Tack för alla kommentarer. Det handlar inte om att vara bitter. Syftet är snarare att lyfta fram problemet med övergången mellan högre utbildning och arbetsmarknad. Här måste givetvis var och en ta sitt eget ansvar vid val av studier och ämnen. Men, sedan finns det ett problem med universitetens och högskolornas kataloger. Där saknas relevant information om anställningsbarhet. Det gäller givetvis inte alla universitet och högskolor , utan det gäller vissa universitet och högskolor. Syftet med min artikel var inte att gnälla utan att försöka få igång en diskussion hur man bäst för jobba för att underlätta anställningsbarheten på de utbildningar som har dålig eller ingen koppling alls till näringslivet och arbetsmarknaden. Att ägna sig åt påhopp som en del av er gör är inte konstruktivt.
Det är viktigt att kunna diskutera högre utbildning och anställningsbarhet utan att man blir utsatt för personliga eller ideologiskt motiverade eller omotiverade påhopp.
Tittar vi runt omkring i världen så ser det helt annorlunda ut. Tex i Kanada där de har en fungerande samverkan mellan den högre utbildningen och de federala myndigheterna. Tex deras Federal Student Workers Experience Program, som underlättar övergången mellan utbildning och arbetsmarknad. Detta görs genom att det ges stora möjligheter att få kvalificerad arbetslivserfarenhet inom sitt område genom att utbildningsprogrammet kopplas ihop med vad som behövs och efterfrågas hos federala och nationella myndigheter.
Således betackar jag mig för de av er som sysslar med personangrepp och smutskastning.
Själv så ligger jag i aktivt och söker jobb och gör det riktigt ordentligt, samtidigt som jag nu går en handläggarutbildning av hög kvalitet där man får all den juridiska kompetens man behöver för att kunna jobba som handläggare inom statlig eller kommunal förvaltning. Detta därför att man räknar med att många som nu jobbar som handläggare är i slutet av sin karriär och när dessa går i pension, så kommer det därför att behövas nya yngre handläggare.
Sedan blir det eventuellt någon satsning på någon yrkesutbildning för att göra mig ännu mer anställningsbar. Det gäller bara att kontrollera noga vad det är som efterfrågas på arbetsmarknaden så man inte gör någon felsatsning.
Det var någon här ovan som undrade om jag har jobbat något. Jo, det har jag faktiskt. Jag jobbade inom bemanningsbranschen för Proffice Sverige AB som konsult inom statlig verksamhet. Jobbade i 5 månader som konsult ute på Skatteverket i Trelleborg, Lund, Helsingborg och nu senast i Stockholm, men där har de gjort stora nedskärningar så de har inte haft behov av inhyrd personal längre. När man som jag och många andra jobbat på visstidsanställning så har man inte samma rättigheter vad gäller A-Kassa som andra som blir arbetslösa. Dessa regler verkar vara svåra att ändra på trots att bemanningsbranschen blir allt större och växer snabbt.
Så ni som ägnar er åt smutskastning av andra människor sök er till någon annan plats på nätet.
Har inte läst alla inlägg men din artikel gör mig lite nedstämd. Finns det verkligen inget oprövat alternativ?
Finns det t ex inga igångsättningsbidrag för att starta en firma? Är inte det en bra ide i bästa fall slutet på lågkonjunkturen?
Du måste förstås ha någon liten bra affärsidé. Lycka till med jobb!
Du får hoppas att Du får förmånen att bli sjuk.
Jag läste just att Socialförsäkringsministerna satsar massor på att alla sjuka människor ska kunna få ett jobb.
Nästa år siktar hon visst på att sätta 50 000 sjuka personer i arbete.
En fantastisk insiktsfull människa, hon ministern, det måste jag säga.
Så bli lite sjuk Du, då ska Du se att det ordnar sig!
Forslaget om avregistrering ar intressant. Det finns faktiskt de som ar helt utanfor samhallet. For visst ar det galet att nagon som varken har bostad e, jobb, a-kassa eller forsorjningsstod sk ha samma plikt att betala av csn..absurdt av det enkla skalet att pengarna inte finns.
Ar sjalv i den situationen, har traffat andra i samma.
Nar csn val far tag pa oss tror de att vi ljuger, for ingen lever val UTAN pengar? Jo. nastan iallafall. Har klarat mig pa under tiotusen svenska per ar i flera ar nu.
Sa trots min egna situation har tanken aldrig slagit mig att man skulle kunna avregistreras, och att det skulle kunna finnas lagligt stod for det. Kanske har jag for lite tro pa samhallet for att foresla nagot sadant.
Bra forslag Daniel. Hoppas i fortsattningen dina forslag till losningar blir lyssnade pa, istallet for som har dar alla verkat ge sig pa att jobb minsann finns pa posten etc. (de okvalificerade jobben ar inte alls sa latta att fa, helt enkelt for att det inte finns sa manga lediga, jag vet, det ar tyvarr min yrkeskategori)
Men att flytta utomlands ar nog inte sa dum ide for dig.
Hoppas du far jobb snart.
herregud, fick Mikael Drakenberg till Daniel i mitt huvud. Mikael ska det vara forstas. Kortslutning.
Drakenberg, du, liksom många andra, är drabbad av ekonomiseringen av samhället. Många samhällsvetenskapliga utbildningar är inte skapade för att direkt generera ekonomiskt vinst. I en kapitalistiskt krass syn innebär det att utbildningarna är ´värdelösa. Med ett samhälle som bara ser till att tjäna pengar och maximera vinst blir det svårt att ta till vara på andra aspekter. Vi måste därför se till att det blir en ny politik sopm slutar med att ekonomisera allt och se till hur människor faktiskt mår i samhället. Likaså måste via använda alla våra samhällsvetare och utreda alla instanser av samhället på regelbunden basis. Det skapar kanske inte mer pengar i någons plånbok, men det ger ett samhälle där folk kommer trivas bättre och ges större möjligheter till lycka,
Jag känner igen allt du skriver om fast jag är ca 30 år äldre än du och råkade ut för detta på 90-talet och framåt. Tyvärr har vi skapat ett samhälle, där inte alla får plats. I mitt fall drabbade det inte bara mig utan också mina minderåriga barn.
Var glad om du inte har barn. Och det enda jag kan råda dig till är att fortsätta studera och bli professor i Lund eller Uppsala. Sedan har du ditt på det torra resten av livet. Under tiden får du ta alla påhopp du kan få. Eller flytta till Stockholm. Där är arbetsmarknaden bättre än i Skåne.
För min egen del har detta löst sig genom att f-kassan helt enkelt tvångspensionerade mig när jag hade fyllt 60. Så nu har jag en låg pension med mer skatt än för arbetande.
Men du har ju åtminstone halva livet framför dig. Så ge inte upp!
Hej!
Tack för alla svar. Men, det gäller givetvis bara de personer som kommit med vänliga svar.
Det gäller att vara kreativ här i livet och komma på nya sätt att utveckla sina färdigheter. Helt enkelt att fundera på vad man är bra på och kanske satsa på det. Sedan måste man givetvis vara medveten om det här med strukturomvandlingar som kommer naturligt med jämna mellanrum.
Själv tror jag mycket på det här med att förändra innehållet i utbildningar så de blir mer användbara ute i det som man kallar för verkligheten. Tex kan man se över innehållet i alla dessa teoretiska program eftersom vi klart och tydligt kan se att dessa program så som de ser ut idag inte förbereder studenterna för verkligheten efter examen. Sedan kan det vara så att innehållet i dessa utbildningsprogram också gör det svårt för dem att hitta extrajobb under sin utbildning beroende på vad som efterfrågas på arbetsmarknaden.
Likaså tror jag att det vore bra om man etablerade en sida här på nätet där man bevakar vilka "skills/färdigheter" som är gångbara och vad som inte är gångbart. Detta i relation till att EU skall ha någon typ av konferens under Sveriges ordförandeskapsperiod där man diskuterar just "New skills for new jobs".
Hur detta rent praktiskt skulle kunna gå till kan ju diskuteras. För alla skulle få mycket hjälp om sådan här bra information synliggörs.
Sedan kan man också förändra och göra det enklare för studenter att byta utbildningsprogram under sina studier om man upptäcker att ens utbildning antagligen inte kommer att göra en anställningsbar.
Sedan gäller det att jobba mycket mer med samverkan av olika slag. Här finns faktiskt spännande exempel från utlandet som vi inte skall nedvärdera. Jag tänker tex på det som på engelska brukar benämnas University-Community Partnerships, och som fungerar mycket bra och som har utvärderats och forskats mycket kring. Det finns en hel bok om det här som heter just: University-Community Partnerships. Jag har läst den boken och där finns en hel del användbart.
Problemet i Sverige är dock att många lärare och övrig personal vid universitet och högskolor inte vill lyssna och lära sig något. De är så fast i elfenbenstornet, dvs den akademiska friheten. De är inte det minsta intresserade av det här med anställningsbarheten och hur detta faktiskt utvecklas genom olika former av samverkan.
Så jag har massvis med idéer på lager och hoppas bara att någon vill lyssna. Nu verkar det dock som det börjar röra på sig på ett ställe. Malmö Högskola har satsat på en pionjärgrupp som diskuterar ingående hur samverkan kan se ut och jag blev inbjuden av dem. Där diskutera vi tillsammans med olika samverkanspartners och nu har det också skrivits en kursplan med fokus just på det här med service. Detta eftersom service och tjänster blir allt viktigare. Syftet är att studenter som genomfört minimum 90hp skall kunna komma ut i olika samverkansprojekt bland de samverkanspartners som finns i Malmöområdet.
Förhoppningsvis blir den här modellen framgångsrik och får fler att följa efter.
Sedan diskuteras det en hel del inom hela öresundsregionen kring det här med entreprenörskap som en del av utbildningen.
I Malmö har man än så länge bara kursen Entrepreneurship and social change. Tyvärr ej på svenska ännu.
I Lund har man kommit längre där finns en hel entreprenörsutbildning ända upp till mastersexamen. Denna utbildning är utvärderad och har fått mycket gott vitsord av internationella utvärderare från england.
Så jag ser en del positiva tecken på att det eventuellt kan börja röra på sig ordentligt.
Dessutom är vi nu några tidigare studenter inom Omvärldsanalys som startat vår egen lilla Omvärldsanalytiska grupp. Håller nu på att bestämma oss för hur det skall vara organiserat, dvs organisationsform. Sedan återstår mycket arbete med att bestämma vilka vi skall rikta in oss på som kundgrupper, och mycket annat spännande. Så saker och ting ser ut att ljusna ordentligt tycker jag.
Vi har i dagarna knutit upp en lärare i omvärldsanalys till vår lilla grupp så han fungerar som lite av rådgivare och vi som bollplank för nya kurser i omvärldsanalys. Dessutom har vi knutit kontakt med en person på Sydsvenska Handelskammaren som jobbar med Omvärldsanalys.
Vi kom på hela den här idén efter att ha suttit hemma hos varandra och funderat på vad vi kan göra i dessa kristider och hur vi kan använda våra nyförvärvade kunskaper i Omvärldsanalys. Då växte det fram tankar kring att kanske starta en tankesmedja i Omvärldsanalys. Detta efter att vi sökt av området Omvärldsanalys för att se vad som görs inom området och fann att det händer jättemycket, eftersom alltfler använder sig av Omvärldsanalys inom både offentlig och privat sektor.
Så allt ser ut till att lösa sig till det bästa. Dessutom håller jag själv på med en handläggarutbildning inom det juridiska området för att bredda min kompetens. Vi ser nämligen att många av de handläggare som jobbar idag tyvärr inte har den juridiska kompetens som behövs för att ta rätt beslut. Många skandaler i våra kommuner har inträffat just därför att handläggare har saknat juridisk kompetens då många kommer direkt från gymnasiet där juridik inte har ingått i utbildningen.
Juridisk kompetens har vi också nytta av inom vår nystartade Omvärldsanalytiska grupp, så det gäller hela tiden att utveckla sig själv och ta stort eget ansvar.
Har stor sympati för din situation Mikael, hoppas verkligen att det löser sig snart! Jag hade nog själv kunnat vara i den situationen om jag inte haft ren tur och fick ett jobb ganska tidigt.
Men läser jag dig rätt om du verkligen menar att man bör kunna bli förtidspensionerad för att man inte hittar något jobb?
När det gäller högskolorna så ska man inte lyssna för mycket på deras reklam om arbetsmarknad efter utbildningen. Inte för att de vill sina studenter illa (vilket #1 antyder), utan för att högskolorna är beroende av studenter för sin finansiering, vilket gör att man gärna tar i lite i sina reklambudskap. Traditionellt sett är inte högskoleutbildningar i Sverige speciellt yrkesinriktade. Det behöver de ju inte vara heller, men ibland låtsas man som det tyvärr.
Som sagt, lycka till!
Hej Mikael,
Jag läser din artikel och kommentarerna med stort intresse. Visserligen förstår jag inte alla resonemang och har lite svårt att sluta mig till vad din tes egentligen är. Men jag håller med om att svenska universitetsutbildningar ofta är sorgligt dåligt anpassade för arbetsmarknaden.
Vi har tyvärr också en ganska välutbredd övertro på högre utbildning som garanti för arbete. Och den generation som jag själv tillhör (70-talister å framåt) har om jag får tro mina egna observationer drabbats hårt av detta.
Jag tycker du har rätt i att världen är i en synnerligen omfattande förändring och i den hamnar många examina utanför det som efterfrågas. Anställningsbarhet verkar ha väldigt lite med utbildning att göra. Är det dåligt? Jag är inte så säker. En del av problemet är att många av oss likställer utbildning med kunskap.
Idag är utbildning tillgänglig överallt. Fri. I sverige har vi fri universitetsutbildning - det är stort. Det fokus på examen och vilken skola den utfärdats av är i många avseenden egalt idag - utom i extrema fall och för ett fåtal skolor.
Jag är av den fast övertygelsen att detta varken är av ondo eller övergående. Det är en naturlig utveckling och konsekvens av informationssamhället.
Svenska skolor behöver lära ut helt andra färdigheter. Självkännedom, kommunikation, empati.
Jag har varit i en situation som liknar det du beskriver. Det är en fruktansvärd och förstörande tillvaro. I den fungerar systemet inte alls. Det äter upp många kloka, duktiga och produktiva människor. Hur löser vi detta? Jag har inget bra svar. Men såklart är det inte förtidspension. Tankesmedja låter utmärkt. Starta ett företag. Det gjorde jag för åtta år sedan när jag återvände till sverige efter tre år utomlands. Det gav ingen inkomst som gick att leva på. Men det gav mig kontakter och erfarenhet. Din egen lyckas smed är inte ett ordstäv som jag egentligen gillar. Men när inga andra medel står till buds så är det bättre än passivitet.
För din egen del. För att du ska hitta nåt som funkar. Men sen. Så instämmer jag. Vi behöver ändra på en massa saker. Ett exempel är den övertro på utbildning som vi fortfarande pådyvlar våra gymnasister. En annan sak är den känsla att vi "ska få" ett jobb. Att vi bara följer en snitslad bana. Förutbestämd. Istället bör man uppmuntra oberoende tänkande och idéer som främjar att individerna letar och finner sin plats i samhället av egen vilja och motivation. Löpande-band-tänket funkar inte.
Slutligen. Jag känner för dig Mikael, och jag hoppas du inte misströstar fullständigt. Trots det finner jag det en smula märkligt att du efter 3000 jobbansökningar inte fått napp (mer än möjligen Proffice). Det får mig att tänka; vad är det han inte säger? Kallas du till intervju? Är det därefter du får avslag? Om du inte ens får intervjuer så behöver du ändra något i din metod. Allvarligt. Jag gjorde så under en period. Igenomjobbat CV, välformulerat brev, frimärke, brevlåda. Det räcker inte. Jag säger det igen. Det räcker inte.
Gör ett spektakel. Ring. Dyk upp. Skapa ett jobb. En uppgift. Gör den bra, be att få presentera den.
Och framför allt. Det som de inte lär ut i skolan. Tro på dig själv!
Det får många att känna sig förnedrade och livegna i alla fall! /Hasse
Ang signaturen Kristians inlägg om Arbetsförmedlingen:
Arbetsgivare kan kostnadsfritt få förslag på arbetssökande efter önskemål. Dessa kandidater har redan visat sina betyg och intyg för arbetsförmedlaren som noterar detta i systemet. Arbetsgivare kan även få tillträde till AFs stora databas med arbetssökande och söka kandidater själva. Detta är också kostnadsfritt.
Tyvärr har AF missat att marknadsföra tjänsterna. Istället har allehanda rekryteringsföretag vuxit upp som svampar ur jorden och tar rejält betalt för samma tjänster. De krånglar dessutom till verksamheten ytterligare. De matchar inte sökande och lediga platser heller, som Kristian föreslår att AF ska göra, utan annonserar ut tjänsterna igen, varpå kandidaterna får söka tjänsten på nytt, trots att han/hon redan lagt in alla sina uppgifter i rekryteringsfirmans databas....
Det finns mycket att säga om att rekryteringsföretagen tagit över arbetsmarknaden. Det tråkigaste är väl att AF, som vi alla skattefinansierar, erbjuder bra avgiftsfria tjänster som arbetsgivarna missat.
Om du som läser det här behöver anställa någon - prova AF. Där kan du själv ange önskade krav och välja bland 150000 sökande som redan fått identitet och betyg granskade.
As a global brand, SKECHERS Direct sales network all over Canada, Britain, France and other 12 countries
shape ups
gucci online shop
mbt shoes women
handbags online
ugg boots online
shape ups skechers
christian louboutin shoes
ugg boots uk
Ja det finns många bannlysta i dagens Sverige.